Dat ligt toch vooral bij de decentrale overheden. De Veolia's en Arriva's van dit land zal het om het even zijn welk tariefsysteem ze hanteren, zolang zij maar de centen krijgen waar ze recht op hebben.quote:Op maandag 12 augustus 2013 13:57 schreef KnightSolaire het volgende:
Het waren immers de regionale vervoerders zelf die met eigen tariefsystemen wilden komen, waardoor alles complexer is geworden.
Het is ook een heel gedoe om die steekproeven te organiseren en conform de bedoelde opzet uitgevoerd te krijgen.quote:Op maandag 12 augustus 2013 14:05 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat ligt toch vooral bij de decentrale overheden. De Veolia's en Arriva's van dit land zal het om het even zijn welk tariefsysteem ze hanteren, zolang zij maar de centen krijgen waar ze recht op hebben.
Met het NS-tariefsysteem (het "papieren kaartje") is dit alleen vast te stellen door steekproeven te houden, en daarbij hou je een bepaalde vorm van inaccuratie bij de verrekening. Met de chipkaart in combinatie met eigen paaltjes per vervoerder is dit veel nauwkeuriger vast te stellen.
Nee. Qua handigheid (en dat was toch duidelijk wel 1 van de reclamepuntjes toen die kaart ingevoerd moest worden) zijn beide scenario's een achteruitgang. Dus: er is de reiziger een rad voor ogen gedraaid.quote:Op maandag 12 augustus 2013 13:39 schreef ReisT het volgende:
Dat ik nu twee abonnementen heb, op twee verschillende kaarten, en met de ene vooral NIET moet inchecken en met die andere juist WEL. Dat is wel handig?
Ja lekker hoor, ik check toch echt heel wat liever in dan dat ik een half uur in de rij moet voor de kaartautomatenquote:Op maandag 12 augustus 2013 14:23 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee. Qua handigheid (en dat was toch duidelijk wel 1 van de reclamepuntjes toen die kaart ingevoerd moest worden) zijn beide scenario's een achteruitgang. Dus: er is de reiziger een rad voor ogen gedraaid.
as opposed to een maand/jaar traject/netabonnement dan natuurlijk hequote:Op maandag 12 augustus 2013 14:24 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Ja lekker hoor, ik check toch echt heel wat liever in dan dat ik een half uur in de rij moet voor de kaartautomaten
Met single check-in/check-out weet je toch waar een reiziger begint en eindigt? Je kan in dat geval de snelste reisroute aannemen en op basis daarvan het bedrag verdelen over vervoerders. "Via-"reizen moeten immers met een extra check-out/check-in.quote:Op maandag 12 augustus 2013 14:05 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat ligt toch vooral bij de decentrale overheden. De Veolia's en Arriva's van dit land zal het om het even zijn welk tariefsysteem ze hanteren, zolang zij maar de centen krijgen waar ze recht op hebben.
Met het NS-tariefsysteem (het "papieren kaartje") is dit alleen vast te stellen door steekproeven te houden, en daarbij hou je een bepaalde vorm van inaccuratie bij de verrekening. Met de chipkaart in combinatie met eigen paaltjes per vervoerder is dit veel nauwkeuriger vast te stellen.
Ja maar dan kun je ook de kortste pakken. Of die met de minste overstaps. Dat mocht namelijk altijd al. Ook op het moment dat er gezegd werd "Het volledige huidige tariefgebeuren moet mee overgezet worden naar de OVC". Utrecht - Dordrecht is bijvoorbeeld het kortst via de Merwede-Lingelijn, het snelst via Rotterdam, en het minste overstappen via Hilversum. Dus wat kies je dan?quote:Op maandag 12 augustus 2013 15:11 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Met single check-in/check-out weet je toch waar een reiziger begint en eindigt? Je kan in dat geval de snelste reisroute aannemen en op basis daarvan het bedrag verdelen over vervoerders. "Via-"reizen moeten immers met een extra check-out/check-in.
Eh... Crosschecken aan de hand van de reistijd + in de systemen eventuele gegevens van vertragingen op die lijnen?quote:Op maandag 12 augustus 2013 15:14 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja maar dan kun je ook de kortste pakken. Of die met de minste overstaps. Dat mocht namelijk altijd al. Ook op het moment dat er gezegd werd "Het volledige huidige tariefgebeuren moet mee overgezet worden naar de OVC". Utrecht - Dordrecht is bijvoorbeeld het kortst via de Merwede-Lingelijn, het snelst via Rotterdam, en het minste overstappen via Hilversum. Dus wat kies je dan?
Ja dan haal je die lange omweg over Hilversum er wel uit ja. Maar onderscheid maken tussen die andere 2 lukt normaalgesproken niet.quote:Op maandag 12 augustus 2013 15:15 schreef KnightSolaire het volgende:
Eh... Crosschecken aan de hand van de reistijd + in de systemen eventuele gegevens van vertragingen op die lijnen?
Nee, toen was er een verdeelsleutel. Op enig moment is dat een "probleem" gaan heten.quote:Maar ja, dit "probleem" was hetzelfde met het papieren kaartje.
Dat een OVjaarkaart überhaupt met saldo werkt is echt idioot.quote:Op maandag 12 augustus 2013 13:39 schreef computergirl het volgende:
[..]
met een OVjaarkaart (saldo=0) kan je bij Connexxionen & GVB wel in/uit checken, maar bij syntus krijg je dan een negatief saldo.
nee het werkt NIET met saldo. Saldo = 0 op de kaart.quote:Op maandag 12 augustus 2013 15:22 schreef ReisT het volgende:
Het werd een "probleem" toen trajecten als Geldermalsen-Dordrecht werden aanbesteed.
[..]
Dat een OVjaarkaart überhaupt met saldo werkt is echt idioot.
Tsja, je kunt er van zeggen wat je wilt, maar het is tenminste wel eerlijk wat ze zeggen bij Connexxion. Ze naaien je, en ze hebben ook geen zin om te proberen het te verdoezelen.quote:NOS Teletekst 106
Uitcheckgeld besteed aan ov-systeem
Vervoersbedrijven besteden het geld
dat overblijft doordat reizigers niet
uitchecken,aan het beheer van de
ov-chipkaart.Hoeveel daarmee gemoeid is
willen de bedrijven niet kwijt.Volgens
De Telegraaf gaat het om 30 miljoen
euro.
Connexxion zegt dat de beheerskosten
van de ov-kaart zo hoog zijn geworden,
dat geld van de reizigers nodig is ter
compensatie.Het gaat om geld dat niet
wordt teruggevraagd als reizigers zijn
vergeten uit te checken.
De ANWB vindt dat de bedrijven geen
verkapte extra bonus van de gebruikers
mogen vragen voor het ov-chipsysteem.
Zo kun je het ook zien ja. Al is het dan wel jammer dat juist Syntus van die kutpalen heeft staan waar je flink je best moet doen om contact met je kaart tot stand te brengen.quote:Op maandag 12 augustus 2013 15:33 schreef dcm360 het volgende:
En bij het uitchecken eindig je weer netjes op 0. Je mag volgens het ontwerp bij het inchecken een negatief saldo krijgen, als die bij het inchecken niet al negatief was. Je zou ook kunnen zeggen dat Syntus wat harder hamert op het moeten uitchecken op deze manier.
Als er saldo afgeschreven KAN worden, of dat nu wel of niet de bedoeling is, dan werkt die kaart dus wel met saldo. Een saldo van 0 is ook een saldo.quote:Op maandag 12 augustus 2013 15:25 schreef computergirl het volgende:
[..]
nee het werkt NIET met saldo. Saldo = 0 op de kaart.
De meeste vervoerders snappen dat en halen er geen geld af bij inchecken, Syntus doet dat wel waardoor je een negatief saldo hebt.
nee echt niet.quote:Op maandag 12 augustus 2013 15:33 schreef dcm360 het volgende:
En bij het uitchecken eindig je weer netjes op 0. Je mag volgens het ontwerp bij het inchecken een negatief saldo krijgen, als die bij het inchecken niet al negatief was. Je zou ook kunnen zeggen dat Syntus wat harder hamert op het moeten uitchecken op deze manier.
Precies. Je zou toch zeggen dat met wat politieke druk van boven de verdeelsleutel wel terug kan komen (in combinatie met single check-in/check-out). Desnoods door een onafhankelijke toezichthouder om eventuele zorgen/klachten van regiovervoerders over de positie van NS te voorkomen.quote:Op maandag 12 augustus 2013 15:17 schreef Dr_Flash het volgende:
Nee, toen was er een verdeelsleutel. Op enig moment is dat een "probleem" gaan heten.
ALS het correct werkt.quote:Op maandag 12 augustus 2013 15:33 schreef dcm360 het volgende:
En bij het uitchecken eindig je weer netjes op 0.
OVC is met maar 1 idee ingevoerd: Vervoerdersbelangen. Reizigers hebben er nooit om gevraagd. Dus kwam er een halfslachtig charme-offensiefje met dingen als makkelijker sneller eerlijker en nooit meer zwartrijders, maar in de praktijk komt er gewoon geen tieves van de beloofde voordelen terecht. We zijn na 5 jaar bombarie miljarden belastinggeld en een onkwantificeerbare hoeveelheid privacy kwijt, en wat hebben we ervoor teruggekregen? Dat we nu nog steeds een vervoerbewijs voor het OV hebben. Niet makkelijker, lang niet altijd sneller, zeker niet goedkoper. En zolang je geen Berlijnse muur om ALLE Koudum-Molkwerumpjes van dit land zet, blijf je natuurlijk ook gewoon zwartrijders houden. Oh ja, de vervoerders krijgen nu eerlijker hun geld. Wat misschien een paar procent naast de verdeling volgens de oude verdeelsleutels zal zitten.quote:Op maandag 12 augustus 2013 17:18 schreef DeaDLocK2K het volgende:
De verdeelsleutel was niet geheel eerlijk. OVC is daar veel beter in maar jah, implementatie is brakkig op sommige vlakken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |