Ik heb het ondertussen wel gehad met die films uit 2006, daarom hier even wat patsen met obscure shit
![]()
, zeer indrukwekkend van mij.
SeopyeonjeVolgens IMDb is dit de hoogste gewaardeerde Zuid-Koreaanse film. Het gaat over pansori, dat schijnt een lokale versie van de blues te zijn, het komt er op neer dat iemand dramatisch zit te kwelen en ondertussen slaat een ander wat willekeurig op een trommel. Er is ook nog wel een dramatisch plotje, maar dat staat in functie van de muziek, want je moet lijden om goede pansori te brengen. De film heeft zeker zijn sterke punten, maar als je geen fan was van het gejengel uit Riding Alone for Thousands of Miles, dan raad ik deze zeker niet aan. Van de 2 uur wordt meer dan de helft uitsluitend gevuld met zang, al moet ik toegeven dat je 't na een tijdje wel leert waarderen (of misschien krijg je meer inzicht in het hoe en waarom).
De grønne slagtereIk vond Adams æbler erg tof en dit was de vorige film van dezelfde regisseur. Het gaat over 2 slagers die met een eigen slagerij beginnen, maar het loopt niet echt vlot. Dan gebeurt er een ongelukje en begint hun vlees goed te verkopen. Vrij leuk, wel iets minder dan z'n opvolger. Beste onderdeel is wel het fijne acteerwerk van de 2 hoofdrolspelers -> Mads "Le Chiffre" Mikkelsen als zwetende ubernerd met freaky kapsel en Nicolaj Lie Kaas (Reconstrunction en nog vanalles) als skeletverzamelaar en ook als diens achterlijke tweelingbroer.
Anna KareninaDe versie uit 1935, dat spreekt voor zich. Het is een bekend en omvangrijk verhaal, maar hier wordt het nogal snel afgehandeld, de film duurt maar anderhalf uur. Daarom krijg je ook niet echt een band met de hoofdrolspelers, die wel goed staan te acteren. Fredric March is een sterke Vronsky en Greta Garbo beseft dat ze niet meer in stille films speelt, besluit niet te overacteren en weet dan ook te overtuigen in de titelrol. Jammer genoeg doet er ook nog een irritant kind mee, blijkbaar was die erg populair in de jaren '30. Het deed me genoegen te lezen dat zijn carrière in mekaar zakte toen hij volwassen werd.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.