abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131539412
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 00:43 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Was jarenlang doodnormaal. Onderverdieping was compleet vrijgemaakt voor fietsen. Niemand vond het raar.
Inderdaad, heb als 13-jarig jochie zo nog eens de hele reis van Maastricht naar Utrecht uit het raam gehangen (2003), daar beneden in de DDM konden toen nog de ramen volledig open.

Had destijds liever in een Df gezeten, maar die zat er dus toen niet in. Helaas dus nooit commercieel in een Plan E gezeten..
http://www.martijnhaman.nl/planl.htm


Maar ik dwaal af van de Class 395. Iemand ervaringen, vooroordelen? Info over leveringstermijnen en betrouwbaarheid?
  woensdag 25 september 2013 @ 00:54:53 #153
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131539522
Class 395 heb ik op de foto staan:



Ik heb er verder geen ervaringen mee, maar 't schijnt een goede trein te zijn: snel geleverd en eerder in dienst dan gepland. De betrouwbaarheid schijnt ook goed te zijn.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 01:00:37 #154
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131539629
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 00:43 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Was jarenlang doodnormaal. Onderverdieping was compleet vrijgemaakt voor fietsen. Niemand vond het raar.
uhuh. Kan mij die combi's nog herinneren
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport woensdag 25 september 2013 @ 04:19:10 #155
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_131540800
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 22:41 schreef Bitlord het volgende:
[ afbeelding ]
In de Valleilijn-GTW zit ook een balie, net als in Spurts voor de Vechtdallijnen. Tenzij ik iets over het hoofd zie, zit deze balie er hier voor niets.
Zit het toilet er ook gewoon in, en zo ja: is deze afgesloten of gewoon toegankelijk?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_131540975
Het extra duur maken van losse enkeltjes en retourtjes door de NS is strijdig met de tariefbescherming in de Hoofdrailnetconcessie.

Handhavingsverzoek bij ACM:

http://www.voorbeterov.nl/page13.php
pi_131541023
De NS wilt dat moederbedrijf kosten Fyra betaald.

De Nederlandse Spoorwegen stellen Finmeccanica, het moederbedrijf van AnsaldoBreda, aansprakelijk voor de kosten van het debacle van de Fyra.

Het bedrag kan oplopen tot enkele honderden miljoenen euro’s. Dat heeft de NS woensdag laten weten. NS zal Finmeccanica dagvaarden.

De Fyra-hogesnelheidstreinen, geproduceerd door AnsaldoBreda, werden wegens gebreken begin dit jaar uit de dienstregeling genomen. De NS claimt bij het moederbedrijf ''op grond van een door Finmeccanica afgegeven garantie", omdat de NS ''geen risico wil lopen vanwege de instabiele financiële situatie van AnsaldoBreda".

Het gaat om kosten die zijn gemaakt voor de aanschaf van de treinen (rond de 200 miljoen), vertragingsboetes, juridische kosten en gederfde inkomsten doordat de treinen nog niet rijden.

Volgens NS kan de procedure tot 7 jaar duren.

http://nu.nl/algemeen/358(...)en-fyra-betaalt.html
pi_131541240
http://www.telegraaf.nl/b(...)_flitstreinen__.html
NS gaat niet harder dan 200 km/h.
pi_131541425
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 07:33 schreef b2py het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)_flitstreinen__.html
NS gaat niet harder dan 200 km/h.
NS ziet dus ook af van de reistijden in de concessie? Nou, voeg dan maar samen met het HRN aangezien er toch niets hoge-snelheid meer aan is :+.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_131541520
quote:
12s.gif Op woensdag 25 september 2013 07:59 schreef Litpho het volgende:

[..]

NS ziet dus ook af van de reistijden in de concessie? Nou, voeg dan maar samen met het HRN aangezien er toch niets hoge-snelheid meer aan is :+.
Samenvoegen? Neuh, we gaan wmb de NS niet belonen voor slecht gedrag. NS levert HSL-concessie in en legt zich toe op het HRN, een andere exploitant gaat dan de HSL doen, zsm met 250 km/h. Er zijn al op korte termijn treinen beschikbaar.
pi_131541579
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 08:07 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Samenvoegen? Neuh, we gaan wmb de NS niet belonen voor slecht gedrag. NS levert HSL-concessie in en legt zich toe op het HRN, een andere exploitant gaat dan de HSL doen, zsm met 250 km/h. Er zijn al op korte termijn treinen beschikbaar.
Je was net op radio 538 in het nieuws. :D
  woensdag 25 september 2013 @ 08:22:08 #162
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_131541714
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2013 08:12 schreef b2py het volgende:

[..]

Je was net op radio 538 in het nieuws. :D
Vertel, wat voor treinen dan :)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 25 september 2013 @ 08:23:40 #163
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_131541724
Grappig, de ic Utrecht - Amersfoort om half acht met drie bakken Koploper. Way to go.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 25 september 2013 @ 08:38:14 #164
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131541883
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 08:22 schreef bork het volgende:

[..]

Vertel, wat voor treinen dan :)
Ik heet dan wel geen Driek, maar RolMa met een Vmax van 250 km/h is heden ten dage echt geen uitzondering meer:

Alstom: New Pendolino (ook leverbaar zonder kantelbak)
Bombardier: Zefiro 250
Siemens: RailJet, ICx K3s
Talgo: Talgo 250
Stadler: nog niets, maar Stadler is er wel mee bezig voor een tender van SBB
Hitachi: A-Train
CAF: S/120

[ Bericht 50% gewijzigd door James1988 op 25-09-2013 08:41:20 (netwerkfail) ]
  woensdag 25 september 2013 @ 08:42:37 #165
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_131541931
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 04:19 schreef dennistd het volgende:

[..]

Zit het toilet er ook gewoon in, en zo ja: is deze afgesloten of gewoon toegankelijk?
Zit er in, maar is afgesloten.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_131541986
TWINDEXX?
  woensdag 25 september 2013 @ 08:55:35 #167
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131542153
De Twindexxen die aan SBB worden geleverd hebben een maximumsnelheid van 200 km/h. Misschien kan Bombardier die opvoeren, anders: ongeschikt! :s)
pi_131542312
http://m.fok.nl/nieuws/619017
quote:
Het plan dat de NS nu heeft ingediend lijkt volgens de krant sterk op een oud plan dat in de jaren negentig door toenmalig minister van Verkeer Tineke Netelenbos (PvdA) werd afgeschoten omdat het niet aan haar eisen voldeed. De NS wilde toen snelle intercity's op het spoor tussen Amsterdam en de Belgische grens, maar ook snelle verbindingen met onder meer Groningen, Zwolle en Eindhoven. Dat zou de NS nu ook weer voorstellen.
IC Max is terug :D
  woensdag 25 september 2013 @ 09:06:40 #169
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131542359
Prima dat ze het voorstellen, maar het lijkt me onmogelijk in het kader van de huidige HSL-concessie. De nieuwe HSL/HRN-concessie zou gebaseerd zijn op de huidige concessies, daar ineens iets heel anders inproppen is twijfelachtig.
  PR/Manusje van alles woensdag 25 september 2013 @ 09:07:24 #170
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_131542370
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 09:03 schreef J.B. het volgende:
http://m.fok.nl/nieuws/619017

[..]

IC Max is terug :D
_O_
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  woensdag 25 september 2013 @ 09:18:02 #171
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131542553
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 09:06 schreef James1988 het volgende:
Prima dat ze het voorstellen, maar het lijkt me onmogelijk in het kader van de huidige HSL-concessie. De nieuwe HSL/HRN-concessie zou gebaseerd zijn op de huidige concessies, daar ineens iets heel anders inproppen is twijfelachtig.
Je maakt er gewoon een aanvullend publieksrechtelijk contract van. Omdat jullie hier gefaald hebben, gaan jullie daar wat extra's doen.
  woensdag 25 september 2013 @ 09:18:38 #172
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_131542561
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 08:38 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik heet dan wel geen Driek, maar RolMa met een Vmax van 250 km/h is heden ten dage echt geen uitzondering meer:

Alstom: New Pendolino (ook leverbaar zonder kantelbak)
Bombardier: Zefiro 250
Siemens: RailJet, ICx K3s
Talgo: Talgo 250
Stadler: nog niets, maar Stadler is er wel mee bezig voor een tender van SBB
Hitachi: A-Train
CAF: S/120
Thx, James dat kan ik ook nog wel oplepelen :) Ik wil toch specifiek het van Driek weten, no offence :) .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 25 september 2013 @ 09:21:00 #173
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131542599
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 09:18 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Je maakt er gewoon een aanvullend publieksrechtelijk contract van. Omdat jullie hier gefaald hebben, gaan jullie daar wat extra's doen.
NS: "Ja maar dat kost geld en zal dus minder dividend opleveren!"
Overheid: "Oh, laat dan maar"
  woensdag 25 september 2013 @ 09:27:39 #174
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131542727
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 09:21 schreef James1988 het volgende:

[..]

NS: "Ja maar dat kost geld en zal dus minder dividend opleveren!"
Overheid: "Oh, laat dan maar"
Heb je door waar ik op reageer? Nee.
  woensdag 25 september 2013 @ 09:28:30 #175
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_131542746
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 09:03 schreef J.B. het volgende:
http://m.fok.nl/nieuws/619017

[..]

IC Max is terug :D
Ik weet nog wel ergens een pdf'je.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 25 september 2013 @ 09:29:16 #176
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131542756
Ik denk trouwens.. Dat als het mogelijk zou zijn om een nieuwe exclusieve concessie uit te geven voor de HSL met opbrengstenmaximalisatie en je dan geen reistijdeisen zou formuleren dat geen enkele partij met een echte hogesnelheidstrein wil gaan rijden.
pi_131542783
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 08:55 schreef James1988 het volgende:
De Twindexxen die aan SBB worden geleverd hebben een maximumsnelheid van 200 km/h. Misschien kan Bombardier die opvoeren, anders: ongeschikt! :s)
Je las wat Klaasje zei, als de acceleratie hoog is kan je veel meer winnen dan met hogere Vmax..
  woensdag 25 september 2013 @ 09:33:22 #178
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131542846
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 09:18 schreef bork het volgende:

[..]

Thx, James dat kan ik ook nog wel oplepelen :) Ik wil toch specifiek het van Driek weten, no offence :) .
Je hebt gelijk, zo'n lijstje oplepelen is makkelijk. Daadwerkelijk zo'n trein krijgen niet. :)
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2013 09:30 schreef b2py het volgende:

[..]

Je las wat Klaasje zei, als de acceleratie hoog is kan je veel meer winnen dan met hogere Vmax..
Hangt samen met afstanden.
pi_131542980
Binnenlands is dat echt wel goed te doen met lagere Vmax..
  woensdag 25 september 2013 @ 09:39:20 #180
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131542982
Heb je het wel eens uitgerekend...? 300 km/h constant versus 200 km/h constant.. Het scheelt bij een afstand van 40 km/h (beiden op vol die snelheid dus..) een verschrikkelijke hoeveelheid van 4 minuten.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 09:41:20 #181
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131543031
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 08:38 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik heet dan wel geen Driek, maar RolMa met een Vmax van 250 km/h is heden ten dage echt geen uitzondering meer:

Alstom: New Pendolino (ook leverbaar zonder kantelbak)
Bombardier: Zefiro 250
Siemens: RailJet, ICx K3s
Talgo: Talgo 250
Stadler: nog niets, maar Stadler is er wel mee bezig voor een tender van SBB
Hitachi: A-Train
CAF: S/120
doe de Hitachi maar :9
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 09:41:56 #182
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131543047
quote:
14s.gif Op woensdag 25 september 2013 08:23 schreef Duvel het volgende:
Grappig, de ic Utrecht - Amersfoort om half acht met drie bakken Koploper. Way to go.
er rijdt wat zullen we maar zeggen
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 09:42:28 #183
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131543060
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 09:03 schreef J.B. het volgende:
http://m.fok.nl/nieuws/619017

[..]

IC Max is terug :D
ik haalde het gisteren nog aan _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131543124
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 09:39 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Heb je het wel eens uitgerekend...? 300 km/h constant versus 200 km/h constant.. Het scheelt bij een afstand van 40 km/h (beiden op vol die snelheid dus..) een verschrikkelijke hoeveelheid van 4 minuten.
Ik raak in de war van jou. Ene keer zeg je dat lagere Vmax niet erg is en nu weer het tegenovergestelde..
  woensdag 25 september 2013 @ 09:46:03 #185
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131543160
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2013 09:44 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik raak in de war van jou. Ene keer zeg je dat lagere Vmax niet erg is en nu weer het tegenovergestelde..
Je moet "verschrikkelijk" wat cynisch lezen. Het stelt geen reet voor. Als reiziger zou ik niet willen dat mijn kaartje daardoor twee keer zo duur wordt.
  woensdag 25 september 2013 @ 09:46:19 #186
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_131543170
Volgens mij zegt hij daar ook dat lagere Vmax niet boeit. Wat is nou helemaal 4 minuten? En dan hebben we het over 200 vs 300, nog niet eens over 200 vs 250, dat scheelt nog minder. 200 is gewoon voldoende volgens mij.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 09:46:36 #187
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131543174
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2013 09:44 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik raak in de war van jou. Ene keer zeg je dat lagere Vmax niet erg is en nu weer het tegenovergestelde..
Klaasje zegt nog steeds precies hetzelfde. Een trein met een Vmax van 200 km/h zal waarschijnlijk sneller optrekken dan een trein met een Vmax van 300 km/h en dan blijft van die 4 minuten maar weinig over, zeker omdat ze ook niet constant op topsnelheid rijden
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 25 september 2013 @ 09:54:11 #188
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_131543358
Even een crossover, ik kwam op Funda een opmerkelijk relevante foto tegen. Check de vensterbank:

As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  woensdag 25 september 2013 @ 10:08:49 #189
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131543685
Klaasje, ik ben het met je eens dat het verschil tussen 200 km/h en 300 km/h te verwaarlozen is. Van mij hoeven er ook niet zonodig treinen te komen die 250 km/h of meer halen: die treinen zijn veel te duur en de kans op succes is veel te klein (zie Fyra, zelfs als de V250 een toptrein zou zijn geweest zou het zeer moeilijk zijn geweest om er winst uit te halen).

Ik denk dat treinen die 220/230 km/h kunnen halen in de sweet spot tussen betaalbaarheid en toegankelijkheid zitten: snel genoeg om de diensten te kunnen leveren binnen acceptabele termijnen, het spreekt tot de verbeelding, en het rollend materieel blijft nog enigszins betaalbaar.

Je kunt dit soort snelheden halen met één krachtige loocmotief (een Taurus) met een aantal rijtuigen erachter, wat naar alle waarschijnlijkheid stukken goedkoper is dan een duurdere HST. Je zou zelfs kunnen overwegen om 'tweedehands' Taurussen in te zetten (ES64U4), mits deze natuurlijk door de nodige toelatingsprocedures komen.

Het moeilijke is dat de huidige concessie NS eigenlijk dwingt tot het nemen van besluiten die nadelig zijn voor de reiziger én de belastingbetaler (niet krijgen wat beloofd is), terwijl de kans dat dit NS de kop kost bijzonder groot is. De halfjaarresultaten voor 2013 waren niet positief, ik verwacht dat dat eigenlijk nog wel zo gaat blijven nu NS geen korting meer krijgt op de concessieprijs.
  woensdag 25 september 2013 @ 10:16:42 #190
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131543897
Ik vind het grappig dat je zo'n lange post aan een sweet spot van 1 minuut wijdt. Kennelijk is die toch van levensbelang.
  woensdag 25 september 2013 @ 10:18:02 #191
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131543932
Whatever.
  woensdag 25 september 2013 @ 10:48:58 #192
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_131544772
We bouwen een lijn voor 300 en gaan er 200 op rijden, wat een aanfluiting.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 25 september 2013 @ 10:49:42 #193
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_131544791
quote:
15s.gif Op woensdag 25 september 2013 09:41 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

er rijdt wat zullen we maar zeggen
Ik denk dat de reizigers op de balkons en in de gangpaden het niet met je eens zijn. Helaas worden hun kreten gesmoord in de kluwen van ledematen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 11:02:47 #194
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131545179
quote:
2s.gif Op woensdag 25 september 2013 10:49 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik denk dat de reizigers op de balkons en in de gangpaden het niet met je eens zijn. Helaas worden hun kreten gesmoord in de kluwen van ledematen.
klagen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131545409
quote:
2s.gif Op woensdag 25 september 2013 10:48 schreef Duvel het volgende:
We bouwen een lijn voor 300 en gaan er 200 op rijden, wat een aanfluiting.
Thalys?
  woensdag 25 september 2013 @ 11:19:33 #196
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_131545633
Binnenkort tot wel 13 treinen per dag met 300 wat gewoon best netjes is voor zo'n internationale verbinding. In de toekomst waarschijnlijk nog meer ook.

quote:
We bouwen een lijn voor 300
Een miljardeninvestering in wat "met de kennis van nu" de verkeerde keuze was? Dat is wel een aanfluiting ja.
quote:
en gaan er 200 op rijden
Waar niks mis mee is. Prima snelheid voor die kippeneindjes in dit kikkerlandje.
  woensdag 25 september 2013 @ 11:24:52 #197
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131545766
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2013 11:10 schreef b2py het volgende:

[..]

Thalys?
We bouwen infrastructuur die geschikt is voor 300 km/h en laten per dag maar 12 treinen per richting rijden die daar gebruik van maken, de rest gaat op slakkensnelheid.

Zelfs met 160 km/h is de route sneller dan via Den Haag en Roosendaal, maar de kosten/batenratio valt dan wel een beetje laag uit.
  woensdag 25 september 2013 @ 11:36:44 #198
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_131546085
NS_online twitterde op dinsdag 24-09-2013 om 17:27:31 Vanaf 7 okt. wijzigen op een aantal trajecten de tijden ivm #herfst *insert grapje over blaadjes op het spoor* http://t.co/Q97m9Vq1ux reageer retweet
Serieus, ik dacht dat ik een tweet zag van zo'n neppe NS account...
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  woensdag 25 september 2013 @ 11:38:06 #199
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131546127
Voor liefhebbers van Franse treinen (Darkwing :W):

"Hallo, ik ben Marin, ik ben 10 jaar oud en ik ben gek op treinen."

http://lestrainsdemarin.wordpress.com/
pi_131546743
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 11:36 schreef Fiorano het volgende:
NS_online twitterde op dinsdag 24-09-2013 om 17:27:31 Vanaf 7 okt. wijzigen op een aantal trajecten de tijden ivm #herfst *insert grapje over blaadjes op het spoor* http://t.co/Q97m9Vq1ux reageer retweet
Serieus, ik dacht dat ik een tweet zag van zo'n neppe NS account...
Dus nog meer extra reistijd per genoemd traject?
dag
pi_131546875
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 11:56 schreef Peter het volgende:

[..]

Dus nog meer extra reistijd per genoemd traject?
Een minuut ongeveer. Overstappen worden hier en daar wel een minuut krapper.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 25 september 2013 @ 12:00:13 #202
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_131546878
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 11:24 schreef James1988 het volgende:

[..]

[s]We bouwen infrastructuur die geschikt is voor 300 km/h en laten per dag maar 12 treinen per richting rijden die daar gebruik van maken, de rest gaat op slakkensnelheid.
Maak daar van: Er ligt infrastructuur die geschikt is voor 300km/h, we maken daar 12 keer dag goed gebruik van met een trein die we toch al hadden, en de rest gaat op een snelheid die nog altijd flink hoger is dan normale treinen. En dan klinkt het best logisch.
pi_131547006
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 12:00 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Een minuut ongeveer. Overstappen worden hier en daar wel een minuut krapper.
Dus er is meer kans dat de trein volgens de meetmethode op tijd rijdt.. Maar tegelijk hebben reizigers meer kans om hun aansluiting te missen omdat de overstaptijden krapper zijn geworden?

Wie wint er nu bij deze oplossing? De reiziger dus totaal niet..
dag
pi_131547142
Ach, zo'n ramp vind ik het niet. Vorig jaar werkte het best goed.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_131547171
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 12:06 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ach, zo'n ramp vind ik het niet. Vorig jaar werkte het best goed.
Voor de punctualiteitscijfers zal het erg goed zijn ja ^O^.
dag
  woensdag 25 september 2013 @ 12:10:59 #206
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131547291
Vanochtend weer zo'n mooi staaltje "goed voor de punctualiteitscijfers": IC naar Lelystad komt binnenrijden op Den Haag HS (in de trein stond "Overstap sprinter Den Haag Centraal") en op het perron kon ik nog net de sluitseinen van die sprinter zien....
pi_131547361
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 12:07 schreef Peter het volgende:

[..]

Voor de punctualiteitscijfers zal het erg goed zijn ja ^O^.
Na 9 jaar gezeik op Zwolle-Deventer vv en drie keer een STS over de overweg naast het station in Wijhe heb ik liever dit (y)
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_131547687
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 12:13 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Na 9 jaar gezeik op Zwolle-Deventer vv en drie keer een STS over de overweg naast het station in Wijhe heb ik liever dit (y)
Welk gezeik en welk Stop-Tonend-Sein staat er 3 keer?
Aan dat sein kon je altijd zien of de trein richting Zwolle op tijd kwam. Als die niet 4-5 minuten voor vertrektijd op rood sprong, wist je al dat de trein te laat was. Omroepen werd niet vaak gedaan destijds.
dag
  woensdag 25 september 2013 @ 12:23:00 #209
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_131547701
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 11:19 schreef ReisT het volgende:
Binnenkort tot wel 13 treinen per dag met 300 wat gewoon best netjes is voor zo'n internationale verbinding. In de toekomst waarschijnlijk nog meer ook.

[..]

Een miljardeninvestering in wat "met de kennis van nu" de verkeerde keuze was? Dat is wel een aanfluiting ja.

[..]

Waar niks mis mee is. Prima snelheid voor die kippeneindjes in dit kikkerlandje.
Steek die kennis van nu maar in je hol. Als je een HSL bouwt, moet je er hard op rijden. Dat de vervoerder faalt, wil niet zeggen dat de fout bij de infrastructuur ligt. Zelfs Amsterdam - Utrecht en de Hanzelijn zijn voor 200 km/u ontworpen. Dan moet je op de HSL toch harder rijden om het niet het lachertje van Europa te zijn.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 12:26:13 #210
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131547813
dat laatste zijn wel toch al
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131547847
En die "slechts" 5 minuten verschil maken natuurlijk best uit als het gaat om 20 minuten of 25 minuten voor Schiphol-Rotterdam. Dat is 20% van de hele reisduur.
pi_131547907
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 12:22 schreef Peter het volgende:

[..]

Welk gezeik en welk Stop-Tonend-Sein staat er 3 keer?
Aan dat sein kon je altijd zien of de trein richting Zwolle op tijd kwam. Als die niet 4-5 minuten voor vertrektijd op rood sprong, wist je al dat de trein te laat was. Omroepen werd niet vaak gedaan destijds.
Gezeik alsin; doorschietende VIRM's door een rood sein heen, 3 keer in 9 jaar. Omroepen worden ook niet normaal gedaan tijdens de zomerperiode dus daar is niet zoveel verschil in. Gezeik; veel vertraging, veel aansluitingen die gemist werden, dat is met deze maatregelen afgenomen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 12:34:45 #213
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131548108
het aangeven van treinlengtes kan al helpen om vertragingen in te perken, omdat het zorgt voor betere verdeling van de passagiers
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 25 september 2013 @ 12:35:13 #214
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_131548119
quote:
14s.gif Op woensdag 25 september 2013 12:26 schreef Peterselieman het volgende:
dat laatste zijn wel toch al
Samen met de Denen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 12:41:09 #215
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131548322
quote:
7s.gif Op woensdag 25 september 2013 12:35 schreef Duvel het volgende:

[..]

Samen met de Denen.
die lijken nu juist stappen in de goede richting te gaan zetten
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131549041
Is al het mDDM inmiddels al van de baan?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 13:08:37 #217
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131549107
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 13:05 schreef GlenSpey het volgende:
Is al het mDDM inmiddels al van de baan?
ja, al wachten de laatste stammetjes nog op revisie
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 25 september 2013 @ 13:10:49 #218
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_131549168
quote:
2s.gif Op woensdag 25 september 2013 12:23 schreef Duvel het volgende:

[..]

Als je een HSL bouwt, moet je er hard op rijden.
Daarom wordt er ook hard op gereden, door de Thalys. En 12 per dag is best behoorlijk, er zijn genoeg HSL's in andere landen waar dat aantal niet gehaald wordt.

We moeten gewoon een keer af van het idee dat ALLE treinen die van de HSL gebruik maken zo hard moeten rijden. In onze buurlanden snapt men tenminste dat als die lijn er toch ligt, je die prima - naast de echte HST's natuurlijk - kan gebruiken voor andere treinen die 'slechts' 200 rijden. Zodat de regionale reizigers er ook wat aan hebben dat die lijn er ligt.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 13:23:50 #219
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131549534
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 13:10 schreef ReisT het volgende:

[..]

Daarom wordt er ook hard op gereden, door de Thalys. En 12 per dag is best behoorlijk, er zijn genoeg HSL's in andere landen waar dat aantal niet gehaald wordt.

We moeten gewoon een keer af van het idee dat ALLE treinen die van de HSL gebruik maken zo hard moeten rijden. In onze buurlanden snapt men tenminste dat als die lijn er toch ligt, je die prima - naast de echte HST's natuurlijk - kan gebruiken voor andere treinen die 'slechts' 200 rijden. Zodat de regionale reizigers er ook wat aan hebben dat die lijn er ligt.
zeker, alleen als de NS dat gaat doen dan voldoen ze in de verste verte niet meer aan wat ze in de HSL-concessie beloofd hebben. Daarom zou die concessie dan ook ingetrokken moeten worden en opnieuw uitgeschreven moeten worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131549572
quote:
14s.gif Op woensdag 25 september 2013 13:23 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

zeker, alleen als de NS dat gaat doen dan voldoen ze in de verste verte niet meer aan wat ze in de HSL-concessie beloofd hebben. Daarom zou die concessie dan ook ingetrokken moeten worden en opnieuw uitgeschreven moeten worden.
Non sequitur en niet in het maatschappelijk belang. En wel om wat Klaasje hieronder schrijft.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 25 september 2013 @ 13:25:20 #221
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131549573
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 12:27 schreef Igen het volgende:
En die "slechts" 5 minuten verschil maken natuurlijk best uit als het gaat om 20 minuten of 25 minuten voor Schiphol-Rotterdam. Dat is 20% van de hele reisduur.
Die vijf minuten zorgen voor zo ontzettend veel meer kosten dat reizigers dat niet willen betalen. Als de belastingbetaler dat ook niet wil betalen zijn die laatste vijf minuten simpelweg exit als je verstandig bent.
  woensdag 25 september 2013 @ 13:26:57 #222
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131549610
quote:
14s.gif Op woensdag 25 september 2013 13:23 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

zeker, alleen als de NS dat gaat doen dan voldoen ze in de verste verte niet meer aan wat ze in de HSL-concessie beloofd hebben. Daarom zou die concessie dan ook ingetrokken moeten worden en opnieuw uitgeschreven moeten worden.
De gecombineerde concessie wordt per 2015 uitgeschreven. Prima toch?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 13:29:13 #223
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131549671
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2013 13:26 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

De gecombineerde concessie wordt per 2015 uitgeschreven. Prima toch?
niet echt, want dan beloon je de NS voor de puinhopen die er gemaakt zijn. Dat kan ook niet helemaal de bedoeling zijn, zeker niet omdat de overheid de NS als melkkoe gaat gebruiken in plaats van echt iets te doen voor de reiziger
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 25 september 2013 @ 13:32:53 #224
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131549767
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2013 13:26 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

De gecombineerde concessie wordt per 2015 uitgeschreven. Prima toch?
Die concessie is (vooralsnog) gestoeld op de eerdere HRN- en HSL-concessies, inclusief inkomsten en bedieningspatroon. Als je dat significant gaat wijzigen (omdat de vervoerder niet anders wil) krijg je een heel andere situatie waarbij je je moet afvragen of je nog wel door wilt zetten.

Ik kan me voorstellen waarom je als overheid zijnde toch vooral door wil gaan met die concessie: ¤ 160 miljoen per jaar aan concessieinkomsten (100 voor de HSL, 60 voor het HRN). Stop je de integratie en besteed je de HSL opnieuw aan, dan ga je dat bedrag er nooit meer uithalen.

Als reiziger én belastingbetaler vind ik het echter onacceptabel dat een bedrijf dat er al 4 jaar een ontzettende puinhoop van maakt z'n beloftes niet hoeft na te komen en nog 12 jaar lang mag blijven aanmodderen op de HSL.
  woensdag 25 september 2013 @ 13:34:40 #225
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_131549832
Het probleem met lagere en hogere snelheden mengen, is dat de capaciteit van het baanvak niet optimaal benut wordt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 25 september 2013 @ 13:41:33 #226
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_131550032
Maar voor alleen hoge snelheid is zo weinig markt dat de capaciteit van het baanvak nog veel minder wordt benut. Ik zie daarom niet in waarom je het (vooralsnog) niet gewoon kunt combineren.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  woensdag 25 september 2013 @ 13:44:57 #227
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131550134
quote:
2s.gif Op woensdag 25 september 2013 13:34 schreef Duvel het volgende:
Het probleem met lagere en hogere snelheden mengen, is dat de capaciteit van het baanvak niet optimaal benut wordt.
Als je helemaal niet rijdt omdat hard te duur is benut je de capaciteit helemaal niet. Dat is pas optimaal. ^O^
pi_131550223
Zolang er maximaal 4 treinen per uur over die HSL gaan lijkt me de maximale baanvakcapaciteit sowieso niet erg relevant.
  woensdag 25 september 2013 @ 13:48:38 #229
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131550243
quote:
2s.gif Op woensdag 25 september 2013 13:29 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

niet echt, want dan beloon je de NS voor de puinhopen die er gemaakt zijn. Dat kan ook niet helemaal de bedoeling zijn, zeker niet omdat de overheid de NS als melkkoe gaat gebruiken in plaats van echt iets te doen voor de reiziger
Een geïntegreerd model is nog altijd beter dan een losse HSL waar ook al niet hard overheen gereden gaat worden lijkt mij. Daarnaast heeft de overheid puinhopen gefaciliteerd en zelfs bevorderd dus ik zou niet inzien waarom een andere partij niet gebruik zou maken van de ruimte die er is om puinhopen te maken. Je hebt gelijk dat NS gefaald heeft. Je hebt niet gelijk dat het dan vanzelfsprekend is dat iemand anders dan mag rijden juist omdat de situatie veel complexer is dan een bakker om de hoek die zijn het brood in de oven laat verbranden terwijl er op de volgende hoek een andere bakker zit.
  woensdag 25 september 2013 @ 13:50:09 #230
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131550287
quote:
14s.gif Op woensdag 25 september 2013 13:48 schreef KomtTijd... het volgende:
Zolang er maximaal 4 treinen per uur over die HSL gaan lijkt me de maximale baanvakcapaciteit sowieso niet erg relevant.
Even theoretisch beschouwd..: Als je alleen de HSL bekijkt kunnen daar 4 treinen per uur met 160 km/h en 4 treinen per uur met 300 km/h prima door elkaar heen rijden qua capaciteit. Komt het toevallig slecht uit dan zet je de Benelux bij Noorderkempen aan de kant. Prima toch?
  woensdag 25 september 2013 @ 13:51:32 #231
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131550325
Van mij hoeft het niet per sé een andere partij te worden, als NS opnieuw de beste kaarten heeft mag NS het van mij best opnieuw doen. Wat ik van belang vind is dat de overheid duidelijk opstelt wat er van de vervoerder verwacht wordt (minimale bediening, aan rijtijden, enz) en hierop handhaaft.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 13:54:17 #232
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131550409
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 13:48 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Een geïntegreerd model is nog altijd beter dan een losse HSL waar ook al niet hard overheen gereden gaat worden lijkt mij. Daarnaast heeft de overheid puinhopen gefaciliteerd en zelfs bevorderd dus ik zou niet inzien waarom een andere partij niet gebruik zou maken van de ruimte die er is om puinhopen te maken. Je hebt gelijk dat NS gefaald heeft. Je hebt niet gelijk dat het dan vanzelfsprekend is dat iemand anders dan mag rijden juist omdat de situatie veel complexer is dan een bakker om de hoek die zijn het brood in de oven laat verbranden terwijl er op de volgende hoek een andere bakker zit.
ik zeg nergens dat de NS het niet uit mag voeren. Zowel de NS als de overheid moeten ervoor zorgen dat de reiziger tegemoet wordt gekomen, omdat er een puinhoop van is gemaakt. Het van de NS een melkkoe maken helpt hier in ieder geval niet bij -O-
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131550410
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 13:51 schreef James1988 het volgende:
Van mij hoeft het niet per sé een andere partij te worden, als NS opnieuw de beste kaarten heeft mag NS het van mij best opnieuw doen. Wat ik van belang vind is dat de overheid duidelijk opstelt wat er van de vervoerder verwacht wordt (minimale bediening, aan rijtijden, enz) en hierop handhaaft.
Dat strookt toch niet met je eerdere opmerking? In dat geval sluit je het wanpresterende bedrijf toch uit van weer bieden? Wat schiet je er anders mee op?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 25 september 2013 @ 14:01:55 #234
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131550683
quote:
14s.gif Op woensdag 25 september 2013 13:54 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ik zeg nergens dat de NS het niet uit mag voeren. Zowel de NS als de overheid moeten ervoor zorgen dat de reiziger tegemoet wordt gekomen, omdat er een puinhoop van is gemaakt. Het van de NS een melkkoe maken helpt hier in ieder geval niet bij -O-
Op zich kan je NS het beste faciliteren om te zorgen dat een maximum aan (vervoers-)marktpotentieel benut kan worden. Daar is die integratie en harder rijden juist een hele sterke in omdat je daar gezamelijk meer uit kunt halen dan van een losse HSL- of HRN-concessie.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 14:04:22 #235
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131550759
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 14:01 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Op zich kan je NS het beste faciliteren om te zorgen dat een maximum aan (vervoers-)marktpotentieel benut kan worden. Daar is die integratie en harder rijden juist een hele sterke in omdat je daar gezamelijk meer uit kunt halen dan van een losse HSL- of HRN-concessie.
absoluut, alleen dat zie ik helaas niet gebeuren als het huidige beleid wordt gehandhaafd.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 25 september 2013 @ 14:14:31 #236
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131551062
quote:
2s.gif Op woensdag 25 september 2013 14:04 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

absoluut, alleen dat zie ik helaas niet gebeuren als het huidige beleid wordt gehandhaafd.
Zie jij bij een gelijkblijvend beleid een aanbestede concessie wel lukken dan?
  woensdag 25 september 2013 @ 14:16:44 #237
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131551121
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 14:14 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Zie jij bij een gelijkblijvend beleid een aanbestede concessie wel lukken dan?
Ik niet. Dat zal óók anders moeten.
pi_131551132
Routekaart voor verder te ondernemen stappen na cancelen hogesnelheidsaspiraties NS:

http://www.voorbeterov.nl/130923.php
  woensdag 25 september 2013 @ 14:18:28 #239
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131551172
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 14:16 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik niet. Dat zal óók anders moeten.
Zou hét betoog van VBOV niet daarop gericht moeten zijn in plaats van op wegwezen met NS, een ander mag het proberen?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 14:18:40 #240
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131551183
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 14:14 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Zie jij bij een gelijkblijvend beleid een aanbestede concessie wel lukken dan?
nee, want die komt er niet, omdat de overheid bij onderhands gunnen meer kan verdienen.

Het zou zo moeten zijn dat het de reiziger ten goede komt en dat is al tijden het probleem dat dit niet voldoende gebeurt
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131551413
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 14:18 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Zou hét betoog van VBOV niet daarop gericht moeten zijn in plaats van op wegwezen met NS, een ander mag het proberen?
NS: "Ansaldo bakt er chronisch niets van. Geer vertrouwen meer in. Einde contract en schadevergoeding dokken."

MVBOV: "NS bakt er chronisch niets van. Geen vertrouwen meer in. Einde contract en schadevergoeding dokken."

Want zo werkt het inderdaad. Als je leverancier er chronisch een potje van maakt, dan komt de dag dat je afscheid moet nemen.
  woensdag 25 september 2013 @ 14:34:20 #242
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131551690
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 14:26 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

NS: "Ansaldo bakt er chronisch niets van. Geer vertrouwen meer in. Einde contract en schadevergoeding dokken."

MVBOV: "NS bakt er chronisch niets van. Geen vertrouwen meer in. Einde contract en schadevergoeding dokken."

Want zo werkt het inderdaad. Als je leverancier er chronisch een potje van maakt, dan komt de dag dat je afscheid moet nemen.
Je doet aan oversimplificaties en daar is niemand mee gebaat als daar het onderliggende probleem niet mee wordt opgelost.
pi_131552066
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 14:34 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Je doet aan oversimplificaties en daar is niemand mee gebaat als daar het onderliggende probleem niet mee wordt opgelost.
Het onderliggende probleem wordt toch opgelost/weggenomen als je er een andere vervoerder neer zet die al wel ervaring heeft met HSL-diensten?
dag
pi_131552324
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 14:43 schreef Peter het volgende:

[..]

Het onderliggende probleem wordt toch opgelost/weggenomen als je er een andere vervoerder neer zet die al wel ervaring heeft met HSL-diensten?
Hoe kom je daarbij? Wat wordt er dan opgelost?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 25 september 2013 @ 14:52:14 #245
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131552358
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 14:43 schreef Peter het volgende:

[..]

Het onderliggende probleem wordt toch opgelost/weggenomen als je er een andere vervoerder neer zet die al wel ervaring heeft met HSL-diensten?
Het onderliggende probleem is dat het ministerie zich niet of nauwelijks wil bemoeien met vervoersdiensten. Daarmee geef je vervoerders of dat nu NS, Arriva of Connexxion is een vrijbrief om te beknibbelen op diverse kwaliteitsaspecten die belangrijk zijn voor een betrouwbaar en goed openbaar vervoerssysteem. NS kan blunderen door een combinatie van een lakse overheid en onhandig beleid in het verleden. Zoiets hebben busvervoerders in bepaalde delen van Nederland ook gedaan op het moment dat de overheid niet wenste toe te zien op het OV. Dat zie je ook in het regionale busvervoer in Groot Britannië wat alleen op basis van kostprijs gegunt wordt. Op het moment dat je marktwerking gebruikt om een nutsvoorziening te regelen via een tijdelijk monopolie (=concessie) moet je je ervan bewust zijn dat je kwaliteit alleen kunt afdwingen door goede prikkels in een contract op te nemen. Dat komt niet door de concurrentie in de aanbestedingsfase.
pi_131552450
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 14:50 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Hoe kom je daarbij? Wat wordt er dan opgelost?
Gebrek aan kennis bij de NS. Gebrek aan wil om een goed product te leveren. Gebrek aan prikkels doordat de concessie toch niet wordt afgenomen.
dag
pi_131552500
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 14:52 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Het onderliggende probleem is dat het ministerie zich niet of nauwelijks wil bemoeien met vervoersdiensten. Daarmee geef je vervoerders of dat nu NS, Arriva of Connexxion is een vrijbrief om te beknibbelen op diverse kwaliteitsaspecten die belangrijk zijn voor een betrouwbaar en goed openbaar vervoerssysteem. NS kan blunderen door een combinatie van een lakse overheid en onhandig beleid in het verleden. Zoiets hebben busvervoerders in bepaalde delen van Nederland ook gedaan op het moment dat de overheid niet wenste toe te zien op het OV. Dat zie je ook in het regionale busvervoer in Groot Britannië wat alleen op basis van kostprijs gegunt wordt. Op het moment dat je marktwerking gebruikt om een nutsvoorziening te regelen via een tijdelijk monopolie (=concessie) moet je je ervan bewust zijn dat je kwaliteit alleen kunt afdwingen door goede prikkels in een contract op te nemen. Dat komt niet door de concurrentie in de aanbestedingsfase.
Je vergeet dat Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia rekenschap moeten afleggen aan lagere overheden die wel dichter bij hun burger zitten dan het Haagse pluche. Dat gaat in mijn ogen al een stuk beter dan hoe de NS en het ministerie van I&M met elkaar omgaan.
dag
pi_131552502
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 14:55 schreef Peter het volgende:

[..]

Gebrek aan kennis bij de NS. Gebrek aan wil om een goed product te leveren. Gebrek aan prikkels doordat de concessie toch niet wordt afgenomen.
Kennis kan eenvoudig ingekocht worden. Hoe kom je erbij dat er geen wil is om een goed product te leveren? Maken die vijf minuten daadwerkelijk het onderscheid tussen een slecht en een goed product? Hoezo is het een gebrek aan prikkels als de concessie niet wordt ingetrokken?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 25 september 2013 @ 14:58:02 #249
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131552527
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 14:57 schreef Peter het volgende:

[..]

Je vergeet dat Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia rekenschap moeten afleggen aan lagere overheden die wel dichter bij hun burger zitten dan het Haagse pluche. Dat gaat in mijn ogen al een stuk beter dan hoe de NS en het ministerie van I&M met elkaar omgaan.
Dat versterkt eerder mijn argument dat dat het het afzwakt denk ik.
pi_131552559
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 14:57 schreef Peter het volgende:

[..]

Je vergeet dat Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia rekenschap moeten afleggen aan lagere overheden die wel dichter bij hun burger zitten dan het Haagse pluche. Dat gaat in mijn ogen al een stuk beter dan hoe de NS en het ministerie van I&M met elkaar omgaan.
Als je dit zegt heb je echt een grondig gebrek aan feitenkennis aangezien het daar net zo fout is gegaan als bij de NS op een schaal die nog eens een veel grotere impact heeft ook.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_131552689
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 14:57 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Kennis kan eenvoudig ingekocht worden. Hoe kom je erbij dat er geen wil is om een goed product te leveren? Maken die vijf minuten daadwerkelijk het onderscheid tussen een slecht en een goed product? Hoezo is het een gebrek aan prikkels als de concessie niet wordt ingetrokken?
Zie jij de NS jaren na aanvang en gunning van de concessie op de HSL een product leveren dat voldoet aan de eisen van de concessie? Ik niet. Ik zie alleen maar een verslechtering in het aanbod.
dag
  woensdag 25 september 2013 @ 15:03:43 #252
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131552724
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 14:58 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Als je dit zegt heb je echt een grondig gebrek aan feitenkennis aangezien het daar net zo fout is gegaan als bij de NS op een schaal die nog eens een veel grotere impact heeft ook.
Er zit een kern van waarheid in in wat hij zegt.. Het werkt alleen heel indirect.. Na de eerste aanbesteding ging het fout. Bij de tweede wordt dat opgepakt na onrusten in de politiek en bij de ambtenarij en in de tweede concessie gaat het goed. Maar dat vergt wel een actieve overheid en dat sluit weer aan bij mijn betoog hierboven... Zonder actieve overheid heb je niets aan marktwerking bij een nutsvoorziening.
pi_131552733
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 14:58 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Als je dit zegt heb je echt een grondig gebrek aan feitenkennis aangezien het daar net zo fout is gegaan als bij de NS op een schaal die nog eens een veel grotere impact heeft ook.
Wijs mij maar een OV-concessie van de regionale vervoerders aan waar er helemaal géén trein rijdt volgens de afgesproken concessie. En waar men lijnen of delen van lijnen zomaar heeft geschrapt.
dag
pi_131552760
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:03 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Er zit een kern van waarheid in in wat hij zegt.. Het werkt alleen heel indirect.. Na de eerste aanbesteding ging het fout. Bij de tweede wordt dat opgepakt na onrusten in de politiek en bij de ambtenarij en in de tweede concessie gaat het goed. Maar dat vergt wel een actieve overheid en dat sluit weer aan bij mijn betoog hierboven... Zonder actieve overheid heb je niets aan marktwerking bij een nutsvoorziening.
Maar de Rijksoverheid heeft toch al vele jaren ervaring met aanbesteden? En met spoor? Waarom gaat het hen dan zo vaak fout en leert de lokale overheid er wel (sneller) van?
dag
  woensdag 25 september 2013 @ 15:04:51 #255
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131552767
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:03 schreef Peter het volgende:

[..]

Wijs mij maar een OV-concessie van de regionale vervoerders aan waar er helemaal géén trein rijdt volgens de afgesproken concessie. En waar men lijnen of delen van lijnen zomaar heeft geschrapt.
Veolia Limburg is gigantisch uit de klauwen gelopen. Het bedrijf ging bijna failliet en is met illegale staatssteun in de lucht gehouden.
  woensdag 25 september 2013 @ 15:05:27 #256
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131552794
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:04 schreef Peter het volgende:

[..]

Maar de Rijksoverheid heeft toch al vele jaren ervaring met aanbesteden? En met spoor? Waarom gaat het hen dan zo vaak fout en leert de lokale overheid er wel (sneller) van?
Zie mijn eerdere argument. Desinteresse. RWS is heel infrastructuurgericht dus dat gaat wel goed.
pi_131552810
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Veolia Limburg is gigantisch uit de klauwen gelopen. Het bedrijf ging bijna failliet en is met illegale staatssteun in de lucht gehouden.
En de NS heeft fikse kortingen gekregen op de 'huurprijs' van de HSL en vlat alsnog bijna om. En levert nu alsnog niets.
dag
pi_131552840
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:05 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Zie mijn eerdere argument. Desinteresse.
Er zijn te weinig prikkels NS te bestraffen omdat een verlies toch wel op de reiziger wordt afgewenteld en winst wordt afgeroomd door de aandeelhouder.
dag
pi_131552851
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:02 schreef Peter het volgende:

[..]

Zie jij de NS jaren na aanvang en gunning van de concessie op de HSL een product leveren dat voldoet aan de eisen van de concessie? Ik niet. Ik zie alleen maar een verslechtering in het aanbod.
Ik zeg nergens dat het een heel wenselijke situatie is. Het stoort me alleen dat er heel dogmatisch gehamerd wordt op heraanbestedingen. En dat is nog afgezien van de vraag of de NS daadwerkelijk niet aan de concessie voldoet.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_131552951
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:07 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ik zeg nergens dat het een heel wenselijke situatie is. Het stoort me alleen dat er heel dogmatisch gehamerd wordt op heraanbestedingen. En dat is nog afgezien van de vraag of de NS daadwerkelijk niet aan de concessie voldoet.
Die slappe ministers van I&M hebben al heel wat aderlatingen op de concessie toegestaan.
- Weg directe Haagse verbinding met Brussel
- Weg al jaren moeten rijden
- Weg verplichting aan de rijtijden te houden, nu er te traag vervangend materieel is besteld
De NS komt er mee weg. Maar in beginsel is het de NS die een wanprestatie levert. Dat I&M daarbij zit te slapen (of bewust niet ingrijpt) is een tweede.
dag
  woensdag 25 september 2013 @ 15:10:15 #261
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131552969
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:06 schreef Peter het volgende:

[..]

Er zijn te weinig prikkels NS te bestraffen omdat een verlies toch wel op de reiziger wordt afgewenteld en winst wordt afgeroomd door de aandeelhouder.
Heb jij gelezen wat ik schrijf? Je hoeft je niet door mijn argumenten te laten overtuigen maar dan hoef ik niet verder te discussiëren natuurlijk. Dan kunnen we het beter leuk over treintjes gaan hebben.
pi_131552970
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:05 schreef Peter het volgende:

[..]

En de NS heeft fikse kortingen gekregen op de 'huurprijs' van de HSL en vlat alsnog bijna om. En levert nu alsnog niets.
NS valt om... Niet volgens de jaarcijfers die ik heb gezien maar vertel eens?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_131553021
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:09 schreef Peter het volgende:

[..]

Die slappe ministers van I&M hebben al heel wat aderlatingen op de concessie toegestaan.
- Weg directe Haagse verbinding met Brussel
- Weg al jaren moeten rijden
- Weg verplichting aan de rijtijden te houden, nu er te traag vervangend materieel is besteld
De NS komt er mee weg. Maar in beginsel is het de NS die een wanprestatie levert. Dat I&M daarbij zit te slapen (of bewust niet ingrijpt) is een tweede.
Populisme pur sang.
- De Haagse verbinding is getorpedeerd door de NMBS, die wilden eigenlijk al geen HSL, laat staan een extra verbinding met Den Haag
- Al jaren moeten rijden? Volgens de concessie pas als er treinen waren.
- Soit, het enige wat feitelijk waar is. Maar voor die vijf minuten moet je niet miepen, vind ik.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 25 september 2013 @ 15:12:53 #264
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131553057
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:11 schreef DeaDLocK2K het volgende:

- Soit, het enige wat feitelijk waar is. Maar voor die vijf minuten moet je niet miepen, vind ik.
Zeker niet als je daar mogelijk zelfs frequenties of prijsvoordelen voor terug kan krijgen. Al zou dat wel onderdeel van het aanbod moeten zijn mijns inziens.
pi_131553508
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:10 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

NS valt om... Niet volgens de jaarcijfers die ik heb gezien maar vertel eens?
Laat ik het dan specificeren: NS Highspeed zou failliet gegaan zijn als er geen korting werd gegeven op de jaarlijkse infrastructuurheffing voor de HSL.
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:10 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Heb jij gelezen wat ik schrijf? Je hoeft je niet door mijn argumenten te laten overtuigen maar dan hoef ik niet verder te discussiëren natuurlijk. Dan kunnen we het beter leuk over treintjes gaan hebben.
Niemand verplicht je iets. Maar je kan niet met droge ogen beweren dat NS Highspeed levert wat is afgesproken en aan het publiek is beloofd.
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:11 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Populisme pur sang.
- De Haagse verbinding is getorpedeerd door de NMBS, die wilden eigenlijk al geen HSL, laat staan een extra verbinding met Den Haag
Staat wel in de concessie, boeit de reiziger niet wie er debet aan is, NS Highspeed had ingetekend om die te gaan rijden.
quote:
- Al jaren moeten rijden? Volgens de concessie pas als er treinen waren.
En wie heeft er contracten met de treinenbouwer gesloten die berucht stond om slechte levertijden en een slecht product? De Reiziger? Nee toch?
quote:
- Soit, het enige wat feitelijk waar is. Maar voor die vijf minuten moet je niet miepen, vind ik.
Laat dan alles maar klassiek rijden.. scheelt maar een paar minuten toch?
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:12 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Zeker niet als je daar mogelijk zelfs frequenties of prijsvoordelen voor terug kan krijgen. Al zou dat wel onderdeel van het aanbod moeten zijn mijns inziens.
Denk jij dat NS Highspeed straks tarieven gaat aanbieden die ook maar een beetje bij de lage prijs en flexibiliteit van de oude BeNeLux-trein in de buurt komen? Daar kunnen ze de heffing niet van betalen, dus vast niet. Ergo een verslechtering.
dag
  woensdag 25 september 2013 @ 15:28:34 #266
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131553611
Bij DB is er vanaf deze week ook de mogelijkheid om op 100 stations een halfuur gratis wifi per dag te gebruiken: http://www.bahn.de/p/view/service/bahnhof/wlan_bahnhof.shtml
pi_131553693
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:26 schreef Peter het volgende:
Staat wel in de concessie, boeit de reiziger niet wie er debet aan is, NS Highspeed had ingetekend om die te gaan rijden.
Het boeit de reiziger niet, wat de reiziger wel boeit is lage prijzen en hoge frequenties. En die trein naar Den Haag boeit ze ook redelijk weinig.

quote:
En wie heeft er contracten met de treinenbouwer gesloten die berucht stond om slechte levertijden en een slecht product? De Reiziger? Nee toch?
Als je niet snapt hoe aanbesteden werkt dan heeft het geen zin om hier een discussie over te voeren. De NS was wettelijk verplicht om met AnsaldoLelystad in zee te gaan.

quote:
Laat dan alles maar klassiek rijden.. scheelt maar een paar minuten toch?
Weer een gebrek aan kennis of chargeer je gewoon maar wat?

quote:
Denk jij dat NS Highspeed straks tarieven gaat aanbieden die ook maar een beetje bij de lage prijs en flexibiliteit van de oude BeNeLux-trein in de buurt komen? Daar kunnen ze de heffing niet van betalen, dus vast niet. Ergo een verslechtering.
Die heffing moet dan ook fors naar beneden.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 25 september 2013 @ 15:34:31 #268
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131553823
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:26 schreef Peter het volgende:
[..]

Niemand verplicht je iets. Maar je kan niet met droge ogen beweren dat NS Highspeed levert wat is afgesproken en aan het publiek is beloofd.
Dat heb ik ook nergens gezegd. Want ik ben het ook niet met die stelling eens. Ik ben het alleen niet eens met de gevolgtrekking die vervolgens getrokken wordt omdat de werkelijkheid nu eenmaal veel gecompliceerder is dan door jou gesteld wordt.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 15:35:18 #269
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131553855
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:30 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Die heffing moet dan ook fors naar beneden.
het is de enige manier om een goed aanbod via de HSL te kunnen krijgen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131553862
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:30 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Het boeit de reiziger niet, wat de reiziger wel boeit is lage prijzen en hoge frequenties. En die trein naar Den Haag boeit ze ook redelijk weinig.
Vandaar de LageLanden Lijn en de angst van de NS en de minister daarvoor?;) En de goede bezetting van de BENeLuxtrein?
quote:
[..]

Als je niet snapt hoe aanbesteden werkt dan heeft het geen zin om hier een discussie over te voeren. De NS was wettelijk verplicht om met AnsaldoLelystad in zee te gaan.
Laat mij de wet maar zien waar staat dat kwaliteit en ervaring niet als eis van de bouwer opgenomen mocht worden bij de aanbesteding. En dat men geen boeteclausule mocht toevoegen als de leveringstijd fors werd overschreden. Ik zie die wetteksten graag!
quote:
[..]

Weer een gebrek aan kennis of chargeer je gewoon maar wat?
Chargeren is ook leuk, maar ik volg het dossier toch echt al een hele tijd en met een studie die aansluit bij aanbestedingen en beleid kan je niet zeggen dat ik er niets vanaf weet ;).
quote:
[..]

Die heffing moet dan ook fors naar beneden.
NS Highspeed heeft zelf ingeschreven voor een veel te hoog bedrag.
dag
pi_131553998
quote:
14s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:35 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

het is de enige manier om een goed aanbod via de HSL te kunnen krijgen
Dat kan bij een nieuwe aanbesteding. Er zal geen vervoerder zijn die het in zijn hoofd haalt nu nog een onmogelijk bedrag te bieden.
Maar nu onderhands NS Highspeed korting geven en marktpartijen uit te sluiten is niet fair.
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:34 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Dat heb ik ook nergens gezegd. Want ik ben het ook niet met die stelling eens. Ik ben het alleen niet eens met de gevolgtrekking die vervolgens getrokken wordt omdat de werkelijkheid nu eenmaal veel gecompliceerder is dan door jou gesteld wordt.
De kern is dat NS Highspeed niet levert wat afgesproken is en dat ze daarvoor nog beloond wordt met kortingen, verminderde dienstverlening te tolereren en zicht op uitsluiten van concurrentie bij het samenvoegen van HSL en HRN concessies.
dag
pi_131554164
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:35 schreef Peter het volgende:

[..]

Vandaar de LageLanden Lijn en de angst van de NS en de minister daarvoor?;) En de goede bezetting van d eBENeLuxtrein?
De NS heeft inderdaad gelogen over de bezetting van de Beneluxtrein. Nou jah, foei toch. Het aantal reizigers van/naar Den Haag is niet zo bizar groot en was vooral omdat het de tweede IC per uur was tussen Dordrecht en Roosendaal. Bij de LageLandenLijn heeft NS gebruik gemaakt van haar wettelijk recht om de ACM in te schakelen. Ieder weldenkend bedrijf zou dat gedaan hebben als de mogelijkheid zich voor zou doen, het kan namelijk een negatieve weerslag hebben op je eigen bedrijfsresultaat. Dat is geen angst, dat is gebruik maken van de mogelijkheden die er door de wetgever neergelegd zijn.

quote:
Laat mij de wet maar zien waar staat dat kwaliteit en ervaring niet als eis van de bouwer opgenomen mocht worden bij de aanbesteding. En dat men geen boeteclausule mocht toevoegen als de leveringstijd fors werd overschreden. Ik zie die wetteksten graag!
Die wet is er niet. Alleen waren er ten tijde van de gunning geen kwaliteitsissues, er was alleen sprake van vertraagde levering. Vertraging die op dat moment nog niet buitensporig was in vergelijking met andere treinenbouwers. Het toelatingsproces is nou eenmaal heel erg pijnlijk. In het contract met AnsaldoBreda staat een boeteclausule van 20% van het aankoopbedrag bij veel te late levering. Of dit wel of niet opgeëist gaat worden is aan de juristen van de bedrijven.

quote:
Chargeren is ook leuk, maar ik volg het dossier toch echt al een hele tijd en met een studie die aansluit bij aanbestedingen en beleid kan je niet zeggen dat ik er niets vanaf weet ;).
Dan volg je het dossier ogenschijnlijk maar half want je weet niet eens dat er een boeteclausule is, je weet niet wat de regels omtrent aanbestedingen zijn en het grootste gedeelte van je argumenten is napraterij van reizigersorganisaties die er zelf al even weinig kaas van hebben gegeten. Iedere keer dat je hier feiten gepresenteerd krijgt draai je er omheen of je komt met nieuwe tegenvragen.

quote:
NS Highspeed heeft zelf ingeschreven voor een veel te hoog bedrag.
Dat kan wel zo zijn maar dat betekent niet dat het bedrag niet veel te hoog is. Dit is onrendabel en oneconomisch. Dat zag je ook duidelijk tijdens de enorme verlaging van de Fyra-toeslagen, daarna zaten die treinen in de spits opeens wél vol.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 15:44:19 #273
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131554174
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:39 schreef Peter het volgende:

[..]

Dat kan bij een nieuwe aanbesteding. Er zal geen vervoerder zijn die het in zijn hoofd haalt nu nog een onmogelijk bedrag te bieden.
Maar nu onderhands NS Highspeed korting geven en marktpartijen uit te sluiten is niet fair.
klopt, maar een lagere infraheffing zal de reiziger wel ten goede komen, omdat het zo aantrekkelijker wordt om het productaanbod uit te breiden. Dat hoeft niet zo veel te zijn als NSH geboden heeft, maar echt afgestemd op de vraag op bepaalde trajecten.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131554268
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:39 schreef Peter het volgende:

[..]

Dat kan bij een nieuwe aanbesteding.
Dat kan ook zonder nieuwe aanbesteding.

quote:
Er zal geen vervoerder zijn die het in zijn hoofd haalt nu nog een onmogelijk bedrag te bieden.
Dus jij denkt serieus dat bedrijven niet twee keer dezelfde fout maken? Reken er maar op dat de enige twee partijen die een realistisch bod zouden doen SNCF en DB zijn. Die zouden het leuk vinden voor erbij, de rest wil graag voet aan de grond. En dát is nou precies het probleem met verplicht aanbesteden.

quote:
Maar nu onderhands NS Highspeed korting geven en marktpartijen uit te sluiten is niet fair.
Ik zie nog steeds niet in waarom dat niet fair zou zijn. Het voordeel voor de reizigers bij volledige integratie in het HRN is veel groter dan bij een versnipperd net.

quote:
De kern is dat NS Highspeed niet levert wat afgesproken is en dat ze daarvoor nog beloond wordt met kortingen, verminderde dienstverlening te tolereren en zicht op uitsluiten van concurrentie bij het samenvoegen van HSL en HRN concessies.
Ze houden zich vooralsnog prima aan wat er afgesproken is, er ligt nu alleen een voorstel waarmee ze af willen gaan wijken van eerder gemaakte afspraken.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_131554990
Lets agree to disagree. Naar mijn mening levert NS Highspeed bij verre niet wat er is afgesproken en zou ze daarvoor moeten worden bestraft, niet beloond.
dag
pi_131555134
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:04 schreef Peter het volgende:
Lets agree to disagree. Naar mijn mening levert NS Highspeed bij verre niet wat er is afgesproken en zou ze daarvoor moeten worden bestraft, niet beloond.
Wat jij bestempelt als een foutieve mening zijn simpelweg keiharde feiten. Er zijn misschien verkeerde afspraken gemaakt en je kan echt wel wat verwijten maken maar voor de rest...
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_131555296
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:46 schreef DeaDLocK2K het volgende:

Ze houden zich vooralsnog prima aan wat er afgesproken is,
_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Hou op, schei uit!

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
pi_131555378
Ik heb nooit de illusie gehad dat jij het wel snapt, Driek :)
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 25 september 2013 @ 16:17:59 #279
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131555409
Ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met deze discussie...

Hier, een foto van een nieuwe trein:



De gloednieuwe Bombardier Omneo
  woensdag 25 september 2013 @ 16:19:52 #280
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131555468
Ziet er spannend uit!
pi_131555489
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:16 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik heb nooit de illusie gehad dat jij het wel snapt, Driek :)
Het is verbazingwekkend dat de NS überhaupt de tijd en mogelijkheid heeft gekregen om een alternatief plan te presenteren:
- Meer dan 4 jaar na de start van de HSL-concessie wordt het beloofde treinaanbod* nog steeds niet geleverd
- Het is niet duidelijk wanneer het beloofde aanbod wel wordt geleverd
- Het is niet duidelijk in hoeverre NMBS is bereid om mee te werken aan het realiseren van de concessie
- Het is nog niet duidelijk waartoe NS bereid is: bij het voorstel dat in juni werd gepresenteerd was sprake van nieuw intercitymaterieel met een maximumsnelheid tussen 200 en 250 km/h, vraag is of hiermee de geëiste rijtijden gehaald kunnen worden

* Wat was ook alweer de concessieverplichting:
- 32x p/d Asd - Bd (rijdt, maar niet binnen gestelde rijtijden)
- 32x p/d Asd - Rtd (vanaf oktober 2 spitsritten per dag per richting)
- 16x p/d Asd - Bxl via HSL (rijdt vanaf oktober 2x p/d)
- 8x p/d Gvc - Bd - Bxl (rijdt niet)
- 10x p/d Asd - Parijs (rijdt)

Ja echt, de NS/HSA voldoet heul goed aan de eisen. :)
  woensdag 25 september 2013 @ 16:28:09 #282
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_131555733
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:19 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Ziet er spannend uit!
Uit de brochure:
quote:
The new vehicles are able to run at speeds between 160 and 200 km/h under 1,500 V or 25 kV voltage.
Dus misschien is dit ook iets voor NS?
  woensdag 25 september 2013 @ 16:29:12 #283
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_131555759
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:17 schreef James1988 het volgende:
Ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met deze discussie...

Hier, een foto van een nieuwe trein:

[ afbeelding ]

De gloednieuwe Bombardier Omneo
Oei, mijn ogen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_131555850
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:20 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Het is verbazingwekkend dat de NS überhaupt de tijd en mogelijkheid heeft gekregen om een alternatief plan te presenteren:
- Meer dan 4 jaar na de start van de HSL-concessie wordt het beloofde treinaanbod* nog steeds niet geleverd
- Het is niet duidelijk wanneer het beloofde aanbod wel wordt geleverd
- Het is niet duidelijk in hoeverre NMBS is bereid om mee te werken aan het realiseren van de concessie
- Het is nog niet duidelijk waartoe NS bereid is: bij het voorstel dat in juni werd gepresenteerd was sprake van nieuw intercitymaterieel met een maximumsnelheid tussen 200 en 250 km/h, vraag is of hiermee de geëiste rijtijden gehaald kunnen worden

* Wat was ook alweer de concessieverplichting:
- 32x p/d Asd - Bd (rijdt, maar niet binnen gestelde rijtijden)
- 32x p/d Asd - Rtd (vanaf oktober 2 spitsritten per dag per richting)
- 16x p/d Asd - Bxl via HSL (rijdt vanaf oktober 2x p/d)
- 8x p/d Gvc - Bd - Bxl (rijdt niet)
- 10x p/d Asd - Parijs (rijdt)

Ja echt, de NS/HSA voldoet heul goed aan de eisen. :)
Als je de rest van de concessie even handig vergeet heeft de discussie geen zin.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 16:33:11 #285
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131555904
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:16 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik heb nooit de illusie gehad dat jij het wel snapt, Driek :)
NSH houdt zich totaal niet aan de afspraken. Tijd voor nieuwe afspraken die de reiziger wel ten goede komen, alleen daarvoor ontbreekt de kennis bij de overheid die een te hoge infraheffing oplegt en niet de NS wil dwingen de reiziger tegemoet te komen.

Het liefst zou ik dan ook een nieuwe aanbesteding zien, maar integratie met het binnenlandse net kan de reiziger veel meer helpen, mits er ook echt hard gewerkt wordt om dit voor elkaar te krijgen
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 16:34:45 #286
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131555958
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:17 schreef James1988 het volgende:
Ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met deze discussie...

Hier, een foto van een nieuwe trein:

[ afbeelding ]

De gloednieuwe Bombardier Omneo
ziet er niet heel erg strak uit helaas
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131555961
quote:
14s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:33 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

NSH houdt zich totaal niet aan de afspraken. Tijd voor nieuwe afspraken die de reiziger wel ten goede komen, alleen daarvoor ontbreekt de kennis bij de overheid die een te hoge infraheffing oplegt en niet de NS wil dwingen de reiziger tegemoet te komen.

Het liefst zou ik dan ook een nieuwe aanbesteding zien, maar integratie met het binnenlandse net kan de reiziger veel meer helpen, mits er ook echt hard gewerkt wordt om dit voor elkaar te krijgen
Er is pas sprake van volledige uitvoering als er treinen zouden zijn, die zijn er niet. Dan kan je met frequenties gaan gooien en ook het argument aanvoeren dat ze, ook al blokkeren de Belgen het, gewoon maar Den Haag-Brussel moeten gaan rijden maar hey! Eigen schuld, België is de makkelijkste en meest open spoormarkt van Europa! Is dus echt de schuld van de HSA.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_131555962
Wat is er tegen op het huidige Engelse model van meerdere aanbieders? Op de hogere prijs na dan?
dag
pi_131556057
pi_131556117
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:38 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
Noem je Deadlock nu een digitale stationsoptimist?
dag
pi_131556134
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:34 schreef Peter het volgende:
Wat is er tegen op het huidige Engelse model van meerdere aanbieders? Op de hogere prijs na dan?
Heel veel. Maar ik ga mijn stokpaardje niet weer uit de kast halen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_131556137
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:34 schreef Peter het volgende:
Wat is er tegen op het huidige Engelse model van meerdere aanbieders? Op de hogere prijs na dan?
Dat die vervoerders pas in 2012 voor een keer winst hebben gemaakt.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 16:40:32 #293
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131556150
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:34 schreef Peter het volgende:
Wat is er tegen op het huidige Engelse model van meerdere aanbieders? Op de hogere prijs na dan?
de hogere prijs
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:34 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Er is pas sprake van volledige uitvoering als er treinen zouden zijn, die zijn er niet. Dan kan je met frequenties gaan gooien en ook het argument aanvoeren dat ze, ook al blokkeren de Belgen het, gewoon maar Den Haag-Brussel moeten gaan rijden maar hey! Eigen schuld, België is de makkelijkste en meest open spoormarkt van Europa! Is dus echt de schuld van de HSA.
dat is de makkelijke weg kiezen. NSH had moeten zorgen dat de treinen er waren en die zijn er gewoon niet omdat er zolang aangeklooid is. Er werd door de mensen van de gebakken lucht gekozen voor een nieuwe trein bij een fabrikant waar toen al vraagtekens over waren. Was er eerder ingegrepen dan had er nu wel degelijk al iets beters gereden dan de V160 en een excuus-Benelux.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131556160
quote:
6s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:39 schreef Peter het volgende:

[..]

Noem je Deadlock nu een digitale stationsoptimist?
Nee hoor, daar ken ik Deadlock2k te goed voor :)
  woensdag 25 september 2013 @ 16:41:40 #295
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131556189
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:34 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Er is pas sprake van volledige uitvoering als er treinen zouden zijn, die zijn er niet.
Dat staat niet in de concessie maar in de niet-handhavingsbrief van Eurlings uit 2009, Mansveld heeft die brief een aantal maanden terug ingetrokken.
pi_131556195
quote:
14s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:40 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

de hogere prijs

[..]

dat is de makkelijke weg kiezen. NSH had moeten zorgen dat de treinen er waren en die zijn er gewoon niet omdat er zolang aangeklooid is. Er werd door de mensen van de gebakken lucht gekozen voor een nieuwe trein bij een fabrikant waar toen al vraagtekens over waren. Was er eerder ingegrepen dan had er nu wel degelijk al iets beters gereden dan de V160 en een excuus-Benelux.
Ik denk dat het juridisch niet mogelijk was het contract eerder te ontbinden. Maar dat is eigenlijk meer iets wat tijdens de parlementaire enquête naar boven zal moeten komen. De vraagtekens waren niet genoeg om nee te zeggen tegen de inschrijving in ieder geval.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_131556202
Zit inmiddels al ruim een half uur in een defecte trein bij Best -O-
  woensdag 25 september 2013 @ 16:44:34 #298
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131556321
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:41 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ik denk dat het juridisch niet mogelijk was het contract eerder te ontbinden.
Het contract met AB had naar alle waarschijnlijkheid jaren terug al ontbonden kunnen worden (wegens de vele vertraging), maar dat zou eindigen in hetzelfde juridisch steekspel tussen NS en AB en zou NS zeker de HSL-concessie hebben gekost omdat ze moedwillig het materieel zouden torpederen.

Dat nu is besloten om de V250 niet meer in te zetten komt door de winterproblemen en de volkomen belachelijke houding van AB in de maanden daarna.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 16:45:48 #299
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131556374
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 16:44 schreef James1988 het volgende:

[..]

Het contract met AB had naar alle waarschijnlijkheid jaren terug al ontbonden kunnen worden (wegens de vele vertraging), maar dat zou eindigen in hetzelfde juridisch steekspel tussen NS en AB en zou NS zeker de HSL-concessie hebben gekost omdat ze moedwillig het materieel zouden torpederen.

Dat nu is besloten om de V250 niet meer in te zetten komt door de winterproblemen en de volkomen belachelijke houding van AB in de maanden daarna.
precies. Het is dan beschamend dat we nog geen steek op zijn geschoten.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131556388
En nog een belangrijke factor, I&M heeft NS opgedragen treinen te kopen die 250 km/h moesten, NS wilde nooit harder dan 200 - 220 km/h over de HSL.
  woensdag 25 september 2013 @ 16:46:26 #301
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131556404
vol
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')