abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 26 juli 2026 @ 18:02:28 #226
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_221438353
quote:
7s.gif Op zondag 26 juli 2026 16:55 schreef MadMaster het volgende:
De enige reden om misschien nog eens terug naar Gronau te gaan:
https://rock-popmuseum.de/nl/

Beetje veel Udo Lindenberg, maar overall wel de moeite waard als je ook maar een beetje van muziek houdt…
Die had ik ook aangeraden :Y
Spoilers!
  zondag 26 juli 2026 @ 18:10:02 #227
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_221438427
quote:
10s.gif Op zondag 26 juli 2026 17:27 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Daar ben ik niet geweest. Het hele dorp was vergeven van de
[ afbeelding ]
Super, Toll, Geil, Mitmachen, Stampfen… :P
  Redactie Frontpage / Sport zondag 26 juli 2026 @ 21:20:17 #228
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_221441331
Leuk hoor.

Die stofzuiger heeft zich flink vastgezogen :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_221577987
Fles' Travelsnacks, part 191

Bestemming
De prachtige historische hanzestad Doesburg, Gelderland

Datum / data
Zaterdag 8 augustus 2026

Aanraders
Een rondwandeling door het centrum. Erg leuk, in anderhalf uur zie je ontzettend veel. Boekje voor ¤ 3,50 bij het VVV (dat op zondag gesloten is trouwens).

Afraders
Ik kwam er bij deze gelegenheid achter dat veel restaurants geen prijzen meer durven te vermelden op hun drankenkaart. Dan durf ik dus ook niks anders dan een spaatje rood te bestellen. Dit is overigens geen specifiek Doesburgs probleem. Maar horeca, als jullie meelezen: Stop met deze naaiballerij want dit is een kutidee.

Foto's!

Het prachtige en nog steeds in gebruik zijnde stadhuis aan de Koepoortstraat.

Eerste excursiepuntje is direct daar tegenover, koffie met gebak bij Stadsbierhuys De Waag, de oudste horecagelegenheid van Nederland (sinds 1478). EN ook dat is inderdaad best een mooi gebouw.

Achter de grote of Martinikerk (met 94 meter de hoogste klerktoren van Gelderland) staat een maquette van het stadscentrum.

Zomaar wat leuke doorkijkjes, op weg naar de IJssel.

Aan de IJssel, het kunstwerk "Passi d'Oro" (Gouden stapjes) van Roberto Barni uit 2006.

De IJssel zelf. Van het extreem lage water is hier eigenlijk niet zo veel te zien.

De Gasthuiskerk, met vier ingemetselde kanonskogels die herinneren aan het beleg door de Fransen in 1572 of 1672.

Naast de Gasthuiskerk is een klein hofje waar vroegâh bejaarden en behoeftigen konden wonen. Links in de achtergrond de toren van de Martinikerk.

Na de stadswandeling was het tijd voor de lunch. Natuurlijk met een kom onvermijdelijke Doesburgse mosterdsoep. Met spekjes :9

Hierna bezochten we de Van Ouds Alom Bekende Doesburgsche Mosterd- en Azijnfabriek met het bijbehorende museum. Stelt eigenlijk niet bijster veel voor. Maar acht, 3 Euro voor een museum, kom daar nogeens om in Nederland.

IJSJE!! *O* :9

En door, naar de monumentale begraafplaats. Waar o.a. deze twee grappige poppetjes in de vensterbank van het poortgebouw zaten.

Ten slotte bezochten we nog het gratis toegankelijke streekmuseum De Rode Toren, waar we o.a. deze historische brandspuit konden zien.

En op de terugweg nog deze ingemetselde Sherman-tank in de berm, ooit bedacht als onderdeel van een verdedigingslinie tegen de Russen. Bij Olst is er ook eentje.

Het was een leuk dagje :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_221578151
Wát een leuke snack, Fles! En wat een kneuterig stadje is dat, zeg. *;
Is dat zo?
pi_221578249
Leuk om te lezen. Bijzonder stadje!
pi_221578254
Leuk weer Flesch ^O^
stupidity has become as common as common sense was before
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
pi_221578795
Dat ziet eruit als een tof dagje
pi_221579065
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 14:18 schreef Dr_Flash het volgende:
Aan de IJssel, het kunstwerk "Passi d'Oro" (Gouden stapjes) van Roberto Barni uit 2006.
Die is wel bijzonder fraai. Hier nog even vanuit een andere hoek:

vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_221628097
Zo, even wat maandjes van het Fles topic ingehaald. :D Leuke snacks weer! Grappig dat ik 5 dagen voordat jij in Doesburg was, ik daar was haha. Ook gewoon om het stadje te zien. Maja, het was toen maandagavond, toen was het uitgestorven, maar idd wel een leuk stadje. Was de laatste stop van een lang weekend weg in het noorden. Omdat mijn voeten weinig zin meer hadden in een te lange wandeling een kleiner rondje gemaakt, maar wel de belangrijkste dingen gezien zo te zien (afgaande op jouw foto's). ^O^ Poppetjes in die vensterbank bij het kerkhof ook gespot ja.
The only way you can be original, is to be yourself.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')