abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129563566
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
pi_129563575
In 2000 ging de ICE3 rijden tussen Amsterdam, Arnhem en Duitsland. De introductie van deze hogesnelheidstrein, die kort daarna werd doorgetrokken over de Neubaustrecke naar Frankfurt, betekende het einde van de Eurocity in ons land.

De Eurocity is een internationale Intercity, de term wordt gebruikt in verschillende Europese landen. Er schijnen bepaalde eisen te bestaan voor het gebruik van de term. Deze grensoverscheidende trein moet vertrekken na 6:00 en aankomen voor 24:00 (want anders is het een EuroNight). Daarnaast schijnt de trein een gemiddelde snelheid te hebben van 90 km/h, klimaatbeheersing en restauratie aan boord.

In Nederland waren sinds de afschaffing van de buurtlandtreinen en de Trans Europ Express de Intercities tussen Amsterdam - Utrecht - Arnhem - Roergebied - Keulen als Eurocity gekwalificeerd. Ik kan me herinneren dat in deze treinen ook daadwerkelijk een restauratiewagon aanwezig was.

Naast de reguliere Eurocities Amsterdam - Keulen waren er ook twee Eurocities die verder reden. De dagelijkse EC Berner Oberland Amsterdam - Interlaken en daarnaast de EC (10)2 Rembrandt Amsterdam - Chur. Beide treinen bestaan in Nederland niet meer. Wel rijdt dagelijks nog een ICE van Amsterdam naar Basel op de grens van Frankrijk, Zwitserland en Duitsland.

De Eurocity 2 rijdt niet meer in Nederland, maar nog wel in Duitsland. Dagelijks rijdt er nog steeds een Eurocity van het Zwitserse Chur naar het Noord-Duitse Hamburg. Deze trein rijdt eenmaal per week als Eurocity 2 (zondag) en rijdt dan helemaal door naar Kiel. Met de auto een afstand van minstens 1300 kilometer. De Eurocity doet er minstens 13 uur over en stopt onderweg 31 keer.

In het filmpje de EC2 onderweg van Chur naar Kiel, op de linkerrijnstrecke bij St. Goar. De trein met Zwitserse rijtuigen (geen Panoramawagons meer!) wordt getrokken door een Taurus van MRCE, gehuurd door DB Fernverkehr.

pi_129563577
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 23:03 schreef Bitlord het volgende:
Gaan jullie hier nog weg, of niet, of al weer terug van weggeweest?
Ik was heel snel weer terug :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129563621
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 23:26 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik was heel snel weer terug :')
Heb ik er overheen gelezen of niet hier vertreld wat er nou eigenlijk was gebeurd?
  woensdag 31 juli 2013 @ 23:28:31 #5
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129563644
quote:
14s.gif Op woensdag 31 juli 2013 23:25 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

plus je hebt een iets hogere kans op ontsporing en je bent zo ongeveer verplicht je materieel bij de fabrikant Lohr af te nemen, wat ervoor kan zorgen dat de kosten per voertuig hoger worden.
Had Alstom die toko niet pasgeleden overgenomen?
  woensdag 31 juli 2013 @ 23:30:17 #6
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129563708
quote:
14s.gif Op woensdag 31 juli 2013 23:25 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

plus je hebt een iets hogere kans op ontsporing en je bent zo ongeveer verplicht je materieel bij de fabrikant Lohr af te nemen, wat ervoor kan zorgen dat de kosten per voertuig hoger worden.
Ik citeer wiki
quote:
Voor de geleiding maakt de Translohr gebruik van een rail waarover twee schuinstaande wielen (45 graden ten opzichte van de weg en 90 graden ten opzichte van elkaar) rijden. Aangezien de twee wielen om de rail grijpen, is de kans op ontsporingen kleiner dan bij de TVR of GLT van Bombardier.
:@
  woensdag 31 juli 2013 @ 23:31:37 #7
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129563753
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 23:28 schreef James1988 het volgende:

[..]

Had Alstom die toko niet pasgeleden overgenomen?
Weet je waar je trouwens tieveritus veel nieuws van Alstom tegenkomt?

http://www.boursier.com/actualites/news-du-jour :Y
pi_129563774
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 23:28 schreef James1988 het volgende:

[..]

Had Alstom die toko niet pasgeleden overgenomen?
Dan heb je alsnog dat probleem. Alhoewel ze volgens mij in Wuppertal met de zweefbaan ook gewoon een aanbesteding hebben gehouden. Overigens rijdt de Translohr ook in China, dus misschien maken ze er nu wel een kopie van...


  Redactie Frontpage / Sport woensdag 31 juli 2013 @ 23:32:32 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129563777
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 23:30 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Ik citeer wiki

[..]

:@
je zou het zeggen, maar er zijn toch al relatief veel ontsporingen geweest
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_129563808
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 23:31 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Weet je waar je trouwens tieveritus veel nieuws van Alstom tegenkomt?

http://www.boursier.com/actualites/news-du-jour :Y
Eerste regel die ik daar lees gaat over AB:

http://www.boursier.com/a(...)ne-perte-140194.html
  woensdag 31 juli 2013 @ 23:49:54 #11
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129564335
quote:
14s.gif Op woensdag 31 juli 2013 23:32 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

je zou het zeggen, maar er zijn toch al relatief veel ontsporingen geweest
Met een relatief kleine maar wel plotselinge oneffenheid in het wegdek stuitert zo'n geleidingswiel natuurlijk gewoon van het geleidingsspoor af.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 31 juli 2013 @ 23:55:07 #12
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129564506
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 23:49 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Met een relatief kleine maar wel plotselinge oneffenheid in het wegdek stuitert zo'n geleidingswiel natuurlijk gewoon van het geleidingsspoor af.
zeker, maar mij lijkt de slijtage ook hoger te zijn omdat het wiel onder een hoek zijn werk moet doen en je eigenlijk altijd wilt dat wiel contact maakt met de rails.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 31 juli 2013 @ 23:56:55 #13
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129564558
quote:
14s.gif Op woensdag 31 juli 2013 23:55 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

zeker, maar mij lijkt de slijtage ook hoger te zijn omdat het wiel onder een hoek zijn werk moet doen en je eigenlijk altijd wilt dat wiel contact maakt met de rails.
Nu doet een treinwiel dat vrijwel standaard ook..
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 31 juli 2013 @ 23:59:23 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129564655
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 23:56 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Nu doet een treinwiel dat vrijwel standaard ook..
klopt, alleen hier moet je de wielen echt dwingen de rails te volgen. Doe je dat niet dan is het een stuurloos voertuig.

Een treinwiel wordt door de druk wel op de rails gehouden, uitzonderingen daargelaten
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 31 juli 2013 @ 23:59:39 #15
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129564662
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 23:28 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Heb ik er overheen gelezen of niet hier vertreld wat er nou eigenlijk was gebeurd?
Maakt niet echt uit ook. Persoonlijke omstandigheden :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129565121
Leuk filmpje hee. Oh wacht een nieuwslezer. Gezapigheid. Ik spreek toch geen Spaans. Jij wel? Maakt ook niet uit. Crap godver het duurt 35 minuten 8)7 doorspoelen maar naar een minuut of 7, kijken of er wat gebeurt. Pats, zo ziet een aanrijding met persoon er dus uit. Mja. Had ik niet direct willen weten.

Welk doel dient dit? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129565940
Je kan toch snel doorspoelen in Youtube waar je daaronder een thumbnail ziet van het beeld op die minuut. Zo zie je slapende machinsten en lui die gewoon een boek zitten te lezen.
  donderdag 1 augustus 2013 @ 00:34:44 #19
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_129565944
Ik zie niet veel bijzonders, maar dat zal wel de combi klein schermpje plus crappy verbinding zijn.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_129565964
Laat dan maar ff zitten en lees alleeen het NOS-artikel (of niet :) )
  donderdag 1 augustus 2013 @ 00:36:00 #21
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129565981
Wat een liefde weer.. *;
  donderdag 1 augustus 2013 @ 00:48:01 #22
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_129566276
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 23:03 schreef Bitlord het volgende:
Gaan jullie hier nog weg, of niet, of al weer terug van weggeweest?
Ik mag nog :P
2 weken met the missus en jr. en dan nog 1 week met jr. Hanneke komt dan na haar conferentie ons oppikken in Neurenberg en dan is de smurf net op tijd voor een nieuw schooljaar terug in Países Bajos!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_129567323
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 23:03 schreef Bitlord het volgende:
Gaan jullie hier nog weg, of niet, of al weer terug van weggeweest?
Allang weer terug van een weekje Cyprus met t vriendinnetje.
Misschien over een paar weken nog een tripje voordat het harde werken weer gaat beginnen :P

Midden september ga ik overigens voor het eerst reizigersdiensten rijden tijdens mijn stage bij de NS. Dus wees gewaarschuwd ;)
  donderdag 1 augustus 2013 @ 02:07:52 #24
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_129567640
Half augustus heb ik drie weekjes vrij. Week kamperen en twee weken wat klussen in huis en rondtoeren op de racefiets.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_129569664
quote:
14s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 00:36 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Wat een liefde weer.. *;
-> R&P :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 1 augustus 2013 @ 08:54:31 #26
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129570330
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 23:28 schreef James1988 het volgende:

[..]

Had Alstom die toko niet pasgeleden overgenomen?
Ik heb heel de nacht doorgezocht, maar ik heb het antwoord ;)

Alstom heeft 51 procent in handen
Bron, tevens krantenartikeltje
  donderdag 1 augustus 2013 @ 09:40:15 #27
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129571202
Hmm, ik zie trouwens dat ik met mn roadtrip zo' n beetje door het terrein van Lohr Industries heen rij? Iemand daar al weleens wezen kijken? In theorie zouden er nog 5 RATP stelletjes moeten staan die nog afgeleverd moeten worden
  donderdag 1 augustus 2013 @ 11:32:51 #28
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129574020
Serieus, welke idioot heeft dat geneuzel met die kaartservicecode die je moet ophalen bij een kaartautomaat bedacht? :')
pi_129574164
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:32 schreef James1988 het volgende:
Serieus, welke idioot heeft dat geneuzel met die kaartservicecode die je moet ophalen bij een kaartautomaat bedacht? :')
Opzich is dat best logisch, anders zou je zomaar van elke ov-chipkaart de reisgegevens kunnen inzien, dat lijkt me niet handig.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_129574431
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:38 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Opzich is dat best logisch, anders zou je zomaar van elke ov-chipkaart de reisgegevens kunnen inzien, dat lijkt me niet handig.
Wát een gemak voor de reiziger toch weer, die ov chipkaart :')
pi_129574499
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:38 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Opzich is dat best logisch, anders zou je zomaar van elke ov-chipkaart de reisgegevens kunnen inzien, dat lijkt me niet handig.
De terminologie kan echter wel wat meer 'user-oriented'. Kaartservicecode, wat? Zelfde geldt eigenlijk voor 'reizen op saldo'. Noem het gewoon 'Reizen met de OV-chipkaart' ofzo. En ook die reclame met: 'wel even activeren!'. Leg dan even uit wáárom het noodzakelijk is de chipkaart eenmalig te activeren voordat je in de trein kan reizen: namelijk omdat je aan dient te geven of je 2e of 1e klas wilt reizen...
  donderdag 1 augustus 2013 @ 11:53:11 #32
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129574585
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:38 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Opzich is dat best logisch, anders zou je zomaar van elke ov-chipkaart de reisgegevens kunnen inzien, dat lijkt me niet handig.
Op OV-chipkaart.nl is het voldoende om geboortedatum en postcode/huisnummer in te vullen. :')
pi_129574711
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:53 schreef James1988 het volgende:

Op OV-chipkaart.nl is het voldoende om geboortedatum en postcode/huisnummer in te vullen. :')
Ja, die gegevens heeft OV-Chipkaart wel, en NS niet, makkelijker kunnen we het niet maken, wel moeilijker :)
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_129574742
Heeft iemand al eens de automaten van de NMBS gebruikt? Daar staat echt de meest gedateerde antieke software op die ik de laatste 10 jaar heb gezien, het is echt lachwekkend :')
  Redactie Sport donderdag 1 augustus 2013 @ 12:00:30 #35
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_129574797
Morgen rijden er weer drie Sziget-treinen:

IC 13491
Utrecht v 8.47u
Houten Castellum a 8.56u
Houten Castellum v 9.02u
Kaldenkirchen a 10.51u

IC ????
Venlo v +/- 11.30u

IC 13493
Utrecht v 13.51u
Houten Castellum a 13.56u
Houten Castellum v 14.02u
Kaldenkirchen a 15.59u
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_129574924
Wat een ratten bij Railworks (Railsimulator Support). Echt een verbazingwekkend slechte 'support' houding en desk. Ik tip iedereen: koop niet bij Railworks. Als de software niet werkt krijg je geen support, alleen standaard gegenereerde e-mails met tips die toch niet werken.
pi_129575089
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:58 schreef J.B. het volgende:
Heeft iemand al eens de automaten van de NMBS gebruikt? Daar staat echt de meest gedateerde antieke software op die ik de laatste 10 jaar heb gezien, het is echt lachwekkend :')
Er zijn sowieso maar weinig automaten toch? Tijdens mijn reisje in België vorig jaar had ik er maar een paar gezien. En één ervan was defect. :')

quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 12:00 schreef dennistd het volgende:
Morgen rijden er weer drie Sziget-treinen:

IC 13491
Utrecht v 8.47u
Houten Castellum a 8.56u
Houten Castellum v 9.02u
Kaldenkirchen a 10.51u

IC ????
Venlo v +/- 11.30u

IC 13493
Utrecht v 13.51u
Houten Castellum a 13.56u
Houten Castellum v 14.02u
Kaldenkirchen a 15.59u
Houten Castellum? :?
pi_129575383
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 12:09 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Er zijn sowieso maar weinig automaten toch? Tijdens mijn reisje in België vorig jaar had ik er maar een paar gezien. En één ervan was defect. :')
Nauwelijks ja, en al googlend kom ik erachter dat die krengen al stammen uit 1999 :') Het heeft ook echt een Windows 98 look en feel, wat een bedroevende bende is het soms ook in België :')
pi_129575431
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:32 schreef James1988 het volgende:
Serieus, welke idioot heeft dat geneuzel met die kaartservicecode die je moet ophalen bij een kaartautomaat bedacht? :')
Ja daar scheet ik ook een dikke drol op. Maar als je gewoon je bekende emailaddres opgeeft krijg je een "al geactiveerde kaartservicecode". Gelukkig hoef je maar 1 keer door die ellende heen, maar dat het ellende is, en niets met veiligheid of privacy maar alles met moeilijk doen en klantonvriendelijkheid te maken heeft, staat als een paal boven water :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129575455
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:58 schreef J.B. het volgende:
Heeft iemand al eens de automaten van de NMBS gebruikt? Daar staat echt de meest gedateerde antieke software op die ik de laatste 10 jaar heb gezien, het is echt lachwekkend :')
Nee, niemand. Je kunt namelijk alleen betalen met een Proton of een Bancontact. Niemand heeft dat. Echt niemand.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 1 augustus 2013 @ 12:24:03 #41
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129575538
"Vroeger" (2010) kreeg je die kaartservicecode per e-mail, moest je die invullen, en was je klaar. In 2011 werd de eis dat je Reizen op Saldo op je kaart moest hebben staan, maar nog steeds was je klaar zodra die klotecode in je mailbox lag.

En nu moet je eerst langs een kaartautomaat om die klotecode te 'activeren'. :')
pi_129575549
Over betalen gesproken... Vanaf eind dit jaar moeten we toch met onze chipkaart kunnen betalen op de stations? Iemand daar nog iets over gehoord?
pi_129575820
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 12:24 schreef James1988 het volgende:
"Vroeger" (2010) kreeg je die kaartservicecode per e-mail, moest je die invullen, en was je klaar. In 2011 werd de eis dat je Reizen op Saldo op je kaart moest hebben staan, maar nog steeds was je klaar zodra die klotecode in je mailbox lag.

En nu moet je eerst langs een kaartautomaat om die klotecode te 'activeren'. :')
Ik niet hoor :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129575839
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 12:24 schreef KnightSolaire het volgende:
Over betalen gesproken... Vanaf eind dit jaar moeten we toch met onze chipkaart kunnen betalen op de stations? Iemand daar nog iets over gehoord?
Wie wil dat? :? Hoe overzichtelijk wordt je transactieoverzicht DAN? Weg met die flauwekul :{w
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129575906
quote:
14s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 12:21 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee, niemand. Je kunt namelijk alleen betalen met een Proton of een Bancontact. Niemand heeft dat. Echt niemand.
Ik kwam er ook "per ongeluk" achter, ik was m'n go-pass vergeten op m'n kamer en dankzij de ontieglijk lange rij aan de loketten kwam ik op het idee de kosten van een kaartje te checken aan een automaat. Ik wilde namelijk even de keuze kaartje kopen of teruggaan voor go-pass afwegen. Ik heb er een prijs uitgekregen, maar vraag niet hoe. Het was echt een WTF ervaring.
pi_129575952
In Engeland hebben ze trouwens "Permit to Travel" automaten. Als het loket dicht is of de automaat defect, kan je met zo'n vergunning reizen. Minimale waarde is geloof ik 5 pence, maar de bedoeling is om zo dicht mogelijk bij de waarde van het normale kaartje te komen omdat je verplicht bent om die om te wisselen. Je betaalt dan het resterende bedrag.

SPOILER: foto
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_129576063
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 12:34 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wie wil dat? :? Hoe overzichtelijk wordt je transactieoverzicht DAN? Weg met die flauwekul :{w
Ik wil dat, snel en handig, pinnen duurt betrekkelijk lang (OV-chip is 1 seconde, pinnen minstens 10 seconden).
pi_129576272
Geen verre reizen hier. Wellicht in November een paar dagen Barcelona met het meisje. Verder een beetje sparen voor een koopwoning.
  Redactie Sport donderdag 1 augustus 2013 @ 12:58:45 #49
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_129576582
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 12:09 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Houten Castellum? :?
Ze zullen wel aan de kant moeten om de IC te laten passeren, en blijkbaar is het binnenspoor bij Houten daarvoor de beste plek. Daar kun je met 80km/h door de wissels, bij Geldermalsen maar met 40km/h
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 1 augustus 2013 @ 12:59:30 #50
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_129576608
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 12:09 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Er zijn sowieso maar weinig automaten toch? Tijdens mijn reisje in België vorig jaar had ik er maar een paar gezien. En één ervan was defect. :')
Ze zijn nu wel druk bezig nieuwe automaten neer te zetten. Van dezelfde leverancier als de DB-automaten dus hopelijk werken die wel fatsoenlijk.

Het worden er ook veel meer: in 2014 moeten elk Belgisch station minstens één automaat hebben.
pi_129576706
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 12:58 schreef dennistd het volgende:

[..]

Ze zullen wel aan de kant moeten om de IC te laten passeren, en blijkbaar is het binnenspoor bij Houten daarvoor de beste plek. Daar kun je met 80km/h door de wissels, bij Geldermalsen maar met 40km/h
Ah, op zich logisch :)

Zie je trouwens ook best vaak dat vertraagde IC's in Houten de Sprinters inhalen (wat normaal al in Geldermalsen gebeurt, maar waar de Sprinters nu niet meer hoeven te wachten op zo'n vertraagde IC). Erg handig zo'n extra inhaalmogelijkheid. Ook omgeleide ICE's enzo knallen in Houten/Houten Castellum geregeld de Sprinters voorbij.
  donderdag 1 augustus 2013 @ 13:30:40 #52
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129577471
quote:
5s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 12:33 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik niet hoor :?
Ik heb een nieuwe OV-chipkaart gekregen, om mijn reisgeschiedenis in te zien op "Mijn NS" mocht ik vanochtend na het aanvragen van die klotecode eerst nog eens langs een kaartautomaat. :')
pi_129577496
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 13:30 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik heb een nieuwe OV-chipkaart gekregen, om mijn reisgeschiedenis in te zien op "Mijn NS" mocht ik vanochtend na het aanvragen van die klotecode eerst nog eens langs een kaartautomaat. :')
Dan kunnen we dus vaststellen dat de dienstverlening in de laatste maanden NOG kutter geworden is op dat gebied.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 1 augustus 2013 @ 13:41:19 #54
408037 de__vakantieman
Wanneer ga ik weg?
pi_129577765
Darkwing,

THanks voor je advies! Gelukt. De treinen hebben hier airco, maar die heeft niet genoeg capaciteit waardoor het alsnog een dikke oven is. Bah!

Verder viel me op dat ze hier meerdere soorten treinen hebben waaronder frecciarossa maar ook italo wat beiden hsl treinen zijn. Wat is het verhaal daarachter?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 augustus 2013 @ 13:41:38 #55
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129577776
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 12:41 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Ik wil dat, snel en handig, pinnen duurt betrekkelijk lang (OV-chip is 1 seconde, pinnen minstens 10 seconden).
bij de NS-automaten kost pinnen tegenwoordig bijna twee uren :')
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_129578059
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 13:41 schreef de__vakantieman het volgende:
Verder viel me op dat ze hier meerdere soorten treinen hebben waaronder frecciarossa maar ook italo wat beiden hsl treinen zijn. Wat is het verhaal daarachter?
Simpel, bij hun zijn ze allebei intact gebleven. Wij hadden ook 2, wat? 3 verschillende HST's kunnen hebben, maar eentje lepra'de uitelkaar. Heb je weleens he :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129578097
quote:
14s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 13:41 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

bij de NS-automaten kost pinnen tegenwoordig bijna twee uren :')
Mooi tijd om je kaartservicecode ondertussen op te halen, te activeren, glad te poetsen, te kwadrateren of weet de Here God veel wat er verder allemaal nog mee moet gebeuren :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport donderdag 1 augustus 2013 @ 13:58:17 #58
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_129578262
Belgische treinmachinist vergeet te tanken

quote:
De conducteur zou ook nog hebben gezegd dat de bestuurder onmogelijk kon zien dat er te weinig brandstof in de tank zat.
Ik neem toch aan dat er wel een lampje gaat branden en een piepje hoorbaar is...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 augustus 2013 @ 13:59:58 #59
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129578315
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 13:58 schreef dennistd het volgende:
Belgische treinmachinist vergeet te tanken

[..]

Ik neem toch aan dat er wel een lampje gaat branden en een piepje hoorbaar is...
neuh, ze hebben wel een lampje om aan te geven wanneer het weer tijd voor pauze is :+
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_129578370
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 13:41 schreef de__vakantieman het volgende:
Darkwing,

THanks voor je advies! Gelukt. De treinen hebben hier airco, maar die heeft niet genoeg capaciteit waardoor het alsnog een dikke oven is. Bah!

Verder viel me op dat ze hier meerdere soorten treinen hebben waaronder frecciarossa maar ook italo wat beiden hsl treinen zijn. Wat is het verhaal daarachter?
De Frecciarossa, Frecciabianca en Frecciaargento zijn alledrie HSL-treinen van de staatsspoorwegen FS/Trenitalia. Rossa rijdt op de echte HSL-lijnen, de Argento ook maar ook lange stukken op normaal spoor en is soms voorzien van kantelbakinstallaties om sneller door de bochten te kunnen. De Frecciabianca is gewoon een opgevoerde Intercity.

De .Italo is ook een pure HSL-trein als de Frecciarossa, maar is een particulier initiatief en concurreert dus met de Frecciarossa. En dat lukt ze vooralsnog goed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')