b2py | donderdag 30 januari 2014 @ 19:14 | |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe! ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen >> Reizen over de HSL-Zuid >> Intercity's Den Haag - Brussel >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten >> Afkortingen en treinserienummers Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; >> Achter de schermen
| ||
b2py | donderdag 30 januari 2014 @ 19:15 | |
3A/B? | ||
Dr_Flash | donderdag 30 januari 2014 @ 19:16 | |
Hoeveel Engelse wissels liggen er in NL? allemaal beweegbaar kruis? ![]() | ||
Prins_Pils | donderdag 30 januari 2014 @ 19:16 | |
Nee, Twentekanaal Aansluiting. | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 30 januari 2014 @ 19:17 | |
Hier: https://maps.google.nl/ma(...)377,0.41851&t=h&z=19 | ||
_JdM_ | donderdag 30 januari 2014 @ 19:18 | |
Eindhoven heeft ook een beweegbaar kruis (253A/253B) | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 30 januari 2014 @ 19:18 | |
Een beweegbaar kruis is iets anders dan een Engels wissel. Bij een Engels wissel kun je krom of rechtdoor, bij een beweegbaar kruis kun je alleen rechtuit. Een Engelsman heeft tongen, een kruis alleen een beweegbaar puntstuk. | ||
Dr_Flash | donderdag 30 januari 2014 @ 19:18 | |
Geen idee wat ik daar moet zien ![]() | ||
_JdM_ | donderdag 30 januari 2014 @ 19:19 | |
Splitsing Zutphen-Goor-Hengelo / Zutphen-Deventer. | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 30 januari 2014 @ 19:19 | |
Zie ook deze trouwens (PDF!) http://www.google.nl/url?(...)vm=bv.60444564,d.bGQ | ||
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 19:19 | |
Spoorlijn naar Goor die kruist met de spoorlijn naar Deventer. | ||
b2py | donderdag 30 januari 2014 @ 19:19 | |
3A/B dus aldus sporenplan: http://sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_nummer/zp-va.gif (rechts op de tekening) | ||
spectrumanalyser | donderdag 30 januari 2014 @ 19:20 | |
wellicht is dit geen wissel, dit is ook wel apart. hier gaan twee sporen kruislinks over elkaar https://maps.google.nl/ma(...)ord-Holland&t=h&z=19 | ||
Dr_Flash | donderdag 30 januari 2014 @ 19:20 | |
ja hehe. Oh maar dat is dus een soort dubbelsporig wissel? Is dat zo uniek dan? Dat heb je wel meer toch? Ik denk aan Gouda aan de westkant. Muiderpoort, dat soort punten ![]() | ||
b2py | donderdag 30 januari 2014 @ 19:22 | |
![]() Beweegbaar kruis. | ||
_JdM_ | donderdag 30 januari 2014 @ 19:22 | |
Omdat het een kruis is, geen wissel. Je kunt niet vanaf spoor CC naar spoor BB. te Zutphen Twentekanaal Aansluiting. | ||
b2py | donderdag 30 januari 2014 @ 19:22 | |
Het zorgt ervoor dat de afstand die het wiel zweeft wordt verminderd waardoor de kracht op het puntstuk wordt verminderd. Hierdoor ontstaat minder slijtage. | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 30 januari 2014 @ 19:23 | |
En het puntstuk dat vooraan ligt op b2py's foto, kan naar links en rechts bewegen. | ||
b2py | donderdag 30 januari 2014 @ 19:24 | |
Sure? Ik zie geen steller + stellerbak? | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 30 januari 2014 @ 19:25 | |
Je hebt gelijk, dit is een vast kruis. Maar bij een beweegbaar kruis zou dat dus kunnen bewegen. ![]() | ||
b2py | donderdag 30 januari 2014 @ 19:26 | |
De bewegende delen liggen een meter of vijf verder naar Breukelen toe. Dit is de voormalige Breukelen aansluiting. | ||
b2py | donderdag 30 januari 2014 @ 19:28 | |
![]() Voor de duidelijkheid maar even de bewegende delen aangegeven. | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 30 januari 2014 @ 19:30 | |
Oh, dit is Breukelen. Ik herkende het niet. ![]() | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 30 januari 2014 @ 19:31 | |
Check. Ik keek verkeerd. | ||
ReisT | donderdag 30 januari 2014 @ 19:37 | |
Ja dat zie je toch meteen aan die molen.. ![]() | ||
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 19:39 | |
Ja, goederentreinen werken zeer beperkend op de capaciteit van een baanvak, maar dat maakt niet dat ze minder recht hebben op een pad. Dat bijvoorbeeld de Willemspoortunnel zo'n bottleneck is, zal eerder zijn doordat een goederentrein maar met 40 door Rotterdam Centraal mag. Als ie daar met 60 of 80 zou kunnen doorrijden, was die tunnel het probleem niet geweest. De Betuweroute is een succes, zodat nu Zevenaar een knelpunt wordt, maar dat wordt al aangepakt. Utrecht - Geldermalsen is ooit dubbelsporig met PHS getest, en het kan, maar je hebt 0,0 marge, ook zonder goederen, zodat het toch niet wenselijk is. Rotterdam - Utrecht is alleen bij Gouda, Oudewater (inhaalsporen) en en tussen Woerden en Utrecht viersporig. Als een goederentrein een groene golf krijgt, hoeft ie geen heel groot probleem te vormen, maar ja, dat vereist dat alles loopt zoals verzonnen, en dat gebeurt zo goed als nooit. Wat ik verder bedoel is dat in al die onderzoeken telkens alleen de relatie tussen reizigersvervoerders en ProRail aan bod komt, terwijl er meer is dan dat. Ook de reiziger heeft baat bij een vloeiend verlopend proces van goederenvervoer, en dat blijft wat mij betreft te veel buiten beeld. Daarbij beweert Klaas dat goederentreinen, doordat ze meer herrie maken, trager zijn e.d. alleen maatschappelijke kosten opleveren en geen baten. Maar volgens mij gaat dat niet op, ik heb alleen het bewijs niet. Het bewijs van Klaas' gelijk heb ik overigens ook niet gezien, dus wat dat betreft mazzel. ![]() | ||
ReisT | donderdag 30 januari 2014 @ 19:40 | |
Ook zo'n beweegbaar kruis ligt weleens in storing, daar is het tenslotte een soort wissel voor. Dan kan het gebeuren dat er een trein op ontspoort (pdf onderzoeksrapport). Staan een paar duidelijke foto's van zo'n kruising in. | ||
DeaDLocK2K | donderdag 30 januari 2014 @ 19:43 | |
Hoe DURF je! Door grote stations met snelheden hoger dan 40km/u dat iemand dat durft te denken in dit land! | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 30 januari 2014 @ 19:44 | |
Die probeerde ik inderdaad te linken, maar dat ging wat mis op de mobiel. | ||
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 19:47 | |
Sorry... ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 30 januari 2014 @ 20:00 | |
Uniek spoormaterieel in Nederland! ![]() ![]() | ||
b2py | donderdag 30 januari 2014 @ 20:06 | |
Probleem in Willemsspoortunnel is dat de hele buis van voor tot eind groen moet hebben, tot ver na Rotterdam Zuid. Je kan er acht minuten niks mee als er 1 cargo doorheen gaat. Goederentreinen maken aanmerkelijk meer herrie dan reizigerstreinen. Maatschappelijke kosten zijn dan dus geluidsschermen of andere mitigerende maatregelen. | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 30 januari 2014 @ 20:09 | |
Een beetje nimby klaagt ook over raampjestreinen. Genoeg voorbeelden te vinden. | ||
James1988 | donderdag 30 januari 2014 @ 20:13 | |
Nimby's die in de buurt van een spoorlijn gaan wonen en vervolgens klagen over het geluid moeten hun muil houden. | ||
James1988 | donderdag 30 januari 2014 @ 20:45 | |
In december 2012 moest een V250 gemiddeld iedere 700 km naar een werkplaats voor schadeherstel... o.O edit: volgens Somda staat er op de Zaanstraat een halve V250 waar AnsaldoBreda aan aan het knutselen is:
[ Bericht 66% gewijzigd door James1988 op 30-01-2014 21:36:30 ] | ||
Prins_Pils | donderdag 30 januari 2014 @ 21:37 | |
Komt op mij over als trekken aan een dood paard.. | ||
James1988 | donderdag 30 januari 2014 @ 21:41 | |
Veel zal afhangen van de eisen uit het contract. De V250 is een veilige trein maar is geen betrouwbare trein. Als de trein niet veilig zou zijn zouden de papieren nooit zijn afgegeven, voor Nederland zijn ze zelfs nooit ingetrokken. Bij de afgifte van de veiligheidscertificaten zijn restpunten genoteerd ("moet nog worden opgelost, maar kan later"), het kan zijn dat AnsaldoBreda hieraan werkt samen met andere verbeteringen om de treinen 'robuuster' te maken. | ||
Dr_Flash | donderdag 30 januari 2014 @ 21:52 | |
Ja klopt, zijn prima treinen. Alleen NS heeft ze gemold. Dus ja als NS er nou straks weer mee mag gaan rijden, drie keer raden wat er dan gebeurt ![]() | ||
James1988 | donderdag 30 januari 2014 @ 21:53 | |
Whehehehe ![]() | ||
b2py | donderdag 30 januari 2014 @ 22:01 | |
Uhu, maar die maken significant minder herrie + trillingshinder. | ||
Dr_Flash | donderdag 30 januari 2014 @ 22:01 | |
![]() ![]() | ||
b2py | donderdag 30 januari 2014 @ 22:06 | |
Ik heb al een aantal keer geklaagd over geluidsoverlast terwijl ik hemelsbreed 1,6 km van het object af woon. Arme mensen die er 500 meter bij vandaan wonen. | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 30 januari 2014 @ 22:10 | |
Precies! Je bent nimby of je bent het niet. | ||
bork | donderdag 30 januari 2014 @ 22:13 | |
serieus? Net even na gemeten wij zitten hemelsbreed 1,3 km ervandaan en hoor ze zelden, heel soms als de wind goed staat. Waar heb je over geklaagd ? | ||
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 22:15 | |
Ik woon dichter bij het spoor dan 500 m. | ||
spectrumanalyser | donderdag 30 januari 2014 @ 22:16 | |
Op Amsterdam Zaanstraat staat inderdaad nog altijd een V250 stel waarvan 1 kopbak ontbreekt. Dit is al vrij lang het geval. ik herinner me dat de kopbak zelfs naar de werkplaats in Haarlem is geweest. | ||
b2py | donderdag 30 januari 2014 @ 22:17 | |
Er liggen twee nogal lawaaierige spoorbruggen vlak bij elkaar. Kabaal dat daarvan af komt is niet te zuinig. Erger dan de oude spoorbrug bij Zwolle in ieder geval. | ||
James1988 | donderdag 30 januari 2014 @ 22:17 | |
Ik woon op 200 meter van het spoor, geluid is nog nooit een probleem geweest. | ||
Duvel | donderdag 30 januari 2014 @ 22:19 | |
Hier ook niet. Toen we er net woonden, was het wel opvallend, maar dat gaat snel over. Als de wind "verkeerd" staat, hoor je duidelijk meer. Maar klagen? Neuh. Zelfs niet over die goederentrein die met enige regelmaat voor rood loopt in de nacht. | ||
greavy | donderdag 30 januari 2014 @ 22:19 | |
Railcatering-proef: Utrecht-Rotterdam (treinserie (12)500), Rotterdam-Dordrecht (treinserie 2600 van/naar Vlissingen) Dordrecht-Eindhoven (treinserie 1900 van/naar Venlo). En dan via dezelfde route terug. Proeg duurt t/m eind mei, tenzij er vroegtijdig beëindiging nodig geacht wordt ivm tegenvallende resultaten. | ||
greavy | donderdag 30 januari 2014 @ 22:20 | |
Ik klaag altijd als de bediening van Van Leeuwen Buizen aan de stamlijn van Zwijndrecht is. Dan moet ik als de wiedeweerga mijn spullen pakken. Gelukkig tyfoneren ze continu. Ben je ook gelijk wakker ![]() | ||
James1988 | donderdag 30 januari 2014 @ 22:21 | |
Het leven van een spotter gaat niet over rozen. | ||
b2py | donderdag 30 januari 2014 @ 22:25 | |
Speciaal voor Greavy is al het IRM over de Hanzelijn weer terug, inclusief de IC Dordrecht - Amsterdam - Den Haag Centraal per 2 februari. | ||
Dr_Flash | donderdag 30 januari 2014 @ 22:26 | |
geile omweg is dat jonge. | ||
greavy | donderdag 30 januari 2014 @ 22:28 | |
Ah, die vage doorkoppeling is ongedaan gemaakt. Nou, dat het DDZ dan maar weer tussen Dordrecht/Den Haag-Amsterdam terug mag komen, dat hebben ze mij toen afgepakt ![]() En ik heb de afgelopen periode al veel IRM-ritjes erop zitten tussen Dordrecht en Amsterdam. Maar áls ik de mogelijkheid heb, probeer ik wel via ander mat. te reizen, maar soms is de ICdefect geen waardig alternatief. Reis ook wel via Utrecht en dan ICE. | ||
b2py | donderdag 30 januari 2014 @ 22:39 | |
Goed lezen, ook Dordrecht/Den Haag - Amsterdam C integraal VIRM. | ||
Peterselieman | donderdag 30 januari 2014 @ 23:15 | |
Ik geef Ansaldo bij de rechter best nog wel een kans eigenlijk, hoe we ook op het bedrijf haten vanwege het prutswerk. Het contract bepaalt in hoeverre die treinen nog afgenomen moeten worden en de rechter moet nu alles grondig gaan beoordelen. Het gaat iig een lange, slepende procedure worden. | ||
Peterselieman | donderdag 30 januari 2014 @ 23:19 | |
De koppeling in Leeuwarden van de IC over de Hanzelijn aan die over de Veluwe wordt ongedaan gemaakt. Op papier heb je in Leeuwarden straks zes minuten om te keren. Met een machinist die de koffie ruikt worden het er al snel negen en ook op terugweg naar Zwolle zit tot Heerenveen nog wel twee minuten marge. | ||
James1988 | donderdag 30 januari 2014 @ 23:26 | |
Eens. De afgelopen maanden is beetje bij beetje duidelijk geworden dat de V250 in de basis een prima trein is, maar dat het aan de afwerking schort. Ook het rapport van Mott McDonald is niet zo negatief als NMBS en NS deden voorkomen (door er selectief uit te citeren). Ik neem aan dat de kamer (vertrouwelijk) inzage heeft gekregen in de rapporten van Mott McDonald, Concept Risk en NedTrain. Zij moeten dan toch ook wel gezien kunnen hebben dat het niet zo slecht is gesteld met de V250 als het lijkt? | ||
Peterselieman | donderdag 30 januari 2014 @ 23:42 | |
het sterkste argument dat de NS tegen Ansaldo heeft is imo hoe de Italianen gereageerd hebben op de problemen en dat herstellingen/verbeteringen niet binnen een redelijke periode uitgevoerd zijn. En dat het uitzicht op een daadwerkelijk goede samenwerking gering zou zijn. Pas toen het kalf verdronken was konden ze plots wel met allerlei verbeteringen komen. | ||
James1988 | donderdag 30 januari 2014 @ 23:50 | |
Eens, maar AnsaldoBreda heeft op hun beurt wel een aantal keer een kijkje in de keuken gegeven. Ze hebben vrijwel direct een berg technici naar Amsterdam gestuurd, hebben in augustus (?) een "verbeterde" V250 gepresenteerd en zijn nog steeds aan de treinen aan het knutselen. Heel veel zal afhangen van de contracten die zijn gesloten tussen NS en AnsaldoBreda. Het is helaas niet zo eenvoudig als bij Business-to-Consumer-verkoop - "niet goed, geld terug". ![]() | ||
bork | donderdag 30 januari 2014 @ 23:51 | |
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, de nieuwe bruggen bij toek. station Vaartsche Rijn zijn veel stiller dan de oude exemplaren. | ||
Darkwing_Duck | donderdag 30 januari 2014 @ 23:55 | |
Ik woon 269 m bij de HSL vandaan vanaf volgende week ![]() | ||
James1988 | donderdag 30 januari 2014 @ 23:56 | |
Volgens de laatste geruchten wil NMBS per dienstregeling 2015 met Desiro's naar Roosendaal gaan rijden. | ||
Peterselieman | donderdag 30 januari 2014 @ 23:57 | |
technici sturen is leuk, maar als ze daarna alleen maar pizza's zijn gaan bakken heb je er alsnog niets aan ![]() Het is een welles-nietesspel dat tot aan de hoogste rechters uitgevochten zal gaan worden. | ||
Peterselieman | donderdag 30 januari 2014 @ 23:57 | |
gaan ze knutselen aan de onderspanningsbeveiliging? | ||
James1988 | donderdag 30 januari 2014 @ 23:59 | |
Klopt. Interessant voor veel juristen, en op de verschillende opleidingen (bedrijfskundig) Rechten zal de zaak ook wel worden aangehaald.Lijkt me wel, maar hoe ze dat willen gaan doen is me nog niet duidelijk. Misschien hoopt NMBS wel dat ProRail het 3 kV-waslijntje doortrekt tot halverwege spoor 1 ![]() | ||
Peterselieman | vrijdag 31 januari 2014 @ 00:05 | |
Zou het stiekem niet ook mogelijkheden kunnen bieden om de Noorderkempenshuttle door te trekken naar Breda? Kun je op de Benelux een compositie uitsparen, terwijl je met die shuttle nog leuke dingen kunt doen. | ||
dennistd | vrijdag 31 januari 2014 @ 00:06 | |
Desiro kan niet op 1500V volgens mij | ||
dcm360 | vrijdag 31 januari 2014 @ 00:07 | |
Uit laten rollen, goed mikken en terugduwen met een loc dan maar? ![]() | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 31 januari 2014 @ 00:07 | |
Klopt. | ||
Peterselieman | vrijdag 31 januari 2014 @ 00:07 | |
met een paar technische en softwarematige aanpassingen toch wel? | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 31 januari 2014 @ 00:09 | |
Ja maar dat wordt een dure grap. | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 31 januari 2014 @ 00:10 | |
Met een paar aanpassingen lust een 1200 ook wel 25KV. | ||
James1988 | vrijdag 31 januari 2014 @ 00:10 | |
Dan zit je nog met een gebrek aan treinbeveiliging bij Breda. Ik zie het echt niet gebeuren dat er een ontheffing komt voor de 4 km van Breda HSL-aansluiting tot in het station van Breda, er rijden nogal wat treinen ten westen van Breda (6x/u een IC(d), sprinter naar Den Haag, cargo...). Siemens had nog wat goed te maken i.v.m. late leveringen toch? ![]() | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 31 januari 2014 @ 00:11 | |
Haha, ja hopelijk ![]() | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 31 januari 2014 @ 00:12 | |
Ik heb nooit zo goed begrepen waarom zowel de reeks 18 als MS08 technisch niet gelijk voor alle vier de systemen gebouwd werden. | ||
Peterselieman | vrijdag 31 januari 2014 @ 00:12 | |
versnelde aanleg van ERTMS en ze hebben nog even natuurlijk voordat de Benelux weer via de HSL gaat ![]() | ||
James1988 | vrijdag 31 januari 2014 @ 00:14 | |
Er is geen 15 kV in België, dus dat is overbodig. De HLE 18 lust wel 1,5 kV (bedoeld voor grensverkeer met Frankrijk en misschien Maastricht). Als er straks in het hele land ETCS ligt kan een HLE 18 naar Amsterdam worden ingezet, de Traxxen kunnen dan met pensioen. Op dit moment kan dat sowieso nog niet: de ETCS-installatie van "d'n 18" wordt nageleverd. | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 31 januari 2014 @ 00:15 | |
Het technische verschil tussen 15 en 25KV is verwaarloosbaar en kost marginaal meer geld. | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 31 januari 2014 @ 00:16 | |
HLE18 is trouwens wel een goeie maar dat ding heeft schijnbaar onder 1,8KV slechts twee keer het vermogen van een NS1100 ofzo en dus zijn ze bang dat het ding het niet redt. | ||
Peterselieman | vrijdag 31 januari 2014 @ 00:20 | |
voor een IC-trein is dat toch niet zo'n probleem? | ||
James1988 | vrijdag 31 januari 2014 @ 00:22 | |
Maar geld uitgeven aan iets dat je nooit gaat gebruiken is 'een beetje dom'. Op het lijntje naar Aken rijden nu NMBS-treinen onder 3 kV dus daarvoor is 15 kV niet nodig. Een tijd terug was er sprake van dat DB Netze de 3 kV zou willen afvoeren, naar het schijnt zou NMBS overwegen om dan een Traxx met een paar I-rijtuigen te laten rijden. De Traxxen hebben ze toch al (voor het goederenvervoer naar Duitsland), de meerkosten van één Traxx vallen dan behoorlijk in het niet ten opzichte van het laten uitrusten van 120 locomotieven met een extra installatie voor 15 kV + alle relevante Duitse Zugsicherungssystemen. Volgens Wikipedia kan een HLE 18 onder 1,5 kV een vermogen van 2.4 MW ontwikkelen, wat gelijk is aan een mDDM. Dat zou genoeg moeten zijn. | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 31 januari 2014 @ 00:26 | |
Ja klopt. Maar dat is niet wat ik zei ![]() | ||
James1988 | vrijdag 31 januari 2014 @ 00:45 | |
Wat bedoel je dan? ![]() Als ProRail z'n zin krijgt gaan we toch over op 3 kV, dus dan kan het ding hier alles wat hij in België ook kan. ![]() | ||
Duvel | vrijdag 31 januari 2014 @ 07:40 | |
Mits ATB. | ||
DriekOplopers | vrijdag 31 januari 2014 @ 08:36 | |
Assortiment? Alle treinen in die series? Van hoelaat tot hoelaat? | ||
greavy | vrijdag 31 januari 2014 @ 09:10 | |
Ja, dat weet ik. Maar daarom wil ik nog wel het DDZ terug. | ||
greavy | vrijdag 31 januari 2014 @ 09:14 | |
Assortiment is hetzelfde assortiment op de treinen die de Railcatering anders ook loopt. En momenteel worden er een beperkt aantal treinen gelopen. Andere trajecten die gelopen worden zijn Utrecht - Den Bosch (en soms naar Eindhoven) en Utrecht - Zwolle - Almere. Ter aanvulling komt soms ook nog Utrecht - Ede-Wageningen / Arnhem. | ||
JDude | vrijdag 31 januari 2014 @ 09:19 | |
En dan lopen ze rond met een grote rugzak ofzo? Want alle liftjes zijn natuurlijk net uit de VIRM gesloopt ![]() | ||
greavy | vrijdag 31 januari 2014 @ 09:27 | |
Klopt. Ze lopen met zo'n rugzak met heet water en een bak met spullen. DDZ loopt ook niet fijn, met die smalle bakovergangen | ||
James1988 | vrijdag 31 januari 2014 @ 09:43 | |
Of ETCS. Op de HSL gaat het niet helemaal zoals het zou moeten, geloof ik...
| ||
greavy | vrijdag 31 januari 2014 @ 09:44 | |
Maar dat hebben de Varkens en de Breaks ook niet. T/m Roosendaal is dat geen probleem. | ||
greavy | vrijdag 31 januari 2014 @ 09:48 | |
Er is geen brandweer of whatever opgepiept. Dus het zal nog wel meevallen, gok ik. De HSL is wél gestremd door een defecte trein. | ||
James1988 | vrijdag 31 januari 2014 @ 09:53 | |
Er liggen kroko's op Nederlands grondgebied en er zijn kruisende bewegingen. In Breda is dat een ander verhaal: tussen Breda HSL-aansluiting en station Breda komt er nogal wat voorbij: 4x per uur IC, 2x/u ICd, 1x/u sprinter Den Haag (tijdens spits 2x/u), en er zijn nog cargopaden van/naar Rotterdam en Roosendaal. Ik denk niet dat er een ontheffing komt voor die paar kilometer, het risico is te groot. Met een goede ETCS-uitrolstrategie zou je het probleem kunnen ondervangen, door ervoor te zorgen dat alle treinen van Amsterdam naar Breda/België (via de HSL) de hele rit onder ETCS kunnen afleggen. De wens om in Nederland over te gaan op ETCS is er tenslotte toch. | ||
James1988 | vrijdag 31 januari 2014 @ 10:03 | |
![]() Mooie foto wel ![]() | ||
greavy | vrijdag 31 januari 2014 @ 10:11 | |
Gestrand in de spanningssluis(?), was te verwachten. | ||
James1988 | vrijdag 31 januari 2014 @ 10:12 | |
![]() Gaat weer lekker daar. Die trein staat er inmiddels al bijna 2 uur stil ![]() | ||
ReisT | vrijdag 31 januari 2014 @ 10:13 | |
Ze kunnen toch echt met zo'n karretje de hele trein door lopen. Het zij ook best smalle dingen, en kijk eens naar het deurtje van het liftje in de VIRM, da's ook niet bepaald breed. | ||
greavy | vrijdag 31 januari 2014 @ 10:16 | |
Die karren zijn mede afgeschaft omdat er dan elke keer een loopbrug neergelegd moest worden -> teveel tijdrovend. NSR ziet de Railcatering als extra, maar niet noodzakelijk. NS Stations (vroegere Stervex) ziet de Railcatering als een volwaardig op zichzelf draaiend onderdeel, en wordt ook volledig op verlies afgerekend (maar ze maken wel winst). Kiosk en al die toko's worden daar heel anders op afgerekend. | ||
Duvel | vrijdag 31 januari 2014 @ 10:18 | |
Wellicht spanning-aarde gereden in de sluis? | ||
James1988 | vrijdag 31 januari 2014 @ 10:27 | |
Zou best wel eens kunnen als je ziet waar hij stilstaat. Terugslepen gaat 'm zo te zien niet meer worden. | ||
greavy | vrijdag 31 januari 2014 @ 10:31 | |
Er is vanuit de Kijfhoek inmiddels een andere wegsleeploc onderweg, is net voorbij Den Haag HS. | ||
James1988 | vrijdag 31 januari 2014 @ 10:33 | |
Jezus, er is niks dichter in de buurt? ![]() | ||
JDude | vrijdag 31 januari 2014 @ 10:33 | |
Die bussen zitten waarschijnlijk gewoon vol met fotograferende Japanners. Sorry pvandervlies. | ||
James1988 | vrijdag 31 januari 2014 @ 10:34 | |
"Konichiwa! Rechts van u ziet u een gestrande Fyra, is hier in Nederland een traditie. " | ||
greavy | vrijdag 31 januari 2014 @ 10:35 | |
Nee, helaas. | ||
greavy | vrijdag 31 januari 2014 @ 10:49 | |
Iemand hier bekend of het SNCF-rijtuig "voiture-bar Corail" ooit in Nederland heeft gereden, tussen Parijs en Amsterdam (of evt alleen Parijs - Brussel?)? Dit rijtuig dus: ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 31 januari 2014 @ 10:54 | |
Dan snap je niet echt wat het betekent om een proef te houden, wel? ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 31 januari 2014 @ 10:58 | |
Wat al zou schelen is als ze daar gewoon wat bloedmooie studentes voor zouden inzetten en niet dat zootje schorem wat er nu grotendeels rondloopt. Geen betere omzetbooster dan een reiziger die een kans ziet om zo'n meisje even een paar minuten aan de praat te houden ![]() | ||
Peterselieman | vrijdag 31 januari 2014 @ 11:02 | |
jawel. Amsterdam CS. Gewoon door de Schipholtunnel knallen. Schijnt nu wel te mogen in noodgevallen | ||
Dr_Flash | vrijdag 31 januari 2014 @ 11:03 | |
Ze hadden die schiphollijn nooit ondergronds moeten aanleggen. Wat daar al niet een gezeik geweest is, OMDAT het een tunnel is.... ![]() | ||
dennistd | vrijdag 31 januari 2014 @ 11:04 | |
Zolang je maar door kunt rijden moet het wel lukken ja, maar als je tot stilstand komt langs het perron en dan weer op moet trekken zal er wel weer een dieseluitlaatgassenalarm af gaan. | ||
Peterselieman | vrijdag 31 januari 2014 @ 11:05 | |
jij wilt met de treinen over de landingsbanen van de vliegtuigen knallen? ![]() | ||
dennistd | vrijdag 31 januari 2014 @ 11:05 | |
Inderdaad, die start- en landingsbanen hadden ze gewoon met een viaduct over het spoor moeten aanleggen. Of gewoon een Almelo verdiept-constructie. | ||
greavy | vrijdag 31 januari 2014 @ 11:05 | |
Je mag inderdaad niet bij het perron vol tractie geven. Maar gewoon doorrollen kan geen kwaad. | ||
Dr_Flash | vrijdag 31 januari 2014 @ 11:11 | |
Tuurlijk man wat steekt daar nou in. Niet zo moeilijk doen allemaal hoor. ![]() | ||
spectrumanalyser | vrijdag 31 januari 2014 @ 11:12 | |
![]() | ||
Peterselieman | vrijdag 31 januari 2014 @ 11:15 | |
![]() Daar ligt geen spoor | ||
Dr_Flash | vrijdag 31 januari 2014 @ 11:16 | |
nou en. Met spoor kan het ook. Die trein moet toch stoppen op het vliegveld. | ||
Dr_Flash | vrijdag 31 januari 2014 @ 11:22 | |
En sowieso, of je nou opgehouden wordt door "een voorlangs kruisende goederentrein" of "een voorlangskruisende Jumbo Jet". De Jumbo Jet gaat 5 keer zo snel als de goederentrein, de goederentrein is 20 keer zo lang als de JumboJet. Dus de JumboJet kruist 100 keer zo snel voorlangs. Ik zeg DOEN! | ||
#ANONIEM | vrijdag 31 januari 2014 @ 11:28 | |
Punt is natuurlijk wel dat als je de lijn bovengronds legt, er óók goederentreinen mogen rijden. En dat dan dus de jumbojets op een goederentrein moeten gaan wachten. Ik zeg, toch maar niet doen. ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 31 januari 2014 @ 11:29 | |
Nee hoor die gaan maar via Haarlem. | ||
Frozen-assassin | vrijdag 31 januari 2014 @ 11:47 | |
Het is gewoon treurig dat ze blijven falen bij die spanningssluis. Je zou toch denken dat je er gewoon voor zorgt dat je of daarvoor stil moet staan of daarna. Ze kunnen beter een zijspoor daar gaan bouwen en daar een permanente loc neerzetten die van 6 ochtends tot 12 avonds bemand is. | ||
Dr_Flash | vrijdag 31 januari 2014 @ 11:50 | |
volgens mij is het gewoon een kwestie van even opletten wat je aan het doen bent toch? ![]() | ||
ziggyziggyziggy | vrijdag 31 januari 2014 @ 12:43 | |
Lijkt me wel. Maar als je een snelremming krijgt om wat voor reden dan ook, ben je alsnog de fallus. | ||
Dr_Flash | vrijdag 31 januari 2014 @ 12:56 | |
Maar gaat het nou bij die spanningssluis vaker fout dan bij andere of lijkt dat maar zo? ![]() | ||
Maegrim | vrijdag 31 januari 2014 @ 13:00 | |
Sinds eind vorig jaar rijden er machinisten van NSR op en neer, die nog niet goed met de traxx om kunnen gaan. | ||
Dr_Flash | vrijdag 31 januari 2014 @ 13:01 | |
Oh dan is het goed ![]() ![]() | ||
Maegrim | vrijdag 31 januari 2014 @ 13:07 | |
Tja, wat er precies gebeurt is weet ik ook niet, maar ze laten nog wel eens een steekje vallen ![]() | ||
Litpho | vrijdag 31 januari 2014 @ 13:08 | |
Dat is toch net als die proef met lichten langs het perron? ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 31 januari 2014 @ 13:09 | |
Ik dacht meer aan die proef met die stoptrein naar Emmerich. | ||
Litpho | vrijdag 31 januari 2014 @ 13:10 | |
Of die proef met die luxetrein naar België zodat de Thalys wat concurrentie zou krijgen. | ||
Peterselieman | vrijdag 31 januari 2014 @ 13:11 | |
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)e-treinstellen.dhtml ![]() | ||
Prins_Pils | vrijdag 31 januari 2014 @ 13:14 | |
Hier, nog erger: http://en.rocketnews24.co(...)orst-subway-manners/![]() ![]() | ||
starla | vrijdag 31 januari 2014 @ 13:27 | |
... | ||
WhiteJoker | vrijdag 31 januari 2014 @ 13:28 | |
Heb je het juiste topic? Lijkt me niet zoveel met treintjes van doen, namelijk. | ||
starla | vrijdag 31 januari 2014 @ 13:28 | |
Sorry! | ||
Peterselieman | vrijdag 31 januari 2014 @ 13:29 | |
Gewoon niets van zulke gasten aantrekken. Ze willen met hun gedrag iets anders compenseren. Zielige figuren zijn het. | ||
WhiteJoker | vrijdag 31 januari 2014 @ 13:31 | |
Geeft niks. PSM heeft denk ik gelijk. Je hebt juist gehandeld. Jij kon niet naar rechts, en bovendien is het volgens mij geen verplichting om mensen de ruimte te geven om in te voegen (behalve bij ritsen). Mijn rijinstructeur zei altijd dat het netjes was om die ruimte te geven, maar uiteindelijk moet het wel veilig voor jou zijn. Dat is het in dit geval niet, want er rijdt iets rechts van je. Hij had of gas bij moeten geven of gas terugnemen. | ||
Dr_Flash | vrijdag 31 januari 2014 @ 13:33 | |
Maar heb je een kenteken? Dan "praten" we wel even met hem bij de eerstvolgende spoorwegovergang ![]() | ||
starla | vrijdag 31 januari 2014 @ 13:33 | |
![]() | ||
#ANONIEM | vrijdag 31 januari 2014 @ 13:40 | |
De spanningsluis ligt ook op een heuvel/fly-over. Infratechnisch natuurlijk niet de beste plek. Hebben ze op de Betuweroute ook gedaan, onder het Pannerdensch kanaal. Als je vanuit Zevenaar richting Kijfhoek gaat, dan ga je door de tunnel, en op het moment dat je omhoog gaat, moet je de stroomafnemer omlaag knikkeren en je snelschakelaar omzetten. Software naar 25kV zetten, en dan weer de bende omhoog en aanzetten. Beste plek ja ![]() | ||
V2 | vrijdag 31 januari 2014 @ 13:45 | |
Is dat zo'n ramp? Als je 't niet haalt rol je dan niet vanzelf weer terug omlaag onder de draad? ![]() | ||
Duvel | vrijdag 31 januari 2014 @ 13:48 | |
Je mag niet achteruit rijden. | ||
V2 | vrijdag 31 januari 2014 @ 13:50 | |
Suf ![]() | ||
WhiteJoker | vrijdag 31 januari 2014 @ 13:52 | |
De IC Berlijn stopte laatst volgens de conducteur trouwens op Hilversum 1. Zijn 2 en 3 ook vertegenwoordigd dan? | ||
JDude | vrijdag 31 januari 2014 @ 13:59 | |
Nee, Hilversum 3 bestond nog niet. | ||
#ANONIEM | vrijdag 31 januari 2014 @ 14:08 | |
Stilstaan onderin een tunnel (met een deel van je lading) wil je echt niet. Probeer dan maar eens weg te komen. Als het je al lukt, dan kruip je omhoog met 1-2 km/h terwijl je een partij brandstof verbruikt, en je het sein- en baanvak lang bezet houdt. | ||
V2 | vrijdag 31 januari 2014 @ 14:11 | |
Diesel onder de draad! Hoe lang nog! ... Wacht, ik haal dingen door elkaar nu geloof ik ![]() | ||
#ANONIEM | vrijdag 31 januari 2014 @ 14:12 | |
Verdomme je hebt gelijk ![]() Maar je kan natuurlijk na het stilvallen voor een spanningsluis met je e-loc ook wel vergeten om nog verder te komen. Dan moet er sowieso een dieselloc komen om je weg te slepen ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 31 januari 2014 @ 14:12 | |
![]() In Rusland hebben ze trouwens wel echt stations met een cijfer. Perm-2 en zo ![]() | ||
V2 | vrijdag 31 januari 2014 @ 14:14 | |
Komt door de plaatsnamen met cijfers. Dat krijg je, de plaatsnamen waren op, en ze hadden nog wat land over. Groot land, dat. | ||
Dr_Flash | vrijdag 31 januari 2014 @ 14:16 | |
Leeg land ook, vooral ![]() | ||
James1988 | vrijdag 31 januari 2014 @ 15:14 | |
| ||
#ANONIEM | vrijdag 31 januari 2014 @ 15:20 | |
Ach, in Portugal heb je ook de stations Coimbra en Coimbra-B. Terwijl het daar nou ook weer niet zó leeg is. | ||
Peterselieman | vrijdag 31 januari 2014 @ 15:24 | |
De bezem wordt er flink doorgehaald zeg ... Merel had toch niet weggehoeven? | ||
b2py | vrijdag 31 januari 2014 @ 15:28 | |
Merel ![]() | ||
Duvel | vrijdag 31 januari 2014 @ 15:31 | |
Blijkbaar botert het niet met Timo? | ||
Duvel | vrijdag 31 januari 2014 @ 15:35 | |
Oh wacht, ze wordt de baas van de AFM, terug naar het oude nest: financiën. | ||
Peterselieman | vrijdag 31 januari 2014 @ 15:36 | |
dat zou betekenen dat ze al plannen had om weg te gaan | ||
bork | vrijdag 31 januari 2014 @ 15:54 | |
ERMTS-testslt blokkeerde spoor 15 in Utrecht. Trein richting Eindhoven komt binnen op spoor 14. Duurt het 5 minuten om weg te komen omdat er na de 3e keer omroepen in de trein dat het de trein naar Heerlen was nog mensen eruit moesten. Het werd trouwens maar 1x omgeroepen op het perron na aankomst van de trein dat werkt dus niet. | ||
Duvel | vrijdag 31 januari 2014 @ 16:09 | |
Heej, scherp! http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ordt-voorzitter-afm/ | ||
Dr_Flash | vrijdag 31 januari 2014 @ 16:18 | |
Zo deed Ingrid het ook overkomen. Volgens mij is Timo lekker aan het pogrommen. | ||
Sj0rSz | vrijdag 31 januari 2014 @ 16:19 | |
Volgens mij heb ik die van de week ook op Eindhoven zien staan. | ||
Maegrim | vrijdag 31 januari 2014 @ 16:20 | |
dat was deze denk ik? ![]() ![]() | ||
Litpho | vrijdag 31 januari 2014 @ 16:30 | |
Berghuis wilde de direktie van ProRail + NS toch halveren? ![]() | ||
Mr_Klaasje | vrijdag 31 januari 2014 @ 17:43 | |
Te beginnen bij Prorail ja.. Das andersom.. Maar hij zal ook zelf ook graag willen blijven. Zullen we dat ook maar omdraaien? | ||
b2py | vrijdag 31 januari 2014 @ 18:08 | |
Plastic/glasvezel bovenleiding mast getest in Kusttram De Lijn | ||
ReisT | vrijdag 31 januari 2014 @ 18:26 | |
NS zaait verwarring door mij tegelijkertijd twee brieven te sturen. Een brief met mijn nieuwe jaartrajectkaart en de mededeling dat ik daar mee nog niet hoef in en uit te checken, maar als dat verandert ik daar een bericht over krijg. En daarnaast een brief met de mededeling dat in de loop van 2014 iedereen moet gaan in- en uitchecken. Maar ze weten nog niet wanneer precies. (Plus een voor mijn nogal nutteloos hoesje om mijn kaart los in mijn zak of tas te bewaren, waarom zou ik dat willen?) | ||
#ANONIEM | vrijdag 31 januari 2014 @ 18:41 | |
Prachtige stad dat Stockholm, maar welke ezel is ooit op het idee gekomen een snelweg + spoorlijn naast die oude stad aan te leggen?! ![]() [ Bericht 26% gewijzigd door #ANONIEM op 31-01-2014 18:42:03 ] | ||
b2py | vrijdag 31 januari 2014 @ 18:49 | |
En dan vinden we de Nederlandse stations soms kathedralen!![]() Beijing Railway Station West | ||
Ireyon | vrijdag 31 januari 2014 @ 19:24 | |
Het leuke Starbucksmeisje heeft al een vriend. 't Zal eens niet natuurlijk ![]() Overigens reden er gisteren 3 koninklijke rijtuigen langs Ehv, weet iemand waar dat goed voor was? | ||
James1988 | vrijdag 31 januari 2014 @ 19:25 | |
Het liedje heeft niet geholpen? ![]() (Terug van)/(Onderweg naar) Maastricht voor onderhoud denk ik. | ||
b2py | vrijdag 31 januari 2014 @ 19:30 | |
'Alles kan kapot.' | ||
WhiteJoker | vrijdag 31 januari 2014 @ 19:32 | |
LEAVE HET STARBUCKSMEISJE ALONE! | ||
b2py | vrijdag 31 januari 2014 @ 19:37 | |
Ik word er trouwens ook niet warm van als ik de foto zo zie ![]() | ||
#ANONIEM | vrijdag 31 januari 2014 @ 19:39 | |
Daarom gewoon naar de MCDonalds gaan in Osnabrück ![]() | ||
WhiteJoker | vrijdag 31 januari 2014 @ 19:43 | |
Huh, we hadden een foto? Die heb ik gemist denk ik... | ||
b2py | vrijdag 31 januari 2014 @ 19:44 | |
Google is uwen grootten vriend. | ||
Duvel | vrijdag 31 januari 2014 @ 19:51 | |
Stelletje smeerlappen! ![]() ![]() ![]() | ||
Duvel | vrijdag 31 januari 2014 @ 19:54 | |
Hé, dit is interessant! | ||
b2py | vrijdag 31 januari 2014 @ 19:57 | |
Zeker, het niet meer nodig hebben van isolatoren scheelt een bak met geld, niet te zuinig. Vraag me alleen af wat zo'n paal nou kost t.o.v. een ijzeren mast. 1,5 keer, 2,5 keer, zes keer? *Mompelt iets met ombouw 25 kV* | ||
Peterselieman | vrijdag 31 januari 2014 @ 19:58 | |
klopt. In februari is er weer een rit met het spul | ||
dennistd | vrijdag 31 januari 2014 @ 20:05 | |
Oldenburg was het ![]() | ||
#ANONIEM | vrijdag 31 januari 2014 @ 20:08 | |
Ja, dat ![]() Ik was natuurlijk op dat moment in lichtelijke staat van ontbinding door die smakelijke Becks ![]() | ||
James1988 | vrijdag 31 januari 2014 @ 20:15 | |
Lichtelijk? ![]() | ||
b2py | vrijdag 31 januari 2014 @ 20:40 | |
Eurostar verkoopt treinkaartjes in samenwerking met DB vrijdag 31 januari 2014 Eurostar, de hogesnelheidstrein die het Europese vasteland met het Verenigd Koninkrijk verbindt, lanceert samen met Deutsche Bahn een gezamenlijk aanbod voor treinkaartjes tussen Duitsland en Londen. Het nieuwe gezamenlijke aanbod is opmerkelijk, omdat DB plannen heeft om ook zelf naar Londen te gaan sporen. Bron en meer | ||
greavy | vrijdag 31 januari 2014 @ 21:44 | |
Van Maastricht naar Amersfoort, gaan ergens in februari per skitrein mee naar Oostenrijk, inclusief de koninklijke familie. Jup, 6455 heeft de trein uiteindelijk weg kunnen slepen. | ||
Peterselieman | vrijdag 31 januari 2014 @ 21:50 | |
Twee van de drie rijtuigen zijn toch niet toegelaten in het buitenland of inmiddels weer wel? | ||
greavy | vrijdag 31 januari 2014 @ 21:50 | |
Waar ik laatst al opperde dat de renovatie van de Varkensneuzen van de NMBS nog erg lang gaat duren, wordt er inmiddels toch serieus over nagedacht om de Varkensneuzen niet meer te renoveren, en helemaal op te rijden en dan naar de sloop te sturen. De renovatie is dusdanig duur, maar ze kunnen goed zonder Varkensneuzen gezien de instroom van 305 Desiro's. De NMBS / Infrabel hebben bij ProRail inmiddels officieel de aanvraag ingediend om Roosendaal aan te passen voor Desiro-treinstellen. | ||
greavy | vrijdag 31 januari 2014 @ 21:51 | |
Volgens mij inmiddels wel, ze zijn iig ook in hun "eigen huisstijl" gebracht. Maar of de 2 ICR-rijtuigen wel meegaan, betwijfel ik. De vorige keer ging er ook maar één rijtuig mee, het SR10-rijtuig. | ||
Peterselieman | vrijdag 31 januari 2014 @ 21:58 | |
Hadden ze toen ook niet een tweede rijtuig in bezit voor beveiliging en personeel? | ||
James1988 | vrijdag 31 januari 2014 @ 22:02 | |
Ik las het op HGBTF, maar wat zou er in Roosendaal aangepast moeten worden dan? | ||
b2py | vrijdag 31 januari 2014 @ 22:03 | |
Toelating materieel, om daar maar mee te beginnen ![]() | ||
greavy | vrijdag 31 januari 2014 @ 22:04 | |
Misschien nog wat met de perrons ivm de uitschuifbare en inklapbare tredes? | ||
James1988 | vrijdag 31 januari 2014 @ 22:05 | |
Dat is wel een handige om te hebben, maar dat is niet iets wat ProRail doet ![]() | ||
b2py | vrijdag 31 januari 2014 @ 22:06 | |
Loopt zoiets niet via ProRail, die zal er toch sowieso wel iets mee te maken hebben? | ||
Duvel | vrijdag 31 januari 2014 @ 22:07 | |
ILenT toch? Maar ProRail heeft zeker ook iets te zeggen. | ||
Duvel | vrijdag 31 januari 2014 @ 22:08 | |
Geen isolatoren kan denk ik alleen met laagspanning (zoals trams). Op hogere spanning moet je iets extra's doen, en 25 kV gaat wellicht niet door de vezels in GFK. | ||
James1988 | vrijdag 31 januari 2014 @ 22:12 | |
Niet direct. Een vervoerder/materieelleverancier vraagt bij IL&T een toelating aan (op basis van een dossier opgesteld door een NoBo zoals Lloyd's). IL&T vraagt tussendoor wel een keer aan ProRail of zij problemen verwachten met de trein-baan-integratie (o.a. detectie, stoorstromen e.d.). Uiteindelijk zegt IL&T yay of nay. Er kan soms een ontheffing worden verleend, zodat grensverkeer kan worden aangeboden. Dit materieel valt te herkennen aan een sterretje naast de afkorting van het land waarvoor de ontheffing is verleend. Op de varkentjes staat het volgende:
De netwerkcodes staan ook op de bordjes op de grens en zijn historisch zo gegroeid. De Kanaaltunnel heeft "ET" (Eurotunnel) als netwerkcode, High Speed 1 heet "CTRL" (Channel Tunnel Rail Link, de projectnaam), en op de grens met Frankrijk staat nog steeds SNCF - ook al is het netwerk van RFF. | ||
dennistd | vrijdag 31 januari 2014 @ 22:33 | |
Reken maar op 14 februari, 17 februari is namelijk het persmoment en het is precies de vakantie van Midden Nederland. | ||
WhiteJoker | vrijdag 31 januari 2014 @ 22:33 | |
Ik zag net in een documentaire over het Britse treinnetwerk dat machinisten tussen elke rit een pauze van een half uur moet hebben. Dit zorgt af en toe voor problemen als: geen machinist. Die is dan nog pauze houden. Kennen wij dat principe ook in Nederland? | ||
greavy | vrijdag 31 januari 2014 @ 22:34 | |
Ja, die datum gok ik ook, maar ik doe geen exacte uitspraken. 14 februari is wel zo logisch ja. | ||
James1988 | vrijdag 31 januari 2014 @ 22:34 | |
Tussen iedere rit? Nee, dat niet. | ||
greavy | vrijdag 31 januari 2014 @ 22:35 | |
Niet tussen iedere rit. | ||
Peterselieman | vrijdag 31 januari 2014 @ 22:35 | |
pauzetijd verschilt, maar is wel voldoende per dienst. Tussen ritten door hoeft niet altijd een pauze te zitten. Is ook niet handig voor machinisten in bijvoorbeeld Stavoren of Delfzijl ![]() | ||
WhiteJoker | vrijdag 31 januari 2014 @ 22:36 | |
De Britse machinisten beargumenteren dat met het feit dat ze naar de wc moeten en moeten eten en drinken. Ook zorgt de pauze ervoor dat ze de rit erna weer volledig geconcentreerd zijn. | ||
b2py | vrijdag 31 januari 2014 @ 22:36 | |
Is maar net wat je als rit beschouwd. Van pauze naar pauze bijvoorbeeld ![]() | ||
James1988 | vrijdag 31 januari 2014 @ 22:37 | |
Britse machinisten verdienen ook een stuk meer dan hun collega's op het Europese vasteland. ![]() | ||
Peterselieman | vrijdag 31 januari 2014 @ 22:37 | |
Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe lang de ritten zijn | ||
WhiteJoker | vrijdag 31 januari 2014 @ 22:48 | |
Mochten jullie de aflevering zelf willen kijken, de serie heet The Railway: Keeping Britain on Track. | ||
James1988 | vrijdag 31 januari 2014 @ 23:08 | |
Klinkt interessant, straks eens kijken ![]() | ||
James1988 | vrijdag 31 januari 2014 @ 23:44 | |
Leuke voorjaarsaanbieding voor als je eens door Europa wil gaan reizen: je krijgt nu 15% korting op alle InterRail Global-passen. De actie loopt vanaf 1 februari t/m 31 maart, ermee reizen kan tot half juni. | ||
GlenSpey | zaterdag 1 februari 2014 @ 00:19 | |
Hier zit standaard een minimum van twintig minuten tussen iedere rit ingeroosterd, dat is als je afstapt tenminste. Voor keringen kan een iets kortere tijd gelden. Die twintig minuten zijn echter niet bindend, maar meer om de uitloop te garanderen als een trein te laat binnenkomt, zodat niet gelijk de reserves in de benen moeten bij iedere trein die vijf minuten te laat is ![]() | ||
James1988 | zaterdag 1 februari 2014 @ 00:24 | |
Desiro naar Roosendaal? Lijkt er niet op.
| ||
DeaDLocK2K | zaterdag 1 februari 2014 @ 00:35 | |
Desiro kan niet in Nederland rijden punt. | ||
James1988 | zaterdag 1 februari 2014 @ 00:38 | |
Dat is precies wat er staat, ja. | ||
b2py | zaterdag 1 februari 2014 @ 01:52 | |
Ik heb Duvel opgedronken ![]() | ||
Prins_Pils | zaterdag 1 februari 2014 @ 01:56 | |
Sticker? | ||
Dr_Flash | zaterdag 1 februari 2014 @ 01:59 | |
Tuurlijk KAN desiro met wat aanpassinkjes wel rijden in NL, dat is heus geen rocket science.Het wordt alleen tegengehouden door neukers die hun eigen belangen voor het algemeen belang stellen. | ||
James1988 | zaterdag 1 februari 2014 @ 02:29 | |
Iemand moet het betalen, en zolang een Varkensneus, een Break of een Duikbril ook naar Roosendaal kan rijden is er geen noodzaak om de Desiro te moeten inzetten op die verbinding. ![]() | ||
Duvel | zaterdag 1 februari 2014 @ 06:40 | |
Wel apart dat die dingen niet uitgaan dan... | ||
Duvel | zaterdag 1 februari 2014 @ 06:41 | |
Hoe was het? | ||
dennistd | zaterdag 1 februari 2014 @ 07:10 | |
Daar zit geen computer in die alles meet denk ik ![]() | ||
greavy | zaterdag 1 februari 2014 @ 08:19 | |
De Desiro's van de NMBS beginnen bij 2,6kV al problemen te geven. Bij 2kV vallen ze helemaal uit. Op de NZV wil de spanning in de spits wel eens wat lager uitkomen, en dat merken de Desiro's dan wel. Zelfde probleem is er met de HLE18. | ||
#ANONIEM | zaterdag 1 februari 2014 @ 09:02 | |
MS96 kan ook nog naar Nederland. | ||
b2py | zaterdag 1 februari 2014 @ 09:13 | |
Goed vertoeven ![]() | ||
Duvel | zaterdag 1 februari 2014 @ 09:50 | |
In Nederland gaan treinen volgens mij bij 900 V uit. | ||
GlenSpey | zaterdag 1 februari 2014 @ 10:01 | |
Nog wel eerder hoor, heb wel eens een ICM plat zien gaan bij ~ 1200 V ![]() | ||
Mr_Klaasje | zaterdag 1 februari 2014 @ 10:24 | |
Volgens mij is de normwaarde 1150 volt. Maar ik weet het niet helemaal zeker. | ||
Duvel | zaterdag 1 februari 2014 @ 10:27 | |
Dat zou niet moeten iig. | ||
Duvel | zaterdag 1 februari 2014 @ 10:30 | |
De laagste waarde volgens de norm is 1000 V. Volgens mij gemeten in onder- of schakelstation. | ||
Mr_Klaasje | zaterdag 1 februari 2014 @ 10:51 | |
Ja, voor treinen dan. Het kan bij een onderstation best wat anders zijn. | ||
Duvel | zaterdag 1 februari 2014 @ 10:54 | |
Jouw rechteroog is stuk? ![]() Volgens de norm moet de trein het nog kunnen doen bij 1000 V, hij moet uitschakelen ergens tussen 850 en 950 V (dat adviseert althans de norm). [ Bericht 10% gewijzigd door Duvel op 01-02-2014 11:01:10 ] | ||
Mr_Klaasje | zaterdag 1 februari 2014 @ 11:43 | |
Daarmee doelde ik terug op wat ik zelf schreef.. Maareh.. ik heb best wel eens gelezen over afschakelen bij 1150 volt en dat klopt ook aardig met wat hierboven staat over afschakelen bij ongeveer 1200 volt. | ||
Duvel | zaterdag 1 februari 2014 @ 12:14 | |
Bij 1200 V moet dat ding gewoon nog kunnen rijden, is Unom - 20%. OK, het vermogen zal behoorlijk begrensd zijn, maar rijden zal ie. | ||
b2py | zaterdag 1 februari 2014 @ 12:18 | |
Wijzigingen dienstregeling per 3 februari 2014: Besluit van NSR | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 1 februari 2014 @ 12:27 | |
Ach jongens, we denken wel dat het bij de spoorwegen lang duurt maar Rotterdam Zuid kom je straks ook twee jaar niet meer in met de auto: http://www.nu.nl/binnenla(...)twee-jaar-dicht.html | ||
Dr_Flash | zaterdag 1 februari 2014 @ 12:31 | |
Volgens mij is het 1174 Volt. Kan ook 1091 Volt zijn. Wie er het dichtste bij zit wint een reisdompelaartje in een bloemetjes-etui ![]() | ||
Mr_Klaasje | zaterdag 1 februari 2014 @ 12:32 | |
![]() | ||
Duvel | zaterdag 1 februari 2014 @ 12:34 | |
Wie wil er nou naar Zuid? | ||
Duvel | zaterdag 1 februari 2014 @ 12:35 | |
Rot op, ongeletterde! ![]() | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 1 februari 2014 @ 12:36 | |
Hoe krijg je ze er weer in is de vraag. | ||
Duvel | zaterdag 1 februari 2014 @ 12:37 | |
Met de metro? | ||
Anne | zaterdag 1 februari 2014 @ 12:38 | |
Zeg, Fles. Hoe staat het hiermee? PTA / Highlands Challenge #1 | ||
Dr_Flash | zaterdag 1 februari 2014 @ 12:44 | |
Weenie. Heb hem nog een paar keer aangesproken, ook op Facebook, maar geen reactie. Zal wel volgend jaar worden, ben inmiddels al met andere vakantieplannen bezig ![]() | ||
#ANONIEM | zaterdag 1 februari 2014 @ 12:46 | |
Dan kan je er meteen een rondje van maken. Ze zijn bezig met plannen om volgend jaar weer een ferry Schotland - Noorwegen te laten pendelen na 20 jaar niet. Wel een epische road/boat/traintrip krijg je dan NL/BE/FR/UK/NO/SWE/DK/DE/NL ![]() | ||
Mr_Klaasje | zaterdag 1 februari 2014 @ 12:47 | |
Waarschijnlijk ben je dan met een waterfiets sneller dan met de trein. | ||
#ANONIEM | zaterdag 1 februari 2014 @ 13:02 | |
Gewoon uitbreiden met ipv Denemarken via Finland / Rusland. Dan zal de auto in Rusland aan snot gereden worden door een of andere mongool die dronken staat van de vodka en wint de treingroep altijd ![]() [ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 01-02-2014 13:02:45 ] | ||
bjanaan | zaterdag 1 februari 2014 @ 14:29 | |
Kan ik morgen vroeg rond 8.00 met iemand meereizen op korting? (hij heeft een OV) | ||
b2py | zaterdag 1 februari 2014 @ 14:34 | |
Ik ga hier niet eens op antwoorden, ondanks dat ik het nu toch doe ![]() | ||
WhiteJoker | zaterdag 1 februari 2014 @ 14:41 | |
Hangt van het type vervoersbewijs af. Bedoel je met OV een OV-studentkaart (weekend?) of een OV-jaarkaart of gewoon een generiek kaartje? We hebben uiteraard veel meer informatie nodig. Over het algemeen geldt de volgende voorwaarde bij NS: Dat suggereert tenminste dat je inderdaad met korting op dat tijdstip mee mag reizen als zijn vervoersbewijs recht geeft op samenreiskorting. Dat kon je vast zelf ook wel op de site van de NS vinden... Kijk bijvoorbeeld eens op deze pagina. | ||
bjanaan | zaterdag 1 februari 2014 @ 14:42 | |
Studenten OV | ||
WhiteJoker | zaterdag 1 februari 2014 @ 14:44 | |
Het is niet heel ingewikkeld hoor. Als je even het linkje uit mijn vorige post pakt, heeft NS een heel stappenplan voor het reizen met NS. | ||
#ANONIEM | zaterdag 1 februari 2014 @ 16:06 | |
Met studenten week-ov, ja Met studenten weekend-ov, ja met ov jaarkaart, ja met ov weekendkaart, ja Vrijwel met alles behalve een los kaartje heb je tegenwoordig samenreiskorting ![]() | ||
WhiteJoker | zaterdag 1 februari 2014 @ 16:08 | |
Check! Maar OV kan eigenlijk alles betekenen. | ||
James1988 | zaterdag 1 februari 2014 @ 16:31 | |
De Fransen hebben een filmpje gemaakt van hun proef met een goederentrein van 1500 meter lang ![]() | ||
James1988 | zaterdag 1 februari 2014 @ 16:37 | |
Sneeuwchaos in Oostenrijk: Lienz: ![]() ![]() ![]() Villach: ![]() Nikolsdorf: ![]() Bron foto's: www.oe24.at | ||
Peterselieman | zaterdag 1 februari 2014 @ 16:38 | |
jammer dat er zo'n lelijke loc voor en middenin de trein zat | ||
James1988 | zaterdag 1 februari 2014 @ 16:38 | |
Ik ken lelijkere locs dan Prima's hoor ![]() | ||
Peterselieman | zaterdag 1 februari 2014 @ 16:40 | |
ik ook wel, maar het lijkt wel alsof de Alstom Prima door dezelfde pinda is ontworpen als de V250 | ||
James1988 | zaterdag 1 februari 2014 @ 16:43 | |
![]() Je hebt wel gelijk, de eerste generatie Prima's ziet er niet zo heel prima uit. Pardon the pun. ![]() Jammer genoeg is het Alstom niet echt gelukt om de tweede generatie Prima-locomotieven te verkopen, in totaal zijn er slechts 14 verkocht aan de Marokkaanse spoorwegen... ![]() | ||
dennistd | zaterdag 1 februari 2014 @ 19:29 | |
Ben ik vandaag in de Efteling, wil ik aan het eind van de dag nog even met de stoomtrein, rijdt dat ding niet meer... | ||
Kapitein_Schavuit | zaterdag 1 februari 2014 @ 19:36 | |
Stopt iets eerder ivm de watershow Aquanura. ![]() | ||
dennistd | zaterdag 1 februari 2014 @ 19:39 | |
Tja, op zich een logisch iets, maar kondig dat dan wel aan. Nu kwam ik aan op een leeg station, en ik dacht: het zit me niet mee... | ||
Kapitein_Schavuit | zaterdag 1 februari 2014 @ 20:07 | |
Normaal gesproken staat dat aangegeven bij de ingang van de stoomtrein. Maar goed, misschien we interessant voor hier en sinds vandaag online: http://www.eftepedia.nl/lemma/Efteling_Stoomtrein_Maatschappij | ||
James1988 | zaterdag 1 februari 2014 @ 20:13 | |
Reisinformatie door NS? ![]() | ||
_serial_ | zaterdag 1 februari 2014 @ 20:13 | |
Altijd gezellig een ritje in de IC die door versperring continue tegen rood aan zit te hikken. Ritje van 10 min wordt zo 25 min ![]() | ||
Mr_Klaasje | zaterdag 1 februari 2014 @ 20:21 | |
Afschaffen die IC's! | ||
Dr_Flash | zaterdag 1 februari 2014 @ 20:49 | |
klagende users afschaffen zal je bedoelen! ![]() | ||
Peterselieman | zaterdag 1 februari 2014 @ 20:51 | |
Daarvoor heb je aan het inzetten van Eva genoeg ![]() | ||
Socios | zaterdag 1 februari 2014 @ 20:58 | |
Over kruisende bewegingen... Waarom is de ontvlechting van de stoptreinen Leeuwarden - Sneek - Stavoren & Leeuwarden - Harlingen - Harlingen Haven op station/emplacement Leeuwarden weer ingetrokken? | ||
Peterselieman | zaterdag 1 februari 2014 @ 21:15 | |
misschien wel mede op voorspraak van de NS die vanwege het lange keren drie perrons in Leeuwarden wilde gebruiken? Vanaf 3 februari hoeft dat niet meer en wordt er weer 'kort' gekeerd met de IC's. | ||
Maxbet | zaterdag 1 februari 2014 @ 21:58 | |
Waar kan ik vinden wat voor mat er morgen in de 1900 zit? | ||
WhiteJoker | zaterdag 1 februari 2014 @ 22:02 | |
OVTijden.com heeft naast actuele data ook voorspellingen. Zo te zien is het merendeel DDZ en af en toe een ICMm. | ||
Maxbet | zaterdag 1 februari 2014 @ 22:05 | |
Perfect, thanks! Zo te zien alles DDZ dus dat is mooi, nog steeds niet ingezeten ![]() Edit: een paar ICMm inderdaad zie ik nu, maar niet op de tijden dat ik onderweg ben ![]() | ||
Duvel | zaterdag 1 februari 2014 @ 22:33 | |
| ||
Dr_Flash | zaterdag 1 februari 2014 @ 22:44 | |
![]() | ||
greavy | zaterdag 1 februari 2014 @ 22:45 | |
Staan al 10 minuten bij Groningen voor het rode sein met de GTW uit Leer. Een rangeerder heeft het NS-treinstel niet weggehaald, en de TRDL krijgt geen contact met die rangeerder. Onbekend hoelang dit gaat duren, aldus de omroep. Edit: na 11 minuten mogen we toch bezet spoor binnenkomen, voor een ICM staan we nu geparkeerd aan het perron | ||
dennistd | zaterdag 1 februari 2014 @ 23:15 | |
Ik heb geen laatste wagon gezien en ook geen Annabel... (maar ik had het nummer inderdaad in mijn hoofd zitten toen ik het bericht postte ![]() | ||
Frozen-assassin | zaterdag 1 februari 2014 @ 23:18 | |
Ziggy3!!! | ||
Dr_Flash | zaterdag 1 februari 2014 @ 23:53 | |
Ik kan nooit meer een trein missen zonder een verliefde glimlach ![]() | ||
Peterselieman | zondag 2 februari 2014 @ 00:55 | |
Gaat lekker bij de HTM. Weer een trammetje uit de rails ... http://www.nu.nl/binnenla(...)digd-ontsporing.html | ||
b2py | zondag 2 februari 2014 @ 01:11 | |
Nachtnet, fabeltastisch. | ||
DriekOplopers | zondag 2 februari 2014 @ 01:23 | |
Even voor de zekerheid: een VIRM waarvan het treinstelnummer met 95 begint, dat is toch een viertje? | ||
dennistd | zondag 2 februari 2014 @ 01:24 | |
Ja, 86 en 87 zijn zesjes, 94 en 95 zijn viertjes | ||
DriekOplopers | zondag 2 februari 2014 @ 01:32 | |
Mooi, dat dacht ik al, maar bij het uitstappen vergat ik te kijken of dat zo was. Uitpuilende IC Utrecht - Amsterdam. Een viertje, terwijl ook extra reizigers naar Schiphol mee moesten tot Duivendrecht. Ik zal trouwens verslag uitbrengen van een werkelijk schofterig slecht verlopen treinreis Schothorst - Amstel. | ||
b2py | zondag 2 februari 2014 @ 01:35 | |
Vanaf Amsterdam naar Utrecht was het goed geregeld, alleen maar dubbel. Ik had zelfs 12 bakken VIRM. | ||
DriekOplopers | zondag 2 februari 2014 @ 01:39 | |
Vertrek Utrecht 00:25 was een lullig viertje. Met staande reizigers op de balkons. | ||
b2py | zondag 2 februari 2014 @ 01:47 | |
Ik had 16:52 vertrek Amsterdam naar Utrecht. De nachttrein 00:58 Utrecht naar Amsterdam was een zesje en pastte prima. Inclusief dat swat team aan S&V. Toch altijd weer 'opvallend' dat het tuig dat in Amsterdam eruit wordt getrapt voornamelijk niet autochtoon is. | ||
James1988 | zondag 2 februari 2014 @ 02:28 | |
Scheelt weer in stookkosten ![]() Ik zag gisteren ook wat 'leuks' op Rotterdam Centraal: een extra trein naar Rotterdam Stadion voor het duel Feyenoord - Vitesse, die onderweg ook nog zou stoppen op Blaak. Het geheel bestond uit 7 bakken ICMm, waarvan het achteroplopende drietje helemaal vol zat. De gangpaden vol, de balkons zo vol dat de deuren niet meer dicht konden, je kent het wel. Bij het vooroplopende viertje was hetzelfde fenomeen waar te nemen bij de achterste twee bakken. De twee bakken daarvoor zaten ook zeer vol, maar puilden bij lange na niet zo uit als hetgeen erachter. Ik hoop echt dat die trein in Rotterdam is begonnen, en niet dat de mensen in die trein zo uit Arnhem zijn gekomen ![]() | ||
b2py | zondag 2 februari 2014 @ 02:57 | |
Supporterstreinen rijden Arnhem - Stadion direct zonder te stoppen te Blaak etc. Dit was een reguliere Centraal - Blaak - Stadion expresse. | ||
DriekOplopers | zondag 2 februari 2014 @ 03:01 | |
Zoals beloofd mijn observaties over een schandelijke reis: http://www.voorbeterov.nl/140202.php ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 2 februari 2014 @ 03:52 | |
Spoortje 2, zag hem nog staan ja. Ze waren flink onderbemand. Ik heb de trdl nog gebeld omdat 6b veilig had gekregen en er niemand op zat en nog sluitseintjes te zien waren. Ik stond op 7b en had 'haast' (genoeg te doen). Matig wel. | ||
Socios | zondag 2 februari 2014 @ 04:13 | |
Bedankt Peterselieman, men kan zeker niet tegelijk vertrekken van spoor 1 en spoor 2 en de vertreksporen van beide stoptreinen omdraaien? | ||
ziggyziggyziggy | zondag 2 februari 2014 @ 08:02 | |
Helaas. Ik ben niet eens in Groningen. | ||
greavy | zondag 2 februari 2014 @ 08:46 | |
de IC rg de randstad vertrok hierdoor ook te laat. Maar wij kwamen binnenrollen, en die vertrok. Geen overstap meer dus, waren een 30-tal reizigers niet blij mee.... Toen ik via de stationshal naar de Kiss en ride liep, zag ik wel een rangeerbeweging op het opstel met ICM... | ||
greavy | zondag 2 februari 2014 @ 09:47 | |
Ik denk dan dat je op het emplacement in de knoei komt. | ||
greavy | zondag 2 februari 2014 @ 09:49 | |
Heemschut fel tegen spoorvarianten bij Bathmen DEVENTER - De twee varianten met spoorroutes ten westen en oosten van Bathmen, waarbij in beide gevallen er een veertien meter hoge spoorboog moet komen, brengen grote schade aan het landschap met zich mee. Ook vanuit archeologisch oogpunt zijn er bezwaren. Dit stelt erfgoedvereniging Heemschut in de discussie over het Project Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), waarover de regering komende maanden een besluit neemt. Van de vier varianten voor het goederenvervoer door Oost-Nederland spreekt Heemschut zich uit voor de variant 'Kopmaken' in Deventer. De goederentreinen rijden over bestaand spoor tussen Deventer en Hengelo, maar de locomotief van de trein moet dan in Deventer ontkoppelen en vervolgens omrijden en aan de andere kant weer aankoppelen. Ook de variant Twentekanaal vindt Heemschut acceptabel. Daarbij rijden de goederentreinen via Zutphen naar Hengelo. http://www.destentor.nl/r(...)ij-bathmen-1.4201694 | ||
greavy | zondag 2 februari 2014 @ 09:49 | |
En we zijn weer vol :-) |