James1988 | zaterdag 7 september 2013 @ 22:32 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Intercity's Den Haag - Brussel Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
Zug-Chef | zaterdag 7 september 2013 @ 22:33 |
Tot je alsnog die persoon kopt. Dan heb je meteen +150. Net als ik dat had vorige week bij Harderwijk. | |
Dr_Flash | zaterdag 7 september 2013 @ 22:34 |
Ik zit idd in die van 2219 James. +13 inmiddels maar okee. We rijden net over het lijk van die spoorloper heen. Momentje, we steken even achteruit. Geen idee waarom ![]() | |
James1988 | zaterdag 7 september 2013 @ 22:35 |
![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 7 september 2013 @ 22:35 |
Twello. Nu nog een springer betekent dat lopen wint. | |
Dr_Flash | zaterdag 7 september 2013 @ 22:36 |
Inpakken. Bijna thuis, en bij a op tijd ook nog ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 7 september 2013 @ 22:52 |
Thuis. De Hemel zij geloofd en geprezen. Ondanks een Wisselstoring en een persoon in het spoor hebben we een punt kunnen halen op 2/3 van de oorspronkelijke rit waarvan de rest vanwege geplande werkzaamheden sowieso al onbereikbaar was. Wooptiefuckingdoodle-doo. | |
James1988 | zaterdag 7 september 2013 @ 22:53 |
![]() Biertje? | |
Dr_Flash | zaterdag 7 september 2013 @ 22:56 |
Nou, het mag wel in de krant inderdaad ![]() | |
Bitlord | zondag 8 september 2013 @ 00:54 |
Schitterend jaren 70 design, de oudste treinen van de BART, een soort RER van de San Francisco Bay Area. Het netwerk van expressmetrolijnen is gebouwd op trajecten waar daarvoor geen railverkeer was. Inmiddels worden op een weekdag gemiddeld 360.000 ritten uitgevoerd. Een bijzondere technische fact van de BART is, naast het automatisch rijden (alleen vertrekprocedure vindt door de machinist plaats), dat de treinen rijden op Indian Gauge, 1676 mm. De treinen zijn hierdoor merkbaar breder. Binnenkort meer foto's ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zondag 8 september 2013 @ 00:57 |
Nee. Gewoon nee. ![]() | |
James1988 | zondag 8 september 2013 @ 00:59 |
Dat betekent dat er 4 ritten per seconde plaatsvinden. Ziek ![]() Moet het niet 'per jaar' zijn? ![]() | |
Dr_Flash | zondag 8 september 2013 @ 01:00 |
wie weet ![]() Maar dit kan sowieso niet. | |
James1988 | zondag 8 september 2013 @ 01:02 |
Nee, dat lijkt mij ook. NS rijdt - op het hele HRN - gemiddeld 5200 ritten per dag, het lijkt me niet dat BART op die paar kilometer spoor meer laat rijden ![]() @Bitlord: joking aside, ik ben wel benieuwd naar meer ![]() | |
Dr_Flash | zondag 8 september 2013 @ 01:03 |
Waarschijnlijk vinden ze "een rit van Zwolle naar Wezep" en "een rit van Wezep naar t Harde " en "een rit van t Harde naar Nunspeet" en een rit van "enfin you get the point" allemaal verschillende ritten ![]() ja zo kan ik het ook. Zo is iedere bruinebonenscheet van en NS-kantoorklerk ook 500 ritten. Of 500.000, kan ook wel, net waar je zin in hebt ![]() | |
James1988 | zondag 8 september 2013 @ 01:05 |
Ik vermoed dat met 'een rit' wordt bedoeld 'een trein van A naar B die onder hetzelfde treinnummer rijdt', een trein als de sprinter van Breda naar Utrecht telt dan als twee ritten (Breda - Den Bosch = 136xx, Den Bosch - Utrecht = 160xx). | |
Dr_Flash | zondag 8 september 2013 @ 01:08 |
Met dat mechanisme alleen ga jij geen 360.000 ritten per dag verklaren ![]() | |
James1988 | zondag 8 september 2013 @ 01:10 |
Nee inderdaad, dan niet ![]() | |
Dr_Flash | zondag 8 september 2013 @ 01:11 |
Ik denk eerder dat een rit als Breda - Utrecht, met ehm 11 tusenstations, en dus 13 stations voor de hele lijn, tellen als 12 mogelijke startstations maal 12 mogelijke eindstations maal 2 richtingen = 288 ritten. Wat dan in feite over 2 ritten en 4 treinnummers zou gaan. | |
remcoP | zondag 8 september 2013 @ 01:13 |
Volgens wikipedia heeft BART 366.565 passagiers per dag. Lege treinen dus. | |
Dr_Flash | zondag 8 september 2013 @ 01:14 |
Dat zijn nog lang geen 360.000 taxi's per dag ![]() | |
remcoP | zondag 8 september 2013 @ 01:15 |
![]() | |
Dr_Flash | zondag 8 september 2013 @ 01:15 |
Kortom: Sorry Bitlord, maar je lult ![]() | |
Bitlord | zondag 8 september 2013 @ 01:34 |
Neen, jullie interpreteren verkeerd. Een rit was hier bedoeld als reis/trips. En nu niet onaardig doen, ik ben al aardig geweest door de fotos verkleind weer te geven en niet met 4000 pixels breed. [ Bericht 9% gewijzigd door Bitlord op 08-09-2013 01:42:20 ] | |
James1988 | zondag 8 september 2013 @ 01:38 |
Ahzo ![]() Kan geregeld worden hoor ![]()
![]() | |
Bitlord | zondag 8 september 2013 @ 01:44 |
Aargh, ik ben moe! Reizigerskilometrage is niet weinig, maar ook niet extreem veel, zo'n 2,5 miljard kilometer per jaar. NS heeft er 17,1. | |
obolos | zondag 8 september 2013 @ 07:50 |
Dan ben je er een vergeten: Bart_A_car_Oakland_Coliseum_Station.jpg is meer dan 40700 pixels breed (Oké, is geen 4000 pixels). | |
greavy | zondag 8 september 2013 @ 08:05 |
Heel Nederland zat bijna bij Terug naar Toen, maar ik was Nederland "ontvlucht", even het Spoorwegmuseum van de TSP in Saint-Ghislain bezocht.![]() NMBS (PFTTSP) 2551, 1504, 1805, 1608 Vandaag een dagje een bezoek gebracht aan het spoorwegmuseum van de PFTTSP in Saint-Ghislain. Daar was een open dag met oa een modelbeurs. Ook had de TSP weer prachtige foto line-ups gecreëerd. Zo kon je 4 generaties E-loksals fraaie line-up fotograferen. Hier ziet u links de HLE 2551, die destijds ook in Nederland heeft gereden. Rechts daarnaast staat de HLE 1504 die ook een veel geziene gast in Nederland was, de HLE 1805 en helemaal rechts de HLE 1608 met een oud rijtuig. ![]() NMBS (PFTTSP) 2629, 2201, 2551, 1504, 1805, 1608 Ook kon er verder het terrein op nog een foto gemaakt worden met nog 2 andere generatie E-loks, namelijk de HLE2629 en de HLE2201. Om het beeld helemaal compleet te maken, werden de 2551, 1504, 1805 en de 1608 nog meegenomen in dezelfde line-up. Waar we eerst bleven wachten tot alle mensen buiten beeld, werd er nu niet gewacht op de mensen "achterin", want de mensen bleven komen. | |
b2py | zondag 8 september 2013 @ 08:07 |
Oeh, e-locs zonder draad. Leuke foto's. | |
greavy | zondag 8 september 2013 @ 08:08 |
Helaas mag de TSP de E-loks niet onder de draad zetten van de NMBS. Hopelijk komt daar wel verandering in. Thnks. | |
Dr_Flash | zondag 8 september 2013 @ 08:44 |
![]() | |
Dr_Flash | zondag 8 september 2013 @ 08:44 |
Beter dan D-locs onder draad ![]() | |
b2py | zondag 8 september 2013 @ 09:24 |
Vorige week nog diesel onder de draad ![]() | |
DriekOplopers | zondag 8 september 2013 @ 10:24 |
Ik schreef:En Bork schreef: Bork, ik heb die lap toelichting over het wat en hoe van de infraheffing uit mijn column op fok gesloopt, bij MVBOV heb ik het laten staan. Zo richt het wat beter op de verschillende doelgroepen. Zo beter? En dank voor je hartelijke woorden. | |
#ANONIEM | zondag 8 september 2013 @ 10:38 |
Interessant en mooi verhaal met bijbehorende foto's. Dank! | |
bork | zondag 8 september 2013 @ 10:53 |
Ik ben vereerd, zonder gekheid op een stokje ik vind mezelf nogal kritisch de laatste tijd als ik teruglees maar erg positief hoe je dit dan toch oppakt en terugkoppelt. Zoals eerder gezegd je bent goed bezig ![]() | |
b2py | zondag 8 september 2013 @ 11:22 |
| |
Erno-BE | zondag 8 september 2013 @ 11:26 |
Ik heb twee vraagjes over Enschede-Glanerbrug: -Is het studentenreisproduct geldig op dit traject? -Mag je op dit traject (gratis) je fiets meenemen? | |
DeaDLocK2K | zondag 8 september 2013 @ 11:28 |
Wat zijn Belgische locomotieven toch sexy :$ | |
DriekOplopers | zondag 8 september 2013 @ 11:39 |
Prijzenoorlog volgens AH: De goedkoopste heeft gewonnen. Prijzenoorlog volgens NS: De duurste heeft gewonnen. ![]() | |
Litpho | zondag 8 september 2013 @ 11:47 |
Het heeft wel een heel hoog "What if we had a war and no one else showed up?"-gehalte. | |
DeaDLocK2K | zondag 8 september 2013 @ 11:55 |
Wat is precies het probleem met het uitsmeren van een forse kostenstijging over meerdere jaren? Het moet dekkend worden en als ze niet nu verhogen zitten ze met een gat in 2015 en zijn ze pas dekkend in 2016? | |
DriekOplopers | zondag 8 september 2013 @ 12:02 |
De meerkosten worden pas m.i.v. januari 2015 in rekening gebracht door ProRail. NS begint alvast in januari 2014 de reiziger extra te laten betalen. Een jaar eerder dus. | |
DeaDLocK2K | zondag 8 september 2013 @ 12:07 |
Dit is een antwoord op een vraag die ik niet gesteld heb. | |
DriekOplopers | zondag 8 september 2013 @ 12:13 |
Wat bedoelde je dan precies met je vraag? | |
DeaDLocK2K | zondag 8 september 2013 @ 12:19 |
Het staat er heel duidelijk. Waarom zou NS de prijzen met 7% in 2015 moeten verhogen (waardoor de reizigersorganisaties nog veel harder zullen gaan steigeren) dan twee keer met ongeveer 3%. Als ze het twee keer verhogen in 2015 en 2016 dan zit NS met een gat in de begroting in 2015, dat is ook zeer zeker niet wenselijk. | |
Peterselieman | zondag 8 september 2013 @ 12:19 |
en zo geschiedde het ook. Kwam zelf gisteravond laat uit Utrecht en met de IC zijn we bij 't Harde naar het linkerspoor gestuurd, zodat we om de werkzaamheden heen konden rijden. | |
DriekOplopers | zondag 8 september 2013 @ 12:36 |
De NS wil het in drie stappen verhogen, en niet in twee. Punt is: Als Den Haag verzint dat ze 50 miljoen minder voor het spoor overhebben en dat de reiziger dat maar moet ophoesten: dat mag (hoe oneens je het daar ook mee kan zijn: het mag als er een Kamermeerderheid voor is). Dat is het recht van de politiek, de daar eens in de zoveel tijd voor wordt afgerekend in het stemhokje. Maar laat dat dan ook duidelijk zijn voor de reiziger. Kabinet haalt in 2015 50 miljoen weg, dus laat de reiziger maar zien wat dat betekent: een forse prijsverhoging. Laat dat maar duidelijk zien, in plaats van dat je dat wegmoffelt in een soort glijdende schaal van kleinere stapjes. En dat die woordvoerder van de NS die Haagse graaibezuiniging nog probeerde recht te lullen ook met een verhaal over drukker spoor en hogere kosten: dan ben je een buikspreekpop van Den Haag ipv een serieus te nemen NS-woordvoerder. ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 8 september 2013 @ 12:45 |
Ik snap niet zo goed dat je vindt dat het op die manier moet. Je jaagt er (denk ik dan) meer mensen de trein mee uit dan met kleinere stappen. En als je vindt dat de woordvoerder en buikspreekpop is, pak dat dan aan of richt je frustraties op I&M. De NS hoeft hier niet de gebeten hond te zijn. De reden waarom Arriva, Veolia, Syntus en Connexxion niet zulke drastische verhogingen hebben doorgevoerd is ook duidelijk; Met de invoering van de OVC zijn die tarieven al veel hoger geworden en zij hebben relatief minder te compenseren. | |
_serial_ | zondag 8 september 2013 @ 12:49 |
Iemand trouwens wat gehoord van een stoomloc die zou rijden tijdens de Wereldhavendagen in Rotterdam welke afgekeurd zou zijn door ProRail en daardoor maar door een loc met dieseltractie getrokken werd? | |
lang001 | zondag 8 september 2013 @ 12:59 |
Vanwege het feit dat de stoomlocs niet over het nieuwe ETCS (European Train Control System) beschikken, rijdt er al een aantal jaren een diesellocomotief voorop mee (6400). Hierachter rijdt dan de stoomloc. Dit jaar alleen geen stoomloc, omdat de 01 1075 van de SSN een defect kreeg. De 65 018 is niet inzetbaar vanwege een ketelrevisie. | |
DriekOplopers | zondag 8 september 2013 @ 13:04 |
Dat gebeurt ook, maar zoiets doe ik wat discreter intern bij NS. Ik schrijf ook niet voor niets zo'n beetje dat Mansveld tegenwoordig Staatssecretaris voor Spek en Bonen is. We (MVBOV that is) schrijven in onze brief toch ook dat we het er niet mee eens zijn dat de NS-klant moet bloeden omdat de decentrale vervoerders zich rijk hebben gerekend? Die opmerking kan Arriveolion mooi in zijn zak steken. | |
DeaDLocK2K | zondag 8 september 2013 @ 13:10 |
Okay, soit. Neemt niet weg dat het lijkt alsof er alleen weer vingertje naar de NS gewezen wordt terwijl ze simpelweg aan gezonde bedrijfsvoering doen in dit geval. | |
b2py | zondag 8 september 2013 @ 13:19 |
| |
Dr_Flash | zondag 8 september 2013 @ 13:47 |
Super gore dingen zijn dat, die palen. Vaak liggen er filters in te smeulen, dat stinkt veel erger dan papier. Ik spuit er weleens een fles water in leeg. | |
dennistd | zondag 8 september 2013 @ 13:49 |
-Ja -Volgens mij moet je gewoon een dagkaart fiets kopen en waarschijnlijk is ook de Duitse variant wel geldig:
| |
James1988 | zondag 8 september 2013 @ 15:04 |
Ja, eens. Misselijkmakende stinkdingen zijn het. ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 8 september 2013 @ 15:07 |
Die gaten in de grond met die roosters zijn iets minder erg. | |
b2py | zondag 8 september 2013 @ 15:26 |
![]() Fast am Ziel – wer weiß, in welche europäische Metropole der Zug auf diesem Bild gerade einfährt? Bron | |
lang001 | zondag 8 september 2013 @ 15:30 |
Zie ook inderdaad geregeld die palen gewoon smeulen. Wat een stank komt daar vanaf zeg... | |
Dr_Flash | zondag 8 september 2013 @ 15:30 |
Zou dat Praha zijn? | |
#ANONIEM | zondag 8 september 2013 @ 15:34 |
Ik denk ook Praag. | |
b2py | zondag 8 september 2013 @ 15:42 |
Ik vind alleen dat Eiffeltoren geval een beetje gek.. | |
Dr_Flash | zondag 8 september 2013 @ 15:43 |
Dat soort TV-masten hebben ze overal ![]() | |
Peterselieman | zondag 8 september 2013 @ 15:56 |
klopt. ![]() | |
#ANONIEM | zondag 8 september 2013 @ 16:06 |
Het is geen TV-mast maar een uitkijktoren. | |
b2py | zondag 8 september 2013 @ 17:16 |
Ik zat er niet ver naast met mijn eiffeltoren achtige nepding ![]() | |
Dr_Flash | zondag 8 september 2013 @ 17:36 |
ook prima ![]() | |
Brembo | zondag 8 september 2013 @ 20:18 |
Vandaag tussen Nijmegen - Zutphen best veel mat'64 is dat planmatig of is SGM nog voor de herfst al aan de kant gezet ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 8 september 2013 @ 20:23 |
D'r zitten ook nog een zooi van die rijdende roestbakken op de sprinter Apeldoorn - Almelo de laatste tijd... | |
Peterselieman | zondag 8 september 2013 @ 20:24 |
dat is zo gepland | |
Dr_Flash | zondag 8 september 2013 @ 20:33 |
Waarom? | |
MTL | zondag 8 september 2013 @ 20:36 |
Vonden ze leuk. Iets met te weinig materieel dus er moest weer geschoven worden met het mat... | |
Dr_Flash | zondag 8 september 2013 @ 20:40 |
Juist ja. Dat is dus heel iets anders dan "gepland". "Gepland" suggereert namelijk dat iemand erover nagedacht heeft, maar het is dus gewoon een noodgreep. Okee ![]() | |
b2py | zondag 8 september 2013 @ 20:42 |
Er is over nagedacht. ![]() | |
MTL | zondag 8 september 2013 @ 20:43 |
Nee, het is gewoon gepland sinds het laatste wijzigingsblad van 2 september jl. Echter met de scholierenbende moet er weer in september met materieel geschoven worden. Zeker met de nog bezig zijnde ombouw van DDAR naar DDZ is er gewoon weinig materieel, dus wordt er zelfs planmatig weer naar mat'64 gegrepen. Er is absoluut over nagedacht ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door MTL op 08-09-2013 20:44:12 (Iets met kromme zinnen :')) ] | |
Dr_Flash | zondag 8 september 2013 @ 20:45 |
Ja ja. Want dat de scholierenbende zich begin september voordoet is volstrekt nieuw dit jaar natuurlijk ![]() | |
MTL | zondag 8 september 2013 @ 20:45 |
Nee hoor, daarom zit het mat'64 er juist planmatig in ![]() | |
b2py | zondag 8 september 2013 @ 20:46 |
Moah, materieel kwijt aan ombouw of revisie ben je altijd dus dat is niet echt een argument. Hooguit het materieeltekort is de inzet van Vee te verklaren. | |
Litpho | zondag 8 september 2013 @ 20:46 |
Tuurlijk. Net zoals dat elk jaar in de vakantieperiode niet iedereen massaal vrijneemt, maar er zelfs nog forenzen naar het werk gaan. Kost ze ook altijd een paar weken (minimaal) om de treinen weer op iets anders dan de overvolnorm te krijgen. | |
Peterselieman | zondag 8 september 2013 @ 20:49 |
ja, eigenlijk wel, want ieder jaar is de samenstelling van de scholierenbende anders ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 8 september 2013 @ 20:53 |
Als het goed is worden alle stoptreinen tussen Apeldoorn en Enschede met ingang van 2 september door Plan V gereden. | |
DeaDLocK2K | zondag 8 september 2013 @ 20:53 |
Er is geen materieeltekort. | |
Straatcommando. | zondag 8 september 2013 @ 20:53 |
Ik vroeg me al af waarom er ineens allemaal Vtjes opduiken in Arnhem en regio, zijn nog steeds bezig met de magneetremmen van de sgm3's. Wel grappig om te zien hoe de ene v nog prima bruikbaar is en de andere eigenlijk gewoon van de baan moet. Waarom is er niet voor gekozen om ala sgm een revisie uit te voeren. Ik lees genoeg over materiaaltekort. En je behoudt een stukje geschiedenis. (zal financieel niet vatbaar zijn denk ik) | |
b2py | zondag 8 september 2013 @ 20:58 |
Hangt ervan af vanuit wiens oogpunt je kijkt. | |
Litpho | zondag 8 september 2013 @ 20:59 |
Vanuit het oogpunt van de reiziger wel natuurlijk, ja. Goed punt. | |
DeaDLocK2K | zondag 8 september 2013 @ 20:59 |
Nee. Er staan massa's bruikbare treinen terzijde. | |
Dr_Flash | zondag 8 september 2013 @ 21:00 |
Daar zijn museumclubjes genoeg voor ![]() | |
Dr_Flash | zondag 8 september 2013 @ 21:00 |
Nee klopt, dat heet een reizigersoverschot. En dat is natuurlijk overmacht ![]() | |
Peterselieman | zondag 8 september 2013 @ 21:00 |
mja, dat is een beperkte onttrekking van maar twee stellen die bovendien telkens maar heel kort in Onnen staan. Het was de bedoeling om het V'tje uit te faseren en compleet te vervangen door SLeT, maar de wc-kwestie heeft roet in dat eten gegooid. | |
Peterselieman | zondag 8 september 2013 @ 21:02 |
o? ICRm gaat naar de Benelux en de HSL, V250 is nooit meer inzetbaar en DDM-1 moet eerst stevig opgelapt worden voordat je het weer in kunt zetten. Bovendien is laatstgenoemde materieel ook bijna toe aan een revisie | |
Litpho | zondag 8 september 2013 @ 21:03 |
Gelukkig werkt de NS er aan om dat overschot met zeker 3,38% terug te brengen. Visionair! | |
Dr_Flash | zondag 8 september 2013 @ 21:04 |
Uitstekend plan lijkt me dat man ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 8 september 2013 @ 21:04 |
Er staat ook een massa DDAR terzijde en DDM1 heeft geen stevige revisie nodig maar er moet wel 'iets' aan gebeuren inderdaad. | |
b2py | zondag 8 september 2013 @ 21:06 |
DDM1, V250 en nog een sloot defecte DDZ. 15 stuks momenteel. | |
Dr_Flash | zondag 8 september 2013 @ 21:10 |
Niet-inzetbaar materieel is niet inzetbaar. | |
Peterselieman | zondag 8 september 2013 @ 21:10 |
die eerste twee willen ze de baan niet meer op hebben en bij DDZ is het zo dat die vervangen worden door ander mat, wat weer voor te korte treinen elders zorgt | |
Frozen-assassin | zondag 8 september 2013 @ 21:15 |
Dan moet NS maar weer nieuwe treinen bijbestellen ![]() | |
b2py | zondag 8 september 2013 @ 21:15 |
Je zou het wel inzetbaar kunnen maken, wat ook sowieso de bedoeling is van nummer 3 en nummer 1 is een kop/munt kwestie. | |
Dr_Flash | zondag 8 september 2013 @ 21:16 |
Beter blijft dat vervelende zelfladend goed thuis gewoon. | |
Frozen-assassin | zondag 8 september 2013 @ 21:17 |
Vandaar de 3,4% prijsverhoging van de treinkaartjes en het inzet van Plan V hier en daar.. En de te korte treinen, het falen met V250, de winterdienstregeling bij 1 vlokje sneeuw, enz enz | |
Litpho | zondag 8 september 2013 @ 21:17 |
Of, aangezien de NS een commercieel bedrijf is en gelooft in marktwerking, laden ze zichzelf in bij de concurrent. De Lage Landen Lijn of zo. | |
Dr_Flash | zondag 8 september 2013 @ 21:18 |
Als ze maar wegblijven ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 8 september 2013 @ 21:23 |
Wordt aan gewerkt. | |
b2py | zondag 8 september 2013 @ 21:23 |
In 2017 ![]() | |
Peterselieman | zondag 8 september 2013 @ 21:29 |
DDM-1 komt niet meer terug, anders had de terugkeer nu al bekend moeten zijn. DDZ zou moeten rijden, maar is gewoon niet helemaal betrouwbaar gebleken, terwijl het in een aantal treinseries toch erg hard nodig is, al is het alleen maar omdat dit materieel de rijtijden kan halen die een aantal andere treintypes slechts met heel veel moeite behalen. | |
Peterselieman | zondag 8 september 2013 @ 21:30 |
de NS is geen commercieel bedrijf, maar moet zo wel acteren. Als het mis gaat is het gewoon weer een overheidsbedrijf | |
DriekOplopers | zondag 8 september 2013 @ 21:30 |
![]() | |
Peterselieman | zondag 8 september 2013 @ 21:33 |
Ze gaan enkele stellen DDZ uitrusten met een Sandite-installatie, terwijl ook enkele stellen SGMm voor Sanditen vrijgemaakt worden en de locs met containers weer terugkeren. Zal mij benieuwen wanneer er in Leeuwarden weer een loc doorglijdt tegen een treinstel aan ![]() | |
Peterselieman | zondag 8 september 2013 @ 21:34 |
oh ja, een linkje naar de herstmaatregelen: http://www.locov.nl/Image(...)ra_tcm311-345119.pdf | |
b2py | zondag 8 september 2013 @ 21:36 |
Ho, wacht. Wat? Wat hebben ze dan gedaan in 95? Waarom maken ze dan winst? Maken ze zich zorgen? | |
Frozen-assassin | zondag 8 september 2013 @ 21:39 |
Ik lees dus dat er twee soort remmen bestaan, een magneetrem en ?.. Waarom kunnen ICM-III en SGM met magneetremmen sneller remmen dan met de andere soort rem? Het gaat toch om het wiel, die blijft even glad lijkt me? | |
b2py | zondag 8 september 2013 @ 21:39 |
Zie het als een soort ABS. | |
DeaDLocK2K | zondag 8 september 2013 @ 21:42 |
Er zijn er nog een aantal. De ouderwetse klauwremmen zorgden ervoor dat er vroeger veel minder gezeur was in de herfst trouwens. | |
Frozen-assassin | zondag 8 september 2013 @ 21:43 |
Mhmm okee | |
Peterselieman | zondag 8 september 2013 @ 21:43 |
Er is tussen 1995 en nu veel veranderd. In de basis is de NS een verzelfstandigd bedrijf, waarbij de overheid de aandelen bezit. Zoals elk bedrijf moet de NS winst maken, maar de laatste tijd is dit helaas tot doel verheven om de schatkist te kunnen spekken, terwijl het in eerste instantie het doel was om de kosten te kunnen drukken en zonder een cent subsidie te kunnen rijden. Door het maken van winst ontstond er ruimte om te investeren en de kwaliteit te verbeteren. Deze ruimte wordt nu flink afgeroomd. Zijn er problemen dan gaat de NS zich achter allerlei excuses verschuilen in plaats van gewoon toe te geven dat iets niet gedaan wordt, omdat het geld kost. | |
Peterselieman | zondag 8 september 2013 @ 21:46 |
dat is niet bepaald een accurate omschrijving. Het is meer een noodstopmiddel. Een magneetrem wordt op het Nederlandse spoor alleen gebruikt in noodgevallen, waarbij een magnetisch blok op de rails losgelaten wordt om zo de trein af te remmen. Dit is dus een extra rem die niet op de wielen gebruikt wordt. | |
Litpho | zondag 8 september 2013 @ 21:46 |
Zolang de NS uit kan gaan van een onderhandse gunning van het HRN en mag speculeren met geld gedekt door de staat? Overheidsbedrijf. Hoe hard je ook roept dat het anders is. | |
James1988 | zondag 8 september 2013 @ 21:48 |
En dan zie je ook meteen waarom aanbesteding van het Hoofdrailnet nooit zal gebeuren als het aan de overheid ligt, waarom Nederland probeert de Lage Landen Lijn buiten de deur te houden, en waarom onrendabele lijnen (zoals de Noordelijke Nevenlijnen) waar mogelijk wél worden afgestoten/aanbesteed. | |
DeaDLocK2K | zondag 8 september 2013 @ 21:49 |
Aanbesteding van het HRN is dan ook zeer onwenselijk. | |
James1988 | zondag 8 september 2013 @ 21:50 |
Welnee. | |
DeaDLocK2K | zondag 8 september 2013 @ 21:51 |
Privatisering van spoorwegen heeft een negatief effect op investeringen in het spoor en de winsten vloeien weg naar buitenlandse aandeelhouders. Zeer onverstandig. Er is gewoon keihard bewijs voor dat het niet verstandig is dus ik snap niet dat mensen er nog aan blijven vasthouden. | |
Peterselieman | zondag 8 september 2013 @ 21:52 |
als je het goed regelt is het niet onwenselijk en kan het zorgen voor een kwaliteitsimpuls zonder dat de kosten al te veel oplopen. Het vereist echter wel een andere rol van de overheid, namelijk meer controlerend en sturend. | |
James1988 | zondag 8 september 2013 @ 21:53 |
Privatisering van spoorwegen maakt keihard duidelijk wát de rolverdeling is (opdrachtgever vs. opdrachtnemer) en maakt het mogelijk dat een opdrachtnemer hier keihard op wordt afgerekend. Onzin. | |
DeaDLocK2K | zondag 8 september 2013 @ 21:54 |
Volgens uitgebreid onderzoek is er geen enkele situatie waarin privatisering tot verbetering heeft geleid en was de spectaculaire reizigersgroei op bepaalde lijnen (zowel binnen als buiten Nederland) ook gerealiseerd als het niet geprivatiseerd was en had dat te maken met de economische groeispurten waar we inzaten. | |
b2py | zondag 8 september 2013 @ 21:54 |
Plemp zo'n onderzoek hier even neer dan ... | |
DeaDLocK2K | zondag 8 september 2013 @ 21:55 |
Waarom is die rolverdeling belangrijk en hoezo zou je dat intern niet kunnen regelen? http://www.tuc.org.uk/tuc(...)obbery_7June2013.pdf Graag een tegenbron. | |
DeaDLocK2K | zondag 8 september 2013 @ 21:56 |
Al eerder gedaan maar het wordt genegeerd of weggewuifd. Struisvogelpolitiek. | |
b2py | zondag 8 september 2013 @ 21:56 |
Die link zit echt in een hotkey of niet? ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 8 september 2013 @ 21:56 |
Nee, ik moest op ovinnederland zelfs een pagina verderop want ik vergeet de titel steeds :p | |
Litpho | zondag 8 september 2013 @ 21:57 |
Ik denk ook wel dat je daar gelijk in hebt. Daarentegen is een groot gedeelte van de negatieve gedragingen van de NS te verklaren uit het feit dat ze niet bang hoeven te zijn voor de markt (want overheidsmonopolie en voldoende reizigers zonder alternatief). Hoe ga je de NS wél laten werken voor de reizigers/het reizigersbelang zonder te kunnen dreigen met het afnemen van de concessie? De boetes die nu worden opgelegd vanuit I&M zijn sowieso een lachertje, maar zolang de overheid aandeelhouder is ook nog eens zinloos geld heen en weer pompen. | |
Peterselieman | zondag 8 september 2013 @ 21:58 |
het maken van duidelijke afspraken met de vervoerder heeft er wel voor gezorgd dat de voorwaarden om tot die groei te komen wel gerealiseerd zijn. In Nederland hingen onder de vleugels van de NS een aantal lijnen er maar wat plompverloren bij, terwijl de nieuwe vervoerder voor impulsen gezorgd, zodat de potentie ook gerealiseerd kon worden. | |
DeaDLocK2K | zondag 8 september 2013 @ 21:59 |
Klopt! Maar bij DSM waren er ook mechanismen in gebruik om dat te voorkomen, dus die kan je hier ook implementeren. Het is echt een enorm misverstand dat, omdat een bedrijf publiek is, het geen verantwoording af hoeft te leggen. Er moeten wel een aantal grote veranderingen plaatsvinden echter. De huidige I&M/Financiën constructie is redelijk ziekelijk. Zet iemand als Driek bijvoorbeeld in de raad van commissarissen. En dan nog iemand van ROVER oid. | |
DeaDLocK2K | zondag 8 september 2013 @ 22:00 |
Die afspraken hadden ook met de NS gemaakt kunnen worden. Die impulsen waren er alleen maar omdat de concessieverlener die gaf. Nogmaals; dat had ook van de NS geëist kunnen worden en misschien nog wel veel makkelijker. | |
James1988 | zondag 8 september 2013 @ 22:00 |
De huidige perverse situatie in Nederland laat duidelijk zien dat de opdrachtgever geen macht heeft ten opzichte van NS, omdat ditzelfde NS voor een belangrijke hoeveelheid inkomsten zorgt bij een andere afdeling van dezelfde opdrachtgever. Dat is een rapport over een zeer specifieke situatie (die in Engeland) waarbij de titel ("The Great Train Robbery") mij het gevoel geeft dat dit onderzoek al vanaf het begin gekleurd was. Wat we overal in Europa keer op keer bewezen zien worden is dat - na een aanbesteding - er meer OV wordt geleverd tegen dezelfde prijs, of dat hetzelfde OV wordt geleverd tegen een lagere prijs. Júíst de mogelijkheid voor concurrenten om een beter product te leveren zorgt ervoor dat maatschappijen harder hun best doen om zo efficiënt mogelijk te werken, wat resulteert in lagere kosten. Wat van belang is in zo'n situatie is dat je de touwtjes in handen houdt, en dat belangrijke zaken (zoals abonnementen, kaartverkoop) zo veel mogelijk centraal wordt geregeld om versnippering te voorkomen. Het OV-chipkaartdrama is juist een voorbeeld van hoe het niet moet. | |
#ANONIEM | zondag 8 september 2013 @ 22:00 |
In Zuid-Limburg rijdt helaas ook weer het nodige Plan V rond, kutdingen. | |
Litpho | zondag 8 september 2013 @ 22:02 |
Correct. Probleem is dat een bedrijf met een dergelijke maatschappelijke functie verantwoording zou moeten afleggen aan de burger (of in ieder geval de vertegenwoordigers in de Tweede Kamer). Nu zijn dat de ambtenaren van Financiën als aandeelhouders en is de verantwoording puur financieel. Eens. Zou daar wel benieuwd naar zijn, maar ik vermoed dat MVBOV dan wel de garantie wil dat het een minder tandeloze functie wordt dan LOCOV. | |
Litpho | zondag 8 september 2013 @ 22:04 |
Uiteraard is het altijd mogelijk dat er bepaalde trajecten vanuit maatschappelijk belang alsnog gesubsidieerd moeten worden. Niet alles is winstgevend te maken. | |
DeaDLocK2K | zondag 8 september 2013 @ 22:05 |
Dan wijzig je de situatie. Drogreden. Je was er niet bij en ik kan al zo een stuk of wat legitieme redenen bedenken waarom het zo genoemd is. Sowieso al geen reden om de inhoud af te schrijven. Dat wordt in het onderzoek dus betwijfeld. En met cijfers gestaafd. Door de privatisering en aanbestedingen zijn er nu heel veel tarieven en in Duitsland is er in Beieren nu een situatie ontstaan dat de nieuwe concessiehouder geen materieel heeft en geen overeenkomst met DB waardoor nationale tarieven waarschijnlijk niet geldig zijn als de private vervoerder het overneemt. Heel fijn die versplintering. | |
DeaDLocK2K | zondag 8 september 2013 @ 22:06 |
De RvC heeft in Nederland bijzonder veel macht. | |
Peterselieman | zondag 8 september 2013 @ 22:07 |
oh zeker, maar dat was in een tijd dat de NS er niet voor te porren was. Dan ga je kijken naar alternatieven Voor de Noordelijke Nevenlijnen is het deels de concessieverlener en deels Arriva geweest die voor de impulsen hebben gezorgd. Tegenwoordig maakt ook de NS met regionale overheden afspraken over het rijden van treinen. Zo is de spitsstopper tussen Leeuwarden en Wolvega ontstaan die inmiddels naar Meppel doorrijdt en nu door de NS zelf bekostigd wordt. De toekomstige vierde trein op dat traject wordt weer door Fryslân betaald. In Twente lapt de overheid nu ook voor de avondstopper tussen Almelo en Deventer die anders 1x per uur zou rijden en nu 2x. | |
DeaDLocK2K | zondag 8 september 2013 @ 22:10 |
Maar dat is dus mijn punt. De NS heeft niet zoveel te willen en zijn vrij makkelijk te dwingen. Ik betwijfel dat. En de meeste treinen rijden daar nu alsnog onrendabel en leeg rond. Er moet meer geld bij dan toen de NS het deed. Ja, het kán dus wel. | |
Dr_Flash | zondag 8 september 2013 @ 22:10 |
Drogreden. | |
DeaDLocK2K | zondag 8 september 2013 @ 22:10 |
Nope. | |
Dr_Flash | zondag 8 september 2013 @ 22:16 |
Wel. Ten eerste hoef je niet ergens zelf bij geweest te zijn om ergens een mening over te hebben. Ten tweede was je er zelf ook niet bij dus dat zou dan ook op jezelf terugslaan. Ten derde had je beter kunnen aanvoeren dat James die lap tekst van 140+ kantjes onmogelijk gelezen kon hebben in die tijd. En ten vierde ben ik ook wel een beetje klaar met dat gediscuzeur en die gelijkhalerij heel de tijd. Ik ga lekker voetbal kijken. Geleuter over voetbal vooral ![]() | |
Peterselieman | zondag 8 september 2013 @ 22:17 |
Echt dwingen is dat niet, want het gaat in eerste instantie gewoon om pegels die door de regionale overheden opgehoest moeten worden. Alleen het rijk kan de NS via concessievoorwaarden dwingen om bepaalde taken uit te voeren. Tegenwoordig ziet Den Haag de NS meer als melkkoe in plaats van dienstverlener die als primaire taak heeft om tegen een aantrekkelijk tarief reizigers te vervoeren. het zijn wel vastgestelde bedragen en dat schept voor alle partijen duidelijkheid. Je moet echter niet een geval als Limburg hebben waarbij de provincie de vervoerder meer moet betalen omdat er te laag ingeschreven is ... met wat geld kan er veel meer | |
DeaDLocK2K | zondag 8 september 2013 @ 22:18 |
Klopt! Nee. Ik dacht dat dat wel bleek uit de rest van mijn antwoord? Of is het echt nodig om iedere keer als iemand iets afserveert vanwege een titel weer te gaan roepen dat het gaat om de inhoud. | |
DeaDLocK2K | zondag 8 september 2013 @ 22:19 |
Ook dat is te decentraliseren. Je kan NS verplichten om een regionale maatschappij op te richten die de boel gaat verzorgen. Zo doet DB Regio dat ook. RegioNS trouwens ook. Nee, en daarom kan je het denk ik beter centraal houden. | |
DriekOplopers | zondag 8 september 2013 @ 22:34 |
In mijn ROVER-tijd hebben we gestreden voor de komst van zo'n Reizigerscommissaris. NS heeft alles gedaan om dat tegen te houden, en met succes. ![]() | |
#ANONIEM | zondag 8 september 2013 @ 22:54 |
In dat rapport zie ik alleen maar de kosten voor de belastingbetaler en de vermeende onterechte financiële voordelen van bepaalde belanghebbenden belicht worden. De kosten voor de treinreiziger, de kwaliteit die de treinreiziger daarvoor terug krijgt, de rol van de trein in de samenleving (een zeer sterk gestegen aantal reizigers-km!) en de kosten voor de belastingbetaler per geproduceerde eenheid (reizigers-km) zie ik nergens terugkomen. Wat dat betreft kan ik James' conclusie onderschrijven: het lijkt een vooringenomen rapport dat selectief feiten presenteert om een van te voren bedacht standpunt te 'bewijzen'. [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 08-09-2013 22:55:31 ] | |
#ANONIEM | zondag 8 september 2013 @ 23:04 |
Overigens, als je meent dat het aanbesteden van overheidsdiensten aan bedrijven met winstoogmerk zorgt voor het subsidiëren van bedrijfswinsten, zonder dat de incentives van marktwerking alsnog voor een productievere inzet van belastinggeld zorgen dan wanneer de overheid een taak zelf uit zou voeren, dan zou het geen enkel probleem moeten zijn om een overheidsdienst op te zetten die alle aanbestedingen wint en een eventuele winst terugsluist naar de staat. In Duitsland geeft de DB wat dat betreft het voorbeeld: die winnen tegenwoordig behoorlijk vaak aanbestedingen. | |
bork | zondag 8 september 2013 @ 23:10 |
Wat is het weer gezellig hier, fotoos! Een verdwaalde VIRM voor een onbekend station. Fles? ![]() Zelfde VIRM voor weer een onbekend station waar onverstaanbaar Nederlands wordt omgeroepen btw. ![]() Een stukke ICE, jaja ![]() en een Zwitsers treintje met een herkenbaar station wat ik niet ken (het treintype dus, hulp welkom) ![]() ![]() De Nederlandse stations waren niet voorzien van naambordjes ![]() ![]() | |
dcm360 | zondag 8 september 2013 @ 23:23 |
Die VIRM is zeker verdwaald, en ook al best een tijdje, want zo te zien bestaat deze uit slechts 3 bakken (en is daarmee dus niet een VIRM maar een DD-IRM) | |
bork | zondag 8 september 2013 @ 23:49 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Altijd fijn die correcties met een glimlach en ik wilde slechts de boel opvrolijken dankuwel dcm360 ![]() ![]() | |
Peterselieman | maandag 9 september 2013 @ 00:49 |
Dat kan de centrale overheid doen om ook de rest van de markt af te romen, maar ik denk dat de concurrenten dat met succes met het ACM aan kunnen vechten als misbruik van de monopoliepositie. Voor IC's is dat handig, maar voor stoptreindiensten niet. Daar zouden de regio's wat mij betreft meer over te zeggen moeten krijgen, zodat er een nog beter productaanbod kan ontstaan. Het toverwoord is zoals altijd samenwerking, alleen kom daar maar eens om in eilandjesland | |
Peterselieman | maandag 9 september 2013 @ 00:51 |
je ziet nu waar het ontbreken ervan toe kan lijden ... | |
Peterselieman | maandag 9 september 2013 @ 00:52 |
Liefhebbers van wisselsaneringen opgelet. Dankzij jullie hebben we het 19e eeuwse terugsteken van treinen terug ... http://s273.photobucket.c(...)zpsa5150808.jpg.html | |
b2py | maandag 9 september 2013 @ 06:32 |
Werkzaamheden Amsterdam c - Schiphol zijn uitgelopen, prognose onbekend. | |
b2py | maandag 9 september 2013 @ 06:59 |
En opgelost! | |
WhiteJoker | maandag 9 september 2013 @ 07:37 |
De trein van Apeldoorn naar Enkhuizen van vanochtend 07.00 had +9 omdat er een goederentrein met militair materieel voor moest. Dit werd ook zo omgeroepen door de HC: "Door de verkeersleiding in Deventer is besloten om de goederentrein voor te laten en deze rijdt nog steeds voor ons, dus de vertraging wordt alleen maar hoger. " Zojuist zag ik diezelfde goederentrein ter hoogte van volgens mij Barneveld aan de kant staan zodat wij er langs konden. Wat is dan het nut dat hij in Deventer voor mocht? | |
Ajaxfan | maandag 9 september 2013 @ 07:58 |
En meteen een wisselstoring Schiphol <> A'dam Zuid er achteraan. Begint weer lekker. | |
James1988 | maandag 9 september 2013 @ 08:37 |
Breda 8:25: Dames en heren, de Fyra naar Rotterdam, Schiphol en Amsterdam van 8:28 kan vanwege een defecte trein op de HSL niet rijden. Breda 8:26: Dames en heren, de Fyra naar Rotterdam, Schiphol en Amsterdam van 8:28 zal in tegenstelling tot eerder bericht wel rijden. ![]() edit: en ja, hij is onderweg. Met +5, want de trein kwam pas voorrijden op het moment dat hij had moeten vertrekken. | |
b2py | maandag 9 september 2013 @ 08:59 |
Het regent weer storingen vanochtend.. | |
Darkwing_Duck | maandag 9 september 2013 @ 09:00 |
Heb jij niet inmiddels een toeslagabbonement op dat geval James? | |
James1988 | maandag 9 september 2013 @ 09:07 |
Ik reis op dit moment niet vaak genoeg met de Fyra om dat lonend te laten zijn. Ik pak 'm alleen 's ochtends, 's avonds sluit de 1900 (Den Haag - Venlo) beter aan op ander OV ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 9 september 2013 @ 09:10 |
En dat extra bedragje, voor je gevoel loont zich dat in reistijd en comfort, of is het ook een beetje je passie voor rollend materieel en infrastructuur die je iedere keer weer zuchtend en steunend dat ticket laat betalen? ![]() ![]() | |
James1988 | maandag 9 september 2013 @ 09:15 |
Het is me vooral die 20 minuten extra slaap 's ochtends waard ![]() | |
Ajaxfan | maandag 9 september 2013 @ 09:30 |
Ja maar de herfst is begonnen en dus vallende bladeren en regen. ![]() | |
Ireyon | maandag 9 september 2013 @ 11:12 |
Apart: Tussen Boxtel en Best wordt de betonbaan verwijderd waardoor er nog maar 2 van de 4 sporen beschikbaar zijn. En toch rijdt men de normale dienstregeling. Tot zover dus de proef met ballastloos spoor. | |
Mr_Klaasje | maandag 9 september 2013 @ 11:16 |
Dan weet je meteen welk stuk viersporigheid overbodig is. | |
Regenjas | maandag 9 september 2013 @ 14:04 |
Er is wel een aangepaste dienstregeling, het scheelt een paar minuten voor sprinters en de IC Den Haag - Venlo v.v.. Toch zijn de effecten best wel groot, want de overstap van de IC Den Haag - Venlo naar de IC Alkmaar - Maastricht (en alleen die overstap) is onhaalbaar geworden (slechts 1 minuut) door een latere aankomst in Eindhoven. Er wordt overigens ook gewerkt in de tunnel van Best, daar is al een flinke tijd gezeur met de nooddeuren die openwaaien als treinen bij te hoge snelheid passeren. | |
Peterselieman | maandag 9 september 2013 @ 14:07 |
mja, dat is wel de minst erge overstap als je die niet haalt, want een kwartier later gaat er weer een trein en kom je alsnog op de bestemming aan | |
greavy | maandag 9 september 2013 @ 14:17 |
Maar dat was al langer zo hoor. En waarom? Autoslaaptrein komt in Den Bosch aan langs perron 1, waarna de autotransporters losgekoppeld worden van de rijtuigen, en dan met een EETC V60 naar het laad-losperron gerangeerd worden om de auto's te lossen. Hetzelfde gebeurt met het beladen. | |
Peterselieman | maandag 9 september 2013 @ 14:18 |
weet ik, maar nu moest de gehele trein terugsteken, dus ook het gedeelte met passagiers | |
greavy | maandag 9 september 2013 @ 14:19 |
O, nu zie ik het ![]() Maar dat wissel die ze normaal berijden ligt er toch nog steeds ![]() | |
Peterselieman | maandag 9 september 2013 @ 14:28 |
daar heb je weinig aan als je vanuit Emmerich de grens over komt ![]() | |
greavy | maandag 9 september 2013 @ 14:36 |
Owja, die omleiding idd ... Dan kan je spoor 1-2-3 toch niet meer bereiken vanuit Arnhem/Nijmegen? | |
Miam | maandag 9 september 2013 @ 15:22 |
Iemand die mij iets meer kan vertellen over eventuele storing(en) rond Zwolle/Lelystad?.. Ik ga morgen treinen van Heerenveen naar Almere Centrum en volgens de site zou er een storing zijn rond Zwolle. We hebben telefonisch contact gehad met medewerker van de NS maar deze kon ons weinig vertellen over de huidige situatie. (what else is new) Iemand die informatie heeft hierover? | |
Litpho | maandag 9 september 2013 @ 15:24 |
Zolang je maar met de intercity gaat, gaat dat prima. Het zijn alleen sprinters die ze pesten. | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 9 september 2013 @ 15:25 |
Heb je al op de NS website gekeken? Daar staat precies wat er door de storing getroffen wordt: "Tussen Dronten en Zwolle rijden geen Sprinters door een defect wissel. Er rijden stopbussen tussen Dronten en Zwolle" Geen probleem dus, tenzij je per se met de stoptrein van Zwolle naar Almere Centrum wilt. | |
Miam | maandag 9 september 2013 @ 15:25 |
Ja, we pakken de intercity. hopelijk gaat het allemaal voorspoedig. | |
b2py | maandag 9 september 2013 @ 16:40 |
Voldoende speling in ieder geval, komt goed! | |
Miam | maandag 9 september 2013 @ 16:42 |
Ga ik wel vanuit. Het is me wel een raadsel waarom de NS site aangeeft dat er al vanaf Heerenveen storing zou zijn.. beetje voorbarig allemaal dunkt me ![]() | |
b2py | maandag 9 september 2013 @ 16:51 |
Hangt ervan af welke verbinding je kiest. Als je die met overstap kiest geeft hij hem pas aan vanaf Zwolle, en zonder overstap vanaf Heerenveen. Storing blijft hetzelfde.. ![]() | |
Miam | maandag 9 september 2013 @ 16:52 |
Ja, dat is ook zo ![]() ![]() We pakken de trein van 09:26, die zou zonder overstap moeten zijn ![]() kan ik nog een beetje slapen in de trein ![]() | |
ReisT | maandag 9 september 2013 @ 16:55 |
Gisteren ook een leuk, wegens werkzaamheden had NS een paar trajecten waar wel gewoon treinen konden rijden aan elkaar geknoopt tot een IC Lelystad - Amsterdam Bijlmer - Nijmegen. Dan plan je een reis van Almere naar Utrecht, krijg je netjes een reisadvies maar wel met de mededeling "Let op, werk aan het spoor tussen Almere Centrum en Utrecht Centraal" terwijl er op die route helemaal nergens aan het spoor wordt gewerkt. | |
b2py | maandag 9 september 2013 @ 17:10 |
http://www.peterjager.net(...)t%20te%20checken.wav | |
Peterselieman | maandag 9 september 2013 @ 17:39 |
zolang die nieuwe brug over de Dieze er nog niet ligt kan dat niet nee. Vanuit Utrecht kun je wel op spoor 1 in Den Bosch komen, maar dan moet je bij Hedel al naar het linkerspoor. Is ook bijna niet te doen daar je daarvoor een gat van twaalf minuten nodig hebt ![]() | |
V2 | maandag 9 september 2013 @ 17:40 |
Soms vraag ik me wel eens af hoe ver de collectieve userbase van dit topic zou komen als je ze in een kamer stopt, samen, zonder internet, met een groot stuk papier, met als opdracht om de gehele spoorkaart van Nederland te tekenen ![]() ![]() | |
Peterselieman | maandag 9 september 2013 @ 17:42 |
je krijgt dan een kaart waarbij de wens de vader van de gedachte is ![]() | |
V2 | maandag 9 september 2013 @ 17:43 |
Ohja, dat kan ook nog. Maar ik bedoelde: de actuele spoorkaart. Met zoveel mogelijk perron-, sein- en wisselnummers. En afkortingen natuurlijk. | |
JDude | maandag 9 september 2013 @ 17:43 |
Met een HSL-boog Breda-Antwerpen die nog niet is weggeroest en overwoekerd en zo? ![]() | |
Peterselieman | maandag 9 september 2013 @ 17:45 |
spoorlijn Utrecht - Breda en nog wat andere missende schakels ![]() | |
Peterselieman | maandag 9 september 2013 @ 17:47 |
met afkortingen kun je nog een eind komen, maar perron, sein en wisselnummers zullen mij een reet roesten, zolang de treinen maar goed kunnen tuffen | |
b2py | maandag 9 september 2013 @ 18:04 |
Hoop het niet af en toe, krijgen we een wisselpropaganda ![]() | |
Peterselieman | maandag 9 september 2013 @ 18:13 |
dat is dus een grote misvatting. Het hele land zal dan niet vol komen te liggen met wissels, maar er zal juist goed nagedacht worden over waar ze neer te leggen. Ja er zullen dan meer wissels liggen dan wanneer ProRail klaar is met saneren, maar ook weer niet zodanig veel dat je er om de haverklap een tegenkomt. Wel is het dan zo dat storingen veel beter opgevangen kunnen worden dan wat er straks gaat komen met al die wisselsaneringen | |
b2py | maandag 9 september 2013 @ 18:44 |
Ik durf wel een wedje te leggen dat je niet veel meer wissels hebt dan nu, en ik kan me vanuit NSR wel ernstigere zaken bedenken dan al deze wissels die ze graag door meer infra opgelost zien worden. | |
b2py | maandag 9 september 2013 @ 19:06 |
Bedankt NS En weer nieuws via rijksoverheid.nl Maatregelen Schipholtunnel Bijlage 1a Brief ProRail Voortgang maatregelen nav het Onderzoek brand- en rookmeldingen Schipholspoortunnel Bijlage 1b Aanbevelingen | |
HetBrabandertje | maandag 9 september 2013 @ 19:11 |
Richting Eindhoven misschien dan wel: de andere kant op is de boel wel aangepast: de IC Eindhoven - Den Haag en de Sprinter naar Tilburg rijden beide 3 minuten later. In Tilburg leidt dat ertoe dat de overstap tussen Sprinter en IC naar Roosendaal niet meer bestaat (29 minuten overstap). Had NS over zulke grote wijzigingen niet advies moeten vragen aan het LOCOV, ook al betreft het langdurige werkzaamheden? | |
b2py | maandag 9 september 2013 @ 19:12 |
Twee weken werk, daarvoor iets naar LOCOV is zonde van ieders tijd. Daarbij, LOCOV wordt nooit gevraagd voor advies bij werkzaamheden, alleen wijzigingsbladen en drgl. | |
Dr_Flash | maandag 9 september 2013 @ 19:24 |
God god er heeft er ook een keer eentje last. | |
James1988 | maandag 9 september 2013 @ 19:26 |
Mja inderdaad, echt zo'n kansloos huilstuk ![]() | |
remcoP | maandag 9 september 2013 @ 19:27 |
Die telegraafreacties daaronder ook. ![]() | |
Dr_Flash | maandag 9 september 2013 @ 19:28 |
Dat ga ik niet eens lezen die onzin | |
b2py | maandag 9 september 2013 @ 19:31 |
![]() | |
Dr_Flash | maandag 9 september 2013 @ 19:35 |
1 figuur die zich 1 maal van zijn arrogante wolk af waagt tuusen het gepeupel in het openbaar vervoer, en er gaat wat mis. WAT??!!?> BRIEF NAAR DE TELEGRAAF!!!! zulk soort stront mag lekker s lands asfalt gaan bevolken. Met wat mazzel kunnen we ze op een overweg nogeens uit de genenpool verwijderen. | |
Anno1982 | maandag 9 september 2013 @ 19:38 |
Als 't meisje studeert, hoezo moet er dan een maandabonnement aangeschaft worden? | |
b2py | maandag 9 september 2013 @ 19:41 |
Nog geen 18. 'studenten' die pas na half augustus 18 worden krijgen pas een SOV in oktober. | |
WhiteJoker | maandag 9 september 2013 @ 19:42 |
Geen idee. Bovendien is het vervelend, maar niet echt iets waar je zo druk om hoeft te maken. In elk bedrijf gebeurt weleens wat, maar bij de NS is het wat sneller in het nieuws. | |
Peterselieman | maandag 9 september 2013 @ 19:44 |
als je het goed opzet niet nee, maar ProRail wil het aantal flink naar beneden brengen door ook veel op de vrije baan weg te snoeien, terwijl een aantal daarvan best nuttig is. er wordt wel degelijk over gesproken bij NSR, alleen kan er vreemd genoeg momenteel op dit punt geen vuist gemaakt worden richting ProRail. | |
KnightSolaire | maandag 9 september 2013 @ 19:45 |
Ik las laatst een brief in de Telegraaf: 'EU = Er Uit'. Punt. Dat was de brief. Gepubliceerd in de papieren krant. De reacties bij artikels over treinen op het internet kan ik sindsdien wel raden ![]() | |
Peterselieman | maandag 9 september 2013 @ 19:45 |
die reacties worden van te voren gelezen en alles wat niet in het profiel past wordt gewoon niet geplaatst. Hou je dus alleen de kansloze reacties over | |
Frenk3nstein | maandag 9 september 2013 @ 19:46 |
Wat een slecht artikel ![]() ![]() | |
Dr_Flash | maandag 9 september 2013 @ 19:54 |
Zoeen kutje van nog net 17 weet je. EN dan op hoge poten "WE GAAN DE WINTER MAAR NIET AFWACHTEN" ja hehe dan reist ze op MIJN kosten godverdomme. Zulk volk moest zich de ogen uit de godverdomde kop schamen werkelijk waar ![]() | |
b2py | maandag 9 september 2013 @ 19:56 |
Vast eentje uit Kralingen. Maar daarentegen zijn de vrouwen uit Kralingen wel altijd erg fijn. Keuze's keuze's. JAMES! Je hebt iemand een rondleiding door Breda aan te bieden jij! ![]() | |
Dr_Flash | maandag 9 september 2013 @ 19:57 |
Oh ja daarom durf jij nooit meer langs Rotterdam Alexander ![]() | |
b2py | maandag 9 september 2013 @ 19:59 |
![]() ![]() | |
Dr_Flash | maandag 9 september 2013 @ 20:00 |
Heb jij een appel? Heb ik een rasp. | |
b2py | maandag 9 september 2013 @ 20:03 |
![]() ![]() ![]() | |
b2py | maandag 9 september 2013 @ 20:21 |
Nog even over de twerk rage. In de stiltecoupé hangen van die vlaggetjes en slingers met werken enzo. Iemand heeft in 1 coupé van alle 'werken' 'twerken' gemaakt. ![]() ![]() | |
Dr_Flash | maandag 9 september 2013 @ 20:23 |
twerken? Wat is er leuk? ![]() | |
James1988 | maandag 9 september 2013 @ 20:26 |
Geen idee. Ik snap 'm ook niet. | |
b2py | maandag 9 september 2013 @ 20:27 |
Iedereen hier slaat zeker de entertainment pagina's van de spits over enzo? ![]() | |
James1988 | maandag 9 september 2013 @ 20:30 |
Ik lees geen kranten, en aan entertainmentsecties heb ik al helemaal een broertje dood. ![]() | |
Dr_Flash | maandag 9 september 2013 @ 20:31 |
Ja, m'n reet was al geveegd met dat stuk uit de telegraaf. Wordt behoorlijk schraal als je dan gewoon doorgaat he. Probeer maar eens. | |
Mr_Klaasje | maandag 9 september 2013 @ 20:39 |
![]() | |
#ANONIEM | maandag 9 september 2013 @ 20:51 |
![]() Zoals Mr.Klaasje al melde, iets met Miley ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2013 20:52:26 ] | |
Dr_Flash | maandag 9 september 2013 @ 21:08 |
Gelieve hen hiervoor te verontschuldigen. | |
James1988 | maandag 9 september 2013 @ 21:12 |
![]() | |
Dr_Flash | maandag 9 september 2013 @ 21:12 |
Misschien kan er iets met LEKKERE wijven gedaan worden? In plaats van aandachtsgeile nobody's? ![]() | |
James1988 | maandag 9 september 2013 @ 21:13 |
Die combinatie gaat prima samen hoor. Mits je je in de juiste omgeving begeeft en niet tussen de typische treinfetisjisten ![]() | |
Dr_Flash | maandag 9 september 2013 @ 21:14 |
Ja hehe waar zie je me voor aan ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 9 september 2013 @ 21:16 |
Oeeh... VIRM. Dan kan ik niet fappen... ![]() | |
Dr_Flash | maandag 9 september 2013 @ 21:17 |
Tuurlijk wel, daar zitten toiletten in. SLT kan je niet fappen. Nou ja fappen in die plaszak is wel een bucket list achievement natuurlijk ![]() | |
b2py | maandag 9 september 2013 @ 21:22 |
Staking SNCF verstoort vooral binnenlands verkeer maandag 9 september 2013 Van maandagavond 9 september 19:00 uur tot woendagochtend 08:00 uur zal er verstoord treinverkeer zijn in Frankrijk als gevolg van een staking bij de nationale spoorwegmaatschappij SNCF. De stakingen worden gehouden in het kader van protesten tegen de pensioenshervorming en de hervorming bij de spoorwegen. Problemen worden vooral verwacht op de binnenlandse treinen, maar het is niet uit te sluiten dat internationale treinen ook kleine vertragingen oplopen. De SNCF gaat er vanuit dat de treinen volgens de volgende situatie zullen rijden: • TGV: relatief normaal, behalve op de lijnen van TGV Atlantique, waar drie van de vier treinen zullen rijden. • INTERCITES: de helft van de treinen zal vervallen. • Vanuit Parijs zal drie op vier treinen rijden richting Rouen-Le Havre, Caen-Cherbourg en Granville. • Vanuit Parijs zal de helft van de treinen rijden richting Nevers, Clermont-Ferrand, Orléans-Bourges, Limoges-Toulouse-Cerbère en Bordeaux-Marseille-Nice. • Het internationale dag- en nachtverkeer (onder andere Thalys en Eurostar) zal normaal rijden buiten enkele mogelijke vertragingen. Dit met uitzondering van de Talgo-treinen naar Spanje; deze zullen zwaar verstoord zijn. • Nationale nachttreinen zullen alle niet rijden. Bron | |
James1988 | maandag 9 september 2013 @ 21:47 |
Godallemachtig wat lopen er toch een hoop hersenloze fantasten rond in het hobbyistenwereldje. Zelfs nu NS meerdere malen te kennen heeft gegevens niets meer met de V250 te willen doen zijn er nog steeds mensen die denken dat NS die treinen wel zal afnemen en in gaat zetten in gewone intercitydiensten zoals Zwolle - Roosendaal. Echt, een andere verklaring dan 'gaatje in het hoofd' heb ik er niet voor ![]() | |
Ireyon | maandag 9 september 2013 @ 21:53 |
Nouja Zwolle - Roosendaal is wel de enige echte schrootlijn natuurlijk ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 9 september 2013 @ 21:53 |
De betreffende persoon zegt wel vaker iets aparts, dus het zou mij niet verbazen. | |
Mr_Klaasje | maandag 9 september 2013 @ 21:53 |
Het was volgens de persoon bedoeld om van de naam schrootlijn af te komen... | |
Litpho | maandag 9 september 2013 @ 21:55 |
Nou ja, "alles om de Flevolijn te pesten" leek wel lange tijd het devies (storinkje bij Schiphol? Lelystad plat!!!). Nu die opgegaan is in de Hanzelijn moet je toch wat. | |
James1988 | maandag 9 september 2013 @ 21:58 |
Dan moet je er inderdaad V250 op gaan inzetten ja. ![]() Je hoort NS nooit iets negatiefs zeggen over het eigen materieel, maar voor V250 maakten ze toch echt wel een hele grote uitzondering. | |
Dr_Flash | maandag 9 september 2013 @ 21:59 |
Ik voorspel dat binnen 10 jaar het hele spoornet vervangen is door maglevrail. | |
Frozen-assassin | maandag 9 september 2013 @ 22:07 |
In China, ja.. Voorzover daar niet overal al maglev ligt | |
James1988 | maandag 9 september 2013 @ 22:08 |
China is juist als een bezetene bezig met hogesnelheidslijnen. Ze hebben één maglevlijntje (bij Shanghai) en daar is het bij gebleven. Hogesnelheidslijnen hebben een voordeel t.o.v. maglev: je kunt ermee aantakken op bestaande infrastructuur, en zo sneller resultaat boeken. | |
Peterselieman | maandag 9 september 2013 @ 22:20 |
och, de naam schrootlijn is de laatste jaren niet echt eer meer aangedaan, dus om er nu nieuw schroot heen te sturen ... ![]() | |
Dr_Flash | maandag 9 september 2013 @ 22:43 |
ophouden nu he. | |
Darkwing_Duck | maandag 9 september 2013 @ 22:44 |
![]() | |
Peterselieman | maandag 9 september 2013 @ 22:46 |
alleen als de Pimpel voortaan Deventer overslaat ![]() | |
Dr_Flash | maandag 9 september 2013 @ 22:49 |
Hou je lip joh maffe Fries ![]() ![]() | |
dennistd | maandag 9 september 2013 @ 22:51 |
Gewoon met een Ludmilla over Zwolle-Wierden heen met dat ding ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 9 september 2013 @ 22:51 |
Morgen staking RATP en SNCF.... ![]() | |
Peterselieman | maandag 9 september 2013 @ 22:53 |
beetje aangebrand? Wat rijwindkoeling van een V'tje zal je goed doen ![]() | |
Peterselieman | maandag 9 september 2013 @ 22:53 |
het is pas nieuws als ze niet staken ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 9 september 2013 @ 22:55 |
Zeg bende gij op dreef op zo deez avond, kappen nou ![]() | |
Peterselieman | maandag 9 september 2013 @ 23:00 |
neem een stukje kaas en geniet morgen van de rust die er in Frankrijk zal heersen ![]() | |
dennistd | maandag 9 september 2013 @ 23:01 |
Waarom zou je een perron bovenleiding geven? Ik zou hem eerder boven het naastliggende spoor hangen ![]() Gaat trouwens over spoor 1 denk ik, tegen het stationsgebouw aan | |
MPG | maandag 9 september 2013 @ 23:03 |
Om er met een trolleybus overheen te kunnen rijden ![]() | |
Dr_Flash | maandag 9 september 2013 @ 23:09 |
Denk dat een Schienenwolf minder kwaad kan ![]() | |
dennistd | maandag 9 september 2013 @ 23:14 |
Nouja, Apeldoorn-Zutphen-Hengelo mag ook hoor ![]() | |
Peterselieman | maandag 9 september 2013 @ 23:16 |
nah, dat is te rigoureus. Beter is het om lol te hebben met een Schienen-Golf of met je terreinwagen achter een cargotrein aan te hobbelen ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 9 september 2013 @ 23:17 |
+1! | |
bork | dinsdag 10 september 2013 @ 00:07 |
Ik snap er geen hout van, ze hebben daar pas leidingen weggehaald toch? | |
Bitlord | dinsdag 10 september 2013 @ 00:11 |
Er blijft nog altijd een risico dat NS(FC) én de strijd met AB verliesd, én alle treinen moet afnemen, én ze niet tegen een aannemelijk bod aan een buitenland kan verkopen. Dan lijkt het mij kosteneffectiever ze dan maar in een binnenlandse dienst in te zetten dan ze tegen de oudijzerprijs te verpatsen. Ik neem.overigens aan dat die stellen bij 140 km/u minder kwaad kunnen dan bij 250.. ![]() Nog wat onzinfantasien om de dag me af te sluiten: ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door Bitlord op 10-09-2013 00:17:43 ] | |
Dr_Flash | dinsdag 10 september 2013 @ 00:21 |
Deventer - Zutphen - Ruurlo en terug ging vandaag prima hoor ![]() | |
James1988 | dinsdag 10 september 2013 @ 00:29 |
Tsja, dan zit NS FSC ermee. NS Reizigers en NS Hispeed willen niks meer met die treinen te maken hebben. Dat NSFSC in dat geval met 16 onbruikbare treinen zit is een bedrijfsrisico voor die Ierse club. Maar al dat terzijde, hier wat gaafs: archiefbeelden van oranje TGV's vanuit allerlei bizarre beeldhoeken en Parallelfahrten: Geniet ervan ![]() | |
bork | dinsdag 10 september 2013 @ 01:01 |
Nice, ik zoek al heel lang naar de Parallelfahrt van de opening van het ICE-traject Keulen-Frankfurt, 2 ICE's highspeed naast elkaar, nooit gevonden ![]() | |
KnightSolaire | dinsdag 10 september 2013 @ 07:08 |
De juridische strijd gaat door, AB eist opnieuw inzage in de rapporten: Bron Vooral interessant is de laatste alinea: Misschien een tip voor onze correspondent in Italië? ![]() | |
b2py | dinsdag 10 september 2013 @ 07:41 |
Een nieuwe v250? Bijzonder.. | |
Dr_Flash | dinsdag 10 september 2013 @ 08:37 |
Die heeft een leven tegenwoordig. En een baan en zo ![]() | |
James1988 | dinsdag 10 september 2013 @ 08:49 |
Een vernieuwde V250? Ze hebben de roostertjes dichtgemaakt en een net aan de onderkant geknutseld om te loslatende onderdelen op te vangen? ![]() | |
KomtTijd... | dinsdag 10 september 2013 @ 10:12 |
"er was niets mis mee maar we hebben wel het één en ander aangepast om problemen te verhelpen"? | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 10 september 2013 @ 10:22 |
Ik ken wel perrons met bovenleiding, hoor. Maar erg nuttig is dat niet, nee. | |
dennistd | dinsdag 10 september 2013 @ 10:31 |
Volgens mij hebben ze alleen de voetgangersbrug weggehaald, juist om bovenleiding boven spoor 1 te hangen. Dat was niet mogelijk omdat de brug daar te laag was. | |
Peterselieman | dinsdag 10 september 2013 @ 10:36 |
ik verwacht er ook niet veel van nee ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 10 september 2013 @ 10:38 |
ProRail zet weer wat nieuws in om te voorkomen dat vertragingen ontstaan: grondradar. Door de ligging van veel kabels exacter in beeld te brengen wordt gehoopt dat het aantal bij werkzaamheden geraakte kabels minder wordt. Van Leeuwarden (traject Leeuwarden - Groningen) is al een kaart gemaakt. http://www.prorailpersberichten.nl/bericht/629/ | |
Ajaxfan | dinsdag 10 september 2013 @ 10:47 |
Aangepast en vernieuwd terwijl er toch helemaal niets aan de hand was met de V250 behalve verkeerd gebruik? | |
ReisT | dinsdag 10 september 2013 @ 10:56 |
Dat is zeker waar, het remsysteem was toch ook eigenlijk ontworpen voor snelheden tot 160 km/u? | |
Peterselieman | dinsdag 10 september 2013 @ 10:59 |
Bij stilstand werkt het ook niet altijd goed ![]() | |
b2py | dinsdag 10 september 2013 @ 11:39 |
Spoedreparatie Oss - Wijchen, daardoor bussen gedurende 1 uur en 10 minuten. | |
Dr_Flash | dinsdag 10 september 2013 @ 11:41 |
http://www.nu.nl/binnenla(...)lijk-versoepeld.htmlHandig, wordt het NOG langdradiger van. Versoepeld noemen ze dat ![]() "Meester kunt u oprijden tot sein achtduizend driehonderd vierennegentig acht drie negen vier alstublieft?" "Daar was ik een kwartier geleden al ja, wauwel niet zo" | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 10 september 2013 @ 11:43 |
Terwijl dat niet eens het grootste pijnpunt was... | |
_serial_ | dinsdag 10 september 2013 @ 11:44 |
Wat was dan wel het "Echte" pijnpunt ziggy ? | |
Dr_Flash | dinsdag 10 september 2013 @ 11:45 |
Er is er gewoon eentje bijgekomen ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 10 september 2013 @ 11:47 |
Wat mij betreft het verplicht over en sluiten gebruiken bij gewone gesprekken. | |
Litpho | dinsdag 10 september 2013 @ 11:51 |
Als het waar is dat de nieuwe regel onduidelijkheid en mogelijk gevaar oplevert, is het dan correct van ProRail om aan te nemen dat dat met iets gewenning vanzelf weggaat? Want dat proef ik een beetje uit dit bericht (naast "wij zijn management en hebben dit bedacht, dús het is perfect"). [ Bericht 0% gewijzigd door Litpho op 10-09-2013 12:19:58 ] | |
b2py | dinsdag 10 september 2013 @ 11:54 |
Is dat een pijnpunt? Ik vind dat nog het meest logische van het communiceren. Het volledig moeten herhalen lijkt mij bezwaarlijker.. | |
Dr_Flash | dinsdag 10 september 2013 @ 11:54 |
Geen idee Litpho. Het is mij om te beginnen onduidelijk hoe dit moet bijdragen aan het terugdringen van onduidelijkheid. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 10 september 2013 @ 13:08 |
Herhalen moesten we altijd al en is cruciaal om te garanderen dat de boodschap duidelijk is overgekomen. | |
Peterselieman | dinsdag 10 september 2013 @ 14:04 |
Nederland stapt naar het Europese Hof om een besluit van de Europese Commissie aan te vechten. Dat liet eerder dit jaar weten dat Nederland te streng is voor vervoerders die een internationale dienst op willen zetten, zoals de Lage LandenLijn. http://www.ovpro.nl/speci(...)eizigersvervoer-aan/ | |
Brembo | dinsdag 10 september 2013 @ 14:14 |
Kans dat Nederland de rechtzaak wint is minimaal, waarschijnlijk rekt Nederland de huidige situatie voor een paar jaar. Voor de uitspraak gaan ze akkoord met de voorwaarden van Brussel ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 10 september 2013 @ 14:25 |
zou best kunnen ja. Het kan best bedoeld zijn om het palet van mogelijkheden dat de NS schetste optimaal te laten werken. Als Arriva zou gaan rijden dan moet het palet herzien worden en gaat de NS klagen en eisen dat er minder betaald moet worden. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 10 september 2013 @ 14:27 |
Dan wil NS zeer waarschijnlijk niet meer klassiek de grens over en waarschijnlijk ook minder betalen ja. Als je het mij vraagt nog terecht ook. | |
Peterselieman | dinsdag 10 september 2013 @ 14:28 |
Wisselverwarming is straks niet meer nodig als het aan mechanical design engineer Richard de Roos ligt. In plaats van horizontale wisseltongen gebruikt hij verticale http://www.spoorpro.nl/sp(...)egen-winterproblemen Is best een interessant concept, omdat het best wel eens betrouwbaarder zou kunnen zijn dan de huidige wissels | |
Peterselieman | dinsdag 10 september 2013 @ 14:29 |
sowieso ziet de NS de huidige Benelux nog liever gister dan vandaag verdwijnen en een alternatief mag er niet komen, omdat dit de NS te veel geld gaat kosten. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 10 september 2013 @ 14:36 |
Aan de andere kant vind ik het weer niet redelijk om tegen een grensverbinding te ageren. Dat is het spel en als NS de zaakjes op orde had gehad zou niemand op het idee gekomen zijn om zo'n verbinding in te leggen. | |
Peterselieman | dinsdag 10 september 2013 @ 14:46 |
het protest hoort gewoon bij het politieke spel dat er achter de schermen gespeeld wordt. Reken er maar op dat er het nodige lobby- en dreigwerk is geweest. Het ministerie is hierbij overstag gegaan, omdat het de inkomsten niet kan missen. Arriva zal gewoon doorgaan met de voorbereidingen en ik wacht eigenlijk op het moment dat ze de order bij Stadler plaatsen. Misschien hebben ze dat al gedaan en brengen ze dat pas naar buiten als de vergunning om te mogen rijden in België rond is | |
Dr_Flash | dinsdag 10 september 2013 @ 14:47 |
Dit is eigenlijk heel erg dubbel, toch? | |
Peterselieman | dinsdag 10 september 2013 @ 14:52 |
ja, maar zolang er geen HSL-alternatief is moet de NS wel | |
Mr_Klaasje | dinsdag 10 september 2013 @ 14:54 |
Het was altijd een winstgevende trein dus in die zin zijn ze hem liever niet kwijt dan rijk. Maar tegelijkertijd is het wel zo dat je voor een snellere verbinding meer geld kan vragen en dat je de capaciteit tussen Den Haag en Roosendaal ook voor andere treinen kunt gebruiken. | |
Dr_Flash | dinsdag 10 september 2013 @ 14:58 |
als je genoeg rijvaardig materieel zou hebben ja ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 10 september 2013 @ 15:03 |
vol |