Zie jij de NS jaren na aanvang en gunning van de concessie op de HSL een product leveren dat voldoet aan de eisen van de concessie? Ik niet. Ik zie alleen maar een verslechtering in het aanbod.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:57 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Kennis kan eenvoudig ingekocht worden. Hoe kom je erbij dat er geen wil is om een goed product te leveren? Maken die vijf minuten daadwerkelijk het onderscheid tussen een slecht en een goed product? Hoezo is het een gebrek aan prikkels als de concessie niet wordt ingetrokken?
Er zit een kern van waarheid in in wat hij zegt.. Het werkt alleen heel indirect.. Na de eerste aanbesteding ging het fout. Bij de tweede wordt dat opgepakt na onrusten in de politiek en bij de ambtenarij en in de tweede concessie gaat het goed. Maar dat vergt wel een actieve overheid en dat sluit weer aan bij mijn betoog hierboven... Zonder actieve overheid heb je niets aan marktwerking bij een nutsvoorziening.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:58 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Als je dit zegt heb je echt een grondig gebrek aan feitenkennis aangezien het daar net zo fout is gegaan als bij de NS op een schaal die nog eens een veel grotere impact heeft ook.
Wijs mij maar een OV-concessie van de regionale vervoerders aan waar er helemaal géén trein rijdt volgens de afgesproken concessie. En waar men lijnen of delen van lijnen zomaar heeft geschrapt.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:58 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Als je dit zegt heb je echt een grondig gebrek aan feitenkennis aangezien het daar net zo fout is gegaan als bij de NS op een schaal die nog eens een veel grotere impact heeft ook.
Maar de Rijksoverheid heeft toch al vele jaren ervaring met aanbesteden? En met spoor? Waarom gaat het hen dan zo vaak fout en leert de lokale overheid er wel (sneller) van?quote:Op woensdag 25 september 2013 15:03 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Er zit een kern van waarheid in in wat hij zegt.. Het werkt alleen heel indirect.. Na de eerste aanbesteding ging het fout. Bij de tweede wordt dat opgepakt na onrusten in de politiek en bij de ambtenarij en in de tweede concessie gaat het goed. Maar dat vergt wel een actieve overheid en dat sluit weer aan bij mijn betoog hierboven... Zonder actieve overheid heb je niets aan marktwerking bij een nutsvoorziening.
Veolia Limburg is gigantisch uit de klauwen gelopen. Het bedrijf ging bijna failliet en is met illegale staatssteun in de lucht gehouden.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:03 schreef Peter het volgende:
[..]
Wijs mij maar een OV-concessie van de regionale vervoerders aan waar er helemaal géén trein rijdt volgens de afgesproken concessie. En waar men lijnen of delen van lijnen zomaar heeft geschrapt.
Zie mijn eerdere argument. Desinteresse. RWS is heel infrastructuurgericht dus dat gaat wel goed.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:04 schreef Peter het volgende:
[..]
Maar de Rijksoverheid heeft toch al vele jaren ervaring met aanbesteden? En met spoor? Waarom gaat het hen dan zo vaak fout en leert de lokale overheid er wel (sneller) van?
En de NS heeft fikse kortingen gekregen op de 'huurprijs' van de HSL en vlat alsnog bijna om. En levert nu alsnog niets.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Veolia Limburg is gigantisch uit de klauwen gelopen. Het bedrijf ging bijna failliet en is met illegale staatssteun in de lucht gehouden.
Er zijn te weinig prikkels NS te bestraffen omdat een verlies toch wel op de reiziger wordt afgewenteld en winst wordt afgeroomd door de aandeelhouder.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:05 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Zie mijn eerdere argument. Desinteresse.
Ik zeg nergens dat het een heel wenselijke situatie is. Het stoort me alleen dat er heel dogmatisch gehamerd wordt op heraanbestedingen. En dat is nog afgezien van de vraag of de NS daadwerkelijk niet aan de concessie voldoet.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:02 schreef Peter het volgende:
[..]
Zie jij de NS jaren na aanvang en gunning van de concessie op de HSL een product leveren dat voldoet aan de eisen van de concessie? Ik niet. Ik zie alleen maar een verslechtering in het aanbod.
Die slappe ministers van I&M hebben al heel wat aderlatingen op de concessie toegestaan.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:07 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat het een heel wenselijke situatie is. Het stoort me alleen dat er heel dogmatisch gehamerd wordt op heraanbestedingen. En dat is nog afgezien van de vraag of de NS daadwerkelijk niet aan de concessie voldoet.
Heb jij gelezen wat ik schrijf? Je hoeft je niet door mijn argumenten te laten overtuigen maar dan hoef ik niet verder te discussiëren natuurlijk. Dan kunnen we het beter leuk over treintjes gaan hebben.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:06 schreef Peter het volgende:
[..]
Er zijn te weinig prikkels NS te bestraffen omdat een verlies toch wel op de reiziger wordt afgewenteld en winst wordt afgeroomd door de aandeelhouder.
NS valt om... Niet volgens de jaarcijfers die ik heb gezien maar vertel eens?quote:Op woensdag 25 september 2013 15:05 schreef Peter het volgende:
[..]
En de NS heeft fikse kortingen gekregen op de 'huurprijs' van de HSL en vlat alsnog bijna om. En levert nu alsnog niets.
Populisme pur sang.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:09 schreef Peter het volgende:
[..]
Die slappe ministers van I&M hebben al heel wat aderlatingen op de concessie toegestaan.
- Weg directe Haagse verbinding met Brussel
- Weg al jaren moeten rijden
- Weg verplichting aan de rijtijden te houden, nu er te traag vervangend materieel is besteld
De NS komt er mee weg. Maar in beginsel is het de NS die een wanprestatie levert. Dat I&M daarbij zit te slapen (of bewust niet ingrijpt) is een tweede.
Zeker niet als je daar mogelijk zelfs frequenties of prijsvoordelen voor terug kan krijgen. Al zou dat wel onderdeel van het aanbod moeten zijn mijns inziens.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:11 schreef DeaDLocK2K het volgende:
- Soit, het enige wat feitelijk waar is. Maar voor die vijf minuten moet je niet miepen, vind ik.
Laat ik het dan specificeren: NS Highspeed zou failliet gegaan zijn als er geen korting werd gegeven op de jaarlijkse infrastructuurheffing voor de HSL.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:10 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
NS valt om... Niet volgens de jaarcijfers die ik heb gezien maar vertel eens?
Niemand verplicht je iets. Maar je kan niet met droge ogen beweren dat NS Highspeed levert wat is afgesproken en aan het publiek is beloofd.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:10 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Heb jij gelezen wat ik schrijf? Je hoeft je niet door mijn argumenten te laten overtuigen maar dan hoef ik niet verder te discussiëren natuurlijk. Dan kunnen we het beter leuk over treintjes gaan hebben.
Staat wel in de concessie, boeit de reiziger niet wie er debet aan is, NS Highspeed had ingetekend om die te gaan rijden.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:11 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Populisme pur sang.
- De Haagse verbinding is getorpedeerd door de NMBS, die wilden eigenlijk al geen HSL, laat staan een extra verbinding met Den Haag
En wie heeft er contracten met de treinenbouwer gesloten die berucht stond om slechte levertijden en een slecht product? De Reiziger? Nee toch?quote:- Al jaren moeten rijden? Volgens de concessie pas als er treinen waren.
Laat dan alles maar klassiek rijden.. scheelt maar een paar minuten toch?quote:- Soit, het enige wat feitelijk waar is. Maar voor die vijf minuten moet je niet miepen, vind ik.
Denk jij dat NS Highspeed straks tarieven gaat aanbieden die ook maar een beetje bij de lage prijs en flexibiliteit van de oude BeNeLux-trein in de buurt komen? Daar kunnen ze de heffing niet van betalen, dus vast niet. Ergo een verslechtering.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:12 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Zeker niet als je daar mogelijk zelfs frequenties of prijsvoordelen voor terug kan krijgen. Al zou dat wel onderdeel van het aanbod moeten zijn mijns inziens.
Het boeit de reiziger niet, wat de reiziger wel boeit is lage prijzen en hoge frequenties. En die trein naar Den Haag boeit ze ook redelijk weinig.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:26 schreef Peter het volgende:
Staat wel in de concessie, boeit de reiziger niet wie er debet aan is, NS Highspeed had ingetekend om die te gaan rijden.
Als je niet snapt hoe aanbesteden werkt dan heeft het geen zin om hier een discussie over te voeren. De NS was wettelijk verplicht om met AnsaldoLelystad in zee te gaan.quote:En wie heeft er contracten met de treinenbouwer gesloten die berucht stond om slechte levertijden en een slecht product? De Reiziger? Nee toch?
Weer een gebrek aan kennis of chargeer je gewoon maar wat?quote:Laat dan alles maar klassiek rijden.. scheelt maar een paar minuten toch?
Die heffing moet dan ook fors naar beneden.quote:Denk jij dat NS Highspeed straks tarieven gaat aanbieden die ook maar een beetje bij de lage prijs en flexibiliteit van de oude BeNeLux-trein in de buurt komen? Daar kunnen ze de heffing niet van betalen, dus vast niet. Ergo een verslechtering.
Dat heb ik ook nergens gezegd. Want ik ben het ook niet met die stelling eens. Ik ben het alleen niet eens met de gevolgtrekking die vervolgens getrokken wordt omdat de werkelijkheid nu eenmaal veel gecompliceerder is dan door jou gesteld wordt.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:26 schreef Peter het volgende:
[..]
Niemand verplicht je iets. Maar je kan niet met droge ogen beweren dat NS Highspeed levert wat is afgesproken en aan het publiek is beloofd.
het is de enige manier om een goed aanbod via de HSL te kunnen krijgenquote:Op woensdag 25 september 2013 15:30 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Die heffing moet dan ook fors naar beneden.
Vandaar de LageLanden Lijn en de angst van de NS en de minister daarvoor?;) En de goede bezetting van de BENeLuxtrein?quote:Op woensdag 25 september 2013 15:30 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Het boeit de reiziger niet, wat de reiziger wel boeit is lage prijzen en hoge frequenties. En die trein naar Den Haag boeit ze ook redelijk weinig.
Laat mij de wet maar zien waar staat dat kwaliteit en ervaring niet als eis van de bouwer opgenomen mocht worden bij de aanbesteding. En dat men geen boeteclausule mocht toevoegen als de leveringstijd fors werd overschreden. Ik zie die wetteksten graag!quote:[..]
Als je niet snapt hoe aanbesteden werkt dan heeft het geen zin om hier een discussie over te voeren. De NS was wettelijk verplicht om met AnsaldoLelystad in zee te gaan.
Chargeren is ook leuk, maar ik volg het dossier toch echt al een hele tijd en met een studie die aansluit bij aanbestedingen en beleid kan je niet zeggen dat ik er niets vanaf weetquote:[..]
Weer een gebrek aan kennis of chargeer je gewoon maar wat?
NS Highspeed heeft zelf ingeschreven voor een veel te hoog bedrag.quote:[..]
Die heffing moet dan ook fors naar beneden.
Dat kan bij een nieuwe aanbesteding. Er zal geen vervoerder zijn die het in zijn hoofd haalt nu nog een onmogelijk bedrag te bieden.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:35 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
het is de enige manier om een goed aanbod via de HSL te kunnen krijgen
De kern is dat NS Highspeed niet levert wat afgesproken is en dat ze daarvoor nog beloond wordt met kortingen, verminderde dienstverlening te tolereren en zicht op uitsluiten van concurrentie bij het samenvoegen van HSL en HRN concessies.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:34 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Dat heb ik ook nergens gezegd. Want ik ben het ook niet met die stelling eens. Ik ben het alleen niet eens met de gevolgtrekking die vervolgens getrokken wordt omdat de werkelijkheid nu eenmaal veel gecompliceerder is dan door jou gesteld wordt.
De NS heeft inderdaad gelogen over de bezetting van de Beneluxtrein. Nou jah, foei toch. Het aantal reizigers van/naar Den Haag is niet zo bizar groot en was vooral omdat het de tweede IC per uur was tussen Dordrecht en Roosendaal. Bij de LageLandenLijn heeft NS gebruik gemaakt van haar wettelijk recht om de ACM in te schakelen. Ieder weldenkend bedrijf zou dat gedaan hebben als de mogelijkheid zich voor zou doen, het kan namelijk een negatieve weerslag hebben op je eigen bedrijfsresultaat. Dat is geen angst, dat is gebruik maken van de mogelijkheden die er door de wetgever neergelegd zijn.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:35 schreef Peter het volgende:
[..]
Vandaar de LageLanden Lijn en de angst van de NS en de minister daarvoor?;) En de goede bezetting van d eBENeLuxtrein?
Die wet is er niet. Alleen waren er ten tijde van de gunning geen kwaliteitsissues, er was alleen sprake van vertraagde levering. Vertraging die op dat moment nog niet buitensporig was in vergelijking met andere treinenbouwers. Het toelatingsproces is nou eenmaal heel erg pijnlijk. In het contract met AnsaldoBreda staat een boeteclausule van 20% van het aankoopbedrag bij veel te late levering. Of dit wel of niet opgeëist gaat worden is aan de juristen van de bedrijven.quote:Laat mij de wet maar zien waar staat dat kwaliteit en ervaring niet als eis van de bouwer opgenomen mocht worden bij de aanbesteding. En dat men geen boeteclausule mocht toevoegen als de leveringstijd fors werd overschreden. Ik zie die wetteksten graag!
Dan volg je het dossier ogenschijnlijk maar half want je weet niet eens dat er een boeteclausule is, je weet niet wat de regels omtrent aanbestedingen zijn en het grootste gedeelte van je argumenten is napraterij van reizigersorganisaties die er zelf al even weinig kaas van hebben gegeten. Iedere keer dat je hier feiten gepresenteerd krijgt draai je er omheen of je komt met nieuwe tegenvragen.quote:Chargeren is ook leuk, maar ik volg het dossier toch echt al een hele tijd en met een studie die aansluit bij aanbestedingen en beleid kan je niet zeggen dat ik er niets vanaf weet.
Dat kan wel zo zijn maar dat betekent niet dat het bedrag niet veel te hoog is. Dit is onrendabel en oneconomisch. Dat zag je ook duidelijk tijdens de enorme verlaging van de Fyra-toeslagen, daarna zaten die treinen in de spits opeens wél vol.quote:NS Highspeed heeft zelf ingeschreven voor een veel te hoog bedrag.
klopt, maar een lagere infraheffing zal de reiziger wel ten goede komen, omdat het zo aantrekkelijker wordt om het productaanbod uit te breiden. Dat hoeft niet zo veel te zijn als NSH geboden heeft, maar echt afgestemd op de vraag op bepaalde trajecten.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:39 schreef Peter het volgende:
[..]
Dat kan bij een nieuwe aanbesteding. Er zal geen vervoerder zijn die het in zijn hoofd haalt nu nog een onmogelijk bedrag te bieden.
Maar nu onderhands NS Highspeed korting geven en marktpartijen uit te sluiten is niet fair.
Dat kan ook zonder nieuwe aanbesteding.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:39 schreef Peter het volgende:
[..]
Dat kan bij een nieuwe aanbesteding.
Dus jij denkt serieus dat bedrijven niet twee keer dezelfde fout maken? Reken er maar op dat de enige twee partijen die een realistisch bod zouden doen SNCF en DB zijn. Die zouden het leuk vinden voor erbij, de rest wil graag voet aan de grond. En dát is nou precies het probleem met verplicht aanbesteden.quote:Er zal geen vervoerder zijn die het in zijn hoofd haalt nu nog een onmogelijk bedrag te bieden.
Ik zie nog steeds niet in waarom dat niet fair zou zijn. Het voordeel voor de reizigers bij volledige integratie in het HRN is veel groter dan bij een versnipperd net.quote:Maar nu onderhands NS Highspeed korting geven en marktpartijen uit te sluiten is niet fair.
Ze houden zich vooralsnog prima aan wat er afgesproken is, er ligt nu alleen een voorstel waarmee ze af willen gaan wijken van eerder gemaakte afspraken.quote:De kern is dat NS Highspeed niet levert wat afgesproken is en dat ze daarvoor nog beloond wordt met kortingen, verminderde dienstverlening te tolereren en zicht op uitsluiten van concurrentie bij het samenvoegen van HSL en HRN concessies.
Wat jij bestempelt als een foutieve mening zijn simpelweg keiharde feiten. Er zijn misschien verkeerde afspraken gemaakt en je kan echt wel wat verwijten maken maar voor de rest...quote:Op woensdag 25 september 2013 16:04 schreef Peter het volgende:
Lets agree to disagree. Naar mijn mening levert NS Highspeed bij verre niet wat er is afgesproken en zou ze daarvoor moeten worden bestraft, niet beloond.
quote:Op woensdag 25 september 2013 15:46 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ze houden zich vooralsnog prima aan wat er afgesproken is,
Het is verbazingwekkend dat de NS überhaupt de tijd en mogelijkheid heeft gekregen om een alternatief plan te presenteren:quote:Op woensdag 25 september 2013 16:16 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik heb nooit de illusie gehad dat jij het wel snapt, Driek
Uit de brochure:quote:
Dus misschien is dit ook iets voor NS?quote:The new vehicles are able to run at speeds between 160 and 200 km/h under 1,500 V or 25 kV voltage.
Oei, mijn ogen.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:17 schreef James1988 het volgende:
Ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met deze discussie...
Hier, een foto van een nieuwe trein:
[ afbeelding ]
De gloednieuwe Bombardier Omneo
Als je de rest van de concessie even handig vergeet heeft de discussie geen zin.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:20 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Het is verbazingwekkend dat de NS überhaupt de tijd en mogelijkheid heeft gekregen om een alternatief plan te presenteren:
- Meer dan 4 jaar na de start van de HSL-concessie wordt het beloofde treinaanbod* nog steeds niet geleverd
- Het is niet duidelijk wanneer het beloofde aanbod wel wordt geleverd
- Het is niet duidelijk in hoeverre NMBS is bereid om mee te werken aan het realiseren van de concessie
- Het is nog niet duidelijk waartoe NS bereid is: bij het voorstel dat in juni werd gepresenteerd was sprake van nieuw intercitymaterieel met een maximumsnelheid tussen 200 en 250 km/h, vraag is of hiermee de geëiste rijtijden gehaald kunnen worden
* Wat was ook alweer de concessieverplichting:
- 32x p/d Asd - Bd (rijdt, maar niet binnen gestelde rijtijden)
- 32x p/d Asd - Rtd (vanaf oktober 2 spitsritten per dag per richting)
- 16x p/d Asd - Bxl via HSL (rijdt vanaf oktober 2x p/d)
- 8x p/d Gvc - Bd - Bxl (rijdt niet)
- 10x p/d Asd - Parijs (rijdt)
Ja echt, de NS/HSA voldoet heul goed aan de eisen.
NSH houdt zich totaal niet aan de afspraken. Tijd voor nieuwe afspraken die de reiziger wel ten goede komen, alleen daarvoor ontbreekt de kennis bij de overheid die een te hoge infraheffing oplegt en niet de NS wil dwingen de reiziger tegemoet te komen.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:16 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik heb nooit de illusie gehad dat jij het wel snapt, Driek
ziet er niet heel erg strak uit helaasquote:Op woensdag 25 september 2013 16:17 schreef James1988 het volgende:
Ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met deze discussie...
Hier, een foto van een nieuwe trein:
[ afbeelding ]
De gloednieuwe Bombardier Omneo
Er is pas sprake van volledige uitvoering als er treinen zouden zijn, die zijn er niet. Dan kan je met frequenties gaan gooien en ook het argument aanvoeren dat ze, ook al blokkeren de Belgen het, gewoon maar Den Haag-Brussel moeten gaan rijden maar hey! Eigen schuld, België is de makkelijkste en meest open spoormarkt van Europa! Is dus echt de schuld van de HSA.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:33 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
NSH houdt zich totaal niet aan de afspraken. Tijd voor nieuwe afspraken die de reiziger wel ten goede komen, alleen daarvoor ontbreekt de kennis bij de overheid die een te hoge infraheffing oplegt en niet de NS wil dwingen de reiziger tegemoet te komen.
Het liefst zou ik dan ook een nieuwe aanbesteding zien, maar integratie met het binnenlandse net kan de reiziger veel meer helpen, mits er ook echt hard gewerkt wordt om dit voor elkaar te krijgen
Heel veel. Maar ik ga mijn stokpaardje niet weer uit de kast halen.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:34 schreef Peter het volgende:
Wat is er tegen op het huidige Engelse model van meerdere aanbieders? Op de hogere prijs na dan?
Dat die vervoerders pas in 2012 voor een keer winst hebben gemaakt.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:34 schreef Peter het volgende:
Wat is er tegen op het huidige Engelse model van meerdere aanbieders? Op de hogere prijs na dan?
de hogere prijsquote:Op woensdag 25 september 2013 16:34 schreef Peter het volgende:
Wat is er tegen op het huidige Engelse model van meerdere aanbieders? Op de hogere prijs na dan?
dat is de makkelijke weg kiezen. NSH had moeten zorgen dat de treinen er waren en die zijn er gewoon niet omdat er zolang aangeklooid is. Er werd door de mensen van de gebakken lucht gekozen voor een nieuwe trein bij een fabrikant waar toen al vraagtekens over waren. Was er eerder ingegrepen dan had er nu wel degelijk al iets beters gereden dan de V160 en een excuus-Benelux.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:34 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Er is pas sprake van volledige uitvoering als er treinen zouden zijn, die zijn er niet. Dan kan je met frequenties gaan gooien en ook het argument aanvoeren dat ze, ook al blokkeren de Belgen het, gewoon maar Den Haag-Brussel moeten gaan rijden maar hey! Eigen schuld, België is de makkelijkste en meest open spoormarkt van Europa! Is dus echt de schuld van de HSA.
Nee hoor, daar ken ik Deadlock2k te goed voorquote:Op woensdag 25 september 2013 16:39 schreef Peter het volgende:
[..]
Noem je Deadlock nu een digitale stationsoptimist?
Dat staat niet in de concessie maar in de niet-handhavingsbrief van Eurlings uit 2009, Mansveld heeft die brief een aantal maanden terug ingetrokken.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:34 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Er is pas sprake van volledige uitvoering als er treinen zouden zijn, die zijn er niet.
Ik denk dat het juridisch niet mogelijk was het contract eerder te ontbinden. Maar dat is eigenlijk meer iets wat tijdens de parlementaire enquête naar boven zal moeten komen. De vraagtekens waren niet genoeg om nee te zeggen tegen de inschrijving in ieder geval.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:40 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
de hogere prijs
[..]
dat is de makkelijke weg kiezen. NSH had moeten zorgen dat de treinen er waren en die zijn er gewoon niet omdat er zolang aangeklooid is. Er werd door de mensen van de gebakken lucht gekozen voor een nieuwe trein bij een fabrikant waar toen al vraagtekens over waren. Was er eerder ingegrepen dan had er nu wel degelijk al iets beters gereden dan de V160 en een excuus-Benelux.
Het contract met AB had naar alle waarschijnlijkheid jaren terug al ontbonden kunnen worden (wegens de vele vertraging), maar dat zou eindigen in hetzelfde juridisch steekspel tussen NS en AB en zou NS zeker de HSL-concessie hebben gekost omdat ze moedwillig het materieel zouden torpederen.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:41 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Ik denk dat het juridisch niet mogelijk was het contract eerder te ontbinden.
precies. Het is dan beschamend dat we nog geen steek op zijn geschoten.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:44 schreef James1988 het volgende:
[..]
Het contract met AB had naar alle waarschijnlijkheid jaren terug al ontbonden kunnen worden (wegens de vele vertraging), maar dat zou eindigen in hetzelfde juridisch steekspel tussen NS en AB en zou NS zeker de HSL-concessie hebben gekost omdat ze moedwillig het materieel zouden torpederen.
Dat nu is besloten om de V250 niet meer in te zetten komt door de winterproblemen en de volkomen belachelijke houding van AB in de maanden daarna.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |