Mr_Klaasje | woensdag 20 januari 2016 @ 14:03 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen, en sluitseinen zijn voor waar de zon niet schijnt. ![]() Met gevaar voor eigen leven werd deze foto gemaakt van de Speno in Arnhem | |
b2py | woensdag 20 januari 2016 @ 14:06 |
Hoezo 'loze ruimten'. Dat werkt een fabrikant toch wel knap weg? | |
Dr_Flash | woensdag 20 januari 2016 @ 14:07 |
Was JOUW leven in gevaar bij het maken van die foto Klaasje? ![]() | |
dennistd | woensdag 20 januari 2016 @ 14:08 |
Hij is gewoon te lui om de foto te vervangen ![]() | |
Peterselieman | woensdag 20 januari 2016 @ 14:12 |
Als het om de negendelige SPENO gaat kun je niet ver genoeg weg zijn ![]() | |
derLudolf | woensdag 20 januari 2016 @ 14:57 |
Ik zat es te kijken naar welke treinen ICNG zouden kunnen worden. Ondanks dat ik voorstander ben van Duitse kwaliteit, dus ICx, vind ik de Alstom V200 er echt zeer gelikt uit zien ![]() ![]() ICx stellen zouden dan wel weer handig zijn wil je er me naar Duitsland, bv Eindhoven-Dusseldorf of mocht er ooit wat komen van de nieuwe brug over de Eems, een verbinding (Zwolle)-Hoogeveen-Groningen-Bremen-Hamburg ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 januari 2016 @ 15:02 |
![]() | |
derLudolf | woensdag 20 januari 2016 @ 15:03 |
Ik had al verwacht dat jij zou happen ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 januari 2016 @ 15:04 |
Tot uw dienst ![]() | |
Peterselieman | woensdag 20 januari 2016 @ 15:16 |
Ik geloof dat ze bij ProRail niets beters te melden hadden vandaag ![]() http://www.prorail.nl/nieuws/prorailruimtzijnrotzooiop | |
James1988 | woensdag 20 januari 2016 @ 15:39 |
Alstom kan vast ook wel een 15 kV-trafo en een PZB-ontvanger inbouwen. ![]() | |
derLudolf | woensdag 20 januari 2016 @ 16:24 |
Jij werd helemaal wild natuurlijk toen jr hoorde dat Alstom ook door was | |
DriekOplopers | woensdag 20 januari 2016 @ 16:29 |
Daar zit wel wat in. Maarrrr... Ten tijde van de aanbesteding beloofde de NS dat het ging lukken om een goed rekenmodel in mekaar te zetten. Wie belooft, moet waarmaken. Punt. | |
derLudolf | woensdag 20 januari 2016 @ 16:30 |
Ga je ook naar de persconferentie/presentatie van de ICNG Fles? Zat de reisverslagen in de OP eens te bekijken. Wat een bazenactie zeg | |
Mr_Klaasje | woensdag 20 januari 2016 @ 16:46 |
Dat is precies het verschil tussen de beleidsmakers binnen een bedrijf en de statistici die het daadwerkelijk moeten doen. De een denkt dat het op basis van de chipkaart te doen is.. De ander gaat met statistieken aan de slag en komt er achter dat het toch lastiger dan gedacht is. o.a. ook door reizigers die er langer over doen dan je zou verwachten op basis van de reisplanner die dus kennelijk een broodje op het station halen. Dat soort gevallen gooien heel veel roet in het eten. | |
Mr_Klaasje | woensdag 20 januari 2016 @ 16:50 |
Dan zul je net zien dat de spanningssluis op de brug wordt gemaakt door geen draad op te hangen op de brug. | |
b2py | woensdag 20 januari 2016 @ 16:57 |
Dat soort informatie is ook beschikbaar over de verblijftijd op het station. | |
bork | woensdag 20 januari 2016 @ 17:05 |
ICx bestaat niet meer, dat was een werknaam ![]() | |
dennistd | woensdag 20 januari 2016 @ 17:09 |
Een brandje langs het spoor in Glanerbrug, maar hopen dat geen smeulende tv-kabels waren ![]() http://112twente.nl/34348/ | |
derLudolf | woensdag 20 januari 2016 @ 17:13 |
ICE 4 dan, als je dat gelukkig van wordt ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 januari 2016 @ 17:16 |
Dank je ![]() Kleine kans, ik ben weer aan het werkwerkwekr tegenwoordig ![]() | |
derLudolf | woensdag 20 januari 2016 @ 17:20 |
Oh toen niet dus. Toen was ik nog niet op Fok! volgens mij. Wie weet heb je tegen die tijd wel weer tijd ![]() | |
Salatrel | woensdag 20 januari 2016 @ 17:21 |
iedereen met de juiste papieren kan wegkennis opdoen hoor. ik krijg ook wel eens machinisten van andere vervoerders of goederenboeren mee. laatst nog een belg die de benelux ging rijden... | |
DriekOplopers | woensdag 20 januari 2016 @ 17:40 |
Dat is absoluut waar. Zonder meer. Wees je er goed van bewust dat ik het qua rekenproblemen volmondig met je eens ben. Maar dat kon de NS ook ten tijde van de concessieverlening op zijn vingers natellen. Dan toch zeggen dat er uiterlijk 31 december 2015 een goed rekenmodel zal zijn, dat betekent dat het de NS mag worden verweten als dat model er dan niet is. (En ja, ook IenM had beter moeten nadenken. Maar met destijds een zwakbegaafde staatssecretaris aan het roer...) Maar wat mij betreft blijft staan: wie belooft, moet leveren. | |
James1988 | woensdag 20 januari 2016 @ 18:17 |
Aan leveren schort het bij NS wel vaker. ![]() | |
DriekOplopers | woensdag 20 januari 2016 @ 18:21 |
![]() | |
#ANONIEM | woensdag 20 januari 2016 @ 18:27 |
Maakt dat eigenlijk wel wat uit? Is het überhaupt interessant wat de exacte reizigerspunctualiteit is? Als iemand een ingeplande en gehaalde 2-minuten-aansluiting in de praktijk niet haalt omdat hij een broodje is gaan halen, is dat dan überhaupt iets dat positief of negatief op de beoordeling van NS moet uitwerken? Ik zou zeggen dat je een modelreiziger definieert die je aan de hand van de gegevens over incheckplaats, inchecktijdstip en uitcheckplaats een gestandaardiseerde reis laat maken. Dan heb je een transparante berekening die je voor opeenvolgende jaren op dezelfde manier kan uitvoeren en als je eerst eens kijkt wat er in een bepaald basisjaar uit komt, kun je ongetwijfeld ook een goede streefwaarde bepalen. | |
b2py | woensdag 20 januari 2016 @ 18:33 |
Als iemand een vijf minuten overstap moet maken en beide treinen punctueel zijn maar er toch iets 'mis' gaat omdat reiziger x een broodje is gaan kopen kan dat inderdaad roet in het eten gooien terwijl er feitelijk niets mis is met het model. | |
#ANONIEM | woensdag 20 januari 2016 @ 18:35 |
Ja, maar dat is dus vrij makkelijk op te lossen door ofwel het inchecktijdstip ofwel het uitchecktijdstip te negeren en bij de berekening aan te nemen dat de reiziger het best bij de uitchecktijd respectievelijk inchecktijd passende reisadvies heeft gebruikt. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-01-2016 18:35:37 ] | |
Dr_Flash | woensdag 20 januari 2016 @ 18:39 |
Lijkt me niet dat je als model daarvoor hoeft te corrigeren. Je kunt met een model nooit alles ondervangen. Natuurlijk kunnen ze met big data wel zien welk broodje je gekocht hebt en bij welk winkeltje. Als je met je pinpas betaald hebt, wat tegenwoordig vrijwel iedereen standaard doet. | |
Blistering | woensdag 20 januari 2016 @ 18:40 |
Contactloos pinnen ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 20 januari 2016 @ 18:40 |
Nou de soap rond AltijdVrij is begonnen. Je kan dat maar één keer per maand wijzigen voor de daaropvolgende maand (van WeekendVrij naar AltijdVrij), en dacht dat ik als ingangsdatum 20-1 had gekozen maar is dus 20-2. Is mijn fout opzich natuurlijk (20-1 kon je niet kiezen trouwens). Gisteren AltijdVrij opgehaald en opgeladen. Vandaag inchecken, ik zie mijn fout en bel de klantenservice om te vragen wat er aan gedaan kan worden. Omdat ik AltijdVrij al heb opgehaald staat WeekendVrij dus 'vast' en kan niet meer verwijderd worden. Onmogelijk. Dus nu moet ik mijn bestelling cancelen, een nieuwe chipkaart aanvragen met daarop AltijdVrij om volgende week AltijdVrij te kunnen hebben. Het was niet mogelijk om dit in het systeem aan te passen. We hebben het hier toch over manipuleerbare data? | |
derLudolf | woensdag 20 januari 2016 @ 18:42 |
Daar betaal ik alles cash ![]() Die vorm van bigdata is nergens voor nodig | |
#ANONIEM | woensdag 20 januari 2016 @ 18:42 |
Dan nog is het niet interessant. Je hebt mensen die een broodje kopen en daardoor de trein missen, terwijl ze die wel hadden kunnen halen. Je hebt mensen die door vertraging de aansluiting missen, maar dat helemaal niet merken, omdat ze bij de overstap per se een broodje wilden kopen. Je hebt mensen die een hele ruime aansluiting hebben, en daarom dan maar uit verveling een broodje kopen. Je hebt mensen die graag een broodje wilden kopen, maar dat niet doen omdat de aansluiting maar 3 minuten is, en daarvan balen. ( ![]() Ik denk niet dat het op wat voor manier dan ook zinvol is om al die opties mee te gaan laten wegen in een of andere beoordelingsstatistiek. | |
derLudolf | woensdag 20 januari 2016 @ 18:43 |
Een appelkoek halen en tegelijk een eurootje op de toonbank pleiten en wegrennen. Nog sneller ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 januari 2016 @ 18:45 |
En je hebt heel veel mensen die je een half uur aan de broek kunt smeren EN een broodje kunt laten kopen voor een schoftig bedrag in je vieze stinkmonopolistenkiosk ![]() | |
Blistering | woensdag 20 januari 2016 @ 18:47 |
Of gewoon hopen dat er rrrrrrrrrrrrrrrrrrrailcatering is en überhaupt niets halen bij een kiosk. | |
derLudolf | woensdag 20 januari 2016 @ 18:50 |
Zijn hun prijzen gelijk aan die van kiosk of vinden ze het stukje service een goed excuus om de prijzen over de kop te gooien. Koop nooit wat van die gasten eigenlijk | |
Blistering | woensdag 20 januari 2016 @ 18:51 |
Ik ook niet. Het lijkt mij ook oprecht een kutbaan. | |
b2py | woensdag 20 januari 2016 @ 18:53 |
En op welke manier meet je dan reizigerspunctualiteit? | |
#ANONIEM | woensdag 20 januari 2016 @ 18:55 |
Door te kijken of de aansluitingen uit het reisadvies zijn gehaald. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn. Als je in je reisgeschiedenis een gtvb aanvraagt dan kunnen ze toch ook bepalen of dat terecht is of niet. | |
James1988 | woensdag 20 januari 2016 @ 18:55 |
Munchies: Eten en drinken verkopen in de trein is de beste bijbaan die ik ooit heb gehad | |
Blistering | woensdag 20 januari 2016 @ 19:02 |
![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 20 januari 2016 @ 19:03 |
Nieuwe OV Chipkaart aanvragen; Initialen? Daar MOETEN punten tussen. Ben je gek dat de afdeling webdevelopment dat voor je doet. Telefoonnummer? Mag GEEN 06 nummer zijn, dit hoort bij Mobiel nummer. Okay prima, maar +316 ipv 06 mag ook niet. Als ICT'er word ik hier kriegel van. | |
James1988 | woensdag 20 januari 2016 @ 19:06 |
En bij je e-mailadres is een plusje zeker ook niet toegestaan? | |
b2py | woensdag 20 januari 2016 @ 19:06 |
Daar heb je zowel in- als uitchecktijden voor nodig omdat je anders niet weet hoe laat reiziger x zijn bestemming heeft bereikt. | |
#ANONIEM | woensdag 20 januari 2016 @ 19:07 |
Daar heb je geen uitchecktijd voor nodig. Op de papieren GTVB-formulieren werd ook nooit naar de aankomsttijd gevraagd. | |
DeaDLocK2K | woensdag 20 januari 2016 @ 19:09 |
Goeie! Ik ga het nog een keer doen en dat proberen ![]() Mja, diakrieten in mailadresen zijn ook zoiets leuks, officieel mag het tegenwoordig maar ik geloof dat nog geen 20% van de systemen zich aan die RFC's houdt. | |
DeaDLocK2K | woensdag 20 januari 2016 @ 19:09 |
Zo, ingangsdatum 27-1, plus onbeperkt tram/bus/metro/waterfiets én ook maar eens OV-fiets aangevraagd én stallen met achteraf betalen. | |
b2py | woensdag 20 januari 2016 @ 19:09 |
Waarom denk je dat het zo vaak bij James mis gaat? | |
James1988 | woensdag 20 januari 2016 @ 19:09 |
Een e-mailadresvalidator bouwen is dan ook nagenoeg onmogelijk. De enige check die je kunt doen is controleren of er een apestaartje in staat. ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 20 januari 2016 @ 19:10 |
Ik heb geen idee, ik heb geen uitgebreide statistiek bijgehouden van de avonturen van James en de gtvb's. | |
DeaDLocK2K | woensdag 20 januari 2016 @ 19:10 |
Je bedoelt voor een website? Ja klopt. Er zijn wel tekens die er echt niet in mogen zoals twee punten achter elkaar en meerdere apenstaartjes. | |
James1988 | woensdag 20 januari 2016 @ 19:14 |
a@b is een geldig e-mailadres. Net als melanie.schultz.van-haegen.mees.geesteranus@leden.van.het.kabinet.namens.de.vvd.nl. ![]() | |
DriekOplopers | woensdag 20 januari 2016 @ 20:00 |
Nee. Je weet de reizigersstromen. Je weet of trein X tijdig op station A is aangekomen om de overstap op trein Y te kunnen halen. Dan telt dat dus mee als OK. Dan weet je ook dat als chipkaart 12345 toch een half uur later op eindstation B is aangekoen, deze blijkbaar een krant/broodje/vette bek is gaan halen. | |
DeaDLocK2K | woensdag 20 januari 2016 @ 20:03 |
Ik dacht precies dit vanmiddag onderweg naar het station. | |
DriekOplopers | woensdag 20 januari 2016 @ 20:03 |
Fixed for you. | |
James1988 | woensdag 20 januari 2016 @ 20:04 |
Ik vraag me wel af hoeveel mensen hun reis onderbreken om wat te gaan snacken, maar wel op het station blijven. Ik denk dat dat niet zo veel mensen zijn, de 'dagelijkse forens' zal liever een half uur eerder op plaats van bestemming willen zijn, en gaat dan op z'n eindstation wel even langs Piet friet. | |
DeaDLocK2K | woensdag 20 januari 2016 @ 20:05 |
De mensen aan de telefoon waren trouwens echt briljant geniaal en zijn out-of-their-way gegaan om het proberen op te lossen. Ik zie al dat ik hier op mijn werk mee aankom; ja sorry, je account is gelockt, ik ga je account weggooien en je moet zelf zorgen dat je data terugkomt. Bestel overal maar de hele meuk die erop hoort. Dat is denk ik mijn laatste werkdag. | |
DeaDLocK2K | woensdag 20 januari 2016 @ 20:06 |
Als de mensen die ik regelmatig spreek enige indicatie zijn dan doen ze dat regelmatig op stations waar de overstap slechts 5 minuten is die dan 20 minuten wordt. Dus als er ieder kwartier een trein rijdt zeg maar. | |
b2py | woensdag 20 januari 2016 @ 20:07 |
Mensen die dachten wat 'fast food' te gaan halen maar vervolgens geconfronteerd worden met langere wachttijden.. | |
b2py | woensdag 20 januari 2016 @ 20:07 |
Fair enough. Ik vraag me wel af waar dan de crux van het ingewikkelde model in zit want als jij dit kan bedenken moet een modelleur dat zeker ook kunnen. Ergens zitten wat addertjes die we nog niet hebben ontrafeld. | |
DeaDLocK2K | woensdag 20 januari 2016 @ 20:09 |
Systeemautisme en niet out-of-the-box durven denken misschien. | |
James1988 | woensdag 20 januari 2016 @ 20:09 |
Dat kan dan nog wel ja. Die tijd ben je anders toch kwijt aan het wachten en opeten, dus dan kan dat wel tijdens een overstap. Bij halfuursdiensten doen denk ik veel minder mensen dat. | |
Peterselieman | woensdag 20 januari 2016 @ 20:10 |
De HC die snel de deuren van zijn trein sluit als de deuren van de andere trein open gaan. Die situatie moet je ook afvangen bijvoorbeeld of spoorwijzigingen, waardoor treinen plots niet crossplatform staan | |
DeaDLocK2K | woensdag 20 januari 2016 @ 20:10 |
Ik merk het bij mezelf ook, als ik van Hengelo naar Deventer moet dan wacht ik rustig op de volgende trein maar als ik van Hengelo naar Zwolle moet dan echt no way. | |
Prins_Pils | woensdag 20 januari 2016 @ 20:20 |
Ik onderbreek mijn reis in Utrecht altijd wel even een kwartiertje, maar een half uur vind ik wel te lang als ik alleen maar even wil rondkijken hoe de verbouwing ervoor staat. | |
b2py | woensdag 20 januari 2016 @ 20:21 |
Dat geloof ik niet. Een quick-scan naar wetenschappelijke onderzoeken leverde niets op helaas. Misschien kan Jdm iets nuttigs roepen, die volgt het vak Transport Modelling. | |
DeaDLocK2K | woensdag 20 januari 2016 @ 20:24 |
Hoezo geloof je dat niet, waren er recentelijk niet enkele vernietigende rapporten over de angst voor vernieuwing in de sector? | |
Dr_Flash | woensdag 20 januari 2016 @ 20:24 |
"quick-scan" is hipsterlingo voor "ik was te belazerd om verder te kijken dan mijn neus lang is" | |
b2py | woensdag 20 januari 2016 @ 20:25 |
Omdat ik niet geloof dat ze met angst aan vernieuwing op zo'n model doelen. Zo'n model is vereist om aan de concessie-eisen te voldoen, als ze daar niet aan voldoen is dat zeer schadelijk voor het bedrijf zelf vanwege boetes oid. | |
b2py | woensdag 20 januari 2016 @ 20:25 |
Heb meer te doen ja ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 20 januari 2016 @ 20:26 |
In de jaren '90 heeft een machinist ooit een prijs gewonnen omdat hij een doodeenvoudige manier had gevonden om het afvallen van de snelschakelaars te voorkomen bij heftige regen in de 1600-serie. Had NedTrain zich al heel lang de kop over gebroken. Dat iemand iets bedenkt betekent niet dat het door een ander ooit als serieuze optie is gezien. | |
b2py | woensdag 20 januari 2016 @ 20:27 |
Laat Rikus zijn idee insturen en we horen het graag. Rikus zegt zelf altijd graag dat hij ingangen heeft ![]() | |
DriekOplopers | woensdag 20 januari 2016 @ 20:28 |
Onwil van de NS. Want ze moeten dan hoe dan ook met de billen bloot. Ze staan dan in hun hemd omdat hun beweringen tot nu toe over reizigerspunctualiteit als resultante van treintjespunctualiteit veel te optimistisch waren. | |
b2py | woensdag 20 januari 2016 @ 20:31 |
Overigens krijg ik het gevoel dat ik vanuit mijn standpunt als 'modelleur' een mening verkondig en anderen een mening hebben dat de leiding die daarboven zit het model tegenhoudt. Kan dat kloppen? Want dat het tegengehouden wordt uit hoger hand doel ik niet op. | |
DriekOplopers | woensdag 20 januari 2016 @ 20:31 |
NS krijgt voor dit niet leveren gene boete. Het is slechts een inspanningsverplichting, omdat de NS zei "Top, dat doen we". . Niet voor niets maakte MVBOV bezwaar tegen de veel te vrijblijvende woordkeuze in de concessie. | |
Peterselieman | woensdag 20 januari 2016 @ 20:32 |
Een bekend gezicht: | |
DriekOplopers | woensdag 20 januari 2016 @ 20:33 |
Ik praat zowel op de Plesmanweg als op de Laan van Puntenburg over deze zaak met de mensen die er over gaan. | |
_JdM_ | woensdag 20 januari 2016 @ 20:52 |
Leuk. Modelleren. Het vervelende van modellen is dat modellen nooit 100% nauwkeurig zijn. Immers: Onder gelijke omstandigheden maken verschillende mensen andere keuzes. Dat zie je alleen al aan voortransport naar een station: De ene haat de bus (maar vind een trein prima), de ander heeft geen auto. Of heeft vandaag net even geen zin om met de fiets te gaan, omdat er sneeuw ligt. Van Hengelo naar Zwolle; De ene HAAT de dieselstoptreintjes en reist liever via Deventer (kan in Deventer nog even een bak koffie halen of een sigaretje roken) de ander wil juist via Nijverdal omdat dat net op dat moment sneller is. En dan zit je nog met verstoringen, waarbij elke dag elk uur dus een ander reispatroon is. Kun je zeggen dat je een deel buiten beschouwing laat, maar dan krijg je een cijfer eruit, dat weer ontzettend schijnnauwkeurig is De ene persoon weegt een overstap anders in hun reisrelatie dan een ander... In het algemeen kun je er wel wat over zeggen, maar daar zit een grotere fout in. En hoe groot is die fout? Dat weten we niet. Je kunt onderzoek naar doen (hoe heb je nu gereisd? Stel je hebt deze reis, hoe wil je dat dan doen: Stated preference vs. Revealed preference), maar dat kun je niet 100% goed doen. En als er bonus/malus aan hangt, dan kun je er vanuit gaan dat de NS dit zo goed mogelijk wil doen.... Immers: Dit soort redenen (roken onderweg, bak koffie, ik ben een looprekdinosaurusrex en heb een kwartier nodig om over te stappen, of ik wil even bijkletsen met een andere loopredinosaurusrex op Utrecht Centraal) brengt de reizigerspunctualiteit omlaag, terwijl de NS daar eigenlijk niets aan kan doen... Dus willen ze het in het model zetten, om te voorkomen dat het de schuld is van een vertraagde trein dat ik een half uur op het station sta. Voor de meeste reizen is het opzich te doen. Maar je hebt een HB-matrix van 408*407 reisrelaties met op verschillende momenten (uur van de dag, op verschillende dagen, in verschillende weken) verschillende mogelijke reisopties. Voor kleine afstanden (voor/ transport in de Randstad bijvoorbeeld) is het best uit te rekenen, maar voor het hele land... op zoveel reisrelaties... Dat wordt erg lastig en erg schijnnauwkeurig. Die modelleerfouten zijn weliswaar erg klein (hoe groot is immers de groep die op een station even een kwartiertje extra wacht op Utrecht Cenraal om de rechtstreekse trein naar Heerlen te pakken in plaats van de IC naar Maastricht en in Siitard over te stappen op de stoptrein, maar zijn niet uit te sluiten en versterken elkaar ook steeds... | |
Prins_Pils | woensdag 20 januari 2016 @ 21:08 |
Landelijke storing TBP-schermen. http://www.nu.nl/binnenla(...)n-treinstations.html | |
DriekOplopers | woensdag 20 januari 2016 @ 21:09 |
Jammer dat mijn aanbeveling, dat Pier dagelijks chocolade en bloemen zou meebrengen voor zijn prachtige secretaresse niet is meegenomen in het filmpje... | |
DriekOplopers | woensdag 20 januari 2016 @ 21:10 |
![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 20 januari 2016 @ 21:12 |
Was van voor 17:00 al. | |
DriekOplopers | woensdag 20 januari 2016 @ 21:14 |
Sinds pakweg 16:10 uur, hoorde ik telefonisch van een van onze denktankleden. | |
b2py | woensdag 20 januari 2016 @ 21:19 |
Shit happens.. | |
Dr_Flash | woensdag 20 januari 2016 @ 21:24 |
Om 16:04 in Zutphen was er niks aan de hand, om 16:17 in Deventer deed niks het meer. | |
James1988 | woensdag 20 januari 2016 @ 21:35 |
18:24 in Den Haag HS alles blanco, 19:27 in Breda hetzelfde. De stoptrein naar Den Bosch en Utrecht van 19:25 was natuurlijk al wel, dus reizigers van Rotterdam/Dordrecht naar één van de tussen Breda en Tilburg gelegen stations konden mooi de tyfus krijgen ![]() | |
James1988 | woensdag 20 januari 2016 @ 22:10 |
Infrabel heeft een filmpje gemaakt over het herstel van de schade aan de infrastructuur na een aanrijding bus-trein in Pittem, in november 2015: | |
bork | woensdag 20 januari 2016 @ 22:10 |
ach, ik kan mijn eigen huisadres niet meer gebruiken omdat een of andere pipo heeft besloten dat bis A niet meer mag ![]() ![]() | |
b2py | woensdag 20 januari 2016 @ 22:13 |
Dat op 1:39 ![]() Belgen ![]() | |
James1988 | woensdag 20 januari 2016 @ 22:17 |
Ja, dat was mooi. BAM, trein staat er weer naast ![]() Nog een filmpje van Infrabel, over hun 'werftrein' die dwarsliggers vervangt terwijl het nevenspoor in dienst blijft: | |
b2py | woensdag 20 januari 2016 @ 22:35 |
Ik weet niet waar het aan ligt maar ProRail haalt een ruime 1,5 keer zo hoge productie met dezelfde trein.. | |
James1988 | woensdag 20 januari 2016 @ 22:36 |
Misschien omdat ze bij iedere passerende trein de werf stilleggen totdat de trein gepasseerd is? | |
b2py | woensdag 20 januari 2016 @ 22:41 |
Gai k van uit | |
b2py | woensdag 20 januari 2016 @ 22:41 |
![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 20 januari 2016 @ 22:42 |
In tegenstelling tot hier waar álles plat ligt? ![]() Ik vind het nog veel grappiger dat België én Nederland achterstallig onderhoud hebben en dat we hier niet echt inlopen terwijl we wel anderhalf keer zoveel spoor vernieuwen, terwijl België anderhalf keer zoveel spoor heeft liggen. | |
DeaDLocK2K | woensdag 20 januari 2016 @ 22:53 |
In Oost-Groningen maar dan ook echt in commie-country, is het gewoon alweer -8 :| | |
Prins_Pils | woensdag 20 januari 2016 @ 23:16 |
-9.6 inmiddels. Ook echt alleen dat ene hoekje, is de hele week al, vreemd. Maar ach daar wil toch niemand wezen ![]() | |
Peterselieman | woensdag 20 januari 2016 @ 23:22 |
wat wil je ook. Daar lag 15 centimeter sneeuw | |
bork | donderdag 21 januari 2016 @ 00:08 |
