Inderdaad, heb als 13-jarig jochie zo nog eens de hele reis van Maastricht naar Utrecht uit het raam gehangen (2003), daar beneden in de DDM konden toen nog de ramen volledig open.quote:Op woensdag 25 september 2013 00:43 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Was jarenlang doodnormaal. Onderverdieping was compleet vrijgemaakt voor fietsen. Niemand vond het raar.
uhuh. Kan mij die combi's nog herinnerenquote:Op woensdag 25 september 2013 00:43 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Was jarenlang doodnormaal. Onderverdieping was compleet vrijgemaakt voor fietsen. Niemand vond het raar.
Zit het toilet er ook gewoon in, en zo ja: is deze afgesloten of gewoon toegankelijk?quote:Op dinsdag 24 september 2013 22:41 schreef Bitlord het volgende:
[ afbeelding ]
In de Valleilijn-GTW zit ook een balie, net als in Spurts voor de Vechtdallijnen. Tenzij ik iets over het hoofd zie, zit deze balie er hier voor niets.
NS ziet dus ook af van de reistijden in de concessie? Nou, voeg dan maar samen met het HRN aangezien er toch niets hoge-snelheid meer aan isquote:Op woensdag 25 september 2013 07:33 schreef b2py het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)_flitstreinen__.html
NS gaat niet harder dan 200 km/h.
Samenvoegen? Neuh, we gaan wmb de NS niet belonen voor slecht gedrag. NS levert HSL-concessie in en legt zich toe op het HRN, een andere exploitant gaat dan de HSL doen, zsm met 250 km/h. Er zijn al op korte termijn treinen beschikbaar.quote:Op woensdag 25 september 2013 07:59 schreef Litpho het volgende:
[..]
NS ziet dus ook af van de reistijden in de concessie? Nou, voeg dan maar samen met het HRN aangezien er toch niets hoge-snelheid meer aan is.
Je was net op radio 538 in het nieuws.quote:Op woensdag 25 september 2013 08:07 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Samenvoegen? Neuh, we gaan wmb de NS niet belonen voor slecht gedrag. NS levert HSL-concessie in en legt zich toe op het HRN, een andere exploitant gaat dan de HSL doen, zsm met 250 km/h. Er zijn al op korte termijn treinen beschikbaar.
Vertel, wat voor treinen danquote:Op woensdag 25 september 2013 08:12 schreef b2py het volgende:
[..]
Je was net op radio 538 in het nieuws.
Ik heet dan wel geen Driek, maar RolMa met een Vmax van 250 km/h is heden ten dage echt geen uitzondering meer:quote:
Zit er in, maar is afgesloten.quote:Op woensdag 25 september 2013 04:19 schreef dennistd het volgende:
[..]
Zit het toilet er ook gewoon in, en zo ja: is deze afgesloten of gewoon toegankelijk?
IC Max is terugquote:Het plan dat de NS nu heeft ingediend lijkt volgens de krant sterk op een oud plan dat in de jaren negentig door toenmalig minister van Verkeer Tineke Netelenbos (PvdA) werd afgeschoten omdat het niet aan haar eisen voldeed. De NS wilde toen snelle intercity's op het spoor tussen Amsterdam en de Belgische grens, maar ook snelle verbindingen met onder meer Groningen, Zwolle en Eindhoven. Dat zou de NS nu ook weer voorstellen.
quote:Op woensdag 25 september 2013 09:03 schreef J.B. het volgende:
http://m.fok.nl/nieuws/619017
[..]
IC Max is terug
Je maakt er gewoon een aanvullend publieksrechtelijk contract van. Omdat jullie hier gefaald hebben, gaan jullie daar wat extra's doen.quote:Op woensdag 25 september 2013 09:06 schreef James1988 het volgende:
Prima dat ze het voorstellen, maar het lijkt me onmogelijk in het kader van de huidige HSL-concessie. De nieuwe HSL/HRN-concessie zou gebaseerd zijn op de huidige concessies, daar ineens iets heel anders inproppen is twijfelachtig.
Thx, James dat kan ik ook nog wel oplepelenquote:Op woensdag 25 september 2013 08:38 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik heet dan wel geen Driek, maar RolMa met een Vmax van 250 km/h is heden ten dage echt geen uitzondering meer:
Alstom: New Pendolino (ook leverbaar zonder kantelbak)
Bombardier: Zefiro 250
Siemens: RailJet, ICx K3s
Talgo: Talgo 250
Stadler: nog niets, maar Stadler is er wel mee bezig voor een tender van SBB
Hitachi: A-Train
CAF: S/120
NS: "Ja maar dat kost geld en zal dus minder dividend opleveren!"quote:Op woensdag 25 september 2013 09:18 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Je maakt er gewoon een aanvullend publieksrechtelijk contract van. Omdat jullie hier gefaald hebben, gaan jullie daar wat extra's doen.
Heb je door waar ik op reageer? Nee.quote:Op woensdag 25 september 2013 09:21 schreef James1988 het volgende:
[..]
NS: "Ja maar dat kost geld en zal dus minder dividend opleveren!"
Overheid: "Oh, laat dan maar"
Ik weet nog wel ergens een pdf'je.quote:Op woensdag 25 september 2013 09:03 schreef J.B. het volgende:
http://m.fok.nl/nieuws/619017
[..]
IC Max is terug
Je las wat Klaasje zei, als de acceleratie hoog is kan je veel meer winnen dan met hogere Vmax..quote:Op woensdag 25 september 2013 08:55 schreef James1988 het volgende:
De Twindexxen die aan SBB worden geleverd hebben een maximumsnelheid van 200 km/h. Misschien kan Bombardier die opvoeren, anders: ongeschikt!
Je hebt gelijk, zo'n lijstje oplepelen is makkelijk. Daadwerkelijk zo'n trein krijgen niet.quote:Op woensdag 25 september 2013 09:18 schreef bork het volgende:
[..]
Thx, James dat kan ik ook nog wel oplepelenIk wil toch specifiek het van Driek weten, no offence
.
Hangt samen met afstanden.quote:Op woensdag 25 september 2013 09:30 schreef b2py het volgende:
[..]
Je las wat Klaasje zei, als de acceleratie hoog is kan je veel meer winnen dan met hogere Vmax..
doe de Hitachi maarquote:Op woensdag 25 september 2013 08:38 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik heet dan wel geen Driek, maar RolMa met een Vmax van 250 km/h is heden ten dage echt geen uitzondering meer:
Alstom: New Pendolino (ook leverbaar zonder kantelbak)
Bombardier: Zefiro 250
Siemens: RailJet, ICx K3s
Talgo: Talgo 250
Stadler: nog niets, maar Stadler is er wel mee bezig voor een tender van SBB
Hitachi: A-Train
CAF: S/120
er rijdt wat zullen we maar zeggenquote:Op woensdag 25 september 2013 08:23 schreef Duvel het volgende:
Grappig, de ic Utrecht - Amersfoort om half acht met drie bakken Koploper. Way to go.
ik haalde het gisteren nog aanquote:Op woensdag 25 september 2013 09:03 schreef J.B. het volgende:
http://m.fok.nl/nieuws/619017
[..]
IC Max is terug
Ik raak in de war van jou. Ene keer zeg je dat lagere Vmax niet erg is en nu weer het tegenovergestelde..quote:Op woensdag 25 september 2013 09:39 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Heb je het wel eens uitgerekend...? 300 km/h constant versus 200 km/h constant.. Het scheelt bij een afstand van 40 km/h (beiden op vol die snelheid dus..) een verschrikkelijke hoeveelheid van 4 minuten.
Je moet "verschrikkelijk" wat cynisch lezen. Het stelt geen reet voor. Als reiziger zou ik niet willen dat mijn kaartje daardoor twee keer zo duur wordt.quote:Op woensdag 25 september 2013 09:44 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik raak in de war van jou. Ene keer zeg je dat lagere Vmax niet erg is en nu weer het tegenovergestelde..
Klaasje zegt nog steeds precies hetzelfde. Een trein met een Vmax van 200 km/h zal waarschijnlijk sneller optrekken dan een trein met een Vmax van 300 km/h en dan blijft van die 4 minuten maar weinig over, zeker omdat ze ook niet constant op topsnelheid rijdenquote:Op woensdag 25 september 2013 09:44 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik raak in de war van jou. Ene keer zeg je dat lagere Vmax niet erg is en nu weer het tegenovergestelde..
Ik denk dat de reizigers op de balkons en in de gangpaden het niet met je eens zijn. Helaas worden hun kreten gesmoord in de kluwen van ledematen.quote:Op woensdag 25 september 2013 09:41 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
er rijdt wat zullen we maar zeggen
klagenquote:Op woensdag 25 september 2013 10:49 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik denk dat de reizigers op de balkons en in de gangpaden het niet met je eens zijn. Helaas worden hun kreten gesmoord in de kluwen van ledematen.
Thalys?quote:Op woensdag 25 september 2013 10:48 schreef Duvel het volgende:
We bouwen een lijn voor 300 en gaan er 200 op rijden, wat een aanfluiting.
Een miljardeninvestering in wat "met de kennis van nu" de verkeerde keuze was? Dat is wel een aanfluiting ja.quote:We bouwen een lijn voor 300
Waar niks mis mee is. Prima snelheid voor die kippeneindjes in dit kikkerlandje.quote:en gaan er 200 op rijden
We bouwen infrastructuur die geschikt is voor 300 km/h en laten per dag maar 12 treinen per richting rijden die daar gebruik van maken, de rest gaat op slakkensnelheid.quote:
Serieus, ik dacht dat ik een tweet zag van zo'n neppe NS account...twitter:NS_online twitterde op dinsdag 24-09-2013 om 17:27:31Vanaf 7 okt. wijzigen op een aantal trajecten de tijden ivm #herfst *insert grapje over blaadjes op het spoor* http://t.co/Q97m9Vq1ux reageer retweet
Dus nog meer extra reistijd per genoemd traject?quote:Op woensdag 25 september 2013 11:36 schreef Fiorano het volgende:
Serieus, ik dacht dat ik een tweet zag van zo'n neppe NS account...twitter:NS_online twitterde op dinsdag 24-09-2013 om 17:27:31Vanaf 7 okt. wijzigen op een aantal trajecten de tijden ivm #herfst *insert grapje over blaadjes op het spoor* http://t.co/Q97m9Vq1ux reageer retweet
Een minuut ongeveer. Overstappen worden hier en daar wel een minuut krapper.quote:Op woensdag 25 september 2013 11:56 schreef Peter het volgende:
[..]
Dus nog meer extra reistijd per genoemd traject?
Maak daar van: Er ligt infrastructuur die geschikt is voor 300km/h, we maken daar 12 keer dag goed gebruik van met een trein die we toch al hadden, en de rest gaat op een snelheid die nog altijd flink hoger is dan normale treinen. En dan klinkt het best logisch.quote:Op woensdag 25 september 2013 11:24 schreef James1988 het volgende:
[..]
[s]We bouwen infrastructuur die geschikt is voor 300 km/h en laten per dag maar 12 treinen per richting rijden die daar gebruik van maken, de rest gaat op slakkensnelheid.
Dus er is meer kans dat de trein volgens de meetmethode op tijd rijdt.. Maar tegelijk hebben reizigers meer kans om hun aansluiting te missen omdat de overstaptijden krapper zijn geworden?quote:Op woensdag 25 september 2013 12:00 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Een minuut ongeveer. Overstappen worden hier en daar wel een minuut krapper.
Voor de punctualiteitscijfers zal het erg goed zijn jaquote:Op woensdag 25 september 2013 12:06 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ach, zo'n ramp vind ik het niet. Vorig jaar werkte het best goed.
Na 9 jaar gezeik op Zwolle-Deventer vv en drie keer een STS over de overweg naast het station in Wijhe heb ik liever dit (y)quote:Op woensdag 25 september 2013 12:07 schreef Peter het volgende:
[..]
Voor de punctualiteitscijfers zal het erg goed zijn ja.
Welk gezeik en welk Stop-Tonend-Sein staat er 3 keer?quote:Op woensdag 25 september 2013 12:13 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Na 9 jaar gezeik op Zwolle-Deventer vv en drie keer een STS over de overweg naast het station in Wijhe heb ik liever dit (y)
Steek die kennis van nu maar in je hol. Als je een HSL bouwt, moet je er hard op rijden. Dat de vervoerder faalt, wil niet zeggen dat de fout bij de infrastructuur ligt. Zelfs Amsterdam - Utrecht en de Hanzelijn zijn voor 200 km/u ontworpen. Dan moet je op de HSL toch harder rijden om het niet het lachertje van Europa te zijn.quote:Op woensdag 25 september 2013 11:19 schreef ReisT het volgende:
Binnenkort tot wel 13 treinen per dag met 300 wat gewoon best netjes is voor zo'n internationale verbinding. In de toekomst waarschijnlijk nog meer ook.
[..]
Een miljardeninvestering in wat "met de kennis van nu" de verkeerde keuze was? Dat is wel een aanfluiting ja.
[..]
Waar niks mis mee is. Prima snelheid voor die kippeneindjes in dit kikkerlandje.
Gezeik alsin; doorschietende VIRM's door een rood sein heen, 3 keer in 9 jaar. Omroepen worden ook niet normaal gedaan tijdens de zomerperiode dus daar is niet zoveel verschil in. Gezeik; veel vertraging, veel aansluitingen die gemist werden, dat is met deze maatregelen afgenomen.quote:Op woensdag 25 september 2013 12:22 schreef Peter het volgende:
[..]
Welk gezeik en welk Stop-Tonend-Sein staat er 3 keer?
Aan dat sein kon je altijd zien of de trein richting Zwolle op tijd kwam. Als die niet 4-5 minuten voor vertrektijd op rood sprong, wist je al dat de trein te laat was. Omroepen werd niet vaak gedaan destijds.
die lijken nu juist stappen in de goede richting te gaan zettenquote:
ja, al wachten de laatste stammetjes nog op revisiequote:Op woensdag 25 september 2013 13:05 schreef GlenSpey het volgende:
Is al het mDDM inmiddels al van de baan?
Daarom wordt er ook hard op gereden, door de Thalys. En 12 per dag is best behoorlijk, er zijn genoeg HSL's in andere landen waar dat aantal niet gehaald wordt.quote:Op woensdag 25 september 2013 12:23 schreef Duvel het volgende:
[..]
Als je een HSL bouwt, moet je er hard op rijden.
zeker, alleen als de NS dat gaat doen dan voldoen ze in de verste verte niet meer aan wat ze in de HSL-concessie beloofd hebben. Daarom zou die concessie dan ook ingetrokken moeten worden en opnieuw uitgeschreven moeten worden.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:10 schreef ReisT het volgende:
[..]
Daarom wordt er ook hard op gereden, door de Thalys. En 12 per dag is best behoorlijk, er zijn genoeg HSL's in andere landen waar dat aantal niet gehaald wordt.
We moeten gewoon een keer af van het idee dat ALLE treinen die van de HSL gebruik maken zo hard moeten rijden. In onze buurlanden snapt men tenminste dat als die lijn er toch ligt, je die prima - naast de echte HST's natuurlijk - kan gebruiken voor andere treinen die 'slechts' 200 rijden. Zodat de regionale reizigers er ook wat aan hebben dat die lijn er ligt.
Non sequitur en niet in het maatschappelijk belang. En wel om wat Klaasje hieronder schrijft.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:23 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
zeker, alleen als de NS dat gaat doen dan voldoen ze in de verste verte niet meer aan wat ze in de HSL-concessie beloofd hebben. Daarom zou die concessie dan ook ingetrokken moeten worden en opnieuw uitgeschreven moeten worden.
Die vijf minuten zorgen voor zo ontzettend veel meer kosten dat reizigers dat niet willen betalen. Als de belastingbetaler dat ook niet wil betalen zijn die laatste vijf minuten simpelweg exit als je verstandig bent.quote:Op woensdag 25 september 2013 12:27 schreef Igen het volgende:
En die "slechts" 5 minuten verschil maken natuurlijk best uit als het gaat om 20 minuten of 25 minuten voor Schiphol-Rotterdam. Dat is 20% van de hele reisduur.
De gecombineerde concessie wordt per 2015 uitgeschreven. Prima toch?quote:Op woensdag 25 september 2013 13:23 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
zeker, alleen als de NS dat gaat doen dan voldoen ze in de verste verte niet meer aan wat ze in de HSL-concessie beloofd hebben. Daarom zou die concessie dan ook ingetrokken moeten worden en opnieuw uitgeschreven moeten worden.
niet echt, want dan beloon je de NS voor de puinhopen die er gemaakt zijn. Dat kan ook niet helemaal de bedoeling zijn, zeker niet omdat de overheid de NS als melkkoe gaat gebruiken in plaats van echt iets te doen voor de reizigerquote:Op woensdag 25 september 2013 13:26 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
De gecombineerde concessie wordt per 2015 uitgeschreven. Prima toch?
Die concessie is (vooralsnog) gestoeld op de eerdere HRN- en HSL-concessies, inclusief inkomsten en bedieningspatroon. Als je dat significant gaat wijzigen (omdat de vervoerder niet anders wil) krijg je een heel andere situatie waarbij je je moet afvragen of je nog wel door wilt zetten.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:26 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
De gecombineerde concessie wordt per 2015 uitgeschreven. Prima toch?
Als je helemaal niet rijdt omdat hard te duur is benut je de capaciteit helemaal niet. Dat is pas optimaal.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:34 schreef Duvel het volgende:
Het probleem met lagere en hogere snelheden mengen, is dat de capaciteit van het baanvak niet optimaal benut wordt.
Een geïntegreerd model is nog altijd beter dan een losse HSL waar ook al niet hard overheen gereden gaat worden lijkt mij. Daarnaast heeft de overheid puinhopen gefaciliteerd en zelfs bevorderd dus ik zou niet inzien waarom een andere partij niet gebruik zou maken van de ruimte die er is om puinhopen te maken. Je hebt gelijk dat NS gefaald heeft. Je hebt niet gelijk dat het dan vanzelfsprekend is dat iemand anders dan mag rijden juist omdat de situatie veel complexer is dan een bakker om de hoek die zijn het brood in de oven laat verbranden terwijl er op de volgende hoek een andere bakker zit.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:29 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
niet echt, want dan beloon je de NS voor de puinhopen die er gemaakt zijn. Dat kan ook niet helemaal de bedoeling zijn, zeker niet omdat de overheid de NS als melkkoe gaat gebruiken in plaats van echt iets te doen voor de reiziger
Even theoretisch beschouwd..: Als je alleen de HSL bekijkt kunnen daar 4 treinen per uur met 160 km/h en 4 treinen per uur met 300 km/h prima door elkaar heen rijden qua capaciteit. Komt het toevallig slecht uit dan zet je de Benelux bij Noorderkempen aan de kant. Prima toch?quote:Op woensdag 25 september 2013 13:48 schreef KomtTijd... het volgende:
Zolang er maximaal 4 treinen per uur over die HSL gaan lijkt me de maximale baanvakcapaciteit sowieso niet erg relevant.
ik zeg nergens dat de NS het niet uit mag voeren. Zowel de NS als de overheid moeten ervoor zorgen dat de reiziger tegemoet wordt gekomen, omdat er een puinhoop van is gemaakt. Het van de NS een melkkoe maken helpt hier in ieder geval niet bijquote:Op woensdag 25 september 2013 13:48 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Een geïntegreerd model is nog altijd beter dan een losse HSL waar ook al niet hard overheen gereden gaat worden lijkt mij. Daarnaast heeft de overheid puinhopen gefaciliteerd en zelfs bevorderd dus ik zou niet inzien waarom een andere partij niet gebruik zou maken van de ruimte die er is om puinhopen te maken. Je hebt gelijk dat NS gefaald heeft. Je hebt niet gelijk dat het dan vanzelfsprekend is dat iemand anders dan mag rijden juist omdat de situatie veel complexer is dan een bakker om de hoek die zijn het brood in de oven laat verbranden terwijl er op de volgende hoek een andere bakker zit.
