abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129991382
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:11 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Ik niet. Want als de reizigers zoiets hebben van:"Krijg de vinkentering met je kuttrein.", dan kan die vervoerder wel opdoeken.
Gelukkig, en ik gebruik de term in de ruimste zin van het woord, hebben voldoende mensen geen alternatief zodat de klantvriendelijkheid op de huidige plek in het vaandel kan blijven staan.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_129991402
Ik ben eigenlijk wel bijzonder tevreden met de OVC, ten eerste omdat ik geen strippenkaart meer nodig heb die ik slechts incidenteel gebruikte en ten tweede vanwege de mogelijkheid tot het automatisch opwaarderen van het saldo. Vooral dat laatste vind ik gezien mijn reisgedrag bijzonder prettig.

Iets anders: vanmorgen reden er tussen Sittard en Maastricht geen treinen vanwege koperdiefstal. Mijn vader moest naar Maastricht maar bij aankomst op het station in Sittard stond bij zijn trein (IC) de melding: "rijdt niet". Hij snel naar huis om met de auto te gaan, komt hij op het werk blijkt een collega van hem dezelfde trein (maar dan vanuit Roermond) genomen te hebben. Bleek dat ding tóch gewoon doorgereden te zijn naar Maastricht, wat een fantastische informatievoorziening weer :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2013 20:27:28 ]
pi_129994056
Kan in dat geval wel zo zijn dat de verstoring net werd opgelost rond dat tijdstip en toen plotseling toch kon worden doorgereden. Dan kun je er weinig aan doen op gebied van informatievoorziening.
pi_129997470
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:16 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik slaap bij Flessie! :D
Wacht wat? :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 12 augustus 2013 @ 22:23:57 #155
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129997561
wakker worden van rammelende brievenbussen _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_129997975
quote:
10s.gif Op maandag 12 augustus 2013 22:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wacht wat? :D
Dat je het weet! ;)
pi_129998156
2 aanrijdingen vanavond al op het traject Zwolle - Groningen :{
  Redactie Sport maandag 12 augustus 2013 @ 22:46:00 #158
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_129998545
Vanmorgen ook al twee op Breda-Tilburg... Lijkt me best lullig eigenlijk: wil je voor de trein springen, rijden ze niet omdat iemand je voor was :')
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_129998613
quote:
6s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:10 schreef greavy het volgende:
Ben benieuwd wat het Nieuwjaarsrondje 2013 -> 2014 dit jaar gaat brengen :)
Heb je zelf in de hand he, stel maar wat voor :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 12 augustus 2013 @ 22:47:30 #160
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129998619
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 22:46 schreef dennistd het volgende:
Vanmorgen ook al twee op Breda-Tilburg... Lijkt me best lullig eigenlijk: wil je voor de trein springen, rijden ze niet omdat iemand je voor was :')
mja, of je kiest een andere manier ...
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_129998692
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 22:47 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, of je kiest een andere manier ...
Ja dat sentiment hoor je heel veel vanuit treinreizigers en ook treinpersoneel natuurlijk. Maar zulke mensen zijn totaal niet voor rede vatbaar.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 12 augustus 2013 @ 22:54:10 #162
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129998913
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 22:49 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja dat sentiment hoor je heel veel vanuit treinreizigers en ook treinpersoneel natuurlijk. Maar zulke mensen zijn totaal niet voor rede vatbaar.
klopt. Ze zien het als enige uitweg en tegenhouden kun je ze gewoon niet, hoe graag je dat ook zou willen ...
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130000032
quote:
15s.gif Op maandag 12 augustus 2013 22:54 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

klopt. Ze zien het als enige uitweg en tegenhouden kun je ze gewoon niet, hoe graag je dat ook zou willen ...
Dat is niet correct. Suïcidale personen verkeren vaak in een soort 'trance' die te doorbreken is. Het plaatsen van hekken rondom het spoor en op de uiteindes van de perrons kan dat bijvoorbeeld al bewerkstelligen. Zo'n betrekkelijk eenvoudig obstakel kan mensen uit de 'trance' helpen wat zelfmoordpogingen kan voorkomen.
pi_130000276
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 12 augustus 2013 @ 23:30:46 #166
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130000918
quote:
14s.gif Op maandag 12 augustus 2013 23:18 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

1962 belde.

[ afbeelding ]
_O-
  maandag 12 augustus 2013 @ 23:38:03 #167
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130001283
Voor iemand die echt veel te veel tijd over heeft (of voor de liefhebber), de overheid heeft heel veel geWOBte documenten over testritten met de V250.

Ik heb 3 van de 5 documenten bekeken, de meeste informatie is vrij nutteloos: dagplannen voor testen (met de meeste informatie weggetippexed), dienstkaartjes voor testritten, en heel veel terugkerende teksten zoals e-mails over de dagplannen, of instructies over testen op HSL 4.
pi_130001331
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 23:38 schreef James1988 het volgende:
Ik heb 3 van de 5 documenten bekeken, de meeste informatie is vrij nutteloos: dagplannen voor testen (met de meeste informatie weggetippexed), dienstkaartjes voor testritten, en heel veel terugkerende teksten zoals e-mails over de dagplannen, of instructies over testen op HSL 4.
Ook gezien ja. "Je wilt een speld? Okee hier is je speld. In deze hooiberg. Of in 1 van de andere vijf. Veel plezier."
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 12 augustus 2013 @ 23:42:30 #169
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130001484
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 22:47 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Heb je zelf in de hand he, stel maar wat voor :s)
Hallo, het is augustus, wacht nou maar eerst even alle overstromingen af voordat het alreeds geplande rondje ( hou je vast) in het water valt :')
pi_130001677
Hele dag alleen maar etappes vervangend busvervoer aan elkaar legoën. En leven op gratis koffie, thee en erwtensoep. Leuk man.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 12 augustus 2013 @ 23:49:58 #171
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130001774
Ik vond het document van ProRail over de Trein-Baan-Integratietesten (eerste reeks documenten, vanaf pagina 77) op zich nog wel interessant om door te lezen, omdat daar wordt ingegaan op een aantal tekortkomingen die waren vastgesteld, die mogelijk voor hinder in de treindienst zouden kunnen zorgen.

quote:
Na een start of mission op het ERTMS baanvak kan de EVC (J88: de boordcomputer) de richting niet direct bepalen bij het passeren van een single balise groep. Als deze balise groep het richtingsbitje anders rapporteert als de gekozen rijrichting kan de EVC ten onrechte een verkeerde richting aan het RBC (J88: de computer aan de walzijde) afgeven. Bij eerstvolgende balisegroup passage zal de RBC deze fout ontdekken en de verbinding met de trein verbreken. Deze situatie kan zich voordoen na opstarten van de trein en na kopmaken.
quote:
Uit de rapportage (...) zijn een aantal gevallen te onderscheiden die mogelijk tot operationele hinder leiden bij een grenspassage tussen de HSL-Zuid en de Belgische Lijn 4:
• Verschillende operationele modus aan beide zijden van de grens (voorbeeld OnSight en Full Supervision) (hier is ook open punt 5 op van toepassing)
• Verschillende operationele baan levels aan beide zijden van de grens ( L1 I L2)
• Grenspassages die uitgevoerd worden met maar één actief (single modem handover) modem in het voertuig.
Deze operationele hinder is het gevolg van een veilig falen van de apparatuur in de hierboven genoemde uitzonderingssituaties.
Ook staat er nog een hele lijst aan ETCS-change requests die nog niet waren doorgevoerd in de software. Leuk voer voor techneuten, maar uiteindelijk heeft de reiziger er natuurlijk niks aan. Die komt er nog steeds bekaaid vanaf.
pi_130008186
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 23:49 schreef James1988 het volgende:
Ik vond het document van ProRail over de Trein-Baan-Integratietesten (eerste reeks documenten, vanaf pagina 77) op zich nog wel interessant om door te lezen, omdat daar wordt ingegaan op een aantal tekortkomingen die waren vastgesteld, die mogelijk voor hinder in de treindienst zouden kunnen zorgen.

[Na een start of mission op het ERTMS baanvak kan de EVC (J88: de boordcomputer) de richting niet direct bepalen bij het passeren van een single balise groep. Als deze balise groep het richtingsbitje anders rapporteert als de gekozen rijrichting kan de EVC ten onrechte een verkeerde richting aan het RBC (J88: de computer aan de walzijde) afgeven. Bij eerstvolgende balisegroup passage zal de RBC deze fout ontdekken en de verbinding met de trein verbreken. Deze situatie kan zich voordoen na opstarten van de trein en na kopmaken.]
Hoe kan dit bestaan? Als je EEN baken hebt liggen dat gepasseerd wordt, ja, dan snap ik dat je niet kunt bepalen in welke richting. Maar als je speciaal een bakenGROEP hebt neergelegd, hoe kun je dan NIET de richting weten? 8)7

quote:
Uit de rapportage (...) zijn een aantal gevallen te onderscheiden die mogelijk tot operationele hinder leiden bij een grenspassage tussen de HSL-Zuid en de Belgische Lijn 4:
• Verschillende operationele modus aan beide zijden van de grens (voorbeeld OnSight en Full Supervision) (hier is ook open punt 5 op van toepassing)
Dat stel je dan gewoon WEL goed in.
quote:
• Verschillende operationele baan levels aan beide zijden van de grens ( L1 I L2)
Waarom is dat zo en waarom moet ik denken dat dat een uitzonderingssituatie is?

quote:
• Grenspassages die uitgevoerd worden met maar één actief (single modem handover) modem in het voertuig.
Dat zou geen probleem moeten hoeven zijn natuurlijk.

quote:
Deze operationele hinder is het gevolg van een veilig falen van de apparatuur in de hierboven genoemde uitzonderingssituaties.
Ah, maar we falen tenminste veilig *O* :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 09:41:25 #173
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130008464
Ik ben waarschijnlijk niet helemaal goed in mijn bovenkamer ( :+ ), maar ik heb alle documenten doorgenomen. Het meeste is oersaai, herhaling van wat al eens is langsgekomen (bijvoorbeeld omdat een reactie op een e-mail wordt geprint), of weggegumd, maar toch zijn er wel een paar interessante dingen. Zo heeft AnsaldoBreda op eigen houtje wijzigingen uitgevoerd aan een V250, zonder NS of IL&T hiervan op de hoogte te stellen. :{
pi_130008562
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 09:41 schreef James1988 het volgende:
Zo heeft AnsaldoBreda op eigen houtje wijzigingen uitgevoerd aan een V250, zonder NS of IL&T hiervan op de hoogte te stellen. :{
En waarom staat dat in die documenten dan? O-)

Magoe, zoiets blijkt vanzelf wel bij een rechtszaak. Of anders bij dat onafhankelijke onderzoek wat ze zelf zo graag willen :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 09:50:23 #175
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_130008614
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 09:47 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En waarom staat dat in die documenten dan? O-)
Daar kwamen NS en Lloyd's tijdens de rit achter :')
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 09:53:14 #176
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_130008657
quote:
15s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 09:25 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ah, maar we falen tenminste veilig *O* :')
Dat is natuurlijk een principe dat op alle spoortechniek wordt toegepast.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_130008695
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 09:53 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk een principe dat op alle spoortechniek wordt toegepast.
Ja. Het staat alleen zo lullig. Maar goed, geWOBte documenten zijn natuurlijk oorspronkelijk ook niet geschreven met "het grote publiek" in gedachten.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_130011514
Omgomgomgomg ik ga zo voor het eerst in 7 weken weer met de trein.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 13 augustus 2013 @ 14:19:35 #179
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130017343
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 09:50 schreef James1988 het volgende:

[..]

Daar kwamen NS en Lloyd's tijdens de rit achter :')
Dat is mooi op tijd _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130017415
"Hee wat is dit hier? :? "
"Oh een losse 25 kV kabel. Hoezo?"
"Oh nou. Staat niks van in het boekje? :? "
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 13 augustus 2013 @ 14:31:33 #181
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130017804
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 14:21 schreef Dr_Flash het volgende:
"Hee wat is dit hier? :? "
"Oh een losse 25 kV kabel. Hoezo?"
"Oh nou. Staat niks van in het boekje? :? "
_O-

of:
"Hé, een deurstoring."
"Ik ga even kijken wat er aan de hand is."
"Huh, er mist een deur ..."
"Zo'n sauna was het toch niet?"
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130017901
"Wat knippert daar nou heel de tijd? :? "
"Dat lijkt wel een...? Hè..? :? "
"Bodemplaat? 8)7 "
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 13 augustus 2013 @ 14:50:47 #183
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130018554
maar goed, het verbaast me niets en het is natuurlijk ook een van de redenen van de vertrouwensbreuk
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 13 augustus 2013 @ 15:19:53 #184
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130019731
het grote scherm dat op Utrecht Centraal hangt gaat in de nacht van 14 op 15 augustus weggehaald worden. Is nodig vanwege de verbouwing van het station

http://somda.nl/forum/11525/p462824/Het+%27Blauwe+bord%27+topic/
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130020141
quote:
Prachtig toch. Van ieder ander persoon zou je dit idee wegwuiven als fantasie, maar Elon Musk is me toch een opperbaas _O_ . Ik zie dit nog wel gebeuren binnen nu en 50 jaar.
pi_130020267
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 15:29 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Prachtig toch. Van ieder ander persoon zou je dit idee wegwuiven als fantasie, maar Elon Musk is me toch een opperbaas _O_ . Ik zie dit nog wel gebeuren binnen nu en 50 jaar.
Er wordt geclaimd dat het in 10 jaar operationeel zou zijn.

Ik voorspel een AnsaldoBredaatje wat dat betreft...
pi_130020480
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 15:32 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Er wordt geclaimd dat het in 10 jaar operationeel zou zijn.

Ik voorspel een AnsaldoBredaatje wat dat betreft...
Tja dat dacht men in 2003 ook. Binnen 10 jaar een praktische, mooie, bruikbare, volledig elektrische auto, túúrlijk..


Bam.
pi_130021873
Ja, maarrr: elektrische auto's waren er 100 jaar geleden ook al, 20 jaar geleden maakten ze ook een kortstondige opleving door, alleen heeft de olie-industrie die ontwikkelingen de keel omgedraaid. Zie ook 'Who Killed The Electric Car?''en 'Revenge of the Electric Car'.

E: Iets anders trouwens, ik zie dat NS Hispeed op Facebook een omslagfoto van Eurostar heeft ingesteld. Is het inmiddels zeker dat die door gaan rijden naar Amsterdam in de toekomst dan? Ik dacht dat dat nog onzeker was.

[ Bericht 30% gewijzigd door KnightSolaire op 13-08-2013 16:37:44 ]
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 16:54:07 #189
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_130023702
Je moet er niet te veel achter zoeken. NS Hispeed verkoopt toevallig ook kaartjes naar Londen, dat willen ze zeker weer even onder de aandacht brengen.

Er komt voorlopig waarschijnlijk geen Eurostar naar Amsterdam omdat de tarieven die HSA vraagt te hoog zijn,
pi_130023716
HSA? Bedoel je niet ProRail?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 18:13:36 #191
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_130026423
HSA heeft nu nog het alleenrecht op de HSL-zuid en vraagt hoge prijzen als andere vervoerders er willen rijden.
pi_130026554
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 18:13 schreef ReisT het volgende:
HSA heeft nu nog het alleenrecht op de HSL-zuid en vraagt hoge prijzen als andere vervoerders er willen rijden.
Euh, dat geldt toch alleen voor binnenlands vervoer?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:02:32 #193
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130028128
Spaanse treinmachinisten bellen voortaan handsfree

Spaanse treinmachinisten dienen binnenkort handsfree te bellen met de verkeersleiding. Dit is een van de maatregelen die de Spaanse overheid heeft voorgesteld naar aanleiding van de treinramp vorige maand in Santiago de Compostela. De machinist was vlak voor of tijdens de ontsporing van de trein aan het bellen met een collega. In Nederland is het ook toegestaan dat een machinist handheld belt met de verkeersleiding.

Spanje is een onderzoek gestart naar de snelheidslimieten en de werking van beveiligingssystemen op het spoor. Het spoor waar de trein over reed is voor het grootste deel beveiligd door het Europese beveiligingssysteem ERTMS. Vlak voor de plek van het ongeluk neemt het Spaanse beveiligingssysteem ASFA het over.

Keuring
De Spaanse overheid wil verder dat de bewegwijzering wordt verbeterd en dat leerling-machinisten voortaan een keuring doorgaan op hun psychische en lichamelijke gesteldheid, zo meldt NRC Handelsblad.

Volgens de Spaanse rechtbank blijkt uit de eerste bevindingen van het onderzoek dat de hogesnelheidstrein veel te hard reed. De trein die in een gevaarlijke, scherpe bocht ontspoorde vlak voor het station van Santiago de Compostela reed 195 kilometer per uur waar een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur geldt.

Treinramp
De machinist wordt verdacht van dood door schuld. Bij het treinongeluk vielen 79 doden en raakten tientallen mensen gewond.

http://www.spoorpro.nl/pe(...)n-voortaan-handsfree
  Redactie Sport dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:05:20 #194
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_130028220
Volgens mij maakt het echt helemaal niks uit of er in de trein nu handsfree of handheld gebeld wordt: een trein kun je volgens mij prima met één hand besturen..
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_130029335
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 19:05 schreef dennistd het volgende:
Volgens mij maakt het echt helemaal niks uit of er in de trein nu handsfree of handheld gebeld wordt: een trein kun je volgens mij prima met één hand besturen..
Ook met losse handen! Sturend effect van de spoorstaaf en alles.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:37:51 #196
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_130029470
Ik heb bij Arriva in het Noorden al een aantal keer een machinist gehad die rustig een krantje ging lezen tussen de stations door :D
pi_130029579
Dat is reden voor ontslag op staande voet :D
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_130029634
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 18:13 schreef ReisT het volgende:
HSA heeft nu nog het alleenrecht op de HSL-zuid en vraagt hoge prijzen als andere vervoerders er willen rijden.
Correctie: HSA stelt geen prijzen vast. Je betaalt dit:

Bron: http://www.prorail.nl/sit(...)gde_net_9aug2013.pdf

Netverklaring ProFail dus.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:45:47 #199
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_130029726
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 19:43 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Correctie: HSA stelt geen prijzen vast. Je betaalt dit:
[ afbeelding ]
Bron: http://www.prorail.nl/sit(...)gde_net_9aug2013.pdf

Netverklaring ProFail dus.
nee, HSA betaalt een vast bedrag per jaar voor het rijden over de HSL en hoe meer treinen er rijden hoe goedkoper het per kilometer wordt.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_130029837
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 19:45 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

nee, HSA betaalt een vast bedrag per jaar voor het rijden over de HSL en hoe meer treinen er rijden hoe goedkoper het per kilometer wordt.
Ja, dat is wat HSA betaalt misschien, maar dit is de netverklaring van ProRail dus dit is wat Thalys bijvoorbeeld betaalt.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')