Nou nee, niet echt. Daar gaat ProRail absoluut niet blij mee zijn, omdat het spoor er volledig van naar de klote gaat, zeker bij hoge snelheden. Voor noodgevallen is het fijn om te hebben, maar meer ook niet.quote:Op zondag 6 september 2020 13:02 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Eigenlijk zou je willen dat dat automatisch wordt geactiveerd bij glad spoor wat dan meteen gepoetst wordt. Dan kan je als Machinist wat meer aan op een constante remvertraging en werkt zo'n systeem alleen wanneer nodig.
Die Talgo's zijn die nou getrokken of niet?quote:Op donderdag 3 september 2020 20:37 schreef James1988 het volgende:
Deze site meldt dat het om 2 locs zou gaan, ipv 3.
En nee, alleen inzet voor de Nightjet.
jaquote:Op zondag 6 september 2020 14:40 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Die Talgo's zijn die nou getrokken of niet?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Altijd onderweg naar het avontuur
quote:Op zondag 6 september 2020 14:43 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
jaBedankt voor de spoiler. Daar had ik niet bij stilgestaanSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alleen was dat bij die VIRM een drukknop magneet bedienen en een andere knop om de magneetrem weer van het spoor af te halen . In Duitsland is dat een wipschakelaar die altijd terug gaat naar de nulstand zodra je de schakelaar niet meer bediend dus loslaat. Dan komen de magneetremmen weer omhoog. Je kon die wipschakelaar doortrekken over een bepaald punt waardoor het lijkt op het systeem van de VIRM die dit met de drukknoppen had.quote:Op zondag 6 september 2020 11:47 schreef MTL het volgende:
Nou ja, we hebben zoiets geprobeerd op de VIRM. Alleen gebruikten de machinisten het vervolgens als normale rem, met beschadigingen aan het spoor tot gevolg. Daarna werd de handmatige aansturing heel erg snel naar de achterwand verplaatst waar de machinist wat meer moeite moest doen om het te gebruiken.
quote:Op zondag 6 september 2020 14:43 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
jahehe. Ik dacht dat de plannen inmiddels weer gewijzigd waren en dat er treinstellen zouden gaan rijden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kranplätze müssen verdichtet sein
Het is meer dat we in die tijd geen nieuwe treinen hebben besteld. VIRM was natuurlijk het laatste echt nieuwe materieel en dat was al begin jaren 90 ontworpen. In Duitsland zijn ze eind jaren 90 met een soort van inhaalslag begonnen met het vernieuwen van regionaal materieel.quote:Op zondag 6 september 2020 15:05 schreef Cherni het volgende:
[..]
Maar goed dat de rijvoorwaarde deuren dicht bij het nieuwe materieel is ingevoerd was in Duitsland al 20 jaar geleden vrij normaal. Maar op andere punten mbt seinenstelsel en infra is dit weer in Nederland beter dan bij onze buren.
Soort Railjet wordt hetquote:Op zondag 6 september 2020 15:38 schreef derLudolf het volgende:
[..]
hehe. Ik dacht dat de plannen inmiddels weer gewijzigd waren en dat er treinstellen zouden gaan rijden.
Volgens mij is het ding totaal niet regelbaar. Het is op het spoor met volle vertraging en dito spoorslijtage of ophoog en dan doet ie niets. Je kunt beter een wervelstroomrem hebben, maar die is in Nederland helaas verboden.quote:Op zondag 6 september 2020 13:02 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Eigenlijk zou je willen dat dat automatisch wordt geactiveerd bij glad spoor wat dan meteen gepoetst wordt. Dan kan je als Machinist wat meer aan op een constante remvertraging en werkt zo'n systeem alleen wanneer nodig.
Het kan wel zijn dat ProRail daar niet blij mee is, maar als het puntje bij het paaltje komt hebben ze wel een bepaalde verantwoordelijkheid om een bepaald minimum aan adhesie te garanderen. Dat doen ze in de praktijk niet en dat laten ze aan de vervoerders. NS geeft miljoenen per jaar uit aan sandite, zandstrooiers kunnen niet vanwege de spoorstroomlopen en de wervelstroomrem waar Duvel het over heeft kan niet in combinatie met de spoorstroomlopen die we voor de ATB gebruiken. Als vervoerder heb je wel een probleem met veiligheid en punctualiteit maar vrijwel geen mogelijkheden om daar kosteneffectief wat aan te doen. Dan blijft poetsen met een railrem over op het moment dat het echt niet te doen is.quote:Op zondag 6 september 2020 14:04 schreef MTL het volgende:
[..]
Nou nee, niet echt. Daar gaat ProRail absoluut niet blij mee zijn, omdat het spoor er volledig van naar de klote gaat, zeker bij hoge snelheden. Voor noodgevallen is het fijn om te hebben, maar meer ook niet.
Oh Sandite is dus geen zand. Strooien ze een soort ijzerslijpsel over de rails dan?quote:Op maandag 7 september 2020 10:54 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
NS geeft miljoenen per jaar uit aan sandite, zandstrooiers kunnen niet vanwege de spoorstroomlopen
quote:Op maandag 7 september 2020 11:05 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Oh Sandite is dus geen zand. Strooien ze een soort ijzerslijpsel over de rails dan?Dat het geen zand is, is zeker omdat het niet geleidt?
https://www.prorail.nl/ni(...)en-blad-op-het-spoorquote:Daarom gebruiken we 'Sandite': een gel bestaande uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel.
geinig.quote:Op zondag 6 september 2020 13:34 schreef derLudolf het volgende:
Staat deze helse machine altijd al in Münster (Westf)?
[ afbeelding ]
Ghehehe.quote:Op maandag 7 september 2020 15:45 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
geinig.
de NS heeft ook een 'te koop' webpagina.
deze webpagina is voor zover ik het begrijp verouderd. als je weet dat de afvoer van DDAR en DDM1 al begonnen is.
https://www.ns.nl/uitgeli(...)treinen-verkoop.html
"Interessant voor u"
Leeghalen en inrichten als Airbnbquote:
Allemaal RIC-spul zo te zien, dus ja, daar mag je heel Europa mee door.quote:Op maandag 7 september 2020 16:02 schreef derLudolf het volgende:
Mogen die intercity rijtuigen die DB op de site heeft staan, allemaal de grens over eigenlijk?
Als ik een enorme bak geld had...quote:Op maandag 7 september 2020 16:29 schreef ReisT het volgende:
[..]
Allemaal RIC-spul zo te zien, dus ja, daar mag je heel Europa mee door.
Enige probleem kan de spanning van de rijtuigen zijn. In Nederland voert de loc de 1500V DC gewoon door naar de rijtuigen, terwijl in Duitsland de 15kV 16,7Hz vanaf de bovenleiding door de loc als 1000V 16,7Hz aan de rijtuigen geleverd wordt.quote:Op maandag 7 september 2020 16:29 schreef ReisT het volgende:
[..]
Allemaal RIC-spul zo te zien, dus ja, daar mag je heel Europa mee door.
Een recordhouderquote:
Dan liever R125.3, want die heeft een Klimaanlagequote:Op maandag 7 september 2020 20:56 schreef ReisT het volgende:
Het ligt toch niet echt voor de hand, dat rijtuigen die de grens over mogen geen buitenlandse spanning lusten?
Gelukkig is DB Gebrauchtzug zo aardig geweest foto's te maken van de UIC-rasters, kan je het even checken voor je wat koopt, zoals bijvoorbeeld hier:
R264.3 2. Klasse Reisezugwagen. (Dit type reed heeft nog een tijdje bij NS gereden als ICL)
NS 1607 trok "de langste trein ter wereld". Althans, enige tijd was dat in 1989 het geval.quote:
Genoeg om nat te worden als het hard begint te regenenquote:Op maandag 7 september 2020 21:31 schreef spectrumanalyser het volgende:
men schat dat dit 7 minuten lopen is.
De conclusie is dat "Zugbegleiter" niet vaker zijn besmet met ander DB personeel. Dat is statistisch gezien iets anders dan dat ze minder vaak besmet zijn.quote:Op woensdag 9 september 2020 12:59 schreef dennistd het volgende:
DB heeft een test gedaan of conducteurs vaker besmet zijn met Corona dan andere medewerkers. En het resultaat zal je verbazen!!!11!!!!!1!!!
[ twitter ]
Hmm in D wordt ik altijd gecontroleerd. Werd laatst met een NDS ticket nog naar een Ausweis gevraagd. Totdat de conducteur zag dat ie al gestempeld is.quote:Op woensdag 9 september 2020 20:58 schreef James1988 het volgende:
Een conducteur in deze tijd? Wat is dat?
Als jij dat kaartje pas online gaat kopen op het moment dat ie voor je neus staat en ernaar vraagt ben je sowieso al te laat.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:39 schreef spectrumanalyser het volgende:
Hoeveel tijd krijg je van een conducteur om een vervoersbewijs te tonen.
Denk je dat het lukt om in die tijd online een treinkaartje te kopen en deze te tonen?
De enige treinen waarin ik onlangs controle heb gehad waren die van NS International. In treinen van NSR zie ik de conducteur wel eens langslopen, maar dat is het dan ook wel.quote:Op woensdag 9 september 2020 21:08 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Hmm in D wordt ik altijd gecontroleerd. Werd laatst met een NDS ticket nog naar een Ausweis gevraagd. Totdat de conducteur zag dat ie al gestempeld is.
Want in Stadspolders stapt een bepaalde demografische groep in die statistisch gezien eerder hun vervoersbewijs vergeten?quote:Op woensdag 9 september 2020 22:29 schreef Salatrel het volgende:
Ik ben afgelopen zaterdag gecontroleerd op de stoptrein van Geldermalsen naar Dordrecht. Ze kennen hun publiek wel want ondanks dat de controleurs er al vanaf Geldermalsen waren kwamen ze controleren tussen stadspolders en dordrecht
Alvast aan het oefenen als ze niet meer standaard op een trein nodig zijn. Net als machinisten.quote:Op woensdag 9 september 2020 20:58 schreef James1988 het volgende:
Een conducteur in deze tijd? Wat is dat?
Ik denk dat het percentage daar enigsins afwijkt ten opzichte van Hardinxveld-Giessendam en Arkel om maar eens 3 metropolen te noemen.quote:Op woensdag 9 september 2020 23:27 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Want in Stadspolders stapt een bepaalde demografische groep in die statistisch gezien eerder hun vervoersbewijs vergeten?
En als straf een klap met een kapotte windmolen als het niet lukt?quote:Op woensdag 9 september 2020 18:45 schreef derLudolf het volgende:
Julien (de YT'er) heeft de 10.000 abonnees. Hij gaat een challenge doen dit weekend. In een hoge hoed doet hij
10 random bushaltes in Nederland
20 random treinstations in Nederland
10 random treinstations in België
10 random treinstations in NRW
10 random treinstations in NDS
In 24 uur tijd moet hij daar 10 van doen en mag er twee keer een overslaan (als je van Koksijde naar Braunschweig moet ofzo) en een nieuwe pakken.
Leuk tochquote:Op woensdag 9 september 2020 18:45 schreef derLudolf het volgende:
Julien (de YT'er) heeft de 10.000 abonnees. Hij gaat een challenge doen dit weekend. In een hoge hoed doet hij
10 random bushaltes in Nederland
20 random treinstations in Nederland
10 random treinstations in België
10 random treinstations in NRW
10 random treinstations in NDS
In 24 uur tijd moet hij daar 10 van doen en mag er twee keer een overslaan (als je van Koksijde naar Braunschweig moet ofzo) en een nieuwe pakken.
Goede zaak; treinen dienen te allen tijde conform dienstregeling te rijden.quote:Op zaterdag 12 september 2020 12:33 schreef dennistd het volgende:
De SBB begint een proef waarbij reizigers bij 5 minuten vertraging al een kwart van de ticketprijs terugkrijgen, en bij 10 minuten zelfs de helft: https://bahnblogstelle.ne(...)minuten-verspaetung/
Vloeken op een IKEA kut keuken die niet helemaal goed wil, een stucadoor die de muren toch niet helemaal haaks heeft gedaan. En gewoon vloeken omdat het kan.quote:Op donderdag 10 september 2020 18:57 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Leuk toch
Wat doen jullie dan, stelletje huilies?
Nou, nou, nou. Lepel anders nog wat Hbf'enquote:Op zaterdag 12 september 2020 18:45 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Vloeken op een IKEA kut keuken die niet helemaal goed wil, een stucadoor die de muren toch niet helemaal haaks heeft gedaan. En gewoon vloeken omdat het kan.
En nu dood schaap vreten.
Bij 15 minuten vertraging pakken ze de eerder genoemde Bolzenschneider en knippen ze een vinger van de machinist af?quote:Op zaterdag 12 september 2020 12:33 schreef dennistd het volgende:
De SBB begint een proef waarbij reizigers bij 5 minuten vertraging al een kwart van de ticketprijs terugkrijgen, en bij 10 minuten zelfs de helft: https://bahnblogstelle.ne(...)minuten-verspaetung/
Ik wacht op een Dquote:Op zaterdag 12 september 2020 18:47 schreef Socios het volgende:
[..]
Nou, nou, nou. Lepel anders nog wat Hbf'en
Inderdaad... Wie weet zijn ze gewoon vrij inderdaad.quote:Op zondag 13 september 2020 12:07 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Wie weet zijn ze ingepland om te passagieren... Ik vind dat altijd zo flauw.
Waar lees jij stiltecoupé?quote:Op zondag 13 september 2020 13:40 schreef Fred het volgende:
Dan nog moeten ze stil zijn in een stiltecoupé toch?
In de tweet wordt gesproken over "coupétje", de enige "coupétjes" op de 1100 zijn de stiltecoupés van de eerste klas.quote:
Tja, neem aan dat ze wel dermate geluiddicht zijn dat je in een andere coupé er geen last van hebt.quote:Op zondag 13 september 2020 13:48 schreef Fred het volgende:
[..]
In de tweet wordt gesproken over "coupétje", de enige "coupétjes" op de 1100 zijn de stiltecoupés van de eerste klas.
Volgens de website van NS moet je er toch écht stil zijn:quote:Op zondag 13 september 2020 13:51 schreef derLudolf het volgende:
Tja, neem aan dat ze wel dermate geluiddicht zijn dat je in een andere coupé er geen last van hebt.
Beetje suf dan eigen conducteurs (die ook nog eens reizigers moeten aanspreken als die zich niet aan de regels houden) zich niet aan die regels houden.quote:De bedoeling is dat reizigers hier geen gesprekken voeren of telefoneren. Stil is hier ook echt stil. Ook het luisteren naar harde muziek via een koptelefoon is ongewenst als uw medereizigers er hinder van ondervinden.
Bron: https://community.ns.nl/in-de-trein-11/stiltecoupe-6594
Klinkt bekend. Als je Flirt gewend bent, is de SNG een flinke stap terug.quote:Op zondag 13 september 2020 17:13 schreef James1988 het volgende:
Ik zit nu in een SNG, en ik zit me groen en geel te ergeren aan van alles. De stoelen, de herrie van binnen, het gerammel en getril, het oorverdovende geluid van de tractieinstallatie, een vlakke plaats op een wiel. Wat een goedkope troep.
Een backronym voor de leverancier is niet voor niets Cheap As Fuck... man, man, man. Wat een treurnis.quote:Op zondag 13 september 2020 18:35 schreef Duvel het volgende:
[..]
Klinkt bekend. Als je Flirt gewend bent, is de SNG een flinke stap terug.
Als je geüniformeerd bent, ben je het gezicht van het bedrijf. En dan word je daarop afgerekend ook.quote:Op zondag 13 september 2020 12:07 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Wie weet zijn ze ingepland om te passagieren... Ik vind dat altijd zo flauw.
Waardige opvolger voor mat '64 uiteindelijk.quote:Op zondag 13 september 2020 17:13 schreef James1988 het volgende:
Ik zit nu in een SNG, en ik zit me groen en geel te ergeren aan van alles. De stoelen, de herrie van binnen, het gerammel en getril, het oorverdovende geluid van de tractieinstallatie, een vlakke plaats op een wiel. Wat een goedkope troep.
Door een blokkenrem had je toch juist geen last van vierkante wielen?quote:Op zondag 13 september 2020 20:41 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Waardige opvolger voor mat '64 uiteindelijk.
De mat'64 maakte geen herrie van binnen, dat was muziek.quote:Op zondag 13 september 2020 20:41 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Waardige opvolger voor mat '64 uiteindelijk.
Wat ik zeg, herrie.quote:Op zondag 13 september 2020 21:34 schreef Vriezzer het volgende:
[..]
De mat'64 maakte geen herrie van binnen, dat was muziek.
Cultuurbarbaarquote:
Mat '54 had pas een karakteristiek geluidquote:Op maandag 14 september 2020 03:11 schreef James1988 het volgende:
Mat '64 had een karakteristiek geluid.
Gezien het gedrag van zowel de NS als haar medewerkers eerder dit jaar kon je natuurlijk verwachten dat dit als een boemerang terug zou komen.quote:Op zondag 13 september 2020 09:48 schreef b2py het volgende:
[ twitter ]zitten toch een paar NSB’ers op Twitter, mijn hemel.
Leuk verhaal alleen is de 1,5 meter in het ov niet van toepassing en dat is tevens de reden waarom mondkapjes verplicht zijn. Elke stoel in de trein mag gebruikt worden en dat mogen ook gewoon vreemden zijnquote:Op maandag 14 september 2020 14:07 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Gezien het gedrag van zowel de NS als haar medewerkers eerder dit jaar kon je natuurlijk verwachten dat dit als een boemerang terug zou komen.
Gisteren trein gepakt van Almelo naar Schiphol en treinstel was een driedelige ICM. Reden we weg uit Apeldoorn roept de conductrice opeens om dat de eersteklas is opgeheven vanwege de drukte. Ik reis eersteklas en de mensen wisten niet hoe hard ze de eersteklas binnen moesten rennen en binnen de kortste keren zat de eersteklas ramvol. Wie wil er immers niet eersteklas reizen met een tweedeklas kaartje. Op gegeven moment zaten we met vijf man in zo'n stiltehokje. Heb netjes aangegeven dat dat niet handig is, maar kreeg alleen een vette bek terug. Vanzelfsprekend heb ik geen conducteur gezien de in de twee uur durende reis tussen Almelo en Schiphol. En dan vandaag wel doodleuk in het nieuws dat de OV-boa's strenger gaan controleren en bekeuren op het naleven van de maatregelen.
En dan eerder dit jaar waarbij conducteurs je doodleuk de toegang tot de eerste klas ontzeggen, want daar willen ze zelf bank hangen. Wellicht kunnen de medewerkers van de NS eens meelopen bij Keolis/Blauwnet, want het zou ze goed doen. Ik reis graag per trein, maar er zitten echt een paar (oude) rotte appels bij de NS.
Leuk verhaal, maar waarom plakt de NS dan nog zitplaatsstickers en verder heb ik het niet eens over 1,5 meter gehad. Dat maakt het dan nog vreemder dat NS-medewerkers mensen toegang tot de eerste klas hebben ontzegd.quote:Op maandag 14 september 2020 14:36 schreef Salatrel het volgende:
[..]
Leuk verhaal alleen is de 1,5 meter in het ov niet van toepassing en dat is tevens de reden waarom mondkapjes verplicht zijn. Elke stoel in de trein mag gebruikt worden en dat mogen ook gewoon vreemden zijn
Omdat die stickers gewoon nog niet weggehaald zijn en ze het liefst nog hebben dat de eerste die gaat zitten bij het raam gaat zitten. En toegang ontzegd? Als jij een 1e klas kaart hebt heb je gewoon toegang en als je die niet hebt mag je daar dus niet zitten tenzij aangegeven is dat het wel mag. Of het handig is 1e klas vrij te geven bij drukte zet ik zo mijn vraagtekens bij.quote:Op maandag 14 september 2020 15:22 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Leuk verhaal, maar waarom plakt de NS dan nog zitplaatsstickers en verder heb ik het niet eens over 1,5 meter gehad. Dat maakt het dan nog vreemder dat NS-medewerkers mensen toegang tot de eerste klas hebben ontzegd.
Ik heb een eersteklas abonnement. Maar je hebt gemist dat conducteurs mensen de toegang ontzegden tot de eerste klas omdat ze een coupe voor zichzelf claimden? Mij twee keer overkomen en vanaf dat moment de auto maar gepakt. Na al die maanden heb ik niet het idee dat er echt beleid is bij de NS. Of het is zo dat medewerkers zich niet aan dat beleid houden. Heb zelf het idee dat er een (oudere) groep werknemers is bij de NS die zichzelf God waant in de trein en dat is knap vervelend. Maar dat is wellicht meer iets voor het forum van NS.quote:Op maandag 14 september 2020 15:26 schreef Salatrel het volgende:
[..]
Omdat die stickers gewoon nog niet weggehaald zijn en ze het liefst nog hebben dat de eerste die gaat zitten bij het raam gaat zitten. En toegang ontzegd? Als jij een 1e klas kaart hebt heb je gewoon toegang en als je die niet hebt mag je daar dus niet zitten tenzij aangegeven is dat het wel mag. Of het handig is 1e klas vrij te geven bij drukte zet ik zo mijn vraagtekens bij.
quote:Op zondag 13 september 2020 18:35 schreef Duvel het volgende:
[..]
Klinkt bekend. Als je Flirt gewend bent, is de SNG een flinke stap terug.
Zeurende collega's? Zal toch niet?quote:Op maandag 14 september 2020 17:00 schreef Salatrel het volgende:
[..]
Ik sla deze even op. Komt misschien nog van pas als een collega zit te zeuren
Echt bizar. Het CityNightLine / EuroNight gebeuren is jarenlang een zieltogende boel geweest, steeds verder uitgekleed en in 2016 uiteindelijk helemaal de nek omgedraaid. Want niet rendabel, niet meer van deze tijd, weet ik allemaal wat. En nu nog geen vijf jaar later ditquote:Op dinsdag 15 september 2020 10:58 schreef GlennQuagmire het volgende:
Goed nieuws uit Zwitserland. De SBB gaat samenwerken met de OBB in het Nightjetconcept. Hierzoor zullen er (vanaf wrschl december 2021) veel meer nachttreinen gaan rijden in Europa!
[ afbeelding ]
Die opmerkingen van de testreizigers tijdens een ATO rit (de reizigers wisten van te voren niet welke ritten ATO zouden zijn en welke niet)quote:Op dinsdag 15 september 2020 12:12 schreef derLudolf het volgende:
Binnenlands nieuws:
Zelfrijdende trein punctueler maar minder comfortabel.
https://www.rtvnoord.nl/n(...)s-minder-comfortabel
Laat het maar aan de NVBS-leden over. Die kunnen perfect de machinistenritten van de ATO ritten onderscheiden (not)quote:‘Dit was vermoed ik een machinistenrit. NVBS-lid hier.’
quote:‘Hier reed de trein duidelijk wederom op ATO. Het optrekken verliep soepel, daarnaast ging
het afremmen ook lekker soepel’
Snelle kanteling van publieke opinie over duurzaamheid zet vast geen zoden aan de dijkquote:Op dinsdag 15 september 2020 12:43 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Echt bizar. Het CityNightLine / EuroNight gebeuren is jarenlang een zieltogende boel geweest, steeds verder uitgekleed en in 2016 uiteindelijk helemaal de nek omgedraaid. Want niet rendabel, niet meer van deze tijd, weet ik allemaal wat. En nu nog geen vijf jaar later dit![]()
Ik vind het prima hoor, daar niet van
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |