abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 18 april 2025 @ 20:21:41 #1
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217406199



danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
U55..jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft.
ZZYPfes.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( O+ )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
vogeltje.jpg Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is.
lock.gif MTL, Sloopt wel eens echte treintjes *O*
eye.jpg Fred Eeuwig chagrijnige forens
x.jpg Maegrim Grote Pimpelwasser
UISTR.jpg Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal
anoniconnew.png Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen.
mokum60.png DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit..
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dienstmededeling
Bekijk deze YouTube-video

En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!

Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator vrijdag 18 april 2025 @ 20:25:09 #2
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217406243
Dit keer eens met een zelfgemaakte foto *O*
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 18 april 2025 @ 21:26:54 #3
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_217406995
quote:
3s.gif Op vrijdag 18 april 2025 16:42 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Ehmm. Laten we Desiro's niet verwarren met Desiro ML. Desiro ML (van MainLine) is daar gewoon WEL voor bedoeld. Of de reiziger er blij van wordt is wat anders :+

Overigens rijden er in Roemenië ook gewoon Desiro's zonder ML op veel te lange ritten ja :D
Ik schreef ook "de Desiro's van de NMBS", want die zijn toch echt bedoeld voor het voorstedelijk verkeer en niet voor intercity. :s)

De Cityjet's van de ÖBB zijn in de basis hetzelfde model, maar ÖBB heeft voor een hoogwaardigere uitrusting gekozen. Ik zou er nog steeds niet een rit van 4 uur in willen maken, maar een uur gaat prima.

Over Roemenië gesproken, daar rijden dus ook Coradia Streams rond (bij ons bekend als ICNG). En daarin zit het type stoel dat je bij ons op de Merwedelingelijn en Kampen - Zwolle - Hengelo - Enschede aantreft. Maar dan rijden ze op trajecten die maarliefst 8 uur kunnen duren :s)
pi_217411198
In Rusland heb je routes van 10+ uur waar Desiro's worden ingezet.
  zaterdag 19 april 2025 @ 15:12:48 #5
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_217411375
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 21:26 schreef James1988 het volgende:

[..]
Over Roemenië gesproken
Daar rijden ook nog wadlopers :D :9
En daar waan je je terug in Nederland vanwege het oude Nederlandse interieur
pi_217411550
Topic 1200 en dan geen 1200 in de OP. Jeetje...
Bier.
pi_217412317
Lol, ik vind het zo geniaal dat iemand hier tijd en moeite in steekt: https://walzzeichen.de/

Net als eindbaas Nico Spilt, met z'n geniale homepage regelrecht uit 1997 <3
Bier.
pi_217412402
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:39 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Topic 1200 en dan geen 1200 in de OP. Jeetje...
Tragedie, gelukkig nog heel wat topics mogelijk met de juiste locomotieven
pi_217412443
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:39 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Topic 1200 en dan geen 1200 in de OP. Jeetje...
Nummertjesfappen doe je maar op Somda
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_217412526
Lekker niet.
Bier.
  zaterdag 19 april 2025 @ 20:02:37 #11
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_217413759
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:12 schreef greavy het volgende:

[..]
Daar rijden ook nog wadlopers :D :9
En daar waan je je terug in Nederland vanwege het oude Nederlandse interieur
Roemenië krijgt ook Luxemburgse afdankertjes. De CFL 2000-reeks is verkocht aan een Roemeense vervoerder en zal daar gaan rijden.

Er blijft één stel in Luxemburg achter om het museum in te gaan.
pi_217415162
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 20:02 schreef James1988 het volgende:

[..]
Roemenië krijgt ook Luxemburgse afdankertjes. De CFL 2000-reeks is verkocht aan een Roemeense vervoerder en zal daar gaan rijden.

Er blijft één stel in Luxemburg achter om het museum in te gaan.
Zondag 11 januari 2015. Eerste keer dat we twee dagen gingen *O*

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_217415193
quote:
17s.gif Op zaterdag 19 april 2025 22:03 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Zondag 11 januari 2015. Eerste keer dat we twee dagen gingen *O*

[ afbeelding ]
Diekirch O+
stupidity has become as common as common sense was before
  Moderator zaterdag 19 april 2025 @ 22:12:59 #14
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217415287
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:39 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Topic 1200 en dan geen 1200 in de OP. Jeetje...
Een als ik 1201 in het topic had gezet, was het, dit is pas deel 1200 :) Dus heel bewust géén 1200 in de OP. Er kunnen nog 30 delen met 1200's komen ^O^
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Sport zaterdag 19 april 2025 @ 23:08:16 #15
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_217415890
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 22:12 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Er kunnen nog 30 delen met 1200's komen ^O^
Best bijzonder voor een serie van slechts 25 locs :+
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Moderator zaterdag 19 april 2025 @ 23:13:38 #16
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217415959
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 23:08 schreef dennistd het volgende:

[..]
Best bijzonder voor een serie van slechts 25 locs :+
1201-1225 en 1251-1255 :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_217416706
Wat is het nou, 25 of 30?
  Moderator zondag 20 april 2025 @ 07:32:23 #18
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217416802
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2025 02:51 schreef b2py het volgende:
Wat is het nou, 25 of 30?
Aan de NS zijn 1201-1225 geleverd.
In hun 2 leven bij ACTS zijn een aantal naar 1251-1255 vernummerd
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 20 april 2025 @ 09:31:26 #19
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_217417327
Rijden er nog 1200’en commerciële ritten bij cargo boeren? Of is dat inmiddels wel klaar?
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  zondag 20 april 2025 @ 09:59:54 #20
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217417689
quote:
1s.gif Op zondag 20 april 2025 09:31 schreef Eix het volgende:
Rijden er nog 1200’en commerciële ritten bij cargo boeren? Of is dat inmiddels wel klaar?
Volgens mij staan er een paar in Amersfoort die te huur zijn, maar of dat ook daadwerkelijk gebeurt dat weet ik ook niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 20 april 2025 @ 13:52:03 #21
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_217420160
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2025 09:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Volgens mij staan er een paar in Amersfoort die te huur zijn, maar of dat ook daadwerkelijk gebeurt dat weet ik ook niet.
Die hebben volgens mij al heel lang niet meer gereden, de enige recente foto's van die locs zijn allemaal van Amersfoort.

https://treinposities.nl/fotos/bladeren/type-1200
pi_217422683
Is dat van die diesel onder de draad hoe lang nog?
  maandag 21 april 2025 @ 09:07:43 #23
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_217428052
De cargoboeren zijn (voor zover ze nog behoefte hebben aan monocourante locs) overgestapt op 16/17/1800'en. Daarvan staan er intussen ook al veel in Amersfoort vast te roesten.

Er zijn ook nog 1300'en te huur maar die staan zo te zien ook alweer lang stil https://treinposities.nl/voertuig/fairtrains_1300_1304

[ Bericht 0% gewijzigd door ReisT op 21-04-2025 09:34:37 ]
  dinsdag 22 april 2025 @ 15:57:45 #24
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_217439653
FairTrains mag momenteel ook niet rijden, problemen met het ECM-geneuzel.
  dinsdag 22 april 2025 @ 15:59:51 #25
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_217439665
Bij mijn werk (HSL Netherlands) is de mascotta HaSeL, een giraffe.
Nu wij een tweede diesellok hebben, is deze gelijk bestickerd.

HSL Netherlands presenteert u: HaSeL, G1206 1508.
Hier tijdens de eerste inzet buiten de haven die fotografeerbaar was.
Even één ketelwagen ophalen bij Gentenaar Cleaning Moerdijk, en een andere wagen verplaatsen van spoor.
  dinsdag 22 april 2025 @ 16:22:40 #26
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_217439772
HaSeL doet me een beetje denken aan Geoffrey, de mascotte van het ter ziele gegane Toys "R" Us :P
  dinsdag 22 april 2025 @ 16:31:36 #27
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_217439816
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 15:59 schreef greavy het volgende:
Bij mijn werk (HSL Netherlands) is de mascotta HaSeL, een giraffe.
Nu wij een tweede diesellok hebben, is deze gelijk bestickerd.

HSL Netherlands presenteert u: HaSeL, G1206 1508.
[ afbeelding ]
Hier tijdens de eerste inzet buiten de haven die fotografeerbaar was.
Even één ketelwagen ophalen bij Gentenaar Cleaning Moerdijk, en een andere wagen verplaatsen van spoor.
Nou nog even hierheen :P

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_217441181
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 15:59 schreef greavy het volgende:
Bij mijn werk (HSL Netherlands) is de mascotta HaSeL, een giraffe.
Nu wij een tweede diesellok hebben, is deze gelijk bestickerd.

HSL Netherlands presenteert u: HaSeL, G1206 1508.
[ afbeelding ]
Hier tijdens de eerste inzet buiten de haven die fotografeerbaar was.
Even één ketelwagen ophalen bij Gentenaar Cleaning Moerdijk, en een andere wagen verplaatsen van spoor.
Laura heeft er vorige week aandacht aan besteed
Bekijk deze YouTube-video
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  dinsdag 22 april 2025 @ 20:33:55 #29
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_217441593
Gotjeezus wat een lekker wijf
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_217443279
Ik wist niet eens dat spectrumanalyzer een meisje was.
Bier.
pi_217444484
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 april 2025 20:33 schreef Dr_Flash het volgende:
Gotjeezus wat een lekker wijf
Maat
  woensdag 23 april 2025 @ 10:04:02 #32
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_217444533
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 09:56 schreef b2py het volgende:

[..]
Maat
Dat is wel heel plastisch, vergeleken hiermee is Fles z'n uitroep subtiel.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 23 april 2025 @ 10:06:38 #33
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_217444551
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 april 2025 20:33 schreef Dr_Flash het volgende:
Gotjeezus wat een lekker wijf
Iets meer respect mag ook wel. Probeer het eens met een andere woordkeuze: "Wat een leuke, spontane vrouw!".
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_217444649
quote:
6s.gif Op woensdag 23 april 2025 10:04 schreef Duvel het volgende:

[..]
Dat is wel heel plastisch, vergeleken hiermee is Fles z'n uitroep subtiel.
Hangt van je generatie af denk ik, ik snap precies wat 'ie bedoelt.
Bier.
pi_217445372
quote:
6s.gif Op woensdag 23 april 2025 10:04 schreef Duvel het volgende:

[..]
Dat is wel heel plastisch, vergeleken hiermee is Fles z'n uitroep subtiel.
Andere beleving bij de tekst denk ik :-)
pi_217445484
Och jee de moraalpolitie is er ook hoor :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 23 april 2025 @ 16:59:20 #38
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_217448628
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 10:22 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Hangt van je generatie af denk ik, ik snap precies wat 'ie bedoelt.
Lees PI.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 23 april 2025 @ 17:02:51 #39
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_217448672
Godskolere, dat ik dat nog uit moet leggen. Hoe lang zitten jullie hier allemaal... Minstens 15 jaar?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_217448942
Wat is PI, iets anders dan 3,14?
  woensdag 23 april 2025 @ 18:16:50 #41
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_217449309
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 17:34 schreef b2py het volgende:
Wat is PI, iets anders dan 3,14?
o|O
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 23 april 2025 @ 18:43:36 #42
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_217449583
quote:
Hebben ze daar ook al netcongestie?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_217449704
quote:
Kijk mam! Hij kan ook langzaam!
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 23 april 2025 @ 22:41:53 #44
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_217452107
Mooie treinen, allemaal :Y
pi_217458034
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 18:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Kijk mam! Hij kan ook langzaam!
Trein met Grote Vertraging
pi_217470756
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 18:32 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Trein met Grote Vertraging
Lol, ondertussen, bij de buren naar links: https://old.reddit.com/r/(...)_eines_ices_die_ich/
Bier.
pi_217470759
Mat'64 van het spoorwegmuseum plus de rode van stichting Karel Rocks doen vandaag een rondje Noord-Holland en Flevoland.



[ Bericht 57% gewijzigd door spectrumanalyser op 26-04-2025 12:05:26 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_217475348
Peak NS, hele dag zes treinen per uur tussen Zaandam en Den Bosch en daar dan voor 20:00 mee stoppen als de grote afvoer nog moet beginnen….
  Moderator zondag 27 april 2025 @ 08:48:29 #49
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217476912
Met 10 minuten vertraging vertrokken vanaf Haren Ems, nu pünktlich uit Greven vertrokken :o
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 27 april 2025 @ 14:33:40 #50
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217479310
Wie zou hier gaan schommelen? :D Bekijk deze YouTube-video
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 27 april 2025 @ 14:45:27 #51
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_217479391
Goede oplossing tegen kinderen? :')

En hek was handig geweest ja :X
stupidity has become as common as common sense was before
  zondag 27 april 2025 @ 15:15:25 #52
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_217479575
quote:
1s.gif Op zondag 27 april 2025 14:33 schreef derLudolf het volgende:
Wie zou hier gaan schommelen? :D Bekijk deze YouTube-video
In Duitsland zijn ze niet zo paternalistisch. Verantwoordelijkheid moet je op jonge leeftijd bijbrengen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_217481005
Doch gehttttttttt, haha, fantastisch dit!
  Moderator zondag 27 april 2025 @ 17:41:49 #54
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217481198
Top... Ik was dus gestrand in Gelsenkirchen ivm wissel storing bij Wanne Eickel. Uiteindelijk de tram naar Bochum genomen en vanaf daar met RE6 naar Hamm en vanaf daar RB89 naar Münster.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 27 april 2025 @ 20:07:53 #55
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_217482531
Stamgast @Duvel heeft al vaak geschreven dat de OV-chipkaart naar zijn mening verwoest moet worden, maar ik ben het daar niet mee eens. Ik ben inmiddels een paar weken bij m'n vriendin in Wenen, en ik mis oprecht een OV-chipkaart/OV-pay achtig systeem.

Het OV zelf is hier echt dikke prima, maar vervoerbewijzen zijn primitief geklootviool: papieren kaartjes, of tickets die je koopt op een website of in een app. Daarnaast is er nog het "SimplyGo"-systeem van de ÖBB, waarbij je aan het begin van je reis in de app in-swipet en aan het einde van de reis uit-swipet. Dan berekent de app/backend de route die je hebt afgelegd en krijg je aan het einde van de dag het meest gunstige tarief voorgeschoteld. "Eenvoudiger kan niet."

Dat is tenminste de theorie, in de praktijk ervaar ik het als een krakkemikkig systeem.

Bij één van de reizen die ik heb gemaakt is een verkeerd tarief aangerekend (in mijn voordeel). Bij andere reizen zijn verkeerde stations geregistreerd. Bij het uit-swipen heb ik al meerdere keren de melding gehad "Locatie niet nauwkeurig genoeg" en dat was alleen op te lossen door de app helemaal te killen en dan opnieuw uit te swipen.

En als je ergens te lang stilstaat denkt de app dat je je reis hebt onderbroken en wordt het vervolg van de reis als een nieuwe rit in rekening gebracht.

Reisgeschiedenis inzien is net zo goed karig: op de website van de ÖBB kan het helemaal niet, in de app zie je alleen de 'voorlopig berekende prijs' en afgezien van een PDF-factuur is er geen manier om een definitieve reisgeschiedenis in te zien. "Heb je vragen? Bel ons of stuur een mail via oebb.at/kontakt" is ook niet geweldig.

Dat terzijde: ik vind de manier van prijsberekening hier ook maar karig. Een enkeltje met het OV binnen Wenen kost ¤ 2,40 ongeacht de afgelegde afstand. Leuk als je de hele stad door gaat, tyfusduur wanneer je een tramrit van 5 minuten doet met een volle koffer. :N

Echt, geef mij de OV-chipkaart maar.
  zondag 27 april 2025 @ 21:13:39 #56
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_217483130
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 20:07 schreef James1988 het volgende:

Echt, geef mij de OV-chipkaart maar.
Het probleem van de OV-chipkaart is dat het ding ooit beloofd is als één keer inchecken en één keer uitchecken voor de reis, dus niet 'omchecken' zoals het nu is. Dat bleek uiteindelijk te ingewikkeld. Net zoals het te ingewikkeld is om abonnementen van meerdere vervoerders op één kaart te hebben, en weet ik wat voor flauwigheden er nog meer zijn uitgehaald. Punt is, en dat zie je in Wenen ook, dat de reiziger niet centraal staat, maar het systeem. We hebben een systeem dat je tarief bepaalt, maar dat systeem heeft vervolgens allerlei problemen en beperkingen die de reiziger mag dragen. En dat is fundamenteel verkeerd. Dat Wenen nog kutter is dan de OV-chipkaart, maakt niet ineens dat de OV-chipkaart niet meer verwoest hoeft te worden.

En uiteraard bedankt voor de egostrelende mention. B-)

[ Bericht 0% gewijzigd door Duvel op 27-04-2025 21:59:05 (typfout) ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_217483295
Mja, het probleem met het OVC-systeem is dat je niet een arbitraire kaart kan koppelen aan je abo, terwijl de kaartlezers er wel geschikt voor zijn. Daarnaast blijf ik principieel tegen poortjes.
Bier.
  Moderator zondag 27 april 2025 @ 21:41:30 #58
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217483327
Dat in- en uitchecken naar een andere vervoerder is toch ooit bij wijze van proef niet nodig geweest op het kippenlijntje? Wat is de uitkomst daarvan geweest?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 27 april 2025 @ 21:43:39 #59
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217483339
quote:
1s.gif Op zondag 27 april 2025 21:41 schreef derLudolf het volgende:
Dat in- en uitchecken naar een andere vervoerder is toch ooit bij wijze van proef niet nodig geweest op het kippenlijntje? Wat is de uitkomst daarvan geweest?
En tussen Arnhem en Zevenaar kunnen blijkbaar wel drie verschillende vervoerders door hetzelfde paaltje (en naar Doetinchem 2).

Als het belang van de reiziger voorop had gestaan dan was dit al lang opgelost.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Redactie Frontpage / Sport zondag 27 april 2025 @ 21:47:14 #60
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_217483359
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 21:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
En tussen Arnhem en Zevenaar kunnen blijkbaar wel drie verschillende vervoerders door hetzelfde paaltje (en naar Doetinchem 2).

Als het belang van de reiziger voorop had gestaan dan was dit al lang opgelost.
Kuch, Zutphen, kuch
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 27 april 2025 @ 22:06:47 #61
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_217483468
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 21:34 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Mja, het probleem met het OVC-systeem is dat je niet een arbitraire kaart kan koppelen aan je abo, terwijl de kaartlezers er wel geschikt voor zijn.
Ja klopt, maar dat is denk ik een beetje een gevolg van voorlopen op de rest. Toen men de OV-chipkaart bedacht was contactloos betalen nog niet echt een ding in Europa. Inmiddels zijn we 20+ jaar verder en is er veel veranderd.

Met OV-pay was het geloof ik wel ooit de bedoeling om alles-en-je-moeder te kunnen gebruiken als drager voor een abo, maar of dat ervan gaat komen is de vraag.

Hetzelfde voor "één keer in- en uitchecken voor je hele reis": in 2000-2010 waarschijnlijk technisch te complex, inmiddels doet de backend bij NS al allerlei controles om onvolledige reizen te voltooien. Dat omkatten naar logica die "één reis van A naar D, via bus B en tram C" koppelt aan "welke route komt er uit de reisplanner?" zou haalbaar moeten zijn.

(Al krijg je dan de vraag "bij wie hoort dat te liggen?" want ik vind het ergens wel vreemd dat NS dat nu doet ipv TLS)

quote:
Daarnaast blijf ik principieel tegen poortjes.
Ik heb er ook heel lang zo over gedacht, maar ben inmiddels toch een beetje van gedachten veranderd.

1. Poortjes verminderen het aantal gelegenheidszwartrijders. OV draait op subsidie en daar is niets mis mee, maar klanten moeten wel hun fair share bijdragen. Was het in Amsterdam niet zo dat ze na het sluiten van de metropoortjes, geplande bezuinigingen konden terugdraaien?
2. Poortjes verhogen sociale veiligheid enigszins... ik zie hier in Wenen toch met enige regelmaat bedelaars of "artiesten die een cd willen verkopen" op het perron. (Al is alleen poortjes plaatsen geen oplossing, dan verhuizen die lui naar buiten de poortjes.)
3. Poortjes helpen ook enigszins bij het "mentaal voltooien" van een reis. Want met SimplyGo vergeet ik heus wel eens uit te swipen omdat ik gewoon naar buiten loop. :s) (SimplyGo geeft enige tijd later dan wel een "je bent nog in het systeem"-melding)
pi_217483640
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 22:06 schreef James1988 het volgende:
1. Poortjes verminderen het aantal gelegenheidszwartrijders.
Op kleinere stations is een noodknop waar zwartrijders misbruik van maken. Door op die knop te drukken springen alle poortjes open.
Op stations waar die knop niet is, lopen zwartrijders heel dicht achter je aan om door de poortjes te kunnen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zondag 27 april 2025 @ 23:24:28 #63
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_217483773
Met gelegenheidszwartrijders doel ik op de mensen die een paar haltes meerijden "want de kans op controle is toch nihil" en die zich wel laten tegenhouden door een poortje.
pi_217484691
Heb zaterdag echt zoveel mensen zien betalen met hun pinpas dat ik mij afvraag ‘ov-chipkaart, hoe lang nog?’
  maandag 28 april 2025 @ 09:49:56 #65
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_217484919
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 21:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
En tussen Arnhem en Zevenaar kunnen blijkbaar wel drie verschillende vervoerders door hetzelfde paaltje (en naar Doetinchem 2).

Als het belang van de reiziger voorop had gestaan dan was dit al lang opgelost.
Ja het kan als het moet (als de opdrachtgevers het verplicht maken).

De vervoerders doen dat niet uit vrije wil omdat ze er geen vertrouwen in hebben dat de opbrengsten eerlijk verdeeld worden. Met ieder een eigen paaltje gaat het geld direct naar de juiste vervoerder.
  maandag 28 april 2025 @ 09:59:03 #66
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_217484959
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 09:08 schreef b2py het volgende:
Heb zaterdag echt zoveel mensen zien betalen met hun pinpas dat ik mij afvraag ‘ov-chipkaart, hoe lang nog?’
Daar waren vast veel incidentele reizigers zonder abonnement bij. Die redden het idd prima zonder speciale OV-kaart.
Of zelfs zonder pinpas, ook werkt dat uitchecken met een telefoon niet echt lekker.
pi_217485005
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 23:24 schreef James1988 het volgende:
Met gelegenheidszwartrijders doel ik op de mensen die een paar haltes meerijden "want de kans op controle is toch nihil" en die zich wel laten tegenhouden door een poortje.
Dat klopt. Weet de exacte getallen niet meer maar een grote meerderheid van de zwartrijders betrof reizigers op stukjes als Amsterdam Centraal - Sloterdijk, Rotterdam Centraal - Blaak, Eindhoven - Strijp-S. Zo'n kort stukje waarbij ook de brave burger het risico wel nam, maar nu met poortjes het risico niet meer neemt.

Het aantal zwartrijders is door de poortjes enorm gedaald, alleen degene die er nog wel zijn vallen nu een stuk beter op.
  maandag 28 april 2025 @ 10:17:37 #68
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217485028
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 09:49 schreef ReisT het volgende:

[..]
Ja het kan als het moet (als de opdrachtgevers het verplicht maken).

De vervoerders doen dat niet uit vrije wil omdat ze er geen vertrouwen in hebben dat de opbrengsten eerlijk verdeeld worden. Met ieder een eigen paaltje gaat het geld direct naar de juiste vervoerder.
Ja, ik ken het waarom wel. Mijn punt is dat het belang van de vervoerders boven dat van de reiziger wordt gesteld en dat we dáárom nog steeds om lopen te checken, niet omdat het technisch onmogelijk zou zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 28 april 2025 @ 10:21:26 #69
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_217485042
quote:
7s.gif Op zondag 27 april 2025 21:13 schreef Duvel het volgende:
één keer inchecken en één keer uitchecken voor de reis, dus niet 'omchecken' zoals het nu is. Dat bleek uiteindelijk te ingewikkeld.
ja dat was 20 jaar geleden te ingewikkeld. En toen heeft iemand gedacht "laat maar" en er nooit meer naar omgekeken.

Misschien dat het inmiddels WEL mogelijk is?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 28 april 2025 @ 10:28:13 #70
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217485063
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 10:21 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
ja dat was 20 jaar geleden te ingewikkeld. En toen heeft iemand gedacht "laat maar" en er nooit meer naar omgekeken.

Misschien dat het inmiddels WEL mogelijk is?
Nou ja, als ik in Nijmegen incheck en in Maastricht weer uit dan kan ik mijn reis geheel via NS, geheel via Arriva of met een combinatie van beiden doen. Dan voelen die twee zich waarschijnlijk allebei benadeeld omdat ze mij (potentieel) vervoerd hebben zonder dat ze ervoor voldoende betaald hebben gekregen. Het collectief aan vervoerders zal akkoord moeten gaan met een 'win some, loose some', maar dat willen ze kennelijk (nog) niet en de minister wil ze niet dwingen. En dus zat ik laatst in de (Arriva)stoptrein naar Hoensbroek waar tante Toos van 80 hele moeilijke gesprekken met een controleploeg had omdat ze bij het verkeerde paaltje had gedingest.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 28 april 2025 @ 10:52:23 #71
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217485155
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 10:28 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nou ja, als ik in Nijmegen incheck en in Maastricht weer uit dan kan ik mijn reis geheel via NS, geheel via Arriva of met een combinatie van beiden doen.
Dat heb mij ook wel eens afgevraagd:
Als je reist op saldo (rekening) dan check je uit bij NS en check je in bij die andere vervoerder. Dan ga alles prima. Maar als je een abonnement hebt (weekend) dan is het heel diffuus hoe je de omzet moet verdelen.

Maar zijn er lijnen waar je van vervoerder x naar y gaat zonder dat je daarvoor in-en uitcheckt?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  maandag 28 april 2025 @ 11:00:16 #72
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217485225
quote:
7s.gif Op maandag 28 april 2025 10:52 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat heb mij ook wel eens afgevraagd:
Als je reist op saldo (rekening) dan check je uit bij NS en check je in bij die andere vervoerder. Dan ga alles prima. Maar als je een abonnement hebt (weekend) dan is het heel diffuus hoe je de omzet moet verdelen.

Maar zijn er lijnen waar je van vervoerder x naar y gaat zonder dat je daarvoor in-en uitcheckt?
Bij deze reis moet je nu nog in-, om- en uitchecken dus dat wordt (voor de vervoerders) wel goed verwerkt. Maar als we een systeem van één in- en één uitcheck gaan gebruiken, dan wordt het gokwerk: de reisplanner stuurtje via Nijmegen-Arriva-Roermond-NS-Maastricht, maar andere varianten zijn ook wel mogelijk, zeker als je een Vrij-abo hebt zoals ik. Zou je bijvoorbeeld van Zwolle naar Delfzijl reizen dan is er maar 1 optie: Zwolle-NS-Groningen-Arriva-Delfzijl. Daarvoor gaat de 'rekensom' dus altijd wel goed.

Maar tussen Arnhem en Zevenaar kun je op dit moment met 3 vervoerders reizen: Arriva, Breng (Hermes) en VIAS (trein naar Duitsland). Dat gaat allemaal met hetzelfde paaltje van Arriva, en daar wordt, ongetwijfeld op basis van tellingen of schattingen, de pot met geld verdeeld. Dus er zijn inderdaad wel plekken waar het paaltje niet weet in welke trein je zit.

VZIW betekent wisselen van vervoerder overal in- en uitchecken, met als halve uitzondering Gouda en Alphen a/d Rijn van en naar R-Net, omdat die treinen wel gewoon door NS gereden worden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 28 april 2025 @ 11:18:59 #73
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217485360
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 11:00 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Bij deze reis moet je nu nog in-, om- en uitchecken dus dat wordt (voor de vervoerders) wel goed verwerkt. Maar als we een systeem van één in- en één uitcheck gaan gebruiken, dan wordt het gokwerk: de reisplanner stuurtje via Nijmegen-Arriva-Roermond-NS-Maastricht, maar andere varianten zijn ook wel mogelijk, zeker als je een Vrij-abo hebt zoals ik. Zou je bijvoorbeeld van Zwolle naar Delfzijl reizen dan is er maar 1 optie: Zwolle-NS-Groningen-Arriva-Delfzijl. Daarvoor gaat de 'rekensom' dus altijd wel goed.

Maar tussen Arnhem en Zevenaar kun je op dit moment met 3 vervoerders reizen: Arriva, Breng (Hermes) en VIAS (trein naar Duitsland). Dat gaat allemaal met hetzelfde paaltje van Arriva, en daar wordt, ongetwijfeld op basis van tellingen of schattingen, de pot met geld verdeeld. Dus er zijn inderdaad wel plekken waar het paaltje niet weet in welke trein je zit.

VZIW betekent wisselen van vervoerder overal in- en uitchecken, met als halve uitzondering Gouda en Alphen a/d Rijn van en naar R-Net, omdat die treinen wel gewoon door NS gereden worden.
Men zal inderdaad moeten werken met schattingen en gemiddelden om het geld te verdelen.
Overigens was er nog recent een bericht vanuit de EU waarin Nederland wordt gemaand om eerdere concessies aan NS te herzien en aan te besteden aan de markt. Je moet ál het vervoer aanbesteden. Had daar ook een topic over geopend. Marktwerking is vaak goed. Maar op het spoor is het zo lastig om dat goed in te richten zonder dat de klant daar last van heeft. En waar kun je in godsnaam op concureren? Kosten voor lonen, elektra en ik denk ook kapitaallasten voor treinen zijn bijna vaste gegevens.

Anderzijds als je NS de vrije hand geeft, dan heb je kans dat jaar-op-jaar prijs verhogingen krijgt die hoger zijn dan de algemene inflatie.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  maandag 28 april 2025 @ 11:58:30 #74
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_217485574
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 09:08 schreef b2py het volgende:
Heb zaterdag echt zoveel mensen zien betalen met hun pinpas dat ik mij afvraag ‘ov-chipkaart, hoe lang nog?’
En ook dat wordt allemaal bijgehouden door CROW :s)

quote:
Gebruik OVpay stijgt
2024 is het tweede jaar waarin reizigers in het hele land konden in- en uitchecken met een betaalpas of creditcard via OVpay. In het regionale ov is het gebruik van OVpay toegenomen van 9% in 2023 naar 15% in 2024 en op het hoofdrailnet van 6% naar 9%. Vooralsnog is de OV-chipkaart in het regionale ov verreweg het meest gebruikt met een aandeel van 83%, op het hoofdrailnet 84%. Het gebruiksgemak van zowel OVpay als van de OV-chipkaart geven de reizigers een 8,5.
En het gebruik blijft stijgen:
quote:
Het reizen met een contactloze betaalpas of creditkaart blijft gestaag toenemen. Van alle contactloze passen die in december 2024 werden gebruikt voor het in- en uitchecken in het OV, was 41% een betaalpas of creditkaart, al dan niet digitaal op een smartphone of smartwatch. De overige 59% was een OV-chipkaart. Twaalf maanden eerder was het aandeel betaalkaarten in het OV nog 33%.


[ Bericht 11% gewijzigd door James1988 op 28-04-2025 12:04:36 ]
  maandag 28 april 2025 @ 11:59:59 #75
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217485586
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 11:58 schreef James1988 het volgende:

[..]
En ook dat wordt allemaal bijgehouden door het CROW :s)
[..]

Maar als je een abbo hebt dan? Of kan dat in je apple pay waar ook je bankkaart en je tickets voor vliegen en festival?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')