abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129976022
Toen ik gisteren bij Bolzano over de Autostrada jakkerde werd ik ingehaald door een ÖBB Taurus met ÖBB rijtuigen. Opvallend detail: 1 van de rijtuigen had nog een NS logo aan de zijkant als ik het goed had gezien! :)
pi_129976634
Overigens zie ik dat sommige regiovervoerders ervoor pleiten het OV-chipkaartsysteem te versimpelen.

Nou, dan weet ik een goede: sloop je eigen type paaltjes, zet er NS-paaltjes neer, gebruik één uniform tarief (het degressieve NS-tarief dus) en realiseer zodoende single check-in/check-out.

Het waren immers de regionale vervoerders zelf die met eigen tariefsystemen wilden komen, waardoor alles complexer is geworden.
  maandag 12 augustus 2013 @ 14:05:33 #103
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129976933
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 13:57 schreef KnightSolaire het volgende:

Het waren immers de regionale vervoerders zelf die met eigen tariefsystemen wilden komen, waardoor alles complexer is geworden.
Dat ligt toch vooral bij de decentrale overheden. De Veolia's en Arriva's van dit land zal het om het even zijn welk tariefsysteem ze hanteren, zolang zij maar de centen krijgen waar ze recht op hebben.

Met het NS-tariefsysteem (het "papieren kaartje") is dit alleen vast te stellen door steekproeven te houden, en daarbij hou je een bepaalde vorm van inaccuratie bij de verrekening. Met de chipkaart in combinatie met eigen paaltjes per vervoerder is dit veel nauwkeuriger vast te stellen.
pi_129977261
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 14:05 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat ligt toch vooral bij de decentrale overheden. De Veolia's en Arriva's van dit land zal het om het even zijn welk tariefsysteem ze hanteren, zolang zij maar de centen krijgen waar ze recht op hebben.

Met het NS-tariefsysteem (het "papieren kaartje") is dit alleen vast te stellen door steekproeven te houden, en daarbij hou je een bepaalde vorm van inaccuratie bij de verrekening. Met de chipkaart in combinatie met eigen paaltjes per vervoerder is dit veel nauwkeuriger vast te stellen.
Het is ook een heel gedoe om die steekproeven te organiseren en conform de bedoelde opzet uitgevoerd te krijgen.

Is er eigenlijk ook onderzoek naar gedaan, hoe nauwkeurig de verrekening dmv. steekproeven is? Ik weet dat men in Duitsland bijv. bezig is met technieken om reizigers te tellen dmv. sensoren in de deuren en de betrouwbaarheid daarvan heeft men vergeleken met handmatig tellen. Maar dat is natuurlijk wat anders dan steekproefsgewijs de gebruikte kaartsoorten bepalen - is daar ook onderzoek naar gedaan?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2013 14:14:17 ]
pi_129977575
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 13:39 schreef ReisT het volgende:
Dat ik nu twee abonnementen heb, op twee verschillende kaarten, en met de ene vooral NIET moet inchecken en met die andere juist WEL. Dat is wel handig?
Nee. Qua handigheid (en dat was toch duidelijk wel 1 van de reclamepuntjes toen die kaart ingevoerd moest worden) zijn beide scenario's een achteruitgang. Dus: er is de reiziger een rad voor ogen gedraaid.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129977618
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 14:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee. Qua handigheid (en dat was toch duidelijk wel 1 van de reclamepuntjes toen die kaart ingevoerd moest worden) zijn beide scenario's een achteruitgang. Dus: er is de reiziger een rad voor ogen gedraaid.
Ja lekker hoor, ik check toch echt heel wat liever in dan dat ik een half uur in de rij moet voor de kaartautomaten :D
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_129977725
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 14:24 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ja lekker hoor, ik check toch echt heel wat liever in dan dat ik een half uur in de rij moet voor de kaartautomaten :D
as opposed to een maand/jaar traject/netabonnement dan natuurlijk he :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129979223
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 14:05 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat ligt toch vooral bij de decentrale overheden. De Veolia's en Arriva's van dit land zal het om het even zijn welk tariefsysteem ze hanteren, zolang zij maar de centen krijgen waar ze recht op hebben.

Met het NS-tariefsysteem (het "papieren kaartje") is dit alleen vast te stellen door steekproeven te houden, en daarbij hou je een bepaalde vorm van inaccuratie bij de verrekening. Met de chipkaart in combinatie met eigen paaltjes per vervoerder is dit veel nauwkeuriger vast te stellen.
Met single check-in/check-out weet je toch waar een reiziger begint en eindigt? Je kan in dat geval de snelste reisroute aannemen en op basis daarvan het bedrag verdelen over vervoerders. "Via-"reizen moeten immers met een extra check-out/check-in.
pi_129979349
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:11 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Met single check-in/check-out weet je toch waar een reiziger begint en eindigt? Je kan in dat geval de snelste reisroute aannemen en op basis daarvan het bedrag verdelen over vervoerders. "Via-"reizen moeten immers met een extra check-out/check-in.
Ja maar dan kun je ook de kortste pakken. Of die met de minste overstaps. Dat mocht namelijk altijd al. Ook op het moment dat er gezegd werd "Het volledige huidige tariefgebeuren moet mee overgezet worden naar de OVC". Utrecht - Dordrecht is bijvoorbeeld het kortst via de Merwede-Lingelijn, het snelst via Rotterdam, en het minste overstappen via Hilversum. Dus wat kies je dan?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129979426
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:14 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja maar dan kun je ook de kortste pakken. Of die met de minste overstaps. Dat mocht namelijk altijd al. Ook op het moment dat er gezegd werd "Het volledige huidige tariefgebeuren moet mee overgezet worden naar de OVC". Utrecht - Dordrecht is bijvoorbeeld het kortst via de Merwede-Lingelijn, het snelst via Rotterdam, en het minste overstappen via Hilversum. Dus wat kies je dan?
Eh... Crosschecken aan de hand van de reistijd + in de systemen eventuele gegevens van vertragingen op die lijnen? :7

Maar ja, dit "probleem" was hetzelfde met het papieren kaartje.
pi_129979544
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:15 schreef KnightSolaire het volgende:
Eh... Crosschecken aan de hand van de reistijd + in de systemen eventuele gegevens van vertragingen op die lijnen? :7
Ja dan haal je die lange omweg over Hilversum er wel uit ja. Maar onderscheid maken tussen die andere 2 lukt normaalgesproken niet.
quote:
Maar ja, dit "probleem" was hetzelfde met het papieren kaartje.
Nee, toen was er een verdeelsleutel. Op enig moment is dat een "probleem" gaan heten.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 12 augustus 2013 @ 15:22:07 #112
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_129979789
Het werd een "probleem" toen trajecten als Geldermalsen-Dordrecht werden aanbesteed.

quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 13:39 schreef computergirl het volgende:

[..]

met een OVjaarkaart (saldo=0) kan je bij Connexxionen & GVB wel in/uit checken, maar bij syntus krijg je dan een negatief saldo.
Dat een OVjaarkaart überhaupt met saldo werkt is echt idioot.
pi_129979942
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:22 schreef ReisT het volgende:
Het werd een "probleem" toen trajecten als Geldermalsen-Dordrecht werden aanbesteed.

[..]

Dat een OVjaarkaart überhaupt met saldo werkt is echt idioot.
nee het werkt NIET met saldo. Saldo = 0 op de kaart.
De meeste vervoerders snappen dat en halen er geen geld af bij inchecken, Syntus doet dat wel waardoor je een negatief saldo hebt.
pi_129980357
En bij het uitchecken eindig je weer netjes op 0. Je mag volgens het ontwerp bij het inchecken een negatief saldo krijgen, als die bij het inchecken niet al negatief was. Je zou ook kunnen zeggen dat Syntus wat harder hamert op het moeten uitchecken op deze manier.
pi_129980436
quote:
NOS Teletekst 106

Uitcheckgeld besteed aan ov-systeem

Vervoersbedrijven besteden het geld
dat overblijft doordat reizigers niet
uitchecken,aan het beheer van de
ov-chipkaart.Hoeveel daarmee gemoeid is
willen de bedrijven niet kwijt.Volgens
De Telegraaf gaat het om 30 miljoen
euro.

Connexxion zegt dat de beheerskosten
van de ov-kaart zo hoog zijn geworden,
dat geld van de reizigers nodig is ter
compensatie.
Het gaat om geld dat niet
wordt teruggevraagd als reizigers zijn
vergeten uit te checken.

De ANWB vindt dat de bedrijven geen
verkapte extra bonus van de gebruikers
mogen vragen voor het ov-chipsysteem.
Tsja, je kunt er van zeggen wat je wilt, maar het is tenminste wel eerlijk wat ze zeggen bij Connexxion. Ze naaien je, en ze hebben ook geen zin om te proberen het te verdoezelen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129980507
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:33 schreef dcm360 het volgende:
En bij het uitchecken eindig je weer netjes op 0. Je mag volgens het ontwerp bij het inchecken een negatief saldo krijgen, als die bij het inchecken niet al negatief was. Je zou ook kunnen zeggen dat Syntus wat harder hamert op het moeten uitchecken op deze manier.
Zo kun je het ook zien ja. Al is het dan wel jammer dat juist Syntus van die kutpalen heeft staan waar je flink je best moet doen om contact met je kaart tot stand te brengen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 12 augustus 2013 @ 15:52:57 #117
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_129981251
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:25 schreef computergirl het volgende:

[..]

nee het werkt NIET met saldo. Saldo = 0 op de kaart.
De meeste vervoerders snappen dat en halen er geen geld af bij inchecken, Syntus doet dat wel waardoor je een negatief saldo hebt.
Als er saldo afgeschreven KAN worden, of dat nu wel of niet de bedoeling is, dan werkt die kaart dus wel met saldo. Een saldo van 0 is ook een saldo.
pi_129981270
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:33 schreef dcm360 het volgende:
En bij het uitchecken eindig je weer netjes op 0. Je mag volgens het ontwerp bij het inchecken een negatief saldo krijgen, als die bij het inchecken niet al negatief was. Je zou ook kunnen zeggen dat Syntus wat harder hamert op het moeten uitchecken op deze manier.
nee echt niet.
Er was gewoon na uitchecken een 'ritprijs' afgeschreven van mijn saldo=0.
Kreeg ik ook achteraf niet gecorrigeerd
pi_129981847
quote:
14s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:17 schreef Dr_Flash het volgende:
Nee, toen was er een verdeelsleutel. Op enig moment is dat een "probleem" gaan heten.
Precies. Je zou toch zeggen dat met wat politieke druk van boven de verdeelsleutel wel terug kan komen (in combinatie met single check-in/check-out). Desnoods door een onafhankelijke toezichthouder om eventuele zorgen/klachten van regiovervoerders over de positie van NS te voorkomen.
pi_129983753
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:33 schreef dcm360 het volgende:
En bij het uitchecken eindig je weer netjes op 0.
ALS het correct werkt.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_129984773
De verdeelsleutel was niet geheel eerlijk. OVC is daar veel beter in maar jah, implementatie is brakkig op sommige vlakken.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_129985039
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 17:18 schreef DeaDLocK2K het volgende:
De verdeelsleutel was niet geheel eerlijk. OVC is daar veel beter in maar jah, implementatie is brakkig op sommige vlakken.
OVC is met maar 1 idee ingevoerd: Vervoerdersbelangen. Reizigers hebben er nooit om gevraagd. Dus kwam er een halfslachtig charme-offensiefje met dingen als makkelijker sneller eerlijker en nooit meer zwartrijders, maar in de praktijk komt er gewoon geen tieves van de beloofde voordelen terecht. We zijn na 5 jaar bombarie miljarden belastinggeld en een onkwantificeerbare hoeveelheid privacy kwijt, en wat hebben we ervoor teruggekregen? Dat we nu nog steeds een vervoerbewijs voor het OV hebben. Niet makkelijker, lang niet altijd sneller, zeker niet goedkoper. En zolang je geen Berlijnse muur om ALLE Koudum-Molkwerumpjes van dit land zet, blijf je natuurlijk ook gewoon zwartrijders houden. Oh ja, de vervoerders krijgen nu eerlijker hun geld. Wat misschien een paar procent naast de verdeling volgens de oude verdeelsleutels zal zitten.

De hele OVC heeft veel te veel gekost en veel te weinig opgeleverd.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 12 augustus 2013 @ 17:29:38 #123
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129985219
Koudum-Molkwerum O+
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport maandag 12 augustus 2013 @ 17:30:14 #124
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129985236
quote:
13s.gif Op maandag 12 augustus 2013 16:52 schreef Litpho het volgende:

[..]

ALS het correct werkt.
Die vraag stellen is hem beantwoorden :')
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 12 augustus 2013 @ 18:10:15 #125
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')