ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling Bekijk deze YouTube-video
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
We have a romantic Valentine’s offer: a private compartment for only ¤120
💕
Especially for Valentine’s Day, we’re offering great deals on private compartments aboard our ValenTrain from Brussels and Amsterdam to Berlin and Prague. Valid on many departures until June.
Kan best eens interessant zijn: Wie weet krijg je wel een paar uur extra genot voor je geld!
Ein Weichen- und Signalstörung en daarom worden we omgeleid vanaf Frankfurt Airport. We gingen al met +12 ofzo uit Arnhem weg en het is iedere keer netjes een beetje bijgekomen zoals we ondertussen van de Moffen gewend zijn
Geen idee of ik dit in het goede topic post, maar ik kwam er ineens per toeval achter bij het plannen van een (festival)weekend in Brabant: sinds wanneer rijden er in de nachten van VRIJ op ZAT en ZAT op ZON weer 's nachts treinen in Brabant? Of ja, als de NS reisplanner niet liegt, dan rijden ze tot een uurtje of 2 / half 3 's nachts tussen Tilburg en Den Bosch, en dan ook nog intercity's vanaf Eindhoven naar Tilburg en Den Bosch (en verder).
Ik kon er geen nieuwsbericht over vinden, maar wellicht dat hier iemand meer weet, ook al gaat het hier meer over internationaal spoor. Geen idee of dat pas sinds de nieuwe dienstregeling weer is ingevoerd of dat ze al een aantal jaren rijden en ik onder een steen heb geleefd.
Bvd.
The only way you can be original, is to be yourself.
Op dinsdag 18 februari 2025 10:03 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende: Geen idee of ik dit in het goede topic post, maar ik kwam er ineens per toeval achter bij het plannen van een (festival)weekend in Brabant: sinds wanneer rijden er in de nachten van VRIJ op ZAT en ZAT op ZON weer 's nachts treinen in Brabant? Of ja, als de NS reisplanner niet liegt, dan rijden ze tot een uurtje of 2 / half 3 's nachts tussen Tilburg en Den Bosch, en dan ook nog intercity's vanaf Eindhoven naar Tilburg en Den Bosch (en verder).
Ik kon er geen nieuwsbericht over vinden, maar wellicht dat hier iemand meer weet, ook al gaat het hier meer over internationaal spoor. Geen idee of dat pas sinds de nieuwe dienstregeling weer is ingevoerd of dat ze al een aantal jaren rijden en ik onder een steen heb geleefd.
Bvd.
's weekends rijden er al jaren een paar latere treinen in Brabant. De laatste treinen vertrekken/arriveren rond 02:00 in Eindhoven.
Heen in debiele volle arriva, de intercity reed niet, dus iedereen daarin Terug omrijden, mijn traject ging alleen een bus waarbij de rij achterlijk lang was
stupidity has become as common as common sense was before
Op dinsdag 18 februari 2025 10:03 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende: Geen idee of ik dit in het goede topic post, maar ik kwam er ineens per toeval achter bij het plannen van een (festival)weekend in Brabant: sinds wanneer rijden er in de nachten van VRIJ op ZAT en ZAT op ZON weer 's nachts treinen in Brabant? Of ja, als de NS reisplanner niet liegt, dan rijden ze tot een uurtje of 2 / half 3 's nachts tussen Tilburg en Den Bosch, en dan ook nog intercity's vanaf Eindhoven naar Tilburg en Den Bosch (en verder).
Ik kon er geen nieuwsbericht over vinden, maar wellicht dat hier iemand meer weet, ook al gaat het hier meer over internationaal spoor. Geen idee of dat pas sinds de nieuwe dienstregeling weer is ingevoerd of dat ze al een aantal jaren rijden en ik onder een steen heb geleefd.
Bvd.
Niet toevallig rondom carnaval gekeken? Dan willen ook wel eens meer treinen rijden
Achja. op Castricum reed vanmorgen een SLT het station voorbij zonder te halteren. Het was vlak voordat de stoptrein Haarlem binnen kwam. Reizigers stonden verbaasd te kijken. Een leegmaterieelrit denk ik.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Kwam voorbij op Reddit; het was gisteren een redelijke chaos. Diverse mensen 4+ uur vertraagd aangekomen. Sommigen pas vanochtend ipv gisteravond geloof ik. (ben in München conferentie organiseren en Gleis 11 plunderen).
