Perfume: The Story of a Murderer (2006)Na het boek Das Parfum (ik las hem als Perfume) voor 3/4 gelezen te hebben (heb geen geduld voor boeken, liever films) trof ik in Perfume: The Story of a Murderer een fantastisch verhaal, een bijzonder fraai weergegeven setting en een constante spanning aan.
Heel mooi gedaan en gewoon echt een topfilm. Het einde is zeer de moeite waard.
9.2/10 (IMDB: 7.5/10)The Matador (2005)Al een keer of 4 gezien, maar het blijft een heerlijke mix van actie, grappen en een beetje drama. Mooi land, lekker verhaal en goed snel gefilmd. En deze film is natuurlijk op mijn lijf geschreven...
8.5/10 (IMDB: 6.9/10)American Beauty (1999)Een geniale mix van drama en comedy. Kevin Spacey speelt de sterren van de hemel en ook de rest van de cast mag er zeker wezen. Geweldig beeld van de Amerikaanse maatschappij, in een interessant grappig verhaal gevangen. Goeie muziek, goeie beelden, goeie grappen, goed drama.
8.8/10 (IMDB: 8.6/10) (40e/top250)Food Matters (2008)Redelijke, maar nogal zweverige documentaire over de helende werking van goed voedsel.
7.0/10 (IMDB: 7.7/10)Zeitgeist (2007)Documentaire die heel geloofwaardig overkomt, maar op de essentiele onderdelen de boot mist.
Wel een eng document omdat veel mensen erin zullen trappen. Daarom keek ik hem ook. Wordt overal aangeraden en niet door mensen die de film niet geloven.
Het is meer dan een 9/11 document, maar daar missen ze de boot. Het laatste deel is niet zo slecht en het eerste best logisch. Maar het doorslaan in het tweede deel maakt het een 6.5je.
6.5/10 (IMDB: 8.5/10??)There Will Be Blood (2007)Een standaard is gezet. Het mooiste, meest ontroerende en verbazende dramatische epos over de begindagen van onze wereldeconomie. Een schitterend en schokkend tijdsbeeld wordt door vakacteurs en een topregisseur de huiskamer in geslingerd. Af en toe wat aan de saaie en langdradige kant, maar in meerdere etappes is deze film echt een juweel.
De industrie is nu gelukkig een stuk minder hard, maar de tekenen zijn er wel.
9.0/10 (IMDB: /10) (147e/top250)Shelter (2010)Matige psychologische thriller met helaas een nogal onwaarschijnlijk einde.
6.8/10 (IMDB: 5.9/10)Smokin' Aces (2006)Hoe een heerlijke actiefilm, met veel tieten. schieten, helicopters en lekker over de top karakters verneukt kan worden in de laatste paar minuten... Een bizar onrealistisch einde aan een goeie anderhalf uur vermaak met een beetje voorspelbaar verhaal.
Normaalgesproken een lekker dikke 8,5. Maar dit einde vergeef ik de regisseur niet zo. 7.5 dus.
7.5/10 (IMDB: 6.6/10)Taxi Driver (1976)Een parel uit de filmgeschiedenis. Topregisseur Scorsese en briljant acteur De Niro (toen nog DeNiro) zetten een dijk van een verhaal neer, waar je constant tussen emoties heen en weer geslingerd wordt. Een tijdloos en toch klassiek beeld van de jaren 70.
8.9/10 (IMDB: 8.6/10) (41e/top250)Blood: The Last Vampire (2009)Nogal makkelijke maar op zich wel aardige remake van een geanimeerd origineel dat ik nog niet gezien heb.
De titel zegt genoeg over het soort film en diepte van het verhaal. Gewoon makkelijk maar lekker vermaak, niet veel meer.
7.0/10 (IMDB: 5.3/10)Restrepo (2010)Boeiende en aangrijpende documentaire over de oorlog in Afghanistan. De zinloosheid van de oorlog straalt ervanaf, ik kan maar niet begrijpen wat wij daar te zoeken hebben. En dat vinden ze daar net zo goed.
De film is genoemd naar een gesneuvelde Colombiaans-Amerikaanse soldaat.
8.2/10 (IMDB: 7.6/10)Crash (2004)Film met veel verschillende verhalen die samenkomen, uitgebreide goeie cast en mooie thema's. Jammer dat het niet allemaal zo uitgewerkt is, er zijn net teveel dingen te vertellen en de vele karakters worden zo niet helemaal uitgewerkt.
Prima om te zien, niks mis mee, maar geen echte topfilm.
7.8/10 (IMDB: 8.0/10)Goodfellas (1990)Lekkere typische Scorsese. Geweldige rol van Pesci, hij speelt gewoon zichzelf.
Het thema vind ik altijd wat minder (en juist de "beste" films zijn mafiafilms), maar prima gedaan verder.
8.0/10 (IMDB: 8.8/10) (15e/top250)The Jackal (1997)Ik dacht dat ik deze film al es gezien had, maar toch niet. Een mat verhaal dat matig uitgewerkt wordt. Bruce Willis speelt leuk, maar die kan ook beter. Al met al geen topper.
7.0/10 (IMDB: 6.0/10)The Fighter (2010)Aardige film, maar niet echt mijn genre. Bale zet een sterk persoon neer, Wahlberg doet het ook aardig. Maar vergeleken met The Wrestler niet zo goed en ik kon me er gewoon niet helemaal in storten.
7.3/10 (IMDB: 8.0/10)Shutter Island (2010)De eerste keer dat ik de film zag was ik zeer onder de indruk van deze psychologische thriller van Scorsese (8.5)
De tweede keer sluipen er toch dingen in die me in negatieve zin opvallen. Slechte special effects af en toe, een te voorspelbaar verhaal (achteraf) maar nog steeds de mooie beelden en de toprol die DiCaprio neerzet.
8.0/10 (IMDB: 8.0/10) (247e/top250)