VolverRaimunda (Penelope Cruz) is een jonge vrouw die samen met haar man Paco en tiener dochter Paula in La Mancha woont en moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen. Wanneer haar man zich vergrijpt aan Paula steekt ze hem neer. Daarnaast gaat Raimunda samen met haar zus Sole op bezoek bij hun zieke en dementerende tante. Daar komt Sole erachter dat de geest van hun overleden moeder is terug gekeerd omdat ze nog een paar dingen moet recht zetten waar ze tijdens haar leven geen kans voor heeft gekregen....
Met Volver heeft Almoldovar opnieuw een prachtfilm afgeleverd. Het is een genot om naar te kijken. Almoldovar mixt humor en tranentrekkend drama zonder enig probleem, nergens komt het geforceerd over en het werkt goed. Zit je het ene moment nog te lachen, voordat je het weet zit je met de tranen in je ogen als Penelope Cruz een liedje uit haar jeugd zingt. De opbouw is lekker rustig waardoor je de personages goed leert kennen voordat het eigenlijke verhaal van start gaat. Een verhaal dat goed in elkaar steekt en nog een paar verassingen in huis heeft. Het acteerwerk is subliem, met een extra vermelding voor Cruz die hier haar beste rol uit haar carriere neer zet. Ook Carmen Maura en Lola Dueñas als respectievelijk de moeder en Sole zijn erg sterk. Zoals gezegd is de sfeer erg lekker en relaxed , wat mede komt door het typische Spaanse dorpje waar het verhaal speelt. Daar helpt ook de soundtrack bij, die heerlijk is.
Toen de film was afgelopen bleef ik achter met een triest gevoel, wat wel raar is. Want met Volver heeft Almoldovar een prachtige ode aan het leven, de dood en aan de sterke zelfstandige vrouw gemaakt die nog lang bijlft hangen.
IMDB Cijfer: 7,9/10
Mijn Cijfer: 9,0/10
CachéGeorges (Daniel Auteuil) en Anne Laurent (Julliette Binoche) ontvangen rare pakketjes waarin video zitten waarop hun huis is te zien dat van buitenaf wordt gefilmd, soms wel uren lang. Ook krijgen ze hele rare en enge tekeningen en anonieme telefoontjes. Het gaat van kwaad tot erger en het wordt steeds persoonlijker. Ze gaan bij de politie langs maar die kunnen niets voor ze betekenen aangezien ze niet direct en persoonlijk bedreigd worden. Dus besluit Georges het heft in eigen handen te nemen en zelf op onderzoek uit te gaan...
Dit vond ik echt een film die door het einde nogal stof geeft tot nadenken over wie het nou was en waarom. Ik denk dat je het op een aantal manier kunt uitleggen, wat het voor iedereen denk ik toch verschillend maakt om te zien. Daardoor kun je `m waarschijnlijk ook zeker vaker dan 1 keer kijken. Het verhaal is origineel, goed uitgewerkt en het geheel ziet er goed uit met een strakke regie, mooie lange shots en een paar creepy en aangrijpende scenes. Het acteerwerk is geweldig, vooral Juliette Binoche vond ik erg goed. Ook worden er een paar dingen gezegd waar je zeker over kunt discussieren. De scenes waarin wordt gezegd dat de politie niets kan doen omdat niemand direct bedreigd wordt moet eens gezien worden door de hoge heren in Den Haag, want dat is natuurlijk belachelijk. Ook al speelt de film in Frankrijk, hetzelfde geldt natuurlijk hier in Nederland.
Een intrigerende, spannende film dus waar zeker over nagepraat kan worden.
IMDB Cijfer: 7,3/10
Mijn Cijfer: 7,8/10