Als je helemaal niet rijdt omdat hard te duur is benut je de capaciteit helemaal niet. Dat is pas optimaal.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:34 schreef Duvel het volgende:
Het probleem met lagere en hogere snelheden mengen, is dat de capaciteit van het baanvak niet optimaal benut wordt.
Een geïntegreerd model is nog altijd beter dan een losse HSL waar ook al niet hard overheen gereden gaat worden lijkt mij. Daarnaast heeft de overheid puinhopen gefaciliteerd en zelfs bevorderd dus ik zou niet inzien waarom een andere partij niet gebruik zou maken van de ruimte die er is om puinhopen te maken. Je hebt gelijk dat NS gefaald heeft. Je hebt niet gelijk dat het dan vanzelfsprekend is dat iemand anders dan mag rijden juist omdat de situatie veel complexer is dan een bakker om de hoek die zijn het brood in de oven laat verbranden terwijl er op de volgende hoek een andere bakker zit.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:29 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
niet echt, want dan beloon je de NS voor de puinhopen die er gemaakt zijn. Dat kan ook niet helemaal de bedoeling zijn, zeker niet omdat de overheid de NS als melkkoe gaat gebruiken in plaats van echt iets te doen voor de reiziger
Even theoretisch beschouwd..: Als je alleen de HSL bekijkt kunnen daar 4 treinen per uur met 160 km/h en 4 treinen per uur met 300 km/h prima door elkaar heen rijden qua capaciteit. Komt het toevallig slecht uit dan zet je de Benelux bij Noorderkempen aan de kant. Prima toch?quote:Op woensdag 25 september 2013 13:48 schreef KomtTijd... het volgende:
Zolang er maximaal 4 treinen per uur over die HSL gaan lijkt me de maximale baanvakcapaciteit sowieso niet erg relevant.
ik zeg nergens dat de NS het niet uit mag voeren. Zowel de NS als de overheid moeten ervoor zorgen dat de reiziger tegemoet wordt gekomen, omdat er een puinhoop van is gemaakt. Het van de NS een melkkoe maken helpt hier in ieder geval niet bijquote:Op woensdag 25 september 2013 13:48 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Een geïntegreerd model is nog altijd beter dan een losse HSL waar ook al niet hard overheen gereden gaat worden lijkt mij. Daarnaast heeft de overheid puinhopen gefaciliteerd en zelfs bevorderd dus ik zou niet inzien waarom een andere partij niet gebruik zou maken van de ruimte die er is om puinhopen te maken. Je hebt gelijk dat NS gefaald heeft. Je hebt niet gelijk dat het dan vanzelfsprekend is dat iemand anders dan mag rijden juist omdat de situatie veel complexer is dan een bakker om de hoek die zijn het brood in de oven laat verbranden terwijl er op de volgende hoek een andere bakker zit.
Dat strookt toch niet met je eerdere opmerking? In dat geval sluit je het wanpresterende bedrijf toch uit van weer bieden? Wat schiet je er anders mee op?quote:Op woensdag 25 september 2013 13:51 schreef James1988 het volgende:
Van mij hoeft het niet per sé een andere partij te worden, als NS opnieuw de beste kaarten heeft mag NS het van mij best opnieuw doen. Wat ik van belang vind is dat de overheid duidelijk opstelt wat er van de vervoerder verwacht wordt (minimale bediening, aan rijtijden, enz) en hierop handhaaft.
Op zich kan je NS het beste faciliteren om te zorgen dat een maximum aan (vervoers-)marktpotentieel benut kan worden. Daar is die integratie en harder rijden juist een hele sterke in omdat je daar gezamelijk meer uit kunt halen dan van een losse HSL- of HRN-concessie.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:54 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
ik zeg nergens dat de NS het niet uit mag voeren. Zowel de NS als de overheid moeten ervoor zorgen dat de reiziger tegemoet wordt gekomen, omdat er een puinhoop van is gemaakt. Het van de NS een melkkoe maken helpt hier in ieder geval niet bij
absoluut, alleen dat zie ik helaas niet gebeuren als het huidige beleid wordt gehandhaafd.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:01 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Op zich kan je NS het beste faciliteren om te zorgen dat een maximum aan (vervoers-)marktpotentieel benut kan worden. Daar is die integratie en harder rijden juist een hele sterke in omdat je daar gezamelijk meer uit kunt halen dan van een losse HSL- of HRN-concessie.
Zie jij bij een gelijkblijvend beleid een aanbestede concessie wel lukken dan?quote:Op woensdag 25 september 2013 14:04 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
absoluut, alleen dat zie ik helaas niet gebeuren als het huidige beleid wordt gehandhaafd.
Ik niet. Dat zal óók anders moeten.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:14 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Zie jij bij een gelijkblijvend beleid een aanbestede concessie wel lukken dan?
Zou hét betoog van VBOV niet daarop gericht moeten zijn in plaats van op wegwezen met NS, een ander mag het proberen?quote:Op woensdag 25 september 2013 14:16 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik niet. Dat zal óók anders moeten.
nee, want die komt er niet, omdat de overheid bij onderhands gunnen meer kan verdienen.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:14 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Zie jij bij een gelijkblijvend beleid een aanbestede concessie wel lukken dan?
NS: "Ansaldo bakt er chronisch niets van. Geer vertrouwen meer in. Einde contract en schadevergoeding dokken."quote:Op woensdag 25 september 2013 14:18 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Zou hét betoog van VBOV niet daarop gericht moeten zijn in plaats van op wegwezen met NS, een ander mag het proberen?
Je doet aan oversimplificaties en daar is niemand mee gebaat als daar het onderliggende probleem niet mee wordt opgelost.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:26 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
NS: "Ansaldo bakt er chronisch niets van. Geer vertrouwen meer in. Einde contract en schadevergoeding dokken."
MVBOV: "NS bakt er chronisch niets van. Geen vertrouwen meer in. Einde contract en schadevergoeding dokken."
Want zo werkt het inderdaad. Als je leverancier er chronisch een potje van maakt, dan komt de dag dat je afscheid moet nemen.
Het onderliggende probleem wordt toch opgelost/weggenomen als je er een andere vervoerder neer zet die al wel ervaring heeft met HSL-diensten?quote:Op woensdag 25 september 2013 14:34 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Je doet aan oversimplificaties en daar is niemand mee gebaat als daar het onderliggende probleem niet mee wordt opgelost.
Hoe kom je daarbij? Wat wordt er dan opgelost?quote:Op woensdag 25 september 2013 14:43 schreef Peter het volgende:
[..]
Het onderliggende probleem wordt toch opgelost/weggenomen als je er een andere vervoerder neer zet die al wel ervaring heeft met HSL-diensten?
Het onderliggende probleem is dat het ministerie zich niet of nauwelijks wil bemoeien met vervoersdiensten. Daarmee geef je vervoerders of dat nu NS, Arriva of Connexxion is een vrijbrief om te beknibbelen op diverse kwaliteitsaspecten die belangrijk zijn voor een betrouwbaar en goed openbaar vervoerssysteem. NS kan blunderen door een combinatie van een lakse overheid en onhandig beleid in het verleden. Zoiets hebben busvervoerders in bepaalde delen van Nederland ook gedaan op het moment dat de overheid niet wenste toe te zien op het OV. Dat zie je ook in het regionale busvervoer in Groot Britannië wat alleen op basis van kostprijs gegunt wordt. Op het moment dat je marktwerking gebruikt om een nutsvoorziening te regelen via een tijdelijk monopolie (=concessie) moet je je ervan bewust zijn dat je kwaliteit alleen kunt afdwingen door goede prikkels in een contract op te nemen. Dat komt niet door de concurrentie in de aanbestedingsfase.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:43 schreef Peter het volgende:
[..]
Het onderliggende probleem wordt toch opgelost/weggenomen als je er een andere vervoerder neer zet die al wel ervaring heeft met HSL-diensten?
Gebrek aan kennis bij de NS. Gebrek aan wil om een goed product te leveren. Gebrek aan prikkels doordat de concessie toch niet wordt afgenomen.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:50 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij? Wat wordt er dan opgelost?
Je vergeet dat Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia rekenschap moeten afleggen aan lagere overheden die wel dichter bij hun burger zitten dan het Haagse pluche. Dat gaat in mijn ogen al een stuk beter dan hoe de NS en het ministerie van I&M met elkaar omgaan.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:52 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Het onderliggende probleem is dat het ministerie zich niet of nauwelijks wil bemoeien met vervoersdiensten. Daarmee geef je vervoerders of dat nu NS, Arriva of Connexxion is een vrijbrief om te beknibbelen op diverse kwaliteitsaspecten die belangrijk zijn voor een betrouwbaar en goed openbaar vervoerssysteem. NS kan blunderen door een combinatie van een lakse overheid en onhandig beleid in het verleden. Zoiets hebben busvervoerders in bepaalde delen van Nederland ook gedaan op het moment dat de overheid niet wenste toe te zien op het OV. Dat zie je ook in het regionale busvervoer in Groot Britannië wat alleen op basis van kostprijs gegunt wordt. Op het moment dat je marktwerking gebruikt om een nutsvoorziening te regelen via een tijdelijk monopolie (=concessie) moet je je ervan bewust zijn dat je kwaliteit alleen kunt afdwingen door goede prikkels in een contract op te nemen. Dat komt niet door de concurrentie in de aanbestedingsfase.
Kennis kan eenvoudig ingekocht worden. Hoe kom je erbij dat er geen wil is om een goed product te leveren? Maken die vijf minuten daadwerkelijk het onderscheid tussen een slecht en een goed product? Hoezo is het een gebrek aan prikkels als de concessie niet wordt ingetrokken?quote:Op woensdag 25 september 2013 14:55 schreef Peter het volgende:
[..]
Gebrek aan kennis bij de NS. Gebrek aan wil om een goed product te leveren. Gebrek aan prikkels doordat de concessie toch niet wordt afgenomen.
Dat versterkt eerder mijn argument dat dat het het afzwakt denk ik.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:57 schreef Peter het volgende:
[..]
Je vergeet dat Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia rekenschap moeten afleggen aan lagere overheden die wel dichter bij hun burger zitten dan het Haagse pluche. Dat gaat in mijn ogen al een stuk beter dan hoe de NS en het ministerie van I&M met elkaar omgaan.
Als je dit zegt heb je echt een grondig gebrek aan feitenkennis aangezien het daar net zo fout is gegaan als bij de NS op een schaal die nog eens een veel grotere impact heeft ook.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:57 schreef Peter het volgende:
[..]
Je vergeet dat Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia rekenschap moeten afleggen aan lagere overheden die wel dichter bij hun burger zitten dan het Haagse pluche. Dat gaat in mijn ogen al een stuk beter dan hoe de NS en het ministerie van I&M met elkaar omgaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |