Bitlord | woensdag 31 juli 2013 @ 23:26 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Intercity's Den Haag - Brussel Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
Bitlord | woensdag 31 juli 2013 @ 23:26 |
In 2000 ging de ICE3 rijden tussen Amsterdam, Arnhem en Duitsland. De introductie van deze hogesnelheidstrein, die kort daarna werd doorgetrokken over de Neubaustrecke naar Frankfurt, betekende het einde van de Eurocity in ons land. De Eurocity is een internationale Intercity, de term wordt gebruikt in verschillende Europese landen. Er schijnen bepaalde eisen te bestaan voor het gebruik van de term. Deze grensoverscheidende trein moet vertrekken na 6:00 en aankomen voor 24:00 (want anders is het een EuroNight). Daarnaast schijnt de trein een gemiddelde snelheid te hebben van 90 km/h, klimaatbeheersing en restauratie aan boord. In Nederland waren sinds de afschaffing van de buurtlandtreinen en de Trans Europ Express de Intercities tussen Amsterdam - Utrecht - Arnhem - Roergebied - Keulen als Eurocity gekwalificeerd. Ik kan me herinneren dat in deze treinen ook daadwerkelijk een restauratiewagon aanwezig was. Naast de reguliere Eurocities Amsterdam - Keulen waren er ook twee Eurocities die verder reden. De dagelijkse EC Berner Oberland Amsterdam - Interlaken en daarnaast de EC (10)2 Rembrandt Amsterdam - Chur. Beide treinen bestaan in Nederland niet meer. Wel rijdt dagelijks nog een ICE van Amsterdam naar Basel op de grens van Frankrijk, Zwitserland en Duitsland. De Eurocity 2 rijdt niet meer in Nederland, maar nog wel in Duitsland. Dagelijks rijdt er nog steeds een Eurocity van het Zwitserse Chur naar het Noord-Duitse Hamburg. Deze trein rijdt eenmaal per week als Eurocity 2 (zondag) en rijdt dan helemaal door naar Kiel. Met de auto een afstand van minstens 1300 kilometer. De Eurocity doet er minstens 13 uur over en stopt onderweg 31 keer. In het filmpje de EC2 onderweg van Chur naar Kiel, op de linkerrijnstrecke bij St. Goar. De trein met Zwitserse rijtuigen (geen Panoramawagons meer!) wordt getrokken door een Taurus van MRCE, gehuurd door DB Fernverkehr. | |
Dr_Flash | woensdag 31 juli 2013 @ 23:26 |
Ik was heel snel weer terug ![]() | |
Bitlord | woensdag 31 juli 2013 @ 23:28 |
Heb ik er overheen gelezen of niet hier vertreld wat er nou eigenlijk was gebeurd? | |
James1988 | woensdag 31 juli 2013 @ 23:28 |
Had Alstom die toko niet pasgeleden overgenomen? | |
Darkwing_Duck | woensdag 31 juli 2013 @ 23:30 |
Ik citeer wiki
![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 31 juli 2013 @ 23:31 |
Weet je waar je trouwens tieveritus veel nieuws van Alstom tegenkomt? http://www.boursier.com/actualites/news-du-jour ![]() | |
Bitlord | woensdag 31 juli 2013 @ 23:32 |
Dan heb je alsnog dat probleem. Alhoewel ze volgens mij in Wuppertal met de zweefbaan ook gewoon een aanbesteding hebben gehouden. Overigens rijdt de Translohr ook in China, dus misschien maken ze er nu wel een kopie van... ![]() | |
Peterselieman | woensdag 31 juli 2013 @ 23:32 |
je zou het zeggen, maar er zijn toch al relatief veel ontsporingen geweest | |
Bitlord | woensdag 31 juli 2013 @ 23:33 |
Eerste regel die ik daar lees gaat over AB: http://www.boursier.com/a(...)ne-perte-140194.html | |
Mr_Klaasje | woensdag 31 juli 2013 @ 23:49 |
Met een relatief kleine maar wel plotselinge oneffenheid in het wegdek stuitert zo'n geleidingswiel natuurlijk gewoon van het geleidingsspoor af. | |
Peterselieman | woensdag 31 juli 2013 @ 23:55 |
zeker, maar mij lijkt de slijtage ook hoger te zijn omdat het wiel onder een hoek zijn werk moet doen en je eigenlijk altijd wilt dat wiel contact maakt met de rails. | |
Mr_Klaasje | woensdag 31 juli 2013 @ 23:56 |
Nu doet een treinwiel dat vrijwel standaard ook.. | |
Peterselieman | woensdag 31 juli 2013 @ 23:59 |
klopt, alleen hier moet je de wielen echt dwingen de rails te volgen. Doe je dat niet dan is het een stuurloos voertuig. Een treinwiel wordt door de druk wel op de rails gehouden, uitzonderingen daargelaten | |
Dr_Flash | woensdag 31 juli 2013 @ 23:59 |
Maakt niet echt uit ook. Persoonlijke omstandigheden ![]() | |
Bitlord | donderdag 1 augustus 2013 @ 00:04 |
ok. Ophef in Argentinië over afgeleide machinisten: http://nos.nl/artikel/535(...)pende-machinist.html | |
Dr_Flash | donderdag 1 augustus 2013 @ 00:12 |
Leuk filmpje hee. Oh wacht een nieuwslezer. Gezapigheid. Ik spreek toch geen Spaans. Jij wel? Maakt ook niet uit. Crap godver het duurt 35 minuten ![]() Welk doel dient dit? ![]() | |
Bitlord | donderdag 1 augustus 2013 @ 00:34 |
Je kan toch snel doorspoelen in Youtube waar je daaronder een thumbnail ziet van het beeld op die minuut. Zo zie je slapende machinsten en lui die gewoon een boek zitten te lezen. | |
ziggyziggyziggy | donderdag 1 augustus 2013 @ 00:34 |
Ik zie niet veel bijzonders, maar dat zal wel de combi klein schermpje plus crappy verbinding zijn. | |
Bitlord | donderdag 1 augustus 2013 @ 00:35 |
Laat dan maar ff zitten en lees alleeen het NOS-artikel (of niet ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 1 augustus 2013 @ 00:36 |
Wat een liefde weer.. ![]() | |
bork | donderdag 1 augustus 2013 @ 00:48 |
Ik mag nog ![]() 2 weken met the missus en jr. en dan nog 1 week met jr. Hanneke komt dan na haar conferentie ons oppikken in Neurenberg en dan is de smurf net op tijd voor een nieuw schooljaar terug in Países Bajos! | |
GlenSpey | donderdag 1 augustus 2013 @ 01:39 |
Allang weer terug van een weekje Cyprus met t vriendinnetje. Misschien over een paar weken nog een tripje voordat het harde werken weer gaat beginnen ![]() Midden september ga ik overigens voor het eerst reizigersdiensten rijden tijdens mijn stage bij de NS. Dus wees gewaarschuwd ![]() | |
ziggyziggyziggy | donderdag 1 augustus 2013 @ 02:07 |
Half augustus heb ik drie weekjes vrij. Week kamperen en twee weken wat klussen in huis en rondtoeren op de racefiets. | |
Dr_Flash | donderdag 1 augustus 2013 @ 08:00 |
-> R&P ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 1 augustus 2013 @ 08:54 |
Ik heb heel de nacht doorgezocht, maar ik heb het antwoord ![]() Alstom heeft 51 procent in handen Bron, tevens krantenartikeltje | |
Darkwing_Duck | donderdag 1 augustus 2013 @ 09:40 |
Hmm, ik zie trouwens dat ik met mn roadtrip zo' n beetje door het terrein van Lohr Industries heen rij? Iemand daar al weleens wezen kijken? In theorie zouden er nog 5 RATP stelletjes moeten staan die nog afgeleverd moeten worden | |
James1988 | donderdag 1 augustus 2013 @ 11:32 |
Serieus, welke idioot heeft dat geneuzel met die kaartservicecode die je moet ophalen bij een kaartautomaat bedacht? ![]() | |
_serial_ | donderdag 1 augustus 2013 @ 11:38 |
Opzich is dat best logisch, anders zou je zomaar van elke ov-chipkaart de reisgegevens kunnen inzien, dat lijkt me niet handig. | |
Frenk3nstein | donderdag 1 augustus 2013 @ 11:47 |
Wát een gemak voor de reiziger toch weer, die ov chipkaart ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 1 augustus 2013 @ 11:50 |
De terminologie kan echter wel wat meer 'user-oriented'. Kaartservicecode, wat? Zelfde geldt eigenlijk voor 'reizen op saldo'. Noem het gewoon 'Reizen met de OV-chipkaart' ofzo. En ook die reclame met: 'wel even activeren!'. Leg dan even uit wáárom het noodzakelijk is de chipkaart eenmalig te activeren voordat je in de trein kan reizen: namelijk omdat je aan dient te geven of je 2e of 1e klas wilt reizen... | |
James1988 | donderdag 1 augustus 2013 @ 11:53 |
Op OV-chipkaart.nl is het voldoende om geboortedatum en postcode/huisnummer in te vullen. ![]() | |
_serial_ | donderdag 1 augustus 2013 @ 11:57 |
Ja, die gegevens heeft OV-Chipkaart wel, en NS niet, makkelijker kunnen we het niet maken, wel moeilijker ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 1 augustus 2013 @ 11:58 |
Heeft iemand al eens de automaten van de NMBS gebruikt? Daar staat echt de meest gedateerde antieke software op die ik de laatste 10 jaar heb gezien, het is echt lachwekkend ![]() | |
dennistd | donderdag 1 augustus 2013 @ 12:00 |
Morgen rijden er weer drie Sziget-treinen: IC 13491 Utrecht v 8.47u Houten Castellum a 8.56u Houten Castellum v 9.02u Kaldenkirchen a 10.51u IC ???? Venlo v +/- 11.30u IC 13493 Utrecht v 13.51u Houten Castellum a 13.56u Houten Castellum v 14.02u Kaldenkirchen a 15.59u | |
AverageJoe | donderdag 1 augustus 2013 @ 12:04 |
Wat een ratten bij Railworks (Railsimulator Support). Echt een verbazingwekkend slechte 'support' houding en desk. Ik tip iedereen: koop niet bij Railworks. Als de software niet werkt krijg je geen support, alleen standaard gegenereerde e-mails met tips die toch niet werken. | |
KnightSolaire | donderdag 1 augustus 2013 @ 12:09 |
Er zijn sowieso maar weinig automaten toch? Tijdens mijn reisje in België vorig jaar had ik er maar een paar gezien. En één ervan was defect. ![]() Houten Castellum? ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 1 augustus 2013 @ 12:19 |
Nauwelijks ja, en al googlend kom ik erachter dat die krengen al stammen uit 1999 ![]() ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 1 augustus 2013 @ 12:20 |
Ja daar scheet ik ook een dikke drol op. Maar als je gewoon je bekende emailaddres opgeeft krijg je een "al geactiveerde kaartservicecode". Gelukkig hoef je maar 1 keer door die ellende heen, maar dat het ellende is, en niets met veiligheid of privacy maar alles met moeilijk doen en klantonvriendelijkheid te maken heeft, staat als een paal boven water ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 1 augustus 2013 @ 12:21 |
Nee, niemand. Je kunt namelijk alleen betalen met een Proton of een Bancontact. Niemand heeft dat. Echt niemand. | |
James1988 | donderdag 1 augustus 2013 @ 12:24 |
"Vroeger" (2010) kreeg je die kaartservicecode per e-mail, moest je die invullen, en was je klaar. In 2011 werd de eis dat je Reizen op Saldo op je kaart moest hebben staan, maar nog steeds was je klaar zodra die klotecode in je mailbox lag. En nu moet je eerst langs een kaartautomaat om die klotecode te 'activeren'. ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 1 augustus 2013 @ 12:24 |
Over betalen gesproken... Vanaf eind dit jaar moeten we toch met onze chipkaart kunnen betalen op de stations? Iemand daar nog iets over gehoord? | |
Dr_Flash | donderdag 1 augustus 2013 @ 12:33 |
Ik niet hoor ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 1 augustus 2013 @ 12:34 |
Wie wil dat? ![]() ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 1 augustus 2013 @ 12:37 |
Ik kwam er ook "per ongeluk" achter, ik was m'n go-pass vergeten op m'n kamer en dankzij de ontieglijk lange rij aan de loketten kwam ik op het idee de kosten van een kaartje te checken aan een automaat. Ik wilde namelijk even de keuze kaartje kopen of teruggaan voor go-pass afwegen. Ik heb er een prijs uitgekregen, maar vraag niet hoe. Het was echt een WTF ervaring. | |
WhiteJoker | donderdag 1 augustus 2013 @ 12:38 |
In Engeland hebben ze trouwens "Permit to Travel" automaten. Als het loket dicht is of de automaat defect, kan je met zo'n vergunning reizen. Minimale waarde is geloof ik 5 pence, maar de bedoeling is om zo dicht mogelijk bij de waarde van het normale kaartje te komen omdat je verplicht bent om die om te wisselen. Je betaalt dan het resterende bedrag.
| |
KnightSolaire | donderdag 1 augustus 2013 @ 12:41 |
Ik wil dat, snel en handig, pinnen duurt betrekkelijk lang (OV-chip is 1 seconde, pinnen minstens 10 seconden). | |
#ANONIEM | donderdag 1 augustus 2013 @ 12:48 |
Geen verre reizen hier. Wellicht in November een paar dagen Barcelona met het meisje. Verder een beetje sparen voor een koopwoning. | |
dennistd | donderdag 1 augustus 2013 @ 12:58 |
Ze zullen wel aan de kant moeten om de IC te laten passeren, en blijkbaar is het binnenspoor bij Houten daarvoor de beste plek. Daar kun je met 80km/h door de wissels, bij Geldermalsen maar met 40km/h | |
ReisT | donderdag 1 augustus 2013 @ 12:59 |
Ze zijn nu wel druk bezig nieuwe automaten neer te zetten. Van dezelfde leverancier als de DB-automaten dus hopelijk werken die wel fatsoenlijk. Het worden er ook veel meer: in 2014 moeten elk Belgisch station minstens één automaat hebben. | |
KnightSolaire | donderdag 1 augustus 2013 @ 13:02 |
Ah, op zich logisch ![]() Zie je trouwens ook best vaak dat vertraagde IC's in Houten de Sprinters inhalen (wat normaal al in Geldermalsen gebeurt, maar waar de Sprinters nu niet meer hoeven te wachten op zo'n vertraagde IC). Erg handig zo'n extra inhaalmogelijkheid. Ook omgeleide ICE's enzo knallen in Houten/Houten Castellum geregeld de Sprinters voorbij. | |
James1988 | donderdag 1 augustus 2013 @ 13:30 |
Ik heb een nieuwe OV-chipkaart gekregen, om mijn reisgeschiedenis in te zien op "Mijn NS" mocht ik vanochtend na het aanvragen van die klotecode eerst nog eens langs een kaartautomaat. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 1 augustus 2013 @ 13:31 |
Dan kunnen we dus vaststellen dat de dienstverlening in de laatste maanden NOG kutter geworden is op dat gebied. | |
de__vakantieman | donderdag 1 augustus 2013 @ 13:41 |
Darkwing, THanks voor je advies! Gelukt. De treinen hebben hier airco, maar die heeft niet genoeg capaciteit waardoor het alsnog een dikke oven is. Bah! Verder viel me op dat ze hier meerdere soorten treinen hebben waaronder frecciarossa maar ook italo wat beiden hsl treinen zijn. Wat is het verhaal daarachter? | |
Peterselieman | donderdag 1 augustus 2013 @ 13:41 |
bij de NS-automaten kost pinnen tegenwoordig bijna twee uren ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 1 augustus 2013 @ 13:51 |
Simpel, bij hun zijn ze allebei intact gebleven. Wij hadden ook 2, wat? 3 verschillende HST's kunnen hebben, maar eentje lepra'de uitelkaar. Heb je weleens he ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 1 augustus 2013 @ 13:52 |
Mooi tijd om je kaartservicecode ondertussen op te halen, te activeren, glad te poetsen, te kwadrateren of weet de Here God veel wat er verder allemaal nog mee moet gebeuren ![]() | |
dennistd | donderdag 1 augustus 2013 @ 13:58 |
Belgische treinmachinist vergeet te tankenIk neem toch aan dat er wel een lampje gaat branden en een piepje hoorbaar is... | |
Peterselieman | donderdag 1 augustus 2013 @ 13:59 |
neuh, ze hebben wel een lampje om aan te geven wanneer het weer tijd voor pauze is ![]() | |
Bitlord | donderdag 1 augustus 2013 @ 14:02 |
De Frecciarossa, Frecciabianca en Frecciaargento zijn alledrie HSL-treinen van de staatsspoorwegen FS/Trenitalia. Rossa rijdt op de echte HSL-lijnen, de Argento ook maar ook lange stukken op normaal spoor en is soms voorzien van kantelbakinstallaties om sneller door de bochten te kunnen. De Frecciabianca is gewoon een opgevoerde Intercity. De .Italo is ook een pure HSL-trein als de Frecciarossa, maar is een particulier initiatief en concurreert dus met de Frecciarossa. En dat lukt ze vooralsnog goed. | |
Dr_Flash | donderdag 1 augustus 2013 @ 14:16 |
DAAR gaan de lampjes en de piepjes ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 1 augustus 2013 @ 14:16 |
En een auto power cutoff als het weer tijd voor een staking is ![]() | |
Peterselieman | donderdag 1 augustus 2013 @ 14:26 |
Precies. Hiermee zijn ze hun tijd ver vooruit ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 1 augustus 2013 @ 14:42 |
Die hebben echt wel oog voor dingen die belangrijk zijn ![]() | |
ReisT | donderdag 1 augustus 2013 @ 15:17 |
![]() | |
KnightSolaire | donderdag 1 augustus 2013 @ 17:30 |
Ze hebben wel vertrouwen in hun eigen product daar bij AnsaldoBreda....Bron | |
James1988 | donderdag 1 augustus 2013 @ 18:23 |
In plaats van in hoger beroep te gaan kunnen ze zich beter eens met die treinen bezig gaan houden. Het contract met NSFSC staat tenslotte nog steeds... | |
Dr_Flash | donderdag 1 augustus 2013 @ 20:41 |
zeker als ze zelf denken dat er nog zicht is op afname ![]() | |
greavy | donderdag 1 augustus 2013 @ 21:50 |
![]() LOCON 9702 met vuiltrein 50072 Locon heeft enige tijd al de ex-NSR 683 -> ex-RRF 5 in dienst voor de vuiltreinen tussen Apeldoorn en de Apeldoornse VAM. Locon heeft later nog de ex-NSR 676 -> ex-RRF 4 overgenomen, waarop die voor een grote revisie én aanbrengen van de huisstijl. Nadat de loc klaar was, en een proefstart bij Jacko Fijn Techniek in Wezep geslaagd was, is deze locomotief naar Apeldoorn gebracht. De ex-RRF 5, nog steeds in oude kleurstelling, is vervolgens naar Jacko Fijn Techniek gebracht voor eenzelfde metamorfose en revisie. Oorspronkelijk was het plan deze 9702 naar Wijster te brengen voor het rangeerwerk aldaar, maar de Apeldoornse rangeerlok had erg dringend onderhoud nodig, een maand volbrengen zou erg lastig worden, zoals de machinist van vandaag ook weer beaamde. De machinist was alleen niet zo onder de indruk van deze loc, hij reed maar op halve kracht .... ![]() LOCON 9904 + Vuiltrein 50092 Nadat de machinist met de 9702 te Apeldoorn was gearriveerd, wordt het rangeerlokje weer op zijn vaste plaats neergezet, waarna de Elok tegen de trein gezet wordt. Vandaag gelukkig (inmiddels de enige?) schone 9904, die ons passeerde bij Diepenveen, opweg naar Wijster. Oh, en niks tegen Deventer. Maar wat een stoplichten hebben zij daar ![]() | |
Dven | donderdag 1 augustus 2013 @ 21:51 |
Morgenavond de treinreis des doods ![]() Zal een update geven op het moment dat ik in Budapest in de Railjet stap ![]() | |
DriekOplopers | donderdag 1 augustus 2013 @ 22:00 |
ns.nl: De snelbussen stoppen niet op tussengelegen stations. ![]() | |
Peterselieman | donderdag 1 augustus 2013 @ 22:01 |
ik vind het knap | |
JDude | donderdag 1 augustus 2013 @ 22:04 |
"Uiteindelijk kwamen sommige reizigers met drie uur vertraging aan". Waar de rest zich nu bevindt is onbekend. | |
Bitlord | donderdag 1 augustus 2013 @ 22:11 |
Of was bang voor een aanrijding op die gevaarlijke overweg bij het station, had geen doorgaande remleiding en reed daarom.zo zachtjes? | |
Dr_Flash | donderdag 1 augustus 2013 @ 23:00 |
Railjet is niks mis mee hoor ![]() | |
Dven | donderdag 1 augustus 2013 @ 23:03 |
Maar alles wat ik daarvoor heb wel ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 1 augustus 2013 @ 23:09 |
Ah zo, okee ![]() | |
Peter | vrijdag 2 augustus 2013 @ 00:40 |
leuke platen ![]() Wat vind je van de omgeving van Diepenveen? ( mijn geboortestreek) | |
greavy | vrijdag 2 augustus 2013 @ 04:07 |
Doet me een beetje denken aan Friesland, lekker landelijk ![]() | |
greavy | vrijdag 2 augustus 2013 @ 04:07 |
Als de machinist het zelf roept, mag ik het toch wel gaan geloven hè. | |
Bitlord | vrijdag 2 augustus 2013 @ 05:49 |
Mmm, dan zou dat inderdaad wel eens kunnen ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 2 augustus 2013 @ 07:40 |
Ik zit op dit moment voor het eerst in de translohr van parijs. Wat een concept zeg ![]() ![]() ![]() | |
Ajaxfan | vrijdag 2 augustus 2013 @ 07:40 |
Was dit al bekend:Wat nou extreme hitte..... | |
DriekOplopers | vrijdag 2 augustus 2013 @ 09:13 |
Ja. Een aanfluiting. Zwaktebod dat geen enkel doel dient. Voor Beter OV is behoorlijk pissed:"Heel is heel en kapot is kapot." En met die wisselsanering wordt het alleen nog maar erger. http://www.voorbeterov.nl/130723.php Groeten, Driek. | |
bork | vrijdag 2 augustus 2013 @ 09:14 |
Victor india november golf echo romeo victor echo romeo foxtrot | |
DriekOplopers | vrijdag 2 augustus 2013 @ 09:21 |
![]() | |
Litpho | vrijdag 2 augustus 2013 @ 09:22 |
Het wachten is nu op de "je had niet kunnen weten hoe erg het was geweest als we niet preventief hadden geruimd" reakties ![]() | |
James1988 | vrijdag 2 augustus 2013 @ 10:13 |
In de trein werd het net ook omgeroepen, gevolgd door gelach vanuit het rijtuig. ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 2 augustus 2013 @ 10:47 |
Zou NS het uitgespaarde SLT nu elders inzetten om daar V'tjes te vervangen? Nah. | |
Peterselieman | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:02 |
nope. Het enige mat dat met dit weer met bosjes langs de kant staat is DDZ | |
icloud | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:02 |
Het zijn een beperkt aantal trajecten, en die zijn zorgvuldig uitgekozen op de technische staat van de betreffende lijn. Mvbov bediend zich dus weer van de wilders methode, lekker hard kankeren, voorpagina scoren en halve waarheden vertellen, op hun website lijkt het alsof er in het hele land word uitgedunde, het zijn max 10 trajecten. | |
Peterselieman | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:05 |
het zijn altijd dezelfde trajecten waar preventief treinen sneuvelen. Dat heeft niets met de technische staat te maken, maar met het gemak, omdat het kan. Het is triest dat men anno 2013 er niet in slaagt om zowel op warme als koude dagen de beloofde treindienst te onderhouden. | |
Bitlord | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:08 |
Had ik dat filmpje uit Padua hier al gepost? Hoe de baan er uitziet over een paar jaar? | |
KnightSolaire | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:11 |
Ik vind de Twitter-support van NS wel steeds slechter worden. Er werken nu veel meer mensen, maar hun kennis over de treinen, het spoor etc. is beduidend lager. Nu lees ik één van de medewerkers claimen dat in "bijna alle treinen" stopcontacten zitten in de eerste klas. Wat een onzin. Alleen in de IC's en dan alsnog niet in het overgrote deel van het VIRM, dat een aanzienlijk deel van het intercitypark uitmaakt. Zucht. | |
dennistd | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:14 |
Er wordt geklaagd over de nieuwe gespreksregels (o.a. NAVO-alfabet gebruiken): http://www.volkskrant.nl/(...)preksregels-NS.dhtml | |
icloud | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:15 |
Nee het heeft wel met de technische staat te maken, deze trajecten liggen er geheel of gedeeltelijk zeer slecht bij en zijn rijp voor spoorvernieuwing, daarom zijn het altijd de zelfde trajecten, want je schiet er eigenlijk niks mee op puur dienstregeling technisch gezien. | |
Dr_Flash | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:17 |
Dat hoor je altijd. Er rijden ook snelbussen tussen Enschede en Drienerlo. Tsja. | |
Dr_Flash | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:18 |
Kansloze hoerigheid idd. | |
icloud | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:18 |
Hij zou zich beter hier http://www.volkskrant.nl/(...)preksregels-NS.dhtml eens mee bezig kunnen houden, maar daar hoor je die gasten niet over, te moeilijk zeker. | |
Peterselieman | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:19 |
waarom vind er dan geen grootschalige spoorvernieuwing plaats dan? Het moet namelijk niet zo zijn dat de reiziger de dupe wordt van uitgesteld onderhoud en als de baan echt zo slecht is, waarom wordt er dan niet preventief gesneden in de gewone dienstregeling? En als dat niet hoeft, dan hoeft het ook niet op een dag waarop het toevallig net iets warmer is dan normaal | |
Dr_Flash | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:20 |
Nee, je zit ernaast. Want het had best kunnen lukken. Wat pas echt triest is, is dat men het niet eens probeert. | |
icloud | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:22 |
De baan is niet zo slecht dat een normale dienstregeling niet mogelijk is, je zou het inprincipe nog 5 jaar kunnen uitstellen, echter bij grote warmte en kou zet alles uit of krimpt het en dan zijn deze trajecten het haasje, en gaat het eerder kapot dan op een vernieuwd traject simpelweg door ouderdom, hierbij verwijs ik graag naar een week geleden waarbij een aantal oudere trajecten massaal te maken kregen met technische pech wat leidde tot geen treinverkeer. Geld en prioriteiten zijn de redenen waarom het niet gebeurd, prorail heeft wel andere dingen aan hun hoofd, het lijstje waar ze mee bezig zijn is eindeloos. | |
Peterselieman | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:26 |
als het lange tijd extreem warm zou blijven zou ik je gelijk kunnen geven voor het preventief snijden, maar nu hebben we het over één dag die niet eens de warmste dag ooit gaat worden (al is zoiets voor de derde keer dit jaar aangekondigd door de mensen die van het weer een sensatie proberen te maken). | |
Ireyon | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:29 |
Ga weg. | |
icloud | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:30 |
Bij de bovenleiding en portalen zitten kleine scheurtjes die je met het menselijk oog niet ziet(volgens mij heeft prorail apparatuur om die op te sporen) als gevolg van metaalmoeheid, door de warmte kunnen die scheuren extreem uitzetten en zelfs leiden tot het scheuren van het metaal, met alle gevolgen van dien, uiteraard is dit vooral theorie maar op oudere lijnen is dit zeker geen scenario wat niet kan gebeuren. Een dag echte warmte is voldoende om uit te zetten met bovenstaande gevolgen. | |
Regenjas | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:30 |
icloud, je verhaal is onzin. De reden dat het gebeurt is dat bleek dat de situatie van maandag 22 juli, toen er bovengemiddeld veel hittegerelateerde storingen waren, slechts met moeite was af te handelen door de bijsturing. Door treinen te schrappen heeft de bijsturing bij storingen minder treinen af te handelen waardoor het verkeer beheersbaarder blijft. | |
Dr_Flash | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:30 |
Wat een gelul. | |
James1988 | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:32 |
Dus... AnsaldoBreda tekent bij het hof in Arnhem beroep aan tegen de beslissing van het hof in Utrecht. Wat is dat nou voor strategie ![]() | |
icloud | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:33 |
de schipholtunnel is 4 keer gecontroleerd op scheurtjes met speciale apapratuur en jij noemt het gelul? wie heeft er gestudeerd voor de metaalkant? jij of ik? Dat jij niet de technische kennis hebt om het te controleren is niet mijn probleem. | |
Peterselieman | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:36 |
dat valt genoeg mee. In de winter zou het spul veel meer moeten lijden, omdat je daar omstandigheden kunt hebben van vocht dat bevriest en weer ontdooit. een paar ingrepen zou het al een stuk eenvoudiger kunnen maken: minder ingewikkelde personeelsroosters (die niet aan wekelijkse variatie in hoeven boeten) en meer capaciteit voor de bijsturing. | |
Dr_Flash | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:37 |
Dat kan niet. Je kunt alleen in "hoger" beroep gaan bij een "hogere" instantie. Waarschijnlijk bedoelen ze "de rechtbank van Utrecht". Anders kan het niet ![]() ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:37 |
- niet relevant in deze discussie - [ Bericht 96% gewijzigd door Anne op 02-08-2013 11:51:34 ] | |
dennistd | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:39 |
Maar een hoger beroep wordt toch altijd behandeld door een andere rechtbank? | |
Dr_Flash | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:40 |
Uiteraard, namelijk door een hogere ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:40 |
Leuke foto's wel op het AnsaldoBreda-twitteraccount. Zouden ze gewoon verder sleutelen aan de V250's?![]() ![]() | |
Ajaxfan | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:41 |
Zeggen dat je materiaal zo onbetrouwbaar als de pest is en je seinen + wissels bij elke graden boven / onder ideaal het begeven is ook een manier. | |
James1988 | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:43 |
Dat zijn ze verplicht: NMBS mag het contract hebben opgezegd, maar het contract met NS Financial Services (NSFSC) bestaat nog. Als AB niet verder bouwt plegen ze contractbreuk. | |
Dr_Flash | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:44 |
Bovendien, ze sturen zelf aan op afname van alle bestelde stellen. Moeten ze wel zorgen dat er wat af te nemen is natuurlijk. | |
KnightSolaire | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:47 |
Nou, ben benieuwd hoe het vordert. Zijn er ook nog steeds AB-mensen aan de reeds afgenomen stellen aan het sleutelen dan? Of zie ik dat verkeerd? Want die zijn nog niet goed.. | |
Cherna | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:52 |
Je hebt gelijk. Dit soort discussies voeren met mensen die niets van metallurgie af weten is totaal zinloos. | |
Anne | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:53 |
Letten jullie op jullie toonzetting. | |
Dr_Flash | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:56 |
Ja hoor, ben alweer weg. | |
ReisT | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:58 |
Alleen worden er vandaag zo weinig treinen opgeheven (ik zie vooral spitstreinen in die lijst) dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat het helpt. | |
icloud | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:58 |
- doe eens normaal - [ Bericht 97% gewijzigd door Anne op 02-08-2013 12:20:54 ] | |
icloud | vrijdag 2 augustus 2013 @ 11:59 |
daarom is het verhaal van regenjas ook totale onzin. | |
Peterselieman | vrijdag 2 augustus 2013 @ 12:00 |
Nog gefeliciteerd he ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 2 augustus 2013 @ 12:04 |
Eh nee, zou je dat willen doen? Hier of in het tramtopic waar het misschien meer op zijn plaats is... alhoewel... ![]() | |
James1988 | vrijdag 2 augustus 2013 @ 12:05 |
Misschien moeten we 'treinentopic' maar veranderen in 'spoorwegentopic', want zowel het tram- als het metrotopic zijn zowat dood terwijl het hier toch best wel leeft. ![]() | |
Cherna | vrijdag 2 augustus 2013 @ 12:07 |
Breek me de bek niet open. Deze gespreksdiscipline is gebaseerd op de luchtvaart. Maar in onze Nederlandse taal zeer verwarrend. Maar BRUSSEL hat gesagt. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 2 augustus 2013 @ 12:07 |
Er had inderdaad op de site van MVBOV kunnen gaan dat het om een aantal trajecten gaat, nu lijkt het alsof heel het land in puin ligt.... ![]() De hoekse lijn kennende zal er in ruil daarvoor wel verlengd mat rijden en ook nog eens allemaal door naar hoek strand... | |
Darkwing_Duck | vrijdag 2 augustus 2013 @ 12:11 |
Ik bedoelde eigenlijk eerder sarcastisch dat dat ding ook misschien niet voor een tram door kan gaan, ik vind de rijtuigen van binnen heel mooi, begrijp me niet verkeerd (Met glas tot aan enkelhoogte zonbeetje ![]() ![]() Misschien ziet de seksindustrie er wat in...hoef je alleen maar op elkaar te liggen en de tram te laten rijden, de rest gaat van zelf, grote ramen zijn er al in tenslotte, rood tl ballekie erin.... en klaar... ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 2 augustus 2013 @ 12:13 |
Zegmaar een geautomatiseerd rijdend pools afwerkhok.... | |
Anne | vrijdag 2 augustus 2013 @ 12:21 |
Dankje ![]() | |
icloud | vrijdag 2 augustus 2013 @ 12:22 |
Normaal kijk ik nooit naar de rommel op de fp maar de twee moet ik even quote
| |
dennistd | vrijdag 2 augustus 2013 @ 12:22 |
Er zullen wel treinen opgeheven worden vanwege de hitte en vervolgens extra treinen ingelegd worden vanwege de grote drukte naar het strand (vanwege diezelfde hitte...) | |
DaMart | vrijdag 2 augustus 2013 @ 12:29 |
Tussen Haarlem en Zandvoort rijdt inderdaad een extra treinserie volgens de actuele vertrektijden. Dus dat zijn dan 6 treinen per uur. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 2 augustus 2013 @ 12:33 |
Ondertussen in La Haye ![]() ![]() Edit, ik had, als ik dit wist, eerst naar het andere eindpunt van zo een lijn gereden voor een zitplaatsje ![]() | |
_serial_ | vrijdag 2 augustus 2013 @ 12:42 |
Omdat er ook af en toe wel eens gelachen mag worden : ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 2 augustus 2013 @ 13:09 |
Ondertussen stoppen er te Utrecht Leidsche Rijn geen treinen. Eén van de twee Sprinterseries is vervallen door een wisselstoring: en dat is precies die serie die op Leidsche Rijn halteert. De andere Sprinters rijden het station voorbij. | |
ReisT | vrijdag 2 augustus 2013 @ 13:13 |
Die andere sprinter kan toch makkelijke een extra stop maken? Die IC Rotterdam-Utrecht die je daarmee normaal gesproken in de weg zou zitten rijdt vandaag niet! | |
_serial_ | vrijdag 2 augustus 2013 @ 13:15 |
Waarschijnlijk ligt de wissel in een bepaalde richting vast, waardoor treinen niet langs het perron kunnen komen. | |
ReisT | vrijdag 2 augustus 2013 @ 13:19 |
Als die sprinter in Vleuten en Terwijde kan stoppen komt die ook langs het perron van Leidsche Rijn. Daar liggen nergens wissels tussen! | |
KnightSolaire | vrijdag 2 augustus 2013 @ 13:20 |
Hmm, ik zie op Twitter dat de andere serie er kennelijk tóch een extra stop maakt, maar dat wordt niet in de actuele reisinformatie vermeldt... | |
Peterselieman | vrijdag 2 augustus 2013 @ 13:32 |
of heb je de plaat in Scheveningen geschoten? ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 2 augustus 2013 @ 13:42 |
Die samenwerking tussen NS en ProRail kan trouwens wel beter. NS schat dat de stroomstoring tussen Den Bosch en Geldermalsen aanhoudt tot 18:00 (!), ProRail houdt het op 14:00. Hmm. | |
ReisT | vrijdag 2 augustus 2013 @ 13:46 |
NS rekent de extra tijd mee die ze nodig hebben tot ze weer volgens de normale dienstregeling kunnen rijden? | |
Darkwing_Duck | vrijdag 2 augustus 2013 @ 13:53 |
Nee, van de NOS site geplukt. Ik ben nu onderweg naar Parijs om door te reizen naar luchthaven Charles de Gaulle, al twijfel ik nog of ik op de RER B stap of op de shuttlebus om daar te komen...klimaattechnisch gezien dan. T zit allebei in mn zomervrij abbo ![]() | |
icloud | vrijdag 2 augustus 2013 @ 13:55 |
rer b [ Bericht 11% gewijzigd door icloud op 02-08-2013 14:02:04 ] | |
icloud | vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:06 |
Mag ik hier even kotsen op de storing informatie voorziening op de ns website. Er staat constant Amsterdam C-Koeln Hbf-Frankfurt en muenchen. Toen ik erna vroeg waarom dit niet gewoon Keulen en München kan zijn kreeg ik dit antwoord: Ik weet het technische verhaal niet helemaal. Waarschijnlijk is deze letter in tekenset van website niet beschikbaar. ^TS het is toch belachelijk dat anno 2013 een website niet de juiste tekenset heeft? zeker als het om Keulen gaat want daar is geen andere letter voor nodig die niet in de normale tekenset staat. Zeer onprofessioneel. | |
Litpho | vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:11 |
Staat er een datum bij? | |
James1988 | vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:12 |
In het Duits mag een Umlaut (de trema) worden vervangen door een E. | |
icloud | vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:14 |
I know maar anno 2013 moet een website gewoon een umlaut kunnen weergeven. Daarnaast keulen heeft geen umlaut maar word ook slordig geschreven. | |
Litpho | vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:15 |
Köln wel en ik vermoed dat men dat heeft geprobeerd te schrijven ipv. het nederlandse Keulen. | |
James1988 | vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:15 |
Köln? ![]() | |
icloud | vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:16 |
De taalunie schrijft keulen voor ![]() ![]() ![]() ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:18 |
![]() ProRail heeft trouwens inmiddels de schatting ook aangepast naar 18:00. Bij NS zijn ze gewoon sneller, kennelijk. E: Oh, en toen was de storing voorbij. Toch rond 14:00 geworden dus. ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:19 |
Taalunie kan de boom in als het op plaatsnamen aankomt. | |
icloud | vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:22 |
Goed ze maken wat fouten bij wezet rijsel of duinkerke en nog wat meer, maar in dat geval is keulen en munchen het enige juiste.(munchen met umlaut die ik nu niet vind) | |
Peterselieman | vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:27 |
tot je naar Köln wilt reizen, maar dat niet kunt vinden omdat je Keulen hebt ingevoerd | |
James1988 | vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:28 |
De nette oplossing is natuurlijk om aliassen in te voeren zodat je het juiste station toch wel vindt. Zoek maar naar Kopenhagen of Koebenhaven. | |
icloud | vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:28 |
Het is toch onlogisch om een lijst op te stellen met vertaalde plaatsnamen om er vervolgens altijd van af te wijken ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Keulen is al jaren de officele vertaling en zou dus overal in Nederland en zeker bij (semi) overheidsbedrijven gebruikt moeten worden. Koebenhaven ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Litpho | vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:31 |
De NS is geen (semi) overheidsbedrijf wanneer dat zo uitkomt, dat weet je best ![]() | |
James1988 | vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:31 |
De website van NS Hispeed heeft ook een Engelstalig gedeelte, misschien heeft dat er wat mee te maken. edit: die kent Cologne en Koeln, de Nederlandse kent Keulen en Koeln. Maar dan weer geen Köln. ![]() Excuus, het is Koebenhavn H. | |
ReisT | vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:37 |
Het is niet verplicht om plaatsnamen te vertalen. Als een bedrijf er voor kiest om consequent de onvertaalde namen te gebruiken dan is daar niets mis mee. (Het idee van zo'n lijst is: ALS je vertaalde namen gebruikt, doe het dan goed.) | |
Peterselieman | vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:37 |
In Nederland zijn de Nederlandstalige plaatsnamen lang niet altijd meer gebruikelijk, al houden sommigen daar nog krampachtig aan vast en dan komen ze met hun TomTom in de problemen ![]() neuh. De systemen zouden alle gangbare namen moeten herkennen ![]() | |
icloud | vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:37 |
nshispeed herkent alleen kopenhagen! | |
James1988 | vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:40 |
"Koebenhavn H" herkent de site ook. ![]() | |
Litpho | vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:42 |
En anders is er altijd nog Eva ![]() | |
ReisT | vrijdag 2 augustus 2013 @ 15:00 |
De maffe boekingsmodule van die site kent alleen "Kopenhagen Luchth. Kastrup" en "Koebenhavn H". Alleen "Kopenhagen" snapt-ie niet. Dat terwijl de reisplanner op dezelfde site wel gewoon alle gangbare namen kent. (Wat natuurlijk niet gek is, dat is gewoon HAFAS.) | |
greavy | vrijdag 2 augustus 2013 @ 15:12 |
De machinist heeft zelf wat onkunde over het materieel. Volgens technici zou het gaan om "bedieningsfout serie-parallelschakeling", waardoor je dan inderdaad halve kracht rijdt. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 2 augustus 2013 @ 15:20 |
Dat NAVO-alfabet gebruiken we al langer, dat is het probleem niet. Het gaat vooral om het uitspreken van cijferreeksen en het verplicht gebruiken van over en sluiten. | |
Peter | vrijdag 2 augustus 2013 @ 15:24 |
Liever één-drie Alpha dan Delta-Echo-Romeo-Tango-India-Echo-November Alpha ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 2 augustus 2013 @ 15:26 |
Nou ja, ik ga verder niet uitweiden, want de baas leest mee. Maar met "dertien" was niets mis. | |
James1988 | vrijdag 2 augustus 2013 @ 15:29 |
Cijfers zijn in het Nederlands niet zo moeilijk. Zelfs een (voor perrons) hoog getal als 35 is amper mis te verstaan. Ik kan me zo voorstellen dat dat in het buitenland anders is, het getal 98 is in het Frans quatre-vingt dix-huit, letterlijk vertaald: 4 20 10 8. ![]() | |
Cherna | vrijdag 2 augustus 2013 @ 15:38 |
Maar dat is ook het probleem. Als machinist heb ik er veel moeite mee. Met het aannemen van een aanwijzing gebruikte gisteren de TRDL na iedere zin over maar ik kon wel niet aan het woord komen om zijn zin te herhalen. En normaal is het zo dat bij over de ander aan het woord kan komen. En dan de kilometeringen 1-2 punt nul, of spoornummers etc. Je moet erg oppassen. Nee in de UK taal is dit geheel anders. En een gesprek voeren waarom ik nog geen veilig heb of er is iets aan de hand is al helemaal dramatisch met het over en sluiten. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 2 augustus 2013 @ 15:41 |
Dan deed die trdl het ook niet helemaal goed, na over moet je je mond houden. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 2 augustus 2013 @ 15:43 |
Waar rijd jij eigenlijk, Cherna? Heb ik je wel eens aan de lijn kunnen hebben gehad? | |
Cherna | vrijdag 2 augustus 2013 @ 15:48 |
Nou, ik neem het hem ook niet kwalijk. Het is een duplex verbinding en dan is het erg vreemd om over en sluiten te gebruiken. Maar hij/zij gaf me een aanwijzing Aki/Ahob. En na iedere opdracht die in die aanwijzing vermeld staat klonk het over. Maar ik kon het niet herhalen(kreeg er de kans niet voor. Nu schrijf ik het op en kan dan de gehele aanwijzing in een keer herhalen. Maar in het verleden herhaalde ik na iedere aparte opdracht van die aanwijzing zijn uitspraak. Ik vond dat persoonlijk veel beter werken. Maar goed het kan een kwestie van tijd zijn. Maar er zal zeker nog aandacht aan geschonken moeten worden. | |
Cherna | vrijdag 2 augustus 2013 @ 15:50 |
Alkmaar, Maastricht, Heerlen, Rotterdam ,Den Haag, Nijmegen, Venlo, Roosendaal, Arhnhem, Leiden, Eindhoven etc. E alles wat op die routes ligt. Dus ook Deurne, Beverwijk etc. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 2 augustus 2013 @ 15:51 |
De laatste tijd vraag ik gewoon wat de mcn het prettigst vindt: helemaal oplezen en dan laten herhalen of regel voor regel. Dat werkt meestal wel, scheelt weer onduidelijkheid. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 2 augustus 2013 @ 15:52 |
Niet mijn territorium dus. Daarvoor moet je voorbij Assen of Grou. | |
Cherna | vrijdag 2 augustus 2013 @ 15:54 |
Kijk dat is mooi om te horen. Want als ik moet schrijven en een TRDL klakt gelijk de gehele aanwijzing door de telerail dan moet ik alsnog weer alles laten herhalen. Er zijn TRDLs bij die te snel zijn met het oplezen zodat je bijna de kans niet krijgt om te schrijven dat verplicht is volgens de nieuwe formulieren. | |
Cherna | vrijdag 2 augustus 2013 @ 15:57 |
Okies jammer. Maar ik heb wel begrip voor een TRDL. Vaak wezen kijken in Eindhoven al is het maar om te zien wat zij allemaal zo uitvoeren. En dat helpt. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 2 augustus 2013 @ 16:03 |
Goede zaak. Ik probeer bij bekende machinisten ook altijd mee te liften in de cabine. Kennis van en begrip voor elkaars werk is zo belangrijk. | |
Bitlord | vrijdag 2 augustus 2013 @ 16:06 |
![]() Je moet er maar zin in hebben met dit weer.... ![]() Wegens de extreme hitte zet NS minder reisinfo in. | |
Cherna | vrijdag 2 augustus 2013 @ 16:27 |
Dit. Een goede samenwerking is echt noodzakelijk. En tot nu toe moet ik zeggen dat ik in de 12 jaar nog nooit een aanvaring heb gehad met een TRDL. Nou ja eentje dan in Hoofddorp opstel. Die me bij een vertraging bij binnenkomst al veilig zette. En dit terwijl ik trek-trek nog moest ombouwen en beproeven. Maar als de loc plat ligt werkt ook de telerail niet meer. Hij kreeg me niet te pakken dus. En het lullige was dat ik normaal pauze had. Maar die opgaf omdat bijsturing mij smeekte om de trein zonder pauze direct om te bouwen en weer te vertrekken. Een ritje van 5.15 minuten op de bok. De TRDL was helemaal over de rooie omdat ik geen contact met hem had gehad om even het sein terug te nemen en begon te dreigen met meldingen. Maar ik was in de veronderstelling dat bijsturing de TRDL ingelicht zou hebben(want dat had ik hun gevraagd) dat ik hem zelf zou opgeven als ik er klaar voor was. Het sein heeft dus 10-12 minuten veilig gestaan en het overige verkeer opgehouden. En omdat ik al een geste deed voor bijsturing werd ik behoorlijk kwaad op die TRDL. En dan is het niet prettig rijden. Het is vaak jammer dat een reiziger niet weet wat er zo allemaal komt kijken bij het rijden van treinen. Hoe complex het is. Daarom ook dat ik zelden wat schrijf over het spoor(onbegonnen werk om reizigers te overtuigen). Maar sinds kort door het ongeval in Spanje ben ik hier op fok wat vaker over het spoor aan het praten. Tja je laat je wel eens meeslepen. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 2 augustus 2013 @ 16:31 |
Ja, dat zag ik in NWS. Heb ik ook wel eens geprobeerd, maar uiteindelijk zit je altijd in de verdediging en doen we het toch niet goed. Dus ik ben er maar mee opgehouden. | |
Cherna | vrijdag 2 augustus 2013 @ 16:36 |
Precies. Maar als je het werk leuk vind is die verdediging zo nu en dan wel nodig. En al bereik je maar twee mensen dan is het al genoeg. Gelukkig in de praktijk tonen velen toch wel begrip voor de situatie met wat uitleg. | |
Sodeknetters | vrijdag 2 augustus 2013 @ 16:38 |
Absoluut! Ik rij wel met enige regelmaat in jouw gebied en je bent welkom. Ook al kennen we elkaar niet. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 2 augustus 2013 @ 16:40 |
Geelblauw of witrood? ![]() | |
Sodeknetters | vrijdag 2 augustus 2013 @ 16:42 |
Geelblauw. Je weet wel, die klootzakken die het toch nooit goed doen. ![]() | |
James1988 | vrijdag 2 augustus 2013 @ 16:42 |
Prognose 19:00 Oeps ![]() Storing in de tunnel bij Barendrecht. | |
KnightSolaire | vrijdag 2 augustus 2013 @ 16:43 |
Ach, de vervoerders met andere kleurtjes doen het ook niet goed volgens de reizigers op dat traject ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 2 augustus 2013 @ 16:45 |
Brug over de Greuns in Leeuwarden is ook al defect, waardoor er geen treinen rijden tussen Leeuwarden en Hurdegaryp. Had al zo'n vermoeden, want er stond me wat te veel materieel op spoor 5b in Leeuwarden op een tijdstip dat het er niet hoorde te staan. | |
greavy | vrijdag 2 augustus 2013 @ 16:49 |
Meppel - Steenwijk had ook al een defecte spoorbrug, maar dat was vrij rap weer hersteld. | |
Peterselieman | vrijdag 2 augustus 2013 @ 16:50 |
het zit in de Nederlandse volksaard om te zeuren. Pas als een Nederlander niet zeurt moet je je zorgen gaan maken, dan is het namelijk echt mis ![]() | |
Cherna | vrijdag 2 augustus 2013 @ 16:51 |
Och ja, dat zal uiteindelijk iedere vervoerder te horen krijgen. Welkom bij de club ![]() | |
Sodeknetters | vrijdag 2 augustus 2013 @ 16:55 |
Ongetwijfeld. Maar je zal de mensen de kost moeten geven die ons de schuld geven van wat er bij anderen mis gaat. Onvoorstelbaar hoeveel mensen nog steeds schijnen te denken dat wij de enigen op het spoor zijn. | |
James1988 | vrijdag 2 augustus 2013 @ 16:57 |
Rotterdam C.-Delft/Dordrecht (inzet van hulpdiensten) De beperkingen tussen Rotterdam C. en Dordrecht als gevolg van inzet van hulpdiensten zijn voorbij. Houdt u nog rekening met een langere reistijd. ![]() | |
Sodeknetters | vrijdag 2 augustus 2013 @ 16:58 |
Thnx ![]() Maar ik ga niet " bij de club". Geen zin om me constant te moeten verdedigen. | |
KnightSolaire | vrijdag 2 augustus 2013 @ 17:04 |
Ik heb het in dit topic al eens gezegd, maar ik heb iemand een keer de NS horen uitfoeteren omdat een NMBS-trein niet reed vanwege een defect aan de infrastructuur. ![]() | |
Cherna | vrijdag 2 augustus 2013 @ 17:05 |
Dat klopt. Ook niet mijn idee. Maar naar die klapper in Spanje heb ik me laten meeslepen. En dan verdedig je wel je vakgebied. Maar normaal laat ik het ook maar hoe het is. Nu is het zo dat ik het vak leuk vind en toch iets met treinen heb(de techniek, zelfstandigheid, het alleen zijn, geen manager die je constant op de vingers kijkt, verantwoording, afwisseling dat voor velen vreemd in de oren zal klinken), maar heb het niet als hobby in de zin van modelspoorbaan, simulator, foto's maken, reizen maken etc. | |
GlenSpey | vrijdag 2 augustus 2013 @ 17:11 |
Gezellig, een paar medestanders hier ![]() Misschien dat er ooit nog een pro-NS topic in zit... [ Bericht 17% gewijzigd door GlenSpey op 02-08-2013 17:20:02 ] | |
Dven | vrijdag 2 augustus 2013 @ 17:17 |
In de bus naar Sofia. Over twee uur de eerste trein. Sofia - Nis en dan Nis - Belgrado ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 2 augustus 2013 @ 17:20 |
Bliksem, nog zo'n hufter erbij hier. Het lijkt wel onkruid ![]() Hoi, welkom ![]() | |
Cherna | vrijdag 2 augustus 2013 @ 17:20 |
Ja en dan ook nog een user die Dark Souls een prachtige game vind. Althans als ik de user icon zie. | |
greavy | vrijdag 2 augustus 2013 @ 17:21 |
Zit te denken om morgen een rondje Dordrecht - Antwerpen - Brussel - Luxemburg - Luik - Antwerpen - Dordrecht te doen. Gewoon, omdat het kan. Mag je eigenlijk van Luik naar Essen ook via Brussel reizen (met de IC Eupen-Oostende en dan de Antwerpen-Charleroi-IC)? | |
Peterselieman | vrijdag 2 augustus 2013 @ 17:23 |
![]() ![]() ![]() | |
Sodeknetters | vrijdag 2 augustus 2013 @ 17:24 |
Zo sta ik er ook in. Daarnaast haal ik veel voldoening uit het opleiden van aspirant machinisten. Zelfs na ruim 20 jaar durf ik te zeggen dat ik van mijn vak hou. Daarom ben ik het zat om steeds in de verdediging te moeten schieten tegenover mensen die geen benul hebben hoe het werkt. En als je het al uitlegt, beweren ze soms dat je smoesjes verzint. Dit was ook van mij een eenmalige uitspatting, verder lees ik wel wat mee. | |
James1988 | vrijdag 2 augustus 2013 @ 17:24 |
Als ik me niet vergis mag dat met de snelste route en met de route met de minste overstappen. Staat allemaal in de reisvoorwaarden van NMBS. Je reis onderbreken mag in ieder geval niet zomaar, dan moet je een Via-kaartje hebben of een extra lijn op je Go Pass schrijven. (maar dat wist je al ![]() | |
greavy | vrijdag 2 augustus 2013 @ 17:26 |
Railtime geeft aan: Luik - Leuven Leuven - Mechelen Mechelen - Antwerpen - Essen Maar dan heb je Leuven - Mechelen - Antwerpen - Essen dus géén airco ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 2 augustus 2013 @ 17:28 |
Dat klopt. Ik zit hier inmiddels al best lang trouwens ![]() | |
Ireyon | vrijdag 2 augustus 2013 @ 17:34 |
Luik - Brussel Brussel - Essen mag toch omdat minder overstappen? Ik ben in ieder geval altijd via Brussel gereisd als ik van Luik naar Roosendaal moest en heb daar verder nooit iemand over gehoord. | |
greavy | vrijdag 2 augustus 2013 @ 17:36 |
In het weekend rijdt de IC Charleroi-Essen alleen maar Charleroi-Antwerpen, dus dan wordt je altijd op dat boemelbakkie gewezen ![]() | |
Cherna | vrijdag 2 augustus 2013 @ 17:37 |
Nou ja, Dark Souls, ook ik vond en vind het nog steeds een der beste spellen ooit. Daarom vond ik het grappig een user hier te zien die dit spel ook wel leuk vind. Heb het allang niet meer gespeeld(geen tijd). Maar de boss Ornstein en Smough en die vreselijke boogschutters in Anor Londo op die richel hadden me veel tijd in beslag genomen destijds en zal dat nooit meer vergeten.Prepare to Die was echt toepasselijk. Even off top is het wel, maar ik vond het wel apart hier een liefhebber van Dark Souls te zien. | |
greavy | vrijdag 2 augustus 2013 @ 19:37 |
Soms is een Treindienstleider ook even een mens (gelukkig maar). In Eindhoven gebeurt het zeker wel 1x/maand dat een goederentrein naar Weert-Sittard gestuurd wordt in Eindhoven. De Treindienstleider vandaag had er zelfs 2 achterelkaar aan verkeerd gestuurd. Konden ze in Sittard weer lokomlopen. | |
greavy | vrijdag 2 augustus 2013 @ 19:39 |
Oké, Amersfoort ligt nu volledig op zijn gat door "diverse oorzaken" ![]() | |
mc3347 | vrijdag 2 augustus 2013 @ 19:42 |
Herstelwerkzaamheden volgens de RP. Bovenleidingproblemen? | |
DriekOplopers | vrijdag 2 augustus 2013 @ 20:06 |
Die angsthazendienstregeling van vandaag is dus op ene totale mislukking uitgedraaid. Het is net zo'n puinhoop als op ene aantal andere hittedagen... Stevige mening met kritiek op ProRail hiero: http://www.voorbeterov.nl/130723.php | |
mc3347 | vrijdag 2 augustus 2013 @ 20:21 |
Verbaast me dat je zowaar nog wat positiefs te melden hebt. | |
greavy | vrijdag 2 augustus 2013 @ 20:27 |
Door de hitte zijn er vandaag meerdere VIRM's (exacte aantallen ontbreken bij mij) aan de kant gezet in verband met een defecte airco. Je kreeg een zwembad in de trein, maar geen verkoeling. Foto van een zwembad in een IRM | |
James1988 | vrijdag 2 augustus 2013 @ 20:35 |
"Kapitein, we maken water!" | |
GekkeHaan | vrijdag 2 augustus 2013 @ 20:38 |
Bron | |
Ireyon | vrijdag 2 augustus 2013 @ 20:38 |
Ik snap dit dus écht niet. Simpele opdracht: ontwerp airconditioning. Dan is de eerste eis die je jezelf stelt toch dat het werkt tot een graad of 50 C. De verwarming werkt toch ook gewoon bij fucking -10, echt hè. | |
greavy | vrijdag 2 augustus 2013 @ 20:54 |
Voor zover ik weet kan de airco maar tot circa 34 graden buitentemperatuur fatsoenlijk werken, en daarboven kan het problemen veroorzaken. De airco kan ook maximaal 7 graden kouder temperatuurverschil met buiten genereren in de trein. | |
#ANONIEM | vrijdag 2 augustus 2013 @ 20:56 |
Dit is echt te belachelijk voor woorden ![]() | |
_JdM_ | vrijdag 2 augustus 2013 @ 21:06 |
Wat is het bloedirritant dat "men" bij een verstoring bij Amersfoort de IC Enschede-Randstad in Deventer opheft. Terwijl je heel makkelijk naar Apeldoorn kunt en daar kan keren. Keren is 8-9 minuten, je kunt zelfs daar lang keren. Vandaag reed de Pimpel niet of zwaar vertraagd, waardoor je ook geen probleem hebt met de overstap Zutphen-Apeldoorn op de Pimpelexpress. Hierdoor heb je dus het kopspoortje thv Centraal beheer, het spoortje daarnaast en een perronspoor tot je beschikking. (Sprinter naar Almelo laat je dan bezet binnenkomen, dat is niet heel nieuw in Apeldoorn) Vandaag hadden dus de IC van 18.32 uit Deventer (naar Den Haag) dus in Deventer opgeheven. . Ik - naar Apeldoorn - mocht dus met de sprinter van 18.53.; In het daarvoorliggende cargopad reden twee cargo's, de sprinter had dus +5. Deze trein zou hier worden ingehaald door de IC naar Schiphol van 19.02. Om 19.00 stonden op spoor 4A ineens 7 bakken ICM, waar iedereen uit werd verwijderd. Spooktreintje, aangezien dit geen vervangende pimpel met +75 geweest kon zijn. Enige wat ik me dan kan bedenken was de IC naar Olst van 18.47 die niet verder is gekomen dan spoor 4A. Deze stond voor de IC naar Schiphol in de weg, dus moest naar Deventer Goederen worden afgerandeerd. Ondertussen heeft men toch maar de sprinter naar Apeldoorn (+10) laten vertrekken, helaas zonder omroepbericht. De IC naar Schiphol (+5) had dus bij Apeldoorn Osseveld daar nog last van. | |
dcm360 | vrijdag 2 augustus 2013 @ 21:06 |
Inderdaad belachelijk dat apparatuur die zich aan de buitenlucht moet koelen grotere kans op problemen heeft als de buitentemperatuur hoger wordt. | |
greavy | vrijdag 2 augustus 2013 @ 21:09 |
En dat NS zegt er niks aan te kunnen doen ![]() ICM is ook niet veel beter geregeld, zit ook rond de 34 graden maximaal voor fatsoenlijk werken. | |
Peterselieman | vrijdag 2 augustus 2013 @ 21:11 |
beter wat water dan helemaal niets ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 2 augustus 2013 @ 21:17 |
Het is hoe dan ook belachelijk dat apparatuur niet werkt op het moment dat het het hardste nodig is ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 2 augustus 2013 @ 21:18 |
Verlang je toch terug naar de wadlopers die midden in de zomer de verwarming aan hadden staan om het koelwater te kunnen koelen ![]() | |
DriekOplopers | vrijdag 2 augustus 2013 @ 21:22 |
Mompelt iets over ontbrekende ramen die in nood door de HC hadden kunnen worden geopend... | |
#ANONIEM | vrijdag 2 augustus 2013 @ 21:25 |
Nooit in Dubai of Las Vegas geweest? De daar aanwezige metro en monorail zijn ook koel als het buiten 45 graden is. 34 graden is belachelijk. | |
Dr_Flash | vrijdag 2 augustus 2013 @ 21:25 |
Nee joh lekker opheffen, veel makkelijker. Onthou dat nou eens: eerst ijzer schuiven, dan een hele tijd niks, en dan, oh ja die mensen op die perrons, daar moest nog wat mee toch? ![]() | |
dcm360 | vrijdag 2 augustus 2013 @ 21:33 |
Dan schaf je in Dubai (duurdere) koeling aan die wel werkt in 45 graden. Misschien kan je er ten compensatie wat bezuinigen op de verwarming. Dat dagje eens in de zoveel jaar dat het hier net wat warmer is dan de huidige koeling hier aan kan is dan jammer, daar hoeft voor mij mn treinkaartje niet duurder voor te worden. | |
Peterselieman | vrijdag 2 augustus 2013 @ 21:33 |
ja, maar dat spul is niet winterproof, oh wacht, dat is het spul hier ook lang niet altijd ![]() | |
dcm360 | vrijdag 2 augustus 2013 @ 21:36 |
Mijn gok is dat ze in Dubai compleet radeloos zijn als er daar een pak sneeuw ligt. | |
#ANONIEM | vrijdag 2 augustus 2013 @ 21:42 |
Dat zijn ze hier ook ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 2 augustus 2013 @ 21:54 |
Dat gebeurt daar dan ook nooit ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 2 augustus 2013 @ 21:55 |
Overigens ben ik net nog even naar Enschede op en neer geweest per ICM, en de airco deed het prima. Was gewoon lekker ene graadje of 20. | |
KnightSolaire | vrijdag 2 augustus 2013 @ 22:36 |
Dat laatste is geen probleem. Je moet het temperatuurverschil met buiten niet te groot maken, dat is niet prettig. (In de praktijk krijg je dan mensen die zeuren dat het te koud is in de treinen.) Overigens heeft ondergetekende vandaag ook met de trein gereisd en was hij tevreden over de airconditioning. Zowel in VIRM als SLT de perfecte temperatuur. | |
#ANONIEM | vrijdag 2 augustus 2013 @ 23:13 |
Dat is kenmerkend aan de techniek. Je kan hetzelfde mechanisme (de lucht-warmtepomp) ook in omgekeerde richting inzetten als verwarming, dat is dan ontzettend energiezuinig maar juist als je het het hardste nodig hebt, op de koudste winterdagen, werkt het niet.
![]() Dat vind ik het geniale aan bijv. de Roemeense couchettewagons: die hebben airconditioning én van die klassieke schuiframen. Normaal zitten de ramen dicht maar als de airco op hete dagen het begeeft kan de conducteur met een vierkantsleutel de ramen open maken. | |
KnightSolaire | vrijdag 2 augustus 2013 @ 23:29 |
In Nederland kan dat ook wel bij sommige treinen toch? Zoals ICMm? | |
Dr_Flash | zaterdag 3 augustus 2013 @ 00:07 |
1 klapraampje voor een hele bak, jaaaaa dat schiet lekker op ![]() | |
zoem | zaterdag 3 augustus 2013 @ 00:08 |
Man sloopt 52 treinstoelen ![]() | |
mc3347 | zaterdag 3 augustus 2013 @ 00:37 |
Weet je zeker dat het er geen 2 zijn? Aan weerszijden van de bak aan de uiteinden? | |
Kentekenplaat | zaterdag 3 augustus 2013 @ 00:59 |
7 graden maar? Dus mijn autoairco op 12 volt werkt beter dan die dikke koeling op de trein?? Ik geloof er niks van. Vorig jaar op een hele warme dag in een trein gezeten en het was binnen gewoon lekker koel. Al heb ik wel het idee dat VIRM koeler was dan ICMm. | |
James1988 | zaterdag 3 augustus 2013 @ 01:01 |
Minder luidruchtig vooral. ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 3 augustus 2013 @ 09:17 |
Ook goed ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 3 augustus 2013 @ 09:18 |
Dan is er misschien wel "de verkeerde techniek" ingezet he ![]() | |
KnightSolaire | zaterdag 3 augustus 2013 @ 09:40 |
In de eerste klas stiltecoupétjes (je weet wel, die met zes stoelen per stuk) is er anders één klapraampje per coupé ![]() ![]() | |
de__vakantieman | zaterdag 3 augustus 2013 @ 09:56 |
Ik heb iets meegekregen over de szigettrein die toegang was geweigerd op het Nederlandse net. Kan de bron alleen niet terugvinden mobiel. | |
Zug-Chef | zaterdag 3 augustus 2013 @ 10:04 |
Die Szigettrein die in Venlo zou starten reed in Duitsland met een 482'er van SBB Cargo. Sindskort mogen die loks (net als de 185'ers) niet meer naar Venlo. De Utrechtse Szigettreinen reden tussen Kaldenkirchen en Venlo met een 186'er die dat wel mag (want lok is NL toegelaten). | |
Kapitein_Schavuit | zaterdag 3 augustus 2013 @ 10:04 |
http://www.l1.nl/nieuws/2(...)uurd-voor-szigetreis | |
Zug-Chef | zaterdag 3 augustus 2013 @ 10:06 |
Tja de media weet weer eens van geen wanten. | |
Dr_Flash | zaterdag 3 augustus 2013 @ 10:07 |
Dit is trouwens wel weer gezeik in zijn puurste vorm natuurlijk ![]() | |
Kapitein_Schavuit | zaterdag 3 augustus 2013 @ 10:08 |
Ja het is weer de schuld van de NS. ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 3 augustus 2013 @ 10:11 |
NS heeft er natuurlijk niks mee te maken idd. Maar ja. Alles wat ruikt naar trein of spoor is "NS". Alles. ![]() | |
de__vakantieman | zaterdag 3 augustus 2013 @ 10:17 |
En die jeugd maar wachten in dd hete zon. Hoop dat er nog wel een staartje zal komen. Slecht geregeld van de organisatie! | |
Zug-Chef | zaterdag 3 augustus 2013 @ 10:19 |
Dat heeft niks met de organisatie te maken maar eerder met het bekrompen feit van het opeens niet meer toegelaten zijn van 185´ers in Venlo. Paar weken terug kon dat gewoon nog. | |
Dr_Flash | zaterdag 3 augustus 2013 @ 10:34 |
Precies. Want waarom zou je een gelegenheid laten liggen om moeilijk te doen en reizigers te duperen? ![]() | |
Okuliarnik | zaterdag 3 augustus 2013 @ 10:46 |
Wederom raak. Dit keer in Tczew, Polen, reeds op 1 augustus. http://www.railpage.net/modules/news/article.php?storyid=2675 (excuus als eerder geplaatst) | |
dennistd | zaterdag 3 augustus 2013 @ 10:49 |
Ik denk dat dit dezelfde reden is waarop de locs van de NVBS-trein naar Koblenz geweigerd zijn... Straks gaat Duitsland dezelfde regels invoeren, en dan kunnen Nederlandse vervoerders niet meer in Bentheim en Emmerich terecht. Nee, dat is goed voor het spoorvervoer ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 3 augustus 2013 @ 10:52 |
Gewoon alle internationale spoorverbindingen doorsnijden ![]() ![]() | |
Mr_Klaasje | zaterdag 3 augustus 2013 @ 12:40 |
Weet iemand waarom dat is? Ik vind het raar dat materieel niet gewoon naar een grensstation kan komen. Ik kan mij er nog iets bij voorstellen dat als we ETCS hebben dat niet-ETCS materieel er niet mag komen maar tot aan die tijd is het vooral moeilijk doen of margekwesties. | |
Dr_Flash | zaterdag 3 augustus 2013 @ 12:59 |
Gewoon moeilijk doen i.c.m belangrijk doen. Het is niet eens naar aanleiding van een incident of zo. Niet dat ik weet tenminste. (En zo wel, dan zou het symptoombestrijding zijn ![]() | |
LvanLier | zaterdag 3 augustus 2013 @ 13:55 |
Over de vraag, waarom politiek Den Haag niet ingrijpt. "Weather is an input to design, not an excuse for failure". http://frontpage.fok.nl/c(...)ndienstregeling.html | |
Litpho | zaterdag 3 augustus 2013 @ 14:20 |
Ik heb het niet open kunnen van de raapjes nooit echt als een designfout gezien, eerlijk gezegd. | |
#ANONIEM | zaterdag 3 augustus 2013 @ 14:39 |
Faalspotter hier ![]() Las op Facebook van zo'n club dat de ICE vandaag zou worden omgeleid over de Valleilijn, Het is zaterdag, ik heb geen flikker te doen behalve bier drinken (ja dat is een prima bezigheid met deze temperaturen). Ik verblijf momenteel in Ede bij mijn vriendin en ik dacht, welja, ik loop ff naar Ede-Centrum toe om de ICE op te wachten, plaatje te schieten en voldaan een boodschapje doen en dan weer fijn bier drinken. Ik sta keurig op tijd te wachten en die klote ICE kwam maar niet ![]() Toen vond ik het wel mooi geweest en even naar het werk van mijn vriendin gelopen, fiets opgehaald en haar telefoon terug gegeven (heb zelf een oude nokia, kan daar geen foto's mee schieten. Zij heeft een iPhone dus even geleend voor die foto's). Sta ik bij de overweg te wachten en wat komt er langs: Jawel, een ICE ![]() Tot zo ver mijn eerste en tevens laatste keer dat ik een keer besloot om te gaan spotten. Nu bier om het leed te verzachten ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 3 augustus 2013 @ 14:42 |
Zal ik jouw raapje eens open maken hmm ![]() ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 3 augustus 2013 @ 14:57 |
Wat plaatjes van deze week:![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Zug-Chef op 03-08-2013 15:05:15 ] | |
#ANONIEM | zaterdag 3 augustus 2013 @ 15:06 |
Fraaie foto's en interessante teksten erbij. | |
Peterselieman | zaterdag 3 augustus 2013 @ 15:32 |
bij een deel van het ICMm waan je je in een wasmachine, maar dat komt door de opzet van de technische installaties | |
Peterselieman | zaterdag 3 augustus 2013 @ 15:32 |
nice, Zug ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 3 augustus 2013 @ 15:33 |
kan gebeuren ![]() | |
Straatcommando. | zaterdag 3 augustus 2013 @ 15:35 |
Ik kreeg vandaag een boterham tegen de auto aan die iemand uit een rijdende trein had gegooid. ![]() | |
James1988 | zaterdag 3 augustus 2013 @ 17:02 |
Mooie foto's weer, Zug-Chef ![]() Dat BR 185 / SBB Re 482 ineens niet meer is toegelaten in Venlo is niets anders dan gezeik in de ruimte. Het hindert de treindienst (zie de Sziget-trein) terwijl niemand erbij gebaat is. Er zijn geen risico's (want in Venlo ligt Duitse beveiliging op de sporen waar die locs komen) en er is ook geen kans dat die locreeks de bovenleiding plattrekt, dat deed hij immers eerder ook niet. ![]() | |
Maegrim | zaterdag 3 augustus 2013 @ 17:07 |
de loc van m'n werk in m'n woonplaats ![]() mooie foto's, leuk om te zien | |
Dr_Flash | zaterdag 3 augustus 2013 @ 18:22 |
Zug! Restauratie Gronsveld eindelijk klaar! Mooi geworden zeg ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 3 augustus 2013 @ 19:13 |
Thanx! @Fles: weet je in elk geval wat je de eerst volgende vrije dag kan gaan doen ;-) | |
Dr_Flash | zaterdag 3 augustus 2013 @ 19:14 |
Ik heb hem al ![]()
| |
Sandrvich | zaterdag 3 augustus 2013 @ 21:57 |
...Ondertussen in Oekraïne ![]() ![]() Bron: http://ua-travels.livejournal.com/2085880.html | |
Dven | zaterdag 3 augustus 2013 @ 22:15 |
Sofia - Budapest was pittig.. Heel pittig ![]() Trein kwam uiteindelijk 55 minuten te laat aan, waarvan een half uur valt te wijten aan een machinist die schijnbaar opeens verdwenen was ![]() Uitgebreider verslag volgt later nog wel ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 3 augustus 2013 @ 22:22 |
"Zijn we d'r al? ![]() | |
Frenk3nstein | zaterdag 3 augustus 2013 @ 22:35 |
Mooi fotoverslag achter dat linkje ![]() Maar ff voor de duidelijkheid: hier zijn ze toch gewoon ingeklommen toch, zonder dat het voor personenvervoer is bedoeld? (ze dragen ook handschoenen) ![]() ![]() | |
ArnosL | zaterdag 3 augustus 2013 @ 22:44 |
![]() Ziet er vrij vreemd uit. Zo'n mooi en op het eerste oog rustig stukje stad en dan komt er opeens een goederentrein van een paar honderd meter voorbij. Leuk als je daar voor het eerst komt en het spoor nog niet gezien hebt ![]() | |
greavy | zaterdag 3 augustus 2013 @ 22:44 |
Den Koppelpoort bij Amersfoort ^^ | |
KnightSolaire | zaterdag 3 augustus 2013 @ 23:06 |
Levensgevaarlijk ramen die je kan openen, dat blijkt maar weer. | |
Dr_Flash | zaterdag 3 augustus 2013 @ 23:30 |
Nou inderdaad. En nou willen ze conducteurs die ramen in laten slaan ![]() ![]() | |
Litpho | zaterdag 3 augustus 2013 @ 23:31 |
Je kan daar links ook aardig eten, bij Dara. | |
GlenSpey | zondag 4 augustus 2013 @ 00:28 |
Alleen BLM? Of ben je ook mentor voor ROC-leerlingen? ![]() | |
Bitlord | zondag 4 augustus 2013 @ 02:22 |
Waardeloos Dven.. http://ec.europa.eu/trans(...)on-ticket-price.html http://www.eurailgroup.org/compensation.aspx | |
#ANONIEM | zondag 4 augustus 2013 @ 11:18 |
Nee, het is inherent aan de techniek van een warmtepomp. Je kan met een duurder apparaat de limieten wel verder oprekken, maar ook met de duurste airco blijf je een bepaalde limiet houden mbt. het maximale verschil tussen buiten- en binnentemperatuur en mbt. de maximale buitentemperatuur waarbij het apparaat überhaupt nog werkt. | |
Dr_Flash | zondag 4 augustus 2013 @ 12:26 |
Ja, dat zeg ik toch. Er had wel een goede ingebouwd kunnen worden, maar dat was duurder geweest. | |
ReisT | zondag 4 augustus 2013 @ 13:09 |
Zit nu lekker te genieten van worst met bier, terwijl we over de kippenlijn hobbelen. Altijd leuk zo'n omgeleide ICE. | |
Dr_Flash | zondag 4 augustus 2013 @ 13:15 |
*Jaloers ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 4 augustus 2013 @ 13:28 |
Ik sta hier 20 minuten in de volle zon op het perron van Goussainville te bakken. In de aanvliegroute van Charles de Gaulle. Landingsgestel van de vliegtuigen die over vliegen blijven nog net niet haken achter de waslijn... ![]() ![]() | |
Peterselieman | zondag 4 augustus 2013 @ 13:30 |
doet het wat denken aan Sint Maarten waar de vliegtuigen pal over het strand scheren? ![]() | |
Peterselieman | zondag 4 augustus 2013 @ 13:54 |
toch leuk dat straatspoor: | |
Darkwing_Duck | zondag 4 augustus 2013 @ 13:56 |
Ze vliegen iets hoger dan dat, maar als je trein en vliegtuigspotter bent is het wel een natte droom locatie ja ![]() |