In Duitsland zijn ze niet zo paternalistisch. Verantwoordelijkheid moet je op jonge leeftijd bijbrengen.quote:Op zondag 27 april 2025 14:33 schreef derLudolf het volgende:
Wie zou hier gaan schommelen?Bekijk deze YouTube-video
Het probleem van de OV-chipkaart is dat het ding ooit beloofd is als één keer inchecken en één keer uitchecken voor de reis, dus niet 'omchecken' zoals het nu is. Dat bleek uiteindelijk te ingewikkeld. Net zoals het te ingewikkeld is om abonnementen van meerdere vervoerders op één kaart te hebben, en weet ik wat voor flauwigheden er nog meer zijn uitgehaald. Punt is, en dat zie je in Wenen ook, dat de reiziger niet centraal staat, maar het systeem. We hebben een systeem dat je tarief bepaalt, maar dat systeem heeft vervolgens allerlei problemen en beperkingen die de reiziger mag dragen. En dat is fundamenteel verkeerd. Dat Wenen nog kutter is dan de OV-chipkaart, maakt niet ineens dat de OV-chipkaart niet meer verwoest hoeft te worden.quote:
En tussen Arnhem en Zevenaar kunnen blijkbaar wel drie verschillende vervoerders door hetzelfde paaltje (en naar Doetinchem 2).quote:Op zondag 27 april 2025 21:41 schreef derLudolf het volgende:
Dat in- en uitchecken naar een andere vervoerder is toch ooit bij wijze van proef niet nodig geweest op het kippenlijntje? Wat is de uitkomst daarvan geweest?
Kuch, Zutphen, kuchquote:Op zondag 27 april 2025 21:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En tussen Arnhem en Zevenaar kunnen blijkbaar wel drie verschillende vervoerders door hetzelfde paaltje (en naar Doetinchem 2).
Als het belang van de reiziger voorop had gestaan dan was dit al lang opgelost.
Ja klopt, maar dat is denk ik een beetje een gevolg van voorlopen op de rest. Toen men de OV-chipkaart bedacht was contactloos betalen nog niet echt een ding in Europa. Inmiddels zijn we 20+ jaar verder en is er veel veranderd.quote:Op zondag 27 april 2025 21:34 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Mja, het probleem met het OVC-systeem is dat je niet een arbitraire kaart kan koppelen aan je abo, terwijl de kaartlezers er wel geschikt voor zijn.
Ik heb er ook heel lang zo over gedacht, maar ben inmiddels toch een beetje van gedachten veranderd.quote:Daarnaast blijf ik principieel tegen poortjes.
Op kleinere stations is een noodknop waar zwartrijders misbruik van maken. Door op die knop te drukken springen alle poortjes open.quote:Op zondag 27 april 2025 22:06 schreef James1988 het volgende:
1. Poortjes verminderen het aantal gelegenheidszwartrijders.
Ja het kan als het moet (als de opdrachtgevers het verplicht maken).quote:Op zondag 27 april 2025 21:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En tussen Arnhem en Zevenaar kunnen blijkbaar wel drie verschillende vervoerders door hetzelfde paaltje (en naar Doetinchem 2).
Als het belang van de reiziger voorop had gestaan dan was dit al lang opgelost.
Daar waren vast veel incidentele reizigers zonder abonnement bij. Die redden het idd prima zonder speciale OV-kaart.quote:Op maandag 28 april 2025 09:08 schreef b2py het volgende:
Heb zaterdag echt zoveel mensen zien betalen met hun pinpas dat ik mij afvraag ‘ov-chipkaart, hoe lang nog?’
Dat klopt. Weet de exacte getallen niet meer maar een grote meerderheid van de zwartrijders betrof reizigers op stukjes als Amsterdam Centraal - Sloterdijk, Rotterdam Centraal - Blaak, Eindhoven - Strijp-S. Zo'n kort stukje waarbij ook de brave burger het risico wel nam, maar nu met poortjes het risico niet meer neemt.quote:Op zondag 27 april 2025 23:24 schreef James1988 het volgende:
Met gelegenheidszwartrijders doel ik op de mensen die een paar haltes meerijden "want de kans op controle is toch nihil" en die zich wel laten tegenhouden door een poortje.
Ja, ik ken het waarom wel. Mijn punt is dat het belang van de vervoerders boven dat van de reiziger wordt gesteld en dat we dáárom nog steeds om lopen te checken, niet omdat het technisch onmogelijk zou zijn.quote:Op maandag 28 april 2025 09:49 schreef ReisT het volgende:
[..]
Ja het kan als het moet (als de opdrachtgevers het verplicht maken).
De vervoerders doen dat niet uit vrije wil omdat ze er geen vertrouwen in hebben dat de opbrengsten eerlijk verdeeld worden. Met ieder een eigen paaltje gaat het geld direct naar de juiste vervoerder.
ja dat was 20 jaar geleden te ingewikkeld. En toen heeft iemand gedacht "laat maar" en er nooit meer naar omgekeken.quote:Op zondag 27 april 2025 21:13 schreef Duvel het volgende:
één keer inchecken en één keer uitchecken voor de reis, dus niet 'omchecken' zoals het nu is. Dat bleek uiteindelijk te ingewikkeld.
Nou ja, als ik in Nijmegen incheck en in Maastricht weer uit dan kan ik mijn reis geheel via NS, geheel via Arriva of met een combinatie van beiden doen. Dan voelen die twee zich waarschijnlijk allebei benadeeld omdat ze mij (potentieel) vervoerd hebben zonder dat ze ervoor voldoende betaald hebben gekregen. Het collectief aan vervoerders zal akkoord moeten gaan met een 'win some, loose some', maar dat willen ze kennelijk (nog) niet en de minister wil ze niet dwingen. En dus zat ik laatst in de (Arriva)stoptrein naar Hoensbroek waar tante Toos van 80 hele moeilijke gesprekken met een controleploeg had omdat ze bij het verkeerde paaltje had gedingest.quote:Op maandag 28 april 2025 10:21 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
ja dat was 20 jaar geleden te ingewikkeld. En toen heeft iemand gedacht "laat maar" en er nooit meer naar omgekeken.
Misschien dat het inmiddels WEL mogelijk is?
Dat heb mij ook wel eens afgevraagd:quote:Op maandag 28 april 2025 10:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou ja, als ik in Nijmegen incheck en in Maastricht weer uit dan kan ik mijn reis geheel via NS, geheel via Arriva of met een combinatie van beiden doen.
Bij deze reis moet je nu nog in-, om- en uitchecken dus dat wordt (voor de vervoerders) wel goed verwerkt. Maar als we een systeem van één in- en één uitcheck gaan gebruiken, dan wordt het gokwerk: de reisplanner stuurtje via Nijmegen-Arriva-Roermond-NS-Maastricht, maar andere varianten zijn ook wel mogelijk, zeker als je een Vrij-abo hebt zoals ik. Zou je bijvoorbeeld van Zwolle naar Delfzijl reizen dan is er maar 1 optie: Zwolle-NS-Groningen-Arriva-Delfzijl. Daarvoor gaat de 'rekensom' dus altijd wel goed.quote:Op maandag 28 april 2025 10:52 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat heb mij ook wel eens afgevraagd:
Als je reist op saldo (rekening) dan check je uit bij NS en check je in bij die andere vervoerder. Dan ga alles prima. Maar als je een abonnement hebt (weekend) dan is het heel diffuus hoe je de omzet moet verdelen.
Maar zijn er lijnen waar je van vervoerder x naar y gaat zonder dat je daarvoor in-en uitcheckt?
Men zal inderdaad moeten werken met schattingen en gemiddelden om het geld te verdelen.quote:Op maandag 28 april 2025 11:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Bij deze reis moet je nu nog in-, om- en uitchecken dus dat wordt (voor de vervoerders) wel goed verwerkt. Maar als we een systeem van één in- en één uitcheck gaan gebruiken, dan wordt het gokwerk: de reisplanner stuurtje via Nijmegen-Arriva-Roermond-NS-Maastricht, maar andere varianten zijn ook wel mogelijk, zeker als je een Vrij-abo hebt zoals ik. Zou je bijvoorbeeld van Zwolle naar Delfzijl reizen dan is er maar 1 optie: Zwolle-NS-Groningen-Arriva-Delfzijl. Daarvoor gaat de 'rekensom' dus altijd wel goed.
Maar tussen Arnhem en Zevenaar kun je op dit moment met 3 vervoerders reizen: Arriva, Breng (Hermes) en VIAS (trein naar Duitsland). Dat gaat allemaal met hetzelfde paaltje van Arriva, en daar wordt, ongetwijfeld op basis van tellingen of schattingen, de pot met geld verdeeld. Dus er zijn inderdaad wel plekken waar het paaltje niet weet in welke trein je zit.
VZIW betekent wisselen van vervoerder overal in- en uitchecken, met als halve uitzondering Gouda en Alphen a/d Rijn van en naar R-Net, omdat die treinen wel gewoon door NS gereden worden.
En ook dat wordt allemaal bijgehouden door CROWquote:Op maandag 28 april 2025 09:08 schreef b2py het volgende:
Heb zaterdag echt zoveel mensen zien betalen met hun pinpas dat ik mij afvraag ‘ov-chipkaart, hoe lang nog?’
En het gebruik blijft stijgen:quote:Gebruik OVpay stijgt
2024 is het tweede jaar waarin reizigers in het hele land konden in- en uitchecken met een betaalpas of creditcard via OVpay. In het regionale ov is het gebruik van OVpay toegenomen van 9% in 2023 naar 15% in 2024 en op het hoofdrailnet van 6% naar 9%. Vooralsnog is de OV-chipkaart in het regionale ov verreweg het meest gebruikt met een aandeel van 83%, op het hoofdrailnet 84%. Het gebruiksgemak van zowel OVpay als van de OV-chipkaart geven de reizigers een 8,5.
quote:Het reizen met een contactloze betaalpas of creditkaart blijft gestaag toenemen. Van alle contactloze passen die in december 2024 werden gebruikt voor het in- en uitchecken in het OV, was 41% een betaalpas of creditkaart, al dan niet digitaal op een smartphone of smartwatch. De overige 59% was een OV-chipkaart. Twaalf maanden eerder was het aandeel betaalkaarten in het OV nog 33%.
Maar als je een abbo hebt dan? Of kan dat in je apple pay waar ook je bankkaart en je tickets voor vliegen en festival?quote:Op maandag 28 april 2025 11:58 schreef James1988 het volgende:
[..]
En ook dat wordt allemaal bijgehouden door het CROW
[..]
Op dit moment kan dat nog niet, OVpay is alleen voor reizen 2e klas vol tarief (al kan leeftijdskorting al wel). Uiteindelijk is het geloof ik wel de bedoeling dat je ook abonnementen aan je bankpas kunt koppelen.quote:Op maandag 28 april 2025 11:59 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Maar als je een abbo hebt dan? Of kan dat in je apple pay waar ook je bankkaart en je tickets voor vliegen en festival?
Check.quote:Op maandag 28 april 2025 12:05 schreef James1988 het volgende:
[..]
Op dit moment kan dat nog niet, OVpay is alleen voor reizen 2e klas vol tarief (al kan leeftijdskorting al wel). Uiteindelijk is het geloof ik wel de bedoeling dat je ook abonnementen aan je bankpas kunt koppelen.
Arriva biedt inmiddels een abonnement aan op de betaalpas: Arriva Dal Korting Limburg.
De technische implementatie van de OV-chipkaart zoals we die nu kennen is rond de eeuwwisseling bedacht en is onderweg naar de uitgang.quote:Op maandag 28 april 2025 12:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Check.
Raar dat je je ov kaart niet kan koppelen aan je iphone.
Hoe gaat OV pay om met daluren, abbo's, reizen mét kind, saldo, wel/niet 1e klas ?quote:Op maandag 28 april 2025 15:54 schreef James1988 het volgende:
[..]
De technische implementatie van de OV-chipkaart zoals we die nu kennen is rond de eeuwwisseling bedacht en is onderweg naar de uitgang.
Met de opvolger, OVpay, is het mogelijk om met veel meer dingen te betalen. Bankpas, creditcard, smartphone, wearable... en er komt ook gewoon weer een plastic pasje.
Dat is op dit moment nog niet of maar beperkt mogelijk, de focus lag op landelijke uitrol van betalen met bankpas en dat is klaar.quote:Op maandag 28 april 2025 16:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hoe gaat OV pay om met daluren, abbo's, reizen mét kind, saldo, wel/niet 1e klas ?
Thanks. Wist ik niet. Handig.quote:Op maandag 28 april 2025 17:57 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat is op dit moment nog niet of maar beperkt mogelijk, de focus lag op landelijke uitrol van betalen met bankpas en dat is klaar.
Leeftijdskorting is tegenwoordig mogelijk:
https://www.ovpay.nl/leeftijdskorting
En Arriva heeft dus al een kortingsabonnement voor OVpay. Verdere ontwikkelingen zijn nog gaande.
Bij de komende werkzaamheden rond Groningen zegt de NS doodleuk: kijk maar in de reisplanner (die uiteraard nog niet bijgewerkt is)quote:Op maandag 28 april 2025 18:47 schreef Eix het volgende:
Wat een advies dit:
[ afbeelding ]
Niet gelijk via Groningen omreizen.
In de bus zie ik ook steeds meer mensen met de pinpas (of eigenlijk: hun virtuele pinpas) inchecken. Ook de regelmatige reizigers, terwijl die veel goedkoper uit zijn met een Dal Voordeel Oost (40% korting buiten de ochtendspits voor ¤18 per jaar voor de bus of ¤24 per jaar voor bus en regionale trein). Van de OV-chipkaarten is denk ik meer dan de helft Student OV.quote:Op maandag 28 april 2025 09:08 schreef b2py het volgende:
Heb zaterdag echt zoveel mensen zien betalen met hun pinpas dat ik mij afvraag ‘ov-chipkaart, hoe lang nog?’
Baerbock! Gotjeezus wat een lekker wijfquote:Op dinsdag 29 april 2025 20:22 schreef derLudolf het volgende:
Het snel zijn van 'snelweghooligan' hoeft niet alles is zeggen natuurlijk, de buitenlandminister van de Grünen pakt op haar laatste dienstreis ook nog gewoon het vliegtuig...
Ik zag hem gisterochtend ook in Amersfoort. Daar bleef hij even stilstaan. Er stond een Vectron van Rail Force One voor. Ik moest door dus helaas niet gezien of hij daar bleef of weer doorreed.quote:Op dinsdag 29 april 2025 08:40 schreef Dr_Flash het volgende:
Er komt weer wat raars door Deventer. Een zwarte goederenloc (Taurus?) met een sleep NMBS spul waaronder 3 fietsrijtuigen en een restauratie. Waar gaat dat heen...?
Verder is dit natuurlijk naast een tang en een varken ook simpelweg je kop in het zand steken. We weten allemaal dat dat het wél betekent aangezien dat precies is wat de geschiedenis ons geleerd heeft.quote:Op dinsdag 29 april 2025 20:22 schreef derLudolf het volgende:
Het snel zijn van 'snelweghooligan' hoeft niet alles is zeggen natuurlijk, de buitenlandminister van de Grünen pakt op haar laatste dienstreis ook nog gewoon het vliegtuig...
Oh mocht ik een lekker wijf geen lekker wijf noemen? Tsjongequote:Op woensdag 30 april 2025 09:16 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik vind het hilarisch dat er mensen gepikeerd zijn dat er iemand is aangesproken over bepaald taalgebruik. Oh jeej als het een ziekte is maar het andere geslacht lekker naar beneden trappen is prima blijkbaar
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |