Ik was recent in Roemenië want ik had wat vrije dagen in het rooster, en thuis zitten is ook maar zo saai. Wadlopers opzoeken. Nostalgie puur. Het lijkt van binnen net alsof je bij NoordNed ingestapt bent.
TFC 3231Aankomst van Wadloper 3231 te Bucharesti Nord. Het hoofdstation van Boekarest, maar eigenlijk is het een teringzooi. Ongeorganiseerd, oud, vervallen.. Het spoor is in een dermate slechte staat dat je er met 5 a 10kmh vertrekken en aankomen kan, je stuitert nog net niet van het spoor af.
Diesel- en olieplassen boeit niemand.
De reis begon om 07:59 voor een ruim 2 uur durende reis naar Târgoviște.
TFC 3208Wadloper 3208 in Târgoviște, net aangekomen vanuit Ploiești Sud en gaat zo weer terug naar Ploiești Sud. Een reis van 52km wat je in een snelle tijd van 1 uur en 52 minuten aflegt. En dat voor 3 euro.
Vroeger als klein kind, en dan heb ik het over 20+ jaar terug, reisden wij soms vanuit Dronrijp naar Leeuwarden. Als kind was dit prachtig. Toen was het NoordNed. Later werden de Wadlopers verdreven omdat Arriva er kwam te rijden met de GTW's. In Limburg heb ik ze nooit meegemaakt, maar in Friesland was het altijd een dingetje.
Ik ging dus naar Roemenië, om jeugdsentiment op te halen. En dat lukte. Een Wadloper herken je uit duizenden, in welke kleur dan ook. Het interieur is niet eens gemoderniseerd, en zelfs stel 3208 (hier op de foto) heeft nog alle Nederlandstalige stickers. In het zitdeel op de koppen zie je in alle stellen de tekeningen zoals ze vroeger bij NoordNed waren ook nog. De stoelen zijn nog identiek. Als ik niet beter wist, dacht ik even terug in de jaren '90 te zijn als klein kind 😊
Hier zie je dus stel 3208, gereviseerd in 2024. Er rijden geen stellen meer in de oude kleurstelling, en het lijkt erop dat niet alle stellen meer ingezet worden.
Zo rijdt er elke dag één trein tussen Ploiești Sud en Târgoviște. Een traject van maar 52 kilometer. Je doet er echter niet maar drie kwartier over, maar doet er 1 uur en 49 minuten over. Volgens mijn telefoon was de gemiddelde snelheid 28 kilometer per uur. Het spoor ligt er beroerd bij. Maar dat maakt het wel leuk met de Wadloper. Op Târgoviște staat de 3208 net na binnenkomst te genieten in het koude maar zonnige weer, het was namelijk 4 graden onder 0. Na 25 minuten stilstand ging de reis terug naar Ploiești Sud. Ik was eerder al vanuit Bucharest North aangekomen met een Wadloper, dus de dag kon voor mij al niet meer stuk.