greavy | zaterdag 14 december 2019 @ 21:20 |
ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! | |
greavy | zaterdag 14 december 2019 @ 21:21 |
Foto in de OP is van vandaag. DBM 218 105 + Sonderzug by Durk Houtsma., on Flickr 14 December 2019 - Vandaag even op reis gegaan voor een speciale trein van Goch naar Königswinter, die getrokken zou worden door de 218 105 en vervangen werd door de rode NeSA 218 155. Maar omdat de 218 105 tóch op tijd rijvaardig zou zijn, werd alsnog de 218 105 ingezet voor de trein. Tussen Geldern en Kerken werd deze trein opgewacht, waar inmiddels een heerlijk zonnetje was ontstaan. Wonderlijk, want drie kwartier daarvoor regende het nog en was het nog enorm bewolkt. Voor ons was dit natuurlijk mooi, en zodoende kon de trein in een fraai zonnetje vastgelegd worden. | |
voetbalmanager2 | zaterdag 14 december 2019 @ 21:24 |
Even een leuk deuntje voor deze langlopende reeks: Hoeveel herkennen jullie hier van? En hoeveel daarvan op geluid alleen? | |
Eix | zondag 15 december 2019 @ 08:39 |
Nu.nl heeft weer eens de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt. "Vanaf zondag geldt er een nieuwe dienstregeling in het openbaar vervoer. Bij de NS rijden er op diverse trajecten meer treinen. Het spoorboekje is in tegenstelling tot voorgaande jaren niet meer per minuut ingedeeld, maar per tien minuten. Het voordeel van deze indeling is dat de treinenloop nog nauwkeuriger kan worden ingepast en er "weer wat ruimte op het drukke Nederlandse spoor" gecreëerd wordt, aldus spoorbeheerder ProRail. [...]" Bron: https://www.nu.nl/binnenl(...)-dienstregeling.html Althans, ik mag toch hopen dat de persvoorlichters in ieder geval nog wel weten dat ze 'plannen in tiende van een minuut' (= 6 seconden) moeten spinnen. En niet plannen in tien minuten. [ Bericht 6% gewijzigd door Eix op 15-12-2019 08:50:23 ] | |
Piles | zondag 15 december 2019 @ 09:03 |
Het is inmiddels aangepast. Naar 'per tien seconden'... | |
b2py | zondag 15 december 2019 @ 10:44 |
Het is nu.nl he... verwacht daar niet teveel van met die fopjournalistiek | |
DeaDLocK2K | zondag 15 december 2019 @ 10:48 |
Slechts negen ernstige taalfouten in een artikel over het kennisniveau van de Nederlandse taal onder scholieren en studenten! | |
Zilverberk | zondag 15 december 2019 @ 16:11 |
Is dat zo bizar dan?
| |
Zilverberk | zondag 15 december 2019 @ 16:12 |
Is er nog iemand vanmorgen in A'foort geweest wegens afscheid van de eerste dubbeldekker? https://www.ad.nl/amersfo(...)laatst-weg~a5ab4d23/ | |
Isane | zondag 15 december 2019 @ 16:46 |
Ik ook | |
Zilverberk | zondag 15 december 2019 @ 16:48 |
Jij bent toch niet mijn buuf die veel te hard Frans Bauermuziek draaide he?
| |
James1988 | zondag 15 december 2019 @ 16:57 |
Wat een bizar artikel. "Spoorgekken" < komt een beetje denigrerend over "Tegenwoordig halen de meeste treinen de stroom uit de bovenleidingen." < en de andere treinen halen hun stroom uit eenhoornscheetjes? | |
Dr_Flash | zondag 15 december 2019 @ 17:04 |
Nou een klein beetje onvoorstelbaar wel | |
Zilverberk | zondag 15 december 2019 @ 17:18 |
Rijden er geen diesels meer? | |
James1988 | zondag 15 december 2019 @ 17:24 |
Die rijden toch niet op stroom? Ja ok, diesel-elektrische treinen wel maar uiteindelijk verbranden die alsnog dode dinosaurussen. | |
dennistd | zondag 15 december 2019 @ 18:05 |
Ik ben mee geweest met de rit | |
spectrumanalyser | zondag 15 december 2019 @ 18:20 |
Op Alkmaar was het flink druk. Bij binnenkomst stonden al aardig wat statieven op de perrons. Zodra de trein eenmaal de deuren opende stormde de menigte naar spoor 1. Tussen de mensenmassa zag ik een verslaggever van Geenstijl met cameraploeg. Vermoedelijk filmde deze de jongen die helemaal idolaat van treinen was, en van NS een ticket kreeg voor de rit. Zelf was ik niet mee met de rit, NS wou mij gisteravond laat nog wel een ticket sturen. Er waren al andere plannen gemaakt. | |
Dr_Flash | zondag 15 december 2019 @ 19:29 |
Nou ja vooral dode planten | |
Dr_Flash | zondag 15 december 2019 @ 19:31 |
"treinfanatici" "machinist Donny Hofman, alias DDM Donny," ALLES uit de kast om maar iedereen die spoor leuk vindt als een totale rasautist te kunnen afschilderen. Zonder zelf enig idee te hebben waar het over gaat. Ja, zo wordt het niet wat. | |
Peterselieman | zondag 15 december 2019 @ 19:33 |
Dit en het vervolgens bijvoorbeeld wel doodnormaal vinden dat mensen met een dikke telelens achter elkaar aan hollen om een vogeltje te kieken. | |
DeaDLocK2K | zondag 15 december 2019 @ 19:39 |
In Twente wonen niet maar vrijwillig in De Riet gaan wonen en dat gedurende vier jaar | |
Zilverberk | zondag 15 december 2019 @ 19:41 |
De journalist in kwestie noemt zich op twitter Leusdendeskundige. Dat klinkt alsof hij toch íets moet hebben met niche-hobbys. En zijn idee dat vrouwen geen beta-hobby kunnen hebben vind ik ook vreemd. | |
Zilverberk | zondag 15 december 2019 @ 19:42 |
Ik had geen keus. | |
Dr_Flash | zondag 15 december 2019 @ 19:47 |
Dat klinkt vooral als iemand die allergisch is voor de buitenkant van het kombord. Prima, wees vooral de Deskundige van Leusden en hou je bek over de rest van het heelal | |
Zilverberk | zondag 15 december 2019 @ 19:48 |
Wil je zijn adres? Kun je een briefje schrijven. | |
Dr_Flash | zondag 15 december 2019 @ 19:49 |
Oh, het zag eruit alsof ik last van hem had. Nou, niet ZO veel last. Ik vind het wel jammer dat zulke mensen ook mogen bestaan ja. | |
Peterselieman | zondag 15 december 2019 @ 19:55 |
Jouw mede-Tukker Julien was iig niet mee, want die is vandaag gefilmd in Groningen waar hij op bussenjacht was | |
Dr_Flash | zondag 15 december 2019 @ 19:57 |
is spotter-spotten het nieuwe Pokemon Go of zo? | |
Zilverberk | zondag 15 december 2019 @ 19:58 |
Hij mag van mij best bestaan, maar een beetje meer fatsoen zou hem sieren. | |
Dr_Flash | zondag 15 december 2019 @ 20:01 |
Ach ja, er is weer een stukje afgeraffeld, hij kan zijn billen vegen en door met zijn leven. Is het as we speak allang weer vergeten. | |
Peterselieman | zondag 15 december 2019 @ 20:01 |
nee joh. Op rtv-noord staat een bericht over hem. De regionale omroep is met hem meegereden | |
Dr_Flash | zondag 15 december 2019 @ 20:29 |
Oh leuk. Heb ik ook weleens gehad | |
Maegrim | zondag 15 december 2019 @ 20:41 |
Kheb em laatst gewassen, telt dat ook? | |
dennistd | zondag 15 december 2019 @ 20:43 |
Had je de graffiti niet ook even kunnen verwijderen? | |
Dr_Flash | zondag 15 december 2019 @ 20:44 |
ook zoiets ja. Ze hadden minstens wel die troep er ff af kunnen halen. Nog één keer | |
Maegrim | zondag 15 december 2019 @ 20:47 |
Voor grafitti moet je bij hago zijn, ik doe alleen een geautomatiseerd lapje erlangs | |
spectrumanalyser | zondag 15 december 2019 @ 20:51 |
wellicht dat Hago die plek lastig kan reinigen. ik zie namelijk zeer veel treinen die boven op de kop graffiti hebben. dat blijft voor zover ik kan zien vaak zitten. | |
James1988 | zondag 15 december 2019 @ 21:06 |
Moeilijk bereikbare plek, lijkt me. Vanaf de zijkant (reinigingsperron) kun je er niet bij, dan moet je er al voor gaan staan met een ladder ofzo. En dan kom je weer in de buurt van de bovenleiding. | |
Dr_Flash | zondag 15 december 2019 @ 21:46 |
wat is dit nu weer voor gezeik. Natuurlijk KUN je dat schoonmaken als je daar even een laddertje en een emmertje tegenaan zet. Of je scheurt hem door de wasstraat. Moeilijke plek denk ff na James | |
James1988 | zondag 15 december 2019 @ 21:53 |
Want jij denkt dat je zomaar even een laddertje voor een trein mag neerzetten, erop klautert, en vlakbij de bovenleiding die loc gaat poetsen? Dat mag niet vriend. | |
Dr_Flash | zondag 15 december 2019 @ 21:59 |
Er zijn natuurlijk wasinrichtingen voor treinen he vriend. En die kunnen elk plekje van de trein wassen. | |
DJMO | zondag 15 december 2019 @ 22:06 |
Kun je het AD niet kwalijk nemen: https://nieuws.ns.nl/laatste-rit-van-eerste-dubbeldekker/ NS verwoord het zelf ook zo in hun persbericht. | |
DJMO | zondag 15 december 2019 @ 22:10 |
Ja, een gewoon sopje verwijdert natuurlijk alle graffiti Graffiti is iets hardnekkiger dan gewoon vuil he. een van de eerste hits op google: https://www.gevelreinigin(...)raffiti-verwijderen/ en zo is er nog wel meer over te vinden. Graffiti is iig niet zomaar verwijderd door even langs de wasstraat te gaan of er een sopje overheen te halen. | |
Maegrim | zondag 15 december 2019 @ 22:13 |
^ dit... De kopwasinstallatie doet echt niks met die spuitmeuk op een trein hoor | |
spectrumanalyser | zondag 15 december 2019 @ 22:20 |
gevelreiniging is iets anders dan graffiti van een trein verwijderen. er zijn bepaalde zuur-behandelingen (oxaalzuur?) die de verf van de trein aantasten, men zal liever gewoon zeep gebruiken. het komt wel voor, er is een graffiti-verfsoort die dermate heftig is dat een gewone reiniging niet helpt. echter is oxaalzuur niet helemaal milieu-vriendelijk. in Duitsland is het verboden. ik blijf erbij dat de voor- en achterkant van de trein lastig te reinigen is. je ziet veel treinen met ellende op die plek. vanaf het perron kom je er simpelweg niet bij. | |
DJMO | zondag 15 december 2019 @ 22:25 |
Mijn voorbeeld was dan ook alleen bedoeld om aan te geven dat graffiti niet zomaar verwijderd is, ongeacht de ondergrond. | |
spectrumanalyser | zondag 15 december 2019 @ 22:42 |
kleine toevoeging; het is niet alleen het reinigen wat de laklaag kan aantasten maar ook het gebruiken van graffiti met een zuurlaag. niet lang geleden zijn 17 treinen in Haarlem voorzien van graffiti en de kosten van het herstel waren 4 ton. de treinen moesten zelfs geschuurd worden. weet niet of de man ooit gepakt is, ik dacht van niet: | |
derLudolf | zondag 15 december 2019 @ 23:15 |
Die man heeft vast een moeilijke jeugd gehad. Verzachtende omstandigheden dit dat. | |
Hi_flyer | maandag 16 december 2019 @ 08:39 |
Vanochtend een gratis ontbijtje gehad van de NS bij de in gebruikname van de directe IC Dordrecht-Eindhoven en driemaal geinterviewd. Tot mijn verrassing werd er gereden met ICM in plaats van Sprinters. Als dat zo blijft, wordt dit mijn vaste ritje | |
MTL | maandag 16 december 2019 @ 09:20 |
Nou, dat ontbijtje en die interviews kan je op verdere ritten wel vergeten, maar het is op dit moment planmatig inderdaad ICM | |
ReisT | maandag 16 december 2019 @ 10:12 |
Er waren dus te weinig andere reizigers? | |
Pino112 | maandag 16 december 2019 @ 10:28 |
En op de foto. Leuk hoor. | |
Hi_flyer | maandag 16 december 2019 @ 10:28 |
Het was niet zo druk inderdaad. Denk dat er 15 reizigers waren. Wellicht wordt het wat bekender de komende dagen. | |
Hi_flyer | maandag 16 december 2019 @ 10:30 |
Daar gaat mn anonimiteit | |
spectrumanalyser | maandag 16 december 2019 @ 18:50 |
de graffiti die aan de voorkant zat van het DDM-1, zat er al twee jaar op. te zien op de foto van Rob van der Woude, van 7 januari 2018 | |
DeaDLocK2K | maandag 16 december 2019 @ 19:34 |
Ik ben aan het experimenteren met IPTV en ik val met m'n neus in de boter; op DR2 een docu over de metro in New York City. Best leuk | |
Zilverberk | maandag 16 december 2019 @ 21:01 |
Ik ga morgen met de uithoftram onderweg, bedenk ik mij net. | |
Peterselieman | maandag 16 december 2019 @ 21:06 |
De ruimte per sardientje is niet veel groter geworden, omdat de frequentie voorlopig lager ligt dan de bus | |
Zilverberk | maandag 16 december 2019 @ 21:11 |
Na 19 uur zal dat best meevallen. Of rijdt dat ding alleen bij daglicht? | |
dennistd | maandag 16 december 2019 @ 21:15 |
Tot 22u of zo geloof ik | |
Dr_Flash | maandag 16 december 2019 @ 21:31 |
en in het weekend? | |
Piles | maandag 16 december 2019 @ 21:32 |
Niet. | |
Zilverberk | dinsdag 17 december 2019 @ 07:59 |
Ding heeft zoveel gekost, mag niet te hard slijten. | |
b2py | dinsdag 17 december 2019 @ 20:24 |
Groningen - Assen reizigers hier? https://www.rtvdrenthe.nl(...)n-Assen-en-Groningen | |
James1988 | woensdag 18 december 2019 @ 17:49 |
This just in: het contract dat Transport ScotRail aan Abellio ScotRail heeft gegund wordt voortijdig beëindigd. Reden hiervoor is het meermaals niet halen van de gestelde doelen over punctualiteit en afgeschafte treinen. Het contract zou oorspronkelijk lopen tot 31 maart 2025, maar wordt nu dus 3 jaar eerder beëindigd. Abellio ScotRail rijdt sinds 1 april 2015 vrijwel alle treinen in Schotland. | |
Dr_Flash | woensdag 18 december 2019 @ 19:21 |
hebben ze al een alternatief dan? | |
James1988 | woensdag 18 december 2019 @ 19:56 |
Gaan ze nu naar kijken. Ze hebben 27 maanden dus daarin moet het wel lukken om wat aan te besteden toch? Ze gaan trouwens ook kijken naar inbesteden. Onder de Britse wetgeving moeten ze wel aanbesteden, maar een 'public body' mag daaraan meedoen. | |
spectrumanalyser | woensdag 18 december 2019 @ 20:38 |
het filmpje van Tom Staal is online gezet. gaat over de afscheidsrit DDM-1. | |
Dr_Flash | woensdag 18 december 2019 @ 22:18 |
Wel grappig hoe het op Teletekst 114 net lijkt alsof NS het zelf besloten heeft:
| |
James1988 | woensdag 18 december 2019 @ 22:40 |
Abellio is in het VK inmiddels in een flink aantal gebieden actief... en overal is er wel gedonder. De nieuwe treinen die Greater Anglia heeft besteld zijn vertraagd, maar de bestaande vloot is deels al vertrokken. GA doet echter alsof alles in orde is, terwijl de resterende treinen steeds korter aan het worden zijn. Ook is er veel uitval en vertraging. Bij West Midlands Trains / London Northwestern Railway is er een geschil met de vakbonden over de introductie van 'Driver Only Operation' (DOO, eenmansbediening), en daarnaast is de dienstverlening erg fragiel. Bij een verstoring stort alles als een kaartenhuis in elkaar. Bij Merseyrail zijn er stakingen geweest over de introductie van DOO, al ging dit buiten Abellio om - daar is het de opdrachtgever (Merseytravel) die nieuwe treinen heeft besteld en die heeft besloten dat er DOO gereden moet worden. En dan zijn er nog financiële uitdagingen, zo is er bij GA een bepaalde verdeelsleutel die bepaalt hoeveel Abellio ontvangt/betaalt a.g.v. de werkgelegenheid in Londen. DfT vindt dat Abellio meer moet gaan betalen omdat de werkgelegenheid in Londen goed is, maar GA ziet een teruggang in inkomsten omdat er minder mensen met hun treinen reizen. | |
Mr_Klaasje | woensdag 18 december 2019 @ 22:51 |
Hoeveel is daadwerkelijk de schuld van Abellio? Want ik krijg bij het VK sterk de indruk dat het bijna overal gedonder is. | |
Peter | woensdag 18 december 2019 @ 22:52 |
Dat ik ook, en het systeem is daar zo gecompliceerd dat je er eigenlijk niet kunt werken op een vergelijkbare manier als in andere landen. | |
James1988 | woensdag 18 december 2019 @ 23:11 |
Ja, goede vraag. Bij een geschil met het personeel denk ik in eerste instantie 'dat ligt aan de vervoerder' maar het kan natuurlijk best zo zijn dat de vervoerder slechts uitvoert wat er in het contract staat (zie het geschil bij Southern, een paar jaar geleden). Een ander probleem is dat er heel veel treindiensten worden gepland op de infrastructuur, die het allemaal maar net aankan. Als er dan wat instort is het meteen hommeles. Het complexe zit 'm er vooral in dat de infrastructuur heel erg oud is, intensief wordt gebruikt, en dat er amper uitbreiding is. Een kleine storing zorgt vaak al voor ellende die nog urenlang na-ebt. Verder is er sprake van meer versplintering dan hier, maar de gebieden die een vervoerder bedient zijn wel een heel stuk groter dan wat NS bedient. ScotRail bedient bijvoorbeeld 352 stations, dat zijn er meer dan NS in Nederland aandoet. | |
Mr_Klaasje | donderdag 19 december 2019 @ 08:05 |
De plannormen zijn er minder streng waardoor het netwerk verder volgeplemt is dan we in Nederland gewend zijn. Ik heb wel eens een project voor Network Rail gedaan en je merkt ook dat de standaarden voor het functioneren van de infra veel lager zijn dan op eigenlijk het hele vaste land van Europa. Een voorbeeld was de volgende uitspraak: "Waar je ook rekening mee moet houden is, dat als er veel wissels gelijktijdig om moeten, dit veel langzamer gaat omdat de spanning van de stroomvoorziening sterk zakt." Naar Nederlandse standaarden is dan de stroomvoorziening onvoldoende. De Duitse bedrijven maken niet eens wisselmotoren die daar tegen kunnen. Dan heb ik het nog niet gehad over het handmatig bedienen van rijwegen op drukke punten. Iets wat in Nederland al 25 jaar niet meer gebeurd. | |
MTL | donderdag 19 december 2019 @ 09:14 |
Het is maar hoe je het bekijkt. Abellio had een concessie van 7 jaar, met een optionele verlenging tot 10 jaar. Je hebt vervolgens de situatie dat Abellio voor die drie jaar extra meer geld wil (ze hebben tot nu toe alleen maar verlies geleden op die concessie) en daarvoor dus met de Schotse overheid wil onderhandelen. De Schotse overheid is het daar niet mee eens en geeft geen verlenging aan Abellio. Britse kranten: "Contract will end early" of zelfs "Stripped of franchise". NOS: "NS stopt in 2022 in Schotland". Ik ga dan persoonlijk toch liever voor dat neutralere NOS artikel. | |
dennistd | donderdag 19 december 2019 @ 11:17 |
Ik zag mezelf ook nog voorbij komen op het perron in Zandvoort | |
Goverman | donderdag 19 december 2019 @ 11:30 |
Zucht... vorige week dinsdag had ik een Eurostar van Brussel naar Rotterdam. Die had dik twee uur vertraging (defect aan trein). Dus compensatie indienen. Maar het gaat al mis bij een "9-cijferig ticket nummer" en een PNR (6 letters). Ondanks de aanwijzingen lukt het niet om langs de digitale aanvraag voor compensatie van Eurostar te komen. Dat is raar... Ik zie wel een DNR en CNR staan. Iemand suggesties? Mailen heb ik al gedaan, maar ook dat heeft vertraging :| | |
dennistd | donderdag 19 december 2019 @ 22:00 |
Onderzoek van de Duitse omroep SWR: de helft van alle Flixbussen is meer dan 15 minuten vertraagd. Op het spoor is dat slechts 1 op de 10 treinen. https://www.swr3.de/aktue(...)0/1oyt0bj/index.html | |
derLudolf | donderdag 19 december 2019 @ 22:11 |
Hmmm, ja, hoeveel zegt dat. Gemiddelde aantal vertraging per reis/reiziger zegt meer. Als je Flixbus van (geen idee of het bestaat) Groningen naar Parijs een kwartier later is, dan maakt dat niet zoveel uit. Als op diezelfde verbinding een IC Groningen-Zwolle vertraagd is, ben je als het mee zit 2 uur later. Meestal is de bestemming van een Flixbus ook wel echt de eindbestemming toch? | |
Zilverberk | donderdag 19 december 2019 @ 22:32 |
Ik heb ook wel gehoord dat mensen écht lange afstanden reisden met meerdere overstappen. Als je dan je overstap mist, loopt je hele reis net zo goed in het honderd als met de trein. | |
Dr_Flash | vrijdag 20 december 2019 @ 08:11 |
Er zijn wat technische problemen waardoor mijn trein ineens alleen nog maar stapvoets kan rijden. Dan is Gouda - Den Haag nog een heel eind. | |
derLudolf | vrijdag 20 december 2019 @ 09:03 |
Dan wil je echt graag dood... Of je bent 1,47m en 40kg | |
Zilverberk | vrijdag 20 december 2019 @ 09:03 |
Studenten met gewoon geen geld. | |
Zilverberk | vrijdag 20 december 2019 @ 09:03 |
Jij bent een eind van huis. | |
derLudolf | vrijdag 20 december 2019 @ 09:12 |
Die boeken voor drie tientjes vluchten. En als ik niet zou willen vliegen, dan bleef ik dichter bij huis ipv in meerdere van die martelwerktuigen te stappen. | |
Dr_Flash | vrijdag 20 december 2019 @ 09:39 |
Ja Kerstborrel sjeffen op werk | |
Zilverberk | vrijdag 20 december 2019 @ 09:45 |
Goed bezig. | |
MTL | vrijdag 20 december 2019 @ 10:31 |
De PNR is het gedeelte dat onder de DNR staat (6 cijfers/letters), daarmee zou j de boekingsinformatie bij Eurostar zelf moeten kunnen ophalen en daarmee ook het ticketnummer moeten kunnen achterhalen. | |
derLudolf | vrijdag 20 december 2019 @ 17:58 |
https://www.emerce.nl/cas(...)t-duitsland-exotisch | |
Adrie072 | vrijdag 20 december 2019 @ 20:05 |
Is er nog wat leuks (stoom)trein te doen dit weekend? | |
James1988 | vrijdag 20 december 2019 @ 20:23 |
Infrabel gaat in beroep tegen de uitspraak die de rechter heeft gedaan inzake de treinramp van Buizingen in 2010. Het bezwaar van Infrabel draait niet om de schuldvraag, maar Infrabel is van mening dat de inhoud van het vonnis zeer negatieve gevolgen heeft voor het uitvoeren van hun taken. https://infrabel.be/nl/ar(...)gen-arrest-buizingen | |
dennistd | vrijdag 20 december 2019 @ 20:30 |
De SSN rijdt morgen van Rotterdam naar de kerstmarkt in Bonn. Vertrek vroeg uit Rotterdam, via Utrecht en Eindhoven naar Venlo en daar locwissel naar e-loc. Terugweg 's avonds precies andersom. | |
Adrie072 | vrijdag 20 december 2019 @ 20:43 |
Thanks, maar dat is net iets too much. | |
greavy | vrijdag 20 december 2019 @ 20:52 |
Onze SSN trein is ook al volgeboekt | |
derLudolf | vrijdag 20 december 2019 @ 20:54 |
STAR rijdt ook, maar in het FB bericht stond een foto van een 2400, dus geen idee of ze met een stoomtrein rijden... | |
Peterselieman | vrijdag 20 december 2019 @ 21:03 |
Ze rijden met diesel dit weekend | |
Fixers | zaterdag 21 december 2019 @ 00:55 |
Even een suffe vraag: ik reis volgende week naar Leipzig, met een overstap van ongeveer een half uurtje in Hannover. Voor zowel tot Hannover als van Hannover naar Leipzig heb ik een gereserveerde plek en volgens mij dus ook Zugbindung. Mocht ik die overstap missen, pak ik dan gewoon de volgende trein of moet ik me dan nog melden bij de conducteur ofzo? | |
dennistd | zaterdag 21 december 2019 @ 01:02 |
Volgens mij kan de conducteur van de trein waar je in zit tot Hannover een stempeltje op je kaartje zetten. Of je meldt je bij het Reisezentrum daar. En als je een andere trein met een krappe overstap net haalt gewoon even bij de conducteur melden lijkt me. | |
Zilverberk | zondag 22 december 2019 @ 18:54 |
Was dit nieuwsbericht hier al gepost? https://destadamersfoort.(...)rious-request-670816 Quote: Bord station Amersfoort in de aanbieding voor Serious Request 22-12-2019, 18:07 AMERSFOORT ,,De dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen is veranderd. En daarmee ook de naam station Amersfoort naar Amersfoort Centraal. Een eer die ze slechts met zes andere steden delen. Daar horen nieuwe stationsborden bij. Misschien is de laatste stop van een van de oude borden wel bij jou thuis", laat ProRail via Facebook weten. | |
DeaDLocK2K | zondag 22 december 2019 @ 21:46 |
Vind het een sympathiek initiatief! | |
James1988 | maandag 23 december 2019 @ 00:28 |
Foutje tijdens het ontkoppelen... | |
Adrie072 | maandag 23 december 2019 @ 11:19 |
Beetje werk creëren, niets mis mee. | |
spectrumanalyser | dinsdag 24 december 2019 @ 11:41 |
Donderdag 19 december ging de Bvk van de 7208 van Maastricht naar het Spoorwegmuseum, opgehaald door de 1312. wat een tof treintje zo. foto van Mitchell | |
James1988 | dinsdag 24 december 2019 @ 15:52 |
Wat beelden uit vervlogen tijden: Den Haag - Roosendaal in 1992 (dus nog met het Rotterdams luchtspoor): En IJmuiden - Amsterdam - IJmuiden in 1997: | |
Dr_Flash | dinsdag 24 december 2019 @ 19:58 |
Toen ik net de wereld ging ontdekken met mijn OV-studentenkaart Jammer dat ik dat IJmuidenstukje nooit gedaan heb Nu is het een fietspad. | |
Dr_Flash | dinsdag 24 december 2019 @ 20:11 |
die eerste @ 8:20 Fietser over het schouwpad [ Bericht 17% gewijzigd door Dr_Flash op 24-12-2019 20:27:36 ] | |
DeaDLocK2K | dinsdag 24 december 2019 @ 20:13 |
Fijne kerstdagen stelletje medeautisten <3 | |
DJMO | dinsdag 24 december 2019 @ 20:24 |
Van hetzelfde (ja, ik voel me aangesproken ) | |
James1988 | dinsdag 24 december 2019 @ 20:30 |
Met hondje ook nog he | |
Hi_flyer | dinsdag 24 december 2019 @ 20:57 |
Tussen HS en Dordrecht is gewoon elk station geheel herbouwd! Niet zo heel raar natuurlijk omdat het van twee- naar viersporig is gegaan, maar toch. Er is een hoop veranderd op dat traject. Ik kan me nog goed herinneren dat ik als jochie met m'n vader ging kijken bij het afbreken van het luchtspoor. Nu voel ik me toch oud worden... | |
Dr_Flash | dinsdag 24 december 2019 @ 21:01 |
Delft Zuid is nog goeddeels hetzelfde hoor, al duurt dat ook niet lang meer. | |
b2py | dinsdag 24 december 2019 @ 21:12 |
Jij ook dikkie ❤ | |
derLudolf | dinsdag 24 december 2019 @ 21:18 |
Fijne vreetdagen | |
Dr_Flash | dinsdag 24 december 2019 @ 21:26 |
Joe | |
Peterselieman | dinsdag 24 december 2019 @ 22:12 |
Tof om te zien hoe het allemaal veranderd is. Toen kon de trein tussen Vage Zwaluwe en Zevenbergen nog wel doorkarren. Echt ongelooflijk hoe lang daar al een snelheidsbeperking van 80 km/h in het spoor zit. | |
Fred2 | dinsdag 24 december 2019 @ 22:48 |
Delft Zuid bestaat al zeker 9 dagen niet meer volgens NS. | |
renwan | woensdag 25 december 2019 @ 00:56 |
[ Bericht 100% gewijzigd door renwan op 25-12-2019 00:57:43 ] | |
Dr_Flash | woensdag 25 december 2019 @ 23:22 |
Vind je dat "geheel herbouwd" of "goeddeels hetzelfde"? | |
Fred2 | donderdag 26 december 2019 @ 02:44 |
"Bouwput" is het eerste wat in mij opkomt. | |
James1988 | donderdag 26 december 2019 @ 16:39 |
Op 12 december jongstleden is er een rit geweest van Coevorden naar Nordhorn met een LINT-41 van de Bentheimer Eisenbahn, waarbij allerlei politici aan boord waren. Het was een Sonderfahrt in het kader van reactivering voor personenvervoer van die spoorlijn, en ook voor een doortrekking naar Emmen. De kogel is nog niet door de kerk maar de vooruitzichten zijn gunstig. In Q1 2020 wordt er een definitieve kosten/batenanalyse verwacht. Duitse overheden hebben het geld in principe al klaarliggen, ProRail is nog aan het uitrekenen wat het allemaal moet kosten. Als alle seinen op groen gaan zou er in 2025 een directe trein van Emmen naar Bad Bentheim moeten rijden. Filmpje en meer: https://www.rtvdrenthe.nl(...)binding-Emmen-Rheine | |
derLudolf | donderdag 26 december 2019 @ 17:01 |
Gaaf, met een overstap naar Berlin | |
Dr_Flash | vrijdag 27 december 2019 @ 14:11 |
Hoe zit het trouwens met de Friesenbrücke? | |
James1988 | vrijdag 27 december 2019 @ 14:21 |
Die zou eind 2024 weer open moeten gaan. https://www.ovmagazine.nl/2019/05/twee-treinen-per-uur-1610/ | |
Dr_Flash | vrijdag 27 december 2019 @ 14:23 |
cool. Ik had allang niet meer de illusie dat dat ooit nog ging gebeuren eigenlijk | |
dennistd | vrijdag 27 december 2019 @ 15:15 |
Nog een recent bericht (van vorige week): https://www.ndr.de/nachri(...)iesenbruecke328.html | |
James1988 | vrijdag 27 december 2019 @ 15:23 |
Ik zag laatst een video op YouTube waarin iemand de treinvervangende snelbus tussen Groningen en Leer eens heeft uitgeprobeerd met z'n Weekend Vrij-abonnement: Die bus rijdt 1x/2 uur. | |
Peter | vrijdag 27 december 2019 @ 15:24 |
Hij maakt ook wel aardige filmpjes | |
Peterselieman | zaterdag 28 december 2019 @ 12:14 |
Volgens het AD wil Qbuzz SGM testen op Dordrecht - Geldermalsen omdat de GTW's dringend toe zijn aan onderhoud. Arriva zou dat onderhoud in hun laatste periode te weinig uitgevoerd hebben. https://www.ad.nl/dordrec(...)delingelijn~ae46ba52 | |
Salatrel | zaterdag 28 december 2019 @ 14:43 |
van kwaad naar erger | |
MTL | zaterdag 28 december 2019 @ 15:40 |
Ik wens ze veel sterkte met het spul | |
James1988 | zaterdag 28 december 2019 @ 15:43 |
Lekker toegankelijk ook | |
Fred2 | zaterdag 28 december 2019 @ 15:52 |
Volgens mij staat er nog ergens een ruime 2 kilometer aan DM90 niks te doen. | |
Peterselieman | zaterdag 28 december 2019 @ 16:13 |
Die halen de rijtijden van het ICM zelfs net niet | |
Maegrim | zaterdag 28 december 2019 @ 16:25 |
Als ze alle SGMmen nou morgen overnemen krijgen ze nog korting ook | |
Fred2 | zaterdag 28 december 2019 @ 16:27 |
Nog altijd beter dan geen trein | |
WcPot | zaterdag 28 december 2019 @ 21:05 |
Als het Arriva was gebleven kon je misschien nog treinen lenen van een andere concessie. Dat gaat nu ook niet meer nu Qbuzz heen en weer mag rijden op de MerwedeLingelijn. | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 28 december 2019 @ 22:21 |
Ik heb mijn site TIS3 weer eens nieuw leven ingeblazen. Inmiddels de meeste grote ongelukken uit de 19e eeuw al bondig beschreven, en ik stoom vrolijk door. Jammer dat er nauwelijks beeldmateriaal uit die tijd is, zelfs van bijvoorbeeld de rampen in Capelle aan den IJssel en Ruinerwold is niets te vinden. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 28 december 2019 @ 22:43 |
Lokale kranten, maar dan moet je vaak dus de nog-niet-ingescande lokale meuk kunnen krijgen. Ik weet dat in Deventer, het Deventer Dagblad soms bij bepaalde mensen die de krant al 40 jaar bewaarden thuis kwamen omdat hun eigen archieven niet eens compleet zijn. Jammer. En das dan toch al voor je gevoel de "moderne tijd". Maar ja, beeld en camera's werden pas echt betaalbaas rond 2003 en digitalisering was ook rond die tijd wel aan de hand. | |
Fred2 | zaterdag 28 december 2019 @ 22:56 |
In die tijd duurde het maken van foto's langer dan het bergen van slachtoffers en materiaal. | |
derLudolf | zaterdag 28 december 2019 @ 23:53 |
Mwoah, op de Vechtdallijn zitten ze nou ook niet zo ruim in de treinstellen. | |
Peterselieman | zondag 29 december 2019 @ 10:53 |
In Limburg schijnt Arriva nog wat elektrisch materieel over te hebben, maar ja Qbuzz en Arriva staan tegenover elkaar in de rechtszaal, dus Arriva zal niet happig zijn op het uitlenen ervan. | |
Dr_Flash | zondag 29 december 2019 @ 11:14 |
Jeej leve de versplintering. Oprotten met Qbuzz, gewoon hoofdnet NS en de zijlijnen aan Arriva. Niet moeilijker maken dan nodig. | |
#ANONIEM | zondag 29 december 2019 @ 11:17 |
| |
greavy | zondag 29 december 2019 @ 11:27 |
Engeland laat zien wat privatisering doet. Het is een grote bende. | |
_serial_ | zondag 29 december 2019 @ 11:39 |
Het is eigenlijk overal wel wat met aanbestedingen. | |
Dr_Flash | zondag 29 december 2019 @ 11:44 |
Ja zolang concessieverleners blijven zeggen "maximaal 5 of 10 jaar" en vervoerders blijven zeggen "jamaar voor zo'n duur gaan wij geen investeringen doen want dat verdienen we nooit terug" zal het nooit wat worden. | |
derLudolf | zondag 29 december 2019 @ 11:51 |
Mogen ze wel langere consesies verstrekken van de overheid? | |
b2py | zondag 29 december 2019 @ 11:52 |
Als Arriva was gebleven hadden ze vast niet de treinen zo kwalitatief behandeld. | |
Dr_Flash | zondag 29 december 2019 @ 12:06 |
De concessieverleners zijn toch de overheid? | |
Peterselieman | zondag 29 december 2019 @ 12:07 |
treinen mag 15 jaar zijn. Busconcessies zijn over het algemeen 10 jaar. De NS heeft nog een concessie tot 2025 en als ik het goed begrepen heb mag de concessie voor het hoofdrailnet bij onderhands aanbesteden maar voor maximaal 10 jaar zijn, anders krijg je gedoe met Europese wetgeving. | |
Dr_Flash | zondag 29 december 2019 @ 12:09 |
"en dan is het aan de vervoerders om creatief te zijn, om met investeringen te komen die zich wel in die korte tijd terugverdienen" zeker? Als zulke mogelijkheden zouden bestaan waren ze allang gebruikt. Vervoerders zijn ook commerciële bedrijven, die willen niks liever dan snel veel geld. Zolang de politiek niet begrijpt hoe de economie werkt wordt dit gewoon nooit wat. Echt niet. | |
Peterselieman | zondag 29 december 2019 @ 12:19 |
Je kunt altijd met zaken komen als verplicht overnemen van materieel en dergelijke. Het is aan de aanbesteder om met dit soort zaken te komen. En als de eisen onredelijk zijn schrijft niemand zich in. Dat komt af en toe voor. | |
_serial_ | zondag 29 december 2019 @ 12:20 |
Ik zeg niet dat het zo is, maar wellicht is dat ook de reden dat er aan het einde van een concessie consessies gedaan worden aan het onderhoud, je pompt immers geld ergens in, wat je uiteindelijk niet meer terugziet op je bankrekening. | |
Dr_Flash | zondag 29 december 2019 @ 12:53 |
Ook dat zal zeker meespelen ja. | |
Peter | zondag 29 december 2019 @ 13:15 |
Waarom kunnen de treinen geen eigendom zijn van de concessieverlener? Volgens mij zijn de htm trams formeel van MRDH.. | |
James1988 | zondag 29 december 2019 @ 13:30 |
Dat is wel héél simplistisch gesteld. | |
ReisT | zondag 29 december 2019 @ 13:31 |
@Peter: Natuurlijk kan dat maar meeste concessieverleners vinden dat te veel gedoe. Ze vinden het wel zo makkelijk als de vervoerders zelf materieel regelen. | |
dennistd | zondag 29 december 2019 @ 13:34 |
De traditionele oliebollenrit van NVBS bestond dit jaar uit vier ritten met de Kameel op Amersfoort-Hilversum en Amersfoort-Leusden. Op deze laatste lijn worden normaal gesproken geen reizigers vervoerd maar alleen auto's naar Volkswagen-importeur Pon, waar de bijnaam Pon-lijn wegkomt. Als trein 28207 komt de NS20 op zijn tweede rit van de dag richting Pon aan bij de Groene Zoom in Leusden. Het zonnetje doet voorzichtige pogingen om door te breken terwijl de trein staat de wachten tot de overweg gesloten is. | |
Fred2 | zondag 29 december 2019 @ 13:53 |
Waar de bijnaam Pon-lijn wat? | |
dennistd | zondag 29 december 2019 @ 14:04 |
Van afgeleid is | |
derLudolf | zondag 29 december 2019 @ 14:09 |
Weg, vandaan. Doe niet zo bijdehand. | |
Bitlord | zondag 29 december 2019 @ 16:59 |
Vraagje; vanmiddag zag ik een Eurostar vertrekken uit Amsterdam. 2 of 3 rijtuigen leken overvol: de rest volledig leeg. Zit daar een systeem achter? Bijvoorbeeld dat in Rotterdam andere rijtuigen gevuld worden, of dat hierdoor minder servicemedewerkers nodig zijn? | |
greavy | zondag 29 december 2019 @ 17:07 |
Gezien je in Brussel de trein uitgedonderd wordt, en dan met een ander treinstel - na de checks - door gaat naar Engeland, zullen ze de boel wel vullen vanaf 1 kant, als de voorste helft (meest ver weg van de trappen in Brussel zuid) leeg blijft hoeven ze dat ook niet schoon te maken. Dit treinstel gaat dan na de nodige controles met 1 van de volgende EST's naar Engeland. | |
Yreal | zondag 29 december 2019 @ 18:56 |
Ligt het nou aan mij of volgt Nsinternationaal inmiddels redelijk netjes de prijzen van bahn.de? | |
dennistd | zondag 29 december 2019 @ 20:35 |
Hier nog een plaatje van oliebollenrit gisteren, met dank aan @greavy voor het mogen gebruiken van zijn ladder De trein reed in Leusden door tot wat tegenwoordig het einde van de spoorlijn is: het stootjuk voor de Grasdrogerijweg. Vroeger het doorgaande spoor naar Kesteren, nu nog slechts een achter hoge hekken gelegen kort kopspoortje voor het omlopen van een locomotief. | |
Claude_Viole | zondag 29 december 2019 @ 21:14 |
Vind je die hekken zelfs hier? Man....man..man...man..... Verders wel een mooie foto! | |
ReisT | zondag 29 december 2019 @ 21:54 |
In Amsterdam stappen sowieso alleen reizigers met bestemming Brussel in - doorgaande reizigers voor Engeland gaan met de Thalys van een half uur later. | |
dennistd | maandag 30 december 2019 @ 00:22 |
Ja, en aan de andere kant is het helemaal open. Enige reden voor de hoge hekken aan de zuidkant die ik me kan bedenken is dat ze niet willen dat het als hondenuitlaatpad gebruikt wordt. Dank je! | |
J.B. | maandag 30 december 2019 @ 09:22 |
| |
Dr_Flash | maandag 30 december 2019 @ 09:46 |
En hoe zit het met punctualiteit? Tariefintegratie? Hoeveel aantrekkelijker is de auto in die tijd geworden? Is het wel een vrije keuze? | |
Dr_Flash | maandag 30 december 2019 @ 09:47 |
Het derde spoor bij Dinslaken lijkt wel klaar. Heeft ook maar dertig jaar geduurd of zo | |
pitboer | maandag 30 december 2019 @ 10:37 |
Dus de betuwe-route is eindelijk klaar daar in duitsland? | |
MTL | maandag 30 december 2019 @ 10:42 |
Was dat maar zo | |
pitboer | maandag 30 december 2019 @ 10:57 |
Helaas.😭 | |
DeaDLocK2K | maandag 30 december 2019 @ 11:48 |
Hoe verkloot ik een discussie met nutteloze en contextloze statistiek, les één. | |
boriq | maandag 30 december 2019 @ 11:49 |
Ik wil over een paar weken nog een rondje doen vanuit NRW richting Mainz, zit het mooie gedeelte van de Rheinstrecke tussen Bonn en Koblenz of tussen Koblenz en Mainz en is de SBB Panoramawagen het daarbij waard? | |
dennistd | maandag 30 december 2019 @ 12:36 |
Koblenz-Mainz is het mooiste stuk, maar Bonn-Koblenz is ook al wel leuk Panoramarijtuig op dat stuk kan ik helaas nog niet over meepraten, dat lukt pas na 8 maart | |
dennistd | maandag 30 december 2019 @ 12:43 |
Was het maar zo: in oktober is er nog een Planfeststellungsbeschluss geweest https://www.emmerich-oberhausen.de/aktuelle-meldungen.html Op zijn vroegst is de boel in 2026 al klaar https://www.spoorpro.nl/g(...)6-klaar/?gdpr=accept | |
James1988 | maandag 30 december 2019 @ 13:43 |
Die zit nog op het niveau van British Rail, terwijl er tegenwoordig veel meer treinen rijden. De infra wordt veel intensiever gebruikt. Rond de eeuwwisseling is er een flinke dip geweest als gevolg van allerlei snelheidsbeperkingen die werden ingesteld na de crash bij Hatfield Vervoerders zijn wettelijk verplicht om kaartjes te verkopen naar alle stations in het land. Ook naar stations die ze niet bedienen, en ook de vroegboekkaartjes van andere vervoerders. Hetzelfde als hier... de wegen slibben dicht, brandstof wordt duurder, parkeren is gedoe en dan heb je rond Londen nog eens een congestion charge-zone. Lijkt me wel. Er rijden veel treinen en als je je kunt vastleggen op een bepaalde trein kun je soms erg voordelig reizen. Trajectabonnementen zijn daarentegen schreeuwend duur. Nou ja, de "discussie" begon al met een niet onderbouwde oneliner. | |
DeaDLocK2K | maandag 30 december 2019 @ 17:32 |
Het is in deze topic algemeen bekend dat dingen als The Beeching Cuts desastreuze gevolgen hebben voor de gezondheid van je infrastructuur en mobiliteitsprogramma's. Juist dát doodslaan met een nutteloze grafiek over reizigersaantallen zegt helemaal niets, daarvoor moet je een complexe vergelijking gaan maken met andere landen waarin die situatie niet aan de hand was en compenseren voor allerlei factoren. Die grafiek zegt minder dan niets in dit geval. | |
Peter | maandag 30 december 2019 @ 17:50 |
reizigersaantallen afgezet tegenover miles of track zou dan wel nuttiger zijn | |
James1988 | maandag 30 december 2019 @ 18:11 |
De 'discussie' begon met een oneliner over 'een grote bende' als gevolg van privatisering. Da's niet helemaal waar. Het is er momenteel wel een bende, dat klopt, maar de oorzaken daarvan zijn veel complexer dan "ligt aan de privatisering, bring back British Rail". Zo zijn er geschillen tussen werkgevers en werknemers (een gevolg van contracten tussen vervoerder en overheid), is er in sommige streken sprake van personeelstekorten als gevolg van een einde aan 'rest day working', en worden vervoerders contractueel gedwongen tot het leveren van treindiensten die de infrastructuur helemaal niet aankan. Voeg daar een twijfelende overheid aan toe, of een overheid die eerder gedane beloftes niet naleeft, en het drama is compleet. Er moeten dingen in Engeland veranderen, zoveel is duidelijk. Maar een hernationalisering lijkt mij niet de oplossing, dat zou de problemen volgens mij alleen nog maar groter maken | |
Dr_Flash | maandag 30 december 2019 @ 18:20 |
Nou ja privatisering is dus wel kut, maar de puinzooi die British Rail ervan maakte als monopolist lijkt natuurlijk helemaal nergens op. | |
b2py | maandag 30 december 2019 @ 18:32 |
Privatisering is niet slecht, concessiehouders stellen echter niet de juiste eisen aan een concessie. I&W kan gewoon eisen dat het HRN single check-in check-out moet faciliteren met de rest, of dat alle OV-reizen single check-in vereisen. Dit vraagt samenwerking met de 'regio' en hier loopt het vaak mis. 13 op de rots en allemaal willen ze de sterkste zijn. | |
James1988 | maandag 30 december 2019 @ 18:42 |
Het is niet de oplossing voor alle problemen die sommige vrijemarktvoorstanders denken dat het is. In sectoren als bijvoorbeeld telecom werkt het prima, maar spoor is een heel andere materie. Tsja, British Rail had te maken met teruglopende reizigersaantallen (o.a. door de toename van privé-autobezit, de aanleg van veel motorways) en een chronisch gebrek aan geld. Daaruit kwamen soms creatieve oplossingen zoals de Pacers, of het splitsen van bestaande DMUs in kleinere units, maar al met al was het geen vetpot. Dat de Britse overheid besloot dat daar wat aan moest gebeuren was duidelijk. Of het destijds gekozen model nog altijd de juiste oplossing is valt te bezien - de Britten zijn bezig met een onderzoek maar het wachten is nog op een duidelijk aanvalsplan. | |
DeaDLocK2K | maandag 30 december 2019 @ 20:14 |
Het gaat om iets wat niet per definitie een concurrentiepositie moet hebben. Het is een nutsvoorziening en een zeer goedkope manier van files bestrijden. Concurrentie op nutsvoorzieningen is iets waar ik principieel niet achter sta. | |
b2py | maandag 30 december 2019 @ 20:34 |
De enige vorm van concurrentie die ik heb mogen ervaren is in Italië tussen Italo en FS. | |
Eix | dinsdag 31 december 2019 @ 12:19 |
In grote lijnen wel ja. Ik heb een paar maanden geleden een Europa Sparpreis gekocht van Nederland naar Zwitserland. Gek genoeg kon ik op bahn.de voor exact dezelfde prijs slechts een 'supersparpreis' krijgen. Als ik dan de keuze heb dan doe mij maar de reguliere 'Europa Sparpreis' mét mogelijkheid tot annuleren. Jammer genoeg kreeg ik bij een reis Duitsland-Zwitserland dan weer wel exact dezelfde voorwaarden/tarieven. -edit- Aandachtspunt is wel dat bahn.de enkel in couponcodes terugbetaald bij annuleren. Daar zit dus ook een verschil in. Ik meen dat bahn.de in sommige gevallen een tientje inhoudt als annuleringfee, en NS dan weer ¤19,- maar het geld wel daadwerkelijk overmaakt. Nadeel van de NS website vind ik overigens dat de boekingsmodule vrijwel geen keuzemogelijkheden heeft qua het beïnvloeden van de overstaptijd, type trein enz. Op bahn.de kun je door her en der wat 'trucs' uit te halen een goedkoper ticket krijgen. In het verleden heb ik zo wel eens een ticket gekocht met een tussenstop van 18 uur. En ik wil bijvoorbeeld komend voorjaar nog een reis boeken naar Duitsland, en standaard krijg ik dan een overstap IC<->IC aangeboden. Als ik vervolgens op bahn.de vanaf dat overstap-station aangeef dat ik vanaf daar enkel met regionale treinen verder wil krijg ik ineen keer een voordeliger tarief. Alleen zal de NS boekingsmodule dat sowieso nooit tonen. En voor de NS heb ik dan weer een couponcode voor tien euro korting. [ Bericht 2% gewijzigd door Eix op 31-12-2019 12:25:33 ] | |
Dr_Flash | dinsdag 31 december 2019 @ 12:43 |
De champagne staat koud, de oliebollen warm, de ledematen van de zwakzinnigen vliegen in de rondte, het is weer tijd voor het JAAROVERZICHT 1. Varna (Bulgarije), 25 januari. Een prachtige e-loc komt met twee rijtuigen zojuist binnen vanuit Plovdiv. 2. Zwolle, 23 februari. Loc 1759 aan de staart van een sprinter naar Amersfoort. 3. North Queensferry (Schotland), 1 maart. DMU 158 736 maakt zich klaar om de Forth Bridge te gaan oversteken, de grootste spoorbrug ter wereld. Deze brug hebben we met een bezoek vereerd ter gelegenheid van de traditionele PTA Treinentopic Nieuwjaarsronde. 4. Maastricht, 13 april. Klassiekske 697 is zojuist binnengekomen uit Liège-Guillemins. 5. Zutphen, 17 mei. Twee stellen SNG (Sprinter Nieuwe Generatie) staan te wachten op de dingen die komen gaan. 6. Dortmund Hbf (Duitsland), 8 juni. Een PESA Shark en een Stadler Flirt staan klaar op de buurtperrons. Wij namen de Shark naar Lüdenscheid. 7. Vilnius (Litouwen), 7 juli. Op het station van de Litouwse hoofdstad is een soort spoorwegmuseumpje bij elkaar gerangeerd. 8. Nice Gare CP (Frankrijk), 26 augustus. Twee railskelters (waarvan minimaal 1 met handgeschakelde versnellingsbak) staan klaar om weer de Pré-Alpes du Sud in te rijden richting Digne. 9. Hannover Hbf (Duitsland), 8 september. Twee Intercities met Dosto-materieel. 10. Zwolle, 2 oktober. Inmiddels is het dubbeldeksmat van februari in de sprinter naar Amersfoort vervangen door de SNG van mei. 11. Deventer, 16 november. Stoomloc 23 071 staat klaar om Sinterklaas en de roetveegpieten vanuit "Spanje" naar Apeldoorn te gaan brengen, waar ze verwacht worden voor de Nationale Intocht. 12. Düsseldorf Hbf (Duitsland), 30 december. ICE 4611 is zojuist vanuit Nederland aangekomen en heeft uw schrijver afgezet voor een fijn dagje op de kerstmarkten. Fijne jaarwisseling en een gelukkig, gezond en reislustig Nieuwjaar allen Eerdere versies: 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 | |
Peter | dinsdag 31 december 2019 @ 12:50 |
Fijne jaarwisseling en een goed 2020 allemaal! [ Bericht 2% gewijzigd door Peter op 31-12-2019 15:23:14 ] | |
J.B. | dinsdag 31 december 2019 @ 13:44 |
Kan je met een OV fiets van een station naar een ander station fietsen? Ik overweeg, bij gebrek aan OV vannacht, om na de jaarwisseling van Maastricht naar Sittard te fietsen | |
Viezze | dinsdag 31 december 2019 @ 13:49 |
Dat kan zeker, maar je betaalt een toeslag. Ik meen 10¤ | |
dennistd | dinsdag 31 december 2019 @ 13:50 |
Klopt idd | |
b2py | dinsdag 31 december 2019 @ 13:59 |
Morgen terugfietsen! (Y) | |
greavy | dinsdag 31 december 2019 @ 14:10 |
Maar dit kan volgens mij alleen bij bemande stallingen. Stallingen waar je kluizen hebt ed kon dat volgens mij niet | |
spectrumanalyser | dinsdag 31 december 2019 @ 14:11 |
In Amersfoort staan de 1700 loc's en de stuurstandrijtuigen van de DDM-1 vloot opgeslagen voor eventuele verkoop. Dat is de Rijtuigenloods neem ik dan aan. | |
Peter | dinsdag 31 december 2019 @ 15:22 |
Vannacht is er toch niets bemand? | |
Duvel | dinsdag 31 december 2019 @ 15:27 |
Wat is het nut van het splitsen van die stammen? | |
Wertha | dinsdag 31 december 2019 @ 15:27 |
Mooi overzicht weer. | |
ReisT | dinsdag 31 december 2019 @ 16:14 |
Vannacht hoeft er ook niets ingeleverd te worden? Dat komt morgen wel. | |
J.B. | dinsdag 31 december 2019 @ 17:14 |
Dank voor de informatie over de OV fiets allen, ik heb beslist om gewoon met m'n eigen fiets vanavond naar Maastricht te fietsen en dan vannacht terug. Het nadeel ervan is wel dat ik vanavond allerlei zwakzinnigen met vuurwerk zal moeten trotseren, maar het voordeel is dat ik vannacht op een gezonde manier het nieuwe jaar in ga en ik gratis thuis kom | |
James1988 | dinsdag 31 december 2019 @ 20:48 |
Een jaaroverzicht, wat een goed idee Fles! Hier is het mijne. JANUARI - Ik was uitgenodigd voor een evenement van een klant waar ik in 2016 tot 2018 heb gewerkt. Daar ben ik met de trein naartoe gegaan, deze FLIRT heeft me toen van Breda naar 's-Hertogenbosch gebracht, waar ik een overstap had. FEBRUARI - In februari werd de inzet van SNG uitgebreid. Ik heb er een ritje mee gemaakt van Leiden naar Haarlem. MAART - Het hoogtepunt van de maand maart was het treinentopicnieuwjaarsrondje. Dit jaar zijn we naar het Verenigd Koninkrijk gevlogen, alwaar we over de Forth Rail Bridge zijn gegaan. Via York en Londen zijn we per trein weer naar huis gegaan. MAART - We blijven nog even in maart: op een frisse maar mooie zondag heb ik de kop van Noord-Holland verkend per trein. APRIL - Deze maand heb ik niet zo heel veel bijzonders gedaan qua treinen. Daarom hier een plaatje van een 1700 met IC Berlijn. MEI - Op Bevrijdingsdag ben ik per trein naar Vlissingen gegaan, waar ik een wandelingetje heb gemaakt vanaf het station langs de Oranjedijk. Daarna ben ik via Gouda naar Alphen a/d Rijn gereisd, waar ik de Dinner Train zag staan. MEI - Twee weken later was het tijd om een andere uithoek van het land te verkennen: Limburg. Na een kort bezoekje aan Kerkrade ben ik in Landgraaf overgestapt op de DrieTweelandentrein naar Aken. Eenmaal daar zag ik deze Schienenbussen staan, een leuke meevaller. Uiteindelijk ben ik via Keulen en Venlo weer naar huis gegaan. MEI - De maand mei was ook de maand van de landelijke pensioenacties. Station Breda, waar het normaalgesproken hartstikke druk is, was uitgestorven. Een surrealistische ervaring. JUNI - In juni werd er getest of het toch mogelijk zou zijn om Zwolle Stadshagen te bedienen, ondanks de problemen met de bodem van het Kamperlijntje. Voor mij een mooie reden om dat lijntje eens te bezoeken. JUNI - Een week later was ik in Oldenzaal verzeild geraakt. Daar kwam net Rail Force One-loc 1829 binnen met een goederentrein vanuit Bad Bentheim. Ik vind dat deze look goed staat op deze locomotief. JULI - In juli waren er werkzaamheden rond Zwolle, waardoor de materieelinzet een ratjetoe was. Zo reed er ICM en DDZ als sprinters, maar (helaas) ook SNG als intercity. Vanuit Groningen ben ik naar Delfzijl afgereisd, heb ik daar een stukje langs de Eems gewandeld, en ben ik via Leeuwarden weer naar huis gereisd. AUGUSTUS - In augustus was het weer eens tijd voor een dagje NRW. Via Rheine en Münster ben ik naar Hamm gereisd, om vanaf daar met de nieuwe Rhein-Ruhr-Express naar Dortmund te reizen. AUGUSTUS - In augustus waren er werkzaamheden rond Naarden-Bussum. De IC Berlijn reed daardoor non-stop van Deventer naar Amsterdam via de Hanzelijn. Onder het genot van een biertje heb ik genoten van het uitzicht op de Oostvaardersplassen. SEPTEMBER - In september vernam ik via Somda dat het DDM-1 een keer een weekend mocht buitenspelen. Dat was een zeldzaamheid, normaalgesproken werd dat alleen ingezet in wat spitstreinen rond Haarlem. SEPTEMBER - Nadat mijn ritje met DDM-1 erop zat ben ik naar Twente gegaan om ook nog een ritje te maken in DD-AR. SEPTEMBER - In de tweede helft van september was het schitterend weer, en ik had zin in een boottochtje. De veerboot 'Bep Glasius', in dienst sinds 1966, heeft mij comfortabel van Enkhuizen naar Stavoren gebracht. Vanaf daar ben ik met de trein weer naar huis gegaan. SEPTEMBER - En we blijven nog even in september, want een week later was het eindelijk zo ver: de Hoekse Lijn ging weer open. De ombouw van spoor- naar metrolijn duurde ruim twee jaar langer dan gepland, maar op 28 september was het dan eindelijk zo ver, en om dat te vieren kon je gratis meerijden tussen Schiedam Nieuwland en Hoek van Holland Haven. OKTOBER - In oktober ben ik nog een keertje naar Duitsland gegaan, ditmaal via Enschede. NOVEMBER - Vol goede moed was ik naar Maastricht afgereisd, met als plan om vanaf daar via de Heuvellandlijn naar Aken te reizen. Helaas ging dat niet door, bij aankomst in Heerlen bleek de spoorlijn naar Herzogenrath te zijn gestremd door een spoorloper. DECEMBER - Rond kerstmis en de jaarwisseling zijn de dagen kort en is er wat minder te doen. Toch had ik zin in een middagje weg, en heb ik een rondje gemaakt via Den Haag en Arnhem. Fijne jaarwisseling alvast en gelukkig nieuwjaar [ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 31-12-2019 21:00:10 ] | |
Dr_Flash | dinsdag 31 december 2019 @ 20:58 |
Ook leuk Je kunt niet kiezen he | |
James1988 | dinsdag 31 december 2019 @ 21:06 |
Zeker, heb me prima vermaakt. En m'n Weekend Vrij heeft zich heel goed terugverdiend. Nee echt niet, het is moeilijk kiezen. Ik heb zo veel leuke dingen gezien dit jaar | |
Dr_Flash | dinsdag 31 december 2019 @ 21:09 |
Die boot Enkhuizen - Stavoren wil ik ook nog steeds weleens doen | |
James1988 | dinsdag 31 december 2019 @ 21:21 |
Die veerboot is leuk, zeker doen als het lekker weer is en je de kans hebt. Er is een bar aan boord. Dat ding vaart van april tot oktober, een overtocht duurt 80 minuten. Zie www.veerboot.info voor tijden en prijzen. | |
Peterselieman | dinsdag 31 december 2019 @ 21:25 |
Mooie overzichten heb die heel vroeger eens gedaan toen ze aan het loket nog kaartjes verkochten voor uitjes die in het gidsje Eropuit stonden. Een ervan was het openluchtmuseum in Enkhuizen waarbij inbegrepen de trein vanuit Leeuwarden naar Stavoren zat en de overtocht over het IJsselmeer. | |
DeaDLocK2K | woensdag 1 januari 2020 @ 01:53 |
Gebestewenst allemaal! | |
Peterselieman | woensdag 1 januari 2020 @ 10:44 |
Gelukkig nieuw jaar allemaal | |
J.B. | woensdag 1 januari 2020 @ 11:29 |
De beste wensen voor 2020 allen Ik zie hierboven een klassiekje staan in Maastricht, dat herinnert me eraan dat ik afgelopen week een gerenoveerde Break in Maastricht heb gezien! Ik dacht dat die niet toegelaten waren in Nederland? | |
Dr_Flash | woensdag 1 januari 2020 @ 11:57 |
Gelukkig nieuwjaar. Groetjes, station Vught. | |
b2py | woensdag 1 januari 2020 @ 12:32 |
De heren bij Utrecht C waren goed aanspreekbaar 👌🏼 | |
Peterselieman | woensdag 1 januari 2020 @ 12:52 |
In Leeuwarden is ICMm 4241 op rangeerspoortje 80 (direct links ervan is het spoor naar Harlingen) iets te ver doorgereden
| |
dennistd | woensdag 1 januari 2020 @ 13:28 |
Nog wat foto's:
| |
greavy | woensdag 1 januari 2020 @ 13:28 |
Gisteravond misschien al gebeurd door de dichte mist? | |
Peterselieman | woensdag 1 januari 2020 @ 13:31 |
klopt. Rond half negen. Toen zat het rond Leeuwarden pot dicht en was het zicht op sommige momenten minder dan 30 meter | |
greavy | woensdag 1 januari 2020 @ 13:43 |
Mijn vader zei het, die had de kerkklok moeten luiden maar het was zo dicht dat die nog geen 10 meter zag.. Toen is vanwege de veiligheid besloten de kerkklok niet te luiden, want hij kon niet zien waar hij liep (op t platte land, sloten vlak langs de weg ed) | |
dennistd | woensdag 1 januari 2020 @ 13:48 |
Gisteravond is de molen 'Ceres' bij Bovenkarspel Flora afgebrand. Dit was een bekend fotomotief langs de lijn Hoorn-Enkhuizen: https://www.nhnieuws.nl/n(...)olen-in-bovenkarspel | |
Duvel | woensdag 1 januari 2020 @ 14:02 |
Wat een klotebegin van het jaar... Doden in Arnhem, molen in de fik, zoveel leed, afschaffen dat kutvuurwerk. Ondanks dat allemaal een goed 2020 gewenst! | |
b2py | woensdag 1 januari 2020 @ 14:36 |
Leuke jaaroverzichten heren! Allemaal beste wensen, leuke avond/nacht gehad? | |
greavy | woensdag 1 januari 2020 @ 14:47 |
Ook ik doe nog even mee. Januari SSN 01 1075 + waterwagen by Durk Houtsma., on Flickr 6 Januari 2019 - Na een verblijf van een paar weken bij de ZLSM, ging de SSN toch weer terug naar het depot in Rotterdam Noord. De ZLSM stoomlok was ontspoord, en omdat toevallig de SSN er ook (kort) zou verblijven, werd dat verblijf gelijk iets langer. Vanaf Kerkrade ging de Railexperts 1251 voor de trein, omdat men niet de gok wilde nemen en kans hebben om alsnog te stranden door verkeerde kolen. Het vertrek in Simpelveld was uiteraard nog zonder de 1251. Februari Februari was een maand dat ik maar weinig fotografeerde. Had zo zijn redenen, de interesse was weg. 3 Dierbaren in korte tijd verloren. Maar toch nog wat geklikt.. De leukste is een opvallende.. RTB V155 met Millet ketelwagen by Durk Houtsma., on Flickr 2 Februari 2019 - Vandaag weer even in de Rotterdamse havens geweest, en daar kwamen wij RTB tegen met één Millet ketelwagen op het kopspoortje op de Oude Maasweg in de Botlek. Mogelijk moest hier met spoed iets aan gebeuren, want de lok is de gehele tijd ter plaatse gebleven. Onder andere werd een as gewisseld en werden er nieuwe stootbuffers geplaatst. Na de werkzaamheden was de wagen weer meegenomen. De andere wagens achter de ketelwagen staan hier al wat langer en wachten ook op één of andere reparatie. Voor ons een mooie treffer zo aan het begin van de dag! Maart Deze maand had ik het druk met niet-spoorgerelateerde dingen. Toch werden er 2 tripjes gedaan. Onder andere een foto-avond bij de SGB, en even in de Amsterdamse Westhaven gekeken. Ook een bezoekje aan Peine/Woltorf. De keuze was lastig, maar ik denk dat het toch een foto van Ome Ceesje bij de SGB wordt. Dan is de keuze nog uit alleen de OmC, of samen met de oersik. De laatste werd het. SGB Oersik met keteltrein & Ome Ceesje by Durk Houtsma., on Flickr 9 Maart 2019 - Vandaag bij de SGB in Goes herleefden oude tijden. Oersik 122 was in de weer met 2 ketelwagens, terwijl Ome Ceesje zich gereed aan het maken was om de lijn richting 's Gravenpolder op te rijden. Uiteraard was hier eigenlijk geen sprake van op deze avond, maar was alles in scene gezet. voor de fotografen. De felle LED-verlichting op de achtergrond komt van de bouwput bij NS-station Goes, waar een overweg verdwijnt en een onderdoorgang komt. Dit weekend was men toevallig ook de fundering aan het plaatsen. April April was een drukke maand. Fotodag bij de Chemin fer du Bocq in België, diverse malen de havens in en naar Duitsland.. Dit maakte de keuze niet makkelijker. TSP 7385 + buurtgoederentrein by Durk Houtsma., on Flickr 13 April 2019 - Bij Purnode komt de caboteur de tunnel uitrijden vanuit Dorinne-Durnal. Mei Havens, Engeland en de SGB. Een paar knallers er tussen.. Ik ga voor een foto van een oudgediende uit Engeland, Class60's van Colas Rail. Colas 56087+56105 met olietrein by Durk Houtsma., on Flickr 16 Mei 2019 - De laatste dag van het korte tripje naar Engeland werd nog gebruikt om de olietrein van Colas Rail tussen Ribble Rail en Lindsey Oil Refinery te klikken, ditmaal dus de lege rit. Bij Worlaby, gelegen vlak voor Barnetby, werd 1 van de weinige stekken gevonden waar deze trein, die met 2 oudgediende loks reed, redelijk goed voor de zon zou rijden. Na deze klik werd tevreden ingepakt, en gingen we richting Hull, alwaar 's avonds onze boot naar Rotterdam zou vertrekken. Juni De Emslandlinie werd bezocht voor wat museumtreintjes, SSN met een trouw expres naar Noord-Holland, DDM1, en Captrain met een testtrein op de Hoekse Lijn. Het werd de laatste ;-) CT-102 + Fccpps'n + CT 1796 by Durk Houtsma., on Flickr 29 Juni 2019 - Voor een nieuwe serie testen was CapTrain ingehuurd met een sleepje (beladen) Fccpps'n te pendelen tussen Vlaardingen en Schiedam. Dit om eventuele problemen met het metrosysteem te kunnen vinden. Er werd in Schiedam maar t/m de aansluiting met de ProRail-sporen gereden, voor de wissels werd weer gekeerd. Voor ons werd dit de enige klik die gemaakt kon worden, gezien de trein niet verder het nieuwe goederenemplacement op zou rijden en wij op dit tijdstip geen zongeschikte plek konden vinden. Juli Een reis naar Altenbeken voor Vivat Altenbeken was het hoogtepunt. Eindelijk kon ik een stoomlok die lang op mijn lijstje stond, afstrepen. Deze lok zou inmiddels ook al aan de kant zijn gezet, vanwege verlopen revisietermijnen.. ETB 44 1486 + CLR 202 327 + Salzlandexpress by Durk Houtsma., on Flickr 7 Juli 2019 - De terugweg van de 44'er was voor ons ook een must-have, en eveneens nu ook weer voor ons de reden om o.a. de 01 1075 en de 78 468 te laten gaan. Wederom kwamen we uit bij Riesel in de bocht. Nadat we 2 uur eerder een diesel naar Vienenburg hadden geklikt, was het de beurt aan de 44 1486 met ditmaal de V100 aan de stoomlok. Met veel herrie en ongeveer 5 minuten vertraging kwam de combi dan dichterbij, en kon hier vereeuwigd worden, onderweg voor NostalgieZugReisen naar Goslar. Augustus + September Augustus Wel wat geklikt, maar ik laat deze maand vrij voor een bonus. September geen trein geklikt. Oktober Mijn lang gekoesterde wens was in vervulling, 6 weken rondreizen door Canada. Niet specifiek voor treinen, maar wel eea kunnen klikken. CP 8921 + containertrein by Durk Houtsma., on Flickr 7 Oktober 2019 - Nadat ik uitgecheckt had in Canmore, werd er door het Kootenay National Park naar Radium gereden. Voordat ik de Kootenay Parkway op ging, ging ik nog even bij een uitzichtspunt op de Bow Parkway kijken. Terwijl ik de camera pakte voor een foto van de omgeving, hoorde ik verderop luid getoeter. Een trein dus, en die de overweg naderde waar ik amper 3 minuten eerder gepasseerd was. Hier een fraai beladen containertrein langs Castle Junction, onderweg in de richting van Lake Louise en Golden. Halverwege de trein liepen de CP 8893 en achterop CP 9822 luid te bulderen, om de trein op snelheid te krijgen en houden Bonus 1 CREX 1509 + CN 2947 & containertrein by Durk Houtsma., on Flickr 4 Oktober 2019 - Nogmaals een foto vanaf het offroad cartrail pad, maar nu een trein uit de andere richting. CREX 1509 met de CN 2947 hoorde ik al achter de berg aankomen brullen, en passeert ter hoogte van Snaring richting Jasper en verder. Niet geteld hoeveel wagens het waren, maar het waren er héél véél. De achterste helft was leeg, dus daarom waarschijnlijk geen opdruklok of een lok in het midden. Bonus 2 CN 3151 + 8911 + 3120 & bonte trein by Durk Houtsma., on Flickr 4 Oktober 2019 - Vandaag werd met de auto rond Jasper verkend. Ook daarbij kwam een 'Mountain trail' aan bod. Deze route is alleen te rijden met een SUV met 4-wielaandrijving. Aanhangers en campers ed zijn verboden. Het pad, eigenlijk geen weg te noemen, gaat dwars door de bergen. Ik heb ook zwarte beren vlakbij gezien.. Terugkomende op de foto: Dit pad volgend kom je na een aantal kilometer bij het spoor uit, met prachtig uitzicht erop. Ik heb dus de auto even geparkeerd, en treintjes afgewacht, waaronder deze trein met 145 wagens aan de haak van allemaal soorten. Het einde van de trein is niet op de foto te zien. De trein is hier uit Jasper vertrokken in de richting van Hinton en verder. November November werden nog diverse haventours gedaan.. De winnaar was voor mij niet zo moeilijk. Europorte 4004 + Mouttrein by Durk Houtsma., on Flickr 8 November 2019 - De klapper van de dag was de laatste foto van de dag, die veel later genomen werd dan normaal. Éénmaal per week rijdt Europorte een mouttrein tussen de Antwerpse moutfabriek Boortmalt en Vitry-le-Francois. Vaste tractie is vrijwel altijd een Europorte 4000, een prachtige en sterke machine. Vandaag kon ik deze machine eindelijk vereeuwigen met een trein, nadat diverse eerdere pogingen al waren mislukt. Vandaag bij bundel Angola was het stil, totdat Railtraxx binnen kwam met een gersttrein voor Boortmalt. Korte babbel met de bestuurder leerde dat Europorte nog niet vertrokken was bij Boortmalt, en hij moest wachten tot deze vertrokken was. Wachten kon dus beginnen.. Ruim een uur later als gepland - wij liepen al een paar keer te zeggen van "waar blijft die?" - kwam de trein eindelijk achter de loods van een (auto) exporteur vandaan, en met veel gebrul werd ons tegemoet gereden, in vrijwel het allerlaatste zonlicht. Daarna verdween de zon in rap tempo achter de gebouwen. December De afsluiter.. NeSa 218 105 + Sonderzug by Durk Houtsma., on Flickr 14 December 2019 - Vandaag even op reis gegaan voor een speciale trein van Goch naar Königswinter, die getrokken zou worden door de 218 105 en vervangen werd door de rode NeSA 218 155. Maar omdat de 218 105 tóch op tijd rijvaardig zou zijn, werd alsnog de 218 105 ingezet voor de trein. Tussen Geldern en Kerken werd deze trein opgewacht, waar inmiddels een heerlijk zonnetje was ontstaan. Wonderlijk, want drie kwartier daarvoor regende het nog en was het nog enorm bewolkt. Voor ons was dit natuurlijk mooi, en zodoende kon de trein in een fraai zonnetje vastgelegd worden. Hopelijk hebben jullie genoten. | |
b2py | woensdag 1 januari 2020 @ 15:38 |
Prachtplaten, stuk voor stuk! | |
Dr_Flash | woensdag 1 januari 2020 @ 16:36 |
Vooral van het informatieve commentaar kon door ons genoten worden | |
Peterselieman | woensdag 1 januari 2020 @ 20:54 |
Mooi greavy | |
Peterselieman | woensdag 1 januari 2020 @ 20:54 |
Ze hebben een 1700-loc gebruikt om het stel weer helemaal op de rails te trekken | |
Duvel | woensdag 1 januari 2020 @ 22:14 |
Ze hebben ergens een loc uit de ICB-poule vandaan gehaald, of stiekem een ex-DD'er? | |
James1988 | woensdag 1 januari 2020 @ 22:22 |
Locomotief 1745 was de gelukkige als ik de foto's op deze site mag geloven. Inderdaad een ICB-loc. | |
derLudolf | woensdag 1 januari 2020 @ 22:33 |
Zouden alle treinen die die loc heeft gereden daar in moeten staan of zijn dat puur waarnemingen? Want 21, 29 en 30 december heeft ie dan gereden maar de andere dagen sinds 8/12 niet? | |
James1988 | woensdag 1 januari 2020 @ 23:05 |
Die site toont de informatie die van NS wordt doorgegeven via hun APIs. Ik weet niet in hoeverre dat betrouwbaar en compleet is. Maar het zou op zich best kunnen, treinposities.nl heeft op 16 december een GPS-signaal van die loc ontvangen uit Maastricht. Het kan dus best zijn dat die loc op 8 december voor het laatst een ICB heeft gereden, daarna naar Maastricht is gegaan voor onderhoud, en een paar dagen later weer voor de ICB is gezet. | |
Bitlord | woensdag 1 januari 2020 @ 23:25 |
Kan je tijdens zeer dichte mist tegenwoordig gewoon 140 rijden als machinist? Lijkt mij erg vreemd om niets te kunnen zien buiten seinen. Harmelen 1962 kwam ook door mist. | |
Bitlord | woensdag 1 januari 2020 @ 23:39 |
Gave website die mij nog onbekend was. Ik kom materieelomlopen tegen van 1684 kilometer in 24 uur (Groningen - Sint-Petersburg); dat zijn flinke afstanden. https://treinposities.nl/voertuig/ns_icm_4223/geredenafstanden 25 april [ Bericht 3% gewijzigd door Bitlord op 01-01-2020 23:46:36 ] | |
James1988 | woensdag 1 januari 2020 @ 23:42 |
Ja, machinisten rijden aan de normale snelheid tijdens mist. Ze moeten weten waar de seinen staan (wegbekendheid) en hebben cabinesignalisatie ter ondersteuning. En tools als TimTim (routelint) ondersteunen ook met weten waar ze zijn. | |
Salatrel | donderdag 2 januari 2020 @ 00:16 |
waarom niet? Je hoeft, uitgezonderd bij een rood sein, pas te handelen bij het passeren van een sein. | |
dennistd | donderdag 2 januari 2020 @ 00:18 |
Overigens wel creatief gebruik van spoorstaven https://twitter.com/Plgleidrmichael/status/1212424196443299842 | |
GlenSpey | donderdag 2 januari 2020 @ 00:35 |
Ja hoor, het is eigenlijk niet heel anders dan wanneer je in het donker rijd. De verlichting op de meeste soorten mat is toch al zo goed als niks dus mocht er iets of iemand op de rails staan dan zie je dat toch pas op het laatste moment | |
James1988 | donderdag 2 januari 2020 @ 13:32 |
Eerst was er deze tweet:En toen kwam er deze:
De kopbak van het tweede stel is ontspoord, de rest staat nog gewoon in de rails. Wat. | |
b2py | donderdag 2 januari 2020 @ 13:42 |
Spannend | |
MTL | donderdag 2 januari 2020 @ 14:04 |
Vreemd. 1 bak eruit gelopen? Vraag is dan waardoor. Defect aan draaistel? Of defect aan het spoor waar die ene bak net verkeerd overheen ging? | |
Mambo_No5 | donderdag 2 januari 2020 @ 14:06 |
Raar.. Midden op een wissel d'r uit gelopen zou kunnen, maar gezien de locatie zou je verwachten dat 't geheel wat verder doorgeschoven zou zijn? Dit lijkt niet heel erg hard gegaan te zijn. | |
James1988 | donderdag 2 januari 2020 @ 14:09 |
Nog een foto (gevonden op Somda): Let vooral even op het spoor naast die kopbak... ligt er een beetje vreemd bij. | |
MTL | donderdag 2 januari 2020 @ 14:15 |
Dat ziet er inderdaad niet gezond uit, maar dat kan natuurlijk ook door de ontsporing zelf gebeurd zijn. Wellicht een gevalletje Hilversum? Wissel waarvan de tong niet goed aangesloten lag door een defect? Op die locatie is de snelheid niet al te hoog, dat zal aanzienlijk hebben gescheeld. | |
boriq | donderdag 2 januari 2020 @ 14:46 |
De trein zal bij het schuiven wel de dwarsliggers en daarmee het spoor op dat stukje mee hebben genomen. Die DDZ staat er nu zo naast dat lijkt alsof hij haast heeft en wil inhalen | |
James1988 | donderdag 2 januari 2020 @ 14:52 |
| |
WcPot | donderdag 2 januari 2020 @ 16:15 |
Zijn DDZ treinstellen ook nog gevoelig voor ontsporen nog niet zo heel lang geleden ergens eind 2019 stond er in Zwolle ook al één naast de rails. | |
spectrumanalyser | donderdag 2 januari 2020 @ 16:43 |
veel treinen zitten nu onder de graffiti. Net in de tijd dat de dienstregeling stilgelegd is wegens oud en nieuw, zijn de stellen te grazen genomen.
| |
Peterselieman | donderdag 2 januari 2020 @ 18:51 |
laat ze lekker van zichzelf een kunstwerk maken | |
dennistd | donderdag 2 januari 2020 @ 23:20 |
Vandaag even inkopen in Duitsland gedaan voor goedkope treinkaartjes: Er is de actie van Ferrero (Duplo, Hanuta en Yogurette) waarbij je een coupon van 10 euro voor DB krijgt, geldig vanaf een minimale bestelwaarde van 29 euro (mag ook een retour zijn). Geldig tot eind maart: https://www.ferrero-reisefieber.de/ Daarnaast is er deze week een actie bij supermarkt Edeka waarbij je een DB cadeaubon van ¤29 voor ¤24 kunt kopen, dus een korting van ruim 17%. Die zijn vijf jaar geldig dus de vijf stuks die ik gehaald heb komen wel op in die tijd: https://www.edeka.de/eh/b(...)lectedMarketId=12196 (pagina 12 linksonder). [ Bericht 1% gewijzigd door dennistd op 02-01-2020 23:26:48 ] | |
Dr_Flash | donderdag 2 januari 2020 @ 23:40 |
Zo zo, dan zijn we bijna 24 uur verder Wat is er allemaal aan de hand dan? | |
Peter | donderdag 2 januari 2020 @ 23:43 |
Moet het hele wissel vervangen worden soms? | |
DeaDLocK2K | donderdag 2 januari 2020 @ 23:44 |
Liefjes, wordt de trein van Hamburg naar Kopenhagen nu gereden door elektrisch materieel eigenlijk? Ik heb wel diesels onder de draad gezien vanmiddag toen we naar huis reden maar er ligt daar wel meer ongeëlektrificeerd spoor | |
Peter | donderdag 2 januari 2020 @ 23:45 |
Hoe lang nog? | |
Dr_Flash | donderdag 2 januari 2020 @ 23:46 |
Dan nog, moet dat zo lang duren? En besides, het is daar toch 4 of 6 of 180sporig? Er kan toch wel IETS rijden? | |
dennistd | donderdag 2 januari 2020 @ 23:47 |
Nee, de Denen schijnen wel Vectrons in bestelling te hebben. Nu nog gewoon de oude diesel IC3'en. | |
Peter | donderdag 2 januari 2020 @ 23:48 |
Tweesporig qua doorgaand spul. De sporen er naast zijn de wasstraat en doodlopende opstelsporen meen ik.. | |
Dr_Flash | donderdag 2 januari 2020 @ 23:48 |
schraal | |
DeaDLocK2K | donderdag 2 januari 2020 @ 23:54 |
Ah okay, bedankt! Ik zal eens in m'n beste Deens proberen wat dingen te googelen. | |
James1988 | vrijdag 3 januari 2020 @ 00:12 |
De ECIC Hamburg - Kopenhagen rijdt nog steeds met IC3s, dat is het enige materieel dat de Denen hebben dat Duitsland in mag. Voor zover ik weet geldt dat ook niet voor alle IC3s, maar is slechts een deel van de vloot voorzien van PZB. DSB is bezig met een aanbesteding voor nieuwe rijtuigen, waarvoor Siemens en Talgo nog in de race zijn. Deze nieuwe rijtuigen zouden vanaf 2022 geleverd moeten gaan worden, maar ik vermoed dat dat later gaat worden (de opdracht is nog niet gegund). De Vectrons die DSB in bestelling heeft zijn bedoeld om de diesellocs (type ME) mee af te lossen waarmee nu dubbeldeksrijtuigen worden gereden op Seeland. De locs zullen ook geschikt zijn voor inzet in Zweden en Duitsland, dus ik verwacht dat de IC3-treinen over een paar jaar worden vervangen door het nieuwe materieel. | |
dennistd | vrijdag 3 januari 2020 @ 00:16 |
Zo, tripje Hamburg voor 9-12 februari geboekt. Doel was een rit met een oude S-Bahn, maar omdat het 's avonds qua tijd nogal rottig uitkwam besloten er een meerdaagse reis van te maken. Idee was drie dagen, maar omdat een extra nacht in het hotel maar 3 euro bleek te kosten (door een of andere winter-aanbieding) was de keus voor vier dagen snel gemaakt Dagje Sylt, Niebüll-Dagebüll + een uitstapje naar Denemarken (Tønder), bezoek aan Miniatur Wunderland, beetje foto's maken. Die dagen kom ik wel door denk ik Treinkaartje was trouwens ook goedkoop: Oldenzaal-Hamburg voor ¤18,90 enkele reis, dus retour ¤37,80. Maar daar ging nog 10 euro af door inwisseling van een eerder genoemde coupon van Duplo, dus uiteindelijk voor nog geen ¤28 heen en terug [ Bericht 3% gewijzigd door dennistd op 03-01-2020 02:26:11 ] | |
dennistd | vrijdag 3 januari 2020 @ 00:29 |
In het lichtblauw omcirkeld het wissel (435a) waarop de boel is ontspoord. Zoals op de foto's te zien was heeft het naastgelegen spoor met daarin wissel 435b ook flinke schade (verschoven dwarsliggers). Enig alternatief zou dan nog via spoor 51 zijn, maar dan moet je via 906b dat niet centraal bediend gebied is. Elke keer moet er dan voor het S-bord gestopt worden, gebeld worden met de lokale treindienstleider (in mijn oudere kaarten staat er 'Bel opzichter Binckhorst') die de bezetting van het spoor zelf moet bijhouden. En dan is er ook nog een snelheidsbeperking van 20km/h daar door milieuwetgeving. Al met al niet heel realistisch voor de reizigersdienst, dan kun je beter verbussen. Of nog beter: wat omleiden via Rotterdam (Blijdorpboog). | |
James1988 | vrijdag 3 januari 2020 @ 00:30 |
Van sporenplan.nl: Boven en onder in beeld is de Binckhorst te zien. Sporen 903/904/DG/CZ zijn de doorgaande sporen tussen Den Haag en Zoetermeer/Gouda. De ontsporig is gebeurd op wissel 435A, en zoals op de foto te zien was is daarmee ook een stuk van 435B mee krom getrokken. Vanaf het zuidelijke opstelterrein kun je alleen via wissels 441 op het spoor van/naar Gouda komen. Via het noordelijke opstelterrein zou je in theorie via 433/51a/906b in Den Haag kunnen komen, maar op Google Maps ziet het ernaar uit dat dat spoor vrij dicht bij het normale doorgaande spoor ligt. Waarschijnlijk loopt het daar nu vol mannetjes en vrouwtjes die bezig zijn met hersporen en herstellen van de schade. Daarnaast moet je dan ook een stukje door niet-centraal bediend gebied wat weer een hoop operationele rompslomp met zich meebrengt, qua treindienstleiding. | |
James1988 | vrijdag 3 januari 2020 @ 00:35 |
En wat ik heb begrepen is dat ze nog bezig zijn met het hersporen van de ontspoorde kopbak. Pas als dat gedaan is en alles is afgevoerd kunnen ze gaan beginnen met het vaststellen en herstellen van de schade aan de infrastructuur. ProRail schrijft: Verdorie Dennis, je was nét iets sneller | |
MTL | vrijdag 3 januari 2020 @ 07:11 |
En inmiddels staat de prognose op a.s. maandag volgens de verstoringsinfo. Toch een speciaal wissel dat defect is? | |
b2py | vrijdag 3 januari 2020 @ 08:42 |
Vakantieperiode bij aannemend Nederland, iedereen heerlijk absent afgezien van de storingsdiensten. | |
Pino112 | vrijdag 3 januari 2020 @ 10:00 |
https://www.prorail.nl/ni(...)haag-centraal-update | |
Dr_Flash | vrijdag 3 januari 2020 @ 10:29 |
Wauw Ik snap het Dank dank Tweesporigheid in de randstad anno 2020. Kan echt nit meer dit jong0ns | |
Lunatiek | vrijdag 3 januari 2020 @ 10:34 |
Even bij de specialisten vragen: waarom wordt aanbevolen tussen Utrecht Centraal en Den Haag Centraal via Schiphol te reizen, en niet bijvoorbeeld, als alternatieven - utrecht - woerden - alphen - leiden - den haag - utrecht - gouda - rotterdam - utrecht - gouda - alphen - leiden - den haag Ja, dat is niet allemaal NS, maar doet dat er zoveel toe? Bij een storing enkele jaren terug kon je tot Zoetermeer Oost komen. Dat kan nu niet? Want dan kun je bij Bleiswijk op de rampstadrail naar Den Haag stappen. | |
MTL | vrijdag 3 januari 2020 @ 10:38 |
Soms wordt voor reisinformatie een extra omweg geadviseerd in verband met de beschikbare capaciteit van de treinen op die route. | |
Piles | vrijdag 3 januari 2020 @ 10:40 |
Alle alternatieven die je noemt lijken langer dan de optie via Schiphol (als ik Utrecht Centraal <> Den Haag Centraal doe = 1 uur reistijd). De enige die dichtbij komt (paar minuten langer) is de Utrecht > Leiden > Den Haag. Van Utrecht Centraal naar Zoetermeer Oost is al 44 minuten. En dan de tram nog in. Vanuit Gouda werd wel via Rotterdam geadviseerd. En druktespreiding zal er ook wel mee te maken hebben | |
Salatrel | vrijdag 3 januari 2020 @ 11:56 |
alles wat je noemt is NS. De Rnet trein van Gouda naar alphen is gewoon NS met een lokaal labeltje. | |
spectrumanalyser | vrijdag 3 januari 2020 @ 12:12 |
het zal nog wel even duren voordat de stellen gereinigd zijn van de graffiti die tijdens oud en nieuw is achtergelaten.
| |
Lunatiek | vrijdag 3 januari 2020 @ 12:15 |
Waarom worden die alternatieven dan niet genoemd? | |
DeaDLocK2K | vrijdag 3 januari 2020 @ 12:17 |
Omdat het juridisch stiekem toch geen NS is maar Abellio. | |
boriq | vrijdag 3 januari 2020 @ 12:36 |
ICMm 4208 rijdt met één kopbak ook in de camouflage uitvoering van graffiti | |
ReisT | vrijdag 3 januari 2020 @ 13:48 |
Omdat de beste alternatieven worden genoemd. Het heeft geen zin om reizigers van Utrecht naar Den Haag via Boskoop te sturen. | |
Dr_Flash | vrijdag 3 januari 2020 @ 13:48 |
EN omdat het informeren van de reiziger kennelijk niet zo belangrijk is. | |
Salatrel | vrijdag 3 januari 2020 @ 13:49 |
Omdat het mat totaal ongeschikt is voor de trein extra reizigersstroom | |
Salatrel | vrijdag 3 januari 2020 @ 13:50 |
waar haal je deze wijsheid vandaan? | |
DeaDLocK2K | vrijdag 3 januari 2020 @ 14:03 |
Eerste jaar economie van de MAVO. Of nou jah, in het tweede jaar kregen we pas eco geloof ik. In ieder geval dat dus. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 3 januari 2020 @ 14:07 |
En de constructie op de RijnGouweLijn is nog complexer want daarbij is de aanbesteding dus gewonnen door een dochter van NS, waar NS aandeelhouder in is. Dat maakt ze technisch wel de baas maar niet direct op alle (of zelfs veel) fronten juridisch verantwoordelijk; dat mag ook van de accountant niet zomaar. Het rijden van treinen is dan ook nog weer uitbesteed aan NS Reizigers. | |
Lunatiek | vrijdag 3 januari 2020 @ 14:14 |
Lijnen via Schiphol zijn meestal heel druk. En vanuit Utrecht Terwijde lijkt me de boemel naar Zoetermeer logischer dan via Schiphol. Waar het me eigenlijk om ging: door de berichtgeving lijkt het of er helemaal geen treinen rijden van Utrecht richting Gouda. | |
Peter | vrijdag 3 januari 2020 @ 14:21 |
Een pendeltrein Utrecht-Zoetermeer en dan een aantal dubbele Randstadrailvoertuigen laten pendelen van halte Driemanspolder (naast station Zoetermeer) via Leidschenveen en Voorburg 't Loo naar Den Haag centraal, lijkt me ook een alternatief als dit nog dagen gaat duren.. (en in Zoetermeer dan wel van Diremanspolder via Dorp naar Centrum West en door, de korte route) | |
ReisT | vrijdag 3 januari 2020 @ 14:36 |
De concessie gewonnen door NS Reizigers in combinatie met Abellio NRW. Er is niets uitbesteed, NS Reizigers is immers gewoon mede-concessiehouder. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 3 januari 2020 @ 14:49 |
De treindienst is formeel en contractueel bij NS Reizigers neergelegd door de partijen die de aanbesteding gewonnen hebben. Je kan prima contracten met jezelf afsluiten. | |
derLudolf | vrijdag 3 januari 2020 @ 15:18 |
Moet NSR dan dan ook niet weer openbaar aanbesteden? Of mogen ze voor elke dagdeel een nieuw contract doen | |
DeaDLocK2K | vrijdag 3 januari 2020 @ 15:24 |
Ja hoor, verkaveling heet dat. | |
_JdM_ | vrijdag 3 januari 2020 @ 18:18 |
De bovenleiding zal ook afgeschakeld zijn, wat in dit geval betekent van de uitrijders Ypenburg tot aan de inrijders van empl Den Haag Centraal spanningsloos en met een beetje pech ook de gekoppelde groepen van zowel de opstelterreinen Binckhorst Noord als Binckhorst Zuid. | |
James1988 | vrijdag 3 januari 2020 @ 18:25 |
Dat is niet het geval, anders had de treindienst vanuit Den Haag Centraal vanochtend niet normaal kunnen opstarten. | |
Panthera. | vrijdag 3 januari 2020 @ 18:32 |
Waarom eigenlijk geen bussen tussen Gouda en Den Haag? Met (weekend)werkzaamheden is dat wel gebruikelijk. | |
greavy | vrijdag 3 januari 2020 @ 18:48 |
19 ES-lassen moeten vervangen worden en het spoor is "verschoven", en niet alles is helemaal op voorraad.... | |
Eix | vrijdag 3 januari 2020 @ 19:27 |
Laatste keer met weekendwerkzaamheden was het een stopbus Den Haag CS - Woerden. | |
Peterselieman | vrijdag 3 januari 2020 @ 19:29 |
dan mag je bijna wel voor een week eten meenemen | |
DeaDLocK2K | vrijdag 3 januari 2020 @ 19:50 |
Ik zie net op Feestboek dat die ontsporing bij Den Haag niet eens de eerste van het jaar was? In Leeuwarden ICM naast de rails de eerste ofzo. Tijd voor een parlementaire enquête lijkt me | |
Peterselieman | vrijdag 3 januari 2020 @ 19:53 |
Tijd om de boel hier terug te lezen lijkt me | |
DeaDLocK2K | vrijdag 3 januari 2020 @ 19:58 |
Ja, dat was ook al in me opgekomen maar het is m'n laatste vakantiedag en zoveel moeite. | |
James1988 | vrijdag 3 januari 2020 @ 19:59 |
Die ontsporing in Leeuwarden gebeurde op oudejaarsavond. Maar vanwege de dichte mist (en oudejaarsavond) zijn ze pas op nieuwjaarsdag gaan hersporen. Het ging om een rangeerbeweging van Leeuwarden spoor 4 naar het opstelspoor tussen de Stadler-werkplaats en de spoorlijnen naar Stavoren en Harlingen. Dat is een beweging van 1,2km waarvan het opstelspoor ongeveer 400 meter lang is. Ik denk dat het een gevalletje oriëntatieverlies a.g.v. de dichte mist is. | |
Lunatiek | vrijdag 3 januari 2020 @ 20:00 |
Het probleem is dat je bij Zoetermeer niet kunt manouvreren omdat de wissels ontbreken. Dat kan wel bij Zoetermeer-Oost, want wissels. Althans, zo had ik dat begrepen toen zo'n pendeldienst tot Zoetermeer-Oost reed. Alleen kun je nu tussen Gouda en Zoetermeer-Oost in Bleizo uitstappen en daar in de Randstadrail stappen: https://www.stationlansin(...)-ik-bij-het-station/ | |
DeaDLocK2K | vrijdag 3 januari 2020 @ 20:01 |
Kamervragen! Onveilig spoor! | |
greavy | vrijdag 3 januari 2020 @ 21:17 |
Klopt, het lokale zicht daar was plusminus 15 tot 25 meter, maximaal. | |
dennistd | vrijdag 3 januari 2020 @ 23:29 |
De prijslogica van DB: | |
derLudolf | zaterdag 4 januari 2020 @ 00:55 |
Je krijgt geld toe om naar Oldenzaal te gaan | |
dennistd | zaterdag 4 januari 2020 @ 02:48 |
VOL! |