SubmarinoDeprimerend drama over 2 broers waarbij alles misloopt na een trauma in hun jeugd. Eigenlijk is een opsomming van wat termen zoals rauw, grauw, somber, troosteloos, ellendig, donker, uitzichtloos en intens de eenvoudigste omschrijving voor de hele film.Het is ook allemaal erg goed geacteerd, ik vond het qua stijl en sfeer wat op Lilya 4-ever lijken, alleen zijn de thema's anders. Ik vind Vinterberg hier qua niveau niet veel onderdoen voor zijn eigen Festen.
Kynodontas (Dogtooth)Vreemde Griekse film. Een vader en een moeder hebben een groot houten hek rond hun huis gebouwd en de (ondertussen volwassen) kinderen zijn nog nooit buiten geweest en kennen de buitenwereld enkel maar door de verhalen van hun vader. Dit zorgt voor een hoop onorthodoxe situaties die in eerste instantie wel grappig lijken, maar later toch naar tragisch en zelfs redelijk ongemakkelijk evolueren. Vrij sterke film, weliswaar met een raar sfeertje.
Io sono l'amore (I Am Love)Deze film is interessant en ambitieus maar ook redelijk overgestyleerd en pretentieus.Over het acteerwerk (met onder meer de altijd sterke Tilda Swinton) kan niet geklaagd worden en de fotografie is ook erg goed, maar het wordt soms allemaal wat te veel, men probeert iets te hard om "arthouse" te zijn en oude grootmeesters te imiteren. Dat wordt ook wat aangewakkerd door de af en toe ongepast bombastische muziek. Anderzijds kon de film toch probleemloos mijn aandacht houden, wat bij dit soort films voor mij vaak een probleem is, dus misschien moet ik gewoon concluderen dat ik de regisseur toch in het oog moet houden.
Saw 3D
. In het begin zitten er nog wel enkele redelijk leuke (nou ja, leuke) slachtpartijen in, maar de inspiratie is toch wel helemaal weg, al was dat bij de Saw-reeks al veel langer het geval. Vooral het verhaal is ondertussen erbarmelijk slecht geworden met zoals gebruikelijk een paar zeer onlogische complotten die verhaaltjes uit de vorige films een andere context proberen te geven. Het acteerwerk wordt er ook niet meteen beter op en eigenlijk vind ik die opvolger van Jigsaw bijzonder kleurloos en saai.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.