In het bussentopic komt toch geen hond, gratis buskaartje Syntus -> http://gelderland.gewoongoedov.nl/ Je krijgt een Bus-dagkaart, zelf datum invullen. Je kan ook Twente kiezen. | |
#ANONIEM | donderdag 21 januari 2016 @ 00:24 |
Het bouwen gaat in België ook intens traag af en toe, ik heb in Etterbeek naast het spoor gewoond en nadat het talud klaar was heeft het nog ruim 7 jaar geduurd voordat de spoorverdubbeling gereed was. | |
Prins_Pils | donderdag 21 januari 2016 @ 00:29 |
Breek me de snavel niet open, die trams in Antwerpen en Charleroi zijn nog tien keer erger ![]() | |
dennistd | donderdag 21 januari 2016 @ 02:32 |
Gezellig! Zaterdag tussen 7u en 13u ben je van harte welkom ![]() | |
bork | donderdag 21 januari 2016 @ 07:55 |
thx, maar we moeten zaterdag naar het zuiden, ander keertje? ![]() | |
b2py | donderdag 21 januari 2016 @ 08:36 |
![]() Gaat niet helemaal goed in Den Bosch.. | |
TemulMelvin | donderdag 21 januari 2016 @ 08:44 |
Voorbereiding voor een ondergronds station. De bovenleiding zoekt alvast zijn nieuwe plek. | |
Dr_Flash | donderdag 21 januari 2016 @ 09:11 |
Er ging best een hoop goed vanochtend ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 21 januari 2016 @ 09:22 |
Maar om 19:30 heette het nog dat het rond 19:30 opgelost zou zijn ![]() En in Den Bosch liggen bovenleidingkabels op het perron, daar is ook iets stuk. | |
ReisT | donderdag 21 januari 2016 @ 09:23 |
In Utrecht was de trein naar Alkmaar opgeheven, dat werd pas 4 minuten na vertrektijd omgeroepen; daarna kwam de trein naar Den Helder aankakken met een los zesje wat natuurlijk proppen werd. En waar is de gratis koffie als je 'm nodig hebt? | |
mar456 | donderdag 21 januari 2016 @ 09:28 |
Het ergste was dat het pas werd omgeroepen toen het alternatief naar Schiphol al lang en breed weg was ![]() | |
derLudolf | donderdag 21 januari 2016 @ 09:45 |
Je valt in de herhaling Fles | |
derLudolf | donderdag 21 januari 2016 @ 09:52 |
Bij 2:08, is dat een moersleutel aangedreven met een motor ofzo? | |
b2py | donderdag 21 januari 2016 @ 10:00 |
Yup, ongeveer zoiets als dit: http://www.geismar.com/en(...)-machines/45-tc.html | |
Peterselieman | donderdag 21 januari 2016 @ 10:36 |
De trein die Hoogkerk nooit zou passeren. Leuke titel voor een boek, maar OOG TV heeft er een artikeltje over gemaakt, omdat er gisteren een GTW zo dood als een pier was en geen meter meer vooruit wilde rijden. https://www.oogtv.nl/2016(...)-nooit-zou-passeren/ | |
b2py | donderdag 21 januari 2016 @ 10:58 |
| |
Fixers | donderdag 21 januari 2016 @ 11:04 |
Stomme vraag misschien, maar hoe trekt een trein de bovenleiding kapot? Is dat simpelweg een kwestie van doorgesleten draad die breekt en dat de stroomafnemer erachter blijft haken? | |
b2py | donderdag 21 januari 2016 @ 11:05 |
Waarschijnlijk was de stroomafnemer het probleem en niet de rijdraad.. | |
derLudolf | donderdag 21 januari 2016 @ 11:06 |
Dan is de vraag, wat is er in zo'n geval mis met de pantograaf? | |
Dr_Flash | donderdag 21 januari 2016 @ 11:35 |
Wat. Zeg ik het zo vaak als er iets goed gaat? ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 21 januari 2016 @ 11:38 |
Bijvoorbeeld zo ![]() | |
greavy | donderdag 21 januari 2016 @ 12:11 |
In België heeft er een Waalse vakbondsmilitant ¤1700 boete gekregen toen hij een groep Vlaamse treinbestuurders het onmogelijk maakte om te rijden met de trein. Het zou volgens de gerechtsdeurwaarder, die de boete overhandigde, gaan om een situatie waarbij de spoorveiligheid in het gedring kwam. | |
Dr_Flash | donderdag 21 januari 2016 @ 12:27 |
Heel België heeft niet zo veel met spoorveiligheid te maken denk ik. Los daarvan mogen Waalse vakbondsmilitanten ook wel tegen de muur van mij hoor ![]() | |
derLudolf | donderdag 21 januari 2016 @ 12:30 |
Bekijk je bericht nog es... Per ongeluk CTRL A, C, V gedrukt? | |
derLudolf | donderdag 21 januari 2016 @ 12:31 |
Waar blijft ie achter hangen bij 0:04? | |
#ANONIEM | donderdag 21 januari 2016 @ 12:32 |
http://m.hln.be/hln/m/nl/(...)ngNavigationItemId=1
![]() | |
#ANONIEM | donderdag 21 januari 2016 @ 12:33 |
Lijkt op een stang waarmee de rijdraad in de links-rechts-richting wordt gepositioneerd, die aan de kant van de mast is afgebroken. | |
Dr_Flash | donderdag 21 januari 2016 @ 12:33 |
Ja in Notepad. Nou ja staat het er 2 keer, ook goed ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 21 januari 2016 @ 12:35 |
een gerepareerde breuk denk ik. Maar in NL loopt er tegenwoordig een luchtslangetje mee door het schuitje, waardoor hij automatisch omlaag zakt als het schuitje breekt. Hier blijftie omhoog drukken waardoor alles halfin de knoop naar beneden godverredomt ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 21 januari 2016 @ 12:44 |
Tegen de muur, dat zeg ik. | |
derLudolf | donderdag 21 januari 2016 @ 12:54 |
Helemaal door mekaar gefrommelt, krijg er de pestkanker van | |
MTL | donderdag 21 januari 2016 @ 12:55 |
Alleen bij VIRM 4e generatie en bij Traxx (in ieder geval bij NS). De overige materieelsoorten hebben dat niet (ander merk stroomafnemer). In het begin zorgde het wel eens voor problemen: ten onrechte ontsnapte er een klein beetje lucht, waardoor midden tijdens de rit opeens een grote foutmelding op het diagnosesysteem kwam (bij VIRM). "Stroomafnemer defect, autodrop actief. Onmiddellijk stoppen en bovenleiding controleren." Gevolg was dat er een spreekwoord z'n intrede deed die nu nog altijd wordt gebruikt: "Altijd weer die autodrop"... ![]() | |
Peterselieman | donderdag 21 januari 2016 @ 12:58 |
Maar die maken geen treintjesdrop ... | |
Ajaxfan | donderdag 21 januari 2016 @ 13:38 |
En wat ben je dan? Een pannenkoek! ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 21 januari 2016 @ 15:00 |
![]() ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 21 januari 2016 @ 19:49 |
De beperkingen als gevolg van een gestrand topic zijn voorbij. Het postverkeer zal geleidelijk hervat worden. | |
b2py | donderdag 21 januari 2016 @ 19:50 |
*Zoef* | |
dennistd | donderdag 21 januari 2016 @ 20:01 |
Deze foto maakte ik begin deze maand op het station van Scharnitz (grens Oostenrijk-Duitsland). Iemand enig idee wat 'Schienenbruch Behebungsmittel' precies mag zijn? Ik kom niet verder dan dat het iets is om spoor(staaf)breuken te repareren ![]() ![]() | |
James1988 | donderdag 21 januari 2016 @ 20:08 |
Superlijm dus ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 21 januari 2016 @ 20:09 |
Dat is precies wat er staat ja ![]() Edit: @dennis [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 21-01-2016 20:10:21 ] | |
Dr_Flash | donderdag 21 januari 2016 @ 20:13 |
hoe kan dat geklier bij Den Bosch zo lang duren eigenlijk? | |
James1988 | donderdag 21 januari 2016 @ 20:16 |
De bovenleiding is over een aantal kilometer tussen Tilburg en Den Bosch beschadigd, dat moet allemaal hersteld worden. | |
b2py | donderdag 21 januari 2016 @ 20:17 |
Schade groter dan gedacht en ik weet vrij zeker dat Den Bosch en Den Bosch - Tilburg zelfde aannemer zijn en je hebt zeker overdag niet voldoende capaciteit om tegelijk te herstellen. Vervolgens kiezen ze eerst voor Den Bosch zelf en daarna voor Den Bosch - Tilburg omdat verbinding met Eindhoven belangrijker is.. | |
dennistd | donderdag 21 januari 2016 @ 20:23 |
Dan moeten ze maar wat mensen van een andere aannemer aan het werk zitten. Het is belachelijk dat aannemer A niet genoeg mensen heeft, waardoor het herstel langer duurt, terwijl er bij aannemer B, C en D mensen thuis zitten... ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 21 januari 2016 @ 20:27 |
Als dat zo is is dat wel een schande ja. Want dan geldt hetzelfde 1:1 voor het materieel van die aannemers. | |
b2py | donderdag 21 januari 2016 @ 20:28 |
Bij zeer grote storingen wordt dat ook wel gedaan maar nu niet denk ik.. Die moeten ook maar net beschikbaar zijn ivm rusttijden etc. @fles, tsja dat is een nadeel van het aanbesteden. | |
James1988 | donderdag 21 januari 2016 @ 22:30 |
Train Simulator noemt dit een roodseinpassage:![]() ![]() Daar ben ik het niet mee eens ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 21 januari 2016 @ 22:37 |
Duitsland zo te zien. Voor zover ik weet is het daar zelfs zo ingericht qua spoorbezetmeldingssecties, dat als je met een stoomlocomotief met de cabine net voor het sein tot stilstand komt (maar met de ketel dus voorbij het sein), het nog niet als rood-sein-passage telt. | |
dennistd | donderdag 21 januari 2016 @ 23:20 |
Leuke line-up op de Kijfhoek (foto via de Facebookpagina van HSL):![]() | |
b2py | donderdag 21 januari 2016 @ 23:28 |
In Nederland ligt de las ook een paar meter achter het sein zelf. ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 21 januari 2016 @ 23:37 |
Een Schotse vriend van me is nu via Facetime over Abellio aan het zeiken ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 21 januari 2016 @ 23:44 |
MAAR LATEN WE NIET DOEN ALSOF NS DAAR ALS ENIGE IN FAALT. Dat zou niet eerlijk zijn | |
DeaDLocK2K | vrijdag 22 januari 2016 @ 00:21 |
Ik heb echt niet het flauwste idee wie daar de reisinformatie doet maar er stonden op drie schermen bij hetzelfde perron drie verschillende dingen ![]() | |
James1988 | vrijdag 22 januari 2016 @ 00:23 |
In het VK is in principe de TOC verantwoordelijk voor een station, met uitzondering van de allergrootste stations, die vallen direct onder Network Rail. Hoe het zit met de reisinfo weet ik eigenlijk niet, kan best zijn dat dat helemaal onder NR valt. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 22 januari 2016 @ 00:25 |
Ook raar, er is een trein om 7:12 en de volgende om 7:37. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 22 januari 2016 @ 00:25 |
Planmatig dan. | |
James1988 | vrijdag 22 januari 2016 @ 00:30 |
De aldaar gebruikelijke candans ligt geloof ik op een uur. ![]() | |
derLudolf | vrijdag 22 januari 2016 @ 00:46 |
Ik vind de blokjesloc het mooiste als ze hem even weer wassen ![]() | |
Fixers | vrijdag 22 januari 2016 @ 06:59 |
Tussen Den Bosch en Tilburg vanmorgen nog steeds geen treinen. http://nos.nl/artikel/208(...)osch-en-tilburg.html | |
derLudolf | vrijdag 22 januari 2016 @ 07:33 |
Zo moeilijk kan heb toch niet zijn, wat een stel incapabelen. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 22 januari 2016 @ 08:17 |
Wat? Die techneuten werken fucking hard, ga je mond spoelen. | |
Dr_Flash | vrijdag 22 januari 2016 @ 08:23 |
Het is nog steeds niet duidelijk hoe lang de situatie gaat duren. Vind het wel heel knap hoe EEN trein de boel zo kan upfucken. Lees: ik geloof ook niet dat het niet sneller kan. | |
Fixers | vrijdag 22 januari 2016 @ 08:33 |
Op de site van Prorail:https://www.prorail.nl/ni(...)venleiding-den-bosch De foto's bij het artikel lijken me nogal een eindje van het station te zijn. Er moet nogal wat gerepareerd worden. Maar dat er dan niet een extra aannemer bijgehaald wordt is dan weer een blijk van Fles zijn zo geliefde onwil. | |
Dr_Flash | vrijdag 22 januari 2016 @ 08:34 |
DDZ stuk in Zutphen, stoptrein naar Arnhem rijdt wel. Met mat64 ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 22 januari 2016 @ 08:44 |
of Den Bosch wordt niet belangrijk genoeg gevonden >> bij Sloterdijk was er wel capaciteit bijgeschakeld >> Calimero etc ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 22 januari 2016 @ 08:46 |
Met tien man één stofzuiger bedienen werkt ook niet altijd even handig. | |
derLudolf | vrijdag 22 januari 2016 @ 08:51 |
Oh die monteurs geef ik ook niet de schuld. Maar iets ogenschijnlijk simpels als een bovenleiding moet toch wel ruim binnen vierentwintig te repareren zijn? Zet anders meer personeel in. | |
Dr_Flash | vrijdag 22 januari 2016 @ 08:52 |
misschien kun je ze gaan vertellen dat er beter gereedschap in de handel is dan stofzuigers. Voor deze klus ![]() | |
derLudolf | vrijdag 22 januari 2016 @ 08:53 |
Dan ga je naar Boels en huur je negen stofzuigers bij. Hele bouwsector werkt veel met huurmaterieel, juist met door soort spoedklussen kun je dan extra machines inzetten. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 22 januari 2016 @ 08:55 |
Ogenschijnlijk simpels? Wat? | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 08:56 |
Ik denk stiekem dat het eigenlijk wel de moeilijkste discipline binnen het spoor is.. Wellicht komt seinwezen met de 1:34,7 in de buurt maar daar kan je dan weer makkelijk met zeven man aan knutselen. | |
derLudolf | vrijdag 22 januari 2016 @ 08:57 |
Die waslijn die kapot is getrokken. Ja het is iets meer dan een stuk koper wat er hangt, maar het is ook geen hogere quantummechanica | |
derLudolf | vrijdag 22 januari 2016 @ 08:58 |
Echt? Wat is er zo ingewikkeld aan dan? ![]() | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 09:06 |
Elektriciteit zelf maakt het ingewikkeld. Veiligheid is hier nog meer absolute topprioriteit dan elders want je wilt niet dat de mannen onder stroom komen te staan. De precisie waarmee de draad weer opgehangen moet worden, ieder hangdraadje dat correct bevestigd moet zijn. Het kost gewoon ongelofelijk veel tijd om zoiets te repareren. En er is nog iets waar de gehele sector iets aan (zou) moet(en) doen en dat is het gebrek aan energievoorziening (EV) personeel. Zo makkelijk als je een blik baanwerkers opentrekt zo moeilijk zijn ze van EV te vinden, mede door allerlei certificaten en diploma's die je nodig hebt omdat je met elektriciteit werkt. En dan zie ik op dit kaartje staan dat het gebied Den Bosch al Prestatie Gericht Onderhoud (PGO) is. Dat houdt in feite in dat de aannemer zelf bepaalt aan de hand van voorgeschreven streefnormen hoeveel onderhoud er nodig is. Per saldo verbruik je dus minder manuren, minder personeel nodig en dus minder reserve. http://energievoorziening(...)contracten%20PGO.pdf Vervolgend nadeel is dat, vermoed ik, aangelegen aannemers niet zo happig zijn op het uitlenen van monteurs omdat het bedrijf wordt afgerekend op storingen. Mocht het zo zijn dat er ook een EV-storing op eigen gebied is terwijl ze elders aan het werk of zijn geweest (verplichte na-rust) ze dus een boete kunnen verwachten. Dit is wel af te dekken in contracten maar of ze daar bij stil hebben gestaan bij ProRail? | |
Dr_Flash | vrijdag 22 januari 2016 @ 09:20 |
Wel merkwaardig eigenlijk dat dat zo'n probleem is. We rijden al 100 jaar met elektrische tractie. Betaalt het niet goed genoeg of zo? Waarom kiest niemand die baan? ![]() | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 09:23 |
Voornamelijk nachtwerk | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 09:31 |
We horen het zo! | |
James1988 | vrijdag 22 januari 2016 @ 09:38 |
Zou het niet veel praktischer zijn om zo'n bovenleidingconstructie te vervangen door een starre geleider? Die trek je minder snel stuk en tegenwoordig is dat ook geschikt voor hogere snelheden. | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 09:43 |
Ik heb geen sluitend antwoord maar ik vond deze verklaring wel logisch klinken: http://www.wetenschapsfor(...)leiding/#entry590214 | |
Dr_Flash | vrijdag 22 januari 2016 @ 09:47 |
Tevens voor de tweede dag op rij mooi blond meisje in S&V team gespot ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 22 januari 2016 @ 09:52 |
Kopenhagen H en Berlin Hbf ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 22 januari 2016 @ 09:53 |
Dat is op die plekken alleen mogelijk vanwege de lage snelheid. En wenselijk vanwege de bizarre frequenties (op Kopenhagen H is dit alleen een ding op het S-Tog gedeelte waar 1500V hangt). | |
derLudolf | vrijdag 22 januari 2016 @ 09:55 |
Foto's | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 09:55 |
Nou ken ik Kopenhagen H niet zo goed maar als ik dat wetenschapsforum heeft het vooral met oxidatie te maken. Nou neem ik aan dat iets sneller oxideert buiten een tunnel dan erbinnen. Ligt die alu bovenleiding in Kopenhagen ook in een tunnel? Is het wellicht slechts een proef om te kijken hoe effectief het is? Wordt het misschien op termijn weer teruggehangen? | |
DeaDLocK2K | vrijdag 22 januari 2016 @ 09:58 |
Ik weet niet of het Alu is, ik denk eigenlijk van niet want het ziet er totaal niet geoxideerd uit. Volgens mij heb ik er in 2007 veel foto's van gemaakt, even kijken of ik die kan vinden want mijn foto's zijn niet zo goed georganiseerd als die van Fles. En nee geen proef want toen Fles en ik er tijdens mijn vaders hartinfarct in euhhhh 2012 waren, hing het er nog ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 22 januari 2016 @ 09:58 |
Maar er zijn natuurlijk nog tig andere goed geleidende legeringen die minder oxideren en de weerstand is bij DC van minder belang dan bij AC omdat je het volume kan vergroten. | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 10:00 |
Soortelijk gewicht van geleider is ook belangrijk, te groot is ook onwenselijk.. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 22 januari 2016 @ 10:04 |
Dat is waar maar dat is in een kleine setting natuurlijk niet heel erg relevant. Ding hangt onder de overkapping en in een tunnel. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 22 januari 2016 @ 10:04 |
Dingen. Want ze hangen boven alle 6 S-Tog sporen. | |
Dr_Flash | vrijdag 22 januari 2016 @ 10:06 |
Kee joh. ![]() | |
DriekOplopers | vrijdag 22 januari 2016 @ 10:07 |
Zie de site. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 22 januari 2016 @ 10:17 |
Als je daar straks over gaat lopen schelden eah, pak dan wel ProRail en het ministerie die dit soort meuk doen om 'de kosten te drukken'... | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 10:18 |
Nee want het is de schuld van NS want hunnie trein had het kapot gemaakt ja! | |
James1988 | vrijdag 22 januari 2016 @ 10:30 |
In de Gotthard-basistunnel komt ook zo'n systeem, net als in de Citybanan-tunnel in Stockholm. Het kan dus wel met hogere snelheden. | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 10:32 |
Beperkt tot tunnels dus.. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 22 januari 2016 @ 10:34 |
Hoe kom je bij die conclusie in hemelsnaam? | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 10:35 |
Gotthardbasis-tunnel, Berlijn Tief, Citybanan-tunnel. Ik tel louter tunnels ![]() | |
bork | vrijdag 22 januari 2016 @ 10:40 |
Ik heb er de ballen verstand van maar volgens mij kun je hier meer vinden waarom alu bovenleiding in tunnels -> https://de.wikipedia.org/wiki/Stromschiene#Deckenstromschienen | |
DeaDLocK2K | vrijdag 22 januari 2016 @ 10:42 |
Als je 's avonds naar buiten kijkt en je ziet geen zon dan neem je aan dat de zon niet bestaat? | |
DeaDLocK2K | vrijdag 22 januari 2016 @ 10:43 |
Want ik heb wel een idee, het onderhoud is lager maar de kosten zijn exorbitant hoog, laat tunnels nou net dat punt zijn waar normaal bovenleidingonderhoud lastig en kostbaar is dus misschien dat ze het daarom tot nu toe eigenlijk alleen maar in tunnels of zeer hoogfrequent bereden gebieden gebruiken...? | |
DriekOplopers | vrijdag 22 januari 2016 @ 10:45 |
De aanname dat er zoiets als een "zon" zou bestaan terwijl je die helegaar niet kan zien, is wel grenzeloos naïef, natuurlijk. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 22 januari 2016 @ 10:49 |
En hiermee omschrijf je precies het probleem wat ik met jouw eenmansclubje heb ![]() Als je kan nadenken en hebt het al enkele duizenden keren licht en donker zien worden dan kan je daar dus niet vanuit gaan. Met je geëmmer over dat NS 'verzwijgt' dat een trein van hen de bovenleiding naar beneden heeft getrokken. Alsof dat relevant is. | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 10:51 |
Kom je weer bij wat ik eerder zei, oxidatie. Ik vermoed maar weet het niet zeker dat oxidatie in tunnels lager is dan in 'open lucht'. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 22 januari 2016 @ 10:56 |
Kom je weer bij wat ik eerder zei; ER ZIJN LEGERINGEN DIE NIET ZO HARD OXIDEREN. De tering, het is slechts metallurgie, geen raketwetenschap. | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 10:57 |
Ja koekoek. RVS oxideert als het goed is niet maar weegt wel weer een ton. Daarom vermoed ik ook in een tunnel. Daar kan je veel zwaardere objecten aan hangen dan aan 'fragiele' bovenleidingmasten. Die kan je wel verzwaren maar dan kom je weer bij een kosten/baten plaatje. | |
DriekOplopers | vrijdag 22 januari 2016 @ 10:59 |
Lieve help! Zelfs als ik een geintje maak, gebruik je dat nog om de club waarvan ik het boegbeeld ben af te zeiken. Vertel eens, vind je dat nu echt nodig? En even inhoudelijk: Zolang de NS een brand in een apparatenkast van een trein aan de reizigers verkoopt als "Op last van de brandweer geen treinverkeer" zitten we daar nogal bovenop, ja. Of zolang een vertraging wordt verdoezeld met "De trein naar daar en daar vertrekt over 10 minuten", zitten we daar nogal bovenop, ja. Enzovoort enzovoort. | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 11:00 |
Ik zou me eigenlijk meer focussen op het grote plaatje dan op incidentjes, daar is een reiziger op de lange termijn meer bij gebaat vermoed ik. Of NS nou verteld dat de eigen trein in de brand is uitgebroken of dat door een brand in een trein de brandweer het treinverkeer heeft stilgelegd is voor een reiziger om het even. De trein rijdt niet en daar zoeken ze een oplossing voor. | |
DriekOplopers | vrijdag 22 januari 2016 @ 11:01 |
Uiteraard is prioriteit 1 het herstel van de dienstverlening aan de reizigers. Maar dat neemt niet weg dat wij vinden dat de eerlijke waarheid wel moet orden verteld. Daar hebben reizigers, belangenorganisaties en politiek gewoon recht op. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 22 januari 2016 @ 11:03 |
Er zijn maar twee legeringen? Aluminium en RVS? Wat is deze? | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 11:04 |
Ik zocht even de uitersten op. Het is al met al een kosten/baten plaatje. | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 11:04 |
Schade over 14 (!) km trouwens! https://www.prorail.nl/nieuws/herstel-bovenleiding-kost-veel-tijd | |
DeaDLocK2K | vrijdag 22 januari 2016 @ 11:05 |
Het heeft geen enkele zin om aan de reiziger te vertellen: "Door kortsluiting in een trein is er brand ontstaan waardoor er geen treinen rijden", Voor jou misschien wel. Als dit wekelijks voorkomt is het interessant en kan je er kamervragen over stellen. | |
Dr_Flash | vrijdag 22 januari 2016 @ 11:06 |
Heb een beetje clementie met zijn haarkleur, wil je ![]() | |
James1988 | vrijdag 22 januari 2016 @ 11:07 |
En ook een paar masten die zijn kromgetrokken en die moeten worden vervangen. Het zou me niet verbazen als er vandaag ook de hele dag niks rijdt (ook al is de prognose 17:00). | |
DriekOplopers | vrijdag 22 januari 2016 @ 11:09 |
Nee, het is niet van belang dat het stroomdraadje in de derde klem van rechts was doorgesmolten, waardoor kortsluiting op de aarde van de secundaire hoogspanningsinstallatie was ontstaan (klinkt best technisch voor een non-techneut als ik, al zeg ik het zelf). Maar een technisch probleem (brand) in een trein verdoezelen met "op last van de brandweer", dat gaat me te ver. Echt. Of een personeelsopstand plus massaal ziektepercentage op een standplaats verdoezelen met "gebrek aan beschikbaarheid materieel". Echt. Niet. Okee. | |
Dr_Flash | vrijdag 22 januari 2016 @ 11:09 |
Kennelijk niet zo erg dat die trein niet nog 14 km door kon rijden ![]() ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 22 januari 2016 @ 11:10 |
Tering zeg. Dan is het wel begrijpelijk waarom er nog niets rijdt | |
Blistering | vrijdag 22 januari 2016 @ 11:10 |
Stomme vraag wellicht, maar merk je dat niet als machinist als zo'n ding kapot is? | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 11:11 |
Verdoezeling ook echt, dit soort zaken worden toch wel breed uitgemeten in de pers ![]() | |
DriekOplopers | vrijdag 22 januari 2016 @ 11:11 |
Of als passagier. Of als machinist in een tegemoetkomende trein. Of als omstander bij bijvoorbeeld een overweg of parallelweg. | |
DriekOplopers | vrijdag 22 januari 2016 @ 11:13 |
Dat de NS er niet altijd mee wegkomt, is voor ons geen reden om onze kop te houden. | |
Dr_Flash | vrijdag 22 januari 2016 @ 11:13 |
Wat voor actie zie je zo iemand nemen dan? ![]() | |
Blistering | vrijdag 22 januari 2016 @ 11:14 |
Telefoon pakken om het te filmen en daarna een kudotopper te scoren op Dumpert ![]() | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 11:14 |
legio omstanders ook op zo'n tijdstip | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 11:14 |
Serieus, focus je op het grotere beeld dan op dit soort incidentjes.. | |
James1988 | vrijdag 22 januari 2016 @ 11:14 |
Het SMC bellen natuurlijk ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 22 januari 2016 @ 11:15 |
Hehehehe, fair enough ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 22 januari 2016 @ 11:28 |
Nee ik heb even gekeken, maar in mijn telefoonboek staat niks tussen Shoarmaboer en Spermabank ![]() | |
derLudolf | vrijdag 22 januari 2016 @ 11:33 |
Dat wordt dus maandagochtend. | |
DriekOplopers | vrijdag 22 januari 2016 @ 11:36 |
112 bellen. | |
DriekOplopers | vrijdag 22 januari 2016 @ 11:38 |
Mja, ik had even niet stilgestaan bij het vroege uur. En Brabanders zijn natuurlijk luie varkens die met geen mogelijkheid hun bed uit te trappen zijn. Begrijpelijk dat men dan nog op een oor ligt. | |
DriekOplopers | vrijdag 22 januari 2016 @ 11:39 |
Wij focussen ons uiteraard ook op het grotere geheel. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 22 januari 2016 @ 12:03 |
Ik zou alle Nederlanders aanklagen vanwege verzaking als ik jou was. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 22 januari 2016 @ 12:03 |
Nee. Nee niet echt. Nee totaal niet. | |
DriekOplopers | vrijdag 22 januari 2016 @ 12:09 |
Man, schei toch uit. Stel dat een voorbijganger het had gezien en 112 had gebeld. En de politie had ProRail kunnen bereiken opeen moment waardoor de trein voor de aansluiting bij Den Bosch was gestopt. Dan was de bovenleiding in Den Bosch niet beschadig en had het treinverkeer richting Eindhoven geen problemen gehad. Was best fijn geweest. | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 12:09 |
Dat krijg je niet zo snel voor elkaar, die schakels zijn te lang. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 22 januari 2016 @ 12:11 |
Stel nou dat dit niet hypothetisch zou zijn! Je moet zelf uitscheiden. Het is gewoon prutproat. | |
DriekOplopers | vrijdag 22 januari 2016 @ 12:14 |
Dan is dat een organisatorisch verbeterpuntje waar mijn club zich sterk voor zal maken. | |
Peterselieman | vrijdag 22 januari 2016 @ 12:15 |
ik vrees dat je gelijk hebt. Het is te hopen dat de testen met de rolpantograaf goed uitpakken, zodat er in de toekomst minder problemen zullen zijn. Voordat die ingevoerd worden ben je helaas nog wel minimaal vijf jaar verder. | |
Dr_Flash | vrijdag 22 januari 2016 @ 12:20 |
112 > Meldkamer > Politie > Prorail > Machinist Wat wou je er tussenuit knippen dan? De politie? | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 12:21 |
Je pakt het verkeerde probleem aan imo, het versnellen van het proces bij een politiepost krijg je denk ik niet voor elkaar. Ik zou eerder het nummer van het SMC/OBI kenbaarder maken, zoals het wel vermeld staat op overwegpalen in Ranstad Noord. | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 12:21 |
Meldkamer -> TRDL zou al een verbetering zijn, die kan gewoon op de rode knop stampen. | |
Dr_Flash | vrijdag 22 januari 2016 @ 12:24 |
"de" rode knop? Die heeft voor alle 3000 treinen een aparte rode knop, en nul seconden de tijd om uit te zoeken welke knop hij moet hebben? Of nee. Een voorbijganger belt 112 omdat hij wat gezien denkt te hebben, en de TRDL doet pats boem even het hele land stilleggen om te kijken of en waar er iets aan de hand zou kunnen zijn? Leuke ideeën heb je wel. Verfrissend ![]() | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 12:25 |
Haha zo groot is het gebied van 1 TRDL niet ![]() | |
DriekOplopers | vrijdag 22 januari 2016 @ 12:26 |
Dat dus. | |
Dr_Flash | vrijdag 22 januari 2016 @ 12:26 |
oh de meldkamer moet beslissen welke TRDL ze gaan bellen? | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 12:28 |
Daar zit nog wat finetuning in idd maar direct naar TRDL post zou goed zijn, die roept wel even over de seinzaal "Jantje, rode knop!" | |
Dr_Flash | vrijdag 22 januari 2016 @ 12:35 |
Wat moet die rode knop in jouw plan doen dan? ![]() | |
Fixers | vrijdag 22 januari 2016 @ 12:46 |
Behalve de reiziger extra angst aanjagen over de veiligheid van treinen. | |
Dr_Flash | vrijdag 22 januari 2016 @ 12:50 |
dat zou juist een reden zijn om het WEL te vermelden. Zie die angstaanjagende prorailbordjes over AANRIJD- EN ELECROCUTIEGEVAAR. | |
Fixers | vrijdag 22 januari 2016 @ 12:50 |
Eh, hebben die draden geen losbreek inrichting? Een ingebouwde zwakke plek die het eerder begeeft dan een mast. | |
Dr_Flash | vrijdag 22 januari 2016 @ 12:52 |
Masten kromgetrokken? ![]() ![]() | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 12:57 |
De rode knop die nu al bestaat. Als er ergens een storing of oid voordoet kan de TRDL een alarmsignaal uitzenden die in een bepaalt gebied direct ontvangen worden en dat signaal zegt "Zet onmiddellijk je trein stil." | |
DriekOplopers | vrijdag 22 januari 2016 @ 12:57 |
Vandaar dat ik zo nieuwsgierig ben naar waarom die trein 14 kilometer kon doorrijden! | |
Dr_Flash | vrijdag 22 januari 2016 @ 12:59 |
Dus alle treinen in een bepaald gebied krijgen dan een noodremming omdat er één honduitlater een vonkje gezien heeft op een overweg? Nou, wat een goed systeem ![]() ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 22 januari 2016 @ 13:02 |
Waarschijnlijk is de spanning wel gaan schommelen maar als je toch al zonder tractie rijdt zou je naar de spanningsmeter moeten kijken om te zien dat het mis gaat. Er zijn verder wel treinen die automatisch de stroomafnemer neerlaten bij een defect maar dat zijn er tot op heden maar erg weinig. Ik weet dat de ICE3M dat systeem aan boord heeft maar verder zou ik het niet weten. Ik weet wel zeker dat alles met een ontwerp van voor de eeuwwisseling dat in ieder geval niet heeft. | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 13:03 |
Als de draad heel blijft merk je daar bar weinig van. Misschien een spanningsdipje maar dat heb je volgens mij ook al met wat bevriezing op de draad dus ik denk dat de machinist verwacht heeft dat gewoon vonken door bevriezing is geweest.. En om de 1,4 km begint een nieuwe draad dus zolang de stroomtoevoer blijft merk je als machinist niets. | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 13:03 |
Laat maar | |
DeaDLocK2K | vrijdag 22 januari 2016 @ 13:04 |
Dat is niet wat hij zegt maar dat is wél wat Driek voorstelt. | |
Peterselieman | vrijdag 22 januari 2016 @ 13:07 |
mja, het kan best zijn dat er hier en daar wat rijp op de bovenleiding zat en dat de machinist er vanuit ging dat het in dit geval ook zo was. Dan flipt de spanningsmeter ook als een malle | |
Dr_Flash | vrijdag 22 januari 2016 @ 13:25 |
Maakt me niet zo veel uit wie het voorstelt hoor. Maar er wordt gezegd: Iemand die het ziet moet 112 bellen en dan moet binnen 3 minuten die trein stilgezet zijn. Dan probeer ik me voor te stellen hoe dat dan zou moeten, maar wat ik ook bedenk, het enige wat ik vind is argumenten waarom het onrealistisch is. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 22 januari 2016 @ 13:46 |
Yep. Same. Dat is net zo effectief als een bommelding doen. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 22 januari 2016 @ 13:54 |
Zullen we Driek gewoon verantwoordelijk maken? Dan is het zo over. Het gezeik dan hè. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 22 januari 2016 @ 15:22 |
De rode knop bestaat al en de meldkamer heeft min of meer rechtstreeks contact met de trdl. Nog meer ideeën? | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 15:24 |
Min of meer. Hoeveel minuten zou er dan tussen melding en rode knop bediening zitten? | |
Salatrel | vrijdag 22 januari 2016 @ 15:37 |
enig idee hoe groot die gebieden kunnen zijn? ik reed laatst bij Warmond en toen ontving ik een alarmoproep dat er bij Lisse iemand langs het spoor liep... diezelfde melding had een collega bij nieuw vennep ook gekregen... das een heel ander baanvak ![]() | |
DriekOplopers | vrijdag 22 januari 2016 @ 15:38 |
![]() | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 15:43 |
Hemelsbreed een kilometer of 10? ![]() | |
Salatrel | vrijdag 22 januari 2016 @ 15:53 |
ja maar groot genoeg dus om ervoor te zorgen dat ook op een baanvak dat er niets mee te maken heeft de treinen max 40 gaan rijden ![]() | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 15:59 |
Hoe lang heeft dat dan geduurt, paar minuutjes? | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 22 januari 2016 @ 16:19 |
Stuk of twee, drie. | |
DriekOplopers | vrijdag 22 januari 2016 @ 16:19 |
Ow, wacht. Het enige wat ik heb gezegd is dat het mooi zou zijn om eens naar de mogelijkheden te kijken om te zorgen dat wanneer iemand echt schokkende zaken ziet gebeuren (zoals vuurwerk op het dak, knappende kabels en krombuigende portalen) en dan 112 belt, dat ertoe zou kunnen leiden dat door snellere communicatie de schade beperkt kan worden. Lijkt me geen gek idee om daar eens naar te kijken. Niet veel later, is hier de teneur dat ik met mijn “gezeik” van mening ben dat het prima is dat voor ieder wissewasje met één druk op de knop het treinverkeer in grote gebieden wordt lamgelegd. Best sneu. Ik kan en wil niet beoordelen of dit rare gedrag nu voortkomt uit pure domheid, pure onwil, diepgewortelde haat jegens mijn persoon of cognitieve of psychosociale afwijkingen. In ieder geval ben ik er nu wel even klaar mee. Ik heb wel genoeg tijd verspild met discussies in de psychosociale ziekenboeg van het FOK-forum. Dag hoor! ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 22 januari 2016 @ 16:20 |
Wauw. Iedereen een minuut stilte alstublieft. | |
Dr_Flash | vrijdag 22 januari 2016 @ 16:21 |
Ik ga naar huis, bier drinken ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 22 januari 2016 @ 16:21 |
Zo.. De minuut is over. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 22 januari 2016 @ 16:22 |
Nou snel een stukje schrijven waarin je ons de dood wenst! En probeer je je dit keer wel aan je belofte te houden? Alvast bedankt! | |
James1988 | vrijdag 22 januari 2016 @ 16:23 |
Tilburg - 's-Hertogenbosch is weer open ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 22 januari 2016 @ 16:25 |
Zo zie je maar weer... Ieder probleem heeft een oplossing. Zelfs naar beneden gekomen bovenleiding. | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 16:38 |
Wauw, dat wist ik niet! ![]() | |
James1988 | vrijdag 22 januari 2016 @ 16:39 |
CAF gaat de nieuwe treinen voor Arriva Rail North bouwen. Het gaat om 43 elektrische treinstellen (31x 3 bakken + 12x 4 bakken) en 55 dieseltreinstellen (25x2 + 30x3). Deze treinen komen onder andere te rijden als vervanger van de alomverguisde Pacer, een stadsbus op treinwielen.![]() ![]() ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door James1988 op 22-01-2016 16:47:08 ] | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 16:42 |
Je dacht, 1 keer is niet voldoende? ![]() | |
James1988 | vrijdag 22 januari 2016 @ 16:46 |
het was me niet opgevallen dat de url drie keer hetzelfde was ![]() Fixed. | |
Salatrel | vrijdag 22 januari 2016 @ 17:03 |
ik heb tot leiden op zicht gereden en daar de trdl gebeld.. die vertelde mij dat het achter mij was bij leiden en dat ik normale snelheid naar Den Haag kon. Maar dan ga je dus gewoon +5 weg uit leiden terwijl ik op tijd vanuit Heemstede was vertrokken | |
Mr_Klaasje | vrijdag 22 januari 2016 @ 17:31 |
Ik heb gister op werk een presentatie gehad van iemand die dat soort gebieden bepaald. het gaat grofweg om een vrije baan of bediend gebied afgebakend door door bediende seinen en dan een ruime remweg voor die seinen. De gebieden kunnen dus overlappen. | |
Peterselieman | vrijdag 22 januari 2016 @ 18:02 |
Gaat lekker met CAF zo | |
Darkwing_Duck | vrijdag 22 januari 2016 @ 19:14 |
In de regio parijs heb je een apart alarmnummer voor de trein (117) en omvat alle situaties. Smsen kan ook naar 31117. Al weleens gebruik van gemaakt dat smsen toen er een de trein aan het vol graffiti-en was.... | |
Guppy | vrijdag 22 januari 2016 @ 19:53 |
![]() Weten jullie of ze bij de Blokker nog van die dagkaarten met korting verkopen? Of is die actie alweer voorbij? | |
dennistd | vrijdag 22 januari 2016 @ 20:07 |
Volgens mij zag ik ze deze week nog in de folder staan. De spoordeelwinkel heeft ook dagkaarten trouwens, voor in het weekend: http://www.spoordeelwinke(...)uct/weekend-dagkaart | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 22 januari 2016 @ 21:27 |
Klopt. Het gaat om dekkingscellen die weer worden bepaald door de plaatsing van de GSMr-masten. Een alarmering door de trdl zet alle cellen in een bepaald gebied in alarm, een alarmering door de mcn een cel of drie vóór de trein en één achter de trein. Geloof ik. | |
Dr_Flash | vrijdag 22 januari 2016 @ 21:31 |
Ja dat is dus het probleem. Niet iedere honduitlater die 112 belt zegt "zet IC3682 stil tussen Ht en Tb want ik vind dat hij stinkt". Misschien moeten we honduitlaters gaan trainen ![]() Maar dat lijntje krijg je gewoon niet veel korter. | |
derLudolf | vrijdag 22 januari 2016 @ 21:43 |
De woorden van de docent voor de spuitlicentie (werken met gewasbeschermingsmiddelen) "altijd oppassen voor witte Volkswagen busjes* én mensen met honden - want die klagen altijd overal over" *mensen van de AID rijden vaak in witte Caddy's | |
Dr_Flash | vrijdag 22 januari 2016 @ 21:48 |
Dat is wel echt waar trouwens. Was mijn eerste klus in de IT ![]() Heb je die foto nog gezien? | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 21:48 |
AID? | |
derLudolf | vrijdag 22 januari 2016 @ 21:49 |
Welke foto? | |
Dr_Flash | vrijdag 22 januari 2016 @ 21:49 |
Algemene Inspectie Dienst. Opsporingsclubje van Min v LNV | |
Dr_Flash | vrijdag 22 januari 2016 @ 21:50 |
Van mooi blond S&V meisje ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 22 januari 2016 @ 21:50 |
Heb je haar nummer al? | |
Dr_Flash | vrijdag 22 januari 2016 @ 21:51 |
komt volgende week wel ![]() | |
derLudolf | vrijdag 22 januari 2016 @ 21:52 |
Algemene Inspectie Dienst, die kunnen het boeren soms knap lastig maken als ze iets niet helemaal volgens de regeltjes doen. Volgens mij heet het tegenwoordig weer anders sinds we als een van de weinige ontwikkelingslanden geen ministerie meer hebben voor landbouw ![]() | |
b2py | vrijdag 22 januari 2016 @ 21:57 |
Valt dat anno 2016 niet ook onder ILenT? | |
derLudolf | vrijdag 22 januari 2016 @ 21:57 |
Jazeker. Had wel closeup + FB account verwacht ![]() |