Duvel | zondag 19 december 2021 @ 21:12 | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() | ||
Duvel | zondag 19 december 2021 @ 21:20 | |
Nou ja, niet met de trein dus, maar wel met de auto op de boot. ![]() | ||
DeaDLocK2K | zondag 19 december 2021 @ 21:22 | |
Dan ga je in het vervolg ff een uurtje stoppen en iets eten bij het Onderzeebootmuseum voor je de tunnel induikt. In Denemarken zijn de wegrestaurants van de Franse kwaliteit, waar ze in Duitsland prima zijn. Ik heb het vermoeden dat het in Zweden ook beter is vanwege de lange afstanden. Denemarken gewoon overslaan dan zonder te stoppen ![]() | ||
Duvel | zondag 19 december 2021 @ 21:39 | |
Rødby - Helsingør is best een vervelend eind. Nou ja, met een beetje mazzel is de pandemie ergens voor de opening van de tunnel voorbij en kan ik de boot nog eens nemen. | ||
James1988 | zondag 19 december 2021 @ 22:01 | |
Dat heb ik ook met Dover-Calais (of Duinkerken, idem). Die overtocht van anderhalf/twee uur is lang genoeg om even lekker tot rust te komen. Of om wat te eten. ![]() | ||
DeaDLocK2K | zondag 19 december 2021 @ 22:17 | |
Ja precies, en DK-DE vooral, andersom is het nog maar 160km en we komen meestal rond etenstijd aan, is een goeie om onderweg precies de lunch naar binnen te schuiven. Patat met worst en ketchup. En aangezien ik geen rijbewijs heb en het meestal m'n laatste vakantiedag is gelijk een pint. | ||
b2py | maandag 20 december 2021 @ 14:42 | |
Je kan gewoon op vakantie naar het buitenland? | ||
Duvel | maandag 20 december 2021 @ 22:17 | |
Ben je weleens in Zweden of andere delen van Scandinavië geweest? Daar duurt het hoogseizoen ongeveer twee weken en die overlappen meestal niet met onze vakantie. Pandemie gecombineerd met vakantie buiten het hoogseizoen is zeker weten alles gesloten. Daar ga je echt geen lol aan hebben met twee kinderen. | ||
James1988 | maandag 20 december 2021 @ 22:36 | |
Alstom heeft een goede dag gehad vandaag.![]() Als eerste kwam het nieuws dat ze nog eens 98 bakken M7 mogen leveren aan NMBS, waarmee de M7-vloot van NMBS groeit naar 747 bakken (totale contractgrootte incl. opties = 1362 bakken). ![]() Later op de dag kwam het bericht dat SJ, de Zweedse spoorwegen, en Alstom een contract hebben gesloten voor de levering van 25 hogesnelheidstreinen met een maximumsnelheid van 250 km/u - geschikt voor inzet in Zweden, Noorwegen en Denemarken. ![]() En aan het einde van de middag kwam het bericht dat Alstom en Norske Tog, de nationale leasemaatschappij in Noorwegen, een raamwerkovereenkomst hebben gesloten voor 200 Coradia Nordic forenzentreinen en een directe bestelling van 30 treinen van 6 bakken die zullen worden ingezet op de Østfoldlijn. | ||
DeaDLocK2K | maandag 20 december 2021 @ 22:57 | |
@James1988 jij weet nog weleens wat; Waar kan ik technische informatie vinden over de gemotoriseerde M7-units? Enig idee? Vermogen enzo. | ||
b2py | maandag 20 december 2021 @ 22:58 | |
Past wel goed bij het snijden van die 1300 banen door Alstom van paar dagen terug | ||
DeaDLocK2K | maandag 20 december 2021 @ 23:01 | |
Je moet toch aandeelhouders tevreden houden. | ||
b2py | maandag 20 december 2021 @ 23:03 | |
Gekke is dat ik bij Alstom IR niets kan vinden over die deals in Zweden en Noorwegen | ||
James1988 | maandag 20 december 2021 @ 23:10 | |
Informatie over de M7 is heel schaars, helaas. Ik heb wel eens een technische tekening gezien van een M7-motorrijtuig, dat stond ergens op de Facebookpagina van een Slowaaks transportbedrijf ofzo. ![]() Misschien is de persafdeling van Alstom nog niet zo snel. Bij SJ is er wel een persbericht te vinden, hierzo: https://nyhetsrum.sj.se/p(...)ns-snabbtaag-3152045 | ||
James1988 | maandag 20 december 2021 @ 23:23 | |
Klein beetje info over de M7 BMx:Bron: https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=41&t=10738&p=243707#p243707 Tekening ook gevonden ![]() ![]() Bron: https://www.facebook.com/(...)516/2110262835931723 | ||
DeaDLocK2K | maandag 20 december 2021 @ 23:36 | |
Dank. Facebook ook, daar kan ik niet meer bij. Goed om te weten en interessant inderdaad dat vermogensverschil. Helemaal omdat ik met 1,3MW toch wel ietwat underperformance verwacht. 3KV kan een behoorlijke slinger aan vermogen leveren tenslotte. | ||
James1988 | maandag 20 december 2021 @ 23:53 | |
1,3 MW aan vermogen lijkt mij erg weinig, dat is vergelijkbaar met een SGMm. Bij onze westerburen lees ik dat de powercars een vermogen van 3 MW zouden hebben, wat me eigenlijk wat geloofwaardiger lijkt. Daarmee zou een trein van 4 bakken 200 km/u moeten kunnen halen, of 160 km/u in een formatie van 6 bakken. Maar hoeveel er van die informatie klopt...? | ||
b2py | dinsdag 21 december 2021 @ 09:39 | |
Bij beursgenoteerde bedrijven is het tijdig en consequent publiceren van informatie een verplichting. Het is geen verwijt naar jou hoor maar vond het vooral erg vreemd dat ik daar niets aantrof. | ||
James1988 | dinsdag 21 december 2021 @ 10:43 | |
Oh ja, eens. Ik had eerst ook bij Alstom gekeken of ik daar persberichten over de orders van SJ en Norske Tog kon vinden maar helaas. ![]() | ||
spectrumanalyser | dinsdag 21 december 2021 @ 20:34 | |
't zal wel goed vol staan daar bij Ter Haak. Maar het is vandaag dinsdag, mogelijk zijn er weer 3 of 4 bakken afgevoerd naar het recyclebedrijf sloopbedrijf. | ||
James1988 | dinsdag 21 december 2021 @ 22:34 | |
Die 1.3 MW klopte dus niet. Het vermogen van een M7 Bmx zou 3 MW moeten zijn, max. trekkracht 205 kN. | ||
Duvel | woensdag 22 december 2021 @ 07:31 | |
Dat lijkt me ook wel redelijk, dan ben je een lichte e-loc. | ||
DeaDLocK2K | woensdag 22 december 2021 @ 11:46 | |
Dan kan je er in de Ardennen aan ieder end van de trein 1 flikkeren en hou je toch nog vermogen enzo. De frisse lucht is wel even wennen. | ||
b2py | donderdag 23 december 2021 @ 15:00 | |
Fijne feestdagen dikkies! | ||
DeaDLocK2K | donderdag 23 december 2021 @ 17:03 | |
Insgelijks padje!! Ik heb zin in zaterdag zowaar ![]() | ||
James1988 | donderdag 23 december 2021 @ 21:56 | |
Groupe Keolis heeft de verkoop van Eurobahn, de Duitse tak, afgerond. Vanaf 1 januari 2022 is Eurobahn eigendom van Team Treuhand GmbH. | ||
Peterselieman | donderdag 23 december 2021 @ 23:57 | |
De Flirt Akku heeft 224 km gereden op één lading. Erg netjes en het houdt in dat de ontwikkelingen razendsnel gaan. Hiermee zou je met partiële elektrificatie grote stappen kunnen zetten om diesel overbodig te maken op de Nederlandse lijntjes https://railway-news.com/(...)with-its-flirt-akku/ | ||
dennistd | vrijdag 24 december 2021 @ 04:55 | |
Voor Oldenzaal-Zutphen zou dat wel ideaal zijn lijkt me: opladen tijdens de stilstand op Zutphen, op de batterij tot Hengelo, Hengelo-Oldenzaal vv onder de bovenleiding en ondertussen opladen en dan naar Zutphen weer op de accu. Geldt trouwens ook voor Apeldoorn-Zutphen en Arnhem-Tiel. Alleen voor de lijnen naar Winterswijk moet je wat anders verzinnen of deels elektrificeren. En bij Almelo-Hardenberg zou je het zakspoor in Almelo moeten voorzien van een stukje waslijn, al vraag ik me wel af of die 3-4 minuten zoden aan de dijk zet. | ||
Bitlord | vrijdag 24 december 2021 @ 08:36 | |
Ik ben benieuwd wat er gebeurt met de zekeringen of het voltage als er tien van dat soort AkkuFlirts tegelijk staan te laden op een emplacement (en dat vervolgens een ertstrein wil optrekken) | ||
Mr_Klaasje | vrijdag 24 december 2021 @ 08:54 | |
Je kan hem natuurlijk minder snel laten laden als de spanning zakt. Dan vreet je bijna nooit teveel stroom op verkeerde momenten en locaties. | ||
James1988 | vrijdag 24 december 2021 @ 16:05 | |
Nog een klein nieuwtje: vanaf 1 januari is de OV-chipkaart ook geldig tot aan Emmerich. ![]() | ||
ReisT | vrijdag 24 december 2021 @ 16:40 | |
Nog een klein nieuwtje: dat is een paar maanden uitgesteld. OV Chipkaart straks ook geldig naar Emmerich
| ||
Peterselieman | vrijdag 24 december 2021 @ 19:30 | |
Precies. Daarom is het jammer dat in de plannen van Groningen de Arriva-sporen op dit moment geen waslijn krijgen. | ||
Duvel | vrijdag 24 december 2021 @ 21:16 | |
De hoofdsporen en opstelsporen zitten meestal op verschillende groepen, dat scheelt al. Daarnaast zijn er regels voor de maximale stroom die een trein mag afnemen bij stilstand. De laadstroom is zeker voor stroomafnemers die je nu op Flirts ziet vrij beperkt. Maar het is wel iets om rekening mee te houden: een emplacement ladende Flirts zal een iets andere belasting opleveren dan een stel treinen die voor staan te verwarmen. | ||
b2py | vrijdag 24 december 2021 @ 22:37 | |
Sinds trenitalia tussen Milaan en Parijs treintjes rijdt is prijs voor een enkeltje inmiddels verkrijgbaar vanaf ¤29 euro, dat was hiervoor wel een ander bedrag. | ||
Mambo_No5 | vrijdag 24 december 2021 @ 23:15 | |
En ~165 euro enkele reis in Executive class met eten en drinken inbegrepen, die zie ik mijzelf nog wel eens nemen. ![]() | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 24 december 2021 @ 23:21 | |
Yup. | ||
b2py | zaterdag 25 december 2021 @ 12:07 | |
![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 25 december 2021 @ 15:15 | |
Fles' Spoor-jaaroverzicht 2021 Het is weer tijd voor een jaaroverzichtje. Helaas wederom door corona niet heel veel op reis geweest, maar toch een paar leuke plaatjes kunnen maken. Elke maand minstens eentje. U weet inmiddels hoe dat gaat. 1. Zutphen, 12 januari 2021. Een Keolis Blauwnet LINT41 is net binnengekomen uit Oldenzaal en een Stadler GTW staat klaar om naar Winterswijk te vertrekken. ![]() 2. Deventer, 13 februari 2021. In februari hadden we een paar dagen echt winterweer. Altijd leuk voor de plaatjes. Hier wordt de Pimpel-Express naar Berlijn binnen getrokken door een Siemens Vectron. ![]() 3. Nieuwegein, Sint Antonius Ziekenhuis, 21 maart 2021. CAF-U-tram 6058 op weg naar IJsselstein. ![]() 4. Arnhem, 28 april 2021. Vanaf het dak van één van de kantoren van mijn nieuwe werkgever had ik een mooi uitzicht over de IJssel met de koetjes en de brug. In de verte is een Arriva Stadler GTW 2/6 op weg naar Westervoort en Doetinchem. ![]() 5. Kampen, 29 mei 2021. Ook hier weer Stadlergenot op de inmiddels geëlektrificeerde ZwEn-ZwoKa lijn. Iemand nog een breezer? ![]() ![]() 6. Kufstein, Oostenrijk, 29 juni 2021. Minuscuul funiculairtje op de flanken van de Festung Kufstein. ![]() 7. Schwaz, Oostenrijk, 2 juli 2021. Acculocje "Daniel" voor de ingang van de zilvermijn. Erg gaaf, vooral het ritje met de trein in de zilvermijn (ik zit achterop ![]() ![]() 8. Stavoren, 29 augustus 2021. Aangezien corona zich in de zomer een beetje gedeisd hield konden we eind augustus toch nog het inmiddels vermaade Nieuwjaarsrondje van dit jaar organiseren. Diesel-Stadler 618 staat hier te wachten op zijn vertrek terug naar Leeuwarden. Wij pakken de boot naar Enkhuizen. ![]() 9. Weer Deventer, 26 september 2021. Stoomloc 01 1076 komt door met een gezelschapstrein. ![]() 10. Opnieuw Deventer, 23 oktober 2021. Eloc 186 501 met een badslipper-express tegen de achtergrond van het monumentale seinhuis. ![]() 11. Nog maar een keer Deventer, 5 november 2021. Een ICNG-stel op doortocht met geïmproviseerde remleiding. ![]() 12. U raadt het al, Deventer, 21 december 2021. Na een jaar aan de kant gestaan te hebben wegens "niet voldoen aan aangescherpte kwaliteitseisen" zijn de DDZ-stellen eindelijk weer op de baan te zien. Stel 7621 op weg naar Zwolle in de winterse vrieskou. ![]() Fijne kerstdagen en een goede jaarwisseling allen ![]() Eerdere versies: 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 | ||
dennistd | zaterdag 25 december 2021 @ 15:39 | |
Die bij Westervoort is wel heel erg mooi ![]() Bij de ICNG lijkt het net of ie niet gekoppeld zit aan de wagen erachter ![]() | ||
YourCaptor | zaterdag 25 december 2021 @ 17:49 | |
Wow, foto 4 is waanzinnig mooi. ![]() ![]() En goed de DDZ weer te zien. ![]() | ||
boriq | zaterdag 25 december 2021 @ 18:39 | |
Het is in de middagpauze inderdaad een mooi stukje wandelen over de dijk op foto 4 langs de IJssel tussen de A12 IJsselbruggen en de spoorbrug in de pauze, daar mijn werkgever ook aan de dijk op IJsseloord zit ![]() | ||
derLudolf | zaterdag 25 december 2021 @ 19:40 | |
RZD verwacht de nachttrein Parijs-Moskou niet voor december 2022 te hervatten, ivm Corona ![]() 22 uur vanaf Berlijn is ook niet echt heel aantrekkelijk. | ||
Dr_Flash | zaterdag 25 december 2021 @ 19:50 | |
Nog steeds draaistellen wisselen bij Brest-Litovsk ja? | ||
Dr_Flash | zaterdag 25 december 2021 @ 19:51 | |
Mijn werkgever zit daar inmiddels niet meer ![]() | ||
derLudolf | zaterdag 25 december 2021 @ 19:58 | |
De laatste keer dat ik de dienstregeling in de DB app tevoorschijn had gehaald was dat nog wel het geval. Volgens mij valt het oponthoud wel mee, kleine twee uur. De tijd zal ook wel benut worden voor douane formaliteiten? | ||
Dr_Flash | zaterdag 25 december 2021 @ 20:01 | |
Lijkt me wel ja. Alleen liever niet midden in de nacht natuurlijk. Heb eens een keer de nachttrein Kraków - Lviv genomen. Dat is al niet zo lang, maar ook nog VIER douanestops onderweg dan ben je wel dood als je aankomt ja. | ||
derLudolf | zaterdag 25 december 2021 @ 20:06 | |
Route Paris Est 18.58, Strasbourg 23.11-23.40, Karlsruhe Hbf. 0.50-0.52, Frankfurt (Main) Süd 1.54-1.58, Erfurt Hbf. 4.38-4.43, Halle (Saale) Hbf. 5.57-6.06, Berlin Hbf. 7.21-7.26, Berlin-Lichtenberg 7.40-7.59, Frankfurt (Oder) 8.48-8.55, Rzepin 9.17-9.20, Poznan Gł. 10.33-10.36, Warszawa Wsch. 15.00-15.36, Terespol 17.44-18.29, Brest C. 21.15-23.23, Minsk Pass. 3.04-3.19, Orsha C. 5.36-5.53, Smolensk 7.11-7.16, Vyazma 8.59-9.22, Moskva Bel. 11.45 Valt opzich mee qua tijdstip waarop dat plaats vindt. | ||
Dr_Flash | zaterdag 25 december 2021 @ 20:11 | |
En is dit allemaal Parijstijd? Als het lokale tijd is kan het weleens 3 uur duren. Sowieso is Terespol - Brest maar een paar kilometer dus waar al die uren dan in gaan zitten?? | ||
Dr_Flash | zaterdag 25 december 2021 @ 20:12 | |
Zou dat best eens mee willen maken eigenlijk. Geen idee hoe okee het sowieso is om in Wit-Rusland uit te stappen laat staan foto's te maken op een station ![]() | ||
derLudolf | zaterdag 25 december 2021 @ 20:23 | |
Goede vragen ![]() Er zullen ook een paar uur tijdsverschil in zitten ja. 7:30, 22 uur later zou 5:30 zijn. Terwijl in dat schema 11:45 staat. Moskou is 3 uur tijdsverschil? Zomertijd doen ze daar niet aan, dus dat is nog een uurtje. Maar dan mis ik alsnog een paar uur. | ||
Magister_Artium | zaterdag 25 december 2021 @ 23:08 | |
![]() ![]() Hadden ze die TRAXX’en niet in verschillende designs kunnen bouwen. Een serie zoals de 1200 van NS, een NMBS serie 1800 of een SBB-Krokodil. | ||
DeaDLocK2K | zondag 26 december 2021 @ 12:31 | |
Die treinen worden bij bepaalde grensovergang toch half uit elkaar gehaald en de passagiers ook. Lange, laaaaange grenscontroles. | ||
James1988 | zondag 26 december 2021 @ 17:58 | |
Ik heb wat kunst aan de muur ![]() ![]() | ||
Zug-Chef | maandag 27 december 2021 @ 11:33 | |
Hoi allemaal ![]() Jaaroverzicht 2021 We zijn allemaal klaar met corona maar corona is nog lang niet klaar met ons. En dus kun je je maar beter focussen op de leukere dingen in het leven zoals het fotograferen van treinen en het lekker bezig zijn in de frisse (of warme) buitenlucht. We mogen van geluk spreken dat we in Nederland naar verhouding nog veel beweegruimte hebben en we onze hobby nog prima kunnen uitvoeren. 2021 zal bij mij de boeken ingaan als een jaar waarin er in Nederland veel wel kon maar waarin het buitenland vaak net een stap te ver bleek. Veel meer dan een paar uur voor de hobby de grens over zat er dit jaar helaas niet in, mede ook vanwege de ongelukkige samenloop van zomervakantie en volledige vaccinatie. Misschien wel daarom kon dit jaar wat meer dan andere jaren aandacht en tijd gemaakt worden voor het toch best gevarieerde aanbod van treinen in Nederland, mits je goed zoekt en wat geluk hebt. Januari In december 2020 is de nieuwe treinconcessie Noordelijke Nevenlijnen van start gegaan. De treindienst is uitgebreid, er zijn nieuwe Wink-treinen in dienst gekomen en de bestaande GTW vloot krijgt zowel van binnen als van buiten een Refit. ![]() Februari In Februari viel eindelijk na jaren weer eens echt wat sneeuw van betekenis. Het openbare leven kwam enkele dagen bijna compleet stil te liggen. Toen de zon er na een paar grijze dagen weer bij kwam werd meteen de camera gepakt voor wat sneeuwplaatjes in de zon. Lineas rijdt sinds dit jaar de dolimetreinen met een 1700 ipv de reeks 77. Een van de drie (inmiddels vier) blauwe Railpromo/Train Charter Services 1700'en rijdt de trein drie maal per week tussen Sittard en Onnen v.v. ![]() De extra wagenset die de voorgaande jaren nog werd ingezet is niet meer nodig en werd op 12 februari 2021 overgebracht naar de Kijfhoek. De 101001 kon met Kaiserwetter worden vastgelegd bij Punthorst. Maart In Maart worden de dagen snel langer maar blijft het licht de hele dag mooi. Met nog kale bomen is het vaak de perfecte maand voor winterplaatjes, maar de hoeveelheid zon viel weer eens tegen en pas tegen het einde van de maand bleken er een paar mooie zonnige dagen te zijn. DB Cargo rijdt tweemaal per week een trein tussen Antwerpen en het Poolse Pruszkow. De dienstregeling richting Antwerpen is in 2021 meermaals gewijzigd en in maart kon de trein naar Antwerpen nog op maandagmiddag in Zuid Nederland worden vastgelegd. ![]() DB Cargo zet steeds vaker de Vectron in voor haar intermodale treinen. Een aantal daarvan is een opvallend bestickerd waarvan er naar verhouding veel een Polen/Tsjechië pakket hebben. Op 29 maart kon zo eindelijk de 193 366 "Einziganders" worden vastgelegd, hier vanaf de loopbrug ten zuiden van 's Hertogenbosch. April In April werd meermaals naar Twente gereden voor een hobbydagje. Zo werd de NS Vectron bijna dagelijks voor de IC Berlijn ingezet en werden de 193 360 "I Am European" en de 193 623 "Sharky" meermaals vastgelegd maar komt de foto van de maand uit mijn eigen woonplaats. In 2021 kwam Strukton meermaals vanuit Rotterdam naar zowel Leeuwarden als Weert om treinen met geluidswanden te brengen. ![]() Voor het rangeerwerk ter plaatse werd de 2205 van Stichting Historisch Dieselmaterieel meegenomen. Op 21 april 2021 waren de omstandigheden perfect: huif voor en een zongat van een minuut op het juiste moment. Mei Om de fotomogelijkheden wat uit te breiden werd in mei een statief aangeschaft waarmee er foto's tot 7 meter hoogte kunnen worden genomen en je nog meer de "trein in een landschap" kan omzetten. In mei werden een aantal nieuwe dingen vastgelegd zoals de vernieuwde Portugese 1830 van RFO, de 1700 van Volkerrail en de motorpost 3029 van Stichting 2454. Maar de keuze voor deze maand valt op de herstart van het vervoer van vuile grond vanuit Basel via Veendam naar de Eemshaven. ![]() Na Rheincargo rijdt nu DB Cargo tot twee keer per week naar Veendam. Op 31 mei 2021 is de 6417 bij Waterhuizen worden vastgelegd met de geloste trein op weg naar Onnen. Juni Ook in Juni werd weer een aantal dagen met mooi weer vanuit Friesland afgezakt om van de hobby te kunnen genieten. Zo kon eindelijk PKP Cargo in Nederland worden afgestreept, lukte het ook om de IC Berlijn in de ingraving van Assel vast te leggen en kon met enig geluk de 193 560 "Güter gehören auf die Schiene" aan de collectie worden toegevoegd. Toch stond deze maand vooral in het teken van Freightliner met graan. Na een aantal mislukte pogingen moest het met twee achtereenvolgende rijdagen toch lukken. De vaccinatieafspraak werd er zelfs doorverzet maar helaas lukte het niet de gewenste 513-02 in Nederland te krijgen. Wel werd RRF gevraagd om de eerste van twee treinen vanuit Bad Bentheim naar Oss te rijden. ![]() Met dank aan de lange zomerse avonden kon op 13 juni 2021 de 4402 met een graantrein van Freightliner Polen bij Rijssen worden vastgelegd Juli In Juli werd de jaarlijkse zomervakantie gevierd, ditmaal in Nederland omdat het vanwege de coronabeperkingen in juli nog teveel gedoe was om lekker relax naar het buitenland te gaan. Deze maand stond bijna geheel in het teken van werkzaamheden rond Emmerich en dus werden veel treinen omgeleid via Venlo. Vanaf het vakantieadres in Reuver is het toch makkelijker en sneller om bij een melding op tijd langs de baan te staan. ![]() De in Nederland maar weinig geziene 193 368 "Starke/Strong Cargo" van DB Cargo reed op 9 juli 2021 de uit trailers bestaande trein uit Lovosice en vanwege de omleiding via Venlo zaten ditmaal de trailers direct achter de loc en kon na een stapelbewolkte dag de trein in de avond in de zon bij het Duitse Breyell worden vastgelegd. September Sinds 1 april 2021 rijdt niet LTE maar VTG de trailer/containertreinen tussen Tilburg en Rzepin. Sindsdien is de punctualiteit van de trein gekelderd en een van de minst betrouwbare goederentreinen in Nederland geworden. Wel kwam de 189 211 in VTG huisstijl de baan op maar helaas werd de loc maar weinig ingezet. Daar kwam in het najaar van 2021 verandering in en dus werd een poging ondernomen de lok en trein vast te leggen. Dat bleek lastiger dan gedacht want dikwijls is de trein pas in de middag rond Hannover en haalt de trein Tilburg niet bij daglicht. Vertragingen van meer dan 12 uur zijn geen uitzondering. Ook de onzekerheid van het doorrijden van de trein rond Emmerich blijkt een issue: vaak gaat de trein hier uren aan de kant vanwege beperkte capaciteit in Nederland. ![]() Zo ook op vrijdag 3 september 2021 toen de trein pas na de avondspits uit Emmerich mocht vertrekken. Bij mijn eerste bezoek aan Klein Koolwijk ooit kon dan kort voor het oprukken van de schaduwen de eerste en enige plaat van deze loc worden gemaakt. Oktober In 2021 is Rail Force One nieuw vervoer gestart: kolen vanuit Amsterdam en Rotterdam naar het Oost-Tsjechische Ostrava. Na een opstartfase in de lente is de trein in de herfst nog vaker gaan rijden: tot vier keer per week. ![]() Het koningskoppel van RFO, de 1830 en 1829, konden op de zonnige 28 oktober bij Zenderen worden vastgelegd met de Roemeense Touax Falns op weg naar Bad Bentheim. Omdat er in augustus, november en december geen foto's werden gemaakt maak ik een keuze uit de andere hoogtepunten van dit jaar om tot 12 foto's te komen. Bonus 1: Augustus Stichting Crew2454 doet het goed de laatste tijd. Na de opknapbeurt van de 2454 en motorpost 3029 is ook Plan U-stel 151 aan de collectie toegevoegd. Het diesel-drietje ontroest vaak de HSL-sporen en -aansluitingen maar werd in de zomer een aantal keer gebruikt voor een excursie. ![]() Op 10 juli 2021 werd voor VIEV een rit gereden naar onder andere Weert en Budel. De 151 kon tijdens een onverwacht zonnig moment bij de Boshoverheide worden vastgelegd. Bonus 2: November In de maand september staat de heide in bloei. Maar zie de prachtige paarse velden maar eens te combineren met een trein. In Assel op de Veluwe is dit mogelijk. ![]() De NS 1700'en zijn weer helemaal schoongemaakt tot vreugde van menig fotograaf. Op 5 september 2021 doorkruist de 1739 met IC 145 uit Berlijn de ingraving bij Assel op weg naar Amsterdam. Bonus 3: December Naar verluid stopt aan het einde van 2021 de containertrein van/naar Coevorden in zijn huidige vorm. Na ACTS, RRF en de Bentheimer Eisenbahn is het IRP/Train Charter Services die de trein in 2021 rijdt. Nadat de trein in het voorjaar bijna altijd uitviel, is sindsdien ook de beladingsgraad een issue. Gelukkig waren er genoeg mooie zonnige dagen in de tweede helft van 2021 dat de trein zowel reed én goed/acceptabel beladen was. ![]() Op 28 oktober kon het gewenste plaatje op het enkelsporige baanvak Ommen-Mariënberg worden gemaakt toen de 101001 met redelijk beladen trein op weg was naar Coevorden Een jaar terug dachten en hoopten we nog dat 2021 allemaal veel beter dan 2020 zou worden, maar vooralsnog lijkt het erop dat we nog wel even in deze shitshow blijven helaas. 2020 was zo gek nog niet. En dus moet je er toch maar het beste van maken! Langs deze weg wens ik iedereen fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar! | ||
DeaDLocK2K | maandag 27 december 2021 @ 14:24 | |
Prachtige plaatjes, Bjorn. En Fles ook! Mijn jaaroverzicht is een stuk korter, want ik heb echt maandenlang geen treinen gezien. Daarom heb, mede omdat het er toch een klein beetje mee te maken heeft, in de missende maanden een aantal foto's toegevoegd rondom het verbouwen van m'n modeltreinhobbykamer en het aanleggen van een technisch testrondje. ![]() In maart ging ik voor het eerst met de trein, vanwege een personeelsfeestje wat we online vanuit een café in Losser organiseerden. In Glanerbrug wordt ik opgehaald door een collega. Je kan station Gronau vanaf hier zien liggen. ![]() In juni ging ik een keer naar kantoor in Hengelo en daar trof ik het enthousiast verwijderde wachthokje alvast ingepakt. ![]() M'n hobbykamer is opgeleverd, zonwering hangt grotendeels en het tapijt is zojuist gelegd. Tafels bouwen nu dus. ![]() Dan komen de tafels erbij. ![]() In Zwolle ruimen ze nog wat losliggende pleurisbende mee na de verbouwing van de zomer. ![]() In oktober kan ik met treintjes rijden. ![]() Het eerste weekend van november ben ik ontsnapt naar München en heb ik een uitstapje gemaakt naar de Zugspitze. Met de grote kabelbaan omhoog en met de kleine kabelbaan en tandradbaan naar beneden. ![]() Als laatste heb ik dit voor mezelf als kerstcadeau aangeschaft. Volgend jaar ga ik er werk van maken om meer foto's te maken ![]() | ||
Treinhoer | dinsdag 28 december 2021 @ 16:18 | |
Fraaie foto's Fles. | ||
Treinhoer | dinsdag 28 december 2021 @ 16:25 | |
Altijd mooi om oude dieselmeuk te zien rijden in het Noorden. Mooie plaatjes weer. Klasse! | ||
Treinhoer | dinsdag 28 december 2021 @ 16:27 | |
Komend jaar ga ik via Enschede de grens over voor een avond bier drinken. Met de auto naar Enschede, trein pakken, avond doorzakken en de dag er na eind v/d middag - mits nuchter - weer terug naar Enschede. Leuk lijntje naar Gronau. | ||
Peterselieman | dinsdag 28 december 2021 @ 17:02 | |
De rode GTW wordt in het noorden echt een zeldzaamheid. Ben er in de afgelopen weken nog maar een paar tegen gekomen | ||
boriq | dinsdag 28 december 2021 @ 17:49 | |
Mooie foto's allemaal! Korte vraag; Als je dagen over hebt op een Interrail global pas kun je toch gewoon vanaf Gronau/Bad Bentheim nog korte tripjes in Duitsland maken? Ik wilde een interrail pas kopen voor een tripje rondom de Oostzee (via Kopenhagen naar Narvik en dan door naar Helsinki, vanaf daar is het verloop nog onzeker) en ik denk dat er nog wat dagen op de kaart over blijven. | ||
James1988 | dinsdag 28 december 2021 @ 17:55 | |
Ja, mits de vervoerders meedoen met Interrail. De complete lijst kun je hier vinden: https://www.interrail.eu/(...)pe/railway-companies | ||
James1988 | dinsdag 28 december 2021 @ 17:56 | |
Overigens heren, mooi overzichten! Leuk om al jullie foto's te zien en te zien dat jullie toch nog wat van dit rare jaar hebben te maken. Ik sla 'm over, ik heb dit jaar niet heel veel bijzonders meegemaakt op spoors gebied en dezelfde foto's van NS-treinen kennen jullie nu ook wel ![]() | ||
boriq | dinsdag 28 december 2021 @ 17:59 | |
Top, dat is goed nieuws, bedankt voor het snelle antwoord! | ||
DeaDLocK2K | dinsdag 28 december 2021 @ 23:26 | |
Een taxi in Zwolle nemen is er met het verplaatsen van het taxi-station niet leuker op geworden. 21 üüüro zoals ze dat hier zo mooi zeggen. Daar heb ik ook weleens ¤8,- voor betaald... | ||
Mr_Klaasje | woensdag 29 december 2021 @ 09:09 | |
Het rood is al een tijdje zo vaal dat je ook kunt zeggen dat er al langere tijd geen rode GTW's meer in het noorden zijn. | ||
Kentekenplaat | woensdag 29 december 2021 @ 21:30 | |
Ik heb er vanmiddag zeker drie gezien. | ||
spectrumanalyser | donderdag 30 december 2021 @ 10:52 | |
Mat'64 van Stichting Mat'64 doet vandaag een rondje Nederland.
| ||
derLudolf | donderdag 30 december 2021 @ 11:19 | |
Wat gebeurt er met de stichting/het treinstel? | ||
spectrumanalyser | donderdag 30 december 2021 @ 11:23 | |
Gaat over naar stichting CREW 2454 | ||
DeaDLocK2K | donderdag 30 december 2021 @ 11:53 | |
Hehehe, dat was mij ook al opgevallen ![]() | ||
dennistd | vrijdag 31 december 2021 @ 02:44 | |
Afgelopen jaar was erg wisselvallig. Niet elke maand ben ik er op uit geweest met mijn fotocamera, maar gelukkig is daar altijd nog wel een foto van een bus gemaakt met de telefoon ![]() De busfoto's staan in spoilers om geen ruzie te maken hier ![]() ![]() In januari werd er weer volop gesleept met ICNG. Nadat een dag eerder twee stellen gebracht werden gaat er hier weer eentje terug naar de fabriek.
![]() Voor de Spoorwegmuseum-tentoonstelling over eten in de trein waren drie restauratierijtuigen uit Duitsland naar Utrecht gekomen. In maart gingen ze weer terug, waarbij ze in Bad Bentheim versterking kregen van een vierde rijtuig voor de meegereisde mensen van het DB Museum.
![]() Een trein! In dit geval bij de Buckower Kleinbahn, die tijdens een weekje vakantie bij Berlijn met een bezoek vereerd werd. Leuk lijntje, leuk materieel, lekker rustig. Alleen het bijbehorende museum in de goederenloods was op z'n minst vol te noemen. En niet met mensen ![]() Begin juli ben ik meegegaan met de Railmuseumsafari, georganiseerd door de stichting Roestrijden. Met Plan U 151 op zaterdagochtend vertrokken uit Amersfoort om via Beekbergen, Simpelveld en 's-Gravenpolder-'s-Heer Abtskerke rond 21.30u in Goes te arriveren voor een overnachting. De volgende morgen vroeg weer vertrokken om via Roosendaal (in de Spoorijzer-loods), Medemblik en Utrecht Maliebaan terug naar Amersfoort te gaan. In één woord: geweldig :trein:
![]() September bracht de eerste stoomtreinfoto van het jaar. Tijdens Den Bosch onder Stoom werd een aantal keer gependeld tussen Den Bosch (duh!) en Nijmegen. Als laatste trein van de dag komt hier een 23'er van de VSM door station Nijmegen Goffert, waar de zon al diep gezonken is. ![]() De Connecting Europe Express deed in oktober Nederland aan. [station=Nieuw Amsterdam]Na[/station] foto's bij Salzbergen en net voor Oldenzaal haastte ik me om in Hengelo op tijd op het perron te staan om mee te rijden. In een Zwitsers panoramarijtuig door Twente reizen doe je immers niet elke dag. ![]() Begin november reisde ik een paar dagen naar Duitsland. Via Meiningen kwam ik in Stuttgart vanwaar op het nabijgelegen station Korntal de GES-stoomtrein naar Weissach vertrok. [station=Nieuw Amsterdam]Na[/station] o.a. ook het trammuseum bezocht de hebben ging de reis via Sinsheim (Technikmuseum) na zes dagen terug naar huis. Ik wens jullie nog prettige feestdagen (o.a. oudjaar, nieuwjaar en Driekoningen zijn snel aan de beurt) en een hopelijk zo gewoon mogelijk 2022. | ||
b2py | vrijdag 31 december 2021 @ 11:06 | |
Ik heb echt nul actieve herinnering en nul passieve herinnering aan hevige sneeuwval in februari, voel heer surrealistisch. | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 31 december 2021 @ 11:14 | |
Ik heb er één dag "last" van gehad. Het duurde die dag een dik uur om m'n normale retour naar de coffeeshop te maken, waar ik normaliter iets meer dan tien minuten voor nodig heb. | ||
b2py | vrijdag 31 december 2021 @ 11:18 | |
Ik weet het weer, we hebben de dag voor de sneeuwstorm de kat opgehaald. Vandaar dat ik het niet zo goed meer weet, we hadden andere dingen aan het hoofd :-P | ||
Duvel | vrijdag 31 december 2021 @ 22:14 | |
Na de sneeuw ging het goed vriezen en konden we hier in de nieuwbouwwijk voor het eerst schaatsen. | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 1 januari 2022 @ 10:51 | |
Gelukkig nieuwjaar treinenliefjes! En wat is die RailAway aflevering van Zwolle-Zutphen mooi zeg <3 <3 <3 | ||
Socios | zaterdag 1 januari 2022 @ 11:25 | |
Heel mooi die foto’s van Plan U. ![]() | ||
YourCaptor | zaterdag 1 januari 2022 @ 11:36 | |
Dank voor de reminder, net even terug gekeken. Erg fraai. ![]() | ||
b2py | zondag 2 januari 2022 @ 15:26 | |
Na aantal jaren VVD - D66 koppel op I&W wordt het nu VVD -CDA, benieuwd wat ze van plan zijn qua mobiliteit. | ||
Socios | zondag 2 januari 2022 @ 15:45 | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Infrastructuur We zetten in op een goede bereikbaarheid van het hele land. De transport- en logistiek sector is van economisch belang voor Nederland. Solide infrastructuur is nodig om naar je werk, familie of opleiding te gaan. Onze infrastructuur onderhouden we goed, is van hoge kwaliteit, klimaatadaptief en sluit naadloos op elkaar aan. Daarbij zijn veiligheid, oog voor nieuwe ontwikkelingen en duurzaamheid van belang. Blijvende investeringen in infrastructuur en bijbehorende knelpunten zijn essentieel. We trekken structureel ¤1,25 miljard uit voor het inlopen van achterstanden bij beheer en onderhoud van onze wegen, spoor, bruggen, viaducten en vaarwegen en voor het onderhoud en renoveren en vervangen ervan in de toekomst, ook met het oog op de verkeersveiligheid. Verkeersveiligheid blijft daarnaast een speerpunt in ons beleid. Samen met de gemeenten wordt bezien waar binnen de bebouwde kom de maximumsnelheid zinvol verlaagd kan worden naar 30 km/uur. De snelheid op andere wegen blijft ongewijzigd. We bezien in overleg met de regio of een door de regio voorgestelde alternatieve invulling van de A27/Amelisweerd binnen de bestaande bak de bereikbaarheidsproblematiek op gelijkwaardige wijze oplost. Ontsluiting via (hoogwaardig) OV en auto van nieuwe woongebieden in de regio (m.n. Rijnenburg) is daar onderdeel van. Als dit het geval is, wordt het voorstel van de regio overgenomen. Zo niet, dan wordt het lopende besluitvormingsproces voortgezet. We reserveren middelen om op termijn met medefinanciering vanuit de regio en uit Europese fondsen de Lelylijn te kunnen aanleggen. De komende periode werken we uit hoe de Lelylijn, in het kader van het Deltaplan voor het Noorden, kan bijdragen aan versterking van de economie van het Noorden, de ontsluiting van nieuw te ontwikkelen woningbouwgebieden en betere internationale treinverbindingen met het noorden van Duitsland. We investeren in de uitbreiding en verbetering van de infrastructuur voor openbaar vervoer (OV), fiets, auto en water, omdat we goede en snellere verbindingen willen tussen stad en regio. We focussen hierbij op de grootste knelpunten uit de Integrale Mobiliteitsanalyse 2021, verbindingen in de (economische) regio’s en N-wegen. 15 Ook de nieuwe woningen in de 14 verstedelijkingsgebieden en daarbuiten worden goed ontsloten en bereikbaar per OV, fiets en auto. Daarvoor wordt voor de komende 10 jaar in totaal ¤7,5 mrd toegevoegd aan het Mobiliteitsfonds. We zetten in op betere internationale (nacht) treinverbindingen die aansluiten op HSLknooppunten over de grens, zodat Nederland duurzaam verbonden is. We betrekken Europese fondsen bij onze investeringen om betere grensoverschrijdende verbindingen te creëren. We stimuleren het verplaatsen van goederenvervoer van de weg naar spoor en water. We ontwikkelen ‘hubs’ waar reizigers eenvoudig kunnen overstappen naar een (deel)auto, (deel)fiets, trein of metro via multimodaal reisadvies op maat. Ook zetten we in op het sociaal veiliger maken en het toegankelijker maken voor mensen met een beperking van het openbaar vervoer. We investeren in fietsenstallingen bij OV-knooppunten en fietssnelwegen. Om reizen naar werk betaalbaar te houden, verhoogt het kabinet de onbelaste reiskostenvergoeding. We zetten in op goede verbindingen voor de binnenvaart door bediening van sluizen, bruggen en wegverkeer beter op elkaar af te stemmen en te zorgen voor goede ligplaatsen. Door de aanwezigheid van de luchthaven Schiphol is Nederland via de lucht uitstekend verbonden met de rest van de wereld. Schiphol zorgt direct en indirect ook voor veel werkgelegenheid. Mede door Schiphol is Nederland een interessante vestigingsplaats voor internationaal opererende bedrijven. Die sterke hub functie willen we behouden. Tegelijkertijd moet er aandacht zijn voor het verminderen van de negatieve effecten van luchtvaart op mens, milieu en natuur. Er spelen rond de luchthaven diverse uitdagingen op het gebied van stikstof, (ultra)fijnstof, geluidsoverlast, leefomgevingskwaliteit, veiligheid en woningbouw. Dit vraagt om een integrale oplossing die zekerheid en perspectief biedt voor zowel de hub functie van Schiphol als de omgeving van de luchthaven. Het kabinet zal hierover in 2022 besluiten en hierbij de opening van vliegveld Lelystad betrekken en hierbij ook de laagvlieg routes in ogenschouw nemen. Ook de luchtvaart moet een bijdrage leveren aan het terugdringen van de CO2-emissies. We ontmoedigen het vliegen over korte afstanden, hetgeen leidt tot een daling van de CO2-emissies naast de emissiereducties die voortkomen uit het ‘Fit For 55’-beleidspakket. Europese afspraken over het rechtvaardig belasten van de luchtvaart worden actief ondersteund. Het gelijke speelveld binnen de EU en van de EU ten opzichte van derde landen staat hierbij centraal. We willen dat in Europa vervoer per trein zo snel mogelijk, zowel qua tijd als qua kosten, een goed alternatief wordt voor vliegen. Op nationaal niveau verplichten we tot het bijmengen van bio-kerosine en stimuleren we de productie van synthetische kerosine" ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
DeaDLocK2K | zondag 2 januari 2022 @ 16:34 | |
Een partij van asfalt en beton en een van ooit zandpaden maar tegenwoordig alleen nog wat remsporen met hun anderhalve zetel in de peiling. | ||
Duvel | zondag 2 januari 2022 @ 17:11 | |
"Harbers is 52 jaar oud en komt uit Rotterdam. Volgens de website van de VVD zijn zijn expertises 'energie en klimaat, treinen en het Songfestival'." | ||
DeaDLocK2K | zondag 2 januari 2022 @ 17:38 | |
Klinkt alsof hij meer van een mantrain houdt. | ||
Kentekenplaat | zondag 2 januari 2022 @ 20:42 | |
Ik zie iets staan bij de Lelylijn: internationale spoorverbinding via het Noorden met Duitsland. Als je dat in de komende periode wilt uitvoeren had je dat die Duitsers al in 1865 moeten laten weten. Die zijn zo traag met hun infrastructurele projecten, zowel op plan- als uitvoeringsniveau. | ||
Duvel | zondag 2 januari 2022 @ 21:01 | |
Hij is getrouwd met een man, het zou kunnen. | ||
derLudolf | maandag 3 januari 2022 @ 18:34 | |
Volgens mij is het emplacement van Nieuw-Amsterdam een aantal jaren terug nog helemaal over de kop gegaan, wat is dan eigenlijk het nut nog van zo'n kort opstelspoor? | ||
boriq | maandag 3 januari 2022 @ 20:30 | |
Misschien om een loc om kunnen laten lopen als Coevorden vol staat/er problemen zijn? De lijn naar de NAM is al langer buiten dienst vziw | ||
DeaDLocK2K | maandag 3 januari 2022 @ 21:32 | |
Ik hou echt oneindig van cabrides. Ik wil ooit nog eens een OpenStreetMaps in elkaar zetten met alle beschikbare cab rides per route. De lijst met beschikbare video's groeit gestaag. | ||
derLudolf | maandag 3 januari 2022 @ 22:59 | |
Hebben jullie de Sauschwänzlebahn al eens gedaan? Ik kijk nu RailAway terug, mooi lijntje ![]() | ||
DeaDLocK2K | dinsdag 4 januari 2022 @ 20:07 | |
Niet zo mooi als aflevering 4. | ||
derLudolf | dinsdag 4 januari 2022 @ 20:16 | |
Dat was Zwolle-Zutphen? | ||
DeaDLocK2K | dinsdag 4 januari 2022 @ 20:20 | |
Klopt. | ||
James1988 | dinsdag 4 januari 2022 @ 23:21 | |
Dan heb ik hier een paar Britse kanalen die je misschien wel leuk vindt ![]() emmo999, maakt cabrides in en ten zuiden van Londen Don Coffey, cabrides uit eigenlijk alle hoeken van Groot-Brittannië skraggie heeft een aantal cabrides langs de West Coast Main Line (London - Birmingham) Ben Elias, wederom uit verschillende delen van het VK LNER "Real Time Cab Rides", cabineritten gemaakt door LNER zelf (verschillende routes langs de oostkust) | ||
b2py | dinsdag 4 januari 2022 @ 23:29 | |
Er is een Zwitser die je in 4K door de bergen en sneeuw laat rijden, adembenemend. Dit soort grappen: | ||
DeaDLocK2K | dinsdag 4 januari 2022 @ 23:41 | |
Hah, een paar nieuwe en wat oude bekenden. Thanks! | ||
Ireyon | woensdag 5 januari 2022 @ 08:06 | |
Zo'n goeie 10 jaar geleden al wel, maar ik herinner het me niet als bijzonder interessant traject eigenlijk. Leuk voor de stoomtrein, maar voor het uitzicht zijn Offenburg - Donaueschingen - Freiburg en de aftakking Titisee - Seebrugg toch wel de betere trajecten daar in die buurt. | ||
Dr_Flash | woensdag 5 januari 2022 @ 12:50 | |
Heb gisteren even dat hele nieuwe seizoen van Rail Away teruggekeken. Leuk! Benieuwd naar de volgende aflevering ![]() | ||
derLudolf | woensdag 5 januari 2022 @ 14:55 | |
Gisteren ook alweer wat overuren te pakken. Nog uren van vorig jaar staan, ik denk dat ik me in het voorjaar wel een week vrij kan veroorloven. Ik wil sowieso nog eens naar Wenen, misschien dat ik wat langer in die regionen (Zuid Duitsland vind ik in de buurt ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 5 januari 2022 @ 19:01 | |
derLudolf | woensdag 5 januari 2022 @ 19:17 | |
BR103 ![]() | ||
b2py | woensdag 5 januari 2022 @ 22:56 | |
Las dat dit jaar/volgend jaar de BR 101 zijn laatste meters maakt, man man wat een ellende. | ||
Peterselieman | woensdag 5 januari 2022 @ 23:06 | |
Wat is loos met die locs? Zo makkelijk vervang je die dingen niet omdat het een serie van meer dan 100 locs is. | ||
b2py | woensdag 5 januari 2022 @ 23:12 | |
Wikipedia is wat aardiger, vanaf 2023 weg bij DB Fernverkehr, mogelijk naar DB Cargo gaat niet meer door. Door de levering van ICE stellen zijn de locomotieven nu 'over', of eigenlijk boventallig. De eerste 2 zijn inmiddels ook over naar de sloper | ||
derLudolf | woensdag 5 januari 2022 @ 23:19 | |
Huh, is alles dan al vervangen door IC2 en ICE4? Voor EC's en de Berlin-Warsawa Express bijvoorbeeld. Qua snelheid zijn de BR102 en BR182 snelheid geschikt, maar ja die zijn van DB regio. | ||
b2py | woensdag 5 januari 2022 @ 23:22 | |
Je hebt het woord vanaf waarschijnlijk niet goed gelezen | ||
derLudolf | woensdag 5 januari 2022 @ 23:32 | |
Ik was wat traag met typen. Hoog tijd om ook maar eens wat EC's te pakken nu het nog kan. | ||
Dr_Flash | donderdag 6 januari 2022 @ 09:09 | |
Themarondje Lokbespanntes plannen ![]() ![]() | ||
boriq | donderdag 6 januari 2022 @ 09:44 | |
Ik las op Drehscheibe dat in NRW op RE11 (Essen - Kassel) en de RB40 (Essen - Hagen) er vanwege de val van Abellio ook tijdelijk Lokbespannte Zugen komen te rijden, dus die kun je dan gelijk meenemen in het rondje ![]() | ||
Eix | donderdag 6 januari 2022 @ 10:01 | |
Toevallig ook bekend wat voor spul ze gaan rijden? Een set N-wagen uit de mottenballenvloot lijkt me wel mooi. ![]() | ||
boriq | donderdag 6 januari 2022 @ 10:34 | |
volgens DSO gaat op de RB40 TRI rijden en op de RE11 Centralbahn Centralbahn meldt op facebook dat men met BR111 en Dosto's op RE11 gaat rijden: facebook , echter zegt TRI dat het Bomz 236 & BDcm's worden: TRI - maar zien wat het wordt TRI meldt daarnaast dat op RB40 inderdaad N-wagens gaan rijden: TRI | ||
DeaDLocK2K | donderdag 6 januari 2022 @ 10:50 | |
Ben benieuwd wat hier het antwoord op gaat zijn:![]() Heeft iemand hier een voorschot? | ||
Maegrim | donderdag 6 januari 2022 @ 12:06 | |
hihi penris | ||
DeaDLocK2K | donderdag 6 januari 2022 @ 12:38 | |
Das Penis met een R jawohl! | ||
derLudolf | donderdag 6 januari 2022 @ 12:40 | |
Ik overweeg haast een rondje. Nog meer liefhebbers? ![]() | ||
Salatrel | donderdag 6 januari 2022 @ 12:52 | |
Ruik je ook net zo lekker als Pernis? | ||
DeaDLocK2K | donderdag 6 januari 2022 @ 13:01 | |
Ik ben niet gewend om m'n bende overal om me heen te lozen en ik ruim m'n troep altijd op. Hoop van niet dus. | ||
Tochjo | donderdag 6 januari 2022 @ 13:29 | |
Ik zie twee redenen: andere tariefperiode en een reis met meerdere vervoerders. Omdat in je schermafbeelding zowel reizen van NS als van Arriva te zien zijn, heb je NS Flex. Bij NS Flex geldt, anders dan bij reizen op saldo, dat bij een overstap op een andere vervoerder voor de reis met de tweede vervoerder altijd hetzelfde kortingstarief geldt als het tarief dat gold voor de reis bij de eerste vervoerder, zelfs bij een wisseling van tariefperiode. Oftewel: je bent in de spitsuren ingecheckt bij NS in Zwolle, dus voor de reis van Zutphen naar Lichtenvoorde-Groenlo betaalde je ook vol tarief. Maar ook als beide reizen geheel in de daluren waren geweest, waren de bedragen niet hetzelfde geweest. Dat komt door de vrij complexe manier waarop de ritprijs wordt bepaald bij een reis met meerdere vervoerders. Kort gezegd betaal je op de heenreis eerst gewoon een reis van 47 tariefeenheden aan NS, maar daarna betaal je niet gewoon een reis van 35 keer het kilometertarief aan Arriva. Aan Arriva betaal je het verschil van wat een reis van 82 tariefeenheden bij Arriva zou kosten (de hele reis) min wat een reis van 47 tariefeenheden bij Arriva zou kosten. Als Arriva inderdaad geen degressief tariefsysteem zou hebben, dan zou dat laatste natuurlijk wel hetzelfde zijn als gewoon een reis van 35 tariefeenheden. Maar in werkelijkheid is het systeem wel degressief; er gelden kortingspercentages op het kilometertarief bij reizen van meer dan 40 kilometer, en dat percentage stijgt in stappen naarmate de reis nog langer wordt. Daarom is het bedrag dat je nog aan Arriva moet betalen lager dan wanneer je gewoon een reis van 35 tariefeenheden met Arriva zou maken, en dus ook lager dan wat je aan Arriva betaalt voor de terugreis. Ik heb het in 2015 eens uitgewerkt voor de reis Doetinchem-Heerenveen, mocht je meer details willen. De tarieven zullen wat gestegen zijn en het is natuurlijk een ander traject, maar in grote lijnen werkt het nog altijd zo. | ||
DeaDLocK2K | donderdag 6 januari 2022 @ 13:37 | |
Okay. Het lijkt me duidelijk dat de overheid hier een taak heeft direct in te grijpen en een einde te maken aan dit soort fucking nonsens. | ||
Duvel | donderdag 6 januari 2022 @ 14:49 | |
Overigens bla bla bla verwoest bla bla bla. | ||
Duvel | donderdag 6 januari 2022 @ 14:51 | |
De saaiste e-loc ooit. Opgerot staat netjes. | ||
Mr_Klaasje | donderdag 6 januari 2022 @ 15:12 | |
Is de 146 niet nog saaier? | ||
James1988 | donderdag 6 januari 2022 @ 15:42 | |
Dat komt n.m.m. ook wel door de kleurstelling. Een vierkante rode doos is niet zo heel spannend. Met wat meer kleur erop wordt een 146 al wat leuker ![]() ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 6 januari 2022 @ 18:33 | |
Eigenlijk wel | ||
derLudolf | donderdag 6 januari 2022 @ 18:35 | |
Mwoah die kleurstelling maakt hem ook niet zo spannend, dan vind ik de reclame bestickering op een BR101 dikwijls mooier. DB heeft niet alleen BR146, maar ook BR145, BR185 en BR186 die feitelijk allemaal hetzelfde zijn. Ook in andere landen vind je ze, een BR101 niet. Vind de lijnen van een BR101 net iets mooier en de Vmax van 200km/u is ook interessanter. Ach ja, echt unieke dingen kunnen/mogen niet meer gemaakt worden tegenwoordig. Niet alleen bij treinen, veel auto's hebben dezelfde onderdelen, onderstellen en motoren zijn hetzelfde. ![]() De BR102 is wat dat betreft wel een fijne uitzondering. | ||
Dr_Flash | donderdag 6 januari 2022 @ 19:05 | |
Dit ziet eruit als een Ford Escort met twee spatborden, een deur en een motorkap van de sloop. | ||
Dr_Flash | donderdag 6 januari 2022 @ 19:08 | |
Op zich wel, in een weekend. En geen idee hoe veel last we van cojonamaatregelen hebben, ik kom mijn zolderkamer al 2 jaar niet meer uit ![]() | ||
derLudolf | donderdag 6 januari 2022 @ 19:23 | |
Uiteraard in een weekend, ik zal later vanavond eens gaan puzzelen. | ||
dennistd | donderdag 6 januari 2022 @ 19:39 | |
Reken sowieso op FFP2-maskerplicht. Mogelijke data waarop ik kan: zondag 16 januari zondag 23 januari zaterdag 29 januari zaterdag 12 februari zondag 13 februari zondag 20 februari zaterdag 26 februari zondag 27 februari | ||
Dr_Flash | donderdag 6 januari 2022 @ 19:44 | |
Oh nou, daar gaan we al ![]() | ||
derLudolf | donderdag 6 januari 2022 @ 19:56 | |
Ok zou niet weten wanneer ik iets anders heb gedragen ![]() | ||
dennistd | donderdag 6 januari 2022 @ 20:05 | |
Tja, in Duitsland willen ze wel mondkapjes die goed hun werk doen. In Nederland mag je nog steeds met je zelfgebreide kapje rondlopen... ![]() | ||
Goverman | donderdag 6 januari 2022 @ 20:17 | |
Als het uitkomt in het weekend (iets met co-ouderschap) dan heb ik ook wel belangstelling. | ||
Dr_Flash | donderdag 6 januari 2022 @ 20:31 | |
Zal eens kijken waar je die fuckshit kunt kopen | ||
Mr_Klaasje | donderdag 6 januari 2022 @ 20:36 | |
Behalve dat het dus wel echt niet gek veel beter werkt maar ondertussen wel voor hoofdpijn e.d. kan zorgen. | ||
Dr_Flash | donderdag 6 januari 2022 @ 20:41 | |
Misschien handig als iemand een pakje heeft liggen dat we er dan allemaal 1 of 2 van die persoon kopen ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 6 januari 2022 @ 20:43 | |
Ja ik ben ook niet overtuigd van zinvolliteit en zo, maar Befehl ist Befehl. Dusjah dan moeten we van die dingen hebben. | ||
dennistd | donderdag 6 januari 2022 @ 20:47 | |
Ik heb er nog wel een flink aantal liggen, heb er voor de zomer 100 gekocht ![]() | ||
derLudolf | donderdag 6 januari 2022 @ 20:50 | |
Dat is dus wel zo... https://www.ndr.de/ratgeber/verbraucher/FFP2,ffpzweimaske108.html Waarom Duits? Nou dit artikel herinnerde ik me ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 6 januari 2022 @ 20:58 | |
begin een handeltje ![]() | ||
DeaDLocK2K | donderdag 6 januari 2022 @ 21:07 | |
Je hebt gelijk voor wat betreft al die prutzooi die verkocht wordt, maar afhankelijk van de toepassing kan de keuze voor een chirurgisch mondmasker net zo goed verantwoord worden. Ik draag ze nooit langer dan één dag en wissel bij langer dan 4 uur ook van kapje. Het probleem met FFP2 is vooral dat het ding vanwege m'n bril relatief snel naar beneden zakt en dan op een dusdanige manier over m'n gezicht valt dat ik moeite heb met ademenhalen en dat ik de boel weer omhoog moet zetten. Daar ben je echt aan de lopende band mee bezig. | ||
Dr_Flash | donderdag 6 januari 2022 @ 21:09 | |
Van elke vorm van kapje beslaat mijn bril gewoon volledig en het enige wat je daar tegen kunt doen is wachten tot de bril voldoende opgewarmd is. | ||
Eix | donderdag 6 januari 2022 @ 21:14 | |
Mijn beeld is dat een medisch mondmasker ook oké is, in ieder geval in NRW. Het is blijkbaar afhankelijk van het beleid van de deelstaat. Alleen zelfgemaakte of katoenenmaskers mogen niet. Tijd geleden bij een reisje naar Aken om die reden heel mooi op de grens maar van masker gewisseld. ![]() Voor 0,69/stuk bij de Rewe. Moet je wel eerst naar Duitsland. ![]() Maar ik kwam ze vandaag ook al tegen bij de Jumbo. Het lijkt me leuk om mee te gaan, hoewel mijn agenda nogal complex is vanwege weekenden die ik moet vrij houden voor werk. Dus prik maar een datum en als het me schikt dan meld ik me wel. ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 6 januari 2022 @ 21:16 | |
Ik koop deze wel ![]() ![]() | ||
Duvel | donderdag 6 januari 2022 @ 21:23 | |
Nee, die heeft de ronding hoger op de kop zitten waardoor ie een minder uitgestreken smoelwerk heeft. Ook heeft ie geen zijschorten waardoor je de draaistellen beter ziet. Draagt allemaal bij aan een beter uiterlijk dan de ![]() ![]() | ||
James1988 | donderdag 6 januari 2022 @ 21:27 | |
Welk type mondkapje je in Duitsland nodig hebt hangt van de deelstaat af, en wil ook nog wel eens wisselen. In NRW moet je een FFP2-mondmasker of een medisch mondmasker dragen, zie hier: https://www.mobil.nrw/corona.html Op perrons is het alleen verplicht als je niet genoeg afstand kunt houden. | ||
BLS | donderdag 6 januari 2022 @ 22:22 | |
Daar is in ieder geval beter over nagedacht dan hier, met onze one-size-fits-all-fopregeltjes, die eigenlijk op geen enkele situatie écht goed toepasbaar zijn. Ja hoor dat lapje stof over je gezicht houdt prima alle virussen tegen, maar draag 'm voor extra veiligheid ook buiten op het perron want je wil je medereizigers die 10 meter verderop staan toch niet besmetten zeker? | ||
BLS | donderdag 6 januari 2022 @ 22:26 | |
Vanaf 2023 worden ze op grotere schaal uitgefaseerd, maar een aantal zal nog minstens nodig zijn tot dat de nieuwe ICE L (Talgo) instroomt. In Bad Bentheim zul je ze ook na volgend jaar nog wel tegenkomen denk ik. | ||
b2py | donderdag 6 januari 2022 @ 22:31 | |
Verkeerde topic | ||
Dr_Flash | vrijdag 7 januari 2022 @ 08:38 | |
Nee. | ||
Mr_Klaasje | vrijdag 7 januari 2022 @ 09:53 | |
Als het niet al te veel tegenzit in Bentheim vanaf dienstregeling 2024 vook niet meer. | ||
Dr_Flash | vrijdag 7 januari 2022 @ 10:49 | |
Ja die verhalen horen we al een jaar of 10. Zal nog wel even duren lijkt me ![]() | ||
WcPot | vrijdag 7 januari 2022 @ 16:33 | |
Was een Talgo niet te zwaar in Nederland met maar 1 asje per draaistel? | ||
MTL | vrijdag 7 januari 2022 @ 16:42 | |
Zolang ze de aslast beneden de 20t (dacht ik) houden mag dat niet zoveel problemen geven. Daarboven gaan snelheidsbeperkingen gelden. Maar ik ben benieuwd. Ik begreep dat ze in 2024 echt zouden moeten gaan rijden, maar dan mogen ze wel opschieten met testen en toelaten (hoewel het zeker niet onmogelijk is als ze dit jaar ergens beginnen). | ||
Mr_Klaasje | vrijdag 7 januari 2022 @ 16:53 | |
De uitdaging is dat die 20 ton inclusief belading is. Dus een stukje spits meepakken in Nederland geïntegreerd in de normale ic-dienst wordt best spannend. | ||
b2py | vrijdag 7 januari 2022 @ 18:03 | |
Spannend voor de norm ja, hoeveel correcties en marges zitten in die norm ingebakken? Ik geloof er niets van dat bij de reinste overschrijding de baan plots onder onze voeten vandaan zakt. | ||
Duvel | vrijdag 7 januari 2022 @ 19:55 | |
Dat is ook niet doel van die norm. | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 7 januari 2022 @ 20:19 | |
Wat wel eigenlijk? | ||
Dr_Flash | vrijdag 7 januari 2022 @ 20:57 | |
Boetes en dwangsommen uit kunnen delen. | ||
derLudolf | zaterdag 8 januari 2022 @ 00:57 | |
Wat vinden we hier van?![]()
| ||
derLudolf | zaterdag 8 januari 2022 @ 01:02 | |
Volgens mij is het erg lastig om de RE11 helemaal van/naar Kassel te pakken. Zeker omdat er vanuit Kassel een gat in de dienstregeling zit. Om 13:03 en om 17:03 vertrekken ze. Om 13:03 aankomen lukt op een paar minuten na niet, die trein pakken we in Warburg op. 17:03 vertrekken voor een rit van 2:42 uur is te lang lijkt me. | ||
dennistd | zaterdag 8 januari 2022 @ 04:42 | |
Naar Kassel is het NRW-ticket ook helemaal niet geldig, die geldt maar tot Warburg ![]() | ||
dennistd | zaterdag 8 januari 2022 @ 04:43 | |
Ik ben zelf ook nog even aan het puzzelen geweest, en aangezien de vele varianten wat onoverzichtelijk werden hier een handig stroomschema. Sommige stations komen vaker voor, aangezien de tijd dat je er bent verschilt.![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 8 januari 2022 @ 10:22 | |
Nja, leuk idee, maar voorlopig niet wat mij betreft. Ik wil minstens op het perron geen mondkapje meer op hoeven, en als het om 5 uur donker is heb ik ook niet zo veel zin om pas om 7 uur in Venlo te staan of zo. Wie weet over een paar maanden ![]() | ||
derLudolf | zaterdag 8 januari 2022 @ 10:37 | |
Die TRI Train Rental GmbH (TRI) hat den Auftrag erhalten, ab 17.01.2022 für die SPNV-Aufgabenträger NWL (Nahverkehr Westfalen-Lippe), VRR (Verkehrsverbund Rhein-Ruhr) und Nordhessischer Verkehrsverbund (NVV) den Interimsverkehr auf der Linie RE 11 zwischen Essen Hbf und Kassel-Wilhelmshöhe zusammen mit der Centralbahn (CBB) zu betreiben. Dieser wird erforderlich, bis die neuen Betreiber den bisherigen Abellio-Verkehr vollständig übernehmen können, voraussichtlich ab 01.03.2022. Goed, nu snel de booster halen ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 8 januari 2022 @ 10:40 | |
Oh er is nog haast bij ook ![]() | ||
derLudolf | zaterdag 8 januari 2022 @ 11:20 | |
We zullen een foto van je meenemen en in koekstad even zwaaien op de terugweg. | ||
BLS | zaterdag 8 januari 2022 @ 17:12 | |
Ik geloof het direct als jij het zegt ![]() | ||
derLudolf | zaterdag 8 januari 2022 @ 18:19 | |
Ik kan eigenlijk ook allemaal wel. Als we een maandje wachten dan is het wat langer licht. De laatste week dat dat spul rijdt is het allicht extra druk met treinfappers, dan zou je op 12, 13 of 20 februari uitkomen. 12 februari zou mijn voorkeur hebben ![]() | ||
dennistd | zaterdag 8 januari 2022 @ 18:34 | |
Qua drukte gaat mijn voorkeur eigenlijk uit naar een zondag. Heb je een stuk minder shoppers in de trein (zeker van/naar NL). Ik verwacht dat de winkels hier nog wel even dicht blijven. | ||
derLudolf | zaterdag 8 januari 2022 @ 19:52 | |
Ik was bezig met het typen van " ik zou niet verwachten dat er zoveel shoppers in de trein zitten" Maar toen dacht ik aan Antwerpen ![]() | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 8 januari 2022 @ 20:49 | |
Sorry ik zit op zondag minstens twee keer in de kerk. Dat je überhaupt durft te overwegen om iets anders te gaan doen is mij een gruwel. | ||
derLudolf | zaterdag 8 januari 2022 @ 20:54 | |
Ik ben één keer naar de kerk geweest. Ik geloofde direct alles en hoefde derhalve nooit terug te komen ![]() | ||
boriq | zaterdag 8 januari 2022 @ 22:50 | |
Ik zat te denken aan een rondje Niedersachsen (Oldenzaal - Norddeich - Esens - Oldenburg - Osnabrück - Oldenzaal) volgende week zaterdag, maar als ik zie hoe de RB61 (Bielefeld-Hengelo) het weer doet qua uitval, ben ik bang dat ik het land niet uitkom en ook niet weer in kom 's avonds ![]() | ||
Duvel | zondag 9 januari 2022 @ 11:11 | |
En zo hoort het. | ||
Peterselieman | zondag 9 januari 2022 @ 12:14 | |
https://www.oogtv.nl/2022(...)s-kort-aan-de-draad/ Moet er alleen wel waslijn zijn om de panto omhoog te kunnen doen. Maar goed, ik begrijp uit het stuk dat de Wink nu ook toegelaten is om de panto te mogen gebruiken. Ik weet wel dat er uitvoerig mee getest was, maar dat de Wink nog niet in passagiersdienst met de panto omhoog mocht rijden. (niet dat je er nu veel aan hebt overigens) | ||
DeaDLocK2K | zondag 9 januari 2022 @ 12:39 | |
Ze zijn vorige week ff naar de werkplaats geweest en toen is er zo'n ding opgezet staat er in het artikel eigenlijk. | ||
Peterselieman | zondag 9 januari 2022 @ 13:40 | |
tsja, ding zat er natuurlijk al op, alleen lag plat op het dak | ||
Peterselieman | zondag 9 januari 2022 @ 20:15 | |
https://www.ns.nl/reisinf(...)nen-in-de-spits.html | ||
b2py | zondag 9 januari 2022 @ 21:15 | |
‘We krijgen hem nog omhoog!’ | ||
Duvel | zondag 9 januari 2022 @ 21:37 | |
Je kunt overbrengingen onder de draad nu in principe elektrisch doen, ik neem aan dat ze de stroomafnemer niet alleen statisch gebruiken. | ||
Dr_Flash | maandag 10 januari 2022 @ 12:32 | |
Lalalala | ||
DeaDLocK2K | maandag 10 januari 2022 @ 13:01 | |
Bij de klassieke elektrische locomotieven ging dat met perslucht, en dat wilde na stilstand nog weleens tergend traag gaan. | ||
DeaDLocK2K | maandag 10 januari 2022 @ 13:09 | |
Kinderen hoedt u, weest toch bevreesd: vader is weer naar de kerk geweest | ||
b2py | maandag 10 januari 2022 @ 13:11 | |
Had er meer van verwacht Meer zoiets [ Bericht 20% gewijzigd door b2py op 10-01-2022 17:14:18 ] | ||
Duvel | dinsdag 11 januari 2022 @ 09:38 | |
Met een voetpomp. | ||
DeaDLocK2K | dinsdag 11 januari 2022 @ 10:17 | |
Een van de originele ACTS-machinisten heeft een dik decennium geleden geloof ik een prachtig artikel dat in twee of drie delen in RM gepubliceerd is geschreven. Daar wordt het opbouwen besproken van een 1200 en het niet hoeven gebruiken van de voetpomp (want bijna altijd nog wel wat lucht aanwezig) aangestipt ![]() Das dan jammer eah, ik heb boven 20 jaargangen liggen, bijna compleet, maar in welke nummers dat dan weer staat ![]() | ||
weps | dinsdag 11 januari 2022 @ 10:40 | |
Ook bij de modernste loccen (BR186/BR188/BR189/BR193) gaat het nog met lucht en kan een beugel langzaam omhoog komen als er lucht bij gepompt moet worden. Is een zeldzaamheid maar weldegelijk mogelijk. | ||
Duvel | dinsdag 11 januari 2022 @ 15:09 | |
Het gaat er meer over wat je doet als de lucht weg is. Alle stroomafnemers werken op lucht. Moderne locs hebben vaak een hulpcompressor die op batterijspanning werkt, dan hoef je niet meer te pompen als je hoofdreservoir leeg is. https://de.wikipedia.org/wiki/Hilfsluftpresser | ||
Duvel | dinsdag 11 januari 2022 @ 15:12 | |
https://www.martijnhaman.nl/Railmagazine/railmagazine.htm Succes. ![]() Ik heb hier alles nog liggen vanaf ca. 1993/1994. | ||
derLudolf | dinsdag 11 januari 2022 @ 15:18 | |
Ligt aan je ventielen, normally-close of normally-open. | ||
DeaDLocK2K | dinsdag 11 januari 2022 @ 16:30 | |
Dat klopt niet. De eerste eenbenige schaarpantografen werden opgelaten meer trekveren. Voor het neerhalen werd er dan wél weer perslucht gebruikt. Dit geeft echter minder controle bij hogere snelheden en is daarom weer teruggegaan naar volledig pneumatisch, maar dan inderdaad met hulpcompressor. | ||
Kentekenplaat | dinsdag 11 januari 2022 @ 19:50 | |
Tussen het Hoofdstation en Europapark hangt waslijn. | ||
Pino112 | woensdag 12 januari 2022 @ 12:47 | |
Noord Nederland heeft een probleem. | ||
b2py | woensdag 12 januari 2022 @ 14:41 | |
Ik stel voor dat we een tweede VL post aanleggen in Drachten zodat het treinverkeer een vanaf elders kan worden aangestuurd. | ||
derLudolf | woensdag 12 januari 2022 @ 15:54 | |
Die komt er niet. Het is de laatste weken toch wel duidelijk geworden dat het noorden niet boeit? Extra gas uit de grond, slechts voor 20% van de mensen een tegemoetkoming, Kinder-Hartchirurgie kan weg. Groene stroom? Pleur maar vol met subsidiemolens en zonneakkers... ![]() | ||
Duvel | donderdag 13 januari 2022 @ 12:02 | |
We gaan wel een spoorlijn extra naar het noorden bouwen, zodat al die mensen uit de Randstad die in het noorden zijn gaan wonen (huizenprijzen +25%) een paar keer week naar hun werk kunnen (leve het hybride werken). | ||
derLudolf | donderdag 13 januari 2022 @ 13:10 | |
Die gaan maar in hun gesubsidieerde Tesla of hun bakfiets ![]() | ||
heywoodu | donderdag 13 januari 2022 @ 13:44 | |
Kan iemand mij helpen? Ik zoek een treinverbinding van vliegveld Zürich naar Zweisimmen, morgen vanaf grofweg 12:00 uur. Op de website van de SBB krijg ik dan een optie met vertrek om 12:08 naar Bern, met vervolgens alleen daar een overstap, gelijk op een trein naar Zweisimmen.![]() In de app van de SBB krijg ik die optie echter niet te zien, en zie ik zelfs überhaupt geen optie met maar één overstap. Bijna alle opties die ik daar zie hebben een overstap in Bern en daarna een overstap in Spiez, om dan vanuit Spiez (dus met de derde trein van de reis) een rechtstreekse trein naar Zweisimmen te pakken. Allemaal niet zo dramatisch, want zo te zien is het allemaal prima te doen verder (Zürich Flughafen - Zweisimmen dus), maar ik vraag me af waarom ik die optie met alleen overstappen in Bern (die wel via Spiez gaat) in de app niet zie. | ||
DeaDLocK2K | donderdag 13 januari 2022 @ 14:09 | |
Omdat apps computersoftware zijn en computersoftware bugs bevatten. De vraag "waarom toont de website deze wel" is net zo valide en het kan ook zijn dat daar de verbinding abusievelijk getoond wordt. Ik zou het op de trein aan de Schaffner vragen trouwens, die weten nog weleens wat. | ||
heywoodu | donderdag 13 januari 2022 @ 14:19 | |
Ja ok, dat zou kunnen natuurlijk. Maar goed, aangezien het in elk geval allemaal dezelfde richting is lijkt het me het verstandigst om op Zürich Flughafen gewoon richting Bern te gaan (sowieso rechtstreeks) en daar een trein richting Spiez te pakken (al dan niet gelijk doorgaand naar Zweisimmen, dat valt te vragen). Komt wel goed als de treinen gewoon rijden ![]() | ||
#ANONIEM | donderdag 13 januari 2022 @ 14:38 | |
Ik weet niet of deze link werkt, maar hier is de dienstregeling van die RE tussen Bern en Zweisimmen te vinden: https://fahrplan.oebb.at/(...)58/190746/160742/181? Een aanzienlijk deel van het jaar rijdt deze verbinding dus alleen tussen Spiez en Zweisimmen (van 28 maart tot 11 september, maar de rest van het jaar wel vanaf Bern). Bijkomend verandert vanaf Spiez het treinnummer, dus wellicht dat daardoor een fout in de App is geslopen. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2022 14:41:26 ] | ||
heywoodu | donderdag 13 januari 2022 @ 15:03 | |
Dank u, dat ziet eruit alsof het morgen allemaal geen probleem zou moeten zijn ![]() En zodra ze (het gaat om m'n vriendin) in Bern in de trein stapt, sowieso even vragen natuurlijk. | ||
b2py | donderdag 13 januari 2022 @ 17:11 | |
Via ÖBB boeken: https://fahrplan.oebb.at/(...)1.2022&time=12:00#!P|TP!histId|1!histKey|H330231 | ||
derLudolf | zaterdag 15 januari 2022 @ 12:55 | |
a) Wie hadden er eigenlijk allemaal interesse om mee te gaan? b) Welke dag gaan we het doen? 13 of 20 februari hebben mijn voorkeur c) Welke route optie? De route die ik voorstelde waarbij je het langst in de RE11 zit heeft mijn voorkeur | ||
dennistd | zaterdag 15 januari 2022 @ 13:43 | |
a) dennistd b) maakt mij niet uit c) bij aankomst om 20:14 in Arnhem is het terugreizen naar Twente kloten vanwege de uursdienst vanaf Zutphen, ik zit dan zowel in Arnhem als in Zutphen (bijna) een half uur te wachten. Om 19:13 heb ik wel aansluiting in Zutphen. Vandaar mijn voorkeur om in elk geval die te hebben. Heen kun je dan via Warburg doen als een uur in een Bomz je te kort is, dan zit je er 1,5 uur in | ||
Peterselieman | zaterdag 15 januari 2022 @ 21:44 | |
ik ben er ook bij | ||
derLudolf | zaterdag 15 januari 2022 @ 21:53 | |
Valide argument. Ik vind het best. | ||
Goverman | zondag 16 januari 2022 @ 19:12 | |
Hmmm, jammer van dat rondje, maar vrijdagochtenden om 9:32 in Enschede is voor mij niet haalbaar... (iets met co-ouderschap). Houd dus geen rekening met mij. | ||
Peterselieman | zondag 16 januari 2022 @ 20:38 | |
dennistd | maandag 17 januari 2022 @ 01:48 | |
Het is een zondag ![]() | ||
Salatrel | maandag 17 januari 2022 @ 08:50 | |
Dan rijden er überhaupt geen treinen daar alleen een belhuifkar | ||
Duvel | maandag 17 januari 2022 @ 09:14 | |
De eerste mogelijkheid vanuit Gouda zou aankomen om 10u14 in Enschede. Echt mooi dat uitgeklede OV. | ||
boriq | maandag 17 januari 2022 @ 10:57 | |
Die rijdt helaas niet meer door de vele struikrovers die hier rond zwerven | ||
dennistd | maandag 17 januari 2022 @ 12:42 | |
Wat een treurnis daar dan... Dacht dat juist in de Randstad de treinen veel meer reden. | ||
Dr_Flash | maandag 17 januari 2022 @ 12:49 | |
Op zondag, in Gouda? ![]() | ||
Duvel | maandag 17 januari 2022 @ 13:51 | |
Op 13 februari is 8:14 de eerste naar het oost'n, om 7:54 de eerste reismogelijkheid naar Utrecht. Diep treurig. | ||
b2py | maandag 17 januari 2022 @ 14:51 | |
De eerste treinen dienen te rijden terstond na het aflopen van de eerste zondagsdienst. | ||
DeaDLocK2K | maandag 17 januari 2022 @ 19:45 | |
Een uur na afloop van zodat Vader zich eerst kan omkleden na de eerste dienst. | ||
James1988 | maandag 17 januari 2022 @ 20:04 | |
Vertraging van een jaar voor de nieuwe Talgo-spullenboel voor DB en DSB: https://ing.dk/artikel/ny(...)t-beklageligt-253536 | ||
DeaDLocK2K | maandag 17 januari 2022 @ 20:32 | |
Tja, als ik zie op wat voor manier COVID wereldwijd invloed heeft op de meest vreemde plekken in de diverse ketens, dan verbaast het me soms dat ze überhaupt maar een jaar vertraging oplopen zoals nu. Maar ook in het geval van software development (ICNG). In Bangalore zitten de mensen van Alstom in hetzelfde pand als die van "mijn bedrijf" en het aantal doden wat daar gevallen is onder lokaal, geschoold, goed betaald personeel omdat er simpelweg niet genoeg zorgcapaciteit was, is echt bizar. Ziekteverzuim heeft langdurig rond de 25% en hoger gelegen hierdoor. En dan heb ik het nog niet eens over chiptekorten. Die trouwens anders zijn dan de chiptekorten in de autoindustrie. | ||
Erno-BE | maandag 17 januari 2022 @ 20:51 | |
https://www.lok-report.de(...)re-11-ersatzzug.html Er rijden nu zelfs voormalige ligrijtuigen in de RE11 van Essen naar Kassel. Je zou er haast een ritje mee willen maken. Maar ik denk dat een hoop Nederlandse treinfanaten dit weekend in Duitsland te vinden zijn. Zie de resultaten wel op YouTube. | ||
derLudolf | maandag 17 januari 2022 @ 20:57 | |
Laatst een order van ca. ¤180.000 geplaatst aan elektromotoren en bijbehorende frequentieregelaars. Dat moest bij dat bedrijf eerst overlegd worden of ze überhaupt zo'n order mochten aannemen. Vroeger was twee week levertijd gebruikelijk, nu komt een deel pas begin juni binnen... Industriële robots, die kwamen in oktober ineens "bestel nog maar snel robots, levertijden kunnen gaan oplopen tot een jaar" In hoeverre dat grootspraak is, geen idee, daar gaan we achter komen. We hadden geen miljoen liggen om even voor een jaar robots te kopen ![]() | ||
DeaDLocK2K | maandag 17 januari 2022 @ 21:12 | |
De economie is dusdanig aan het oververhitten dat het weleens tot een implosie zou kunnen leiden. Je kan dat al zien bij aluminiumfabrieken die de vraag niet aankunnen maar de fabriek niet kunnen draaien omdat ze de stroomrekening niet kunnen betalen. En dat was in oktober al. Ik heb in februari vorig jaar een laptop besteld en de levertijd is nog steeds niet bekend. Zeer specialistische computerhardware en datacentermeuk heeft ook zulke levertijden. Pre-covid, zo'n beetje de enige keer dat iets drie maanden duurde was 't omdat ze op LaGuardia de pallet waren kwijtgeraakt. | ||
derLudolf | maandag 17 januari 2022 @ 21:57 | |
Zelfs de bakker hier in het dorp. Energieleverancier waar veel bakkers bij zijn ging failliet, zouden van ¤1500 naar ¤4000 gaan. Gaan nu twee weken dicht omdat ze het contact met nieuwe leverancier pas 1 februari in gaat. Wat voor laptop heb je dan besteld ![]() Werk nu met een Z4 desktop, die was binnen een week geleverd ofzo. Fijn apparaat overigens ![]() | ||
DeaDLocK2K | maandag 17 januari 2022 @ 22:19 | |
Ik weet het niet maar het kan ook zijn dat de leverancier (die ook de meuk bij Hof van Twente beheerde toen de ransomwareaanval losbrak) misschien iets niet goed doet. Ik mag officieel geen kwaad woord over ze zeggen geloof ik. Dus dat doe ik niet. Ik zou je alleen ook eerder adviseren om een schaar in je oog te steken dan met deze partij in zee te gaan. | ||
dennistd | maandag 17 januari 2022 @ 22:54 | |
Je bedoelt Schakelaar HET Oplossingen? ![]() | ||
DeaDLocK2K | maandag 17 januari 2022 @ 23:47 | |
Inderdaad. | ||
Goverman | dinsdag 18 januari 2022 @ 18:50 | |
huh, ik dacht een vrijdag… Ik check nog ff een keer ![]() Ik zou kunnen op: 6 februari, 20 februari, 6 maart. Ik heb de mogelijkheid om om 9:30 in Enschede te zijn. Wel vroeg, maar het kan ![]() [ Bericht 14% gewijzigd door Goverman op 18-01-2022 18:56:45 ] | ||
derLudolf | dinsdag 18 januari 2022 @ 19:00 | |
6 maart is te laat. 20 februari kon @dennistd in elk geval ook. @Peterselieman ook? | ||
Peterselieman | dinsdag 18 januari 2022 @ 19:06 | |
ja | ||
Treinhoer | dinsdag 18 januari 2022 @ 19:40 | |
TVP. Lijkt me leuk om weer een rondje mee te gaan. Als we eindigen op Arnhem komt dat prima uit, ik woon in Ede tegenwoordig. Da's een klein stukje met de stopper. Mocht ik mee gaan, ga ik meer voor het pils en de gezelligheid dan voor het spotten. Wanneer er wat zekerheid is en er geboekt gaat worden, kan iemand mij een gil geven (al kijk ik niet heel veel meer op FOK! door werk, maar Fles weet mij wel te vinden via FB. Dan kan ik een definitief ja/nee geven. ![]() | ||
derLudolf | dinsdag 18 januari 2022 @ 19:55 | |
Vijf man, maximaal rendement uit het NRW ticket ![]() | ||
b2py | woensdag 19 januari 2022 @ 15:05 | |
Jeetje, de Elizabethline gaat waarschijnlijk eerste helft van dit jaar open. Asjemenou. | ||
stavromulabeta | woensdag 19 januari 2022 @ 15:28 | |
Ik ben niet helemaal op de hoogte van hoofdspoorseinen maar dit sein bij station Amstel valt me telkens op. Het blijft geel terwijl het achterliggende blok duidelijk bezet is. Weet iemand wat de functie hiervan is?![]() | ||
Salatrel | woensdag 19 januari 2022 @ 15:38 | |
Dat is een voorsein en kan geen rood tonen. | ||
DeaDLocK2K | woensdag 19 januari 2022 @ 15:43 | |
Als ik een gokje moet wagen is het een voorsein in een lang blok dat alvast het beeld van het volgende sein weergeeft. | ||
Ireyon | woensdag 19 januari 2022 @ 18:37 | |
seinenspel.nl om je nieuw vergaarde kennis te testen | ||
Dr_Flash | woensdag 19 januari 2022 @ 18:50 | |
Kijk nou toch hoe mooi ![]() | ||
WcPot | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:04 | |
Mooi om te zien hoe de natuur zijn werk doet. | ||
b2py | vrijdag 21 januari 2022 @ 19:14 | |
Post10 ![]() | ||
BLS | zondag 23 januari 2022 @ 23:24 | |
Ik wil de pret niet bederven, maar het lijkt mij ook wel leuk om mee te gaan, maar dan wordt het wel gemiddeld duurder voor iedereen ![]() | ||
derLudolf | maandag 24 januari 2022 @ 12:43 | |
![]() Dan regel je nog vier personen ![]() Maar wie weet is er dan iemand ziek. Maar goed, als we een los NRW Ticket kopen, is het alsnog maar ¤12,80 per persoon. | ||
Bitlord | maandag 24 januari 2022 @ 21:28 | |
Ik ga graag mee 20 feb. Kan dat? Volgens mij kan ik vanuit Utrecht nét godsgruwelijk vroeg nog tijdig Enschede bereiken. | ||
Peterselieman | maandag 24 januari 2022 @ 21:37 | |
Sure. Gezellig ![]() | ||
derLudolf | maandag 24 januari 2022 @ 22:35 | |
Dat wordt volle bak dan ![]() | ||
DeaDLocK2K | maandag 24 januari 2022 @ 22:53 | |
Als er iemand mee wil die dit uitje inancieel niet kan dragen, zou ik graag bij deze aanbieden om die kosten op te nemen voor deze persoon. Degene die de kaartjes dan aanschaft kan me een tikkie sturen en zal ik in een PM voorzien van m'n telefoonnummer. En iedereen veel plezier! | ||
DJMO | maandag 24 januari 2022 @ 23:08 | |
Ik zou wel willen, maar ik weet niet of ik wel durf ![]() ![]() | ||
DeaDLocK2K | maandag 24 januari 2022 @ 23:43 | |
Don't know if serious..... | ||
Bitlord | dinsdag 25 januari 2022 @ 00:22 | |
Kan je niet zelf meekomen? | ||
DeaDLocK2K | dinsdag 25 januari 2022 @ 09:32 | |
Ik vermoed dat diverse spoorwegbedrijven ietwat moeite zouden hebben met het meeslepen van een grote zuurstoftank. Daarnaast, mocht die tank niet effectief zijn en een aanval breekt door, dan wil ik alleen zitten in een donkere kamer. | ||
Bitlord | dinsdag 25 januari 2022 @ 11:55 | |
Aha. Jammer. Ik was hiervan niet op de hoogte. | ||
DeaDLocK2K | dinsdag 25 januari 2022 @ 12:34 | |
Ondertussen in het Oosten..... https://tweakers.net/nieu(...)-met-ransomware.html | ||
Dr_Flash | dinsdag 25 januari 2022 @ 13:43 | |
hoe staat het hiermee? ![]() | ||
derLudolf | dinsdag 25 januari 2022 @ 14:02 | |
PSM, Dennis, Bitlord, Treinhoer, BLS, Goverman en ondergetekende. 70% rendament, ik vind het acceptabel. Of overweeg je toch nog mee te gaan? ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 25 januari 2022 @ 14:19 | |
Ja ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 25 januari 2022 @ 14:24 | |
Ah joh tuurlijk wel. Ik ga ook mee horen we net ![]() | ||
dennistd | dinsdag 25 januari 2022 @ 17:35 | |
We gaan je wel testen hoor. Als je niet genoeg treinkennis hebt tyfen we je op De Eschmarke door een bustreinhokje ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 25 januari 2022 @ 17:46 | |
Doeslief ![]() | ||
dennistd | dinsdag 25 januari 2022 @ 18:04 | |
Ja sorry, ik mag de reizigers niet aanraken dus moet ik het op een ander afreageren ![]() | ||
DJMO | dinsdag 25 januari 2022 @ 18:05 | |
Nee, ik ben veel te mensenschuw geworden. Ik heb er vandaag over nagedacht, maar ik pas toch maar. ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 25 januari 2022 @ 18:10 | |
Ja die aankomsttijd in Arnhem heeft mijn voorkeur ook wel ja. Altenatief kunnen we ook in Warburg de groep splitsen als er mensen zijn die liever gewoon zonder overstappen 2 uur door het Sauerland toeren met wat pinten aan de kop ![]() ![]() ![]() Zouden daar medestanders voor te vinden zijn? ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 25 januari 2022 @ 18:21 | |
Oh jammer ![]() | ||
DJMO | dinsdag 25 januari 2022 @ 18:25 | |
Ja nee, sorry. Treinreizen an sich vind ik heerlijk, maar groepsvorming benauwt mij enorm. Ik zou jullie maar tot last zijn en mezelf een hoop stress en hoofdpijn bezorgen. | ||
Dr_Flash | dinsdag 25 januari 2022 @ 18:26 | |
Ja dan moet je t niet doen he ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 25 januari 2022 @ 19:02 | |
Voor de reizigers: hou er rekening mee dat de 20e februari Zutphen er uit ligt, er bussen rijden tussen Emmen en Nieuw-Amsterdam en dat er op zondagochtend rond Utrecht enkele werkzaamheden zijn | ||
Dr_Flash | dinsdag 25 januari 2022 @ 19:06 | |
Wanneer is het voor het laatst geweest dat we niet ergens last van hadden? ![]() | ||
derLudolf | dinsdag 25 januari 2022 @ 19:15 | |
Oh lekker dan ![]() | ||
b2py | dinsdag 25 januari 2022 @ 22:55 | |
Afgelopen kerst | ||
Bitlord | dinsdag 25 januari 2022 @ 23:39 | |
Kan ik Enschede wel bereiken vanuit Utrecht of moet ik in de abri van De Eschmarke slapen? | ||
Peterselieman | dinsdag 25 januari 2022 @ 23:46 | |
Dat moet wel lukken. Werkzaamheden zijn richting Woerden en Geldermalsen | ||
DeaDLocK2K | dinsdag 25 januari 2022 @ 23:55 | |
Tot na Nieuwjaar toch? | ||
b2py | woensdag 26 januari 2022 @ 08:46 | |
Ja tot de 10e van deze maand geloof ik | ||
Dr_Flash | woensdag 26 januari 2022 @ 19:38 | |
Er is in DUitsland een ICNG gecrasht vanmiddag ![]() Oh het is vanmiddag geüpload ![]() ![]() Oh en het filmpje was blijkbaar 4 maanden geleden ook al eens geüpload. Fucking retards. [ Bericht 10% gewijzigd door Dr_Flash op 26-01-2022 19:50:52 ] | ||
derLudolf | woensdag 26 januari 2022 @ 22:22 | |
Ik heb even een topic gemaakt voor onze plannen in NRW! PTA / [NRW Ronde 2022] Lokbespannte Ersatzzüge | ||
DeaDLocK2K | woensdag 26 januari 2022 @ 22:47 | |
Vind je het in deze te druk? | ||
derLudolf | woensdag 26 januari 2022 @ 23:12 | |
Maakt het wat makkelijker info terug te vinden ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 27 januari 2022 @ 08:16 | |
De olieblikslaven maken hele reeksen over elk ventieldopje dus wij kunnen dit ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 27 januari 2022 @ 17:38 | |
Net nou alles weer open gaat doet NS niet meer mee ![]() | ||
b2py | donderdag 27 januari 2022 @ 18:10 | |
Tsja, je zou van een machinist misschien kunnen zeggen die zit in een afgesloten ruimte maar verder... | ||
Salatrel | donderdag 27 januari 2022 @ 18:19 | |
Verzuim is idd stuk hoger dan pre Corona maar ik heb zelf het idee dat het onder de hc’s nog wat hoger is dan onder machinisten. Het aantal sms bommen voor diensten die nog gesteld moeten worden valt vies tegen. | ||
WcPot | donderdag 27 januari 2022 @ 18:23 | |
NS wil gewoon geld besparen een trein die niet rijdt kost ook geen geld. | ||
derLudolf | donderdag 27 januari 2022 @ 18:26 | |
HC's hebben ook veel meer contact met mensen toch? Wat zouden de cijfers in bijvoorbeeld Duitsland zijn, met FPP2 masker en 3G in het OV? | ||
Salatrel | donderdag 27 januari 2022 @ 19:00 | |
Echt wel ![]() ![]() | ||
DeaDLocK2K | donderdag 27 januari 2022 @ 19:11 | |
Lol, jawel? ![]() | ||
DeaDLocK2K | donderdag 27 januari 2022 @ 19:13 | |
Het is 2022, NS bestaat al decennia zonder één cent subsidie op enkele extra treinen na die door een regio of verband geëist en betaald worden, en er staan boetes op uitval van treinen, maar nee. Waarom verbaast me dit op dit platform totaal niet.... | ||
Dr_Flash | donderdag 27 januari 2022 @ 19:13 | |
Nou ja waar het aan ligt, ligt het aan. En dan kun je het inderdaad maar beter van tevoren weten ![]() | ||
DeaDLocK2K | donderdag 27 januari 2022 @ 19:14 | |
Tja. Wij hebben enkele schoollokaties waar 20% van het personeel met klachten thuis zit. Voordeel is dat ook ruim 20% van de leerlingen met klachten thuis zit, maar toch. Het is ff niet anders. | ||
spectrumanalyser | donderdag 27 januari 2022 @ 19:15 | |
Een trein die niet rijdt kan de materieelplanning in de war gooien. Een treinstel wat op plek B had moeten zijn staat nu op plek A. Het aantal leegmaterieelritten is al vrij fors. | ||
b2py | donderdag 27 januari 2022 @ 21:15 | |
Rover slaat de plank volledig mis door NS als boefje aan te wijzen. Ik geloof best dat ze regelmatig dingen doen die niet door de beugel kunnen maar dit is ook niet in het belang van de NS.. | ||
Socios | vrijdag 28 januari 2022 @ 03:37 | |
Zonde, ik ga ook niet mee om andere redenen ![]() ![]() | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 28 januari 2022 @ 13:24 | |
Helaas. | ||
Peterselieman | zaterdag 29 januari 2022 @ 00:12 | |
Goeie test wel, want het ding vonkt lekker | ||
Dr_Flash | zaterdag 29 januari 2022 @ 10:28 | |
Is dat het enige wat ie moet kunnen ja? ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 29 januari 2022 @ 10:35 | |
Maar mooi ding, hopelijk snel daadwerkelijk in de reizigersdienst te zien ![]() | ||
spectrumanalyser | zaterdag 29 januari 2022 @ 10:37 | |
Dit zou in theorie met een DDZ ook kunnen. Alleen de motorwagen de benen laten strekken. | ||
b2py | zaterdag 29 januari 2022 @ 11:18 | |
De ICNG doet helemaal niet IC aan, meer als een sprinter met een verkeerd kleurtje... Ziet er niet luxe uit ofzo | ||
Peterselieman | zaterdag 29 januari 2022 @ 11:34 | |
Hebben ze bij Haarlem wel gedaan als ze moesten driehoeken vanwege werkzaamheden aan de motorbak | ||
spectrumanalyser | zaterdag 29 januari 2022 @ 11:53 | |
het is een apart gezicht. voor het menselijk brein is een treinstel 1 compleet geheel. het zijn gewoon losse wagons waarvan er eentje een motorwagen is. bij de virm zelfde laken een pak, bij de VIRM4 zijn de voorste en achterste soortvan motorwagen. | ||
Dr_Flash | zaterdag 29 januari 2022 @ 12:08 | |
Zo zag het er ook uit bij het ongeluk bij Celle ![]() | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 29 januari 2022 @ 12:15 | |
Ja, zo is het wel mooi geweest. Ik sluit deze topic. Jullie mogen een nieuwe openen om het daar nog een keer te proberen. Allemachtig zeg. |