abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131552689
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 14:57 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Kennis kan eenvoudig ingekocht worden. Hoe kom je erbij dat er geen wil is om een goed product te leveren? Maken die vijf minuten daadwerkelijk het onderscheid tussen een slecht en een goed product? Hoezo is het een gebrek aan prikkels als de concessie niet wordt ingetrokken?
Zie jij de NS jaren na aanvang en gunning van de concessie op de HSL een product leveren dat voldoet aan de eisen van de concessie? Ik niet. Ik zie alleen maar een verslechtering in het aanbod.
dag
  woensdag 25 september 2013 @ 15:03:43 #252
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131552724
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 14:58 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Als je dit zegt heb je echt een grondig gebrek aan feitenkennis aangezien het daar net zo fout is gegaan als bij de NS op een schaal die nog eens een veel grotere impact heeft ook.
Er zit een kern van waarheid in in wat hij zegt.. Het werkt alleen heel indirect.. Na de eerste aanbesteding ging het fout. Bij de tweede wordt dat opgepakt na onrusten in de politiek en bij de ambtenarij en in de tweede concessie gaat het goed. Maar dat vergt wel een actieve overheid en dat sluit weer aan bij mijn betoog hierboven... Zonder actieve overheid heb je niets aan marktwerking bij een nutsvoorziening.
pi_131552733
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 14:58 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Als je dit zegt heb je echt een grondig gebrek aan feitenkennis aangezien het daar net zo fout is gegaan als bij de NS op een schaal die nog eens een veel grotere impact heeft ook.
Wijs mij maar een OV-concessie van de regionale vervoerders aan waar er helemaal géén trein rijdt volgens de afgesproken concessie. En waar men lijnen of delen van lijnen zomaar heeft geschrapt.
dag
pi_131552760
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:03 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Er zit een kern van waarheid in in wat hij zegt.. Het werkt alleen heel indirect.. Na de eerste aanbesteding ging het fout. Bij de tweede wordt dat opgepakt na onrusten in de politiek en bij de ambtenarij en in de tweede concessie gaat het goed. Maar dat vergt wel een actieve overheid en dat sluit weer aan bij mijn betoog hierboven... Zonder actieve overheid heb je niets aan marktwerking bij een nutsvoorziening.
Maar de Rijksoverheid heeft toch al vele jaren ervaring met aanbesteden? En met spoor? Waarom gaat het hen dan zo vaak fout en leert de lokale overheid er wel (sneller) van?
dag
  woensdag 25 september 2013 @ 15:04:51 #255
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131552767
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:03 schreef Peter het volgende:

[..]

Wijs mij maar een OV-concessie van de regionale vervoerders aan waar er helemaal géén trein rijdt volgens de afgesproken concessie. En waar men lijnen of delen van lijnen zomaar heeft geschrapt.
Veolia Limburg is gigantisch uit de klauwen gelopen. Het bedrijf ging bijna failliet en is met illegale staatssteun in de lucht gehouden.
  woensdag 25 september 2013 @ 15:05:27 #256
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131552794
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:04 schreef Peter het volgende:

[..]

Maar de Rijksoverheid heeft toch al vele jaren ervaring met aanbesteden? En met spoor? Waarom gaat het hen dan zo vaak fout en leert de lokale overheid er wel (sneller) van?
Zie mijn eerdere argument. Desinteresse. RWS is heel infrastructuurgericht dus dat gaat wel goed.
pi_131552810
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Veolia Limburg is gigantisch uit de klauwen gelopen. Het bedrijf ging bijna failliet en is met illegale staatssteun in de lucht gehouden.
En de NS heeft fikse kortingen gekregen op de 'huurprijs' van de HSL en vlat alsnog bijna om. En levert nu alsnog niets.
dag
pi_131552840
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:05 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Zie mijn eerdere argument. Desinteresse.
Er zijn te weinig prikkels NS te bestraffen omdat een verlies toch wel op de reiziger wordt afgewenteld en winst wordt afgeroomd door de aandeelhouder.
dag
pi_131552851
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:02 schreef Peter het volgende:

[..]

