Memoirs of a Geisha (2005)![]()
Ik had 3 redenen om deze film te kijken, Gong Li, Michelle Yeoh en Ziyi Zhang
![]()
En natuurlijk was het afwachten hoe deze actrice het zouden doen in een Engelstalige film. En de conclusie was dat de ene het iets beter deed dan de ander. Michelle Yeoh is van de drie de minste actrices (niet dat ze slecht is integendeel, verre van) maar doordat ze een goede beheersing heeft van het Engels, weet ze dit volledig te compenseren. Gong Li had duidelijk het meeste problemen met het Engels. En over-acteert haar stukjes met tekst verschrikkelijk. Maar de echte ster van de film is Ziyi Zhang.
![]()
Had ze met 2046 al bewezen meer te zijn dan een mooi vechtfilm poppetje. Hier bewijst ze dat dat geen toevalstreffer was. Omdat we toch in het seizoen zijn, zou ik het beestje maar bij zijn naam noemen; ik vond Ziyi Zhang
![]()
oscarwaardig. Haar Engels was ook goed en ik zie dan ook een mooie carriére in Hollywood (naast China) voor haar in het verschiet.
Er spelen natuurlijk niet alleen maar vrouwen in deze film. Ken Watanabe was ook zo goed als ik van hem gewend ben, Kôji Yakusho ook.
Al blijf ik erbij dat het gebruik van Engels-sprekende Chinese actrices, hoe goed ze ook zijn, als Japanse geisha's in Japan een teken van creatieve zwakte en luiheid is. Maar als ik me daarover heen zet, moet ik toegeven dat het een erg goede film was.
cijfer: 8
The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe (2005)Het fantasy-gedeelte vond ik best aardig en leuk. Maarik zat me de merendeel van de film te ergeren aan of de verschrikkelijke Christelijke ondertoon, die ik de film vond hebben, of aan de irritante slecht acterende kutkinderen. Op naar deel 2 dan maar.
cijfer: 6.5