greavy | woensdag 25 september 2013 @ 16:46 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Intercity's Den Haag - Brussel Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
b2py | woensdag 25 september 2013 @ 16:46 |
Weer zo'n goede titel! ![]() | |
greavy | woensdag 25 september 2013 @ 16:47 |
![]() STAR DL 12 + 2-assers Vanuit Musselkanaal passeert trein 3706 naar Stadskanaal met enkele minuten vertraging de fotograaf bij Nieuw-Buinen. Vindt het maar een schattig loccie ![]() | |
Peter | woensdag 25 september 2013 @ 16:48 |
Hoe hard kan deze? ![]() | |
James1988 | woensdag 25 september 2013 @ 16:49 |
De in de concessie genoemde rijtijden zijn gebaseerd op een treinpad van 220 km/h, maar VWS (nu I&M) heeft NS destijds gewaarschuwd dat er gehandhaafd zou gaan worden op rijtijden en dat treinen met een hogere maximumsnelheid beter geschikt zouden zijn. | |
greavy | woensdag 25 september 2013 @ 16:49 |
62 km/h | |
Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 16:50 |
kan het nog best hard gaan. Zestig ofzo. Heb volgens mij wel eens in een trein gezeten die door dat locje voortgetrokken werd | |
greavy | woensdag 25 september 2013 @ 16:51 |
Mja, dat ding rijdt dan ook alleen maar met die 2-assers rond. Daar heb je niet veel paarden voor nodig. | |
b2py | woensdag 25 september 2013 @ 16:51 |
Volgens mij zijn de rijtijden in een veel later stadium pas ingevoerd, en daarna ook nog gesteld op infra die tegen die tijd nooit klaar zou zijn geweest. | |
Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 16:58 |
ik meen dat deze ook wel eens iets zwaarders trekt zoals 4-assers. Of ze moeten toen de 19 ingezet hebben, dat zou ook nog kunnen. Is al weer even geleden dat ik bij de STAR ben geweest. | |
greavy | woensdag 25 september 2013 @ 17:07 |
De 19 (V53 019) heeft 530PK en max. 57km/h, de 12 (DL12) heeft 400PK en max 62km/h. Maar op dat lijntje kan je best met vierassers rijden denk ik, want hij moet toch bij elke boom remmen voor de onbeveiligde overwegen ... Maar met een Köf3 de SSN-trein in Bochum-Dahlhausen (D) met 7 Bm'en wegtrekken heeft uiteraard geen succes. Na een halve minuut vol tractie kwam de trein pas in beweging ![]() ![]() En ja, de remmen waren gewoon gelost ![]() | |
Ireyon | woensdag 25 september 2013 @ 17:07 |
1 uur vast inmiddels | |
DeaDLocK2K | woensdag 25 september 2013 @ 17:12 |
Klopt. Waaronder iets buiten onze macht, Antwerpen-Brussel. | |
Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 17:13 |
ik heb het even nagezocht en de 19 zat toen voor de 4 wagons tellende trein naar Musselkanaal. DE 2-assers zaten toen aan de stoomtrein vast die een half uurtje later ook in Musselkanaal aan kwam. | |
b2py | woensdag 25 september 2013 @ 17:15 |
Dat half uur van jou gaat als een raket of niet? ![]() De NS verwacht rond 18:00 het probleem te hebben opgelost dus daarvoor zal jij al wel weggesleept zijn.. | |
Ireyon | woensdag 25 september 2013 @ 17:19 |
Nee, we mogen overstappen op een dubbeldekker die ernaast komt Ze moeten alleen nog uitzoeken of die naar Tilburg of Eindhoven gaat ![]() | |
Litpho | woensdag 25 september 2013 @ 17:24 |
Storend, zo'n bedrijfsrisico. Lijkt het nog bijna een commercieel bedrijf van. | |
b2py | woensdag 25 september 2013 @ 17:25 |
Het geval is dat I&M afspraken maakte met de Belgische equivalent, en die vervolgens zijn afspraken niet is nagekomen door niet de beloofde HSL tussen Antwerpen en Brussel aan te leggen. Die rijtijden moesten toen in Nederland gecorrigeerd gaan worden door hier harder te gaan scheuren. | |
Fiorano | woensdag 25 september 2013 @ 17:55 |
Stress op Duivendrecht, cta's geven IC Leeuwarden aantterwijl de IC Enschede voor komt rijden. Mooi ook dat de conducteur steevast over de verkeerde "cta bakken" blijft hebben terwijl 95% vd reiziger geen idee heeft wat dat zijn... | |
KnightSolaire | woensdag 25 september 2013 @ 17:57 |
Wat vinden jullie ervan als het Intercity Max-plan min of meer opnieuw wordt ingevoerd? En gaat Wilma het accepteren denken jullie? | |
Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 17:59 |
Wilma heeft van Jeroen Dijsselbloem niets te willen, dus ze zal vrijwel zonder morren akkoord gaan met de plannen van de NS, zelfs als het bedrijf stoomtreinen over de HSL wil laten rijden. | |
KnightSolaire | woensdag 25 september 2013 @ 18:01 |
Misschien werkt het als hij het beschrijft als de TreinBeeldPerrons ![]() Hmm, ik verwacht ook wel dat er een akkoord zal volgen. En het IC Max idee vond ik altijd al beter dan een aparte HSL-concessie met dus alleen treinen die de HSL-stations verbinden. Alleen nu krijg je natuurlijk gemor dat de HSL niet optimaal gebruikt zou worden als je treinen inzet die een wat lagere max. snelheid hebben. Maar ja, dat zal wel weer afzwakken. | |
Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 18:07 |
het IC Max-idee was perfect. Was het ministerie rond 1999 minder gretig geweest dan hadden we een goed en degelijk plan uitgevoerd gezien. | |
Mr_Klaasje | woensdag 25 september 2013 @ 18:09 |
Dan hadden we misschien zelfs nooit van AnsaldoBreda gehoord. | |
b2py | woensdag 25 september 2013 @ 18:10 |
Dan zou dit topic echt saai zijn ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 25 september 2013 @ 18:10 |
Ik kom regelmatig in Denemarken ![]() | |
Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 18:11 |
neuh, dan was er nog genoeg te emmeren geweest, alleen ging het ietsje minder snel | |
Mr_Klaasje | woensdag 25 september 2013 @ 18:15 |
Dan zou ik te laat thuisgekomen zijn door een gestrande IC-max in de dive-under bij Weesp. | |
KnightSolaire | woensdag 25 september 2013 @ 18:18 |
Wás perfect of is het nog steeds perfect als het eenmaal geïmplementeerd is? ![]() | |
Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 18:18 |
dat zul je nooit weten ![]() | |
Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 18:20 |
in ieder geval was, omdat je op een aantal assen al snel tegen de grenzen van de capaciteit aangelopen zou zijn en je hierdoor er ander materieel op zou moeten laten rijden, etc. Nu is het een plan dat rond de HSL slingert. IC Max was een plan voor een groot deel van het IC-net | |
b2py | woensdag 25 september 2013 @ 18:36 |
Gretig? Ze hebben het van de baan geschoven omdat het té optimistisch was.. | |
Ireyon | woensdag 25 september 2013 @ 18:47 |
Wat een fucking schande dit. Hoe moeilijk kan het zijn om één defecte kankertrein weg te slepen, waarom moet dat 3 uur duren? | |
Litpho | woensdag 25 september 2013 @ 19:02 |
Als het niet met een uur lukt, kost het toch al maximaal GTbV ![]() | |
Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 19:12 |
het was een realistisch plan | |
James1988 | woensdag 25 september 2013 @ 19:14 |
Het plan was realistisch maar werd van de hand gedaan omdat NS volgens Netelenbos niet genoeg geld op tafel wou leggen. Toen kwam het bezopen HSA-bod van ¤ 148 miljoen per jaar (prijspeil 2000) met uitgeklede treindienst. | |
b2py | woensdag 25 september 2013 @ 19:16 |
Ik bedoelde met 'té optimistisch' in de ogen van de minister. | |
James1988 | woensdag 25 september 2013 @ 19:18 |
Zeg, die boog van Schiedam naar Gouda, wordt die ooit wel eens gebruikt? | |
b2py | woensdag 25 september 2013 @ 19:21 |
Ja vorig jaar en begin dit jaar heel veel bij de bovenbouwvernieuwing van Den Haag naar Gouda. | |
James1988 | woensdag 25 september 2013 @ 19:21 |
Ah okay dan ![]() | |
greavy | woensdag 25 september 2013 @ 19:27 |
Die wordt regelmatig gebruikt idd. En als Rotterdam - Gouda eruit ligt, gaat de IC Rotterdam - Gouda - Utrecht (rijdt dan niet van- en naar Amersfoort enz) via de Binckhorstboog bij Den Haag. | |
Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 19:29 |
laatst een keer niet. Toen werd Den Haag vanuit Utrecht bediend door de IC/stopper die naar Leiden gaat en toen doorreed naar 's Gravenhage CS | |
DeaDLocK2K | woensdag 25 september 2013 @ 19:35 |
Ik vind dat een leuk ritje, via die boog. | |
b2py | woensdag 25 september 2013 @ 19:35 |
Ja, alsof tie ineens hard gaat enzo. ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 25 september 2013 @ 19:36 |
Ik heb hem weleens bereden met de Moskou - Hoek Express ![]() | |
b2py | woensdag 25 september 2013 @ 19:37 |
Je vergeet de [/opavertelt] tag | |
Dr_Flash | woensdag 25 september 2013 @ 19:45 |
Rail Away, Noorwegen. NL 2 19:50. | |
greavy | woensdag 25 september 2013 @ 20:02 |
Hmmm, m'n moeder is weer onderweg naar huis vanuit Leeuwarden, en is ergens tussen Zwolle en Amersfoort, aanrijding met een persoon ![]() ![]() Althans, dat is wat nu medegedeeld is in de trein. Edit: En nu de mededeling dat uitgezocht wordt wat ze hebben aangereden. Edit2: Is toch een persoon ![]() | |
b2py | woensdag 25 september 2013 @ 20:10 |
Sterkte aan moeders en jou! | |
greavy | woensdag 25 september 2013 @ 20:12 |
Staan stil bij 't Harde. Wordt nu in de trein gemeld dat het minimaal anderhalf uur gaat duren voordat men uberhaupt de trein uit mag. Is verder nog niks bekend, afwachten. Zal dus een latertje worden voor moeders. Schijnt iemand vanaf het perron gesprongen / gevallen te zijn. | |
Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 20:13 |
sterkte | |
Zug-Chef | woensdag 25 september 2013 @ 20:20 |
Tis de laatste tijd weer vaak raak tussen Amersfoort en Zwolle. Klein maandje geleden zelf ook ondervonden. Ga uiteindelijk maar uit van +180. | |
James1988 | woensdag 25 september 2013 @ 20:30 |
Een enkeltje Zürich - Genève, tweede klas vol tarief, kost 70 euro. In eerste klas zelfs 120 euro... WTF... Edit: sterkte greavy + moeder van greavy! | |
Doc__Zenith | woensdag 25 september 2013 @ 20:31 |
Welke trein was dat dan? Ik heb een uur vlak na Liempde (ri Eindhoven) stilgestaan. Zag alleen vlak na de tunnel van Best een sleep ICRm staan met dubbele loc. | |
Doc__Zenith | woensdag 25 september 2013 @ 20:33 |
Straks de ICE erbij en je hebt een prima benutting, ook voor verdere binnenlandse winst. Want het is dan toch niet vel anders dan die lijn (HST1) in Engeland, tussen Londen en de kanaaltunnel. | |
Dr_Flash | woensdag 25 september 2013 @ 21:18 |
Nou en? Elke zwitser die op jaarbasis meer dan 100 km in de trein rijdt heeft een Halbtax-Abo. Wat in tegenstelling tot hier ook in de spits 50 % korting geeft. Daarnaast zijn er voor regionaal verkeer en ook voor toeristen plenty kortingsprogramma's. Bijna niemand betaalt daadwerkelijk dat tarief. Misschien zakenmensen die het geen ruk kan schelen en anders met het vliegtuig gegaan zouden zijn maar dat duurt langer. | |
James1988 | woensdag 25 september 2013 @ 21:20 |
Ik zit vakantieplannen te maken en was bezig met het vergelijken van prijzen (InterRail vs losse kaartjes) ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 25 september 2013 @ 21:21 |
IC Max... Ik moest weer even het geheugen opfrissen. http://krant.telegraaf.nl(...)sten/bin.nsplan.html | |
greavy | woensdag 25 september 2013 @ 21:40 |
Dank ieder. Ik ga nu slapen. NS is begonnen om half 10 (!) om de reizigers te evacueren. Er is een vervangende trein die "in ieder geval naar Nunspeet gaat, maar misschien niet verder.". In de vervangende trein wordt verder bericht of er in Nunspeet op een vervangende trein voor de vervangende trein overgestapt moet worden of dat de trein toch nog verder gaat naar Amersfoort en evt verder. | |
Zug-Chef | woensdag 25 september 2013 @ 21:45 |
Wordt als je geluk hebt uiteindelijk extra stoptrein die, als je pech hebt, dan achter de kerende stopper aan mag, overal nog mag stoppen onderweg en waardoor doorgaande reizigers in Amersfoort nog even de IC missen. Dat geklooi had ik toen laatst ook. | |
Dr_Flash | woensdag 25 september 2013 @ 21:50 |
Ik krijg in ieder geval nergens de indruk dat iemand weet wat ie aan het doen is inderdaad ![]() | |
Peterselieman | woensdag 25 september 2013 @ 21:52 |
what else is new? | |
remcoP | woensdag 25 september 2013 @ 22:03 |
Ik kom uit op 42 frank wat neerkomt op zo'n 34 euro. ![]() | |
James1988 | woensdag 25 september 2013 @ 22:09 |
Hmm, zeker ergens anders op geklikt dan ik? Ik zit ook bij ÖBB te kijken, ik zag net dat in de online ticketshop een aparte knop zit voor Sparschiene (aanbiedingen). Dat scheelt zo tientallen tot meer dan honderd euro ![]() | |
remcoP | woensdag 25 september 2013 @ 22:10 |
Gewoon online fahrplan bij de SBB en dan staat rechts de prijs. | |
James1988 | woensdag 25 september 2013 @ 22:19 |
Vreemd... Ik ga naar www.rail.ch, klik op 'Gewöhnliche Billette' en krijg dan dit: ![]() Dat is het dubbele ![]() | |
remcoP | woensdag 25 september 2013 @ 22:21 |
Zie wat het is, SBB geeft een vanaf-prijs, oftewel de halbtax. Klik je vervolgens op preis/kauf krijg je idd hetzelfde scherm met 84 frank. ![]() | |
Duvel | woensdag 25 september 2013 @ 22:49 |
http://www.scribd.com/doc(...)tel-voor-de-HSL-Zuid | |
Salatrel | woensdag 25 september 2013 @ 23:01 |
Zowel tussen Amersfoort en Zwolle als tussen Almere en lelijkstad geen treinverkeer door aanrijding met persoon. Alles via Deventer? Kan gezellig worden | |
Salatrel | woensdag 25 september 2013 @ 23:02 |
Oh tussen Amersfoort en Zwolle rijden ze gelukkig weer | |
b2py | woensdag 25 september 2013 @ 23:07 |
Mag je Oss - 's Hertogenbosch bijzetten, zojuist gebeurd. Nummer drie in drie uur tijd. | |
DriekOplopers | woensdag 25 september 2013 @ 23:34 |
Klopt, dat is waar. Maar dat argument kan natuurlijk niet met goed fatsoen jaar in, jaar uit geldig blijven. Met name ook omdat de NS medeschuldig is aan het nog steeds niet beschikken over treinen. | |
DeaDLocK2K | woensdag 25 september 2013 @ 23:36 |
Nogmaals; Als je dit de NS in de schoenen schuift begrijp je niets van de juridische procedures en verplichtingen die hierbij horen. | |
DriekOplopers | woensdag 25 september 2013 @ 23:36 |
Vrijdag nog geen kabinetsbesluit over concessie Fyra. Dat blijkt uit brief die Mansveld aan MVBOV stuurde: http://www.voorbeterov.nl/130923.php Morgen meer nieuws. Dat dingetje ligt nog even ter bespreking bij mijn mede-partners/bestuursleden. Wordt wel een knaller! | |
DeaDLocK2K | woensdag 25 september 2013 @ 23:37 |
Het wordt geen knaller. Zoals GeenStijl regelmatig zegt; Den Haag doet een plas en alles blijft zoals het was. | |
DeaDLocK2K | woensdag 25 september 2013 @ 23:38 |
En het kabinet heeft deze week wel iets anders aan het hoofd. Zoals overeind blijven. | |
DriekOplopers | woensdag 25 september 2013 @ 23:40 |
@ DeaDLocK2K: De planning om dit dossier er effe ongezien doorheen te jassen is inderdaad wel meesterlijk, zo midden in de Algemene Beschouwingen. | |
DeaDLocK2K | woensdag 25 september 2013 @ 23:41 |
![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 25 september 2013 @ 23:43 |
Met andere woorden; de tijd van het jaar doet er niet toe. Niemand in de regering wil zich branden aan een dossier dat onderwerp is van een parlementaire enquête. Ook een volgende regering zal dat niet doen totdat de uitkomsten van de enquête bekend zijn. Zo werkt het gewoon. | |
DriekOplopers | woensdag 25 september 2013 @ 23:47 |
Je zet me aan het denken. Als ik een bewindspersoon was, zou ik (als ik bang was om mijn vingers te branden) alle besluiten uitstellen tot na die enquête. | |
DeaDLocK2K | woensdag 25 september 2013 @ 23:49 |
Zo erg is het niet. Dat is in het verleden ook niet dusdanig erg geweest maar ze hebben wel vrij consequent hoofdpijndossiers ontweken tot na de procedure. | |
DriekOplopers | donderdag 26 september 2013 @ 00:00 |
Nou ja, we doen wat we kunnen om het beleid in de gewenste richting te duwen. Daarna wachten we af. | |
DriekOplopers | donderdag 26 september 2013 @ 00:22 |
Achterkamertjespolitiek! Er blijkt stiekem te zijn overlegd door IernM, NS en enkele consumentenorganisaties: http://www.voorbeterov.nl/130923.php | |
b2py | donderdag 26 september 2013 @ 07:30 |
Wat staat er in die paginagrote advertentie die AB heeft gezet in de grote dagbladen? | |
Surveillance-Fiets | donderdag 26 september 2013 @ 07:37 |
ff kijken of ik wat kan uploaden ![]() ![]() | |
Litpho | donderdag 26 september 2013 @ 07:38 |
"Deze advertentie werd u aangeboden door Bertolli" ? | |
MTL | donderdag 26 september 2013 @ 07:39 |
Samenvatting: http://www.nu.nl/algemeen(...)samenwerking-ns.html | |
Surveillance-Fiets | donderdag 26 september 2013 @ 07:43 |
![]() | |
Surveillance-Fiets | donderdag 26 september 2013 @ 07:45 |
"Dat onze trein het niet doet is niet onze schuld." ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Litpho | donderdag 26 september 2013 @ 07:56 |
Hoog WC-Eend gehalte met zijn "dat is inmiddels duidelijk" ![]() | |
b2py | donderdag 26 september 2013 @ 07:58 |
Danku. | |
Ireyon | donderdag 26 september 2013 @ 08:08 |
De trein van 16:05 van Eindhoven naar Tilburg. Vlak na Best een snelremming met de omroep dat er technische problemen waren en de machinist naar achter ging om de loc te fixen. Na ong. een uur de omroep dat we óf weggesleept zouden worden óf moesten overstappen op een trein die ernaast zou komen te staan. Uiteindelijk rond 17:45 konden we via een loopbrug overstappen op een stammetje DDZ, 10 minuten later de omroep dat we wegens spoorlopers niet richting Boxtel konden vertrekken en dus terug naar Eindhoven moesten. Om 18:10 terug in Eindhoven en heb om 19:20 de eerste trein naar Den Bosch gepakt. Uiteindelijk met 220 minuten vertraging om tien voor negen in Roosendaal aangekomen. | |
Fiorano | donderdag 26 september 2013 @ 08:11 |
3 bakken ICM tussen Amersfoort en Duivendrecht. Zal wel te maken hebben met de verstoring bij Amsterdam Zuid. Gezellig op elkaar proppen dan maar... | |
Duvel | donderdag 26 september 2013 @ 08:12 |
Opnieuw vier bakken tussen Den Haag, Gouda, Utrecht, Amersfoort en Enschede. Je zou de verantwoordelijken een reis in een bioreactor toewensen. | |
Dr_Flash | donderdag 26 september 2013 @ 08:22 |
Maussie!! ![]() ![]() Ik ga een krant kopen vandaag ![]() | |
James1988 | donderdag 26 september 2013 @ 08:27 |
Die advertentie ![]() ![]() | |
Surveillance-Fiets | donderdag 26 september 2013 @ 08:29 |
een metro is voldoende ![]() | |
V2 | donderdag 26 september 2013 @ 09:08 |
Oh lieve help die advertentie. Wat een figuur is het ook. En natuurlijk vermeldt hij niet dat z'n mooie Frecciarossa vooral door Alstom en Bombardier is ontworpen... | |
spectrumanalyser | donderdag 26 september 2013 @ 09:10 |
ergens ben ik benieuwd naar welke aanpassingen AnsaldoBreda gedaan heeft, sinds dat de NS melding maakte van de problemen. | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 09:12 |
mijn dag is nu al weer goed. Ga stuk hier ![]() | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 09:13 |
een sneeuwschuiver plaatsen en dat is het volgens mij zo ongeveer wel, tenzij ze nog dingen achter houden | |
mschol | donderdag 26 september 2013 @ 09:20 |
![]() overigens, stel dat ze allemaal gaan rijden en de rest ook afgenomen wordt.. dan moet de ns zijn extra kosten terugverdienen.. toeslag van 20-30 euro per rit? (even afgezien van het feit dat ik het ronduit belachelijk vind dat er überhaupt een toeslag wordt gevraagd) | |
Adrie072 | donderdag 26 september 2013 @ 09:22 |
Tis toch te triest voor woorden, dat op dit niveau zo met elkaar wordt omgegaan. Snap die Italianen enigzins wel, vechten om hun werkgelegenheid in stand te houden. En als je zoals de NS zoveel geld investeert, dan zit je er toch bovenop om een goed product in huis te krijgen. Misschien niet je eigen verantwoordelijkheid, maar wel betrokkenheid. En nu dit, eruit die bovenlaag! | |
De_Hertog | donderdag 26 september 2013 @ 09:35 |
Vechten om je bedrijf in stand te houden. Als die claims van NS zouden worden toegewezen krijgen ze het nog best zwaar, zowel financieel als qua (toch al niet al te beste) reputatie. | |
bork | donderdag 26 september 2013 @ 09:41 |
Nou de VK hoort niet bij de grote dagbladen bij AB klaarblijkelijk ![]() | |
Litpho | donderdag 26 september 2013 @ 09:41 |
Extra kolen verbranden en hopen op veel extra global warming, bij voorkeur ergens nog vóór deze winter? | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 09:42 |
gaat niet helpen, want de weermensen voorspellen juist een extra strenge winter dit keer. Ik hoop dat ze gelijk krijgen ![]() | |
bork | donderdag 26 september 2013 @ 09:55 |
Liever niet ![]() ![]() | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 10:00 |
forse treinbotsing in Texas. In totaal drie goederentreinen zijn op elkaar geklapt, waarbij twee zwaargewonden zijn gevallen http://www.telegraaf.nl/b(...)treinen_Texas__.html | |
Flodder450 | donderdag 26 september 2013 @ 10:06 |
HSL naar Delfzijl please! | |
bork | donderdag 26 september 2013 @ 10:20 |
Er zijn ook vervoersmaatschappijen die hun klanten wel serieus nemen | |
greavy | donderdag 26 september 2013 @ 10:42 |
wisten ze ook niet. Ma moest in Nunspeet overstappen op een nieuwe IC rg Rotterdam. Maar die IC was er niet, en toen mochten ze terug naar het treinstel waar ze eerst inzaten. En die reed tm Amersfoort. Net toen de IC naar Rotterdam ging vertrekken (sluitseintjes). En konden ze wederom een halfuur(!) daar wachten. Uiteindelijk is ze met +180 thuisgekomen, met dank aan de HC in de IC tussen Gouda en Rotterdam, want ze hadden bij Gouda +6 en dat was haar overstap in Rotterdam ook ... Gelukkig mocht de stopper max. 3 minuten wachten. | |
Dr_Flash | donderdag 26 september 2013 @ 10:44 |
"Die treinen zijn al gebouwd, het maakt voor AB niet echt uit of ze nou wel of niet afgenomen worden". Heeft Manfellotto zelf gezegd. | |
Dr_Flash | donderdag 26 september 2013 @ 10:47 |
4,3 miljoen badslippers raakten zwaar beschadigd, 180.000 zijn total loss verklaard of moesten worden afgemaakt. | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 11:02 |
als de door de NS ingediende schadeclaims toegewezen worden heeft hij wel een probleem. Dat raakt het bedrijf veel zwaarder dan de niet afgenomen treinstellen | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 11:05 |
ik weet nog wel een paar stelletjes te staan. Gaarne na ophalen even een wasbeurt in de Eems geven | |
Dr_Flash | donderdag 26 september 2013 @ 11:32 |
Ja, maar dat pad acht ik niet al te kansrijk eerlijk gezegd. | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 11:36 |
ik ook niet, maar de NS is in deze zaak de kapitaalkrachtige partij, terwijl Ansaldo op zwart zaad zit en zich verlies niet kan permitteren. | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 12:57 |
interessant. De provincie Limburg wil alles op alles zetten om nog voor het ingaan van de nieuwe concessie Limburg eind 2016 de Maaslijn geëlektrificeerd te krijgen. De regionale overheid is zelfs bereid hieraan een bijdrage te leveren http://www.limburger.nl/a(...)UWS01/130929014/1001 | |
Dr_Flash | donderdag 26 september 2013 @ 13:01 |
Nja, klinkt goed. Had wat kansrijker geleken als ze dat meteen in 2007 ingeschoten hadden, samen met een verdubbeling (want toen immers nog geen crisis, had best gekund). Hoe staat het inmiddels met verdubbeling en electrificage van Groningen - Leeuwarden en Zwolle - Wierden? | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 13:17 |
Tussen Leeuwarden en Groningen is voorlopig nog geen sprake van elektrificatie. Tussen nu en 2017 staat er wel veel op stapel. - Extra perron in Leeuwarden - Verlenging bestaande perrons onderweg - Snelheidsverhoging Leeuwarden - Veenwouden - Snelheidsverhoging Noordhorn - Hoogkerk - Nieuwe spoorbrug Noordhorn/Zuidhorn - Spoorverdubbeling Zuidhorn - Hoogkerk - Ondertunneling Paterswoldseweg (Groningen) Wordt de overweg Peizerweg in Groningen dan niet te druk? Dat klopt, maar dat wordt meegenomen in de aanpassing van het gehele OV in Groningen. - nieuwe buslijnen in/rond Groningen - doorrijden van de treinen uit Roodeschool/Delfzijl naar Winschoten/Leer/Veendam - Overkruisen lijn naar Leeuwarden door nieuw viaduct bij de Peizerweg - Doorrijden sneltrein Leeuwarden - Groningen naar Europapark - Nieuw perron station Groningen - Nieuw perron Europapark - Verplaatsen opstelterrein Groningen - bustunnel onder station Groningen door - doortrekken busbaan Koeriersterweg naar huidige opstelterrein Dit is een greep uit de maatregelen die tot 2020 op stapel staan en gaan tot het ambitieniveau 3. (Partiële) elektrificatie hoort bij ambitieniveau 4 en kan 100 miljoen euro gaan kosten. Ik denk dat tegen die tijd partiële elektrificatie wel eens interessant kan zijn. Waslijn op de stations om zo de accu's bij te vullen en de trein de eerste boost te geven om op gang te komen. Hiermee haal je het volgende station wel om daar hetzelfde kunstje uit te voeren. nalezen van alle plannen kan hier: http://www.provinciegroni(...)t/2013-54bijlage.pdf | |
Dr_Flash | donderdag 26 september 2013 @ 13:23 |
Hiep hoi ![]() ![]() Weer een stukje baanbrekende revolutionaire unieke spoortechnologie in Nederland ![]()
| |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 13:30 |
het stukje is mijn idee van hoe het zou moeten werken om de aanleg betaalbaar te houden. | |
Litpho | donderdag 26 september 2013 @ 13:33 |
| |
Q. | donderdag 26 september 2013 @ 13:56 |
De aanschaf/ombouw van een handvol treinen niet meegenomen. ![]() | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 14:00 |
handvol? Je weet hoeveel treinstellen Arriva nu in Noord-Nederland heeft? | |
Peter | donderdag 26 september 2013 @ 14:06 |
Is een katapult op elk station dan niet beter? Hoef je ook geen motor mee te nemen. Of een kabelsysteem zoals de Tramway.. | |
Q. | donderdag 26 september 2013 @ 14:08 |
Ik dacht dat het alleen over Groningen - Leeuwarden ging, daar kan je natuurlijk een exclusief aantal stellen voor reserveren. Maar het blijft een dom idee. Helemaal of helemaal niet electrificeren. | |
Q. | donderdag 26 september 2013 @ 14:09 |
Of zet er gewoon een paard naast a la trekschuit. ![]() | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 14:12 |
Dan hou je twee dieseleilanden over en dat is niet efficiënt. nee, het idee dat ik opper is helemaal zo gek nog niet. Je kunt zo namelijk voor het grootste deel met de bestaande infrastructuur toe, terwijl de exploitatiekosten wel afnemen. | |
Peter | donderdag 26 september 2013 @ 14:13 |
En de stroomvoorziening met een 3e rail of in de bodemplaat? | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 14:18 |
het hangt er even een beetje vanaf wat het beste is om de accu's het snelste bij te vullen. | |
Peter | donderdag 26 september 2013 @ 14:19 |
Een verlengsnoer ![]() | |
MPG | donderdag 26 september 2013 @ 14:20 |
![]() Liever gister nog dan vandaag. | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 14:21 |
![]() | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 14:22 |
het lost het probleem van de uitpuilende treinen en de beperkingen in de kruisingsmogelijkheden nog niet op | |
V2 | donderdag 26 september 2013 @ 14:22 |
Dit idee hebben ze ooit al een keer eerder uit proberen te voeren, met bussen met vliegwielen erin. Bij elke halte werd het vliegwiel elektrisch aangezwengeld, en daarmee kachelde de bus naar de volgende halte. Was niet echt een succes, maar het was dan ook lang geleden. De techniek was er nog niet goed genoeg voor. Verder waren er een aantal bezwaren in het busbedrijf die je bij treinen kunt vermijden, zoals steile hellingen, files, en het probleem dat je bij elke halte moest stoppen voor bepaalde tijd, ook als er geen mensen in/uit de bus wilden. | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 14:25 |
inmiddels moet de techniek wel bijna zo ver zijn om ideeën in die richting voor personentreinen te kunnen testen, iets wat ze in Engeland gaan doen http://www.networkrail.co(...)ttery-powered-train/ | |
KomtTijd... | donderdag 26 september 2013 @ 14:27 |
Met een trein zie ik het helemaal niet zo slecht werken eigenlijk. Je hebt ook niet of nauwelijks vliegwielen of accu's of gedoe nodig. Gewoon bovenleiding over het gedeelte waar de trein optrekt (dus boven het station en een kilometer daarna ofzo), en hij kan gewoon uitrollen tot het volgende station. Heb je alleen nog een klein aggregaatje nodig voor het geval het ding een keer op de noodrem moet ofzo. | |
De_Hertog | donderdag 26 september 2013 @ 14:34 |
Het lijkt mij vrijwel net zo veel gedoe om alleen bij stations een bovenleiding te hangen, compleet met begin- en eindstukken, eigen stroomvoorziening en alles wat daar bij komt kijken dan om 'gewoon' de hele lijn van stroom te voorzien Om de hoeveel kilometer moet een standaard bovenleiding eigenlijk een transformator / stroomvoorziening hebben? | |
#ANONIEM | donderdag 26 september 2013 @ 14:35 |
Ze moeten het gewoon overal elektrificeren. Overal draad hangen en klaar. Niet te moeilijk doen. Rijk + provincie wat investeren. Het is de moeite waard als je na gaat hoeveel fossiele brandstoffen je verspild. | |
KomtTijd... | donderdag 26 september 2013 @ 14:37 |
Daar zit wat in. Als je toch stroomkabels aan gaat leggen, dan maar gelijk netjes strak boven het spoor hangen. Hou op, straks wordt de prijs van een treinkaartje nog afhankelijk van de windsnelheid en/of zonkracht. ![]() | |
mschol | donderdag 26 september 2013 @ 14:40 |
dan krijg je treintickets met dagprijzen: afhankelijk van de hoeveelheid zon en wind ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 26 september 2013 @ 14:40 |
Hehehe. Op zich wel interessant. Ik ben nu zo'n 4 weken 'losgelaten' op het spoor en met opleiding een bepaalde rijstijl meegenomen. Dit is net als met een auto, je rijdt op een bepaalde manier dat goed voelt. Vorige week kreeg ik mijn EZR pincode. Nu moet ik dus meer letten op energiezuinig rijden. Op zich een goede ontwikkeling in mijn ogen. Maar het is compleet anders als dat ik nu zelf prettig vind rijden. Ben nu al een paar diensten bezig om het EZR zo te krijgen dat ik nog steeds punctioneel rijd, prettig rijd en zo min mogelijk brandstof verbruik. | |
Dr_Flash | donderdag 26 september 2013 @ 14:44 |
honderd toch? ![]() | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 14:46 |
ze hebben in Nederland 99 in totaal. 51 daarvan rijden in Noord-Nederland | |
V2 | donderdag 26 september 2013 @ 14:46 |
Maar het is wel een interessante casus om door te rekenen lijkt me, als je een beetje alle gegevens hebt. Ik vraag me inderdaad af of het de moeite waard is. Onder bepaalde omstandigheden wel, denk ik. | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 14:48 |
als je zonnepanelen boven het Nederlandse spoor hangt heb je meteen de grootste zonne-energiecentrale van de wereld ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 26 september 2013 @ 14:50 |
Op zich niet geheel lastig. Elke lijn uitrekenen , kijken hoeveel trienen daar per week komen, en uitrekenen hoeveel ze verbruiken per kilometer. Dat doe je X 52. Dit doe je bij elke lijn. Dan doe je er nog wat extra bij voor rangeerbewegingen/sleeptreinen bij pech/leeg mat ritjes etc. | |
#ANONIEM | donderdag 26 september 2013 @ 14:51 |
Denk dat het wel rendabel is, maar dan praat je over een ratio waar men de kosten er uit heeft in een tijdbestek van een jaar of 5-6 jaar gok ik zo [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2013 14:53:02 ] | |
V2 | donderdag 26 september 2013 @ 14:54 |
Het is iets lastiger. Hoeveel laadpunten heb je nodig, hoe lang halteer je, wat kost een laadpunt, wat kost de conversie van je trein, wat doet het met het gewicht, wat doet het met de acceleratie, wat doet het met de rijtijden, wat doet het met betrouwbaarheid en onderhoud ... hoeveel zou volledige elektrificatie kosten, ter vergelijking? Lange lijst met vragen hoor, waarop je niet 1, 2, 3 een antwoord zult hebben. | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 14:56 |
Daarom ben ik ook benieuwd naar die proef in Groot-Brittannië. Dat kan denk ik op veel vragen voor een antwoord zorgen. | |
Dr_Flash | donderdag 26 september 2013 @ 14:58 |
Je zult sowieso eerst moeten verdubbelen als je daarmee aan de gang wilt. Anders kun je beter alles opbreken en verbussen. | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 15:25 |
hangt van het traject af wat het beste is. Voor de Maaslijn en Zwolle - Wieden geldt dat deels verdubbelen wel uit kan. Voor bijvoorbeeld Groningen - Roodeschool niet, maar daar kun je het gebruiken om de rijtijdmarge te vergroten, iets wat per december op dat traject sowieso al gaat gebeuren. | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 15:29 |
en dat was de volgende claim voor Ansaldo: NMBS wil 27 miljoen schadevergoeding voor Fyra | |
De_Hertog | donderdag 26 september 2013 @ 15:33 |
De NOS zegt 40 miljoen: http://nos.nl/artikel/555604-nmbs-eist-40-miljoen-om-fyra.html | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 15:38 |
beiden hebben gelijk. Het bedrag van 27 miljoen euro komt bovenop een eerdere claim van 12,7 miljoen euro. | |
greavy | donderdag 26 september 2013 @ 15:53 |
Treinongeluk bij Santiago de Compostella Op 4 oktober 2013 om 23.00 uur komt er op Discovery Channel een documentaire over dit grootste Spaanse treinongeluk. | |
MPG | donderdag 26 september 2013 @ 16:02 |
Sneller optrekken, kortere rijpaden, makkelijker kruisen. En je kunt bestaand DD-mat inzetten ![]() | |
greavy | donderdag 26 september 2013 @ 16:04 |
Dubbeldeks-mat inzetten op diesellijnen kan ook hoor. | |
greavy | donderdag 26 september 2013 @ 16:05 |
En dan dieselend onder de draad met dubbeldeks-meuk kan ook: | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 16:06 |
er staat nog wel wat stil in Nijmegen ![]() | |
KomtTijd... | donderdag 26 september 2013 @ 16:06 |
Ochjoh, gewoon een trein laten uitrollen en waar hij stil komt te staan moet de waslijn weer beginnen. | |
MPG | donderdag 26 september 2013 @ 16:08 |
![]() | |
MPG | donderdag 26 september 2013 @ 16:09 |
Nou, waar wachten ze nog op ![]() | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 16:09 |
de elektrificatie en de wisseling van de concessie | |
MPG | donderdag 26 september 2013 @ 16:11 |
Duurt laaaaaaaaaang ![]() | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 16:12 |
dat is normaal in de spoorwereld | |
Peter | donderdag 26 september 2013 @ 16:15 |
Wat is er tegen een derde rail zoals metro's gebruiken? Dat lijkt mij een goedkope oplossing. En gelijk een extra hekje tegen koeien op het spoor ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 26 september 2013 @ 16:22 |
Derde rail is vooral gevaarlijk bij gelijkvloerse kruisingen en gevaarlijk voor personeel. Daarnaast is het bij hoge snelheden in de buurt van o.a. wissels niet zo handig met constant verliezen van contact en weer contact moeten maken. | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 26 september 2013 @ 16:22 |
Ja, hallo! ![]() ![]() | |
Peter | donderdag 26 september 2013 @ 16:23 |
De opruimploeg laten sponsoren door Remia? En een sleepstang? Zoals de trolleybussen? ![]() | |
greavy | donderdag 26 september 2013 @ 16:24 |
Een levende kan ook erg levenloos zijn hoor. | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 16:25 |
dan beland je van de wal in de sloot ![]() | |
greavy | donderdag 26 september 2013 @ 16:26 |
Tussen Verden en Rotenburg rijdt sinds deze week een opmerkelijke combinatie:![]() Foto: Eric Greulich En ja, dat is planmatig geworden ![]() Oorspronkelijk reed daar BR425 | |
Dr_Flash | donderdag 26 september 2013 @ 16:40 |
"Trekduwstammen in Zutphen, hoe lang nog?"![]() | |
De_Hertog | donderdag 26 september 2013 @ 16:46 |
3720 kW voor één rijtuig. Hoezo overkill? | |
greavy | donderdag 26 september 2013 @ 16:47 |
Maar beter een paar paarden teveel dan geen lok, toch? Zal wel lekker optrekken | |
De_Hertog | donderdag 26 september 2013 @ 16:59 |
Vraag ik me eigenlijk af. Vermogen en snel kunnen optrekken zijn verschillende dingen. Ik weet niet of een ruim 25 jaar oude loc, die waarschijnlijk vooral gemaakt is om veel rijtuigen te trekken, sneller optrekt dan een nog geen 10 jaar oud treinstel oorspronkelijk ontwikkeld voor S-Bahn diensten, waar snel kunnen optrekken een stuk belangrijker is. De maximum snelheid is in ieder geval al lager ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 26 september 2013 @ 17:00 |
Tsja, een vrachtwagen zonder oplegger trekt ook bliksems hard op. Tot de 50 of zo. Zelfde idee een beetje ![]() | |
b2py | donderdag 26 september 2013 @ 17:41 |
1) Dat zie ik zo snel niet gebeuren, nog geen paar jaar geleden is niet voor niets het station in tweeën gehakt. 2) Dat station bestaat 1 à 2 jaar? Wat is dit voor onzin. Je vergeet hier heel erg je afschrijving op je huidige materieel, onderhoud van materieel, onderhoud zonder bovenleiding en onderhoud met bovenleiding, aanschaf + onderhoud van nieuw materieel. Eventuele verkoop van oud materieel. Verder denk ik dat het elektrificeren van de gehele noordvleugel het goedkoopste is, in 1 zomer 9 weken lang telkens een deel buitendienst nemen en die waslijn ophangen. Onderstations kan je al neerzetten zonder dat het spoor buitendienst moet. Daarna concessie muteren van Arriva en op tijd de nieuwe elektrische stellen laten leveren en laten scheuren. | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 17:44 |
het zijn wensen van de provincie Groningen die echt wel gerealiseerd zullen gaan worden | |
b2py | donderdag 26 september 2013 @ 17:45 |
Wel lief, wensen van de provincie vs de nogal logge NS en ProRail.. | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 17:48 |
Het noorden kan nog wapperen met een flinke zak geld, dus als er iets gevraagd wordt, dan wordt dat ook geleverd | |
b2py | donderdag 26 september 2013 @ 17:50 |
Waarom heeft het Noorden dan niet gewapperd toen het station werd verbouwd en half werd dichtgegooid en bij het bouwen van Europapark? Ik zou ze gewoon voor straf op straat zetten omdat ze niet eerder 'in hebben gegrepen'. Altijd mooi achteraf roepen die ambtenaren, pannekoeken. | |
Darkwing_Duck | donderdag 26 september 2013 @ 17:52 |
Kunnen we de heuvellandlijn niet ombouwen naar zoiets... | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 17:55 |
Simpel. Toen was het geld niet beschikbaar, nu wel. Het afschieten van de spoorlijn Groningen - Heerenveen en de Groninger Tram heeft veel van de benodigde poen vrijgemaakt. | |
greavy | donderdag 26 september 2013 @ 17:55 |
De "prijsschiet-lijntjes" in het Noorden schijnen ook omgebouwd te worden naar een "TRDL beveiligde lijn". Of Ziggy³ dan ARI het werk kan laten doen, of dat Mono nog steeds zijn jachtgeweer tevoorschijn moet halen, weet ik eigenlijk niet. Wat ik begreep is dat Ziggy³ dan wel mee kan kijken op de schermen, maar verder weinig kan doen. | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 18:01 |
dat schietpistool moet onder normale omstandigheden nog steeds gebruikt worden | |
Dr_Flash | donderdag 26 september 2013 @ 18:02 |
Waarvan allerlei leukigheidjes als de lijn naar Veendam bekostigd zijn ![]() | |
greavy | donderdag 26 september 2013 @ 18:05 |
Ja. Maar het gaat wel iets veranderen. Nu gaat het allemaal op papier (zover ik weet), maar straks via computerschermen kan de dienstdoende TRDL alle bewegingen, wisselstanden enz zien. Hoeft de TRDL de Mcn ook minder te bellen voor die info, gok ik zo. | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 18:05 |
dat was al eerder. Maar bijvoorbeeld die TBP's op alle Groninger stations zijn er wel van betaald. | |
greavy | donderdag 26 september 2013 @ 18:06 |
Ja, serieus idd. In Schubbekutteveen 1734 staan die vage dingen zelfs nog. Daar volstaat een bordje op elk perron "TREINEN RICHTING <eindpunt>" | |
greavy | donderdag 26 september 2013 @ 18:08 |
Morgen maar weer ff in Grunn kijken. Ff in de Tussenklappenpolder kijken voor de DBS containertrein van- en naar Veendam. Benieuwd of ze daar het aardig op orde hebben, om alles beetje op tijd te laten rijden ![]() ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 26 september 2013 @ 18:11 |
Ook zo'n onzin ja. Ineens moest het geld op zeker ![]() | |
b2py | donderdag 26 september 2013 @ 18:18 |
Ze hadden in ieder geval aan de deur kunnen kloppen met de ideeën die ze hadden. Dit is pas echt geld door een putje slobberen.. | |
KnightSolaire | donderdag 26 september 2013 @ 18:20 |
Hm, a.s. zondag rijdt de IC Alkmaar - Maastricht niet (in ieder geval niet tussen Eindhoven en 's-Hertogenbosch) volgens de reisplanner, maar op de werkzaamhedenpagina staat niets. De IC Shl - Heerlen rijdt wel gewoon, alsmede de Sprinters op dat deeltraject. Ook ProRail zegt niets over eventuele werkzaamheden. Watskeburt? | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 18:22 |
soms kun je wel dingen willen, maar als het geld er op dat moment niet is dan houdt het op | |
b2py | donderdag 26 september 2013 @ 18:22 |
Hebben ze de laatste tijd wel vaak een handje van, at random treinen schrappen en niks melden. | |
b2py | donderdag 26 september 2013 @ 18:22 |
Ze hebben het niet eens geprobeerd. | |
Dr_Flash | donderdag 26 september 2013 @ 18:26 |
Of de reisplanner is gewoon buggy as crap ![]() | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 18:29 |
omdat toen de vervoersplannen anders waren dan nu. Ze hadden het zeker bij Europapark wel kunnen proberen ja | |
b2py | donderdag 26 september 2013 @ 18:32 |
Dan is het maar goed dat dat college gevallen is, als ze niet eens vervoersplannen kunnen opstellen.. | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 18:42 |
nu haal je stad en provincie door elkaar. In de stad was alles gericht op de tramlijnen met het hoofdstation als scharnierpunt voor al het OV. In de nieuwe visie wordt dat juist wat meer losgelaten en wordt er meer ingezet op het ontzien van het hoofdstation door nieuwe ov-assen. Station Noord en Europapark gaan een veel grotere rol spelen, net zoals UMCG Noord. Veel is er op gericht om de studenten/scholieren juist via die knooppunten te laten reizen of via knooppunten als Zuidhorn en Hoogkerk. Als je het vervoer van/naar Zernike van het hoofdstation en het centrum weg weet te leiden dan neemt dat al stevig deel van de problemen weg. | |
b2py | donderdag 26 september 2013 @ 18:50 |
Sorry, daar heb je gelijk ![]() Zijn de voorzieningen vanaf Noord en Europapark (Vrije busbanen?) dan wel voorzienend? | |
b2py | donderdag 26 september 2013 @ 18:53 |
Fyrabouwer daagt NS en wil samenwerken UTRECHT - Bij de NS zijn donderdagmiddag de papieren op de mat gevallen waarin AnsaldoBreda aangeeft het spoorbedrijf voor de rechter te slepen. Dat heeft een woordvoerder van de NS donderdag desgevraagd bevestigd. Eerder op de dag riep AnsaldoBreda de NS in krantenadvertenties op weer te gaan samenwerken. „Dan kunnen we over een half jaar voldoende treinen inzetten om de dienstregeling te starten”, aldus bestuursvoorzitter Maurizio Manfelloto donderdag in de 'open brief aan alle treinreizigers'. De NS zegt niet verrast te zijn dat de Fyra-bouwer een bodemprocedure is gestart. „Maar wij vinden het wel lastig met elkaar te rijmen. In twee ochtendkrachten roept het bedrijf op tot samenwerking, en in de avond wordt een bodemprocedure in de bus gegooid”, zegt een woordvoerder van de NS. Een woordvoerder van AnsaldoBreda zegt dat de bodemprocedure „een van de volgende logische stappen is in een ingewikkelde juridische procedure”. „Maar los daarvan hopen we nog steeds dat we er samen met de NS uitkomen.” De woordvoerder wil geen uitspraken doen over de inhoud van de bodemprocedure. Eerder deze week liet de NS weten Finmeccanica, het moederbedrijf van AnsaldoBreda, aansprakelijk te stellen voor de kosten van het debacle van de Fyra. De Fyra-hogesnelheidstreinen werden wegens gebreken begin dit jaar uit de dienstregeling genomen. De NS bestelde 16 V250-treinstellen. Daarvan werden er 9 werden geleverd, maar die staan sinds medio januari stil. Bron | |
b2py | donderdag 26 september 2013 @ 18:54 |
Rijksoverheid.nl: Reactie uitgangspuntennotitie Groot Project ERTMS | |
Dr_Flash | donderdag 26 september 2013 @ 19:00 |
Die flauwekul moet eens een keer afgelopen zijn. De hele rechtspraak in Nederland wordt geDDOSt door die onzin ![]() | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 19:01 |
is nog niet optimaal kun je wel zeggen. Vanaf Europapark kun je nu via een nieuwe busbaan vrij snel op de Petrus Campersingel (richting UMCG) komen. In de spitsuren kan het daar redelijk druk zijn, waardoor er lichte vertraging op zou kunnen treden. Richting station Noord rijdt het prima door. Lastigste punten daar zijn de kruising Eikenlaan/Kastanjelaan die redelijk druk genoemd mag worden door de vele fietsers en het gedeelte rond de kruising met de Korreweg. Die laatste kruising is denk ik de gevaarlijkste van de hele stad. Daar moet wel in geïnvesteerd worden om het veilig te maken. Het vereist nog wel de aanleg van een busbaan tussen UMCG Noord en het Boterdiep | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 19:02 |
reken maar op een strijd van zomaar minimaal 5 jaar | |
b2py | donderdag 26 september 2013 @ 19:07 |
Het lastige van Groningen is dat het de stad is met de meeste file's. Om een bus dus ruim doorgang te geven is een vrije busbaan vereist of een de stad autoluwer maken maar dat zit er voorlopig niet in volgens mij met het afschieten van de tram.. | |
Anno1982 | donderdag 26 september 2013 @ 19:25 |
De kruising is niet zozeer gevaarlijk, het zijn meer de fietsers die als ware het een kudde lemmings zonder kijken alle kanten op vliegen, hoewel het sinds de aanleg van de rotonde wel een stuk verbeterd is. | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 19:26 |
daarom willen ze ook een bustunnel onder het station door om zo het drukke Emmaviaduct en de kruising met de Parkweg te ontlopen. Dat is een van de grootste bottlenecks op ov-gebied in Groningen nu, zo niet de grootste. In de spits doe je behoorlijk lang over dat stukje om het station te bereiken. Een tunnel kan op jaarbasis veel schelen qua kosten. Enige voorwaarde is dat het opstelterrein verplaatst wordt | |
b2py | donderdag 26 september 2013 @ 19:29 |
Je kan je als stad beter focussen op het weren van auto's uit je binnenstad dan om voor enorme bedragen een bustunnel met dito aanpassingen te bouwen terwijl je het eigenlijk probleem, het enorme overschot aan auto's, niet aanpakt. | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 19:30 |
Ik doelde eigenlijk op de kruising rond de Korreweg, Boterdiep, Nieuwe Ebbinge, Bedummerweg, Rode weg, Boteringesingel. Dat is best een lastig punt | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 19:33 |
dat kan door het ov te optimaliseren. Dat is wat nu gaat gebeuren, naast alle initiatieven die al zijn genomen | |
b2py | donderdag 26 september 2013 @ 19:36 |
Je maakt alleen maar meer ruimte voor de automobilist door de bus weg te nemen, je moet de auto uit het huidige plaatje schrappen. | |
greavy | donderdag 26 september 2013 @ 19:38 |
![]() SMMR 2225 + trein 3709 Trein 3709 passeert de fotograaf tussen Musselkanaal en Stadskanaal, terwijl de boer druk bezig is met de aardappels te rooien. ![]() STAR DL 12 + 2-assers Tussen Stadskanaal en Bareveld passeert trein 3910 met 4 2-assers aan de haak op weg richting Veendam. ![]() SMMR 2225 + STAR 2278 + 2-assers Even verderop kon de trein met dubbeltractie richting Veendam nogmaals vastgelegd worden, en nu ter hoogte van Wildervank. | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 19:41 |
mja, nog meer dan nu moet je niet willen, want dan wordt Groningen te onaantrekkelijk als winkelstad. | |
Anno1982 | donderdag 26 september 2013 @ 19:41 |
Ok, klopt. Als je daar nog meer bussen langs wil sturen loopt het inderdaad hopeloos vast. Is nu al een gedrocht met die lijn 11 die daar een stuk afsnijdt. | |
b2py | donderdag 26 september 2013 @ 19:44 |
Bullshit, je moet die autorijders vanaf het startpunt het OV in zien te krijgen, in Amsterdam en Rotterdam komen er iedere zaterdag en zondag duizenden mensen per trein naar de stad om te winkelen. | |
b2py | donderdag 26 september 2013 @ 19:46 |
Ik kan trouwens zaterdag niet mee naar Velsen, moet naar walibi, sorry. | |
greavy | donderdag 26 september 2013 @ 19:46 |
En als je kijkt hoe populair de P+R-plaatsen in Rotterdam zijn. Gratis parkeren indien er verder gereisd wordt met het OV richting de stad. Die staan altijd goed vol hoor. Met veel overstappers op het OV. | |
b2py | donderdag 26 september 2013 @ 19:48 |
Dat is ook een verkeerde gedachtegang, maar wel een redelijk begin. Wat je wilt is die mensen compleet uit de auto hebben, dus niet eerst met de auto naar P&R en dan met het OV maar vanaf het startpunt, hun huis, met de bus, tram of trein. | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 19:52 |
dat doen ze al door veel P+R-plaatsen te maken. Die zijn goedkoper dan de auto in de stad te parkeren en dat kan door te zorgen dat het snel en aantrekkelijk is door voor zo weinig mogelijk overstappen te zorgen | |
b2py | donderdag 26 september 2013 @ 19:52 |
Fout fout fout, zie boven. | |
greavy | donderdag 26 september 2013 @ 19:56 |
Niet iedereen heeft het geluk om in Heerhugowaard te wonen met elke 10 minuten een bus en trein in alle mogelijke richtingen. Hier in Zwijndrecht moeten wij het doen met een buslijn die 1x/u rijdt, en dan nog eens 29 minuten overstap (14 minuten door de weeks bij een kwartiersdienst van de stopboemel) bied op de trein richting Rotterdam. Nee, dan jaag je mensen het OV uit. Iedereen gaat dus naar het treinstation met de auto of fiets. | |
b2py | donderdag 26 september 2013 @ 19:59 |
Dan gaat hier de afstemming tussen de busvervoerder en NS al compleet mis. Mooi voorbeeld van het perfect eruit jagen van de reizigers. Bij ons is het niet veel beter, de bus die je naar het station brengt biedt in het dal een overstap van 26 minuten en in de spits 10. (Richting Amsterdam). Dan is de buslijn naar Alkmaar efficiënter, maar die is regelmatig vertraagd in beide richtingen.. | |
Darkwing_Duck | donderdag 26 september 2013 @ 20:04 |
![]() Sorry? | |
greavy | donderdag 26 september 2013 @ 20:04 |
Arriva rijdt hier op de lijn op een zwaar verlies lijdende buslijn. Zelfs in de spits zitten er maximaal 5 à 10 reizigers in. Rijdt ook regelmatig hier leeg door de wijk. Het is dat de provincie (en de gemeente Zwijndrecht betaald zelfs mee, want de provincie wilde niet meer voor alle kosten opdraaien) geld bijleggen, want anders hadden we hier niet eens meer een bus gehad. Bedankt Arriva, want 4 jaar geleden had je hier een prima dienstregeling met altijd 7 minuten overstap op de trein, en toen was de bus ook nog vrij druk. Maar toen ging de dienstregeling op de schop, en werd het elk jaar slechter. Wat 4 jaar terug een halfuursdienst was, is nu een uursdienst. | |
Dr_Flash | donderdag 26 september 2013 @ 20:04 |
Ik kan dus zaterdag ook niet. Zondag een optie? PSM? | |
Dr_Flash | donderdag 26 september 2013 @ 20:04 |
Ja Walibi bestaat nog wel wat langer mag ik hopen ![]() | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 20:14 |
nee, zondag kan ik niet. Moet ik op verjaardag | |
Dr_Flash | donderdag 26 september 2013 @ 20:16 |
Oh ja, ik moet paardrijden met m'n nichtje in Drenthe ![]() Lees: het grote smoezen tappen is begonnen ![]() | |
Peterselieman | donderdag 26 september 2013 @ 20:27 |
![]() Nee, ik kan het niet maken om weg te blijven | |
Dr_Flash | donderdag 26 september 2013 @ 20:33 |
Dat zeg ik, Gamma | |
Kentekenplaat | donderdag 26 september 2013 @ 21:29 |
Wat zuipt zo'n GTW eigenlijk? En gebruikt een diriebaks-stel meer dan een twee-baks? | |
Ireyon | donderdag 26 september 2013 @ 21:31 |
Walibi ![]() | |
b2py | donderdag 26 september 2013 @ 22:03 |
1l/km1 | |
James1988 | donderdag 26 september 2013 @ 22:54 |
SNCF gaat ¤ 510 miljoen investeren in het klassieke langeafstandsverkeer, een groot deel van het geld zal gaan naar de aanschaf van 30 Régiolis-treinen (Coradia Polyvalent), die momenteel instromen voor het regionaal verkeer (TER). De nieuwe Régiolissen zullen een andere inrichting krijgen die meer is toegespitst op lange afstanden. Bron: http://www.railwaygazette(...)nter-city-fleet.html | |
Litpho | donderdag 26 september 2013 @ 22:59 |
Sinds vorig jaar komt de 148 van Connexxion aan in Lelystad als de Sprinter naar Almere vertrekt en vertrekt hij als de Sprinter uit Almere aankomt. En uiteraard rijden beide met een halfuursdienst (sinds Almere Buiten geen IC stop meer is) dus een trein/bus eerder pakken levert gewoon dezelfde wachttijd op. | |
b2py | donderdag 26 september 2013 @ 23:05 |
Ik heb ooit begrepen dat de busdienst Lelystad geen minuut te verschuiven is vanwege bepaalde eisen ergens. Maar goed, dat zou eigenlijk ook niet mogen, Prehistorisch gedoe met eilandsbedrijfjes. | |
James1988 | donderdag 26 september 2013 @ 23:07 |
Ketenintegratie lijkt me belangrijker voor het OV dan één of andere wethouder die wilt dat de bus naar het station om x:20 langs zijn huis komt.* * bizar voorbeeldje niet gestoeld op enige waarheid | |
Litpho | donderdag 26 september 2013 @ 23:09 |
Hij is juist verschoven sinds het niet meer helft van de tijd de lijn naar Kampen is (want er is niets zo praktisch als Kampen-Zuid als je naar het Kampen wil waar mensen wonen ![]() | |
b2py | donderdag 26 september 2013 @ 23:09 |
Ketenintegratie zou in ieder bedrijf, sector of gebied prioriteit 1 moeten zijn. Je versterkt elkaar in plaats van een afdeling. | |
Dr_Flash | donderdag 26 september 2013 @ 23:10 |
Nee station Kampen zelf ligt legger centraal wou je zeggen ![]() | |
Litpho | donderdag 26 september 2013 @ 23:13 |
Zou moeten, ja. Leg die ijzerschuivers maar uit dat ze iets moeten doen waar alleen reizigers baat bij hebben. | |
James1988 | donderdag 26 september 2013 @ 23:14 |
Niks mis met concurrentie, maar zeker in een sector als vervoer kun je veel halen met het goed op elkaar afstemmen van verschillende vervoersmiddelen en het garanderen van aansluitingen. Daarmee maak je het product aantrekkelijker. Ik heb het deze week nu al 3x meegemaakt dat ik aankom in Den Haag HS en dat de aansluitende sprinter naar Den Haag Centraal precies voor mijn neus wegrijdt. Dat soort dingen vind ik frustrerend als reiziger (al is er misschien wel een goede reden waarom die sprinte niet kan wachten, bijvoorbeeld omdat hij sporen moet kruisen?) | |
Litpho | donderdag 26 september 2013 @ 23:14 |
Het ligt beter dan Zuid. Net ![]() | |
Litpho | donderdag 26 september 2013 @ 23:15 |
En dat is dan nog binnen NS. | |
b2py | donderdag 26 september 2013 @ 23:18 |
Dat dus, maar in principe vertrekken er voldoende trams vanaf HS naar centraal, dus zo spannend vind ik het eerlijk gezegd niet. | |
James1988 | donderdag 26 september 2013 @ 23:22 |
Ja, maar daar heb je dan weer weinig aan als je vanaf Den Haag Centraal een bus wilt nemen die vertrekt op het moment dat de eerste aansluitende tram aankomt ![]() | |
dcm360 | donderdag 26 september 2013 @ 23:22 |
Als de sprinter van HS naar centraal gaat, kruist deze de sporen die vanaf Laan van NOI naar HS lopen. Er zijn 6 treinen per uur die dat moeten doen, dus dat een beetje tijdkritisch is kan ik me wel voorstellen. | |
James1988 | donderdag 26 september 2013 @ 23:36 |
Mooie afsluiter van de avond, Rotterdam Centraal plat ivm stroomstoring. Vrij specifieke prognose ook: De verstoring is naar verwachting 27 september rond 1:26 uur verholpen. | |
GSMboy | vrijdag 27 september 2013 @ 00:02 |
Huh? De verstoring is naar verwachting 27 september rond 2:00 uur verholpen. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 27 september 2013 @ 00:05 |
Station Kampen ligt dichterbij de binnenstad dan menig ander hoofdstation. Bruggetje over en je bent er. | |
James1988 | vrijdag 27 september 2013 @ 00:09 |
Ze hebben het inmiddels aangepast, er stond echt 1:26 ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 27 september 2013 @ 00:09 |
Precies. Ik had het er vanavond met Klaasje over. Als je zo'n mooi kaartje tekent dan verschilt het voor het grootste gedeelte van de inwoners van Kampen helemaal niets, de rest moet ongeveer 3 minuten langer fietsen en alleen voor mensen uit IJsselmuiden (wie teh fuck wil daar wonen) is het echt wat langer. Sluiten die lijn. | |
RichardHammond | vrijdag 27 september 2013 @ 00:56 |
Bedoel je heel CS of de roltrappen? Volgens mij waren vandaag alle roltrappen de gehele dag buiten dienst. Best een lullige vertoning. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 27 september 2013 @ 00:58 |
Heel CS ligt plat. Het mooie van InfoPlus is dan weer: NSRI Groningen roept nu om op de stations tussen Geldermalsen en Dordrecht. | |
James1988 | vrijdag 27 september 2013 @ 00:59 |
Heel CS, geen treinverkeer mogelijk. Die roltrappen zijn buiten dienst vanwege een probleem:
Al schijnen ze het weer te doen:
| |
#ANONIEM | vrijdag 27 september 2013 @ 01:32 |
Grote kans van. Dienst van 13.42 t/m 20.10 Ben alleen de hele dag aan de 'andere kant' . 2 keer Roodeschool en 1 keer Delfzijl. Daarna stelletje naar de tank brengen en anderhalf uur beschikking voor procesleider staan. Niet zo'n spannend dienstje. [ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 27-09-2013 01:54:36 ] | |
#ANONIEM | vrijdag 27 september 2013 @ 01:40 |
Ligt er echt aan hoe je rijdt. Als ik EZR aan houdt is het op elk lijntje de bedoeling om ongeveer 0.8 gemiddeld te rijden. Dus 0.8 liter de kilometer. Als je als een malle tekeer gaat kan je ook de 1.4 liter/km halen ![]() 3baks drinkt wel ietsjes meer. Zelfde motoren met een extra wagon er tussen eigenlijk. Maar het valt wel mee. [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 27-09-2013 01:45:24 ] | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 27 september 2013 @ 01:45 |
Van mij heb je iig geen last. Nachtdienst. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 27 september 2013 @ 01:47 |
Ah beter. Nachtdiensten zijn fijn. Ik heb me ingeschreven voor enorm veel nachtdiensten komend jaar ![]() ![]() Ook wel leuk om een beetje te rangeren en te rommelen met die treintjes. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 27 september 2013 @ 01:48 |
Lekker in de RET rondlopen. Dan spreek ik je vast nog wel, ik heb ook nog wat nachtdiensten op het programma staan dit jaar. | |
#ANONIEM | vrijdag 27 september 2013 @ 01:49 |
Ongetwijfeld ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 27 september 2013 @ 01:51 |
Op zich mag je rustig langskomen hoor, gezellig. Je moet alleen wel een werkend pasje hebben, wij kunnen de deur niet meer open doen voor bezoekers. | |
#ANONIEM | vrijdag 27 september 2013 @ 01:53 |
Ik zal de baas eens vragen of 'ie wat kan aanvragen in het kader van mijn persoonlijke ontwikkeling ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 27 september 2013 @ 01:58 |
![]() 25 t/m 29 oktober heb ik weer nacht. | |
#ANONIEM | vrijdag 27 september 2013 @ 02:01 |
Onthoud ik ff ![]() ![]() | |
GlenSpey | vrijdag 27 september 2013 @ 05:46 |
Word je nou niet helemaal gestoord van elke keer dezelfde stukkies? ![]() | |
b2py | vrijdag 27 september 2013 @ 06:32 |
En nog steeds deels plat. [ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 27-09-2013 06:55:03 ] | |
b2py | vrijdag 27 september 2013 @ 06:58 |
'Volwaardige Fyra pas in 2017' Het duurt nog jaren voordat er een volwaardig alternatief is voor de FYRA. Dat melden bronnen aan RTL Nieuws. De NS mag van staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur het vervoer blijven verzorgen op de HSL-Zuid. Maar de NS heeft nog tot 2017 nodig voordat er voldoende vervangende treinen rijden. Nadat definitief de stekker uit de Fyra was getrokken, gaf staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur de NS tot oktober de tijd om met alternatieven te komen. Maar het duurt nog wel even voordat er een echte goede vervanger is van de Fyra. Zo gaan er meer Thalys-treinen rijden op het HSL-tracé, dit jaar al een paar, volgend jaar weer een paar meer. Op termijn zal ook een aantal Eurostar-treinen gebruik gaan maken van het Nederlandse hogesnelheidsspoor. Over vier jaar - in 2017 - is er dan pas echt sprake van een volwaardig alternatief voor de Fyra. Via RTL nieuws | |
Litpho | vrijdag 27 september 2013 @ 07:06 |
Denk dat weinig mensen nog de illusie hadden dat Wilma ooit iets zou doen waar Jeroen minder blij van zou worden. | |
greavy | vrijdag 27 september 2013 @ 07:09 |
Dan ga ik je niet treffen. [ Bericht 6% gewijzigd door greavy op 27-09-2013 07:30:20 ] | |
_serial_ | vrijdag 27 september 2013 @ 08:08 |
Ze hebben vannacht ook geen leegmaterieel ritten kunnen uitvoeren, blaaktunnel is tot 05:00 buiten bedrijf geweest vernam ik vanmorgen van mijn onderbuurman (NS machinist) | |
b2py | vrijdag 27 september 2013 @ 08:14 |
En dat zou niet een planmatig onderhoudsrooster kunnen zijn? | |
_serial_ | vrijdag 27 september 2013 @ 08:19 |
Wat ik begreep was er geen bediening. | |
Flodder450 | vrijdag 27 september 2013 @ 08:42 |
dan mis ik je waarschijnlijk , ik neem altijd een trein eerder, 12:48/13:18 | |
Peterselieman | vrijdag 27 september 2013 @ 10:02 |
en dan heeft Arriva al gezorgd dat de motoren op een vrij arm mengsel rijden ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 27 september 2013 @ 10:02 |
zo blijven we het lachertje van Europa helaas ![]() | |
b2py | vrijdag 27 september 2013 @ 10:10 |
Ook een mooie: http://www.bd.nl/regio/re(...)n-voor-oss-1.4024323 | |
Peterselieman | vrijdag 27 september 2013 @ 10:13 |
Vooral de zin dat ze het materieel niet hebben om de treinen te verlengen ![]() Ze hebben het wel, alleen is het niet inzetbaar ... | |
Mr_Klaasje | vrijdag 27 september 2013 @ 10:18 |
Het is niet anders dan wat in Belgie op Brussel-Luik en in het VK op de HS1 gebeurt. Erg? Nee. | |
Peterselieman | vrijdag 27 september 2013 @ 10:23 |
daar hebben ze tenminste een plan voor het gebruik van de HSL. Wij doen het al jaren met een houtjetouwtjeverbinding ![]() | |
James1988 | vrijdag 27 september 2013 @ 10:25 |
Aldus flv-fgsp op OHIH | |
Peterselieman | vrijdag 27 september 2013 @ 10:38 |
drie dingen vallen me gelijk op: - de Benelux gaat via Zaventem rijden om de LageLandenLijn in de wielen te rijden - De IC 200 wordt de opvolger van het ICRm dat al eerder uit de normale binnenlandse dienst verdwijnt. - Als ik het zo lees dan moet de NS flink wat rijtuigen bijhuren of ICK oplappen, want er is niet genoeg ICRm om alles met dat spul uit te voeren. | |
Adrie072 | vrijdag 27 september 2013 @ 10:42 |
ICK oplappen, welke zijn dat? | |
James1988 | vrijdag 27 september 2013 @ 10:43 |
En via Breda, waardoor de tijdwinst op Antwerpen - Rotterdam zo goed als nihil is (met een beetje pech zelfs negatief!). Roosendaal (en dus ook Zeeland) blijft verstoken van een goede verbinding met België, Dordrecht wellicht ook. En wat pas over 8 jaar instroomt... terwijl Alstom (volgens de Telegraaf) al vanaf 2015 een Pendolino kan leveren Wat ik eerder zie gebeuren: ICRm gaat naar de HSL-diensten, DDZ vangt (zo goed en zo kwaad als het kan) het uitstromende ICRm op, en waar nu DDZ rijdt gaan sprinters (SLT of zijn opvolger wat instroomt vanaf 2016) rijden. Rijtuigen huren zie ik niet gebeuren, ICK oplappen ook niet. [ Bericht 3% gewijzigd door James1988 op 27-09-2013 10:51:33 ] | |
Peterselieman | vrijdag 27 september 2013 @ 10:53 |
dat zijn de rijtuigen die in Nijmegen stil staan. ![]() | |
Adrie072 | vrijdag 27 september 2013 @ 10:55 |
Oke, had het ondertussen wel even opgezocht, maar dat vergt een beste investering of niet? | |
Peterselieman | vrijdag 27 september 2013 @ 10:56 |
Dat gaat zeker gebeuren, maar zoveel ICRm rijdt er niet meer in binnenlandse dienst. Een aantal stammen in de 1900, gaat via de HSL meer worden. en er rijden een aantal stammetjes in de 3600, maar dat is nooit voldoende om alles met ICRm te laten rijden als de plannen van de NS doorgaan. Zoveel rijtuigen zijn er gewoon niet, tenzij ze ook stuurstandrijtuigen over de HSL kunnen laten rijden en ook naar Brussel toegelaten krijgen. Dan zou het misschien net wel kunnen. als er een tekort is dan zullen ze toch wat moeten | |
b2py | vrijdag 27 september 2013 @ 10:56 |
Mooi pakket maatregelen. Gaan ze redden met huidig ICR park. | |
Peterselieman | vrijdag 27 september 2013 @ 10:57 |
klopt en daarom is het ook niet realistisch en is huren bij de buren misschien handiger ![]() | |
Adrie072 | vrijdag 27 september 2013 @ 10:58 |
Allemaal naar de buren verhuizen en de boel onder water laten lopen, kost een stuk minder toch? | |
James1988 | vrijdag 27 september 2013 @ 11:03 |
Dat de stuurstandrijtuigen ook de HSL op gaan zie ik nog wel gebeuren, zelfs als ze niet zullen worden gebruikt om de Traxx aan te sturen. Dat wordt dan toch gewoon afgewenteld op de reizigers? Treinen die nu met 10 bakken VIRM rijden gaan dat met 8 doen, zodat een zesje kan worden doorgeschoven naar waar nu een TD7 of zelfs TD9 rijdt. Dat er dan mensen moeten staan, tja... Ik vind het helemaal niet zo'n mooi pakket maatregelen eigenlijk. | |
#ANONIEM | vrijdag 27 september 2013 @ 11:30 |
Dus Dordrecht verliest de IC naar Noord-Brabant? Wat zou daar dan voor in de plaats moeten komen tussen Dordt en Breda? | |
Peterselieman | vrijdag 27 september 2013 @ 11:32 |
ik denk dat alleen in de spits er IC's gaan rijden tussen Dordrecht en Breda, terwijl in de daluren er twee stoppers per uur overblijven. | |
ReisT | vrijdag 27 september 2013 @ 11:33 |
IC Amsterdam-Haarlem-Dordrecht kan je prima verlengen tot Breda. En er waren toch ook nog steeds plannen voor 4 IC's tussen Breda en Eindhoven? Over rijtuigen opknappen: waarom niet gewoon DDM-1 her-reactiveren? Dat is dus geen nieuws, dat was NS al langer van plan. | |
Peterselieman | vrijdag 27 september 2013 @ 11:34 |
Ik denk dat ze er wel wat op gaan verzinnen om die stuurstandrijtuigen toch te mogen gaan gebruiken. Scheelt iig veel gedoe bij het keren. DDZ, na instroom van de nieuwe generatie sprinter me neither, want naast de Thalys heb je geen fatsoenlijke verbinding met Brussel. |