ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling Bekijk deze YouTube-video
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
[..] Ehmm. Laten we Desiro's niet verwarren met Desiro ML. Desiro ML (van MainLine) is daar gewoon WEL voor bedoeld. Of de reiziger er blij van wordt is wat anders
Overigens rijden er in Roemenië ook gewoon Desiro's zonder ML op veel te lange ritten ja
Ik schreef ook "de Desiro's van de NMBS", want die zijn toch echt bedoeld voor het voorstedelijk verkeer en niet voor intercity.
De Cityjet's van de ÖBB zijn in de basis hetzelfde model, maar ÖBB heeft voor een hoogwaardigere uitrusting gekozen. Ik zou er nog steeds niet een rit van 4 uur in willen maken, maar een uur gaat prima.
Over Roemenië gesproken, daar rijden dus ook Coradia Streams rond (bij ons bekend als ICNG). En daarin zit het type stoel dat je bij ons op de Merwedelingelijn en Kampen - Zwolle - Hengelo - Enschede aantreft. Maar dan rijden ze op trajecten die maarliefst 8 uur kunnen duren
De cargoboeren zijn (voor zover ze nog behoefte hebben aan monocourante locs) overgestapt op 16/17/1800'en. Daarvan staan er intussen ook al veel in Amersfoort vast te roesten.
Hier tijdens de eerste inzet buiten de haven die fotografeerbaar was. Even één ketelwagen ophalen bij Gentenaar Cleaning Moerdijk, en een andere wagen verplaatsen van spoor.
Op dinsdag 22 april 2025 15:59 schreef greavy het volgende: Bij mijn werk (HSL Netherlands) is de mascotta HaSeL, een giraffe. Nu wij een tweede diesellok hebben, is deze gelijk bestickerd.
HSL Netherlands presenteert u: HaSeL, G1206 1508. [ afbeelding ] Hier tijdens de eerste inzet buiten de haven die fotografeerbaar was. Even één ketelwagen ophalen bij Gentenaar Cleaning Moerdijk, en een andere wagen verplaatsen van spoor.
Op dinsdag 22 april 2025 15:59 schreef greavy het volgende: Bij mijn werk (HSL Netherlands) is de mascotta HaSeL, een giraffe. Nu wij een tweede diesellok hebben, is deze gelijk bestickerd.
HSL Netherlands presenteert u: HaSeL, G1206 1508. [ afbeelding ] Hier tijdens de eerste inzet buiten de haven die fotografeerbaar was. Even één ketelwagen ophalen bij Gentenaar Cleaning Moerdijk, en een andere wagen verplaatsen van spoor.
Top... Ik was dus gestrand in Gelsenkirchen ivm wissel storing bij Wanne Eickel. Uiteindelijk de tram naar Bochum genomen en vanaf daar met RE6 naar Hamm en vanaf daar RB89 naar Münster.
Stamgast @Duvel heeft al vaak geschreven dat de OV-chipkaart naar zijn mening verwoest moet worden, maar ik ben het daar niet mee eens. Ik ben inmiddels een paar weken bij m'n vriendin in Wenen, en ik mis oprecht een OV-chipkaart/OV-pay achtig systeem.
Het OV zelf is hier echt dikke prima, maar vervoerbewijzen zijn primitief geklootviool: papieren kaartjes, of tickets die je koopt op een website of in een app. Daarnaast is er nog het "SimplyGo"-systeem van de ÖBB, waarbij je aan het begin van je reis in de app in-swipet en aan het einde van de reis uit-swipet. Dan berekent de app/backend de route die je hebt afgelegd en krijg je aan het einde van de dag het meest gunstige tarief voorgeschoteld. "Eenvoudiger kan niet."
Dat is tenminste de theorie, in de praktijk ervaar ik het als een krakkemikkig systeem.
Bij één van de reizen die ik heb gemaakt is een verkeerd tarief aangerekend (in mijn voordeel). Bij andere reizen zijn verkeerde stations geregistreerd. Bij het uit-swipen heb ik al meerdere keren de melding gehad "Locatie niet nauwkeurig genoeg" en dat was alleen op te lossen door de app helemaal te killen en dan opnieuw uit te swipen.
En als je ergens te lang stilstaat denkt de app dat je je reis hebt onderbroken en wordt het vervolg van de reis als een nieuwe rit in rekening gebracht.
Reisgeschiedenis inzien is net zo goed karig: op de website van de ÖBB kan het helemaal niet, in de app zie je alleen de 'voorlopig berekende prijs' en afgezien van een PDF-factuur is er geen manier om een definitieve reisgeschiedenis in te zien. "Heb je vragen? Bel ons of stuur een mail via oebb.at/kontakt" is ook niet geweldig.
