dubbele punten topic
Les Diaboliqueseen vrouw (VC) wordt steeds erger vernederd door haar man. hij is directeur van de school, die zij bekostigt. hij heeft een minnares, zoals iedereen weet. ze geeft ook les op school. de twee vrouwen zijn het zat en beramen een moord op hem. om het op een ongeluk te laten lijken, moet het lijk in het zwembad worden gedumpt.
vermakelijk en spannend. gewoon een topfilm.
Vivre Sa viewat valt er te zeggen over een film waarin wordt getoond hoe en waarom een vrouw prostitue wordt. het had best aardig kunnen zijn, begint interessant, maar glijdt weg in matigheden.
Louloueen vrouw, Nelly (IH) met vriend die haar niet goed behandelt (oa slaat hij haar), maar ondertussen ook haar baas is, valt voor een nietsnut, Loulou (GD). zij zorgt voor het geld, terwijl hij geregeld met en geregeld zonder haar gaat stappen.
Loulou zorgt er voor dat ze, door haar verliefdheid, haar band met haar vroegere leven helemaal doorsnijdt.
de manier waarop wordt getoond hoe Nelly van haar veilige en zekere bestaan geleidelijk de overstap naar het rommelige leven van Loulou maakt is en blijft bijzonder. deze keer heb ik me minder geergerd aan die maaltijdscene bij de familie van Loulou. meer ingezien dat die eigenlijk (een van) de sleutelscene is van de film.
de vorige keer, jaren geleden, viel de film me tegen, omdat ik toen ook te veel Les Valseuses in gedachten had.