derLudolf | vrijdag 18 april 2025 @ 20:21 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() Dienstmededeling Bekijk deze YouTube-video En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() | |
derLudolf | vrijdag 18 april 2025 @ 20:25 |
Dit keer eens met een zelfgemaakte foto ![]() | |
James1988 | vrijdag 18 april 2025 @ 21:26 |
Ik schreef ook "de Desiro's van de NMBS", want die zijn toch echt bedoeld voor het voorstedelijk verkeer en niet voor intercity. ![]() De Cityjet's van de ÖBB zijn in de basis hetzelfde model, maar ÖBB heeft voor een hoogwaardigere uitrusting gekozen. Ik zou er nog steeds niet een rit van 4 uur in willen maken, maar een uur gaat prima. Over Roemenië gesproken, daar rijden dus ook Coradia Streams rond (bij ons bekend als ICNG). En daarin zit het type stoel dat je bij ons op de Merwedelingelijn en Kampen - Zwolle - Hengelo - Enschede aantreft. Maar dan rijden ze op trajecten die maarliefst 8 uur kunnen duren ![]() | |
exelletor | zaterdag 19 april 2025 @ 14:35 |
In Rusland heb je routes van 10+ uur waar Desiro's worden ingezet. | |
greavy | zaterdag 19 april 2025 @ 15:12 |
Daar rijden ook nog wadlopers ![]() ![]() En daar waan je je terug in Nederland vanwege het oude Nederlandse interieur | |
DeaDLocK2K | zaterdag 19 april 2025 @ 15:39 |
Topic 1200 en dan geen 1200 in de OP. Jeetje... | |
DeaDLocK2K | zaterdag 19 april 2025 @ 17:10 |
Lol, ik vind het zo geniaal dat iemand hier tijd en moeite in steekt: https://walzzeichen.de/ Net als eindbaas Nico Spilt, met z'n geniale homepage regelrecht uit 1997 <3 | |
b2py | zaterdag 19 april 2025 @ 17:28 |
Tragedie, gelukkig nog heel wat topics mogelijk met de juiste locomotieven | |
Dr_Flash | zaterdag 19 april 2025 @ 17:34 |
Nummertjesfappen doe je maar op Somda | |
DeaDLocK2K | zaterdag 19 april 2025 @ 17:46 |
Lekker niet. | |
James1988 | zaterdag 19 april 2025 @ 20:02 |
Roemenië krijgt ook Luxemburgse afdankertjes. De CFL 2000-reeks is verkocht aan een Roemeense vervoerder en zal daar gaan rijden. Er blijft één stel in Luxemburg achter om het museum in te gaan. | |
Dr_Flash | zaterdag 19 april 2025 @ 22:03 |
Zondag 11 januari 2015. Eerste keer dat we twee dagen gingen ![]() ![]() | |
marcb1974 | zaterdag 19 april 2025 @ 22:05 |
Diekirch ![]() | |
derLudolf | zaterdag 19 april 2025 @ 22:12 |
Een als ik 1201 in het topic had gezet, was het, dit is pas deel 1200 ![]() ![]() | |
dennistd | zaterdag 19 april 2025 @ 23:08 |
Best bijzonder voor een serie van slechts 25 locs ![]() | |
derLudolf | zaterdag 19 april 2025 @ 23:13 |
1201-1225 en 1251-1255 ![]() | |
b2py | zondag 20 april 2025 @ 02:51 |
Wat is het nou, 25 of 30? | |
derLudolf | zondag 20 april 2025 @ 07:32 |
Aan de NS zijn 1201-1225 geleverd. In hun 2 leven bij ACTS zijn een aantal naar 1251-1255 vernummerd | |
Eix | zondag 20 april 2025 @ 09:31 |
Rijden er nog 1200’en commerciële ritten bij cargo boeren? Of is dat inmiddels wel klaar? | |
Janneke141 | zondag 20 april 2025 @ 09:59 |
Volgens mij staan er een paar in Amersfoort die te huur zijn, maar of dat ook daadwerkelijk gebeurt dat weet ik ook niet. | |
James1988 | zondag 20 april 2025 @ 13:52 |
Die hebben volgens mij al heel lang niet meer gereden, de enige recente foto's van die locs zijn allemaal van Amersfoort. https://treinposities.nl/fotos/bladeren/type-1200 | |
b2py | zondag 20 april 2025 @ 16:56 |
Is dat van die diesel onder de draad hoe lang nog? | |
ReisT | maandag 21 april 2025 @ 09:07 |
De cargoboeren zijn (voor zover ze nog behoefte hebben aan monocourante locs) overgestapt op 16/17/1800'en. Daarvan staan er intussen ook al veel in Amersfoort vast te roesten. Er zijn ook nog 1300'en te huur maar die staan zo te zien ook alweer lang stil https://treinposities.nl/voertuig/fairtrains_1300_1304 [ Bericht 0% gewijzigd door ReisT op 21-04-2025 09:34:37 ] | |
greavy | dinsdag 22 april 2025 @ 15:57 |
FairTrains mag momenteel ook niet rijden, problemen met het ECM-geneuzel. | |
greavy | dinsdag 22 april 2025 @ 15:59 |
Bij mijn werk (HSL Netherlands) is de mascotta HaSeL, een giraffe. Nu wij een tweede diesellok hebben, is deze gelijk bestickerd. HSL Netherlands presenteert u: HaSeL, G1206 1508. Hier tijdens de eerste inzet buiten de haven die fotografeerbaar was. Even één ketelwagen ophalen bij Gentenaar Cleaning Moerdijk, en een andere wagen verplaatsen van spoor. | |
James1988 | dinsdag 22 april 2025 @ 16:22 |
HaSeL doet me een beetje denken aan Geoffrey, de mascotte van het ter ziele gegane Toys "R" Us ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 22 april 2025 @ 16:31 |
Nou nog even hierheen ![]() ![]() | |
spectrumanalyser | dinsdag 22 april 2025 @ 20:00 |
Laura heeft er vorige week aandacht aan besteed Bekijk deze YouTube-video | |
Dr_Flash | dinsdag 22 april 2025 @ 20:33 |
Gotjeezus wat een lekker wijf | |
DeaDLocK2K | dinsdag 22 april 2025 @ 23:18 |
Ik wist niet eens dat spectrumanalyzer een meisje was. | |
b2py | woensdag 23 april 2025 @ 09:56 |
Maat | |
Duvel | woensdag 23 april 2025 @ 10:04 |
Dat is wel heel plastisch, vergeleken hiermee is Fles z'n uitroep subtiel. | |
Duvel | woensdag 23 april 2025 @ 10:06 |
Iets meer respect mag ook wel. Probeer het eens met een andere woordkeuze: "Wat een leuke, spontane vrouw!". | |
DeaDLocK2K | woensdag 23 april 2025 @ 10:22 |
Hangt van je generatie af denk ik, ik snap precies wat 'ie bedoelt. | |
b2py | woensdag 23 april 2025 @ 11:52 |
Bekijk deze YouTube-video Peak TGV | |
b2py | woensdag 23 april 2025 @ 11:52 |
Andere beleving bij de tekst denk ik :-) | |
Dr_Flash | woensdag 23 april 2025 @ 12:02 |
Och jee de moraalpolitie is er ook hoor ![]() | |
Duvel | woensdag 23 april 2025 @ 16:59 |
Lees PI. | |
Duvel | woensdag 23 april 2025 @ 17:02 |
Godskolere, dat ik dat nog uit moet leggen. Hoe lang zitten jullie hier allemaal... Minstens 15 jaar? | |
b2py | woensdag 23 april 2025 @ 17:34 |
Wat is PI, iets anders dan 3,14? | |
Duvel | woensdag 23 april 2025 @ 18:16 |
![]() | |
ACT-F | woensdag 23 april 2025 @ 18:43 |
Hebben ze daar ook al netcongestie? | |
Dr_Flash | woensdag 23 april 2025 @ 18:55 |
Kijk mam! Hij kan ook langzaam! | |
James1988 | woensdag 23 april 2025 @ 22:41 |
Mooie treinen, allemaal ![]() | |
Zomaarevenkijken | donderdag 24 april 2025 @ 18:32 |
Trein met Grote Vertraging | |
DeaDLocK2K | zaterdag 26 april 2025 @ 11:14 |
Lol, ondertussen, bij de buren naar links: https://old.reddit.com/r/(...)_eines_ices_die_ich/ | |
spectrumanalyser | zaterdag 26 april 2025 @ 11:15 |
Mat'64 van het spoorwegmuseum plus de rode van stichting Karel Rocks doen vandaag een rondje Noord-Holland en Flevoland.![]() [ Bericht 57% gewijzigd door spectrumanalyser op 26-04-2025 12:05:26 ] | |
b2py | zaterdag 26 april 2025 @ 22:38 |
Peak NS, hele dag zes treinen per uur tussen Zaandam en Den Bosch en daar dan voor 20:00 mee stoppen als de grote afvoer nog moet beginnen…. | |
derLudolf | zondag 27 april 2025 @ 08:48 |
Met 10 minuten vertraging vertrokken vanaf Haren Ems, nu pünktlich uit Greven vertrokken ![]() | |
derLudolf | zondag 27 april 2025 @ 14:33 |
Wie zou hier gaan schommelen? ![]() | |
marcb1974 | zondag 27 april 2025 @ 14:45 |
Goede oplossing tegen kinderen? ![]() En hek was handig geweest ja ![]() | |
ACT-F | zondag 27 april 2025 @ 15:15 |
In Duitsland zijn ze niet zo paternalistisch. Verantwoordelijkheid moet je op jonge leeftijd bijbrengen. | |
Adrie072 | zondag 27 april 2025 @ 17:16 |
Doch gehttttttttt, haha, fantastisch dit! | |
derLudolf | zondag 27 april 2025 @ 17:41 |
Top... Ik was dus gestrand in Gelsenkirchen ivm wissel storing bij Wanne Eickel. Uiteindelijk de tram naar Bochum genomen en vanaf daar met RE6 naar Hamm en vanaf daar RB89 naar Münster. | |
James1988 | zondag 27 april 2025 @ 20:07 |
Stamgast @Duvel heeft al vaak geschreven dat de OV-chipkaart naar zijn mening verwoest moet worden, maar ik ben het daar niet mee eens. Ik ben inmiddels een paar weken bij m'n vriendin in Wenen, en ik mis oprecht een OV-chipkaart/OV-pay achtig systeem. Het OV zelf is hier echt dikke prima, maar vervoerbewijzen zijn primitief geklootviool: papieren kaartjes, of tickets die je koopt op een website of in een app. Daarnaast is er nog het "SimplyGo"-systeem van de ÖBB, waarbij je aan het begin van je reis in de app in-swipet en aan het einde van de reis uit-swipet. Dan berekent de app/backend de route die je hebt afgelegd en krijg je aan het einde van de dag het meest gunstige tarief voorgeschoteld. "Eenvoudiger kan niet." Dat is tenminste de theorie, in de praktijk ervaar ik het als een krakkemikkig systeem. Bij één van de reizen die ik heb gemaakt is een verkeerd tarief aangerekend (in mijn voordeel). Bij andere reizen zijn verkeerde stations geregistreerd. Bij het uit-swipen heb ik al meerdere keren de melding gehad "Locatie niet nauwkeurig genoeg" en dat was alleen op te lossen door de app helemaal te killen en dan opnieuw uit te swipen. En als je ergens te lang stilstaat denkt de app dat je je reis hebt onderbroken en wordt het vervolg van de reis als een nieuwe rit in rekening gebracht. Reisgeschiedenis inzien is net zo goed karig: op de website van de ÖBB kan het helemaal niet, in de app zie je alleen de 'voorlopig berekende prijs' en afgezien van een PDF-factuur is er geen manier om een definitieve reisgeschiedenis in te zien. "Heb je vragen? Bel ons of stuur een mail via oebb.at/kontakt" is ook niet geweldig. Dat terzijde: ik vind de manier van prijsberekening hier ook maar karig. Een enkeltje met het OV binnen Wenen kost ¤ 2,40 ongeacht de afgelegde afstand. Leuk als je de hele stad door gaat, tyfusduur wanneer je een tramrit van 5 minuten doet met een volle koffer. ![]() Echt, geef mij de OV-chipkaart maar. | |
Duvel | zondag 27 april 2025 @ 21:13 |
Het probleem van de OV-chipkaart is dat het ding ooit beloofd is als één keer inchecken en één keer uitchecken voor de reis, dus niet 'omchecken' zoals het nu is. Dat bleek uiteindelijk te ingewikkeld. Net zoals het te ingewikkeld is om abonnementen van meerdere vervoerders op één kaart te hebben, en weet ik wat voor flauwigheden er nog meer zijn uitgehaald. Punt is, en dat zie je in Wenen ook, dat de reiziger niet centraal staat, maar het systeem. We hebben een systeem dat je tarief bepaalt, maar dat systeem heeft vervolgens allerlei problemen en beperkingen die de reiziger mag dragen. En dat is fundamenteel verkeerd. Dat Wenen nog kutter is dan de OV-chipkaart, maakt niet ineens dat de OV-chipkaart niet meer verwoest hoeft te worden. En uiteraard bedankt voor de egostrelende mention. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Duvel op 27-04-2025 21:59:05 (typfout) ] | |
DeaDLocK2K | zondag 27 april 2025 @ 21:34 |
Mja, het probleem met het OVC-systeem is dat je niet een arbitraire kaart kan koppelen aan je abo, terwijl de kaartlezers er wel geschikt voor zijn. Daarnaast blijf ik principieel tegen poortjes. | |
derLudolf | zondag 27 april 2025 @ 21:41 |
Dat in- en uitchecken naar een andere vervoerder is toch ooit bij wijze van proef niet nodig geweest op het kippenlijntje? Wat is de uitkomst daarvan geweest? | |
Janneke141 | zondag 27 april 2025 @ 21:43 |
En tussen Arnhem en Zevenaar kunnen blijkbaar wel drie verschillende vervoerders door hetzelfde paaltje (en naar Doetinchem 2). Als het belang van de reiziger voorop had gestaan dan was dit al lang opgelost. | |
Peterselieman | zondag 27 april 2025 @ 21:47 |
Kuch, Zutphen, kuch | |
James1988 | zondag 27 april 2025 @ 22:06 |
Ja klopt, maar dat is denk ik een beetje een gevolg van voorlopen op de rest. Toen men de OV-chipkaart bedacht was contactloos betalen nog niet echt een ding in Europa. Inmiddels zijn we 20+ jaar verder en is er veel veranderd. Met OV-pay was het geloof ik wel ooit de bedoeling om alles-en-je-moeder te kunnen gebruiken als drager voor een abo, maar of dat ervan gaat komen is de vraag. Hetzelfde voor "één keer in- en uitchecken voor je hele reis": in 2000-2010 waarschijnlijk technisch te complex, inmiddels doet de backend bij NS al allerlei controles om onvolledige reizen te voltooien. Dat omkatten naar logica die "één reis van A naar D, via bus B en tram C" koppelt aan "welke route komt er uit de reisplanner?" zou haalbaar moeten zijn. (Al krijg je dan de vraag "bij wie hoort dat te liggen?" want ik vind het ergens wel vreemd dat NS dat nu doet ipv TLS) Ik heb er ook heel lang zo over gedacht, maar ben inmiddels toch een beetje van gedachten veranderd. 1. Poortjes verminderen het aantal gelegenheidszwartrijders. OV draait op subsidie en daar is niets mis mee, maar klanten moeten wel hun fair share bijdragen. Was het in Amsterdam niet zo dat ze na het sluiten van de metropoortjes, geplande bezuinigingen konden terugdraaien? 2. Poortjes verhogen sociale veiligheid enigszins... ik zie hier in Wenen toch met enige regelmaat bedelaars of "artiesten die een cd willen verkopen" op het perron. (Al is alleen poortjes plaatsen geen oplossing, dan verhuizen die lui naar buiten de poortjes.) 3. Poortjes helpen ook enigszins bij het "mentaal voltooien" van een reis. Want met SimplyGo vergeet ik heus wel eens uit te swipen omdat ik gewoon naar buiten loop. ![]() | |
spectrumanalyser | zondag 27 april 2025 @ 22:39 |
Op kleinere stations is een noodknop waar zwartrijders misbruik van maken. Door op die knop te drukken springen alle poortjes open. Op stations waar die knop niet is, lopen zwartrijders heel dicht achter je aan om door de poortjes te kunnen. | |
James1988 | zondag 27 april 2025 @ 23:24 |
Met gelegenheidszwartrijders doel ik op de mensen die een paar haltes meerijden "want de kans op controle is toch nihil" en die zich wel laten tegenhouden door een poortje. | |
b2py | maandag 28 april 2025 @ 09:08 |
Heb zaterdag echt zoveel mensen zien betalen met hun pinpas dat ik mij afvraag ‘ov-chipkaart, hoe lang nog?’ | |
ReisT | maandag 28 april 2025 @ 09:49 |
Ja het kan als het moet (als de opdrachtgevers het verplicht maken). De vervoerders doen dat niet uit vrije wil omdat ze er geen vertrouwen in hebben dat de opbrengsten eerlijk verdeeld worden. Met ieder een eigen paaltje gaat het geld direct naar de juiste vervoerder. | |
ReisT | maandag 28 april 2025 @ 09:59 |
Daar waren vast veel incidentele reizigers zonder abonnement bij. Die redden het idd prima zonder speciale OV-kaart. Of zelfs zonder pinpas, ook werkt dat uitchecken met een telefoon niet echt lekker. | |
Ireyon | maandag 28 april 2025 @ 10:11 |
Dat klopt. Weet de exacte getallen niet meer maar een grote meerderheid van de zwartrijders betrof reizigers op stukjes als Amsterdam Centraal - Sloterdijk, Rotterdam Centraal - Blaak, Eindhoven - Strijp-S. Zo'n kort stukje waarbij ook de brave burger het risico wel nam, maar nu met poortjes het risico niet meer neemt. Het aantal zwartrijders is door de poortjes enorm gedaald, alleen degene die er nog wel zijn vallen nu een stuk beter op. | |
Janneke141 | maandag 28 april 2025 @ 10:17 |
Ja, ik ken het waarom wel. Mijn punt is dat het belang van de vervoerders boven dat van de reiziger wordt gesteld en dat we dáárom nog steeds om lopen te checken, niet omdat het technisch onmogelijk zou zijn. | |
Dr_Flash | maandag 28 april 2025 @ 10:21 |
ja dat was 20 jaar geleden te ingewikkeld. En toen heeft iemand gedacht "laat maar" en er nooit meer naar omgekeken. Misschien dat het inmiddels WEL mogelijk is? | |
Janneke141 | maandag 28 april 2025 @ 10:28 |
Nou ja, als ik in Nijmegen incheck en in Maastricht weer uit dan kan ik mijn reis geheel via NS, geheel via Arriva of met een combinatie van beiden doen. Dan voelen die twee zich waarschijnlijk allebei benadeeld omdat ze mij (potentieel) vervoerd hebben zonder dat ze ervoor voldoende betaald hebben gekregen. Het collectief aan vervoerders zal akkoord moeten gaan met een 'win some, loose some', maar dat willen ze kennelijk (nog) niet en de minister wil ze niet dwingen. En dus zat ik laatst in de (Arriva)stoptrein naar Hoensbroek waar tante Toos van 80 hele moeilijke gesprekken met een controleploeg had omdat ze bij het verkeerde paaltje had gedingest. | |
phpmystyle | maandag 28 april 2025 @ 10:52 |
Dat heb mij ook wel eens afgevraagd: Als je reist op saldo (rekening) dan check je uit bij NS en check je in bij die andere vervoerder. Dan ga alles prima. Maar als je een abonnement hebt (weekend) dan is het heel diffuus hoe je de omzet moet verdelen. Maar zijn er lijnen waar je van vervoerder x naar y gaat zonder dat je daarvoor in-en uitcheckt? | |
Janneke141 | maandag 28 april 2025 @ 11:00 |
Bij deze reis moet je nu nog in-, om- en uitchecken dus dat wordt (voor de vervoerders) wel goed verwerkt. Maar als we een systeem van één in- en één uitcheck gaan gebruiken, dan wordt het gokwerk: de reisplanner stuurtje via Nijmegen-Arriva-Roermond-NS-Maastricht, maar andere varianten zijn ook wel mogelijk, zeker als je een Vrij-abo hebt zoals ik. Zou je bijvoorbeeld van Zwolle naar Delfzijl reizen dan is er maar 1 optie: Zwolle-NS-Groningen-Arriva-Delfzijl. Daarvoor gaat de 'rekensom' dus altijd wel goed. Maar tussen Arnhem en Zevenaar kun je op dit moment met 3 vervoerders reizen: Arriva, Breng (Hermes) en VIAS (trein naar Duitsland). Dat gaat allemaal met hetzelfde paaltje van Arriva, en daar wordt, ongetwijfeld op basis van tellingen of schattingen, de pot met geld verdeeld. Dus er zijn inderdaad wel plekken waar het paaltje niet weet in welke trein je zit. VZIW betekent wisselen van vervoerder overal in- en uitchecken, met als halve uitzondering Gouda en Alphen a/d Rijn van en naar R-Net, omdat die treinen wel gewoon door NS gereden worden. | |
phpmystyle | maandag 28 april 2025 @ 11:18 |
Men zal inderdaad moeten werken met schattingen en gemiddelden om het geld te verdelen. Overigens was er nog recent een bericht vanuit de EU waarin Nederland wordt gemaand om eerdere concessies aan NS te herzien en aan te besteden aan de markt. Je moet ál het vervoer aanbesteden. Had daar ook een topic over geopend. Marktwerking is vaak goed. Maar op het spoor is het zo lastig om dat goed in te richten zonder dat de klant daar last van heeft. En waar kun je in godsnaam op concureren? Kosten voor lonen, elektra en ik denk ook kapitaallasten voor treinen zijn bijna vaste gegevens. Anderzijds als je NS de vrije hand geeft, dan heb je kans dat jaar-op-jaar prijs verhogingen krijgt die hoger zijn dan de algemene inflatie. | |
James1988 | maandag 28 april 2025 @ 11:58 |
En ook dat wordt allemaal bijgehouden door CROW ![]() En het gebruik blijft stijgen:
[ Bericht 11% gewijzigd door James1988 op 28-04-2025 12:04:36 ] | |
phpmystyle | maandag 28 april 2025 @ 11:59 |
Maar als je een abbo hebt dan? Of kan dat in je apple pay waar ook je bankkaart en je tickets voor vliegen en festival? | |
James1988 | maandag 28 april 2025 @ 12:05 |
Op dit moment kan dat nog niet, OVpay is alleen voor reizen 2e klas vol tarief (al kan leeftijdskorting al wel). Uiteindelijk is het geloof ik wel de bedoeling dat je ook abonnementen aan je bankpas kunt koppelen. Arriva biedt inmiddels een abonnement aan op de betaalpas: Arriva Dal Korting Limburg. | |
phpmystyle | maandag 28 april 2025 @ 12:41 |
Check. Raar dat je je ov kaart niet kan koppelen aan je iphone. | |
James1988 | maandag 28 april 2025 @ 15:54 |
De technische implementatie van de OV-chipkaart zoals we die nu kennen is rond de eeuwwisseling bedacht en is onderweg naar de uitgang. Met de opvolger, OVpay, is het mogelijk om met veel meer dingen te betalen. Bankpas, creditcard, smartphone, wearable... en er komt ook gewoon weer een plastic pasje. | |
phpmystyle | maandag 28 april 2025 @ 16:17 |
Hoe gaat OV pay om met daluren, abbo's, reizen mét kind, saldo, wel/niet 1e klas ? | |
James1988 | maandag 28 april 2025 @ 17:57 |
Dat is op dit moment nog niet of maar beperkt mogelijk, de focus lag op landelijke uitrol van betalen met bankpas en dat is klaar. Leeftijdskorting is tegenwoordig mogelijk: https://www.ovpay.nl/leeftijdskorting En Arriva heeft dus al een kortingsabonnement voor OVpay. Verdere ontwikkelingen zijn nog gaande. | |
phpmystyle | maandag 28 april 2025 @ 18:03 |
Thanks. Wist ik niet. Handig. Ik ben wel verbaasd over die leeftijdskorting. Hoezo hebben senioren recht op korting en andere leeftijdscategorieën (jonge mensen hebben weinig geld) daar geen recht op? Heeft iets van ongelijkheid in zich. | |
Eix | maandag 28 april 2025 @ 18:47 |
Wat een advies dit:![]() Niet gelijk via Groningen omreizen. ![]() | |
Peterselieman | maandag 28 april 2025 @ 21:14 |
Bij de komende werkzaamheden rond Groningen zegt de NS doodleuk: kijk maar in de reisplanner (die uiteraard nog niet bijgewerkt is) | |
dennistd | dinsdag 29 april 2025 @ 02:11 |
In de bus zie ik ook steeds meer mensen met de pinpas (of eigenlijk: hun virtuele pinpas) inchecken. Ook de regelmatige reizigers, terwijl die veel goedkoper uit zijn met een Dal Voordeel Oost (40% korting buiten de ochtendspits voor ¤18 per jaar voor de bus of ¤24 per jaar voor bus en regionale trein). Van de OV-chipkaarten is denk ik meer dan de helft Student OV. | |
Dr_Flash | dinsdag 29 april 2025 @ 08:40 |
Er komt weer wat raars door Deventer. Een zwarte goederenloc (Taurus?) met een sleep NMBS spul waaronder 3 fietsrijtuigen en een restauratie. Waar gaat dat heen...? | |
derLudolf | dinsdag 29 april 2025 @ 09:08 |
Taurus lust enkel 15kV en 25kV~ en 3000V= dus die is het niet. Somda heeft nog geen topic met opvallende dingen voor vandaag, op Drehscheibe vind ik niets. Wat ik wel lees: de EC's 7 en 9 naar Zürich en Interlaken Ost stoppen per vandaag planmatig in Basel SBB. https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?002,11110714 | |
DeaDLocK2K | dinsdag 29 april 2025 @ 18:32 |
De nieuwe Duitse minister van infrastructuur is een echte snelweghooligan. Met organiseren van demonstraties voor die dingen en alles. Wordt vast een succesperiode voor Deutsche Bahn dit kabinet. | |
derLudolf | dinsdag 29 april 2025 @ 20:22 |
Het snel zijn van 'snelweghooligan' hoeft niet alles is zeggen natuurlijk, de buitenlandminister van de Grünen pakt op haar laatste dienstreis ook nog gewoon het vliegtuig... | |
Peterselieman | dinsdag 29 april 2025 @ 20:53 |
Finland investeert in toekomstige 'normale' spoorverbinding naar Noorse Zee Interessant in dit artikel is dat Finland plannen maakt om de Europese spoorbreedte aan te gaan houden | |
spectrumanalyser | dinsdag 29 april 2025 @ 21:03 |
Op Koningsdag heeft NVBS met het Mat'64 stel van het spoorwegmuseum plus het rode Mat'64 stel van Karel Rocks een rit gemaakt. Deze rit is onder andere door het westelijk havengebied van Amsterdam gegaan. Ik ben benieuwd hoe die rit verlopen is. | |
Duvel | woensdag 30 april 2025 @ 08:33 |
Baerbock! Gotjeezus wat een lekker wijf | |
Spablauw214 | woensdag 30 april 2025 @ 08:40 |
Ik zag hem gisterochtend ook in Amersfoort. Daar bleef hij even stilstaan. Er stond een Vectron van Rail Force One voor. Ik moest door dus helaas niet gezien of hij daar bleef of weer doorreed. | |
DeaDLocK2K | woensdag 30 april 2025 @ 09:16 |
Ik vind het hilarisch dat er mensen gepikeerd zijn dat er iemand is aangesproken over bepaald taalgebruik. Oh jeej als het een ziekte is maar het andere geslacht lekker naar beneden trappen is prima blijkbaar ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 30 april 2025 @ 09:17 |
Verder is dit natuurlijk naast een tang en een varken ook simpelweg je kop in het zand steken. We weten allemaal dat dat het wél betekent aangezien dat precies is wat de geschiedenis ons geleerd heeft. | |
Dr_Flash | woensdag 30 april 2025 @ 17:09 |
Sta stil, letterlijk 10 meter voor Olst. Met een technische storing. We gaan het beleven allemaal | |
Dr_Flash | woensdag 30 april 2025 @ 17:12 |
Oh mocht ik een lekker wijf geen lekker wijf noemen? Tsjonge ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 30 april 2025 @ 17:19 |
Ik denk een lekke remslang ergens ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 30 april 2025 @ 17:29 |
Station Olst is gehaald. Nu eens zien hoe verder. Tegentrein richting Zwolle staat hier ook al een tijdje stil. Geen informatie verder. | |
Dr_Flash | woensdag 30 april 2025 @ 17:43 |
Olst. We zijn maar uitgestapt. Onze trein met storing zou terug gaan naar Zwolle. Kennelijk kan dat wel? | |
Dr_Flash | woensdag 30 april 2025 @ 17:57 |
Olst, met nog 200 man. Alle treinen zijn weg. Een virm werd "afgerangeerd". Het enkel spoor richting Deventer op. Had ons even meegenomen? ![]() Nul info weer. Nog steeds. | |
Dr_Flash | woensdag 30 april 2025 @ 18:08 |
En met de trein van een uur later uiteindelijk alsnog op weg. Je maakt nog eens wat mee. Hij is niet eens ramvol. Oh deze rijdt niet verder dan Zutphen. Voor daar zijn bussen besteld. Zal blij zijn als ik i Devsko ben. En bier. | |
James1988 | woensdag 30 april 2025 @ 18:10 |
Kan best zijn dat er een defect is waarvoor men iets heeft moeten overbruggen en dan mogen er vaak geen reizigers meer mee. | |
Dr_Flash | woensdag 30 april 2025 @ 18:22 |
Regeltjes neuken is VEEL belangrijker dan reizigers vervoeren. | |
marcb1974 | woensdag 30 april 2025 @ 18:26 |
Voor degene die blij worden van oude treinen, tot eind december RE13 Venlo - Wuppertal (Hagen) Bekijk deze YouTube-video | |
Dr_Flash | woensdag 30 april 2025 @ 18:29 |
Maar goed. Ben weer thuis en er is noggenoeg biertijd over ![]() | |
Tele6 | woensdag 30 april 2025 @ 19:27 |
Straks ook geen treinen tussen Wolfheze en Ede-Wageningen vanwege technisch onderzoek. En een defecte spoorbrug bij Zutphen. Gaat lekker vanavond ![]() | |
Peterselieman | woensdag 30 april 2025 @ 20:45 |
Wel leuk voor een rondje ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 30 april 2025 @ 20:47 |
ja niet als ik net weg ben plz ![]() | |
Peterselieman | woensdag 30 april 2025 @ 20:55 |
We hebben nog even natuurlijk. Sowieso kunnen we dan de Integral ook meepakken en de Schwebebahn Wuppertal | |
Dr_Flash | woensdag 30 april 2025 @ 21:11 |
Kan ja. | |
marcb1974 | woensdag 30 april 2025 @ 21:14 |
Zijn die rondjes inclusief bruin fruit? | |
Peterselieman | woensdag 30 april 2025 @ 21:25 |
we nemen geen friteuse mee in de trein | |
marcb1974 | woensdag 30 april 2025 @ 21:32 |
gemiste kans ![]() | |
Janneke141 | woensdag 30 april 2025 @ 22:18 |
https://nos.nl/artikel/25(...)einverkeer-verstoord Amai! | |
dennistd | donderdag 1 mei 2025 @ 03:09 |
Daar was ik dus vandaag heen, ook al zo'n succes op de heenweg... Wou om 11:22 vanuit Gronau de RB51 tot Dülmen nemen. Helaas een grote stroomstoring in Enschede waardoor ie uiteindelijk met bijna +30 binnenkwam. Vertrokken met +25, al snel na vertrek de info dat ie niet verder zou gaan dan Coesfeld, en nu net in Ahaus ook nog 20 minuten op de tegentrein staan wachten. Coesfeld +40 zometeen, en dan met +60 door naar Dülmen. Had uiteindelijk beter in Gronau de RB64 kunnen pakken en over Münster gereisd met +30, maar toen was nog niet bekend dat mijn trein in Coesfeld opgeheven zou worden... Uiteindelijk in Dülmen de RE2 (ook al met +10) genomen tot Duisburg, hier overgestapt op de RE6 naar Neuss. Hier staan wachten op de RB37 (gereden door TRI) maar die kwam helaas niet opdagen. De TCS RE13 naar Wuppertal zou op tijd zijn daar, dus wou die nog even op de foto zetten voordat ik met de andere stam met +6 naar Venlo zou reizen. Helaas was de juist op tijd ineens en die richting Wuppertal vertraagd, dus geen plaatje kunnen maken. Op het enkelspoor ri Venlo natuurlijk weer sukkelen (mede door een overweg in storing), aankomst in Venlo met +30. Hier snel naar spoor 3 gelopen voor een foto en filmpje bij vertrek. Idee was vervolgens de normale RE13 om 18:05 terug te nemen ri Duitsland (reisde op Deutschlandticket vandaag), helaas had die ook alweer +15 waardoor ik de andere stam ook daar weer gemist heb. Trein naar Krefeld was vervolgens ook vertraagd waardoor ik ook daar de TRI RB37 weer gemist heb. Toen de RE10 maar gepakt naar Meerbusch-Osterath en daar de RB37 terug naar Krefeld-Oppum (vanwege... vertraging). Vanaf daar naar Duisburg alwaar ik de Gouden Bogen bezocht heb. RE2 had natuurlijk ook weer +15 richting Münster, onderweg liep het nog verder op waardoor ik nog 1 minuut had voor de (niet-crossplatform) overstap ri Gronau. Met een flinke sprint net deze RB64 nog kunnen halen, vervolgens met een hartslag van 136 (aldus mijn horloge later) en geheel buiten adem neergeploft op de eerste de beste plek. Aankomst in Gronau met +4. [/liefdagboek] Moraal van het verhaal: ga niet met de trein in Duitsland want 't is rotzooi allemaal ![]() | |
James1988 | donderdag 1 mei 2025 @ 09:59 |
Ik mag zondag weer ![]() | |
derLudolf | donderdag 1 mei 2025 @ 11:58 |
Tussen 26 juni en 25 augustus rijdt die trein niet overigens, omdat dan ICE's en andere treinen via Venlo gaan. Even rekening houdende met Hemelvaart (en Pinksteren en m'n eigen agenda ![]() Als een andere datum wordt besloten zou ik 1 en 8 juni in elk geval vermijden ![]() [ Bericht 19% gewijzigd door derLudolf op 03-05-2025 18:40:18 ] | |
DeaDLocK2K | donderdag 1 mei 2025 @ 21:49 |
Ik zit naar dat Amsterdam Centraal 24/7 op NatGeo te kijken en mijn god als BOAs gonna BOA, echt werkelijk. Die andere kerel van het GVB geloof ik die vaak bij De Handhavers te zien is is ook al zo'n enorme droeftoeter die niemand laat uitpraten. Komt vrij overeen met m'n eigen ervaring. | |
Duvel | donderdag 1 mei 2025 @ 21:54 |
Jij kunt dan ook goed omgaan met autoriteit. | |
Peterselieman | donderdag 1 mei 2025 @ 22:00 |
Mijn voorkeur heeft dan of 11 mei of 22 juni | |
DeaDLocK2K | donderdag 1 mei 2025 @ 22:17 |
Ja, dat is echt m'n nummer één kwaliteit. Vraag maar aan m'n baas ![]() (er zijn best wel een hoop regels waar ik gewoon achter sta en ik me aan hou en nog meer waar ik niet achter sta en me desalwelteplus toch aan hou, maar ik zie een situatie die de gemiddelde tweestreper politieagent met een paar simpele deëscalatietrucs zou sissen) | |
marcb1974 | donderdag 1 mei 2025 @ 22:36 |
Doe jij nou gemeen tegen de playmobielpolizie? | |
DeaDLocK2K | donderdag 1 mei 2025 @ 22:44 |
Iedere keer dat die nickname voorbijkomt moet ik opnieuw lachen, hehehehe. | |
Claude_Viole | donderdag 1 mei 2025 @ 23:18 |
Dan kan je beter op de bonnefooi gaan reizen zonder een planning, en hopen dat je thuiskomt ![]() | |
Spablauw214 | vrijdag 2 mei 2025 @ 14:09 |
NMBS heeft de geldigheidsduur van het Multi-ticket (10 enkele reizen voor ¤105) teruggebracht van een jaar tot 6 maanden, en vanaf oktober verdwijnt het helemaal. Mogelijk komt er iets voor in de plaats maar dat is nog onbekend. Wel beroerd, NMBS doet niet aan actiekaarten of goedkope abonnementen voor volwassenen dus nu zit je eigenlijk altijd vast aan full fare tickets. Edit: Ik heb m’n huiswerk weer niet goed gedaan, ze introduceren vanaf oktober een hele reeks nieuwe producten, oa met een voordeelkaart en een standaard 30% korting in het weekend voor iedereen. Kortingen zijn ook stapelbaar. Reizen in België wordt hierdoor veel goedkoper ook voor incidentele reizigers. https://www.belgiantrain.be/nl/news/new-pricing-offer [ Bericht 21% gewijzigd door Spablauw214 op 02-05-2025 14:48:48 ] | |
marcb1974 | vrijdag 2 mei 2025 @ 16:46 |
Heeft er hier iemand ruimte voor wat oude wagons en locomotieven? Unieke WOII-treinen dakloos: ‘Ruggengraat van de bevrijding’ | |
derLudolf | zaterdag 3 mei 2025 @ 07:31 |
Interessante reportage Bekijk deze YouTube-video | |
Dr_Flash | zaterdag 3 mei 2025 @ 18:29 |
https://nos.nl/video/2565(...)ewone-dienstregeling Gelijk voor 2 jaar. Nou daar gaan we eens een leuk moment voor uitzoeken. | |
derLudolf | zaterdag 3 mei 2025 @ 18:45 |
Eerst maar es tijd zoeken voor een dagje n-wagens op de Maas-Wupper Express. Ik kan 11, 18 en 25 mei en 22 juni. 1 en 8 juni kan ik ook maar dat zijn de zondagen in het weekend van Hemelvaart en Pinksteren dus waarschijnlijk een stuk drukker. | |
Dr_Flash | zaterdag 3 mei 2025 @ 20:23 |
je bedoelt dat wij ook mee moeten net als Lüdenscheid, Winterberg, Nordenham en zo? ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 3 mei 2025 @ 20:26 |
Als je zin hebt ja ![]() 11 mei wordt m voor mij iig niet meer | |
derLudolf | zaterdag 3 mei 2025 @ 20:29 |
Niets moet, maar jij opperde zelf toch dat het wel leuk was voor een rondje ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 3 mei 2025 @ 20:31 |
Ja nou ja voorlopig even niet denk ik. Tot wanneer kan dat? | |
Peterselieman | zaterdag 3 mei 2025 @ 20:32 |
Tot half december geloof ik | |
Dr_Flash | zaterdag 3 mei 2025 @ 20:33 |
En waarom op een zondag eigenlijk? Ik ga liever op een zaterdag | |
derLudolf | zaterdag 3 mei 2025 @ 20:47 |
We gaan anders toch ook op zondag, of zit ik er helemaal naast? Ivm verbouwen/werkzaamheden bij huis heeft zondag mijn voorkeur overigens. Tot 25 juni rijden de N-wagens op de RE13 en vanaf 28 augustus ofzo tot Fahrplanwechsel. | |
marcb1974 | zaterdag 3 mei 2025 @ 20:51 |
Komende 2 weken geen treinverkeer tussen Keulen en Bonn en Keulen en Aken ![]() Lekker handig weer ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 4 mei 2025 @ 11:45 |
Dan heb je daarna nog een dag voor de benen omhoog ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 4 mei 2025 @ 11:46 |
Schaamteloos van Reddit ik_ihe gejat:![]() TreiNSformer. Nice rack btw. | |
derLudolf | zondag 4 mei 2025 @ 12:30 |
Ik kom terug op m'n woorden, de keren dat ik mee ben geweest lijkt het stuivertje wisselen. Lüdenscheid: zondag 23 juni 2019 Winterberg: zaterdag 29 februari 2020 PTA / [NRW Ronde 2022] Lokbespannte Ersatzzüge zondag 20 13 februari 2022 Nordenham zaterdag 11 mei 2024 | |
Dr_Flash | zondag 4 mei 2025 @ 13:19 |
wat is dit voor onzin | |
DeaDLocK2K | zondag 4 mei 2025 @ 13:55 |
Geen idee maar ik kan het wel waarderen! | |
derLudolf | zondag 4 mei 2025 @ 18:39 |
Ik ben een beetje aan het puzzelen om een rondje te krijgen met daarin de RE13... Als ik om 11:50 vanuit Venlo wil vertrekken moet ik al om 6:41 uit Emmen weg ![]() | |
Dr_Flash | zondag 4 mei 2025 @ 18:45 |
het weekend van de 17e word ik volledig omringd door de noord-Atlantische oceaan. | |
spectrumanalyser | zondag 4 mei 2025 @ 18:47 |
Kijktip: Amsterdam 24/7 op National Geographic. vanaf maandag 5 mei op National Geographic oa beelden van de verbouwing. https://www.natgeotv.com/(...)24-7#afleveringen-t1 | |
Peterselieman | zondag 4 mei 2025 @ 19:12 |
17e ben ik al vroeg op pad richting de hoofdstad. Idd het eerste stuk met de bus. De andere weekenden is het een stuk beter te doen voor mij | |
derLudolf | zondag 4 mei 2025 @ 19:37 |
Hoe druk is een Eerste Pinksterdag eigenlijk, is dat iets wat je wilt ontdekken? ![]() Want ja, dan is het én een zondag én de dag er na hoef je niet te werken. Tenminste daar gaat het @Dr_Flash om denk ik? Twee ideetjes ![]() De linker is met wat tijd voor de Schwebebahn en we pakken met de S7 ook even Müngstener Brücke mee ![]() Jammer dat de RE49 (Wuppertal - Wesel) niet rijdt in het weekend, die rijdt tot Essen hetzelfde traject als de S9 maar dan allicht wat sneller Edit: ![]() Zo is er nog wat tijd voor een stukje Schwebebahn of een frisse neus in Wuppertal én zitten we niet lang in een S-bahn. Volgens mij heb ik dat al es gedaan. Opzich pak je dan wel wat spoor waar je anders niet snel langs komt, maar ja je staat wel drie kwartier wortel te schieten in Halter am See. Daar is vrij weinig te beleven. [ Bericht 18% gewijzigd door derLudolf op 04-05-2025 19:49:23 ] | |
Dr_Flash | zondag 4 mei 2025 @ 19:40 |
Dat zou op zich wel kunnen wat mij betreft | |
Dr_Flash | zondag 4 mei 2025 @ 20:48 |
Nou even een hele sleep SBB IC spul in Deventer. Je maakt wat mee hier. | |
derLudolf | zondag 4 mei 2025 @ 20:58 |
Enkel SBB rijtuigen? Anders zou het de NJ kunnen zijn? | |
Mr_Klaasje | zondag 4 mei 2025 @ 23:17 |
De Nightjet Amsterdam-Zurich rijdt twee weken via Bentheim inderdaad. Daaron zitten naast Couchettes en slaaprijtuigen ook uit m'n hoofd 8 SBB EC-rijtuigen. | |
derLudolf | zondag 4 mei 2025 @ 23:39 |
https://www.vagonweb.cz/r(...)=403&nazev=&rok=2025 8 stuks inderdaad ![]() ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 5 mei 2025 @ 00:29 |
Toen deze trein ging rijden is een nachtintercity (die ooit een slaaptrein verving) vervangen tussen Zürich en Düsseldorf door deze trein. Feitelijk alleen maar door lig- en slaaprijtuigen toe te voegen en de trein te verlengen naar Amsterdam. De zitrijtuigen zijn gedurende de hele rit toegankelijk voor in- en uitstappers. | |
DeaDLocK2K | maandag 5 mei 2025 @ 11:32 |
Okay das wel coo enzo. | |
James1988 | maandag 5 mei 2025 @ 13:34 |
Ik ben gisteren naar huis gereisd vanuit Wenen. Ik ben per Railjet van Wenen naar München gegaan, dan ICE naar Düsseldorf, en over Venlo/Eindhoven naar Breda. Om één of andere reden reed de RJ maar 160 km/u tussen St. Pölten en Linz, waardoor er een aantal minuten vertraging werd opgelopen. Tussen Salzburg en München werden er 2 extra stops gemaakt (in Freilassing en Traunstein) zodat de Bundespolizei kon in- en uitstappen. De vertraging bij aankomst in München was 12 minuten, terwijl ik maar 15 minuten had voor de overstap op ICE 622 naar Düsseldorf. Gelukkig bleef die een paar minuten wachten zodat iedereen nog mee kon (vertrok met +8), vertraging bij aankomst in Düsseldorf +14. In Düsseldorf de plaatselijke McDonald's bezocht en daarna met de Eurobahn naar Venlo, en het was verder smooth sailing tot in Breda. De machinist wilde waarschijnlijk naar huis, want aankomst in Breda was zelfs 2 minuten te vroeg. ![]() Al met al was het een aangename reis en ik ga het vast wel weer vaker zo doen. ![]() | |
Ireyon | maandag 5 mei 2025 @ 14:52 |
Tussen Tilburg en Breda zit er een goederenpad vlak voor de IC, als daar dan geen goederentrein in rijdt kan de IC gewoon lekker doorknallen inderdaad. De McDonald's zit daar gewoon op het station toch? Zonde want net daarbuiten staat een heerlijke vettig wurstenkraampje ![]() | |
buzz1291 | maandag 5 mei 2025 @ 21:29 |
Er gaat niets boven Backerei Kamp's | |
ziggyziggyziggy | maandag 5 mei 2025 @ 22:00 |
Voor de geoguessr-spelers onder ons drop ik even dit: https://www.geoguessr.com/nl/maps/6809203d646cc99ccf64ae19 | |
ziggyziggyziggy | maandag 5 mei 2025 @ 22:02 |
Oh, en ik ben vorige week op en neer naar Praag geweest. Dat was leuk, tot een Fahrdienstleiter ons op weg naar Osnabrück de verkeerde kant op stuurde. Toen moesten we even een stukje terug... xxx | |
James1988 | maandag 5 mei 2025 @ 23:27 |
Dat doen ze lang niet allemaal, ik heb wel vaker op dat tijdstip op die route gereisd en er zijn genoeg machinisten die energiezuinig rijden en gewoon op tijd aankomen. Wat ook helemaal prima is, het viel gewoon op dat ik 2 minuten te vroeg was. Zou ook lekker zijn geweest, maar ik heb nu wel een extra Coca Cola-glas voor de verzameling ![]() | |
marcb1974 | dinsdag 6 mei 2025 @ 13:41 |
Omdat Canada misschien bij de EU wil komen lijkt dit ook het moment om de Eurostar die kant op door te trekken. Goed idee of niet? https://speld.nl/2025/05/(...)cte-treinverbinding/ | |
Spablauw214 | dinsdag 6 mei 2025 @ 14:02 |
Hoe lang heb je over de hele rit gedaan? Ik wilde eigenlijk de Nightjet nemen naar Oostenrijk maar m’n ervaring met de NJ naar Zürich was zo ontzettend matig dat ik waarschijnlijk toch kies voor dagtreinen. | |
James1988 | dinsdag 6 mei 2025 @ 14:30 |
10:35 uit Wien Meidling vertrokken, 23:21 was ik in Breda. De route duurde wat langer vanwege de route via Salzburg/München, over Passau zou sneller zijn geweest. Maar ik ben al zo vaak over Passau gereisd dat ik een andere route wilde. ![]() Ik ben vorige maand van Hannover met de Nightjet naar Wenen gereisd, in zo'n nieuwe mini-capsule. Dat beviel heel erg goed en zou ik nog een keer doen. De mini-capsules zijn niet heel ruim, maar ik kon liggen en redelijk slapen. Vertrek uit Hannover was wat vertraagd als gevolg van een aanrijding met een persoon bij Eschede, maar de vertraging werd 's nachts weggepoetst en de aankomst in Wenen was stipt op tijd. | |
derLudolf | dinsdag 6 mei 2025 @ 14:46 |
Heb je met zo'n capsule ook toegang tot zit rijtuigen? 12u in een cocon lijkt me niets | |
Spablauw214 | dinsdag 6 mei 2025 @ 14:46 |
Prima te doen wel dan. Die capsules zien er wel goed uit moet ik zeggen. Ik ging in juni 2022 met het ligrijtuig. Er was geen airco waardoor de trein bloedheet werd. We bleven zonder enige uitleg 2 uur stilstaan in Keulen en kwamen uiteindelijk 2,5 uur te laat aan op Basel SBB. Ok het is nog steeds beter dan Flixbus maar de hele ervaring viel me toen best tegen. | |
Spablauw214 | dinsdag 6 mei 2025 @ 14:47 |
De meeste vloggers die ik de tocht heb zien maken hangen gewoon rond in de trein en gaan pas rond bedtijd naar de capsule. Anders word je wel wat claustrofobisch ![]() | |
James1988 | dinsdag 6 mei 2025 @ 15:05 |
Ik had daar geen last van, al heb ik het cocondeurtje wel open gelaten tot ik ging slapen. De rest van de tijd een laptop voor m'n neus gehad ![]() | |
Erno-BE | dinsdag 6 mei 2025 @ 16:05 |
Je kunt ook de binnenlandse NightJet Feldkirch-Wien uitproberen. Ding is spotgoedkoop, punctueel, rijdt van circa 22 tot 7 uur en heeft als één van de weinige treinen in Europa ook nog aanhangwagens waar de auto op meekan. Nadeel is alleen dat doorgaande tickets niet verkrijgbaar zijn, dus je moet wel een ruime overstap in Feldkirch plannen, maar de NightJet Feldkirch-Wien maakt reizen richting Centraal-Europa per trein wel makkelijker. | |
Spablauw214 | dinsdag 6 mei 2025 @ 16:11 |
Wat is het voordeel ten opzichte van de rechtstreekse NJ? | |
James1988 | dinsdag 6 mei 2025 @ 18:36 |
Feldkirch? Bedoel je daarmee de Nightjet die begint/eindigt in Bregenz? | |
b2py | dinsdag 6 mei 2025 @ 20:55 |
Zucht, terug naar de prehistorie tussen Amersfoort en Barneveld… is er iets geregeld voor mindervaliden? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 6 mei 2025 @ 21:18 |
Teleporters. | |
James1988 | dinsdag 6 mei 2025 @ 21:33 |
Jazeker, het heet "een kwartier wachten" ![]() Maar alle gekheid op een stokje, het blijft een bijzondere concessie. Net als Gouda - Alphen a/d Rijn, ook zo'n miniconcessie waar je eigenlijk niet echt iets mee kunt. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 6 mei 2025 @ 21:47 |
Jah, hoogste cijfer, of waardering of punctualiteit halen recentelijk toch? | |
Erno-BE | woensdag 7 mei 2025 @ 09:02 |
Het gaat om twee ritten van Barneveld naar Amersfoort en twee ritten van Amersfoort naar Barneveld in de ochtendspits. Dan is het niet zo erg dat er als versterkingstrein een trein wordt ingezet die niet toegankelijk is voor mindervaliden. Wil je echt niet met een Plan V reizen, dan moet je de trein van een kwartier later nemen. | |
dennistd | woensdag 7 mei 2025 @ 12:58 |
In de Efteling rijdt de eerste omgebouwde stoomtrein rond: Bekijk deze YouTube-video | |
DeaDLocK2K | woensdag 7 mei 2025 @ 13:23 |
Bij de productie van de elektromotor die erin zit is meer CO2 verstookt dan dat ding ooit in twintig levens aan kolen kan gebruiken maar ach. | |
derLudolf | woensdag 7 mei 2025 @ 14:37 |
Symboolpolitiek zoals wel meer. Het toppunt vond ik wel elektrische brandweerwagens. Er staan 100.000 autobanden in de fik, maar de brandweer stoot tenminste niets uit ![]() Bij de volgende uitruk "kunnen we uw huis morgen ook blussen, we moeten eerst de auto even opladen" ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 7 mei 2025 @ 16:23 |
Ik weet niet hoor, ik zie steeds meer elektrische wagens in de buurt en de enige twee types die ik zonder stroom heb zien staan zijn de elektrische bussen en Tesla's ![]() Moet ook zeggen dat ik het ronduit fantastisch vind dat er zoveel stoom uit het ding komt. Volgende upgrade lijkt me een subwoofer voor de SFX. | |
DeaDLocK2K | woensdag 7 mei 2025 @ 17:19 |
Grote boem in Belgistan: https://www.vrt.be/vrtnws(...)vertraging-groot-bi/ | |
Piles | woensdag 7 mei 2025 @ 18:45 |
Vorige week ja... | |
DeaDLocK2K | woensdag 7 mei 2025 @ 19:20 |
Nou en? Had ik hier nog niet voorbij zien komen. | |
Zomaarevenkijken | woensdag 7 mei 2025 @ 19:50 |
Vermoedelijk liggen vooral financiële overwegingen aan de basis van deze treurige beslissing maar heeft de marketingafdeling besloten dat het richting kaartjeskopend publiek beter is de nadruk te leggen op ecologische voordelen. | |
DeaDLocK2K | woensdag 7 mei 2025 @ 20:22 |
Oh jah, dit kost echt helemaal geen fuck in onderhoud en je hebt er een specialisme voor nodig dat veel makkelijker te krijgen is. Maar de kicker zit 'm natuurlijk in de hoeveelheid onderhoud. Dit nieuwe is onderhoudsarm. | |
James1988 | donderdag 8 mei 2025 @ 09:06 |
Toch niet helemaal, als je de projectleider van de Efteling mag geloven. De ESM elektrificeren zorgt voor een daling van stikstofuitstoot van 8%, waardoor er voor de Efteling wat lucht komt voor groei van het park. https://www.bndestem.nl/b(...)limaatdoel~a91235dd/ | |
DeaDLocK2K | donderdag 8 mei 2025 @ 09:27 |
Ik wil de berekening zien want ik geloof nooit dat het zoveel oplevert in een gebied wat ingebed zit tussen de intensieve veelteelt. | |
James1988 | donderdag 8 mei 2025 @ 10:00 |
https://www.commissiemer.nl/projectdocumenten/00003580.pdf ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 8 mei 2025 @ 10:38 |
Precies wat ik dacht, alleen de eigen uitstoot wordt bekeken en omgeving wordt straal genegeerd. Zo kan ik ook wel 8% winnen. Rekenmodellen. Hoe je pure statistiek kan verneuken en alles kan laten zeggen wat je wil. | |
James1988 | donderdag 8 mei 2025 @ 14:10 |
Cabineritje van Lyon's metro C, de stijlste steilste metro ter wereld ![]() Bekijk deze YouTube-video [ Bericht 3% gewijzigd door James1988 op 08-05-2025 16:01:33 ] | |
Spablauw214 | donderdag 8 mei 2025 @ 14:19 |
Een tandradbaan in een metrolijn. Ik wist helemaal niet dat dit bestond joh. | |
DeaDLocK2K | donderdag 8 mei 2025 @ 14:38 |
In Stuttgart heb je zelfs trams met tandradstukken. En als je bijvoorbeeld naar zo'n verniculair kijkt als in Praag, dan vind ik dat eigenlijk ook gewoon een metrolijn. | |
dennistd | donderdag 8 mei 2025 @ 14:46 |
In elk geval de steilste denk ik ![]() En die hebben we vorig jaar toch gedaan tijdens ons rondje? | |
James1988 | donderdag 8 mei 2025 @ 16:01 |
Oeps, je hebt gelijk. Steil. Ik had al het gevoel dat er iets niet klopte, maar ik kon de vinger er niet op leggen. ![]() En jazeker, toen we in Lyon waren zijn we naar Cuire en terug gegaan met dit ding. | |
dennistd | vrijdag 9 mei 2025 @ 00:50 |
Op Bremen Hbf mag je geen biertje meer drinken: https://bahnblogstelle.co(...)er-hauptbahnhof-ein/ | |
James1988 | vrijdag 9 mei 2025 @ 14:54 |
In dat deel van Duitsland is het drinken van alcohol in de trein (in het Nahverkehr) sowieso al jaren verboden, dat ze het nu uitbreiden naar een station verbaast me niet echt. | |
James1988 | vrijdag 9 mei 2025 @ 15:02 |
SNCF is winstgevend, dat had ik eigenlijk niet verwacht. ![]() Bekijk deze YouTube-video | |
dennistd | vrijdag 9 mei 2025 @ 15:59 |
Winstgevend of 'winstgevend'? | |
Dr_Flash | vrijdag 9 mei 2025 @ 16:47 |
Sta je daar op het perron. "Oh uuhh. Originele verkooppunt? ![]() ![]() | |
James1988 | vrijdag 9 mei 2025 @ 18:31 |
Winstgevend. ![]() | |
Spablauw214 | vrijdag 9 mei 2025 @ 19:00 |
NS International verkoopt hier toch helemaal geen tickets voor? Wat een clownshow dan. | |
Dr_Flash | vrijdag 9 mei 2025 @ 19:06 |
Geen idee joh. Ik weet wel dat als je om 19:15 op het perron staat, je niks hebt aan Treinreiswinkel of whatever tussenclubje. ![]() | |
Spablauw214 | vrijdag 9 mei 2025 @ 19:12 |
Ik had m’n ticket destijds gewoon uit de webshop van ÖBB gehaald maar ook daarvan vraag ik me af of die zoiets buiten kantooruren gaan oplossen. | |
James1988 | vrijdag 9 mei 2025 @ 20:30 |
Jawel, NS International verkoopt kaartjes voor beide Nightjets. | |
Dr_Flash | vrijdag 9 mei 2025 @ 20:33 |
Nou ja goed. Hopelijk is het allemaal goedgekomen voor die mensen ![]() Ik ga morgen trouwens mijn ICNG debuut maken ![]() | |
Spablauw214 | vrijdag 9 mei 2025 @ 20:37 |
O nou ja prima, 3 jaar geleden werd je nog doorgestuurd naar OBB. Hoop voor de mensen die dit heeft getroffen dat het adequaat is opgelost in ieder geval ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 9 mei 2025 @ 20:39 |
Het stond vanochtend om 11 uur al op de borden in Devsko, maar ja wie staat er om 11 uur al op de trein van 19:30 te wachten hmm ![]() | |
Spablauw214 | vrijdag 9 mei 2025 @ 20:51 |
Ja niemand waarschijnlijk. Sowieso vraag ik me af wie die teksten op die borden leest, zelf ga ik toch voornamelijk af op de app. | |
James1988 | vrijdag 9 mei 2025 @ 22:02 |
Bij Nightjets is geloof ik wel bekend wie ermee gaat reizen, dus dan krijg je ook wel een mailtje of sms. Toen ik vorige maand in Hannover op een Nightjet naar Wenen stond te wachten heb ik meerdere emails van ÖBB gehad over vertraging. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 10 mei 2025 @ 12:28 |
Weet iemand of Keolis Blauwnet of hun opdrachtgever ergens reizigersaantallen per station/lijn publiceren? | |
James1988 | zaterdag 10 mei 2025 @ 18:16 |
Restaurant 1e klas op Amsterdam CS moet sluiten van de rechter om huurachterstand: ‘Een zeer ongelukkig huwelijk’ | |
Kapitein_Schavuit | zaterdag 10 mei 2025 @ 18:20 |
Haha, geen huur betalen en dan de schuld gaan leggen bij anderen. Typische ondernemer waar de schuld altijd bij derden ligt. En wat ik heb gezien bij Amsterdam CS 24/7 mis je er ook niet veel aan. ![]() | |
Adrie072 | zaterdag 10 mei 2025 @ 18:24 |
Huurt het pand al sinds 1987 las ik, zie hieronder, ongelukkig huwelijk my ass. https://www.nhnieuws.nl/n(...)tand-van-800000-euro | |
MTL | zaterdag 10 mei 2025 @ 19:00 |
Zomaar een ideetje: als je al meteen met die bewijzen komt, scheelt dat weer kosten voor een hoger beroep. Maar er zal vast wel een geniale strategie achter zitten om die keiharde bewijzen achter te houden. ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 13 mei 2025 @ 23:02 |
Er kan pas mogelijk in 2030 of 2031 weer 300 km/h worden gereden op het noordelijk deel van de HSL ... https://www.telegraaf.nl/(...)d-en-mankracht-nodig | |
marcb1974 | dinsdag 13 mei 2025 @ 23:07 |
300?? Dat heeft toch nooit gekund ![]() | |
derLudolf | dinsdag 13 mei 2025 @ 23:08 |
Tegen die tijd is het zuidelijke deel onderhoud nodig. | |
James1988 | dinsdag 13 mei 2025 @ 23:09 |
Jawel hoor, er werd 300 gereden op de noordsectie. Niet heel lang, maar het kon wel. | |
ACT-F | woensdag 14 mei 2025 @ 00:02 |
5 minuten of zo ![]() | |
derLudolf | woensdag 14 mei 2025 @ 07:21 |
RDC en SBB willen een nachttrein tussen Malmö en Basel gaan rijden. Er is nog geen financieel plan en toestemming van de landen waar doorheen wordt gereden maar ze willen wel vanaf lente 26 rijden ![]() https://www.nordiskbil.com/night-train-copenhagen-by-2026/ | |
spectrumanalyser | woensdag 14 mei 2025 @ 19:37 |
Wellicht ben je in de war met het Fyra V250-materieel. Dat ging niet harder dan 250 km/uur. De Thalys/Eurostar ging wel degelijk 300 km/uur over de HSL. | |
phpmystyle | vrijdag 16 mei 2025 @ 20:01 |
Hebben er al mensen meegereden op de mat64 in Barneveld? | |
Dr_Flash | vrijdag 16 mei 2025 @ 22:13 |
Met de Thalys heb ik eens 319,51 GPS geklokt op het Hollands Diep. Lang geleden. | |
dennistd | zaterdag 17 mei 2025 @ 01:30 |
Ik ben 3 mei meegereden ja ![]() | |
Erno-BE | zaterdag 17 mei 2025 @ 08:29 |
Nee, moet er extra vrij voor nemen van werk. Vind het niet waard. | |
James1988 | zaterdag 17 mei 2025 @ 23:58 |
Als er nog iemand zin heeft om een paar zelden door reizigerstreinen gebruikte boogjes in België en Frankrijk mee te pakken, volgend weekend wordt de Ouigo Train Classique tussen Parijs en Brussel omgeleid via deze route:![]() Normaalgesproken rijden deze treinen via Mons en Saint Quentin. [ Bericht 7% gewijzigd door James1988 op 18-05-2025 00:10:46 ] | |
Leandra | zondag 18 mei 2025 @ 10:41 |
Yep, ik bij toeval op zaterdag 3 mei al.. wist niet dat hij die dag ook al zou rijden, ging uit van dinsdag 6 mei als eerste dag, en ik doe niet aan de ochtendspits, dus ik had niet verwacht er überhaupt in te zitten ![]() | |
phpmystyle | zondag 18 mei 2025 @ 11:44 |
Haha, gevoel van nostalgie zeker ? ![]() | |
Dr_Flash | zondag 18 mei 2025 @ 20:26 |
Die ICNG is vast een mooie trein voor op een brandnieuwe HSL hoor. Maar tussen Schiphol en Hilversum is pure hel. Het is bijna aftellen totdat de bakovergang het begeeft ![]() | |
Dr_Flash | zondag 18 mei 2025 @ 20:33 |
Enn opgeheven in Hilversum. We zijn weer in Nederland | |
Peterselieman | zondag 18 mei 2025 @ 20:46 |
De volgende komt er zo aan. Zal wel proppen worden ![]() | |
Peterselieman | zondag 18 mei 2025 @ 20:47 |
Gister voor het eerst gedaan tussen Schiphol en Amersfoort. Vond het iig niet bijzonder | |
Dr_Flash | zondag 18 mei 2025 @ 20:54 |
Ook zwaar te laat en opgeheven in Amersfoort. Ik zit nu in de sprinter. 4000 km gereisd, laatste 100 km treinen in Nederland en ineens kan niemand meer wat ![]() | |
derLudolf | zondag 18 mei 2025 @ 20:55 |
Voor een nieuwe HSL is het niet ontworpen, want in principe is het een stoptrein. | |
Dr_Flash | zondag 18 mei 2025 @ 20:56 |
Hilversum spoor 1 ook echt he. Momentje even 2 stellen ICNG door de poortjes persen voordat ze op spoor 3 een nieuw poging mogen wagen ![]() | |
Dr_Flash | zondag 18 mei 2025 @ 21:00 |
Oh ze durven er anders nog toeslag voor te vragen ook | |
mart_83 | zondag 18 mei 2025 @ 21:20 |
Ook echt 3 poortjes ofzo... | |
Peterselieman | zondag 18 mei 2025 @ 21:29 |
Wel gek dat het op zondagavond zo mis gaat. Ben zelf gisteren er behoorlijk doorheen gescharreld met storingen rond de trajecten waarop ik reisde, maar zelf geen last gehad. Had tussen Amersfoort en Assen zelfs een behoorlijk lege trein omdat een defecte trein bij Den Dolder ervoor zorgde dat heel wat volk een half uur vertraging opliep | |
Dr_Flash | zondag 18 mei 2025 @ 21:36 |
En iedereen grote koffers want trein kwam uit Schiphol natuurlijk. | |
b2py | maandag 19 mei 2025 @ 07:56 |
Hef dat ding op joh, wat is dit voor ellende ![]() | |
MTL | maandag 19 mei 2025 @ 10:18 |
Geen idee waar dit toch vandaan blijft komen, maar helaas, u gaat niet door voor de koelkast. Ik kan je niet aanraden om er stoptreindiensten mee te rijden, daar zijn die treinen totaal niet op berekend. Overigens wel eens dat de herrie in de trein dramatisch is. Binnenkort zou gelukkig wel die irritante piep uit de airco opgelost moeten gaan worden, dat scheelt al een beetje. Dan kan je tenminste normaal midden in de bak gaan zitten voor een wat rustigere rit op slecht spoor (en daar hebben we behoorlijk veel van in Nederland ![]() Edit: oh, komt het omdat Alstom deze trein als 'regional train' op hun site heeft staan? Dat is een specifieke term die wijst op treinen die 200 km/u of langzamer gaan, niet op het stoppatroon van die treinen. Treinen tussen de 200 en (ik meen) 250 zijn 'high speed' treinen en alles wat daarboven zit 'very high speed'. Dus ook bijvoorbeeld de huidige IC Berlijn valt onder dezelfde 'regional' categorie. [ Bericht 19% gewijzigd door MTL op 19-05-2025 10:29:44 ] | |
DeaDLocK2K | maandag 19 mei 2025 @ 12:04 |
Het is een playmobil intercity. | |
Dr_Flash | maandag 19 mei 2025 @ 12:12 |
Reizigers vervoeren is veel belangrijker dan ijzer schuiven ![]() | |
ReisT | maandag 19 mei 2025 @ 12:49 |
Het komt omdat Alstom verschillende varianten levert van deze trein en de langzamere versie (max 160 km/h) is wel degelijk als stoptrein bedoeld, wordt bijvoorbeeld in Italië als zodanig gebruikt. NS had in de oorspronkelijke aanbesteding ook gevraagd om een trein die zowel geschikt is voor korte (1,5 km) als lange (77 km) halteafstanden. Ik zou denken dat een trein die voor een nieuwe HSL is ontworpen toch minstens in de categorie 'high speed' zou moeten vallen. Dat wilde NS ook niet, ICNG moest juist geen hogesnelheidstrein worden maar een gewone IC die op het hele hoofdrailnet inzetbaar is | |
MTL | maandag 19 mei 2025 @ 13:42 |
Tja, ze zien er misschien hetzelfde uit aan de buitenkant en hebben hetzelfde naampje, maar onder de motorkap zijn het echt behoorlijk andere treinen, zo heb ik mij laten vertellen door Alstom. Zeer incidenteel zouden ze in principe natuurlijk ook wel een keer als sprinter gebruikt kunnen worden, net als al het andere materieel, maar op de langere termijn is dat gewoon niet goed voor de trein omdat de onderdelen daar niet op berekend zijn (mogelijkheid tot oververhitting/overbelasting of veel snellere slijtage van onderdelen). Daarom mogen de ICNGs ook niet in sprinterseries ingezet worden. Ik geloof zo uit mijn hoofd (maar dat zou ik moeten nakijken) dat de enige uitzondering daarop de sprinter Zwolle - Groningen is, omdat daar de afstanden tussen de stations wel groot genoeg is en de in- en uitstaptijd daar niet te veel in het geding komt. Het enige dat overigens echt specifiek ontworpen is voor de HSL hier is de automatische spanningstransitie. | |
James1988 | maandag 19 mei 2025 @ 15:14 |
Voor wat we hier als een IC beschouwen vind ik 'm prima. Ik zou er echter niet 4 uur in willen zitten. | |
Eix | maandag 19 mei 2025 @ 18:20 |
Ik ben ook best tevreden. Althans, heb een hele poos geleden alweer twee ritjes gemaakt met ICNG in de 1e klasse. En ik was best content met de nette stoelen en ruime tafel. Tegelijk heb ik wel de indruk dat zeker bij de treinen die rijden met een solo vijfje het al snel erg druk is. NS heeft in mijn beleving niet echt een goed trackrecord ( ![]() | |
James1988 | maandag 19 mei 2025 @ 23:33 |
Rijden de spoorwegen eens een keer door i.p.v. meteen te schrappen, is het wéér niet goed ![]() | |
greavy | dinsdag 20 mei 2025 @ 17:26 |
Treinenvriendjes, ik heb hulp nodig! Ik arriveer donderdag avond in Bergen (Noorwegen), en vaar pas de 26e (maandag) naar huis. Nu wil ik waarschijnlijk zaterdag (of vrijdag+zaterdag) een treinrondje doen. Voorkeur gaat uit naar ééndaags. Iemand ideeën vanaf Bergen en weer teruf? Liefste een mooie route. Dankuzeer | |
James1988 | dinsdag 20 mei 2025 @ 22:56 |
Flåmsbana ![]() | |
Janneke141 | dinsdag 20 mei 2025 @ 22:58 |
Treinrondjes vanuit Bergen bestaan niet, maar de tip van James hierboven is een absolute aanrader! Steilste niet-tandradspoorlijn in Europa dacht ik. | |
dennistd | woensdag 21 mei 2025 @ 00:19 |
Ook voorbij Myrdal (waar de Flåmsbana begint) is het erg de moeite waard, vooral tot Geilo. En vergeet vooral de tram naar het vliegveld niet, via Slettenbakken en Florida. Daarnaast natuurlijk de Fløyen met de funiculair. En ook de kabelbaan naar de Ulriken is de moeite waard, al is die wel vrij aan de prijs. | |
dennistd | woensdag 21 mei 2025 @ 00:22 |
In Zwitserland een flink treinongeluk: https://www.bahnonline.ch(...)-und-schienenbagger/ | |
derLudolf | woensdag 21 mei 2025 @ 08:17 |
Wat een gedetailleerd artikel ![]() ![]() | |
greavy | woensdag 21 mei 2025 @ 09:31 |
Dat gebied ben ik met de auto geweest (en vlakbij Flam op een camping gestaan en get Naeroyfjord gekajakt), misschien nu inderdaad een leuke om met de trein te doen. Hoe zou je dit in het vat gieten? Bergen - Flam - Myrdal en terug? Kan je gewoon een retourticket Bergen - Myrdal kopen of moet je voor de Flamsbana echt een apart ticket hebben? Je wordt voor een speciale retourticket verwezen naar de website van Norways Best, maar vanuit Bergen naar vy.no voor je kaartje. | |
James1988 | woensdag 21 mei 2025 @ 10:54 |
Yep, dat is prima te doen op een dag. Gewoon op vy.no kopen, beide treinen worden gereden door Vy. | |
ReisT | woensdag 21 mei 2025 @ 11:01 |
https://www.vy.no/en/campaign/spring-inspiration Discover Oslo, Flåm and Bergen this spring | |
greavy | woensdag 21 mei 2025 @ 13:37 |
Ja, maar als ik Bergen - Myrdal doe, krijg je geen treinen via Flåm. Zullen er ongetwijfeld wel voorbij rijden. Is dat wel dezelfde route? Of kan je (voor het traject zelf) ook beter in Flåm overstappen? Bergen - Flåm krijg ik rechtstreekse treinen, waaronder de F4 naar Oslo, R40 naar Geilo, R40 naar Finse en R40 naar Myrdal. | |
dennistd | woensdag 21 mei 2025 @ 14:22 |
Myrdal ligt op de spoorlijn Bergen-Oslo, de zijtak naar Flåm takt daar af van de hoofdlijn. | |
DeaDLocK2K | woensdag 21 mei 2025 @ 16:34 |
![]() | |
greavy | woensdag 21 mei 2025 @ 17:05 |
Toen ik opnieuw de spoorkaart bekeek zag ik het ja. Circa 170 euro voor een retourtje, maar even kijken wat ik ga doen dan. | |
HetBrabandertje | woensdag 21 mei 2025 @ 19:54 |
Wat je ook kunt doen is een enkeltje Bergen - Flam met de trein en vervolgens per boot van Norled terug naar Bergen. Vaar je dwars door de fjorden. Vonden wij een mooi alternatief en heb je ook geen dubbel traject. Alleen wel genoeg eten meenemen, want de catering aan boord is niet al te uitgebreid. https://www.norled.no/en/fjordcruise/sognefjord-bergen-flam/ | |
James1988 | woensdag 21 mei 2025 @ 20:13 |
Doodnormale prijzen naar Noorse maatstaven. ![]() En je reist op korte termijn, de goedkope treintickets zijn allang weg natuurlijk. De suggestie van HetBrabandertje om de reis terug naar Bergen per boot te doen klinkt ook wel gaaf. | |
Dr_Flash | woensdag 21 mei 2025 @ 20:15 |
Ze moeten die rooie doortrekken tot Monaco. Kujjelachejonge. Monaco is de Italiaanse naam voor München ![]() | |
greavy | woensdag 21 mei 2025 @ 21:38 |
Ik weet het, dat is het “nadeel” om zonder planning te reizen, en toch heb ik er geen spijt van. | |
greavy | woensdag 21 mei 2025 @ 21:43 |
Dat is een goede. Ik denk dat ik het gewoon doe, qua tijden komt boot heen en trein terug beter uit. Dan doen we het zaterdag, want vrijdag wil ik even Bergen in voor het alleen maar regent, en zaterdag kan ik toch meeste binnen zitten. | |
Tele6 | donderdag 22 mei 2025 @ 18:02 |
Ik zie nu de eerste Rrreis Spurt (de Jan Terlouw) rijden richting Doetinchem/Winterswijk. Kekke kleurtjes maar wat een stupide naam voor een vervoersbedrijf. ![]() Ik ben benieuwd hoe de binnenkant geworden is, heeft iemand hier die al gezien? Blijkbaar hebben ze een toilet toegevoegd. | |
James1988 | donderdag 22 mei 2025 @ 18:50 |
RRReis is geen vervoerder, maar het is het merk dat Gelderland, Overijssel en Flevoland gezamelijk hebben gekozen voor vervoer in hun regios. | |
Spablauw214 | donderdag 22 mei 2025 @ 19:44 |
Wij deden de Norway in a Nutshell Tour vanuit Bergen. Het is geen georganiseerd iets ofzo want je boekt gewoon alle kaartjes zelf en legt de route af. Het is deels trein, deels boot en een stukje met de bus. De Flamsbana zit er ook bij. Wij vonden het echt de moeite waard! | |
Spablauw214 | donderdag 22 mei 2025 @ 19:47 |
Het is een belachelijke naam en het materieel is niet om aan te zien, vooral die witte BYDs. Wat er mis was met de naam Blauwnet weet niemand. | |
dennistd | donderdag 22 mei 2025 @ 20:30 |
Dat was een naam van alleen Overijssel en Drenthe voor alleen de treinen. Daar konden Gelderland en Flevoland natuurlijk niet zomaar bij aansluiten voor alle OV, want dat konden hun bestuurders zichzelf niet op de borst kloppen met een nieuwe merknaam ![]() | |
Peterselieman | donderdag 22 mei 2025 @ 20:38 |
Voor zover ik weet is de binnenkant nog niet aangepakt. Dat gaat later gebeuren | |
Erno-BE | donderdag 22 mei 2025 @ 21:17 |
Met zulke prijzen kan een Interrailpas (of One Country Pass) al gauw lonen. | |
b2py | vrijdag 23 mei 2025 @ 06:24 |
Ondergetekende groet u vanuit een trein in Oezbekistan, zonder airco maar wel met het maximale getrokken trein gevoel ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 23 mei 2025 @ 21:41 |
Waardeloos! Klotezooi! Opheffen die onzin! Alles verlightrailen! ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 24 mei 2025 @ 17:39 |
James zei jij niet ooit toen je net in Breda woonde dat die parkeergarage altijd zo goed als leeg was? Hoe is dat tegenwoordig? | |
b2py | zaterdag 24 mei 2025 @ 19:01 |
Autofiel | |
DeaDLocK2K | zaterdag 24 mei 2025 @ 19:57 |
Ik dacht vanochtend joh ik ga eens een ritje HSL naar Antwerpen vv. Lol. | |
James1988 | zaterdag 24 mei 2025 @ 22:10 |
Staat overdag goed vol. Kies je wel precies het goede weekend uit, nu de HSL er van Schiphol tot Antwerpen helemaal uit ligt ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 25 mei 2025 @ 00:45 |
Yeah ben ook op de bank gebleven met toastjes met kaas! | |
Ireyon | zondag 25 mei 2025 @ 14:01 |
Ik zat afgelopen week ook in een leuke trein ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 25 mei 2025 @ 15:48 |
Vet! Ik blijf me trouwens verbazen over de isolatoren in de bovenleiding daar. Zo ongelofelijk groot. En voor 1500V niet anders ook. | |
ACT-F | zondag 25 mei 2025 @ 16:48 |
Dat geeft extra mogelijkheden om te overclocken ![]() | |
b2py | zondag 25 mei 2025 @ 19:53 |
Cool, tussen welke steden heb je er in gezeten? Wij hebben hem vorig jaar niet gezien… | |
Leandra | zondag 25 mei 2025 @ 20:20 |
Hij hobbelt als een malle... | |
Leandra | zondag 25 mei 2025 @ 20:27 |
De Valleilijn was ook een prima naam... dat Rrreis slaat idd nergens op. | |
DeaDLocK2K | zondag 25 mei 2025 @ 20:58 |
Als iets in 2025 geen merk is dan moet het kapot. Fijn deze eindfase van het kapitalisme. | |
Ireyon | zondag 25 mei 2025 @ 23:39 |
Heb ‘m van Osaka naar Himeji gepakt. Wilde eigenlijk een gewone JR500 en las dat die alleen nog als Kodama Shinkansen (die overal stopt) ten zuiden van Osaka rijdt, maar toen kwam toevallig de Hello Kitty variant aanrijden. Voor de blauwe originele maar naar het spoorwegmuseum in Kyoto gegaan. | |
Koen66 | maandag 26 mei 2025 @ 08:19 |
https://nos.nl/artikel/25(...)uit-sprinter-treinen Extra capaciteit creëren door wat stoelhoezen en stickers aan te passen ![]() | |
Spablauw214 | maandag 26 mei 2025 @ 10:20 |
Haha. De NS geeft hiermee zelf aan dat de eerste klas in sprinters geen enkele meerwaarde biedt. Een glazen deur en een andere kleur stoel. Meer verschil is er niet. | |
derLudolf | maandag 26 mei 2025 @ 10:34 |
En daar willen ze in de nieuwe ICDD ook aan ![]() | |
MTL | maandag 26 mei 2025 @ 12:03 |
In de DDNG zijn de stoelen wel degelijk anders. Alleen dus vier op een rij in plaats van drie. Niet dat ik er fan van ben, maar er zit nog steeds wel degelijk verschil in de stoelen. | |
Leandra | maandag 26 mei 2025 @ 12:56 |
Ze zitten ook echt kut, en de helft van de tijd geen stroomvoorziening. Ik pak alleen maar een sprinter als het echt niet anders kan. En ik mag hopen dat er wel één eerste klas segment in iedere sprinter blijft. | |
Dr_Flash | maandag 26 mei 2025 @ 13:08 |
en een ledstripje | |
Erno-BE | maandag 26 mei 2025 @ 13:22 |
In veel landen heeft het regionaal vervoer überhaupt geen eerste klasse, enkel tweede klasse. Ook op ritten van ruim een uur. Vind de Eerste Klasse op ritten van minder dan de uur ook van weinig toegevoegde meerwaarde ten opzichte van de Tweede Klasse. | |
Spablauw214 | maandag 26 mei 2025 @ 14:25 |
Schaf het dan af. Nu zetten ze een kutproduct neer waarvan de meerwaarde zeer beperkt is, maar wat wel het dubbele kost van 2e klas. En dan klagen dat er weinig gebruik van wordt gemaakt. Tja. | |
Spablauw214 | maandag 26 mei 2025 @ 14:25 |
Fair enough ![]() | |
Janneke141 | maandag 26 mei 2025 @ 18:14 |
Gaat álle 1e klas uit de sprinters, of laten ze hem aan één einde nog zitten? | |
spectrumanalyser | maandag 26 mei 2025 @ 18:48 |
vrijdag reed een partytrein met EuroExpressrijtuigen naar Zandvoort, georganiseerd door 'MSM Gruppe'. Op de railcam was te zien hoe de trein langzaam station Zandvoort ingeduwd werd. De locomotief duwde de wagons dus van Haarlem naar Zandvoort, waarbij de bestuurder in de achterste wagon naar buiten kijkt. Bestwel apart gezicht. | |
Duvel | maandag 26 mei 2025 @ 19:30 |
De SLT4 en SNG4 raken hem aan één kant kwijt, dat zal voor FLIRT3 ook wel gelden, maar daar zit ik nooit in. SLT6 houdt dan aan twee kanten eerste klas, FLIRT4 misschien ook? | |
Kapitein_Schavuit | maandag 26 mei 2025 @ 20:57 |
Dat is toch niet toegestaan zoals jij beschrijft? ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 26 mei 2025 @ 21:24 |
Omdat jullie je allemaal weer eens niet blijken te kunnen gedragen sluit ik deze post. |