abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 augustus 2013 @ 17:00:59 #1
408037 de__vakantieman
Wanneer ga ik weg?
pi_129870338
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
pi_129870401
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 17:00 schreef de__vakantieman het volgende:
En wat als dat wel zo is? Lost de ns het probleem dan op of moet het "slachtsoffer" dan weer in de bureaucratische machine?
Een reis met NS duurt nooit langer dan 4,5 uur van de ene naar de andere kant van het land. Met wat wachttijd en vertraging zal men op die 6,5 uitgekomen zijn. Moet eerlijk zeggen dat ik er geen bron van kan vidnen.
  vrijdag 9 augustus 2013 @ 17:07:43 #3
408037 de__vakantieman
Wanneer ga ik weg?
pi_129870500
Als ik een lange reis maak en ik heb een wisselstoring dan zit ik flink lang onder de pannen...
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 9 augustus 2013 @ 17:09:58 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129870552
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 17:03 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Een reis met NS duurt nooit langer dan 4,5 uur van de ene naar de andere kant van het land.
De rechtstreekse treinen tussen Vlissingen en Groningen/Leeuwarden doen er langer over :+
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_129871005
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 13:53 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Op basis van wat? Volgens mijn bronnen (specialisten Europees recht) is het namelijk niet in strijd met de richtlijn.
Nederland vult de Europese eisen veel te streng in. Daarnaast is er een verstoorde markt (ik zal de door MVBOV ingediende zienswijze nog even opsnorren). Ook doemt er een probleem op met de ontvankelijkheid van de Nederlandse Staat, die niet alleen reguleert, maar ook rechtstreeks belanghebbend eis als eigenaar van de NS.

-edit- De ingediende zienswijze staat hier:

http://www.voorbeterov.nl/130507.php
pi_129879324
Even uit de oude topic getrokken:
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 10:24 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

overmacht wil ik het niet noemen. Komt best vaak voor dat een plee stuk is of dat het water niet bijgevuld is, zeker als op de eindpunten de keertijden kort zijn gebeurt dat nog wel eens.
Vroegah in Enschede zag ik water slangen op de grond liggen (langs spoor 4) om de trein te vullen. maar sinds de nieuwe Koplopers heb ik ze bijna bijna niet meer aan een trein gezien.
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
  vrijdag 9 augustus 2013 @ 21:50:37 #7
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129879805
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 16:58 schreef Bitlord het volgende:
Kan kloppen. Ik meen dat een reis bij NS niet langer dan 6 of 6,5 uur mag duren.
Fout. Je checkin verloopt niet. Ja, deze verloopt ergens in de nacht, hoewel ik dat zelfs betwijfel ivm de nachttreinen. Een papieren kaartje is namelijk wel geldig als je voor 0:00 aan je reis begonnen bent tot einde van je reis, ook na 4:00.

Bij een poortje, zoals op Amsterdam CS, en je checkt na 1 uur wéér in, dan krijg je geen foutmelding.
Een poortje is afhankelijk vanaf welke kant je bliept. De ene kant is ALLEEN inchecken, de andere kant is ALLEEN uitchecken.
pi_129879829
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 17:03 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Een reis met NS duurt nooit langer dan 4,5 uur van de ene naar de andere kant van het land. Met wat wachttijd en vertraging zal men op die 6,5 uitgekomen zijn. Moet eerlijk zeggen dat ik er geen bron van kan vidnen.
Ik ben ooit om 10:30 vergeten uit te checken op Schiphol, toen ik 's avonds om 19:05 mijn chipper voor een paaltje hield in Amersfoort checkte ik gewoon uit. Was tijdens de luchtmachtdagen dus wel al een tijdje geleden en het ging om een SOV.
  vrijdag 9 augustus 2013 @ 21:56:28 #9
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129880026
Dat 6 uurs-geneuzel is lulkoek van de NS, en is nergens verwerkt in de OV-chipsystemen. Ze dachten dat het ging werken om fraudeurs tegen te houden, maar dat werkt zo niet, kwamen ze zelf ook achter.
pi_129881193
Het instaptarief is er toch tegen fraudeurs? Gecombineerd met het feit dat als je te vaak niet uitcheckt je pas wordt geblokkeerd? Snap niet hoe die zesuursregel eraan bij zou kunnen dragen. Maar ja, hij bestaat dus kennelijk niet, maar het wordt toch altijd nog zo verteld.
pi_129881972
Overigens, maandag SOV weer geldig?
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 9 augustus 2013 @ 22:56:07 #12
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129882044
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 22:54 schreef b2py het volgende:
Overigens, maandag SOV weer geldig?
google is je vriend, maar je moet nog wachten tot vrijdag ~O>
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_129882087
Kutje, en ik zit aan de Adriatische kust en ik vroeg het me af. ;)
pi_129884088
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 22:54 schreef b2py het volgende:
Overigens, maandag SOV weer geldig?
Ha was 't maar zo'n feest. De ongeldigheid is gewoon elk jaar van 16 juli tot 16 augustus ongeacht welke dag het is, dus volgende week vrijdag pas.

en dus kan ik nog lekker 4 dagen lang ¤16,20 aftikken }:|
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 06:35:53 #15
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129891490
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 23:54 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Ha was 't maar zo'n feest. De ongeldigheid is gewoon elk jaar van 16 juli tot 16 augustus ongeacht welke dag het is, dus volgende week vrijdag pas.

en dus kan ik nog lekker 4 dagen lang ¤16,20 aftikken }:|
Maf, in Parijs is dat precies de tijd dat iedereen met wat voor abbonement dan ook overal voor noppes heen mag...:')
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 08:22:53 #16
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129891776
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 21:56 schreef greavy het volgende:
Dat 6 uurs-geneuzel is lulkoek van de NS, en is nergens verwerkt in de OV-chipsystemen. Ze dachten dat het ging werken om fraudeurs tegen te houden, maar dat werkt zo niet, kwamen ze zelf ook achter.
Dat was alleeen voor de nieuwe abonnementen zo bedacht.
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 08:31:30 #17
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129891810
Het nieuwe sporenplan van Enschede:
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 09:36:19 #18
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129892400
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 08:22 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Dat was alleeen voor de nieuwe abonnementen zo bedacht.
Toch hoorde ik weleens van Fles dat het maken van een rondje niet meer zo relaxed is als vroeger. Omdat je nu moet gaan calculeren wanneer je kan uit en inchecken zonder een overstap te missen (en of geen tijd meer hebt om bier te halen)

Althans zoiets was het geloof ik...
pi_129893645
Het is tegenwoordig gelukkig wel zo dat je bij de ene paal kan uitchecken en bij een ander direct inchecken. Vroeger moest je altijd drie minuten wachten.

Maar ik geloof dat conducteurs er, zo lang je een vrij reizen abonnement hebt dat de gehele dag geldig is, niet echt moeilijk over doen als je bij een via-reis niet uit- en incheckt tussendoor. Theoretisch riskeer je dan een boete maar veel meer dan een reprimande krijg je in de praktijk niet.
pi_129895193
Trein ging opeens vol in de remmen. Meteen nadat we stilstonden:

"Het remsysteem heeft zonet een foute remming toegepast, onze excuses voor het ongemak"

Toch wel aardig van de machinist om dat even te melden.
pi_129895208
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 12:14 schreef Basekid_NZ het volgende:
Trein ging opeens vol in de remmen. Meteen nadat we stilstonden:

"Het remsysteem heeft zonet een foute remming toegepast, onze excuses voor het ongemak"

Toch wel aardig van de machinist om dat even te melden.
Beter een remming teveel dan te weinig! :D
pi_129895351
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 12:14 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Beter een remming teveel dan te weinig! :D
Klopt als een bus trein
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 12:39:58 #23
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_129895722
"HC, ATB!"
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_129895806
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 12:39 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
"HC, ATB!"
Lees: "Hoofdconducteur! U hoeft niet op zoek naar noodrem-trekkers! Het was gewoon mijn eigen schuld als machinist!"
:P
pi_129896761
Hoe kan het remsysteem van een trein een verkeerde remming toepassen? Of ATB grijpt in, of de machinist doet het zelf verkeerd. Of zie ik nou iets over het hoofd?
pi_129901890
quote:
5s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 13:19 schreef lyolyrc het volgende:
Hoe kan het remsysteem van een trein een verkeerde remming toepassen? Of ATB grijpt in, of de machinist doet het zelf verkeerd. Of zie ik nou iets over het hoofd?
Soms heb je nulvallers bij ATB, of de ATB valt voor een seconde weg. Dat gebeurt wel eens.
Baanstoring heb je dan, en dan wordt je (gelukkig) gelijk stil gezet :)
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 16:34:20 #27
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129902103
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 11:01 schreef KnightSolaire het volgende:
Het is tegenwoordig gelukkig wel zo dat je bij de ene paal kan uitchecken en bij een ander direct inchecken. Vroeger moest je altijd drie minuten wachten.

Maar ik geloof dat conducteurs er, zo lang je een vrij reizen abonnement hebt dat de gehele dag geldig is, niet echt moeilijk over doen als je bij een via-reis niet uit- en incheckt tussendoor. Theoretisch riskeer je dan een boete maar veel meer dan een reprimande krijg je in de praktijk niet.
Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad, ook al checkte ik om 15:30 in Nijmegen in, reisde ik vanaf daar naar Amsterdam en dan zonder uitchecken door naar Breda.

Wel een keer een opmerking gehad dat ik in de eerste klas zat met mijn tweede klas Dal Vrij, de conducteur had niet gezien dat ik een toeslag 2-1 had gekocht (dat is niet te zien op het hoofdscherm, je moet als conducteur naar de details van de kaart om dat te zien).
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 10 augustus 2013 @ 17:29:58 #28
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129903812
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_129908931
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 16:34 schreef James1988 het volgende:

[..]

Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad, ook al checkte ik om 15:30 in Nijmegen in, reisde ik vanaf daar naar Amsterdam en dan zonder uitchecken door naar Breda.
Ik denk dat je in de praktijk hoogstens een reprimande krijgt.

Ligt natuurlijk anders als je op saldo reist/met een abonnement reist wat niet geldig is in de spitsuren o.i.d. Dan wordt het een boete.
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 20:45:56 #30
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129910538
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 20:11 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Ligt natuurlijk anders als je op saldo reist/met een abonnement reist wat niet geldig is in de spitsuren o.i.d. Dan wordt het een boete.
Nee hoor, het incheckmoment is bepalend voor je hele reis. Met Dal Vrij mag je tijdens de spits reizen, zolang je maar ingecheckt hebt.
pi_129914028
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 20:45 schreef James1988 het volgende:

[..]

Nee hoor, het incheckmoment is bepalend voor je hele reis. Met Dal Vrij mag je tijdens de spits reizen, zolang je maar ingecheckt hebt.
Maar wordt het ook gedoogd als je buiten de spits met Dal Vrij incheckt en dan in de spits een via-reis maakt waarbij je eigenlijk (tijdens de spits) had moeten uitchecken en weer inchecken, maar dat niet gedaan hebt?
pi_129914052
En dan nog een serieuze vraag: heb ik het goed dat je bijv. een Weekend Vrij abonnement het eerste jaar niet kan upgraden naar een duurder abo zoals Dal Vrij?
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 23:45:44 #33
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129918840
Klopt. Die kan je niet upgraden. Althans, niet via een simpele weg.
Als je een brief schrijft en dergelijke zijn er misschien mogelijkheden, maar de Klantenservice kan je niet helpen.
  zondag 11 augustus 2013 @ 00:06:22 #34
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129919914
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 22:00 schreef Igen het volgende:

[..]

Maar wordt het ook gedoogd als je buiten de spits met Dal Vrij incheckt en dan in de spits een via-reis maakt waarbij je eigenlijk (tijdens de spits) had moeten uitchecken en weer inchecken, maar dat niet gedaan hebt?
Ik heb een tijd terug een reis Nijmegen - Breda via Schiphol gemaakt met vertrek uit Nijmegen iets voor 16:00, ik heb in Schiphol niet uitgecheckt. Ik heb er geen enkel probleem mee gehad, terwijl ik toch controle heb gehad tussen Schiphol en Breda (Fyra).

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 22:01 schreef Igen het volgende:
En dan nog een serieuze vraag: heb ik het goed dat je bijv. een Weekend Vrij abonnement het eerste jaar niet kan upgraden naar een duurder abo zoals Dal Vrij?
Hoe het zit met Weekend Vrij weet ik niet, ik heb een Dal Vrij-abonnement. In Mijn NS zie ik de volgende mogelijkheden bij mijn nog lopende contract:



Ik kan dus Dal Vrij inruilen voor Altijd Vrij, het lijkt mij dat een soortgelijke optie ook mogelijk moet zijn voor Weekend Vrij (immers: dat betekent meer geld voor NS).
pi_129920224
Aha. Leek me ook logisch dat het zou moeten kunnen, in de voorwaarden staat dat wijzigen geheel is uitgesloten, maar uit coulantie mag je blijkbaar dus toch naar een duurder abonnement wisselen. Goed om te weten. :)
pi_129920920
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 20:45 schreef James1988 het volgende:

[..]

Nee hoor, het incheckmoment is bepalend voor je hele reis. Met Dal Vrij mag je tijdens de spits reizen, zolang je maar ingecheckt hebt.
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 00:06 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik heb een tijd terug een reis Nijmegen - Breda via Schiphol gemaakt met vertrek uit Nijmegen iets voor 16:00, ik heb in Schiphol niet uitgecheckt. Ik heb er geen enkel probleem mee gehad, terwijl ik toch controle heb gehad tussen Schiphol en Breda (Fyra).
Hmm, met een vrij reizen-abonnement dat de gehele dag geldig is laat ik het uit- en inchecken bij via-reizen ook wel zitten, maar bij zo'n dalurenabbo vind ik het tricky... Dat één conducteur het oké vindt betekent nog niet dat alle conducteurs dat vinden :P.
  zondag 11 augustus 2013 @ 00:28:35 #37
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129921077
De meeste conducteurs kijken niet verder dan "Is de reiziger ingecheckt?", omdat het ze veel gezeik scheelt. De spitstreinen zitten vaak ramvol en ze pakken liever de zwartrijders eruit dan de grijsrijders. Er zijn aardig wat mogelijkheden in de algemene voorwaarden waardoor een reiziger zich op een plek kan bevinden die helemaal niet logisch is.

Een reis Rotterdam-Alexander - Etten-Leur mag je bijvoorbeeld afleggen via Deventer (zonder via-kaartje), omdat dit een overstap scheelt ten opzichte van de snelste route.
  zondag 11 augustus 2013 @ 02:10:36 #38
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_129924728
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 08:31 schreef greavy het volgende:
Het nieuwe sporenplan van Enschede:
[ afbeelding ]
Komt er nou een directe verbinding met Duitsland?
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
  zondag 11 augustus 2013 @ 02:21:14 #39
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129924956
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2013 02:10 schreef Woods het volgende:

[..]

Komt er nou een directe verbinding met Duitsland?
:N

Dat wordt als 'te duur' geacht: er moeten dan allerlei systemen aan elkaar worden geknoopt (zoals treindetectie en -beveiliging) terwijl er geen vervoersvraag naar is. Een directe verbinding met Duitsland is immers relatief dichtbij (Oldenzaal) en is beter dan het grenslijntje naar Enschede, o.a. vanwege dubbelspoor en bovenleiding.
  zondag 11 augustus 2013 @ 06:11:55 #40
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129926881

Met 80 km/h door rood knallen of foutje bedankt?

Dit was gister met de Heimwee Express / Museumpendel op middenspoor Den Dolder rg Amersfoort ... Onze machinist verkoos toch maar even te stoppen.
  zondag 11 augustus 2013 @ 09:09:56 #41
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_129927829
quote:
11s.gif Op zondag 11 augustus 2013 06:11 schreef greavy het volgende:
[ afbeelding ]
Met 80 km/h door rood knallen of foutje bedankt?

Dit was gister met de Heimwee Express / Museumpendel op middenspoor Den Dolder rg Amersfoort ... Onze machinist verkoos toch maar even te stoppen.
Ik gok op een automatische lampcontrole. Geel kon niet getoond worden, want gedoofd, dus viel het sein terug op rood?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_129928048
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 16:26 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Soms heb je nulvallers bij ATB, of de ATB valt voor een seconde weg. Dat gebeurt wel eens.
Baanstoring heb je dan, en dan wordt je (gelukkig) gelijk stil gezet :)
Dit zijn nou typisch van die dingen waar je als buitenstaander geen weet van hebt. Gelukkig is het systeem dus op de veiligste manier uitgevoerd.
  zondag 11 augustus 2013 @ 10:15:52 #43
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_129928623
quote:
11s.gif Op zondag 11 augustus 2013 06:11 schreef greavy het volgende:
[ afbeelding ]
Met 80 km/h door rood knallen of foutje bedankt?

Dit was gister met de Heimwee Express / Museumpendel op middenspoor Den Dolder rg Amersfoort ... Onze machinist verkoos toch maar even te stoppen.
Overigens heeft Den Dolder geen sein 1012. Het zal Blauwkapel Aansluiting Oost zijn geweest.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_129935952
Ook iets fijns aan de hand: Vlak bij lage zwaluwe staat er een goederentrein stil (opweg richting LZ) met goederenpersoneel ernaast (onze trein reed er na een snelremming met 40km/u langs), daarna zijn we in de richting van Breda al 2 stilstaande treinen achter de goederentrein tegengekomen...
  zondag 11 augustus 2013 @ 14:27:27 #45
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_129936208
Och, weer eens wat anders. Meestal zij het Fyra's die daar de boel staan te blokkeren.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  zondag 11 augustus 2013 @ 18:18:42 #46
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129946203
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2013 10:15 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Overigens heeft Den Dolder geen sein 1012. Het zal Blauwkapel Aansluiting Oost zijn geweest.
Euh, ja, Blauwkapel Aansluiting Oost idd ...
  zondag 11 augustus 2013 @ 18:28:12 #47
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129946511
Hoe miscommunicatie bij NSR ten nadele van de reizigers kan komen:
* "sein"storing te Barendrecht -> Werkelijk plafondplaten naar beneden gekukeld....
* Bussen vanaf Lombardijen, volgens het aanwezige personeel van NSR (die met een busje van NS kwamen) aan de voorzijde van het station. Storing was net 2 uur bezig, bericht: Treinen gaan weer rijden. Bleken er al 25-30 minuten 6 bussen aan achterzijde te staan, wachten op reizigers :')
Vervolgens komt de Sprinter binnen op spoor 2 (personeel+reisplanner+borden zei spoor 3, terwijl trein binnen kwam veranderde het op schermen :r ).
Naja, nu +64 gearriveerd in Dordrecht.
  zondag 11 augustus 2013 @ 18:33:20 #48
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129946660
Oh, en gewoon de reguliere intercity +12 geven in Almere rg Groningen, zodat de IC Berlijn te vroeg in Zwolle kan binnenkomen :') Reguliere IC reed gewoon stipt op tijd.
Daar zullen vast veel reizigers in die IC rg Groningen niet blij mee geweest zijn. Dahaaag overstappen :W
pi_129948311
Die overstap vanuit de IC vanaf de Hanzelijn in Zwolle op de IC naar Groningen gaat bijna altijd fout. Wat dát betreft komt Leeuwarden er een stuk beter vanaf op het andere halfuur. Grunningers hebben overigens nog een reismogelijkheid naar Groningen zonder al teveel tijdsverlies namelijk de sprinter.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 11 augustus 2013 @ 19:30:02 #50
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129948635
eigenlijk zou je het stuk tussen Zwolle en Hattemerbroek aansluiting driesporig willen maken of anders dat het makkelijker is om ook linkerspoor te kunnen rijden, waardoor vertragingen op dat punt nog wat meer beperkt worden.

Verder Weesp achtsporig maken, zodat het knooppunt daar wat robuuster kan worden :P
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')