Rondom Eindhoven is het momenteel ook een zooitje. Er is gisteren een brand geweest in het onderstation bij Best, daardoor staan wat bovenleidingsgroepen zonder spanning. Er rijden nog wel treinen tussen Eindhoven en Boxtel/'s-Hertogenbosch/Tilburg maar minder dan normaal.
Ik zat er dus gisteren in (Utrecht - München). Was één treinstel ipv twee. Extreem druk vanwege wintersporters.
Na vertrek uit Utrecht, mensen staand in de gangpaden met ski's en koffers, werd er omgeroepen: "We krijgen er in Keulen een extra treinstel bij, dan heeft iedereen weer zitplek".
Uurtje voor Keulen: "Er is door de TDL bevestigt dat we een treinstel erbij krijgen, wordt aan de voorkant aangekoppelt."
15 minuten voor Keulen: "Correctie, de trein wordt aan de achterkant aangekoppeld." Mensen staan alvast op en pakken hun spullen.
5 minuten voor Keulen: "Sorry mensen, we krijgen toch geen extra treinstel erbij." --> Mensen gaan weer terug naar hun plek voor zover die er was.
Bij het binnenrijden van Keulen Hbf: "Excuses, deze trein valt uit en zal niet verder rijden naar München. A.u.b. allemaal uitstappen."
Heb nog nooit zo veel vloekende Nederlanders op één plek gezien. Ik snap het gewoon niet. Dan heb je mensen in de trein gekregen en no way dat ze volgend jaar weer met de trein gaan door dit soort shitshows. Er is gewoon geen touw aan vast te knopen.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
[..] Ik dacht oprecht dat deze serie nu in de ombouw zaten. Wat wordt er nu in Haarlem gereviseerd?
Er wordt herstelwerk uitgevoerd aan de laagspanningsbekabeling van de VIRM-vloot. De LS-kabels die tijdens de eerdere modernisering zijn gebruikt blijken van inferieure kwaliteit te zijn en moeten nu alweer worden vervangen.
[..] Er wordt herstelwerk uitgevoerd aan de laagspanningsbekabeling van de VIRM-vloot. De LS-kabels die tijdens de eerdere modernisering zijn gebruikt blijken van inferieure kwaliteit te zijn en moeten nu alweer worden vervangen.
Dat gaat om de bakken die rond 2000 nieuw zijn aangeschaft en van drietjes viertjes maakten en van viertjes zesjes
[..] Er wordt herstelwerk uitgevoerd aan de laagspanningsbekabeling van de VIRM-vloot. De LS-kabels die tijdens de eerdere modernisering zijn gebruikt blijken van inferieure kwaliteit te zijn en moeten nu alweer worden vervangen.
Het gaat om de kabels van de extra bakken die van de IRM de VIRM maakten. De kabels van die extra bakken zijn juist niet vervangen bij de modernisering omdat men dacht dat ze nog goed waren, waar die in de andere (oorspronkelijke IRM bakken) juist wel al vervangen waren. Helaas bleken de kabels dus van slechtere kwaliteit dan gedacht en worden deze dus nu alsnog vervangen.
Ik kwam met +78 aan, deurstoring bij vertrek uit Amsterdam geloof ik, daarna weichen/signalstörung bij Mannheim en omleiding daardoor (die vijf dagen later nog aan de gang was). In Stuttgart kwam er nog 25 minuten bij vanwege Bundespolizeieinsatz. Zeg maar een échte DB-Experience.
Waar ik heel erg over te spreken was was de kwaliteit van de draadloze verbinding. Alleen tussen Ulm en Wendlingen ben ik ff de verbinding kwijtgeraakt en verder heb ik zo'n 18GB gestreamd over voornamelijk 5G. Ik heb alleen gebruik gemaakt van wifi als ik iets wilde laten bezorgen op m'n stoel.
In Arnhem stonden er meer mensen op het perron te wachten dan dat ik ooit op een reguliere ICE heb zien wachten in NL buiten vakantieperiodes. Kan me echt niet voorstellen dat dit niet uurlijks uit kan.
[..] Waar ik heel erg over te spreken was was de kwaliteit van de draadloze verbinding. Alleen tussen Ulm en Wendlingen ben ik ff de verbinding kwijtgeraakt en verder heb ik zo'n 18GB gestreamd over voornamelijk 5G.
Ik heb het al eerder geschreven: ik heb een bloedhekel aan de ramen in de ICE 3 neo, maar ze werken wel.
Ik zat afgelopen zaterdagavond tussen Keulen en Aken in de Rhein-Ruhr Express, waar soortgelijke ramen zijn ingebouwd. Tijdens die rit had ik ook uitstekende 5G. In die ramen zit een heel ander patroon waar ik me eigenlijk niet aan stoorde.
quote:
Op woensdag 26 februari 2025 17:09 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik snap gewoon echt niet waarom DB me treinkaartjes laat boeken voor verbindingen waarvan al anderhalf jaar van tevoren bekend is dat ze niet rijden.
Er is in 1e klas geen reserveerbare plek meer voor de 142 aankomende zaterdag tussen Hannover en Hengelo.
Die snap ik ook niet, maar volgens mij is het bij DB tegenwoordig zo dat ze soms op de dag zelf besluiten om ergens te gaan knutselen.
Eind januari ben ik naar Wenen gereisd, en op de dag zelf verscheen er ineens een melding van werkzaamheden tussen Würzburg en Nuremberg op bahn.de/aktuell. Dat heeft me een half uur vertraging opgeleverd, ze waren ergens bij Kitzingen bezig met het verwisselen van wat dwarsliggers ofzo. Ik heb echt geen idee waarom dat niet eerder bekend was.
Op woensdag 26 februari 2025 17:19 schreef James1988 het volgende: Die snap ik ook niet, maar volgens mij is het bij DB tegenwoordig zo dat ze soms op de dag zelf besluiten om ergens te gaan knutselen.
Dit is Arnhem-Emmerich en staat volgens iemand die bij DB werkt en op onze conferentie is al 18 maanden in de boeken. Minstens. Onderdeel van de buitendienststellingen voor het derde spoor.
[ Bericht 5% gewijzigd door DeaDLocK2K op 26-02-2025 17:40:28 ]
De planning daarvan is inderdaad al lang en breed bekend, bij ProRail kun je een kalender vinden met wat wanneer dicht is.
Dat was ook de reden dat ik afgelopen zaterdag in de RRX zat. Emmerich - Oberhausen was dicht en verbust, Mönchengladbach - Venlo was ook verbust i.v.m. omgeleid goederen- en ICE-verkeer. De grensovergang bij Herzogenrath was wél open, dus ik ben daarlangs gegaan.
[..] Het gaat om de kabels van de extra bakken die van de IRM de VIRM maakten. De kabels van die extra bakken zijn juist niet vervangen bij de modernisering omdat men dacht dat ze nog goed waren, waar die in de andere (oorspronkelijke IRM bakken) juist wel al vervangen waren. Helaas bleken de kabels dus van slechtere kwaliteit dan gedacht en worden deze dus nu alsnog vervangen.
Volgens mij zitten in de oude IRM bakken nog de originele kabels. Ergens eind jaren '90 zijn de fabrikanten overgestapt op een ander type, dat achteraf niet de verwachte levensduur haalt.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ik was recent in Roemenië want ik had wat vrije dagen in het rooster, en thuis zitten is ook maar zo saai. Wadlopers opzoeken. Nostalgie puur. Het lijkt van binnen net alsof je bij NoordNed ingestapt bent. TFC 3231 Aankomst van Wadloper 3231 te Bucharesti Nord. Het hoofdstation van Boekarest, maar eigenlijk is het een teringzooi. Ongeorganiseerd, oud, vervallen.. Het spoor is in een dermate slechte staat dat je er met 5 a 10kmh vertrekken en aankomen kan, je stuitert nog net niet van het spoor af. Diesel- en olieplassen boeit niemand. De reis begon om 07:59 voor een ruim 2 uur durende reis naar Târgoviște.
TFC 3208 Wadloper 3208 in Târgoviște, net aangekomen vanuit Ploiești Sud en gaat zo weer terug naar Ploiești Sud. Een reis van 52km wat je in een snelle tijd van 1 uur en 52 minuten aflegt. En dat voor 3 euro.
Vroeger als klein kind, en dan heb ik het over 20+ jaar terug, reisden wij soms vanuit Dronrijp naar Leeuwarden. Als kind was dit prachtig. Toen was het NoordNed. Later werden de Wadlopers verdreven omdat Arriva er kwam te rijden met de GTW's. In Limburg heb ik ze nooit meegemaakt, maar in Friesland was het altijd een dingetje.
Ik ging dus naar Roemenië, om jeugdsentiment op te halen. En dat lukte. Een Wadloper herken je uit duizenden, in welke kleur dan ook. Het interieur is niet eens gemoderniseerd, en zelfs stel 3208 (hier op de foto) heeft nog alle Nederlandstalige stickers. In het zitdeel op de koppen zie je in alle stellen de tekeningen zoals ze vroeger bij NoordNed waren ook nog. De stoelen zijn nog identiek. Als ik niet beter wist, dacht ik even terug in de jaren '90 te zijn als klein kind 😊
Hier zie je dus stel 3208, gereviseerd in 2024. Er rijden geen stellen meer in de oude kleurstelling, en het lijkt erop dat niet alle stellen meer ingezet worden. Zo rijdt er elke dag één trein tussen Ploiești Sud en Târgoviște. Een traject van maar 52 kilometer. Je doet er echter niet maar drie kwartier over, maar doet er 1 uur en 49 minuten over. Volgens mijn telefoon was de gemiddelde snelheid 28 kilometer per uur. Het spoor ligt er beroerd bij. Maar dat maakt het wel leuk met de Wadloper. Op Târgoviște staat de 3208 net na binnenkomst te genieten in het koude maar zonnige weer, het was namelijk 4 graden onder 0. Na 25 minuten stilstand ging de reis terug naar Ploiești Sud. Ik was eerder al vanuit Bucharest North aangekomen met een Wadloper, dus de dag kon voor mij al niet meer stuk.
Wat een heerlijk dramatische terugreis zo. Mijn DB-bingokaart is in een keer afgewerkt voor een retour. Mogelijk object geraakt, noodremming, vertraging personeel door vertraagde vorige rit zitten er allemaal in vandaag.
Op woensdag 5 maart 2025 14:38 schreef DeaDLocK2K het volgende: Dat camerawerk is zo ongelofelijk onnodig. Fucking tilt-shift effect op normale beelden, hou eens op.
Het is een filmpje gemaakt voor de TikTok-generatie, die haken anders al na 5 seconden af omdat er niet genoeg gebeurt om de aandacht vast te houden...
Het gekozen interieurontwerp - met leunbankjes – zogenaamde sta/zits - en tafels met hoge stoelen naast de ramen - werd beoordeeld als ‘rustgevend’, ‘huiselijk’ en ‘gezellig’.
Het ziet er netjes uit maar ook wel weer een hoop vraagtekens.
Levert zo een dubbeldekker met een groter balkon even veel stoelen op als de huidige dubbeldekkers? Of krijg je een soort mengelmoes qua stoelen en inrichting. In Nederlandse treinen blijft bijvoorbeeld bagage nog wel een ding, nergens ruimte om op te bergen. Net zoals prullenbakken, ga je voor kleine prullenbakken bij de stoelen of een grote prullenbak maar die onbereikbaar is in de spits. Gelukkig ben ik niet de ontwerper.
Verder ben ik wel content dat de cuckoldstoel er nog inzit.
Je wilt ze de kost niet geven denk ik. Toen ik op maandagochtend om 5:15 de trein van Emmen naar Coevorden pakte stapte er in Coevorden ook altijd een kerel in die een fles Vlek uit de binnenzak van z'n jas trok
Op 12 april is er trouwens een afscheidsrit voor de ICE 3M. Er wordt een rit gereden van Hannover Messe naar Frankfurt via Amsterdam/Den Haag/Sittard/Aken.
Op vrijdag 7 maart 2025 15:12 schreef James1988 het volgende: Op 12 april is er trouwens een afscheidsrit voor de ICE 3M. Er wordt een rit gereden van Hannover Messe naar Frankfurt via Amsterdam/Den Haag/Sittard/Aken.
Voor je schaal 1:1 modelspoorbaan in de achtertuin?
Aan wie zouden ze zulke stellen kunnen verkopen? Zou een privé onderneming als Flixtrain interesse kunnen hebben? Verkopen aan het (verre) buitenland zal wel lastig zijn vanwege de specifieke bovenleidingspanning en veiligheidssystemen?
Aan wie zouden ze zulke stellen kunnen verkopen? Zou een privé onderneming als Flixtrain interesse kunnen hebben? Verkopen aan het (verre) buitenland zal wel lastig zijn vanwege de specifieke bovenleidingspanning en veiligheidssystemen?
Het zijn meersysteemstellen dus die kun je eigenlijk in heel Europa wel kwijt (afhankelijk van omgrenzingsprofiel).
Naast de Nederlandse, Duitse en Belgische beveiligingssystemen zijn ze ook nog eens uitgerust met ETCS, dus in landen waar ETCS beschikbaar is kun je ze - in theorie - ook inzetten. Op nieuwere ETCS-baanvakken kunnen ze echter niet rijden.
Dat komt doordat de ETCS hard- en software aan boord van deze treinstellen inmiddels zo'n 10 jaar oud is en niet meer wordt ondersteund door de toenmalige leverancier. Upgraden schijnt ook niet mogelijk te zijn, alles zal vervangen moeten worden.
TFC 3202 & Talenten 11 Februari 2025 - Nadat ik met een Uber in Slăniç was aangekomen, heb ik even een wandelingetje aldaar gemaakt en de drone de lucht in laten gaan. Op de opstelsporen stond de ex-NoordNed Wadloper 3202 opgesteld, samen met 3 ex-RegioBahn Deutschland Talenten. In Slăniç wordt er ook klein onderhoud gedaan, waarvoor links een putspoor en een ander spoor met betonnen ondergrond is aangelegd, onder andere voor olieën et cetera. Niet dat ze kijken op een druppeltje meer of minder in de spoorbedding ;-)
Op zaterdag 8 maart 2025 17:24 schreef marcb1974 het volgende: Vandaag richting Luik geweest. Die 3 landentrein van Arriva lijkt nu echt doot, zat weer in oud Belgisch materiaal vanaf Maastricht
Personeelstekort en te weinig functionerende stellen. Soms zo erg dat de trein naar Aken ook niet in Maastricht begint, maar pas in Heerlen en de sneltrein tussen Maastricht en Heerlen verbust wordt 1x/u.
[..] Personeelstekort en te weinig functionerende stellen. Soms zo erg dat de trein naar Aken ook niet in Maastricht begint, maar pas in Heerlen en de sneltrein tussen Maastricht en Heerlen verbust wordt 1x/u.
Yep, zie het helaas veels te veel. Alleen die oude Belgische was weer niet.
Wat maakt arriva er een teringzooi van
stupidity has become as common as common sense was before
Ik wacht nog op het moment dat ze alleen staanplaatsen in een trein gaan invoeren.
Dit, 2+2 in de eerste klas is absurd, net een sprinter, die zitten ook waardeloos.
Dat is ook de reden dat ik alleen maar een sprinter pak als ik echt niet anders kan, en ik reis regelmatig op het traject Amersfoort-Utrecht, dus een intercity of sprinter maakt daar weinig uit, maar in neem geen sprinter als het niet hoeft.
Wat zijn jullie favoriete stoelen trouwens? Ik vergelijk alleen eerste klas, en dan is het voor mij: 1: ICM 2: DDZ (eigenlijk een gedeelde 1ste plaats) 3: ICNG 4: VIRM (gereviseerd) 5: VIRM (origineel)
Maar.... soms sta ik op het perron en weet ik nog niet waar ik naartoe ga en als er dan op het ene spoor een VIRM binnenkomt en op het andere een ICM of DDZ dan wordt het de laatste, ik pas mijn bestemming er zelfs wel eens op aan
Anyway, gezien die nieuwe trein de DDZ moet gaan vervangen ben ik niet blij, want de stoelen van de DDZ zijn geweldig.
Op zondag 9 maart 2025 14:31 schreef marcb1974 het volgende: De oude intercity defect, die nu vervangen wordt door de nog onbetrouwbaardere ICNG, had voor mij de beste stoelen.
Ze zijn/waren alleen zo vies
Dat zijn een soort ICM stoelen idd, die zitten super.
Er wordt fijntjes aangehaald dat voor Noord-Nederland ergens in de komende maanden al knopen doorgehakt moeten worden over elektrificatie, batterijtreinen of waterstof. Dit omdat in 2035 de nieuwe concessie Noordelijke Nevenlijnen in gaat en er een lange aanlooptijd voor dit soort projecten is. Gebeurt er niets dan moet de vervoerder dieseltreinen bestellen die halverwege hun levensduur of vervangen of omgebouwd moeten worden.
Op zondag 9 maart 2025 16:44 schreef Peterselieman het volgende: Premium artikel in de Telegraaf over dieseltreinen die uiterlijk in 250 uit Nederland verdwenen moeten zijn:
Er wordt fijntjes aangehaald dat voor Noord-Nederland ergens in de komende maanden al knopen doorgehakt moeten worden over elektrificatie, batterijtreinen of waterstof. Dit omdat in 2035 de nieuwe concessie Noordelijke Nevenlijnen in gaat en er een lange aanlooptijd voor dit soort projecten is. Gebeurt er niets dan moet de vervoerder dieseltreinen bestellen die halverwege hun levensduur of vervangen of omgebouwd moeten worden.
Een voor de Telegraaf aardig gebalanceerd stuk. Dit vond ik wel opvallend:
quote:
„Als je op een Fries meer geniet van de natuur, dan wil je toch niet dat er zo’n waslijn hangt”, drukt innovatieexpert Michiel Deerenberg van ProRail zijn persoonlijke weerzin tegen het aanleggen van een bovenleiding in Friesland uit.
en vervolgens:
quote:
Deerenberg en regiodirecteur Noord Oost bij ProRail Danou Veenhof benadrukken dat die opties naast elkaar kunnen bestaan. Sterker nog, ProRail heeft geen voorkeur en gaat er ook niet over.
Hou je persoonlijke mening dan voor je...
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op zondag 9 maart 2025 17:13 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ja inderdaad. En het is er zo plat en leeg dat je bij een beetje helder weer altijd wel hoogspanningsmasten in beeld hebt, behalve op de Waddenzee.
Ze doen ook weleens wat goed. Lijkt me lastig plannen al die dingen. En spookkabels hebben wij ook zoveel last van gehad toen we zelf een glasvezel-ringnetwerk lieten leggen. En dan is bij ons de vertraging best te overzien; het maakt niet echt uit dat op dat sportveld een week extra niet gegymd kan worden en de oplossing is vaak heel eenvoudig.
ProRail moet ook eens aan voorraad gaan nadenken van bepaalde onderdelen. Hoevaak er niet storingen zijn die niet opgelost kunnen worden omdat er een onderdeel niet is. Afgelopen week weer zoiets tussen de Europoort en Maasvlakte bij een compensatie-inrichting. Kwam een rode-vlag situatie. Onderdeel niet aanwezig, daardoor meer dan een week enkelspoor. Of eerder bij Barendrecht - IJsselmonde, waar een verouderd systeem gebruikt wordt in 1 of andere kast. Zat een batterijtje in, maar dat type is niet op voorraad. Omdat dat maar op 3 plekken in Nederland gebruikt wordt hadden ze ook geen storingsovereenkomst met de leverancier, en laat het net op vrijdagavond gebeuren. Pas op dinsdag was die batterij er. Havenlijn urenlang niet bereikbaar geweest, uiteindelijk met noodoplossingen treinverkeer beperkt kunnen herstarten. Of weer elders op het hoofdnet, een bepaald onderdeel van een wissel niet op voorraad voor dat type wissel. Levertijd? 4 weken. Of ergens onderhoud doen, maar vergeten de onderstopmachine te regelen. Dan maar een TSB voor de komende 4 tot 5 weken op 40kmh tussen Ndb en Wp. ipv die onderstopper erheen te sturen met spoed..
Voorraad is ouderwets, voor 17u besteld dan heb je het morgen voor 7u toch. En een mannetje die kan draaien/frezen en zo snel een onderdeel kan maken is ook veel te duur.
Bij een vorige werkgever maakten we spiraalvormige transportbanden. De klanten van onze klanten waren bv Decathlon, Amazon, Wehkamp maar ook bv Heineken. De draaier/frezer had een best rustig baantje en werd nooit echt volgepland, het meeste werk werd uitbesteed. Maar ja, als een klant dan stil stond, kon je direct wat nieuws maken en duur verkopen.
Op zondag 9 maart 2025 18:55 schreef greavy het volgende: ProRail moet ook eens aan voorraad gaan nadenken van bepaalde onderdelen. Hoevaak er niet storingen zijn die niet opgelost kunnen worden omdat er een onderdeel niet is.
Je hebt helemaal gelijk, maar het is niet hip om een voorraad te hebben in 2025. Kost geld. Maar ben het volledig met je eens dat het niet zo zou moeten zijn.