abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 27 april 2025 @ 14:45:27 #51
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_217479391
Goede oplossing tegen kinderen? :')

En hek was handig geweest ja :X
stupidity has become as common as common sense was before
  zondag 27 april 2025 @ 15:15:25 #52
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_217479575
quote:
1s.gif Op zondag 27 april 2025 14:33 schreef derLudolf het volgende:
Wie zou hier gaan schommelen? :D Bekijk deze YouTube-video
In Duitsland zijn ze niet zo paternalistisch. Verantwoordelijkheid moet je op jonge leeftijd bijbrengen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_217481005
Doch gehttttttttt, haha, fantastisch dit!
  Moderator zondag 27 april 2025 @ 17:41:49 #54
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217481198
Top... Ik was dus gestrand in Gelsenkirchen ivm wissel storing bij Wanne Eickel. Uiteindelijk de tram naar Bochum genomen en vanaf daar met RE6 naar Hamm en vanaf daar RB89 naar Münster.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 27 april 2025 @ 20:07:53 #55
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_217482531
Stamgast @Duvel heeft al vaak geschreven dat de OV-chipkaart naar zijn mening verwoest moet worden, maar ik ben het daar niet mee eens. Ik ben inmiddels een paar weken bij m'n vriendin in Wenen, en ik mis oprecht een OV-chipkaart/OV-pay achtig systeem.

Het OV zelf is hier echt dikke prima, maar vervoerbewijzen zijn primitief geklootviool: papieren kaartjes, of tickets die je koopt op een website of in een app. Daarnaast is er nog het "SimplyGo"-systeem van de ÖBB, waarbij je aan het begin van je reis in de app in-swipet en aan het einde van de reis uit-swipet. Dan berekent de app/backend de route die je hebt afgelegd en krijg je aan het einde van de dag het meest gunstige tarief voorgeschoteld. "Eenvoudiger kan niet."

Dat is tenminste de theorie, in de praktijk ervaar ik het als een krakkemikkig systeem.

Bij één van de reizen die ik heb gemaakt is een verkeerd tarief aangerekend (in mijn voordeel). Bij andere reizen zijn verkeerde stations geregistreerd. Bij het uit-swipen heb ik al meerdere keren de melding gehad "Locatie niet nauwkeurig genoeg" en dat was alleen op te lossen door de app helemaal te killen en dan opnieuw uit te swipen.

En als je ergens te lang stilstaat denkt de app dat je je reis hebt onderbroken en wordt het vervolg van de reis als een nieuwe rit in rekening gebracht.

Reisgeschiedenis inzien is net zo goed karig: op de website van de ÖBB kan het helemaal niet, in de app zie je alleen de 'voorlopig berekende prijs' en afgezien van een PDF-factuur is er geen manier om een definitieve reisgeschiedenis in te zien. "Heb je vragen? Bel ons of stuur een mail via oebb.at/kontakt" is ook niet geweldig.

Dat terzijde: ik vind de manier van prijsberekening hier ook maar karig. Een enkeltje met het OV binnen Wenen kost ¤ 2,40 ongeacht de afgelegde afstand. Leuk als je de hele stad door gaat, tyfusduur wanneer je een tramrit van 5 minuten doet met een volle koffer. :N

Echt, geef mij de OV-chipkaart maar.
  zondag 27 april 2025 @ 21:13:39 #56
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_217483130
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 20:07 schreef James1988 het volgende:

Echt, geef mij de OV-chipkaart maar.
Het probleem van de OV-chipkaart is dat het ding ooit beloofd is als één keer inchecken en één keer uitchecken voor de reis, dus niet 'omchecken' zoals het nu is. Dat bleek uiteindelijk te ingewikkeld. Net zoals het te ingewikkeld is om abonnementen van meerdere vervoerders op één kaart te hebben, en weet ik wat voor flauwigheden er nog meer zijn uitgehaald. Punt is, en dat zie je in Wenen ook, dat de reiziger niet centraal staat, maar het systeem. We hebben een systeem dat je tarief bepaalt, maar dat systeem heeft vervolgens allerlei problemen en beperkingen die de reiziger mag dragen. En dat is fundamenteel verkeerd. Dat Wenen nog kutter is dan de OV-chipkaart, maakt niet ineens dat de OV-chipkaart niet meer verwoest hoeft te worden.

En uiteraard bedankt voor de egostrelende mention. B-)

[ Bericht 0% gewijzigd door Duvel op 27-04-2025 21:59:05 (typfout) ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_217483295
Mja, het probleem met het OVC-systeem is dat je niet een arbitraire kaart kan koppelen aan je abo, terwijl de kaartlezers er wel geschikt voor zijn. Daarnaast blijf ik principieel tegen poortjes.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Moderator zondag 27 april 2025 @ 21:41:30 #58
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217483327
Dat in- en uitchecken naar een andere vervoerder is toch ooit bij wijze van proef niet nodig geweest op het kippenlijntje? Wat is de uitkomst daarvan geweest?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 27 april 2025 @ 21:43:39 #59
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217483339
quote:
1s.gif Op zondag 27 april 2025 21:41 schreef derLudolf het volgende:
Dat in- en uitchecken naar een andere vervoerder is toch ooit bij wijze van proef niet nodig geweest op het kippenlijntje? Wat is de uitkomst daarvan geweest?
En tussen Arnhem en Zevenaar kunnen blijkbaar wel drie verschillende vervoerders door hetzelfde paaltje (en naar Doetinchem 2).

Als het belang van de reiziger voorop had gestaan dan was dit al lang opgelost.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Redactie Frontpage / Sport zondag 27 april 2025 @ 21:47:14 #60
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_217483359
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 21:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
En tussen Arnhem en Zevenaar kunnen blijkbaar wel drie verschillende vervoerders door hetzelfde paaltje (en naar Doetinchem 2).

Als het belang van de reiziger voorop had gestaan dan was dit al lang opgelost.
Kuch, Zutphen, kuch
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 27 april 2025 @ 22:06:47 #61
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_217483468
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 21:34 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Mja, het probleem met het OVC-systeem is dat je niet een arbitraire kaart kan koppelen aan je abo, terwijl de kaartlezers er wel geschikt voor zijn.
Ja klopt, maar dat is denk ik een beetje een gevolg van voorlopen op de rest. Toen men de OV-chipkaart bedacht was contactloos betalen nog niet echt een ding in Europa. Inmiddels zijn we 20+ jaar verder en is er veel veranderd.

Met OV-pay was het geloof ik wel ooit de bedoeling om alles-en-je-moeder te kunnen gebruiken als drager voor een abo, maar of dat ervan gaat komen is de vraag.

Hetzelfde voor "één keer in- en uitchecken voor je hele reis": in 2000-2010 waarschijnlijk technisch te complex, inmiddels doet de backend bij NS al allerlei controles om onvolledige reizen te voltooien. Dat omkatten naar logica die "één reis van A naar D, via bus B en tram C" koppelt aan "welke route komt er uit de reisplanner?" zou haalbaar moeten zijn.

(Al krijg je dan de vraag "bij wie hoort dat te liggen?" want ik vind het ergens wel vreemd dat NS dat nu doet ipv TLS)

quote:
Daarnaast blijf ik principieel tegen poortjes.
Ik heb er ook heel lang zo over gedacht, maar ben inmiddels toch een beetje van gedachten veranderd.

1. Poortjes verminderen het aantal gelegenheidszwartrijders. OV draait op subsidie en daar is niets mis mee, maar klanten moeten wel hun fair share bijdragen. Was het in Amsterdam niet zo dat ze na het sluiten van de metropoortjes, geplande bezuinigingen konden terugdraaien?
2. Poortjes verhogen sociale veiligheid enigszins... ik zie hier in Wenen toch met enige regelmaat bedelaars of "artiesten die een cd willen verkopen" op het perron. (Al is alleen poortjes plaatsen geen oplossing, dan verhuizen die lui naar buiten de poortjes.)
3. Poortjes helpen ook enigszins bij het "mentaal voltooien" van een reis. Want met SimplyGo vergeet ik heus wel eens uit te swipen omdat ik gewoon naar buiten loop. :s) (SimplyGo geeft enige tijd later dan wel een "je bent nog in het systeem"-melding)
pi_217483640
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 22:06 schreef James1988 het volgende:
1. Poortjes verminderen het aantal gelegenheidszwartrijders.
Op kleinere stations is een noodknop waar zwartrijders misbruik van maken. Door op die knop te drukken springen alle poortjes open.
Op stations waar die knop niet is, lopen zwartrijders heel dicht achter je aan om door de poortjes te kunnen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zondag 27 april 2025 @ 23:24:28 #63
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_217483773
Met gelegenheidszwartrijders doel ik op de mensen die een paar haltes meerijden "want de kans op controle is toch nihil" en die zich wel laten tegenhouden door een poortje.
pi_217484691
Heb zaterdag echt zoveel mensen zien betalen met hun pinpas dat ik mij afvraag ‘ov-chipkaart, hoe lang nog?’
  maandag 28 april 2025 @ 09:49:56 #65
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_217484919
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 21:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
En tussen Arnhem en Zevenaar kunnen blijkbaar wel drie verschillende vervoerders door hetzelfde paaltje (en naar Doetinchem 2).

Als het belang van de reiziger voorop had gestaan dan was dit al lang opgelost.
Ja het kan als het moet (als de opdrachtgevers het verplicht maken).

De vervoerders doen dat niet uit vrije wil omdat ze er geen vertrouwen in hebben dat de opbrengsten eerlijk verdeeld worden. Met ieder een eigen paaltje gaat het geld direct naar de juiste vervoerder.
  maandag 28 april 2025 @ 09:59:03 #66
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_217484959
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 09:08 schreef b2py het volgende:
Heb zaterdag echt zoveel mensen zien betalen met hun pinpas dat ik mij afvraag ‘ov-chipkaart, hoe lang nog?’
Daar waren vast veel incidentele reizigers zonder abonnement bij. Die redden het idd prima zonder speciale OV-kaart.
Of zelfs zonder pinpas, ook werkt dat uitchecken met een telefoon niet echt lekker.
pi_217485005
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 23:24 schreef James1988 het volgende:
Met gelegenheidszwartrijders doel ik op de mensen die een paar haltes meerijden "want de kans op controle is toch nihil" en die zich wel laten tegenhouden door een poortje.
Dat klopt. Weet de exacte getallen niet meer maar een grote meerderheid van de zwartrijders betrof reizigers op stukjes als Amsterdam Centraal - Sloterdijk, Rotterdam Centraal - Blaak, Eindhoven - Strijp-S. Zo'n kort stukje waarbij ook de brave burger het risico wel nam, maar nu met poortjes het risico niet meer neemt.

Het aantal zwartrijders is door de poortjes enorm gedaald, alleen degene die er nog wel zijn vallen nu een stuk beter op.
  maandag 28 april 2025 @ 10:17:37 #68
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217485028
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 09:49 schreef ReisT het volgende:

[..]
Ja het kan als het moet (als de opdrachtgevers het verplicht maken).

De vervoerders doen dat niet uit vrije wil omdat ze er geen vertrouwen in hebben dat de opbrengsten eerlijk verdeeld worden. Met ieder een eigen paaltje gaat het geld direct naar de juiste vervoerder.
Ja, ik ken het waarom wel. Mijn punt is dat het belang van de vervoerders boven dat van de reiziger wordt gesteld en dat we dáárom nog steeds om lopen te checken, niet omdat het technisch onmogelijk zou zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 28 april 2025 @ 10:21:26 #69
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_217485042
quote:
7s.gif Op zondag 27 april 2025 21:13 schreef Duvel het volgende:
één keer inchecken en één keer uitchecken voor de reis, dus niet 'omchecken' zoals het nu is. Dat bleek uiteindelijk te ingewikkeld.
ja dat was 20 jaar geleden te ingewikkeld. En toen heeft iemand gedacht "laat maar" en er nooit meer naar omgekeken.

Misschien dat het inmiddels WEL mogelijk is?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 28 april 2025 @ 10:28:13 #70
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217485063
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 10:21 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
ja dat was 20 jaar geleden te ingewikkeld. En toen heeft iemand gedacht "laat maar" en er nooit meer naar omgekeken.

Misschien dat het inmiddels WEL mogelijk is?
Nou ja, als ik in Nijmegen incheck en in Maastricht weer uit dan kan ik mijn reis geheel via NS, geheel via Arriva of met een combinatie van beiden doen. Dan voelen die twee zich waarschijnlijk allebei benadeeld omdat ze mij (potentieel) vervoerd hebben zonder dat ze ervoor voldoende betaald hebben gekregen. Het collectief aan vervoerders zal akkoord moeten gaan met een 'win some, loose some', maar dat willen ze kennelijk (nog) niet en de minister wil ze niet dwingen. En dus zat ik laatst in de (Arriva)stoptrein naar Hoensbroek waar tante Toos van 80 hele moeilijke gesprekken met een controleploeg had omdat ze bij het verkeerde paaltje had gedingest.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 28 april 2025 @ 10:52:23 #71
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217485155
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 10:28 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nou ja, als ik in Nijmegen incheck en in Maastricht weer uit dan kan ik mijn reis geheel via NS, geheel via Arriva of met een combinatie van beiden doen.
Dat heb mij ook wel eens afgevraagd:
Als je reist op saldo (rekening) dan check je uit bij NS en check je in bij die andere vervoerder. Dan ga alles prima. Maar als je een abonnement hebt (weekend) dan is het heel diffuus hoe je de omzet moet verdelen.

Maar zijn er lijnen waar je van vervoerder x naar y gaat zonder dat je daarvoor in-en uitcheckt?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  maandag 28 april 2025 @ 11:00:16 #72
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217485225
quote:
7s.gif Op maandag 28 april 2025 10:52 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat heb mij ook wel eens afgevraagd:
Als je reist op saldo (rekening) dan check je uit bij NS en check je in bij die andere vervoerder. Dan ga alles prima. Maar als je een abonnement hebt (weekend) dan is het heel diffuus hoe je de omzet moet verdelen.

Maar zijn er lijnen waar je van vervoerder x naar y gaat zonder dat je daarvoor in-en uitcheckt?
Bij deze reis moet je nu nog in-, om- en uitchecken dus dat wordt (voor de vervoerders) wel goed verwerkt. Maar als we een systeem van één in- en één uitcheck gaan gebruiken, dan wordt het gokwerk: de reisplanner stuurtje via Nijmegen-Arriva-Roermond-NS-Maastricht, maar andere varianten zijn ook wel mogelijk, zeker als je een Vrij-abo hebt zoals ik. Zou je bijvoorbeeld van Zwolle naar Delfzijl reizen dan is er maar 1 optie: Zwolle-NS-Groningen-Arriva-Delfzijl. Daarvoor gaat de 'rekensom' dus altijd wel goed.

Maar tussen Arnhem en Zevenaar kun je op dit moment met 3 vervoerders reizen: Arriva, Breng (Hermes) en VIAS (trein naar Duitsland). Dat gaat allemaal met hetzelfde paaltje van Arriva, en daar wordt, ongetwijfeld op basis van tellingen of schattingen, de pot met geld verdeeld. Dus er zijn inderdaad wel plekken waar het paaltje niet weet in welke trein je zit.

VZIW betekent wisselen van vervoerder overal in- en uitchecken, met als halve uitzondering Gouda en Alphen a/d Rijn van en naar R-Net, omdat die treinen wel gewoon door NS gereden worden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 28 april 2025 @ 11:18:59 #73
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217485360
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 11:00 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Bij deze reis moet je nu nog in-, om- en uitchecken dus dat wordt (voor de vervoerders) wel goed verwerkt. Maar als we een systeem van één in- en één uitcheck gaan gebruiken, dan wordt het gokwerk: de reisplanner stuurtje via Nijmegen-Arriva-Roermond-NS-Maastricht, maar andere varianten zijn ook wel mogelijk, zeker als je een Vrij-abo hebt zoals ik. Zou je bijvoorbeeld van Zwolle naar Delfzijl reizen dan is er maar 1 optie: Zwolle-NS-Groningen-Arriva-Delfzijl. Daarvoor gaat de 'rekensom' dus altijd wel goed.

Maar tussen Arnhem en Zevenaar kun je op dit moment met 3 vervoerders reizen: Arriva, Breng (Hermes) en VIAS (trein naar Duitsland). Dat gaat allemaal met hetzelfde paaltje van Arriva, en daar wordt, ongetwijfeld op basis van tellingen of schattingen, de pot met geld verdeeld. Dus er zijn inderdaad wel plekken waar het paaltje niet weet in welke trein je zit.

VZIW betekent wisselen van vervoerder overal in- en uitchecken, met als halve uitzondering Gouda en Alphen a/d Rijn van en naar R-Net, omdat die treinen wel gewoon door NS gereden worden.
Men zal inderdaad moeten werken met schattingen en gemiddelden om het geld te verdelen.
Overigens was er nog recent een bericht vanuit de EU waarin Nederland wordt gemaand om eerdere concessies aan NS te herzien en aan te besteden aan de markt. Je moet ál het vervoer aanbesteden. Had daar ook een topic over geopend. Marktwerking is vaak goed. Maar op het spoor is het zo lastig om dat goed in te richten zonder dat de klant daar last van heeft. En waar kun je in godsnaam op concureren? Kosten voor lonen, elektra en ik denk ook kapitaallasten voor treinen zijn bijna vaste gegevens.

Anderzijds als je NS de vrije hand geeft, dan heb je kans dat jaar-op-jaar prijs verhogingen krijgt die hoger zijn dan de algemene inflatie.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  maandag 28 april 2025 @ 11:58:30 #74
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_217485574
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 09:08 schreef b2py het volgende:
Heb zaterdag echt zoveel mensen zien betalen met hun pinpas dat ik mij afvraag ‘ov-chipkaart, hoe lang nog?’
En ook dat wordt allemaal bijgehouden door CROW :s)

quote:
Gebruik OVpay stijgt
2024 is het tweede jaar waarin reizigers in het hele land konden in- en uitchecken met een betaalpas of creditcard via OVpay. In het regionale ov is het gebruik van OVpay toegenomen van 9% in 2023 naar 15% in 2024 en op het hoofdrailnet van 6% naar 9%. Vooralsnog is de OV-chipkaart in het regionale ov verreweg het meest gebruikt met een aandeel van 83%, op het hoofdrailnet 84%. Het gebruiksgemak van zowel OVpay als van de OV-chipkaart geven de reizigers een 8,5.
En het gebruik blijft stijgen:
quote:
Het reizen met een contactloze betaalpas of creditkaart blijft gestaag toenemen. Van alle contactloze passen die in december 2024 werden gebruikt voor het in- en uitchecken in het OV, was 41% een betaalpas of creditkaart, al dan niet digitaal op een smartphone of smartwatch. De overige 59% was een OV-chipkaart. Twaalf maanden eerder was het aandeel betaalkaarten in het OV nog 33%.


[ Bericht 11% gewijzigd door James1988 op 28-04-2025 12:04:36 ]
  maandag 28 april 2025 @ 11:59:59 #75
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217485586
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 11:58 schreef James1988 het volgende:

[..]
En ook dat wordt allemaal bijgehouden door het CROW :s)
[..]

Maar als je een abbo hebt dan? Of kan dat in je apple pay waar ook je bankkaart en je tickets voor vliegen en festival?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')