Linda Linda Linda (2005)Omdat de gitariste haar vingers heeft gebroken, moeten de andere leden van de meidenband, nadat keyboardspeelster Kei voortaan de gitaar voor haar rekenig neemt, op zoek naar een nieuwe zanger. De eerste keus valt op Rinko. Maar omdat Kei en Rinko ruzie hebben, gaat dat ook niet door. Dus besluiten ze dat de eerst volgende die langs loopt de nieuwe zanger wordt. Toevalliger wijze is dat de Koreanse uitwisselstudente Son. Die heel gebrekkig Japans spreekt en zeker niet zingen. Maar omdat Son zo blij is uit haar isolement getrokken te worden, gaat ze er toch voor de volle 100% voor. Omdat er geen tijd is om eigen nummers te verzinnen voor dat ze moeten optreden tijdens het schoolfestival, besluiten ze nummers van de Japanse 80's punk-band the Blue Hearts, waaronder de titeltrack linda, linda, linda, te coveren. De enige vraag die rest of de meiden op tijd klaar zijn om een beetje fatsoenlijk optreden te geven op het festival.
Ondanks deze redelijk lange uitleg is de plot dus niet echt heel ingewikkeld te noemen. Het is een hele simpele maar verschrikkelijk lekkere feel-good-movie. De film weet de meeste cliché's uit het genre te vermijden. Zo vond ik het persoonlijk verfrissend om te zien dat de film ging of ze op tijd klaar waren voor het festival en is er niet sprake van het uit underdog positie toch opeens eerste worden in de competitie principe. Waar clichés zoals verliefdheid wel aanbod komen, behandelt Nobuhiro Yamashita dat op een veel subtielere volwassenere wijze dan we van het gross in het genre gewend zijn.
De gekozen muziek van de Blue Hearts is heel leuk. Titeltrack, Linda, linda, linda, zal nog wel een paar dagen door mijn hoofd blijven spoken. En de orginele score van ex-Smashing Pumpkiner James Iha past precies goed bij de sfeer van de betreffende scené's.
Ondanks dat Aki Meada, Yu Kashii en Shiori Sekine alle drie een zeer goede prestatie afleveren, is het Du-na Bae, die de Koreanse Son speelt, die de show steelt. Haar karakterontwikkeling van een verlegen, maar ook beetje raar en eigenzinnig meisje dat langzaam loskomt als ze eindelijk eens uit haar sociale isolement wordt getrokken is vertederend om te zien. Het enthoesiasme dat ze hierdoor krijgt, spat van de scherm af en is verschrikkelijk aanstekelijk. Als je aan het einde van deze film niet met een glimlach op je smoel op je bank loopt te rocken, moet je wel een heel koud chagerijnig persoon zijn.
cijfer: 8.5