ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling Bekijk deze YouTube-video
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
[..] Ehmm. Laten we Desiro's niet verwarren met Desiro ML. Desiro ML (van MainLine) is daar gewoon WEL voor bedoeld. Of de reiziger er blij van wordt is wat anders
Overigens rijden er in Roemenië ook gewoon Desiro's zonder ML op veel te lange ritten ja
Ik schreef ook "de Desiro's van de NMBS", want die zijn toch echt bedoeld voor het voorstedelijk verkeer en niet voor intercity.
De Cityjet's van de ÖBB zijn in de basis hetzelfde model, maar ÖBB heeft voor een hoogwaardigere uitrusting gekozen. Ik zou er nog steeds niet een rit van 4 uur in willen maken, maar een uur gaat prima.
Over Roemenië gesproken, daar rijden dus ook Coradia Streams rond (bij ons bekend als ICNG). En daarin zit het type stoel dat je bij ons op de Merwedelingelijn en Kampen - Zwolle - Hengelo - Enschede aantreft. Maar dan rijden ze op trajecten die maarliefst 8 uur kunnen duren
De cargoboeren zijn (voor zover ze nog behoefte hebben aan monocourante locs) overgestapt op 16/17/1800'en. Daarvan staan er intussen ook al veel in Amersfoort vast te roesten.
Hier tijdens de eerste inzet buiten de haven die fotografeerbaar was. Even één ketelwagen ophalen bij Gentenaar Cleaning Moerdijk, en een andere wagen verplaatsen van spoor.
Op dinsdag 22 april 2025 15:59 schreef greavy het volgende: Bij mijn werk (HSL Netherlands) is de mascotta HaSeL, een giraffe. Nu wij een tweede diesellok hebben, is deze gelijk bestickerd.
HSL Netherlands presenteert u: HaSeL, G1206 1508. [ afbeelding ] Hier tijdens de eerste inzet buiten de haven die fotografeerbaar was. Even één ketelwagen ophalen bij Gentenaar Cleaning Moerdijk, en een andere wagen verplaatsen van spoor.
Op dinsdag 22 april 2025 15:59 schreef greavy het volgende: Bij mijn werk (HSL Netherlands) is de mascotta HaSeL, een giraffe. Nu wij een tweede diesellok hebben, is deze gelijk bestickerd.
HSL Netherlands presenteert u: HaSeL, G1206 1508. [ afbeelding ] Hier tijdens de eerste inzet buiten de haven die fotografeerbaar was. Even één ketelwagen ophalen bij Gentenaar Cleaning Moerdijk, en een andere wagen verplaatsen van spoor.
Top... Ik was dus gestrand in Gelsenkirchen ivm wissel storing bij Wanne Eickel. Uiteindelijk de tram naar Bochum genomen en vanaf daar met RE6 naar Hamm en vanaf daar RB89 naar Münster.
Stamgast @Duvel heeft al vaak geschreven dat de OV-chipkaart naar zijn mening verwoest moet worden, maar ik ben het daar niet mee eens. Ik ben inmiddels een paar weken bij m'n vriendin in Wenen, en ik mis oprecht een OV-chipkaart/OV-pay achtig systeem.
Het OV zelf is hier echt dikke prima, maar vervoerbewijzen zijn primitief geklootviool: papieren kaartjes, of tickets die je koopt op een website of in een app. Daarnaast is er nog het "SimplyGo"-systeem van de ÖBB, waarbij je aan het begin van je reis in de app in-swipet en aan het einde van de reis uit-swipet. Dan berekent de app/backend de route die je hebt afgelegd en krijg je aan het einde van de dag het meest gunstige tarief voorgeschoteld. "Eenvoudiger kan niet."
Dat is tenminste de theorie, in de praktijk ervaar ik het als een krakkemikkig systeem.
Bij één van de reizen die ik heb gemaakt is een verkeerd tarief aangerekend (in mijn voordeel). Bij andere reizen zijn verkeerde stations geregistreerd. Bij het uit-swipen heb ik al meerdere keren de melding gehad "Locatie niet nauwkeurig genoeg" en dat was alleen op te lossen door de app helemaal te killen en dan opnieuw uit te swipen.
En als je ergens te lang stilstaat denkt de app dat je je reis hebt onderbroken en wordt het vervolg van de reis als een nieuwe rit in rekening gebracht.
Reisgeschiedenis inzien is net zo goed karig: op de website van de ÖBB kan het helemaal niet, in de app zie je alleen de 'voorlopig berekende prijs' en afgezien van een PDF-factuur is er geen manier om een definitieve reisgeschiedenis in te zien. "Heb je vragen? Bel ons of stuur een mail via oebb.at/kontakt" is ook niet geweldig.
Dat terzijde: ik vind de manier van prijsberekening hier ook maar karig. Een enkeltje met het OV binnen Wenen kost ¤ 2,40 ongeacht de afgelegde afstand. Leuk als je de hele stad door gaat, tyfusduur wanneer je een tramrit van 5 minuten doet met een volle koffer.
Het probleem van de OV-chipkaart is dat het ding ooit beloofd is als één keer inchecken en één keer uitchecken voor de reis, dus niet 'omchecken' zoals het nu is. Dat bleek uiteindelijk te ingewikkeld. Net zoals het te ingewikkeld is om abonnementen van meerdere vervoerders op één kaart te hebben, en weet ik wat voor flauwigheden er nog meer zijn uitgehaald. Punt is, en dat zie je in Wenen ook, dat de reiziger niet centraal staat, maar het systeem. We hebben een systeem dat je tarief bepaalt, maar dat systeem heeft vervolgens allerlei problemen en beperkingen die de reiziger mag dragen. En dat is fundamenteel verkeerd. Dat Wenen nog kutter is dan de OV-chipkaart, maakt niet ineens dat de OV-chipkaart niet meer verwoest hoeft te worden.
En uiteraard bedankt voor de egostrelende mention.
[ Bericht 0% gewijzigd door Duvel op 27-04-2025 21:59:05 (typfout) ]
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Mja, het probleem met het OVC-systeem is dat je niet een arbitraire kaart kan koppelen aan je abo, terwijl de kaartlezers er wel geschikt voor zijn. Daarnaast blijf ik principieel tegen poortjes.
Dat in- en uitchecken naar een andere vervoerder is toch ooit bij wijze van proef niet nodig geweest op het kippenlijntje? Wat is de uitkomst daarvan geweest?
Op zondag 27 april 2025 21:41 schreef derLudolf het volgende: Dat in- en uitchecken naar een andere vervoerder is toch ooit bij wijze van proef niet nodig geweest op het kippenlijntje? Wat is de uitkomst daarvan geweest?
En tussen Arnhem en Zevenaar kunnen blijkbaar wel drie verschillende vervoerders door hetzelfde paaltje (en naar Doetinchem 2).
Als het belang van de reiziger voorop had gestaan dan was dit al lang opgelost.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op zondag 27 april 2025 21:34 schreef DeaDLocK2K het volgende: Mja, het probleem met het OVC-systeem is dat je niet een arbitraire kaart kan koppelen aan je abo, terwijl de kaartlezers er wel geschikt voor zijn.
Ja klopt, maar dat is denk ik een beetje een gevolg van voorlopen op de rest. Toen men de OV-chipkaart bedacht was contactloos betalen nog niet echt een ding in Europa. Inmiddels zijn we 20+ jaar verder en is er veel veranderd.
Met OV-pay was het geloof ik wel ooit de bedoeling om alles-en-je-moeder te kunnen gebruiken als drager voor een abo, maar of dat ervan gaat komen is de vraag.
Hetzelfde voor "één keer in- en uitchecken voor je hele reis": in 2000-2010 waarschijnlijk technisch te complex, inmiddels doet de backend bij NS al allerlei controles om onvolledige reizen te voltooien. Dat omkatten naar logica die "één reis van A naar D, via bus B en tram C" koppelt aan "welke route komt er uit de reisplanner?" zou haalbaar moeten zijn.
(Al krijg je dan de vraag "bij wie hoort dat te liggen?" want ik vind het ergens wel vreemd dat NS dat nu doet ipv TLS)
quote:
Daarnaast blijf ik principieel tegen poortjes.
Ik heb er ook heel lang zo over gedacht, maar ben inmiddels toch een beetje van gedachten veranderd.
1. Poortjes verminderen het aantal gelegenheidszwartrijders. OV draait op subsidie en daar is niets mis mee, maar klanten moeten wel hun fair share bijdragen. Was het in Amsterdam niet zo dat ze na het sluiten van de metropoortjes, geplande bezuinigingen konden terugdraaien? 2. Poortjes verhogen sociale veiligheid enigszins... ik zie hier in Wenen toch met enige regelmaat bedelaars of "artiesten die een cd willen verkopen" op het perron. (Al is alleen poortjes plaatsen geen oplossing, dan verhuizen die lui naar buiten de poortjes.) 3. Poortjes helpen ook enigszins bij het "mentaal voltooien" van een reis. Want met SimplyGo vergeet ik heus wel eens uit te swipen omdat ik gewoon naar buiten loop. (SimplyGo geeft enige tijd later dan wel een "je bent nog in het systeem"-melding)
Op kleinere stations is een noodknop waar zwartrijders misbruik van maken. Door op die knop te drukken springen alle poortjes open. Op stations waar die knop niet is, lopen zwartrijders heel dicht achter je aan om door de poortjes te kunnen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Met gelegenheidszwartrijders doel ik op de mensen die een paar haltes meerijden "want de kans op controle is toch nihil" en die zich wel laten tegenhouden door een poortje.
[..] En tussen Arnhem en Zevenaar kunnen blijkbaar wel drie verschillende vervoerders door hetzelfde paaltje (en naar Doetinchem 2).
Als het belang van de reiziger voorop had gestaan dan was dit al lang opgelost.
Ja het kan als het moet (als de opdrachtgevers het verplicht maken).
De vervoerders doen dat niet uit vrije wil omdat ze er geen vertrouwen in hebben dat de opbrengsten eerlijk verdeeld worden. Met ieder een eigen paaltje gaat het geld direct naar de juiste vervoerder.
Op maandag 28 april 2025 09:08 schreef b2py het volgende: Heb zaterdag echt zoveel mensen zien betalen met hun pinpas dat ik mij afvraag ‘ov-chipkaart, hoe lang nog?’
Daar waren vast veel incidentele reizigers zonder abonnement bij. Die redden het idd prima zonder speciale OV-kaart. Of zelfs zonder pinpas, ook werkt dat uitchecken met een telefoon niet echt lekker.
Op zondag 27 april 2025 23:24 schreef James1988 het volgende: Met gelegenheidszwartrijders doel ik op de mensen die een paar haltes meerijden "want de kans op controle is toch nihil" en die zich wel laten tegenhouden door een poortje.
Dat klopt. Weet de exacte getallen niet meer maar een grote meerderheid van de zwartrijders betrof reizigers op stukjes als Amsterdam Centraal - Sloterdijk, Rotterdam Centraal - Blaak, Eindhoven - Strijp-S. Zo'n kort stukje waarbij ook de brave burger het risico wel nam, maar nu met poortjes het risico niet meer neemt.
Het aantal zwartrijders is door de poortjes enorm gedaald, alleen degene die er nog wel zijn vallen nu een stuk beter op.
[..] Ja het kan als het moet (als de opdrachtgevers het verplicht maken).
De vervoerders doen dat niet uit vrije wil omdat ze er geen vertrouwen in hebben dat de opbrengsten eerlijk verdeeld worden. Met ieder een eigen paaltje gaat het geld direct naar de juiste vervoerder.
Ja, ik ken het waarom wel. Mijn punt is dat het belang van de vervoerders boven dat van de reiziger wordt gesteld en dat we dáárom nog steeds om lopen te checken, niet omdat het technisch onmogelijk zou zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op zondag 27 april 2025 21:13 schreef Duvel het volgende: één keer inchecken en één keer uitchecken voor de reis, dus niet 'omchecken' zoals het nu is. Dat bleek uiteindelijk te ingewikkeld.
ja dat was 20 jaar geleden te ingewikkeld. En toen heeft iemand gedacht "laat maar" en er nooit meer naar omgekeken.
[..] ja dat was 20 jaar geleden te ingewikkeld. En toen heeft iemand gedacht "laat maar" en er nooit meer naar omgekeken.
Misschien dat het inmiddels WEL mogelijk is?
Nou ja, als ik in Nijmegen incheck en in Maastricht weer uit dan kan ik mijn reis geheel via NS, geheel via Arriva of met een combinatie van beiden doen. Dan voelen die twee zich waarschijnlijk allebei benadeeld omdat ze mij (potentieel) vervoerd hebben zonder dat ze ervoor voldoende betaald hebben gekregen. Het collectief aan vervoerders zal akkoord moeten gaan met een 'win some, loose some', maar dat willen ze kennelijk (nog) niet en de minister wil ze niet dwingen. En dus zat ik laatst in de (Arriva)stoptrein naar Hoensbroek waar tante Toos van 80 hele moeilijke gesprekken met een controleploeg had omdat ze bij het verkeerde paaltje had gedingest.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Nou ja, als ik in Nijmegen incheck en in Maastricht weer uit dan kan ik mijn reis geheel via NS, geheel via Arriva of met een combinatie van beiden doen.
Dat heb mij ook wel eens afgevraagd: Als je reist op saldo (rekening) dan check je uit bij NS en check je in bij die andere vervoerder. Dan ga alles prima. Maar als je een abonnement hebt (weekend) dan is het heel diffuus hoe je de omzet moet verdelen.
Maar zijn er lijnen waar je van vervoerder x naar y gaat zonder dat je daarvoor in-en uitcheckt?
[..] Dat heb mij ook wel eens afgevraagd: Als je reist op saldo (rekening) dan check je uit bij NS en check je in bij die andere vervoerder. Dan ga alles prima. Maar als je een abonnement hebt (weekend) dan is het heel diffuus hoe je de omzet moet verdelen.
Maar zijn er lijnen waar je van vervoerder x naar y gaat zonder dat je daarvoor in-en uitcheckt?
Bij deze reis moet je nu nog in-, om- en uitchecken dus dat wordt (voor de vervoerders) wel goed verwerkt. Maar als we een systeem van één in- en één uitcheck gaan gebruiken, dan wordt het gokwerk: de reisplanner stuurtje via Nijmegen-Arriva-Roermond-NS-Maastricht, maar andere varianten zijn ook wel mogelijk, zeker als je een Vrij-abo hebt zoals ik. Zou je bijvoorbeeld van Zwolle naar Delfzijl reizen dan is er maar 1 optie: Zwolle-NS-Groningen-Arriva-Delfzijl. Daarvoor gaat de 'rekensom' dus altijd wel goed.
Maar tussen Arnhem en Zevenaar kun je op dit moment met 3 vervoerders reizen: Arriva, Breng (Hermes) en VIAS (trein naar Duitsland). Dat gaat allemaal met hetzelfde paaltje van Arriva, en daar wordt, ongetwijfeld op basis van tellingen of schattingen, de pot met geld verdeeld. Dus er zijn inderdaad wel plekken waar het paaltje niet weet in welke trein je zit.
VZIW betekent wisselen van vervoerder overal in- en uitchecken, met als halve uitzondering Gouda en Alphen a/d Rijn van en naar R-Net, omdat die treinen wel gewoon door NS gereden worden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Bij deze reis moet je nu nog in-, om- en uitchecken dus dat wordt (voor de vervoerders) wel goed verwerkt. Maar als we een systeem van één in- en één uitcheck gaan gebruiken, dan wordt het gokwerk: de reisplanner stuurtje via Nijmegen-Arriva-Roermond-NS-Maastricht, maar andere varianten zijn ook wel mogelijk, zeker als je een Vrij-abo hebt zoals ik. Zou je bijvoorbeeld van Zwolle naar Delfzijl reizen dan is er maar 1 optie: Zwolle-NS-Groningen-Arriva-Delfzijl. Daarvoor gaat de 'rekensom' dus altijd wel goed.
Maar tussen Arnhem en Zevenaar kun je op dit moment met 3 vervoerders reizen: Arriva, Breng (Hermes) en VIAS (trein naar Duitsland). Dat gaat allemaal met hetzelfde paaltje van Arriva, en daar wordt, ongetwijfeld op basis van tellingen of schattingen, de pot met geld verdeeld. Dus er zijn inderdaad wel plekken waar het paaltje niet weet in welke trein je zit.
VZIW betekent wisselen van vervoerder overal in- en uitchecken, met als halve uitzondering Gouda en Alphen a/d Rijn van en naar R-Net, omdat die treinen wel gewoon door NS gereden worden.
Men zal inderdaad moeten werken met schattingen en gemiddelden om het geld te verdelen. Overigens was er nog recent een bericht vanuit de EU waarin Nederland wordt gemaand om eerdere concessies aan NS te herzien en aan te besteden aan de markt. Je moet ál het vervoer aanbesteden. Had daar ook een topic over geopend. Marktwerking is vaak goed. Maar op het spoor is het zo lastig om dat goed in te richten zonder dat de klant daar last van heeft. En waar kun je in godsnaam op concureren? Kosten voor lonen, elektra en ik denk ook kapitaallasten voor treinen zijn bijna vaste gegevens.
Anderzijds als je NS de vrije hand geeft, dan heb je kans dat jaar-op-jaar prijs verhogingen krijgt die hoger zijn dan de algemene inflatie.
Op maandag 28 april 2025 09:08 schreef b2py het volgende: Heb zaterdag echt zoveel mensen zien betalen met hun pinpas dat ik mij afvraag ‘ov-chipkaart, hoe lang nog?’
Gebruik OVpay stijgt 2024 is het tweede jaar waarin reizigers in het hele land konden in- en uitchecken met een betaalpas of creditcard via OVpay. In het regionale ov is het gebruik van OVpay toegenomen van 9% in 2023 naar 15% in 2024 en op het hoofdrailnet van 6% naar 9%. Vooralsnog is de OV-chipkaart in het regionale ov verreweg het meest gebruikt met een aandeel van 83%, op het hoofdrailnet 84%. Het gebruiksgemak van zowel OVpay als van de OV-chipkaart geven de reizigers een 8,5.
Het reizen met een contactloze betaalpas of creditkaart blijft gestaag toenemen. Van alle contactloze passen die in december 2024 werden gebruikt voor het in- en uitchecken in het OV, was 41% een betaalpas of creditkaart, al dan niet digitaal op een smartphone of smartwatch. De overige 59% was een OV-chipkaart. Twaalf maanden eerder was het aandeel betaalkaarten in het OV nog 33%.
[ Bericht 11% gewijzigd door James1988 op 28-04-2025 12:04:36 ]
[..] Maar als je een abbo hebt dan? Of kan dat in je apple pay waar ook je bankkaart en je tickets voor vliegen en festival?
Op dit moment kan dat nog niet, OVpay is alleen voor reizen 2e klas vol tarief (al kan leeftijdskorting al wel). Uiteindelijk is het geloof ik wel de bedoeling dat je ook abonnementen aan je bankpas kunt koppelen.
[..] Op dit moment kan dat nog niet, OVpay is alleen voor reizen 2e klas vol tarief (al kan leeftijdskorting al wel). Uiteindelijk is het geloof ik wel de bedoeling dat je ook abonnementen aan je bankpas kunt koppelen.
[..] Check. Raar dat je je ov kaart niet kan koppelen aan je iphone.
De technische implementatie van de OV-chipkaart zoals we die nu kennen is rond de eeuwwisseling bedacht en is onderweg naar de uitgang.
Met de opvolger, OVpay, is het mogelijk om met veel meer dingen te betalen. Bankpas, creditcard, smartphone, wearable... en er komt ook gewoon weer een plastic pasje.
[..] De technische implementatie van de OV-chipkaart zoals we die nu kennen is rond de eeuwwisseling bedacht en is onderweg naar de uitgang.
Met de opvolger, OVpay, is het mogelijk om met veel meer dingen te betalen. Bankpas, creditcard, smartphone, wearable... en er komt ook gewoon weer een plastic pasje.
Hoe gaat OV pay om met daluren, abbo's, reizen mét kind, saldo, wel/niet 1e klas ?
En Arriva heeft dus al een kortingsabonnement voor OVpay. Verdere ontwikkelingen zijn nog gaande.
Thanks. Wist ik niet. Handig.
Ik ben wel verbaasd over die leeftijdskorting. Hoezo hebben senioren recht op korting en andere leeftijdscategorieën (jonge mensen hebben weinig geld) daar geen recht op? Heeft iets van ongelijkheid in zich.
Op maandag 28 april 2025 09:08 schreef b2py het volgende: Heb zaterdag echt zoveel mensen zien betalen met hun pinpas dat ik mij afvraag ‘ov-chipkaart, hoe lang nog?’
In de bus zie ik ook steeds meer mensen met de pinpas (of eigenlijk: hun virtuele pinpas) inchecken. Ook de regelmatige reizigers, terwijl die veel goedkoper uit zijn met een Dal Voordeel Oost (40% korting buiten de ochtendspits voor ¤18 per jaar voor de bus of ¤24 per jaar voor bus en regionale trein). Van de OV-chipkaarten is denk ik meer dan de helft Student OV.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Er komt weer wat raars door Deventer. Een zwarte goederenloc (Taurus?) met een sleep NMBS spul waaronder 3 fietsrijtuigen en een restauratie. Waar gaat dat heen...?
De nieuwe Duitse minister van infrastructuur is een echte snelweghooligan. Met organiseren van demonstraties voor die dingen en alles. Wordt vast een succesperiode voor Deutsche Bahn dit kabinet.
Het snel zijn van 'snelweghooligan' hoeft niet alles is zeggen natuurlijk, de buitenlandminister van de Grünen pakt op haar laatste dienstreis ook nog gewoon het vliegtuig...
Op Koningsdag heeft NVBS met het Mat'64 stel van het spoorwegmuseum plus het rode Mat'64 stel van Karel Rocks een rit gemaakt. Deze rit is onder andere door het westelijk havengebied van Amsterdam gegaan. Ik ben benieuwd hoe die rit verlopen is.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op dinsdag 29 april 2025 20:22 schreef derLudolf het volgende: Het snel zijn van 'snelweghooligan' hoeft niet alles is zeggen natuurlijk, de buitenlandminister van de Grünen pakt op haar laatste dienstreis ook nog gewoon het vliegtuig...
Baerbock! Gotjeezus wat een lekker wijf
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op dinsdag 29 april 2025 08:40 schreef Dr_Flash het volgende: Er komt weer wat raars door Deventer. Een zwarte goederenloc (Taurus?) met een sleep NMBS spul waaronder 3 fietsrijtuigen en een restauratie. Waar gaat dat heen...?
Ik zag hem gisterochtend ook in Amersfoort. Daar bleef hij even stilstaan. Er stond een Vectron van Rail Force One voor. Ik moest door dus helaas niet gezien of hij daar bleef of weer doorreed.
Ik vind het hilarisch dat er mensen gepikeerd zijn dat er iemand is aangesproken over bepaald taalgebruik. Oh jeej als het een ziekte is maar het andere geslacht lekker naar beneden trappen is prima blijkbaar
Op dinsdag 29 april 2025 20:22 schreef derLudolf het volgende: Het snel zijn van 'snelweghooligan' hoeft niet alles is zeggen natuurlijk, de buitenlandminister van de Grünen pakt op haar laatste dienstreis ook nog gewoon het vliegtuig...
Verder is dit natuurlijk naast een tang en een varken ook simpelweg je kop in het zand steken. We weten allemaal dat dat het wél betekent aangezien dat precies is wat de geschiedenis ons geleerd heeft.
Op woensdag 30 april 2025 09:16 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik vind het hilarisch dat er mensen gepikeerd zijn dat er iemand is aangesproken over bepaald taalgebruik. Oh jeej als het een ziekte is maar het andere geslacht lekker naar beneden trappen is prima blijkbaar
Oh mocht ik een lekker wijf geen lekker wijf noemen? Tsjonge
Op woensdag 30 april 2025 17:57 schreef Dr_Flash het volgende: Olst, met nog 200 man. Alle treinen zijn weg. Een virm werd "afgerangeerd". Het enkel spoor richting Deventer op. Had ons even meegenomen?
Nul info weer. Nog steeds.
Kan best zijn dat er een defect is waarvoor men iets heeft moeten overbruggen en dan mogen er vaak geen reizigers meer mee.
Op woensdag 30 april 2025 18:26 schreef marcb1974 het volgende: Voor degene die blij worden van oude treinen, tot eind december RE13 Venlo - Wuppertal (Hagen)
Op woensdag 30 april 2025 18:26 schreef marcb1974 het volgende: Voor degene die blij worden van oude treinen, tot eind december RE13 Venlo - Wuppertal (Hagen)
Daar was ik dus vandaag heen, ook al zo'n succes op de heenweg... Wou om 11:22 vanuit Gronau de RB51 tot Dülmen nemen. Helaas een grote stroomstoring in Enschede waardoor ie uiteindelijk met bijna +30 binnenkwam. Vertrokken met +25, al snel na vertrek de info dat ie niet verder zou gaan dan Coesfeld, en nu net in Ahaus ook nog 20 minuten op de tegentrein staan wachten. Coesfeld +40 zometeen, en dan met +60 door naar Dülmen.
Had uiteindelijk beter in Gronau de RB64 kunnen pakken en over Münster gereisd met +30, maar toen was nog niet bekend dat mijn trein in Coesfeld opgeheven zou worden... Uiteindelijk in Dülmen de RE2 (ook al met +10) genomen tot Duisburg, hier overgestapt op de RE6 naar Neuss. Hier staan wachten op de RB37 (gereden door TRI) maar die kwam helaas niet opdagen.
De TCS RE13 naar Wuppertal zou op tijd zijn daar, dus wou die nog even op de foto zetten voordat ik met de andere stam met +6 naar Venlo zou reizen. Helaas was de juist op tijd ineens en die richting Wuppertal vertraagd, dus geen plaatje kunnen maken. Op het enkelspoor ri Venlo natuurlijk weer sukkelen (mede door een overweg in storing), aankomst in Venlo met +30. Hier snel naar spoor 3 gelopen voor een foto en filmpje bij vertrek.
Idee was vervolgens de normale RE13 om 18:05 terug te nemen ri Duitsland (reisde op Deutschlandticket vandaag), helaas had die ook alweer +15 waardoor ik de andere stam ook daar weer gemist heb. Trein naar Krefeld was vervolgens ook vertraagd waardoor ik ook daar de TRI RB37 weer gemist heb. Toen de RE10 maar gepakt naar Meerbusch-Osterath en daar de RB37 terug naar Krefeld-Oppum (vanwege... vertraging). Vanaf daar naar Duisburg alwaar ik de Gouden Bogen bezocht heb.
RE2 had natuurlijk ook weer +15 richting Münster, onderweg liep het nog verder op waardoor ik nog 1 minuut had voor de (niet-crossplatform) overstap ri Gronau. Met een flinke sprint net deze RB64 nog kunnen halen, vervolgens met een hartslag van 136 (aldus mijn horloge later) en geheel buiten adem neergeploft op de eerste de beste plek. Aankomst in Gronau met +4.
[/liefdagboek]
Moraal van het verhaal: ga niet met de trein in Duitsland want 't is rotzooi allemaal
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik zit naar dat Amsterdam Centraal 24/7 op NatGeo te kijken en mijn god als BOAs gonna BOA, echt werkelijk.
Die andere kerel van het GVB geloof ik die vaak bij De Handhavers te zien is is ook al zo'n enorme droeftoeter die niemand laat uitpraten. Komt vrij overeen met m'n eigen ervaring.
Op donderdag 1 mei 2025 11:58 schreef derLudolf het volgende: Tussen 26 juni en 25 augustus rijdt die trein niet overigens, omdat dan ICE's en andere treinen via Venlo gaan.
Even rekening houdende met Hemelvaart (en Pinksteren en m'n eigen agenda ), wie kunnen er 11 mei, 18 mei of 22 juni?
Als een andere datum wordt besloten zou ik 1 en 8 juni in elk geval vermijden
Ja, dat is echt m'n nummer één kwaliteit. Vraag maar aan m'n baas
(er zijn best wel een hoop regels waar ik gewoon achter sta en ik me aan hou en nog meer waar ik niet achter sta en me desalwelteplus toch aan hou, maar ik zie een situatie die de gemiddelde tweestreper politieagent met een paar simpele deëscalatietrucs zou sissen)
Op donderdag 1 mei 2025 21:49 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik zit naar dat Amsterdam Centraal 24/7 op NatGeo te kijken en mijn god als BOAs gonna BOA, echt werkelijk.
Die andere kerel van het GVB geloof ik die vaak bij De Handhavers te zien is is ook al zo'n enorme droeftoeter die niemand laat uitpraten. Komt vrij overeen met m'n eigen ervaring.
Doe jij nou gemeen tegen de playmobielpolizie?
stupidity has become as common as common sense was before
NMBS heeft de geldigheidsduur van het Multi-ticket (10 enkele reizen voor ¤105) teruggebracht van een jaar tot 6 maanden, en vanaf oktober verdwijnt het helemaal. Mogelijk komt er iets voor in de plaats maar dat is nog onbekend.
Wel beroerd, NMBS doet niet aan actiekaarten of goedkope abonnementen voor volwassenen dus nu zit je eigenlijk altijd vast aan full fare tickets.
Edit: Ik heb m’n huiswerk weer niet goed gedaan, ze introduceren vanaf oktober een hele reeks nieuwe producten, oa met een voordeelkaart en een standaard 30% korting in het weekend voor iedereen. Kortingen zijn ook stapelbaar. Reizen in België wordt hierdoor veel goedkoper ook voor incidentele reizigers.
Eerst maar es tijd zoeken voor een dagje n-wagens op de Maas-Wupper Express.
Ik kan 11, 18 en 25 mei en 22 juni. 1 en 8 juni kan ik ook maar dat zijn de zondagen in het weekend van Hemelvaart en Pinksteren dus waarschijnlijk een stuk drukker.
Op zaterdag 3 mei 2025 18:45 schreef derLudolf het volgende: Eerst maar es tijd zoeken voor een dagje n-wagens op de Maas-Wupper Express.
Ik kan 11, 18 en 25 mei en 22 juni. 1 en 8 juni kan ik ook maar dat zijn de zondagen in het weekend van Hemelvaart en Pinksteren dus waarschijnlijk een stuk drukker.
je bedoelt dat wij ook mee moeten net als Lüdenscheid, Winterberg, Nordenham en zo?
Ik kom terug op m'n woorden, de keren dat ik mee ben geweest lijkt het stuivertje wisselen. Lüdenscheid: zondag 23 juni 2019 Winterberg: zaterdag 29 februari 2020 PTA / [NRW Ronde 2022] Lokbespannte Ersatzzüge zondag 20 13 februari 2022 Nordenham zaterdag 11 mei 2024
Ik ben een beetje aan het puzzelen om een rondje te krijgen met daarin de RE13... Als ik om 11:50 vanuit Venlo wil vertrekken moet ik al om 6:41 uit Emmen weg (en terwijl ik controleer hoe vroeg je dan uit Groningen moet vertrekken zie ik dat er het weekend van de 17e SEV is tussen Groningen en Assen)
Op zondag 4 mei 2025 18:39 schreef derLudolf het volgende: Ik ben een beetje aan het puzzelen om een rondje te krijgen met daarin de RE13... Als ik om 11:50 vanuit Venlo wil vertrekken moet ik al om 6:41 uit Emmen weg (en terwijl ik controleer hoe vroeg je dan uit Groningen moet vertrekken zie ik dat er het weekend van de 17e SEV is tussen Groningen en Assen)
17e ben ik al vroeg op pad richting de hoofdstad. Idd het eerste stuk met de bus.
De andere weekenden is het een stuk beter te doen voor mij
Hoe druk is een Eerste Pinksterdag eigenlijk, is dat iets wat je wilt ontdekken? Want ja, dan is het én een zondag én de dag er na hoef je niet te werken. Tenminste daar gaat het @Dr_Flash om denk ik?
Twee ideetjes De linker is met wat tijd voor de Schwebebahn en we pakken met de S7 ook even Müngstener Brücke mee
Jammer dat de RE49 (Wuppertal - Wesel) niet rijdt in het weekend, die rijdt tot Essen hetzelfde traject als de S9 maar dan allicht wat sneller
Edit: Zo is er nog wat tijd voor een stukje Schwebebahn of een frisse neus in Wuppertal én zitten we niet lang in een S-bahn. Volgens mij heb ik dat al es gedaan. Opzich pak je dan wel wat spoor waar je anders niet snel langs komt, maar ja je staat wel drie kwartier wortel te schieten in Halter am See. Daar is vrij weinig te beleven.
[ Bericht 18% gewijzigd door derLudolf op 04-05-2025 19:49:23 ]
De Nightjet Amsterdam-Zurich rijdt twee weken via Bentheim inderdaad. Daaron zitten naast Couchettes en slaaprijtuigen ook uit m'n hoofd 8 SBB EC-rijtuigen.
Op zondag 4 mei 2025 23:17 schreef Mr_Klaasje het volgende: De Nightjet Amsterdam-Zurich rijdt twee weken via Bentheim inderdaad. Daaron zitten naast Couchettes en slaaprijtuigen ook uit m'n hoofd 8 SBB EC-rijtuigen.
Toen deze trein ging rijden is een nachtintercity (die ooit een slaaptrein verving) vervangen tussen Zürich en Düsseldorf door deze trein. Feitelijk alleen maar door lig- en slaaprijtuigen toe te voegen en de trein te verlengen naar Amsterdam. De zitrijtuigen zijn gedurende de hele rit toegankelijk voor in- en uitstappers.
Ik ben gisteren naar huis gereisd vanuit Wenen. Ik ben per Railjet van Wenen naar München gegaan, dan ICE naar Düsseldorf, en over Venlo/Eindhoven naar Breda.
Om één of andere reden reed de RJ maar 160 km/u tussen St. Pölten en Linz, waardoor er een aantal minuten vertraging werd opgelopen. Tussen Salzburg en München werden er 2 extra stops gemaakt (in Freilassing en Traunstein) zodat de Bundespolizei kon in- en uitstappen.
De vertraging bij aankomst in München was 12 minuten, terwijl ik maar 15 minuten had voor de overstap op ICE 622 naar Düsseldorf. Gelukkig bleef die een paar minuten wachten zodat iedereen nog mee kon (vertrok met +8), vertraging bij aankomst in Düsseldorf +14.
In Düsseldorf de plaatselijke McDonald's bezocht en daarna met de Eurobahn naar Venlo, en het was verder smooth sailing tot in Breda. De machinist wilde waarschijnlijk naar huis, want aankomst in Breda was zelfs 2 minuten te vroeg.
Al met al was het een aangename reis en ik ga het vast wel weer vaker zo doen.
Tussen Tilburg en Breda zit er een goederenpad vlak voor de IC, als daar dan geen goederentrein in rijdt kan de IC gewoon lekker doorknallen inderdaad.
De McDonald's zit daar gewoon op het station toch? Zonde want net daarbuiten staat een heerlijke vettig wurstenkraampje
Op maandag 5 mei 2025 14:52 schreef Ireyon het volgende: Tussen Tilburg en Breda zit er een goederenpad vlak voor de IC, als daar dan geen goederentrein in rijdt kan de IC gewoon lekker doorknallen inderdaad.
De McDonald's zit daar gewoon op het station toch? Zonde want net daarbuiten staat een heerlijke vettig wurstenkraampje
Er gaat niets boven Backerei Kamp's
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
Oh, en ik ben vorige week op en neer naar Praag geweest. Dat was leuk, tot een Fahrdienstleiter ons op weg naar Osnabrück de verkeerde kant op stuurde. Toen moesten we even een stukje terug... xxx
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Op maandag 5 mei 2025 14:52 schreef Ireyon het volgende: Tussen Tilburg en Breda zit er een goederenpad vlak voor de IC, als daar dan geen goederentrein in rijdt kan de IC gewoon lekker doorknallen inderdaad.
Dat doen ze lang niet allemaal, ik heb wel vaker op dat tijdstip op die route gereisd en er zijn genoeg machinisten die energiezuinig rijden en gewoon op tijd aankomen.
Wat ook helemaal prima is, het viel gewoon op dat ik 2 minuten te vroeg was.
quote:
De McDonald's zit daar gewoon op het station toch? Zonde want net daarbuiten staat een heerlijke vettig wurstenkraampje
Zou ook lekker zijn geweest, maar ik heb nu wel een extra Coca Cola-glas voor de verzameling
Op maandag 5 mei 2025 13:34 schreef James1988 het volgende: Ik ben gisteren naar huis gereisd vanuit Wenen. Ik ben per Railjet van Wenen naar München gegaan, dan ICE naar Düsseldorf, en over Venlo/Eindhoven naar Breda.
Om één of andere reden reed de RJ maar 160 km/u tussen St. Pölten en Linz, waardoor er een aantal minuten vertraging werd opgelopen. Tussen Salzburg en München werden er 2 extra stops gemaakt (in Freilassing en Traunstein) zodat de Bundespolizei kon in- en uitstappen.
De vertraging bij aankomst in München was 12 minuten, terwijl ik maar 15 minuten had voor de overstap op ICE 622 naar Düsseldorf. Gelukkig bleef die een paar minuten wachten zodat iedereen nog mee kon (vertrok met +8), vertraging bij aankomst in Düsseldorf +14.
In Düsseldorf de plaatselijke McDonald's bezocht en daarna met de Eurobahn naar Venlo, en het was verder smooth sailing tot in Breda. De machinist wilde waarschijnlijk naar huis, want aankomst in Breda was zelfs 2 minuten te vroeg.
Al met al was het een aangename reis en ik ga het vast wel weer vaker zo doen.
Hoe lang heb je over de hele rit gedaan?
Ik wilde eigenlijk de Nightjet nemen naar Oostenrijk maar m’n ervaring met de NJ naar Zürich was zo ontzettend matig dat ik waarschijnlijk toch kies voor dagtreinen.
10:35 uit Wien Meidling vertrokken, 23:21 was ik in Breda. De route duurde wat langer vanwege de route via Salzburg/München, over Passau zou sneller zijn geweest.
Maar ik ben al zo vaak over Passau gereisd dat ik een andere route wilde.
quote:
Ik wilde eigenlijk de Nightjet nemen naar Oostenrijk maar m’n ervaring met de NJ naar Zürich was zo ontzettend matig dat ik waarschijnlijk toch kies voor dagtreinen.
Ik ben vorige maand van Hannover met de Nightjet naar Wenen gereisd, in zo'n nieuwe mini-capsule. Dat beviel heel erg goed en zou ik nog een keer doen.
De mini-capsules zijn niet heel ruim, maar ik kon liggen en redelijk slapen.
Vertrek uit Hannover was wat vertraagd als gevolg van een aanrijding met een persoon bij Eschede, maar de vertraging werd 's nachts weggepoetst en de aankomst in Wenen was stipt op tijd.
[..] 10:35 uit Wien Meidling vertrokken, 23:21 was ik in Breda. De route duurde wat langer vanwege de route via Salzburg/München, over Passau zou sneller zijn geweest.
Maar ik ben al zo vaak over Passau gereisd dat ik een andere route wilde. [..] Ik ben vorige maand van Hannover met de Nightjet naar Wenen gereisd, in zo'n nieuwe mini-capsule. Dat beviel heel erg goed en zou ik nog een keer doen.
De mini-capsules zijn niet heel ruim, maar ik kon liggen en redelijk slapen.
Vertrek uit Hannover was wat vertraagd als gevolg van een aanrijding met een persoon bij Eschede, maar de vertraging werd 's nachts weggepoetst en de aankomst in Wenen was stipt op tijd.
Prima te doen wel dan.
Die capsules zien er wel goed uit moet ik zeggen. Ik ging in juni 2022 met het ligrijtuig. Er was geen airco waardoor de trein bloedheet werd. We bleven zonder enige uitleg 2 uur stilstaan in Keulen en kwamen uiteindelijk 2,5 uur te laat aan op Basel SBB. Ok het is nog steeds beter dan Flixbus maar de hele ervaring viel me toen best tegen.
Op dinsdag 6 mei 2025 14:46 schreef derLudolf het volgende: Heb je met zo'n capsule ook toegang tot zit rijtuigen? 12u in een cocon lijkt me niets
De meeste vloggers die ik de tocht heb zien maken hangen gewoon rond in de trein en gaan pas rond bedtijd naar de capsule. Anders word je wel wat claustrofobisch
Op dinsdag 6 mei 2025 14:46 schreef derLudolf het volgende: Heb je met zo'n capsule ook toegang tot zit rijtuigen? 12u in een cocon lijkt me niets
Je kunt ook de binnenlandse NightJet Feldkirch-Wien uitproberen. Ding is spotgoedkoop, punctueel, rijdt van circa 22 tot 7 uur en heeft als één van de weinige treinen in Europa ook nog aanhangwagens waar de auto op meekan. Nadeel is alleen dat doorgaande tickets niet verkrijgbaar zijn, dus je moet wel een ruime overstap in Feldkirch plannen, maar de NightJet Feldkirch-Wien maakt reizen richting Centraal-Europa per trein wel makkelijker.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Je kunt ook de binnenlandse NightJet Feldkirch-Wien uitproberen. Ding is spotgoedkoop, punctueel, rijdt van circa 22 tot 7 uur en heeft als één van de weinige treinen in Europa ook nog aanhangwagens waar de auto op meekan. Nadeel is alleen dat doorgaande tickets niet verkrijgbaar zijn, dus je moet wel een ruime overstap in Feldkirch plannen, maar de NightJet Feldkirch-Wien maakt reizen richting Centraal-Europa per trein wel makkelijker.
Wat is het voordeel ten opzichte van de rechtstreekse NJ?
[..] Je kunt ook de binnenlandse NightJet Feldkirch-Wien uitproberen. Ding is spotgoedkoop, punctueel, rijdt van circa 22 tot 7 uur en heeft als één van de weinige treinen in Europa ook nog aanhangwagens waar de auto op meekan. Nadeel is alleen dat doorgaande tickets niet verkrijgbaar zijn, dus je moet wel een ruime overstap in Feldkirch plannen, maar de NightJet Feldkirch-Wien maakt reizen richting Centraal-Europa per trein wel makkelijker.
Feldkirch? Bedoel je daarmee de Nightjet die begint/eindigt in Bregenz?
Op dinsdag 6 mei 2025 20:55 schreef b2py het volgende: Zucht, terug naar de prehistorie tussen Amersfoort en Barneveld… is er iets geregeld voor mindervaliden?
Jazeker, het heet "een kwartier wachten"
Maar alle gekheid op een stokje, het blijft een bijzondere concessie. Net als Gouda - Alphen a/d Rijn, ook zo'n miniconcessie waar je eigenlijk niet echt iets mee kunt.
Op dinsdag 6 mei 2025 20:55 schreef b2py het volgende: Zucht, terug naar de prehistorie tussen Amersfoort en Barneveld… is er iets geregeld voor mindervaliden?
Het gaat om twee ritten van Barneveld naar Amersfoort en twee ritten van Amersfoort naar Barneveld in de ochtendspits. Dan is het niet zo erg dat er als versterkingstrein een trein wordt ingezet die niet toegankelijk is voor mindervaliden. Wil je echt niet met een Plan V reizen, dan moet je de trein van een kwartier later nemen.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op woensdag 7 mei 2025 13:23 schreef DeaDLocK2K het volgende: Bij de productie van de elektromotor die erin zit is meer CO2 verstookt dan dat ding ooit in twintig levens aan kolen kan gebruiken maar ach.
Symboolpolitiek zoals wel meer. Het toppunt vond ik wel elektrische brandweerwagens. Er staan 100.000 autobanden in de fik, maar de brandweer stoot tenminste niets uit Bij de volgende uitruk "kunnen we uw huis morgen ook blussen, we moeten eerst de auto even opladen"
Ik weet niet hoor, ik zie steeds meer elektrische wagens in de buurt en de enige twee types die ik zonder stroom heb zien staan zijn de elektrische bussen en Tesla's
Moet ook zeggen dat ik het ronduit fantastisch vind dat er zoveel stoom uit het ding komt. Volgende upgrade lijkt me een subwoofer voor de SFX.
Op woensdag 7 mei 2025 13:23 schreef DeaDLocK2K het volgende: Bij de productie van de elektromotor die erin zit is meer CO2 verstookt dan dat ding ooit in twintig levens aan kolen kan gebruiken maar ach.
Vermoedelijk liggen vooral financiële overwegingen aan de basis van deze treurige beslissing maar heeft de marketingafdeling besloten dat het richting kaartjeskopend publiek beter is de nadruk te leggen op ecologische voordelen.
Oh jah, dit kost echt helemaal geen fuck in onderhoud en je hebt er een specialisme voor nodig dat veel makkelijker te krijgen is. Maar de kicker zit 'm natuurlijk in de hoeveelheid onderhoud. Dit nieuwe is onderhoudsarm.
Op woensdag 7 mei 2025 13:23 schreef DeaDLocK2K het volgende: Bij de productie van de elektromotor die erin zit is meer CO2 verstookt dan dat ding ooit in twintig levens aan kolen kan gebruiken maar ach.
Toch niet helemaal, als je de projectleider van de Efteling mag geloven. De ESM elektrificeren zorgt voor een daling van stikstofuitstoot van 8%, waardoor er voor de Efteling wat lucht komt voor groei van het park.
Op donderdag 8 mei 2025 09:27 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik wil de berekening zien want ik geloof nooit dat het zoveel oplevert in een gebied wat ingebed zit tussen de intensieve veelteelt.
In Stuttgart heb je zelfs trams met tandradstukken. En als je bijvoorbeeld naar zo'n verniculair kijkt als in Praag, dan vind ik dat eigenlijk ook gewoon een metrolijn.
In dat deel van Duitsland is het drinken van alcohol in de trein (in het Nahverkehr) sowieso al jaren verboden, dat ze het nu uitbreiden naar een station verbaast me niet echt.
[..] Jawel, NS International verkoopt kaartjes voor beide Nightjets.
O nou ja prima, 3 jaar geleden werd je nog doorgestuurd naar OBB. Hoop voor de mensen die dit heeft getroffen dat het adequaat is opgelost in ieder geval
[..] O nou ja prima, 3 jaar geleden werd je nog doorgestuurd naar OBB. Hoop voor de mensen die dit heeft getroffen dat het adequaat is opgelost in ieder geval
Het stond vanochtend om 11 uur al op de borden in Devsko, maar ja wie staat er om 11 uur al op de trein van 19:30 te wachten hmm
Brandt is van plan in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak: “De NS zijn gewoon oplichters. In hoger beroep gaan we los, en komen we met keiharde bewijzen.” Wat dit precies inhoudt, zegt hij niet.
Zomaar een ideetje: als je al meteen met die bewijzen komt, scheelt dat weer kosten voor een hoger beroep. Maar er zal vast wel een geniale strategie achter zitten om die keiharde bewijzen achter te houden.
Op dinsdag 13 mei 2025 23:09 schreef James1988 het volgende: Jawel hoor, er werd 300 gereden op de noordsectie. Niet heel lang, maar het kon wel.
5 minuten of zo De effectieve afstand is te kort om een max. snelheid van 300 km/u te rechtvaardigen. 200 km/u was meer dan genoeg geweest waardoor er minder slijtage is.
RDC en SBB willen een nachttrein tussen Malmö en Basel gaan rijden. Er is nog geen financieel plan en toestemming van de landen waar doorheen wordt gereden maar ze willen wel vanaf lente 26 rijden
Wellicht ben je in de war met het Fyra V250-materieel. Dat ging niet harder dan 250 km/uur. De Thalys/Eurostar ging wel degelijk 300 km/uur over de HSL.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] Wellicht ben je in de war met het Fyra V250-materieel. Dat ging niet harder dan 250 km/uur. De Thalys/Eurostar ging wel degelijk 300 km/uur over de HSL.
Met de Thalys heb ik eens 319,51 GPS geklokt op het Hollands Diep. Lang geleden.
Als er nog iemand zin heeft om een paar zelden door reizigerstreinen gebruikte boogjes in België en Frankrijk mee te pakken, volgend weekend wordt de Ouigo Train Classique tussen Parijs en Brussel omgeleid via deze route:
Normaalgesproken rijden deze treinen via Mons en Saint Quentin.
[ Bericht 7% gewijzigd door James1988 op 18-05-2025 00:10:46 ]
Yep, ik bij toeval op zaterdag 3 mei al.. wist niet dat hij die dag ook al zou rijden, ging uit van dinsdag 6 mei als eerste dag, en ik doe niet aan de ochtendspits, dus ik had niet verwacht er überhaupt in te zitten
[..] Yep, ik bij toeval op zaterdag 3 mei al.. wist niet dat hij die dag ook al zou rijden, ging uit van dinsdag 6 mei als eerste dag, en ik doe niet aan de ochtendspits, dus ik had niet verwacht er überhaupt in te zitten
Die ICNG is vast een mooie trein voor op een brandnieuwe HSL hoor. Maar tussen Schiphol en Hilversum is pure hel. Het is bijna aftellen totdat de bakovergang het begeeft
Op zondag 18 mei 2025 20:26 schreef Dr_Flash het volgende: Die ICNG is vast een mooie trein voor op een brandnieuwe HSL hoor. Maar tussen Schiphol en Hilversum is pure hel. Het is bijna aftellen totdat de bakovergang het begeeft
Gister voor het eerst gedaan tussen Schiphol en Amersfoort. Vond het iig niet bijzonder
[..] De volgende komt er zo aan. Zal wel proppen worden
Ook zwaar te laat en opgeheven in Amersfoort. Ik zit nu in de sprinter. 4000 km gereisd, laatste 100 km treinen in Nederland en ineens kan niemand meer wat falers
Op zondag 18 mei 2025 20:26 schreef Dr_Flash het volgende: Die ICNG is vast een mooie trein voor op een brandnieuwe HSL hoor. Maar tussen Schiphol en Hilversum is pure hel. Het is bijna aftellen totdat de bakovergang het begeeft
Voor een nieuwe HSL is het niet ontworpen, want in principe is het een stoptrein.
[..] Ook zwaar te laat en opgeheven in Amersfoort. Ik zit nu in de sprinter. 4000 km gereisd, laatste 100 km treinen in Nederland en ineens kan niemand meer wat falers
Wel gek dat het op zondagavond zo mis gaat.
Ben zelf gisteren er behoorlijk doorheen gescharreld met storingen rond de trajecten waarop ik reisde, maar zelf geen last gehad. Had tussen Amersfoort en Assen zelfs een behoorlijk lege trein omdat een defecte trein bij Den Dolder ervoor zorgde dat heel wat volk een half uur vertraging opliep
[..] Voor een nieuwe HSL is het niet ontworpen, want in principe is het een stoptrein.
Geen idee waar dit toch vandaan blijft komen, maar helaas, u gaat niet door voor de koelkast. Ik kan je niet aanraden om er stoptreindiensten mee te rijden, daar zijn die treinen totaal niet op berekend.
Overigens wel eens dat de herrie in de trein dramatisch is. Binnenkort zou gelukkig wel die irritante piep uit de airco opgelost moeten gaan worden, dat scheelt al een beetje. Dan kan je tenminste normaal midden in de bak gaan zitten voor een wat rustigere rit op slecht spoor (en daar hebben we behoorlijk veel van in Nederland )
Edit: oh, komt het omdat Alstom deze trein als 'regional train' op hun site heeft staan? Dat is een specifieke term die wijst op treinen die 200 km/u of langzamer gaan, niet op het stoppatroon van die treinen. Treinen tussen de 200 en (ik meen) 250 zijn 'high speed' treinen en alles wat daarboven zit 'very high speed'. Dus ook bijvoorbeeld de huidige IC Berlijn valt onder dezelfde 'regional' categorie.
[ Bericht 19% gewijzigd door MTL op 19-05-2025 10:29:44 ]
Edit: oh, komt het omdat Alstom deze trein als 'regional train' op hun site heeft staan? Dat is een specifieke term die wijst op treinen die 200 km/u of langzamer gaan, niet op het stoppatroon van die treinen.
Het komt omdat Alstom verschillende varianten levert van deze trein en de langzamere versie (max 160 km/h) is wel degelijk als stoptrein bedoeld, wordt bijvoorbeeld in Italië als zodanig gebruikt.
NS had in de oorspronkelijke aanbesteding ook gevraagd om een trein die zowel geschikt is voor korte (1,5 km) als lange (77 km) halteafstanden.
quote:
Dat is een specifieke term die wijst op treinen die 200 km/u of langzamer gaan, niet op het stoppatroon van die treinen. Treinen tussen de 200 en (ik meen) 250 zijn 'high speed' treinen en alles wat daarboven zit 'very high speed'.
Ik zou denken dat een trein die voor een nieuwe HSL is ontworpen toch minstens in de categorie 'high speed' zou moeten vallen. Dat wilde NS ook niet, ICNG moest juist geen hogesnelheidstrein worden maar een gewone IC die op het hele hoofdrailnet inzetbaar is
Tja, ze zien er misschien hetzelfde uit aan de buitenkant en hebben hetzelfde naampje, maar onder de motorkap zijn het echt behoorlijk andere treinen, zo heb ik mij laten vertellen door Alstom. Zeer incidenteel zouden ze in principe natuurlijk ook wel een keer als sprinter gebruikt kunnen worden, net als al het andere materieel, maar op de langere termijn is dat gewoon niet goed voor de trein omdat de onderdelen daar niet op berekend zijn (mogelijkheid tot oververhitting/overbelasting of veel snellere slijtage van onderdelen). Daarom mogen de ICNGs ook niet in sprinterseries ingezet worden. Ik geloof zo uit mijn hoofd (maar dat zou ik moeten nakijken) dat de enige uitzondering daarop de sprinter Zwolle - Groningen is, omdat daar de afstanden tussen de stations wel groot genoeg is en de in- en uitstaptijd daar niet te veel in het geding komt.
Het enige dat overigens echt specifiek ontworpen is voor de HSL hier is de automatische spanningstransitie.
[..] Voor wat we hier als een IC beschouwen vind ik 'm prima. Ik zou er echter niet 4 uur in willen zitten.
Ik ben ook best tevreden. Althans, heb een hele poos geleden alweer twee ritjes gemaakt met ICNG in de 1e klasse. En ik was best content met de nette stoelen en ruime tafel. Tegelijk heb ik wel de indruk dat zeker bij de treinen die rijden met een solo vijfje het al snel erg druk is. NS heeft in mijn beleving niet echt een goed trackrecord ( ) bij het op maat plannen van lange en korte treinstellen op de juiste ritten. Dit in algemeenheid.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Ik arriveer donderdag avond in Bergen (Noorwegen), en vaar pas de 26e (maandag) naar huis. Nu wil ik waarschijnlijk zaterdag (of vrijdag+zaterdag) een treinrondje doen. Voorkeur gaat uit naar ééndaags.
Iemand ideeën vanaf Bergen en weer teruf? Liefste een mooie route. Dankuzeer
Ik arriveer donderdag avond in Bergen (Noorwegen), en vaar pas de 26e (maandag) naar huis. Nu wil ik waarschijnlijk zaterdag (of vrijdag+zaterdag) een treinrondje doen. Voorkeur gaat uit naar ééndaags.
Iemand ideeën vanaf Bergen en weer teruf? Liefste een mooie route. Dankuzeer
Ik arriveer donderdag avond in Bergen (Noorwegen), en vaar pas de 26e (maandag) naar huis. Nu wil ik waarschijnlijk zaterdag (of vrijdag+zaterdag) een treinrondje doen. Voorkeur gaat uit naar ééndaags.
Iemand ideeën vanaf Bergen en weer teruf? Liefste een mooie route. Dankuzeer
Treinrondjes vanuit Bergen bestaan niet, maar de tip van James hierboven is een absolute aanrader! Steilste niet-tandradspoorlijn in Europa dacht ik.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Ook voorbij Myrdal (waar de Flĺmsbana begint) is het erg de moeite waard, vooral tot Geilo.
En vergeet vooral de tram naar het vliegveld niet, via Slettenbakken en Florida. Daarnaast natuurlijk de Flřyen met de funiculair. En ook de kabelbaan naar de Ulriken is de moeite waard, al is die wel vrij aan de prijs.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Wat een gedetailleerd artikel Welke brandweerkorpsen, namen van riviertjes, nummers van de loc. Ik moest mobiel, dus kleine foto, goed kijken hoe die krol nou lag. Geen doden gelukkig, maar wel zonde van die 420
Dat gebied ben ik met de auto geweest (en vlakbij Flam op een camping gestaan en get Naeroyfjord gekajakt), misschien nu inderdaad een leuke om met de trein te doen. Hoe zou je dit in het vat gieten? Bergen - Flam - Myrdal en terug? Kan je gewoon een retourticket Bergen - Myrdal kopen of moet je voor de Flamsbana echt een apart ticket hebben? Je wordt voor een speciale retourticket verwezen naar de website van Norways Best, maar vanuit Bergen naar vy.no voor je kaartje.
[..] Dat gebied ben ik met de auto geweest (en vlakbij Flam op een camping gestaan en get Naeroyfjord gekajakt), misschien nu inderdaad een leuke om met de trein te doen. Hoe zou je dit in het vat gieten? Bergen - Flam - Myrdal en terug?
Yep, dat is prima te doen op een dag.
quote:
Kan je gewoon een retourticket Bergen - Myrdal kopen of moet je voor de Flamsbana echt een apart ticket hebben? Je wordt voor een speciale retourticket verwezen naar de website van Norways Best, maar vanuit Bergen naar vy.no voor je kaartje.
Gewoon op vy.no kopen, beide treinen worden gereden door Vy.
[b]Op woensdag 21 mei 2025 10:54 schreef . [..] Gewoon op vy.no kopen, beide treinen worden gereden door Vy.
Ja, maar als ik Bergen - Myrdal doe, krijg je geen treinen via Flĺm. Zullen er ongetwijfeld wel voorbij rijden. Is dat wel dezelfde route? Of kan je (voor het traject zelf) ook beter in Flĺm overstappen?
Bergen - Flĺm krijg ik rechtstreekse treinen, waaronder de F4 naar Oslo, R40 naar Geilo, R40 naar Finse en R40 naar Myrdal.
[..] Ja, maar als ik Bergen - Myrdal doe, krijg je geen treinen via Flĺm. Zullen er ongetwijfeld wel voorbij rijden. Is dat wel dezelfde route? Of kan je (voor het traject zelf) ook beter in Flĺm overstappen?
Bergen - Flĺm krijg ik rechtstreekse treinen, waaronder de F4 naar Oslo, R40 naar Geilo, R40 naar Finse en R40 naar Myrdal.
Myrdal ligt op de spoorlijn Bergen-Oslo, de zijtak naar Flĺm takt daar af van de hoofdlijn.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Wat je ook kunt doen is een enkeltje Bergen - Flam met de trein en vervolgens per boot van Norled terug naar Bergen. Vaar je dwars door de fjorden. Vonden wij een mooi alternatief en heb je ook geen dubbel traject. Alleen wel genoeg eten meenemen, want de catering aan boord is niet al te uitgebreid. https://www.norled.no/en/fjordcruise/sognefjord-bergen-flam/
Op woensdag 21 mei 2025 19:54 schreef HetBrabandertje het volgende: Wat je ook kunt doen is een enkeltje Bergen - Flam met de trein en vervolgens per boot van Norled terug naar Bergen. Vaar je dwars door de fjorden. Vonden wij een mooi alternatief en heb je ook geen dubbel traject. Alleen wel genoeg eten meenemen, want de catering aan boord is niet al te uitgebreid. https://www.norled.no/en/fjordcruise/sognefjord-bergen-flam/
Dat is een goede. Ik denk dat ik het gewoon doe, qua tijden komt boot heen en trein terug beter uit. Dan doen we het zaterdag, want vrijdag wil ik even Bergen in voor het alleen maar regent, en zaterdag kan ik toch meeste binnen zitten.
Ik zie nu de eerste Rrreis Spurt (de Jan Terlouw) rijden richting Doetinchem/Winterswijk. Kekke kleurtjes maar wat een stupide naam voor een vervoersbedrijf. Ik ben benieuwd hoe de binnenkant geworden is, heeft iemand hier die al gezien? Blijkbaar hebben ze een toilet toegevoegd.
Ik arriveer donderdag avond in Bergen (Noorwegen), en vaar pas de 26e (maandag) naar huis. Nu wil ik waarschijnlijk zaterdag (of vrijdag+zaterdag) een treinrondje doen. Voorkeur gaat uit naar ééndaags.
Iemand ideeën vanaf Bergen en weer teruf? Liefste een mooie route. Dankuzeer
Wij deden de Norway in a Nutshell Tour vanuit Bergen. Het is geen georganiseerd iets ofzo want je boekt gewoon alle kaartjes zelf en legt de route af. Het is deels trein, deels boot en een stukje met de bus. De Flamsbana zit er ook bij. Wij vonden het echt de moeite waard!
Op donderdag 22 mei 2025 18:02 schreef Tele6 het volgende: Ik zie nu de eerste Rrreis Spurt (de Jan Terlouw) rijden richting Doetinchem/Winterswijk. Kekke kleurtjes maar wat een stupide naam voor een vervoersbedrijf. Ik ben benieuwd hoe de binnenkant geworden is, heeft iemand hier die al gezien? Blijkbaar hebben ze een toilet toegevoegd.
Het is een belachelijke naam en het materieel is niet om aan te zien, vooral die witte BYDs. Wat er mis was met de naam Blauwnet weet niemand.
[..] Het is een belachelijke naam en het materieel is niet om aan te zien, vooral die witte BYDs. Wat er mis was met de naam Blauwnet weet niemand.
Dat was een naam van alleen Overijssel en Drenthe voor alleen de treinen. Daar konden Gelderland en Flevoland natuurlijk niet zomaar bij aansluiten voor alle OV, want dat konden hun bestuurders zichzelf niet op de borst kloppen met een nieuwe merknaam
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op donderdag 22 mei 2025 18:02 schreef Tele6 het volgende: Ik zie nu de eerste Rrreis Spurt (de Jan Terlouw) rijden richting Doetinchem/Winterswijk. Kekke kleurtjes maar wat een stupide naam voor een vervoersbedrijf. Ik ben benieuwd hoe de binnenkant geworden is, heeft iemand hier die al gezien? Blijkbaar hebben ze een toilet toegevoegd.
Voor zover ik weet is de binnenkant nog niet aangepakt. Dat gaat later gebeuren
Op vrijdag 23 mei 2025 06:24 schreef b2py het volgende: Ondergetekende groet u vanuit een trein in Oezbekistan, zonder airco maar wel met het maximale getrokken trein gevoel
Waardeloos! Klotezooi! Opheffen die onzin! Alles verlightrailen!
Op zaterdag 24 mei 2025 17:39 schreef DeaDLocK2K het volgende: James zei jij niet ooit toen je net in Breda woonde dat die parkeergarage altijd zo goed als leeg was? Hoe is dat tegenwoordig?
Op zondag 18 mei 2025 20:26 schreef Dr_Flash het volgende: Die ICNG is vast een mooie trein voor op een brandnieuwe HSL hoor. Maar tussen Schiphol en Hilversum is pure hel. Het is bijna aftellen totdat de bakovergang het begeeft
[..] Cool, tussen welke steden heb je er in gezeten? Wij hebben hem vorig jaar niet gezien…
Heb ‘m van Osaka naar Himeji gepakt. Wilde eigenlijk een gewone JR500 en las dat die alleen nog als Kodama Shinkansen (die overal stopt) ten zuiden van Osaka rijdt, maar toen kwam toevallig de Hello Kitty variant aanrijden.
Voor de blauwe originele maar naar het spoorwegmuseum in Kyoto gegaan.
Extra capaciteit creëren door wat stoelhoezen en stickers aan te passen
Haha. De NS geeft hiermee zelf aan dat de eerste klas in sprinters geen enkele meerwaarde biedt. Een glazen deur en een andere kleur stoel. Meer verschil is er niet.
[..] Haha. De NS geeft hiermee zelf aan dat de eerste klas in sprinters geen enkele meerwaarde biedt. Een glazen deur en een andere kleur stoel. Meer verschil is er niet.
Ze zitten ook echt kut, en de helft van de tijd geen stroomvoorziening.
Ik pak alleen maar een sprinter als het echt niet anders kan. En ik mag hopen dat er wel één eerste klas segment in iedere sprinter blijft.
[..] Haha. De NS geeft hiermee zelf aan dat de eerste klas in sprinters geen enkele meerwaarde biedt. Een glazen deur en een andere kleur stoel. Meer verschil is er niet.
[..] Haha. De NS geeft hiermee zelf aan dat de eerste klas in sprinters geen enkele meerwaarde biedt. Een glazen deur en een andere kleur stoel. Meer verschil is er niet.
In veel landen heeft het regionaal vervoer überhaupt geen eerste klasse, enkel tweede klasse. Ook op ritten van ruim een uur. Vind de Eerste Klasse op ritten van minder dan de uur ook van weinig toegevoegde meerwaarde ten opzichte van de Tweede Klasse.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] In veel landen heeft het regionaal vervoer überhaupt geen eerste klasse, enkel tweede klasse. Ook op ritten van ruim een uur. Vind de Eerste Klasse op ritten van minder dan de uur ook van weinig toegevoegde meerwaarde ten opzichte van de Tweede Klasse.
Schaf het dan af. Nu zetten ze een kutproduct neer waarvan de meerwaarde zeer beperkt is, maar wat wel het dubbele kost van 2e klas.
En dan klagen dat er weinig gebruik van wordt gemaakt. Tja.
vrijdag reed een partytrein met EuroExpressrijtuigen naar Zandvoort, georganiseerd door 'MSM Gruppe'. Op de railcam was te zien hoe de trein langzaam station Zandvoort ingeduwd werd. De locomotief duwde de wagons dus van Haarlem naar Zandvoort, waarbij de bestuurder in de achterste wagon naar buiten kijkt. Bestwel apart gezicht.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
De SLT4 en SNG4 raken hem aan één kant kwijt, dat zal voor FLIRT3 ook wel gelden, maar daar zit ik nooit in. SLT6 houdt dan aan twee kanten eerste klas, FLIRT4 misschien ook?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op maandag 26 mei 2025 18:48 schreef spectrumanalyser het volgende: vrijdag reed een partytrein met EuroExpressrijtuigen naar Zandvoort, georganiseerd door 'MSM Gruppe'. Op de railcam was te zien hoe de trein langzaam station Zandvoort ingeduwd werd. De locomotief duwde de wagons dus van Haarlem naar Zandvoort, waarbij de bestuurder in de achterste wagon naar buiten kijkt. Bestwel apart gezicht.