Zeker nu al een afspraak maken! In de meeste plaatsen is de wachttijd nu opgelopen naar een week of 6. Hoe eerder je je theoriecertificaat hebt, hoe beter. Het meest ideale is als je het hebt voor de 2e fase (eenvoudige verkeerssituaties). Anders ga je tijd verdoen doordat je instructeur jou dingen moet uitleggen die je zelf al zou kunnen weten. Bovendien rijd je een stuk zekerder als je je bewust bent van alle regels.quote:Op maandag 3 december 2007 17:23 schreef timp0e het volgende:
Ik moet ook bij mijn rijschool 215 euro betalen als ik een rijexamen wil doen
Maareh, ik wil in de kerstvakantie (over 3 weken) mijn theorie gaan leren.
Boeken en oefenvragen heb ik al (geleend van een vriendin)
Hoe kan ik het beste aanpakken? Al een afspraak maken voor een theorieexa,em? Of eerst alles heel goed leren? En na hoeveel lessen zou het verstandig zijn om een theorieexamen te doen?
Ligt er ook maar net aan in welke regio je zit als ik mijn instructeur mag geloven.quote:Op maandag 3 december 2007 21:12 schreef Frida het volgende:
In drukke tijden lukt dit meestal wel, maar momenteel zijn er weer genoeg examendata en is het dus wat moeilijker.
Dat is ook zeker zo. Maar in de meeste regio's is de wachttijd weer enigzins normaal (zo'n 4 tot 6 weken). Maar er zijn inderdaad plaatsen met een iets langere wachttijd. De meeste rijscholen kopen echter zelf ook van te voren examens in, dus dan heb je er als cursist veel minder last van. Het gaat in iedergeval (vooralsnog) weer de goede kant op. Kijken of dat doorzet. Nu moet je alleen weer lang wachten voordat je theorie-examen kan doen....quote:Op maandag 3 december 2007 21:36 schreef Addict89 het volgende:
[..]
Ligt er ook maar net aan in welke regio je zit als ik mijn instructeur mag geloven.
Gebeurt me regelmatig zoiets. Richting mijn school. Rechtdoor staat altijd vol, linksaf niet. Doorgetrokken streep. Ik ga er eigenlijk altijd overheenquote:Op dinsdag 4 december 2007 19:21 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Vandaag 2 uurtjes op de TomTom gereden. Waarom ik dat moest doen weet ik niet, misschien denkt de instructeur dat ik ga zakken voor m`n examen en bereid hij me alvast voor op het nieuwe examen?![]()
Voor deze les heb ik nog een keer op TomTom gereden maar toen luisterde ik vooral naar de instructies. Vandaag heb ik geleerd dat kijken ook erg belangrijk is, als TomTom bijvoorbeeld zegt "bij de rotonde rechts aanhouden" betekent dat niet automatisch dat je rechtsaf moet! Dat had ik dit keer wel door gelukkig, instructeur had al verwacht dat ik rechtsaf zou slaan, wat een vertrouwen heeft hij toch in me.
Ook leuk, bij de start van het eerste uur doken we meteen het centrum in. Overal staken voetgangers/fietsers over en er stonden veel auto`s langs de kant waardoor er steeds op de trambaan gereden moest worden. Toen we bij het kruispunt linksaf moesten stonden we helemaal vast en zodra we konden waren de verkeerslichten allang op rood gesprongen. Op dat moment reden de auto`s van rechts ook met een bloedgang over het kruispunt waar ik dus op moest wachten. Ik kon echter totaal niet zien of er nog meer auto`s aankwamen maar de instructeur zei steeds dat ik een stukje door moest rollen zodat ik het kon zien. Maar hoever kon ik gaan? Dat wist ik dus niet en ik ben echt benieuwd hoe dit soort situaties het beste op te lossen zijn als ik eenmaal zelf mijn rijbewijs heb.
Ook lekker tegenstrijdig trouwens. Vandaag heb ik deze situatie meegemaakt (foto van een ander forum geplukt):
[ afbeelding ]
Ik moest dus linksaf maar ik had dan op het verdrijvingsvlak moeten staan. Nu stond ik dus precies zoals de blauwe auto op het plaatje, terwijl rechtdoor groen had en er een hele rij auto`s achter me stonden.
Volgens mijn instructeur had ik gewoon op het vlak moeten staan, echter in mijn theorie stond dat dit verboden is en op dat forum word er dus ook met klem verteld dat het niet mag.
Wat doen jullie in zo`n situatie?
Gewoon op het vlak gaan staan. Tijdens het examen ook gewoon doen lijkt me. Ben altijd verteld dat ze bij het CBR willen weten of je goed kan rijden en niet politieagent gaan spelen en volgens mij klopt dat ook wel.quote:Op dinsdag 4 december 2007 19:21 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Vandaag 2 uurtjes op de TomTom gereden. Waarom ik dat moest doen weet ik niet, misschien denkt de instructeur dat ik ga zakken voor m`n examen en bereid hij me alvast voor op het nieuwe examen?![]()
Voor deze les heb ik nog een keer op TomTom gereden maar toen luisterde ik vooral naar de instructies. Vandaag heb ik geleerd dat kijken ook erg belangrijk is, als TomTom bijvoorbeeld zegt "bij de rotonde rechts aanhouden" betekent dat niet automatisch dat je rechtsaf moet! Dat had ik dit keer wel door gelukkig, instructeur had al verwacht dat ik rechtsaf zou slaan, wat een vertrouwen heeft hij toch in me.
Ook leuk, bij de start van het eerste uur doken we meteen het centrum in. Overal staken voetgangers/fietsers over en er stonden veel auto`s langs de kant waardoor er steeds op de trambaan gereden moest worden. Toen we bij het kruispunt linksaf moesten stonden we helemaal vast en zodra we konden waren de verkeerslichten allang op rood gesprongen. Op dat moment reden de auto`s van rechts ook met een bloedgang over het kruispunt waar ik dus op moest wachten. Ik kon echter totaal niet zien of er nog meer auto`s aankwamen maar de instructeur zei steeds dat ik een stukje door moest rollen zodat ik het kon zien. Maar hoever kon ik gaan? Dat wist ik dus niet en ik ben echt benieuwd hoe dit soort situaties het beste op te lossen zijn als ik eenmaal zelf mijn rijbewijs heb.
Ook lekker tegenstrijdig trouwens. Vandaag heb ik deze situatie meegemaakt (foto van een ander forum geplukt):
[ afbeelding ]
Ik moest dus linksaf maar ik had dan op het verdrijvingsvlak moeten staan. Nu stond ik dus precies zoals de blauwe auto op het plaatje, terwijl rechtdoor groen had en er een hele rij auto`s achter me stonden.
Volgens mijn instructeur had ik gewoon op het vlak moeten staan, echter in mijn theorie stond dat dit verboden is en op dat forum word er dus ook met klem verteld dat het niet mag.
Wat doen jullie in zo`n situatie?
Ik had de eerste keer nervovit ofzoquote:Op dinsdag 4 december 2007 21:11 schreef Sprouts het volgende:
Vandaag TTT gehad. Vrijstelling bijzondere verrichtingen! Ik moest hellingproef en straatje keren/halve draai uitvoeren. Dat zijn nou net de 2 verrichtingen die ik ook echt kán!![]()
Ik was onwijs zenuwachtig. Ik slik vaak kalmeringspillen op doktersrecept, maar dat kon nu niet natuurlijk. Dan zit je wel heel relaxt achter het stuur.Zijn er alternatieven voor? Een kalmeringspil die bruikbaar is tijdens het rijden? Want ik wil m'n examen hier niet door laten verpesten.
Ah een lotgenootquote:Op maandag 3 december 2007 21:21 schreef JackieBee het volgende:
[..]
Ik wil ook! Moet op precies hetzelfde moment als jou op. Is het voor jou de eerste keer? Voor mij is het de tweede keer. De eerste keer was ik veel te relaxed en was mijn instructrice mee met wie ik het altijd vet gezellig heb. Ik heb haar gevraagd om dit keer niet mee te gaan, en dat vond ze een goed idee. Voelt het hopelijk wat serieuzer en ben ik scherper. Want borden over het hoofd zien, dat wil ik dit keer niet hoor!
Alvast heel veel succes!!!! Spannend hè. [afbeelding]
Gewoon op het vak gaan staan bevordert de doorstroom van het verkeer, geen wout die je er voor zal bekeuren in deze situatie.quote:Op dinsdag 4 december 2007 19:21 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Wat doen jullie in zo`n situatie?
Jointjequote:Op dinsdag 4 december 2007 21:11 schreef Sprouts het volgende:
Vandaag TTT gehad. Vrijstelling bijzondere verrichtingen! Ik moest hellingproef en straatje keren/halve draai uitvoeren. Dat zijn nou net de 2 verrichtingen die ik ook echt kán!![]()
Ik was onwijs zenuwachtig. Ik slik vaak kalmeringspillen op doktersrecept, maar dat kon nu niet natuurlijk. Dan zit je wel heel relaxt achter het stuur.Zijn er alternatieven voor? Een kalmeringspil die bruikbaar is tijdens het rijden? Want ik wil m'n examen hier niet door laten verpesten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |