Peterselieman | zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:04 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() | |
James1988 | zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:15 |
Over Geldermalsen gesproken: ik ben daar vorig weekend eens gaan kijken, en wat is het veranderend zeg! Spoor 4 is ingekort (de perronfases zijn verdwenen) en er is een nieuw perron gebouwd. Spoor 6 ligt er al, kopspoor 7 wordt later aangelegd en is waar de trein uit Dordrecht gaat keren. ![]() En ook aan de andere kant is er flink gebouwd: spoor 1 heeft een nieuw perron gekregen en spoor 3 is ingekort. ![]() Als ik het goed heb begrepen wordt dit het uiteindelijke spoorgebruik wanneer de verbouwing klaar is: Spoor 1: stoptrein uit Tiel richting Utrecht Spoor 2: doorrijdende treinen richting Utrecht Spoor 3: stoptrein uit Den Bosch richting Utrecht Spoor 4: stoptrein uit Utrecht richting Tiel Spoor 5: doorrijdende treinen uit Utrecht richting Den Bosch/Betuweroute Spoor 6: stoptrein uit Utrecht richting Den Bosch Spoor 7: MerwedeLingelijn En als er 6 stoptreinen per uur tussen Utrecht en Geldermalsen rijden moeten die ook nog ergens keren, dat gebeurt dan op 3 denk ik? | |
Fred | zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:40 |
Rijden die dan niet door tot Den Bosch? | |
James1988 | zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:46 |
Voor zover ik weet blijft Geldermalsen - Den Bosch 2×/u. | |
Mr_Klaasje | zondag 23 augustus 2020 @ 02:39 |
Klopt. Al zullen extra sprinters buiten de spits het eerst op de schopstoel zitten als de exploitatiekosten omlaag moeten. Als n.a.v. corona de spitsvraag lager blijft zullen er denk ik zelfs nooit 6 sprinters per uur tussen Houten en Geldermalsen rijden. Maarja, dat is koffiedik kijken.. | |
derLudolf | zondag 23 augustus 2020 @ 13:20 |
Op m'n oude laptop vond ik wat foto's weer, waaronder een van een rijtuig waarin ik een bijzonder comfortabel ritje heb gemaakt. De B9mnopuz van PKP-IC. Dit was een ritje Poznan-Wroclaw nadat ik Arnhem-Poznan met de EN had gedaan. Terugweg deed ik Wroclaw-Hamburg, daar zaten B10 rijtuigen in. Die 10 staat denk ik niet voor de 'generatie' want het zag er veel ouder uit... https://www.vagonweb.cz/r(...)nazev=Wawel&rok=2014 | |
b2py | zondag 23 augustus 2020 @ 13:52 |
Ah de B9mnopuz, zalig rijtuig. PKP-IC ![]() | |
derLudolf | zondag 23 augustus 2020 @ 14:01 |
Jup. Die beenruimte, met m'n 199,5cm had in coach opstelling nog gewoon 10cm ruimte tussen m'n knieën en de stoel er voor. | |
dennistd | dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:59 |
NS wil een dagkaart introduceren voor jongeren van 12 t/m 17 jaar. Prijs zou ¤7,50 moeten worden, niet geldig in de spits en ook niet bij andere vervoerders (!). https://www.locov.nl/bina(...)rt_tcm118-460480.pdf | |
b2py | dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:43 |
En dat laatste is niet bepaald de wens van NS zo lees ik | |
Socios | dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:01 |
Belachelijk plan: laat de treinen op een lage bezetting voor mensen die er afhankelijk van zijn. Die zitten niet te wachten op nieuwe drukte en zeker niet in de voornoemde baldadige leeftijdscategorie. | |
derLudolf | dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:03 |
Die mogen nog steeds met de trein. En die baldadige klasse die koopt toch geen kaartje, dus die zitten sowieso wel in de trein. | |
Dr_Flash | woensdag 26 augustus 2020 @ 10:21 |
Ik lees wel met wat goede wil dat men aan het afstappen is van die hel en verdoemenis die OV-Chipkaart heet:
| |
mschol | woensdag 26 augustus 2020 @ 10:26 |
komen ze vanzelf op terug als er massaal gefraudeerd mee wordt | |
Salatrel | woensdag 26 augustus 2020 @ 10:27 |
Dat kan met een gewone enkele reis ook al... | |
Dr_Flash | woensdag 26 augustus 2020 @ 10:28 |
Als dat gebeurt wordt het eerder afgeschaft dan verchipt lijkt me? ![]() | |
mschol | woensdag 26 augustus 2020 @ 10:32 |
als je met het product wel meer klanten krijgt schaf je em niet af lijkt mij, verchippen is dan slimmer | |
_serial_ | woensdag 26 augustus 2020 @ 13:19 |
Nu de HSL tunnels en overige tunnels zonder bereik nog | |
Ireyon | woensdag 26 augustus 2020 @ 13:29 |
Eigenlijk bizar dat je in zo'n lullig tunneltje onder het groene hart zonder bereik komt te zitten terwijl je in de Eurotunnel of de Gotthard-basistunnel over de gehele lengte gewoon fatsoenlijk 4G krijgt. | |
derLudolf | woensdag 26 augustus 2020 @ 13:58 |
In de Karawankentunnel tussen Slovenië en Oostenrijk ga echt zo'n beetje op de grens over van provider. Volgens mij ook gewoon 4G | |
Socios | woensdag 26 augustus 2020 @ 16:54 |
Nou, boehoe, een tijdje zonder internet... Dat is erg... ![]() | |
Eix | woensdag 26 augustus 2020 @ 18:57 |
Reizen met e-tickets kan toch al jaren? ![]() Waarom zou daar massaal mee gefraudeerd worden? | |
derLudolf | woensdag 26 augustus 2020 @ 20:58 |
Die zijn op naam, zo'n ticket niet direct. Maar als je het net als bij de Länder- of QdL je naam op het ticket moet zetten, dan sluit je fraude toch wel deels uit... | |
James1988 | woensdag 26 augustus 2020 @ 22:34 |
Het is best wel irritant, ja. Als ik in de trein aan het werk ben is het niet handig als ik tijdens een rit van 50 minuten (Breda - Schiphol) 5 keer een VPN-verbinding kwijt ben. | |
derLudolf | woensdag 26 augustus 2020 @ 22:38 |
Ach ja, alles wat je vindt de trein doet is sowieso al bonus toch... | |
Fred2 | donderdag 27 augustus 2020 @ 08:23 |
E-tickets in een app zijn indirect toch ook gekoppeld aan een persoon? | |
Fred2 | donderdag 27 augustus 2020 @ 08:25 |
Voor mij is het onderdeel van de keuze auto of trein: Of sneller thuis of onderweg dingen afmaken. | |
derLudolf | donderdag 27 augustus 2020 @ 09:04 |
Ja toch, maar ik dacht dat je deze nieuwe tickets juist uit een automaat kon halen? | |
mschol | donderdag 27 augustus 2020 @ 09:07 |
barcode scan kan mee worden gefraudeerd. vziw zit er geen geldigheids/controlecheck in die scan en kan je dus een willekeurige barcode gebruiken om een poortje te openen ik heb wel eens een oud ns internationaal ticket gebruikt om een poortje te openen. jongeren zijn *iets* gevoeliger voor misbruik maken van zo'n situatie, zeker gezien hoe weinig er gecontroleerd wordt nu.. | |
ReisT | donderdag 27 augustus 2020 @ 10:42 |
Nee, juist alleen te koop in de app. | |
dennistd | vrijdag 28 augustus 2020 @ 01:59 |
Blijkbaar kunnen machinisten zelf de treinsamenstelling op de borden wijzigen in Duitsland ![]() | |
dennistd | vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:25 |
Alweer een brug ingestort boven een spoorlijn, dit keer midden in Wuppertal: https://bahnblogstelle.ne(...)kenschaden-gesperrt/ | |
derLudolf | vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:51 |
Zo oud ziet die brug er niet uit ![]() Fernverkehr omgeleid en slechts 10 minuten extra reistijd, dat vind ik dan wel weer netjes. ![]() | |
Eix | vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:57 |
Dit noemen de Duitsers slechts "eines Brückenschadens". ![]() Ik vraag me inmiddels wel af wanneer ze daar spreken van instorten ![]() | |
freako | vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:02 |
Blijkbaar werd die brug gesloopt, en ging het daarbij mis. https://www.wuppertaler-r(...)stuerzt_aid-53016225 | |
derLudolf | vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:11 |
Als die achterste boog ook op het spoor ligt? | |
DeaDLocK2K | vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:48 |
Hoi liefjes! | |
b2py | zaterdag 29 augustus 2020 @ 00:06 |
Dikkie | |
dennistd | zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:11 |
Opvallende advertentie van goederenvervoerder HSL vanmorgen in de krant. Blijkbaar zoeken ze mensen die voor een appel en een ei taxi willen gaan spelen....![]() | |
b2py | zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:22 |
Ik zeg nergens staan dat het mega goedkoop moet zijn? Alleen dat het een pensionado moet zijn is wel weird natuurlijk | |
Mr_Klaasje | zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:23 |
Pensionado en 0-urencontract.. Waar rook is, is vuur zou ik zeggen. | |
mschol | zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:29 |
juist niet: zijn vaak de mensen die zelf makkelijker hun tijd willen indelen en veel beschikbaar zijn indien nodig een jongere wil echt niet zomaar opgeroepen worden, kunnen ze niet feesten | |
Maegrim | zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:35 |
HSL Netherhands ![]() | |
dennistd | zaterdag 29 augustus 2020 @ 14:09 |
Was me nog niet eens opgevallen ![]() | |
Maegrim | zaterdag 29 augustus 2020 @ 16:37 |
Kwam nog dit stukje van een ex collega tegen in m'n mailbox ![]() ![]() | |
Adrie072 | zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:44 |
Beetje meer context misschien? | |
borisz | zondag 30 augustus 2020 @ 19:47 |
https://www.nhnieuws.nl/n(...)uizeneus-en-hondekop Zag al ruim van te voren vele mensen met een camera klaar staan op Haarlem ![]() | |
MTL | dinsdag 1 september 2020 @ 15:07 |
Wat treinennieuws vandaag: Vandaag is begonnen met het volledig rookvrij maken van de stations. Vanaf 1 oktober mag er niet meer gerookt worden op de stations: https://nieuws.ns.nl/prorail-en-ns-maken-perrons-rookvrij/ Er komt een tienminutentrein tussen Rotterdam - Leiden - Schiphol (en rijdt daarna als tienminutentrein door naar Amsterdam Zuid - Utrecht - Arnhem) en er gaat tussen Rotterdam en Dordrecht een tienminutensprinter rijden. Vanaf 2025 moet die tienminutensprinter ook doorgetrokken worden naar Den Haag (ik schat in als de infra bij Delft gereed is). Ambities zijn er voor een vijfminutensprinter, maar daarvoor moet Delft - Schiedam eerst verdubbeld worden: https://nieuws.ns.nl/derd(...)-leiden-en-schiphol/ | |
b2py | dinsdag 1 september 2020 @ 15:51 |
Foutje | |
ReisT | dinsdag 1 september 2020 @ 17:19 |
Hé, die had ik niet verwacht. Dit traject heb ik tenminste nog niet eerder gezien op de kaartjes van PHS. Het plan was tot nu wel 8 IC's per uur tussen Den Haag en Rotterdam, maar daarvan zouden er vier in Den Haag Centraal beginnen. Aanvulling uit de kamerbrief: om ruimte te maken voor de tienminutentrein, rijden er dan geen Beneluxtreinen meer naar Den Haag. [ Bericht 7% gewijzigd door ReisT op 01-09-2020 17:27:09 ] | |
Salatrel | dinsdag 1 september 2020 @ 18:23 |
Moeten we dan niet wat extra reizigers importeren uit Afrika om al die treinen te vullen? | |
MTL | dinsdag 1 september 2020 @ 18:31 |
Voor mij lopen alle interne en externe communicatiestromen wat dit betreft behoorlijk door elkaar (geen idee wat ik precies waar heb gelezen), maar ik dacht dat het al geruime tijd bekend was dat er een IC Arnhem - Rotterdam zou komen vanaf 2022, wat alvast een voorproefje zou zijn op de vele doorkoppelingen die gaan volgen in 2023 met het nieuwe dienstregelingontwerp om zo efficiënt mogelijk met materieel om te gaan. Nu het merendeel van de mensen de app/site gebruikt om een reis te plannen maken vreemde eindbestemmingen ook minder uit. | |
ReisT | dinsdag 1 september 2020 @ 19:01 |
Ja, maar niet zes keer per uur. | |
Peterselieman | dinsdag 1 september 2020 @ 20:45 |
Dat niet, maar er werd al wel een voorschot op genomen van 4x per uur toen bekend werd dat de IC Enschede - Schiphol doorgetrokken zou worden over de HSL. Dan is het nog maar een kleine stap om te breken met de as Arnhem - Amsterdam CS en te ruilen met Eindhoven - Schiphol, zodat je een gelijkmatiger dienstregeling kunt bieden op beide assen. | |
ReisT | dinsdag 1 september 2020 @ 21:35 |
Zes keer per uur Arnhem-Schiphol is ook geen grote verrassing, dat is altijd al het plan geweest. Ik verbaas me er alleen maar over dat er nu ineens een frequentieverhoging wordt aangekondigd voor een traject (Leiden-Rotterdam) waar dat nooit gepland was. Ben benieuwd hoe dat gaat passen, zonder capaciteitsuitbreiding. | |
dennistd | woensdag 2 september 2020 @ 01:16 |
We klagen in Nederland wel eens over het geheel niet rijden van treinen tijdens werkzaamheden, maar als je dan ziet dat er in Duitsland in de afgelopen twee nachten drie doden zijn gevallen tijdens werkzaamheden.... https://bahnblogstelle.ne(...)ter-von-zug-erfasst/ | |
Mr_Klaasje | woensdag 2 september 2020 @ 13:08 |
Op Schiphol-Rotterdam is/was het meer nodig dan op Schiphol-Arnhem. Zolang de dienstregeling gewoon passend gemaakt kan worden is dat natuurlijk geen probleem. Daarvoor moest alleen wel de Benelux tussen Den Haag en Rotterdam wijken.. | |
Salatrel | woensdag 2 september 2020 @ 14:38 |
Ik vraag me oprecht wel eens af hoeveel mensen nou op Hollandsspoor instappen en die ook daadwerkelijk naar Antwerpen of Brussel reizen. Denk dat het overgrote merendeel hun reis ook met een andere trein kan doen zonder over te stappen. | |
James1988 | woensdag 2 september 2020 @ 16:05 |
Naar het schijnt is er vandaag een ELL-Vectron (193 766) aangekomen op de Watergraafsmeer, die straks voor de Nightjet gebruikt zal gaan worden. | |
MTL | woensdag 2 september 2020 @ 16:23 |
Die staat er al een paar dagen ![]() Edit: of althans: een Vectron. Geen idee van exacte nummertjes. Het ding stond eergisteren op de Zaanstraat. | |
Mr_Klaasje | donderdag 3 september 2020 @ 10:02 |
Dat is hem inderdaad. Sleuteloverdracht was op 1 september. | |
dennistd | donderdag 3 september 2020 @ 13:15 |
Hoeveel schermen kun je in één cabine kwijt ![]() | |
dennistd | donderdag 3 september 2020 @ 20:02 |
Beelden van de aanrijding in Roermond: https://www.dumpert.nl/item/7978325_658aa942 | |
Peterselieman | donderdag 3 september 2020 @ 20:07 |
De filmer is een kneus eerste klas door over het spoor te lopen en ook nog te verwachten dat een trein wel op tijd zal stoppen ... Naast dat het weer een witte plaat is die betrokken is bij een ongeval | |
Eix | donderdag 3 september 2020 @ 20:23 |
Welke vervoerder gaat die tractie aan de Nightjet eigenlijk leveren? Heeft NS die Vectron geregeld of is dat ÖBB spul? | |
James1988 | donderdag 3 september 2020 @ 20:26 |
NS. Op Somda valt te lezen dat er 3 Vectrons zouden komen, die tot december gaan rijden op de IC Berlijn zodat machinisten kunnen worden opgeleid. A.s. zaterdag zou de eerste trein zijn, in treinen 145 en 146. | |
Eix | donderdag 3 september 2020 @ 20:34 |
Beter. ![]() En het feit dat het om drie stuks gaat lijkt ook ergens wel aan te geven dat die 1700'en niet het eeuwige leven meer hebben. Althans, neem aan dat de Nightjet gewoon met locwissel aan de grens rijdt? En dus strikt genomen enkel een loc per dag benodigd is? -edit- tot Keulen schijnbaar. ![]() | |
WcPot | donderdag 3 september 2020 @ 20:36 |
![]() | |
James1988 | donderdag 3 september 2020 @ 20:37 |
Deze site meldt dat het om 2 locs zou gaan, ipv 3. En nee, alleen inzet voor de Nightjet. | |
Peterselieman | donderdag 3 september 2020 @ 20:38 |
Je kunt er gevoeglijk vanuit gaan dat de 1700 eerder weg is dan de getrokken pimpel naar Berlijn | |
James1988 | donderdag 3 september 2020 @ 20:41 |
Want? | |
Peterselieman | donderdag 3 september 2020 @ 20:46 |
een kleine vloot die veel onderhoud vergt, terwijl je daarnaast ook een stel Traxxen hebt die vrijkomen van de HSL. Hangt wel van de leasecontracten af natuurlijk. | |
James1988 | donderdag 3 september 2020 @ 20:57 |
Ah, op die fiets. Ik dacht dat je doelde op Vectrons op de ICB. ![]() | |
b2py | donderdag 3 september 2020 @ 21:19 |
Adrie072 | donderdag 3 september 2020 @ 21:59 |
Het lijkt alsof hij de overgang niet verder kapot heeft willen rijden.... | |
Wertha | donderdag 3 september 2020 @ 22:05 |
Als je niet weet hoe je Weert schrijft, ben je al af. ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 4 september 2020 @ 08:53 |
Het stomme is dat overwegbomen zo zijn geconstrueerd dat ze afbreken als je probeert weg te komen. Afgezien van een technisch defect aan de vrachtwagen is er geen reden om te blijven staan. | |
b2py | vrijdag 4 september 2020 @ 09:45 |
Maar is dat ook een logische reactie, om door te rijden? | |
Peter | vrijdag 4 september 2020 @ 10:01 |
Als er een trein op je af komt? | |
b2py | vrijdag 4 september 2020 @ 14:27 |
Ja, het is of doorrijden of uitstappen. Meestal is er al iets aan de hand waardoor je klem zit tussen de bomen dus kom je er dan nog makkelijk uit door de bomen om ver te rijden? Als je daar al aan denkt? | |
Fred | zaterdag 5 september 2020 @ 11:35 |
Die chauffeur moet al een slechte dag hebben gehad: de weg waar hij vandaan komt is niet bepaald aangelegd voor vrachtwagens. | |
Peterselieman | zaterdag 5 september 2020 @ 11:58 |
Tsja, je bent er onbekend en volgt blindelings het navigatiesysteem ... | |
Mr_Klaasje | zaterdag 5 september 2020 @ 12:52 |
Je mag er niet eens in als je geen bestemmingsverkeer bent. Als hij bij het papierbedrijf vandaan kwam zou het logisch zijn om de hoofd in- en uitgang te gebruiken, (hier zit een soort achter-/noodingang). Dan zou ie hier in theorie nooit legaal kunnen komen. | |
Cherni | zaterdag 5 september 2020 @ 13:01 |
Het commentaar dat hij schrijft dat de machinist beter had moeten reageren is ook bizar. Het ligt in een bocht(minder zicht) en je hebt daar al bijna de baanvaksnelheid van 130km/u. Zeg 110 en dan sta je niet zo snel stil. Sterker nog, de machinist heeft zelfs uitstekend gereageerd. Die moet vooraf al alles hebben gedaan om het gat in de treinleiding zo groot als mogelijk te maken. | |
dennistd | zaterdag 5 september 2020 @ 13:46 |
Als ik dit filmpje zo even bekijk kan de machinist de overweg pas op minder dan 350m afstand hebben gezien inderdaad: | |
Eix | zaterdag 5 september 2020 @ 14:06 |
Toch zit hier wel de crux. Om een navigatie-systeem überhaupt te kunnen voorzien van de juiste geslotenverklaringen is het van belang dat de wegbeheerder de borden volledig op orde heeft conform de systematiek. Namelijk: - een zone wordt gekenmerkt met een ingang en een uitgang (evt. meerdere) - een regulier (niet-zone) bord is enkel van toepassing op een specifiek wegsegment Nu staat er aan de ene zijde van de weg inderdaad een zonebord met geslotenverklaring voor vrachtauto's (muv bestemmingsverkeer). Dus de conclusie dat die vrachtauto daar niet thuis hoort lijkt evident. Alleen als ik op Streetview naar de andere entreepunten van de zone kijk dan kan kan ik ter hoogte van de 'Schouwberg' nergens het begin of einde van de zone vinden. Enkel een "reguliere" geslotenverklaring. Een ontwikkelaar van navigatiesystemen kan er op die manier dus niks mee. De zone is dan immers lek. ![]() Daarnaast vind ik die waarschuwingsborden voor diepladers ook een bijzonder fenomeen. Het zijn immers geen geslotenverklaringen. En exceptioneel transport is sowieso verplicht om bij het RDW een ontheffing aan te vragen en dus vooraf ook de route te checken. | |
Cherni | zaterdag 5 september 2020 @ 22:36 |
Vanuit Weert naar Roermond is het nog erger. Je hebt daar nog 120 km/u zo gemiddeld. Dan heb je niet eens tijd om de cabine uit te komen. Pfff je moet er niet aan denken wat dat voor een chaos geweest zou zijn. | |
Piles | zaterdag 5 september 2020 @ 22:40 |
Wat bedoel je hier precies mee? ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 5 september 2020 @ 22:47 |
op volle kracht remmen ![]() | |
Cherni | zaterdag 5 september 2020 @ 22:48 |
Dode man los, snelremming. Alle lucht zo snel mogelijk uit de treinleiding. | |
MTL | zaterdag 5 september 2020 @ 22:52 |
Een trein werkt met een luchtleiding die door de hele trein heen loopt. Dat wordt de treinleiding genoemd. Als de luchtdruk in de treinleiding op het juiste niveau is (5 bar), dan zijn de remmen volledig los en wordt er dus niet geremd (en voor de mensen met verstand van moderne remsystemen, nee, dat is niet het hele verhaal, maar ik hou het even gemakkelijk ![]() Zodra de druk in die treinleiding zakt/wegvalt, dan zullen de remmen van de trein aanslaan. Bij een noodremming wil je dus dat alle druk in die treinleiding zo snel mogelijk volledig wegvalt, zodat de remmen in één keer maximaal aanslaan. Maar omdat de lucht altijd even weg moet stromen, zit er een kleine vertraging in. Je maakt dus een zo groot mogelijk "gat" in de treinleiding om zo veel mogelijk lucht tegelijkertijd te laten ontsnappen, zodat de remmen zo snel mogelijk aanslaan. Gat tussen aanhalingstekens, omdat het met de hendel of knop gemaakt wordt en dus ook weer eenvoudig hersteld kan worden. | |
Cherni | zaterdag 5 september 2020 @ 22:52 |
Precies. Meer kun je niet doen. | |
Cherni | zaterdag 5 september 2020 @ 22:56 |
Prima uitleg. Gat in treinleiding is een term die spoormensen gebruiken. Leuk dat je de moeite hebt genomen het uit te leggen voor niet spoormensen. | |
Piles | zaterdag 5 september 2020 @ 22:59 |
Dank voor de uitleg! Weer wat geleerd ![]() | |
b2py | zaterdag 5 september 2020 @ 23:45 |
En de magneetrem? Gebruik je die ook voor noodremacties? | |
dennistd | zondag 6 september 2020 @ 01:19 |
Vandaag gaat de kameel op pad: | |
MTL | zondag 6 september 2020 @ 07:30 |
De magneetrem wordt bij een snelremming automatisch in werking gezet ![]() (En ja, opnieuw zitten daar wat haken en ogen aan, maar om het even simpel te houden ![]() | |
YourCaptor | zondag 6 september 2020 @ 08:34 |
Dan mag Railcam wel weer gauw online komen.
| |
mart_83 | zondag 6 september 2020 @ 09:40 |
| |
Cherni | zondag 6 september 2020 @ 11:09 |
Die komt er automatisch bij als je de remhandel in de snelremstand trekt. Was al antwoord op gegeven. Dubbel. ![]() Overigens blijft het vreemd dat men in Nederland niet een wipschakelaar gebruikt om de magneetrem te bedienen. Waarbij die wipschakelaar naar een eindstand getrokken kan worden. In Duitsland waar ik op de Talent reed was dat wel aanwezig. En als je ging glijden gebruikte je heel even de magneetrem door met die wipschakelaar wat te spelen. Werkte fantastisch. [ Bericht 9% gewijzigd door Cherni op 06-09-2020 11:16:08 ] | |
MTL | zondag 6 september 2020 @ 11:47 |
Nou ja, we hebben zoiets geprobeerd op de VIRM. Alleen gebruikten de machinisten het vervolgens als normale rem, met beschadigingen aan het spoor tot gevolg. Daarna werd de handmatige aansturing heel erg snel naar de achterwand verplaatst waar de machinist wat meer moeite moest doen om het te gebruiken. | |
Mr_Klaasje | zondag 6 september 2020 @ 13:02 |
Eigenlijk zou je willen dat dat automatisch wordt geactiveerd bij glad spoor wat dan meteen gepoetst wordt. Dan kan je als Machinist wat meer aan op een constante remvertraging en werkt zo'n systeem alleen wanneer nodig. | |
derLudolf | zondag 6 september 2020 @ 13:34 |
Staat deze helse machine altijd al in Münster (Westf)?![]() | |
derLudolf | zondag 6 september 2020 @ 13:46 |
Is dit gedeklaseerde eerste klas ofzo? ![]() Ziet er prima uit https://www.db-gebrauchtz(...)gwagen,1,Fernverkehr BR120 en een bord restaurant er bij (zijn ook te koop) er bij en we kunnen met 200km/u een Corona proof FOK! ronde mee doen ![]() | |
derLudolf | zondag 6 september 2020 @ 13:46 |
Staat BSE transploft nog ingeschreven? | |
MTL | zondag 6 september 2020 @ 14:04 |
Nou nee, niet echt. Daar gaat ProRail absoluut niet blij mee zijn, omdat het spoor er volledig van naar de klote gaat, zeker bij hoge snelheden. Voor noodgevallen is het fijn om te hebben, maar meer ook niet. | |
derLudolf | zondag 6 september 2020 @ 14:40 |
Die Talgo's zijn die nou getrokken of niet? | |
Peterselieman | zondag 6 september 2020 @ 14:43 |
ja
| |
Salatrel | zondag 6 september 2020 @ 15:03 |
Bedankt voor de spoiler. Daar had ik niet bij stilgestaan | |
Cherni | zondag 6 september 2020 @ 15:05 |
Alleen was dat bij die VIRM een drukknop magneet bedienen en een andere knop om de magneetrem weer van het spoor af te halen . In Duitsland is dat een wipschakelaar die altijd terug gaat naar de nulstand zodra je de schakelaar niet meer bediend dus loslaat. Dan komen de magneetremmen weer omhoog. Je kon die wipschakelaar doortrekken over een bepaald punt waardoor het lijkt op het systeem van de VIRM die dit met de drukknoppen had. Maar ja zoals nu met die tweede remstand in de VIRM om het remcriterium te bereiken zullen er helaas machinisten zijn die dit nodig hebben. Persoonlijk vind ik het een achteruitgang. Maar goed dat de rijvoorwaarde deuren dicht bij het nieuwe materieel is ingevoerd was in Duitsland al 20 jaar geleden vrij normaal. Maar op andere punten mbt seinenstelsel en infra is dit weer in Nederland beter dan bij onze buren. | |
derLudolf | zondag 6 september 2020 @ 15:38 |
hehe. Ik dacht dat de plannen inmiddels weer gewijzigd waren en dat er treinstellen zouden gaan rijden. | |
MTL | zondag 6 september 2020 @ 15:55 |
Het is meer dat we in die tijd geen nieuwe treinen hebben besteld. VIRM was natuurlijk het laatste echt nieuwe materieel en dat was al begin jaren 90 ontworpen. In Duitsland zijn ze eind jaren 90 met een soort van inhaalslag begonnen met het vernieuwen van regionaal materieel. Met de opkomst van de boordcomputer eind jaren 90 kwamen ook dat soort features standaard op de treinen te zitten. | |
b2py | zondag 6 september 2020 @ 16:52 |
Soort Railjet wordt het | |
Duvel | maandag 7 september 2020 @ 10:16 |
Volgens mij is het ding totaal niet regelbaar. Het is op het spoor met volle vertraging en dito spoorslijtage of ophoog en dan doet ie niets. Je kunt beter een wervelstroomrem hebben, maar die is in Nederland helaas verboden. | |
Mr_Klaasje | maandag 7 september 2020 @ 10:54 |
Het kan wel zijn dat ProRail daar niet blij mee is, maar als het puntje bij het paaltje komt hebben ze wel een bepaalde verantwoordelijkheid om een bepaald minimum aan adhesie te garanderen. Dat doen ze in de praktijk niet en dat laten ze aan de vervoerders. NS geeft miljoenen per jaar uit aan sandite, zandstrooiers kunnen niet vanwege de spoorstroomlopen en de wervelstroomrem waar Duvel het over heeft kan niet in combinatie met de spoorstroomlopen die we voor de ATB gebruiken. Als vervoerder heb je wel een probleem met veiligheid en punctualiteit maar vrijwel geen mogelijkheden om daar kosteneffectief wat aan te doen. Dan blijft poetsen met een railrem over op het moment dat het echt niet te doen is. | |
derLudolf | maandag 7 september 2020 @ 11:05 |
Oh Sandite is dus geen zand. Strooien ze een soort ijzerslijpsel over de rails dan? ![]() | |
bleiblei | maandag 7 september 2020 @ 12:40 |
https://www.prorail.nl/ni(...)en-blad-op-het-spoor | |
spectrumanalyser | maandag 7 september 2020 @ 15:45 |
geinig. de NS heeft ook een 'te koop' webpagina. deze webpagina is voor zover ik het begrijp verouderd. als je weet dat de afvoer van DDAR en DDM1 al begonnen is. https://www.ns.nl/uitgeli(...)treinen-verkoop.html "Interessant voor u" ![]() | |
Salatrel | maandag 7 september 2020 @ 15:59 |
Leuk voor in de voortuin zo’n 1700 | |
derLudolf | maandag 7 september 2020 @ 16:02 |
Ghehehe. Met zulks materieel begin je niet direct iets nee, zeker niet in Nederland. Er zijn weinig alternatieve routes en extra treinen die je kunt rijden. Mogen die intercity rijtuigen die DB op de site heeft staan, allemaal de grens over eigenlijk? | |
spectrumanalyser | maandag 7 september 2020 @ 16:13 |
| |
Salatrel | maandag 7 september 2020 @ 16:19 |
Leeghalen en inrichten als Airbnb ![]() | |
ReisT | maandag 7 september 2020 @ 16:29 |
Allemaal RIC-spul zo te zien, dus ja, daar mag je heel Europa mee door. | |
derLudolf | maandag 7 september 2020 @ 16:53 |
Als ik een enorme bak geld had... Ludmila, BR120, wat rijtuigen. Even zorgen dat er weer een brug over de Eems ligt en dan een flixtrain achtig iets naar Hamburg ![]() | |
dennistd | maandag 7 september 2020 @ 17:49 |
Enige probleem kan de spanning van de rijtuigen zijn. In Nederland voert de loc de 1500V DC gewoon door naar de rijtuigen, terwijl in Duitsland de 15kV 16,7Hz vanaf de bovenleiding door de loc als 1000V 16,7Hz aan de rijtuigen geleverd wordt. | |
ReisT | maandag 7 september 2020 @ 20:56 |
Het ligt toch niet echt voor de hand, dat rijtuigen die de grens over mogen geen buitenlandse spanning lusten? Gelukkig is DB Gebrauchtzug zo aardig geweest foto's te maken van de UIC-rasters, kan je het even checken voor je wat koopt, zoals bijvoorbeeld hier: R264.3 2. Klasse Reisezugwagen. (Dit type reed heeft nog een tijdje bij NS gereden als ICL) | |
Peterselieman | maandag 7 september 2020 @ 21:05 |
Een recordhouder | |
bleiblei | maandag 7 september 2020 @ 21:08 |
Wel goed gedaan, die photoshop. | |
derLudolf | maandag 7 september 2020 @ 21:10 |
Dan liever R125.3, want die heeft een Klimaanlage ![]() En ziet er kek uit, rode stoelen, gordijntjes ![]() | |
spectrumanalyser | maandag 7 september 2020 @ 21:15 |
NS 1607 trok "de langste trein ter wereld". Althans, enige tijd was dat in 1989 het geval. | |
spectrumanalyser | maandag 7 september 2020 @ 21:31 |
Station Alkmaar Noord is afgelopen weekend gesloopt. Sindsdien moeten reizigers die naar de andere kant willen een stukje omlopen. men schat dat dit 7 minuten lopen is. Er gaat het gerucht dat er veel mensen over de sporen lopen, in plaats van omlopen. ik heb slechts gezien dat er jongeren van het einde van het perron af springen en dan langs het spoor via de overweg weer naast het andere spoor naar de andere kant lopen. | |
derLudolf | maandag 7 september 2020 @ 21:34 |
Genoeg om nat te worden als het hard begint te regenen ![]() | |
boriq | dinsdag 8 september 2020 @ 13:18 |
Volgende week al Nightjet materieel naar Nederland voor een test, 15 september wordt als datum genoemd: | |
dennistd | woensdag 9 september 2020 @ 12:59 |
DB heeft een test gedaan of conducteurs vaker besmet zijn met Corona dan andere medewerkers. En het resultaat zal je verbazen!!!11!!!!!1!!! | |
b2py | woensdag 9 september 2020 @ 14:02 |
Wat wil je met al die uitroeptekens en 1’en zeggen dan? | |
derLudolf | woensdag 9 september 2020 @ 14:34 |
De conclusie is dat "Zugbegleiter" niet vaker zijn besmet met ander DB personeel. Dat is statistisch gezien iets anders dan dat ze minder vaak besmet zijn. | |
spectrumanalyser | woensdag 9 september 2020 @ 14:39 |
Hoeveel tijd krijg je van een conducteur om een vervoersbewijs te tonen. Denk je dat het lukt om in die tijd online een treinkaartje te kopen en deze te tonen? | |
MTL | woensdag 9 september 2020 @ 14:51 |
Nope. De conducteur krijgt dan een waarschuwing dat het kaartje net gekocht is en daarmee is het kaartje volgens de voorwaarden niet geldig. Die geeft je dus er nog een mooie boete bovenop voor het niet kunnen tonen van een geldig vervoersbewijs. | |
derLudolf | woensdag 9 september 2020 @ 18:45 |
Julien (de YT'er) heeft de 10.000 abonnees. Hij gaat een challenge doen dit weekend. In een hoge hoed doet hij 10 random bushaltes in Nederland 20 random treinstations in Nederland 10 random treinstations in België 10 random treinstations in NRW 10 random treinstations in NDS In 24 uur tijd moet hij daar 10 van doen en mag er twee keer een overslaan (als je van Koksijde naar Braunschweig moet ofzo) en een nieuwe pakken. | |
James1988 | woensdag 9 september 2020 @ 20:58 |
Een conducteur in deze tijd? Wat is dat? | |
derLudolf | woensdag 9 september 2020 @ 21:08 |
Hmm in D wordt ik altijd gecontroleerd. Werd laatst met een NDS ticket nog naar een Ausweis gevraagd. Totdat de conducteur zag dat ie al gestempeld is. | |
Salatrel | woensdag 9 september 2020 @ 21:29 |
Als jij dat kaartje pas online gaat kopen op het moment dat ie voor je neus staat en ernaar vraagt ben je sowieso al te laat. | |
James1988 | woensdag 9 september 2020 @ 21:51 |
De enige treinen waarin ik onlangs controle heb gehad waren die van NS International. In treinen van NSR zie ik de conducteur wel eens langslopen, maar dat is het dan ook wel. | |
Salatrel | woensdag 9 september 2020 @ 22:29 |
Ik ben afgelopen zaterdag gecontroleerd op de stoptrein van Geldermalsen naar Dordrecht. Ze kennen hun publiek wel want ondanks dat de controleurs er al vanaf Geldermalsen waren kwamen ze controleren tussen stadspolders en dordrecht | |
derLudolf | woensdag 9 september 2020 @ 23:27 |
Want in Stadspolders stapt een bepaalde demografische groep in die statistisch gezien eerder hun vervoersbewijs vergeten? ![]() | |
b2py | donderdag 10 september 2020 @ 08:56 |
Alvast aan het oefenen als ze niet meer standaard op een trein nodig zijn. Net als machinisten. | |
Salatrel | donderdag 10 september 2020 @ 11:27 |
Ik denk dat het percentage daar enigsins afwijkt ten opzichte van Hardinxveld-Giessendam en Arkel om maar eens 3 metropolen te noemen. | |
Magister_Artium | donderdag 10 september 2020 @ 18:47 |
En als straf een klap met een kapotte windmolen als het niet lukt? | |
Dr_Flash | donderdag 10 september 2020 @ 18:57 |
Leuk toch ![]() Wat doen jullie dan, stelletje huilies? | |
dennistd | zaterdag 12 september 2020 @ 12:22 |
Ga nooit op pad zonder betonschaar ![]() | |
dennistd | zaterdag 12 september 2020 @ 12:33 |
De SBB begint een proef waarbij reizigers bij 5 minuten vertraging al een kwart van de ticketprijs terugkrijgen, en bij 10 minuten zelfs de helft: https://bahnblogstelle.ne(...)minuten-verspaetung/ | |
Socios | zaterdag 12 september 2020 @ 18:36 |
Goede zaak; treinen dienen te allen tijde conform dienstregeling te rijden. ![]() | |
derLudolf | zaterdag 12 september 2020 @ 18:45 |
Vloeken op een IKEA kut keuken die niet helemaal goed wil, een stucadoor die de muren toch niet helemaal haaks heeft gedaan. En gewoon vloeken omdat het kan. En nu dood schaap vreten. | |
Socios | zaterdag 12 september 2020 @ 18:47 |
Nou, nou, nou. Lepel anders nog wat Hbf'en ![]() | |
derLudolf | zaterdag 12 september 2020 @ 18:48 |
Bij 15 minuten vertraging pakken ze de eerder genoemde Bolzenschneider en knippen ze een vinger van de machinist af? ![]() | |
derLudolf | zaterdag 12 september 2020 @ 18:50 |
Ik wacht op een D ![]() | |
b2py | zondag 13 september 2020 @ 09:48 |
zitten toch een paar NSB’ers op Twitter, mijn hemel. | |
Mr_Klaasje | zondag 13 september 2020 @ 12:07 |
Wie weet zijn ze ingepland om te passagieren... Ik vind dat altijd zo flauw. | |
derLudolf | zondag 13 september 2020 @ 12:15 |
Inderdaad... Wie weet zijn ze gewoon vrij inderdaad. | |
Fred | zondag 13 september 2020 @ 13:40 |
Dan nog moeten ze stil zijn in een stiltecoupé toch? | |
derLudolf | zondag 13 september 2020 @ 13:46 |
Waar lees jij stiltecoupé? | |
derLudolf | zondag 13 september 2020 @ 13:47 |
Vraag me overigens af wat de zanger van The Cats te maken heeft daarmee ![]() | |
Fred | zondag 13 september 2020 @ 13:48 |
In de tweet wordt gesproken over "coupétje", de enige "coupétjes" op de 1100 zijn de stiltecoupés van de eerste klas. | |
derLudolf | zondag 13 september 2020 @ 13:51 |
Tja, neem aan dat ze wel dermate geluiddicht zijn dat je in een andere coupé er geen last van hebt. | |
Fred | zondag 13 september 2020 @ 14:01 |
Volgens de website van NS moet je er toch écht stil zijn: Beetje suf dan eigen conducteurs (die ook nog eens reizigers moeten aanspreken als die zich niet aan de regels houden) zich niet aan die regels houden. | |
James1988 | zondag 13 september 2020 @ 17:13 |
Ik zit nu in een SNG, en ik zit me groen en geel te ergeren aan van alles. De stoelen, de herrie van binnen, het gerammel en getril, het oorverdovende geluid van de tractieinstallatie, een vlakke plaats op een wiel. Wat een goedkope troep. ![]() | |
Duvel | zondag 13 september 2020 @ 18:35 |
Klinkt bekend. Als je Flirt gewend bent, is de SNG een flinke stap terug. | |
derLudolf | zondag 13 september 2020 @ 18:46 |
Beide hebben van die Mondriaan schilderingen toch? In SNG heb ik volgens mij nog nooit gezeten ![]() | |
James1988 | zondag 13 september 2020 @ 18:50 |
Een backronym voor de leverancier is niet voor niets Cheap As Fuck... man, man, man. Wat een treurnis. | |
Dr_Flash | zondag 13 september 2020 @ 19:20 |
Als je geüniformeerd bent, ben je het gezicht van het bedrijf. En dan word je daarop afgerekend ook. | |
ijs_beer | zondag 13 september 2020 @ 20:41 |
Waardige opvolger voor mat '64 uiteindelijk. | |
derLudolf | zondag 13 september 2020 @ 20:58 |
Door een blokkenrem had je toch juist geen last van vierkante wielen? | |
Wertha | zondag 13 september 2020 @ 21:34 |
De mat'64 maakte geen herrie van binnen, dat was muziek. | |
ijs_beer | maandag 14 september 2020 @ 00:15 |
Wat ik zeg, herrie. ![]() | |
dennistd | maandag 14 september 2020 @ 03:06 |
Cultuurbarbaar ![]() | |
James1988 | maandag 14 september 2020 @ 03:11 |
Mat '64 had een karakteristiek geluid. Een SNG produceert gewoon herrie, en ook nog eens een hoop. Ik heb vandaag ook nog in een NS-FLIRT gezeten, en wat een verademing is dat. Het blijft een forenzentrein natuurlijk, maar in alle opzichten is het ding beter dan een SNG. Betere afwerking, betere geluidsisolatie, beter rijgedrag. | |
MTL | maandag 14 september 2020 @ 07:51 |
Ik heb gemerkt dat er behoorlijke verschillen zitten in het rijgedrag van de stellen. Er zitten een aantal treinstellen bij die inderdaad een redelijk onrustige loop hebben en vaker rammelen, maar er zijn ook genoeg stellen die wel rustig op de rails liggen en gewoon zonder rammel hun werk doen. Wellicht dat er iets in de afstelling van de rotatiedempers net even anders is. Ik gok zomaar dat je net een van die verkeerde stellen hebt getroffen. En dat is uiteraard los van die, eh, minder fijne stoelen in 1e klas. Overigens begreep ik dat de tweede serie SNG een andere airco krijgt, waardoor ook dat punt minder storend zou moeten zijn (maar dat is 'van horen zeggen'). | |
Dr_Flash | maandag 14 september 2020 @ 13:22 |
Mat '54 had pas een karakteristiek geluid ![]() | |
derLudolf | maandag 14 september 2020 @ 13:25 |
Je moeder ook | |
Dr_Flash | maandag 14 september 2020 @ 13:26 |
ja nog steeds wel ![]() | |
RichardHammond | maandag 14 september 2020 @ 14:07 |
Gezien het gedrag van zowel de NS als haar medewerkers eerder dit jaar kon je natuurlijk verwachten dat dit als een boemerang terug zou komen. Gisteren trein gepakt van Almelo naar Schiphol en treinstel was een driedelige ICM. Reden we weg uit Apeldoorn roept de conductrice opeens om dat de eersteklas is opgeheven vanwege de drukte. Ik reis eersteklas en de mensen wisten niet hoe hard ze de eersteklas binnen moesten rennen en binnen de kortste keren zat de eersteklas ramvol. Wie wil er immers niet eersteklas reizen met een tweedeklas kaartje. Op gegeven moment zaten we met vijf man in zo'n stiltehokje. Heb netjes aangegeven dat dat niet handig is, maar kreeg alleen een vette bek terug. Vanzelfsprekend heb ik geen conducteur gezien de in de twee uur durende reis tussen Almelo en Schiphol. En dan vandaag wel doodleuk in het nieuws dat de OV-boa's strenger gaan controleren en bekeuren op het naleven van de maatregelen. En dan eerder dit jaar waarbij conducteurs je doodleuk de toegang tot de eerste klas ontzeggen, want daar willen ze zelf bank hangen. Wellicht kunnen de medewerkers van de NS eens meelopen bij Keolis/Blauwnet, want het zou ze goed doen. Ik reis graag per trein, maar er zitten echt een paar (oude) rotte appels bij de NS. | |
derLudolf | maandag 14 september 2020 @ 14:09 |
https://www.sueddeutsche.(...)ausbau-1.5029830!amp | |
Salatrel | maandag 14 september 2020 @ 14:36 |
Leuk verhaal alleen is de 1,5 meter in het ov niet van toepassing en dat is tevens de reden waarom mondkapjes verplicht zijn. Elke stoel in de trein mag gebruikt worden en dat mogen ook gewoon vreemden zijn | |
RichardHammond | maandag 14 september 2020 @ 15:22 |
Leuk verhaal, maar waarom plakt de NS dan nog zitplaatsstickers en verder heb ik het niet eens over 1,5 meter gehad. Dat maakt het dan nog vreemder dat NS-medewerkers mensen toegang tot de eerste klas hebben ontzegd. | |
Salatrel | maandag 14 september 2020 @ 15:26 |
Omdat die stickers gewoon nog niet weggehaald zijn en ze het liefst nog hebben dat de eerste die gaat zitten bij het raam gaat zitten. En toegang ontzegd? Als jij een 1e klas kaart hebt heb je gewoon toegang en als je die niet hebt mag je daar dus niet zitten tenzij aangegeven is dat het wel mag. Of het handig is 1e klas vrij te geven bij drukte zet ik zo mijn vraagtekens bij. | |
RichardHammond | maandag 14 september 2020 @ 16:04 |
Ik heb een eersteklas abonnement. Maar je hebt gemist dat conducteurs mensen de toegang ontzegden tot de eerste klas omdat ze een coupe voor zichzelf claimden? Mij twee keer overkomen en vanaf dat moment de auto maar gepakt. Na al die maanden heb ik niet het idee dat er echt beleid is bij de NS. Of het is zo dat medewerkers zich niet aan dat beleid houden. Heb zelf het idee dat er een (oudere) groep werknemers is bij de NS die zichzelf God waant in de trein en dat is knap vervelend. Maar dat is wellicht meer iets voor het forum van NS. Heeft iemand hier de ICNG al van binnen gezien en kan mij vertellen hoe de fietsplekken zijn? | |
WcPot | maandag 14 september 2020 @ 16:42 |
![]() | |
Salatrel | maandag 14 september 2020 @ 17:00 |
Ik sla deze even op. Komt misschien nog van pas als een collega zit te zeuren | |
Duvel | maandag 14 september 2020 @ 17:07 |
Zeurende collega's? Zal toch niet? ![]() | |
b2py | maandag 14 september 2020 @ 17:56 |
Haha ik moest denken aan de 'we have food at home' meme | |
derLudolf | dinsdag 15 september 2020 @ 08:36 |
Ik volg op Facebook "die Schwatten Ostfrees Jong" Dat een gast die er uit zien als BA maar deze komt uit Ostfriesland. Zo praat ie ook. En hij werkt bij werkt bij een loonbedrijf. Waarom meld ik dat hier? Hij is nu aan het maishakselen in Oost Duitsland en moet steeds over een handmatig bediende overweg. Zijn relaas is best grappig ![]() | |
GlennQuagmire | dinsdag 15 september 2020 @ 10:58 |
Goed nieuws uit Zwitserland. De SBB gaat samenwerken met de OBB in het Nightjetconcept. Hierzoor zullen er (vanaf wrschl december 2021) veel meer nachttreinen gaan rijden in Europa! | |
ReisT | dinsdag 15 september 2020 @ 11:57 |
Hier meer: Nightjet-Netz Schweiz 2024: SBB und ÖBB wollen das Nachtzug-Angebot in Europa weiter ausbauen | |
derLudolf | dinsdag 15 september 2020 @ 12:12 |
Binnenlands nieuws: Zelfrijdende trein punctueler maar minder comfortabel. https://www.rtvnoord.nl/n(...)s-minder-comfortabel | |
derLudolf | dinsdag 15 september 2020 @ 12:13 |
Mooie vooruitzichten wat betreft Nightjet ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 15 september 2020 @ 12:43 |
Echt bizar. Het CityNightLine / EuroNight gebeuren is jarenlang een zieltogende boel geweest, steeds verder uitgekleed en in 2016 uiteindelijk helemaal de nek omgedraaid. Want niet rendabel, niet meer van deze tijd, weet ik allemaal wat. En nu nog geen vijf jaar later dit ![]() Ik vind het prima hoor, daar niet van ![]() | |
MTL | dinsdag 15 september 2020 @ 14:06 |
Die opmerkingen van de testreizigers tijdens een ATO rit (de reizigers wisten van te voren niet welke ritten ATO zouden zijn en welke niet) ![]() Laat het maar aan de NVBS-leden over. Die kunnen perfect de machinistenritten van de ATO ritten onderscheiden (not) ![]() En tijdens een rit die door een normale machinist werd gereden:
![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 15 september 2020 @ 14:27 |
Oja... Op zich valt te verwachten dat ATO in de kinderschoenenfase niet zo soepel is. De hoofddoelen zijn immers veilig en niet trager dan nodig. Soepel is meer iets wat je gaat inregelen als de invoering doorgaat. | |
spectrumanalyser | dinsdag 15 september 2020 @ 15:04 |
Helemaal gemist, leuk stukje over de ICM-0 in Arnhem https://www.gelderlander.(...)e-ns-trein~a7581f62/ | |
b2py | dinsdag 15 september 2020 @ 15:37 |
Snelle kanteling van publieke opinie over duurzaamheid zet vast geen zoden aan de dijk ![]() | |
Adrie072 | dinsdag 15 september 2020 @ 16:09 |
https://www.treinreiziger(...)-terug-in-nederland/ | |
derLudolf | dinsdag 15 september 2020 @ 17:01 |
Krijgen de 193'ers die NS gaat leasen ook de NS kleuren? @Dr_Flash heb je al zo'n ding voor de Pimpel gespot? Dacht dat de trainingsritten voor NS personeel - dat de tractie voor Köln gaat verzorgen - plaats gaat vinden met de Pimpel. | |
Dr_Flash | dinsdag 15 september 2020 @ 17:14 |
Nog niet. Alles wat ik zie is nog 1700 | |
derLudolf | dinsdag 15 september 2020 @ 20:04 |
Is dat die club van DrieKoplopers? ![]() | |
derLudolf | dinsdag 15 september 2020 @ 20:09 |
Lastig hoor, het verschil tussen een bak en een coupé... | |
Dr_Flash | dinsdag 15 september 2020 @ 20:10 |
Nee. Heeft er ongeveer niets mee te maken. | |
derLudolf | dinsdag 15 september 2020 @ 20:25 |
Behalve dat ze beide falen? | |
Mr_Klaasje | woensdag 16 september 2020 @ 10:45 |
Er moet eerst nog een dealtje tussen NS en ProRail gemaakt worden over aslasten op dit traject, daarna kan hij voor de IC-Berlijn. | |
derLudolf | woensdag 16 september 2020 @ 10:55 |
Een 1700 is 86 ton een BR193 80-87ton aldus Wikipedia ![]() Ik weet dat de aslast dan nog steeds verschillend kan zijn, maar een locomotief lijkt me wel redelijk symmetrisch opgebouwd? Welk deeltraject is het kritieke punt dan? Want volgens mij is het allemaal wel vrij veel gebruikte trajecten waar ook badslippers rijden? | |
MTL | woensdag 16 september 2020 @ 11:03 |
Een 1700 is 84 ton en komt daarmee binnen de 21,5t aslast. Met 87t zit je daar precies overheen en val je dus in een zwaardere aslastcategorie met alle beperkingen van dien. Dan moet er dus per traject aangetoond worden dat de trein er met hogere snelheid overheen kan rijden zonder problemen. | |
dennistd | woensdag 16 september 2020 @ 12:43 |
Ik mag toch hopen dat het dan ook meteen voor de Veluwelijn, de Flevolijn, de Hanzelijn en de IJssellijn (Zwolle-Deventer) wordt aangevraagd. Anders sta je mooi bij een verstoring ![]() | |
ReisT | woensdag 16 september 2020 @ 12:54 |
Bij verstoringen lijkt me een snelheidsbeperking van 100km/h geen onoverkomelijk probleem? Bij een omleiding kom je toch al snel in een goederenpad terecht.Klopt, en daar mag de BR193 dus ook overal rijden, zolang het in badslippertempo is. | |
dennistd | woensdag 16 september 2020 @ 13:27 |
Voor de liefhebber van een rode Plan V: de Karel is onderweg | |
James1988 | woensdag 16 september 2020 @ 13:53 |
Op de Hanzelijn mag een Vectron al 140/160 rijden met reizigersmat. | |
dennistd | woensdag 16 september 2020 @ 14:13 |
De nieuwe dienstregeling staat online, al ontbreken er nog wel wat treinen. Zo mis ik bijvoorbeeld de serie 31400 (Amersfoort <-> Barneveld Zuid). http://hafas.bene-system.com/bin/query.exe/nn?L=profi | |
derLudolf | woensdag 16 september 2020 @ 14:44 |
Pimpelen op toeslagsneldheid ![]() | |
Fiorano | woensdag 16 september 2020 @ 16:39 |
Ik zit momenteel in Bacharach aan de Rijn in Deutschland, wordt gek van de Badslipperexpressen hier. Niet normaal zoveel | |
boriq | woensdag 16 september 2020 @ 18:03 |
Nieuwe NightJet zie ik zo ook niet. Verder is het redelijk rustig met veranderingen komende dienstregelingwissel dacht ik? | |
Peterselieman | woensdag 16 september 2020 @ 18:13 |
interessante dienstregeling met de stoptrein tussen Leeuwarden en Groningen. Die wordt in beide richtingen versneld van 49 minuten nu naar 44 minuten straks. Dan sloop je veel van de rijdtijdmarge er uit. | |
WcPot | woensdag 16 september 2020 @ 18:46 |
https://nieuwspaal.nl/mac(...)ld-met-tomtom-train/![]() | |
Mr_Klaasje | woensdag 16 september 2020 @ 22:25 |
1700 is 86 ton. 1600/1800 nog ietsje lichter met 83 ton. Deze Vectrons zijn 90 ton. Daarmee is de aslast 22,5 ton. In de netverklaring kan je vinden hoe hard je daarmee waar mag. | |
Mr_Klaasje | donderdag 17 september 2020 @ 09:44 |
Voor de liefhebbers de netverklaring: https://www.prorail.nl/si(...)9_-_definitief_1.pdf Dan staat het op pagina 184 van de PDF. | |
ReisT | donderdag 17 september 2020 @ 10:57 |
Kort samengevat: wil je in Nederland 140 rijden met een moderne locomotief, moet dat apart aangevraagd worden bij Prorail voor de betreffende baanvakken. Tenzij Hanzelijn of HSL daar mag het altijd. Hoe komt het dat op trajecten waar voor goederenvervoer beladingsklasse D4 is toegestaan (max 22,5 t), voor reizigersvervoer wordt uitgegaan van beladingsklasse C2 (max 20 t) en zwaardere locs (1600 en nieuwer) nog steeds als uitzonderingen worden gezien? | |
Mr_Klaasje | donderdag 17 september 2020 @ 11:23 |
Voor goederen hanteert ProRail een maximum van 100 km/h (zie daar de 100 km/h met de Vectron). Voor 21,5 ton gold tot 2018 dat dat sowieso mocht tot 140 km/h. Mijn vermoeden is dat wat toen 21,5 ton op baanvaksnelheid reed nu gedoogd wordt. | |
Mr_Klaasje | donderdag 17 september 2020 @ 11:23 |
weg. | |
MTL | donderdag 17 september 2020 @ 11:40 |
Voor reizigerstreinen geldt nog altijd de 21,5t die ik eerder noemde voor zover ik weet, echter zijn er enkele baanvakken waar niet zomaar 21,5t overheen mag worden gereden met baanvaksnelheid. Wellicht dat het voor uniformiteit in de netverklaring gelijk hebben getrokken, maar die netverklaring komt in dat opzicht dus niet overeen met de gehanteerde werkelijkheid. | |
derLudolf | donderdag 17 september 2020 @ 12:50 |
Waarom, met al dat lean&green, nieuwe technieken en materialen, worden die dingen steeds zwaarder eigenlijk? Drie assige draaistellen hadden ook weer nadelen behalve extra heffingen toch? | |
Salatrel | donderdag 17 september 2020 @ 12:51 |
Botsveiligheid? | |
MTL | donderdag 17 september 2020 @ 12:54 |
Geen idee over drie-assers, maar volgens mij gaat bij de Vectron het gewicht vooral over het MS-gedeelte van de loc. De reguliere AC versies van de locs zijn lichter. | |
dennistd | donderdag 17 september 2020 @ 15:34 |
Maar bij dat moderne spul wordt de wisselspanning toch juist eerst omgezet in gelijkspanning om dan in stukjes gehakt te worden voor de motoren? | |
MTL | donderdag 17 september 2020 @ 15:39 |
Ik zou niet durven zeggen hoe de Vectron werkt, daar heb ik geen kaas van gegeten, maar feit is dat de MS versie zwaarder is dan de AC variant. Maar zelfs al zou het zo werken, dan werken de motoren meestal niet op 1500 en 3000 V, maar op een lagere spanning. Dat betekent dat je, naast de omvormers van 15 kV ook een omvormer voor 25 kV én een DC omvormer moet hebben, dus extra apparatuur. | |
renwan | donderdag 17 september 2020 @ 16:04 |
Wat je erbij vergeet te vermelden is dat dit gebeurde bij SLT aan het begin van corona toen hc's niet eens met een mondkapje mochten werken maar het ook verboden werd in de buurt van reizigers te komen. Nou kun je bij FLIRT, SGMM en SNG vanuit de cabine sleutelen en is het bij VIRM en ICM een klein stukje van deur naar cabine maar bij SLT moet je wel door de eerste klas. Gezien het feit dat het toen nog vrij nieuw en onbekend was allemaal hebben veel hc's inderdaad de eerste klas van een SLT afgesloten omdat men niet besmet wilde raken. Er was inderdaad wel toestemming om buitenom te lopen na sleutelen maar het zou niet de eerste keer zijn dat iemand z'n scheenbeen open haalt of vanuit cabine op het perron dondert omdat die dingen een achterlijke rand hebben bij de deur. Dus ja, ik snap wel dat men een eerste klas leeg hield. | |
spectrumanalyser | donderdag 17 september 2020 @ 16:28 |
gisteren was er een stroomstoring in Alkmaar door problemen met een schakelaar. Daardoor was er tussen Uitgeest en Heerhugowaard geen treinverkeer. wat opviel was dat alle reizigers buiten de incheckpoortjes bleven wachten. ik realiseer mij nu pas dat als je ingecheckt bent, dat je dan niet langer dan een uur kunt wachten anders krijg je het instaptarief niet terug. | |
James1988 | donderdag 17 september 2020 @ 17:11 |
Dan neem je contact op met de klantenservice en dan regelen zij het voor je ![]() | |
RichardHammond | donderdag 17 september 2020 @ 18:52 |
Hoe kom je erbij alleen bij SLT, want dat is niet mijn ervaring. Ook in andere treinstellen meegemaakt dat de conducteur een nogal ruimte interpretatie van 'bubbel' aanhield. Verder zijn het nogal drogredenen die je noemt. Volgens mij werd er al vanaf het begin bij NS ook intern gecommuniceerd dat dit niet de bedoeling was. Toch vreemd dat NS-personeel altijd met van alles en nog wat moeite heeft, maar dat dit soort problemen bij bijv. Blauwnet niet lijken te spelen. | |
dennistd | donderdag 17 september 2020 @ 20:53 |
Een Française en een Duitser hebben elkaar in België een kusje gegeven ![]() | |
b2py | donderdag 17 september 2020 @ 22:15 |
ANDERHALB METER BITCH | |
renwan | vrijdag 18 september 2020 @ 06:59 |
Appels en peren maar oké | |
Dr_Flash | vrijdag 18 september 2020 @ 14:19 |
Ra ra wat klopt hier niet. ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 18 september 2020 @ 14:28 |
Enkele treinticket ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 18 september 2020 @ 14:30 |
ziet een Eurostar er zo uit denk jij? ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 18 september 2020 @ 14:37 |
Als het bedrijf in Russische handen komt wel | |
Ou-Tannu | vrijdag 18 september 2020 @ 17:34 |
Als ze een paar blikken punctualiteit mee nemen, en deze ook open trekken.. zijn er ergere dingen ![]() | |
Eix | vrijdag 18 september 2020 @ 18:01 |
"gaat die rijden". ![]() | |
Salatrel | vrijdag 18 september 2020 @ 22:17 |
Geschreven door een rotterdammert | |
Fred | zaterdag 19 september 2020 @ 12:04 |
Vallen die in de doelgroep dan? Vanaf Rotterdam Centraal ben je met bus 33 en twee overstaps sneller ( en vaak goedkoper) in het centrum van Londen dan wanneer je de Eurostar pakt. | |
Duvel | zaterdag 19 september 2020 @ 16:28 |
De spoorbreedte. | |
Duvel | zaterdag 19 september 2020 @ 16:32 |
Klopt, maar ook met een DC-bovenleidingspanning moet je vaak nog iets up-choppen. Daarnaast moet je een aparte AC en DC hoofdschakelaar hebben, vaak ook nog extra filters met bijbehorende schakelaars en twee extra stroomafnemers. En natuurlijk 20 verschillende treinbeveiligingssystemen. | |
ACT-F | zondag 20 september 2020 @ 18:51 |
Hedendaagse motoren zijn 3-fase en worden met een frequentieregelaar aangestuurd. Hieronder heb je de tractieomzetter van de Vectron: ![]() https://www.mobility.siem(...)tion-converters.html | |
WcPot | zondag 20 september 2020 @ 19:28 |
Zijn meerspannings treinen/locs makkelijk in gebruik of best wel storingsgevoelig. | |
ACT-F | zondag 20 september 2020 @ 19:36 |
Meer onderdelen betekent in theorie dat het storingsgevoeliger is, maar in de praktijk loopt het niet zo'n vaart. De techniek wordt in de basis al decennia gebruikt. Het verschil is dat vermogenselektronica alsmaar verbetert waardoor het mogelijk is om grotere vermogens te schakelen. De meeste fouten ontstaan in de hogere laag van meet- en regeltechniek. Een defecte sensor is nog een keer makkelijk te vinden, maar een bug in de software is, afhankelijk van de programmeerstijl, een stuk lastiger om te vinden. | |
Duvel | woensdag 23 september 2020 @ 08:47 |
De tussenkring is DC. | |
ACT-F | woensdag 23 september 2020 @ 13:54 |
Uiteraard. Vergelijkbaar met hedendaagse geschakelde voedingen. Had je vroeger een voeding met 50 Hz trafo die beduidend groter en zwaarder is, maar een enkele overgang van AC naar DC heb je tegenwoordig een omzetting van AC naar DC op netspanning waarvan de inverter weer op een hogere frequentie AC maakt zodat de trafo veel kleiner hoeft te zijn om vervolgens weer om te zetten naar DC. Bij elke spanning zal een loc extra circuits moeten hebben om dit om te zetten naar de gewenste motorspanning. | |
b2py | woensdag 23 september 2020 @ 18:54 |
Volgens de provincie Brabant kost een dubbele vork bij Tilburg aansluiting slechts 50 miljoen, wisselgeld als je het mij vraagt. (Bron: Visiedocument OV 2040 zuidelijke provincien) | |
derLudolf | woensdag 23 september 2020 @ 19:06 |
Stoppen met het Berlin Brandenburg van de Flevopolder en investeren in spoor ![]() | |
Ireyon | woensdag 23 september 2020 @ 19:58 |
Zou een mooie zijn om tegelijk met spoor 4 te doen maarja.. dan nog een ongelijkvloerse kruising Eindhoven - Venlo erbij en de driehoek is eindelijk van de bottlenecks af. | |
DeaDLocK2K | woensdag 23 september 2020 @ 20:08 |
De meestvoorkomende straatnaam in Zwitserland in Bahnhofsstrasse. | |
James1988 | woensdag 23 september 2020 @ 20:12 |
Oh, ik dacht Einbahnstraße ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 23 september 2020 @ 23:04 |
In Denemarken Ensrettet ![]() | |
b2py | donderdag 24 september 2020 @ 07:29 |
Dat boekje staat vol met aanpassingen, soort Rail 21. Tongelre staat er ook bij | |
b2py | donderdag 24 september 2020 @ 16:41 |
Zal de lol ff verpesten ![]() via | |
James1988 | donderdag 24 september 2020 @ 16:47 |
Natuurlijk heeft iemand dat ooit uitgezocht ![]() ![]() | |
derLudolf | donderdag 24 september 2020 @ 16:51 |
Ik ken geen enkele Molenstraat ![]() | |
b2py | donderdag 24 september 2020 @ 16:54 |
Ik zag het toevallig gisteren in r/all voorbij komen toen jullie het erover hadden ![]() | |
Peterselieman | donderdag 24 september 2020 @ 17:03 |
Zijn de varianten van die straatnamen ook meegenomen in de berekening? | |
derLudolf | donderdag 24 september 2020 @ 17:17 |
Denk het wel. Postcodegebieden in D zijn een stuk groter, dus in elke dorp kun je geen Hauptstraße hebben. In postcodegebied 49733 heb je sowieso al Rütenbrocker Hauptstraße, Wesuwer Hauptstraße en Altenberger Hauptstraße. | |
b2py | donderdag 24 september 2020 @ 17:21 |
De link zit erbij :-) | |
b2py | donderdag 24 september 2020 @ 17:22 |
Hier het document trouwens: https://viewer.wepublish.com/bidbook-ov-zuid-nederland | |
Salatrel | donderdag 24 september 2020 @ 17:57 |
Volgens the Big Bang theory is het in Amerika 2nd street. | |
DeaDLocK2K | donderdag 24 september 2020 @ 19:56 |
Dat is nog maar de vraag aangezien West Main Street en East Main Street als twee verschillende straatnamen worden geteld in die telling. | |
James1988 | donderdag 24 september 2020 @ 22:40 |
Mocht er nog iemand zin hebben in wat leesvoer, hier is het onderzoeksrapport over een STS-passage onder ETCS bij Noorderkempen in februari 2019. Er raakte niemand gewond, maar een hogesnelheidswissel raakte beschadigd en het treinverkeer op HSL 4 was meerdere dagen zwaar verstoord in afwachting van herstel. https://www.rail-investig(...)che/?enquete_id=1271 [ Bericht 1% gewijzigd door James1988 op 24-09-2020 22:45:30 ] | |
DeaDLocK2K | donderdag 24 september 2020 @ 23:42 |
Thanks. Wat een razendinteressant stuk om te lezen. Daar zijn heel wat uurtjes onderzoek in verdwenen zo te zien, sodeju. Prettig leesbare tekst ook. | |
dennistd | vrijdag 25 september 2020 @ 01:36 |
Kortsluiting bij 15kV geeft mooi vuurwerk ![]() https://bahnblogstelle.ne(...)nsatz-der-feuerwehr/ | |
James1988 | vrijdag 25 september 2020 @ 01:56 |
Helemaal mee eens, ze gaan heel erg de diepte in en leggen de boel goed uit zonder met vingers te wijzen. En zoals je zegt, heel goed te lezen. In dat opzicht vind ik de rapporten van het Britse RAIB ook altijd zeer aangenaam om te lezen. Simpele taal, goed gestructureerd en er wordt toelichting gegeven waar nodig. | |
Peterselieman | vrijdag 25 september 2020 @ 19:14 |
dat gaat lekker tekeer | |
derLudolf | vrijdag 25 september 2020 @ 21:24 |
![]() Dat ze het spanning er niet na twee of drie knallen af hebben gegooid. Ik bedoel, in Duitsland is veel nog decentraal dus op Hannover Hbf zullen zeker wel wat mensen in torens zitten ![]() | |
derLudolf | vrijdag 25 september 2020 @ 21:26 |
Hé @Vonkenboer was je lekker met de trein op pad? | |
Vonkenboer | vrijdag 25 september 2020 @ 21:39 |
Hét is wel een mooie vonkentrekkert ! Zo'n 15 kV leiding ![]() | |
ACT-F | vrijdag 25 september 2020 @ 23:05 |
Dat is pas Deutsche Gründlichkeit ![]() ![]() | |
Duvel | zaterdag 26 september 2020 @ 11:06 |
Het lijkt op automatische Wiedereinschaltung. Maar dan nog heeft op de schakelpost iemand zitten pitten. | |
MTL | zaterdag 26 september 2020 @ 11:55 |
En ik mag toch verwachten dat na bijvoorbeeld twee mislukte pogingen het systeem automatisch blokkeert... | |
Duvel | zondag 27 september 2020 @ 09:08 |
Ligt aan de installatie en de instellingen daarvan. | |
Eix | zondag 27 september 2020 @ 10:25 |
En aan ooggetuigen die terstond 112 bellen om de meldkamer brandweer te verwittigen. Maar van de show genieten en die gaan filmen kan natuurlijk ook. ![]() | |
Fred | zondag 27 september 2020 @ 12:00 |
Tja, Duitsland. De integratie van het West-Duitse spoorbedrijf in het Oost-Duitse spoorbedrijf lijkt nu écht op gang te zijn gekomen na 30 jaar. | |
ACT-F | zondag 27 september 2020 @ 18:47 |
Uiteraard: | |
derLudolf | zondag 27 september 2020 @ 19:47 |
Hannover ligt in Niedersachsen, het is zelfs de hoofdstad, dus dat was west Duitsland. | |
Fred | maandag 28 september 2020 @ 11:58 |
Daarom integreert het West-Duitse DB dan ook het in Oost-Duitse DR, dat levert Oost-Duitse kwaliteit op in West-Duitse plaatsen ![]() | |
James1988 | maandag 28 september 2020 @ 14:44 |
Een lokken- en tyfoonparade in Berlijn: Dit is een protestactie van een groep private goederenvervoerders, omdat zij geen financiële steun krijgen terwijl de Duitse regering diep in de buidel tast om DB te steunen. | |
MTL | maandag 28 september 2020 @ 14:48 |
Lijkt mij dat ze toch ook gewoon recht hebben op de normale steunmaatregelen van de Duitse overheid, net als elk ander bedrijf? | |
dennistd | maandag 28 september 2020 @ 14:49 |
Hebben ze ook, maar DB schijnt daar bovenop nog meer te krijgen. En dat is natuurlijk niet echt lekker voor de concurrentiepositie van de andere vervoerders. | |
MTL | maandag 28 september 2020 @ 14:53 |
Nee natuurlijk is het niet fijn voor de concurrentie, laat dat duidelijk zijn. Maar als de overheid als enige aandeelhouder een capitaalinjectie in hun bedrijf doet, dan is dat natuurlijk niet anders dan dat bij andere bedrijven kan gebeuren door aandeelhouders of moederbedrijven (geen idee hoe dat overigens juridisch zit, hoor. Daar heb ik verder geen kaas van gegeten. Ik zeg dit niet gehinderd door enige kennis van zaken ![]() | |
derLudolf | maandag 28 september 2020 @ 18:42 |
De overheid doet het dan met belastinggeld of met gratis/heel goedkoop geleend geld. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 29 september 2020 @ 08:17 |
Juridisch heb je nog het Europese-staatssteun-criterium. Daarin mogen ook bedrijven die staatseigendom of binnenlands zijn niet bevoordeeld worden t.o.v. andere Europese bedrijven. Maar het kan ook zijn dat het DB-concern als geheel extra geld heeft gekregen met het oog op compensatie voor Fernverkehr. Als de andere reizigersvervoerders verhoudingsgewijs evenveel geld hebben gehad is het sec wel eerlijk. Ik denk dat je hier alleen met veel uitpluiswerk achter komt wat nu het geval is. | |
Fred | donderdag 1 oktober 2020 @ 13:28 |
https://www.nu.nl/economi(...)r-vakbondsleden.html Wat zullen hier de gevolgen van zijn? Duurdere treinkaartjes? Minder treinen? | |
Salatrel | donderdag 1 oktober 2020 @ 13:35 |
“Vraagt om meer flexibiliteit van werknemers” maar dan niet kunnen zeggen op welk gebied. Ik hoop toch niet dat men echt zo naïef is dat men verwacht had dat men in zou stemmen. | |
RichardHammond | donderdag 1 oktober 2020 @ 13:58 |
Staat toch letterlijk in het artikel?
| |
Salatrel | donderdag 1 oktober 2020 @ 14:22 |
Iets met topje en ijsberg | |
Maegrim | donderdag 1 oktober 2020 @ 14:29 |
denk niet dat je bang hoeft te zijn dat je weer hc moet worden ![]() | |
b2py | donderdag 1 oktober 2020 @ 14:46 |
Eens verwend altijd verwend | |
Peterselieman | donderdag 1 oktober 2020 @ 14:55 |
Er mag toch vanuit de werknemers wel wat tegenover staan? Je leest namelijk veel verhalen over de (on)zichtbaarheid van de HC's. Dat is wel een belangrijk dingetje natuurlijk. | |
Salatrel | donderdag 1 oktober 2020 @ 15:08 |
Ja maar om nou een blanco cheque te schrijven is wel een beetje overdreven natuurlijk. Het gaat mij niet eens om salaris ofzo maar wat je nu opgeeft krijg je niet meer terug. Denk bijvoorbeeld aan voorkeursroosters, geen gebroken diensten. Starten en eindigen op eigen standplaats. Ik doe nu wel eens diensten vanuit Dordrecht. Dan is de afspraak dat de dienst is aangepast zodat deze begint en eindigt in Rotterdam al dan niet doormiddel van Passagieren. Nu is Dordrecht voor mij niet zo’n issue want dat is qua reistijd net zo ver maar als ze dalijk opeens met diensten uit Den Haag of Roosendaal verdubbelt dat voor mij wel de reistijd die ook nog eens in eigen tijd zou moeten geschieden en van de rusttijd tussen 2 diensten af gaat. |