Ik heb wel vernomen dat er nu nagedacht moet worden over alternatieven voor diesel ivm de nieuwe concessie Noordelijke Nevenlijnen die in 2035 in moet gaan. Dan moet je nu al beginnen, anders zit je tot 2050 ergens aan vast omdat de GTW's vervangen zullen wordenquote:Op woensdag 16 april 2025 19:13 schreef derLudolf het volgende:
Een ding scheelt, de bovenleiding kan uit de begroting weg gelaten worden, er is toch niet genoeg capaciteit op het net
Ik had begrepen dat als er meer dan 1 trein per uur rijdt op een bepaald traject dat elektrificatie dan uiteindelijk goedkoper is dan batterijtreinen. Dus ook voor de Noordelijke Nevenlijnen loont uiteindelijk elektrificatie.quote:Op woensdag 16 april 2025 20:51 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ik heb wel vernomen dat er nu nagedacht moet worden over alternatieven voor diesel ivm de nieuwe concessie Noordelijke Nevenlijnen die in 2035 in moet gaan. Dan moet je nu al beginnen, anders zit je tot 2050 ergens aan vast omdat de GTW's vervangen zullen worden
Ik vraag me af hoe lang die trein er over doet. Gezien het traject denk ik dat de bus sneller is tussen Groningen en Emmen. (55 minuten)quote:Op woensdag 16 april 2025 18:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Heb je niks aan, die omreisroute duurt veel te lang om zinnig te zijn - in elk geval voor geplande werkzaamheden. Al helemaal als je naar Friesland moet.
Ik snap de charme van een Nedersaksenlijn wel, maar het is voor geen enkel echt probleem een oplossing. Volgens Hanca in het POL-topic wordt de tijdswinst op maarliefst zes minuten geraamd, en persoonlijk geloof ik dat niet eens. Hoe veel van Groningen naar Emmen forensende mensen krijg je daarmee vanuit de auto in het OV? Hoeveel Emmenaren gaan dan ineens wel werk zoeken in Groningen?
Dat klopt, bus is sneller. Maar daar zou je wellicht wat aan kunnen doen door te kijken of je de lage baanvaksnelheden (nu 80 en 100) kan verhogen op een of andere manier. Veel mensen zullen toch de trein verkiezen boven de bus, omdat het comfortabeler reizen is. Maar dan moet het qua reistijd niet al teveel uit de pas lopen.quote:Op donderdag 17 april 2025 19:56 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoe lang die trein er over doet. Gezien het traject denk ik dat de bus sneller is tussen Groningen en Emmen. (55 minuten)
Tja, het afschalen van de kwartiersdienst tussen Utrecht, Den Haag en Rotterdam naar een halfuursdienst, het afschalen van de sprinterhalfuursdiensten naar Rhenen, Soest, tussen Haarlem en Leiden, tussen Hoofddorp en Hoorn en tussen Lelystad en Zwolle naar uursdiensten worden ook keurig niet vermeldt door NS. En Maastricht heeft slechts 1x uur een rechtstreekse trein naar Eindhoven en verder en 1x per uur moet er in Sittard worden overgestapt.quote:Op donderdag 17 april 2025 21:23 schreef b2py het volgende:
NS maakt pagina over koningsdag, het is letterlijk echt zonde van de zuurstof die daarin is gestopt. Er staat letterlijk echt helemaal niks: https://nieuws.ns.nl/ns-kleurt-oranje-voor-koningsdag/
Wat het eindproduct ook wordt, het zal ongetwijfeld beter zijn dan de Desiro’squote:Op vrijdag 18 april 2025 11:09 schreef James1988 het volgende:
Eerder dit jaar werd bekend dat NMBS voornemens is om een grote bestelling te plaatsen bij het Spaanse CAF. Alstom stapte naar de Raad van State en is gisteren in het gelijk gesteld. De bestelling is geschorst.
Op zich zijn die Desiro's helemaal niet zo erg, maar ze moeten niet ingezet worden op verbindingen waar mensen langer dan een half uur in de trein zitten.quote:Op vrijdag 18 april 2025 15:16 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wat het eindproduct ook wordt, het zal ongetwijfeld beter zijn dan de Desiro’s
Klopt, ze rijden ook regelmatig als IC tussen Brussel en Aarlen en op die achteraflijntjes in de Ardennen, zoals tussen Namen en Dinant en verder landinwaarts kom je ze ook regelmatig tegen en daar zijn ze ongeschikt voor. De stoelen zijn beroerd evenals de beenruimte.quote:Op vrijdag 18 april 2025 15:34 schreef James1988 het volgende:
Inderdaad.
De Desiro van de NMBS is een prima voorstadstrein, maar de inrichting is minder geschikt voor lange verbindingen, terwijl NMBS ze daar juist óók op inzet. Ze rijden zelfs op Luik - Luxemburg, een rit van net iets minder dan 3 uur.
Daarvoor zijn ze gewoon niet bedoeld.
Ehmm. Laten we Desiro's niet verwarren met Desiro ML. Desiro ML (van MainLine) is daar gewoon WEL voor bedoeld. Of de reiziger er blij van wordt is wat andersquote:Op vrijdag 18 april 2025 15:34 schreef James1988 het volgende:
Inderdaad.
De Desiro van de NMBS is een prima voorstadstrein, maar de inrichting is minder geschikt voor lange verbindingen, terwijl NMBS ze daar juist óók op inzet. Ze rijden zelfs op Luik - Luxemburg, een rit van net iets minder dan 3 uur.
Daarvoor zijn ze gewoon niet bedoeld.
Jazeker. Een keer mee gereisd zelfs. Jaren geleden. Van Timisoara naar Vrsac in Servië (wie kent het niet?). Was oude meuk, een smerig hok en het spoor was in erbarmelijke staat maar goed, we kwamen er welquote:Op vrijdag 18 april 2025 16:42 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ehmm. Laten we Desiro's niet verwarren met Desiro ML. Desiro ML (van MainLine) is daar gewoon WEL voor bedoeld. Of de reiziger er blij van wordt is wat anders![]()
Overigens rijden er in Roemenië ook gewoon Desiro's zonder ML op veel te lange ritten ja
Een deel van de Ardennen, zoals alles ten zuiden van Dinant en Ličge-Luxemburg is geëlektrificeerd met 25 kV AC en de Desiro is het enige materieel wat op die spoorlijnen kan rijden.quote:Op vrijdag 18 april 2025 16:15 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Klopt, ze rijden ook regelmatig als IC tussen Brussel en Aarlen en op die achteraflijntjes in de Ardennen, zoals tussen Namen en Dinant en verder landinwaarts kom je ze ook regelmatig tegen en daar zijn ze ongeschikt voor. De stoelen zijn beroerd evenals de beenruimte.
Voor de S-treinen rond Brussel ofzo is het prima inderdaad.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |