Wie is de burger? je bedoelt degene die meegeholpen hebben aan het opblazen van de zeepbel? Het lijkt mij dat zij ook degene zijn die als eerste de verliezen gaan nemen toch? Jarenlang zijn er ook genoeg mensen geweest die er dik van geprofiteerd hebben en daarom wou iedereen zou graag meedoen. Dat was voor de banken ook de voornaamste motivator om alsmaar grotere bedragen te financieren. In principe ligt het risico bij de banken, althans dat deel wat bij een faillisement niet bij de lener te verhalen valt.quote:Op maandag 1 november 2010 13:29 schreef Basp1 het volgende:
Maar waarom wil je de burgers de dupe laten worden van dit systeem terwijl juist de banken op hun bek zouden moeten gaan.
Wat, jij denkt dat de babyboomers de prijs gaan betalen voor de ineenstorting? Denk het niet he, die mensen zitten nu onderhand in kleinere appartementjes te wachten op hun dood, nadat ze hun huis gecasht hebben. Nee, de prijs gaat betaald worden door de groep 20 tot 30-jarigen die nu een huis willen kopen.quote:Op maandag 1 november 2010 13:44 schreef xenobinol het volgende:
LAPO
[..]
Wie is de burger? je bedoelt degene die meegeholpen hebben aan het opblazen van de zeepbel? Het lijkt mij dat zij ook degene zijn die als eerste de verliezen gaan nemen toch? Jarenlang zijn er ook genoeg mensen geweest die er dik van geprofiteerd hebben en daarom wou iedereen zou graag meedoen. Dat was voor de banken ook de voornaamste motivator om alsmaar grotere bedragen te financieren. In principe ligt het risico bij de banken, althans dat deel wat bij een faillisement niet bij de lener te verhalen valt.
Van mij niet. Ik wil namelijk nog wat langer genieten van onze economie, die je bij een totale ineenstorting van de huizenmarkt ook gedag kan zeggen. Of denk je werkelijk dat een totale implosie op de huizenmarkt geen gevolgen zal hebben voor je baantje?quote:Op maandag 1 november 2010 13:43 schreef StephanL het volgende:
Van mij mag het allemaal instorten als een kaartenhuis.
Zolang je voor je inkomsten niet afhankelijk bent van de vastgoedmaffia zit je save. We houden de leentokkies heus wel in leven met een sociaal programma hoor... voedselbonnen, werkhuizen.... hell ik wil zelfs wel een schoonmaakster in dienst nemenquote:Op maandag 1 november 2010 13:48 schreef Scorpie het volgende:
Of denk je werkelijk dat een totale implosie op de huizenmarkt geen gevolgen zal hebben voor je baantje?
Je kan de huizenmarkt niet zomaar laten ploffen zonder dat dat onnoemelijke schade oplevert aan de huidige economie. Of hoe denk je anders dat wij in staat zijn zoveel te consumeren met zijn allen? Precies, gebouwd op het principe van de overwaarde van je huis gebruiken om te consumeren. Ik durf wel te stellen dat mocht het zover komen dat de huizenmarkt daadwerkelijk instort zoals de meeste hier hopen, de werkloosheid binnen no time op 45% kan komen.quote:Op maandag 1 november 2010 13:57 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Zolang je voor je inkomsten niet afhankelijk bent van de vastgoedmaffia zit je save. We houden de leentokkies heus wel in leven met een sociaal programma hoor... voedselbonnen, werkhuizen.... hell ik wil zelfs wel een schoonmaakster in dienst nemen
So what... kunnen die mensen gewoon het werk van al die Polen hier overnemen, zich laten omscholen tot productiemedewerker. Nederland word een lage lonen productieland.... bezig met het afbetalen van zijn torenhoge schuldenquote:Op maandag 1 november 2010 14:00 schreef Scorpie het volgende:
Je kan de huizenmarkt niet zomaar laten ploffen zonder dat dat onnoemelijke schade oplevert aan de huidige economie. Of hoe denk je anders dat wij in staat zijn zoveel te consumeren met zijn allen? Precies, gebouwd op het principe van de overwaarde van je huis gebruiken om te consumeren. Ik durf wel te stellen dat mocht het zover komen dat de huizenmarkt daadwerkelijk instort zoals de meeste hier hopen, de werkloosheid binnen no time op 45% kan komen.
maar dit geeft dus zo overduidelijk aan dat het gebouwd is op luchtkastelen.... Als we zo afhankelijk zijn van dit luchtkasteel, dan moeten we het inderdaad niet laten ploffen maar wel langzaam leeg laten tot normale proporties (HRA / overdrachtsbelasting / huren / meer grond vrijgeven tegen normale prijzen)quote:Op maandag 1 november 2010 14:00 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je kan de huizenmarkt niet zomaar laten ploffen zonder dat dat onnoemelijke schade oplevert aan de huidige economie. Of hoe denk je anders dat wij in staat zijn zoveel te consumeren met zijn allen? Precies, gebouwd op het principe van de overwaarde van je huis gebruiken om te consumeren. Ik durf wel te stellen dat mocht het zover komen dat de huizenmarkt daadwerkelijk instort zoals de meeste hier hopen, de werkloosheid binnen no time op 45% kan komen.
Sorry, maar dan snap je echt niet wat we hier voor land gaan worden. En nee, niet iedereen even arm svp, de PvdA`ers en SP-ers heb ik nooit een hoge pet van op gehad.quote:Op maandag 1 november 2010 14:12 schreef xenobinol het volgende:
[..]
So what... kunnen die mensen gewoon het werk van al die Polen hier overnemen, zich laten omscholen tot productiemedewerker. Nederland word een lage lonen productieland.... bezig met het afbetalen van zijn torenhoge schulden![]()
Wat is daar mis mee? Leentokkies die de welvaart uit de toekomst naar voren halen moeten op de blaren zitten.
Sorry, maar 100 tot 125k voor een huis gaan we denk ik niet meer zien.quote:Op maandag 1 november 2010 14:14 schreef StephanL het volgende:
Instorten waarop op doelde is misschien een beetje te hoog gegrepen, maar de huizen prijzen mogen wat mij betreft zeker wel flink zakken. Zal nooit een huis/appartement kopen die duurder is 100.000 tot 125.000 euro. Ben nu nog student, maar als ik straks werk wil ik ook nog genieten.
Ben in de veronderstelling als ik straks mijn HBO heb afgerond ik voorlopig wel aan een baan kan komen, daar ben ik nu niet bang voor.
Klopt, afschaffen van de HRA over een periode van 20-30 jaar, huursubsidie eruit en meer bouwgrond/kavels vrijgeven.quote:Op maandag 1 november 2010 14:43 schreef trekker25 het volgende:
[..]
maar dit geeft dus zo overduidelijk aan dat het gebouwd is op luchtkastelen.... Als we zo afhankelijk zijn van dit luchtkasteel, dan moeten we het inderdaad niet laten ploffen maar wel langzaam leeg laten tot normale proporties (HRA / overdrachtsbelasting / huren / meer grond vrijgeven tegen normale prijzen)
Klopt.quote:de maatregelen zijn niet zo moeilijk als dit gefaseerd gebeurd... maar ooit een politicus op fatsoenlijke lange termijn visie betrapt...??
Iedereen even arm? Nou... die kant gaan we anders wel op met een economie die alleen nog maar in stand te houden is door steeds verder oplopende schulden. Op een gegeven moment kom je gewoon op een punt dat lenen gewoon niet meer mogelijk is. Waar denk je dat de huidige crisis vandaan komt? De halve wereld heeft dusdanige kredieten gekregen dat het onmogelijk geworden is deze schulden terugbetaald te kunnen krijgen. Het is tijd om te saneren en dat doet gewoon altijd pijn, beter nu een beetje pijn om het gezwel te verwijderen dan dat de patient over enkele jaren overlijd.quote:Op maandag 1 november 2010 14:49 schreef Scorpie het volgende:
Sorry, maar dan snap je echt niet wat we hier voor land gaan worden. En nee, niet iedereen even arm svp, de PvdA`ers en SP-ers heb ik nooit een hoge pet van op gehad.
Dan praat je over een deflatie van jewelste met de daarbij behorende armoedeval.quote:Op maandag 1 november 2010 15:13 schreef xenobinol het volgende:
20 jaar is een veel te lange termijn voor de afschaf van de HRA. Zoiets kan veel sneller en dat zal ook moeten als we de vergrijzing willen bekostigen, dan moet de prijs van een woning gewoon weer dalen naar zeg 125k, zeg maar gehalveerd t.o.v. het huidige prijsniveau.
Als er 590 miljard schuld is en er zijn 4 miljoen huizen betekend dat dat er gemiddeld 147.500 euro aan hypotheek schuld per huis openstaat. Dat is fors minder de gemiddelde verkoop prijs van een huis. Dus de huizenprijzen kunnen nog meer naar beneden zonder dat de hypotheek schuld niet meer gedekt word.quote:Op maandag 1 november 2010 13:52 schreef fedsingularity het volgende:
NMa onderzoekt hoge marges op hypotheken
Woningen
In Nederland hebben zo'n 3,5 miljoen huishoudens een hypotheek op een totaal van bijna vier miljoen eigen woningen. In totaal staat in Nederland voor ongeveer 590 miljard euro hypotheekschuld uit.
[ afbeelding ]
Dalen naar een bedrag lager dan dat de hypotheekschuld is zie ik niet zo snel gebeuren. Daar is het aantal gedwongen verkopen te laag voor.quote:Op maandag 1 november 2010 15:13 schreef xenobinol het volgende:
20 jaar is een veel te lange termijn voor de afschaf van de HRA. Zoiets kan veel sneller en dat zal ook moeten als we de vergrijzing willen bekostigen, dan moet de prijs van een woning gewoon weer dalen naar zeg 125k, zeg maar gehalveerd t.o.v. het huidige prijsniveau.
Dan zul je dus nooit een huis kopenquote:Op maandag 1 november 2010 14:14 schreef StephanL het volgende:
Instorten waarop op doelde is misschien een beetje te hoog gegrepen, maar de huizen prijzen mogen wat mij betreft zeker wel flink zakken. Zal nooit een huis/appartement kopen die duurder is 100.000 tot 125.000 euro. Ben nu nog student, maar als ik straks werk wil ik ook nog genieten.
Ben in de veronderstelling als ik straks mijn HBO heb afgerond ik voorlopig wel aan een baan kan komen, daar ben ik nu niet bang voor.
Hoezo... deflatie. Als de huizenprijzen dalen worden andere producten vanzelf duurder. De afgelopen 20 jaar hebben we het tegenovergestelde gezien. Hoor je regelmatig klagen dat mensen het erg vinden dat zoveel consumptiegoederen goedkoper geworden zijn? OMFG wat erg zeg... nou daar gaat onze economie van naar de klotequote:Op maandag 1 november 2010 15:24 schreef Scorpie het volgende:
Dan praat je over een deflatie van jewelste met de daarbij behorende armoedeval.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |