Yep. OP lijkt me prima zoquote:Op zondag 2 december 2007 15:25 schreef vannelle het volgende:
Ik was de laatste in het vorige deel, dan moet ik toch een nieuwe starten? Toch?
Ik hoop dat de OP klopt.....
Als ik eenmaal geslaagd ben kan het werkelijkwaar aan mn reet roesten dat ik 40 euro meer moet betalen, het is toch al een en al geldklopperij, dan kan dat ene 'lesje '(ook 40 eur) en ook nog wel bijquote:Op maandag 3 december 2007 12:29 schreef Sanderrrr het volgende:
Ik wilde misschien ook met spoed aanvragen, als ik hem dan bijna een week eerder zou hebben, maar bij het gemeentehuis kwam ik erachter dat het ¤40 kost. [afbeelding] En dat ie dan nog maar 1-3 dagen eerder klaar zou zijn.. Dan wacht ik wel een paar daagjes.
TTT: ¤160,- +vrijstelling bijz. verr.quote:Op maandag 3 december 2007 12:23 schreef thatsme het volgende:
tussentijdse toets kost net zoveel als 1x afrijden.. dus waarom niet gewoon 1x afrijden ipv een tussentijdse toets
De kosten voor het praktijkexamen zijn perquote:Op maandag 3 december 2007 13:01 schreef lj_lightning het volgende:
[..]
TTT: ¤160,- +vrijstelling bijz. verr.
Examen: 215,-
Mwoah
Dat is wat het CBR er voor vraagt.quote:Op maandag 3 december 2007 17:00 schreef Sanderrrr het volgende:
[..]
De kosten voor het praktijkexamen zijn per
1 januari 2007 als volgt:
praktijkexamen B ¤ 86,15
Hoe betaal jij zoveel?
och, als je makkelijk kunt leren heb je het in 2 avonden door, was bij mij in ieder geval zo.quote:Op maandag 3 december 2007 17:23 schreef timp0e het volgende:
Ik moet ook bij mijn rijschool 215 euro betalen als ik een rijexamen wil doen
Maareh, ik wil in de kerstvakantie (over 3 weken) mijn theorie gaan leren.
Boeken en oefenvragen heb ik al (geleend van een vriendin)
Hoe kan ik het beste aanpakken? Al een afspraak maken voor een theorieexa,em? Of eerst alles heel goed leren? En na hoeveel lessen zou het verstandig zijn om een theorieexamen te doen?
Op dit moment is de wachttijd voor een theorie (her)examen inderdaad een week of 6. Het CBR is er mee bezig, maar of ze het voor januari opgelost hebben is de vraag.quote:Op maandag 3 december 2007 14:52 schreef Borkydude het volgende:
Ik moet eind januari praktijkexamen doen, en kan pas half januari terecht voor theorie. Als ik nou zak, moet ik dan weer anderhalve maand wachten tot ik theorieexamen kan doen of wat?
Ik wil ook! Moet op precies hetzelfde moment als jou op. Is het voor jou de eerste keer? Voor mij is het de tweede keer. De eerste keer was ik veel te relaxed en was mijn instructrice mee met wie ik het altijd vet gezellig heb. Ik heb haar gevraagd om dit keer niet mee te gaan, en dat vond ze een goed idee. Voelt het hopelijk wat serieuzer en ben ik scherper. Want borden over het hoofd zien, dat wil ik dit keer niet hoor!quote:Op maandag 3 december 2007 08:25 schreef lj_lightning het volgende:
Whoaaanog maar 4 dagen
![]()
Knetter spannend...
Wil hem zooo graag halenals ik hem haal dan kan ik hem voor 11 uur aanvragen, dan is die er de volgende ochtend (spoed
) en dan staat mn auto ook gelijk klaar
![]()
ik wil ik wil![]()
Zeker nu al een afspraak maken! In de meeste plaatsen is de wachttijd nu opgelopen naar een week of 6. Hoe eerder je je theoriecertificaat hebt, hoe beter. Het meest ideale is als je het hebt voor de 2e fase (eenvoudige verkeerssituaties). Anders ga je tijd verdoen doordat je instructeur jou dingen moet uitleggen die je zelf al zou kunnen weten. Bovendien rijd je een stuk zekerder als je je bewust bent van alle regels.quote:Op maandag 3 december 2007 17:23 schreef timp0e het volgende:
Ik moet ook bij mijn rijschool 215 euro betalen als ik een rijexamen wil doen
Maareh, ik wil in de kerstvakantie (over 3 weken) mijn theorie gaan leren.
Boeken en oefenvragen heb ik al (geleend van een vriendin)
Hoe kan ik het beste aanpakken? Al een afspraak maken voor een theorieexa,em? Of eerst alles heel goed leren? En na hoeveel lessen zou het verstandig zijn om een theorieexamen te doen?
Ligt er ook maar net aan in welke regio je zit als ik mijn instructeur mag geloven.quote:Op maandag 3 december 2007 21:12 schreef Frida het volgende:
In drukke tijden lukt dit meestal wel, maar momenteel zijn er weer genoeg examendata en is het dus wat moeilijker.
Dat is ook zeker zo. Maar in de meeste regio's is de wachttijd weer enigzins normaal (zo'n 4 tot 6 weken). Maar er zijn inderdaad plaatsen met een iets langere wachttijd. De meeste rijscholen kopen echter zelf ook van te voren examens in, dus dan heb je er als cursist veel minder last van. Het gaat in iedergeval (vooralsnog) weer de goede kant op. Kijken of dat doorzet. Nu moet je alleen weer lang wachten voordat je theorie-examen kan doen....quote:Op maandag 3 december 2007 21:36 schreef Addict89 het volgende:
[..]
Ligt er ook maar net aan in welke regio je zit als ik mijn instructeur mag geloven.
Gebeurt me regelmatig zoiets. Richting mijn school. Rechtdoor staat altijd vol, linksaf niet. Doorgetrokken streep. Ik ga er eigenlijk altijd overheenquote:Op dinsdag 4 december 2007 19:21 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Vandaag 2 uurtjes op de TomTom gereden. Waarom ik dat moest doen weet ik niet, misschien denkt de instructeur dat ik ga zakken voor m`n examen en bereid hij me alvast voor op het nieuwe examen?![]()
Voor deze les heb ik nog een keer op TomTom gereden maar toen luisterde ik vooral naar de instructies. Vandaag heb ik geleerd dat kijken ook erg belangrijk is, als TomTom bijvoorbeeld zegt "bij de rotonde rechts aanhouden" betekent dat niet automatisch dat je rechtsaf moet! Dat had ik dit keer wel door gelukkig, instructeur had al verwacht dat ik rechtsaf zou slaan, wat een vertrouwen heeft hij toch in me.
Ook leuk, bij de start van het eerste uur doken we meteen het centrum in. Overal staken voetgangers/fietsers over en er stonden veel auto`s langs de kant waardoor er steeds op de trambaan gereden moest worden. Toen we bij het kruispunt linksaf moesten stonden we helemaal vast en zodra we konden waren de verkeerslichten allang op rood gesprongen. Op dat moment reden de auto`s van rechts ook met een bloedgang over het kruispunt waar ik dus op moest wachten. Ik kon echter totaal niet zien of er nog meer auto`s aankwamen maar de instructeur zei steeds dat ik een stukje door moest rollen zodat ik het kon zien. Maar hoever kon ik gaan? Dat wist ik dus niet en ik ben echt benieuwd hoe dit soort situaties het beste op te lossen zijn als ik eenmaal zelf mijn rijbewijs heb.
Ook lekker tegenstrijdig trouwens. Vandaag heb ik deze situatie meegemaakt (foto van een ander forum geplukt):
[ afbeelding ]
Ik moest dus linksaf maar ik had dan op het verdrijvingsvlak moeten staan. Nu stond ik dus precies zoals de blauwe auto op het plaatje, terwijl rechtdoor groen had en er een hele rij auto`s achter me stonden.
Volgens mijn instructeur had ik gewoon op het vlak moeten staan, echter in mijn theorie stond dat dit verboden is en op dat forum word er dus ook met klem verteld dat het niet mag.
Wat doen jullie in zo`n situatie?
Gewoon op het vlak gaan staan. Tijdens het examen ook gewoon doen lijkt me. Ben altijd verteld dat ze bij het CBR willen weten of je goed kan rijden en niet politieagent gaan spelen en volgens mij klopt dat ook wel.quote:Op dinsdag 4 december 2007 19:21 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Vandaag 2 uurtjes op de TomTom gereden. Waarom ik dat moest doen weet ik niet, misschien denkt de instructeur dat ik ga zakken voor m`n examen en bereid hij me alvast voor op het nieuwe examen?![]()
Voor deze les heb ik nog een keer op TomTom gereden maar toen luisterde ik vooral naar de instructies. Vandaag heb ik geleerd dat kijken ook erg belangrijk is, als TomTom bijvoorbeeld zegt "bij de rotonde rechts aanhouden" betekent dat niet automatisch dat je rechtsaf moet! Dat had ik dit keer wel door gelukkig, instructeur had al verwacht dat ik rechtsaf zou slaan, wat een vertrouwen heeft hij toch in me.
Ook leuk, bij de start van het eerste uur doken we meteen het centrum in. Overal staken voetgangers/fietsers over en er stonden veel auto`s langs de kant waardoor er steeds op de trambaan gereden moest worden. Toen we bij het kruispunt linksaf moesten stonden we helemaal vast en zodra we konden waren de verkeerslichten allang op rood gesprongen. Op dat moment reden de auto`s van rechts ook met een bloedgang over het kruispunt waar ik dus op moest wachten. Ik kon echter totaal niet zien of er nog meer auto`s aankwamen maar de instructeur zei steeds dat ik een stukje door moest rollen zodat ik het kon zien. Maar hoever kon ik gaan? Dat wist ik dus niet en ik ben echt benieuwd hoe dit soort situaties het beste op te lossen zijn als ik eenmaal zelf mijn rijbewijs heb.
Ook lekker tegenstrijdig trouwens. Vandaag heb ik deze situatie meegemaakt (foto van een ander forum geplukt):
[ afbeelding ]
Ik moest dus linksaf maar ik had dan op het verdrijvingsvlak moeten staan. Nu stond ik dus precies zoals de blauwe auto op het plaatje, terwijl rechtdoor groen had en er een hele rij auto`s achter me stonden.
Volgens mijn instructeur had ik gewoon op het vlak moeten staan, echter in mijn theorie stond dat dit verboden is en op dat forum word er dus ook met klem verteld dat het niet mag.
Wat doen jullie in zo`n situatie?
Ik had de eerste keer nervovit ofzoquote:Op dinsdag 4 december 2007 21:11 schreef Sprouts het volgende:
Vandaag TTT gehad. Vrijstelling bijzondere verrichtingen! Ik moest hellingproef en straatje keren/halve draai uitvoeren. Dat zijn nou net de 2 verrichtingen die ik ook echt kán!![]()
Ik was onwijs zenuwachtig. Ik slik vaak kalmeringspillen op doktersrecept, maar dat kon nu niet natuurlijk. Dan zit je wel heel relaxt achter het stuur.Zijn er alternatieven voor? Een kalmeringspil die bruikbaar is tijdens het rijden? Want ik wil m'n examen hier niet door laten verpesten.
Ah een lotgenootquote:Op maandag 3 december 2007 21:21 schreef JackieBee het volgende:
[..]
Ik wil ook! Moet op precies hetzelfde moment als jou op. Is het voor jou de eerste keer? Voor mij is het de tweede keer. De eerste keer was ik veel te relaxed en was mijn instructrice mee met wie ik het altijd vet gezellig heb. Ik heb haar gevraagd om dit keer niet mee te gaan, en dat vond ze een goed idee. Voelt het hopelijk wat serieuzer en ben ik scherper. Want borden over het hoofd zien, dat wil ik dit keer niet hoor!
Alvast heel veel succes!!!! Spannend hè. [afbeelding]
Gewoon op het vak gaan staan bevordert de doorstroom van het verkeer, geen wout die je er voor zal bekeuren in deze situatie.quote:Op dinsdag 4 december 2007 19:21 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Wat doen jullie in zo`n situatie?
Jointjequote:Op dinsdag 4 december 2007 21:11 schreef Sprouts het volgende:
Vandaag TTT gehad. Vrijstelling bijzondere verrichtingen! Ik moest hellingproef en straatje keren/halve draai uitvoeren. Dat zijn nou net de 2 verrichtingen die ik ook echt kán!![]()
Ik was onwijs zenuwachtig. Ik slik vaak kalmeringspillen op doktersrecept, maar dat kon nu niet natuurlijk. Dan zit je wel heel relaxt achter het stuur.Zijn er alternatieven voor? Een kalmeringspil die bruikbaar is tijdens het rijden? Want ik wil m'n examen hier niet door laten verpesten.
Ongeveer 1400 euro, incl. theorie en prakijk. Moet nog wel afrijden. Oh, en in regio Den Haag.quote:Op dinsdag 4 december 2007 23:47 schreef no1uknow het volgende:
Mag ik jullie vragen hoeveel het jullie ongeveer gekost heeft?
Gewoon per persoon, en waar?!
Kan ik een indicatie krijgen hoeveel ik ongeveer opzij moet zetten en moet sparen de aankomende maanden (21 mei word ik 18)
Gezakt, te weinig inzicht op kruispunten... jammer,op naar poging 2!quote:Op woensdag 5 december 2007 11:45 schreef Leinonlein het volgende:
Over een half uurtje ben ik aan de beurt voor de praktijk, spanneeeend
Papier van TTT moet je inderdaad meenemen. Ik denk dat je rij instructeur dit met het CBR moet regelen. Dit moet wel voor je examen geregeld worden anders heb je dus niks aan je vrijstelling vermoed ik zo. Op mijn examen werden bevoorbeeld ook de notities van de examinator van de TTT nog even doorgelezen zodat ze weten hoe je hebt gereden en wat je nog moet verbeteren. Volgens mij moet je zo'n papier ook krijgen als je de TTT niet haalt.quote:Op dinsdag 4 december 2007 19:39 schreef El_Liberaliste het volgende:
Ik heb even een vraagje. Een maandje geleden ben ik geslaagd voor m'n TTT, dus heb ik de vrijstelling voor bijzondere verrichtingen. Nu staat hier in de OP dat je bij je praktijkexamen je uitslag van je TTT ook mee moet nemen, alleen heb ik nooit wat gekregen na mijn TTT. Zou het kunnen dat m'n rijschool en het CBR dit onderling regelen?
Ik had een pakket van 40 lessen plus theorie, TTT en examen. Kostte me 1200 of 1300 euro (ben pas 1,5 geleden geslaagd maar nu alweer vergeten wat de kosten waren)quote:Op dinsdag 4 december 2007 23:47 schreef no1uknow het volgende:
Mag ik jullie vragen hoeveel het jullie ongeveer gekost heeft?
Gewoon per persoon, en waar?!
Kan ik een indicatie krijgen hoeveel ik ongeveer opzij moet zetten en moet sparen de aankomende maanden (21 mei word ik 18)
Bijnaquote:Op woensdag 5 december 2007 15:53 schreef timp0e het volgende:
Wat ik nou net hoorde op msn: dat de theorietoetsen vanaf 2008 10 vragen extra krijgen, maar je mag nog steeds maar 6 fout hebben. Klopt dat? :S
¤1479 kostte mijn snelcursus met 33 lessen en 2 examens (Was wel in 1x geslaagd)quote:Op dinsdag 4 december 2007 23:47 schreef no1uknow het volgende:
Mag ik jullie vragen hoeveel het jullie ongeveer gekost heeft?
Gewoon per persoon, en waar?!
Kan ik een indicatie krijgen hoeveel ik ongeveer opzij moet zetten en moet sparen de aankomende maanden (21 mei word ik 18)
Gefeliciteerd!quote:Op woensdag 5 december 2007 17:09 schreef Crazykill het volgende:
Ik ben vandaag ook geslaagd (5e keer, dus bij het BNOR).
Vanavond vroeg naar bed en ZET HEM OP MORGEN!!!quote:Op dinsdag 4 december 2007 21:55 schreef lj_lightning het volgende:
[..]
Ah een lotgenoot![]()
Ja het is de eerste keer voor mij jaik heb al wel een TTT gehad en die ging wel prima (+vrijstelling bijz verrichtingen) Ik heb morgen nog 2 uur, ff snelweg knallen, wat rotondes doen, fouten maken
en dan donderdag in alle vroegte door Nijmegen rijden...
Ik wil hem zooo graag halen ehzo lang op gewacht
![]()
Succes in ieder geval
Euhhhh 1850 euro intotaal. Daarin zat 1 examen en een herexamen garantie (die ik nodig had)quote:Op dinsdag 4 december 2007 23:47 schreef no1uknow het volgende:
Mag ik jullie vragen hoeveel het jullie ongeveer gekost heeft?
Gewoon per persoon, en waar?!
Kan ik een indicatie krijgen hoeveel ik ongeveer opzij moet zetten en moet sparen de aankomende maanden (21 mei word ik 18)
Succes men!quote:Op woensdag 5 december 2007 18:18 schreef Webgangster het volgende:
Ik mag maandag afrijden.... pfffff spannend
Zooo zeker, hehehe thanks!quote:Op woensdag 5 december 2007 18:34 schreef timp0e het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!Zeker wel blij dat je na 5x examens doen geslaagd ben! Geniet ervan!
als je zo zenuwachtig bent lijkt me ook niet dat je goed in kan schatten wat je nu goed of fout deedquote:Op woensdag 5 december 2007 20:59 schreef gekke_sandra het volgende:
Afgelopen maandag voor de tweede keer gezakt voor mijn praktijk-examen. (Dordrecht)
Ik was super zenuwachtig en presteerde zwaar onder mijn niveau, alsnog vond ik het dit keer niet ernstig genoeg om te zakken.Iemand hier die ook afgereden heeft in Dordrecht?
Valt wel mee hoor, ik was de 1e en de 2e keer dat ik moest afrijden ongelovelijk zenuwachtig en ik rijd nu al 1,5 jaar vrolijk rondquote:Op woensdag 5 december 2007 21:51 schreef Miss_S het volgende:
[..]
als je zo zenuwachtig bent lijkt me ook niet dat je goed in kan schatten wat je nu goed of fout deed
ja maar ik bedoel tijdens die examens dat je zo zenuwachtig wasquote:Op donderdag 6 december 2007 00:53 schreef rena het volgende:
[..]
Valt wel mee hoor, ik was de 1e en de 2e keer dat ik moest afrijden ongelovelijk zenuwachtig en ik rijd nu al 1,5 jaar vrolijk rondAlleen
maar volgens gekke_sandra was het niet ernstig genoeg om haar te laten zakken, volgens mij kan je dat niet goed inschatten als je zelf al zo zenuwachtig bentquote:Op donderdag 6 december 2007 09:28 schreef rena het volgende:
Ik had het prima door wat ik fout deed, daardoor werd ik nog zenuwachtiger en ging m'n 1e examen helemaal de mist in![]()
Het is zo vervelend, maar je moet gewoon even door die zure appel heen bijten. Het is het waard
Helaasquote:Op woensdag 5 december 2007 20:16 schreef lj_lightning het volgende:
Moet morgen zooo vroeg op [afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ja oke, maar je schijnt ook wel soms op de lulligste dingetjes te zakken, zulke examinators zitten er echt tussenquote:Op donderdag 6 december 2007 09:29 schreef Miss_S het volgende:
[..]
maar volgens gekke_sandra was het niet ernstig genoeg om haar te laten zakken, volgens mij kan je dat niet goed inschatten als je zelf al zo zenuwachtig bent
Ik liet de auto afslaan, wat nou helemaal niet zo'n groot probleem is, maar daarna klapte ik helemaal dichtquote:en als er iets fout gaat kan ik me voorstellen dat je inderdaad nog zenuwachtiger word
dat van die examinators geloof ik echt niet, waarom zouden ze je laten zakken als dat niet nodig is?quote:Op donderdag 6 december 2007 09:31 schreef rena het volgende:
[..]
Ja oke, maar je schijnt ook wel soms op de lulligste dingetjes te zakken, zulke examinators zitten er echt tussen![]()
[..]
Ik liet de auto afslaan, wat nou helemaal niet zo'n groot probleem is, maar daarna klapte ik helemaal dicht![]()
Ik zou toch nog even navragen over de kosten bij je instructrice. Het CBR heft nl een toeslag van rond de 34 euro op een individueel theorieexamen.quote:Op woensdag 5 december 2007 20:42 schreef timp0e het volgende:
Zo, het theorieexamen besproken met mijn instructrice hoe en wat. Ze gaat proberen voor februari een afspraak te maken en dan mag ik hem individueel doen omdat ik slechthorend ben. Vind het op zich zelf niet nodig om hem individueel te doen, maar omdat ik er toch recht op heb doe ik het maar, want vragen zonder tijdslimiet is ook wel relaxed. En je betaald er toch evenveel voor.
Ben benieuwd!In de kerstvakantie maar beginnen met leren
Had ik gister tijdens het afrijden bij het straatje keren ook, dus toen ik de weg blokkeerde en dus achteruit moest rijdens had ik de versnelling niet goed in zn achteruit gezet waardoor hij uitviel. Dus ik ging gewoon goed en rustig rondkijken of er iemand was, en toen heel relaxed de motor weer gestart. Had de examinator nog gezegt dat hij het zo goed vond dat ik ZO rustig bleefquote:Op donderdag 6 december 2007 09:31 schreef rena het volgende:
Ik liet de auto afslaan, wat nou helemaal niet zo'n groot probleem is, maar daarna klapte ik helemaal dicht![]()
banaan eten helpt ook (is echt waar)quote:Op dinsdag 4 december 2007 21:11 schreef Sprouts het volgende:
Vandaag TTT gehad. Vrijstelling bijzondere verrichtingen! Ik moest hellingproef en straatje keren/halve draai uitvoeren. Dat zijn nou net de 2 verrichtingen die ik ook echt kán!![]()
Ik was onwijs zenuwachtig. Ik slik vaak kalmeringspillen op doktersrecept, maar dat kon nu niet natuurlijk. Dan zit je wel heel relaxt achter het stuur.Zijn er alternatieven voor? Een kalmeringspil die bruikbaar is tijdens het rijden? Want ik wil m'n examen hier niet door laten verpesten.
Whehe, dat heb ik ook een keer gehad. Meisje trok op de gekste momenten als een soort paniek actie opeens aan het stuur. Doodeng.quote:Op donderdag 6 december 2007 15:37 schreef Jboog het volgende:
wat ik alleen niet begrijp is dat ik nog niet de snelweg op ben gegaan en iemand die haar 5e les doet al wel.. echt ik heb doodsangsten uitgestaan toen zij mij naar huis bracht...
Dat is zeker balen. Die andere mensen op de voorrangsweg wisten zeker ook niet wie nou voorrang had (omdat ze allemaal stil stonden)? Vind ik eigenlijk wel raar dat je daarop zou zakken als andere mensen jou in principe voorrang verlenen, terwijl hun juist voorrang hebben. Volgens mij mag jij dan gewoon die voorrang pakken, maar zo werkt het kennelijk niet. Of was het toch anders gegaan?quote:Op donderdag 6 december 2007 09:30 schreef lj_lightning het volgende:
[..]
Helaas![]()
Gezakt...
Begon wel lekker, alleen toen moest ik een voorrangsweg op en die weg ging de bocht om en de examinator zei niks dus ik rij vrolijk rechtdoor... "eh, rechtsaf vond ik een beter plan..." "oh
" nou ff draaien, rij ik terug... stop ik voor die voorrangsweg (moet natuurlijk voorrang verlenen) nou aan de andere kant staat iedereen stil, gebeurd helemaal niks, ik laat de koppeling rustig beutje opkomen (niet dat ik gelijk vol dat gas intrap) en toen trapte die examinator meteen op de rem... toen had ik al het idee dat ik gezakt was...
Nou de snelweg op, mooi ingevoegd ging prima, zie in de verte dat er een invoeg strook komt dus ik wissel van rijkstrook naar links, had toen het bord einde snelweg en 90kmh gemist en had op dat moment nog een snelheid van 120kmh omdat ik net moest wisselen... zie in ene bord 70 dus gelijk gas los, rustig uitrollen en sluit gewoon aan bij iedereen en ik had daar eerder naar 90 moeten gaan...![]()
Dus:
Nu baal ik
Moet ik bijz. verrichtingen weer doen (had ik vrijstelling voor)
Gaat het me weer bakken met geld kosten
en wordt ik knetterbek van dat rijles
Behalve als je slechthorend/doof/autistisch of een andere ''sociale stoornis'' hebt,, dan betaal je er gewoon er hetzelfde prijs voorquote:Op donderdag 6 december 2007 11:36 schreef Frida het volgende:
[..]
Ik zou toch nog even navragen over de kosten bij je instructrice. Het CBR heft nl een toeslag van rond de 34 euro op een individueel theorieexamen.
Nee precies zoals je omschrijft, aan de 'overkant' (mensen die dus op de voorrangsweg reden) stonden ze stil. Ik heb eeven een paintje gemaakt! :pquote:Op donderdag 6 december 2007 17:30 schreef kip_zonder-kop het volgende:
[..]
Dat is zeker balen. Die andere mensen op de voorrangsweg wisten zeker ook niet wie nou voorrang had (omdat ze allemaal stil stonden)? Vind ik eigenlijk wel raar dat je daarop zou zakken als andere mensen jou in principe voorrang verlenen, terwijl hun juist voorrang hebben. Volgens mij mag jij dan gewoon die voorrang pakken, maar zo werkt het kennelijk niet. Of was het toch anders gegaan?
Met je lampen ff knipperen, 'schijnen' dat zij moeten. Zo niet - dan toch maar wachten... Gewoon NIET gaan... Tja, rare situatie wel.quote:Op donderdag 6 december 2007 17:45 schreef lj_lightning het volgende:
[..]
Nee precies zoals je omschrijft, aan de 'overkant' (mensen die dus op de voorrangsweg reden) stonden ze stil. Ik heb eeven een paintje gemaakt! :p
[ afbeelding ]
ik was dus geel en groen stond te wachten (omdat er van de bovenste weg auto's kwamen (dat is een brug) en toen die allemaal voorbij waren stond groen nog steeds stil....ik wachten, ik wachten, nou ik laat mn koppeling beetje opkomen en instructeur meteen op de rem
Ik ging bij m'n eerste les al de snelweg (ring A10 nog wel..) op. De instructeur weet heus wel wat ie doet lijkt mij.quote:Op donderdag 6 december 2007 15:37 schreef Jboog het volgende:
7 januari TTT en 11 februari Praktijk.. heb nu 12 lessen gehad en als ik me aan mijn pakket houd nog 13 te gaan. Komt volgens mijn instructeur allemaal goed.. wat ik alleen niet begrijp is dat ik nog niet de snelweg op ben gegaan en iemand die haar 5e les doet al wel.. echt ik heb doodsangsten uitgestaan toen zij mij naar huis bracht...
Gefeliciteerd!!quote:Op donderdag 6 december 2007 20:36 schreef JackieBee het volgende:
Balen dat je gezakt bent zeg lj_lightning!! Ik heb 'm wel gehaald vamorgen!!! Vet blij nu! Maar ik had een superschele examinator... Hij moest op de tast de deur open doen na afloop. Raar toch???
Vandaag meteen pasfoto's laten maken en morgen rijbewijs aanvragen! Jippie!!!!
Maarre, voor jou volgende keer beter hoor! Het heeft mij goed gedaan om het een keer meegemaakt te hebben. Wist ik ook wat ik de keer daarna juist niet moest doen. Maar als je zelf eigenlijk vindt dat het wel goed ging is het wel heel lullig.
daarom gaat het dus ook vooral om het kijken tijdens deze verrichtingen, lijkt me wel handig dat je kan parkeren zonder een ander aan te rijdenquote:Op vrijdag 7 december 2007 09:13 schreef N.icka het volgende:
Ik vind die bijzondere verrichtingen zo stom op het examen , wat maakt het nou uit of je netjes kan parkeren , heb ik eigenlijk nooit in een keer gekund , ik doe er nu soms ook nog wel eens 4 keer over voordat hij netjes staat , nou en??
Alleen de hellingproef is wel handig maar de restStraatje keren.... doe ik nooit nu in de praktijk en achteruit rijden leer je vanzelf wel
Dat is met het hele rijden zo , lijkt me nogal logischquote:Op vrijdag 7 december 2007 09:15 schreef Miss_S het volgende:
[..]
daarom gaat het dus ook vooral om het kijken tijdens deze verrichtingen, lijkt me wel handig dat je kan parkeren zonder een ander aan te rijden
ja maar gewoon rijden of speciale verrichtingen is wel even niets anders als het om kijken gaatquote:Op vrijdag 7 december 2007 09:28 schreef N.icka het volgende:
[..]
Dat is met het hele rijden zo , lijkt me nogal logisch
Inderdaad balen zeg, had het zelf ook, zeker als je het idee hebt dat je het helemaal niet zo slecht deed.quote:Op donderdag 6 december 2007 09:30 schreef lj_lightning het volgende:
[..]
Dus:
Nu baal ik
Moet ik bijz. verrichtingen weer doen (had ik vrijstelling voor)
Gaat het me weer bakken met geld kosten
en wordt ik knetterbek van dat rijles
Vorige keer wist ik heel goed wat ik fout had gedaan en vond ik het meer dan terecht. Dit keer vind ik haar echt moeilijk doen.quote:Op woensdag 5 december 2007 21:51 schreef Miss_S het volgende:
als je zo zenuwachtig bent lijkt me ook niet dat je goed in kan schatten wat je nu goed of fout deed[
Ik zit bij Hers (ook Rotterdam) en dat bevalt me ook goed. Relatief goedkoop (29 euro per 50 minuten, ze geven les per 100 minuten), je rijdt meerdere keren per week en er zijn geen wachtlijsten voordat je kan beginnen.quote:Op vrijdag 7 december 2007 11:26 schreef Innocence het volgende:
Ik wil het toch weer gaan proberen, maar niet bij een andere rijschool. Zit nu te twijfelen tussen Avanti en Cum Laude (beide Rotterdam). Slagingspercentages en kosten verschillen niet veel, dus ben benieuwd naar ervaringen van anderen.
Iemand die wat te vertellen heeft over een van beide?
Helaas is dat maar voor 1 keer mjahquote:Op vrijdag 7 december 2007 11:29 schreef Innocence het volgende:
[..]
Inderdaad balen zeg, had het zelf ook, zeker als je het idee hebt dat je het helemaal niet zo slecht deed.
Maar is je vrijstelling een tweede keer niet meer geldig? [afbeelding]
Komt goed je kan het!quote:Op vrijdag 7 december 2007 12:50 schreef gekke_sandra het volgende:
[..]
Vorige keer wist ik heel goed wat ik fout had gedaan en vond ik het meer dan terecht. Dit keer vind ik haar echt moeilijk doen.
Ik sprak voor mijn examen met een jongen die voor de derde keer op moest. Hij wisselde op de snelweg van baan zonder te kijken of te knipperen.
Ik moet nu de derde keer op, omdat ik geen voorrang nam. Korte bocht voor lange bocht.
Een vrouw stond midden op de weg voorgesorteerd en ik kwam vanuit de straat er tegenover. Ik wilde haar voorrang verlenen, omdat er een auto aan kwam en ze daar minder veilig stond dan ik. Niet bij nagedacht dat ik voorrang had, omdat ik de kortste bocht had. We stonden in principe tegenover elkaar, dus ik zag dat gewoon niet.
Ook reed ik eerder in het examen over een voorrangskruising, maar ik had het bord niet gezien. Ik reed wat minder hard over de kruising en keek goed om me heen. Blijkbaar had ze door dat ik het bord niet gezien had...
Mja.. zenuwen.. maar goed. Volgens mij gaat het er toch nog steeds om of je veilig rijdt, goed kijkt en alles veilig oplost. Ik ken de verkeersregels prima, super kut om hier op te zakken.
Hmmm, ik heb de mijne donderdag aangevraagd en kan hem ook komende donderdag ophalen.quote:Op zondag 9 december 2007 02:11 schreef Exhar het volgende:
Het volgende verbaasde mij wel... Als je je rijbewijs aanvraagd, wordt er gezegd dat het 5 werkdagen duurt voordat je het felbegeerde pasje mag ophalen, betaal je echter 40 euro meer ben je de volgende werkdag al in het bezit van je rijbewijs.
Het geval wil dat ik op woensdag(middag laat) mijn rijbewijs aanvraag, en er gezegd werd dat ik de woensdag daarop (5 werkdagen dus) mijn rijbewijs kon ophalen. Vrijdagochtend bel ik het gemeentehuis om te vragen of mijn rijbewijs er (heel) toevallig al is, en tot mijn stomme verbazing kon ik mijn rijbewijs ophalen...
Oftewel; met spoedindicatie had ik donderdags mijn rijbewijs gehad + 40 euro lichter. Normale aanvraag vrijdags mijn rijbewijs; 40 euro voor benzine.
40 euro voor één dag, ik vind het behoorlijke geldklopperij...
Tuurlijk! De volgende keer gewoon!!!quote:Op vrijdag 7 december 2007 09:06 schreef lj_lightning het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!!![]()
Mjah ik ga straks een nieuw examen aanvragen (en m'n mamma lief aankijken voor centjes lenen)
Ik krijg dat stomme pasje wel...ooit
Dit was bij mij ook het geval. Donderdagmiddag laat aangevraagd, ze vertelde me dat het 5 werkdagen ging duren. Dinsdagochtend gebeld en ik kon mijn rijbewijs komen ophalen! Ik hoor dit van wel meer mensen, dat ze hun rijbewijs na 2/3 werkdagen al op kunnen halen, dus voor de mensen die dit straks tegenkomen, gewoon bellen en er naar vragen!quote:Op zondag 9 december 2007 02:11 schreef Exhar het volgende:
Het volgende verbaasde mij wel... Als je je rijbewijs aanvraagd, wordt er gezegd dat het 5 werkdagen duurt voordat je het felbegeerde pasje mag ophalen, betaal je echter 40 euro meer ben je de volgende werkdag al in het bezit van je rijbewijs.
Het geval wil dat ik op woensdag(middag laat) mijn rijbewijs aanvraag, en er gezegd werd dat ik de woensdag daarop (5 werkdagen dus) mijn rijbewijs kon ophalen. Vrijdagochtend bel ik het gemeentehuis om te vragen of mijn rijbewijs er (heel) toevallig al is, en tot mijn stomme verbazing kon ik mijn rijbewijs ophalen...
Oftewel; met spoedindicatie had ik donderdags mijn rijbewijs gehad + 40 euro lichter. Normale aanvraag vrijdags mijn rijbewijs; 40 euro voor benzine.
40 euro voor één dag, ik vind het behoorlijke geldklopperij...
Wanneer heb je dat aangevraagd? ik heb het eer-gister aangevraagd en ze vertellen me dat er pas in Februari plek isquote:Op zondag 9 december 2007 17:01 schreef woutabest het volgende:
14 Januari mag ik het ook eens proberen! [afbeelding]
Mjah ik ook, NOVA, een van de grootste uit Nijmegen e.o.quote:Op zondag 9 december 2007 17:50 schreef woutabest het volgende:
Week of 2 geleden, maar zit ook bij een grote rijschoool. [afbeelding]
WHAHAHAHAHAquote:Op zondag 9 december 2007 18:44 schreef Buakaw het volgende:
Moest afgelopen week 1 uur rijden, werd opgehaald door een lekkere mokkel jonge, en ik heb nog nooit zo goed gereden.![]()
Ik rij ook bij NOVA! (pas sinds kort, dus ik ben nog niet echt toe aan rij examenquote:Op zondag 9 december 2007 18:37 schreef lj_lightning het volgende:
[..]
Mjah ik ook, NOVA, een van de grootste uit Nijmegen e.o.
Rot wachttijden
Koelquote:Op maandag 10 december 2007 09:20 schreef Nad-ja het volgende:
[..]
Ik rij ook bij NOVA! (pas sinds kort, dus ik ben nog niet echt toe aan rij examen [afbeelding] )
Und und und und undquote:Op zondag 9 december 2007 16:10 schreef Webgangster het volgende:
Damn morgen moet ik, alleen maar spanningen op dit moment.
Je onthoud alleen de dignen die slecht zijn gegaan en amper de dingen die je goed doet, erg kut is dat.
Iemand daarom tips of wat ?
Banaantje etenquote:Op maandag 10 december 2007 11:01 schreef Webgangster het volgende:
10 voor 3 moet ik.... om 12 uur ga ik nog even lessen...
wooow die spanningen, wat ergggg, damnnnn
Feelsteerd manquote:Op maandag 10 december 2007 16:42 schreef Webgangster het volgende:
IK BEN GESLAAGD !!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Vanwege ongeluk op de A2, had ik andere routedie makkelijk was
![]()
Ja prima! Morgen mijn 6e (en 7e) les. Ik heb les bij Sjaak (of Jack?) Hij praat nogal veel!. Wat is er mis met Leon?quote:Op maandag 10 december 2007 09:24 schreef lj_lightning het volgende:
[..]
Koelbevalt het je? Bij wie les je? (hoop niet Leon
)
Hee! Ja was ik ook al van plan. Maar hier op FOK! zitten altijd zulke slimme mensen die vanalles wetenquote:Op maandag 10 december 2007 17:55 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Hee, het is Nadja!
Morgen gewoon even vragen wat de gemiddelde wachttijd is dus
Lessen jullie nu ook allemaal in zo'n Dodge Caliber? Dat ding ziet eruit alsof ie rijdt als een natte krant...
Rijd prima (Turbo is wel grappigquote:Op maandag 10 december 2007 17:55 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Hee, het is Nadja! [afbeelding]
Morgen gewoon even vragen wat de gemiddelde wachttijd is dus [afbeelding]
Lessen jullie nu ook allemaal in zo'n Dodge Caliber? Dat ding ziet eruit alsof ie rijdt als een natte krant...
Jack is wel aardig ja! Maar hij houdt nogal lange monologen. Hij luistert ook niet naar wat jij te vertellen hebtquote:Op maandag 10 december 2007 18:43 schreef lj_lightning het volgende:
[..]
Rijd prima (Turbo is wel grappig) Alleen het zicht is echt belabberd... die kleine mini raampjes achterin... hij is wel mooi hoog, dat is wel relax
.
Nad-ja:
Leon is niet de meest sympathieke instructeur, kan niet echt lekker met mensen omgaan (schreeuwen en schelden in de auto enzo) Jack is net begonnen bij novaschijnt wel aardige vent te zijn
. En de wachttijd...tja dat is eigenlijk overal wel lang... ik heb afgelopen vrijdag mijn examen aangevraagd en ze zeiden dat ze al bij de eerste week van Februari zaten
dus mja is aardig lang.
Succes iig! zwaai maar een keer als ik je voorbij zie komen (geen idee hoe jij er uit ziet)
En je woont heul in Zhorn?quote:Op maandag 10 december 2007 19:16 schreef Ewaldus het volgende:
Ik begin vrijdag dan eindelijk met rijlessen
Bos Roden is waar ik het ga proberen..
Hmm, ik zou er niet tegen kunnen hoor! Ik hoef geen vrienden te worden, maar ik hou nou ook weer niet van schelden en schreeuwen. (wel netjes, 25 lessen!)quote:Op maandag 10 december 2007 21:37 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Zo'n probleem is het toch niet? Ik had ook een instructeur (leste bij Robby Knoop) die geen enorme held was op het sociale vlak. Als er iets niet goed was, zei ie dat meteen, maar complimentjes deelde ie haast nooit uit.
Ik heb bewust voor hem gekozen. Hij mag dan niet zo supertof zijn, het was wel een prima instructeur. Voor mij was dan ook het belangrijkst: hij moet me lesgeven, ik hoef geen vrienden met 'm te worden. Keertje of 25 bij hem gelest, en in één keer geslaagd.
Hahaquote:Op maandag 10 december 2007 20:13 schreef Renesite het volgende:
[..]
En je woont heul in Zhorn?
Succes iig
Eindelijk verstandig gewordenquote:Op maandag 10 december 2007 23:50 schreef Ewaldus het volgende:
[..]
HahaRene!
Neu, ben verhuusd noar Grunn.
Ja schelden en schreeuwen is wel wat andersquote:Op maandag 10 december 2007 22:03 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Het is dan ook geen schelden en schreeuwen, maar hij was gewoon niet altijd het toppunt van gezelligheid. Hij kon wat sarcastisch zijn of heel demonstratief met zijn hoofd schudden als iets niet goed ging. Ik vond het dan juist wel een uitdaging om hem in de zeik te zetten als een keertje fileparkeren enorm strak ging of ik een lastige situatie perfect oploste.
Ik hoor ook wel eens van mensen die constant zitten te ouwehoeren tijdens het lessen, veel lachen enzo. Prima als je je daar goed bij voelt, maar ik had zoiets van: laat mij maar lessen en snel slagen, ouwehoeren in de auto doe ik dan wel met vrienden
Achter Natuurmuseum, in de driehoek MediaMarkt, Minerva, A-Kerk. Bij dat ronde, glazen, blauwkleurige openbaar toilet...quote:Op dinsdag 11 december 2007 00:01 schreef Renesite het volgende:
[..]
Eindelijk verstandig gewordenWoar dan ongefär?
!
Is dat een openbaar toiletquote:Op dinsdag 11 december 2007 10:27 schreef Ewaldus het volgende:
[..]
Achter Natuurmuseum, in de driehoek MediaMarkt, Minerva, A-Kerk. Bij dat ronde, glazen, blauwkleurige openbaar toilet...
Bij het openbaar toilet....quote:
diegene waar het erg gezellig is in de auto doen er meestal ook langer over om te slagen (tenminste dat is mijn ervaring in mijn omgeving)quote:Op maandag 10 december 2007 23:49 schreef Exhar het volgende:
Met Mikkie eens, de instructeur waar ik les van had was ook niet extreem spraakzaam, en 'Ok' was een complimentje... Was voor mij echt een uitdaging om te laten zien dat ik het wel kon, dat ik dingen heel snel kon, etc.
Die man wist mij echt te motiveren, wat resulteerde in 30 lessen en slagen. Een gesprek met iemand aangaan is leuk als je een beetje fatsoenlijk kan rijden, maar zeker in tijdens de eerste lesuren heb je al je aandacht nodig voor het verkeer rondom je...
(Ik leste bij verkeersschool Paul in Alkmaar).
Bij mij was het altijd super gezellig in de auto. en kwam de beste man vaak op donderdag en vrijdag ook nog in de kroeg tegenquote:Op woensdag 12 december 2007 22:13 schreef Miss_S het volgende:
[..]
diegene waar het erg gezellig is in de auto doen er meestal ook langer over om te slagen (tenminste dat is mijn ervaring in mijn omgeving)
dat kan ik ookquote:Op woensdag 12 december 2007 23:50 schreef Renesite het volgende:
Ik ben blij dat de mijne spraakzaam was. Heeft wat langer geduurd bij mij, maar ik ben nu ook al lang niet meer als een blok gefocused op de weg. Ik kan er tenminste bij praten. Het moet niet zo zijn dat wanneer je praat je al afgeleid bent van de weg.
Men rij instructeur toen was ook altijd lekker spraakzaam maar het was dan ook de broer van een vriend van me dus kende hem aardig goed.quote:Op woensdag 12 december 2007 23:50 schreef Renesite het volgende:
Ik ben blij dat de mijne spraakzaam was. Heeft wat langer geduurd bij mij, maar ik ben nu ook al lang niet meer als een blok gefocused op de weg. Ik kan er tenminste bij praten. Het moet niet zo zijn dat wanneer je praat je al afgeleid bent van de weg.
en wie betaalde die gezelligheid?quote:Op donderdag 13 december 2007 11:16 schreef sandertjuh het volgende:
[..]
Men rij instructeur toen was ook altijd lekker spraakzaam maar het was dan ook de broer van een vriend van me dus kende hem aardig goed.
Altijd leuje gesprekjes, of hij zette een lekker muziekje op ( hij had heus waar een subwoofer in ze lesautoin de kofferbak ) of wat hij meestal deed leuke meisjes spotten en als ik ze niet zag en hj wel kreeg ik een klap omdat ik goed om me heen moest blijven kijken!
Ik heb er ook aardig lang over gedaan maar ik vond het heul niet erg om te lessen
Mijn ouders maar ik leste ook maar eenmaal in de week dus dan gaat het sowieso niet echt snelquote:Op donderdag 13 december 2007 11:19 schreef Miss_S het volgende:
[..]
en wie betaalde die gezelligheid?
die instructeurs zijn wel slim
Interessantquote:Op donderdag 13 december 2007 20:40 schreef denthemen het volgende:
Ben een aantal weken terug begonnen..
Geen gewone auto maar een bus, ben rolstoel gebonden. Ik geef gas en rem met mijn linkerhand, met mijn rechterhand bestuur ik de auto door middel van een zeer klein stuur. Grootte hiervan is ongeveer te vergelijken met zo'n draaiding die ze op oude telefoons hebben..
Richting aangeven doe ik ook met mijn linkerhand, zal wel eens foto's posten
Alle pedalen en het stuur bewegen allemaal gewoon mee, dat is het aparte ervan. Mocht ik om de 1 of andere reden niet in staat zijn om te rijden , schuif je de stoel naast me opzij en dan kun je gewoon rijdenquote:Op donderdag 13 december 2007 20:51 schreef lj_lightning het volgende:
[..]
Interessant![]()
Ik ben heel benieuwd, kan me er niet echt iets bij voorstellen...een stuur even groot als een draaischijf![]()
lijkt me heel raar sturen, heb je dan wel enig feedback op je stuur of is het zo elektronisch?
Ben beneuwd naar de foto's
Valt mee, hij reageert snel..quote:Op donderdag 13 december 2007 20:57 schreef Renesite het volgende:
Zo'n klein stuur... dan moet je je toch een ongeluk draaien!
quote:Op donderdag 13 december 2007 21:00 schreef denthemen het volgende:
[..]
Valt mee, hij reageert snel..
Maar ik ben het niet anders gewend dus het is ook geen aanpassing of zo
Foto gevonden!!
[ afbeelding ]
Ja dit kan snellerquote:Op donderdag 13 december 2007 22:39 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Ik vind het alleen erg irritant als ik op moet trekken vanuit stilstand, want ik moet van de instructeur mijn koppeling dan 2 seconden stilhouden op het aangrijpingspunt, en dan pas gas gaan geven. Kan dit niet sneller, want ik vind het erg vervelend zo langzaam weg te rijden voor andere weggebruikers.
Vertel het eens?quote:Op donderdag 13 december 2007 22:59 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat sneller, maar dat wil je instructeur niet. Al eens bedacht waarom dat is?
Ik dacht meer aan dezelfde afstand afleggen om het gewenste resultaat te bereiken. Domme redenatie van mijquote:Op donderdag 13 december 2007 23:00 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Tuurlijk niet. De stuuruitslag zal hetzelfde zijn als bij een normaal stuur, alleen is de diameter een heel stuk kleiner. Met andere woorden: veel preciezer sturen, want een cm hier is bij een 'normaal stuur' zo'n 10 cm ofzo.
Minder makkelijk precies maar wel scherper.quote:Op donderdag 13 december 2007 23:00 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Tuurlijk niet. De stuuruitslag zal hetzelfde zijn als bij een normaal stuur, alleen is de diameter een heel stuk kleiner. Met andere woorden: veel preciezer sturen, want een cm hier is bij een 'normaal stuur' zo'n 10 cm ofzo.
Maar dan alsnog de koppeling langzaam op laten komen, ook nadat je gas hebt gegeven? Lijkt me wel, vandaag deed ik het al een stuk sneller, maar deed de koppeling nog wel langzaam.quote:Op donderdag 13 december 2007 23:34 schreef vannelle het volgende:
[..]
Vertel het eens?
Als je nou zegt dat de instructeur de koppelingsplaten wil sparen heb je het hopelijk fout.
Die vent wil dan liever zijn materiaal sparen dan iemand autorijden te leren.....
Gas geven doe je zodra je merkt dat de koppeling pakt of vlák er voor voor de gevordeden.
Dan trek je vlot op, 2 seconden wachten is bull.
@Mikkie, alleen het 1e stukje was persoonlijk aan jou, vanaf "gas geven doe...." bedoel ik het algemeen.
Vanuit stilstand heel even vasthouden op aangrijpingspunt om de auto kans te geven een beetje snelheid te maken.quote:Op vrijdag 14 december 2007 18:17 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Maar dan alsnog de koppeling langzaam op laten komen, ook nadat je gas hebt gegeven? Lijkt me wel, vandaag deed ik het al een stuk sneller, maar deed de koppeling nog wel langzaam.
Doorschakelen vind ik inderdaad niet zo moeilijk, en dat gaat ook soepel zonder schok of iets, en wegrijden ook al een stuk beter.quote:Op vrijdag 14 december 2007 19:19 schreef vannelle het volgende:
[..]
Vanuit stilstand heel even vasthouden op aangrijpingspunt om de auto kans te geven een beetje snelheid te maken.
Er moet natuurlijk een dikke 1000 kilo op gang gebracht worden en dat gaat niet ineens maar moet geleidelijk.
Niet té sloom doen met de koppeling terwijl je gas geeft, anders slijten de koppelingsplaten harder dan nodig is en dat is natuurlijk zonde.
Bovendien maak je dan veel toeren zónder dat je vlotjes wegrijdt en dat staat een beetje raar.
Als je naar een hogere versnelling schakelt kun je de koppeling nóg sneller op laten komen, de auto heeft immers al snelheid en hoeft het dus minder geleidelijk te gebeuren.
over je schouder kijken is toch erg nuttig en lijkt me normaal dat ze je laten zakken als je dat twee keer vergeetquote:Op zaterdag 15 december 2007 17:59 schreef Sanderrrr het volgende:
Collega van me was gisteren voor de tweede keer gezakt, omdat hij 2 keer wel in alle spiegels keek maar niet over zo'n schouder toen hij een fietser in wilde halen. Best kut om daarop te zakken, wie heeft er na het behalen van z'n rijbewijs ook maar 1 keer over z'n schouder gekeken bij het inhalen van een fietser?
en toch hoort het bij lessen en examen erbijquote:Op zaterdag 15 december 2007 18:17 schreef Sanderrrr het volgende:
Als er de hele tijd niemand achter je rijdt, en je kijkt toch nog in de binnen en buiten spiegel (waardoor je al half langs je kijkt) dan zou ik me wel niet blij voelen om daarop te zakken...
En dat gaat alleen nog maar makkelijker worden.quote:Op vrijdag 14 december 2007 21:13 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Doorschakelen vind ik inderdaad niet zo moeilijk, en dat gaat ook soepel zonder schok of iets, en wegrijden ook al een stuk beter.
Je moet het doen zo als het cbr het wil, niet andersquote:Op zaterdag 15 december 2007 18:17 schreef Sanderrrr het volgende:
Als er de hele tijd niemand achter je rijdt, en je kijkt toch nog in de binnen en buiten spiegel (waardoor je al half langs je kijkt) dan zou ik me wel niet blij voelen om daarop te zakken...
Ik zit op het MBO en een gehandicapte jongen uit mijn klas heeft gewoon z'n rijbewijs hoor. Of ligt het misschien aan het soort handicap? Hij zit wel in een rolstoel en zo.quote:Op donderdag 13 december 2007 20:57 schreef denthemen het volgende:
[..]
RIj nu 4 uur per week, heeft lang geduurd ivm allemaal testen/dossiers. Ben nu 19, je kunt alleen een rijopleiding doen als gehandicapte als je op een HBO of Universiteit zit, erg krom..
Is hij nummer drie?quote:Op maandag 17 december 2007 10:24 schreef rena het volgende:
[..]
Ik zit op het MBO en een gehandicapte jongen uit mijn klas heeft gewoon z'n rijbewijs hoor. Of ligt het misschien aan het soort handicap? Hij zit wel in een rolstoel en zo.
inderdaad, zo ben ik ook begonnen met lessen en zo ging ik m'n examen in.quote:Op maandag 17 december 2007 00:31 schreef kokos het volgende:
[..]
Je moet het doen zo als het cbr het wil, niet anders
Dan zal hij waarschijnlijk geen auto hebben gekregen via het uwvquote:Op maandag 17 december 2007 10:24 schreef rena het volgende:
[..]
Ik zit op het MBO en een gehandicapte jongen uit mijn klas heeft gewoon z'n rijbewijs hoor. Of ligt het misschien aan het soort handicap? Hij zit wel in een rolstoel en zo.
Haal er je voordeel uit :p. Gewoon stuk 30 km ofzo rijden, dan kom je toch nergens in die 20 minuutjes dat je moet rijden. Tegen de tijd dat je examinator bv. zegt dat je de snelweg op moet, zit je tijd er alweer opquote:
En? Geslaagd?quote:Op vrijdag 21 december 2007 11:26 schreef Stofje het volgende:
Dank je! Over 20 minuten word ik opgehaald, hopelijk kan ik dat half uurtje even goed pieken. Het moet kunnen.
Dan kan ie het beste een file opzoeken, serieus!quote:Op vrijdag 21 december 2007 14:47 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Lijkt mij dat de instructeur nu vooral richt op het gevoel krijgen en het onder de knie krijgen. Het eerder dan na 2 sec. 'samensmelten' van gas en koppeling zal over een paar lessen vanzelf komen denk ik.
Nee, ik hield onvoldoende afstand op de snelweg en was inconsequent met kijken. Dat kijken was niet verrassend, dat was tijdens de lessen ook al een 'probleem'. Stom dus, volgende maand weer een kans.quote:
quote:Op vrijdag 21 december 2007 19:13 schreef Stofje het volgende:
[..]
Nee, ik hield onvoldoende afstand op de snelweg en was inconsequent met kijken. Dat kijken was niet verrassend, dat was tijdens de lessen ook al een 'probleem'. Stom dus, volgende maand weer een kans.
Je theorieexamen is niet zo moeilijk als het lijkt hoor, daar zou ik me niet te druk om maken. De oefenexamens zijn moeilijker dan 'het echte'. Ik ben een week van tevoren begonnen met leren, heb nog een theoriecursusje gehad van mijn rijschool en toen ben ik zonder fouten geslaagd...quote:Op maandag 24 december 2007 09:17 schreef timp0e het volgende:
Wat tofff!!Gefelicitieerd met het behalen van je roze papiertje!
Hierzelf gaat lessen ook super! En heb mijn theorie gisteren doorgelzen, en toen 2 oefenexamens gemaakt, beide 6 fouten, net geslaagd dus!
Waarschijnlijk in februari krijg ik mijn theorieexamen!
gefeliciteerdquote:Op zondag 23 december 2007 10:47 schreef Arsenius het volgende:
ikke ben geslaagd na 1 x gezakt te zijn. Ben wel blij, ik maakte dus echt wel foutjes op het examen maar die examinator was wel relaxed. Hij zei zolang jij maar laat zien dat je de regels kent en veilig rijdt dan laat ik je slagen.
(...)
Kreeg nog een hand en ik stuiterde naar huis in blijdschap
de mijne altijd 5 min te vroegquote:Op maandag 24 december 2007 15:39 schreef Arsenius het volgende:
zal wel iets tussengekomen zijn, anders vind ik dat niet normaal als hij zomaar 46 min te laat komt. mijn instructeur was precies op tijd altijd.Op de minuut.
maar liet hij de les dan ook niet 5 min langer duren?quote:Op dinsdag 25 december 2007 20:29 schreef ruben3123 het volgende:
Mijn instructeur komt wel eens te laat..... Meestal rond de 5 minuten dan, maar ja zijn toch kostbare minuten. Ben niet echt van plan er wat van te zeggen, want ik zit wel heel wat uren met die man in de auto en denk dat de sfeer er niet echt beter van wordt als ik er moeilijk over ga doen.
Nee, want dan gingen we gelijk door naar de volgende leerling en die wilde natuurlijk gewoon om bijvoorbeeld 15 uur beginnen. Was vooral als ik dan om 6 uur les had en hij had van tevoren gegeten. Of als hij in de file stond. Ja dan kan hij er weinig aan doen, maar ik nog minder.quote:Op dinsdag 25 december 2007 20:30 schreef Miss_S het volgende:
[..]
maar liet hij de les dan ook niet 5 min langer duren?
dat hij dat zomaar kan doen......quote:Op dinsdag 25 december 2007 21:23 schreef ruben3123 het volgende:
Das wel een goede instructeur dan. Soms zegt hij: rijd maar naar de dichtsbijzijnde AH en parkeer zo dicht mogelijk bij de ingang. Kan ik daar inparkeren en gaat hij snel de auto uit om wat te halen. Kan ik ook zo weer 5 minuten wachten in de lestijd......
Wij gingen echt altijd naar een snackbar of macdonald of zo'n buitenlandse broodjes zaak en dan gewoon patat pinda of broodje kip kerrie, en hij trakteerde altijd, heb hem wel getrakteerd toen ik was gelsaagd natuurlijk.quote:Op dinsdag 25 december 2007 21:23 schreef ruben3123 het volgende:
Das wel een goede instructeur dan. Soms zegt hij: rijd maar naar de dichtsbijzijnde AH en parkeer zo dicht mogelijk bij de ingang. Kan ik daar inparkeren en gaat hij snel de auto uit om wat te halen. Kan ik ook zo weer 5 minuten wachten in de lestijd......
Zo, dat is een gulle instructeur, mijne komt nooit verder dan een bakje thee/koffie.quote:Op dinsdag 25 december 2007 21:29 schreef Pascal86 het volgende:
[..]
Wij gingen echt altijd naar een snackbar of macdonald of zo'n buitenlandse broodjes zaak en dan gewoon patat pinda of broodje kip kerrie, en hij trakteerde altijd, heb hem wel getrakteerd toen ik was gelsaagd natuurlijk.
Hier precies ook. Als 1 les al uitloopt, dan loopt de rest ook uit omdat mijn instructrice iedereen ook echt 60 minuten les wilt geven. Daarom vind ik het ook niet erg, want ze smst mij dan ook even dat het wat later wordt...quote:Op woensdag 26 december 2007 00:21 schreef Credence het volgende:
Mijn instructeur komt gewoon structureel te laat. Zo structureel, dat je er gewoon rekening mee kan houden. Hij geeft gewoon iedere leerling de volle 60 minuten (meestal iets meer) dus als hij even een sanitaire stop moet maken of wat te drinken gaat halen, zorgt hij ervoor dat de leerling daardoor geen lestijd mist. Verder kan je er gewoon van uit gaan dat 'ie iets te laat komt, en kondigt hij het ook altijd aan als je wat later op de dag les hebt, dus ik vind het echt totaal geen probleem.
ben de eerste keer geslaagd, maar als je op niveau zit zou ik zeggen, 1 rijles vlak voor 't examen en dan slagenquote:Op woensdag 26 december 2007 17:35 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Vraagje voor de mensen die niet na 1x geslaagd zijn...
Hoeveel lessen hebben jullie daarna nog genomen tot het herexamen?
Mijn instructeur begon namelijk over nog eens 8 lessen wat me best veel lijkt. Daarbij speelt geld ook een belangrijke rol want dat begint nu wel op te raken.![]()
Ik heb na mijn TTT nog extra lessen 5 erbijgehad tot het examen ik had er 27 in mijn pakket. Daarna ben ik gezakt en heb er nog 8 bijgenomen. Toen wel geslaagd.quote:Op woensdag 26 december 2007 17:35 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Vraagje voor de mensen die niet na 1x geslaagd zijn...
Hoeveel lessen hebben jullie daarna nog genomen tot het herexamen?
Mijn instructeur begon namelijk over nog eens 8 lessen wat me best veel lijkt. Daarbij speelt geld ook een belangrijke rol want dat begint nu wel op te raken.![]()
Hmmmm, ik had er toch nog een stuk of 8. Ik vond dat enorm fijnquote:Op woensdag 26 december 2007 17:35 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Vraagje voor de mensen die niet na 1x geslaagd zijn...
Hoeveel lessen hebben jullie daarna nog genomen tot het herexamen?
Mijn instructeur begon namelijk over nog eens 8 lessen wat me best veel lijkt. Daarbij speelt geld ook een belangrijke rol want dat begint nu wel op te raken.![]()
K I J K E N ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !quote:Op woensdag 26 december 2007 22:04 schreef ruben3123 het volgende:
Heb al 29 lessen gehad of zo en Inparkeren gaat nog niet erg goed, voor de rest zijn de bijzondere verrichtingen best te doen. Rijden zelf lukt wel.
Als je goed rijdt en je doet op je examen alleen een bijzondere verrichting verkeerd, slaag je dan ook?
ooooh, had ik beide kerenquote:Op woensdag 26 december 2007 22:16 schreef ruben3123 het volgende:
Ja, kijken doe ik wel, maar ja ik bots nergens tegenaan, maar dan sta ik bijvoorbeeld iets te ver van de stoeprand en dan weer net er tegenaan, dus is een beetje moeilijk evenwicht vinden.
Denk dat het meer inhoud dan een boekje (lijkt me)quote:Op vrijdag 28 december 2007 23:37 schreef Mikkie het volgende:
Ziet er een beetje uit als geldklopperij. Als je een goede rijschool/rij-instructeur hebt leert die je ook rijden in stappen, daar heb je geen boekje voor nodig.
Maar je hebt gelijk denk ik, een goede rijschool heeft bij z'n gewone lessen ook al een goedwerkende opzet die net zo effectief is.quote:Het gemiddelde slagingspercentage van de laatste proef (2002 tm maart 2003) met RIS-leerlingen bedraagt 70 procent, ruim 25 procent meer dan het landelijk gemiddelde! Uiteraard geeft zo’n testresultaat nog geen garanties, maar het zégt wel veel. Deelnemende instructeurs, leerlingen én examinatoren zijn unaniem enthousiast.
Mijn rijschool werkt ook met 'RIS'. Ik denk dat je met die methode wel een stuk beter leert rijden, maar dat je gemiddeld iets meer lessen nodig hebt om te slagen.quote:Op vrijdag 28 december 2007 23:29 schreef Hertog_Martin het volgende:
Wat is jullie mening over Rijopleiding in Stappen?
Kwam dat hier tegen: http://www.frankligthart.nl/ris.html
Concept klinkt wel ok, maar hoe dat in de praktijk zal zijn? Kost ook ongeveer 200 euro meer...
Nah, zal het nou zoveel schelen? Dat valt toch wel meequote:Op vrijdag 28 december 2007 23:54 schreef blaze07 het volgende:
Hoi forumleden,
Ik heb een tijdje geleden het theorieboek van vekabest aangeschaft. Omdat ik binnekort wat vragen wil oefenen ben ik van plan het theorieboek met 20 theorie-examens aan te schaffen.
Nu vraag ik mij echter af of ik moet wachten tot 2008. Ik zal mijn theorie-examen zoiezo in 2008 gaan doen. Maar ik vraag me af komt het boek met vragen direct uit in 2008 of zal ik toch enkele maanden moeten wachten. Als dat zo is kan ik net zo goed het 20 theorie-examen boek van 2007 halen.
Op de site van vekabest kan ik hier niks over vinden. Mischien dat iemand hier wat meer over weet.
Alvast bedankt.
Succesquote:Op maandag 31 december 2007 12:57 schreef Tegan het volgende:
Jongens, over 50 minuten word ik opgehaald voor een uurtje rijles en dan om drie uur rijexamen![]()
. Duimen jullie voor me!
Zozo, snel gehaald. Gefeliciteerd! Heb zelf al 33 rijlessen gehad en heb nog geen examen gepland. Denk dat ik er wel 50 of zo nodig zal hebben.quote:Op woensdag 2 januari 2008 17:13 schreef flexster het volgende:
ja ik had al een topic gemaakt in GC maar ik wist niet van het bestaan van dit topic af![]()
maar ik heb m gehaald na 24 lessen, vanmiddag om 14.00!
Ja inderdaad. Ik neem aan dat er dus geen site is waar je onbetaald kunt oefenen?quote:Op donderdag 3 januari 2008 12:13 schreef amhvj het volgende:
Bedoel je iets als theorie-leren.nl?
Irritant hequote:Op vrijdag 4 januari 2008 13:18 schreef supkaa het volgende:
Alleen jammer dat ik nu nog een week moet wachten tot ik de weg op mag
Tnxquote:Op vrijdag 4 januari 2008 19:42 schreef Addict89 het volgende:
[..]
Irritant he. Ik kan hem ook vrijdag pas ophalen. Oh, en gefeliciteerd iedereen de vandaag geslaagd is!
Wow, meevallerquote:Op vrijdag 4 januari 2008 22:09 schreef Addict89 het volgende:
Nog erger. Ik baalde ook al dat er een weekend tussen zat, maar 2 is helemaal kut. Ik was trouwens 20 euro kwijt voor het aanvragen, dacht dat het veel meer was.
Gewoon na 2/3 dagen ff bellen meestal is hij dan al klaar.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 22:02 schreef El_Liberaliste het volgende:
[..]
Tnx
Het gemeentehuis hier ging trouwens al rond 12.30 dicht en morgen moet ik werken. Dus voor mij is het pas maandag over een week (10 dagen)..
Nope, in Rijswijk (Den Haag dus).quote:Op vrijdag 4 januari 2008 22:23 schreef El_Liberaliste het volgende:
Volgens een overheiddsite kan het alleen maar bij het gemeentehuis van je woonplaatsAnders had ik het wel geweten.
Reed je ook af in Amsterdam trouwens?
nee ook invullen, snelheid en afstand en dat soort dingenquote:Op zaterdag 5 januari 2008 14:36 schreef Borkydude het volgende:
Kak, donderdag theorie
Is alles multiplechoice of niet?
Ook hoe ver lading mag uitsteken enzo?quote:Op zaterdag 5 januari 2008 14:41 schreef Miss_S het volgende:
[..]
nee ook invullen, snelheid en afstand en dat soort dingen
Dat kan je toch gewoon leren? Zijn toch maar een paar dingen.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 14:43 schreef Borkydude het volgende:
[..]
Ook hoe ver lading mag uitsteken enzo?Dan ga ik sowieso falen
Het is zinloos. Ik faal toch wel.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 14:44 schreef Miss_S het volgende:
[..]
Dat kan je toch gewoon leren? Zijn toch maar een paar dingen.
Positief denken is al het halve werkquote:Op zaterdag 5 januari 2008 14:45 schreef Borkydude het volgende:
[..]
Het is zinloos. Ik faal toch wel.
Ik heb ook donderdag theorie! Bahquote:Op zaterdag 5 januari 2008 14:36 schreef Borkydude het volgende:
Kak, donderdag theorie
Is alles multiplechoice of niet?
Ik heb in augustus theorie gehad en gehaald, is echt niks.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 14:43 schreef Borkydude het volgende:
[..]
Ook hoe ver lading mag uitsteken enzo?Dan ga ik sowieso falen
Hier hetzelfde...quote:Op zaterdag 5 januari 2008 14:59 schreef Tegan het volgende:
Ik heb mijne gewoon in een keer gehaald en ik weet nog niet eens de helft van die dingen.
quote:Op zaterdag 5 januari 2008 15:05 schreef oneeyedtrousersnake het volgende:
Ik heb over minder als dan twee weken praktijkexamen.
Wow ik weet best veel niet. Maar ik heb nog nooit van BAG gehoordquote:Op zaterdag 5 januari 2008 14:57 schreef oneeyedtrousersnake het volgende:
[..]
Ik heb in augustus theorie gehad en gehaald, is echt niks.
Paar dingen die je wel moet weten;
- bandenspanning
- militaire colonne (kleuren en vlaggetjes)
- wanneer boetes betaald moeten worden
- kans op overlijden minder met airbag/gordel en samen
- wanneer kind op achterbank en wanneer niet
- afbraak bier lever
- mag ik de auto hier laten stilstaan, parkeren of alleen laden/lossen
- hoe breed, hoe hoog mag een auto zijn
- hoe ver mag de lading uitsteken
- hoe bereken je de stopafstand
- hoeveel meter van te voren richting aangeven (snelweg, binnen beb. kom/buiten beb.kom)
- wanneer witte aanhangerplaat bij aanhanger
- wanneer is er sprake van gescheiden rijbanen/ wanneer niet
- regels in een erf
- kleur reflectiepaaltjes aan de kant van de weg
- profieldiktes
- max wieldruk per wiel (op verharde en onverharde wegen)
- verkeerdregels die moeten bijdragen voor de afwikkeling van verkeer
- wat zijn de delen van het kentekenbewijs en welke moet je bij je hebben
- voorrangsregels uiteraard
- wanneer zijn passagiers aansprakelijk
- hoelan duurt inhalen gemiddels (meter)
- wat voor toon heeft brandweer/ambulance
- mistlicht bij zicht minder dan
- mistachterlicht bij zicht minder dan
- wat is BAG
- wat is defensief rijden
- wat is offensief rijden
- hectometerpaaltje tot praatpaal (m)
- wat mag dierenambulance niet
- wanneer schakelen bij benzine (toeren)
- wanneer schakelen bij diesel (toeren)
- bij hoeveel tussenstop motor uitzetten
- bij hoeveel voorgangers motor uitzetten
- max lengte auto + aanhanger
Volgafstand berekenen (vb)
Bij 80 km/u: 80:10x3=24/s
24 x 2 = 48 meter/s = goede volgafstand
(2 seconden regel)
Deze regels heb ik even snel overgetypt van een blaadje wat ik zelf had gemaakt, soort kleine samenvatting, wel gelijk geslaagd
Als je de antwoorden hiervan opzoekt, weet je gelijk weer een hoop!!!
Dat hoef je ook helemaal niet te wetenquote:Op zaterdag 5 januari 2008 15:37 schreef Nad-ja het volgende:
[..]
Wow ik weet best veel niet. Maar ik heb nog nooit van BAG gehoordWat is dat? En dat van die bandenspanning, hoelang inhalen duurt, wat voor toon brandweer/ambulance heeft, wat de dierenambulance niet mag, wanneer schakelen bij benzine/diesel, bij hoeveel tussenstop motor uitzetten weet ik ook al niet
Hoe kom jij aan die info? Dat staat volgens mij helemaal niet in mijn theorie boek (maar misschien heb ik gewoon slecht gelezen
)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |