de__vakantieman | vrijdag 9 augustus 2013 @ 17:00 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Intercity's Den Haag - Brussel Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
Bitlord | vrijdag 9 augustus 2013 @ 17:03 |
Een reis met NS duurt nooit langer dan 4,5 uur van de ene naar de andere kant van het land. Met wat wachttijd en vertraging zal men op die 6,5 uitgekomen zijn. Moet eerlijk zeggen dat ik er geen bron van kan vidnen. | |
de__vakantieman | vrijdag 9 augustus 2013 @ 17:07 |
Als ik een lange reis maak en ik heb een wisselstoring dan zit ik flink lang onder de pannen... | |
Peterselieman | vrijdag 9 augustus 2013 @ 17:09 |
De rechtstreekse treinen tussen Vlissingen en Groningen/Leeuwarden doen er langer over ![]() | |
DriekOplopers | vrijdag 9 augustus 2013 @ 17:26 |
Nederland vult de Europese eisen veel te streng in. Daarnaast is er een verstoorde markt (ik zal de door MVBOV ingediende zienswijze nog even opsnorren). Ook doemt er een probleem op met de ontvankelijkheid van de Nederlandse Staat, die niet alleen reguleert, maar ook rechtstreeks belanghebbend eis als eigenaar van de NS. -edit- De ingediende zienswijze staat hier: http://www.voorbeterov.nl/130507.php | |
daanski82 | vrijdag 9 augustus 2013 @ 21:38 |
Even uit de oude topic getrokken:Vroegah in Enschede zag ik water slangen op de grond liggen (langs spoor 4) om de trein te vullen. maar sinds de nieuwe Koplopers heb ik ze bijna bijna niet meer aan een trein gezien. | |
greavy | vrijdag 9 augustus 2013 @ 21:50 |
Fout. Je checkin verloopt niet. Ja, deze verloopt ergens in de nacht, hoewel ik dat zelfs betwijfel ivm de nachttreinen. Een papieren kaartje is namelijk wel geldig als je voor 0:00 aan je reis begonnen bent tot einde van je reis, ook na 4:00. Bij een poortje, zoals op Amsterdam CS, en je checkt na 1 uur wéér in, dan krijg je geen foutmelding. Een poortje is afhankelijk vanaf welke kant je bliept. De ene kant is ALLEEN inchecken, de andere kant is ALLEEN uitchecken. | |
b2py | vrijdag 9 augustus 2013 @ 21:51 |
Ik ben ooit om 10:30 vergeten uit te checken op Schiphol, toen ik 's avonds om 19:05 mijn chipper voor een paaltje hield in Amersfoort checkte ik gewoon uit. Was tijdens de luchtmachtdagen dus wel al een tijdje geleden en het ging om een SOV. | |
greavy | vrijdag 9 augustus 2013 @ 21:56 |
Dat 6 uurs-geneuzel is lulkoek van de NS, en is nergens verwerkt in de OV-chipsystemen. Ze dachten dat het ging werken om fraudeurs tegen te houden, maar dat werkt zo niet, kwamen ze zelf ook achter. | |
KnightSolaire | vrijdag 9 augustus 2013 @ 22:26 |
Het instaptarief is er toch tegen fraudeurs? Gecombineerd met het feit dat als je te vaak niet uitcheckt je pas wordt geblokkeerd? Snap niet hoe die zesuursregel eraan bij zou kunnen dragen. Maar ja, hij bestaat dus kennelijk niet, maar het wordt toch altijd nog zo verteld. | |
b2py | vrijdag 9 augustus 2013 @ 22:54 |
Overigens, maandag SOV weer geldig? | |
Peterselieman | vrijdag 9 augustus 2013 @ 22:56 |
google is je vriend, maar je moet nog wachten tot vrijdag ![]() | |
b2py | vrijdag 9 augustus 2013 @ 22:57 |
Kutje, en ik zit aan de Adriatische kust en ik vroeg het me af. ![]() | |
Ireyon | vrijdag 9 augustus 2013 @ 23:54 |
Ha was 't maar zo'n feest. De ongeldigheid is gewoon elk jaar van 16 juli tot 16 augustus ongeacht welke dag het is, dus volgende week vrijdag pas. en dus kan ik nog lekker 4 dagen lang ¤16,20 aftikken ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 10 augustus 2013 @ 06:35 |
Maf, in Parijs is dat precies de tijd dat iedereen met wat voor abbonement dan ook overal voor noppes heen mag...:') | |
Mr_Klaasje | zaterdag 10 augustus 2013 @ 08:22 |
Dat was alleeen voor de nieuwe abonnementen zo bedacht. | |
greavy | zaterdag 10 augustus 2013 @ 08:31 |
Het nieuwe sporenplan van Enschede:![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 10 augustus 2013 @ 09:36 |
Toch hoorde ik weleens van Fles dat het maken van een rondje niet meer zo relaxed is als vroeger. Omdat je nu moet gaan calculeren wanneer je kan uit en inchecken zonder een overstap te missen (en of geen tijd meer hebt om bier te halen) Althans zoiets was het geloof ik... | |
KnightSolaire | zaterdag 10 augustus 2013 @ 11:01 |
Het is tegenwoordig gelukkig wel zo dat je bij de ene paal kan uitchecken en bij een ander direct inchecken. Vroeger moest je altijd drie minuten wachten. Maar ik geloof dat conducteurs er, zo lang je een vrij reizen abonnement hebt dat de gehele dag geldig is, niet echt moeilijk over doen als je bij een via-reis niet uit- en incheckt tussendoor. Theoretisch riskeer je dan een boete maar veel meer dan een reprimande krijg je in de praktijk niet. | |
Basekid_NZ | zaterdag 10 augustus 2013 @ 12:14 |
Trein ging opeens vol in de remmen. Meteen nadat we stilstonden: "Het remsysteem heeft zonet een foute remming toegepast, onze excuses voor het ongemak" Toch wel aardig van de machinist om dat even te melden. | |
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 10 augustus 2013 @ 12:14 |
Beter een remming teveel dan te weinig! ![]() | |
Basekid_NZ | zaterdag 10 augustus 2013 @ 12:23 |
Klopt als een bus trein | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 10 augustus 2013 @ 12:39 |
"HC, ATB!" | |
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 10 augustus 2013 @ 12:43 |
Lees: "Hoofdconducteur! U hoeft niet op zoek naar noodrem-trekkers! Het was gewoon mijn eigen schuld als machinist!" ![]() | |
lyolyrc | zaterdag 10 augustus 2013 @ 13:19 |
Hoe kan het remsysteem van een trein een verkeerde remming toepassen? Of ATB grijpt in, of de machinist doet het zelf verkeerd. Of zie ik nou iets over het hoofd? | |
#ANONIEM | zaterdag 10 augustus 2013 @ 16:26 |
Soms heb je nulvallers bij ATB, of de ATB valt voor een seconde weg. Dat gebeurt wel eens. Baanstoring heb je dan, en dan wordt je (gelukkig) gelijk stil gezet ![]() | |
James1988 | zaterdag 10 augustus 2013 @ 16:34 |
Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad, ook al checkte ik om 15:30 in Nijmegen in, reisde ik vanaf daar naar Amsterdam en dan zonder uitchecken door naar Breda. Wel een keer een opmerking gehad dat ik in de eerste klas zat met mijn tweede klas Dal Vrij, de conducteur had niet gezien dat ik een toeslag 2-1 had gekocht (dat is niet te zien op het hoofdscherm, je moet als conducteur naar de details van de kaart om dat te zien). | |
Peterselieman | zaterdag 10 augustus 2013 @ 17:29 |
altijd mooi zoiets: WGR / NS: Daluren versus Voordeeluren ![]() | |
KnightSolaire | zaterdag 10 augustus 2013 @ 20:11 |
Ik denk dat je in de praktijk hoogstens een reprimande krijgt. Ligt natuurlijk anders als je op saldo reist/met een abonnement reist wat niet geldig is in de spitsuren o.i.d. Dan wordt het een boete. | |
James1988 | zaterdag 10 augustus 2013 @ 20:45 |
Nee hoor, het incheckmoment is bepalend voor je hele reis. Met Dal Vrij mag je tijdens de spits reizen, zolang je maar ingecheckt hebt. | |
#ANONIEM | zaterdag 10 augustus 2013 @ 22:00 |
Maar wordt het ook gedoogd als je buiten de spits met Dal Vrij incheckt en dan in de spits een via-reis maakt waarbij je eigenlijk (tijdens de spits) had moeten uitchecken en weer inchecken, maar dat niet gedaan hebt? | |
#ANONIEM | zaterdag 10 augustus 2013 @ 22:01 |
En dan nog een serieuze vraag: heb ik het goed dat je bijv. een Weekend Vrij abonnement het eerste jaar niet kan upgraden naar een duurder abo zoals Dal Vrij? | |
greavy | zaterdag 10 augustus 2013 @ 23:45 |
Klopt. Die kan je niet upgraden. Althans, niet via een simpele weg. Als je een brief schrijft en dergelijke zijn er misschien mogelijkheden, maar de Klantenservice kan je niet helpen. | |
James1988 | zondag 11 augustus 2013 @ 00:06 |
Ik heb een tijd terug een reis Nijmegen - Breda via Schiphol gemaakt met vertrek uit Nijmegen iets voor 16:00, ik heb in Schiphol niet uitgecheckt. Ik heb er geen enkel probleem mee gehad, terwijl ik toch controle heb gehad tussen Schiphol en Breda (Fyra). Hoe het zit met Weekend Vrij weet ik niet, ik heb een Dal Vrij-abonnement. In Mijn NS zie ik de volgende mogelijkheden bij mijn nog lopende contract: Ik kan dus Dal Vrij inruilen voor Altijd Vrij, het lijkt mij dat een soortgelijke optie ook mogelijk moet zijn voor Weekend Vrij (immers: dat betekent meer geld voor NS). | |
#ANONIEM | zondag 11 augustus 2013 @ 00:11 |
Aha. Leek me ook logisch dat het zou moeten kunnen, in de voorwaarden staat dat wijzigen geheel is uitgesloten, maar uit coulantie mag je blijkbaar dus toch naar een duurder abonnement wisselen. Goed om te weten. ![]() | |
KnightSolaire | zondag 11 augustus 2013 @ 00:25 |
Hmm, met een vrij reizen-abonnement dat de gehele dag geldig is laat ik het uit- en inchecken bij via-reizen ook wel zitten, maar bij zo'n dalurenabbo vind ik het tricky... Dat één conducteur het oké vindt betekent nog niet dat alle conducteurs dat vinden ![]() | |
James1988 | zondag 11 augustus 2013 @ 00:28 |
De meeste conducteurs kijken niet verder dan "Is de reiziger ingecheckt?", omdat het ze veel gezeik scheelt. De spitstreinen zitten vaak ramvol en ze pakken liever de zwartrijders eruit dan de grijsrijders. Er zijn aardig wat mogelijkheden in de algemene voorwaarden waardoor een reiziger zich op een plek kan bevinden die helemaal niet logisch is. Een reis Rotterdam-Alexander - Etten-Leur mag je bijvoorbeeld afleggen via Deventer (zonder via-kaartje), omdat dit een overstap scheelt ten opzichte van de snelste route. | |
Woods | zondag 11 augustus 2013 @ 02:10 |
Komt er nou een directe verbinding met Duitsland? | |
James1988 | zondag 11 augustus 2013 @ 02:21 |
![]() Dat wordt als 'te duur' geacht: er moeten dan allerlei systemen aan elkaar worden geknoopt (zoals treindetectie en -beveiliging) terwijl er geen vervoersvraag naar is. Een directe verbinding met Duitsland is immers relatief dichtbij (Oldenzaal) en is beter dan het grenslijntje naar Enschede, o.a. vanwege dubbelspoor en bovenleiding. | |
greavy | zondag 11 augustus 2013 @ 06:11 |
![]() Met 80 km/h door rood knallen of foutje bedankt? Dit was gister met de Heimwee Express / Museumpendel op middenspoor Den Dolder rg Amersfoort ... Onze machinist verkoos toch maar even te stoppen. | |
ziggyziggyziggy | zondag 11 augustus 2013 @ 09:09 |
Ik gok op een automatische lampcontrole. Geel kon niet getoond worden, want gedoofd, dus viel het sein terug op rood? | |
lyolyrc | zondag 11 augustus 2013 @ 09:32 |
Dit zijn nou typisch van die dingen waar je als buitenstaander geen weet van hebt. Gelukkig is het systeem dus op de veiligste manier uitgevoerd. | |
ziggyziggyziggy | zondag 11 augustus 2013 @ 10:15 |
Overigens heeft Den Dolder geen sein 1012. Het zal Blauwkapel Aansluiting Oost zijn geweest. | |
Basekid_NZ | zondag 11 augustus 2013 @ 14:22 |
Ook iets fijns aan de hand: Vlak bij lage zwaluwe staat er een goederentrein stil (opweg richting LZ) met goederenpersoneel ernaast (onze trein reed er na een snelremming met 40km/u langs), daarna zijn we in de richting van Breda al 2 stilstaande treinen achter de goederentrein tegengekomen... | |
JDude | zondag 11 augustus 2013 @ 14:27 |
Och, weer eens wat anders. Meestal zij het Fyra's die daar de boel staan te blokkeren. | |
greavy | zondag 11 augustus 2013 @ 18:18 |
Euh, ja, Blauwkapel Aansluiting Oost idd ... | |
greavy | zondag 11 augustus 2013 @ 18:28 |
Hoe miscommunicatie bij NSR ten nadele van de reizigers kan komen: * "sein"storing te Barendrecht -> Werkelijk plafondplaten naar beneden gekukeld.... * Bussen vanaf Lombardijen, volgens het aanwezige personeel van NSR (die met een busje van NS kwamen) aan de voorzijde van het station. Storing was net 2 uur bezig, bericht: Treinen gaan weer rijden. Bleken er al 25-30 minuten 6 bussen aan achterzijde te staan, wachten op reizigers ![]() Vervolgens komt de Sprinter binnen op spoor 2 (personeel+reisplanner+borden zei spoor 3, terwijl trein binnen kwam veranderde het op schermen ![]() Naja, nu +64 gearriveerd in Dordrecht. | |
greavy | zondag 11 augustus 2013 @ 18:33 |
Oh, en gewoon de reguliere intercity +12 geven in Almere rg Groningen, zodat de IC Berlijn te vroeg in Zwolle kan binnenkomen ![]() Daar zullen vast veel reizigers in die IC rg Groningen niet blij mee geweest zijn. Dahaaag overstappen ![]() | |
Zug-Chef | zondag 11 augustus 2013 @ 19:20 |
Die overstap vanuit de IC vanaf de Hanzelijn in Zwolle op de IC naar Groningen gaat bijna altijd fout. Wat dát betreft komt Leeuwarden er een stuk beter vanaf op het andere halfuur. Grunningers hebben overigens nog een reismogelijkheid naar Groningen zonder al teveel tijdsverlies namelijk de sprinter. | |
Peterselieman | zondag 11 augustus 2013 @ 19:30 |
eigenlijk zou je het stuk tussen Zwolle en Hattemerbroek aansluiting driesporig willen maken of anders dat het makkelijker is om ook linkerspoor te kunnen rijden, waardoor vertragingen op dat punt nog wat meer beperkt worden. Verder Weesp achtsporig maken, zodat het knooppunt daar wat robuuster kan worden ![]() | |
greavy | zondag 11 augustus 2013 @ 19:31 |
Die brug hadden ze gewoon gelijk viersporig moeten maken, is mijn mening. | |
Peterselieman | zondag 11 augustus 2013 @ 19:34 |
Driesporig was al genoeg geweest met hier en daar wat extra overloopwissels aan de westzijde van de brug | |
Viezze | zondag 11 augustus 2013 @ 19:44 |
Het is hoe dan ook jammer dat er daarop is bezuinigd, had een hoop gemiste overstappen kunnen schelen. Dubbel uit/inrijden lijkt me ook te vertragingsgevoelig, omdat een verlate IC/sprinter uit de richting Lelystad/Amersfoort er al voor zorgt dat je niet meer dubbel kan uitrijden. | |
James1988 | zondag 11 augustus 2013 @ 21:41 |
De schade op de HSL Hannover - Berlijn lijkt minder erg te zijn dan gedacht, naar verwachting kunnen de treinen over enkele weken weer over dat traject gaan rijden. De eerdere prognoses gingen uit van eind dit jaar of zelfs lente 2014. | |
Ireyon | zondag 11 augustus 2013 @ 21:49 |
Gauw die post deleten voordat Fles het ziet ![]() | |
Peterselieman | zondag 11 augustus 2013 @ 21:50 |
het is toch goed nieuws? ![]() | |
dennistd | zondag 11 augustus 2013 @ 22:03 |
In Mainz valt 's avonds en 's nachts een deel van het Regionalverkehr en het gehele Fernverkehr uit. De reden: van de 15 treindienstleiders zijn er 3 op vakantie en 5 ziek... www.bild.de/geld/wirtscha(...)g-31784502.bild.html | |
Dr_Flash | zondag 11 augustus 2013 @ 23:57 |
k zal jou deleten! ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 11 augustus 2013 @ 23:59 |
Dat zou heel mooi zijn! Ik ga begin oktober een weekend naar Berlijn met de trein namelijk! | |
Boterbartje | zondag 11 augustus 2013 @ 23:59 |
Ik wil wel gratis met de trein. Openbaar vervoer volledig gefinancierd door de staat, dat is een droom ![]() | |
Dr_Flash | maandag 12 augustus 2013 @ 00:07 |
![]() ![]() Morgen of zo wel meer. Denk ik ![]() | |
Dr_Flash | maandag 12 augustus 2013 @ 00:12 |
denken dat "de staat" iets financiert zonder er bij na te denken dat je als belastingbetaler at best een sigaar uit eigen doos krijgt ![]() | |
Litpho | maandag 12 augustus 2013 @ 06:48 |
Een droom die vrij snel uitmondt in een rijdende daklozenopvang. | |
Darkwing_Duck | maandag 12 augustus 2013 @ 06:55 |
in Monaco kan het ook! | |
Boterbartje | maandag 12 augustus 2013 @ 07:46 |
Dat is alles van de overheid, dus wat jij zegt slaat natuurlijk weer nergens op ![]() ![]() | |
Dr_Flash | maandag 12 augustus 2013 @ 09:08 |
Zegt er eentje wat ![]() | |
Peterselieman | maandag 12 augustus 2013 @ 09:38 |
'Vergeten uitchecken levert dertig miljoen op' Allemaal weer in het nadeel van de reiziger ... | |
Maegrim | maandag 12 augustus 2013 @ 09:45 |
2e aanrijding met persoon in 3 uur bij gilze-rijen ![]() | |
Peterselieman | maandag 12 augustus 2013 @ 09:48 |
dat is wel erg dramatisch ... | |
Dr_Flash | maandag 12 augustus 2013 @ 09:51 |
Tuurlijk, dat is hun idee van "Fail safe" ![]() | |
DriekOplopers | maandag 12 augustus 2013 @ 09:54 |
Reactie MVBOV, die een gotspe doorprikt. Wat nou, "duur systeem"? http://www.voorbeterov.nl/130802.php | |
James1988 | maandag 12 augustus 2013 @ 10:08 |
Ja, verbazingwekkend. :| | |
Peterselieman | maandag 12 augustus 2013 @ 10:11 |
als ze één keer die volledige dertig miljoen investeren om alle problemen op te lossen heb je al een veel beter systeem dat waarschijnlijk ook nog eens goedkoper werkt. Dat voordeel mag de reiziger wel terugzien in goedkopere tarieven, goedkopere chipkaarten, betere service, etc. * Peterselieman droomt weer verder | |
Salatrel | maandag 12 augustus 2013 @ 10:37 |
het zou een hoop mislukte checkouts schelen als reizigers die kaart uit de portemonnee haalden en niet met hun neus in de smartphone begraven het station uitlopen. maar nee het is allemaal de schuld van de ovchipkaart en de vervoerders moeten dit 5 minuten geleden opgelost hebben ![]() | |
Dr_Flash | maandag 12 augustus 2013 @ 10:40 |
Ja lekker slim plan inderdaad ![]() Klopt. EN niet 5 minuten, maar 5 jaar natuurlijk. | |
Salatrel | maandag 12 augustus 2013 @ 10:45 |
want het pasje los langs het paaltje halen duurt langer dan je portemonnee erlangs halen? of kan jij geen 2 dingen tegelijk en ga je je portemonnee pas uit je tas opgraven op het moment dat je voor dat paaltje staat? het is natuurlijk onmogelijk om dat pasje tijdens het lopen uit je portemonnee te halen ![]() | |
Dr_Flash | maandag 12 augustus 2013 @ 10:54 |
Het is onnodig, het is teveel werk, en ja, 90 % gaat pas graven als ze voor dat paaltje staan. Was iets als "klantvriendelijkheid" "makkelijker voor de reiziger" en zo, niet ooit deel van het plan dan? | |
Salatrel | maandag 12 augustus 2013 @ 11:00 |
het is blijkbaar wel nodig en teveel werk? volgens mij kun je beter een uitkering aanvragen en thuis schultenbrautjes kantelen in je tanktop. en mensen die niet zijn ingecheckt in het vervolg maar gratis laten reizen onder het mom van klantvriendelijkheid? | |
Aardappelscheermes | maandag 12 augustus 2013 @ 11:04 |
Ja, de smartphones op de stations... Iemand die even de tijd neemt om op te letten bij het in/uitchecken betaalt NOOIT dat soort rare extra kosten. Piep betekend iets anders dan Piep Piep... en Beee-du-beee is nooit goed. | |
Dr_Flash | maandag 12 augustus 2013 @ 11:06 |
Tot zo ver ![]() | |
moddermonster | maandag 12 augustus 2013 @ 11:08 |
Ik denk ook dat de vervoersbedrijven er weinig aan kunnen doen.....behalve misschien dichte poortje neerzetten waar je alleen doorheen komt door uit te checken. Hoewel me dat in de bus en tram niet echt praktisch lijkt. Ik vraag me trouwens af hoe ze aan dat bedrag van 30 miljoen komen. Er zullen daar vast ook genoeg mensen tussenzitten die doorhebben dat ze minder hoeven te betalen als ze niet uitchecken ![]() En bovendien snap ik niet helemaal hoe het systeem goedkoper en makkelijker kan worden door zones in Chipkaart te gaan programmeren ipv gewoon per km te betalen ![]() | |
HaverMoutKoekje | maandag 12 augustus 2013 @ 11:16 |
Lijkt me lastig, heb je net besloten dat je je vandaag onder de trein gaat gooien en dan moet je wachten totdat de boel weer gaat rijden omdat iemand je net voor was. of waren het ongelukken? | |
DeaDLocK2K | maandag 12 augustus 2013 @ 11:17 |
Als de wegenbelasting afgeschaft zou worden en de BPM ook dan heb je gelijk aangezien rijden dan ook 'gratis' zou zijn. Voordat iemand accijnzen noemt; dat vloeit naar algemene middelen en niet naar RWS. | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 12 augustus 2013 @ 11:19 |
Ja, dat zijn de kastjes van de NS. Die van Syntus maken uberhaubt geen geluid (tenzij je je oor er tegenaan houdt ongeveer) en die van Arriva doen weer een andere piepjes-code... ![]() | |
James1988 | maandag 12 augustus 2013 @ 11:19 |
En in de bus zeggen ze gewoon 'piep' ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 12 augustus 2013 @ 11:19 |
De OV-chipkaart is niet duur en levert geld op. Je kan je beter druk maken om het roepen van de vervoersmaatschappijen dat het duur zou zijn. Net als de NS die jaren geclaimd heeft dat ERTMS veel te duur is (terwijl het zo'n beetje goedkoper is dan ATB) of ProRail die jarenlang geclaimd heeft dat ATB-NG ATB stoort terwijl iedereen met MAVO natuurkunde weet dat dat onmogelijk is (Wie verklaarde Arco Sierts destijds ook alweer voor gek eigenlijk?). | |
Basekid_NZ | maandag 12 augustus 2013 @ 11:20 |
Ik ben het er mee eens dat het vergeten uit te checken na deze lange tijd wel vooral de schuld van de reiziger zelf is. Ik vind dan weer wel dat ze dat geld in het OV netwerk moeten investeren. | |
bleiblei | maandag 12 augustus 2013 @ 11:26 |
de vakantie hier is afgelopen, ik denk dat ze geen zin hadden om te gaan werken vandaag ![]() | |
Boterbartje | maandag 12 augustus 2013 @ 11:58 |
Dat is natuurlijk een beetje krom, want ze zeggen dat er 30 miljoen aan borg binnenkomt, maar stel dat jij niet uitcheckt op een reis van 20 euro, dan is dat helemaal niet te nadele van de reiziger ![]() | |
KnightSolaire | maandag 12 augustus 2013 @ 12:09 |
Overigens wordt in al die nieuwsartikelen beweerd dat er altijd een instaptarief wordt ingehouden. Dat klopt niet. | |
Dr_Flash | maandag 12 augustus 2013 @ 12:16 |
Nja, ik heb er zelf eigenlijk nooit problemen mee. Maar het is wel vervelend dat je steeds weer tussen vervoerders moet ombliepen, dat sommige palen veel gevoeliger zijn dan andere palen etc. Daar is echt nog een hoop te winnen. Met bestaande technologie. | |
Kapitein_Schavuit | maandag 12 augustus 2013 @ 12:43 |
Het zou sowieso al veel schelen wanneer alle paaltjes van dezelfde soort zouden zijn(die van de NS) en dan met de vervoerders er duidelijk op. Want al die andere paaltjes zijn me toch een partij slecht. | |
GlenSpey | maandag 12 augustus 2013 @ 12:58 |
Verhangen ze zich lekker thuis. Scheelt iedereen een hoop ellende ![]() | |
DriekOplopers | maandag 12 augustus 2013 @ 13:10 |
Dat is al verdisconteerd in dat rekenwerk van die 30 miljoen. Mensen die een pdf'je van de uitvoerige berichtgeving in De Telegraaf van vandaag willen: PM maar even. | |
ziggyziggyziggy | maandag 12 augustus 2013 @ 13:11 |
Ik heb een vrijreizenkaart waarmee inchecken/uitchecken niet de bedoeling is. Moet ik dan maar over de poortjes springen? | |
ReisT | maandag 12 augustus 2013 @ 13:32 |
Die kaart had al jaren geleden vervangen moeten zijn door een kaart waarmee inchecken/uitchecken wél de bedoeling is. | |
Dr_Flash | maandag 12 augustus 2013 @ 13:35 |
Ja, want dat is "handig voor de reiziger" ![]() | |
ReisT | maandag 12 augustus 2013 @ 13:39 |
Dat ik nu twee abonnementen heb, op twee verschillende kaarten, en met de ene vooral NIET moet inchecken en met die andere juist WEL. Dat is wel handig? | |
_serial_ | maandag 12 augustus 2013 @ 13:39 |
Dat is de NS ook aan het doen hoor, de mijne verloopt 31-8 en ik moet nu over naar altijd-vrij met incheck plicht ![]() | |
HaverMoutKoekje | maandag 12 augustus 2013 @ 13:39 |
met een OVjaarkaart (saldo=0) kan je bij Connexxionen & GVB wel in/uit checken, maar bij syntus krijg je dan een negatief saldo. Officieel is het een 'toon' kaart, maar buschauffeurs snappen dat weer niet en worden boos als je niet incheckt. | |
b2py | maandag 12 augustus 2013 @ 13:40 |
Toen ik gisteren bij Bolzano over de Autostrada jakkerde werd ik ingehaald door een ÖBB Taurus met ÖBB rijtuigen. Opvallend detail: 1 van de rijtuigen had nog een NS logo aan de zijkant als ik het goed had gezien! ![]() | |
KnightSolaire | maandag 12 augustus 2013 @ 13:57 |
Overigens zie ik dat sommige regiovervoerders ervoor pleiten het OV-chipkaartsysteem te versimpelen. Nou, dan weet ik een goede: sloop je eigen type paaltjes, zet er NS-paaltjes neer, gebruik één uniform tarief (het degressieve NS-tarief dus) en realiseer zodoende single check-in/check-out. Het waren immers de regionale vervoerders zelf die met eigen tariefsystemen wilden komen, waardoor alles complexer is geworden. | |
James1988 | maandag 12 augustus 2013 @ 14:05 |
Dat ligt toch vooral bij de decentrale overheden. De Veolia's en Arriva's van dit land zal het om het even zijn welk tariefsysteem ze hanteren, zolang zij maar de centen krijgen waar ze recht op hebben. Met het NS-tariefsysteem (het "papieren kaartje") is dit alleen vast te stellen door steekproeven te houden, en daarbij hou je een bepaalde vorm van inaccuratie bij de verrekening. Met de chipkaart in combinatie met eigen paaltjes per vervoerder is dit veel nauwkeuriger vast te stellen. | |
#ANONIEM | maandag 12 augustus 2013 @ 14:13 |
Het is ook een heel gedoe om die steekproeven te organiseren en conform de bedoelde opzet uitgevoerd te krijgen. Is er eigenlijk ook onderzoek naar gedaan, hoe nauwkeurig de verrekening dmv. steekproeven is? Ik weet dat men in Duitsland bijv. bezig is met technieken om reizigers te tellen dmv. sensoren in de deuren en de betrouwbaarheid daarvan heeft men vergeleken met handmatig tellen. Maar dat is natuurlijk wat anders dan steekproefsgewijs de gebruikte kaartsoorten bepalen - is daar ook onderzoek naar gedaan? [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2013 14:14:17 ] | |
Dr_Flash | maandag 12 augustus 2013 @ 14:23 |
Nee. Qua handigheid (en dat was toch duidelijk wel 1 van de reclamepuntjes toen die kaart ingevoerd moest worden) zijn beide scenario's een achteruitgang. Dus: er is de reiziger een rad voor ogen gedraaid. | |
DeaDLocK2K | maandag 12 augustus 2013 @ 14:24 |
Ja lekker hoor, ik check toch echt heel wat liever in dan dat ik een half uur in de rij moet voor de kaartautomaten ![]() | |
Dr_Flash | maandag 12 augustus 2013 @ 14:27 |
as opposed to een maand/jaar traject/netabonnement dan natuurlijk he ![]() | |
KnightSolaire | maandag 12 augustus 2013 @ 15:11 |
Met single check-in/check-out weet je toch waar een reiziger begint en eindigt? Je kan in dat geval de snelste reisroute aannemen en op basis daarvan het bedrag verdelen over vervoerders. "Via-"reizen moeten immers met een extra check-out/check-in. | |
Dr_Flash | maandag 12 augustus 2013 @ 15:14 |
Ja maar dan kun je ook de kortste pakken. Of die met de minste overstaps. Dat mocht namelijk altijd al. Ook op het moment dat er gezegd werd "Het volledige huidige tariefgebeuren moet mee overgezet worden naar de OVC". Utrecht - Dordrecht is bijvoorbeeld het kortst via de Merwede-Lingelijn, het snelst via Rotterdam, en het minste overstappen via Hilversum. Dus wat kies je dan? | |
KnightSolaire | maandag 12 augustus 2013 @ 15:15 |
Eh... Crosschecken aan de hand van de reistijd + in de systemen eventuele gegevens van vertragingen op die lijnen? ![]() Maar ja, dit "probleem" was hetzelfde met het papieren kaartje. | |
Dr_Flash | maandag 12 augustus 2013 @ 15:17 |
Ja dan haal je die lange omweg over Hilversum er wel uit ja. Maar onderscheid maken tussen die andere 2 lukt normaalgesproken niet. Nee, toen was er een verdeelsleutel. Op enig moment is dat een "probleem" gaan heten. | |
ReisT | maandag 12 augustus 2013 @ 15:22 |
Het werd een "probleem" toen trajecten als Geldermalsen-Dordrecht werden aanbesteed.Dat een OVjaarkaart überhaupt met saldo werkt is echt idioot. | |
HaverMoutKoekje | maandag 12 augustus 2013 @ 15:25 |
nee het werkt NIET met saldo. Saldo = 0 op de kaart. De meeste vervoerders snappen dat en halen er geen geld af bij inchecken, Syntus doet dat wel waardoor je een negatief saldo hebt. | |
dcm360 | maandag 12 augustus 2013 @ 15:33 |
En bij het uitchecken eindig je weer netjes op 0. Je mag volgens het ontwerp bij het inchecken een negatief saldo krijgen, als die bij het inchecken niet al negatief was. Je zou ook kunnen zeggen dat Syntus wat harder hamert op het moeten uitchecken op deze manier. | |
Dr_Flash | maandag 12 augustus 2013 @ 15:35 |
Tsja, je kunt er van zeggen wat je wilt, maar het is tenminste wel eerlijk wat ze zeggen bij Connexxion. Ze naaien je, en ze hebben ook geen zin om te proberen het te verdoezelen. | |
Dr_Flash | maandag 12 augustus 2013 @ 15:36 |
Zo kun je het ook zien ja. Al is het dan wel jammer dat juist Syntus van die kutpalen heeft staan waar je flink je best moet doen om contact met je kaart tot stand te brengen. | |
ReisT | maandag 12 augustus 2013 @ 15:52 |
Als er saldo afgeschreven KAN worden, of dat nu wel of niet de bedoeling is, dan werkt die kaart dus wel met saldo. Een saldo van 0 is ook een saldo. | |
HaverMoutKoekje | maandag 12 augustus 2013 @ 15:53 |
nee echt niet. Er was gewoon na uitchecken een 'ritprijs' afgeschreven van mijn saldo=0. Kreeg ik ook achteraf niet gecorrigeerd | |
KnightSolaire | maandag 12 augustus 2013 @ 16:05 |
Precies. Je zou toch zeggen dat met wat politieke druk van boven de verdeelsleutel wel terug kan komen (in combinatie met single check-in/check-out). Desnoods door een onafhankelijke toezichthouder om eventuele zorgen/klachten van regiovervoerders over de positie van NS te voorkomen. | |
Litpho | maandag 12 augustus 2013 @ 16:52 |
ALS het correct werkt. | |
DeaDLocK2K | maandag 12 augustus 2013 @ 17:18 |
De verdeelsleutel was niet geheel eerlijk. OVC is daar veel beter in maar jah, implementatie is brakkig op sommige vlakken. | |
Dr_Flash | maandag 12 augustus 2013 @ 17:24 |
OVC is met maar 1 idee ingevoerd: Vervoerdersbelangen. Reizigers hebben er nooit om gevraagd. Dus kwam er een halfslachtig charme-offensiefje met dingen als makkelijker sneller eerlijker en nooit meer zwartrijders, maar in de praktijk komt er gewoon geen tieves van de beloofde voordelen terecht. We zijn na 5 jaar bombarie miljarden belastinggeld en een onkwantificeerbare hoeveelheid privacy kwijt, en wat hebben we ervoor teruggekregen? Dat we nu nog steeds een vervoerbewijs voor het OV hebben. Niet makkelijker, lang niet altijd sneller, zeker niet goedkoper. En zolang je geen Berlijnse muur om ALLE Koudum-Molkwerumpjes van dit land zet, blijf je natuurlijk ook gewoon zwartrijders houden. Oh ja, de vervoerders krijgen nu eerlijker hun geld. Wat misschien een paar procent naast de verdeling volgens de oude verdeelsleutels zal zitten. De hele OVC heeft veel te veel gekost en veel te weinig opgeleverd. | |
Peterselieman | maandag 12 augustus 2013 @ 17:29 |
Koudum-Molkwerum ![]() | |
Peterselieman | maandag 12 augustus 2013 @ 17:30 |
Die vraag stellen is hem beantwoorden ![]() | |
greavy | maandag 12 augustus 2013 @ 18:10 |
Dieplader per spoor Foto: Chris Westerduin | |
Frenk3nstein | maandag 12 augustus 2013 @ 18:11 |
Dit inderdaad. Je hoefde maar enigszins kritisch te zijn om dit te zien aankomen, maar dan was je een doemdenker, alu-hoedje drager, complot theorie denker, etc. En wat blijkt achteraf... Hoe lang zullen de automaten nog blijven bestaan? ![]() | |
Zug-Chef | maandag 12 augustus 2013 @ 18:20 |
Tja reizigersbelang. Ik vind het vervoerdersbelang net even wat zwaarder wegen eigenlijk. Tenslotte is het aan de regionale vervoerders te danken dat er nog OV is in de regio. Zij hebben namelijk ingeschreven op concessies. Krijgen zij geen of veel minder opbrengsten van verkochte kaartjes (zoals dus in het oude systeem het geval was met de achterlijke verdeelsleutel) dan had het zo maar kunnen zijn dat de vervoerders afhaken om nog in dit land OV te rijden: het is namelijk anders totaal niet kostendekkend meer. | |
#ANONIEM | maandag 12 augustus 2013 @ 18:22 |
Het GVB Amsterdam bleek toch ineens recht op substantieel meer te hebben dan ze volgens de verdeelsleutel kregen? | |
#ANONIEM | maandag 12 augustus 2013 @ 18:24 |
Dat vind ik een non-argument, het gros van de reizigers en dus ook het gros van de zwartrijders rijdt niet van Koudum-Molkwerum naar Daarlerveen maar van en/of naar een of ander groot station. Daar controleren is dus voldoende. | |
b2py | maandag 12 augustus 2013 @ 18:29 |
| |
James1988 | maandag 12 augustus 2013 @ 18:30 |
En zo blijkt maar weer hoe weinig de mensen achter @NS_online eigenlijk weten van het eigen product. ICRm is niet voorzien om wifi te krijgen, en het ICRm dat op de HSL naar de touwtyfus wordt gereden al helemaal niet. ![]() | |
Dr_Flash | maandag 12 augustus 2013 @ 18:39 |
Ja hoor, een vervoerder is een soort Barmhartige Samaritaan zeker. Ga toch gauw weg man. | |
dennistd | maandag 12 augustus 2013 @ 19:57 |
Gaan er van hier nog mensen mee met de Schöner Tag van de NVBS Jongeren (ook voor ouderen)?
| |
Dr_Flash | maandag 12 augustus 2013 @ 19:58 |
Een hele dag badslippers spotten op K West? Mij niet gezien. Maar veel plezier vast hoor ![]() | |
dennistd | maandag 12 augustus 2013 @ 20:00 |
De vorige keer hebben we ook nog geen twee uur langs de baan gestaan hoor, dus dat valt nog hard mee | |
greavy | maandag 12 augustus 2013 @ 20:02 |
[...] Vrijdag [...] Nee, sorry. Werken. En ik ga liever met 2 of 3 anderen op pad dan met een hele groep. Te grote groepen heb ik niks mee met zoiets, tenzij het een echte excursie is met iets speciaals oid. | |
Darkwing_Duck | maandag 12 augustus 2013 @ 20:02 |
Ik zeg tot over een week ![]() ![]() | |
James1988 | maandag 12 augustus 2013 @ 20:08 |
Dit is gewoon een variant op ons nieuwjaarsrondje. Maar dan met meer mensen, en i.p.v. kilometers knallen worden er foto's geschoten. Leuk, maar ik ga niet mee. ![]() | |
greavy | maandag 12 augustus 2013 @ 20:10 |
Ben benieuwd wat het Nieuwjaarsrondje 2013 -> 2014 dit jaar gaat brengen ![]() | |
Kentekenplaat | maandag 12 augustus 2013 @ 20:11 |
Ik niet. Want als de reizigers zoiets hebben van:"Krijg de vinkentering met je kuttrein.", dan kan die vervoerder wel opdoeken. | |
Darkwing_Duck | maandag 12 augustus 2013 @ 20:11 |
Alleen Pendelen tussen Zaandam en Schagen op de werkzaamheden kalender afgaand ![]() | |
b2py | maandag 12 augustus 2013 @ 20:11 |
Het lijkt als de dag van gisteren, maar we zitten inderdaad alweer half augustus. Ik kan me herinneren dat we in ieder geval bij Dennis de grens over zouden gaan in de ochtend ![]() | |
b2py | maandag 12 augustus 2013 @ 20:12 |
Deal! | |
greavy | maandag 12 augustus 2013 @ 20:12 |
![]() ![]() Met VIRM zeker ![]() | |
greavy | maandag 12 augustus 2013 @ 20:13 |
Afgelopen jaar gingen we toch via Belgenland? Met de IC naar Roosendaal, toen het boemeltje naar Antwerpen richting Noorderkempen en toen via Luik weer naar Nederland ofzo toch? | |
greavy | maandag 12 augustus 2013 @ 20:14 |
Oja, Noorderkempen. Ff snel naar het andere uitgestorven perron. | |
dennistd | maandag 12 augustus 2013 @ 20:15 |
Klopt, vertrek om 8u vanuit Enschede ![]() | |
b2py | maandag 12 augustus 2013 @ 20:16 |
Voor de volgende keer ![]() | |
b2py | maandag 12 augustus 2013 @ 20:16 |
Ik slaap bij Flessie! ![]() | |
greavy | maandag 12 augustus 2013 @ 20:17 |
Nee, dat deden we afgelopen jaar al. Ik dacht dat je dat bedoelde. | |
Litpho | maandag 12 augustus 2013 @ 20:21 |
Gelukkig, en ik gebruik de term in de ruimste zin van het woord, hebben voldoende mensen geen alternatief zodat de klantvriendelijkheid op de huidige plek in het vaandel kan blijven staan. | |
#ANONIEM | maandag 12 augustus 2013 @ 20:22 |
Ik ben eigenlijk wel bijzonder tevreden met de OVC, ten eerste omdat ik geen strippenkaart meer nodig heb die ik slechts incidenteel gebruikte en ten tweede vanwege de mogelijkheid tot het automatisch opwaarderen van het saldo. Vooral dat laatste vind ik gezien mijn reisgedrag bijzonder prettig. Iets anders: vanmorgen reden er tussen Sittard en Maastricht geen treinen vanwege koperdiefstal. Mijn vader moest naar Maastricht maar bij aankomst op het station in Sittard stond bij zijn trein (IC) de melding: "rijdt niet". Hij snel naar huis om met de auto te gaan, komt hij op het werk blijkt een collega van hem dezelfde trein (maar dan vanuit Roermond) genomen te hebben. Bleek dat ding tóch gewoon doorgereden te zijn naar Maastricht, wat een fantastische informatievoorziening weer ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2013 20:27:28 ] | |
KnightSolaire | maandag 12 augustus 2013 @ 21:15 |
Kan in dat geval wel zo zijn dat de verstoring net werd opgelost rond dat tijdstip en toen plotseling toch kon worden doorgereden. Dan kun je er weinig aan doen op gebied van informatievoorziening. | |
Dr_Flash | maandag 12 augustus 2013 @ 22:22 |
Wacht wat? ![]() | |
Peterselieman | maandag 12 augustus 2013 @ 22:23 |
wakker worden van rammelende brievenbussen ![]() | |
b2py | maandag 12 augustus 2013 @ 22:32 |
Dat je het weet! ![]() | |
PteV | maandag 12 augustus 2013 @ 22:36 |
2 aanrijdingen vanavond al op het traject Zwolle - Groningen ![]() | |
dennistd | maandag 12 augustus 2013 @ 22:46 |
Vanmorgen ook al twee op Breda-Tilburg... Lijkt me best lullig eigenlijk: wil je voor de trein springen, rijden ze niet omdat iemand je voor was ![]() | |
Dr_Flash | maandag 12 augustus 2013 @ 22:47 |
Heb je zelf in de hand he, stel maar wat voor ![]() | |
Peterselieman | maandag 12 augustus 2013 @ 22:47 |
mja, of je kiest een andere manier ... | |
Dr_Flash | maandag 12 augustus 2013 @ 22:49 |
Ja dat sentiment hoor je heel veel vanuit treinreizigers en ook treinpersoneel natuurlijk. Maar zulke mensen zijn totaal niet voor rede vatbaar. | |
Peterselieman | maandag 12 augustus 2013 @ 22:54 |
klopt. Ze zien het als enige uitweg en tegenhouden kun je ze gewoon niet, hoe graag je dat ook zou willen ... | |
b2py | maandag 12 augustus 2013 @ 23:05 |
In 30 min van LA naar San Francisco: Hyperloop | |
KnightSolaire | maandag 12 augustus 2013 @ 23:14 |
Dat is niet correct. Suïcidale personen verkeren vaak in een soort 'trance' die te doorbreken is. Het plaatsen van hekken rondom het spoor en op de uiteindes van de perrons kan dat bijvoorbeeld al bewerkstelligen. Zo'n betrekkelijk eenvoudig obstakel kan mensen uit de 'trance' helpen wat zelfmoordpogingen kan voorkomen. | |
Dr_Flash | maandag 12 augustus 2013 @ 23:18 |
1962 belde. ![]() | |
James1988 | maandag 12 augustus 2013 @ 23:30 |
![]() | |
James1988 | maandag 12 augustus 2013 @ 23:38 |
Voor iemand die echt veel te veel tijd over heeft (of voor de liefhebber), de overheid heeft heel veel geWOBte documenten over testritten met de V250. Ik heb 3 van de 5 documenten bekeken, de meeste informatie is vrij nutteloos: dagplannen voor testen (met de meeste informatie weggetippexed), dienstkaartjes voor testritten, en heel veel terugkerende teksten zoals e-mails over de dagplannen, of instructies over testen op HSL 4. | |
Dr_Flash | maandag 12 augustus 2013 @ 23:39 |
Ook gezien ja. "Je wilt een speld? Okee hier is je speld. In deze hooiberg. Of in 1 van de andere vijf. Veel plezier." | |
Darkwing_Duck | maandag 12 augustus 2013 @ 23:42 |
Hallo, het is augustus, wacht nou maar eerst even alle overstromingen af voordat het alreeds geplande rondje ( hou je vast) in het water valt ![]() | |
Dr_Flash | maandag 12 augustus 2013 @ 23:47 |
Hele dag alleen maar etappes vervangend busvervoer aan elkaar legoën. En leven op gratis koffie, thee en erwtensoep. Leuk man. | |
James1988 | maandag 12 augustus 2013 @ 23:49 |
Ik vond het document van ProRail over de Trein-Baan-Integratietesten (eerste reeks documenten, vanaf pagina 77) op zich nog wel interessant om door te lezen, omdat daar wordt ingegaan op een aantal tekortkomingen die waren vastgesteld, die mogelijk voor hinder in de treindienst zouden kunnen zorgen.
Ook staat er nog een hele lijst aan ETCS-change requests die nog niet waren doorgevoerd in de software. Leuk voer voor techneuten, maar uiteindelijk heeft de reiziger er natuurlijk niks aan. Die komt er nog steeds bekaaid vanaf. | |
Dr_Flash | dinsdag 13 augustus 2013 @ 09:25 |
Hoe kan dit bestaan? Als je EEN baken hebt liggen dat gepasseerd wordt, ja, dan snap ik dat je niet kunt bepalen in welke richting. Maar als je speciaal een bakenGROEP hebt neergelegd, hoe kun je dan NIET de richting weten? ![]() Dat stel je dan gewoon WEL goed in. Waarom is dat zo en waarom moet ik denken dat dat een uitzonderingssituatie is? Dat zou geen probleem moeten hoeven zijn natuurlijk. Ah, maar we falen tenminste veilig ![]() ![]() | |
James1988 | dinsdag 13 augustus 2013 @ 09:41 |
Ik ben waarschijnlijk niet helemaal goed in mijn bovenkamer ( ![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 13 augustus 2013 @ 09:47 |
En waarom staat dat in die documenten dan? ![]() Magoe, zoiets blijkt vanzelf wel bij een rechtszaak. Of anders bij dat onafhankelijke onderzoek wat ze zelf zo graag willen ![]() | |
James1988 | dinsdag 13 augustus 2013 @ 09:50 |
Daar kwamen NS en Lloyd's tijdens de rit achter ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 13 augustus 2013 @ 09:53 |
Dat is natuurlijk een principe dat op alle spoortechniek wordt toegepast. | |
Dr_Flash | dinsdag 13 augustus 2013 @ 09:55 |
Ja. Het staat alleen zo lullig. Maar goed, geWOBte documenten zijn natuurlijk oorspronkelijk ook niet geschreven met "het grote publiek" in gedachten. | |
b2py | dinsdag 13 augustus 2013 @ 11:31 |
Omgomgomgomg ik ga zo voor het eerst in 7 weken weer met de trein. | |
Peterselieman | dinsdag 13 augustus 2013 @ 14:19 |
Dat is mooi op tijd ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 13 augustus 2013 @ 14:21 |
"Hee wat is dit hier? ![]() "Oh een losse 25 kV kabel. Hoezo?" "Oh nou. Staat niks van in het boekje? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 13 augustus 2013 @ 14:31 |
![]() of: "Hé, een deurstoring." "Ik ga even kijken wat er aan de hand is." "Huh, er mist een deur ..." "Zo'n sauna was het toch niet?" | |
Dr_Flash | dinsdag 13 augustus 2013 @ 14:34 |
"Wat knippert daar nou heel de tijd? ![]() "Dat lijkt wel een...? Hè..? ![]() "Bodemplaat? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 13 augustus 2013 @ 14:50 |
maar goed, het verbaast me niets en het is natuurlijk ook een van de redenen van de vertrouwensbreuk | |
Peterselieman | dinsdag 13 augustus 2013 @ 15:19 |
het grote scherm dat op Utrecht Centraal hangt gaat in de nacht van 14 op 15 augustus weggehaald worden. Is nodig vanwege de verbouwing van het station http://somda.nl/forum/11525/p462824/Het+%27Blauwe+bord%27+topic/ | |
Ireyon | dinsdag 13 augustus 2013 @ 15:29 |
Prachtig toch. Van ieder ander persoon zou je dit idee wegwuiven als fantasie, maar Elon Musk is me toch een opperbaas ![]() | |
KnightSolaire | dinsdag 13 augustus 2013 @ 15:32 |
Er wordt geclaimd dat het in 10 jaar operationeel zou zijn. Ik voorspel een AnsaldoBredaatje wat dat betreft... | |
Ireyon | dinsdag 13 augustus 2013 @ 15:37 |
Tja dat dacht men in 2003 ook. Binnen 10 jaar een praktische, mooie, bruikbare, volledig elektrische auto, túúrlijk.. ![]() Bam. | |
KnightSolaire | dinsdag 13 augustus 2013 @ 16:11 |
Ja, maarrr: elektrische auto's waren er 100 jaar geleden ook al, 20 jaar geleden maakten ze ook een kortstondige opleving door, alleen heeft de olie-industrie die ontwikkelingen de keel omgedraaid. Zie ook 'Who Killed The Electric Car?''en 'Revenge of the Electric Car'. E: Iets anders trouwens, ik zie dat NS Hispeed op Facebook een omslagfoto van Eurostar heeft ingesteld. Is het inmiddels zeker dat die door gaan rijden naar Amsterdam in de toekomst dan? Ik dacht dat dat nog onzeker was. [ Bericht 30% gewijzigd door KnightSolaire op 13-08-2013 16:37:44 ] | |
ReisT | dinsdag 13 augustus 2013 @ 16:54 |
Je moet er niet te veel achter zoeken. NS Hispeed verkoopt toevallig ook kaartjes naar Londen, dat willen ze zeker weer even onder de aandacht brengen. Er komt voorlopig waarschijnlijk geen Eurostar naar Amsterdam omdat de tarieven die HSA vraagt te hoog zijn, | |
DeaDLocK2K | dinsdag 13 augustus 2013 @ 16:54 |
HSA? Bedoel je niet ProRail? | |
ReisT | dinsdag 13 augustus 2013 @ 18:13 |
HSA heeft nu nog het alleenrecht op de HSL-zuid en vraagt hoge prijzen als andere vervoerders er willen rijden. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 13 augustus 2013 @ 18:18 |
Euh, dat geldt toch alleen voor binnenlands vervoer? | |
greavy | dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:02 |
Spaanse treinmachinisten bellen voortaan handsfree Spaanse treinmachinisten dienen binnenkort handsfree te bellen met de verkeersleiding. Dit is een van de maatregelen die de Spaanse overheid heeft voorgesteld naar aanleiding van de treinramp vorige maand in Santiago de Compostela. De machinist was vlak voor of tijdens de ontsporing van de trein aan het bellen met een collega. In Nederland is het ook toegestaan dat een machinist handheld belt met de verkeersleiding. Spanje is een onderzoek gestart naar de snelheidslimieten en de werking van beveiligingssystemen op het spoor. Het spoor waar de trein over reed is voor het grootste deel beveiligd door het Europese beveiligingssysteem ERTMS. Vlak voor de plek van het ongeluk neemt het Spaanse beveiligingssysteem ASFA het over. Keuring De Spaanse overheid wil verder dat de bewegwijzering wordt verbeterd en dat leerling-machinisten voortaan een keuring doorgaan op hun psychische en lichamelijke gesteldheid, zo meldt NRC Handelsblad. Volgens de Spaanse rechtbank blijkt uit de eerste bevindingen van het onderzoek dat de hogesnelheidstrein veel te hard reed. De trein die in een gevaarlijke, scherpe bocht ontspoorde vlak voor het station van Santiago de Compostela reed 195 kilometer per uur waar een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur geldt. Treinramp De machinist wordt verdacht van dood door schuld. Bij het treinongeluk vielen 79 doden en raakten tientallen mensen gewond. http://www.spoorpro.nl/pe(...)n-voortaan-handsfree | |
dennistd | dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:05 |
Volgens mij maakt het echt helemaal niks uit of er in de trein nu handsfree of handheld gebeld wordt: een trein kun je volgens mij prima met één hand besturen.. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:34 |
Ook met losse handen! Sturend effect van de spoorstaaf en alles. | |
greavy | dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:37 |
Ik heb bij Arriva in het Noorden al een aantal keer een machinist gehad die rustig een krantje ging lezen tussen de stations door ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:41 |
Dat is reden voor ontslag op staande voet ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:43 |
Correctie: HSA stelt geen prijzen vast. Je betaalt dit: ![]() Bron: http://www.prorail.nl/sit(...)gde_net_9aug2013.pdf Netverklaring ProFail dus. | |
Peterselieman | dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:45 |
nee, HSA betaalt een vast bedrag per jaar voor het rijden over de HSL en hoe meer treinen er rijden hoe goedkoper het per kilometer wordt. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:48 |
Ja, dat is wat HSA betaalt misschien, maar dit is de netverklaring van ProRail dus dit is wat Thalys bijvoorbeeld betaalt. | |
Peterselieman | dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:51 |
Thalys betaalt voor rijden over de HSL aan HSA. Het bedrag dat in de netverklaring staat is indicatief | |
DeaDLocK2K | dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:51 |
En waar kan ik dat vinden? | |
Peterselieman | dinsdag 13 augustus 2013 @ 20:00 |
het bedrag dat jij noemt is de heffing die ProRail vraagt voor het rijden over de HSL, alleen het bedrag moet aan HSA afgetikt worden en dan praat je over heel andere bedragen: http://www.treinreiziger.(...)r_voor_thalys-143136 | |
DeaDLocK2K | dinsdag 13 augustus 2013 @ 20:03 |
Vierendelen die lui. | |
Peterselieman | dinsdag 13 augustus 2013 @ 20:05 |
het is tijd voor herbezinning, alleen dat kan niet, omdat het ministerie van I&M bij Financiën in de tang zit en het geld veel te hard nodig heeft. Hierdoor is de HSL niet echt aantrekkelijk en blijft het de komende jaren aanmodderen met de lijn die het vlaggenschip had moeten worden. | |
James1988 | dinsdag 13 augustus 2013 @ 20:06 |
Je kunt het terugvinden in het Besluit HSL-heffing, de prijs voor een treinkilometer over de HSL wordt op basis van de formule in dat besluit bepaald. | |
Dr_Flash | dinsdag 13 augustus 2013 @ 20:06 |
Wel godshoerend bizar dat je voor die betonbak ineens 20-25 keer zo veel betaalt als voor normaal spoor. Voor dat je er TWEE keer zo hard kunt rijden ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 13 augustus 2013 @ 20:20 |
Inderdaad. Als het nou nog een keer of vier keer zoveel was, tjah, okay, kost wat maar goed. | |
b2py | dinsdag 13 augustus 2013 @ 21:49 |
Zo'n roodjas wist mij te vertellen dat mijn 2-1 overgang alleen op zaterdag/zondag geldig was, toch nog ergens goed voor dan. | |
Dr_Flash | dinsdag 13 augustus 2013 @ 21:50 |
Dat zijn verwaarloosbare mensen. | |
b2py | dinsdag 13 augustus 2013 @ 22:08 |
Ik lees net op OVNL dat het grote blauwe bord in Utrecht in september gedemonteerd wordt en niet meer terug zal keren voorlopig. Staat in ieder geval niet in de tekeningen van de architect. | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 13 augustus 2013 @ 22:10 |
![]() Of bedoel je het grote witte digitale bord wat er nu hangt? | |
b2py | dinsdag 13 augustus 2013 @ 22:26 |
Ja ik bedoel dat digitale ding ja ![]() Nog even verder dromen in toekomst muziek: http://www.blogit.nl/google-glass-voor-ns-conducteurs | |
ReisT | dinsdag 13 augustus 2013 @ 22:48 |
Nee ook het internationaal vervoer op de HSL-zuid is exclusief voor HSA. De nieuwe Europese regels zijn hier nog niet allemaal van toepassing omdat het vervoer openbaar is aanbesteed vóór de regels werden aangepast. | |
Dr_Flash | dinsdag 13 augustus 2013 @ 22:48 |
En we weten allemaal hoe heilig tekeningen van de architect zijn. In Berlin Hbf waren ze ook vergeten toiletten in te plannen. Nou nou nou wat een toestanden dat niet gekost heeft om dat nog recht te zetten ![]() ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 13 augustus 2013 @ 22:50 |
Het kan altijd erger: in Spanje hebben ze een wolkenkrabber van 47 verdiepingen waarbij de lift maar tot de 20e gaat. De reden hiervan is dat ze er wat verdiepingen bij bedacht hebben en vergeten zijn de lift ook mee aan te passen. Ga je op de 47e verdieping wonen dan loop je maar 27 trappen. Probleem opgelost ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 13 augustus 2013 @ 22:51 |
Lekker zinvol ja als die luie flapdrollen gewoon gaan zitten sudokuën in de 1e klas en dat ding in een hoek flikkeren. | |
Straatcommando. | dinsdag 13 augustus 2013 @ 23:06 |
Ik zat van de week in de trein vanuit Nijmegen naar Zutphen, deed het hele traject.. de dienstdoende conducteur had volgens mij een slechte dag want die kwam eens in de zoveel tijd uit de achterste cabine gekropen om snel ff te sleutelen om vervolgens snel naar binnen te rennen en het deurtje te sluiten. Ik heb hem de gehele rit geen enkele reiziger zien controleren. ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 14 augustus 2013 @ 00:05 |
Oh dus jij hebt een controleerbewijs en geen vervoersbewijs? | |
MPG | woensdag 14 augustus 2013 @ 00:11 |
Ach, ik ben een paar weken terug ook op het traject Venlo - Eindhoven gedurende 40 min. maar liefst 3! keer gecontroleerd door de dienstdoende dienstkloppers. "Ja meneer, wij moeten officieel de reiziger elk halfuur zien" ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 14 augustus 2013 @ 01:02 |
Moraalriddertje. Kom met wat beters. Wauw. Daar zijn dus echt regels voor? En wat voor sanctie staat er op schending? Want als daar echt een regel voor is en die luidt zo als jij zegt, dan kan 90% morgen wel gaan stempelen, als het geen 95 % is. | |
DeaDLocK2K | woensdag 14 augustus 2013 @ 01:32 |
Afgelopen weekend was je het er nog roerend mee eens. Waar komt dit opeens vandaan? | |
DeaDLocK2K | woensdag 14 augustus 2013 @ 01:32 |
En het heeft niets met moraalridderij te maken. Wat mij betreft worden conducteurs grotendeels afgeschaft. Kost klappen met geld en levert weinig op. | |
Dr_Flash | woensdag 14 augustus 2013 @ 01:40 |
Beetje trefkans zou de geloofwaardigheid goed doen? | |
Dr_Flash | woensdag 14 augustus 2013 @ 01:41 |
ja hehe nogal wiedes. Toen stond ik op blote voeten op een stoep in München te schreeuwen over Fickschnitzels. Jij noemt mijn uitspraken ook maar steekhoudend wanneer het jou uitkomt he ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 14 augustus 2013 @ 01:45 |
Waarom? | |
DeaDLocK2K | woensdag 14 augustus 2013 @ 01:45 |
Nee, daarvoor. | |
Dr_Flash | woensdag 14 augustus 2013 @ 02:48 |
Waar doel je precies op? | |
Straatcommando. | woensdag 14 augustus 2013 @ 02:49 |
Mij om het even of hij me nou controleert of niet, ik had gewoon een kaartje. | |
Litpho | woensdag 14 augustus 2013 @ 06:53 |
Ik kan me van de conducteurs die de hele dag in de eerste klas zitten wel beter voorstellen dat het rondje om de kerk zo onbespreekbaar is. Je wil toch een beetje variatie in je werk en als dat niet van een wisselend publiek komt, moet het maar van het uitzicht komen. | |
daanski82 | woensdag 14 augustus 2013 @ 07:48 |
Loop je Station Enschede Drienerlo op zie je dat een buffeltje richting Zwolle wat sap verliest. En dat nog wel bij het moterblok. Toch maar even een conducteur aan zijn jas getrokken die iemand in Henglo belde om dit tegaan bekijken. Zal wel niets meer horen wat het geweest was. Toen hij vertrok leek hij te gaan stromen (mogelijk een diesel lek). | |
_serial_ | woensdag 14 augustus 2013 @ 08:59 |
Maak kans op rondleiding bij NS Simulator centrum tijdens NS publieksdag in Amersfoort | |
dennistd | woensdag 14 augustus 2013 @ 09:28 |
Vandaag 9 jaar geleden: Stations aan de HSL-lijn te laat klaar ![]() | |
Viezze | woensdag 14 augustus 2013 @ 09:32 |
Vooral dit stukje De ironie ![]() | |
GlenSpey | woensdag 14 augustus 2013 @ 10:03 |
Leuk initiatief ![]() | |
Peterselieman | woensdag 14 augustus 2013 @ 10:48 |
geweldig ![]() | |
KnightSolaire | woensdag 14 augustus 2013 @ 11:03 |
Hoewel de toon in dat nieuwsbericht vrij negatief is, ziet het daar geschetste toekomstbeeld er kleurig uit met de kennis van nu ![]() | |
Peterselieman | woensdag 14 augustus 2013 @ 11:06 |
De verbouwing van Rotterdam CS is nu vrijwel afgerond, als eerste van de grote stations | |
Dr_Flash | woensdag 14 augustus 2013 @ 11:36 |
Zou beter zijn als ze gewoon een rondleiding zouden aanbieden. Nu is het iets wat je moet willen winnen. Alsof het iets verschrikkelijk bijzonders is. | |
b2py | woensdag 14 augustus 2013 @ 11:40 |
Dan ga ik wel als jij hem wint! ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 14 augustus 2013 @ 11:52 |
Ik ga niet meedoen | |
DriekOplopers | woensdag 14 augustus 2013 @ 12:27 |
Beneluxtrein zonder fatsoenlijke toiletten is geen uitzondering. Nu trein zonder plees alsnog de baan op gestuurd. Opheldering gevraagd: http://www.voorbeterov.nl/130606.php | |
b2py | woensdag 14 augustus 2013 @ 12:34 |
Ze zijn bij NS in ieder geval erg blij met je
| |
Dr_Flash | woensdag 14 augustus 2013 @ 12:44 |
die lui die achter NS_online zitten zijn ook zo dom als kak trouwens ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 14 augustus 2013 @ 12:50 |
Wil je kak niet zo beledigen? | |
Pino112 | woensdag 14 augustus 2013 @ 13:06 |
Gaat misschien (tijdelijk) naar Rotterdam CS. | |
Ireyon | woensdag 14 augustus 2013 @ 13:06 |
Ik kan nu al het antwoord raden dat het alternatief het opheffen van de trein is. Dat gebeurde met de oude dienstregeling in ieder geval regelmatig bij slechts een defecte toilet of 2. | |
Peterselieman | woensdag 14 augustus 2013 @ 13:07 |
het is helaas iets structureels met de Benelux dat er defecte toiletten of airco's zijn | |
KnightSolaire | woensdag 14 augustus 2013 @ 13:11 |
Kunnen die Beneluxstammen niet eens grondig onder handen worden genomen? Ze moeten immers toch nog jaren mee (ook in de nieuwe plannen van de NS). En besticker ze van de buitenkant trouwens ook eens uniform i.p.v. half in de Hispeed en half in de NSR-kleurstelling ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 14 augustus 2013 @ 13:11 |
Ja. Het is iets structureels. En het lijkt wel alsof juist dat een reden is om er maar niks aan te doen. Wat ben je dan? | |
Peterselieman | woensdag 14 augustus 2013 @ 13:12 |
op lange termijn gooi je hiermee je eigen glazen in | |
Dr_Flash | woensdag 14 augustus 2013 @ 13:14 |
Nee, je verschaft jezelf een excuus om ermee te stoppen. Want eigenlijk is dat wat je het liefste wilt ![]() | |
Peterselieman | woensdag 14 augustus 2013 @ 13:19 |
ze geven hiermee wel ruimte aan Arriva om de treindienst uit te voeren, terwijl ze zelf nog jaren aan blijven modderen | |
GlenSpey | woensdag 14 augustus 2013 @ 14:05 |
Krijgen we nou alweer dat geblaat over dat een ander het moet overnemen ![]() | |
b2py | woensdag 14 augustus 2013 @ 14:09 |
Nee, PSM bedoelt de Lage Landen Lijn Daarover gesproken: België gaat geen ruimte vrij maken op het spoor voor De Lage Landen Lijn. De Haagse wethouder Peter Smit wil deze trein laten rijden tussen Den Haag en Brussel als concurrent van de NS. Maar De Telegraaf heeft van bronnen vernomen dat alle zestien treinpaden voor de verbinding naar Brussel naar de NS gaan en dat de aanvraag voor De Lage Landen Lijn wordt afgewezen. Dat zou betekenen dat er geen treinen van de Lage Landen Lijn kunnen rijden. De NS wil niet reageren op het bericht. Bron | |
Peterselieman | woensdag 14 augustus 2013 @ 14:29 |
Precies, niets meer, niets minder
![]() Zou niet zo mooi zijn. En maar 16 treinpaden? Kom op zeg, er moet wel meer ruimte op het spoor zijn, zeker nu de Belgen de dienstregeling om gaan gooien | |
ReisT | woensdag 14 augustus 2013 @ 14:31 |
Er staat helaas niet bij over welk jaar het gaat. Lage Landen Lijn gaat zou pas in dienstregelingsjaar 2016 gaan rijden. Dat omgooien van de NMBS dienstregeling is minder ingrijpend dan je misschien zou denken. Zeker voor Antwerpen-Brussel lijkt er niet zo veel te gaan veranderen. | |
Ireyon | woensdag 14 augustus 2013 @ 14:37 |
Mja hoe lang is dat ondertussen al uitgesteld.. | |
b2py | woensdag 14 augustus 2013 @ 14:41 |
Brussel - Antwerpen is bijzonder weinig capaciteit hoor... | |
Peterselieman | woensdag 14 augustus 2013 @ 14:47 |
klopt, maar met de nieuwe dienstregeling moet er wel ruimte voor kunnen komen, zeker omdat de LLL via Zaventem gepland is en daar nog wel wat ruimte moet zitten | |
KnightSolaire | woensdag 14 augustus 2013 @ 14:49 |
Wel raar dat NS sowieso 16 treinpaden kan opeisen terwijl er vooralsnog niet 16x p/d gereden gaat worden. Beetje zonde van capaciteit, niet? | |
Peterselieman | woensdag 14 augustus 2013 @ 14:52 |
mja, niet zo heel gek omdat ze in België nog heel veel met uurs of zelfs twee uurlijkse patronen werken. Dan kun je de benodigde capaciteit maar beter opeisen. In Nederland zijn we hierin al stappen verder en wordt er met patronen gewerkt die op een aantal trajecten een kwartiersdienst mogelijk maken. | |
ReisT | woensdag 14 augustus 2013 @ 15:02 |
Waar zou die ruimte vandaan kunnen komen? Er gaat niet minder treinen rijden. De ruimte die er nog is op de route via Zaventem heeft de NMBS straks (deels) zelf nodig, bijvoorbeeld voor de nieuwe IC van Antwerpen naar Brussel-Schuman die er zou komen. | |
Peter | woensdag 14 augustus 2013 @ 15:07 |
In hoeverre mogen Infrabel en ProRail hun oude zusterbedrijven voortrekken boven nieuwe vervoerders? | |
ReisT | woensdag 14 augustus 2013 @ 15:11 |
Dat mag niet maar ze doen het toch. | |
Peterselieman | woensdag 14 augustus 2013 @ 15:11 |
toch denk ik dat er wel een redelijk pad uit moet kunnen rollen. en dit is zeker een punt waar rekening mee gehouden moet worden | |
Dven | woensdag 14 augustus 2013 @ 15:18 |
Nu de trein van Kopenhagen naar Hamburg, aansluitend de nachtrein naar Wenen ![]() | |
Peter | woensdag 14 augustus 2013 @ 15:19 |
Hoe bevalt het tot nu toe? | |
Peter | woensdag 14 augustus 2013 @ 15:20 |
Als de EC concurrentie en open-acces wil promoten, moeten ze er streng naar blijven kijken.. | |
greavy | woensdag 14 augustus 2013 @ 15:22 |
En via Zaventem blijf je dus alsnog de verschrikkelijke NoordZuid-verbinding houden, en daar passen geen extra treinen. Zeker in de spits niet met elke 2 minuten een trein over ieder spoor. | |
Peter | woensdag 14 augustus 2013 @ 15:23 |
Eindpunt Brussel-Noord is wel reëel? | |
b2py | woensdag 14 augustus 2013 @ 15:24 |
Beetje voorbarig na een nieuwsbericht van vijf regels niet? | |
greavy | woensdag 14 augustus 2013 @ 15:27 |
Dat is nog lastig, want de treinen staan op Brussel Noord en Brussel Zuid juist te wachten op ruimte in de NZV of verder op ruimte. Daar heb je wel "iets" meer ruimte, maar ik denk dat Infrabel dat ook weigert. | |
b2py | woensdag 14 augustus 2013 @ 15:27 |
Schaarbeek zou nog een optie kunnen zijn dan. | |
Peterselieman | woensdag 14 augustus 2013 @ 15:28 |
door een slimmere inzet in België is er wel wat mogelijk. NMBS moet bezuinigen namelijk | |
greavy | woensdag 14 augustus 2013 @ 15:28 |
Doordat begin vorige week of aan het eind die week ervoor een wissel is opengereden bij Apeldoorn VAM mag Locon momenteel niet van- en naar de Apeldoornse VAM rijden met de vuiltreinen van/naar Wijster. ProRail weet nog niet wanneer dit wissel is vervangen of gerepareerd. | |
ReisT | woensdag 14 augustus 2013 @ 15:33 |
Nee, er zijn meer voorbeelden. Bijvoorbeeld het gedoe met Arnhem-Elst, waar Arriva straks niet meer mag rijden omdat NS zo nodig vaker moet rijden. | |
ReisT | woensdag 14 augustus 2013 @ 15:37 |
Wat heeft dat voor nut? Te ver lopen van het centrum, geen metro enz. Of je moet via Brussel-West naar Zuid gaan rijden. | |
b2py | woensdag 14 augustus 2013 @ 15:40 |
Ik snap niet hoe je ProRail in dit bericht kan betrekken als er puur gesproken wordt over dat er geruchten zijn dat de Belgische collega's Arriva geen capaciteit gegeven hebben. | |
b2py | woensdag 14 augustus 2013 @ 15:41 |
Je bent altijd nog dichterbij dan in Roosendaal of Breda. | |
Peter | woensdag 14 augustus 2013 @ 15:43 |
Omdat ProRail ook nog geen beslissing heeft genomen over de aanvraag voor het Nederlandse deel van de Lage Landen Lijn.. Die wil eerst met de partijen in gesprek.. | |
greavy | woensdag 14 augustus 2013 @ 15:46 |
Maar Schaarbeek wil je gewoon niet zijn. Kan je net zo goed in Antwerpen keren en daar overstap op IC of IR bieden. | |
Ireyon | woensdag 14 augustus 2013 @ 16:05 |
Alsof je naar Schiphol moet en de trein rijdt niet verder dan Sassenheim. Dan ben je er nog niet maar 't is verder dan Leiden ![]() Gewoon tot Brussel-Noord is prima. Verder hoef je Brussel toch niet in ![]() | |
Peterselieman | woensdag 14 augustus 2013 @ 16:43 |
Infrabel heeft inmiddels gereageerd op het nieuws over de LLLop dit moment nog een storm in een glas water dus | |
Basekid_NZ | woensdag 14 augustus 2013 @ 17:12 |
Ik zie net dat de dagkaarten bij de blokker een ingebouwde OV-chip hebben zodat ze ook voor een dag bij RET/HTM gebruikt kunnen worden. Fijn om te weten dat dit soort kaartjes dus ook in de toekomst (wanneer de NS papierloos verder wil) dit soort acties gewoon kunnen blijven bestaan. | |
Kentekenplaat | woensdag 14 augustus 2013 @ 17:42 |
Alleen jammer dat ze alleen maar geldig zijn in de daluren. | |
AverageJoe | woensdag 14 augustus 2013 @ 17:50 |
Lossen ze dat nu op met vrachtwagen vervoer? | |
DriekOplopers | woensdag 14 augustus 2013 @ 17:56 |
De beslissing is er al. | |
greavy | woensdag 14 augustus 2013 @ 18:05 |
Ik denk het haast ja, want er is al bijna 2 weken geen trein meer geweest om huisvuil op te halen om naar Wijster te brengen. Sowieso vreemd dat ProFail dat wissel maar niet repareert ... | |
KnightSolaire | woensdag 14 augustus 2013 @ 18:39 |
Klopt, overigens vindt deze actie met de 'wegwerp'-OV-chipkaarten van Blokker al twee jaar plaats ![]() In de toekomst zullen er ook papieren wegwerpchipkaarten via de automaat te krijgen zijn i.p.v. papieren kaartjes. | |
Peter | woensdag 14 augustus 2013 @ 18:55 |
En al bekendgemaakt? | |
DriekOplopers | woensdag 14 augustus 2013 @ 18:58 |
Bekendmaking komt op korte termijn. | |
James1988 | woensdag 14 augustus 2013 @ 19:12 |
Als er geen capaciteit beschikbaar is, is de infrastructuurbeheerder verplicht om een overbelastverklaring op te stellen en te werken aan een oplossing voor alle betrokken partijen. Dit kan betekenen dat één van de partijen de capaciteitsaanvraag aanpast of intrekt, maar het kan ook betekenen dat de IB de infra gaat aanpassen om zodoende meer capaciteit te realiseren (bijvoorbeeld door seinverdichting, een inhaalspoor, enz.). Internationale treinen verdienen extra aandacht vanwege de complexiteit die erbij komt kijken als er in meerdere landen een goed pad moet worden gevonden. In zo'n situatie zal de aanvraag voor een pad voor een nationale trein eerder het onderspit delven dan de aanvraag voor een pad voor een internationale trein. Hoewel er ongetwijfeld innig contact zal zijn tussen NMBS&Infrabel en tussen NS&ProRail zijn de infrastructuurbeheerders niet in positie om de van oudsher nationale vervoerder voor te trekken. Dat is afgedicht met regels en mogelijkheden voor de mededingingsautoriteiten om in te grijpen. | |
Peter | woensdag 14 augustus 2013 @ 19:28 |
Ik kan me voorstellen dat voor 2014 de treinpaden aan NS worden toegewezen, simpelweg omdat Arriva nog geen materiaal heeft en per 2015 wil starten.. Hoe dat dan de volgende jaren zit is een tweede.. | |
Peterselieman | woensdag 14 augustus 2013 @ 19:37 |
ideaal vervoer voor een LZV dus, alleen zit je ermee dat in Wijster spoor ligt en een LZV daar niet overheen mag, want potentieel gevaarlijk ![]() | |
Aardappelscheermes | woensdag 14 augustus 2013 @ 20:10 |
Die moet je ff uitleggen Rikus. | |
DeaDLocK2K | woensdag 14 augustus 2013 @ 20:46 |
Er is al een beslissing maar die is nog niet wereldkundig gemaakt. | |
DriekOplopers | woensdag 14 augustus 2013 @ 20:50 |
Dat dus inderdaad. De stakeholders, waaronder MVBOV, zijn inmiddels vertrouwelijk ingelicht. | |
b2py | woensdag 14 augustus 2013 @ 20:59 |
Jullie zijn specifiek stakeholder in dat zaakje ja? | |
Peterselieman | woensdag 14 augustus 2013 @ 21:03 |
het begrip stakeholder moet je ruim zien. Gewoon een belanghebbende partij, meer niet. | |
DriekOplopers | woensdag 14 augustus 2013 @ 21:14 |
Klopt. ![]() |