Zie jij de NS jaren na aanvang en gunning van de concessie op de HSL een product leveren dat voldoet aan de eisen van de concessie? Ik niet. Ik zie alleen maar een verslechtering in het aanbod.
Ik zeg nergens dat het een heel wenselijke situatie is. Het stoort me alleen dat er heel dogmatisch gehamerd wordt op heraanbestedingen. En dat is nog afgezien van de vraag of de NS daadwerkelijk niet aan de concessie voldoet.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_131552951
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:07 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ik zeg nergens dat het een heel wenselijke situatie is. Het stoort me alleen dat er heel dogmatisch gehamerd wordt op heraanbestedingen. En dat is nog afgezien van de vraag of de NS daadwerkelijk niet aan de concessie voldoet.
Die slappe ministers van I&M hebben al heel wat aderlatingen op de concessie toegestaan.
- Weg directe Haagse verbinding met Brussel
- Weg al jaren moeten rijden
- Weg verplichting aan de rijtijden te houden, nu er te traag vervangend materieel is besteld
De NS komt er mee weg. Maar in beginsel is het de NS die een wanprestatie levert. Dat I&M daarbij zit te slapen (of bewust niet ingrijpt) is een tweede.
dag
  woensdag 25 september 2013 @ 15:10:15 #261
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131552969
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:06 schreef Peter het volgende:

[..]

Er zijn te weinig prikkels NS te bestraffen omdat een verlies toch wel op de reiziger wordt afgewenteld en winst wordt afgeroomd door de aandeelhouder.
Heb jij gelezen wat ik schrijf? Je hoeft je niet door mijn argumenten te laten overtuigen maar dan hoef ik niet verder te discussiëren natuurlijk. Dan kunnen we het beter leuk over treintjes gaan hebben.
pi_131552970
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:05 schreef Peter het volgende:

[..]

En de NS heeft fikse kortingen gekregen op de 'huurprijs' van de HSL en vlat alsnog bijna om. En levert nu alsnog niets.
NS valt om... Niet volgens de jaarcijfers die ik heb gezien maar vertel eens?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_131553021
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:09 schreef Peter het volgende:

[..]

Die slappe ministers van I&M hebben al heel wat aderlatingen op de concessie toegestaan.
- Weg directe Haagse verbinding met Brussel
- Weg al jaren moeten rijden
- Weg verplichting aan de rijtijden te houden, nu er te traag vervangend materieel is besteld
De NS komt er mee weg. Maar in beginsel is het de NS die een wanprestatie levert. Dat I&M daarbij zit te slapen (of bewust niet ingrijpt) is een tweede.
Populisme pur sang.
- De Haagse verbinding is getorpedeerd door de NMBS, die wilden eigenlijk al geen HSL, laat staan een extra verbinding met Den Haag
- Al jaren moeten rijden? Volgens de concessie pas als er treinen waren.
- Soit, het enige wat feitelijk waar is. Maar voor die vijf minuten moet je niet miepen, vind ik.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 25 september 2013 @ 15:12:53 #264
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131553057
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:11 schreef DeaDLocK2K het volgende:

- Soit, het enige wat feitelijk waar is. Maar voor die vijf minuten moet je niet miepen, vind ik.
Zeker niet als je daar mogelijk zelfs frequenties of prijsvoordelen voor terug kan krijgen. Al zou dat wel onderdeel van het aanbod moeten zijn mijns inziens.
pi_131553508
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:10 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

NS valt om... Niet volgens de jaarcijfers die ik heb gezien maar vertel eens?
Laat ik het dan specificeren: NS Highspeed zou failliet gegaan zijn als er geen korting werd gegeven op de jaarlijkse infrastructuurheffing voor de HSL.
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:10 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Heb jij gelezen wat ik schrijf? Je hoeft je niet door mijn argumenten te laten overtuigen maar dan hoef ik niet verder te discussiëren natuurlijk. Dan kunnen we het beter leuk over treintjes gaan hebben.
Niemand verplicht je iets. Maar je kan niet met droge ogen beweren dat NS Highspeed levert wat is afgesproken en aan het publiek is beloofd.
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:11 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Populisme pur sang.
- De Haagse verbinding is getorpedeerd door de NMBS, die wilden eigenlijk al geen HSL, laat staan een extra verbinding met Den Haag
Staat wel in de concessie, boeit de reiziger niet wie er debet aan is, NS Highspeed had ingetekend om die te gaan rijden.
quote:
- Al jaren moeten rijden? Volgens de concessie pas als er treinen waren.
En wie heeft er contracten met de treinenbouwer gesloten die berucht stond om slechte levertijden en een slecht product? De Reiziger? Nee toch?
quote:
- Soit, het enige wat feitelijk waar is. Maar voor die vijf minuten moet je niet miepen, vind ik.
Laat dan alles maar klassiek rijden.. scheelt maar een paar minuten toch?
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:12 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Zeker niet als je daar mogelijk zelfs frequenties of prijsvoordelen voor terug kan krijgen. Al zou dat wel onderdeel van het aanbod moeten zijn mijns inziens.
Denk jij dat NS Highspeed straks tarieven gaat aanbieden die ook maar een beetje bij de lage prijs en flexibiliteit van de oude BeNeLux-trein in de buurt komen? Daar kunnen ze de heffing niet van betalen, dus vast niet. Ergo een verslechtering.
dag
  woensdag 25 september 2013 @ 15:28:34 #266
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131553611
Bij DB is er vanaf deze week ook de mogelijkheid om op 100 stations een halfuur gratis wifi per dag te gebruiken: http://www.bahn.de/p/view/service/bahnhof/wlan_bahnhof.shtml
pi_131553693
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:26 schreef Peter het volgende:
Staat wel in de concessie, boeit de reiziger niet wie er debet aan is, NS Highspeed had ingetekend om die te gaan rijden.
Het boeit de reiziger niet, wat de reiziger wel boeit is lage prijzen en hoge frequenties. En die trein naar Den Haag boeit ze ook redelijk weinig.

quote:
En wie heeft er contracten met de treinenbouwer gesloten die berucht stond om slechte levertijden en een slecht product? De Reiziger? Nee toch?
Als je niet snapt hoe aanbesteden werkt dan heeft het geen zin om hier een discussie over te voeren. De NS was wettelijk verplicht om met AnsaldoLelystad in zee te gaan.

quote:
Laat dan alles maar klassiek rijden.. scheelt maar een paar minuten toch?
Weer een gebrek aan kennis of chargeer je gewoon maar wat?

quote:
Denk jij dat NS Highspeed straks tarieven gaat aanbieden die ook maar een beetje bij de lage prijs en flexibiliteit van de oude BeNeLux-trein in de buurt komen? Daar kunnen ze de heffing niet van betalen, dus vast niet. Ergo een verslechtering.
Die heffing moet dan ook fors naar beneden.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 25 september 2013 @ 15:34:31 #268
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131553823
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:26 schreef Peter het volgende:
[..]

Niemand verplicht je iets. Maar je kan niet met droge ogen beweren dat NS Highspeed levert wat is afgesproken en aan het publiek is beloofd.
Dat heb ik ook nergens gezegd. Want ik ben het ook niet met die stelling eens. Ik ben het alleen niet eens met de gevolgtrekking die vervolgens getrokken wordt omdat de werkelijkheid nu eenmaal veel gecompliceerder is dan door jou gesteld wordt.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 15:35:18 #269
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131553855
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:30 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Die heffing moet dan ook fors naar beneden.
het is de enige manier om een goed aanbod via de HSL te kunnen krijgen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131553862
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:30 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Het boeit de reiziger niet, wat de reiziger wel boeit is lage prijzen en hoge frequenties. En die trein naar Den Haag boeit ze ook redelijk weinig.
Vandaar de LageLanden Lijn en de angst van de NS en de minister daarvoor?;) En de goede bezetting van de BENeLuxtrein?
quote:
[..]

Als je niet snapt hoe aanbesteden werkt dan heeft het geen zin om hier een discussie over te voeren. De NS was wettelijk verplicht om met AnsaldoLelystad in zee te gaan.
Laat mij de wet maar zien waar staat dat kwaliteit en ervaring niet als eis van de bouwer opgenomen mocht worden bij de aanbesteding. En dat men geen boeteclausule mocht toevoegen als de leveringstijd fors werd overschreden. Ik zie die wetteksten graag!
quote:
[..]

Weer een gebrek aan kennis of chargeer je gewoon maar wat?
Chargeren is ook leuk, maar ik volg het dossier toch echt al een hele tijd en met een studie die aansluit bij aanbestedingen en beleid kan je niet zeggen dat ik er niets vanaf weet ;).
quote:
[..]

Die heffing moet dan ook fors naar beneden.
NS Highspeed heeft zelf ingeschreven voor een veel te hoog bedrag.
dag
pi_131553998
quote:
14s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:35 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

het is de enige manier om een goed aanbod via de HSL te kunnen krijgen
Dat kan bij een nieuwe aanbesteding. Er zal geen vervoerder zijn die het in zijn hoofd haalt nu nog een onmogelijk bedrag te bieden.
Maar nu onderhands NS Highspeed korting geven en marktpartijen uit te sluiten is niet fair.
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:34 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Dat heb ik ook nergens gezegd. Want ik ben het ook niet met die stelling eens. Ik ben het alleen niet eens met de gevolgtrekking die vervolgens getrokken wordt omdat de werkelijkheid nu eenmaal veel gecompliceerder is dan door jou gesteld wordt.
De kern is dat NS Highspeed niet levert wat afgesproken is en dat ze daarvoor nog beloond wordt met kortingen, verminderde dienstverlening te tolereren en zicht op uitsluiten van concurrentie bij het samenvoegen van HSL en HRN concessies.
dag
pi_131554164
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:35 schreef Peter het volgende:

[..]

Vandaar de LageLanden Lijn en de angst van de NS en de minister daarvoor?;) En de goede bezetting van d eBENeLuxtrein?
De NS heeft inderdaad gelogen over de bezetting van de Beneluxtrein. Nou jah, foei toch. Het aantal reizigers van/naar Den Haag is niet zo bizar groot en was vooral omdat het de tweede IC per uur was tussen Dordrecht en Roosendaal. Bij de LageLandenLijn heeft NS gebruik gemaakt van haar wettelijk recht om de ACM in te schakelen. Ieder weldenkend bedrijf zou dat gedaan hebben als de mogelijkheid zich voor zou doen, het kan namelijk een negatieve weerslag hebben op je eigen bedrijfsresultaat. Dat is geen angst, dat is gebruik maken van de mogelijkheden die er door de wetgever neergelegd zijn.

quote:
Laat mij de wet maar zien waar staat dat kwaliteit en ervaring niet als eis van de bouwer opgenomen mocht worden bij de aanbesteding. En dat men geen boeteclausule mocht toevoegen als de leveringstijd fors werd overschreden. Ik zie die wetteksten graag!
Die wet is er niet. Alleen waren er ten tijde van de gunning geen kwaliteitsissues, er was alleen sprake van vertraagde levering. Vertraging die op dat moment nog niet buitensporig was in vergelijking met andere treinenbouwers. Het toelatingsproces is nou eenmaal heel erg pijnlijk. In het contract met AnsaldoBreda staat een boeteclausule van 20% van het aankoopbedrag bij veel te late levering. Of dit wel of niet opgeëist gaat worden is aan de juristen van de bedrijven.

quote:
Chargeren is ook leuk, maar ik volg het dossier toch echt al een hele tijd en met een studie die aansluit bij aanbestedingen en beleid kan je niet zeggen dat ik er niets vanaf weet ;).
Dan volg je het dossier ogenschijnlijk maar half want je weet niet eens dat er een boeteclausule is, je weet niet wat de regels omtrent aanbestedingen zijn en het grootste gedeelte van je argumenten is napraterij van reizigersorganisaties die er zelf al even weinig kaas van hebben gegeten. Iedere keer dat je hier feiten gepresenteerd krijgt draai je er omheen of je komt met nieuwe tegenvragen.

quote:
NS Highspeed heeft zelf ingeschreven voor een veel te hoog bedrag.
Dat kan wel zo zijn maar dat betekent niet dat het bedrag niet veel te hoog is. Dit is onrendabel en oneconomisch. Dat zag je ook duidelijk tijdens de enorme verlaging van de Fyra-toeslagen, daarna zaten die treinen in de spits opeens wél vol.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 25 september 2013 @ 15:44:19 #273
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131554174
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:39 schreef Peter het volgende:

[..]

Dat kan bij een nieuwe aanbesteding. Er zal geen vervoerder zijn die het in zijn hoofd haalt nu nog een onmogelijk bedrag te bieden.
Maar nu onderhands NS Highspeed korting geven en marktpartijen uit te sluiten is niet fair.
klopt, maar een lagere infraheffing zal de reiziger wel ten goede komen, omdat het zo aantrekkelijker wordt om het productaanbod uit te breiden. Dat hoeft niet zo veel te zijn als NSH geboden heeft, maar echt afgestemd op de vraag op bepaalde trajecten.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131554268
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 15:39 schreef Peter het volgende:

[..]

Dat kan bij een nieuwe aanbesteding.
Dat kan ook zonder nieuwe aanbesteding.

quote:
Er zal geen vervoerder zijn die het in zijn hoofd haalt nu nog een onmogelijk bedrag te bieden.
Dus jij denkt serieus dat bedrijven niet twee keer dezelfde fout maken? Reken er maar op dat de enige twee partijen die een realistisch bod zouden doen SNCF en DB zijn. Die zouden het leuk vinden voor erbij, de rest wil graag voet aan de grond. En dát is nou precies het probleem met verplicht aanbesteden.

quote:
Maar nu onderhands NS Highspeed korting geven en marktpartijen uit te sluiten is niet fair.
Ik zie nog steeds niet in waarom dat niet fair zou zijn. Het voordeel voor de reizigers bij volledige integratie in het HRN is veel groter dan bij een versnipperd net.

quote:
De kern is dat NS Highspeed niet levert wat afgesproken is en dat ze daarvoor nog beloond wordt met kortingen, verminderde dienstverlening te tolereren en zicht op uitsluiten van concurrentie bij het samenvoegen van HSL en HRN concessies.
Ze houden zich vooralsnog prima aan wat er afgesproken is, er ligt nu alleen een voorstel waarmee ze af willen gaan wijken van eerder gemaakte afspraken.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_131554990
Lets agree to disagree. Naar mijn mening levert NS Highspeed bij verre niet wat er is afgesproken en zou ze daarvoor moeten worden bestraft, niet beloond.
dag
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')