Scener ur ett äktenskap (Scenes from a Marriage) (1973)Het was met 2u en driekwartier een lange zit.
(En dan heb ik nog niet eens de nog langere tv-serie versie gezien.
) Maar het was het waard. Meer dan waard. Wat een ongelovelijke mooie realistische weergave van twee mensen en hun huwelijksproblemen. Erland Josephson en Liv Ullman zijn perfect aan elkaar gewaagd en zetten beiden fantastische perfomances neer.
cijfer: 9
The Maltese Falcon (1941)Er zijn allemaal redenen waarom deze film een klassieker is. Het is het debuut van John Huston, alsmede van Sydney Greenstreet. Het wordt gezien als de eerste echte film-noir. En heeft de Amerikaanse cinema daardoor blijvend veranderd. Het schijnt de film te zijn die Bogarts carriére zo goed als gered heeft. Maar natuurlijk maakt dat eigenlijk allemaal niet uit. En is maar één vraag belangrijk. Is de film vandaag meer dan 65 jaar later nog steeds kijkbaar? En het antwoord is JA. Oké de impact is nu iets minder, omdat we het allemaal (de harde prive-detective, de femme fatale's, de donkere steegjes etc) wel vaker hebben gezien. Maar niet vaak gaver en beter dan hier.
Bogart is cool als altijd. Peter Lorre was erg grappig. Het enige minpunt vond ik Mary Astor, die ik nooit echt verleidelijk genoeg vond voor een goede femme fatale.
cijfer: 9