Dat terzijde: ik vind de manier van prijsberekening hier ook maar karig. Een enkeltje met het OV binnen Wenen kost ¤ 2,40 ongeacht de afgelegde afstand. Leuk als je de hele stad door gaat, tyfusduur wanneer je een tramrit van 5 minuten doet met een volle koffer.
Het probleem van de OV-chipkaart is dat het ding ooit beloofd is als één keer inchecken en één keer uitchecken voor de reis, dus niet 'omchecken' zoals het nu is. Dat bleek uiteindelijk te ingewikkeld. Net zoals het te ingewikkeld is om abonnementen van meerdere vervoerders op één kaart te hebben, en weet ik wat voor flauwigheden er nog meer zijn uitgehaald. Punt is, en dat zie je in Wenen ook, dat de reiziger niet centraal staat, maar het systeem. We hebben een systeem dat je tarief bepaalt, maar dat systeem heeft vervolgens allerlei problemen en beperkingen die de reiziger mag dragen. En dat is fundamenteel verkeerd. Dat Wenen nog kutter is dan de OV-chipkaart, maakt niet ineens dat de OV-chipkaart niet meer verwoest hoeft te worden.
En uiteraard bedankt voor de egostrelende mention.
[ Bericht 0% gewijzigd door Duvel op 27-04-2025 21:59:05 (typfout) ]
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Mja, het probleem met het OVC-systeem is dat je niet een arbitraire kaart kan koppelen aan je abo, terwijl de kaartlezers er wel geschikt voor zijn. Daarnaast blijf ik principieel tegen poortjes.
Dat in- en uitchecken naar een andere vervoerder is toch ooit bij wijze van proef niet nodig geweest op het kippenlijntje? Wat is de uitkomst daarvan geweest?
Op zondag 27 april 2025 21:41 schreef derLudolf het volgende: Dat in- en uitchecken naar een andere vervoerder is toch ooit bij wijze van proef niet nodig geweest op het kippenlijntje? Wat is de uitkomst daarvan geweest?
En tussen Arnhem en Zevenaar kunnen blijkbaar wel drie verschillende vervoerders door hetzelfde paaltje (en naar Doetinchem 2).
Als het belang van de reiziger voorop had gestaan dan was dit al lang opgelost.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op zondag 27 april 2025 21:34 schreef DeaDLocK2K het volgende: Mja, het probleem met het OVC-systeem is dat je niet een arbitraire kaart kan koppelen aan je abo, terwijl de kaartlezers er wel geschikt voor zijn.
Ja klopt, maar dat is denk ik een beetje een gevolg van voorlopen op de rest. Toen men de OV-chipkaart bedacht was contactloos betalen nog niet echt een ding in Europa. Inmiddels zijn we 20+ jaar verder en is er veel veranderd.
Met OV-pay was het geloof ik wel ooit de bedoeling om alles-en-je-moeder te kunnen gebruiken als drager voor een abo, maar of dat ervan gaat komen is de vraag.
Hetzelfde voor "één keer in- en uitchecken voor je hele reis": in 2000-2010 waarschijnlijk technisch te complex, inmiddels doet de backend bij NS al allerlei controles om onvolledige reizen te voltooien. Dat omkatten naar logica die "één reis van A naar D, via bus B en tram C" koppelt aan "welke route komt er uit de reisplanner?" zou haalbaar moeten zijn.
(Al krijg je dan de vraag "bij wie hoort dat te liggen?" want ik vind het ergens wel vreemd dat NS dat nu doet ipv TLS)
quote:
Daarnaast blijf ik principieel tegen poortjes.
Ik heb er ook heel lang zo over gedacht, maar ben inmiddels toch een beetje van gedachten veranderd.
1. Poortjes verminderen het aantal gelegenheidszwartrijders. OV draait op subsidie en daar is niets mis mee, maar klanten moeten wel hun fair share bijdragen. Was het in Amsterdam niet zo dat ze na het sluiten van de metropoortjes, geplande bezuinigingen konden terugdraaien? 2. Poortjes verhogen sociale veiligheid enigszins... ik zie hier in Wenen toch met enige regelmaat bedelaars of "artiesten die een cd willen verkopen" op het perron. (Al is alleen poortjes plaatsen geen oplossing, dan verhuizen die lui naar buiten de poortjes.) 3. Poortjes helpen ook enigszins bij het "mentaal voltooien" van een reis. Want met SimplyGo vergeet ik heus wel eens uit te swipen omdat ik gewoon naar buiten loop. (SimplyGo geeft enige tijd later dan wel een "je bent nog in het systeem"-melding)
Op kleinere stations is een noodknop waar zwartrijders misbruik van maken. Door op die knop te drukken springen alle poortjes open. Op stations waar die knop niet is, lopen zwartrijders heel dicht achter je aan om door de poortjes te kunnen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Met gelegenheidszwartrijders doel ik op de mensen die een paar haltes meerijden "want de kans op controle is toch nihil" en die zich wel laten tegenhouden door een poortje.
[..] En tussen Arnhem en Zevenaar kunnen blijkbaar wel drie verschillende vervoerders door hetzelfde paaltje (en naar Doetinchem 2).
Als het belang van de reiziger voorop had gestaan dan was dit al lang opgelost.
Ja het kan als het moet (als de opdrachtgevers het verplicht maken).
De vervoerders doen dat niet uit vrije wil omdat ze er geen vertrouwen in hebben dat de opbrengsten eerlijk verdeeld worden. Met ieder een eigen paaltje gaat het geld direct naar de juiste vervoerder.
Op maandag 28 april 2025 09:08 schreef b2py het volgende: Heb zaterdag echt zoveel mensen zien betalen met hun pinpas dat ik mij afvraag ‘ov-chipkaart, hoe lang nog?’
Daar waren vast veel incidentele reizigers zonder abonnement bij. Die redden het idd prima zonder speciale OV-kaart. Of zelfs zonder pinpas, ook werkt dat uitchecken met een telefoon niet echt lekker.
Op zondag 27 april 2025 23:24 schreef James1988 het volgende: Met gelegenheidszwartrijders doel ik op de mensen die een paar haltes meerijden "want de kans op controle is toch nihil" en die zich wel laten tegenhouden door een poortje.
Dat klopt. Weet de exacte getallen niet meer maar een grote meerderheid van de zwartrijders betrof reizigers op stukjes als Amsterdam Centraal - Sloterdijk, Rotterdam Centraal - Blaak, Eindhoven - Strijp-S. Zo'n kort stukje waarbij ook de brave burger het risico wel nam, maar nu met poortjes het risico niet meer neemt.
Het aantal zwartrijders is door de poortjes enorm gedaald, alleen degene die er nog wel zijn vallen nu een stuk beter op.
[..] Ja het kan als het moet (als de opdrachtgevers het verplicht maken).
De vervoerders doen dat niet uit vrije wil omdat ze er geen vertrouwen in hebben dat de opbrengsten eerlijk verdeeld worden. Met ieder een eigen paaltje gaat het geld direct naar de juiste vervoerder.
Ja, ik ken het waarom wel. Mijn punt is dat het belang van de vervoerders boven dat van de reiziger wordt gesteld en dat we dáárom nog steeds om lopen te checken, niet omdat het technisch onmogelijk zou zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op zondag 27 april 2025 21:13 schreef Duvel het volgende: één keer inchecken en één keer uitchecken voor de reis, dus niet 'omchecken' zoals het nu is. Dat bleek uiteindelijk te ingewikkeld.
ja dat was 20 jaar geleden te ingewikkeld. En toen heeft iemand gedacht "laat maar" en er nooit meer naar omgekeken.
[..] ja dat was 20 jaar geleden te ingewikkeld. En toen heeft iemand gedacht "laat maar" en er nooit meer naar omgekeken.
Misschien dat het inmiddels WEL mogelijk is?
Nou ja, als ik in Nijmegen incheck en in Maastricht weer uit dan kan ik mijn reis geheel via NS, geheel via Arriva of met een combinatie van beiden doen. Dan voelen die twee zich waarschijnlijk allebei benadeeld omdat ze mij (potentieel) vervoerd hebben zonder dat ze ervoor voldoende betaald hebben gekregen. Het collectief aan vervoerders zal akkoord moeten gaan met een 'win some, loose some', maar dat willen ze kennelijk (nog) niet en de minister wil ze niet dwingen. En dus zat ik laatst in de (Arriva)stoptrein naar Hoensbroek waar tante Toos van 80 hele moeilijke gesprekken met een controleploeg had omdat ze bij het verkeerde paaltje had gedingest.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Nou ja, als ik in Nijmegen incheck en in Maastricht weer uit dan kan ik mijn reis geheel via NS, geheel via Arriva of met een combinatie van beiden doen.
Dat heb mij ook wel eens afgevraagd: Als je reist op saldo (rekening) dan check je uit bij NS en check je in bij die andere vervoerder. Dan ga alles prima. Maar als je een abonnement hebt (weekend) dan is het heel diffuus hoe je de omzet moet verdelen.
Maar zijn er lijnen waar je van vervoerder x naar y gaat zonder dat je daarvoor in-en uitcheckt?
[..] Dat heb mij ook wel eens afgevraagd: Als je reist op saldo (rekening) dan check je uit bij NS en check je in bij die andere vervoerder. Dan ga alles prima. Maar als je een abonnement hebt (weekend) dan is het heel diffuus hoe je de omzet moet verdelen.
Maar zijn er lijnen waar je van vervoerder x naar y gaat zonder dat je daarvoor in-en uitcheckt?
Bij deze reis moet je nu nog in-, om- en uitchecken dus dat wordt (voor de vervoerders) wel goed verwerkt. Maar als we een systeem van één in- en één uitcheck gaan gebruiken, dan wordt het gokwerk: de reisplanner stuurtje via Nijmegen-Arriva-Roermond-NS-Maastricht, maar andere varianten zijn ook wel mogelijk, zeker als je een Vrij-abo hebt zoals ik. Zou je bijvoorbeeld van Zwolle naar Delfzijl reizen dan is er maar 1 optie: Zwolle-NS-Groningen-Arriva-Delfzijl. Daarvoor gaat de 'rekensom' dus altijd wel goed.
Maar tussen Arnhem en Zevenaar kun je op dit moment met 3 vervoerders reizen: Arriva, Breng (Hermes) en VIAS (trein naar Duitsland). Dat gaat allemaal met hetzelfde paaltje van Arriva, en daar wordt, ongetwijfeld op basis van tellingen of schattingen, de pot met geld verdeeld. Dus er zijn inderdaad wel plekken waar het paaltje niet weet in welke trein je zit.
VZIW betekent wisselen van vervoerder overal in- en uitchecken, met als halve uitzondering Gouda en Alphen a/d Rijn van en naar R-Net, omdat die treinen wel gewoon door NS gereden worden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Bij deze reis moet je nu nog in-, om- en uitchecken dus dat wordt (voor de vervoerders) wel goed verwerkt. Maar als we een systeem van één in- en één uitcheck gaan gebruiken, dan wordt het gokwerk: de reisplanner stuurtje via Nijmegen-Arriva-Roermond-NS-Maastricht, maar andere varianten zijn ook wel mogelijk, zeker als je een Vrij-abo hebt zoals ik. Zou je bijvoorbeeld van Zwolle naar Delfzijl reizen dan is er maar 1 optie: Zwolle-NS-Groningen-Arriva-Delfzijl. Daarvoor gaat de 'rekensom' dus altijd wel goed.
Maar tussen Arnhem en Zevenaar kun je op dit moment met 3 vervoerders reizen: Arriva, Breng (Hermes) en VIAS (trein naar Duitsland). Dat gaat allemaal met hetzelfde paaltje van Arriva, en daar wordt, ongetwijfeld op basis van tellingen of schattingen, de pot met geld verdeeld. Dus er zijn inderdaad wel plekken waar het paaltje niet weet in welke trein je zit.
VZIW betekent wisselen van vervoerder overal in- en uitchecken, met als halve uitzondering Gouda en Alphen a/d Rijn van en naar R-Net, omdat die treinen wel gewoon door NS gereden worden.
Men zal inderdaad moeten werken met schattingen en gemiddelden om het geld te verdelen. Overigens was er nog recent een bericht vanuit de EU waarin Nederland wordt gemaand om eerdere concessies aan NS te herzien en aan te besteden aan de markt. Je moet ál het vervoer aanbesteden. Had daar ook een topic over geopend. Marktwerking is vaak goed. Maar op het spoor is het zo lastig om dat goed in te richten zonder dat de klant daar last van heeft. En waar kun je in godsnaam op concureren? Kosten voor lonen, elektra en ik denk ook kapitaallasten voor treinen zijn bijna vaste gegevens.
Anderzijds als je NS de vrije hand geeft, dan heb je kans dat jaar-op-jaar prijs verhogingen krijgt die hoger zijn dan de algemene inflatie.
Op maandag 28 april 2025 09:08 schreef b2py het volgende: Heb zaterdag echt zoveel mensen zien betalen met hun pinpas dat ik mij afvraag ‘ov-chipkaart, hoe lang nog?’
Gebruik OVpay stijgt 2024 is het tweede jaar waarin reizigers in het hele land konden in- en uitchecken met een betaalpas of creditcard via OVpay. In het regionale ov is het gebruik van OVpay toegenomen van 9% in 2023 naar 15% in 2024 en op het hoofdrailnet van 6% naar 9%. Vooralsnog is de OV-chipkaart in het regionale ov verreweg het meest gebruikt met een aandeel van 83%, op het hoofdrailnet 84%. Het gebruiksgemak van zowel OVpay als van de OV-chipkaart geven de reizigers een 8,5.
Het reizen met een contactloze betaalpas of creditkaart blijft gestaag toenemen. Van alle contactloze passen die in december 2024 werden gebruikt voor het in- en uitchecken in het OV, was 41% een betaalpas of creditkaart, al dan niet digitaal op een smartphone of smartwatch. De overige 59% was een OV-chipkaart. Twaalf maanden eerder was het aandeel betaalkaarten in het OV nog 33%.
[ Bericht 11% gewijzigd door James1988 op 28-04-2025 12:04:36 ]