Je kunt altijd met zaken komen als verplicht overnemen van materieel en dergelijke. Het is aan de aanbesteder om met dit soort zaken te komen.quote:Op zondag 29 december 2019 12:09 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
"en dan is het aan de vervoerders om creatief te zijn, om met investeringen te komen die zich wel in die korte tijd terugverdienen" zeker?
Als zulke mogelijkheden zouden bestaan waren ze allang gebruikt. Vervoerders zijn ook commerciële bedrijven, die willen niks liever dan snel veel geld. Zolang de politiek niet begrijpt hoe de economie werkt wordt dit gewoon nooit wat. Echt niet.
Ook dat zal zeker meespelen ja.quote:Op zondag 29 december 2019 12:20 schreef _serial_ het volgende:
Ik zeg niet dat het zo is, maar wellicht is dat ook de reden dat er aan het einde van een concessie consessies gedaan worden aan het onderhoud, je pompt immers geld ergens in, wat je uiteindelijk niet meer terugziet op je bankrekening.
Dat is wel héél simplistisch gesteld.quote:Op zondag 29 december 2019 11:27 schreef greavy het volgende:
Engeland laat zien wat privatisering doet. Het is een grote bende.
In Amsterdam stappen sowieso alleen reizigers met bestemming Brussel in - doorgaande reizigers voor Engeland gaan met de Thalys van een half uur later.quote:Op zondag 29 december 2019 17:07 schreef greavy het volgende:
Gezien je in Brussel de trein uitgedonderd wordt, en dan met een ander treinstel - na de checks - door gaat naar Engeland,
Ja, en aan de andere kant is het helemaal open. Enige reden voor de hoge hekken aan de zuidkant die ik me kan bedenken is dat ze niet willen dat het als hondenuitlaatpad gebruikt wordt.quote:Op zondag 29 december 2019 21:14 schreef Claude_Viole het volgende:
Vind je die hekken zelfs hier?
Man....man..man...man.....
Dank je!quote:Verders wel een mooie foto!
quote:Op zondag 29 december 2019 11:27 schreef greavy het volgende:
Engeland laat zien wat privatisering doet. Het is een grote bende.
Dus de betuwe-route is eindelijk klaar daar in duitsland?quote:Op maandag 30 december 2019 09:47 schreef Dr_Flash het volgende:
Het derde spoor bij Dinslaken lijkt wel klaar. Heeft ook maar dertig jaar geduurd of zo
Hoe verkloot ik een discussie met nutteloze en contextloze statistiek, les één.quote:
Was het maar zo: in oktober is er nog een Planfeststellungsbeschluss geweestquote:Op maandag 30 december 2019 09:47 schreef Dr_Flash het volgende:
Het derde spoor bij Dinslaken lijkt wel klaar. Heeft ook maar dertig jaar geduurd of zo
Die zit nog op het niveau van British Rail, terwijl er tegenwoordig veel meer treinen rijden. De infra wordt veel intensiever gebruikt.quote:
Vervoerders zijn wettelijk verplicht om kaartjes te verkopen naar alle stations in het land. Ook naar stations die ze niet bedienen, en ook de vroegboekkaartjes van andere vervoerders.quote:Tariefintegratie?
Hetzelfde als hier... de wegen slibben dicht, brandstof wordt duurder, parkeren is gedoe en dan heb je rond Londen nog eens een congestion charge-zone.quote:Hoeveel aantrekkelijker is de auto in die tijd geworden?
Lijkt me wel. Er rijden veel treinen en als je je kunt vastleggen op een bepaalde trein kun je soms erg voordelig reizen.quote:Is het wel een vrije keuze?
Nou ja, de "discussie" begon al met een niet onderbouwde oneliner.quote:Op maandag 30 december 2019 11:48 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Hoe verkloot ik een discussie met nutteloze en contextloze statistiek, les één.
Het is in deze topic algemeen bekend dat dingen als The Beeching Cuts desastreuze gevolgen hebben voor de gezondheid van je infrastructuur en mobiliteitsprogramma's. Juist dát doodslaan met een nutteloze grafiek over reizigersaantallen zegt helemaal niets, daarvoor moet je een complexe vergelijking gaan maken met andere landen waarin die situatie niet aan de hand was en compenseren voor allerlei factoren. Die grafiek zegt minder dan niets in dit geval.quote:Op maandag 30 december 2019 13:43 schreef James1988 het volgende:
[..]
Nou ja, de "discussie" begon al met een niet onderbouwde oneliner.
reizigersaantallen afgezet tegenover miles of track zou dan wel nuttiger zijnquote:Op maandag 30 december 2019 17:32 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Het is in deze topic algemeen bekend dat dingen als The Beeching Cuts desastreuze gevolgen hebben voor de gezondheid van je infrastructuur en mobiliteitsprogramma's. Juist dát doodslaan met een nutteloze grafiek over reizigersaantallen zegt helemaal niets, daarvoor moet je een complexe vergelijking gaan maken met andere landen waarin die situatie niet aan de hand was en compenseren voor allerlei factoren. Die grafiek zegt minder dan niets in dit geval.
De 'discussie' begon met een oneliner over 'een grote bende' als gevolg van privatisering. Da's niet helemaal waar. Het is er momenteel wel een bende, dat klopt, maar de oorzaken daarvan zijn veel complexer dan "ligt aan de privatisering, bring back British Rail".quote:Op maandag 30 december 2019 17:32 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Het is in deze topic algemeen bekend dat dingen als The Beeching Cuts desastreuze gevolgen hebben voor de gezondheid van je infrastructuur en mobiliteitsprogramma's. Juist dát doodslaan met een nutteloze grafiek over reizigersaantallen zegt helemaal niets, daarvoor moet je een complexe vergelijking gaan maken met andere landen waarin die situatie niet aan de hand was en compenseren voor allerlei factoren. Die grafiek zegt minder dan niets in dit geval.
Privatisering is niet slecht, concessiehouders stellen echter niet de juiste eisen aan een concessie. I&W kan gewoon eisen dat het HRN single check-in check-out moet faciliteren met de rest, of dat alle OV-reizen single check-in vereisen. Dit vraagt samenwerking met de 'regio' en hier loopt het vaak mis. 13 op de rots en allemaal willen ze de sterkste zijn.quote:Op maandag 30 december 2019 18:20 schreef Dr_Flash het volgende:
Nou ja privatisering is dus wel kut, maar de puinzooi die British Rail ervan maakte als monopolist lijkt natuurlijk helemaal nergens op.
Het is niet de oplossing voor alle problemen die sommige vrijemarktvoorstanders denken dat het is. In sectoren als bijvoorbeeld telecom werkt het prima, maar spoor is een heel andere materie.quote:Op maandag 30 december 2019 18:20 schreef Dr_Flash het volgende:
Nou ja privatisering is dus wel kut,
Tsja, British Rail had te maken met teruglopende reizigersaantallen (o.a. door de toename van privé-autobezit, de aanleg van veel motorways) en een chronisch gebrek aan geld. Daaruit kwamen soms creatieve oplossingen zoals de Pacers, of het splitsen van bestaande DMUs in kleinere units, maar al met al was het geen vetpot.quote:maar de puinzooi die British Rail ervan maakte als monopolist lijkt natuurlijk helemaal nergens op.
Het gaat om iets wat niet per definitie een concurrentiepositie moet hebben. Het is een nutsvoorziening en een zeer goedkope manier van files bestrijden. Concurrentie op nutsvoorzieningen is iets waar ik principieel niet achter sta.quote:Op maandag 30 december 2019 18:32 schreef b2py het volgende:
[..]
Privatisering is niet slecht, concessiehouders stellen echter niet de juiste eisen aan een concessie. I&W kan gewoon eisen dat het HRN single check-in check-out moet faciliteren met de rest, of dat alle OV-reizen single check-in vereisen. Dit vraagt samenwerking met de 'regio' en hier loopt het vaak mis. 13 op de rots en allemaal willen ze de sterkste zijn.
In grote lijnen wel ja. Ik heb een paar maanden geleden een Europa Sparpreis gekocht van Nederland naar Zwitserland. Gek genoeg kon ik op bahn.de voor exact dezelfde prijs slechts een 'supersparpreis' krijgen. Als ik dan de keuze heb dan doe mij maar de reguliere 'Europa Sparpreis' mét mogelijkheid tot annuleren.quote:Op zondag 29 december 2019 18:56 schreef Yreal het volgende:
Ligt het nou aan mij of volgt Nsinternationaal inmiddels redelijk netjes de prijzen van bahn.de?
Klopt iddquote:Op dinsdag 31 december 2019 13:49 schreef Viezze het volgende:
Dat kan zeker, maar je betaalt een toeslag. Ik meen 10¤
Morgen terugfietsen! (Y)quote:Op dinsdag 31 december 2019 13:44 schreef J.B. het volgende:
Kan je met een OV fiets van een station naar een ander station fietsen? Ik overweeg, bij gebrek aan OV vannacht, om na de jaarwisseling van Maastricht naar Sittard te fietsen
Maar dit kan volgens mij alleen bij bemande stallingen. Stallingen waar je kluizen hebt ed kon dat volgens mij nietquote:Op dinsdag 31 december 2019 13:49 schreef Viezze het volgende:
Dat kan zeker, maar je betaalt een toeslag. Ik meen 10¤
Vannacht is er toch niets bemand?quote:Op dinsdag 31 december 2019 14:10 schreef greavy het volgende:
[..]
Maar dit kan volgens mij alleen bij bemande stallingen. Stallingen waar je kluizen hebt ed kon dat volgens mij niet
Wat is het nut van het splitsen van die stammen?quote:Op dinsdag 31 december 2019 14:11 schreef spectrumanalyser het volgende:
In Amersfoort staan de 1700 loc's en de stuurstandrijtuigen van de DDM-1 vloot opgeslagen voor eventuele verkoop. Dat is de Rijtuigenloods neem ik dan aan.
[ afbeelding ]
Mooi overzicht weer.quote:Op dinsdag 31 december 2019 12:43 schreef Dr_Flash het volgende:
De champagne staat koud, de oliebollen warm, de ledematen van de zwakzinnigen vliegen in de rondte, het is weer tijd voor het JAAROVERZICHT![]()
1. Varna (Bulgarije), 25 januari. Een prachtige e-loc komt met twee rijtuigen zojuist binnen vanuit Plovdiv.
[ afbeelding ]
2. Zwolle, 23 februari. Loc 1759 aan de staart van een sprinter naar Amersfoort.
[ afbeelding ]
3. North Queensferry (Schotland), 1 maart. DMU 158 736 maakt zich klaar om de Forth Bridge te gaan oversteken, de grootste spoorbrug ter wereld. Deze brug hebben we met een bezoek vereerd ter gelegenheid van de traditionele PTA Treinentopic Nieuwjaarsronde.
[ afbeelding ]
4. Maastricht, 13 april. Klassiekske 697 is zojuist binnengekomen uit Liège-Guillemins.
[ afbeelding ]
5. Zutphen, 17 mei. Twee stellen SNG (Sprinter Nieuwe Generatie) staan te wachten op de dingen die komen gaan.
[ afbeelding ]
6. Dortmund Hbf (Duitsland), 8 juni. Een PESA Shark en een Stadler Flirt staan klaar op de buurtperrons. Wij namen de Shark naar Lüdenscheid.
[ afbeelding ]
7. Vilnius (Litouwen), 7 juli. Op het station van de Litouwse hoofdstad is een soort spoorwegmuseumpje bij elkaar gerangeerd.
[ afbeelding ]
8. Nice Gare CP (Frankrijk), 26 augustus. Twee railskelters (waarvan minimaal 1 met handgeschakelde versnellingsbak) staan klaar om weer de Pré-Alpes du Sud in te rijden richting Digne.
[ afbeelding ]
9. Hannover Hbf (Duitsland), 8 september. Twee Intercities met Dosto-materieel.
[ afbeelding ]
10. Zwolle, 2 oktober. Inmiddels is het dubbeldeksmat van februari in de sprinter naar Amersfoort vervangen door de SNG van mei.
[ afbeelding ]
11. Deventer, 16 november. Stoomloc 23 071 staat klaar om Sinterklaas en de roetveegpieten vanuit "Spanje" naar Apeldoorn te gaan brengen, waar ze verwacht worden voor de Nationale Intocht.
[ afbeelding ]
12. Düsseldorf Hbf (Duitsland), 30 december. ICE 4611 is zojuist vanuit Nederland aangekomen en heeft uw schrijver afgezet voor een fijn dagje op de kerstmarkten.
[ afbeelding ]
Fijne jaarwisseling en een gelukkig, gezond en reislustig Nieuwjaar allen![]()
Eerdere versies: 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
Zeker, heb me prima vermaakt. En m'n Weekend Vrij heeft zich heel goed terugverdiend.quote:
Nee echt niet, het is moeilijk kiezen. Ik heb zo veel leuke dingen gezien dit jaarquote:Je kunt niet kiezen he![]()
Die veerboot is leuk, zeker doen als het lekker weer is en je de kans hebt. Er is een bar aan boord.quote:Op dinsdag 31 december 2019 21:09 schreef Dr_Flash het volgende:
Die boot Enkhuizen - Stavoren wil ik ook nog steeds weleens doen
heb die heel vroeger eens gedaan toen ze aan het loket nog kaartjes verkochten voor uitjes die in het gidsje Eropuit stonden. Een ervan was het openluchtmuseum in Enkhuizen waarbij inbegrepen de trein vanuit Leeuwarden naar Stavoren zat en de overtocht over het IJsselmeer.quote:Op dinsdag 31 december 2019 21:21 schreef James1988 het volgende:
[..]
Die veerboot is leuk, zeker doen als het lekker weer is en je de kans hebt. Er is een bar aan boord.![]()
Dat ding vaart van april tot oktober, een overtocht duurt 80 minuten. Zie www.veerboot.info voor tijden en prijzen.
twitter:OvDRail_Hans twitterde op woensdag 01-01-2020 om 12:24:48Met de collega's van @ProRail #Incidentenbestrijding in #Leeuwarden. #Hersporen van een treinstel van @NS_online die iets te laat tot stilstand is gekomen. https://t.co/TqINpfOoSG reageer retweet
twitter:Plgleidrmichael twitterde op woensdag 01-01-2020 om 11:52:03Als Technische Wachtdienst ter plaatsen in #leeuwarden Daar is gisteravond een #trein van #ns ontspoord. Plan van aanpak is in de maak. #hersporen #prorail #incidentenbestrijding https://t.co/nebr1mbb3P reageer retweet
klopt. Rond half negen.quote:Op woensdag 1 januari 2020 13:28 schreef greavy het volgende:
Gisteravond misschien al gebeurd door de dichte mist?
Wat een klotebegin van het jaar... Doden in Arnhem, molen in de fik, zoveel leed, afschaffen dat kutvuurwerk.quote:Op woensdag 1 januari 2020 13:48 schreef dennistd het volgende:
Gisteravond is de molen 'Ceres' bij Bovenkarspel Flora afgebrand. Dit was een bekend fotomotief langs de lijn Hoorn-Enkhuizen: https://www.nhnieuws.nl/n(...)olen-in-bovenkarspel
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Vooral van het informatieve commentaar kon door ons genoten wordenquote:
Ze hebben een 1700-loc gebruikt om het stel weer helemaal op de rails te trekkenquote:Op woensdag 1 januari 2020 12:52 schreef Peterselieman het volgende:
In Leeuwarden is ICMm 4241 op rangeerspoortje 80 (direct links ervan is het spoor naar Harlingen) iets te ver doorgereden[ afbeelding ]twitter:OvDRail_Hans twitterde op woensdag 01-01-2020 om 12:24:48Met de collega's van @:ProRail #Incidentenbestrijding in #Leeuwarden. #Hersporen van een treinstel van @:NS_online die iets te laat tot stilstand is gekomen. https://t.co/TqINpfOoSG reageer retweet
Ze hebben ergens een loc uit de ICB-poule vandaan gehaald, of stiekem een ex-DD'er?quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:54 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ze hebben een 1700-loc gebruikt om het stel weer helemaal op de rails te trekken
Locomotief 1745 was de gelukkige als ik de foto's op deze site mag geloven. Inderdaad een ICB-loc.quote:Op woensdag 1 januari 2020 22:14 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ze hebben ergens een loc uit de ICB-poule vandaan gehaald, of stiekem een ex-DD'er?
Zouden alle treinen die die loc heeft gereden daar in moeten staan of zijn dat puur waarnemingen?quote:
Die site toont de informatie die van NS wordt doorgegeven via hun APIs. Ik weet niet in hoeverre dat betrouwbaar en compleet is.quote:Op woensdag 1 januari 2020 22:33 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Zouden alle treinen die die loc heeft gereden daar in moeten staan of zijn dat puur waarnemingen?
Want 21, 29 en 30 december heeft ie dan gereden maar de andere dagen sinds 8/12 niet?
Kan je tijdens zeer dichte mist tegenwoordig gewoon 140 rijden als machinist? Lijkt mij erg vreemd om niets te kunnen zien buiten seinen. Harmelen 1962 kwam ook door mist.quote:Op woensdag 1 januari 2020 20:54 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ze hebben een 1700-loc gebruikt om het stel weer helemaal op de rails te trekken
Gave website die mij nog onbekend was. Ik kom materieelomlopen tegen van 1684 kilometer in 24 uur (Groningen - Sint-Petersburg); dat zijn flinke afstanden.quote:Op woensdag 1 januari 2020 22:33 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Zouden alle treinen die die loc heeft gereden daar in moeten staan of zijn dat puur waarnemingen?
Want 21, 29 en 30 december heeft ie dan gereden maar de andere dagen sinds 8/12 niet?
Ja, machinisten rijden aan de normale snelheid tijdens mist. Ze moeten weten waar de seinen staan (wegbekendheid) en hebben cabinesignalisatie ter ondersteuning.quote:Op woensdag 1 januari 2020 23:25 schreef Bitlord het volgende:
[..]
Kan je tijdens zeer dichte mist tegenwoordig gewoon 140 rijden als machinist? Lijkt mij erg vreemd om niets te kunnen zien buiten seinen. Harmelen 1962 kwam ook door mist.
waarom niet? Je hoeft, uitgezonderd bij een rood sein, pas te handelen bij het passeren van een sein.quote:Op woensdag 1 januari 2020 23:25 schreef Bitlord het volgende:
[..]
Kan je tijdens zeer dichte mist tegenwoordig gewoon 140 rijden als machinist? Lijkt mij erg vreemd om niets te kunnen zien buiten seinen. Harmelen 1962 kwam ook door mist.
Overigens wel creatief gebruik van spoorstavenquote:Op woensdag 1 januari 2020 20:54 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ja hoor, het is eigenlijk niet heel anders dan wanneer je in het donker rijd. De verlichting op de meeste soorten mat is toch al zo goed als niks dus mocht er iets of iemand op de rails staan dan zie je dat toch pas op het laatste momentquote:Op woensdag 1 januari 2020 23:25 schreef Bitlord het volgende:
[..]
En toen kwam er deze:twitter:ProRail twitterde op donderdag 02-01-2020 om 13:10:27Tussen Den Haag Centraal en Voorburg is een trein deels ontspoord. Er zijn geen gewonden, reizigers zijn uit de trein. reageer retweet
twitter:ProRail twitterde op donderdag 02-01-2020 om 13:22:13Hier de situatie ter plaatse. Een treinstel is ontspoord. Als gevolg daarvan rijden er geen treinen tussen Den Haag Centraal en Den Haag Ypenburg. De oorzaak van de ontsporing is nog in onderzoek. https://t.co/cjKCyChNt8 reageer retweet
quote:Op donderdag 2 januari 2020 14:46 schreef boriq het volgende:
Die DDZ staat er nu zo naast dat lijkt alsof hij haast heeft en wil inhalen
twitter:MachinistU twitterde op donderdag 02-01-2020 om 10:45:46Flink wat graffiti op eentrein https://t.co/8yltVixCY0 reageer retweet
Zo zo, dan zijn we bijna 24 uur verderquote:Door een ontspoord treinstel in Den
Haag kunnen zeker tot 12.30 uur morgen
geen treinen rijden tussen Den Haag
Centraal en Ypenburg.Dat leidt ook tot
problemen tussen Utrecht/Gouda en Den
Haag.De trein ontspoorde door onbekende
oorzaak aan het begin van de middag.Er
vielen geen gewonden.Het spoor,bouten
en dwarsliggers raakten wel beschadigd.
Moet het hele wissel vervangen worden soms?quote:Op donderdag 2 januari 2020 23:40 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Zo zo, dan zijn we bijna 24 uur verderWat is er allemaal aan de hand dan?
Dan nog, moet dat zo lang duren? En besides, het is daar toch 4 of 6 of 180sporig? Er kan toch wel IETS rijden?quote:Op donderdag 2 januari 2020 23:43 schreef Peter het volgende:
[..]
Moet het hele wissel vervangen worden soms?
Nee, de Denen schijnen wel Vectrons in bestelling te hebben. Nu nog gewoon de oude diesel IC3'en.quote:Op donderdag 2 januari 2020 23:44 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Liefjes, wordt de trein van Hamburg naar Kopenhagen nu gereden door elektrisch materieel eigenlijk?
Ik heb wel diesels onder de draad gezien vanmiddag toen we naar huis reden maar er ligt daar wel meer ongeëlektrificeerd spoor
Tweesporig qua doorgaand spul. De sporen er naast zijn de wasstraat en doodlopende opstelsporen meen ik..quote:Op donderdag 2 januari 2020 23:46 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dan nog, moet dat zo lang duren? En besides, het is daar toch 4 of 6 of 180sporig? Er kan toch wel IETS rijden?
schraalquote:Op donderdag 2 januari 2020 23:48 schreef Peter het volgende:
[..]
Tweesporig qua doorgaand spul. De sporen er naast zijn de wasstraat en doodlopend meen ik..
Ah okay, bedankt! Ik zal eens in m'n beste Deens proberen wat dingen te googelen.quote:Op donderdag 2 januari 2020 23:47 schreef dennistd het volgende:
[..]
Nee, de Denen schijnen wel Vectrons in bestelling te hebben. Nu nog gewoon de oude diesel IC3'en.
quote:Op donderdag 2 januari 2020 23:46 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dan nog, moet dat zo lang duren? En besides, het is daar toch 4 of 6 of 180sporig? Er kan toch wel IETS rijden?
Van sporenplan.nl:quote:Op donderdag 2 januari 2020 23:46 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Verdorie Dennis, je was nét iets snellerquote:Het is nog onbekend wanneer er weer treinen kunnen rijden van en naar Den Haag Centraal. De verwachting is dat het werk gedurende de nacht (hersporen en afvoeren trein) en een flink deel van de dag (herstel spoor) in beslag zal nemen.
https://www.prorail.nl/ni(...)haag-centraal-updatequote:Van donderdag op vrijdag is de hele nacht keihard doorgewerkt om de ontspoorde trein af te kunnen voeren. Stap voor stap is het treindeel dat ruim uit het spoor stond opgetild en weer in het spoor gezet. ProRails incidentenbestrijding is hier met speciale apparatuur voor uitgerust (foto hieronder).
Toen de trein weg was konden we de schade aan het spoor vaststellen. Die schade is groot en complex: de trein heeft over tientallen meters spoor en spoordelen beschadigd. De trein raakte tijdens de ontsporing 3 wissels die allemaal schade hebben. Ook moeten we 19 technische lassen (ES lassen) opnieuw aanbrengen. Dat is tijdrovend en omvangrijk werk waar veel inzet van specialistische spoorwerkers en machinerie voor nodig is.
quote:Op vrijdag 3 januari 2020 00:29 schreef dennistd het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
In het lichtblauw omcirkeld het wissel (435a) waarop de boel is ontspoord. Zoals op de foto's te zien was heeft het naastgelegen spoor met daarin wissel 435b ook flinke schade (verschoven dwarsliggers).
Enig alternatief zou dan nog via spoor 51 zijn, maar dan moet je via 906b dat niet centraal bediend gebied is. Elke keer moet er dan voor het S-bord gestopt worden, gebeld worden met de lokale treindienstleider (in mijn oudere kaarten staat er 'Bel opzichter Binckhorst') die de bezetting van het spoor zelf moet bijhouden. En dan is er ook nog een snelheidsbeperking van 20km/h daar door milieuwetgeving.
Al met al niet heel realistisch voor de reizigersdienst, dan kun je beter verbussen. Of nog beter: wat omleiden via Rotterdam (Blijdorpboog).
Wauwquote:Op vrijdag 3 januari 2020 00:30 schreef James1988 het volgende:
[..]
Van sporenplan.nl:
[ afbeelding ]
Boven en onder in beeld is de Binckhorst te zien. Sporen 903/904/DG/CZ zijn de doorgaande sporen tussen Den Haag en Zoetermeer/Gouda. De ontsporig is gebeurd op wissel 435A, en zoals op de foto te zien was is daarmee ook een stuk van 435B mee krom getrokken.
Vanaf het zuidelijke opstelterrein kun je alleen via wissels 441 op het spoor van/naar Gouda komen. Via het noordelijke opstelterrein zou je in theorie via 433/51a/906b in Den Haag kunnen komen, maar op Google Maps ziet het ernaar uit dat dat spoor vrij dicht bij het normale doorgaande spoor ligt. Waarschijnlijk loopt het daar nu vol mannetjes en vrouwtjes die bezig zijn met hersporen en herstellen van de schade.
Daarnaast moet je dan ook een stukje door niet-centraal bediend gebied wat weer een hoop operationele rompslomp met zich meebrengt, qua treindienstleiding.
alles wat je noemt is NS. De Rnet trein van Gouda naar alphen is gewoon NS met een lokaal labeltje.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 10:34 schreef Lunatiek het volgende:
Even bij de specialisten vragen: waarom wordt aanbevolen tussen Utrecht Centraal en Den Haag Centraal via Schiphol te reizen, en niet bijvoorbeeld, als alternatieven
- utrecht - woerden - alphen - leiden - den haag
- utrecht - gouda - rotterdam
- utrecht - gouda - alphen - leiden - den haag
Ja, dat is niet allemaal NS, maar doet dat er zoveel toe?
Bij een storing enkele jaren terug kon je tot Zoetermeer Oost komen. Dat kan nu niet? Want dan kun je bij Bleiswijk op de rampstadrail naar Den Haag stappen.
twitter:leftwingcyclist twitterde op vrijdag 03-01-2020 om 11:26:11Ik kan niks zien! #treinleven https://t.co/eTnQ71wzBB reageer retweet
Waarom worden die alternatieven dan niet genoemd?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 11:56 schreef Salatrel het volgende:
[..]
alles wat je noemt is NS. De Rnet trein van Gouda naar alphen is gewoon NS met een lokaal labeltje.
Omdat het juridisch stiekem toch geen NS is maar Abellio.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 12:15 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Waarom worden die alternatieven dan niet genoemd?
ICMm 4208 rijdt met één kopbak ook in de camouflage uitvoering van graffitiquote:Op vrijdag 3 januari 2020 12:12 schreef spectrumanalyser het volgende:
het zal nog wel even duren voordat de stellen gereinigd zijn van de graffiti die tijdens oud en nieuw is achtergelaten.twitter:leftwingcyclist twitterde op vrijdag 03-01-2020 om 11:26:11Ik kan niks zien! #treinleven https://t.co/eTnQ71wzBB reageer retweet
Omdat de beste alternatieven worden genoemd. Het heeft geen zin om reizigers van Utrecht naar Den Haag via Boskoop te sturen.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 12:15 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
EN omdat het informeren van de reiziger kennelijk niet zo belangrijk is.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 12:17 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Omdat het juridisch stiekem toch geen NS is maar Abellio.
Omdat het mat totaal ongeschikt is voor de trein extra reizigersstroomquote:Op vrijdag 3 januari 2020 12:15 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
waar haal je deze wijsheid vandaan?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 12:17 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Omdat het juridisch stiekem toch geen NS is maar Abellio.
Eerste jaar economie van de MAVO. Of nou jah, in het tweede jaar kregen we pas eco geloof ik. In ieder geval dat dus.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 13:50 schreef Salatrel het volgende:
[..]
waar haal je deze wijsheid vandaan?
Lijnen via Schiphol zijn meestal heel druk. En vanuit Utrecht Terwijde lijkt me de boemel naar Zoetermeer logischer dan via Schiphol.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 10:40 schreef Piles het volgende:
Alle alternatieven die je noemt lijken langer dan de optie via Schiphol (als ik Utrecht Centraal <> Den Haag Centraal doe = 1 uur reistijd). De enige die dichtbij komt (paar minuten langer) is de Utrecht > Leiden > Den Haag.
Van Utrecht Centraal naar Zoetermeer Oost is al 44 minuten. En dan de tram nog in.
Vanuit Gouda werd wel via Rotterdam geadviseerd.
En druktespreiding zal er ook wel mee te maken hebben
De concessie gewonnen door NS Reizigers in combinatie met Abellio NRW. Er is niets uitbesteed, NS Reizigers is immers gewoon mede-concessiehouder.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:07 schreef DeaDLocK2K het volgende:
En de constructie op de RijnGouweLijn is nog complexer want daarbij is de aanbesteding dus gewonnen door een dochter van NS, waar NS aandeelhouder in is. Dat maakt ze technisch wel de baas maar niet direct op alle (of zelfs veel) fronten juridisch verantwoordelijk; dat mag ook van de accountant niet zomaar. Het rijden van treinen is dan ook nog weer uitbesteed aan NS Reizigers.
De treindienst is formeel en contractueel bij NS Reizigers neergelegd door de partijen die de aanbesteding gewonnen hebben. Je kan prima contracten met jezelf afsluiten.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:36 schreef ReisT het volgende:
[..]
De concessie gewonnen door NS Reizigers in combinatie met Abellio NRW. Er is niets uitbesteed, NS Reizigers is immers gewoon mede-concessiehouder.
Moet NSR dan dan ook niet weer openbaar aanbesteden? Of mogen ze voor elke dagdeel een nieuw contract doenquote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:49 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
De treindienst is formeel en contractueel bij NS Reizigers neergelegd door de partijen die de aanbesteding gewonnen hebben. Je kan prima contracten met jezelf afsluiten.
Ja hoor, verkaveling heet dat.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 15:18 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Moet NSR dan dan ook niet weer openbaar aanbesteden? Of mogen ze voor elke dagdeel een nieuw contract doen
De bovenleiding zal ook afgeschakeld zijn, wat in dit geval betekent van de uitrijders Ypenburg tot aan de inrijders van empl Den Haag Centraal spanningsloos en met een beetje pech ook de gekoppelde groepen van zowel de opstelterreinen Binckhorst Noord als Binckhorst Zuid.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 00:30 schreef James1988 het volgende:
[..]
Van sporenplan.nl:
[ afbeelding ]
Boven en onder in beeld is de Binckhorst te zien. Sporen 903/904/DG/CZ zijn de doorgaande sporen tussen Den Haag en Zoetermeer/Gouda. De ontsporig is gebeurd op wissel 435A, en zoals op de foto te zien was is daarmee ook een stuk van 435B mee krom getrokken.
Vanaf het zuidelijke opstelterrein kun je alleen via wissels 441 op het spoor van/naar Gouda komen. Via het noordelijke opstelterrein zou je in theorie via 433/51a/906b in Den Haag kunnen komen, maar op Google Maps ziet het ernaar uit dat dat spoor vrij dicht bij het normale doorgaande spoor ligt. Waarschijnlijk loopt het daar nu vol mannetjes en vrouwtjes die bezig zijn met hersporen en herstellen van de schade.
Daarnaast moet je dan ook een stukje door niet-centraal bediend gebied wat weer een hoop operationele rompslomp met zich meebrengt, qua treindienstleiding.
Dat is niet het geval, anders had de treindienst vanuit Den Haag Centraal vanochtend niet normaal kunnen opstarten.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:18 schreef _JdM_ het volgende:
en met een beetje pech ook de gekoppelde groepen van zowel de opstelterreinen Binckhorst Noord als Binckhorst Zuid.
19 ES-lassen moeten vervangen worden en het spoor is "verschoven", en niet alles is helemaal op voorraad....quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:18 schreef _JdM_ het volgende:
[..]
De bovenleiding zal ook afgeschakeld zijn, wat in dit geval betekent van de uitrijders Ypenburg tot aan de inrijders van empl Den Haag Centraal spanningsloos en met een beetje pech ook de gekoppelde groepen van zowel de opstelterreinen Binckhorst Noord als Binckhorst Zuid.
Laatste keer met weekendwerkzaamheden was het een stopbus Den Haag CS - Woerden.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:32 schreef Panthera. het volgende:
Waarom eigenlijk geen bussen tussen Gouda en Den Haag? Met (weekend)werkzaamheden is dat wel gebruikelijk.
dan mag je bijna wel voor een week eten meenemenquote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:27 schreef Eix het volgende:
[..]
Laatste keer met weekendwerkzaamheden was het een stopbus Den Haag CS - Woerden.
Tijd om de boel hier terug te lezen lijkt mequote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:50 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik zie net op Feestboek dat die ontsporing bij Den Haag niet eens de eerste van het jaar was? In Leeuwarden ICM naast de rails de eerste ofzo.
Tijd voor een parlementaire enquête lijkt me![]()
Ja, dat was ook al in me opgekomen maar het is m'n laatste vakantiedag en zoveel moeite.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:53 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Tijd om de boel hier terug te lezen lijkt me
Het probleem is dat je bij Zoetermeer niet kunt manouvreren omdat de wissels ontbreken. Dat kan wel bij Zoetermeer-Oost, want wissels. Althans, zo had ik dat begrepen toen zo'n pendeldienst tot Zoetermeer-Oost reed.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:21 schreef Peter het volgende:
Een pendeltrein Utrecht-Zoetermeer en dan een aantal dubbele Randstadrailvoertuigen laten pendelen van halte Driemanspolder (naast station Zoetermeer) via Leidschenveen en Voorburg 't Loo naar Den Haag centraal, lijkt me ook een alternatief als dit nog dagen gaat duren.. (en in Zoetermeer dan wel van Diremanspolder via Dorp naar Centrum West en door, de korte route)
Klopt, het lokale zicht daar was plusminus 15 tot 25 meter, maximaal.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:59 schreef James1988 het volgende:
Die ontsporing in Leeuwarden gebeurde op oudejaarsavond. Maar vanwege de dichte mist (en oudejaarsavond) zijn ze pas op nieuwjaarsdag gaan hersporen.
Het ging om een rangeerbeweging van Leeuwarden spoor 4 naar het opstelspoor tussen de Stadler-werkplaats en de spoorlijnen naar Stavoren en Harlingen. Dat is een beweging van 1,2km waarvan het opstelspoor ongeveer 400 meter lang is.
Ik denk dat het een gevalletje oriëntatieverlies a.g.v. de dichte mist is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |