ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Niet. De boot tussen Puttgarden en Rødby is m'n grote rustpunt tussen Nederland en Zweden met de auto.
Dan ga je in het vervolg ff een uurtje stoppen en iets eten bij het Onderzeebootmuseum voor je de tunnel induikt. In Denemarken zijn de wegrestaurants van de Franse kwaliteit, waar ze in Duitsland prima zijn. Ik heb het vermoeden dat het in Zweden ook beter is vanwege de lange afstanden.
[..] Dan ga je in het vervolg ff een uurtje stoppen en iets eten bij het Onderzeebootmuseum voor je de tunnel induikt. In Denemarken zijn de wegrestaurants van de Franse kwaliteit, waar ze in Duitsland prima zijn. Ik heb het vermoeden dat het in Zweden ook beter is vanwege de lange afstanden.
Denemarken gewoon overslaan dan zonder te stoppen
Rødby - Helsingør is best een vervelend eind. Nou ja, met een beetje mazzel is de pandemie ergens voor de opening van de tunnel voorbij en kan ik de boot nog eens nemen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Niet. De boot tussen Puttgarden en Rødby is m'n grote rustpunt tussen Nederland en Zweden met de auto.
Dat heb ik ook met Dover-Calais (of Duinkerken, idem). Die overtocht van anderhalf/twee uur is lang genoeg om even lekker tot rust te komen. Of om wat te eten.
[..] Dat heb ik ook met Dover-Calais (of Duinkerken, idem). Die overtocht van anderhalf/twee uur is lang genoeg om even lekker tot rust te komen. Of om wat te eten.
Ja precies, en DK-DE vooral, andersom is het nog maar 160km en we komen meestal rond etenstijd aan, is een goeie om onderweg precies de lunch naar binnen te schuiven. Patat met worst en ketchup. En aangezien ik geen rijbewijs heb en het meestal m'n laatste vakantiedag is gelijk een pint.
[..] Rødby - Helsingør is best een vervelend eind. Nou ja, met een beetje mazzel is de pandemie ergens voor de opening van de tunnel voorbij en kan ik de boot nog eens nemen.
[..] Je kan gewoon op vakantie naar het buitenland?
Ben je weleens in Zweden of andere delen van Scandinavië geweest? Daar duurt het hoogseizoen ongeveer twee weken en die overlappen meestal niet met onze vakantie. Pandemie gecombineerd met vakantie buiten het hoogseizoen is zeker weten alles gesloten. Daar ga je echt geen lol aan hebben met twee kinderen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Als eerste kwam het nieuws dat ze nog eens 98 bakken M7 mogen leveren aan NMBS, waarmee de M7-vloot van NMBS groeit naar 747 bakken (totale contractgrootte incl. opties = 1362 bakken).
Later op de dag kwam het bericht dat SJ, de Zweedse spoorwegen, en Alstom een contract hebben gesloten voor de levering van 25 hogesnelheidstreinen met een maximumsnelheid van 250 km/u - geschikt voor inzet in Zweden, Noorwegen en Denemarken.
Op maandag 20 december 2021 22:57 schreef DeaDLocK2K het volgende: @:James1988 jij weet nog weleens wat; Waar kan ik technische informatie vinden over de gemotoriseerde M7-units? Enig idee? Vermogen enzo.
Informatie over de M7 is heel schaars, helaas. Ik heb wel eens een technische tekening gezien van een M7-motorrijtuig, dat stond ergens op de Facebookpagina van een Slowaaks transportbedrijf ofzo.
quote:
Op maandag 20 december 2021 23:03 schreef b2py het volgende: Gekke is dat ik bij Alstom IR niets kan vinden over die deals in Zweden en Noorwegen
Misschien is de persafdeling van Alstom nog niet zo snel.
The M7 BMx's power output is 1.3MW, which is about the half of a HLE 21. So half of the BMx consists of electronics and this is deemed a normal amount of space. There does appear to be more traction kit in the M7 BMx than the TWINDEXX which is surprising as the TWINDEXX is rated at 2.3MW.
Dank. Facebook ook, daar kan ik niet meer bij. Goed om te weten en interessant inderdaad dat vermogensverschil. Helemaal omdat ik met 1,3MW toch wel ietwat underperformance verwacht. 3KV kan een behoorlijke slinger aan vermogen leveren tenslotte.
1,3 MW aan vermogen lijkt mij erg weinig, dat is vergelijkbaar met een SGMm.
Bij onze westerburen lees ik dat de powercars een vermogen van 3 MW zouden hebben, wat me eigenlijk wat geloofwaardiger lijkt. Daarmee zou een trein van 4 bakken 200 km/u moeten kunnen halen, of 160 km/u in een formatie van 6 bakken.
[..] Informatie over de M7 is heel schaars, helaas. Ik heb wel eens een technische tekening gezien van een M7-motorrijtuig, dat stond ergens op de Facebookpagina van een Slowaaks transportbedrijf ofzo. [..] Misschien is de persafdeling van Alstom nog niet zo snel.
Bij beursgenoteerde bedrijven is het tijdig en consequent publiceren van informatie een verplichting. Het is geen verwijt naar jou hoor maar vond het vooral erg vreemd dat ik daar niets aantrof.
't zal wel goed vol staan daar bij Ter Haak. Maar het is vandaag dinsdag, mogelijk zijn er weer 3 of 4 bakken afgevoerd naar het recyclebedrijf sloopbedrijf.
Op maandag 20 december 2021 23:36 schreef DeaDLocK2K het volgende: Dank. Facebook ook, daar kan ik niet meer bij. Goed om te weten en interessant inderdaad dat vermogensverschil. Helemaal omdat ik met 1,3MW toch wel ietwat underperformance verwacht. 3KV kan een behoorlijke slinger aan vermogen leveren tenslotte.
De Flirt Akku heeft 224 km gereden op één lading. Erg netjes en het houdt in dat de ontwikkelingen razendsnel gaan. Hiermee zou je met partiële elektrificatie grote stappen kunnen zetten om diesel overbodig te maken op de Nederlandse lijntjes
Op donderdag 23 december 2021 23:57 schreef Peterselieman het volgende: De Flirt Akku heeft 224 km gereden op één lading. Erg netjes en het houdt in dat de ontwikkelingen razendsnel gaan. Hiermee zou je met partiële elektrificatie grote stappen kunnen zetten om diesel overbodig te maken op de Nederlandse lijntjes
Voor Oldenzaal-Zutphen zou dat wel ideaal zijn lijkt me: opladen tijdens de stilstand op Zutphen, op de batterij tot Hengelo, Hengelo-Oldenzaal vv onder de bovenleiding en ondertussen opladen en dan naar Zutphen weer op de accu.
Geldt trouwens ook voor Apeldoorn-Zutphen en Arnhem-Tiel. Alleen voor de lijnen naar Winterswijk moet je wat anders verzinnen of deels elektrificeren. En bij Almelo-Hardenberg zou je het zakspoor in Almelo moeten voorzien van een stukje waslijn, al vraag ik me wel af of die 3-4 minuten zoden aan de dijk zet.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik ben benieuwd wat er gebeurt met de zekeringen of het voltage als er tien van dat soort AkkuFlirts tegelijk staan te laden op een emplacement (en dat vervolgens een ertstrein wil optrekken)
Vanaf maart 2022 kunnen reizigers die vanaf Arnhem Centraal richting Düsseldorf rijden met de RE19 ook gebruik maken van de OV Chipkaart. De chipkaart is geldig op de stations Elten, Emmerich am Rhein en Praest. Hier zal het dan ook mogelijk zijn om in- en uit te checken.
Op vrijdag 24 december 2021 08:54 schreef Mr_Klaasje het volgende: Je kan hem natuurlijk minder snel laten laden als de spanning zakt. Dan vreet je bijna nooit teveel stroom op verkeerde momenten en locaties.
Precies. Daarom is het jammer dat in de plannen van Groningen de Arriva-sporen op dit moment geen waslijn krijgen.
Op vrijdag 24 december 2021 08:36 schreef Bitlord het volgende: Ik ben benieuwd wat er gebeurt met de zekeringen of het voltage als er tien van dat soort AkkuFlirts tegelijk staan te laden op een emplacement (en dat vervolgens een ertstrein wil optrekken)
De hoofdsporen en opstelsporen zitten meestal op verschillende groepen, dat scheelt al. Daarnaast zijn er regels voor de maximale stroom die een trein mag afnemen bij stilstand. De laadstroom is zeker voor stroomafnemers die je nu op Flirts ziet vrij beperkt. Maar het is wel iets om rekening mee te houden: een emplacement ladende Flirts zal een iets andere belasting opleveren dan een stel treinen die voor staan te verwarmen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Sinds trenitalia tussen Milaan en Parijs treintjes rijdt is prijs voor een enkeltje inmiddels verkrijgbaar vanaf ¤29 euro, dat was hiervoor wel een ander bedrag.
Het is weer tijd voor een jaaroverzichtje. Helaas wederom door corona niet heel veel op reis geweest, maar toch een paar leuke plaatjes kunnen maken. Elke maand minstens eentje. U weet inmiddels hoe dat gaat.
1. Zutphen, 12 januari 2021. Een Keolis Blauwnet LINT41 is net binnengekomen uit Oldenzaal en een Stadler GTW staat klaar om naar Winterswijk te vertrekken.
2. Deventer, 13 februari 2021. In februari hadden we een paar dagen echt winterweer. Altijd leuk voor de plaatjes. Hier wordt de Pimpel-Express naar Berlijn binnen getrokken door een Siemens Vectron.
3. Nieuwegein, Sint Antonius Ziekenhuis, 21 maart 2021. CAF-U-tram 6058 op weg naar IJsselstein.
4. Arnhem, 28 april 2021. Vanaf het dak van één van de kantoren van mijn nieuwe werkgever had ik een mooi uitzicht over de IJssel met de koetjes en de brug. In de verte is een Arriva Stadler GTW 2/6 op weg naar Westervoort en Doetinchem.
5. Kampen, 29 mei 2021. Ook hier weer Stadlergenot op de inmiddels geëlektrificeerde ZwEn-ZwoKa lijn. Iemand nog een breezer?
6. Kufstein, Oostenrijk, 29 juni 2021. Minuscuul funiculairtje op de flanken van de Festung Kufstein.
7. Schwaz, Oostenrijk, 2 juli 2021. Acculocje "Daniel" voor de ingang van de zilvermijn. Erg gaaf, vooral het ritje met de trein in de zilvermijn (ik zit achterop )
8. Stavoren, 29 augustus 2021. Aangezien corona zich in de zomer een beetje gedeisd hield konden we eind augustus toch nog het inmiddels vermaade Nieuwjaarsrondje van dit jaar organiseren. Diesel-Stadler 618 staat hier te wachten op zijn vertrek terug naar Leeuwarden. Wij pakken de boot naar Enkhuizen.
9. Weer Deventer, 26 september 2021. Stoomloc 01 1076 komt door met een gezelschapstrein.
10. Opnieuw Deventer, 23 oktober 2021. Eloc 186 501 met een badslipper-express tegen de achtergrond van het monumentale seinhuis.
11. Nog maar een keer Deventer, 5 november 2021. Een ICNG-stel op doortocht met geïmproviseerde remleiding.
12. U raadt het al, Deventer, 21 december 2021. Na een jaar aan de kant gestaan te hebben wegens "niet voldoen aan aangescherpte kwaliteitseisen" zijn de DDZ-stellen eindelijk weer op de baan te zien. Stel 7621 op weg naar Zwolle in de winterse vrieskou.
Wow, foto 4 is waanzinnig mooi. En goed de DDZ weer te zien.
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
Het is in de middagpauze inderdaad een mooi stukje wandelen over de dijk op foto 4 langs de IJssel tussen de A12 IJsselbruggen en de spoorbrug in de pauze, daar mijn werkgever ook aan de dijk op IJsseloord zit
Op zaterdag 25 december 2021 18:39 schreef boriq het volgende: Het is in de middagpauze inderdaad een mooi stukje wandelen over de dijk op foto 4 langs de IJssel tussen de A12 IJsselbruggen en de spoorbrug in de pauze, daar mijn werkgever ook aan de dijk op IJsseloord zit
[..] Nog steeds draaistellen wisselen bij Brest-Litovsk ja?
De laatste keer dat ik de dienstregeling in de DB app tevoorschijn had gehaald was dat nog wel het geval. Volgens mij valt het oponthoud wel mee, kleine twee uur. De tijd zal ook wel benut worden voor douane formaliteiten?
Lijkt me wel ja. Alleen liever niet midden in de nacht natuurlijk. Heb eens een keer de nachttrein Kraków - Lviv genomen. Dat is al niet zo lang, maar ook nog VIER douanestops onderweg dan ben je wel dood als je aankomt ja.
En is dit allemaal Parijstijd? Als het lokale tijd is kan het weleens 3 uur duren. Sowieso is Terespol - Brest maar een paar kilometer dus waar al die uren dan in gaan zitten??
Zou dat best eens mee willen maken eigenlijk. Geen idee hoe okee het sowieso is om in Wit-Rusland uit te stappen laat staan foto's te maken op een station