Stamgast
@Duvel heeft al vaak geschreven dat de OV-chipkaart naar zijn mening verwoest moet worden, maar ik ben het daar niet mee eens. Ik ben inmiddels een paar weken bij m'n vriendin in Wenen, en ik mis oprecht een OV-chipkaart/OV-pay achtig systeem.
Het OV zelf is hier echt dikke prima, maar vervoerbewijzen zijn primitief geklootviool: papieren kaartjes, of tickets die je koopt op een website of in een app. Daarnaast is er nog het "
SimplyGo"-systeem van de ÖBB, waarbij je aan het begin van je reis in de app in-swipet en aan het einde van de reis uit-swipet. Dan berekent de app/backend de route die je hebt afgelegd en krijg je aan het einde van de dag het meest gunstige tarief voorgeschoteld. "Eenvoudiger kan niet."
Dat is tenminste de theorie, in de praktijk ervaar ik het als een krakkemikkig systeem.
Bij één van de reizen die ik heb gemaakt is een verkeerd tarief aangerekend (in mijn voordeel). Bij andere reizen zijn verkeerde stations geregistreerd. Bij het uit-swipen heb ik al meerdere keren de melding gehad "Locatie niet nauwkeurig genoeg" en dat was alleen op te lossen door de app helemaal te killen en dan opnieuw uit te swipen.
En als je ergens te lang stilstaat denkt de app dat je je reis hebt onderbroken en wordt het vervolg van de reis als een nieuwe rit in rekening gebracht.
Reisgeschiedenis inzien is net zo goed karig: op de website van de ÖBB kan het helemaal niet, in de app zie je alleen de 'voorlopig berekende prijs' en afgezien van een PDF-factuur is er geen manier om een definitieve reisgeschiedenis in te zien. "Heb je vragen? Bel ons of stuur een mail via oebb.at/kontakt" is ook niet geweldig.
Dat terzijde: ik vind de manier van prijsberekening hier ook maar karig. Een enkeltje met het OV binnen Wenen kost ¤ 2,40 ongeacht de afgelegde afstand. Leuk als je de hele stad door gaat, tyfusduur wanneer je een tramrit van 5 minuten doet met een volle koffer.

Echt, geef mij de OV-chipkaart maar.