abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 25 september 2013 @ 16:46:38 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131556414
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
pi_131556426
Weer zo'n goede titel! ^O^
  woensdag 25 september 2013 @ 16:47:53 #3
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131556473

STAR DL 12 + 2-assers
Vanuit Musselkanaal passeert trein 3706 naar Stadskanaal met enkele minuten vertraging de fotograaf bij Nieuw-Buinen.

Vindt het maar een schattig loccie :D
pi_131556499
quote:
6s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:47 schreef greavy het volgende:
[ link | afbeelding ]
STAR DL 12 + 2-assers
Vanuit Musselkanaal passeert trein 3706 naar Stadskanaal met enkele minuten vertraging de fotograaf bij Nieuw-Buinen.

Vindt het maar een schattig loccie :D
Hoe hard kan deze? :P
dag
  woensdag 25 september 2013 @ 16:49:22 #5
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131556520
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:46 schreef b2py het volgende:
En nog een belangrijke factor, I&M heeft NS opgedragen treinen te kopen die 250 km/h moesten, NS wilde nooit harder dan 200 - 220 km/h over de HSL.
De in de concessie genoemde rijtijden zijn gebaseerd op een treinpad van 220 km/h, maar VWS (nu I&M) heeft NS destijds gewaarschuwd dat er gehandhaafd zou gaan worden op rijtijden en dat treinen met een hogere maximumsnelheid beter geschikt zouden zijn.
  woensdag 25 september 2013 @ 16:49:22 #6
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131556522
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:48 schreef Peter het volgende:

[..]

Hoe hard kan deze? :P
62 km/h
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 16:50:16 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131556561
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:48 schreef Peter het volgende:

[..]

Hoe hard kan deze? :P
kan het nog best hard gaan. Zestig ofzo. Heb volgens mij wel eens in een trein gezeten die door dat locje voortgetrokken werd
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 25 september 2013 @ 16:51:39 #8
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131556613
Mja, dat ding rijdt dan ook alleen maar met die 2-assers rond. Daar heb je niet veel paarden voor nodig.
pi_131556622
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:49 schreef James1988 het volgende:

[..]

De in de concessie genoemde rijtijden zijn gebaseerd op een treinpad van 220 km/h, maar VWS (nu I&M) heeft NS destijds gewaarschuwd dat er gehandhaafd zou gaan worden op rijtijden en dat treinen met een hogere maximumsnelheid beter geschikt zouden zijn.
Volgens mij zijn de rijtijden in een veel later stadium pas ingevoerd, en daarna ook nog gesteld op infra die tegen die tijd nooit klaar zou zijn geweest.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 16:58:21 #10
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131556852
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:51 schreef greavy het volgende:
Mja, dat ding rijdt dan ook alleen maar met die 2-assers rond. Daar heb je niet veel paarden voor nodig.
ik meen dat deze ook wel eens iets zwaarders trekt zoals 4-assers. Of ze moeten toen de 19 ingezet hebben, dat zou ook nog kunnen. Is al weer even geleden dat ik bij de STAR ben geweest.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 25 september 2013 @ 17:07:13 #11
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131557167
De 19 (V53 019) heeft 530PK en max. 57km/h, de 12 (DL12) heeft 400PK en max 62km/h.
Maar op dat lijntje kan je best met vierassers rijden denk ik, want hij moet toch bij elke boom remmen voor de onbeveiligde overwegen ...

Maar met een Köf3 de SSN-trein in Bochum-Dahlhausen (D) met 7 Bm'en wegtrekken heeft uiteraard geen succes. Na een halve minuut vol tractie kwam de trein pas in beweging 8)7 En dat ging toen nog niet echt makkelijk :D
En ja, de remmen waren gewoon gelost _O-
pi_131557183
1 uur vast inmiddels
pi_131557307
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:51 schreef b2py het volgende:

[..]

Volgens mij zijn de rijtijden in een veel later stadium pas ingevoerd, en daarna ook nog gesteld op infra die tegen die tijd nooit klaar zou zijn geweest.
Klopt. Waaronder iets buiten onze macht, Antwerpen-Brussel.
Bier.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 17:13:00 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131557322
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 17:07 schreef greavy het volgende:
De 19 (V53 019) heeft 530PK en max. 57km/h, de 12 (DL12) heeft 400PK en max 62km/h.
Maar op dat lijntje kan je best met vierassers rijden denk ik, want hij moet toch bij elke boom remmen voor de onbeveiligde overwegen ...

Maar met een Köf3 de SSN-trein in Bochum-Dahlhausen (D) met 7 Bm'en wegtrekken heeft uiteraard geen succes. Na een halve minuut vol tractie kwam de trein pas in beweging 8)7 En dat ging toen nog niet echt makkelijk :D
En ja, de remmen waren gewoon gelost _O-
ik heb het even nagezocht en de 19 zat toen voor de 4 wagons tellende trein naar Musselkanaal. DE 2-assers zaten toen aan de stoomtrein vast die een half uurtje later ook in Musselkanaal aan kwam.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131557395
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 17:07 schreef Ireyon het volgende:
1 uur vast inmiddels
Dat half uur van jou gaat als een raket of niet? :P
De NS verwacht rond 18:00 het probleem te hebben opgelost dus daarvoor zal jij al wel weggesleept zijn..
pi_131557562
Nee, we mogen overstappen op een dubbeldekker die ernaast komt
Ze moeten alleen nog uitzoeken of die naar Tilburg of Eindhoven gaat :')
pi_131557737
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 17:12 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Klopt. Waaronder iets buiten onze macht, Antwerpen-Brussel.
Storend, zo'n bedrijfsrisico. Lijkt het nog bijna een commercieel bedrijf van.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_131557783
quote:
10s.gif Op woensdag 25 september 2013 17:24 schreef Litpho het volgende:

[..]

Storend, zo'n bedrijfsrisico. Lijkt het nog bijna een commercieel bedrijf van.
Het geval is dat I&M afspraken maakte met de Belgische equivalent, en die vervolgens zijn afspraken niet is nagekomen door niet de beloofde HSL tussen Antwerpen en Brussel aan te leggen. Die rijtijden moesten toen in Nederland gecorrigeerd gaan worden door hier harder te gaan scheuren.
  woensdag 25 september 2013 @ 17:55:04 #19
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_131558738
Stress op Duivendrecht, cta's geven IC Leeuwarden aantterwijl de IC Enschede voor komt rijden. Mooi ook dat de conducteur steevast over de verkeerde "cta bakken" blijft hebben terwijl 95% vd reiziger geen idee heeft wat dat zijn...
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_131558820
Wat vinden jullie ervan als het Intercity Max-plan min of meer opnieuw wordt ingevoerd? En gaat Wilma het accepteren denken jullie?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 17:59:53 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131558891
Wilma heeft van Jeroen Dijsselbloem niets te willen, dus ze zal vrijwel zonder morren akkoord gaan met de plannen van de NS, zelfs als het bedrijf stoomtreinen over de HSL wil laten rijden.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131558943
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 17:55 schreef Fiorano het volgende:
Stress op Duivendrecht, cta's geven IC Leeuwarden aantterwijl de IC Enschede voor komt rijden. Mooi ook dat de conducteur steevast over de verkeerde "cta bakken" blijft hebben terwijl 95% vd reiziger geen idee heeft wat dat zijn...
Misschien werkt het als hij het beschrijft als de TreinBeeldPerrons ;)

quote:
14s.gif Op woensdag 25 september 2013 17:59 schreef Peterselieman het volgende:
Wilma heeft van Jeroen Dijsselbloem niets te willen, dus ze zal vrijwel zonder morren akkoord gaan met de plannen van de NS, zelfs als het bedrijf stoomtreinen over de HSL wil laten rijden.
Hmm, ik verwacht ook wel dat er een akkoord zal volgen. En het IC Max idee vond ik altijd al beter dan een aparte HSL-concessie met dus alleen treinen die de HSL-stations verbinden.

Alleen nu krijg je natuurlijk gemor dat de HSL niet optimaal gebruikt zou worden als je treinen inzet die een wat lagere max. snelheid hebben. Maar ja, dat zal wel weer afzwakken.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 18:07:08 #23
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131559084
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 18:01 schreef KnightSolaire het volgende:
Hmm, ik verwacht ook wel dat er een akkoord zal volgen. En het IC Max idee vond ik altijd al beter dan een aparte HSL-concessie met dus alleen treinen die de HSL-stations verbinden.

Alleen nu krijg je natuurlijk gemor dat de HSL niet optimaal gebruikt zou worden als je treinen inzet die een wat lagere max. snelheid hebben. Maar ja, dat zal wel weer afzwakken.
het IC Max-idee was perfect. Was het ministerie rond 1999 minder gretig geweest dan hadden we een goed en degelijk plan uitgevoerd gezien.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 25 september 2013 @ 18:09:31 #24
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131559145
Dan hadden we misschien zelfs nooit van AnsaldoBreda gehoord.
pi_131559169
Dan zou dit topic echt saai zijn :X
pi_131559173
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 18:09 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Dan hadden we misschien zelfs nooit van AnsaldoBreda gehoord.
Ik kom regelmatig in Denemarken ;)
Bier.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 18:11:23 #27
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131559201
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 18:10 schreef b2py het volgende:
Dan zou dit topic echt saai zijn :X
neuh, dan was er nog genoeg te emmeren geweest, alleen ging het ietsje minder snel
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 25 september 2013 @ 18:15:35 #28
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131559308
quote:
14s.gif Op woensdag 25 september 2013 18:11 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

neuh, dan was er nog genoeg te emmeren geweest, alleen ging het ietsje minder snel
Dan zou ik te laat thuisgekomen zijn door een gestrande IC-max in de dive-under bij Weesp.
pi_131559371
quote:
14s.gif Op woensdag 25 september 2013 18:07 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

het IC Max-idee was perfect. Was het ministerie rond 1999 minder gretig geweest dan hadden we een goed en degelijk plan uitgevoerd gezien.
Wás perfect of is het nog steeds perfect als het eenmaal geïmplementeerd is? ;)
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 18:18:17 #30
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131559372
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 18:15 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Dan zou ik te laat thuisgekomen zijn door een gestrande IC-max in de dive-under bij Weesp.
dat zul je nooit weten :+
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 18:20:17 #31
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131559430
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 18:18 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Wás perfect of is het nog steeds perfect als het eenmaal geïmplementeerd is? ;)
in ieder geval was, omdat je op een aantal assen al snel tegen de grenzen van de capaciteit aangelopen zou zijn en je hierdoor er ander materieel op zou moeten laten rijden, etc.

Nu is het een plan dat rond de HSL slingert. IC Max was een plan voor een groot deel van het IC-net
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131559826
quote:
14s.gif Op woensdag 25 september 2013 18:07 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

het IC Max-idee was perfect. Was het ministerie rond 1999 minder gretig geweest dan hadden we een goed en degelijk plan uitgevoerd gezien.
Gretig? Ze hebben het van de baan geschoven omdat het té optimistisch was..
pi_131560167
Wat een fucking schande dit. Hoe moeilijk kan het zijn om één defecte kankertrein weg te slepen, waarom moet dat 3 uur duren?
pi_131560775
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 18:47 schreef Ireyon het volgende:
Wat een fucking schande dit. Hoe moeilijk kan het zijn om één defecte kankertrein weg te slepen, waarom moet dat 3 uur duren?
Als het niet met een uur lukt, kost het toch al maximaal GTbV :+.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 19:12:24 #35
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131561181
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 18:36 schreef b2py het volgende:

[..]

Gretig? Ze hebben het van de baan geschoven omdat het té optimistisch was..
het was een realistisch plan
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 25 september 2013 @ 19:14:07 #36
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131561244
Het plan was realistisch maar werd van de hand gedaan omdat NS volgens Netelenbos niet genoeg geld op tafel wou leggen. Toen kwam het bezopen HSA-bod van ¤ 148 miljoen per jaar (prijspeil 2000) met uitgeklede treindienst.
pi_131561353
quote:
14s.gif Op woensdag 25 september 2013 19:12 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

het was een realistisch plan
Ik bedoelde met 'té optimistisch' in de ogen van de minister.
  woensdag 25 september 2013 @ 19:18:38 #38
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131561434
Zeg, die boog van Schiedam naar Gouda, wordt die ooit wel eens gebruikt?
pi_131561535
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 19:18 schreef James1988 het volgende:
Zeg, die boog van Schiedam naar Gouda, wordt die ooit wel eens gebruikt?
Ja vorig jaar en begin dit jaar heel veel bij de bovenbouwvernieuwing van Den Haag naar Gouda.
  woensdag 25 september 2013 @ 19:21:57 #40
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131561558
Ah okay dan :)
  woensdag 25 september 2013 @ 19:27:49 #41
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131561814
Die wordt regelmatig gebruikt idd. En als Rotterdam - Gouda eruit ligt, gaat de IC Rotterdam - Gouda - Utrecht (rijdt dan niet van- en naar Amersfoort enz) via de Binckhorstboog bij Den Haag.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 19:29:58 #42
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131561919
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 19:27 schreef greavy het volgende:
Die wordt regelmatig gebruikt idd. En als Rotterdam - Gouda eruit ligt, gaat de IC Rotterdam - Gouda - Utrecht (rijdt dan niet van- en naar Amersfoort enz) via de Binckhorstboog bij Den Haag.
laatst een keer niet. Toen werd Den Haag vanuit Utrecht bediend door de IC/stopper die naar Leiden gaat en toen doorreed naar 's Gravenhage CS
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131562197
Ik vind dat een leuk ritje, via die boog.
Bier.
pi_131562215
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 19:35 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik vind dat een leuk ritje, via die boog.
Ja, alsof tie ineens hard gaat enzo. :P
pi_131562266
Ik heb hem weleens bereden met de Moskou - Hoek Express :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_131562319
quote:
14s.gif Op woensdag 25 september 2013 19:36 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik heb hem weleens bereden met de Moskou - Hoek Express :D
Je vergeet de [/opavertelt] tag
pi_131562666
Rail Away, Noorwegen. NL 2 19:50.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 25 september 2013 @ 20:02:40 #48
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131563314
Hmmm, m'n moeder is weer onderweg naar huis vanuit Leeuwarden, en is ergens tussen Zwolle en Amersfoort, aanrijding met een persoon :{ :{
Althans, dat is wat nu medegedeeld is in de trein.

Edit: En nu de mededeling dat uitgezocht wordt wat ze hebben aangereden.
Edit2: Is toch een persoon :{
pi_131563679
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 20:02 schreef greavy het volgende:
Hmmm, m'n moeder is weer onderweg naar huis vanuit Leeuwarden, en is ergens tussen Zwolle en Amersfoort, aanrijding met een persoon :{ :{
Althans, dat is wat nu medegedeeld is in de trein.

Edit: En nu de mededeling dat uitgezocht wordt wat ze hebben aangereden.
Edit2: Is toch een persoon :{
Sterkte aan moeders en jou!
  woensdag 25 september 2013 @ 20:12:41 #50
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131563776
Staan stil bij 't Harde. Wordt nu in de trein gemeld dat het minimaal anderhalf uur gaat duren voordat men uberhaupt de trein uit mag. Is verder nog niks bekend, afwachten.
Zal dus een latertje worden voor moeders.
Schijnt iemand vanaf het perron gesprongen / gevallen te zijn.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 20:13:53 #51
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131563835
sterkte
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131564149
Tis de laatste tijd weer vaak raak tussen Amersfoort en Zwolle. Klein maandje geleden zelf ook ondervonden. Ga uiteindelijk maar uit van +180.
  woensdag 25 september 2013 @ 20:30:49 #53
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131564538
Een enkeltje Zürich - Genève, tweede klas vol tarief, kost 70 euro. In eerste klas zelfs 120 euro...

WTF...

Edit: sterkte greavy + moeder van greavy!
pi_131564549
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 18:47 schreef Ireyon het volgende:
Wat een fucking schande dit. Hoe moeilijk kan het zijn om één defecte kankertrein weg te slepen, waarom moet dat 3 uur duren?
Welke trein was dat dan?
Ik heb een uur vlak na Liempde (ri Eindhoven) stilgestaan. Zag alleen vlak na de tunnel van Best een sleep ICRm staan met dubbele loc.
pi_131564636
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 18:01 schreef KnightSolaire het volgende:
Alleen nu krijg je natuurlijk gemor dat de HSL niet optimaal gebruikt zou worden als je treinen inzet die een wat lagere max. snelheid hebben. Maar ja, dat zal wel weer afzwakken.
Straks de ICE erbij en je hebt een prima benutting, ook voor verdere binnenlandse winst. Want het is dan toch niet vel anders dan die lijn (HST1) in Engeland, tussen Londen en de kanaaltunnel.
pi_131566673
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2013 20:30 schreef James1988 het volgende:
Een enkeltje Zürich - Genève, tweede klas vol tarief, kost 70 euro. In eerste klas zelfs 120 euro...

WTF...
Nou en? Elke zwitser die op jaarbasis meer dan 100 km in de trein rijdt heeft een Halbtax-Abo. Wat in tegenstelling tot hier ook in de spits 50 % korting geeft. Daarnaast zijn er voor regionaal verkeer en ook voor toeristen plenty kortingsprogramma's. Bijna niemand betaalt daadwerkelijk dat tarief. Misschien zakenmensen die het geen ruk kan schelen en anders met het vliegtuig gegaan zouden zijn maar dat duurt langer.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 25 september 2013 @ 21:20:40 #57
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131566801
quote:
14s.gif Op woensdag 25 september 2013 21:18 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou en?
Ik zit vakantieplannen te maken en was bezig met het vergelijken van prijzen (InterRail vs losse kaartjes) :)
  woensdag 25 september 2013 @ 21:21:36 #58
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_131566854
IC Max... Ik moest weer even het geheugen opfrissen.

http://krant.telegraaf.nl(...)sten/bin.nsplan.html
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  woensdag 25 september 2013 @ 21:40:14 #59
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131567885
Dank ieder. Ik ga nu slapen.

NS is begonnen om half 10 (!) om de reizigers te evacueren. Er is een vervangende trein die "in ieder geval naar Nunspeet gaat, maar misschien niet verder.". In de vervangende trein wordt verder bericht of er in Nunspeet op een vervangende trein voor de vervangende trein overgestapt moet worden of dat de trein toch nog verder gaat naar Amersfoort en evt verder.
pi_131568223
Wordt als je geluk hebt uiteindelijk extra stoptrein die, als je pech hebt, dan achter de kerende stopper aan mag, overal nog mag stoppen onderweg en waardoor doorgaande reizigers in Amersfoort nog even de IC missen. Dat geklooi had ik toen laatst ook.
pi_131568522
Ik krijg in ieder geval nergens de indruk dat iemand weet wat ie aan het doen is inderdaad :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 21:52:55 #62
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131568653
quote:
14s.gif Op woensdag 25 september 2013 21:50 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik krijg in ieder geval nergens de indruk dat iemand weet wat ie aan het doen is inderdaad :s)
what else is new?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131569285
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2013 20:30 schreef James1988 het volgende:
Een enkeltje Zürich - Genève, tweede klas vol tarief, kost 70 euro. In eerste klas zelfs 120 euro...

WTF...

Edit: sterkte greavy + moeder van greavy!
Ik kom uit op 42 frank wat neerkomt op zo'n 34 euro. :?
  woensdag 25 september 2013 @ 22:09:56 #64
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131569685
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 22:03 schreef remcoP het volgende:

[..]

Ik kom uit op 42 frank wat neerkomt op zo'n 34 euro. :?
Hmm, zeker ergens anders op geklikt dan ik?

Ik zit ook bij ÖBB te kijken, ik zag net dat in de online ticketshop een aparte knop zit voor Sparschiene (aanbiedingen). Dat scheelt zo tientallen tot meer dan honderd euro :o
pi_131569759
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2013 22:09 schreef James1988 het volgende:

[..]

Hmm, zeker ergens anders op geklikt dan ik?
Gewoon online fahrplan bij de SBB en dan staat rechts de prijs.
  woensdag 25 september 2013 @ 22:19:01 #66
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131570296
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 22:10 schreef remcoP het volgende:

[..]

Gewoon online fahrplan bij de SBB en dan staat rechts de prijs.
Vreemd... Ik ga naar www.rail.ch, klik op 'Gewöhnliche Billette' en krijg dan dit:



Dat is het dubbele :?
pi_131570463
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2013 22:19 schreef James1988 het volgende:

[..]

Vreemd... Ik ga naar www.rail.ch, klik op 'Gewöhnliche Billette' en krijg dan dit:

[ afbeelding ]

Dat is het dubbele :?
Zie wat het is, SBB geeft een vanaf-prijs, oftewel de halbtax. Klik je vervolgens op preis/kauf krijg je idd hetzelfde scherm met 84 frank. :')
  woensdag 25 september 2013 @ 22:49:36 #68
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_131572123
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_131572699
Zowel tussen Amersfoort en Zwolle als tussen Almere en lelijkstad geen treinverkeer door aanrijding met persoon. Alles via Deventer? Kan gezellig worden
pi_131572762
Oh tussen Amersfoort en Zwolle rijden ze gelukkig weer
pi_131573034
Mag je Oss - 's Hertogenbosch bijzetten, zojuist gebeurd. Nummer drie in drie uur tijd.
pi_131574309
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:34 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Er is pas sprake van volledige uitvoering als er treinen zouden zijn, die zijn er niet.
Klopt, dat is waar. Maar dat argument kan natuurlijk niet met goed fatsoen jaar in, jaar uit geldig blijven. Met name ook omdat de NS medeschuldig is aan het nog steeds niet beschikken over treinen.
pi_131574414
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:34 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Klopt, dat is waar. Maar dat argument kan natuurlijk niet met goed fatsoen jaar in, jaar uit geldig blijven. Met name ook omdat de NS medeschuldig is aan het nog steeds niet beschikken over treinen.
Nogmaals; Als je dit de NS in de schoenen schuift begrijp je niets van de juridische procedures en verplichtingen die hierbij horen.
Bier.
pi_131574420
Vrijdag nog geen kabinetsbesluit over concessie Fyra. Dat blijkt uit brief die Mansveld aan MVBOV stuurde:

http://www.voorbeterov.nl/130923.php

Morgen meer nieuws. Dat dingetje ligt nog even ter bespreking bij mijn mede-partners/bestuursleden. Wordt wel een knaller!
pi_131574448
quote:
4s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:36 schreef DriekOplopers het volgende:
Vrijdag nog geen kabinetsbesluit over concessie Fyra. Dat blijkt uit brief die Mansveld aan MVBOV stuurde:

http://www.voorbeterov.nl/130923.php

Morgen meer nieuws. Dat dingetje ligt nog even ter bespreking bij mijn mede-partners/bestuursleden. Wordt wel een knaller!
Het wordt geen knaller. Zoals GeenStijl regelmatig zegt; Den Haag doet een plas en alles blijft zoals het was.
Bier.
pi_131574492
En het kabinet heeft deze week wel iets anders aan het hoofd. Zoals overeind blijven.
Bier.
pi_131574608
@ DeaDLocK2K: De planning om dit dossier er effe ongezien doorheen te jassen is inderdaad wel meesterlijk, zo midden in de Algemene Beschouwingen.
pi_131574654
quote:
18s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:40 schreef DriekOplopers het volgende:
@ DeaDLocK2K: De planning om dit dossier er effe ongezien doorheen te jassen is inderdaad wel meesterlijk, zo midden in de Algemene Beschouwingen.
Bier.
pi_131574726
Met andere woorden; de tijd van het jaar doet er niet toe. Niemand in de regering wil zich branden aan een dossier dat onderwerp is van een parlementaire enquête. Ook een volgende regering zal dat niet doen totdat de uitkomsten van de enquête bekend zijn. Zo werkt het gewoon.
Bier.
pi_131574890
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:43 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Met andere woorden; de tijd van het jaar doet er niet toe. Niemand in de regering wil zich branden aan een dossier dat onderwerp is van een parlementaire enquête. Ook een volgende regering zal dat niet doen totdat de uitkomsten van de enquête bekend zijn. Zo werkt het gewoon.
Je zet me aan het denken. Als ik een bewindspersoon was, zou ik (als ik bang was om mijn vingers te branden) alle besluiten uitstellen tot na die enquête.
pi_131574969
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:47 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Je zet me aan het denken. Als ik een bewindspersoon was, zou ik (als ik bang was om mijn vingers te branden) alle besluiten uitstellen tot na die enquête.
Zo erg is het niet. Dat is in het verleden ook niet dusdanig erg geweest maar ze hebben wel vrij consequent hoofdpijndossiers ontweken tot na de procedure.
Bier.
pi_131575377
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 23:49 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Zo erg is het niet. Dat is in het verleden ook niet dusdanig erg geweest maar ze hebben wel vrij consequent hoofdpijndossiers ontweken tot na de procedure.
Nou ja, we doen wat we kunnen om het beleid in de gewenste richting te duwen. Daarna wachten we af.
pi_131575879
Achterkamertjespolitiek!

Er blijkt stiekem te zijn overlegd door IernM, NS en enkele consumentenorganisaties:

http://www.voorbeterov.nl/130923.php
pi_131577192
Wat staat er in die paginagrote advertentie die AB heeft gezet in de grote dagbladen?
  PR/Manusje van alles donderdag 26 september 2013 @ 07:37:40 #85
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_131577227
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 07:30 schreef b2py het volgende:
Wat staat er in die paginagrote advertentie die AB heeft gezet in de grote dagbladen?
ff kijken of ik wat kan uploaden :D :'(
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_131577229
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 07:30 schreef b2py het volgende:
Wat staat er in die paginagrote advertentie die AB heeft gezet in de grote dagbladen?
"Deze advertentie werd u aangeboden door Bertolli" ?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_131577241
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 07:30 schreef b2py het volgende:
Wat staat er in die paginagrote advertentie die AB heeft gezet in de grote dagbladen?
Samenvatting: http://www.nu.nl/algemeen(...)samenwerking-ns.html
  PR/Manusje van alles donderdag 26 september 2013 @ 07:43:54 #88
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_131577263
130926_148800_IMAG0288.jpg
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  PR/Manusje van alles donderdag 26 september 2013 @ 07:45:03 #89
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_131577269
"Dat onze trein het niet doet is niet onze schuld." _O- :D :'( :D
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_131577330
Hoog WC-Eend gehalte met zijn "dat is inmiddels duidelijk" :{w.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_131577339
quote:
Danku.
pi_131577407
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 20:31 schreef Doc__Zenith het volgende:

[..]

Welke trein was dat dan?
Ik heb een uur vlak na Liempde (ri Eindhoven) stilgestaan. Zag alleen vlak na de tunnel van Best een sleep ICRm staan met dubbele loc.
De trein van 16:05 van Eindhoven naar Tilburg. Vlak na Best een snelremming met de omroep dat er technische problemen waren en de machinist naar achter ging om de loc te fixen. Na ong. een uur de omroep dat we óf weggesleept zouden worden óf moesten overstappen op een trein die ernaast zou komen te staan. Uiteindelijk rond 17:45 konden we via een loopbrug overstappen op een stammetje DDZ, 10 minuten later de omroep dat we wegens spoorlopers niet richting Boxtel konden vertrekken en dus terug naar Eindhoven moesten. Om 18:10 terug in Eindhoven en heb om 19:20 de eerste trein naar Den Bosch gepakt. Uiteindelijk met 220 minuten vertraging om tien voor negen in Roosendaal aangekomen.
  donderdag 26 september 2013 @ 08:11:09 #93
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_131577427
3 bakken ICM tussen Amersfoort en Duivendrecht. Zal wel te maken hebben met de verstoring bij Amsterdam Zuid. Gezellig op elkaar proppen dan maar...
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  donderdag 26 september 2013 @ 08:12:19 #94
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_131577436
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 08:11 schreef Fiorano het volgende:
3 bakken ICM tussen Amersfoort en Duivendrecht. Zal wel te maken hebben met de verstoring bij Amsterdam Zuid. Gezellig op elkaar proppen dan maar...
Opnieuw vier bakken tussen Den Haag, Gouda, Utrecht, Amersfoort en Enschede. Je zou de verantwoordelijken een reis in een bioreactor toewensen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_131577516
quote:
Maussie!! _O_ Ouwe pik van me :7

Ik ga een krant kopen vandaag :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 26 september 2013 @ 08:27:09 #96
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131577554
Die advertentie _O- ):O
  PR/Manusje van alles donderdag 26 september 2013 @ 08:29:33 #97
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_131577578
quote:
10s.gif Op donderdag 26 september 2013 08:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Maussie!! _O_ Ouwe pik van me :7

Ik ga een krant kopen vandaag :D
een metro is voldoende :+
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  donderdag 26 september 2013 @ 09:08:15 #98
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_131578072
Oh lieve help die advertentie. Wat een figuur is het ook. En natuurlijk vermeldt hij niet dat z'n mooie Frecciarossa vooral door Alstom en Bombardier is ontworpen...
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_131578111
ergens ben ik benieuwd naar welke aanpassingen AnsaldoBreda gedaan heeft, sinds dat de NS melding maakte van de problemen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 26 september 2013 @ 09:12:17 #100
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131578136
quote:
mijn dag is nu al weer goed. Ga stuk hier _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 26 september 2013 @ 09:13:59 #101
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131578165
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 09:10 schreef spectrumanalyser het volgende:
ergens ben ik benieuwd naar welke aanpassingen AnsaldoBreda gedaan heeft, sinds dat de NS melding maakte van de problemen.
een sneeuwschuiver plaatsen en dat is het volgens mij zo ongeveer wel, tenzij ze nog dingen achter houden
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')