ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Over Geldermalsen gesproken: ik ben daar vorig weekend eens gaan kijken, en wat is het veranderend zeg!
Spoor 4 is ingekort (de perronfases zijn verdwenen) en er is een nieuw perron gebouwd. Spoor 6 ligt er al, kopspoor 7 wordt later aangelegd en is waar de trein uit Dordrecht gaat keren.
En ook aan de andere kant is er flink gebouwd: spoor 1 heeft een nieuw perron gekregen en spoor 3 is ingekort.
Als ik het goed heb begrepen wordt dit het uiteindelijke spoorgebruik wanneer de verbouwing klaar is:
Spoor 1: stoptrein uit Tiel richting Utrecht Spoor 2: doorrijdende treinen richting Utrecht Spoor 3: stoptrein uit Den Bosch richting Utrecht Spoor 4: stoptrein uit Utrecht richting Tiel Spoor 5: doorrijdende treinen uit Utrecht richting Den Bosch/Betuweroute Spoor 6: stoptrein uit Utrecht richting Den Bosch Spoor 7: MerwedeLingelijn
En als er 6 stoptreinen per uur tussen Utrecht en Geldermalsen rijden moeten die ook nog ergens keren, dat gebeurt dan op 3 denk ik?
Op zaterdag 22 augustus 2020 21:15 schreef James1988 het volgende: En als er 6 stoptreinen per uur tussen Utrecht en Geldermalsen rijden moeten die ook nog ergens keren, dat gebeurt dan op 3 denk ik?
Klopt. Al zullen extra sprinters buiten de spits het eerst op de schopstoel zitten als de exploitatiekosten omlaag moeten. Als n.a.v. corona de spitsvraag lager blijft zullen er denk ik zelfs nooit 6 sprinters per uur tussen Houten en Geldermalsen rijden. Maarja, dat is koffiedik kijken..
Op m'n oude laptop vond ik wat foto's weer, waaronder een van een rijtuig waarin ik een bijzonder comfortabel ritje heb gemaakt. De B9mnopuz van PKP-IC.
Dit was een ritje Poznan-Wroclaw nadat ik Arnhem-Poznan met de EN had gedaan. Terugweg deed ik Wroclaw-Hamburg, daar zaten B10 rijtuigen in. Die 10 staat denk ik niet voor de 'generatie' want het zag er veel ouder uit... https://www.vagonweb.cz/r(...)nazev=Wawel&rok=2014
Op zondag 23 augustus 2020 13:20 schreef derLudolf het volgende: Op m'n oude laptop vond ik wat foto's weer, waaronder een van een rijtuig waarin ik een bijzonder comfortabel ritje heb gemaakt. De B9mnopuz van PKP-IC.
Dit was een ritje Poznan-Wroclaw nadat ik Arnhem-Poznan met de EN had gedaan. Terugweg deed ik Wroclaw-Hamburg, daar zaten B10 rijtuigen in. Die 10 staat denk ik niet voor de 'generatie' want het zag er veel ouder uit... https://www.vagonweb.cz/r(...)nazev=Wawel&rok=2014
NS wil een dagkaart introduceren voor jongeren van 12 t/m 17 jaar. Prijs zou ¤7,50 moeten worden, niet geldig in de spits en ook niet bij andere vervoerders (!). https://www.locov.nl/bina(...)rt_tcm118-460480.pdf
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op dinsdag 25 augustus 2020 20:01 schreef Socios het volgende: Belachelijk plan: laat de treinen op een lage bezetting voor mensen die er afhankelijk van zijn.
Die zitten niet te wachten op nieuwe drukte en zeker niet in de voornoemde baldadige leeftijdscategorie.
Die mogen nog steeds met de trein. En die baldadige klasse die koopt toch geen kaartje, dus die zitten sowieso wel in de trein.
Ik lees wel met wat goede wil dat men aan het afstappen is van die hel en verdoemenis die OV-Chipkaart heet:
quote:
Jongeren kunnen het nieuwe ticket kopen via de NS-app. Er is geen ov-chipkaart voor nodig. De poortjes op het station kunnen met een barcode worden geopend.
Op woensdag 26 augustus 2020 10:21 schreef Dr_Flash het volgende: Ik lees wel met wat goede wil dat men aan het afstappen is van die hel en verdoemenis die OV-Chipkaart heet: [..]
komen ze vanzelf op terug als er massaal gefraudeerd mee wordt
Op woensdag 26 augustus 2020 10:21 schreef Dr_Flash het volgende: Ik lees wel met wat goede wil dat men aan het afstappen is van die hel en verdoemenis die OV-Chipkaart heet: [..]
Eigenlijk bizar dat je in zo'n lullig tunneltje onder het groene hart zonder bereik komt te zitten terwijl je in de Eurotunnel of de Gotthard-basistunnel over de gehele lengte gewoon fatsoenlijk 4G krijgt.
Op woensdag 26 augustus 2020 13:29 schreef Ireyon het volgende: Eigenlijk bizar dat je in zo'n lullig tunneltje onder het groene hart zonder bereik komt te zitten terwijl je in de Eurotunnel of de Gotthard-basistunnel over de gehele lengte gewoon fatsoenlijk 4G krijgt.
In de Karawankentunnel tussen Slovenië en Oostenrijk ga echt zo'n beetje op de grens over van provider. Volgens mij ook gewoon 4G
Die zijn op naam, zo'n ticket niet direct. Maar als je het net als bij de Länder- of QdL je naam op het ticket moet zetten, dan sluit je fraude toch wel deels uit...
Het is best wel irritant, ja. Als ik in de trein aan het werk ben is het niet handig als ik tijdens een rit van 50 minuten (Breda - Schiphol) 5 keer een VPN-verbinding kwijt ben.
Het is best wel irritant, ja. Als ik in de trein aan het werk ben is het niet handig als ik tijdens een rit van 50 minuten (Breda - Schiphol) 5 keer een VPN-verbinding kwijt ben.
Ach ja, alles wat je vindt de trein doet is sowieso al bonus toch...
Op woensdag 26 augustus 2020 20:58 schreef derLudolf het volgende: Die zijn op naam, zo'n ticket niet direct. Maar als je het net als bij de Länder- of QdL je naam op het ticket moet zetten, dan sluit je fraude toch wel deels uit...
E-tickets in een app zijn indirect toch ook gekoppeld aan een persoon?
Opvallende advertentie van goederenvervoerder HSL vanmorgen in de krant. Blijkbaar zoeken ze mensen die voor een appel en een ei taxi willen gaan spelen....
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zaterdag 29 augustus 2020 13:22 schreef b2py het volgende: Ik zeg nergens staan dat het mega goedkoop moet zijn? Alleen dat het een pensionado moet zijn is wel weird natuurlijk
juist niet: zijn vaak de mensen die zelf makkelijker hun tijd willen indelen en veel beschikbaar zijn indien nodig
een jongere wil echt niet zomaar opgeroepen worden, kunnen ze niet feesten
Er komt een tienminutentrein tussen Rotterdam - Leiden - Schiphol (en rijdt daarna als tienminutentrein door naar Amsterdam Zuid - Utrecht - Arnhem) en er gaat tussen Rotterdam en Dordrecht een tienminutensprinter rijden. Vanaf 2025 moet die tienminutensprinter ook doorgetrokken worden naar Den Haag (ik schat in als de infra bij Delft gereed is). Ambities zijn er voor een vijfminutensprinter, maar daarvoor moet Delft - Schiedam eerst verdubbeld worden: https://nieuws.ns.nl/derd(...)-leiden-en-schiphol/
Hé, die had ik niet verwacht. Dit traject heb ik tenminste nog niet eerder gezien op de kaartjes van PHS. Het plan was tot nu wel 8 IC's per uur tussen Den Haag en Rotterdam, maar daarvan zouden er vier in Den Haag Centraal beginnen.
Aanvulling uit de kamerbrief: om ruimte te maken voor de tienminutentrein, rijden er dan geen Beneluxtreinen meer naar Den Haag.
[ Bericht 7% gewijzigd door ReisT op 01-09-2020 17:27:09 ]
Hé, die had ik niet verwacht. Dit traject heb ik tenminste nog niet eerder gezien op de kaartjes van PHS. Het plan was tot nu wel 8 IC's per uur tussen Den Haag en Rotterdam, maar daarvan zouden er vier in Den Haag Centraal beginnen.
Voor mij lopen alle interne en externe communicatiestromen wat dit betreft behoorlijk door elkaar (geen idee wat ik precies waar heb gelezen), maar ik dacht dat het al geruime tijd bekend was dat er een IC Arnhem - Rotterdam zou komen vanaf 2022, wat alvast een voorproefje zou zijn op de vele doorkoppelingen die gaan volgen in 2023 met het nieuwe dienstregelingontwerp om zo efficiënt mogelijk met materieel om te gaan. Nu het merendeel van de mensen de app/site gebruikt om een reis te plannen maken vreemde eindbestemmingen ook minder uit.
Dat niet, maar er werd al wel een voorschot op genomen van 4x per uur toen bekend werd dat de IC Enschede - Schiphol doorgetrokken zou worden over de HSL. Dan is het nog maar een kleine stap om te breken met de as Arnhem - Amsterdam CS en te ruilen met Eindhoven - Schiphol, zodat je een gelijkmatiger dienstregeling kunt bieden op beide assen.
Zes keer per uur Arnhem-Schiphol is ook geen grote verrassing, dat is altijd al het plan geweest.
Ik verbaas me er alleen maar over dat er nu ineens een frequentieverhoging wordt aangekondigd voor een traject (Leiden-Rotterdam) waar dat nooit gepland was. Ben benieuwd hoe dat gaat passen, zonder capaciteitsuitbreiding.
We klagen in Nederland wel eens over het geheel niet rijden van treinen tijdens werkzaamheden, maar als je dan ziet dat er in Duitsland in de afgelopen twee nachten drie doden zijn gevallen tijdens werkzaamheden.... https://bahnblogstelle.ne(...)ter-von-zug-erfasst/
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op dinsdag 1 september 2020 21:35 schreef ReisT het volgende: Zes keer per uur Arnhem-Schiphol is ook geen grote verrassing, dat is altijd al het plan geweest.
Ik verbaas me er alleen maar over dat er nu ineens een frequentieverhoging wordt aangekondigd voor een traject (Leiden-Rotterdam) waar dat nooit gepland was. Ben benieuwd hoe dat gaat passen, zonder capaciteitsuitbreiding.
Op Schiphol-Rotterdam is/was het meer nodig dan op Schiphol-Arnhem. Zolang de dienstregeling gewoon passend gemaakt kan worden is dat natuurlijk geen probleem. Daarvoor moest alleen wel de Benelux tussen Den Haag en Rotterdam wijken..
Op Schiphol-Rotterdam is/was het meer nodig dan op Schiphol-Arnhem. Zolang de dienstregeling gewoon passend gemaakt kan worden is dat natuurlijk geen probleem. Daarvoor moest alleen wel de Benelux tussen Den Haag en Rotterdam wijken..
Ik vraag me oprecht wel eens af hoeveel mensen nou op Hollandsspoor instappen en die ook daadwerkelijk naar Antwerpen of Brussel reizen. Denk dat het overgrote merendeel hun reis ook met een andere trein kan doen zonder over te stappen.
Op woensdag 2 september 2020 16:05 schreef James1988 het volgende: Naar het schijnt is er vandaag een ELL-Vectron (193 766) aangekomen op de Watergraafsmeer, die straks voor de Nightjet gebruikt zal gaan worden.
Welke vervoerder gaat die tractie aan de Nightjet eigenlijk leveren? Heeft NS die Vectron geregeld of is dat ÖBB spul?
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Welke vervoerder gaat die tractie aan de Nightjet eigenlijk leveren? Heeft NS die Vectron geregeld of is dat ÖBB spul?
NS.
Op Somda valt te lezen dat er 3 Vectrons zouden komen, die tot december gaan rijden op de IC Berlijn zodat machinisten kunnen worden opgeleid. A.s. zaterdag zou de eerste trein zijn, in treinen 145 en 146.
Op Somda valt te lezen dat er 3 Vectrons zouden komen, die tot december gaan rijden op de IC Berlijn zodat machinisten kunnen worden opgeleid. A.s. zaterdag zou de eerste trein zijn, in treinen 145 en 146.
Beter.
En het feit dat het om drie stuks gaat lijkt ook ergens wel aan te geven dat die 1700'en niet het eeuwige leven meer hebben. Althans, neem aan dat de Nightjet gewoon met locwissel aan de grens rijdt? En dus strikt genomen enkel een loc per dag benodigd is?
-edit- tot Keulen schijnbaar.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
En het feit dat het om drie stuks gaat lijkt ook ergens wel aan te geven dat die 1700'en niet het eeuwige leven meer hebben. Althans, neem aan dat de Nightjet gewoon met locwissel aan de grens rijdt? En dus strikt genomen enkel een loc per dag benodigd is?
Je kunt er gevoeglijk vanuit gaan dat de 1700 eerder weg is dan de getrokken pimpel naar Berlijn
een kleine vloot die veel onderhoud vergt, terwijl je daarnaast ook een stel Traxxen hebt die vrijkomen van de HSL. Hangt wel van de leasecontracten af natuurlijk.
Het stomme is dat overwegbomen zo zijn geconstrueerd dat ze afbreken als je probeert weg te komen. Afgezien van een technisch defect aan de vrachtwagen is er geen reden om te blijven staan.
Ja, het is of doorrijden of uitstappen. Meestal is er al iets aan de hand waardoor je klem zit tussen de bomen dus kom je er dan nog makkelijk uit door de bomen om ver te rijden? Als je daar al aan denkt?
Op zaterdag 5 september 2020 11:35 schreef Fred het volgende: Die chauffeur moet al een slechte dag hebben gehad: de weg waar hij vandaan komt is niet bepaald aangelegd voor vrachtwagens.
Tsja, je bent er onbekend en volgt blindelings het navigatiesysteem ...
Op zaterdag 5 september 2020 11:35 schreef Fred het volgende: Die chauffeur moet al een slechte dag hebben gehad: de weg waar hij vandaan komt is niet bepaald aangelegd voor vrachtwagens.
Je mag er niet eens in als je geen bestemmingsverkeer bent. Als hij bij het papierbedrijf vandaan kwam zou het logisch zijn om de hoofd in- en uitgang te gebruiken, (hier zit een soort achter-/noodingang). Dan zou ie hier in theorie nooit legaal kunnen komen.
De filmer is een kneus eerste klas door over het spoor te lopen en ook nog te verwachten dat een trein wel op tijd zal stoppen ...
Naast dat het weer een witte plaat is die betrokken is bij een ongeval
Het commentaar dat hij schrijft dat de machinist beter had moeten reageren is ook bizar.
Het ligt in een bocht(minder zicht) en je hebt daar al bijna de baanvaksnelheid van 130km/u. Zeg 110 en dan sta je niet zo snel stil. Sterker nog, de machinist heeft zelfs uitstekend gereageerd. Die moet vooraf al alles hebben gedaan om het gat in de treinleiding zo groot als mogelijk te maken.
Het commentaar dat hij schrijft dat de machinist beter had moeten reageren is ook bizar.
Het ligt in een bocht(minder zicht) en je hebt daar al bijna de baanvaksnelheid van 130km/u. Zeg 110 en dan sta je niet zo snel stil. Sterker nog, de machinist heeft zelfs uitstekend gereageerd. Die moet vooraf al alles hebben gedaan om het gat in de treinleiding zo groot als mogelijk te maken.
Als ik dit filmpje zo even bekijk kan de machinist de overweg pas op minder dan 350m afstand hebben gezien inderdaad:
[..] . Dan zou ie hier in theorie nooit legaal kunnen komen.
Toch zit hier wel de crux. Om een navigatie-systeem überhaupt te kunnen voorzien van de juiste geslotenverklaringen is het van belang dat de wegbeheerder de borden volledig op orde heeft conform de systematiek. Namelijk: - een zone wordt gekenmerkt met een ingang en een uitgang (evt. meerdere) - een regulier (niet-zone) bord is enkel van toepassing op een specifiek wegsegment
Nu staat er aan de ene zijde van de weg inderdaad een zonebord met geslotenverklaring voor vrachtauto's (muv bestemmingsverkeer). Dus de conclusie dat die vrachtauto daar niet thuis hoort lijkt evident. Alleen als ik op Streetview naar de andere entreepunten van de zone kijk dan kan kan ik ter hoogte van de 'Schouwberg' nergens het begin of einde van de zone vinden. Enkel een "reguliere" geslotenverklaring. Een ontwikkelaar van navigatiesystemen kan er op die manier dus niks mee. De zone is dan immers lek.
Daarnaast vind ik die waarschuwingsborden voor diepladers ook een bijzonder fenomeen. Het zijn immers geen geslotenverklaringen. En exceptioneel transport is sowieso verplicht om bij het RDW een ontheffing aan te vragen en dus vooraf ook de route te checken.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Vanuit Weert naar Roermond is het nog erger. Je hebt daar nog 120 km/u zo gemiddeld. Dan heb je niet eens tijd om de cabine uit te komen. Pfff je moet er niet aan denken wat dat voor een chaos geweest zou zijn.
Op zaterdag 5 september 2020 13:01 schreef Cherni het volgende: Die moet vooraf al alles hebben gedaan om het gat in de treinleiding zo groot als mogelijk te maken.
Een trein werkt met een luchtleiding die door de hele trein heen loopt. Dat wordt de treinleiding genoemd. Als de luchtdruk in de treinleiding op het juiste niveau is (5 bar), dan zijn de remmen volledig los en wordt er dus niet geremd (en voor de mensen met verstand van moderne remsystemen, nee, dat is niet het hele verhaal, maar ik hou het even gemakkelijk ). Zodra de druk in die treinleiding zakt/wegvalt, dan zullen de remmen van de trein aanslaan. Bij een noodremming wil je dus dat alle druk in die treinleiding zo snel mogelijk volledig wegvalt, zodat de remmen in één keer maximaal aanslaan. Maar omdat de lucht altijd even weg moet stromen, zit er een kleine vertraging in. Je maakt dus een zo groot mogelijk "gat" in de treinleiding om zo veel mogelijk lucht tegelijkertijd te laten ontsnappen, zodat de remmen zo snel mogelijk aanslaan.
Gat tussen aanhalingstekens, omdat het met de hendel of knop gemaakt wordt en dus ook weer eenvoudig hersteld kan worden.
Op zaterdag 5 september 2020 22:52 schreef MTL het volgende: Een trein werkt met een luchtleiding die door de hele trein heen loopt. Dat wordt de treinleiding genoemd. Als de luchtdruk in de treinleiding op het juiste niveau is (5 bar), dan zijn de remmen volledig los en wordt er dus niet geremd (en voor de mensen met verstand van moderne remsystemen, nee, dat is niet het hele verhaal, maar ik hou het even gemakkelijk ). Zodra de druk in die treinleiding zakt/wegvalt, dan zullen de remmen van de trein aanslaan. Bij een noodremming wil je dus dat alle druk in die treinleiding zo snel mogelijk volledig wegvalt, zodat de remmen in één keer maximaal aanslaan. Maar omdat de lucht altijd even weg moet stromen, zit er een kleine vertraging in. Je maakt dus een zo groot mogelijk "gat" in de treinleiding om zo veel mogelijk lucht tegelijkertijd te laten ontsnappen, zodat de remmen zo snel mogelijk aanslaan.
Gat tussen aanhalingstekens, omdat het met de hendel of knop gemaakt wordt en dus ook weer eenvoudig hersteld kan worden.
Prima uitleg. Gat in treinleiding is een term die spoormensen gebruiken. Leuk dat je de moeite hebt genomen het uit te leggen voor niet spoormensen.
Op zaterdag 5 september 2020 22:52 schreef MTL het volgende: Een trein werkt met een luchtleiding die door de hele trein heen loopt. Dat wordt de treinleiding genoemd. Als de luchtdruk in de treinleiding op het juiste niveau is (5 bar), dan zijn de remmen volledig los en wordt er dus niet geremd (en voor de mensen met verstand van moderne remsystemen, nee, dat is niet het hele verhaal, maar ik hou het even gemakkelijk ). Zodra de druk in die treinleiding zakt/wegvalt, dan zullen de remmen van de trein aanslaan. Bij een noodremming wil je dus dat alle druk in die treinleiding zo snel mogelijk volledig wegvalt, zodat de remmen in één keer maximaal aanslaan. Maar omdat de lucht altijd even weg moet stromen, zit er een kleine vertraging in. Je maakt dus een zo groot mogelijk "gat" in de treinleiding om zo veel mogelijk lucht tegelijkertijd te laten ontsnappen, zodat de remmen zo snel mogelijk aanslaan.
Gat tussen aanhalingstekens, omdat het met de hendel of knop gemaakt wordt en dus ook weer eenvoudig hersteld kan worden.
En de magneetrem? Gebruik je die ook voor noodremacties?
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
En de magneetrem? Gebruik je die ook voor noodremacties?
Die komt er automatisch bij als je de remhandel in de snelremstand trekt. Was al antwoord op gegeven. Dubbel.
Overigens blijft het vreemd dat men in Nederland niet een wipschakelaar gebruikt om de magneetrem te bedienen. Waarbij die wipschakelaar naar een eindstand getrokken kan worden. In Duitsland waar ik op de Talent reed was dat wel aanwezig. En als je ging glijden gebruikte je heel even de magneetrem door met die wipschakelaar wat te spelen. Werkte fantastisch.
[ Bericht 9% gewijzigd door Cherni op 06-09-2020 11:16:08 ]
Nou ja, we hebben zoiets geprobeerd op de VIRM. Alleen gebruikten de machinisten het vervolgens als normale rem, met beschadigingen aan het spoor tot gevolg. Daarna werd de handmatige aansturing heel erg snel naar de achterwand verplaatst waar de machinist wat meer moeite moest doen om het te gebruiken.
Eigenlijk zou je willen dat dat automatisch wordt geactiveerd bij glad spoor wat dan meteen gepoetst wordt. Dan kan je als Machinist wat meer aan op een constante remvertraging en werkt zo'n systeem alleen wanneer nodig.
Op zondag 6 september 2020 13:02 schreef Mr_Klaasje het volgende: Eigenlijk zou je willen dat dat automatisch wordt geactiveerd bij glad spoor wat dan meteen gepoetst wordt. Dan kan je als Machinist wat meer aan op een constante remvertraging en werkt zo'n systeem alleen wanneer nodig.
Nou nee, niet echt. Daar gaat ProRail absoluut niet blij mee zijn, omdat het spoor er volledig van naar de klote gaat, zeker bij hoge snelheden. Voor noodgevallen is het fijn om te hebben, maar meer ook niet.
Op zondag 6 september 2020 11:47 schreef MTL het volgende: Nou ja, we hebben zoiets geprobeerd op de VIRM. Alleen gebruikten de machinisten het vervolgens als normale rem, met beschadigingen aan het spoor tot gevolg. Daarna werd de handmatige aansturing heel erg snel naar de achterwand verplaatst waar de machinist wat meer moeite moest doen om het te gebruiken.
Alleen was dat bij die VIRM een drukknop magneet bedienen en een andere knop om de magneetrem weer van het spoor af te halen . In Duitsland is dat een wipschakelaar die altijd terug gaat naar de nulstand zodra je de schakelaar niet meer bediend dus loslaat. Dan komen de magneetremmen weer omhoog. Je kon die wipschakelaar doortrekken over een bepaald punt waardoor het lijkt op het systeem van de VIRM die dit met de drukknoppen had.
Maar ja zoals nu met die tweede remstand in de VIRM om het remcriterium te bereiken zullen er helaas machinisten zijn die dit nodig hebben. Persoonlijk vind ik het een achteruitgang.
Maar goed dat de rijvoorwaarde deuren dicht bij het nieuwe materieel is ingevoerd was in Duitsland al 20 jaar geleden vrij normaal. Maar op andere punten mbt seinenstelsel en infra is dit weer in Nederland beter dan bij onze buren.
Maar goed dat de rijvoorwaarde deuren dicht bij het nieuwe materieel is ingevoerd was in Duitsland al 20 jaar geleden vrij normaal. Maar op andere punten mbt seinenstelsel en infra is dit weer in Nederland beter dan bij onze buren.
Het is meer dat we in die tijd geen nieuwe treinen hebben besteld. VIRM was natuurlijk het laatste echt nieuwe materieel en dat was al begin jaren 90 ontworpen. In Duitsland zijn ze eind jaren 90 met een soort van inhaalslag begonnen met het vernieuwen van regionaal materieel. Met de opkomst van de boordcomputer eind jaren 90 kwamen ook dat soort features standaard op de treinen te zitten.
Op zondag 6 september 2020 13:02 schreef Mr_Klaasje het volgende: Eigenlijk zou je willen dat dat automatisch wordt geactiveerd bij glad spoor wat dan meteen gepoetst wordt. Dan kan je als Machinist wat meer aan op een constante remvertraging en werkt zo'n systeem alleen wanneer nodig.
Volgens mij is het ding totaal niet regelbaar. Het is op het spoor met volle vertraging en dito spoorslijtage of ophoog en dan doet ie niets. Je kunt beter een wervelstroomrem hebben, maar die is in Nederland helaas verboden.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Nou nee, niet echt. Daar gaat ProRail absoluut niet blij mee zijn, omdat het spoor er volledig van naar de klote gaat, zeker bij hoge snelheden. Voor noodgevallen is het fijn om te hebben, maar meer ook niet.
Het kan wel zijn dat ProRail daar niet blij mee is, maar als het puntje bij het paaltje komt hebben ze wel een bepaalde verantwoordelijkheid om een bepaald minimum aan adhesie te garanderen. Dat doen ze in de praktijk niet en dat laten ze aan de vervoerders. NS geeft miljoenen per jaar uit aan sandite, zandstrooiers kunnen niet vanwege de spoorstroomlopen en de wervelstroomrem waar Duvel het over heeft kan niet in combinatie met de spoorstroomlopen die we voor de ATB gebruiken. Als vervoerder heb je wel een probleem met veiligheid en punctualiteit maar vrijwel geen mogelijkheden om daar kosteneffectief wat aan te doen. Dan blijft poetsen met een railrem over op het moment dat het echt niet te doen is.
geinig. de NS heeft ook een 'te koop' webpagina. deze webpagina is voor zover ik het begrijp verouderd. als je weet dat de afvoer van DDAR en DDM1 al begonnen is.
geinig. de NS heeft ook een 'te koop' webpagina. deze webpagina is voor zover ik het begrijp verouderd. als je weet dat de afvoer van DDAR en DDM1 al begonnen is.
Allemaal RIC-spul zo te zien, dus ja, daar mag je heel Europa mee door.
Enige probleem kan de spanning van de rijtuigen zijn. In Nederland voert de loc de 1500V DC gewoon door naar de rijtuigen, terwijl in Duitsland de 15kV 16,7Hz vanaf de bovenleiding door de loc als 1000V 16,7Hz aan de rijtuigen geleverd wordt.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Het ligt toch niet echt voor de hand, dat rijtuigen die de grens over mogen geen buitenlandse spanning lusten?
Gelukkig is DB Gebrauchtzug zo aardig geweest foto's te maken van de UIC-rasters, kan je het even checken voor je wat koopt, zoals bijvoorbeeld hier: R264.3 2. Klasse Reisezugwagen. (Dit type reed heeft nog een tijdje bij NS gereden als ICL)
Op maandag 7 september 2020 20:56 schreef ReisT het volgende: Het ligt toch niet echt voor de hand, dat rijtuigen die de grens over mogen geen buitenlandse spanning lusten?
Gelukkig is DB Gebrauchtzug zo aardig geweest foto's te maken van de UIC-rasters, kan je het even checken voor je wat koopt, zoals bijvoorbeeld hier: R264.3 2. Klasse Reisezugwagen. (Dit type reed heeft nog een tijdje bij NS gereden als ICL)
Dan liever R125.3, want die heeft een Klimaanlage En ziet er kek uit, rode stoelen, gordijntjes
Station Alkmaar Noord is afgelopen weekend gesloopt. Sindsdien moeten reizigers die naar de andere kant willen een stukje omlopen. men schat dat dit 7 minuten lopen is. Er gaat het gerucht dat er veel mensen over de sporen lopen, in plaats van omlopen. ik heb slechts gezien dat er jongeren van het einde van het perron af springen en dan langs het spoor via de overweg weer naast het andere spoor naar de andere kant lopen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op woensdag 9 september 2020 12:59 schreef dennistd het volgende: DB heeft een test gedaan of conducteurs vaker besmet zijn met Corona dan andere medewerkers. En het resultaat zal je verbazen!!!11!!!!!1!!!
De conclusie is dat "Zugbegleiter" niet vaker zijn besmet met ander DB personeel. Dat is statistisch gezien iets anders dan dat ze minder vaak besmet zijn.
Hoeveel tijd krijg je van een conducteur om een vervoersbewijs te tonen. Denk je dat het lukt om in die tijd online een treinkaartje te kopen en deze te tonen?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Nope. De conducteur krijgt dan een waarschuwing dat het kaartje net gekocht is en daarmee is het kaartje volgens de voorwaarden niet geldig. Die geeft je dus er nog een mooie boete bovenop voor het niet kunnen tonen van een geldig vervoersbewijs.
Julien (de YT'er) heeft de 10.000 abonnees. Hij gaat een challenge doen dit weekend. In een hoge hoed doet hij 10 random bushaltes in Nederland 20 random treinstations in Nederland 10 random treinstations in België 10 random treinstations in NRW 10 random treinstations in NDS
In 24 uur tijd moet hij daar 10 van doen en mag er twee keer een overslaan (als je van Koksijde naar Braunschweig moet ofzo) en een nieuwe pakken.
Hmm in D wordt ik altijd gecontroleerd. Werd laatst met een NDS ticket nog naar een Ausweis gevraagd. Totdat de conducteur zag dat ie al gestempeld is.
Op woensdag 9 september 2020 14:39 schreef spectrumanalyser het volgende: Hoeveel tijd krijg je van een conducteur om een vervoersbewijs te tonen. Denk je dat het lukt om in die tijd online een treinkaartje te kopen en deze te tonen?
Als jij dat kaartje pas online gaat kopen op het moment dat ie voor je neus staat en ernaar vraagt ben je sowieso al te laat.
Hmm in D wordt ik altijd gecontroleerd. Werd laatst met een NDS ticket nog naar een Ausweis gevraagd. Totdat de conducteur zag dat ie al gestempeld is.
De enige treinen waarin ik onlangs controle heb gehad waren die van NS International. In treinen van NSR zie ik de conducteur wel eens langslopen, maar dat is het dan ook wel.
Ik ben afgelopen zaterdag gecontroleerd op de stoptrein van Geldermalsen naar Dordrecht. Ze kennen hun publiek wel want ondanks dat de controleurs er al vanaf Geldermalsen waren kwamen ze controleren tussen stadspolders en dordrecht
Op woensdag 9 september 2020 22:29 schreef Salatrel het volgende: Ik ben afgelopen zaterdag gecontroleerd op de stoptrein van Geldermalsen naar Dordrecht. Ze kennen hun publiek wel want ondanks dat de controleurs er al vanaf Geldermalsen waren kwamen ze controleren tussen stadspolders en dordrecht
Want in Stadspolders stapt een bepaalde demografische groep in die statistisch gezien eerder hun vervoersbewijs vergeten?
Op woensdag 9 september 2020 18:45 schreef derLudolf het volgende: Julien (de YT'er) heeft de 10.000 abonnees. Hij gaat een challenge doen dit weekend. In een hoge hoed doet hij 10 random bushaltes in Nederland 20 random treinstations in Nederland 10 random treinstations in België 10 random treinstations in NRW 10 random treinstations in NDS
In 24 uur tijd moet hij daar 10 van doen en mag er twee keer een overslaan (als je van Koksijde naar Braunschweig moet ofzo) en een nieuwe pakken.
En als straf een klap met een kapotte windmolen als het niet lukt?
Op woensdag 9 september 2020 18:45 schreef derLudolf het volgende: Julien (de YT'er) heeft de 10.000 abonnees. Hij gaat een challenge doen dit weekend. In een hoge hoed doet hij 10 random bushaltes in Nederland 20 random treinstations in Nederland 10 random treinstations in België 10 random treinstations in NRW 10 random treinstations in NDS
In 24 uur tijd moet hij daar 10 van doen en mag er twee keer een overslaan (als je van Koksijde naar Braunschweig moet ofzo) en een nieuwe pakken.
Vloeken op een IKEA kut keuken die niet helemaal goed wil, een stucadoor die de muren toch niet helemaal haaks heeft gedaan. En gewoon vloeken omdat het kan.
Vloeken op een IKEA kut keuken die niet helemaal goed wil, een stucadoor die de muren toch niet helemaal haaks heeft gedaan. En gewoon vloeken omdat het kan.
Op zondag 13 september 2020 13:51 schreef derLudolf het volgende: Tja, neem aan dat ze wel dermate geluiddicht zijn dat je in een andere coupé er geen last van hebt.
Volgens de website van NS moet je er toch écht stil zijn:
quote:
De bedoeling is dat reizigers hier geen gesprekken voeren of telefoneren. Stil is hier ook echt stil. Ook het luisteren naar harde muziek via een koptelefoon is ongewenst als uw medereizigers er hinder van ondervinden.
Beetje suf dan eigen conducteurs (die ook nog eens reizigers moeten aanspreken als die zich niet aan de regels houden) zich niet aan die regels houden.
Ik zit nu in een SNG, en ik zit me groen en geel te ergeren aan van alles. De stoelen, de herrie van binnen, het gerammel en getril, het oorverdovende geluid van de tractieinstallatie, een vlakke plaats op een wiel. Wat een goedkope troep.
Op zondag 13 september 2020 17:13 schreef James1988 het volgende: Ik zit nu in een SNG, en ik zit me groen en geel te ergeren aan van alles. De stoelen, de herrie van binnen, het gerammel en getril, het oorverdovende geluid van de tractieinstallatie, een vlakke plaats op een wiel. Wat een goedkope troep.
Klinkt bekend. Als je Flirt gewend bent, is de SNG een flinke stap terug.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op zondag 13 september 2020 17:13 schreef James1988 het volgende: Ik zit nu in een SNG, en ik zit me groen en geel te ergeren aan van alles. De stoelen, de herrie van binnen, het gerammel en getril, het oorverdovende geluid van de tractieinstallatie, een vlakke plaats op een wiel. Wat een goedkope troep.
Waardige opvolger voor mat '64 uiteindelijk.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende: IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
De mat'64 maakte geen herrie van binnen, dat was muziek.
Wat ik zeg, herrie.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende: IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
Mat '64 had een karakteristiek geluid. Een SNG produceert gewoon herrie, en ook nog eens een hoop.
Ik heb vandaag ook nog in een NS-FLIRT gezeten, en wat een verademing is dat. Het blijft een forenzentrein natuurlijk, maar in alle opzichten is het ding beter dan een SNG. Betere afwerking, betere geluidsisolatie, beter rijgedrag.
Ik heb gemerkt dat er behoorlijke verschillen zitten in het rijgedrag van de stellen. Er zitten een aantal treinstellen bij die inderdaad een redelijk onrustige loop hebben en vaker rammelen, maar er zijn ook genoeg stellen die wel rustig op de rails liggen en gewoon zonder rammel hun werk doen. Wellicht dat er iets in de afstelling van de rotatiedempers net even anders is. Ik gok zomaar dat je net een van die verkeerde stellen hebt getroffen.
En dat is uiteraard los van die, eh, minder fijne stoelen in 1e klas.
Overigens begreep ik dat de tweede serie SNG een andere airco krijgt, waardoor ook dat punt minder storend zou moeten zijn (maar dat is 'van horen zeggen').
Gezien het gedrag van zowel de NS als haar medewerkers eerder dit jaar kon je natuurlijk verwachten dat dit als een boemerang terug zou komen.
Gisteren trein gepakt van Almelo naar Schiphol en treinstel was een driedelige ICM. Reden we weg uit Apeldoorn roept de conductrice opeens om dat de eersteklas is opgeheven vanwege de drukte. Ik reis eersteklas en de mensen wisten niet hoe hard ze de eersteklas binnen moesten rennen en binnen de kortste keren zat de eersteklas ramvol. Wie wil er immers niet eersteklas reizen met een tweedeklas kaartje. Op gegeven moment zaten we met vijf man in zo'n stiltehokje. Heb netjes aangegeven dat dat niet handig is, maar kreeg alleen een vette bek terug. Vanzelfsprekend heb ik geen conducteur gezien de in de twee uur durende reis tussen Almelo en Schiphol. En dan vandaag wel doodleuk in het nieuws dat de OV-boa's strenger gaan controleren en bekeuren op het naleven van de maatregelen.
En dan eerder dit jaar waarbij conducteurs je doodleuk de toegang tot de eerste klas ontzeggen, want daar willen ze zelf bank hangen. Wellicht kunnen de medewerkers van de NS eens meelopen bij Keolis/Blauwnet, want het zou ze goed doen. Ik reis graag per trein, maar er zitten echt een paar (oude) rotte appels bij de NS.
Gezien het gedrag van zowel de NS als haar medewerkers eerder dit jaar kon je natuurlijk verwachten dat dit als een boemerang terug zou komen.
Gisteren trein gepakt van Almelo naar Schiphol en treinstel was een driedelige ICM. Reden we weg uit Apeldoorn roept de conductrice opeens om dat de eersteklas is opgeheven vanwege de drukte. Ik reis eersteklas en de mensen wisten niet hoe hard ze de eersteklas binnen moesten rennen en binnen de kortste keren zat de eersteklas ramvol. Wie wil er immers niet eersteklas reizen met een tweedeklas kaartje. Op gegeven moment zaten we met vijf man in zo'n stiltehokje. Heb netjes aangegeven dat dat niet handig is, maar kreeg alleen een vette bek terug. Vanzelfsprekend heb ik geen conducteur gezien de in de twee uur durende reis tussen Almelo en Schiphol. En dan vandaag wel doodleuk in het nieuws dat de OV-boa's strenger gaan controleren en bekeuren op het naleven van de maatregelen.
En dan eerder dit jaar waarbij conducteurs je doodleuk de toegang tot de eerste klas ontzeggen, want daar willen ze zelf bank hangen. Wellicht kunnen de medewerkers van de NS eens meelopen bij Keolis/Blauwnet, want het zou ze goed doen. Ik reis graag per trein, maar er zitten echt een paar (oude) rotte appels bij de NS.
Leuk verhaal alleen is de 1,5 meter in het ov niet van toepassing en dat is tevens de reden waarom mondkapjes verplicht zijn. Elke stoel in de trein mag gebruikt worden en dat mogen ook gewoon vreemden zijn
Leuk verhaal alleen is de 1,5 meter in het ov niet van toepassing en dat is tevens de reden waarom mondkapjes verplicht zijn. Elke stoel in de trein mag gebruikt worden en dat mogen ook gewoon vreemden zijn
Leuk verhaal, maar waarom plakt de NS dan nog zitplaatsstickers en verder heb ik het niet eens over 1,5 meter gehad. Dat maakt het dan nog vreemder dat NS-medewerkers mensen toegang tot de eerste klas hebben ontzegd.
Leuk verhaal, maar waarom plakt de NS dan nog zitplaatsstickers en verder heb ik het niet eens over 1,5 meter gehad. Dat maakt het dan nog vreemder dat NS-medewerkers mensen toegang tot de eerste klas hebben ontzegd.
Omdat die stickers gewoon nog niet weggehaald zijn en ze het liefst nog hebben dat de eerste die gaat zitten bij het raam gaat zitten. En toegang ontzegd? Als jij een 1e klas kaart hebt heb je gewoon toegang en als je die niet hebt mag je daar dus niet zitten tenzij aangegeven is dat het wel mag. Of het handig is 1e klas vrij te geven bij drukte zet ik zo mijn vraagtekens bij.
Omdat die stickers gewoon nog niet weggehaald zijn en ze het liefst nog hebben dat de eerste die gaat zitten bij het raam gaat zitten. En toegang ontzegd? Als jij een 1e klas kaart hebt heb je gewoon toegang en als je die niet hebt mag je daar dus niet zitten tenzij aangegeven is dat het wel mag. Of het handig is 1e klas vrij te geven bij drukte zet ik zo mijn vraagtekens bij.
Ik heb een eersteklas abonnement. Maar je hebt gemist dat conducteurs mensen de toegang ontzegden tot de eerste klas omdat ze een coupe voor zichzelf claimden? Mij twee keer overkomen en vanaf dat moment de auto maar gepakt. Na al die maanden heb ik niet het idee dat er echt beleid is bij de NS. Of het is zo dat medewerkers zich niet aan dat beleid houden. Heb zelf het idee dat er een (oudere) groep werknemers is bij de NS die zichzelf God waant in de trein en dat is knap vervelend. Maar dat is wellicht meer iets voor het forum van NS.
Heeft iemand hier de ICNG al van binnen gezien en kan mij vertellen hoe de fietsplekken zijn?
Dat een gast die er uit zien als BA maar deze komt uit Ostfriesland. Zo praat ie ook. En hij werkt bij werkt bij een loonbedrijf.
Waarom meld ik dat hier? Hij is nu aan het maishakselen in Oost Duitsland en moet steeds over een handmatig bediende overweg. Zijn relaas is best grappig
Goed nieuws uit Zwitserland. De SBB gaat samenwerken met de OBB in het Nightjetconcept. Hierzoor zullen er (vanaf wrschl december 2021) veel meer nachttreinen gaan rijden in Europa!
Op dinsdag 15 september 2020 10:58 schreef GlennQuagmire het volgende: Goed nieuws uit Zwitserland. De SBB gaat samenwerken met de OBB in het Nightjetconcept. Hierzoor zullen er (vanaf wrschl december 2021) veel meer nachttreinen gaan rijden in Europa! [ afbeelding ]
Echt bizar. Het CityNightLine / EuroNight gebeuren is jarenlang een zieltogende boel geweest, steeds verder uitgekleed en in 2016 uiteindelijk helemaal de nek omgedraaid. Want niet rendabel, niet meer van deze tijd, weet ik allemaal wat. En nu nog geen vijf jaar later dit
Op zich valt te verwachten dat ATO in de kinderschoenenfase niet zo soepel is. De hoofddoelen zijn immers veilig en niet trager dan nodig. Soepel is meer iets wat je gaat inregelen als de invoering doorgaat.
Echt bizar. Het CityNightLine / EuroNight gebeuren is jarenlang een zieltogende boel geweest, steeds verder uitgekleed en in 2016 uiteindelijk helemaal de nek omgedraaid. Want niet rendabel, niet meer van deze tijd, weet ik allemaal wat. En nu nog geen vijf jaar later dit
Ik vind het prima hoor, daar niet van
Snelle kanteling van publieke opinie over duurzaamheid zet vast geen zoden aan de dijk
Krijgen de 193'ers die NS gaat leasen ook de NS kleuren?
@Dr_Flash heb je al zo'n ding voor de Pimpel gespot? Dacht dat de trainingsritten voor NS personeel - dat de tractie voor Köln gaat verzorgen - plaats gaat vinden met de Pimpel.
Er moet eerst nog een dealtje tussen NS en ProRail gemaakt worden over aslasten op dit traject, daarna kan hij voor de IC-Berlijn.
Een 1700 is 86 ton een BR193 80-87ton aldus Wikipedia Ik weet dat de aslast dan nog steeds verschillend kan zijn, maar een locomotief lijkt me wel redelijk symmetrisch opgebouwd?
Welk deeltraject is het kritieke punt dan? Want volgens mij is het allemaal wel vrij veel gebruikte trajecten waar ook badslippers rijden?
Een 1700 is 84 ton en komt daarmee binnen de 21,5t aslast. Met 87t zit je daar precies overheen en val je dus in een zwaardere aslastcategorie met alle beperkingen van dien. Dan moet er dus per traject aangetoond worden dat de trein er met hogere snelheid overheen kan rijden zonder problemen.
Ik mag toch hopen dat het dan ook meteen voor de Veluwelijn, de Flevolijn, de Hanzelijn en de IJssellijn (Zwolle-Deventer) wordt aangevraagd. Anders sta je mooi bij een verstoring
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Bij verstoringen lijkt me een snelheidsbeperking van 100km/h geen onoverkomelijk probleem? Bij een omleiding kom je toch al snel in een goederenpad terecht.
Op woensdag 16 september 2020 14:13 schreef dennistd het volgende: De nieuwe dienstregeling staat online, al ontbreken er nog wel wat treinen. Zo mis ik bijvoorbeeld de serie 31400 (Amersfoort <-> Barneveld Zuid).
Op woensdag 16 september 2020 14:13 schreef dennistd het volgende: De nieuwe dienstregeling staat online, al ontbreken er nog wel wat treinen. Zo mis ik bijvoorbeeld de serie 31400 (Amersfoort <-> Barneveld Zuid).
interessante dienstregeling met de stoptrein tussen Leeuwarden en Groningen. Die wordt in beide richtingen versneld van 49 minuten nu naar 44 minuten straks. Dan sloop je veel van de rijdtijdmarge er uit.
Op woensdag 16 september 2020 11:03 schreef MTL het volgende: Een 1700 is 84 ton en komt daarmee binnen de 21,5t aslast. Met 87t zit je daar precies overheen en val je dus in een zwaardere aslastcategorie met alle beperkingen van dien. Dan moet er dus per traject aangetoond worden dat de trein er met hogere snelheid overheen kan rijden zonder problemen.
1700 is 86 ton. 1600/1800 nog ietsje lichter met 83 ton. Deze Vectrons zijn 90 ton. Daarmee is de aslast 22,5 ton. In de netverklaring kan je vinden hoe hard je daarmee waar mag.
Kort samengevat: wil je in Nederland 140 rijden met een moderne locomotief, moet dat apart aangevraagd worden bij Prorail voor de betreffende baanvakken. Tenzij Hanzelijn of HSL daar mag het altijd.
Hoe komt het dat op trajecten waar voor goederenvervoer beladingsklasse D4 is toegestaan (max 22,5 t), voor reizigersvervoer wordt uitgegaan van beladingsklasse C2 (max 20 t) en zwaardere locs (1600 en nieuwer) nog steeds als uitzonderingen worden gezien?
Voor goederen hanteert ProRail een maximum van 100 km/h (zie daar de 100 km/h met de Vectron). Voor 21,5 ton gold tot 2018 dat dat sowieso mocht tot 140 km/h. Mijn vermoeden is dat wat toen 21,5 ton op baanvaksnelheid reed nu gedoogd wordt.
Voor reizigerstreinen geldt nog altijd de 21,5t die ik eerder noemde voor zover ik weet, echter zijn er enkele baanvakken waar niet zomaar 21,5t overheen mag worden gereden met baanvaksnelheid. Wellicht dat het voor uniformiteit in de netverklaring gelijk hebben getrokken, maar die netverklaring komt in dat opzicht dus niet overeen met de gehanteerde werkelijkheid.
Op donderdag 17 september 2020 12:50 schreef derLudolf het volgende: Waarom, met al dat lean&green, nieuwe technieken en materialen, worden die dingen steeds zwaarder eigenlijk?
Drie assige draaistellen hadden ook weer nadelen behalve extra heffingen toch?
Geen idee over drie-assers, maar volgens mij gaat bij de Vectron het gewicht vooral over het MS-gedeelte van de loc. De reguliere AC versies van de locs zijn lichter.
Ik zou niet durven zeggen hoe de Vectron werkt, daar heb ik geen kaas van gegeten, maar feit is dat de MS versie zwaarder is dan de AC variant. Maar zelfs al zou het zo werken, dan werken de motoren meestal niet op 1500 en 3000 V, maar op een lagere spanning. Dat betekent dat je, naast de omvormers van 15 kV ook een omvormer voor 25 kV én een DC omvormer moet hebben, dus extra apparatuur.
Ik heb een eersteklas abonnement. Maar je hebt gemist dat conducteurs mensen de toegang ontzegden tot de eerste klas omdat ze een coupe voor zichzelf claimden? Mij twee keer overkomen en vanaf dat moment de auto maar gepakt. Na al die maanden heb ik niet het idee dat er echt beleid is bij de NS. Of het is zo dat medewerkers zich niet aan dat beleid houden. Heb zelf het idee dat er een (oudere) groep werknemers is bij de NS die zichzelf God waant in de trein en dat is knap vervelend. Maar dat is wellicht meer iets voor het forum van NS.
Heeft iemand hier de ICNG al van binnen gezien en kan mij vertellen hoe de fietsplekken zijn?
Wat je erbij vergeet te vermelden is dat dit gebeurde bij SLT aan het begin van corona toen hc's niet eens met een mondkapje mochten werken maar het ook verboden werd in de buurt van reizigers te komen. Nou kun je bij FLIRT, SGMM en SNG vanuit de cabine sleutelen en is het bij VIRM en ICM een klein stukje van deur naar cabine maar bij SLT moet je wel door de eerste klas. Gezien het feit dat het toen nog vrij nieuw en onbekend was allemaal hebben veel hc's inderdaad de eerste klas van een SLT afgesloten omdat men niet besmet wilde raken. Er was inderdaad wel toestemming om buitenom te lopen na sleutelen maar het zou niet de eerste keer zijn dat iemand z'n scheenbeen open haalt of vanuit cabine op het perron dondert omdat die dingen een achterlijke rand hebben bij de deur.
Dus ja, ik snap wel dat men een eerste klas leeg hield.
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende: Welkom vader renwan ^O^ Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
Wat je erbij vergeet te vermelden is dat dit gebeurde bij SLT aan het begin van corona toen hc's niet eens met een mondkapje mochten werken maar het ook verboden werd in de buurt van reizigers te komen. Nou kun je bij FLIRT, SGMM en SNG vanuit de cabine sleutelen en is het bij VIRM en ICM een klein stukje van deur naar cabine maar bij SLT moet je wel door de eerste klas. Gezien het feit dat het toen nog vrij nieuw en onbekend was allemaal hebben veel hc's inderdaad de eerste klas van een SLT afgesloten omdat men niet besmet wilde raken. Er was inderdaad wel toestemming om buitenom te lopen na sleutelen maar het zou niet de eerste keer zijn dat iemand z'n scheenbeen open haalt of vanuit cabine op het perron dondert omdat die dingen een achterlijke rand hebben bij de deur.
Dus ja, ik snap wel dat men een eerste klas leeg hield.
Hoe kom je erbij alleen bij SLT, want dat is niet mijn ervaring. Ook in andere treinstellen meegemaakt dat de conducteur een nogal ruimte interpretatie van 'bubbel' aanhield. Verder zijn het nogal drogredenen die je noemt. Volgens mij werd er al vanaf het begin bij NS ook intern gecommuniceerd dat dit niet de bedoeling was. Toch vreemd dat NS-personeel altijd met van alles en nog wat moeite heeft, maar dat dit soort problemen bij bijv. Blauwnet niet lijken te spelen.
Hoe kom je erbij alleen bij SLT, want dat is niet mijn ervaring. Ook in andere treinstellen meegemaakt dat de conducteur een nogal ruimte interpretatie van 'bubbel' aanhield. Verder zijn het nogal drogredenen die je noemt. Volgens mij werd er al vanaf het begin bij NS ook intern gecommuniceerd dat dit niet de bedoeling was. Toch vreemd dat NS-personeel altijd met van alles en nog wat moeite heeft, maar dat dit soort problemen bij bijv. Blauwnet niet lijken te spelen.
Appels en peren maar oké
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende: Welkom vader renwan ^O^ Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
Vallen die in de doelgroep dan? Vanaf Rotterdam Centraal ben je met bus 33 en twee overstaps sneller ( en vaak goedkoper) in het centrum van Londen dan wanneer je de Eurostar pakt.
Op donderdag 17 september 2020 15:34 schreef dennistd het volgende: Maar bij dat moderne spul wordt de wisselspanning toch juist eerst omgezet in gelijkspanning om dan in stukjes gehakt te worden voor de motoren?
Klopt, maar ook met een DC-bovenleidingspanning moet je vaak nog iets up-choppen. Daarnaast moet je een aparte AC en DC hoofdschakelaar hebben, vaak ook nog extra filters met bijbehorende schakelaars en twee extra stroomafnemers. En natuurlijk 20 verschillende treinbeveiligingssystemen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op donderdag 17 september 2020 15:39 schreef MTL het volgende: Ik zou niet durven zeggen hoe de Vectron werkt, daar heb ik geen kaas van gegeten, maar feit is dat de MS versie zwaarder is dan de AC variant. Maar zelfs al zou het zo werken, dan werken de motoren meestal niet op 1500 en 3000 V, maar op een lagere spanning. Dat betekent dat je, naast de omvormers van 15 kV ook een omvormer voor 25 kV én een DC omvormer moet hebben, dus extra apparatuur.
quote:
Op zaterdag 19 september 2020 16:32 schreef Duvel het volgende: Klopt, maar ook met een DC-bovenleidingspanning moet je vaak nog iets up-choppen. Daarnaast moet je een aparte AC en DC hoofdschakelaar hebben, vaak ook nog extra filters met bijbehorende schakelaars en twee extra stroomafnemers. En natuurlijk 20 verschillende treinbeveiligingssystemen.
Hedendaagse motoren zijn 3-fase en worden met een frequentieregelaar aangestuurd. Hieronder heb je de tractieomzetter van de Vectron:
Zijn meerspannings treinen/locs makkelijk in gebruik of best wel storingsgevoelig.
Meer onderdelen betekent in theorie dat het storingsgevoeliger is, maar in de praktijk loopt het niet zo'n vaart. De techniek wordt in de basis al decennia gebruikt. Het verschil is dat vermogenselektronica alsmaar verbetert waardoor het mogelijk is om grotere vermogens te schakelen. De meeste fouten ontstaan in de hogere laag van meet- en regeltechniek. Een defecte sensor is nog een keer makkelijk te vinden, maar een bug in de software is, afhankelijk van de programmeerstijl, een stuk lastiger om te vinden.
Uiteraard. Vergelijkbaar met hedendaagse geschakelde voedingen. Had je vroeger een voeding met 50 Hz trafo die beduidend groter en zwaarder is, maar een enkele overgang van AC naar DC heb je tegenwoordig een omzetting van AC naar DC op netspanning waarvan de inverter weer op een hogere frequentie AC maakt zodat de trafo veel kleiner hoeft te zijn om vervolgens weer om te zetten naar DC.
Bij elke spanning zal een loc extra circuits moeten hebben om dit om te zetten naar de gewenste motorspanning.
Volgens de provincie Brabant kost een dubbele vork bij Tilburg aansluiting slechts 50 miljoen, wisselgeld als je het mij vraagt. (Bron: Visiedocument OV 2040 zuidelijke provincien)
Op woensdag 23 september 2020 18:54 schreef b2py het volgende: Volgens de provincie Brabant kost een dubbele vork bij Tilburg aansluiting slechts 50 miljoen, wisselgeld als je het mij vraagt. (Bron: Visiedocument OV 2040 zuidelijke provincien)
Stoppen met het Berlin Brandenburg van de Flevopolder en investeren in spoor
Op woensdag 23 september 2020 18:54 schreef b2py het volgende: Volgens de provincie Brabant kost een dubbele vork bij Tilburg aansluiting slechts 50 miljoen, wisselgeld als je het mij vraagt. (Bron: Visiedocument OV 2040 zuidelijke provincien)
Zou een mooie zijn om tegelijk met spoor 4 te doen maarja.. dan nog een ongelijkvloerse kruising Eindhoven - Venlo erbij en de driehoek is eindelijk van de bottlenecks af.
Zou een mooie zijn om tegelijk met spoor 4 te doen maarja.. dan nog een ongelijkvloerse kruising Eindhoven - Venlo erbij en de driehoek is eindelijk van de bottlenecks af.
Dat boekje staat vol met aanpassingen, soort Rail 21. Tongelre staat er ook bij
Op woensdag 23 september 2020 18:54 schreef b2py het volgende: Volgens de provincie Brabant kost een dubbele vork bij Tilburg aansluiting slechts 50 miljoen, wisselgeld als je het mij vraagt. (Bron: Visiedocument OV 2040 zuidelijke provincien)
Mocht er nog iemand zin hebben in wat leesvoer, hier is het onderzoeksrapport over een STS-passage onder ETCS bij Noorderkempen in februari 2019. Er raakte niemand gewond, maar een hogesnelheidswissel raakte beschadigd en het treinverkeer op HSL 4 was meerdere dagen zwaar verstoord in afwachting van herstel.
Op donderdag 24 september 2020 22:40 schreef James1988 het volgende: Mocht er nog iemand zin hebben in wat leesvoer, hier is het onderzoeksrapport over een STS-passage onder ETCS bij Noorderkempen in februari 2019. Er raakte niemand gewond, maar een hogesnelheidswissel raakte beschadigd en het treinverkeer op HSL 4 was meerdere dagen zwaar verstoord in afwachting van herstel.
Thanks. Wat een razendinteressant stuk om te lezen. Daar zijn heel wat uurtjes onderzoek in verdwenen zo te zien, sodeju. Prettig leesbare tekst ook.
Helemaal mee eens, ze gaan heel erg de diepte in en leggen de boel goed uit zonder met vingers te wijzen. En zoals je zegt, heel goed te lezen.
In dat opzicht vind ik de rapporten van het Britse RAIB ook altijd zeer aangenaam om te lezen. Simpele taal, goed gestructureerd en er wordt toelichting gegeven waar nodig.
Dat ze het spanning er niet na twee of drie knallen af hebben gegooid. Ik bedoel, in Duitsland is veel nog decentraal dus op Hannover Hbf zullen zeker wel wat mensen in torens zitten
Op zaterdag 26 september 2020 11:55 schreef MTL het volgende: En ik mag toch verwachten dat na bijvoorbeeld twee mislukte pogingen het systeem automatisch blokkeert...
Ligt aan de installatie en de instellingen daarvan.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op zondag 27 september 2020 12:00 schreef Fred het volgende: Tja, Duitsland. De integratie van het West-Duitse spoorbedrijf in het Oost-Duitse spoorbedrijf lijkt nu écht op gang te zijn gekomen na 30 jaar.
Hannover ligt in Niedersachsen, het is zelfs de hoofdstad, dus dat was west Duitsland.
Dit is een protestactie van een groep private goederenvervoerders, omdat zij geen financiële steun krijgen terwijl de Duitse regering diep in de buidel tast om DB te steunen.
Op maandag 28 september 2020 14:48 schreef MTL het volgende: Lijkt mij dat ze toch ook gewoon recht hebben op de normale steunmaatregelen van de Duitse overheid, net als elk ander bedrijf?
Hebben ze ook, maar DB schijnt daar bovenop nog meer te krijgen. En dat is natuurlijk niet echt lekker voor de concurrentiepositie van de andere vervoerders.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Nee natuurlijk is het niet fijn voor de concurrentie, laat dat duidelijk zijn. Maar als de overheid als enige aandeelhouder een capitaalinjectie in hun bedrijf doet, dan is dat natuurlijk niet anders dan dat bij andere bedrijven kan gebeuren door aandeelhouders of moederbedrijven (geen idee hoe dat overigens juridisch zit, hoor. Daar heb ik verder geen kaas van gegeten. Ik zeg dit niet gehinderd door enige kennis van zaken ).
Op maandag 28 september 2020 14:53 schreef MTL het volgende: Nee natuurlijk is het niet fijn voor de concurrentie, laat dat duidelijk zijn. Maar als de overheid als enige aandeelhouder een capitaalinjectie in hun bedrijf doet, dan is dat natuurlijk niet anders dan dat bij andere bedrijven kan gebeuren door aandeelhouders of moederbedrijven (geen idee hoe dat overigens juridisch zit, hoor. Daar heb ik verder geen kaas van gegeten. Ik zeg dit niet gehinderd door enige kennis van zaken ).
De overheid doet het dan met belastinggeld of met gratis/heel goedkoop geleend geld.
Op maandag 28 september 2020 14:53 schreef MTL het volgende: Nee natuurlijk is het niet fijn voor de concurrentie, laat dat duidelijk zijn. Maar als de overheid als enige aandeelhouder een capitaalinjectie in hun bedrijf doet, dan is dat natuurlijk niet anders dan dat bij andere bedrijven kan gebeuren door aandeelhouders of moederbedrijven (geen idee hoe dat overigens juridisch zit, hoor. Daar heb ik verder geen kaas van gegeten. Ik zeg dit niet gehinderd door enige kennis van zaken ).
Juridisch heb je nog het Europese-staatssteun-criterium. Daarin mogen ook bedrijven die staatseigendom of binnenlands zijn niet bevoordeeld worden t.o.v. andere Europese bedrijven.
Maar het kan ook zijn dat het DB-concern als geheel extra geld heeft gekregen met het oog op compensatie voor Fernverkehr. Als de andere reizigersvervoerders verhoudingsgewijs evenveel geld hebben gehad is het sec wel eerlijk. Ik denk dat je hier alleen met veel uitpluiswerk achter komt wat nu het geval is.
Er mag toch vanuit de werknemers wel wat tegenover staan? Je leest namelijk veel verhalen over de (on)zichtbaarheid van de HC's. Dat is wel een belangrijk dingetje natuurlijk.
Er mag toch vanuit de werknemers wel wat tegenover staan? Je leest namelijk veel verhalen over de (on)zichtbaarheid van de HC's. Dat is wel een belangrijk dingetje natuurlijk.
Ja maar om nou een blanco cheque te schrijven is wel een beetje overdreven natuurlijk.
Het gaat mij niet eens om salaris ofzo maar wat je nu opgeeft krijg je niet meer terug. Denk bijvoorbeeld aan voorkeursroosters, geen gebroken diensten. Starten en eindigen op eigen standplaats.
Ik doe nu wel eens diensten vanuit Dordrecht. Dan is de afspraak dat de dienst is aangepast zodat deze begint en eindigt in Rotterdam al dan niet doormiddel van Passagieren. Nu is Dordrecht voor mij niet zo’n issue want dat is qua reistijd net zo ver maar als ze dalijk opeens met diensten uit Den Haag of Roosendaal verdubbelt dat voor mij wel de reistijd die ook nog eens in eigen tijd zou moeten geschieden en van de rusttijd tussen 2 diensten af gaat.