Fles' Travelsnacks, part 175BestemmingFaeröer-eilanden
Datum / dataZaterdag 10 t/m zondag 18 mei 2025
BeweegredenEén van de laatste landen in Europa waar ik nog niet geweest was, en verreweg het mooiste. Stond al een tijdje hoog op de bucketlist.
VervoerVan alles. Bussen, treinen, een taxibusje, een boot, en twee vliegtuigen.
KostenOei
Vliegticket Schiphol - Aalborg v.v. ¤ 316
Treinkaartjes Aalborg - Hirtshals v.v. ¤ 22
Arrangement Smyril Line overtocht Hirtshals - Tórshavn v.v. inclusief buitenhut met gevulde minibar, alle maaltijden aan boord en 3 overnachtingen L/O ter plaatse ¤ 1.299
Hotel Hirtshals ¤ 105
Privé dagexcursie ¤ 215
Eten en drinken, ook best duur. Reken maar op ¤ 100 per dag tenzij je pizza's en hamburgers gaat eten en alleen kraanwater drinkt.
AanradersHet landschap is echt heel bijzonder. Zorg dat je veel van de eilanden ziet als je er bent. De bussen in en rondom de hoofdstad Tórshavn zijn gratis en daarmee kom je al een heel eind. Scheelde ook wel dat ik ontzettend geluk had met het weer. Ook die boottocht van 40 uur is behoorlijk rustgevend. Vooral die hele dag dat je gewoon niets kunt. Waarschuwing: als je ooit last van zeeziekte gehad hebt, krijg je het daar ook. Het wil nogal deinen op de Noord-Atlantische oceaan. Speakin' of which: er is ook een zwembad op die boot en daar ben ik ook in geweest
AfradersEén ding moet je NIET doen: Je maaltijden vooraf boeken. Niet alleen beperk je dan je keuze tot 1 of 2 tijdslots in plaats van dat je op je eigen tijd binnen kunt wandelen, je krijgt dan ook het vooraf vastgestelde menu. Toch spijtig als je ¤ 64 betaald hebt voor een driegangen á la carte diner.
En verder GOED checken wanneer de feestdagen zijn. Ik kwam er bij toeval de avond van tevoren achter dat het vrijdag 16 mei Grote Gebedsdag was en dat dan alles dicht is. Die dag varieert een beetje door het voorjaar heen, dus check specifiek daarop.
Foto's!Zaterdag 10 mei besteedde ik aan de transfer van Deventer via Schiphol en Aalborg naar Hirtshals aan de Deense noordkust. Omdat het daar niet om gaat en ik aanneem dat jullie dat verder wel geloven, beginnen we in Hirtshals. Op zondagochtend was het na het uitchecken uit het hotel eerst 2,4 km lopen naar de terminal. Hier zien we in de verte dat de boot net binnengekomen is.
![01.jpg]()
Vierpersoons buitenhut. Tweede bed ideaal voor dingen als een tweede kussen, tweede handdoek en het open leggen van de koffer

![02.jpg]()
Uiteindelijk vertrokken we uit Hirtshals. Hier zijn we inmiddels een uurtje onderweg. Misschien dat je heel in de verte nog een klein streepje Deens vasteland kunt zien.
![03.jpg]()
Tijd voor het driegangendiner aan boord, in het á la carte restaurant Munkastova. Eerst een amuse: gedroogde stokvishuid.
![04.jpg]()
Het voorgerecht: een pancake met wat langoustines in karnemelk. Erg lekker.
![05.jpg]()
Hoofdgerecht: tenderloin steak met bosui en schorseneer en een tomatenvelouté. Kun je best aan wennen.
![06.jpg]()
Het naambord van de boot (de
MS Norröna) in de ondergaande zon.
![07.jpg]()
De zonsondergang op zondag 11 mei. Het land dat je rechts ziet is de Noorse zuidkust bij Lindesnes.
![08.jpg]()
Volgende dag zit je dus 24 uur op de boot. In de loop van de middag had ik ergens een niet al te open terrasje ontdekt waar ook terrasverwarmers waren. Dus daar maar even gaan zitten
![09.jpg]()
Aan het eind van de middag vaar je vlak langs de uiterste noordkust van Schotland, bij de vuurtoren van Muckle Flugga.
![10.jpg]()
Die avond maar geen driegangendiner maar een uurtje schrokken in het buffetrestaurant (¤ 45 all-inclusive, ook bier en wijn).
![11.jpg]()
Op dinsdag 13 mei kwamen we in de vroege ochtend aan in de Faeröerse hoofdstad Tórshavn. Hier een eerste blik op de Faeröer. Dit is rond kwart over vijf 's morgens. Hierna eerst nog ontbijt op de boot. Half acht gingen we eraf. Ook de mensen die nog door reisden naar IJsland konden even de stad in voor een paar uurtjes

![12.jpg]()
Van de boot af en vaste wal onder de voetjes. We zijn er
![13.jpg]()
Eerst even de tas afgegooid bij het hotel. Daarna eerst achter de rest van de toeristenhordes aan naar Reyn, het historische stadscentrum op het schiereiland Tinganes. Hier is het centrum van de regering van de FE, al wonen er ook gewoon mensen.
![14.jpg]()
![15.jpg]()
Elk rood huisje hier is een ministerie van iets

![16.jpg]()
Daarna het historische fort Skansin beklommen, aan de andere kant van de haven. De Norröna ligt er nog steeds.
![17.jpg]()
Na een bezoek aan het nationaal museum en een eerste kennismaking met de gratis rode bussen liep ik door naar de waterval Svartifoss, eigenlijk in een parkje midden in de stad. Erg mooi, niet heel groot. Wel overal kinderen. En relatief weinig water omdat het al weken niet meer geregend had. Jammer.
![18.jpg]()
Eten deed ik die dag in het restaurant van het hotel, vooral omdat ik als hotelgast een 10 % kortingvoucher kreeg. Dan krijg je als voorgerecht dus bijvoorbeeld rauwe rendierentartaar geserveerd in een open koeienbot op een bedje van lavagrind. De dagen erna heb ik pizza en burgers gegeten
![19.jpg]()
Echt helemaal donker wordt het zo noordelijk niet meer in deze tijd van het jaar. Maar om half twaalf ziet Tórshavn er ongeveer zo uit.
![20.jpg]()
Woensdag 14 mei liet ik Tórshavn verder achter me en nam ik gratis stadsbus 5 naar Kirkjubøur. Hier zijn we net aangekomen aldaar. Links het eiland Hestur en rechts daarvan in de verte Koltur.
![21.jpg]()
De ruïne van de Magnuskathedraal, gebouwd rond 1300. Boze tongen beweren dat hij nooit helemaal afgebouwd is en toen alweer in verval raakte. Begin deze eeuw is de ruïne grondig gerestaureerd.
En een schaap
![22.jpg]()
De andere bezienswaardigheden in Kirkjubøur zijn de Kirkjubøurgardur, het oudste nog steeds bewoonde houten huis ter wereld (ca. 1100) hier in het midden, en de oudste nog in gebruik zijnde kerk van de Faeröer, de Ólavskirkjan van ca. 1190 (links).
![23.jpg]()
De Ólavskirkjan.
![24.jpg]()
Uitzicht op zee vanaf daar: een puntje van het eiland Sandoy met een bootje in de verte.
![25.jpg]()
Na zo veel genot ging ik even een biertje drinken aan de haven. Het duurde even voordat ik ontdekt had waar aan de haven de kroegjes waren, maar anyway, dat was dus bij de jachthaven, alwaar in het stralende zonnetje een glaasje lokaal brouwsel er prima in ging
![26.jpg]()
De jachthaven in het stralende zonnetje.
![27.jpg]()
Voor donderdag 15 mei had ik een private tour geboekt. Ik was de enige samen met de chauffeur dus het werd een mooie interactieve rit. Hier de eerste stop bij het dorpje Funningur op het eiland Eysturoy.
![28.jpg]()
Het uitzicht vanuit Funningur.
![29.jpg]()
En het dorpje en het uitzicht vanaf de mountain road
![30.jpg]()
Hierna reden we door naar Gjógv, met zijn beroemde kloof die als haventje gebruikt werd.
![32.jpg]()
De kloof met de spoorlijn ernaast. Links onder in de hoek zie je nog een punt van een karretje dat op dat spoortje reed en waarmee goederen (en luie mensen) vanuit het haventje naar boven getakeld werden. Door een lier, geen locomotieven op dit spoor.
![33.jpg]()
Van Gjógv door naar Eidi, waar ooit het mooist gelegen voetbalveld ter wereld lag. Maar omdat ze te veel ballen kwijt raakten aan de oceaan hebben ze verderop een nieuw veld aangelegd. Nu is het een camping
![34.jpg]()
Naar het zuiden en via de brug van Eysturoy naar Streymoy, en weer omhoog. Hier de achtkantige kerk van het dorpje Haldarsvik.
![31.jpg]()
Door naar het beroemde Tjørnuvik, met in de verte de steenpilaren
Risin og Kellingin (de Reus en de Heks) die uit zee oprijzen.
![35.jpg]()
Kerkje in Tjørnuvik.
![36.jpg]()
Over een kronkelig hobbelweggetje (of hobbelig kronkelweggetje, net wat je wil. Wagenziekers: thuisblijven!

) naar Saksun, ook een bekend toeristendorp.
![37.jpg]()
Het kerkje van Saksun. Tijdelijk niet te betreden omdat er scholeksters broeden. Tsja, dat is wel belangrijker natuurlijk
![38.jpg]()
Daarna reden we naar het eiland Vagar, waar ook de luchthaven op ligt. Daar hadden we lunch in een restaurant waar de lampen niet echt vegan waren
![39.jpg]()
Vissoep, 23 euro. Best lekker

En linksboven in de hoek: Een glas rabarbersap.
![40.jpg]()
Door naar Bøur, waarvandaan je een prachtig uitzicht hebt op Drangarnir, Tindholmur en Gasholmur, en in de verte nog het eiland Mykines. De huisjes op de voorgrond zijn overigens vakantiehuisjes, het dorpje Bøur zelf ligt rechts net buiten beeld.
![41.jpg]()
Nog wat verder doorrijden, dan kun je nog genieten van dit uitzicht: de waterval Mullafossur, met het dorpje Gasadalur (wel even 300 meter lopen vanaf de parkeerplaats, poe poe).
![42.jpg]()
Op de terugweg nog een beeld van Drangarnir, Tindholmur en Gasholmur. Het is gewoon allemaal even prachtig, je weet op een gegeven moment niet meer waar je nog kijken moet gewoon
![43.jpg]()
Aan het eind van de middag gingen we weer terug naar Tórshavn, via de Old Mountain Road. Aan die weg ligt ook een uitzichtpunt waar je ineens het onbewoonde eiland Koltur ziet liggen (kun je ook vanaf Kirkjubøur zien trouwens).
![44.jpg]()
Het centrum van Tórshavn vanaf de mountain road, voordat je de stad weer in rijdt. Alles is op loopafstand van elkaar zie je wel: Bootterminal, hotel (groot grijs blok links), regeringswijk Tinganes, fort Skansin, de kathedraal van dinsdagavond, alles.
![45.jpg]()
Die avond heb ik het maar even bij een dubbele kipburger met frietjes gehouden
![46.jpg]()
Vrijdag was ik van plan om nog in Klaksvik te gaan kijken, op het eiland Bordoy. Anderhalf uur heen met de bus (niet gratis, 95 kronen) maar dat is natuurlijk geen straf met dit weer en dit landschap

Hier de brug tussen Eysturoy en Streymoy (overkant) waar we een dag eerder met de private tour ook overheen gereden zijn.
![47.jpg]()
Aangekomen in Klaksvik, de tweede stad van het land (4500 inwoners) waar dus geen moer te doen was vanwege Grote Gebedsdag. Alles was dicht, stadje was helemaal uitgestorven. Hier de jachthaven met op de achtergrond het eiland Kunoy (en heel in de verte, bij mijn oor

ook nog een stukje Kalsoy).
![48.jpg]()
Ik was allang blij dat er na een uur weer een bus terug ging

Het was immers wel 75 km rijden naar Tórshavn en ik moest wel diezelfde avond nog de boot op terug naar Hirtshals. Anyway, de bus kwam, ik reed weer terug naar Tórshavn en we kwamen onderweg nog een peloton trainende wielrenners tegen.
![49.jpg]()
Uiteindelijk kwam ik weer aan in Tórshavn, waar ik rond half vier alsnog een tentje vond dat open was zodat ik eindelijk nog zo'n burger naar binnen kon persen qua lunch

En daarna haalde ik mijn tas op bij het hotel en ging ik weer naar de boot. En net toen we op het punt van vertrekken stonden, kwam er alsnog de gebruikelijke mist en bewolking aan zetten. Toch nog een beeld van Tórshavn hoe het "normaal" is
Wat daarna nog volgde is dus weer die boottocht van ruim 40 uur, 2,5 km lopen naar de trein, treinen naar Aalborg, vliegen naar Schiphol en de trein naar huis
![51.jpg]()
![52.jpg]()
Toegift: Het zwembad op de boot is ook getest en akkoord bevonden

Take a look
Bekijk deze YouTube-video