Dat strookt toch niet met je eerdere opmerking? In dat geval sluit je het wanpresterende bedrijf toch uit van weer bieden? Wat schiet je er anders mee op?quote:Op woensdag 25 september 2013 13:51 schreef James1988 het volgende:
Van mij hoeft het niet per sé een andere partij te worden, als NS opnieuw de beste kaarten heeft mag NS het van mij best opnieuw doen. Wat ik van belang vind is dat de overheid duidelijk opstelt wat er van de vervoerder verwacht wordt (minimale bediening, aan rijtijden, enz) en hierop handhaaft.
Op zich kan je NS het beste faciliteren om te zorgen dat een maximum aan (vervoers-)marktpotentieel benut kan worden. Daar is die integratie en harder rijden juist een hele sterke in omdat je daar gezamelijk meer uit kunt halen dan van een losse HSL- of HRN-concessie.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:54 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
ik zeg nergens dat de NS het niet uit mag voeren. Zowel de NS als de overheid moeten ervoor zorgen dat de reiziger tegemoet wordt gekomen, omdat er een puinhoop van is gemaakt. Het van de NS een melkkoe maken helpt hier in ieder geval niet bij
absoluut, alleen dat zie ik helaas niet gebeuren als het huidige beleid wordt gehandhaafd.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:01 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Op zich kan je NS het beste faciliteren om te zorgen dat een maximum aan (vervoers-)marktpotentieel benut kan worden. Daar is die integratie en harder rijden juist een hele sterke in omdat je daar gezamelijk meer uit kunt halen dan van een losse HSL- of HRN-concessie.
Zie jij bij een gelijkblijvend beleid een aanbestede concessie wel lukken dan?quote:Op woensdag 25 september 2013 14:04 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
absoluut, alleen dat zie ik helaas niet gebeuren als het huidige beleid wordt gehandhaafd.
Ik niet. Dat zal óók anders moeten.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:14 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Zie jij bij een gelijkblijvend beleid een aanbestede concessie wel lukken dan?
Zou hét betoog van VBOV niet daarop gericht moeten zijn in plaats van op wegwezen met NS, een ander mag het proberen?quote:Op woensdag 25 september 2013 14:16 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik niet. Dat zal óók anders moeten.
nee, want die komt er niet, omdat de overheid bij onderhands gunnen meer kan verdienen.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:14 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Zie jij bij een gelijkblijvend beleid een aanbestede concessie wel lukken dan?
NS: "Ansaldo bakt er chronisch niets van. Geer vertrouwen meer in. Einde contract en schadevergoeding dokken."quote:Op woensdag 25 september 2013 14:18 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Zou hét betoog van VBOV niet daarop gericht moeten zijn in plaats van op wegwezen met NS, een ander mag het proberen?
Je doet aan oversimplificaties en daar is niemand mee gebaat als daar het onderliggende probleem niet mee wordt opgelost.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:26 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
NS: "Ansaldo bakt er chronisch niets van. Geer vertrouwen meer in. Einde contract en schadevergoeding dokken."
MVBOV: "NS bakt er chronisch niets van. Geen vertrouwen meer in. Einde contract en schadevergoeding dokken."
Want zo werkt het inderdaad. Als je leverancier er chronisch een potje van maakt, dan komt de dag dat je afscheid moet nemen.
Het onderliggende probleem wordt toch opgelost/weggenomen als je er een andere vervoerder neer zet die al wel ervaring heeft met HSL-diensten?quote:Op woensdag 25 september 2013 14:34 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Je doet aan oversimplificaties en daar is niemand mee gebaat als daar het onderliggende probleem niet mee wordt opgelost.
Hoe kom je daarbij? Wat wordt er dan opgelost?quote:Op woensdag 25 september 2013 14:43 schreef Peter het volgende:
[..]
Het onderliggende probleem wordt toch opgelost/weggenomen als je er een andere vervoerder neer zet die al wel ervaring heeft met HSL-diensten?
Het onderliggende probleem is dat het ministerie zich niet of nauwelijks wil bemoeien met vervoersdiensten. Daarmee geef je vervoerders of dat nu NS, Arriva of Connexxion is een vrijbrief om te beknibbelen op diverse kwaliteitsaspecten die belangrijk zijn voor een betrouwbaar en goed openbaar vervoerssysteem. NS kan blunderen door een combinatie van een lakse overheid en onhandig beleid in het verleden. Zoiets hebben busvervoerders in bepaalde delen van Nederland ook gedaan op het moment dat de overheid niet wenste toe te zien op het OV. Dat zie je ook in het regionale busvervoer in Groot Britannië wat alleen op basis van kostprijs gegunt wordt. Op het moment dat je marktwerking gebruikt om een nutsvoorziening te regelen via een tijdelijk monopolie (=concessie) moet je je ervan bewust zijn dat je kwaliteit alleen kunt afdwingen door goede prikkels in een contract op te nemen. Dat komt niet door de concurrentie in de aanbestedingsfase.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:43 schreef Peter het volgende:
[..]
Het onderliggende probleem wordt toch opgelost/weggenomen als je er een andere vervoerder neer zet die al wel ervaring heeft met HSL-diensten?
Gebrek aan kennis bij de NS. Gebrek aan wil om een goed product te leveren. Gebrek aan prikkels doordat de concessie toch niet wordt afgenomen.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:50 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij? Wat wordt er dan opgelost?
Je vergeet dat Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia rekenschap moeten afleggen aan lagere overheden die wel dichter bij hun burger zitten dan het Haagse pluche. Dat gaat in mijn ogen al een stuk beter dan hoe de NS en het ministerie van I&M met elkaar omgaan.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:52 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Het onderliggende probleem is dat het ministerie zich niet of nauwelijks wil bemoeien met vervoersdiensten. Daarmee geef je vervoerders of dat nu NS, Arriva of Connexxion is een vrijbrief om te beknibbelen op diverse kwaliteitsaspecten die belangrijk zijn voor een betrouwbaar en goed openbaar vervoerssysteem. NS kan blunderen door een combinatie van een lakse overheid en onhandig beleid in het verleden. Zoiets hebben busvervoerders in bepaalde delen van Nederland ook gedaan op het moment dat de overheid niet wenste toe te zien op het OV. Dat zie je ook in het regionale busvervoer in Groot Britannië wat alleen op basis van kostprijs gegunt wordt. Op het moment dat je marktwerking gebruikt om een nutsvoorziening te regelen via een tijdelijk monopolie (=concessie) moet je je ervan bewust zijn dat je kwaliteit alleen kunt afdwingen door goede prikkels in een contract op te nemen. Dat komt niet door de concurrentie in de aanbestedingsfase.
Kennis kan eenvoudig ingekocht worden. Hoe kom je erbij dat er geen wil is om een goed product te leveren? Maken die vijf minuten daadwerkelijk het onderscheid tussen een slecht en een goed product? Hoezo is het een gebrek aan prikkels als de concessie niet wordt ingetrokken?quote:Op woensdag 25 september 2013 14:55 schreef Peter het volgende:
[..]
Gebrek aan kennis bij de NS. Gebrek aan wil om een goed product te leveren. Gebrek aan prikkels doordat de concessie toch niet wordt afgenomen.
Dat versterkt eerder mijn argument dat dat het het afzwakt denk ik.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:57 schreef Peter het volgende:
[..]
Je vergeet dat Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia rekenschap moeten afleggen aan lagere overheden die wel dichter bij hun burger zitten dan het Haagse pluche. Dat gaat in mijn ogen al een stuk beter dan hoe de NS en het ministerie van I&M met elkaar omgaan.
Als je dit zegt heb je echt een grondig gebrek aan feitenkennis aangezien het daar net zo fout is gegaan als bij de NS op een schaal die nog eens een veel grotere impact heeft ook.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:57 schreef Peter het volgende:
[..]
Je vergeet dat Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia rekenschap moeten afleggen aan lagere overheden die wel dichter bij hun burger zitten dan het Haagse pluche. Dat gaat in mijn ogen al een stuk beter dan hoe de NS en het ministerie van I&M met elkaar omgaan.
Zie jij de NS jaren na aanvang en gunning van de concessie op de HSL een product leveren dat voldoet aan de eisen van de concessie? Ik niet. Ik zie alleen maar een verslechtering in het aanbod.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:57 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Kennis kan eenvoudig ingekocht worden. Hoe kom je erbij dat er geen wil is om een goed product te leveren? Maken die vijf minuten daadwerkelijk het onderscheid tussen een slecht en een goed product? Hoezo is het een gebrek aan prikkels als de concessie niet wordt ingetrokken?
Er zit een kern van waarheid in in wat hij zegt.. Het werkt alleen heel indirect.. Na de eerste aanbesteding ging het fout. Bij de tweede wordt dat opgepakt na onrusten in de politiek en bij de ambtenarij en in de tweede concessie gaat het goed. Maar dat vergt wel een actieve overheid en dat sluit weer aan bij mijn betoog hierboven... Zonder actieve overheid heb je niets aan marktwerking bij een nutsvoorziening.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:58 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Als je dit zegt heb je echt een grondig gebrek aan feitenkennis aangezien het daar net zo fout is gegaan als bij de NS op een schaal die nog eens een veel grotere impact heeft ook.
Wijs mij maar een OV-concessie van de regionale vervoerders aan waar er helemaal géén trein rijdt volgens de afgesproken concessie. En waar men lijnen of delen van lijnen zomaar heeft geschrapt.quote:Op woensdag 25 september 2013 14:58 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Als je dit zegt heb je echt een grondig gebrek aan feitenkennis aangezien het daar net zo fout is gegaan als bij de NS op een schaal die nog eens een veel grotere impact heeft ook.
Maar de Rijksoverheid heeft toch al vele jaren ervaring met aanbesteden? En met spoor? Waarom gaat het hen dan zo vaak fout en leert de lokale overheid er wel (sneller) van?quote:Op woensdag 25 september 2013 15:03 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Er zit een kern van waarheid in in wat hij zegt.. Het werkt alleen heel indirect.. Na de eerste aanbesteding ging het fout. Bij de tweede wordt dat opgepakt na onrusten in de politiek en bij de ambtenarij en in de tweede concessie gaat het goed. Maar dat vergt wel een actieve overheid en dat sluit weer aan bij mijn betoog hierboven... Zonder actieve overheid heb je niets aan marktwerking bij een nutsvoorziening.
Veolia Limburg is gigantisch uit de klauwen gelopen. Het bedrijf ging bijna failliet en is met illegale staatssteun in de lucht gehouden.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:03 schreef Peter het volgende:
[..]
Wijs mij maar een OV-concessie van de regionale vervoerders aan waar er helemaal géén trein rijdt volgens de afgesproken concessie. En waar men lijnen of delen van lijnen zomaar heeft geschrapt.
Zie mijn eerdere argument. Desinteresse. RWS is heel infrastructuurgericht dus dat gaat wel goed.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:04 schreef Peter het volgende:
[..]
Maar de Rijksoverheid heeft toch al vele jaren ervaring met aanbesteden? En met spoor? Waarom gaat het hen dan zo vaak fout en leert de lokale overheid er wel (sneller) van?
En de NS heeft fikse kortingen gekregen op de 'huurprijs' van de HSL en vlat alsnog bijna om. En levert nu alsnog niets.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Veolia Limburg is gigantisch uit de klauwen gelopen. Het bedrijf ging bijna failliet en is met illegale staatssteun in de lucht gehouden.
Er zijn te weinig prikkels NS te bestraffen omdat een verlies toch wel op de reiziger wordt afgewenteld en winst wordt afgeroomd door de aandeelhouder.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:05 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Zie mijn eerdere argument. Desinteresse.
Ik zeg nergens dat het een heel wenselijke situatie is. Het stoort me alleen dat er heel dogmatisch gehamerd wordt op heraanbestedingen. En dat is nog afgezien van de vraag of de NS daadwerkelijk niet aan de concessie voldoet.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:02 schreef Peter het volgende:
[..]
Zie jij de NS jaren na aanvang en gunning van de concessie op de HSL een product leveren dat voldoet aan de eisen van de concessie? Ik niet. Ik zie alleen maar een verslechtering in het aanbod.
Die slappe ministers van I&M hebben al heel wat aderlatingen op de concessie toegestaan.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:07 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat het een heel wenselijke situatie is. Het stoort me alleen dat er heel dogmatisch gehamerd wordt op heraanbestedingen. En dat is nog afgezien van de vraag of de NS daadwerkelijk niet aan de concessie voldoet.
Heb jij gelezen wat ik schrijf? Je hoeft je niet door mijn argumenten te laten overtuigen maar dan hoef ik niet verder te discussiëren natuurlijk. Dan kunnen we het beter leuk over treintjes gaan hebben.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:06 schreef Peter het volgende:
[..]
Er zijn te weinig prikkels NS te bestraffen omdat een verlies toch wel op de reiziger wordt afgewenteld en winst wordt afgeroomd door de aandeelhouder.
NS valt om... Niet volgens de jaarcijfers die ik heb gezien maar vertel eens?quote:Op woensdag 25 september 2013 15:05 schreef Peter het volgende:
[..]
En de NS heeft fikse kortingen gekregen op de 'huurprijs' van de HSL en vlat alsnog bijna om. En levert nu alsnog niets.
Populisme pur sang.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:09 schreef Peter het volgende:
[..]
Die slappe ministers van I&M hebben al heel wat aderlatingen op de concessie toegestaan.
- Weg directe Haagse verbinding met Brussel
- Weg al jaren moeten rijden
- Weg verplichting aan de rijtijden te houden, nu er te traag vervangend materieel is besteld
De NS komt er mee weg. Maar in beginsel is het de NS die een wanprestatie levert. Dat I&M daarbij zit te slapen (of bewust niet ingrijpt) is een tweede.
Zeker niet als je daar mogelijk zelfs frequenties of prijsvoordelen voor terug kan krijgen. Al zou dat wel onderdeel van het aanbod moeten zijn mijns inziens.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:11 schreef DeaDLocK2K het volgende:
- Soit, het enige wat feitelijk waar is. Maar voor die vijf minuten moet je niet miepen, vind ik.
Laat ik het dan specificeren: NS Highspeed zou failliet gegaan zijn als er geen korting werd gegeven op de jaarlijkse infrastructuurheffing voor de HSL.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:10 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
NS valt om... Niet volgens de jaarcijfers die ik heb gezien maar vertel eens?
Niemand verplicht je iets. Maar je kan niet met droge ogen beweren dat NS Highspeed levert wat is afgesproken en aan het publiek is beloofd.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:10 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Heb jij gelezen wat ik schrijf? Je hoeft je niet door mijn argumenten te laten overtuigen maar dan hoef ik niet verder te discussiëren natuurlijk. Dan kunnen we het beter leuk over treintjes gaan hebben.
Staat wel in de concessie, boeit de reiziger niet wie er debet aan is, NS Highspeed had ingetekend om die te gaan rijden.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:11 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Populisme pur sang.
- De Haagse verbinding is getorpedeerd door de NMBS, die wilden eigenlijk al geen HSL, laat staan een extra verbinding met Den Haag
En wie heeft er contracten met de treinenbouwer gesloten die berucht stond om slechte levertijden en een slecht product? De Reiziger? Nee toch?quote:- Al jaren moeten rijden? Volgens de concessie pas als er treinen waren.
Laat dan alles maar klassiek rijden.. scheelt maar een paar minuten toch?quote:- Soit, het enige wat feitelijk waar is. Maar voor die vijf minuten moet je niet miepen, vind ik.
Denk jij dat NS Highspeed straks tarieven gaat aanbieden die ook maar een beetje bij de lage prijs en flexibiliteit van de oude BeNeLux-trein in de buurt komen? Daar kunnen ze de heffing niet van betalen, dus vast niet. Ergo een verslechtering.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:12 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Zeker niet als je daar mogelijk zelfs frequenties of prijsvoordelen voor terug kan krijgen. Al zou dat wel onderdeel van het aanbod moeten zijn mijns inziens.
Het boeit de reiziger niet, wat de reiziger wel boeit is lage prijzen en hoge frequenties. En die trein naar Den Haag boeit ze ook redelijk weinig.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:26 schreef Peter het volgende:
Staat wel in de concessie, boeit de reiziger niet wie er debet aan is, NS Highspeed had ingetekend om die te gaan rijden.
Als je niet snapt hoe aanbesteden werkt dan heeft het geen zin om hier een discussie over te voeren. De NS was wettelijk verplicht om met AnsaldoLelystad in zee te gaan.quote:En wie heeft er contracten met de treinenbouwer gesloten die berucht stond om slechte levertijden en een slecht product? De Reiziger? Nee toch?
Weer een gebrek aan kennis of chargeer je gewoon maar wat?quote:Laat dan alles maar klassiek rijden.. scheelt maar een paar minuten toch?
Die heffing moet dan ook fors naar beneden.quote:Denk jij dat NS Highspeed straks tarieven gaat aanbieden die ook maar een beetje bij de lage prijs en flexibiliteit van de oude BeNeLux-trein in de buurt komen? Daar kunnen ze de heffing niet van betalen, dus vast niet. Ergo een verslechtering.
Dat heb ik ook nergens gezegd. Want ik ben het ook niet met die stelling eens. Ik ben het alleen niet eens met de gevolgtrekking die vervolgens getrokken wordt omdat de werkelijkheid nu eenmaal veel gecompliceerder is dan door jou gesteld wordt.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:26 schreef Peter het volgende:
[..]
Niemand verplicht je iets. Maar je kan niet met droge ogen beweren dat NS Highspeed levert wat is afgesproken en aan het publiek is beloofd.
het is de enige manier om een goed aanbod via de HSL te kunnen krijgenquote:Op woensdag 25 september 2013 15:30 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Die heffing moet dan ook fors naar beneden.
Vandaar de LageLanden Lijn en de angst van de NS en de minister daarvoor?;) En de goede bezetting van de BENeLuxtrein?quote:Op woensdag 25 september 2013 15:30 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Het boeit de reiziger niet, wat de reiziger wel boeit is lage prijzen en hoge frequenties. En die trein naar Den Haag boeit ze ook redelijk weinig.
Laat mij de wet maar zien waar staat dat kwaliteit en ervaring niet als eis van de bouwer opgenomen mocht worden bij de aanbesteding. En dat men geen boeteclausule mocht toevoegen als de leveringstijd fors werd overschreden. Ik zie die wetteksten graag!quote:[..]
Als je niet snapt hoe aanbesteden werkt dan heeft het geen zin om hier een discussie over te voeren. De NS was wettelijk verplicht om met AnsaldoLelystad in zee te gaan.
Chargeren is ook leuk, maar ik volg het dossier toch echt al een hele tijd en met een studie die aansluit bij aanbestedingen en beleid kan je niet zeggen dat ik er niets vanaf weetquote:[..]
Weer een gebrek aan kennis of chargeer je gewoon maar wat?
NS Highspeed heeft zelf ingeschreven voor een veel te hoog bedrag.quote:[..]
Die heffing moet dan ook fors naar beneden.
Dat kan bij een nieuwe aanbesteding. Er zal geen vervoerder zijn die het in zijn hoofd haalt nu nog een onmogelijk bedrag te bieden.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:35 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
het is de enige manier om een goed aanbod via de HSL te kunnen krijgen
De kern is dat NS Highspeed niet levert wat afgesproken is en dat ze daarvoor nog beloond wordt met kortingen, verminderde dienstverlening te tolereren en zicht op uitsluiten van concurrentie bij het samenvoegen van HSL en HRN concessies.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:34 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Dat heb ik ook nergens gezegd. Want ik ben het ook niet met die stelling eens. Ik ben het alleen niet eens met de gevolgtrekking die vervolgens getrokken wordt omdat de werkelijkheid nu eenmaal veel gecompliceerder is dan door jou gesteld wordt.
De NS heeft inderdaad gelogen over de bezetting van de Beneluxtrein. Nou jah, foei toch. Het aantal reizigers van/naar Den Haag is niet zo bizar groot en was vooral omdat het de tweede IC per uur was tussen Dordrecht en Roosendaal. Bij de LageLandenLijn heeft NS gebruik gemaakt van haar wettelijk recht om de ACM in te schakelen. Ieder weldenkend bedrijf zou dat gedaan hebben als de mogelijkheid zich voor zou doen, het kan namelijk een negatieve weerslag hebben op je eigen bedrijfsresultaat. Dat is geen angst, dat is gebruik maken van de mogelijkheden die er door de wetgever neergelegd zijn.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:35 schreef Peter het volgende:
[..]
Vandaar de LageLanden Lijn en de angst van de NS en de minister daarvoor?;) En de goede bezetting van d eBENeLuxtrein?
Die wet is er niet. Alleen waren er ten tijde van de gunning geen kwaliteitsissues, er was alleen sprake van vertraagde levering. Vertraging die op dat moment nog niet buitensporig was in vergelijking met andere treinenbouwers. Het toelatingsproces is nou eenmaal heel erg pijnlijk. In het contract met AnsaldoBreda staat een boeteclausule van 20% van het aankoopbedrag bij veel te late levering. Of dit wel of niet opgeëist gaat worden is aan de juristen van de bedrijven.quote:Laat mij de wet maar zien waar staat dat kwaliteit en ervaring niet als eis van de bouwer opgenomen mocht worden bij de aanbesteding. En dat men geen boeteclausule mocht toevoegen als de leveringstijd fors werd overschreden. Ik zie die wetteksten graag!
Dan volg je het dossier ogenschijnlijk maar half want je weet niet eens dat er een boeteclausule is, je weet niet wat de regels omtrent aanbestedingen zijn en het grootste gedeelte van je argumenten is napraterij van reizigersorganisaties die er zelf al even weinig kaas van hebben gegeten. Iedere keer dat je hier feiten gepresenteerd krijgt draai je er omheen of je komt met nieuwe tegenvragen.quote:Chargeren is ook leuk, maar ik volg het dossier toch echt al een hele tijd en met een studie die aansluit bij aanbestedingen en beleid kan je niet zeggen dat ik er niets vanaf weet.
Dat kan wel zo zijn maar dat betekent niet dat het bedrag niet veel te hoog is. Dit is onrendabel en oneconomisch. Dat zag je ook duidelijk tijdens de enorme verlaging van de Fyra-toeslagen, daarna zaten die treinen in de spits opeens wél vol.quote:NS Highspeed heeft zelf ingeschreven voor een veel te hoog bedrag.
klopt, maar een lagere infraheffing zal de reiziger wel ten goede komen, omdat het zo aantrekkelijker wordt om het productaanbod uit te breiden. Dat hoeft niet zo veel te zijn als NSH geboden heeft, maar echt afgestemd op de vraag op bepaalde trajecten.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:39 schreef Peter het volgende:
[..]
Dat kan bij een nieuwe aanbesteding. Er zal geen vervoerder zijn die het in zijn hoofd haalt nu nog een onmogelijk bedrag te bieden.
Maar nu onderhands NS Highspeed korting geven en marktpartijen uit te sluiten is niet fair.
Dat kan ook zonder nieuwe aanbesteding.quote:Op woensdag 25 september 2013 15:39 schreef Peter het volgende:
[..]
Dat kan bij een nieuwe aanbesteding.
Dus jij denkt serieus dat bedrijven niet twee keer dezelfde fout maken? Reken er maar op dat de enige twee partijen die een realistisch bod zouden doen SNCF en DB zijn. Die zouden het leuk vinden voor erbij, de rest wil graag voet aan de grond. En dát is nou precies het probleem met verplicht aanbesteden.quote:Er zal geen vervoerder zijn die het in zijn hoofd haalt nu nog een onmogelijk bedrag te bieden.
Ik zie nog steeds niet in waarom dat niet fair zou zijn. Het voordeel voor de reizigers bij volledige integratie in het HRN is veel groter dan bij een versnipperd net.quote:Maar nu onderhands NS Highspeed korting geven en marktpartijen uit te sluiten is niet fair.
Ze houden zich vooralsnog prima aan wat er afgesproken is, er ligt nu alleen een voorstel waarmee ze af willen gaan wijken van eerder gemaakte afspraken.quote:De kern is dat NS Highspeed niet levert wat afgesproken is en dat ze daarvoor nog beloond wordt met kortingen, verminderde dienstverlening te tolereren en zicht op uitsluiten van concurrentie bij het samenvoegen van HSL en HRN concessies.
Wat jij bestempelt als een foutieve mening zijn simpelweg keiharde feiten. Er zijn misschien verkeerde afspraken gemaakt en je kan echt wel wat verwijten maken maar voor de rest...quote:Op woensdag 25 september 2013 16:04 schreef Peter het volgende:
Lets agree to disagree. Naar mijn mening levert NS Highspeed bij verre niet wat er is afgesproken en zou ze daarvoor moeten worden bestraft, niet beloond.
quote:Op woensdag 25 september 2013 15:46 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ze houden zich vooralsnog prima aan wat er afgesproken is,
Het is verbazingwekkend dat de NS überhaupt de tijd en mogelijkheid heeft gekregen om een alternatief plan te presenteren:quote:Op woensdag 25 september 2013 16:16 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik heb nooit de illusie gehad dat jij het wel snapt, Driek
Uit de brochure:quote:
Dus misschien is dit ook iets voor NS?quote:The new vehicles are able to run at speeds between 160 and 200 km/h under 1,500 V or 25 kV voltage.
Oei, mijn ogen.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:17 schreef James1988 het volgende:
Ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met deze discussie...
Hier, een foto van een nieuwe trein:
[ afbeelding ]
De gloednieuwe Bombardier Omneo
Als je de rest van de concessie even handig vergeet heeft de discussie geen zin.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:20 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Het is verbazingwekkend dat de NS überhaupt de tijd en mogelijkheid heeft gekregen om een alternatief plan te presenteren:
- Meer dan 4 jaar na de start van de HSL-concessie wordt het beloofde treinaanbod* nog steeds niet geleverd
- Het is niet duidelijk wanneer het beloofde aanbod wel wordt geleverd
- Het is niet duidelijk in hoeverre NMBS is bereid om mee te werken aan het realiseren van de concessie
- Het is nog niet duidelijk waartoe NS bereid is: bij het voorstel dat in juni werd gepresenteerd was sprake van nieuw intercitymaterieel met een maximumsnelheid tussen 200 en 250 km/h, vraag is of hiermee de geëiste rijtijden gehaald kunnen worden
* Wat was ook alweer de concessieverplichting:
- 32x p/d Asd - Bd (rijdt, maar niet binnen gestelde rijtijden)
- 32x p/d Asd - Rtd (vanaf oktober 2 spitsritten per dag per richting)
- 16x p/d Asd - Bxl via HSL (rijdt vanaf oktober 2x p/d)
- 8x p/d Gvc - Bd - Bxl (rijdt niet)
- 10x p/d Asd - Parijs (rijdt)
Ja echt, de NS/HSA voldoet heul goed aan de eisen.
NSH houdt zich totaal niet aan de afspraken. Tijd voor nieuwe afspraken die de reiziger wel ten goede komen, alleen daarvoor ontbreekt de kennis bij de overheid die een te hoge infraheffing oplegt en niet de NS wil dwingen de reiziger tegemoet te komen.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:16 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik heb nooit de illusie gehad dat jij het wel snapt, Driek
ziet er niet heel erg strak uit helaasquote:Op woensdag 25 september 2013 16:17 schreef James1988 het volgende:
Ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met deze discussie...
Hier, een foto van een nieuwe trein:
[ afbeelding ]
De gloednieuwe Bombardier Omneo
Er is pas sprake van volledige uitvoering als er treinen zouden zijn, die zijn er niet. Dan kan je met frequenties gaan gooien en ook het argument aanvoeren dat ze, ook al blokkeren de Belgen het, gewoon maar Den Haag-Brussel moeten gaan rijden maar hey! Eigen schuld, België is de makkelijkste en meest open spoormarkt van Europa! Is dus echt de schuld van de HSA.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:33 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
NSH houdt zich totaal niet aan de afspraken. Tijd voor nieuwe afspraken die de reiziger wel ten goede komen, alleen daarvoor ontbreekt de kennis bij de overheid die een te hoge infraheffing oplegt en niet de NS wil dwingen de reiziger tegemoet te komen.
Het liefst zou ik dan ook een nieuwe aanbesteding zien, maar integratie met het binnenlandse net kan de reiziger veel meer helpen, mits er ook echt hard gewerkt wordt om dit voor elkaar te krijgen
Heel veel. Maar ik ga mijn stokpaardje niet weer uit de kast halen.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:34 schreef Peter het volgende:
Wat is er tegen op het huidige Engelse model van meerdere aanbieders? Op de hogere prijs na dan?
Dat die vervoerders pas in 2012 voor een keer winst hebben gemaakt.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:34 schreef Peter het volgende:
Wat is er tegen op het huidige Engelse model van meerdere aanbieders? Op de hogere prijs na dan?
de hogere prijsquote:Op woensdag 25 september 2013 16:34 schreef Peter het volgende:
Wat is er tegen op het huidige Engelse model van meerdere aanbieders? Op de hogere prijs na dan?
dat is de makkelijke weg kiezen. NSH had moeten zorgen dat de treinen er waren en die zijn er gewoon niet omdat er zolang aangeklooid is. Er werd door de mensen van de gebakken lucht gekozen voor een nieuwe trein bij een fabrikant waar toen al vraagtekens over waren. Was er eerder ingegrepen dan had er nu wel degelijk al iets beters gereden dan de V160 en een excuus-Benelux.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:34 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Er is pas sprake van volledige uitvoering als er treinen zouden zijn, die zijn er niet. Dan kan je met frequenties gaan gooien en ook het argument aanvoeren dat ze, ook al blokkeren de Belgen het, gewoon maar Den Haag-Brussel moeten gaan rijden maar hey! Eigen schuld, België is de makkelijkste en meest open spoormarkt van Europa! Is dus echt de schuld van de HSA.
Nee hoor, daar ken ik Deadlock2k te goed voorquote:Op woensdag 25 september 2013 16:39 schreef Peter het volgende:
[..]
Noem je Deadlock nu een digitale stationsoptimist?
Dat staat niet in de concessie maar in de niet-handhavingsbrief van Eurlings uit 2009, Mansveld heeft die brief een aantal maanden terug ingetrokken.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:34 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Er is pas sprake van volledige uitvoering als er treinen zouden zijn, die zijn er niet.
Ik denk dat het juridisch niet mogelijk was het contract eerder te ontbinden. Maar dat is eigenlijk meer iets wat tijdens de parlementaire enquête naar boven zal moeten komen. De vraagtekens waren niet genoeg om nee te zeggen tegen de inschrijving in ieder geval.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:40 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
de hogere prijs
[..]
dat is de makkelijke weg kiezen. NSH had moeten zorgen dat de treinen er waren en die zijn er gewoon niet omdat er zolang aangeklooid is. Er werd door de mensen van de gebakken lucht gekozen voor een nieuwe trein bij een fabrikant waar toen al vraagtekens over waren. Was er eerder ingegrepen dan had er nu wel degelijk al iets beters gereden dan de V160 en een excuus-Benelux.
Het contract met AB had naar alle waarschijnlijkheid jaren terug al ontbonden kunnen worden (wegens de vele vertraging), maar dat zou eindigen in hetzelfde juridisch steekspel tussen NS en AB en zou NS zeker de HSL-concessie hebben gekost omdat ze moedwillig het materieel zouden torpederen.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:41 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Ik denk dat het juridisch niet mogelijk was het contract eerder te ontbinden.
precies. Het is dan beschamend dat we nog geen steek op zijn geschoten.quote:Op woensdag 25 september 2013 16:44 schreef James1988 het volgende:
[..]
Het contract met AB had naar alle waarschijnlijkheid jaren terug al ontbonden kunnen worden (wegens de vele vertraging), maar dat zou eindigen in hetzelfde juridisch steekspel tussen NS en AB en zou NS zeker de HSL-concessie hebben gekost omdat ze moedwillig het materieel zouden torpederen.
Dat nu is besloten om de V250 niet meer in te zetten komt door de winterproblemen en de volkomen belachelijke houding van AB in de maanden daarna.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |