ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Over Geldermalsen gesproken: ik ben daar vorig weekend eens gaan kijken, en wat is het veranderend zeg!
Spoor 4 is ingekort (de perronfases zijn verdwenen) en er is een nieuw perron gebouwd. Spoor 6 ligt er al, kopspoor 7 wordt later aangelegd en is waar de trein uit Dordrecht gaat keren.
En ook aan de andere kant is er flink gebouwd: spoor 1 heeft een nieuw perron gekregen en spoor 3 is ingekort.
Als ik het goed heb begrepen wordt dit het uiteindelijke spoorgebruik wanneer de verbouwing klaar is:
Spoor 1: stoptrein uit Tiel richting Utrecht Spoor 2: doorrijdende treinen richting Utrecht Spoor 3: stoptrein uit Den Bosch richting Utrecht Spoor 4: stoptrein uit Utrecht richting Tiel Spoor 5: doorrijdende treinen uit Utrecht richting Den Bosch/Betuweroute Spoor 6: stoptrein uit Utrecht richting Den Bosch Spoor 7: MerwedeLingelijn
En als er 6 stoptreinen per uur tussen Utrecht en Geldermalsen rijden moeten die ook nog ergens keren, dat gebeurt dan op 3 denk ik?
Op zaterdag 22 augustus 2020 21:15 schreef James1988 het volgende: En als er 6 stoptreinen per uur tussen Utrecht en Geldermalsen rijden moeten die ook nog ergens keren, dat gebeurt dan op 3 denk ik?
Klopt. Al zullen extra sprinters buiten de spits het eerst op de schopstoel zitten als de exploitatiekosten omlaag moeten. Als n.a.v. corona de spitsvraag lager blijft zullen er denk ik zelfs nooit 6 sprinters per uur tussen Houten en Geldermalsen rijden. Maarja, dat is koffiedik kijken..
Op m'n oude laptop vond ik wat foto's weer, waaronder een van een rijtuig waarin ik een bijzonder comfortabel ritje heb gemaakt. De B9mnopuz van PKP-IC.
Dit was een ritje Poznan-Wroclaw nadat ik Arnhem-Poznan met de EN had gedaan. Terugweg deed ik Wroclaw-Hamburg, daar zaten B10 rijtuigen in. Die 10 staat denk ik niet voor de 'generatie' want het zag er veel ouder uit... https://www.vagonweb.cz/r(...)nazev=Wawel&rok=2014
Op zondag 23 augustus 2020 13:20 schreef derLudolf het volgende: Op m'n oude laptop vond ik wat foto's weer, waaronder een van een rijtuig waarin ik een bijzonder comfortabel ritje heb gemaakt. De B9mnopuz van PKP-IC.
Dit was een ritje Poznan-Wroclaw nadat ik Arnhem-Poznan met de EN had gedaan. Terugweg deed ik Wroclaw-Hamburg, daar zaten B10 rijtuigen in. Die 10 staat denk ik niet voor de 'generatie' want het zag er veel ouder uit... https://www.vagonweb.cz/r(...)nazev=Wawel&rok=2014
NS wil een dagkaart introduceren voor jongeren van 12 t/m 17 jaar. Prijs zou ¤7,50 moeten worden, niet geldig in de spits en ook niet bij andere vervoerders (!). https://www.locov.nl/bina(...)rt_tcm118-460480.pdf
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op dinsdag 25 augustus 2020 20:01 schreef Socios het volgende: Belachelijk plan: laat de treinen op een lage bezetting voor mensen die er afhankelijk van zijn.
Die zitten niet te wachten op nieuwe drukte en zeker niet in de voornoemde baldadige leeftijdscategorie.
Die mogen nog steeds met de trein. En die baldadige klasse die koopt toch geen kaartje, dus die zitten sowieso wel in de trein.
Ik lees wel met wat goede wil dat men aan het afstappen is van die hel en verdoemenis die OV-Chipkaart heet:
quote:
Jongeren kunnen het nieuwe ticket kopen via de NS-app. Er is geen ov-chipkaart voor nodig. De poortjes op het station kunnen met een barcode worden geopend.
Op woensdag 26 augustus 2020 10:21 schreef Dr_Flash het volgende: Ik lees wel met wat goede wil dat men aan het afstappen is van die hel en verdoemenis die OV-Chipkaart heet: [..]
komen ze vanzelf op terug als er massaal gefraudeerd mee wordt
Op woensdag 26 augustus 2020 10:21 schreef Dr_Flash het volgende: Ik lees wel met wat goede wil dat men aan het afstappen is van die hel en verdoemenis die OV-Chipkaart heet: [..]
Eigenlijk bizar dat je in zo'n lullig tunneltje onder het groene hart zonder bereik komt te zitten terwijl je in de Eurotunnel of de Gotthard-basistunnel over de gehele lengte gewoon fatsoenlijk 4G krijgt.
Op woensdag 26 augustus 2020 13:29 schreef Ireyon het volgende: Eigenlijk bizar dat je in zo'n lullig tunneltje onder het groene hart zonder bereik komt te zitten terwijl je in de Eurotunnel of de Gotthard-basistunnel over de gehele lengte gewoon fatsoenlijk 4G krijgt.
In de Karawankentunnel tussen Slovenië en Oostenrijk ga echt zo'n beetje op de grens over van provider. Volgens mij ook gewoon 4G
Die zijn op naam, zo'n ticket niet direct. Maar als je het net als bij de Länder- of QdL je naam op het ticket moet zetten, dan sluit je fraude toch wel deels uit...
Het is best wel irritant, ja. Als ik in de trein aan het werk ben is het niet handig als ik tijdens een rit van 50 minuten (Breda - Schiphol) 5 keer een VPN-verbinding kwijt ben.
Het is best wel irritant, ja. Als ik in de trein aan het werk ben is het niet handig als ik tijdens een rit van 50 minuten (Breda - Schiphol) 5 keer een VPN-verbinding kwijt ben.
Ach ja, alles wat je vindt de trein doet is sowieso al bonus toch...
Op woensdag 26 augustus 2020 20:58 schreef derLudolf het volgende: Die zijn op naam, zo'n ticket niet direct. Maar als je het net als bij de Länder- of QdL je naam op het ticket moet zetten, dan sluit je fraude toch wel deels uit...
E-tickets in een app zijn indirect toch ook gekoppeld aan een persoon?
Opvallende advertentie van goederenvervoerder HSL vanmorgen in de krant. Blijkbaar zoeken ze mensen die voor een appel en een ei taxi willen gaan spelen....
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zaterdag 29 augustus 2020 13:22 schreef b2py het volgende: Ik zeg nergens staan dat het mega goedkoop moet zijn? Alleen dat het een pensionado moet zijn is wel weird natuurlijk
juist niet: zijn vaak de mensen die zelf makkelijker hun tijd willen indelen en veel beschikbaar zijn indien nodig
een jongere wil echt niet zomaar opgeroepen worden, kunnen ze niet feesten
Er komt een tienminutentrein tussen Rotterdam - Leiden - Schiphol (en rijdt daarna als tienminutentrein door naar Amsterdam Zuid - Utrecht - Arnhem) en er gaat tussen Rotterdam en Dordrecht een tienminutensprinter rijden. Vanaf 2025 moet die tienminutensprinter ook doorgetrokken worden naar Den Haag (ik schat in als de infra bij Delft gereed is). Ambities zijn er voor een vijfminutensprinter, maar daarvoor moet Delft - Schiedam eerst verdubbeld worden: https://nieuws.ns.nl/derd(...)-leiden-en-schiphol/
Hé, die had ik niet verwacht. Dit traject heb ik tenminste nog niet eerder gezien op de kaartjes van PHS. Het plan was tot nu wel 8 IC's per uur tussen Den Haag en Rotterdam, maar daarvan zouden er vier in Den Haag Centraal beginnen.
Aanvulling uit de kamerbrief: om ruimte te maken voor de tienminutentrein, rijden er dan geen Beneluxtreinen meer naar Den Haag.
[ Bericht 7% gewijzigd door ReisT op 01-09-2020 17:27:09 ]
Hé, die had ik niet verwacht. Dit traject heb ik tenminste nog niet eerder gezien op de kaartjes van PHS. Het plan was tot nu wel 8 IC's per uur tussen Den Haag en Rotterdam, maar daarvan zouden er vier in Den Haag Centraal beginnen.
Voor mij lopen alle interne en externe communicatiestromen wat dit betreft behoorlijk door elkaar (geen idee wat ik precies waar heb gelezen), maar ik dacht dat het al geruime tijd bekend was dat er een IC Arnhem - Rotterdam zou komen vanaf 2022, wat alvast een voorproefje zou zijn op de vele doorkoppelingen die gaan volgen in 2023 met het nieuwe dienstregelingontwerp om zo efficiënt mogelijk met materieel om te gaan. Nu het merendeel van de mensen de app/site gebruikt om een reis te plannen maken vreemde eindbestemmingen ook minder uit.
Dat niet, maar er werd al wel een voorschot op genomen van 4x per uur toen bekend werd dat de IC Enschede - Schiphol doorgetrokken zou worden over de HSL. Dan is het nog maar een kleine stap om te breken met de as Arnhem - Amsterdam CS en te ruilen met Eindhoven - Schiphol, zodat je een gelijkmatiger dienstregeling kunt bieden op beide assen.
Zes keer per uur Arnhem-Schiphol is ook geen grote verrassing, dat is altijd al het plan geweest.
Ik verbaas me er alleen maar over dat er nu ineens een frequentieverhoging wordt aangekondigd voor een traject (Leiden-Rotterdam) waar dat nooit gepland was. Ben benieuwd hoe dat gaat passen, zonder capaciteitsuitbreiding.
We klagen in Nederland wel eens over het geheel niet rijden van treinen tijdens werkzaamheden, maar als je dan ziet dat er in Duitsland in de afgelopen twee nachten drie doden zijn gevallen tijdens werkzaamheden.... https://bahnblogstelle.ne(...)ter-von-zug-erfasst/
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op dinsdag 1 september 2020 21:35 schreef ReisT het volgende: Zes keer per uur Arnhem-Schiphol is ook geen grote verrassing, dat is altijd al het plan geweest.
Ik verbaas me er alleen maar over dat er nu ineens een frequentieverhoging wordt aangekondigd voor een traject (Leiden-Rotterdam) waar dat nooit gepland was. Ben benieuwd hoe dat gaat passen, zonder capaciteitsuitbreiding.
Op Schiphol-Rotterdam is/was het meer nodig dan op Schiphol-Arnhem. Zolang de dienstregeling gewoon passend gemaakt kan worden is dat natuurlijk geen probleem. Daarvoor moest alleen wel de Benelux tussen Den Haag en Rotterdam wijken..
Op Schiphol-Rotterdam is/was het meer nodig dan op Schiphol-Arnhem. Zolang de dienstregeling gewoon passend gemaakt kan worden is dat natuurlijk geen probleem. Daarvoor moest alleen wel de Benelux tussen Den Haag en Rotterdam wijken..
Ik vraag me oprecht wel eens af hoeveel mensen nou op Hollandsspoor instappen en die ook daadwerkelijk naar Antwerpen of Brussel reizen. Denk dat het overgrote merendeel hun reis ook met een andere trein kan doen zonder over te stappen.
Op woensdag 2 september 2020 16:05 schreef James1988 het volgende: Naar het schijnt is er vandaag een ELL-Vectron (193 766) aangekomen op de Watergraafsmeer, die straks voor de Nightjet gebruikt zal gaan worden.
Welke vervoerder gaat die tractie aan de Nightjet eigenlijk leveren? Heeft NS die Vectron geregeld of is dat ÖBB spul?
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Welke vervoerder gaat die tractie aan de Nightjet eigenlijk leveren? Heeft NS die Vectron geregeld of is dat ÖBB spul?
NS.
Op Somda valt te lezen dat er 3 Vectrons zouden komen, die tot december gaan rijden op de IC Berlijn zodat machinisten kunnen worden opgeleid. A.s. zaterdag zou de eerste trein zijn, in treinen 145 en 146.
Op Somda valt te lezen dat er 3 Vectrons zouden komen, die tot december gaan rijden op de IC Berlijn zodat machinisten kunnen worden opgeleid. A.s. zaterdag zou de eerste trein zijn, in treinen 145 en 146.
Beter.
En het feit dat het om drie stuks gaat lijkt ook ergens wel aan te geven dat die 1700'en niet het eeuwige leven meer hebben. Althans, neem aan dat de Nightjet gewoon met locwissel aan de grens rijdt? En dus strikt genomen enkel een loc per dag benodigd is?
-edit- tot Keulen schijnbaar.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
En het feit dat het om drie stuks gaat lijkt ook ergens wel aan te geven dat die 1700'en niet het eeuwige leven meer hebben. Althans, neem aan dat de Nightjet gewoon met locwissel aan de grens rijdt? En dus strikt genomen enkel een loc per dag benodigd is?
Je kunt er gevoeglijk vanuit gaan dat de 1700 eerder weg is dan de getrokken pimpel naar Berlijn
een kleine vloot die veel onderhoud vergt, terwijl je daarnaast ook een stel Traxxen hebt die vrijkomen van de HSL. Hangt wel van de leasecontracten af natuurlijk.
Het stomme is dat overwegbomen zo zijn geconstrueerd dat ze afbreken als je probeert weg te komen. Afgezien van een technisch defect aan de vrachtwagen is er geen reden om te blijven staan.
Ja, het is of doorrijden of uitstappen. Meestal is er al iets aan de hand waardoor je klem zit tussen de bomen dus kom je er dan nog makkelijk uit door de bomen om ver te rijden? Als je daar al aan denkt?
Op zaterdag 5 september 2020 11:35 schreef Fred het volgende: Die chauffeur moet al een slechte dag hebben gehad: de weg waar hij vandaan komt is niet bepaald aangelegd voor vrachtwagens.
Tsja, je bent er onbekend en volgt blindelings het navigatiesysteem ...
Op zaterdag 5 september 2020 11:35 schreef Fred het volgende: Die chauffeur moet al een slechte dag hebben gehad: de weg waar hij vandaan komt is niet bepaald aangelegd voor vrachtwagens.
Je mag er niet eens in als je geen bestemmingsverkeer bent. Als hij bij het papierbedrijf vandaan kwam zou het logisch zijn om de hoofd in- en uitgang te gebruiken, (hier zit een soort achter-/noodingang). Dan zou ie hier in theorie nooit legaal kunnen komen.
De filmer is een kneus eerste klas door over het spoor te lopen en ook nog te verwachten dat een trein wel op tijd zal stoppen ...
Naast dat het weer een witte plaat is die betrokken is bij een ongeval
Het commentaar dat hij schrijft dat de machinist beter had moeten reageren is ook bizar.
Het ligt in een bocht(minder zicht) en je hebt daar al bijna de baanvaksnelheid van 130km/u. Zeg 110 en dan sta je niet zo snel stil. Sterker nog, de machinist heeft zelfs uitstekend gereageerd. Die moet vooraf al alles hebben gedaan om het gat in de treinleiding zo groot als mogelijk te maken.
Het commentaar dat hij schrijft dat de machinist beter had moeten reageren is ook bizar.
Het ligt in een bocht(minder zicht) en je hebt daar al bijna de baanvaksnelheid van 130km/u. Zeg 110 en dan sta je niet zo snel stil. Sterker nog, de machinist heeft zelfs uitstekend gereageerd. Die moet vooraf al alles hebben gedaan om het gat in de treinleiding zo groot als mogelijk te maken.
Als ik dit filmpje zo even bekijk kan de machinist de overweg pas op minder dan 350m afstand hebben gezien inderdaad:
[..] . Dan zou ie hier in theorie nooit legaal kunnen komen.
Toch zit hier wel de crux. Om een navigatie-systeem überhaupt te kunnen voorzien van de juiste geslotenverklaringen is het van belang dat de wegbeheerder de borden volledig op orde heeft conform de systematiek. Namelijk: - een zone wordt gekenmerkt met een ingang en een uitgang (evt. meerdere) - een regulier (niet-zone) bord is enkel van toepassing op een specifiek wegsegment
Nu staat er aan de ene zijde van de weg inderdaad een zonebord met geslotenverklaring voor vrachtauto's (muv bestemmingsverkeer). Dus de conclusie dat die vrachtauto daar niet thuis hoort lijkt evident. Alleen als ik op Streetview naar de andere entreepunten van de zone kijk dan kan kan ik ter hoogte van de 'Schouwberg' nergens het begin of einde van de zone vinden. Enkel een "reguliere" geslotenverklaring. Een ontwikkelaar van navigatiesystemen kan er op die manier dus niks mee. De zone is dan immers lek.
Daarnaast vind ik die waarschuwingsborden voor diepladers ook een bijzonder fenomeen. Het zijn immers geen geslotenverklaringen. En exceptioneel transport is sowieso verplicht om bij het RDW een ontheffing aan te vragen en dus vooraf ook de route te checken.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Vanuit Weert naar Roermond is het nog erger. Je hebt daar nog 120 km/u zo gemiddeld. Dan heb je niet eens tijd om de cabine uit te komen. Pfff je moet er niet aan denken wat dat voor een chaos geweest zou zijn.
Op zaterdag 5 september 2020 13:01 schreef Cherni het volgende: Die moet vooraf al alles hebben gedaan om het gat in de treinleiding zo groot als mogelijk te maken.
Een trein werkt met een luchtleiding die door de hele trein heen loopt. Dat wordt de treinleiding genoemd. Als de luchtdruk in de treinleiding op het juiste niveau is (5 bar), dan zijn de remmen volledig los en wordt er dus niet geremd (en voor de mensen met verstand van moderne remsystemen, nee, dat is niet het hele verhaal, maar ik hou het even gemakkelijk ). Zodra de druk in die treinleiding zakt/wegvalt, dan zullen de remmen van de trein aanslaan. Bij een noodremming wil je dus dat alle druk in die treinleiding zo snel mogelijk volledig wegvalt, zodat de remmen in één keer maximaal aanslaan. Maar omdat de lucht altijd even weg moet stromen, zit er een kleine vertraging in. Je maakt dus een zo groot mogelijk "gat" in de treinleiding om zo veel mogelijk lucht tegelijkertijd te laten ontsnappen, zodat de remmen zo snel mogelijk aanslaan.
Gat tussen aanhalingstekens, omdat het met de hendel of knop gemaakt wordt en dus ook weer eenvoudig hersteld kan worden.
Op zaterdag 5 september 2020 22:52 schreef MTL het volgende: Een trein werkt met een luchtleiding die door de hele trein heen loopt. Dat wordt de treinleiding genoemd. Als de luchtdruk in de treinleiding op het juiste niveau is (5 bar), dan zijn de remmen volledig los en wordt er dus niet geremd (en voor de mensen met verstand van moderne remsystemen, nee, dat is niet het hele verhaal, maar ik hou het even gemakkelijk ). Zodra de druk in die treinleiding zakt/wegvalt, dan zullen de remmen van de trein aanslaan. Bij een noodremming wil je dus dat alle druk in die treinleiding zo snel mogelijk volledig wegvalt, zodat de remmen in één keer maximaal aanslaan. Maar omdat de lucht altijd even weg moet stromen, zit er een kleine vertraging in. Je maakt dus een zo groot mogelijk "gat" in de treinleiding om zo veel mogelijk lucht tegelijkertijd te laten ontsnappen, zodat de remmen zo snel mogelijk aanslaan.
Gat tussen aanhalingstekens, omdat het met de hendel of knop gemaakt wordt en dus ook weer eenvoudig hersteld kan worden.
Prima uitleg. Gat in treinleiding is een term die spoormensen gebruiken. Leuk dat je de moeite hebt genomen het uit te leggen voor niet spoormensen.
Op zaterdag 5 september 2020 22:52 schreef MTL het volgende: Een trein werkt met een luchtleiding die door de hele trein heen loopt. Dat wordt de treinleiding genoemd. Als de luchtdruk in de treinleiding op het juiste niveau is (5 bar), dan zijn de remmen volledig los en wordt er dus niet geremd (en voor de mensen met verstand van moderne remsystemen, nee, dat is niet het hele verhaal, maar ik hou het even gemakkelijk ). Zodra de druk in die treinleiding zakt/wegvalt, dan zullen de remmen van de trein aanslaan. Bij een noodremming wil je dus dat alle druk in die treinleiding zo snel mogelijk volledig wegvalt, zodat de remmen in één keer maximaal aanslaan. Maar omdat de lucht altijd even weg moet stromen, zit er een kleine vertraging in. Je maakt dus een zo groot mogelijk "gat" in de treinleiding om zo veel mogelijk lucht tegelijkertijd te laten ontsnappen, zodat de remmen zo snel mogelijk aanslaan.
Gat tussen aanhalingstekens, omdat het met de hendel of knop gemaakt wordt en dus ook weer eenvoudig hersteld kan worden.
En de magneetrem? Gebruik je die ook voor noodremacties?
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
En de magneetrem? Gebruik je die ook voor noodremacties?
Die komt er automatisch bij als je de remhandel in de snelremstand trekt. Was al antwoord op gegeven. Dubbel.
Overigens blijft het vreemd dat men in Nederland niet een wipschakelaar gebruikt om de magneetrem te bedienen. Waarbij die wipschakelaar naar een eindstand getrokken kan worden. In Duitsland waar ik op de Talent reed was dat wel aanwezig. En als je ging glijden gebruikte je heel even de magneetrem door met die wipschakelaar wat te spelen. Werkte fantastisch.
[ Bericht 9% gewijzigd door Cherni op 06-09-2020 11:16:08 ]