Dat ligt toch vooral bij de decentrale overheden. De Veolia's en Arriva's van dit land zal het om het even zijn welk tariefsysteem ze hanteren, zolang zij maar de centen krijgen waar ze recht op hebben.quote:Op maandag 12 augustus 2013 13:57 schreef KnightSolaire het volgende:
Het waren immers de regionale vervoerders zelf die met eigen tariefsystemen wilden komen, waardoor alles complexer is geworden.
Het is ook een heel gedoe om die steekproeven te organiseren en conform de bedoelde opzet uitgevoerd te krijgen.quote:Op maandag 12 augustus 2013 14:05 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat ligt toch vooral bij de decentrale overheden. De Veolia's en Arriva's van dit land zal het om het even zijn welk tariefsysteem ze hanteren, zolang zij maar de centen krijgen waar ze recht op hebben.
Met het NS-tariefsysteem (het "papieren kaartje") is dit alleen vast te stellen door steekproeven te houden, en daarbij hou je een bepaalde vorm van inaccuratie bij de verrekening. Met de chipkaart in combinatie met eigen paaltjes per vervoerder is dit veel nauwkeuriger vast te stellen.
Nee. Qua handigheid (en dat was toch duidelijk wel 1 van de reclamepuntjes toen die kaart ingevoerd moest worden) zijn beide scenario's een achteruitgang. Dus: er is de reiziger een rad voor ogen gedraaid.quote:Op maandag 12 augustus 2013 13:39 schreef ReisT het volgende:
Dat ik nu twee abonnementen heb, op twee verschillende kaarten, en met de ene vooral NIET moet inchecken en met die andere juist WEL. Dat is wel handig?
Ja lekker hoor, ik check toch echt heel wat liever in dan dat ik een half uur in de rij moet voor de kaartautomatenquote:Op maandag 12 augustus 2013 14:23 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee. Qua handigheid (en dat was toch duidelijk wel 1 van de reclamepuntjes toen die kaart ingevoerd moest worden) zijn beide scenario's een achteruitgang. Dus: er is de reiziger een rad voor ogen gedraaid.
as opposed to een maand/jaar traject/netabonnement dan natuurlijk hequote:Op maandag 12 augustus 2013 14:24 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Ja lekker hoor, ik check toch echt heel wat liever in dan dat ik een half uur in de rij moet voor de kaartautomaten
Met single check-in/check-out weet je toch waar een reiziger begint en eindigt? Je kan in dat geval de snelste reisroute aannemen en op basis daarvan het bedrag verdelen over vervoerders. "Via-"reizen moeten immers met een extra check-out/check-in.quote:Op maandag 12 augustus 2013 14:05 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat ligt toch vooral bij de decentrale overheden. De Veolia's en Arriva's van dit land zal het om het even zijn welk tariefsysteem ze hanteren, zolang zij maar de centen krijgen waar ze recht op hebben.
Met het NS-tariefsysteem (het "papieren kaartje") is dit alleen vast te stellen door steekproeven te houden, en daarbij hou je een bepaalde vorm van inaccuratie bij de verrekening. Met de chipkaart in combinatie met eigen paaltjes per vervoerder is dit veel nauwkeuriger vast te stellen.
Ja maar dan kun je ook de kortste pakken. Of die met de minste overstaps. Dat mocht namelijk altijd al. Ook op het moment dat er gezegd werd "Het volledige huidige tariefgebeuren moet mee overgezet worden naar de OVC". Utrecht - Dordrecht is bijvoorbeeld het kortst via de Merwede-Lingelijn, het snelst via Rotterdam, en het minste overstappen via Hilversum. Dus wat kies je dan?quote:Op maandag 12 augustus 2013 15:11 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Met single check-in/check-out weet je toch waar een reiziger begint en eindigt? Je kan in dat geval de snelste reisroute aannemen en op basis daarvan het bedrag verdelen over vervoerders. "Via-"reizen moeten immers met een extra check-out/check-in.
Eh... Crosschecken aan de hand van de reistijd + in de systemen eventuele gegevens van vertragingen op die lijnen?quote:Op maandag 12 augustus 2013 15:14 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja maar dan kun je ook de kortste pakken. Of die met de minste overstaps. Dat mocht namelijk altijd al. Ook op het moment dat er gezegd werd "Het volledige huidige tariefgebeuren moet mee overgezet worden naar de OVC". Utrecht - Dordrecht is bijvoorbeeld het kortst via de Merwede-Lingelijn, het snelst via Rotterdam, en het minste overstappen via Hilversum. Dus wat kies je dan?
Ja dan haal je die lange omweg over Hilversum er wel uit ja. Maar onderscheid maken tussen die andere 2 lukt normaalgesproken niet.quote:Op maandag 12 augustus 2013 15:15 schreef KnightSolaire het volgende:
Eh... Crosschecken aan de hand van de reistijd + in de systemen eventuele gegevens van vertragingen op die lijnen?
Nee, toen was er een verdeelsleutel. Op enig moment is dat een "probleem" gaan heten.quote:Maar ja, dit "probleem" was hetzelfde met het papieren kaartje.
Dat een OVjaarkaart überhaupt met saldo werkt is echt idioot.quote:Op maandag 12 augustus 2013 13:39 schreef computergirl het volgende:
[..]
met een OVjaarkaart (saldo=0) kan je bij Connexxionen & GVB wel in/uit checken, maar bij syntus krijg je dan een negatief saldo.
nee het werkt NIET met saldo. Saldo = 0 op de kaart.quote:Op maandag 12 augustus 2013 15:22 schreef ReisT het volgende:
Het werd een "probleem" toen trajecten als Geldermalsen-Dordrecht werden aanbesteed.
[..]
Dat een OVjaarkaart überhaupt met saldo werkt is echt idioot.
Tsja, je kunt er van zeggen wat je wilt, maar het is tenminste wel eerlijk wat ze zeggen bij Connexxion. Ze naaien je, en ze hebben ook geen zin om te proberen het te verdoezelen.quote:NOS Teletekst 106
Uitcheckgeld besteed aan ov-systeem
Vervoersbedrijven besteden het geld
dat overblijft doordat reizigers niet
uitchecken,aan het beheer van de
ov-chipkaart.Hoeveel daarmee gemoeid is
willen de bedrijven niet kwijt.Volgens
De Telegraaf gaat het om 30 miljoen
euro.
Connexxion zegt dat de beheerskosten
van de ov-kaart zo hoog zijn geworden,
dat geld van de reizigers nodig is ter
compensatie.Het gaat om geld dat niet
wordt teruggevraagd als reizigers zijn
vergeten uit te checken.
De ANWB vindt dat de bedrijven geen
verkapte extra bonus van de gebruikers
mogen vragen voor het ov-chipsysteem.
Zo kun je het ook zien ja. Al is het dan wel jammer dat juist Syntus van die kutpalen heeft staan waar je flink je best moet doen om contact met je kaart tot stand te brengen.quote:Op maandag 12 augustus 2013 15:33 schreef dcm360 het volgende:
En bij het uitchecken eindig je weer netjes op 0. Je mag volgens het ontwerp bij het inchecken een negatief saldo krijgen, als die bij het inchecken niet al negatief was. Je zou ook kunnen zeggen dat Syntus wat harder hamert op het moeten uitchecken op deze manier.
Als er saldo afgeschreven KAN worden, of dat nu wel of niet de bedoeling is, dan werkt die kaart dus wel met saldo. Een saldo van 0 is ook een saldo.quote:Op maandag 12 augustus 2013 15:25 schreef computergirl het volgende:
[..]
nee het werkt NIET met saldo. Saldo = 0 op de kaart.
De meeste vervoerders snappen dat en halen er geen geld af bij inchecken, Syntus doet dat wel waardoor je een negatief saldo hebt.
nee echt niet.quote:Op maandag 12 augustus 2013 15:33 schreef dcm360 het volgende:
En bij het uitchecken eindig je weer netjes op 0. Je mag volgens het ontwerp bij het inchecken een negatief saldo krijgen, als die bij het inchecken niet al negatief was. Je zou ook kunnen zeggen dat Syntus wat harder hamert op het moeten uitchecken op deze manier.
Precies. Je zou toch zeggen dat met wat politieke druk van boven de verdeelsleutel wel terug kan komen (in combinatie met single check-in/check-out). Desnoods door een onafhankelijke toezichthouder om eventuele zorgen/klachten van regiovervoerders over de positie van NS te voorkomen.quote:Op maandag 12 augustus 2013 15:17 schreef Dr_Flash het volgende:
Nee, toen was er een verdeelsleutel. Op enig moment is dat een "probleem" gaan heten.
ALS het correct werkt.quote:Op maandag 12 augustus 2013 15:33 schreef dcm360 het volgende:
En bij het uitchecken eindig je weer netjes op 0.
OVC is met maar 1 idee ingevoerd: Vervoerdersbelangen. Reizigers hebben er nooit om gevraagd. Dus kwam er een halfslachtig charme-offensiefje met dingen als makkelijker sneller eerlijker en nooit meer zwartrijders, maar in de praktijk komt er gewoon geen tieves van de beloofde voordelen terecht. We zijn na 5 jaar bombarie miljarden belastinggeld en een onkwantificeerbare hoeveelheid privacy kwijt, en wat hebben we ervoor teruggekregen? Dat we nu nog steeds een vervoerbewijs voor het OV hebben. Niet makkelijker, lang niet altijd sneller, zeker niet goedkoper. En zolang je geen Berlijnse muur om ALLE Koudum-Molkwerumpjes van dit land zet, blijf je natuurlijk ook gewoon zwartrijders houden. Oh ja, de vervoerders krijgen nu eerlijker hun geld. Wat misschien een paar procent naast de verdeling volgens de oude verdeelsleutels zal zitten.quote:Op maandag 12 augustus 2013 17:18 schreef DeaDLocK2K het volgende:
De verdeelsleutel was niet geheel eerlijk. OVC is daar veel beter in maar jah, implementatie is brakkig op sommige vlakken.
Dit inderdaad. Je hoefde maar enigszins kritisch te zijn om dit te zien aankomen, maar dan was je een doemdenker, alu-hoedje drager, complot theorie denker, etc.quote:Op maandag 12 augustus 2013 17:24 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
OVC is met maar 1 idee ingevoerd: Vervoerdersbelangen. Reizigers hebben er nooit om gevraagd. Dus kwam er een halfslachtig charme-offensiefje met dingen als makkelijker sneller eerlijker en nooit meer zwartrijders, maar in de praktijk komt er gewoon geen tieves van de beloofde voordelen terecht. We zijn na 5 jaar bombarie miljarden belastinggeld en een onkwantificeerbare hoeveelheid privacy kwijt, en wat hebben we ervoor teruggekregen? Dat we nu nog steeds een vervoerbewijs voor het OV hebben. Niet makkelijker, lang niet altijd sneller, zeker niet goedkoper. En zolang je geen Berlijnse muur om ALLE Koudum-Molkwerumpjes van dit land zet, blijf je natuurlijk ook gewoon zwartrijders houden. Oh ja, de vervoerders krijgen nu eerlijker hun geld. Wat misschien een paar procent naast de verdeling volgens de oude verdeelsleutels zal zitten.
De hele OVC heeft veel te veel gekost en veel te weinig opgeleverd.
Dat vind ik een non-argument, het gros van de reizigers en dus ook het gros van de zwartrijders rijdt niet van Koudum-Molkwerum naar Daarlerveen maar van en/of naar een of ander groot station. Daar controleren is dus voldoende.quote:Op maandag 12 augustus 2013 17:24 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
En zolang je geen Berlijnse muur om ALLE Koudum-Molkwerumpjes van dit land zet, blijf je natuurlijk ook gewoon zwartrijders houden.
twitter:DavidEerdmans twitterde op maandag 12-08-2013 om 17:58:39@NS_online Bon! Ik tref al nauwelijks IC's zonder wifi meer. Krijgt ICR ook wifi, trouwens? reageer retweet
twitter:NS_online twitterde op maandag 12-08-2013 om 18:03:06@DavidEerdmans In principe álle IC's, dus ook de ICR. Sprinters gaan we niet doen. ^KJ reageer retweet
Ja hoor, een vervoerder is een soort Barmhartige Samaritaan zeker. Ga toch gauw weg man.quote:Op maandag 12 augustus 2013 18:20 schreef Zug-Chef het volgende:
Tja reizigersbelang. Ik vind het vervoerdersbelang net even wat zwaarder wegen eigenlijk. Tenslotte is het aan de regionale vervoerders te danken dat er nog OV is in de regio.
quote:De NVBS-afdeling Jongeren organiseert op vrijdag 23 augustus 2013 weer een dagtrip naar een Duitse bestemming. Het plan is om 8.50 uur in Venlo te verzamelen en met eurobahn naar Mönchengladbach te reizen. Hier wordt overgestapt op de RegionalExpress naar Grevenbroich, waar dieseltreinstellen Baureihe 628 kunnen worden gefotografeerd. Via de Erftbahn en langs de bruinkoolgroeves gaat het verder naar Horrem, waar de S-Bahn wordt genomen naar Buir. Hier ligt de Hambachbahn, die het dagbouwgebied Hambach verbindt met diverse energiecentrales, naast het station waardoor het treinverkeer tussen de groeves en de centrales kan worden gefotografeerd.
De volgende stop is Köln Hbf. Na een korte wandeling over de Hohenzollernbrücke wordt de overkant van de Rijn bereikt. Nadat het drukke treinverkeer op de foto is gezet, gaat het over de Rijn naar station Köln West. Hier rijden goederentreinen af en aan en deze zijn goed te fotograferen. Aan het einde van de middag wordt met een elektrisch Desiro ML-treinstel van Mittelrheinbahn teruggekeerd naar Köln Hbf, waar gelegenheid is om wat te eten en uiteraard nog een aantal treinen te fotograferen.
Vervolgens gaat het weer naar Venlo, waar om 20.56 de excursie eindigt. De kosten bedragen 15 euro per persoon. Zin om mee te gaan? Geef je dan voor 16 augustus op via jongeren@nvbs.com. Op de "deelnemen" knop drukken op Facebook geldt niet als officiële aanmelding! De excursie is bedoeld voor iedereen, dus ouderen zijn ook van harte welkom.
Ik niet. Want als de reizigers zoiets hebben van:"Krijg de vinkentering met je kuttrein.", dan kan die vervoerder wel opdoeken.quote:Op maandag 12 augustus 2013 18:20 schreef Zug-Chef het volgende:
Tja reizigersbelang. Ik vind het vervoerdersbelang net even wat zwaarder wegen eigenlijk.
Alleen Pendelen tussen Zaandam en Schagen op de werkzaamheden kalender afgaandquote:Op maandag 12 augustus 2013 20:10 schreef greavy het volgende:
Ben benieuwd wat het Nieuwjaarsrondje 2013 -> 2014 dit jaar gaat brengen
Deal!quote:Op maandag 12 augustus 2013 20:11 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Alleen Pendelen tussen Zaandam en Schagen op de werkzaamheden kalender afgaand
quote:Op maandag 12 augustus 2013 20:11 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Alleen Pendelen tussen Zaandam en Schagen op de werkzaamheden kalender afgaand
Afgelopen jaar gingen we toch via Belgenland?quote:Op maandag 12 augustus 2013 20:11 schreef b2py het volgende:
Het lijkt als de dag van gisteren, maar we zitten inderdaad alweer half augustus. Ik kan me herinneren dat we in ieder geval bij Dennis de grens over zouden gaan in de ochtend
Klopt, vertrek om 8u vanuit Enschedequote:Op maandag 12 augustus 2013 20:11 schreef b2py het volgende:
Het lijkt als de dag van gisteren, maar we zitten inderdaad alweer half augustus. Ik kan me herinneren dat we in ieder geval bij Dennis de grens over zouden gaan in de ochtend
Voor de volgende keerquote:Op maandag 12 augustus 2013 20:13 schreef greavy het volgende:
[..]
Afgelopen jaar gingen we toch via Belgenland?
Met de IC naar Roosendaal, toen het boemeltje naar Antwerpen richting Noorderkempen en toen via Luik weer naar Nederland ofzo toch?
Ik slaap bij Flessie!quote:Op maandag 12 augustus 2013 20:15 schreef dennistd het volgende:
[..]
Klopt, vertrek om 8u vanuit Enschede
Gelukkig, en ik gebruik de term in de ruimste zin van het woord, hebben voldoende mensen geen alternatief zodat de klantvriendelijkheid op de huidige plek in het vaandel kan blijven staan.quote:Op maandag 12 augustus 2013 20:11 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ik niet. Want als de reizigers zoiets hebben van:"Krijg de vinkentering met je kuttrein.", dan kan die vervoerder wel opdoeken.
Heb je zelf in de hand he, stel maar wat voorquote:Op maandag 12 augustus 2013 20:10 schreef greavy het volgende:
Ben benieuwd wat het Nieuwjaarsrondje 2013 -> 2014 dit jaar gaat brengen
mja, of je kiest een andere manier ...quote:Op maandag 12 augustus 2013 22:46 schreef dennistd het volgende:
Vanmorgen ook al twee op Breda-Tilburg... Lijkt me best lullig eigenlijk: wil je voor de trein springen, rijden ze niet omdat iemand je voor was
Ja dat sentiment hoor je heel veel vanuit treinreizigers en ook treinpersoneel natuurlijk. Maar zulke mensen zijn totaal niet voor rede vatbaar.quote:Op maandag 12 augustus 2013 22:47 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
mja, of je kiest een andere manier ...
klopt. Ze zien het als enige uitweg en tegenhouden kun je ze gewoon niet, hoe graag je dat ook zou willen ...quote:Op maandag 12 augustus 2013 22:49 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja dat sentiment hoor je heel veel vanuit treinreizigers en ook treinpersoneel natuurlijk. Maar zulke mensen zijn totaal niet voor rede vatbaar.
Dat is niet correct. Suïcidale personen verkeren vaak in een soort 'trance' die te doorbreken is. Het plaatsen van hekken rondom het spoor en op de uiteindes van de perrons kan dat bijvoorbeeld al bewerkstelligen. Zo'n betrekkelijk eenvoudig obstakel kan mensen uit de 'trance' helpen wat zelfmoordpogingen kan voorkomen.quote:Op maandag 12 augustus 2013 22:54 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
klopt. Ze zien het als enige uitweg en tegenhouden kun je ze gewoon niet, hoe graag je dat ook zou willen ...
1962 belde.quote:Op maandag 12 augustus 2013 23:05 schreef b2py het volgende:
In 30 min van LA naar San Francisco: Hyperloop
Ook gezien ja. "Je wilt een speld? Okee hier is je speld. In deze hooiberg. Of in 1 van de andere vijf. Veel plezier."quote:Op maandag 12 augustus 2013 23:38 schreef James1988 het volgende:
Ik heb 3 van de 5 documenten bekeken, de meeste informatie is vrij nutteloos: dagplannen voor testen (met de meeste informatie weggetippexed), dienstkaartjes voor testritten, en heel veel terugkerende teksten zoals e-mails over de dagplannen, of instructies over testen op HSL 4.
Hallo, het is augustus, wacht nou maar eerst even alle overstromingen af voordat het alreeds geplande rondje ( hou je vast) in het water valtquote:Op maandag 12 augustus 2013 22:47 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Heb je zelf in de hand he, stel maar wat voor
quote:Na een start of mission op het ERTMS baanvak kan de EVC (J88: de boordcomputer) de richting niet direct bepalen bij het passeren van een single balise groep. Als deze balise groep het richtingsbitje anders rapporteert als de gekozen rijrichting kan de EVC ten onrechte een verkeerde richting aan het RBC (J88: de computer aan de walzijde) afgeven. Bij eerstvolgende balisegroup passage zal de RBC deze fout ontdekken en de verbinding met de trein verbreken. Deze situatie kan zich voordoen na opstarten van de trein en na kopmaken.
Ook staat er nog een hele lijst aan ETCS-change requests die nog niet waren doorgevoerd in de software. Leuk voer voor techneuten, maar uiteindelijk heeft de reiziger er natuurlijk niks aan. Die komt er nog steeds bekaaid vanaf.quote:Uit de rapportage (...) zijn een aantal gevallen te onderscheiden die mogelijk tot operationele hinder leiden bij een grenspassage tussen de HSL-Zuid en de Belgische Lijn 4:
• Verschillende operationele modus aan beide zijden van de grens (voorbeeld OnSight en Full Supervision) (hier is ook open punt 5 op van toepassing)
• Verschillende operationele baan levels aan beide zijden van de grens ( L1 I L2)
• Grenspassages die uitgevoerd worden met maar één actief (single modem handover) modem in het voertuig.
Deze operationele hinder is het gevolg van een veilig falen van de apparatuur in de hierboven genoemde uitzonderingssituaties.
Hoe kan dit bestaan? Als je EEN baken hebt liggen dat gepasseerd wordt, ja, dan snap ik dat je niet kunt bepalen in welke richting. Maar als je speciaal een bakenGROEP hebt neergelegd, hoe kun je dan NIET de richting weten?quote:Op maandag 12 augustus 2013 23:49 schreef James1988 het volgende:
Ik vond het document van ProRail over de Trein-Baan-Integratietesten (eerste reeks documenten, vanaf pagina 77) op zich nog wel interessant om door te lezen, omdat daar wordt ingegaan op een aantal tekortkomingen die waren vastgesteld, die mogelijk voor hinder in de treindienst zouden kunnen zorgen.
[Na een start of mission op het ERTMS baanvak kan de EVC (J88: de boordcomputer) de richting niet direct bepalen bij het passeren van een single balise groep. Als deze balise groep het richtingsbitje anders rapporteert als de gekozen rijrichting kan de EVC ten onrechte een verkeerde richting aan het RBC (J88: de computer aan de walzijde) afgeven. Bij eerstvolgende balisegroup passage zal de RBC deze fout ontdekken en de verbinding met de trein verbreken. Deze situatie kan zich voordoen na opstarten van de trein en na kopmaken.]
Dat stel je dan gewoon WEL goed in.quote:Uit de rapportage (...) zijn een aantal gevallen te onderscheiden die mogelijk tot operationele hinder leiden bij een grenspassage tussen de HSL-Zuid en de Belgische Lijn 4:
• Verschillende operationele modus aan beide zijden van de grens (voorbeeld OnSight en Full Supervision) (hier is ook open punt 5 op van toepassing)
Waarom is dat zo en waarom moet ik denken dat dat een uitzonderingssituatie is?quote:• Verschillende operationele baan levels aan beide zijden van de grens ( L1 I L2)
Dat zou geen probleem moeten hoeven zijn natuurlijk.quote:• Grenspassages die uitgevoerd worden met maar één actief (single modem handover) modem in het voertuig.
Ah, maar we falen tenminste veiligquote:Deze operationele hinder is het gevolg van een veilig falen van de apparatuur in de hierboven genoemde uitzonderingssituaties.
En waarom staat dat in die documenten dan?quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 09:41 schreef James1988 het volgende:
Zo heeft AnsaldoBreda op eigen houtje wijzigingen uitgevoerd aan een V250, zonder NS of IL&T hiervan op de hoogte te stellen.
Daar kwamen NS en Lloyd's tijdens de rit achterquote:Op dinsdag 13 augustus 2013 09:47 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
En waarom staat dat in die documenten dan?![]()
Dat is natuurlijk een principe dat op alle spoortechniek wordt toegepast.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 09:25 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ah, maar we falen tenminste veilig![]()
Ja. Het staat alleen zo lullig. Maar goed, geWOBte documenten zijn natuurlijk oorspronkelijk ook niet geschreven met "het grote publiek" in gedachten.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 09:53 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een principe dat op alle spoortechniek wordt toegepast.
Dat is mooi op tijdquote:Op dinsdag 13 augustus 2013 09:50 schreef James1988 het volgende:
[..]
Daar kwamen NS en Lloyd's tijdens de rit achter
quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 14:21 schreef Dr_Flash het volgende:
"Hee wat is dit hier?"
"Oh een losse 25 kV kabel. Hoezo?"
"Oh nou. Staat niks van in het boekje?"
Prachtig toch. Van ieder ander persoon zou je dit idee wegwuiven als fantasie, maar Elon Musk is me toch een opperbaasquote:Op maandag 12 augustus 2013 23:05 schreef b2py het volgende:
In 30 min van LA naar San Francisco: Hyperloop
Er wordt geclaimd dat het in 10 jaar operationeel zou zijn.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 15:29 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Prachtig toch. Van ieder ander persoon zou je dit idee wegwuiven als fantasie, maar Elon Musk is me toch een opperbaas. Ik zie dit nog wel gebeuren binnen nu en 50 jaar.
Tja dat dacht men in 2003 ook. Binnen 10 jaar een praktische, mooie, bruikbare, volledig elektrische auto, túúrlijk..quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 15:32 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Er wordt geclaimd dat het in 10 jaar operationeel zou zijn.
Ik voorspel een AnsaldoBredaatje wat dat betreft...
Euh, dat geldt toch alleen voor binnenlands vervoer?quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 18:13 schreef ReisT het volgende:
HSA heeft nu nog het alleenrecht op de HSL-zuid en vraagt hoge prijzen als andere vervoerders er willen rijden.
Ook met losse handen! Sturend effect van de spoorstaaf en alles.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 19:05 schreef dennistd het volgende:
Volgens mij maakt het echt helemaal niks uit of er in de trein nu handsfree of handheld gebeld wordt: een trein kun je volgens mij prima met één hand besturen..
Correctie: HSA stelt geen prijzen vast. Je betaalt dit:quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 18:13 schreef ReisT het volgende:
HSA heeft nu nog het alleenrecht op de HSL-zuid en vraagt hoge prijzen als andere vervoerders er willen rijden.
nee, HSA betaalt een vast bedrag per jaar voor het rijden over de HSL en hoe meer treinen er rijden hoe goedkoper het per kilometer wordt.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 19:43 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Correctie: HSA stelt geen prijzen vast. Je betaalt dit:
[ afbeelding ]
Bron: http://www.prorail.nl/sit(...)gde_net_9aug2013.pdf
Netverklaring ProFail dus.
Ja, dat is wat HSA betaalt misschien, maar dit is de netverklaring van ProRail dus dit is wat Thalys bijvoorbeeld betaalt.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 19:45 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
nee, HSA betaalt een vast bedrag per jaar voor het rijden over de HSL en hoe meer treinen er rijden hoe goedkoper het per kilometer wordt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |