Vandaar de 3,4% prijsverhoging van de treinkaartjes en het inzet van Plan V hier en daar.. En de te korte treinen, het falen met V250, de winterdienstregeling bij 1 vlokje sneeuw, enz enzquote:Op zondag 8 september 2013 21:16 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Beter blijft dat vervelende zelfladend goed thuis gewoon.
Of, aangezien de NS een commercieel bedrijf is en gelooft in marktwerking, laden ze zichzelf in bij de concurrent.quote:Op zondag 8 september 2013 21:16 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Beter blijft dat vervelende zelfladend goed thuis gewoon.
Als ze maar wegblijvenquote:Op zondag 8 september 2013 21:17 schreef Litpho het volgende:
[..]
Of, aangezien de NS een commercieel bedrijf is en gelooft in marktwerking, laden ze zichzelf in bij de concurrent.
De Lage Landen Lijn of zo.
Wordt aan gewerkt.quote:Op zondag 8 september 2013 21:15 schreef Frozen-assassin het volgende:
Dan moet NS maar weer nieuwe treinen bijbestellen
DDM-1 komt niet meer terug, anders had de terugkeer nu al bekend moeten zijn.quote:Op zondag 8 september 2013 21:15 schreef b2py het volgende:
[..]
Je zou het wel inzetbaar kunnen maken, wat ook sowieso de bedoeling is van nummer 3 en nummer 1 is een kop/munt kwestie.
de NS is geen commercieel bedrijf, maar moet zo wel acteren. Als het mis gaat is het gewoon weer een overheidsbedrijfquote:Op zondag 8 september 2013 21:17 schreef Litpho het volgende:
[..]
Of, aangezien de NS een commercieel bedrijf is en gelooft in marktwerking, laden ze zichzelf in bij de concurrent.
De Lage Landen Lijn of zo.
quote:Op zondag 8 september 2013 21:00 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee klopt, dat heet een reizigersoverschot. En dat is natuurlijk overmacht
Ho, wacht. Wat? Wat hebben ze dan gedaan in 95? Waarom maken ze dan winst? Maken ze zich zorgen?quote:Op zondag 8 september 2013 21:30 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
de NS is geen commercieel bedrijf, maar moet zo wel acteren. Als het mis gaat is het gewoon weer een overheidsbedrijf
Zie het als een soort ABS.quote:Op zondag 8 september 2013 21:39 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik lees dus dat er twee soort remmen bestaan, een magneetrem en ?.. Waarom kunnen ICM-III en SGM met magneetremmen sneller remmen dan met de andere soort rem? Het gaat toch om het wiel, die blijft even glad lijkt me?
Er zijn er nog een aantal. De ouderwetse klauwremmen zorgden ervoor dat er vroeger veel minder gezeur was in de herfst trouwens.quote:Op zondag 8 september 2013 21:39 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik lees dus dat er twee soort remmen bestaan, een magneetrem en ?.. Waarom kunnen ICM-III en SGM met magneetremmen sneller remmen dan met de andere soort rem? Het gaat toch om het wiel, die blijft even glad lijkt me?
Er is tussen 1995 en nu veel veranderd. In de basis is de NS een verzelfstandigd bedrijf, waarbij de overheid de aandelen bezit. Zoals elk bedrijf moet de NS winst maken, maar de laatste tijd is dit helaas tot doel verheven om de schatkist te kunnen spekken, terwijl het in eerste instantie het doel was om de kosten te kunnen drukken en zonder een cent subsidie te kunnen rijden. Door het maken van winst ontstond er ruimte om te investeren en de kwaliteit te verbeteren. Deze ruimte wordt nu flink afgeroomd.quote:Op zondag 8 september 2013 21:36 schreef b2py het volgende:
[..]
Ho, wacht. Wat? Wat hebben ze dan gedaan in 95? Waarom maken ze dan winst? Maken ze zich zorgen?
dat is niet bepaald een accurate omschrijving. Het is meer een noodstopmiddel. Een magneetrem wordt op het Nederlandse spoor alleen gebruikt in noodgevallen, waarbij een magnetisch blok op de rails losgelaten wordt om zo de trein af te remmen. Dit is dus een extra rem die niet op de wielen gebruikt wordt.quote:
Zolang de NS uit kan gaan van een onderhandse gunning van het HRN en mag speculeren met geld gedekt door de staat? Overheidsbedrijf. Hoe hard je ook roept dat het anders is.quote:Op zondag 8 september 2013 21:43 schreef Peterselieman het volgende:
Er is tussen 1995 en nu veel veranderd. In de basis is de NS een verzelfstandigd bedrijf, waarbij de overheid de aandelen bezit.
En dan zie je ook meteen waarom aanbesteding van het Hoofdrailnet nooit zal gebeuren als het aan de overheid ligt, waarom Nederland probeert de Lage Landen Lijn buiten de deur te houden, en waarom onrendabele lijnen (zoals de Noordelijke Nevenlijnen) waar mogelijk wél worden afgestoten/aanbesteed.quote:Op zondag 8 september 2013 21:46 schreef Litpho het volgende:
[..]
Zolang de NS uit kan gaan van een onderhandse gunning van het HRN en mag speculeren met geld gedekt door de staat? Overheidsbedrijf. Hoe hard je ook roept dat het anders is.
Aanbesteding van het HRN is dan ook zeer onwenselijk.quote:Op zondag 8 september 2013 21:48 schreef James1988 het volgende:
[..]
En dan zie je ook meteen waarom aanbesteding van het Hoofdrailnet nooit zal gebeuren als het aan de overheid ligt, waarom Nederland probeert de Lage Landen Lijn buiten de deur te houden, en waarom onrendabele lijnen (zoals de Noordelijke Nevenlijnen) waar mogelijk wél worden afgestoten/aanbesteed.
Welnee.quote:Op zondag 8 september 2013 21:49 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Aanbesteding van het HRN is dan ook zeer onwenselijk.
Privatisering van spoorwegen heeft een negatief effect op investeringen in het spoor en de winsten vloeien weg naar buitenlandse aandeelhouders. Zeer onverstandig. Er is gewoon keihard bewijs voor dat het niet verstandig is dus ik snap niet dat mensen er nog aan blijven vasthouden.quote:
Privatisering van spoorwegen maakt keihard duidelijk wát de rolverdeling is (opdrachtgever vs. opdrachtnemer) en maakt het mogelijk dat een opdrachtnemer hier keihard op wordt afgerekend.quote:Op zondag 8 september 2013 21:51 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Privatisering van spoorwegen heeft een negatief effect op investeringen in het spoor en de winsten vloeien weg naar buitenlandse aandeelhouders.
Onzin.quote:Zeer onverstandig. Er is gewoon keihard bewijs voor dat het niet verstandig is dus ik snap niet dat mensen er nog aan blijven vasthouden.
Volgens uitgebreid onderzoek is er geen enkele situatie waarin privatisering tot verbetering heeft geleid en was de spectaculaire reizigersgroei op bepaalde lijnen (zowel binnen als buiten Nederland) ook gerealiseerd als het niet geprivatiseerd was en had dat te maken met de economische groeispurten waar we inzaten.quote:Op zondag 8 september 2013 21:52 schreef Peterselieman het volgende:
als je het goed regelt is het niet onwenselijk en kan het zorgen voor een kwaliteitsimpuls zonder dat de kosten al te veel oplopen. Het vereist echter wel een andere rol van de overheid, namelijk meer controlerend en sturend.
Plemp zo'n onderzoek hier even neer dan ...quote:Op zondag 8 september 2013 21:54 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Volgens uitgebreid onderzoek is er geen enkele situatie waarin privatisering tot verbetering heeft geleid en was de spectaculaire reizigersgroei op bepaalde lijnen (zowel binnen als buiten Nederland) ook gerealiseerd als het niet geprivatiseerd was en had dat te maken met de economische groeispurten waar we inzaten.
Waarom is die rolverdeling belangrijk en hoezo zou je dat intern niet kunnen regelen?quote:Op zondag 8 september 2013 21:53 schreef James1988 het volgende:
[..]
Privatisering van spoorwegen maakt keihard duidelijk wát de rolverdeling is (opdrachtgever vs. opdrachtnemer) en maakt het mogelijk dat een opdrachtnemer hier keihard op wordt afgerekend.
http://www.tuc.org.uk/tuc(...)obbery_7June2013.pdfquote:Onzin.
Al eerder gedaan maar het wordt genegeerd of weggewuifd. Struisvogelpolitiek.quote:Op zondag 8 september 2013 21:54 schreef b2py het volgende:
[..]
Plemp zo'n onderzoek hier even neer dan ...
Die link zit echt in een hotkey of niet?quote:Op zondag 8 september 2013 21:55 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Waarom is die rolverdeling belangrijk en hoezo zou je dat intern niet kunnen regelen?
[..]
http://www.tuc.org.uk/tuc(...)obbery_7June2013.pdf
Graag een tegenbron.
Nee, ik moest op ovinnederland zelfs een pagina verderop want ik vergeet de titel steeds :pquote:Op zondag 8 september 2013 21:56 schreef b2py het volgende:
[..]
Die link zit echt in een hotkey of niet?
Ik denk ook wel dat je daar gelijk in hebt. Daarentegen is een groot gedeelte van de negatieve gedragingen van de NS te verklaren uit het feit dat ze niet bang hoeven te zijn voor de markt (want overheidsmonopolie en voldoende reizigers zonder alternatief).quote:Op zondag 8 september 2013 21:49 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Aanbesteding van het HRN is dan ook zeer onwenselijk.
het maken van duidelijke afspraken met de vervoerder heeft er wel voor gezorgd dat de voorwaarden om tot die groei te komen wel gerealiseerd zijn.quote:Op zondag 8 september 2013 21:54 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Volgens uitgebreid onderzoek is er geen enkele situatie waarin privatisering tot verbetering heeft geleid en was de spectaculaire reizigersgroei op bepaalde lijnen (zowel binnen als buiten Nederland) ook gerealiseerd als het niet geprivatiseerd was en had dat te maken met de economische groeispurten waar we inzaten.
Klopt! Maar bij DSM waren er ook mechanismen in gebruik om dat te voorkomen, dus die kan je hier ook implementeren. Het is echt een enorm misverstand dat, omdat een bedrijf publiek is, het geen verantwoording af hoeft te leggen. Er moeten wel een aantal grote veranderingen plaatsvinden echter. De huidige I&M/Financiën constructie is redelijk ziekelijk.quote:Op zondag 8 september 2013 21:57 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ik denk ook wel dat je daar gelijk in hebt. Daarentegen is een groot gedeelte van de negatieve gedragingen van de NS te verklaren uit het feit dat ze niet bang hoeven te zijn voor de markt (want overheidsmonopolie en voldoende reizigers zonder alternatief).
Zet iemand als Driek bijvoorbeeld in de raad van commissarissen. En dan nog iemand van ROVER oid.quote:Hoe ga je de NS wél laten werken voor de reizigers/het reizigersbelang zonder te kunnen dreigen met het afnemen van de concessie? De boetes die nu worden opgelegd vanuit I&M zijn sowieso een lachertje, maar zolang de overheid aandeelhouder is ook nog eens zinloos geld heen en weer pompen.
Die afspraken hadden ook met de NS gemaakt kunnen worden.quote:Op zondag 8 september 2013 21:58 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
het maken van duidelijke afspraken met de vervoerder heeft er wel voor gezorgd dat de voorwaarden om tot die groei te komen wel gerealiseerd zijn.
Die impulsen waren er alleen maar omdat de concessieverlener die gaf. Nogmaals; dat had ook van de NS geëist kunnen worden en misschien nog wel veel makkelijker.quote:In Nederland hingen onder de vleugels van de NS een aantal lijnen er maar wat plompverloren bij, terwijl de nieuwe vervoerder voor impulsen gezorgd, zodat de potentie ook gerealiseerd kon worden.
De huidige perverse situatie in Nederland laat duidelijk zien dat de opdrachtgever geen macht heeft ten opzichte van NS, omdat ditzelfde NS voor een belangrijke hoeveelheid inkomsten zorgt bij een andere afdeling van dezelfde opdrachtgever.quote:Op zondag 8 september 2013 21:55 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Waarom is die rolverdeling belangrijk en hoezo zou je dat intern niet kunnen regelen?
Dat is een rapport over een zeer specifieke situatie (die in Engeland) waarbij de titel ("The Great Train Robbery") mij het gevoel geeft dat dit onderzoek al vanaf het begin gekleurd was.quote:
Correct. Probleem is dat een bedrijf met een dergelijke maatschappelijke functie verantwoording zou moeten afleggen aan de burger (of in ieder geval de vertegenwoordigers in de Tweede Kamer). Nu zijn dat de ambtenaren van Financiën als aandeelhouders en is de verantwoording puur financieel.quote:Op zondag 8 september 2013 21:59 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Klopt! Maar bij DSM waren er ook mechanismen in gebruik om dat te voorkomen, dus die kan je hier ook implementeren. Het is echt een enorm misverstand dat, omdat een bedrijf publiek is, het geen verantwoording af hoeft te leggen.
Eens.quote:Er moeten wel een aantal grote veranderingen plaatsvinden echter. De huidige I&M/Financiën constructie is redelijk ziekelijk.
Zou daar wel benieuwd naar zijn, maar ik vermoed dat MVBOV dan wel de garantie wil dat het een minder tandeloze functie wordt dan LOCOV.quote:Zet iemand als Driek bijvoorbeeld in de raad van commissarissen. En dan nog iemand van ROVER oid.
Uiteraard is het altijd mogelijk dat er bepaalde trajecten vanuit maatschappelijk belang alsnog gesubsidieerd moeten worden. Niet alles is winstgevend te maken.quote:Op zondag 8 september 2013 22:00 schreef James1988 het volgende:
Wat we overal in Europa keer op keer bewezen zien worden is dat - na een aanbesteding - er meer OV wordt geleverd tegen dezelfde prijs, of dat hetzelfde OV wordt geleverd tegen een lagere prijs. Júíst de mogelijkheid voor concurrenten om een beter product te leveren zorgt ervoor dat maatschappijen harder hun best doen om zo efficiënt mogelijk te werken, wat resulteert in lagere kosten.
Dan wijzig je de situatie.quote:Op zondag 8 september 2013 22:00 schreef James1988 het volgende:
[..]
De huidige perverse situatie in Nederland laat duidelijk zien dat de opdrachtgever geen macht heeft ten opzichte van NS, omdat ditzelfde NS voor een belangrijke hoeveelheid inkomsten zorgt bij een andere afdeling van dezelfde opdrachtgever.
Drogreden. Je was er niet bij en ik kan al zo een stuk of wat legitieme redenen bedenken waarom het zo genoemd is. Sowieso al geen reden om de inhoud af te schrijven.quote:Dat is een rapport over een zeer specifieke situatie (die in Engeland) waarbij de titel ("The Great Train Robbery") mij het gevoel geeft dat dit onderzoek al vanaf het begin gekleurd was.
Dat wordt in het onderzoek dus betwijfeld. En met cijfers gestaafd.quote:Wat we overal in Europa keer op keer bewezen zien worden is dat - na een aanbesteding - er meer OV wordt geleverd tegen dezelfde prijs, of dat hetzelfde OV wordt geleverd tegen een lagere prijs. Júíst de mogelijkheid voor concurrenten om een beter product te leveren zorgt ervoor dat maatschappijen harder hun best doen om zo efficiënt mogelijk te werken, wat resulteert in lagere kosten.
Door de privatisering en aanbestedingen zijn er nu heel veel tarieven en in Duitsland is er in Beieren nu een situatie ontstaan dat de nieuwe concessiehouder geen materieel heeft en geen overeenkomst met DB waardoor nationale tarieven waarschijnlijk niet geldig zijn als de private vervoerder het overneemt. Heel fijn die versplintering.quote:Wat van belang is in zo'n situatie is dat je de touwtjes in handen houdt, en dat belangrijke zaken (zoals abonnementen, kaartverkoop) zo veel mogelijk centraal wordt geregeld om versnippering te voorkomen. Het OV-chipkaartdrama is juist een voorbeeld van hoe het niet moet.
De RvC heeft in Nederland bijzonder veel macht.quote:Op zondag 8 september 2013 22:02 schreef Litpho het volgende:
Zou daar wel benieuwd naar zijn, maar ik vermoed dat MVBOV dan wel de garantie wil dat het een minder tandeloze functie wordt dan LOCOV.
oh zeker, maar dat was in een tijd dat de NS er niet voor te porren was. Dan ga je kijken naar alternatievenquote:Op zondag 8 september 2013 22:00 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Die afspraken hadden ook met de NS gemaakt kunnen worden.
Voor de Noordelijke Nevenlijnen is het deels de concessieverlener en deels Arriva geweest die voor de impulsen hebben gezorgd.quote:Die impulsen waren er alleen maar omdat de concessieverlener die gaf. Nogmaals; dat had ook van de NS geëist kunnen worden en misschien nog wel veel makkelijker.
Maar dat is dus mijn punt. De NS heeft niet zoveel te willen en zijn vrij makkelijk te dwingen.quote:Op zondag 8 september 2013 22:07 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
oh zeker, maar dat was in een tijd dat de NS er niet voor te porren was. Dan ga je kijken naar alternatieven
Ik betwijfel dat. En de meeste treinen rijden daar nu alsnog onrendabel en leeg rond. Er moet meer geld bij dan toen de NS het deed.quote:Voor de Noordelijke Nevenlijnen is het deels de concessieverlener en deels Arriva geweest die voor de impulsen hebben gezorgd.
Ja, het kán dus wel.quote:Tegenwoordig maakt ook de NS met regionale overheden afspraken over het rijden van treinen. Zo is de spitsstopper tussen Leeuwarden en Wolvega ontstaan die inmiddels naar Meppel doorrijdt en nu door de NS zelf bekostigd wordt. De vierde trein op dat traject wordt weer door Fryslân betaald.
Echt dwingen is dat niet, want het gaat in eerste instantie gewoon om pegels die door de regionale overheden opgehoest moeten worden. Alleen het rijk kan de NS via concessievoorwaarden dwingen om bepaalde taken uit te voeren. Tegenwoordig ziet Den Haag de NS meer als melkkoe in plaats van dienstverlener die als primaire taak heeft om tegen een aantrekkelijk tarief reizigers te vervoeren.quote:Op zondag 8 september 2013 22:10 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Maar dat is dus mijn punt. De NS heeft niet zoveel te willen en zijn vrij makkelijk te dwingen.
het zijn wel vastgestelde bedragen en dat schept voor alle partijen duidelijkheid. Je moet echter niet een geval als Limburg hebben waarbij de provincie de vervoerder meer moet betalen omdat er te laag ingeschreven is ...quote:Ik betwijfel dat. En de meeste treinen rijden daar nu alsnog onrendabel en leeg rond. Er moet meer geld bij dan toen de NS het deed.
met wat geld kan er veel meerquote:Ja, het kán dus wel.
Klopt!quote:Op zondag 8 september 2013 22:16 schreef Dr_Flash het volgende:
Wel. Ten eerste hoef je niet ergens zelf bij geweest te zijn om ergens een mening over te hebben.
Nee.quote:Ten tweede was je er zelf ook niet bij dus dat zou dan ook op jezelf terugslaan.
Ik dacht dat dat wel bleek uit de rest van mijn antwoord? Of is het echt nodig om iedere keer als iemand iets afserveert vanwege een titel weer te gaan roepen dat het gaat om de inhoud.quote:Ten derde had je beter kunnen aanvoeren dat James die lap tekst van 140+ kantjes onmogelijk gelezen kon hebben in die tijd.
Ook dat is te decentraliseren. Je kan NS verplichten om een regionale maatschappij op te richten die de boel gaat verzorgen. Zo doet DB Regio dat ook. RegioNS trouwens ook.quote:Op zondag 8 september 2013 22:17 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Echt dwingen is dat niet, want het gaat in eerste instantie gewoon om pegels die door de regionale overheden opgehoest moeten worden. Alleen het rijk kan de NS via concessievoorwaarden dwingen om bepaalde taken uit te voeren. Tegenwoordig ziet Den Haag de NS meer als melkkoe in plaats van dienstverlener die als primaire taak heeft om tegen een aantrekkelijk tarief reizigers te vervoeren.
Nee, en daarom kan je het denk ik beter centraal houden.quote:het zijn wel vastgestelde bedragen en dat schept voor alle partijen duidelijkheid. Je moet echter niet een geval als Limburg hebben waarbij de provincie de vervoerder meer moet betalen omdat er te laag ingeschreven is ...
In mijn ROVER-tijd hebben we gestreden voor de komst van zo'n Reizigerscommissaris. NS heeft alles gedaan om dat tegen te houden, en met succes.quote:Op zondag 8 september 2013 21:59 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Zet iemand als Driek bijvoorbeeld in de raad van commissarissen. En dan nog iemand van ROVER oid.
In dat rapport zie ik alleen maar de kosten voor de belastingbetaler en de vermeende onterechte financiële voordelen van bepaalde belanghebbenden belicht worden. De kosten voor de treinreiziger, de kwaliteit die de treinreiziger daarvoor terug krijgt, de rol van de trein in de samenleving (een zeer sterk gestegen aantal reizigers-km!) en de kosten voor de belastingbetaler per geproduceerde eenheid (reizigers-km) zie ik nergens terugkomen.quote:Op zondag 8 september 2013 21:55 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
http://www.tuc.org.uk/tuc(...)obbery_7June2013.pdf
quote:Op zondag 8 september 2013 23:23 schreef dcm360 het volgende:
Die VIRM is zeker verdwaald, en ook al best een tijdje, want zo te zien bestaat deze uit slechts 3 bakken (en is daarmee dus niet een VIRM maar een DD-IRM)
Dat kan de centrale overheid doen om ook de rest van de markt af te romen, maar ik denk dat de concurrenten dat met succes met het ACM aan kunnen vechten als misbruik van de monopoliepositie.quote:Op zondag 8 september 2013 22:19 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Ook dat is te decentraliseren. Je kan NS verplichten om een regionale maatschappij op te richten die de boel gaat verzorgen. Zo doet DB Regio dat ook. RegioNS trouwens ook.
Voor IC's is dat handig, maar voor stoptreindiensten niet. Daar zouden de regio's wat mij betreft meer over te zeggen moeten krijgen, zodat er een nog beter productaanbod kan ontstaan. Het toverwoord is zoals altijd samenwerking, alleen kom daar maar eens om in eilandjeslandquote:Nee, en daarom kan je het denk ik beter centraal houden.
je ziet nu waar het ontbreken ervan toe kan lijden ...quote:Op zondag 8 september 2013 22:34 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
In mijn ROVER-tijd hebben we gestreden voor de komst van zo'n Reizigerscommissaris. NS heeft alles gedaan om dat tegen te houden, en met succes.
En meteen een wisselstoring Schiphol <> A'dam Zuid er achteraan. Begint weer lekker.quote:
Heb jij niet inmiddels een toeslagabbonement op dat geval James?quote:Op maandag 9 september 2013 08:37 schreef James1988 het volgende:
Breda 8:25: Dames en heren, de Fyra naar Rotterdam, Schiphol en Amsterdam van 8:28 kan vanwege een defecte trein op de HSL niet rijden.
Breda 8:26: Dames en heren, de Fyra naar Rotterdam, Schiphol en Amsterdam van 8:28 zal in tegenstelling tot eerder bericht wel rijden.
[ afbeelding ]
edit: en ja, hij is onderweg. Met +5, want de trein kwam pas voorrijden op het moment dat hij had moeten vertrekken.
Ik reis op dit moment niet vaak genoeg met de Fyra om dat lonend te laten zijn. Ik pak 'm alleen 's ochtends, 's avonds sluit de 1900 (Den Haag - Venlo) beter aan op ander OVquote:Op maandag 9 september 2013 09:00 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Heb jij niet inmiddels een toeslagabbonement op dat geval James?
En dat extra bedragje, voor je gevoel loont zich dat in reistijd en comfort, of is het ook een beetje je passie voor rollend materieel en infrastructuur die je iedere keer weer zuchtend en steunend dat ticket laat betalen?quote:Op maandag 9 september 2013 09:07 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik reis niet vaak genoeg met de Fyra om dat lonend te laten zijn. Ik pak 'm alleen 's ochtends, 's avonds sluit de 1900 (Den Haag - Venlo) beter aan op ander OV
Het is me vooral die 20 minuten extra slaap 's ochtends waardquote:Op maandag 9 september 2013 09:10 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
En dat extra bedragje, voor je gevoel loont zich dat in reistijd en comfort, of is het ook een beetje je passie voor rollend materieel en infrastructuur die je iedere keer weer zuchtend en steunend dat ticket laat betalen?![]()
Ja maar de herfst is begonnen en dus vallende bladeren en regen.quote:
Dan weet je meteen welk stuk viersporigheid overbodig is.quote:Op maandag 9 september 2013 11:12 schreef Ireyon het volgende:
Apart: Tussen Boxtel en Best wordt de betonbaan verwijderd waardoor er nog maar 2 van de 4 sporen beschikbaar zijn. En toch rijdt men de normale dienstregeling. Tot zover dus de proef met ballastloos spoor.
Er is wel een aangepaste dienstregeling, het scheelt een paar minuten voor sprinters en de IC Den Haag - Venlo v.v.. Toch zijn de effecten best wel groot, want de overstap van de IC Den Haag - Venlo naar de IC Alkmaar - Maastricht (en alleen die overstap) is onhaalbaar geworden (slechts 1 minuut) door een latere aankomst in Eindhoven.quote:Op maandag 9 september 2013 11:12 schreef Ireyon het volgende:
Apart: Tussen Boxtel en Best wordt de betonbaan verwijderd waardoor er nog maar 2 van de 4 sporen beschikbaar zijn. En toch rijdt men de normale dienstregeling. Tot zover dus de proef met ballastloos spoor.
Maar dat was al langer zo hoor. En waarom?quote:Op maandag 9 september 2013 00:52 schreef Peterselieman het volgende:
Liefhebbers van wisselsaneringen opgelet. Dankzij jullie hebben we het 19e eeuwse terugsteken van treinen terug ...
http://s273.photobucket.c(...)zpsa5150808.jpg.html
weet ik, maar nu moest de gehele trein terugsteken, dus ook het gedeelte met passagiersquote:Op maandag 9 september 2013 14:17 schreef greavy het volgende:
[..]
Maar dat was al langer zo hoor. En waarom?
Autoslaaptrein komt in Den Bosch aan langs perron 1, waarna de autotransporters losgekoppeld worden van de rijtuigen, en dan met een EETC V60 naar het laad-losperron gerangeerd worden om de auto's te lossen. Hetzelfde gebeurt met het beladen.
daar heb je weinig aan als je vanuit Emmerich de grens over komtquote:Op maandag 9 september 2013 14:19 schreef greavy het volgende:
O, nu zie ik het
Maar dat wissel die ze normaal berijden ligt er toch nog steeds
Zolang je maar met de intercity gaat, gaat dat prima. Het zijn alleen sprinters die ze pesten.quote:Op maandag 9 september 2013 15:22 schreef Miam het volgende:
Iemand die mij iets meer kan vertellen over eventuele storing(en) rond Zwolle/Lelystad?..
Ik ga morgen treinen van Heerenveen naar Almere Centrum en volgens de site zou er
een storing zijn rond Zwolle. We hebben telefonisch contact gehad met medewerker van de NS
maar deze kon ons weinig vertellen over de huidige situatie. (what else is new)
Iemand die informatie heeft hierover?
Heb je al op de NS website gekeken? Daar staat precies wat er door de storing getroffen wordt: "Tussen Dronten en Zwolle rijden geen Sprinters door een defect wissel.quote:Op maandag 9 september 2013 15:22 schreef Miam het volgende:
Iemand die mij iets meer kan vertellen over eventuele storing(en) rond Zwolle/Lelystad?..
Ik ga morgen treinen van Heerenveen naar Almere Centrum en volgens de site zou er
een storing zijn rond Zwolle. We hebben telefonisch contact gehad met medewerker van de NS
maar deze kon ons weinig vertellen over de huidige situatie. (what else is new)
Iemand die informatie heeft hierover?
Ja, we pakken de intercity. hopelijk gaat het allemaal voorspoedig.quote:Op maandag 9 september 2013 15:24 schreef Litpho het volgende:
[..]
Zolang je maar met de intercity gaat, gaat dat prima. Het zijn alleen sprinters die ze pesten.
Voldoende speling in ieder geval, komt goed!quote:Op maandag 9 september 2013 15:25 schreef Miam het volgende:
[..]
Ja, we pakken de intercity. hopelijk gaat het allemaal voorspoedig.
Ga ik wel vanuit.quote:Op maandag 9 september 2013 16:40 schreef b2py het volgende:
[..]
Voldoende speling in ieder geval, komt goed!
Hangt ervan af welke verbinding je kiest. Als je die met overstap kiest geeft hij hem pas aan vanaf Zwolle, en zonder overstap vanaf Heerenveen. Storing blijft hetzelfde..quote:Op maandag 9 september 2013 16:42 schreef Miam het volgende:
[..]
Ga ik wel vanuit.
Het is me wel een raadsel waarom de NS site aangeeft dat er al vanaf Heerenveen storing zou zijn.. beetje voorbarig allemaal dunkt memaar we gaan er vanuit dat het goedkomt!
Ja, dat is ook zoquote:Op maandag 9 september 2013 16:51 schreef b2py het volgende:
[..]
Hangt ervan af welke verbinding je kiest. Als je die met overstap kiest geeft hij hem pas aan vanaf Zwolle, en zonder overstap vanaf Heerenveen. Storing blijft hetzelfde..
zolang die nieuwe brug over de Dieze er nog niet ligt kan dat niet nee.quote:Op maandag 9 september 2013 14:36 schreef greavy het volgende:
Owja, die omleiding idd ... Dan kan je spoor 1-2-3 toch niet meer bereiken vanuit Arnhem/Nijmegen?
je krijgt dan een kaart waarbij de wens de vader van de gedachte isquote:Op maandag 9 september 2013 17:40 schreef V2 het volgende:
Soms vraag ik me wel eens af hoe ver de collectieve userbase van dit topic zou komen als je ze in een kamer stopt, samen, zonder internet, met een groot stuk papier, met als opdracht om de gehele spoorkaart van Nederland te tekenenals ik het zo lees: een heel eind
Ohja, dat kan ook nog. Maar ik bedoelde: de actuele spoorkaart. Met zoveel mogelijk perron-, sein- en wisselnummers. En afkortingen natuurlijk.quote:Op maandag 9 september 2013 17:42 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
je krijgt dan een kaart waarbij de wens de vader van de gedachte is
Met een HSL-boog Breda-Antwerpen die nog niet is weggeroest en overwoekerd en zo?quote:Op maandag 9 september 2013 17:42 schreef Peterselieman het volgende:
spoorlijn Utrecht - Breda en nog wat andere missende schakelsquote:Op maandag 9 september 2013 17:43 schreef JDude het volgende:
[..]
Met een HSL-boog Breda-Antwerpen die nog niet is weggeroest en overwoekerd en zo?
met afkortingen kun je nog een eind komen, maar perron, sein en wisselnummers zullen mij een reet roesten, zolang de treinen maar goed kunnen tuffenquote:Op maandag 9 september 2013 17:43 schreef V2 het volgende:
[..]
Ohja, dat kan ook nog. Maar ik bedoelde: de actuele spoorkaart. Met zoveel mogelijk perron-, sein- en wisselnummers. En afkortingen natuurlijk.
Hoop het niet af en toe, krijgen we een wisselpropagandaquote:Op maandag 9 september 2013 17:42 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
dat is dus een grote misvatting. Het hele land zal dan niet vol komen te liggen met wissels, maar er zal juist goed nagedacht worden over waar ze neer te leggen. Ja er zullen dan meer wissels liggen dan wanneer ProRail klaar is met saneren, maar ook weer niet zodanig veel dat je er om de haverklap een tegenkomt. Wel is het dan zo dat storingen veel beter opgevangen kunnen worden dan wat er straks gaat komen met al die wisselsaneringenquote:Op maandag 9 september 2013 18:04 schreef b2py het volgende:
[..]
Hoop het niet af en toe, krijgen we een wisselpropaganda
Ik durf wel een wedje te leggen dat je niet veel meer wissels hebt dan nu, en ik kan me vanuit NSR wel ernstigere zaken bedenken dan al deze wissels die ze graag door meer infra opgelost zien worden.quote:Op maandag 9 september 2013 18:13 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
dat is dus een grote misvatting. Het hele land zal dan niet vol komen te liggen met wissels, maar er zal juist goed nagedacht worden over waar ze neer te leggen. Ja er zullen dan meer wissels liggen dan wanneer ProRail klaar is met saneren, maar ook weer niet zodanig veel dat je er om de haverklap een tegenkomt. Wel is het dan zo dat storingen veel beter opgevangen kunnen worden dan wat er straks gaat komen met al die wisselsaneringen
Richting Eindhoven misschien dan wel: de andere kant op is de boel wel aangepast: de IC Eindhoven - Den Haag en de Sprinter naar Tilburg rijden beide 3 minuten later. In Tilburg leidt dat ertoe dat de overstap tussen Sprinter en IC naar Roosendaal niet meer bestaat (29 minuten overstap). Had NS over zulke grote wijzigingen niet advies moeten vragen aan het LOCOV, ook al betreft het langdurige werkzaamheden?quote:Op maandag 9 september 2013 11:12 schreef Ireyon het volgende:
Twee weken werk, daarvoor iets naar LOCOV is zonde van ieders tijd. Daarbij, LOCOV wordt nooit gevraagd voor advies bij werkzaamheden, alleen wijzigingsbladen en drgl.quote:Op maandag 9 september 2013 19:11 schreef HetBrabandertje het volgende:
[..]
Richting Eindhoven misschien dan wel: de andere kant op is de boel wel aangepast: de IC Eindhoven - Den Haag en de Sprinter naar Tilburg rijden beide 3 minuten later. In Tilburg leidt dat ertoe dat de overstap tussen Sprinter en IC naar Roosendaal niet meer bestaat (29 minuten overstap). Had NS over zulke grote wijzigingen niet advies moeten vragen aan het LOCOV, ook al betreft het langdurige werkzaamheden?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |