abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport zondag 29 december 2019 @ 12:19:19 #152
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_190734180
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2019 12:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

"en dan is het aan de vervoerders om creatief te zijn, om met investeringen te komen die zich wel in die korte tijd terugverdienen" zeker?

Als zulke mogelijkheden zouden bestaan waren ze allang gebruikt. Vervoerders zijn ook commerciële bedrijven, die willen niks liever dan snel veel geld. Zolang de politiek niet begrijpt hoe de economie werkt wordt dit gewoon nooit wat. Echt niet.
Je kunt altijd met zaken komen als verplicht overnemen van materieel en dergelijke. Het is aan de aanbesteder om met dit soort zaken te komen.

En als de eisen onredelijk zijn schrijft niemand zich in. Dat komt af en toe voor.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_190734208
Ik zeg niet dat het zo is, maar wellicht is dat ook de reden dat er aan het einde van een concessie consessies gedaan worden aan het onderhoud, je pompt immers geld ergens in, wat je uiteindelijk niet meer terugziet op je bankrekening.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  zondag 29 december 2019 @ 12:53:56 #154
31936 Dr_Flash
CoinMeister
pi_190735064
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2019 12:20 schreef _serial_ het volgende:
Ik zeg niet dat het zo is, maar wellicht is dat ook de reden dat er aan het einde van een concessie consessies gedaan worden aan het onderhoud, je pompt immers geld ergens in, wat je uiteindelijk niet meer terugziet op je bankrekening.
Ook dat zal zeker meespelen ja.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_190735484
Waarom kunnen de treinen geen eigendom zijn van de concessieverlener? Volgens mij zijn de htm trams formeel van MRDH..
dag
  zondag 29 december 2019 @ 13:30:33 #156
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190735884
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2019 11:27 schreef greavy het volgende:
Engeland laat zien wat privatisering doet. Het is een grote bende.
Dat is wel héél simplistisch gesteld.
  zondag 29 december 2019 @ 13:31:21 #157
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_190735903
@Peter: Natuurlijk kan dat maar meeste concessieverleners vinden dat te veel gedoe. Ze vinden het wel zo makkelijk als de vervoerders zelf materieel regelen.
  Redactie Sport zondag 29 december 2019 @ 13:34:23 #158
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_190736004

De traditionele oliebollenrit van NVBS bestond dit jaar uit vier ritten met de Kameel op Amersfoort-Hilversum en Amersfoort-Leusden. Op deze laatste lijn worden normaal gesproken geen reizigers vervoerd maar alleen auto's naar Volkswagen-importeur Pon, waar de bijnaam Pon-lijn wegkomt.

Als trein 28207 komt de NS20 op zijn tweede rit van de dag richting Pon aan bij de Groene Zoom in Leusden. Het zonnetje doet voorzichtige pogingen om door te breken terwijl de trein staat de wachten tot de overweg gesloten is.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_190736469
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2019 13:34 schreef dennistd het volgende:
waar de bijnaam Pon-lijn wegkomt.
Waar de bijnaam Pon-lijn wat? :?
So we just called him Fred too
  Redactie Sport zondag 29 december 2019 @ 14:04:26 #160
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_190736777
Van afgeleid is
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Moderator zondag 29 december 2019 @ 14:09:11 #161
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190736899
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2019 13:53 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Waar de bijnaam Pon-lijn wat? :?
Weg, vandaan. Doe niet zo bijdehand.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_190741789
Vraagje; vanmiddag zag ik een Eurostar vertrekken uit Amsterdam. 2 of 3 rijtuigen leken overvol: de rest volledig leeg. Zit daar een systeem achter? Bijvoorbeeld dat in Rotterdam andere rijtuigen gevuld worden, of dat hierdoor minder servicemedewerkers nodig zijn?
  zondag 29 december 2019 @ 17:07:46 #163
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_190741983
Gezien je in Brussel de trein uitgedonderd wordt, en dan met een ander treinstel - na de checks - door gaat naar Engeland, zullen ze de boel wel vullen vanaf 1 kant, als de voorste helft (meest ver weg van de trappen in Brussel zuid) leeg blijft hoeven ze dat ook niet schoon te maken.
Dit treinstel gaat dan na de nodige controles met 1 van de volgende EST's naar Engeland.
pi_190745480
Ligt het nou aan mij of volgt Nsinternationaal inmiddels redelijk netjes de prijzen van bahn.de?
  Redactie Sport zondag 29 december 2019 @ 20:35:51 #165
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_190748809
Hier nog een plaatje van oliebollenrit gisteren, met dank aan @greavy voor het mogen gebruiken van zijn ladder

De trein reed in Leusden door tot wat tegenwoordig het einde van de spoorlijn is: het stootjuk voor de Grasdrogerijweg. Vroeger het doorgaande spoor naar Kesteren, nu nog slechts een achter hoge hekken gelegen kort kopspoortje voor het omlopen van een locomotief.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 29 december 2019 @ 21:14:19 #166
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_190750369
Vind je die hekken zelfs hier?

Man....man..man...man..... :{

Verders wel een mooie foto! :)
  zondag 29 december 2019 @ 21:54:26 #167
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_190752107
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2019 17:07 schreef greavy het volgende:
Gezien je in Brussel de trein uitgedonderd wordt, en dan met een ander treinstel - na de checks - door gaat naar Engeland,
In Amsterdam stappen sowieso alleen reizigers met bestemming Brussel in - doorgaande reizigers voor Engeland gaan met de Thalys van een half uur later.
  Redactie Sport maandag 30 december 2019 @ 00:22:00 #168
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_190758946
quote:
99s.gif Op zondag 29 december 2019 21:14 schreef Claude_Viole het volgende:
Vind je die hekken zelfs hier?

Man....man..man...man..... :{
Ja, en aan de andere kant is het helemaal open. Enige reden voor de hoge hekken aan de zuidkant die ik me kan bedenken is dat ze niet willen dat het als hondenuitlaatpad gebruikt wordt.
quote:
Verders wel een mooie foto! :)
Dank je!
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_190763795
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2019 11:27 schreef greavy het volgende:
Engeland laat zien wat privatisering doet. Het is een grote bende.


:P

[ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 30-12-2019 09:24:08 ]
pi_190764150
En hoe zit het met punctualiteit? Tariefintegratie? Hoeveel aantrekkelijker is de auto in die tijd geworden? Is het wel een vrije keuze?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_190764173
Het derde spoor bij Dinslaken lijkt wel klaar. Heeft ook maar dertig jaar geduurd of zo _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_190764981
quote:
14s.gif Op maandag 30 december 2019 09:47 schreef Dr_Flash het volgende:
Het derde spoor bij Dinslaken lijkt wel klaar. Heeft ook maar dertig jaar geduurd of zo _O_
Dus de betuwe-route is eindelijk klaar daar in duitsland?
pi_190765103
Was dat maar zo :')
pi_190765413
Helaas.😭
pi_190766486
quote:
1s.gif Op maandag 30 december 2019 09:22 schreef J.B. het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

:P
Hoe verkloot ik een discussie met nutteloze en contextloze statistiek, les één.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  maandag 30 december 2019 @ 11:49:54 #176
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_190766506
Ik wil over een paar weken nog een rondje doen vanuit NRW richting Mainz, zit het mooie gedeelte van de Rheinstrecke tussen Bonn en Koblenz of tussen Koblenz en Mainz en is de SBB Panoramawagen het daarbij waard?
  Redactie Sport maandag 30 december 2019 @ 12:36:30 #177
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_190767544
Koblenz-Mainz is het mooiste stuk, maar Bonn-Koblenz is ook al wel leuk :Y

Panoramarijtuig op dat stuk kan ik helaas nog niet over meepraten, dat lukt pas na 8 maart :+
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport maandag 30 december 2019 @ 12:43:04 #178
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_190767715
quote:
14s.gif Op maandag 30 december 2019 09:47 schreef Dr_Flash het volgende:
Het derde spoor bij Dinslaken lijkt wel klaar. Heeft ook maar dertig jaar geduurd of zo _O_
Was het maar zo: in oktober is er nog een Planfeststellungsbeschluss geweest :X
https://www.emmerich-oberhausen.de/aktuelle-meldungen.html

Op zijn vroegst is de boel in 2026 al klaar :')
https://www.spoorpro.nl/g(...)6-klaar/?gdpr=accept
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 30 december 2019 @ 13:43:48 #179
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190769025
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2019 09:46 schreef Dr_Flash het volgende:
En hoe zit het met punctualiteit?
Die zit nog op het niveau van British Rail, terwijl er tegenwoordig veel meer treinen rijden. De infra wordt veel intensiever gebruikt.

Rond de eeuwwisseling is er een flinke dip geweest als gevolg van allerlei snelheidsbeperkingen die werden ingesteld na de crash bij Hatfield
quote:
Tariefintegratie?
Vervoerders zijn wettelijk verplicht om kaartjes te verkopen naar alle stations in het land. Ook naar stations die ze niet bedienen, en ook de vroegboekkaartjes van andere vervoerders.


quote:
Hoeveel aantrekkelijker is de auto in die tijd geworden?
Hetzelfde als hier... de wegen slibben dicht, brandstof wordt duurder, parkeren is gedoe en dan heb je rond Londen nog eens een congestion charge-zone.
quote:
Is het wel een vrije keuze?
Lijkt me wel. Er rijden veel treinen en als je je kunt vastleggen op een bepaalde trein kun je soms erg voordelig reizen.

Trajectabonnementen zijn daarentegen schreeuwend duur.
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2019 11:48 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Hoe verkloot ik een discussie met nutteloze en contextloze statistiek, les één.
Nou ja, de "discussie" begon al met een niet onderbouwde oneliner. :P
pi_190774595
quote:
1s.gif Op maandag 30 december 2019 13:43 schreef James1988 het volgende:

[..]
Nou ja, de "discussie" begon al met een niet onderbouwde oneliner. :P
Het is in deze topic algemeen bekend dat dingen als The Beeching Cuts desastreuze gevolgen hebben voor de gezondheid van je infrastructuur en mobiliteitsprogramma's. Juist dát doodslaan met een nutteloze grafiek over reizigersaantallen zegt helemaal niets, daarvoor moet je een complexe vergelijking gaan maken met andere landen waarin die situatie niet aan de hand was en compenseren voor allerlei factoren. Die grafiek zegt minder dan niets in dit geval.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_190775037
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2019 17:32 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Het is in deze topic algemeen bekend dat dingen als The Beeching Cuts desastreuze gevolgen hebben voor de gezondheid van je infrastructuur en mobiliteitsprogramma's. Juist dát doodslaan met een nutteloze grafiek over reizigersaantallen zegt helemaal niets, daarvoor moet je een complexe vergelijking gaan maken met andere landen waarin die situatie niet aan de hand was en compenseren voor allerlei factoren. Die grafiek zegt minder dan niets in dit geval.
reizigersaantallen afgezet tegenover miles of track zou dan wel nuttiger zijn :Y
dag
  maandag 30 december 2019 @ 18:11:12 #182
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190775538
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2019 17:32 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Het is in deze topic algemeen bekend dat dingen als The Beeching Cuts desastreuze gevolgen hebben voor de gezondheid van je infrastructuur en mobiliteitsprogramma's. Juist dát doodslaan met een nutteloze grafiek over reizigersaantallen zegt helemaal niets, daarvoor moet je een complexe vergelijking gaan maken met andere landen waarin die situatie niet aan de hand was en compenseren voor allerlei factoren. Die grafiek zegt minder dan niets in dit geval.
De 'discussie' begon met een oneliner over 'een grote bende' als gevolg van privatisering. Da's niet helemaal waar. Het is er momenteel wel een bende, dat klopt, maar de oorzaken daarvan zijn veel complexer dan "ligt aan de privatisering, bring back British Rail".

Zo zijn er geschillen tussen werkgevers en werknemers (een gevolg van contracten tussen vervoerder en overheid), is er in sommige streken sprake van personeelstekorten als gevolg van een einde aan 'rest day working', en worden vervoerders contractueel gedwongen tot het leveren van treindiensten die de infrastructuur helemaal niet aankan.

Voeg daar een twijfelende overheid aan toe, of een overheid die eerder gedane beloftes niet naleeft, en het drama is compleet. Er moeten dingen in Engeland veranderen, zoveel is duidelijk. Maar een hernationalisering lijkt mij niet de oplossing, dat zou de problemen volgens mij alleen nog maar groter maken :)
pi_190775780
Nou ja privatisering is dus wel kut, maar de puinzooi die British Rail ervan maakte als monopolist lijkt natuurlijk helemaal nergens op.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_190776092
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2019 18:20 schreef Dr_Flash het volgende:
Nou ja privatisering is dus wel kut, maar de puinzooi die British Rail ervan maakte als monopolist lijkt natuurlijk helemaal nergens op.
Privatisering is niet slecht, concessiehouders stellen echter niet de juiste eisen aan een concessie. I&W kan gewoon eisen dat het HRN single check-in check-out moet faciliteren met de rest, of dat alle OV-reizen single check-in vereisen. Dit vraagt samenwerking met de 'regio' en hier loopt het vaak mis. 13 op de rots en allemaal willen ze de sterkste zijn.
  maandag 30 december 2019 @ 18:42:35 #185
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190776361
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2019 18:20 schreef Dr_Flash het volgende:
Nou ja privatisering is dus wel kut,
Het is niet de oplossing voor alle problemen die sommige vrijemarktvoorstanders denken dat het is. In sectoren als bijvoorbeeld telecom werkt het prima, maar spoor is een heel andere materie.
quote:
maar de puinzooi die British Rail ervan maakte als monopolist lijkt natuurlijk helemaal nergens op.
Tsja, British Rail had te maken met teruglopende reizigersaantallen (o.a. door de toename van privé-autobezit, de aanleg van veel motorways) en een chronisch gebrek aan geld. Daaruit kwamen soms creatieve oplossingen zoals de Pacers, of het splitsen van bestaande DMUs in kleinere units, maar al met al was het geen vetpot.

Dat de Britse overheid besloot dat daar wat aan moest gebeuren was duidelijk. Of het destijds gekozen model nog altijd de juiste oplossing is valt te bezien - de Britten zijn bezig met een onderzoek maar het wachten is nog op een duidelijk aanvalsplan.
pi_190779270
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2019 18:32 schreef b2py het volgende:

[..]

Privatisering is niet slecht, concessiehouders stellen echter niet de juiste eisen aan een concessie. I&W kan gewoon eisen dat het HRN single check-in check-out moet faciliteren met de rest, of dat alle OV-reizen single check-in vereisen. Dit vraagt samenwerking met de 'regio' en hier loopt het vaak mis. 13 op de rots en allemaal willen ze de sterkste zijn.
Het gaat om iets wat niet per definitie een concurrentiepositie moet hebben. Het is een nutsvoorziening en een zeer goedkope manier van files bestrijden. Concurrentie op nutsvoorzieningen is iets waar ik principieel niet achter sta.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_190780167
De enige vorm van concurrentie die ik heb mogen ervaren is in Italië tussen Italo en FS.
  dinsdag 31 december 2019 @ 12:19:00 #188
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_190802116
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2019 18:56 schreef Yreal het volgende:
Ligt het nou aan mij of volgt Nsinternationaal inmiddels redelijk netjes de prijzen van bahn.de?
In grote lijnen wel ja. Ik heb een paar maanden geleden een Europa Sparpreis gekocht van Nederland naar Zwitserland. Gek genoeg kon ik op bahn.de voor exact dezelfde prijs slechts een 'supersparpreis' krijgen. Als ik dan de keuze heb dan doe mij maar de reguliere 'Europa Sparpreis' mét mogelijkheid tot annuleren. :s)

Jammer genoeg kreeg ik bij een reis Duitsland-Zwitserland dan weer wel exact dezelfde voorwaarden/tarieven. -edit- Aandachtspunt is wel dat bahn.de enkel in couponcodes terugbetaald bij annuleren. Daar zit dus ook een verschil in. Ik meen dat bahn.de in sommige gevallen een tientje inhoudt als annuleringfee, en NS dan weer ¤19,- maar het geld wel daadwerkelijk overmaakt.

Nadeel van de NS website vind ik overigens dat de boekingsmodule vrijwel geen keuzemogelijkheden heeft qua het beïnvloeden van de overstaptijd, type trein enz. Op bahn.de kun je door her en der wat 'trucs' uit te halen een goedkoper ticket krijgen. In het verleden heb ik zo wel eens een ticket gekocht met een tussenstop van 18 uur. :+ En ik wil bijvoorbeeld komend voorjaar nog een reis boeken naar Duitsland, en standaard krijg ik dan een overstap IC<->IC aangeboden. Als ik vervolgens op bahn.de vanaf dat overstap-station aangeef dat ik vanaf daar enkel met regionale treinen verder wil krijg ik ineen keer een voordeliger tarief. 8)7 Alleen zal de NS boekingsmodule dat sowieso nooit tonen. :( En voor de NS heb ik dan weer een couponcode voor tien euro korting. :')

[ Bericht 2% gewijzigd door Eix op 31-12-2019 12:25:33 ]
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_190802696
De champagne staat koud, de oliebollen warm, de ledematen van de zwakzinnigen vliegen in de rondte, het is weer tijd voor het JAAROVERZICHT *O*

1. Varna (Bulgarije), 25 januari. Een prachtige e-loc komt met twee rijtuigen zojuist binnen vanuit Plovdiv.


2. Zwolle, 23 februari. Loc 1759 aan de staart van een sprinter naar Amersfoort.


3. North Queensferry (Schotland), 1 maart. DMU 158 736 maakt zich klaar om de Forth Bridge te gaan oversteken, de grootste spoorbrug ter wereld. Deze brug hebben we met een bezoek vereerd ter gelegenheid van de traditionele PTA Treinentopic Nieuwjaarsronde.


4. Maastricht, 13 april. Klassiekske 697 is zojuist binnengekomen uit Liège-Guillemins.


5. Zutphen, 17 mei. Twee stellen SNG (Sprinter Nieuwe Generatie) staan te wachten op de dingen die komen gaan.


6. Dortmund Hbf (Duitsland), 8 juni. Een PESA Shark en een Stadler Flirt staan klaar op de buurtperrons. Wij namen de Shark naar Lüdenscheid.


7. Vilnius (Litouwen), 7 juli. Op het station van de Litouwse hoofdstad is een soort spoorwegmuseumpje bij elkaar gerangeerd.


8. Nice Gare CP (Frankrijk), 26 augustus. Twee railskelters (waarvan minimaal 1 met handgeschakelde versnellingsbak) staan klaar om weer de Pré-Alpes du Sud in te rijden richting Digne.


9. Hannover Hbf (Duitsland), 8 september. Twee Intercities met Dosto-materieel.


10. Zwolle, 2 oktober. Inmiddels is het dubbeldeksmat van februari in de sprinter naar Amersfoort vervangen door de SNG van mei.


11. Deventer, 16 november. Stoomloc 23 071 staat klaar om Sinterklaas en de roetveegpieten vanuit "Spanje" naar Apeldoorn te gaan brengen, waar ze verwacht worden voor de Nationale Intocht.


12. Düsseldorf Hbf (Duitsland), 30 december. ICE 4611 is zojuist vanuit Nederland aangekomen en heeft uw schrijver afgezet voor een fijn dagje op de kerstmarkten.


Fijne jaarwisseling en een gelukkig, gezond en reislustig Nieuwjaar allen *O*

Eerdere versies: 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_190802892
Fijne jaarwisseling en een goed 2020 allemaal!

[ Bericht 2% gewijzigd door Peter op 31-12-2019 15:23:14 ]
dag
pi_190804344
Kan je met een OV fiets van een station naar een ander station fietsen? Ik overweeg, bij gebrek aan OV vannacht, om na de jaarwisseling van Maastricht naar Sittard te fietsen :')
pi_190804525
Dat kan zeker, maar je betaalt een toeslag. Ik meen 10¤
  Redactie Sport dinsdag 31 december 2019 @ 13:50:41 #193
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_190804554
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2019 13:49 schreef Viezze het volgende:
Dat kan zeker, maar je betaalt een toeslag. Ik meen 10¤
Klopt idd
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_190804856
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2019 13:44 schreef J.B. het volgende:
Kan je met een OV fiets van een station naar een ander station fietsen? Ik overweeg, bij gebrek aan OV vannacht, om na de jaarwisseling van Maastricht naar Sittard te fietsen :')
Morgen terugfietsen! (Y)
  dinsdag 31 december 2019 @ 14:10:47 #195
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_190805164
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2019 13:49 schreef Viezze het volgende:
Dat kan zeker, maar je betaalt een toeslag. Ik meen 10¤
Maar dit kan volgens mij alleen bij bemande stallingen. Stallingen waar je kluizen hebt ed kon dat volgens mij niet
pi_190805176
In Amersfoort staan de 1700 loc's en de stuurstandrijtuigen van de DDM-1 vloot opgeslagen voor eventuele verkoop. Dat is de Rijtuigenloods neem ik dan aan.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_190807225
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2019 14:10 schreef greavy het volgende:

[..]

Maar dit kan volgens mij alleen bij bemande stallingen. Stallingen waar je kluizen hebt ed kon dat volgens mij niet
Vannacht is er toch niets bemand? :@
dag
  dinsdag 31 december 2019 @ 15:27:08 #198
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_190807355
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2019 14:11 schreef spectrumanalyser het volgende:
In Amersfoort staan de 1700 loc's en de stuurstandrijtuigen van de DDM-1 vloot opgeslagen voor eventuele verkoop. Dat is de Rijtuigenloods neem ik dan aan.
[ afbeelding ]
Wat is het nut van het splitsen van die stammen?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 31 december 2019 @ 15:27:56 #199
419487 Wertha
Te midden van het moeras
pi_190807383
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 december 2019 12:43 schreef Dr_Flash het volgende:
De champagne staat koud, de oliebollen warm, de ledematen van de zwakzinnigen vliegen in de rondte, het is weer tijd voor het JAAROVERZICHT *O*

1. Varna (Bulgarije), 25 januari. Een prachtige e-loc komt met twee rijtuigen zojuist binnen vanuit Plovdiv.
[ afbeelding ]

2. Zwolle, 23 februari. Loc 1759 aan de staart van een sprinter naar Amersfoort.
[ afbeelding ]

3. North Queensferry (Schotland), 1 maart. DMU 158 736 maakt zich klaar om de Forth Bridge te gaan oversteken, de grootste spoorbrug ter wereld. Deze brug hebben we met een bezoek vereerd ter gelegenheid van de traditionele PTA Treinentopic Nieuwjaarsronde.
[ afbeelding ]

4. Maastricht, 13 april. Klassiekske 697 is zojuist binnengekomen uit Liège-Guillemins.
[ afbeelding ]

5. Zutphen, 17 mei. Twee stellen SNG (Sprinter Nieuwe Generatie) staan te wachten op de dingen die komen gaan.
[ afbeelding ]

6. Dortmund Hbf (Duitsland), 8 juni. Een PESA Shark en een Stadler Flirt staan klaar op de buurtperrons. Wij namen de Shark naar Lüdenscheid.
[ afbeelding ]

7. Vilnius (Litouwen), 7 juli. Op het station van de Litouwse hoofdstad is een soort spoorwegmuseumpje bij elkaar gerangeerd.
[ afbeelding ]

8. Nice Gare CP (Frankrijk), 26 augustus. Twee railskelters (waarvan minimaal 1 met handgeschakelde versnellingsbak) staan klaar om weer de Pré-Alpes du Sud in te rijden richting Digne.
[ afbeelding ]

9. Hannover Hbf (Duitsland), 8 september. Twee Intercities met Dosto-materieel.
[ afbeelding ]

10. Zwolle, 2 oktober. Inmiddels is het dubbeldeksmat van februari in de sprinter naar Amersfoort vervangen door de SNG van mei.
[ afbeelding ]

11. Deventer, 16 november. Stoomloc 23 071 staat klaar om Sinterklaas en de roetveegpieten vanuit "Spanje" naar Apeldoorn te gaan brengen, waar ze verwacht worden voor de Nationale Intocht.
[ afbeelding ]

12. Düsseldorf Hbf (Duitsland), 30 december. ICE 4611 is zojuist vanuit Nederland aangekomen en heeft uw schrijver afgezet voor een fijn dagje op de kerstmarkten.
[ afbeelding ]

Fijne jaarwisseling en een gelukkig, gezond en reislustig Nieuwjaar allen *O*

Eerdere versies: 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
Mooi overzicht weer. ^O^
  dinsdag 31 december 2019 @ 16:14:13 #200
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_190808701
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2019 15:22 schreef Peter het volgende:

[..]

Vannacht is er toch niets bemand? :@
Vannacht hoeft er ook niets ingeleverd te worden? Dat komt morgen wel.
pi_190810315
Dank voor de informatie over de OV fiets allen, ik heb beslist om gewoon met m'n eigen fiets vanavond naar Maastricht te fietsen en dan vannacht terug. Het nadeel ervan is wel dat ik vanavond allerlei zwakzinnigen met vuurwerk zal moeten trotseren, maar het voordeel is dat ik vannacht op een gezonde manier het nieuwe jaar in ga en ik gratis thuis kom :P

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 31-12-2019 17:14:45 ]
  dinsdag 31 december 2019 @ 20:48:05 #202
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190816722
Een jaaroverzicht, wat een goed idee Fles! Hier is het mijne.


JANUARI - Ik was uitgenodigd voor een evenement van een klant waar ik in 2016 tot 2018 heb gewerkt. Daar ben ik met de trein naartoe gegaan, deze FLIRT heeft me toen van Breda naar 's-Hertogenbosch gebracht, waar ik een overstap had.


FEBRUARI - In februari werd de inzet van SNG uitgebreid. Ik heb er een ritje mee gemaakt van Leiden naar Haarlem.


MAART - Het hoogtepunt van de maand maart was het treinentopicnieuwjaarsrondje. Dit jaar zijn we naar het Verenigd Koninkrijk gevlogen, alwaar we over de Forth Rail Bridge zijn gegaan. Via York en Londen zijn we per trein weer naar huis gegaan.


MAART - We blijven nog even in maart: op een frisse maar mooie zondag heb ik de kop van Noord-Holland verkend per trein.


APRIL - Deze maand heb ik niet zo heel veel bijzonders gedaan qua treinen. Daarom hier een plaatje van een 1700 met IC Berlijn.


MEI - Op Bevrijdingsdag ben ik per trein naar Vlissingen gegaan, waar ik een wandelingetje heb gemaakt vanaf het station langs de Oranjedijk. Daarna ben ik via Gouda naar Alphen a/d Rijn gereisd, waar ik de Dinner Train zag staan.


MEI - Twee weken later was het tijd om een andere uithoek van het land te verkennen: Limburg. Na een kort bezoekje aan Kerkrade ben ik in Landgraaf overgestapt op de DrieTweelandentrein naar Aken. Eenmaal daar zag ik deze Schienenbussen staan, een leuke meevaller. Uiteindelijk ben ik via Keulen en Venlo weer naar huis gegaan.


MEI - De maand mei was ook de maand van de landelijke pensioenacties. Station Breda, waar het normaalgesproken hartstikke druk is, was uitgestorven. Een surrealistische ervaring.


JUNI - In juni werd er getest of het toch mogelijk zou zijn om Zwolle Stadshagen te bedienen, ondanks de problemen met de bodem van het Kamperlijntje. Voor mij een mooie reden om dat lijntje eens te bezoeken.


JUNI - Een week later was ik in Oldenzaal verzeild geraakt. Daar kwam net Rail Force One-loc 1829 binnen met een goederentrein vanuit Bad Bentheim. Ik vind dat deze look goed staat op deze locomotief.


JULI - In juli waren er werkzaamheden rond Zwolle, waardoor de materieelinzet een ratjetoe was. Zo reed er ICM en DDZ als sprinters, maar (helaas) ook SNG als intercity. Vanuit Groningen ben ik naar Delfzijl afgereisd, heb ik daar een stukje langs de Eems gewandeld, en ben ik via Leeuwarden weer naar huis gereisd.


AUGUSTUS - In augustus was het weer eens tijd voor een dagje NRW. Via Rheine en Münster ben ik naar Hamm gereisd, om vanaf daar met de nieuwe Rhein-Ruhr-Express naar Dortmund te reizen.


AUGUSTUS - In augustus waren er werkzaamheden rond Naarden-Bussum. De IC Berlijn reed daardoor non-stop van Deventer naar Amsterdam via de Hanzelijn. Onder het genot van een biertje heb ik genoten van het uitzicht op de Oostvaardersplassen.


SEPTEMBER - In september vernam ik via Somda dat het DDM-1 een keer een weekend mocht buitenspelen. Dat was een zeldzaamheid, normaalgesproken werd dat alleen ingezet in wat spitstreinen rond Haarlem.


SEPTEMBER - Nadat mijn ritje met DDM-1 erop zat ben ik naar Twente gegaan om ook nog een ritje te maken in DD-AR.


SEPTEMBER - In de tweede helft van september was het schitterend weer, en ik had zin in een boottochtje. De veerboot 'Bep Glasius', in dienst sinds 1966, heeft mij comfortabel van Enkhuizen naar Stavoren gebracht. Vanaf daar ben ik met de trein weer naar huis gegaan.


SEPTEMBER - En we blijven nog even in september, want een week later was het eindelijk zo ver: de Hoekse Lijn ging weer open. De ombouw van spoor- naar metrolijn duurde ruim twee jaar langer dan gepland, maar op 28 september was het dan eindelijk zo ver, en om dat te vieren kon je gratis meerijden tussen Schiedam Nieuwland en Hoek van Holland Haven.


OKTOBER - In oktober ben ik nog een keertje naar Duitsland gegaan, ditmaal via Enschede.


NOVEMBER - Vol goede moed was ik naar Maastricht afgereisd, met als plan om vanaf daar via de Heuvellandlijn naar Aken te reizen. Helaas ging dat niet door, bij aankomst in Heerlen bleek de spoorlijn naar Herzogenrath te zijn gestremd door een spoorloper.


DECEMBER - Rond kerstmis en de jaarwisseling zijn de dagen kort en is er wat minder te doen. Toch had ik zin in een middagje weg, en heb ik een rondje gemaakt via Den Haag en Arnhem.


Fijne jaarwisseling alvast en gelukkig nieuwjaar *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 31-12-2019 21:00:10 ]
pi_190816923
Ook leuk *O* Je kunt niet kiezen he :P :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 31 december 2019 @ 21:06:44 #204
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190817067
quote:
10s.gif Op dinsdag 31 december 2019 20:58 schreef Dr_Flash het volgende:
Ook leuk *O*
Zeker, heb me prima vermaakt. En m'n Weekend Vrij heeft zich heel goed terugverdiend. :P


quote:
Je kunt niet kiezen he :P :D
Nee echt niet, het is moeilijk kiezen. Ik heb zo veel leuke dingen gezien dit jaar :D
pi_190817115
Die boot Enkhuizen - Stavoren wil ik ook nog steeds weleens doen :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 31 december 2019 @ 21:21:19 #206
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190817393
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2019 21:09 schreef Dr_Flash het volgende:
Die boot Enkhuizen - Stavoren wil ik ook nog steeds weleens doen :)
Die veerboot is leuk, zeker doen als het lekker weer is en je de kans hebt. Er is een bar aan boord. :)

Dat ding vaart van april tot oktober, een overtocht duurt 80 minuten. Zie www.veerboot.info voor tijden en prijzen.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 31 december 2019 @ 21:25:21 #207
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_190817476
Mooie overzichten :)

quote:
1s.gif Op dinsdag 31 december 2019 21:21 schreef James1988 het volgende:

[..]

Die veerboot is leuk, zeker doen als het lekker weer is en je de kans hebt. Er is een bar aan boord. :)

Dat ding vaart van april tot oktober, een overtocht duurt 80 minuten. Zie www.veerboot.info voor tijden en prijzen.
heb die heel vroeger eens gedaan toen ze aan het loket nog kaartjes verkochten voor uitjes die in het gidsje Eropuit stonden. Een ervan was het openluchtmuseum in Enkhuizen waarbij inbegrepen de trein vanuit Leeuwarden naar Stavoren zat en de overtocht over het IJsselmeer.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_190821873
Gebestewenst allemaal!
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 1 januari 2020 @ 10:44:50 #209
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_190824277
Gelukkig nieuw jaar allemaal *O*
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_190824639
De beste wensen voor 2020 allen :) Ik zie hierboven een klassiekje staan in Maastricht, dat herinnert me eraan dat ik afgelopen week een gerenoveerde Break in Maastricht heb gezien! Ik dacht dat die niet toegelaten waren in Nederland?
  woensdag 1 januari 2020 @ 11:57:12 #211
31936 Dr_Flash
CoinMeister
pi_190824870
Gelukkig nieuwjaar. Groetjes, station Vught.

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_190825227
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2019 15:22 schreef Peter het volgende:

[..]

Vannacht is er toch niets bemand? :@
De heren bij Utrecht C waren goed aanspreekbaar 👌🏼
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 1 januari 2020 @ 12:52:31 #213
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_190825415
In Leeuwarden is ICMm 4241 op rangeerspoortje 80 (direct links ervan is het spoor naar Harlingen) iets te ver doorgereden :P

OvDRail_Hans twitterde op woensdag 01-01-2020 om 12:24:48 Met de collega's van @ProRail #Incidentenbestrijding in #Leeuwarden. #Hersporen van een treinstel van @NS_online die iets te laat tot stilstand is gekomen. https://t.co/TqINpfOoSG reageer retweet
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport woensdag 1 januari 2020 @ 13:28:03 #214
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_190825833
Nog wat foto's:
Plgleidrmichael twitterde op woensdag 01-01-2020 om 11:52:03 Als Technische Wachtdienst ter plaatsen in #leeuwarden Daar is gisteravond een #trein van #ns ontspoord. Plan van aanpak is in de maak. #hersporen #prorail #incidentenbestrijding https://t.co/nebr1mbb3P reageer retweet
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 1 januari 2020 @ 13:28:34 #215
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_190825843
Gisteravond misschien al gebeurd door de dichte mist?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 1 januari 2020 @ 13:31:06 #216
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_190825877
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 13:28 schreef greavy het volgende:
Gisteravond misschien al gebeurd door de dichte mist?
klopt. Rond half negen.

Toen zat het rond Leeuwarden pot dicht en was het zicht op sommige momenten minder dan 30 meter
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 1 januari 2020 @ 13:43:25 #217
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_190826051
Mijn vader zei het, die had de kerkklok moeten luiden maar het was zo dicht dat die nog geen 10 meter zag.. Toen is vanwege de veiligheid besloten de kerkklok niet te luiden, want hij kon niet zien waar hij liep (op t platte land, sloten vlak langs de weg ed)
  Redactie Sport woensdag 1 januari 2020 @ 13:48:04 #218
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_190826112
Gisteravond is de molen 'Ceres' bij Bovenkarspel Flora afgebrand. Dit was een bekend fotomotief langs de lijn Hoorn-Enkhuizen: https://www.nhnieuws.nl/n(...)olen-in-bovenkarspel


PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 1 januari 2020 @ 14:02:25 #219
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_190826250
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 13:48 schreef dennistd het volgende:
Gisteravond is de molen 'Ceres' bij Bovenkarspel Flora afgebrand. Dit was een bekend fotomotief langs de lijn Hoorn-Enkhuizen: https://www.nhnieuws.nl/n(...)olen-in-bovenkarspel

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wat een klotebegin van het jaar... Doden in Arnhem, molen in de fik, zoveel leed, afschaffen dat kutvuurwerk.

Ondanks dat allemaal een goed 2020 gewenst!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_190826647
Leuke jaaroverzichten heren! Allemaal beste wensen, leuke avond/nacht gehad?
  woensdag 1 januari 2020 @ 14:47:10 #221
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_190826747
Ook ik doe nog even mee.

Januari

SSN 01 1075 + waterwagen by Durk Houtsma., on Flickr
6 Januari 2019 - Na een verblijf van een paar weken bij de ZLSM, ging de SSN toch weer terug naar het depot in Rotterdam Noord.
De ZLSM stoomlok was ontspoord, en omdat toevallig de SSN er ook (kort) zou verblijven, werd dat verblijf gelijk iets langer.
Vanaf Kerkrade ging de Railexperts 1251 voor de trein, omdat men niet de gok wilde nemen en kans hebben om alsnog te stranden door verkeerde kolen.

Het vertrek in Simpelveld was uiteraard nog zonder de 1251.

Februari
Februari was een maand dat ik maar weinig fotografeerde. Had zo zijn redenen, de interesse was weg. 3 Dierbaren in korte tijd verloren. Maar toch nog wat geklikt.. De leukste is een opvallende..

RTB V155 met Millet ketelwagen by Durk Houtsma., on Flickr
2 Februari 2019 - Vandaag weer even in de Rotterdamse havens geweest, en daar kwamen wij RTB tegen met één Millet ketelwagen op het kopspoortje op de Oude Maasweg in de Botlek.
Mogelijk moest hier met spoed iets aan gebeuren, want de lok is de gehele tijd ter plaatse gebleven. Onder andere werd een as gewisseld en werden er nieuwe stootbuffers geplaatst. Na de werkzaamheden was de wagen weer meegenomen.
De andere wagens achter de ketelwagen staan hier al wat langer en wachten ook op één of andere reparatie.

Voor ons een mooie treffer zo aan het begin van de dag!

Maart
Deze maand had ik het druk met niet-spoorgerelateerde dingen. Toch werden er 2 tripjes gedaan. Onder andere een foto-avond bij de SGB, en even in de Amsterdamse Westhaven gekeken. Ook een bezoekje aan Peine/Woltorf. De keuze was lastig, maar ik denk dat het toch een foto van Ome Ceesje bij de SGB wordt. Dan is de keuze nog uit alleen de OmC, of samen met de oersik. De laatste werd het.

SGB Oersik met keteltrein & Ome Ceesje by Durk Houtsma., on Flickr
9 Maart 2019 - Vandaag bij de SGB in Goes herleefden oude tijden.
Oersik 122 was in de weer met 2 ketelwagens, terwijl Ome Ceesje zich gereed aan het maken was om de lijn richting 's Gravenpolder op te rijden.

Uiteraard was hier eigenlijk geen sprake van op deze avond, maar was alles in scene gezet. voor de fotografen.

De felle LED-verlichting op de achtergrond komt van de bouwput bij NS-station Goes, waar een overweg verdwijnt en een onderdoorgang komt. Dit weekend was men toevallig ook de fundering aan het plaatsen.

April
April was een drukke maand. Fotodag bij de Chemin fer du Bocq in België, diverse malen de havens in en naar Duitsland.. Dit maakte de keuze niet makkelijker.

TSP 7385 + buurtgoederentrein by Durk Houtsma., on Flickr
13 April 2019 - Bij Purnode komt de caboteur de tunnel uitrijden vanuit Dorinne-Durnal.

Mei
Havens, Engeland en de SGB. Een paar knallers er tussen.. Ik ga voor een foto van een oudgediende uit Engeland, Class60's van Colas Rail.

Colas 56087+56105 met olietrein by Durk Houtsma., on Flickr
16 Mei 2019 - De laatste dag van het korte tripje naar Engeland werd nog gebruikt om de olietrein van Colas Rail tussen Ribble Rail en Lindsey Oil Refinery te klikken, ditmaal dus de lege rit.
Bij Worlaby, gelegen vlak voor Barnetby, werd 1 van de weinige stekken gevonden waar deze trein, die met 2 oudgediende loks reed, redelijk goed voor de zon zou rijden.

Na deze klik werd tevreden ingepakt, en gingen we richting Hull, alwaar 's avonds onze boot naar Rotterdam zou vertrekken.

Juni
De Emslandlinie werd bezocht voor wat museumtreintjes, SSN met een trouw expres naar Noord-Holland, DDM1, en Captrain met een testtrein op de Hoekse Lijn. Het werd de laatste ;-)

CT-102 + Fccpps'n + CT 1796 by Durk Houtsma., on Flickr
29 Juni 2019 - Voor een nieuwe serie testen was CapTrain ingehuurd met een sleepje (beladen) Fccpps'n te pendelen tussen Vlaardingen en Schiedam. Dit om eventuele problemen met het metrosysteem te kunnen vinden.
Er werd in Schiedam maar t/m de aansluiting met de ProRail-sporen gereden, voor de wissels werd weer gekeerd.
Voor ons werd dit de enige klik die gemaakt kon worden, gezien de trein niet verder het nieuwe goederenemplacement op zou rijden en wij op dit tijdstip geen zongeschikte plek konden vinden.

Juli
Een reis naar Altenbeken voor Vivat Altenbeken was het hoogtepunt. Eindelijk kon ik een stoomlok die lang op mijn lijstje stond, afstrepen. Deze lok zou inmiddels ook al aan de kant zijn gezet, vanwege verlopen revisietermijnen..

ETB 44 1486 + CLR 202 327 + Salzlandexpress by Durk Houtsma., on Flickr
7 Juli 2019 - De terugweg van de 44'er was voor ons ook een must-have, en eveneens nu ook weer voor ons de reden om o.a. de 01 1075 en de 78 468 te laten gaan. Wederom kwamen we uit bij Riesel in de bocht.
Nadat we 2 uur eerder een diesel naar Vienenburg hadden geklikt, was het de beurt aan de 44 1486 met ditmaal de V100 aan de stoomlok.
Met veel herrie en ongeveer 5 minuten vertraging kwam de combi dan dichterbij, en kon hier vereeuwigd worden, onderweg voor NostalgieZugReisen naar Goslar.

Augustus + September
Augustus Wel wat geklikt, maar ik laat deze maand vrij voor een bonus. September geen trein geklikt.

Oktober
Mijn lang gekoesterde wens was in vervulling, 6 weken rondreizen door Canada. Niet specifiek voor treinen, maar wel eea kunnen klikken.

CP 8921 + containertrein by Durk Houtsma., on Flickr
7 Oktober 2019 - Nadat ik uitgecheckt had in Canmore, werd er door het Kootenay National Park naar Radium gereden. Voordat ik de Kootenay Parkway op ging, ging ik nog even bij een uitzichtspunt op de Bow Parkway kijken.
Terwijl ik de camera pakte voor een foto van de omgeving, hoorde ik verderop luid getoeter. Een trein dus, en die de overweg naderde waar ik amper 3 minuten eerder gepasseerd was.

Hier een fraai beladen containertrein langs Castle Junction, onderweg in de richting van Lake Louise en Golden. Halverwege de trein liepen de CP 8893 en achterop CP 9822 luid te bulderen, om de trein op snelheid te krijgen en houden

Bonus 1

CREX 1509 + CN 2947 & containertrein by Durk Houtsma., on Flickr
4 Oktober 2019 - Nogmaals een foto vanaf het offroad cartrail pad, maar nu een trein uit de andere richting.
CREX 1509 met de CN 2947 hoorde ik al achter de berg aankomen brullen, en passeert ter hoogte van Snaring richting Jasper en verder. Niet geteld hoeveel wagens het waren, maar het waren er héél véél. De achterste helft was leeg, dus daarom waarschijnlijk geen opdruklok of een lok in het midden.

Bonus 2

CN 3151 + 8911 + 3120 & bonte trein by Durk Houtsma., on Flickr
4 Oktober 2019 - Vandaag werd met de auto rond Jasper verkend. Ook daarbij kwam een 'Mountain trail' aan bod. Deze route is alleen te rijden met een SUV met 4-wielaandrijving. Aanhangers en campers ed zijn verboden. Het pad, eigenlijk geen weg te noemen, gaat dwars door de bergen. Ik heb ook zwarte beren vlakbij gezien..
Terugkomende op de foto: Dit pad volgend kom je na een aantal kilometer bij het spoor uit, met prachtig uitzicht erop. Ik heb dus de auto even geparkeerd, en treintjes afgewacht, waaronder deze trein met 145 wagens aan de haak van allemaal soorten. Het einde van de trein is niet op de foto te zien.
De trein is hier uit Jasper vertrokken in de richting van Hinton en verder.

November
November werden nog diverse haventours gedaan.. De winnaar was voor mij niet zo moeilijk.

Europorte 4004 + Mouttrein by Durk Houtsma., on Flickr
8 November 2019 - De klapper van de dag was de laatste foto van de dag, die veel later genomen werd dan normaal.

Éénmaal per week rijdt Europorte een mouttrein tussen de Antwerpse moutfabriek Boortmalt en Vitry-le-Francois. Vaste tractie is vrijwel altijd een Europorte 4000, een prachtige en sterke machine.
Vandaag kon ik deze machine eindelijk vereeuwigen met een trein, nadat diverse eerdere pogingen al waren mislukt.

Vandaag bij bundel Angola was het stil, totdat Railtraxx binnen kwam met een gersttrein voor Boortmalt. Korte babbel met de bestuurder leerde dat Europorte nog niet vertrokken was bij Boortmalt, en hij moest wachten tot deze vertrokken was. Wachten kon dus beginnen..
Ruim een uur later als gepland - wij liepen al een paar keer te zeggen van "waar blijft die?" - kwam de trein eindelijk achter de loods van een (auto) exporteur vandaan, en met veel gebrul werd ons tegemoet gereden, in vrijwel het allerlaatste zonlicht. Daarna verdween de zon in rap tempo achter de gebouwen.

December
De afsluiter..

NeSa 218 105 + Sonderzug by Durk Houtsma., on Flickr
14 December 2019 - Vandaag even op reis gegaan voor een speciale trein van Goch naar Königswinter, die getrokken zou worden door de 218 105 en vervangen werd door de rode NeSA 218 155. Maar omdat de 218 105 tóch op tijd rijvaardig zou zijn, werd alsnog de 218 105 ingezet voor de trein.

Tussen Geldern en Kerken werd deze trein opgewacht, waar inmiddels een heerlijk zonnetje was ontstaan. Wonderlijk, want drie kwartier daarvoor regende het nog en was het nog enorm bewolkt. Voor ons was dit natuurlijk mooi, en zodoende kon de trein in een fraai zonnetje vastgelegd worden.

Hopelijk hebben jullie genoten.
pi_190827253
Prachtplaten, stuk voor stuk!
  woensdag 1 januari 2020 @ 16:36:30 #223
31936 Dr_Flash
CoinMeister
pi_190827866
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 15:38 schreef b2py het volgende:
Prachtplaten, stuk voor stuk!
Vooral van het informatieve commentaar kon door ons genoten worden :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 1 januari 2020 @ 20:54:02 #224
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_190832957
Mooi greavy ^O^
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 1 januari 2020 @ 20:54:57 #225
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_190832989
quote:
10s.gif Op woensdag 1 januari 2020 12:52 schreef Peterselieman het volgende:
In Leeuwarden is ICMm 4241 op rangeerspoortje 80 (direct links ervan is het spoor naar Harlingen) iets te ver doorgereden :P

OvDRail_Hans twitterde op woensdag 01-01-2020 om 12:24:48 Met de collega's van @:ProRail #Incidentenbestrijding in #Leeuwarden. #Hersporen van een treinstel van @:NS_online die iets te laat tot stilstand is gekomen. https://t.co/TqINpfOoSG reageer retweet
[ afbeelding ]
Ze hebben een 1700-loc gebruikt om het stel weer helemaal op de rails te trekken
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 1 januari 2020 @ 22:14:26 #226
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_190835959
quote:
14s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:54 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ze hebben een 1700-loc gebruikt om het stel weer helemaal op de rails te trekken
Ze hebben ergens een loc uit de ICB-poule vandaan gehaald, of stiekem een ex-DD'er?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 1 januari 2020 @ 22:22:41 #227
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190836159
quote:
10s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:14 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ze hebben ergens een loc uit de ICB-poule vandaan gehaald, of stiekem een ex-DD'er?
Locomotief 1745 was de gelukkige als ik de foto's op deze site mag geloven. Inderdaad een ICB-loc.
  Moderator woensdag 1 januari 2020 @ 22:33:19 #228
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190836435
quote:
Zouden alle treinen die die loc heeft gereden daar in moeten staan of zijn dat puur waarnemingen?
Want 21, 29 en 30 december heeft ie dan gereden maar de andere dagen sinds 8/12 niet?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 1 januari 2020 @ 23:05:44 #229
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190837080
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:33 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Zouden alle treinen die die loc heeft gereden daar in moeten staan of zijn dat puur waarnemingen?
Want 21, 29 en 30 december heeft ie dan gereden maar de andere dagen sinds 8/12 niet?
Die site toont de informatie die van NS wordt doorgegeven via hun APIs. Ik weet niet in hoeverre dat betrouwbaar en compleet is.

Maar het zou op zich best kunnen, treinposities.nl heeft op 16 december een GPS-signaal van die loc ontvangen uit Maastricht. Het kan dus best zijn dat die loc op 8 december voor het laatst een ICB heeft gereden, daarna naar Maastricht is gegaan voor onderhoud, en een paar dagen later weer voor de ICB is gezet.
pi_190837366
quote:
14s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:54 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ze hebben een 1700-loc gebruikt om het stel weer helemaal op de rails te trekken
Kan je tijdens zeer dichte mist tegenwoordig gewoon 140 rijden als machinist? Lijkt mij erg vreemd om niets te kunnen zien buiten seinen. Harmelen 1962 kwam ook door mist.
pi_190837559
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 22:33 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Zouden alle treinen die die loc heeft gereden daar in moeten staan of zijn dat puur waarnemingen?
Want 21, 29 en 30 december heeft ie dan gereden maar de andere dagen sinds 8/12 niet?
Gave website die mij nog onbekend was. Ik kom materieelomlopen tegen van 1684 kilometer in 24 uur (Groningen - Sint-Petersburg); dat zijn flinke afstanden.

https://treinposities.nl/voertuig/ns_icm_4223/geredenafstanden
25 april

[ Bericht 3% gewijzigd door Bitlord op 01-01-2020 23:46:36 ]
  woensdag 1 januari 2020 @ 23:42:56 #232
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190837590
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 23:25 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Kan je tijdens zeer dichte mist tegenwoordig gewoon 140 rijden als machinist? Lijkt mij erg vreemd om niets te kunnen zien buiten seinen. Harmelen 1962 kwam ook door mist.
Ja, machinisten rijden aan de normale snelheid tijdens mist. Ze moeten weten waar de seinen staan (wegbekendheid) en hebben cabinesignalisatie ter ondersteuning.

En tools als TimTim (routelint) ondersteunen ook met weten waar ze zijn.
pi_190837922
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 23:25 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Kan je tijdens zeer dichte mist tegenwoordig gewoon 140 rijden als machinist? Lijkt mij erg vreemd om niets te kunnen zien buiten seinen. Harmelen 1962 kwam ook door mist.
waarom niet? Je hoeft, uitgezonderd bij een rood sein, pas te handelen bij het passeren van een sein.
  Redactie Sport donderdag 2 januari 2020 @ 00:18:05 #234
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_190837931
quote:
14s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:54 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ze hebben een 1700-loc gebruikt om het stel weer helemaal op de rails te trekken
Overigens wel creatief gebruik van spoorstaven :D
https://twitter.com/Plgleidrmichael/status/1212424196443299842
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_190838025
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 23:25 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Kan je tijdens zeer dichte mist tegenwoordig gewoon 140 rijden als machinist? Lijkt mij erg vreemd om niets te kunnen zien buiten seinen. Harmelen 1962 kwam ook door mist.
Ja hoor, het is eigenlijk niet heel anders dan wanneer je in het donker rijd. De verlichting op de meeste soorten mat is toch al zo goed als niks dus mocht er iets of iemand op de rails staan dan zie je dat toch pas op het laatste moment :')
  donderdag 2 januari 2020 @ 13:32:50 #236
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190842051
Eerst was er deze tweet:
ProRail twitterde op donderdag 02-01-2020 om 13:10:27 Tussen Den Haag Centraal en Voorburg is een trein deels ontspoord. Er zijn geen gewonden, reizigers zijn uit de trein. reageer retweet
En toen kwam er deze:
ProRail twitterde op donderdag 02-01-2020 om 13:22:13 Hier de situatie ter plaatse. Een treinstel is ontspoord. Als gevolg daarvan rijden er geen treinen tussen Den Haag Centraal en Den Haag Ypenburg. De oorzaak van de ontsporing is nog in onderzoek. https://t.co/cjKCyChNt8 reageer retweet


De kopbak van het tweede stel is ontspoord, de rest staat nog gewoon in de rails. Wat.
pi_190842145
Spannend
pi_190842394
Vreemd. 1 bak eruit gelopen? Vraag is dan waardoor. Defect aan draaistel? Of defect aan het spoor waar die ene bak net verkeerd overheen ging?
pi_190842426
Raar.. Midden op een wissel d'r uit gelopen zou kunnen, maar gezien de locatie zou je verwachten dat 't geheel wat verder doorgeschoven zou zijn? Dit lijkt niet heel erg hard gegaan te zijn.
  donderdag 2 januari 2020 @ 14:09:18 #240
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190842466
Nog een foto (gevonden op Somda):



Let vooral even op het spoor naast die kopbak... ligt er een beetje vreemd bij.
pi_190842531
Dat ziet er inderdaad niet gezond uit, maar dat kan natuurlijk ook door de ontsporing zelf gebeurd zijn. Wellicht een gevalletje Hilversum? Wissel waarvan de tong niet goed aangesloten lag door een defect?
Op die locatie is de snelheid niet al te hoog, dat zal aanzienlijk hebben gescheeld.
  donderdag 2 januari 2020 @ 14:46:07 #242
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_190842826
De trein zal bij het schuiven wel de dwarsliggers en daarmee het spoor op dat stukje mee hebben genomen. Die DDZ staat er nu zo naast dat lijkt alsof hij haast heeft en wil inhalen
  donderdag 2 januari 2020 @ 14:52:10 #243
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190842897
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 14:46 schreef boriq het volgende:
Die DDZ staat er nu zo naast dat lijkt alsof hij haast heeft en wil inhalen
:D
pi_190844027
Zijn DDZ treinstellen ook nog gevoelig voor ontsporen nog niet zo heel lang geleden ergens eind 2019 stond er in Zwolle ook al één naast de rails.
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
pi_190844371
veel treinen zitten nu onder de graffiti. Net in de tijd dat de dienstregeling stilgelegd is wegens oud en nieuw, zijn de stellen te grazen genomen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 2 januari 2020 @ 18:51:37 #246
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_190846065
laat ze lekker van zichzelf een kunstwerk maken
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport donderdag 2 januari 2020 @ 23:20:55 #247
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_190850166
Vandaag even inkopen in Duitsland gedaan voor goedkope treinkaartjes:

Er is de actie van Ferrero (Duplo, Hanuta en Yogurette) waarbij je een coupon van 10 euro voor DB krijgt, geldig vanaf een minimale bestelwaarde van 29 euro (mag ook een retour zijn). Geldig tot eind maart: https://www.ferrero-reisefieber.de/

Daarnaast is er deze week een actie bij supermarkt Edeka waarbij je een DB cadeaubon van ¤29 voor ¤24 kunt kopen, dus een korting van ruim 17%. Die zijn vijf jaar geldig dus de vijf stuks die ik gehaald heb komen wel op in die tijd: https://www.edeka.de/eh/b(...)lectedMarketId=12196 (pagina 12 linksonder).

[ Bericht 1% gewijzigd door dennistd op 02-01-2020 23:26:48 ]
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_190850515
quote:
Door een ontspoord treinstel in Den
Haag kunnen zeker tot 12.30 uur morgen
geen treinen rijden tussen Den Haag
Centraal en Ypenburg.Dat leidt ook tot
problemen tussen Utrecht/Gouda en Den
Haag.De trein ontspoorde door onbekende
oorzaak aan het begin van de middag.Er
vielen geen gewonden.Het spoor,bouten
en dwarsliggers raakten wel beschadigd.
Zo zo, dan zijn we bijna 24 uur verder :? Wat is er allemaal aan de hand dan? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_190850582
quote:
5s.gif Op donderdag 2 januari 2020 23:40 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zo zo, dan zijn we bijna 24 uur verder :? Wat is er allemaal aan de hand dan? :?
Moet het hele wissel vervangen worden soms?
dag
pi_190850586
Liefjes, wordt de trein van Hamburg naar Kopenhagen nu gereden door elektrisch materieel eigenlijk?

Ik heb wel diesels onder de draad gezien vanmiddag toen we naar huis reden maar er ligt daar wel meer ongeëlektrificeerd spoor :)
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_190850598
Hoe lang nog?
dag
pi_190850621
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 23:43 schreef Peter het volgende:

[..]

Moet het hele wissel vervangen worden soms?
Dan nog, moet dat zo lang duren? En besides, het is daar toch 4 of 6 of 180sporig? Er kan toch wel IETS rijden? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport donderdag 2 januari 2020 @ 23:47:57 #253
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_190850638
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 23:44 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Liefjes, wordt de trein van Hamburg naar Kopenhagen nu gereden door elektrisch materieel eigenlijk?

Ik heb wel diesels onder de draad gezien vanmiddag toen we naar huis reden maar er ligt daar wel meer ongeëlektrificeerd spoor :)
Nee, de Denen schijnen wel Vectrons in bestelling te hebben. Nu nog gewoon de oude diesel IC3'en.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_190850644
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 23:46 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dan nog, moet dat zo lang duren? En besides, het is daar toch 4 of 6 of 180sporig? Er kan toch wel IETS rijden? :?
Tweesporig qua doorgaand spul. De sporen er naast zijn de wasstraat en doodlopende opstelsporen meen ik..
dag
pi_190850656
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 23:48 schreef Peter het volgende:

[..]

Tweesporig qua doorgaand spul. De sporen er naast zijn de wasstraat en doodlopend meen ik..
schraal -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_190850725
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 23:47 schreef dennistd het volgende:

[..]

Nee, de Denen schijnen wel Vectrons in bestelling te hebben. Nu nog gewoon de oude diesel IC3'en.
Ah okay, bedankt! Ik zal eens in m'n beste Deens proberen wat dingen te googelen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  vrijdag 3 januari 2020 @ 00:12:58 #257
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190850919
De ECIC Hamburg - Kopenhagen rijdt nog steeds met IC3s, dat is het enige materieel dat de Denen hebben dat Duitsland in mag. Voor zover ik weet geldt dat ook niet voor alle IC3s, maar is slechts een deel van de vloot voorzien van PZB.

DSB is bezig met een aanbesteding voor nieuwe rijtuigen, waarvoor Siemens en Talgo nog in de race zijn. Deze nieuwe rijtuigen zouden vanaf 2022 geleverd moeten gaan worden, maar ik vermoed dat dat later gaat worden (de opdracht is nog niet gegund).

De Vectrons die DSB in bestelling heeft zijn bedoeld om de diesellocs (type ME) mee af te lossen waarmee nu dubbeldeksrijtuigen worden gereden op Seeland. De locs zullen ook geschikt zijn voor inzet in Zweden en Duitsland, dus ik verwacht dat de IC3-treinen over een paar jaar worden vervangen door het nieuwe materieel.
  Redactie Sport vrijdag 3 januari 2020 @ 00:16:28 #258
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_190850952
Zo, tripje Hamburg voor 9-12 februari geboekt. Doel was een rit met een oude S-Bahn, maar omdat het 's avonds qua tijd nogal rottig uitkwam besloten er een meerdaagse reis van te maken. Idee was drie dagen, maar omdat een extra nacht in het hotel maar 3 euro bleek te kosten (door een of andere winter-aanbieding) was de keus voor vier dagen snel gemaakt O-)

Dagje Sylt, Niebüll-Dagebüll + een uitstapje naar Denemarken (Tønder), bezoek aan Miniatur Wunderland, beetje foto's maken. Die dagen kom ik wel door denk ik :+

Treinkaartje was trouwens ook goedkoop: Oldenzaal-Hamburg voor ¤18,90 enkele reis, dus retour ¤37,80. Maar daar ging nog 10 euro af door inwisseling van een eerder genoemde coupon van Duplo, dus uiteindelijk voor nog geen ¤28 heen en terug 8)7

[ Bericht 3% gewijzigd door dennistd op 03-01-2020 02:26:11 ]
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport vrijdag 3 januari 2020 @ 00:29:39 #259
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_190851063
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 23:46 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dan nog, moet dat zo lang duren? En besides, het is daar toch 4 of 6 of 180sporig? Er kan toch wel IETS rijden? :?


In het lichtblauw omcirkeld het wissel (435a) waarop de boel is ontspoord. Zoals op de foto's te zien was heeft het naastgelegen spoor met daarin wissel 435b ook flinke schade (verschoven dwarsliggers).

Enig alternatief zou dan nog via spoor 51 zijn, maar dan moet je via 906b dat niet centraal bediend gebied is. Elke keer moet er dan voor het S-bord gestopt worden, gebeld worden met de lokale treindienstleider (in mijn oudere kaarten staat er 'Bel opzichter Binckhorst') die de bezetting van het spoor zelf moet bijhouden. En dan is er ook nog een snelheidsbeperking van 20km/h daar door milieuwetgeving.

Al met al niet heel realistisch voor de reizigersdienst, dan kun je beter verbussen. Of nog beter: wat omleiden via Rotterdam (Blijdorpboog).
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 3 januari 2020 @ 00:30:46 #260
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190851074
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 23:46 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dan nog, moet dat zo lang duren? En besides, het is daar toch 4 of 6 of 180sporig? Er kan toch wel IETS rijden? :?
Van sporenplan.nl:


Boven en onder in beeld is de Binckhorst te zien. Sporen 903/904/DG/CZ zijn de doorgaande sporen tussen Den Haag en Zoetermeer/Gouda. De ontsporig is gebeurd op wissel 435A, en zoals op de foto te zien was is daarmee ook een stuk van 435B mee krom getrokken.

Vanaf het zuidelijke opstelterrein kun je alleen via wissels 441 op het spoor van/naar Gouda komen. Via het noordelijke opstelterrein zou je in theorie via 433/51a/906b in Den Haag kunnen komen, maar op Google Maps ziet het ernaar uit dat dat spoor vrij dicht bij het normale doorgaande spoor ligt. Waarschijnlijk loopt het daar nu vol mannetjes en vrouwtjes die bezig zijn met hersporen en herstellen van de schade.

Daarnaast moet je dan ook een stukje door niet-centraal bediend gebied wat weer een hoop operationele rompslomp met zich meebrengt, qua treindienstleiding.
  vrijdag 3 januari 2020 @ 00:35:28 #261
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190851119
En wat ik heb begrepen is dat ze nog bezig zijn met het hersporen van de ontspoorde kopbak. Pas als dat gedaan is en alles is afgevoerd kunnen ze gaan beginnen met het vaststellen en herstellen van de schade aan de infrastructuur.

ProRail schrijft:
quote:
Het is nog onbekend wanneer er weer treinen kunnen rijden van en naar Den Haag Centraal. De verwachting is dat het werk gedurende de nacht (hersporen en afvoeren trein) en een flink deel van de dag (herstel spoor) in beslag zal nemen.
Verdorie Dennis, je was nét iets sneller :P
pi_190852070
En inmiddels staat de prognose op a.s. maandag volgens de verstoringsinfo. Toch een speciaal wissel dat defect is?
pi_190852515
Vakantieperiode bij aannemend Nederland, iedereen heerlijk absent afgezien van de storingsdiensten.
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 3 januari 2020 @ 10:00:02 #264
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_190853133
quote:
Van donderdag op vrijdag is de hele nacht keihard doorgewerkt om de ontspoorde trein af te kunnen voeren. Stap voor stap is het treindeel dat ruim uit het spoor stond opgetild en weer in het spoor gezet. ProRails incidentenbestrijding is hier met speciale apparatuur voor uitgerust (foto hieronder).

Toen de trein weg was konden we de schade aan het spoor vaststellen. Die schade is groot en complex: de trein heeft over tientallen meters spoor en spoordelen beschadigd. De trein raakte tijdens de ontsporing 3 wissels die allemaal schade hebben. Ook moeten we 19 technische lassen (ES lassen) opnieuw aanbrengen. Dat is tijdrovend en omvangrijk werk waar veel inzet van specialistische spoorwerkers en machinerie voor nodig is.
https://www.prorail.nl/ni(...)haag-centraal-update
  vrijdag 3 januari 2020 @ 10:29:12 #265
31936 Dr_Flash
CoinMeister
pi_190853464
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 00:29 schreef dennistd het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

In het lichtblauw omcirkeld het wissel (435a) waarop de boel is ontspoord. Zoals op de foto's te zien was heeft het naastgelegen spoor met daarin wissel 435b ook flinke schade (verschoven dwarsliggers).

Enig alternatief zou dan nog via spoor 51 zijn, maar dan moet je via 906b dat niet centraal bediend gebied is. Elke keer moet er dan voor het S-bord gestopt worden, gebeld worden met de lokale treindienstleider (in mijn oudere kaarten staat er 'Bel opzichter Binckhorst') die de bezetting van het spoor zelf moet bijhouden. En dan is er ook nog een snelheidsbeperking van 20km/h daar door milieuwetgeving.

Al met al niet heel realistisch voor de reizigersdienst, dan kun je beter verbussen. Of nog beter: wat omleiden via Rotterdam (Blijdorpboog).
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 00:30 schreef James1988 het volgende:

[..]

Van sporenplan.nl:
[ afbeelding ]

Boven en onder in beeld is de Binckhorst te zien. Sporen 903/904/DG/CZ zijn de doorgaande sporen tussen Den Haag en Zoetermeer/Gouda. De ontsporig is gebeurd op wissel 435A, en zoals op de foto te zien was is daarmee ook een stuk van 435B mee krom getrokken.

Vanaf het zuidelijke opstelterrein kun je alleen via wissels 441 op het spoor van/naar Gouda komen. Via het noordelijke opstelterrein zou je in theorie via 433/51a/906b in Den Haag kunnen komen, maar op Google Maps ziet het ernaar uit dat dat spoor vrij dicht bij het normale doorgaande spoor ligt. Waarschijnlijk loopt het daar nu vol mannetjes en vrouwtjes die bezig zijn met hersporen en herstellen van de schade.

Daarnaast moet je dan ook een stukje door niet-centraal bediend gebied wat weer een hoop operationele rompslomp met zich meebrengt, qua treindienstleiding.
Wauw _O_ Ik snap het :Y Dank dank _O_

Tweesporigheid in de randstad anno 2020. Kan echt nit meer dit jong0ns :+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 3 januari 2020 @ 10:34:13 #266
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190853519
Even bij de specialisten vragen: waarom wordt aanbevolen tussen Utrecht Centraal en Den Haag Centraal via Schiphol te reizen, en niet bijvoorbeeld, als alternatieven

- utrecht - woerden - alphen - leiden - den haag

- utrecht - gouda - rotterdam

- utrecht - gouda - alphen - leiden - den haag

Ja, dat is niet allemaal NS, maar doet dat er zoveel toe?

Bij een storing enkele jaren terug kon je tot Zoetermeer Oost komen. Dat kan nu niet? Want dan kun je bij Bleiswijk op de rampstadrail naar Den Haag stappen.
pi_190853547
Soms wordt voor reisinformatie een extra omweg geadviseerd in verband met de beschikbare capaciteit van de treinen op die route.
pi_190853575
Alle alternatieven die je noemt lijken langer dan de optie via Schiphol (als ik Utrecht Centraal <> Den Haag Centraal doe = 1 uur reistijd). De enige die dichtbij komt (paar minuten langer) is de Utrecht > Leiden > Den Haag.
Van Utrecht Centraal naar Zoetermeer Oost is al 44 minuten. En dan de tram nog in.

Vanuit Gouda werd wel via Rotterdam geadviseerd.

En druktespreiding zal er ook wel mee te maken hebben ;)
pi_190854826
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 10:34 schreef Lunatiek het volgende:
Even bij de specialisten vragen: waarom wordt aanbevolen tussen Utrecht Centraal en Den Haag Centraal via Schiphol te reizen, en niet bijvoorbeeld, als alternatieven

- utrecht - woerden - alphen - leiden - den haag

- utrecht - gouda - rotterdam

- utrecht - gouda - alphen - leiden - den haag

Ja, dat is niet allemaal NS, maar doet dat er zoveel toe?

Bij een storing enkele jaren terug kon je tot Zoetermeer Oost komen. Dat kan nu niet? Want dan kun je bij Bleiswijk op de rampstadrail naar Den Haag stappen.
alles wat je noemt is NS. De Rnet trein van Gouda naar alphen is gewoon NS met een lokaal labeltje.
pi_190855110
het zal nog wel even duren voordat de stellen gereinigd zijn van de graffiti die tijdens oud en nieuw is achtergelaten.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 3 januari 2020 @ 12:15:35 #271
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190855157
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 11:56 schreef Salatrel het volgende:

[..]

alles wat je noemt is NS. De Rnet trein van Gouda naar alphen is gewoon NS met een lokaal labeltje.
Waarom worden die alternatieven dan niet genoemd?
pi_190855183
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 12:15 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Waarom worden die alternatieven dan niet genoemd?
Omdat het juridisch stiekem toch geen NS is maar Abellio.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  vrijdag 3 januari 2020 @ 12:36:43 #273
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_190855498
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 12:12 schreef spectrumanalyser het volgende:
het zal nog wel even duren voordat de stellen gereinigd zijn van de graffiti die tijdens oud en nieuw is achtergelaten.
ICMm 4208 rijdt met één kopbak ook in de camouflage uitvoering van graffiti
  vrijdag 3 januari 2020 @ 13:48:25 #274
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_190856712
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 12:15 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Waarom worden die alternatieven dan niet genoemd?
Omdat de beste alternatieven worden genoemd. Het heeft geen zin om reizigers van Utrecht naar Den Haag via Boskoop te sturen.
  vrijdag 3 januari 2020 @ 13:48:32 #275
31936 Dr_Flash
CoinMeister
pi_190856714
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 12:17 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Omdat het juridisch stiekem toch geen NS is maar Abellio.
EN omdat het informeren van de reiziger kennelijk niet zo belangrijk is.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_190856731
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 12:15 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Waarom worden die alternatieven dan niet genoemd?
Omdat het mat totaal ongeschikt is voor de trein extra reizigersstroom
pi_190856755
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 12:17 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Omdat het juridisch stiekem toch geen NS is maar Abellio.
waar haal je deze wijsheid vandaan?
pi_190856944
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 13:50 schreef Salatrel het volgende:

[..]

waar haal je deze wijsheid vandaan?
Eerste jaar economie van de MAVO. Of nou jah, in het tweede jaar kregen we pas eco geloof ik. In ieder geval dat dus.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_190857010
En de constructie op de RijnGouweLijn is nog complexer want daarbij is de aanbesteding dus gewonnen door een dochter van NS, waar NS aandeelhouder in is. Dat maakt ze technisch wel de baas maar niet direct op alle (of zelfs veel) fronten juridisch verantwoordelijk; dat mag ook van de accountant niet zomaar. Het rijden van treinen is dan ook nog weer uitbesteed aan NS Reizigers.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  vrijdag 3 januari 2020 @ 14:14:47 #280
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190857121
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 10:40 schreef Piles het volgende:
Alle alternatieven die je noemt lijken langer dan de optie via Schiphol (als ik Utrecht Centraal <> Den Haag Centraal doe = 1 uur reistijd). De enige die dichtbij komt (paar minuten langer) is de Utrecht > Leiden > Den Haag.
Van Utrecht Centraal naar Zoetermeer Oost is al 44 minuten. En dan de tram nog in.

Vanuit Gouda werd wel via Rotterdam geadviseerd.

En druktespreiding zal er ook wel mee te maken hebben ;)
Lijnen via Schiphol zijn meestal heel druk. En vanuit Utrecht Terwijde lijkt me de boemel naar Zoetermeer logischer dan via Schiphol.

Waar het me eigenlijk om ging: door de berichtgeving lijkt het of er helemaal geen treinen rijden van Utrecht richting Gouda.
pi_190857191
Een pendeltrein Utrecht-Zoetermeer en dan een aantal dubbele Randstadrailvoertuigen laten pendelen van halte Driemanspolder (naast station Zoetermeer) via Leidschenveen en Voorburg 't Loo naar Den Haag centraal, lijkt me ook een alternatief als dit nog dagen gaat duren.. (en in Zoetermeer dan wel van Diremanspolder via Dorp naar Centrum West en door, de korte route)
dag
  vrijdag 3 januari 2020 @ 14:36:38 #282
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_190857398
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 14:07 schreef DeaDLocK2K het volgende:
En de constructie op de RijnGouweLijn is nog complexer want daarbij is de aanbesteding dus gewonnen door een dochter van NS, waar NS aandeelhouder in is. Dat maakt ze technisch wel de baas maar niet direct op alle (of zelfs veel) fronten juridisch verantwoordelijk; dat mag ook van de accountant niet zomaar. Het rijden van treinen is dan ook nog weer uitbesteed aan NS Reizigers.
De concessie gewonnen door NS Reizigers in combinatie met Abellio NRW. Er is niets uitbesteed, NS Reizigers is immers gewoon mede-concessiehouder.
pi_190857587
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 14:36 schreef ReisT het volgende:

[..]

De concessie gewonnen door NS Reizigers in combinatie met Abellio NRW. Er is niets uitbesteed, NS Reizigers is immers gewoon mede-concessiehouder.
De treindienst is formeel en contractueel bij NS Reizigers neergelegd door de partijen die de aanbesteding gewonnen hebben. Je kan prima contracten met jezelf afsluiten.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Moderator vrijdag 3 januari 2020 @ 15:18:47 #284
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190858053
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 14:49 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

De treindienst is formeel en contractueel bij NS Reizigers neergelegd door de partijen die de aanbesteding gewonnen hebben. Je kan prima contracten met jezelf afsluiten.
Moet NSR dan dan ook niet weer openbaar aanbesteden? Of mogen ze voor elke dagdeel een nieuw contract doen :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_190858126
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 15:18 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Moet NSR dan dan ook niet weer openbaar aanbesteden? Of mogen ze voor elke dagdeel een nieuw contract doen :+
Ja hoor, verkaveling heet dat.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_190860737
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 00:30 schreef James1988 het volgende:

[..]

Van sporenplan.nl:
[ afbeelding ]

Boven en onder in beeld is de Binckhorst te zien. Sporen 903/904/DG/CZ zijn de doorgaande sporen tussen Den Haag en Zoetermeer/Gouda. De ontsporig is gebeurd op wissel 435A, en zoals op de foto te zien was is daarmee ook een stuk van 435B mee krom getrokken.

Vanaf het zuidelijke opstelterrein kun je alleen via wissels 441 op het spoor van/naar Gouda komen. Via het noordelijke opstelterrein zou je in theorie via 433/51a/906b in Den Haag kunnen komen, maar op Google Maps ziet het ernaar uit dat dat spoor vrij dicht bij het normale doorgaande spoor ligt. Waarschijnlijk loopt het daar nu vol mannetjes en vrouwtjes die bezig zijn met hersporen en herstellen van de schade.

Daarnaast moet je dan ook een stukje door niet-centraal bediend gebied wat weer een hoop operationele rompslomp met zich meebrengt, qua treindienstleiding.
De bovenleiding zal ook afgeschakeld zijn, wat in dit geval betekent van de uitrijders Ypenburg tot aan de inrijders van empl Den Haag Centraal spanningsloos en met een beetje pech ook de gekoppelde groepen van zowel de opstelterreinen Binckhorst Noord als Binckhorst Zuid.
Bij twijfel: gebruik beton.
  vrijdag 3 januari 2020 @ 18:25:24 #287
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190860849
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 18:18 schreef _JdM_ het volgende:
en met een beetje pech ook de gekoppelde groepen van zowel de opstelterreinen Binckhorst Noord als Binckhorst Zuid.
Dat is niet het geval, anders had de treindienst vanuit Den Haag Centraal vanochtend niet normaal kunnen opstarten.
pi_190860959
Waarom eigenlijk geen bussen tussen Gouda en Den Haag? Met (weekend)werkzaamheden is dat wel gebruikelijk.
  vrijdag 3 januari 2020 @ 18:48:23 #289
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_190861212
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 18:18 schreef _JdM_ het volgende:

[..]

De bovenleiding zal ook afgeschakeld zijn, wat in dit geval betekent van de uitrijders Ypenburg tot aan de inrijders van empl Den Haag Centraal spanningsloos en met een beetje pech ook de gekoppelde groepen van zowel de opstelterreinen Binckhorst Noord als Binckhorst Zuid.
19 ES-lassen moeten vervangen worden en het spoor is "verschoven", en niet alles is helemaal op voorraad....
  vrijdag 3 januari 2020 @ 19:27:28 #290
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_190861809
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 18:32 schreef Panthera. het volgende:
Waarom eigenlijk geen bussen tussen Gouda en Den Haag? Met (weekend)werkzaamheden is dat wel gebruikelijk.
Laatste keer met weekendwerkzaamheden was het een stopbus Den Haag CS - Woerden. :%
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 3 januari 2020 @ 19:29:06 #291
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_190861839
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 19:27 schreef Eix het volgende:

[..]

Laatste keer met weekendwerkzaamheden was het een stopbus Den Haag CS - Woerden. :%
dan mag je bijna wel voor een week eten meenemen :X
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_190862236
Ik zie net op Feestboek dat die ontsporing bij Den Haag niet eens de eerste van het jaar was? In Leeuwarden ICM naast de rails de eerste ofzo.

Tijd voor een parlementaire enquête lijkt me :Y) :7
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 3 januari 2020 @ 19:53:31 #293
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_190862289
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 19:50 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik zie net op Feestboek dat die ontsporing bij Den Haag niet eens de eerste van het jaar was? In Leeuwarden ICM naast de rails de eerste ofzo.

Tijd voor een parlementaire enquête lijkt me :Y) :7
Tijd om de boel hier terug te lezen lijkt me
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_190862380
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 19:53 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Tijd om de boel hier terug te lezen lijkt me
Ja, dat was ook al in me opgekomen maar het is m'n laatste vakantiedag en zoveel moeite.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  vrijdag 3 januari 2020 @ 19:59:28 #295
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190862408
Die ontsporing in Leeuwarden gebeurde op oudejaarsavond. Maar vanwege de dichte mist (en oudejaarsavond) zijn ze pas op nieuwjaarsdag gaan hersporen.

Het ging om een rangeerbeweging van Leeuwarden spoor 4 naar het opstelspoor tussen de Stadler-werkplaats en de spoorlijnen naar Stavoren en Harlingen. Dat is een beweging van 1,2km waarvan het opstelspoor ongeveer 400 meter lang is.

Ik denk dat het een gevalletje oriëntatieverlies a.g.v. de dichte mist is.
  vrijdag 3 januari 2020 @ 20:00:39 #296
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190862433
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 14:21 schreef Peter het volgende:
Een pendeltrein Utrecht-Zoetermeer en dan een aantal dubbele Randstadrailvoertuigen laten pendelen van halte Driemanspolder (naast station Zoetermeer) via Leidschenveen en Voorburg 't Loo naar Den Haag centraal, lijkt me ook een alternatief als dit nog dagen gaat duren.. (en in Zoetermeer dan wel van Diremanspolder via Dorp naar Centrum West en door, de korte route)
Het probleem is dat je bij Zoetermeer niet kunt manouvreren omdat de wissels ontbreken. Dat kan wel bij Zoetermeer-Oost, want wissels. Althans, zo had ik dat begrepen toen zo'n pendeldienst tot Zoetermeer-Oost reed.
Alleen kun je nu tussen Gouda en Zoetermeer-Oost in Bleizo uitstappen en daar in de Randstadrail stappen:
https://www.stationlansin(...)-ik-bij-het-station/
pi_190862445
Kamervragen! Onveilig spoor!
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  vrijdag 3 januari 2020 @ 21:17:47 #298
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_190864120
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 19:59 schreef James1988 het volgende:
Die ontsporing in Leeuwarden gebeurde op oudejaarsavond. Maar vanwege de dichte mist (en oudejaarsavond) zijn ze pas op nieuwjaarsdag gaan hersporen.

Het ging om een rangeerbeweging van Leeuwarden spoor 4 naar het opstelspoor tussen de Stadler-werkplaats en de spoorlijnen naar Stavoren en Harlingen. Dat is een beweging van 1,2km waarvan het opstelspoor ongeveer 400 meter lang is.

Ik denk dat het een gevalletje oriëntatieverlies a.g.v. de dichte mist is.
Klopt, het lokale zicht daar was plusminus 15 tot 25 meter, maximaal.
  Redactie Sport vrijdag 3 januari 2020 @ 23:29:55 #299
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_190867155
De prijslogica van DB:



PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Moderator zaterdag 4 januari 2020 @ 00:55:52 #300
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190868383
8)7
Je krijgt geld toe om naar Oldenzaal te gaan ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Sport zaterdag 4 januari 2020 @ 02:48:55 #301
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_190869048
VOL!
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')