abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88207731
De huizenmarkt stagneert nog steeds, hoeveel huizen gaan er de komende maanden verkocht worden en hoeveel zal de prijs verder dalen?

De geschiedenis:

'Huizenprijzen dalen 20%'
'Huizenprijzen dalen 20%' #2
'Huizenprijzen dalen 20%' #3
Huizenprijzen dalen 20% deel 3
'Huizenprijzen dalen 20%' #4
'Huizenprijzen dalen 20%' #5: De daling is begonnen
Huizenmarkt #6: kopers staken, verkopers geven niet toe.
Huizenmarkt #7: waar de markt muurvast zit
Huizenmarkt # 8: Woningmarkt totaal ingestort
De huizenmarkt #9: *pop* goes the bubble.
Huizenmarkt #10 waar nog steeds een stijging waarneembaar is
Huizenmarkt #11 Woningen in de ramsj?
Huizenmarkt #12 Stevige fundering of door en door rot?
Huizenmarkt #13 Ongeluksgetal? Of blijft het nog stabiel?
Huizenmarkt #14 Waar de meningen verdeeld zijn...
Huizenmarkt #15 Is 't al tijd voor stimuleringsmaatregelen?
Huizenmarkt #16: Waar makelaars hun aanbod photoshoppen
Huizenmarkt 17. Is er verschil in Koop en Huur?
De Huizenmarkt #18: Waar de tophypotheken worden afgeschaft
De Huizenmarkt #19: Waar de tophypotheken toch nog mogen
De Huizenmarkt #20: Waar de bubble in stand moet blijven
De Huizenmarkt #21 Over sukkels en fundimentalisten
De Huizenmarkt #22: waar het CDA de de HRA wil beperken
De Huizenmarkt #23: Waar het er heet aan toe gaat
De Huizenmarkt #24
Huizenmarkt deeltje 25
De Huizenmarkt #26: De discussie gaat door
De Huizenmarkt #27: Fundamenteel discusiėren
Huizenmarkt #28: Stilte voor de storm?
Huizenmarkt #29: Stilstand is achteruitgang!
Huizenmarkt #30: Waar er nog steeds mensen in fase 2 zitten
De Huizenmarkt #31 - Waar de koopjes worden gevonden
De Huizenmarkt 32: Waar 6% in 18 maanden een bubble is
Huizenmarkt #33: Waar de boerderijen in Brabant nog verkopen
Huizenmarkt# 34: De woningmarkt vrij maken of niet?
Huizenmarkt #35: Speculeer hier over wijzigingen HRA
Huizenmarkt #36: Vol verwachting klopt ons hart
Huizenmarkt #37: Waar we ingesneeuwd raken
Huizenmarkt #38 Waar we bullshit verkopen, en anderen dissen
Huizenmarkt #39: Waar aflossen weer de norm wordt?
Huizenmarkt #40: Vals plat
Huizenmarkt #41: Waar heen leidt de weg...
Huizenmarkt #42: 'Geen verdere prijsdaling woningen'
Huizenmarkt #43: Wat doet de lokale politiek aan de crisis?
Huizenmarkt #44: We waar we vrolijk van baan wisselen
Huizenmarkt #45: Bevinden we ons in het oog van de storm?
Huizenmarkt #46: Waar de hippies het nog niet kunnen
Huizenmarkt deeltje 47: Waar de prijzen 50% dalen
Huizenmarkt #48: Waar de HRA-beperking in zicht is
Huizenmarkt #49: Afschaffen HRA? Huizenprijs -13%!
huizenmarkt #50: Jubileum uitgave
Huizenmarkt deeltje 51: -51% wordt gehaald. Let maar op!!!!
Huizenmarkt # 52: Waar de politieke strijd losbarst?
Huizenmarkt #53: Het word in ieder geval een mooie zomer
huizenmarkt #54: Groene blaadjes aan de bomen
Huizenmarkt deel 55: EU wil de sociale huursector beperken
Huizenmarkt #56: Rabo ziet ´t helemaal zitten.
Huizenmarkt #57: waar de prijs harder daalt dan de euro
Huizenmarkt #58: Duizenden gaan in de problemen komen
Huizenmarkt #59: De huizenprijzen blijven nog jaren dalen
Huizenmarkt #60: Waar de bouwproductie is gehalveerd.
Huizenmarkt #61: Troll country
Huizenmarkt #62: nieuw kabinet ver weg, onzekerheid troef.
Huizenmarkt #63: Het word een hete zomer, koop een caravan!
Huizenmarkt #64: Hoe stevig is de fundering?
Huizenmarkt #65 Waar de Griekse zon in Nederland opkomt
Huizenmarkt #66: waar we zakken als een veertje
Huizenmarkt #67: rechts kabinet? Renteaftrek veilig.
Huizenmarkt #68: Alles over rechts?
Huizenmarkt #69: Waar de 'communisten' de macht grijpen.
Huizenmarkt #70: Waar alleen de crisis staat als een huis
Huizenmarkt #71: Geen 2e huis meer in Amsterdam
Huizenmarkt #73: Waar koper en verkoper elkaar niet vinden
Huizenmarkt #74: NHG, HRA, BTW allemaal kansloze acroniemen
Huizenmarkt #75: komt de dubbel dip nog voor deeltje 100?
Huizenmarkt #76: nu toch weer richting rechts?
Huizenmarkt #77: Hoe harder je werkt , hoe hoger de huur
Huizenmarkt # 88 Hoe hoger je inkomen, hoe meer je HRA
Huizenmarkt # 89: Waar nu ook de RABO bank angstig wordt
Huizenmarkt #90: waar half Nederland failliet gaat!
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_88207800
Van mij mag het allemaal instorten als een kaartenhuis. :s)
pi_88207837
LAPO

quote:
Op maandag 1 november 2010 13:29 schreef Basp1 het volgende:

Maar waarom wil je de burgers de dupe laten worden van dit systeem terwijl juist de banken op hun bek zouden moeten gaan.
Wie is de burger? je bedoelt degene die meegeholpen hebben aan het opblazen van de zeepbel? Het lijkt mij dat zij ook degene zijn die als eerste de verliezen gaan nemen toch? Jarenlang zijn er ook genoeg mensen geweest die er dik van geprofiteerd hebben en daarom wou iedereen zou graag meedoen. Dat was voor de banken ook de voornaamste motivator om alsmaar grotere bedragen te financieren. In principe ligt het risico bij de banken, althans dat deel wat bij een faillisement niet bij de lener te verhalen valt.
I'll sing you a lullaby.
pi_88207849
lekker nummering, 77,88,89,90,80...

beetje zoals het verloop van de huizenprijs, geen idee hoe of wat :)
pi_88207910
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 13:44 schreef xenobinol het volgende:
LAPO
[..]

Wie is de burger? je bedoelt degene die meegeholpen hebben aan het opblazen van de zeepbel? Het lijkt mij dat zij ook degene zijn die als eerste de verliezen gaan nemen toch? Jarenlang zijn er ook genoeg mensen geweest die er dik van geprofiteerd hebben en daarom wou iedereen zou graag meedoen. Dat was voor de banken ook de voornaamste motivator om alsmaar grotere bedragen te financieren. In principe ligt het risico bij de banken, althans dat deel wat bij een faillisement niet bij de lener te verhalen valt.
Wat, jij denkt dat de babyboomers de prijs gaan betalen voor de ineenstorting? Denk het niet he, die mensen zitten nu onderhand in kleinere appartementjes te wachten op hun dood, nadat ze hun huis gecasht hebben. Nee, de prijs gaat betaald worden door de groep 20 tot 30-jarigen die nu een huis willen kopen.
pi_88207962
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 13:43 schreef StephanL het volgende:
Van mij mag het allemaal instorten als een kaartenhuis. :s)
Van mij niet. Ik wil namelijk nog wat langer genieten van onze economie, die je bij een totale ineenstorting van de huizenmarkt ook gedag kan zeggen. Of denk je werkelijk dat een totale implosie op de huizenmarkt geen gevolgen zal hebben voor je baantje?
pi_88208092
NMa onderzoekt hoge marges op hypotheken

AMSTERDAM - De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) gaat nader onderzoeken of banken de marges op hypotheken kunstmatig hoog te houden. Onderzoek dat maandag door de kartelwaakhond wordt gepubliceerd, zou hiertoe aanleiding geven.
Dat meldt de NMa maandag nadat de Telegraaf op basis van het onderzoek schreef dat Nederlandse banken door de mededingingsautoriteit van prijsafspraken worden verdacht.

Deze conclusie kan echter niet worden getrokken op basis de feiten die uit de 'Quick Scan Hypotheekrente' naar voren zijn komen, zo laat NMa weten.

NMa-voorzitter Pieter Kalbfleisch zegt in de Telegraaf dat hij het belangrijk te vindt nader onderzoek uit te voeren. “Hoge marges kunnen duiden op gebrek aan marktwerking. Mogelijk zijn er ook andere verklaringen”, zo zegt hij.

In de afgelopen anderhalf jaar zijn volgens de NMa de marges op hypotheken met een gangbare rentevaste periode gestegen met 0.33 tot 0,96 procentpunt ten opzichte van de periode januari 2004 tot juli 2009.

Woningen

In Nederland hebben zo'n 3,5 miljoen huishoudens een hypotheek op een totaal van bijna vier miljoen eigen woningen. In totaal staat in Nederland voor ongeveer 590 miljard euro hypotheekschuld uit.

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) ziet het onderzoek met vertrouwen tegemoet. ''De NMa heeft geen verdenking jegens de banken en ook geen vermoeden van een prijsafspraak of kunstmatig hoge hypotheekkosten'', aldus de belangenbehartiger.

© NU.nl/ANP

Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_88208108
Ik ben niet de enige die er zo over denkt:

http://www.elsevier.nl/we(...)-huizenbezitters.htm

Is al een oud artikel maar lees de reacties maar eens, deze vond ik op zich wel passend:

"Mensen moeten goed begrijpen dat de koop van een huis een groot risico is en wordt in economische moeilijke tijden en dat je daarom je huis niet van binnenuit moet opeten, door elk jaar maar weer een nieuwe auto te kopen en meer van dat soort zaken, de regering geeft een verkeerd signaal af door deze regeling er door te krijgen. Als mensen niet met geld om kunnen gaan dan kunnen ze altijd nog een budgetbeheerder in de arm nemen, klinkt kinderachtig maar voor velen zou dit een uitkomst zijn zowel die gene die werken als de wwers onder ons."

Juist het idee dat geld uit de lucht komt vallen en voor iedereen een nieuwe auto gaat opleveren heeft onze economie op de lange termijn meer schade dan winst opgeleverd. Telkens word weer het argument over het belang van de woningmarkt voor de economie erbij gehaald, alsof er geen alternatieven zijn? Beetje kortzichtig imo, uiteraard gaat een transformatie van de economie gepaard met een tijdelijke daling van de welvaart, maar hoe kan het ook anders. Het oude systeem faalt immers ook en dan kun je maar beter een nieuwe weg inslaan.
I'll sing you a lullaby.
pi_88208221
quote:
Op maandag 1 november 2010 13:48 schreef Scorpie het volgende:
Of denk je werkelijk dat een totale implosie op de huizenmarkt geen gevolgen zal hebben voor je baantje?
Zolang je voor je inkomsten niet afhankelijk bent van de vastgoedmaffia zit je save. We houden de leentokkies heus wel in leven met een sociaal programma hoor... voedselbonnen, werkhuizen.... hell ik wil zelfs wel een schoonmaakster in dienst nemen ;)
I'll sing you a lullaby.
pi_88208319
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 13:57 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Zolang je voor je inkomsten niet afhankelijk bent van de vastgoedmaffia zit je save. We houden de leentokkies heus wel in leven met een sociaal programma hoor... voedselbonnen, werkhuizen.... hell ik wil zelfs wel een schoonmaakster in dienst nemen ;)
Je kan de huizenmarkt niet zomaar laten ploffen zonder dat dat onnoemelijke schade oplevert aan de huidige economie. Of hoe denk je anders dat wij in staat zijn zoveel te consumeren met zijn allen? Precies, gebouwd op het principe van de overwaarde van je huis gebruiken om te consumeren. Ik durf wel te stellen dat mocht het zover komen dat de huizenmarkt daadwerkelijk instort zoals de meeste hier hopen, de werkloosheid binnen no time op 45% kan komen.
pi_88208351
Zo`n opkoopregeling zie ik trouwens totaal niet zitten. Ik zit niet te wachten op staatssteun mocht ik ooit werkloos worden, dan moet ik sowieso mijn leven anders in gaan richten en daar hoort ook een ander huis bij.
pi_88208743
quote:
Op maandag 1 november 2010 14:00 schreef Scorpie het volgende:

Je kan de huizenmarkt niet zomaar laten ploffen zonder dat dat onnoemelijke schade oplevert aan de huidige economie. Of hoe denk je anders dat wij in staat zijn zoveel te consumeren met zijn allen? Precies, gebouwd op het principe van de overwaarde van je huis gebruiken om te consumeren. Ik durf wel te stellen dat mocht het zover komen dat de huizenmarkt daadwerkelijk instort zoals de meeste hier hopen, de werkloosheid binnen no time op 45% kan komen.
So what... kunnen die mensen gewoon het werk van al die Polen hier overnemen, zich laten omscholen tot productiemedewerker. Nederland word een lage lonen productieland.... bezig met het afbetalen van zijn torenhoge schulden w/
Wat is daar mis mee? Leentokkies die de welvaart uit de toekomst naar voren halen moeten op de blaren zitten.
I'll sing you a lullaby.
pi_88208811
Instorten waarop op doelde is misschien een beetje te hoog gegrepen, maar de huizen prijzen mogen wat mij betreft zeker wel flink zakken. Zal nooit een huis/appartement kopen die duurder is 100.000 tot 125.000 euro. Ben nu nog student, maar als ik straks werk wil ik ook nog genieten.

Ben in de veronderstelling als ik straks mijn HBO heb afgerond ik voorlopig wel aan een baan kan komen, daar ben ik nu niet bang voor.
pi_88209766
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 14:00 schreef Scorpie het volgende:

[..]

maar dit geeft dus zo overduidelijk aan dat het gebouwd is op luchtkastelen.... Als we zo afhankelijk zijn van dit luchtkasteel, dan moeten we het inderdaad niet laten ploffen maar wel langzaam leeg laten tot normale proporties (HRA / overdrachtsbelasting / huren / meer grond vrijgeven tegen normale prijzen)

de maatregelen zijn niet zo moeilijk als dit gefaseerd gebeurd... maar ooit een politicus op fatsoenlijke lange termijn visie betrapt...??
pi_88209971
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 14:12 schreef xenobinol het volgende:

[..]

So what... kunnen die mensen gewoon het werk van al die Polen hier overnemen, zich laten omscholen tot productiemedewerker. Nederland word een lage lonen productieland.... bezig met het afbetalen van zijn torenhoge schulden w/
Wat is daar mis mee? Leentokkies die de welvaart uit de toekomst naar voren halen moeten op de blaren zitten.
Sorry, maar dan snap je echt niet wat we hier voor land gaan worden. En nee, niet iedereen even arm svp, de PvdA`ers en SP-ers heb ik nooit een hoge pet van op gehad.
pi_88210013
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 14:14 schreef StephanL het volgende:
Instorten waarop op doelde is misschien een beetje te hoog gegrepen, maar de huizen prijzen mogen wat mij betreft zeker wel flink zakken. Zal nooit een huis/appartement kopen die duurder is 100.000 tot 125.000 euro. Ben nu nog student, maar als ik straks werk wil ik ook nog genieten.

Ben in de veronderstelling als ik straks mijn HBO heb afgerond ik voorlopig wel aan een baan kan komen, daar ben ik nu niet bang voor.
Sorry, maar 100 tot 125k voor een huis gaan we denk ik niet meer zien.
pi_88210034
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 14:43 schreef trekker25 het volgende:

[..]

maar dit geeft dus zo overduidelijk aan dat het gebouwd is op luchtkastelen.... Als we zo afhankelijk zijn van dit luchtkasteel, dan moeten we het inderdaad niet laten ploffen maar wel langzaam leeg laten tot normale proporties (HRA / overdrachtsbelasting / huren / meer grond vrijgeven tegen normale prijzen)
Klopt, afschaffen van de HRA over een periode van 20-30 jaar, huursubsidie eruit en meer bouwgrond/kavels vrijgeven.

quote:
de maatregelen zijn niet zo moeilijk als dit gefaseerd gebeurd... maar ooit een politicus op fatsoenlijke lange termijn visie betrapt...??
Klopt.
pi_88210368
quote:
Op maandag 1 november 2010 14:49 schreef Scorpie het volgende:

Sorry, maar dan snap je echt niet wat we hier voor land gaan worden. En nee, niet iedereen even arm svp, de PvdA`ers en SP-ers heb ik nooit een hoge pet van op gehad.
Iedereen even arm? Nou... die kant gaan we anders wel op met een economie die alleen nog maar in stand te houden is door steeds verder oplopende schulden. Op een gegeven moment kom je gewoon op een punt dat lenen gewoon niet meer mogelijk is. Waar denk je dat de huidige crisis vandaan komt? De halve wereld heeft dusdanige kredieten gekregen dat het onmogelijk geworden is deze schulden terugbetaald te kunnen krijgen. Het is tijd om te saneren en dat doet gewoon altijd pijn, beter nu een beetje pijn om het gezwel te verwijderen dan dat de patient over enkele jaren overlijd.
I'll sing you a lullaby.
pi_88210414
[quote]1s.gif Op maandag 1 november 2010 14:51 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Klopt, afschaffen van de HRA over een periode van 20-30 jaar, huursubsidie eruit en meer bouwgrond/kavels vrijgeven.
[..]

maar stel dit wordt per 2011 beleid, dat zie ik de prijzen komende jaar niet stijgen maar geleidelijk nog wel 10-15% dalen.. Hier zou ook niks mis mee zijn en kan bijna iedereen mee leven lijkt me
pi_88210761
20 jaar is een veel te lange termijn voor de afschaf van de HRA. Zoiets kan veel sneller en dat zal ook moeten als we de vergrijzing willen bekostigen, dan moet de prijs van een woning gewoon weer dalen naar zeg 125k, zeg maar gehalveerd t.o.v. het huidige prijsniveau.
I'll sing you a lullaby.
pi_88211064
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 15:13 schreef xenobinol het volgende:
20 jaar is een veel te lange termijn voor de afschaf van de HRA. Zoiets kan veel sneller en dat zal ook moeten als we de vergrijzing willen bekostigen, dan moet de prijs van een woning gewoon weer dalen naar zeg 125k, zeg maar gehalveerd t.o.v. het huidige prijsniveau.
Dan praat je over een deflatie van jewelste met de daarbij behorende armoedeval.
pi_88211815
quote:
10s.gif Op maandag 1 november 2010 13:52 schreef fedsingularity het volgende:
NMa onderzoekt hoge marges op hypotheken

Woningen

In Nederland hebben zo'n 3,5 miljoen huishoudens een hypotheek op een totaal van bijna vier miljoen eigen woningen. In totaal staat in Nederland voor ongeveer 590 miljard euro hypotheekschuld uit.

[ afbeelding ]
Als er 590 miljard schuld is en er zijn 4 miljoen huizen betekend dat dat er gemiddeld 147.500 euro aan hypotheek schuld per huis openstaat. Dat is fors minder de gemiddelde verkoop prijs van een huis. Dus de huizenprijzen kunnen nog meer naar beneden zonder dat de hypotheek schuld niet meer gedekt word.

Of maak ik hier een denkfout?
eten!!!
pi_88211899
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 15:13 schreef xenobinol het volgende:
Dalen naar een bedrag lager dan dat de hypotheekschuld is zie ik niet zo snel gebeuren. Daar is het aantal gedwongen verkopen te laag voor.
eten!!!
pi_88211915
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 14:14 schreef StephanL het volgende:

Dan zul je dus nooit een huis kopen :).. En ik ken ook genoeg mensen die met een HBO opleiding vorig jaar niet aan een baan konden komen. Kijk dus uit met je aannames die je maakt.
pi_88212642
quote:
Op maandag 1 november 2010 15:24 schreef Scorpie het volgende:
Dan praat je over een deflatie van jewelste met de daarbij behorende armoedeval.
Hoezo... deflatie. Als de huizenprijzen dalen worden andere producten vanzelf duurder. De afgelopen 20 jaar hebben we het tegenovergestelde gezien. Hoor je regelmatig klagen dat mensen het erg vinden dat zoveel consumptiegoederen goedkoper geworden zijn? OMFG wat erg zeg... nou daar gaat onze economie van naar de klote :')
Een economie gaat naar de klote omdat er mannetjes en vrouwtjes zijn die de status quo wensen te behouden omdat ze daar zelf beter van worden. Door de manier waarop we de afgelopen 20 jaar onze economie hebben ingericht zijn we als land erg afhankelijk van de huizenmarkt geldmachine geworden. Word het niet weer eens tijd om werkelijke waarde te creėren ?
I'll sing you a lullaby.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')