abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220135901
Fles' Travelsnacks, part 184

Bestemming
Osnabrück, Duitsland

Datum / data
Woensdag 18 februari 2026

Beweegreden
Gewoon, zin om een dagje vrij te nemen. En om eindelijk eens de ICE te gebruiken die bij mij voor de deur stopt tegenwoordig.

Vervoer
De DB ICE dus.

Kosten
Treinkaartjes (eerste klas retour incl reservering, 25 % korting op het Duitse deel): ¤ 103,11
Souvenirtjes: ¤ 9,44
Lunch: ¤ 9,35
McDonald's: ¤ 10,78
Biertje in de trein terug: ¤ 5,20

Foto's!

Daar komt ie al om het hoekje gepiept, de ICE uit Amsterdam naar Berlijn Hannover.

Spoorse sculptuur op het plein voor het centraal station van Osnabrück.

Monument tegen homofobie :{ 1994, lijkt er niet op dat er sindsdien nou heel veel opgeschoten is op dat gebied.

Vistrap op de plek waar de nogal wild stromende Hase onder de Heinrich-Heine-Straße door gaat. Aan de andere kant is een stuw.

Prachtig beschilderd historiosch huis aan de Große Straße.

Uiteindelijk aangekomen in de Altstadt. Zoals in heel veel Duitse steden is de Altstadt in de oorlog grotendeels platgegooid en later herbouwd. Dit is de deurklink van het Rathaus, waar in 1648 de Westfaalse Vrede geproclameerd werd. Hè wat? Heette dat niet de Vrede van Münster? Ja, nou, een beetje. Dat zit zo. De Westfaalse Vrede maakte een eind aan zowel de 80-jarige (Nederland - Spanje) als de 30-jarige oorlog (Pruisen - Zweden). Het ondertekenen van de verdragen werd in Münster gedaan, en het bekendmaken aan de wereld vanaf het balkon van het Rathaus in Osnabrück. Dus.

De Vredeszaal was vandaag gratis toegankelijk, was ook erg rustig. De kroonluchter is ook bijzonder. Maar verder is er eigenlijk niet zo veel aan te zien. Ja, een zaal, okee.

Een verdieping hoger is nog een mooie stadsmaquette te zien, die iemand met veel te veel tijd in 1957 gemaakt heeft. Dit is trouwens midden in het gemeentehuis. Als je een bordje mist sta je ineens bij de burgemeester in zijn werkkamer :D

Dit is het Rathaus van buiten, met het beroemde balkon. Die torentjes op de hoeken steken nogal uit. Komen we later op.

Vlakbij het Rathaus is de St. Petri Dom, de kathedraal van het bisdom Osnabrück. Kenmerkend aan deze kerk zijn de twee ongelijke torens aan de westkant: De gothische Südturm met het carillon en de kleinere romaanse Nordturm. De bouw van deze kerk gaat terug tot rond het jaar 1000, nadat een voorganger uit de tijd van Karel de Grote (785) rond 890 door de Vikingen in de fik gestoken was. Fikingen hihaho. Het grote zogenaamde Rosenfenster (dat ronde raam boven de ingang) dateert van 1305-1350.

Binnen is de kerk ronduit sober te noemen. Er was een dienst aan de gang met wat schoolkinderen.

Pal naast de kerk is de Domschatzkammer waar een aantal schatten van het bisdom te zien zijn. Best mooi en tot mijn verbazing opnieuw gratis toegankelijk.

Even verderop een schuldbewust monument voor de Jodenvervolgingen in WO2. "Dit is gebeurd en wij hebben het laten gebeuren" staat erop.

De Bürgerbrunnen (Hans Gerd Ruwe, 1985) is daar niet ver vandaan. Helaas geen water want seizoen.

Dit moet ook ooit een idyllisch plekje geweest zijn, met uitzicht op de Bürgerbrunnen. Totdat die boom wat groter werd :D

Achter de Dom, aan de overkant van de Hase, ligt het geografisch middelpunt van de stad Osnabrück, uitgebeeld door een rode bal op een sokkel. Er mag weleens wat aan gedaan worden.

Terug richting de Dom: de Hexengang. Waar de melaatse gelovigen doorheen liepen richting de kerk, op houten slippers, zodat iedereen die niet ook ziek wilde worden, ze hoorde aankomen en de benen kon nemen.

Daarna ging ik op zoek naar een broodje Bratwurst. Dat is helaas niet gelukt dus ik ben maar de Stadtbäckerei in gedoken voor een "Schlemmerbrötchen" (Smulbroodje: Kaasbroodje met worst en kaas en sla en tomaat en wat mayonaise) en een stuk Baumkuchen (Nja, zoet. Jam, chocola. Waar het komt is het toch donker zei mijn oma altijd :P ) Lekker wel ^O^

Na de lunch ging ik weer richting station. Toevallig kwam ik nog een leuk wandelpaadje langs de Hase tegen. Aan het einde daarvan is weer die vistrap van het begin en dan ben je vlakbij het Hbf.

Nou dat was het weer hoor, doei :W

Souvenirtjesoogst:

En ja, die uitstekende torentjes van het Rathaus. Die sneuvelen dus ook als eerste bij het miniatuurtje. Gelukkig hadden ze ook een hele stapel miniatuurtjes "met een klein defect" (voor de halve prijs) en dat waren dus allemaal afgebroken torentjes. Ik heb er daar maar eentje van genomen want ik zag allang gebeuren dat het toch niet heel thuis zou komen :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator woensdag 18 februari 2026 @ 19:58:52 #52
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220136005
Mooie snack weer.
Je had vandaag gratis kunnen reizen met je Bahncard overigens, gisteren won Duitsland weer een gouden plak (en zilver en brons op hetzelfde onderdeel).

Vlakbij het Rathaus had je ook nog het Erich Maria Remarque Friedenszentrum. De schrijver van Im westen nichts Neues. Toen ik er was kon je daar ook gratis naar binnen.

Ik dacht dat de vrede van Münster einde tachtigjarige oorlog was en vrede van Osnabrück einde van de dertig jarige en het tesamen de westfaalse vrede werd genoemd.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_220136075
quote:
1s.gif Op woensdag 18 februari 2026 19:58 schreef derLudolf het volgende:
Mooie snack weer.
Je had vandaag gratis kunnen reizen met je Bahncard overigens, gisteren won Duitsland weer een gouden plak (en zilver en brons op hetzelfde onderdeel).
Yeah well.
quote:
Vlakbij het Rathaus had je ook nog het Erich Maria Remarque Friedenszentrum. De schrijver van Im westen nichts Neues. Toen ik er was kon je daar ook gratis naar binnen.
De Duitse vertaling van All quiet on the Western Front. Weet eigenlijk niet wat het origineel is. Maar ik ben daar ook wel langs gelopen ja.
quote:
Ik dacht dat de vrede van Münster einde tachtigjarige oorlog was en vrede van Osnabrück einde van de dertig jarige en het tesamen de westfaalse vrede werd genoemd.
Ja, zo kun je het ook noemen idd. Of dat in Münster het katholieke deel en in Osnabrück het protestante deel van het feestje plaatsvond. Gepolder 1.0 _O_
pi_220136185
Lekker weer Fles :)
stupidity has become as common as common sense was before
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 18 februari 2026 @ 20:40:44 #55
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_220136699
Leuk, Fles
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator woensdag 18 februari 2026 @ 20:46:20 #56
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220136776
quote:
14s.gif Op woensdag 18 februari 2026 20:04 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Yeah well.
[..]
De Duitse vertaling van All quiet on the Western Front. Weet eigenlijk niet wat het origineel is. Maar ik ben daar ook wel langs gelopen ja.
Het boek is eerst verschenen als Im Westen nichts Neues. Erich Maria Remarque is geboren in Osnabrück.

quote:
Ja, zo kun je het ook noemen idd. Of dat in Münster het katholieke deel en in Osnabrück het protestante deel van het feestje plaatsvond. Gepolder 1.0 _O_
Aldus Wiki heb je

Vrede van Münster (30 januari 1648), die de Tachtigjarige Oorlog tussen het Spaanse Rijk en de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden beëindigde.

Verdrag van Münster (24 oktober 1648), die de oorlog tussen Frankrijk en het Heilige Roomse Rijk (sinds 1635) beëindigde.

Vrede van Osnabrück (24 oktober 1648), die de oorlog tussen Zweden en het Heilige Roomse Rijk (sinds 1630) beëindigde.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_220137030
Mooi :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')