abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 12 september 2007 @ 12:26:08 #1
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_53118479
Heb je laatst een film gezien? Vertel hier dan welke dat was. En wat je ervan vond. Dat kan van een simpele Transformers
tot een uitgebreide analyse over hoe deze film in het gehele oeuvre van de regisseur past en welke invloeden het had op het genre of stroming.

Vorige topics:

Welke film heb jij pas/vandaag gezien? Deel CIV
Welke film heb jij pas/vandaag gezien? Deel CXIII
Welke film heb jij pas/vandaag gezien? Deel CXII
Welke film heb jij pas/vandaag gezien? Deel CXI
Welke film heb jij pas/vandaag gezien? Deel CX
Welke film heb jij vandaag/pas gezien deel CIX
Welke film heb jij vandaag/pas gezien deel CVIII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien deel CVII
Welke film heb je vandaag/pas gezien deel CVI
Welke film heb je vandaag/pas gezien deel CV
Welke film heb jij vandaag/pas gezien deel CIV
Welke film heb jij vandaag/pas gezien deel CIII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien deel CII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien deel CI
Welke film heb jij vandaag/pas gezien deel C (100!!!)
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel XCIX
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel XCVIII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel XCVII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel XCVI
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel XCV.
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel XCIV
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel XCIII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel XCII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel XCI
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel XC
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? LXXXIX
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? LXXXVIII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? LXXXVII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? LXXXVI
Welke film heb jij vandaag/pas gezien deel LXXXV
Welke film heb jij vandaag/pas gezien deel LXXXIV
Welke film heb jij vandaag/pas gezien deel 83
Welke film heb jij vandaag/pas gezien deel LXXXII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel LXXXI
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel LXXX
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel LXXIX
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXXVII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXXVI
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXXV
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXXIV
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXXIII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXXII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXXI
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXX
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXIX
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXVIII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXVII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXVI
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXV
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXIV
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXIII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXI
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel LX.
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel LIX
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part LVIII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part LVII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part LVI
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part LV
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part LIV
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part LIII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part LII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part LI
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part L
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part IL
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part XLVIII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part XLVII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XLVI
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XLV
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XLIV.
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel 43
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XLII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XLI
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XL
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XXXIX
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XXXVIII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XXXVII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XXXVI
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XXXV
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XXXIV
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XXXIII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XXXII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XXXI
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XXX.
Welke film heb je vandaag/pas gezien?? Deel XXIX
Welke film heb je vandaag/pas gezien?? Deel XXVIII
Welke film heb je vandaag/pas gezien?? Deel XXVII
Welke film heb je vandaag/pas gezien?? Deel XXVI.
Welke film heb je vandaag/pas gezien?? Deel XXV.
Welke film heb je vandaag/pas gezien?? Deel XXIV.
Welke film heb je vandaag/pas gezien? deel XXIII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? deel XXII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? deel XXI
Welke film heb je vandaag/pas gezien? deel XX
Welke film heb je vandaag/pas gezien? deel XIX
Welke film heb je vandaag/pas gezien? deel XVIII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? deel XVII
Welke film heb je vandaag gezien? deel XVI
Welke film heb jij vandaag gezien? Deel XV
Welke film heb jij vandaag gezien? Deel XIV
Welke film heb jij vandaag gezien? Part XIII
Welke film heb jij vandaag gezien? Deel XII
Welke film heb jij vandaag gezien? Deel XI
Welke film heb je vandaag gezien? (deel X)
Welke film heb je vandaag gezien? (deel 9)
Welke film heb je vandaag gezien? deel 8
Welke film heb je vandaag gezien? deel 7
Welke film heb je vandaag gezien? deel 6
Welke film heb je vandaag gezien? deel 5
Welke film heb je vandaag gezien? deel 4
Welke film heb je vandaag gezien? deel 3
Welke film heb je vandaag gezien (2) ???
Welke film heb je vandaag gezien?

[ Bericht 48% gewijzigd door Lonewolf2003 op 12-09-2007 12:32:30 ]
  woensdag 12 september 2007 @ 12:27:32 #2
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_53118515
Hair (1979, VS, Milos Forman)
Ik kan eigenlijk heel weinig goeds verzinnen over deze film. Wat is sowieso de bedoeling van de film? De hippie cultuur begrijpelijk maken voor de massa? Bange brave burgers duidelijk maken dat hippies niet eng waren? De hippie cultuur commercieel uitbuiten? Een protest tegen de Vietnamoorlog? De film geeft geen enkele diepe inzicht in de hippiecultuur. Het enige wat er gebeurd is dat er een brave makkelijke voorstelling zonder enige ideologie over wordt gemaakt.
Sommige nummers zijn wel geinig. Maar vooral in het begin ergerde ik me aan het feit dat de nummers elkaar veels te snel opvolgden en er nauwelijks tijd is voor een verhaal. De liedjes ondersteunen het verhaal ook niet. Hierdoor krijgen karakters geen enkele diepgang.
De film was al verjaard toen die uitkwam. En nu helemaal.
cijfer: 4
pi_53118518
gisterenavond naar 28 weeks later gegaan..

Beter dan 1e deel 28 days later

horrorfilm.

1e deel was nogal low budget maar spannend! Doordat het 1e deel een groot succes was hebben ze veel geld in de 2e deel gestopt! Spanning was goed, sfeertje en het verhaal! Beetje veramerikaniseerd, maar het britse concept was toch duidelijk aanwezig! Camera werk was weer claustrofobisch en wirwarrig

cijfer: 7.5

[ Bericht 43% gewijzigd door Deceit op 12-09-2007 12:33:59 ]
pi_53118647
Gisteren This Is England gekeken en ik heb me zeer vermaakt. De film speelt zich af in 1983 in Engeland ten tijde van de Falkland-oorlog, en gaat over een 12-jarig jongetje dat het zat is gepest te worden. Hij vindt als klein mannetje aansluiting bij een groepje skinheads waar hij mee mee begint te hangen. De voormalig leider komt uit de bak en de groep valt uit in tweeën: de wat softere skinheads en zij die zich willen aansluiten bij het National Front.

Als je trainspotting geweldig vindt dan is deze film zeker een aanrader, al is het alleen maar vanwege de engelse setting, taalgebruik en de geweldige personages. Met name Shaun

woensdag 12 september 2007 @ 12:38:05 #5
186959 mamaweb
Groetjes Alexandra
pi_53118654
Heb gisteren Annapolis en The Greatest Game Ever gezien, beide goede films :

Annapolis gaat over een zoon van een arme scheepsbouwer met bokstalent, die aan een elite marine academie wil gaan studeren.

The Greatest Game Ever gaat wederom over een zoon van een arme amerikaanse arbeider, die als golfcaddy werkt.

Beide films zijn zeker de moeite waard om te kijken.
Mijn favoriete films blijven echter nog steeds : The Green Mile & Pursuit for Happyness
pi_53118892
Ik heb Blow maar weer eens uit de kast gehaald gisteren en me erg vermaakt.
http://www.imdb.com/title/tt0221027/
Het op waarheid gebaseerde verhaal van George Jung over "the rise and fall" van een drug-imperium.
Goede film met Johnny Depp en Penelope Cruz.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  woensdag 12 september 2007 @ 13:51:32 #7
191353 iSwets
provider neuroloog
pi_53120377
Ik weet niet of het hier tussen mag maar ik heb dus de hele uitzending van de MTV Awards met een falende Britney Spears gisteravond kunnen zien. 1,5 uur in totaal.. Te lang en te saai..
"Sitecom is alleen voor losers"
  woensdag 12 september 2007 @ 13:54:48 #8
188728 Lyzio
why do we fall
pi_53120474
Niet echt vandaag of gisteren gezien, maar morgen ga ik zeker kijken naar Life met Eddie Murphy en Martin Lawrence. The uperroooooom, haha. Meesterlijk!
live as if you'll die today
dream as if you'll live forever
- james 'jimmy' dean
pi_53120997
AVP: Alien vs. Predator (Paul W.S. Anderson, 2004)
De Alien reeks wist mij zeker te entertainen en Predator viel me erg tegen, nu was het tijd dat beide monsters het tegen elkaar opnamen. Diep onder de ijslaag in Antartica wordt een piramide ontdekt en een groep wetenschappers en avonturiers trekt erop uit om de de zaak te onderzoeken. Eenmaal aangekomen komen ze tot de ontdekking dat ze terecht zijn gekomen in een gevecht tussen twee dodelijke buitenaardse wezens. Het verhaal is niet al te sterk, het acteerwerk weet ook niet te overtuigen, alleen de special-effects zijn bij vlagen goed. Leuk om een keer gezien te hebben, maar deze film zal zeker niet in mijn collectie blijven. 6.0

Sin City (Frank Miller, Robert Rodriguez, 2005)
Dit was de derde keer dat ik de film zag en het blijft een topper. Vette beelden, gruwelijke actie, topcast en een strakke score. Kom maar snel met die twee vervolgen! 8.5
pi_53122033
Cinderella Man (Ron Howard, 2005)
Ik dacht eigenlijk dat de film teveel op het boksen gericht zou zijn. En ondanks dat een groot deel van de film zich toch rond en in de ring afspeelt is de film zeker de moeite waard om te kijken!!

Heel erg goed geschreven, ook de verhaallijnen buiten het boksen zelf om zijn prima.. ik ben sowieso wel een liefhebber van Reneé Zellweger en een film met Russell Crowe is bijna altijd een succes!! 8.5

[ Bericht 0% gewijzigd door Jamie_sb op 12-09-2007 14:59:37 ]
pi_53122180
Vanavond...

pi_53123469
Wedding Daze

Anderson (Jason Biggs) is een werkloze nietsnut die zijn vriendin een romantisch en enigszins gênant huwelijkaanzoek doet, wat leidt tot haar dood. Een jaar later drukt zijn beste vriend Ted hem op het hart dat Anderson toch echt weer op vrouwenjacht moet. Als reactie vraagt Anderson spontaan de voor hem onbekende serveerster Katie (Isla Fisher) ten huwelijk. Katie laat er geen gras overgroeien in haar voornemen het huwelijksbootje in te stappen en het is nog maar de vraag of de twee in de aanloop naar hun huwelijk ook gevoelens voor elkaar zullen gaan krijgen. Bovendien moeten er nog de nodige obstakels worden overwonnen, te beginnen met de wederzijdse schoonouders.

Hairspray

Begin jaren zestig droomt iedere tiener ervan om te dansen op tv in The Corny Collins Show. De mollige Tracy Turnblad wil het nog het liefst van iedereen. Ze laat zich niet stoppen door haar figuur, want zij is een geboren danseres. Met haar tomeloze enthousiasme en hippe danspasjes weet ze een plaatsje in de show te bemachtigen, tot grote ergernis van de huidige 'dance queen' Amber von Tussle. Als Ambers vriendje Link Larkin ook nog eens een oogje op Tracy krijgt, is de maat pas echt vol. De twee meiden gaan een bittere en muzikale strijd aan om de kroon van Miss Auto Show te mogen dragen. Ze zetten alles op het spel, zo lang het haar maar goed blijft zitten.
Being happy doesn't mean that everything is perfect. It means that you have decided to look beyond the imperfections
  woensdag 12 september 2007 @ 15:58:20 #13
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_53123616
En wat vond je ervan?
  woensdag 12 september 2007 @ 16:16:36 #14
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_53123977
Dit moet overigens topic CXV zijn en het vorige topic CXIV .
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_53124109
quote:
Op woensdag 12 september 2007 15:58 schreef Lonewolf2003 het volgende:
En wat vond je ervan?
Wedding Daze flauw maar wel fijn om naar te kijken en het was de 2e keer dat ik naar Hairspray ben gegaan. Ik vond het een geweldige film met een positieve boodschap. Body image, discriminatie etc.
Being happy doesn't mean that everything is perfect. It means that you have decided to look beyond the imperfections
pi_53126177

Wedding Daze
Geen hoogvlieger maar een zeer vermakelijke comedy. Af en toe echt hard gelachen (bijv. die ouders "Anderson is comming over" "He's what?") met een geweldige over-the-top humor en vooral veel gegniffeld.
De film is wel clichevol. Een 7.

Ps. Isla Fisher
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
pi_53129775
The pursuit of Happyness
Aardige film, maar het einde was wel een beetje een anticlimax. Echt zo'n feelgoodmovie.
Wel grappig, Will Smith speelt in de film een vader waarin zijn zoontje 'in het echt' ook zijn zoontje is!
pi_53132006
quote:
Op woensdag 12 september 2007 14:15 schreef the_hulk het volgende:
(..)
De laatste paar weken vallen jouw reviews in dit topic mij in positieve zin op. Wat mij betreft ben je een welkome aanwinst voor FTR.
..what evil lurks in the hearts of man? The shadow knows.
  woensdag 12 september 2007 @ 22:57:28 #19
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_53134360
quote:
Op woensdag 12 september 2007 21:15 schreef Durbin het volgende:

[..]

De laatste paar weken vallen jouw reviews in dit topic mij in positieve zin op. Wat mij betreft ben je een welkome aanwinst voor FTR.
Hier sluit ik me volledig bij aan. Welkom.
  woensdag 12 september 2007 @ 23:29:55 #20
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_53134991
Mind Game

Een Japanse animatiefilm deze keer. Het plot is niet meteen rechtlijnig of zelfs belangrijk, maar toch een poging: Nishi is al jaren verliefd op Myon en eindelijk gaan ze eens samen uit, helaas worden ze lastig gevallen door wat Yakuza en wordt Nishi doodgeschoten. Aangekomen in de hemel ontmoet hij God, die zegt dat hij naar het licht moet gaan, maar Nishi luistert niet en gaat naar een ander licht, waardoor hij terugkeert naar de wereld van de levenden. Hij probeert zijn tweede kans te benutten door meer uit zijn leven te halen. Maar daar houdt het natuurlijk niet op.

Geheel willekeurige en niet representatieve shots:

De hele film is nogal fucked-up en één grote trip van begin tot einde. De film vliegt gewoon voorbij, alleen in het midden doen ze 't even wat rustiger aan, maar daar wordt bewust voor gekozen. De film heeft voor iedereen wat: romantiek, humor, een kleurrijke sexscene, een auto-achtervolging, drama en een epische climax. Zoals wel vaker in anime zit het dus wel goed met de fantasie van de makers, af en toe weten ze zich enorm uit te leven.

De tekenstijlen variëren tussen 2D, 3D, rotoscoping etc... Het enige minpunt vond ik de basistekenstijl (degene die voor 70% van het verhaal wordt gebruikt), die lag me niet, al went het wel en is het niet storend om toch van de film te kunnen genieten. Een aanrader voor de fans van niet-conventionele anime .

Trailer
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_53143715
The Maltese Falcon (John Huston, 1941)
The Maltese Falcon is pas de tweede film van Humprey Bogart die ik zie (na Key Largo, ook een film van John Huston), maar daar gaat snel verandering in komen en gelukkig staat de Humprey Bogart Collection nog in de kast te wachten (evenals The Big Sleep en The Treasure of the Sierra Madre). Sam Spade (Bogart) is detective en neemt samen met zijn partner Miles Archer een opdracht aan en niet lang daarna laat Archer het leven, dit is nog maar het begin van de zoektocht naar de Maltese Falcon. Heerlijke film met een sterk plot een goed acterwerk met name van Bogart. Heel wat beter dan het overgrote deel van de films dat momenteel uitkomt! 8.0

donderdag 13 september 2007 @ 16:57:42 #22
170987 Dennis1969
De Vectrex leeft
pi_53149856
Sunshine (2007)

8 Astronauten gaan de zon nieuw leven inblazen, met een gigantische bom, ter grootte van Manhattan.
Ik vond het vooral een rustige film, zeker in vergelijking van soortgelijke films, waarbij kometen of wat dan ook boordevol actie worden opgeblazen.....
(8.0 / IMDB:7.4)
Ultravox 26 april in Paradiso....eindelijk!!!!!
  donderdag 13 september 2007 @ 18:24:45 #23
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_53151397
Knocked Up (2007, VS, Judd Apatow)
Dit was erg geslaagd. En niet alleen omdat ik meerdere malen dubbel lag vanwege zeer geslaagde grappen. Maar ook omdat de film i.t.t. de meeste komedies een goed verhaal, realistische karakters en natuurlijke dialogen heeft. Eigenlijk volgt het verhaal gewoon stiekem het ouderwetse romcom ups en downs principe. Maar omdat Apatows karakters echte groei doormaken stoort het niet. En komt het overwinnen van de onvermijdelijke obstakels over als iets natuurlijks en niet gefoceerd zoals in de meeste romcoms.
Ook de grappen zijn niet gefoceerd, maar voelen natuurlijk aan. Alsof je zelf in het dagelijks leven zou kunnen horen. Neem nu de jaloerse opmerkingen die producer Jill maakt naar Allison na haar promotie. In een andere film zouden die geforceerd overduidelijk gemaakt worden. Maar Apatow laat haar juist heel sneaky zachtjes steekjes uitdelen.
Seth Rogen en Katherine Heigl zetten hun karakters zo neer, dat je ze wel moet mogen. De supporting cast met Paul Rudd, Leslie Mann, Johan Hill e.a. zijn goed op hun plaats in hun rollen.
Mijn kritiek is dat de film wel heel snel en makkelijk aan de keus om het kind te houden voorbij gaat. Enige echt overleg tussen beiden ouders en een verklaring waarom ze daar toe beslissen is er niet.
cijfer: 8

Buffet froid (1979, Fr, Bertrand Blier)
Kan iemand me uitleggen wat ik hiermee moet? Is dit grappig bedoeld? Het is absurdimse op zijn minst grappige imho en zonder enige betekenis en inhoud. Er zijn genoeg zwarte komedies die ik geweldig vind, maar dit sloeg nergens op.
cijfer: 3.5

Woyzeck (1979, Dl, Werner Herzog)
Klaus Kinski is een lage soldaat met duidelijk een niet al te hoog IQ. Van alle kanten wordt hij misbruikt. En als zijn vrouw dan vreemd gaat, verliest hij het. Niet de beste Herzog die ik ken. Maar goed genoeg voor de 82 minuten dat het duurt. Dat is voor een groot deel te danken aan het voortreffelijke spel van Kinski. Vrouwelijk hoofdrolspeelster Eva Mattes viel in positieve zin op. Wat verder opviel was de perfect gekozen klassieke muziek. Er zijn maar een paar scené's met muziek, maar die is dan zo goed gekozen dat het de scené prachtig ondersteunt.
cijfer: 7.5

donderdag 13 september 2007 @ 23:23:27 #24
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_53159924
Maboroshi no hikari (Maborosi)

Bij aanvang van deze film volgen we een gelukkig jong koppel met een pasgeboren baby (alsof er ook stokoude baby's zijn). Alles gaat hen voor de wind, maar dan werpt de man zich om, voor zijn omgeving, onduidelijke redenen voor een trein. We volgen het verdere leven van de vrouw, die het na een rouwperiode schijnt te verwerken. Ze hertrouwt en lijkt erg gelukkig, maar toch blijft ze steeds met de vraag "Waarom?" zitten.

De film is traag en neemt dus ruim de tijd om de verschillende emoties van het verwerkingsproces weer te geven en uit te werken. Gelukkig ziet de film er ook nog eens erg goed uit, waardoor de scenes waarbij het hoofdpersonage minutenlang uit een raam staart en diep vanbinnen met zichzelf zit te worstelen, toch interessant blijven.

Deze film was de doorbraak van Hirokazu Koreeda, die we mogelijk kennen van After Life en Nobody Knows. Die 2 films zijn ook wel referenties voor deze film. Bij de acteurs geen bekende Japanse namen, met uitzondering van een kleine rol voor de onvermijdbare Asano als de echtgenoot die er de brui aan geeft.

Toch een minpuntje: ondanks de goede bedoelingen voelt de film in het algemeen wat afstandelijk aan, waardoor het je allemaal een beetje minder raakt en daar zijn dit soort drama's toch wat afhankelijk van. Maar voor de rest is 't zeker een aanrader voor de fans van die andere films van Koreeda.

The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_53161991

Walkabout (Nicolas Roeg, 1971)
Een typische Nicolas Roeg (The Man Who fell to Earth) film. Het verhaal is vrij simpel gehouden. Een tienermeisje (Jenny Agutter, An American Werewolf in London) en haar jongere broertje blijven alleen achter in the middle of nowhere, nadat hun vader zelfmoord pleegt. De twee beginnen aan een tocht terug naar de bewoonde wereld. De twee weten nauwelijks te overleven in de wildernis, totdat ze een jonge aboriginal (David Gulpilil, Ten Canoes) tegen komen die bezig is met zijn "walkabout", een periode waar jonge mannelijke aboriginals alleen in de wildernis dienen te overleven en zo de overgang naar volwassenheid moeten voltooien. Gesterkt door de kennis en expertise van deze jongen zijn de overlevingskansen van de twee enorm vergroot en zij laten zich in hun zoektocht dan ook leiden door de jongeman.

Hypnotiserende beelden
Nicolas Roeg is zoals bekend ook cinematograaf en dat is in aardig wat van zijn geregisseerde films terug te zien. In dit geval doet hij het weer eens zelf. De beelden zijn dan ook weer wonderschoon, betoverend en hypnotiserend. De openingsscéne van Walkabout bestaat uit een reeks alledaagse shots in een stad. Niet iets om veel van te verwachten, maar Roeg weet er toch nog iets moois van te maken. Met op de achtergrond het hypnotiserende geluid van de didgeridoo weten de hypnotiserende, doodgewone en soms mooie shots, de schoonheid in de stadse wildernis te vinden en geeft het voyeuristische gevoel het idee dat we met een natuurscéne te maken te hebben. En met de wetenschap dat de film zich verder grotendeels in de prachtige Australische outback afspeelt is dan een mooi vooruitzicht dat zeker waargemaakt wordt. Dat Roeg zich dan verder niet bovenmatig interesseert voor het tempo, de logica en het verhaal is hem dan te vergeven, want als mood-piece werkt het wat mij betreft helemaal.

Mijn cijfer: 7,9

[ Bericht 0% gewijzigd door SamuelofSEK op 14-09-2007 01:21:15 ]
This is the way the world ends
Not with a bang but a whimper
Mijn reviews
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')