quote:
Goed ze maken wat fouten bij wezet rijsel of duinkerke en nog wat meer, maar in dat geval is keulen en munchen het enige juiste.(munchen met umlaut die ik nu niet vind)quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 14:19 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Taalunie kan de boom in als het op plaatsnamen aankomt.
tot je naar Köln wilt reizen, maar dat niet kunt vinden omdat je Keulen hebt ingevoerdquote:Op vrijdag 2 augustus 2013 14:22 schreef icloud het volgende:
[..]
Goed ze maken wat fouten bij wezet rijsel of duinkerke en nog wat meer, maar in dat geval is keulen en munchen het enige juiste.(munchen met umlaut die ik nu niet vind)
Het is toch onlogisch om een lijst op te stellen met vertaalde plaatsnamen om er vervolgens altijd van af te wijkenquote:Op vrijdag 2 augustus 2013 14:27 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
tot je naar Köln wilt reizen, maar dat niet kunt vinden omdat je Keulen hebt ingevoerd
De NS is geen (semi) overheidsbedrijf wanneer dat zo uitkomt, dat weet je bestquote:Op vrijdag 2 augustus 2013 14:28 schreef icloud het volgende:
Keulen is al jaren de officele vertaling en zou dus overal in Nederland en zeker bij (semi) overheidsbedrijven gebruikt moeten worden.
De website van NS Hispeed heeft ook een Engelstalig gedeelte, misschien heeft dat er wat mee te maken.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 14:28 schreef icloud het volgende:
[..]
Het is toch onlogisch om een lijst op te stellen met vertaalde plaatsnamen om er vervolgens altijd van af te wijken![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Excuus, het is Koebenhavn H.quote:Keulen is al jaren de officele vertaling en zou dus overal in Nederland en zeker bij (semi) overheidsbedrijven gebruikt moeten worden.
Koebenhaven![]()
![]()
![]()
geintje mag ik hopen?
Het is niet verplicht om plaatsnamen te vertalen. Als een bedrijf er voor kiest om consequent de onvertaalde namen te gebruiken dan is daar niets mis mee.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 14:28 schreef icloud het volgende:
[..]
Het is toch onlogisch om een lijst op te stellen met vertaalde plaatsnamen om er vervolgens altijd van af te wijken![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
In Nederland zijn de Nederlandstalige plaatsnamen lang niet altijd meer gebruikelijk, al houden sommigen daar nog krampachtig aan vast en dan komen ze met hun TomTom in de problemenquote:Op vrijdag 2 augustus 2013 14:28 schreef icloud het volgende:
Het is toch onlogisch om een lijst op te stellen met vertaalde plaatsnamen om er vervolgens altijd van af te wijken![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
neuh. De systemen zouden alle gangbare namen moeten herkennenquote:Keulen is al jaren de officele vertaling en zou dus overal in Nederland en zeker bij (semi) overheidsbedrijven gebruikt moeten worden.
Koebenhaven![]()
![]()
![]()
geintje mag ik hopen?
nshispeed herkent alleen kopenhagen!quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 14:28 schreef James1988 het volgende:
De nette oplossing is natuurlijk om aliassen in te voeren zodat je het juiste station toch wel vindt. Zoek maar naar Kopenhagen of Koebenhaven.
"Koebenhavn H" herkent de site ook.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 14:37 schreef icloud het volgende:
[..]
nshispeed herkent alleen kopenhagen!
De machinist heeft zelf wat onkunde over het materieel. Volgens technici zou het gaan om "bedieningsfout serie-parallelschakeling", waardoor je dan inderdaad halve kracht rijdt.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 05:49 schreef Bitlord het volgende:
Mmm, dan zou dat inderdaad wel eens kunnen![]()
Dat NAVO-alfabet gebruiken we al langer, dat is het probleem niet. Het gaat vooral om het uitspreken van cijferreeksen en het verplicht gebruiken van over en sluiten.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 11:14 schreef dennistd het volgende:
Er wordt geklaagd over de nieuwe gespreksregels (o.a. NAVO-alfabet gebruiken): http://www.volkskrant.nl/(...)preksregels-NS.dhtml
Cijfers zijn in het Nederlands niet zo moeilijk. Zelfs een (voor perrons) hoog getal als 35 is amper mis te verstaan.quote:
Maar dat is ook het probleem. Als machinist heb ik er veel moeite mee. Met het aannemen van een aanwijzing gebruikte gisteren de TRDL na iedere zin over maar ik kon wel niet aan het woord komen om zijn zin te herhalen. En normaal is het zo dat bij over de ander aan het woord kan komen. En dan de kilometeringen 1-2 punt nul, of spoornummers etc. Je moet erg oppassen. Nee in de UK taal is dit geheel anders.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:20 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Dat NAVO-alfabet gebruiken we al langer, dat is het probleem niet. Het gaat vooral om het uitspreken van cijferreeksen en het verplicht gebruiken van over en sluiten.
Nou, ik neem het hem ook niet kwalijk. Het is een duplex verbinding en dan is het erg vreemd om over en sluiten te gebruiken.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:41 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Dan deed die trdl het ook niet helemaal goed, na over moet je je mond houden.
Alkmaar, Maastricht, Heerlen, Rotterdam ,Den Haag, Nijmegen, Venlo, Roosendaal, Arhnhem, Leiden, Eindhoven etc. E alles wat op die routes ligt. Dus ook Deurne, Beverwijk etc.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:43 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Waar rijd jij eigenlijk, Cherna? Heb ik je wel eens aan de lijn kunnen hebben gehad?
De laatste tijd vraag ik gewoon wat de mcn het prettigst vindt: helemaal oplezen en dan laten herhalen of regel voor regel. Dat werkt meestal wel, scheelt weer onduidelijkheid.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:48 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nou, ik neem het hem ook niet kwalijk. Het is een duplex verbinding en dan is het erg vreemd om over en sluiten te gebruiken.
Maar hij/zij gaf me een aanwijzing Aki/Ahob. En na iedere opdracht die in die aanwijzing vermeld staat klonk het over. Maar ik kon het niet herhalen(kreeg er de kans niet voor. Nu schrijf ik het op en kan dan de gehele aanwijzing in een keer herhalen. Maar in het verleden herhaalde ik na iedere aparte opdracht van die aanwijzing zijn uitspraak. Ik vond dat persoonlijk veel beter werken. Maar goed het kan een kwestie van tijd zijn. Maar er zal zeker nog aandacht aan geschonken moeten worden.
Niet mijn territorium dus. Daarvoor moet je voorbij Assen of Grou.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:50 schreef Cherna het volgende:
[..]
Alkmaar, Maastricht, Heerlen, Rotterdam ,Den Haag, Nijmegen, Venlo, Roosendaal, Arhnhem, Leiden, Eindhoven etc. E alles wat op die routes ligt. Dus ook Deurne, Beverwijk etc.
Kijk dat is mooi om te horen. Want als ik moet schrijven en een TRDL klakt gelijk de gehele aanwijzing door de telerail dan moet ik alsnog weer alles laten herhalen. Er zijn TRDLs bij die te snel zijn met het oplezen zodat je bijna de kans niet krijgt om te schrijven dat verplicht is volgens de nieuwe formulieren.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:51 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
De laatste tijd vraag ik gewoon wat de mcn het prettigst vindt: helemaal oplezen en dan laten herhalen of regel voor regel. Dat werkt meestal wel, scheelt weer onduidelijkheid.
Okies jammer. Maar ik heb wel begrip voor een TRDL. Vaak wezen kijken in Eindhoven al is het maar om te zien wat zij allemaal zo uitvoeren. En dat helpt.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:52 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Niet mijn territorium dus. Daarvoor moet je voorbij Assen of Grou.
Goede zaak. Ik probeer bij bekende machinisten ook altijd mee te liften in de cabine. Kennis van en begrip voor elkaars werk is zo belangrijk.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:57 schreef Cherna het volgende:
[..]
Okies jammer. Maar ik heb wel begrip voor een TRDL. Vaak wezen kijken in Eindhoven al is het maar om te zien wat zij allemaal zo uitvoeren. En dat helpt.
Dit. Een goede samenwerking is echt noodzakelijk. En tot nu toe moet ik zeggen dat ik in de 12 jaar nog nooit een aanvaring heb gehad met een TRDL. Nou ja eentje dan in Hoofddorp opstel. Die me bij een vertraging bij binnenkomst al veilig zette. En dit terwijl ik trek-trek nog moest ombouwen en beproeven. Maar als de loc plat ligt werkt ook de telerail niet meer. Hij kreeg me niet te pakken dus.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 16:03 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Goede zaak. Ik probeer bij bekende machinisten ook altijd mee te liften in de cabine. Kennis van en begrip voor elkaars werk is zo belangrijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |