Quote graag als je iets wilt beweren.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 21:39 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
http://www.ns.nl/binaries(...)staties_nov_v2.0.pdf
Dat oordeel heb ik in mijn eerste post al geveld, ns is wederom geslaagd door gebrek aan strenge normen.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 21:43 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Wat? Het zijn de prestatiecijfers. Kijk ernaar en vel dán pas je oordeel.
De gemiddeldes zijn goed, maar het zijn juist de excessen waar wat aan gedaan moet worden. Bij de eerste de beste verstoring dondert de boel als een kaartenhuis in elkaar door de ingewikkeldheid van de systemen.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 21:19 schreef b2py het volgende:
Ja uiteraard, maar kom op. Zelfs vorig jaar heeft NS nog bovenmatig gepresteerd..
Het was meer dan matig jaquote:Op dinsdag 19 januari 2016 21:19 schreef b2py het volgende:
Ja uiteraard, maar kom op. Zelfs vorig jaar heeft NS nog bovenmatig gepresteerd..
Wie heeft het rondje om de kerk ook alweer afgedhaft?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 21:48 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
De gemiddeldes zijn goed, maar het zijn juist de excessen waar wat aan gedaan moet worden. Bij de eerste de beste verstoring dondert de boel als een kaartenhuis in elkaar door de ingewikkeldheid van de systemen.
Simon Snijbloem zei niet voor niets dat gemiddeld goed niet meer goed genoeg is. Ik hoop dat Van Boxtel deze woorden om wil zetten in daden, want het ministerie zie ik hier niet op sturen.
De lat wordt steeds hoger gelegd en de perceptie van de mensen past zich daar op aan, waardoor je een goede prestatie al snel als matig ziet, omdat je af en toe toch nog tegen problemen op het spoor oplooptquote:
Nee hoor ik pleit voor een volstrekt onafhankelijke stichting die strenge normen moet vaststellen en vooral de berekening en de officiele cijfers moet vaststellen.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 21:48 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Dus je denkt dat de Zwitsers of de Japanners moeten komen doen? Die én de Oostenrijkers doen het beter, maar die laatsten slechts marginaal, wereldwijd. Top fucking 4 van de wereld.
Als NS geen moeite zou doen zouden we nu niet een zeer goed netwerk hebben. Dat mis gaat is bij alles waar ondernemerschap bedreven wordt. Waar mensen werken worden fouten gemaakt, de een met meer impact dan de ander.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 21:36 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Jij wilt toch niet gaan beweren dat ns moeite moet doen om hun doelstellingen te halen?
Ze hebben de afgelopen 3 jaar een heleboel verkeerd gedaan en nog slagen se met vlag en wimpel.
Het is nooit ingevoerd, omdat het in een lastige tijd voor het bedrijf was en de bonden en het personeel in opstand kwamen. Tegenwoordig ligt het wel iets anders, want je kunt op zich best een soort van rondje om de kerk rijden en toch afwisseling in het rooster hebben. De bonden zien het alleen niet zitten.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 21:52 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Wie heeft het rondje om de kerk ook alweer afgedhaft?![]()
![]()
![]()
Maar goed dan dat de tariefjes al 20 jaar hetzelfde blijven en het dus wel aan de mensen moet liggen hequote:Op dinsdag 19 januari 2016 21:52 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
De lat wordt steeds hoger gelegd en de perceptie van de mensen past zich daar op aan, waardoor je een goede prestatie al snel als matig ziet, omdat je af en toe toch nog tegen problemen op het spoor oploopt
Pardon ik had natuurlijk Bestemming klant moet zeggen ingevoerd op 10 juni 2001quote:Op dinsdag 19 januari 2016 21:54 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het is nooit ingevoerd, omdat het in een lastige tijd voor het bedrijf was en de bonden en het personeel in opstand kwamen. Tegenwoordig ligt het wel iets anders, want je kunt op zich best een soort van rondje om de kerk rijden en toch afwisseling in het rooster hebben. De bonden zien het alleen niet zitten.
Let wel: het verhoogt de personeelskosten wel met enkele procenten, maar komt de betrouwbaarheid op het spoor wel ten goede
Zoiets zag je ook bij SLT, en toen kwamen er al snel twee vervolgorders. Het is dat plaszakgate ertussendoor kwam, anders waren opties 4 en 5 ook gelicht.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 21:57 schreef b2py het volgende:
Ik vind het trouwens best interessant dat de huidige directe bestelling van ICNG minder dan 1/3 van alle zitplaatsen zijn ten opzicht van het totale aantal in het raamcontract.
mja, zolang een Groninger machinist helemaal in Dordrecht komt of andersom dan is er geen sprake van rondje rond de kerk.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 21:56 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Pardon ik had natuurlijk Bestemming klant moet zeggen ingevoerd op 10 juni 2001
Bestemming:klant was gewoon een verkapte rondje om de kerk.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 22:01 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
mja, zolang een Groninger machinist helemaal in Dordrecht komt of andersom dan is er geen sprake van rondje rond de kerk.
Ik wil het rijdend personeel absoluut niet afvallen, want juist van hoger uit de organisatie kan het beter. Meer samenwerking tussen vervoerders, betere afspraken over het overnemen van aansluitingen én die ook realiseren. Sneller actie bij verstoringen. Dat soort dingen moeten beter.
True, maar zou die eerste batch dan niet complete ICM/ICR vervangen?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 21:59 schreef James1988 het volgende:
[..]
Zoiets zag je ook bij SLT, en toen kwamen er al snel twee vervolgorders. Het is dat plaszakgate ertussendoor kwam, anders waren opties 4 en 5 ook gelicht.
Vooral het ICR (behalve dat van de Benelux) en meer ruimte voor IC-diensten creëren lijkt mequote:Op dinsdag 19 januari 2016 22:03 schreef b2py het volgende:
[..]
True, maar zou die eerste batch dan niet complete ICM/ICR vervangen?
Niet alle ICR, het blijft iig t/m 2024 in de Benelux rijden.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 22:03 schreef b2py het volgende:
[..]
True, maar zou die eerste batch dan niet complete ICM/ICR vervangen?
Ok, maar wat moet je die rest van die bestelling dan?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 22:07 schreef James1988 het volgende:
[..]
Niet alle ICR, het blijft iig t/m 2024 in de Benelux rijden.
o.a. Tsjechië en Slowakije reden toch ook vaker op tijd dan NS?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 21:48 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Dus je denkt dat de Zwitsers of de Japanners moeten komen doen? Die én de Oostenrijkers doen het beter, maar die laatsten slechts marginaal, wereldwijd. Top fucking 4 van de wereld.
Dat is de redenering die NS verkoopt, maar die is lariekoek.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 22:20 schreef b2py het volgende:
Met twee treinen per dag is dat vast niet moeilijk
Correlation IS NOT causation.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 22:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat is de redenering die NS verkoopt, maar die is lariekoek.
Als je de diagram bekijkt (bijv. op pagina 28 van het NS-jaarverslag 2014) dan is er feitelijk juist een positief verband tussen drukte en punctualiteit. Oftewel, hoe meer treinen, hoe meer er op tijd gereden wordt.
Logisch ook. Want hoe meer treinen per dag, hoe metro-achtiger de dienstregeling (en dus minder gevoelig voor verstoringen). En hoe meer treinen per dag, hoe meer treinpad-opbrengsten per infrastructuurelement beschikbaar is voor onderhoud. En hoe meer treinen per dag, hoe minder vertraging nog acceptabel is voordat er wordt bijgestuurd. Enz.
Trek de werkelijke trendlijn door de diagram en NS zit gewoon in de middenmoot.
Noem eens een strenge, maar ook haalbare en meetbare norm die je zou willen terug zien in een concessie.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 21:53 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Nee hoor ik pleit voor een volstrekt onafhankelijke stichting die strenge normen moet vaststellen en vooral de berekening en de officiele cijfers moet vaststellen.
Eh, ja, en daarom heb ik toch een hele uitleg getypt?quote:
Ouwe meuk.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 23:00 schreef _JdM_ het volgende:
Naast de 2205, de 1252 en de 1254 die dit in het verleden hebben gedaan, morgen wederom museummaterieel op pad om de hedendaagse treinen niet al te veel te hinderen door storingen... De VSM 2299 gaat in Amersfoort stand-by staan om defecte/gestrande treinen weg te slepen.
Bron=OpdeRails facebook.
Och: Prorail/NSR betaalt een vervoerder voor huur van materieel+personeel. Of je doet het in een commerciële partij (DB Schenker/Cargo) of aan een hobbymaatschappij die het weer steken in het reviseren van materieel...quote:Op dinsdag 19 januari 2016 23:34 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ouwe meuk.
Zijn er geen 6400'en of andere locs beschikbaar oog zijn die veel duurder?
Hoi photoshop.quote:Op woensdag 20 januari 2016 00:21 schreef drakin het volgende:
Ik zit liever in de trein dan op de fiets![]()
[ afbeelding ]
Dacht bordenfoutjequote:
Dus de infra slijt minder als het meer wordt gebruikt? Die is nieuw...quote:Op dinsdag 19 januari 2016 22:54 schreef Igen het volgende:
[..]
Eh, ja, en daarom heb ik toch een hele uitleg getypt?
Vandaar: net als metronetten zijn druk bereden spoorwegnetten anders opgebouwd waardoor er juist een hogere punctualiteit verwacht mag worden.
Sorry maar ik zie de uitleg niet. En ik wil daar wel statistieken over zien want ik krijg niet de indruk dat het beter gaat op de drukke momenten.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 22:54 schreef Igen het volgende:
[..]
Dingen zoals snoeiwerk, onderhoud aan kunstwerken etc. is ongetwijfeld per treinbeweging goedkoper op drukkere baanvakken.quote:Op woensdag 20 januari 2016 00:36 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Dus de infra slijt minder als het meer wordt gebruikt? Die is nieuw...
En als ik die statistieken geef dan ga je zeker weer zeggen dat correlatie geen causatie is. Het is wel goed met je.quote:Op woensdag 20 januari 2016 07:53 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Sorry maar ik zie de uitleg niet. En ik wil daar wel statistieken over zien want ik krijg niet de indruk dat het beter gaat op de drukke momenten.
Uhhhm. Je slaat de plank wel een beetje mis. Want je doet allemaal aannames over de opzet van de dienstregeling bij drukker spoor die niet echt kloppen. Er zijn namelijk heel veel mogelijke redenen aan te geven voor een hogere punctualiteit bij drukker verkeer. De belangrijkste is nog wel dat er meer belang is om treinen min of meer op tijd te laten rijden omdat vertragingen anders snel toenemen in het systeem. Zo zijn er nog wel meer..quote:Op dinsdag 19 januari 2016 22:54 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar om het nog even extra duidelijk te maken: het gaat o.a. om de homogeniteit / heterogeniteit van de dienstregeling.
Op Zwolle - Amersfoort rijdt op elk van beide sporen 4x per uur een trein: 2x een IC en 2x een stoptrein.
Op Amsterdam Bijlmer - Utrecht rijdt op elk van beide IC-sporen 8x per uur een trein, waarvan 8x per uur een IC.
En nu komt het: de dienstregeling op Zwolle - Amersfoort is heterogeen en de treinen zijn er tot op 3 minuten afstand van elkaar ingepland. De dienstregeling op Amsterdam Bijlmer - Utrecht is homogeen en met 8 treinen per uur kun je ze op elk 7,5 minuten van elkaar inplannen.
Het spoor tussen Amsterdam en Utrecht is dus dubbel zo zwaar belast als het baanvak tussen Zwolle en Amersfoort, maar desondanks zijn op Zwolle-Amersfoort meer vertragingen te verwachten.
Vandaar: net als metronetten zijn druk bereden spoorwegnetten anders opgebouwd waardoor er juist een hogere punctualiteit verwacht mag worden.
Maar nu moet er sowieso 2 personen mee denk ik, een machinist voor de 1200/2400 een een loods(?) die de baan kent.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 23:42 schreef _JdM_ het volgende:
[..]
Och: Prorail/NSR betaalt een vervoerder voor huur van materieel+personeel. Of je doet het in een commerciële partij (DB Schenker/Cargo) of aan een hobbymaatschappij die het weer steken in het reviseren van materieel...
Ok, interessant, heb ik niks tegen in te brengen.quote:Op woensdag 20 januari 2016 09:34 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Uhhhm. Je slaat de plank wel een beetje mis. Want je doet allemaal aannames over de opzet van de dienstregeling bij drukker spoor die niet echt kloppen. Er zijn namelijk heel veel mogelijke redenen aan te geven voor een hogere punctualiteit bij drukker verkeer. De belangrijkste is nog wel dat er meer belang is om treinen min of meer op tijd te laten rijden omdat vertragingen anders snel toenemen in het systeem. Zo zijn er nog wel meer..
Nog even naar het voorbeeld Zwolle-Utrecht vs Amsterdam-Utrecht: De baanvakbelasting van Zwolle-Utrecht is hoger dan die van de IC-sporen op Amsterdam-Utrecht. De baanvakbelasting is gedefinieerd door de rijtijdverschillen op te tellen bij de opvolgtijden op de drukste punten. Als je ziet dat dat aan de kant van Zwolle 3 minuten is, en bij Utrecht Overvecht 2 minuten, dan zie je dat het hele baanvak Zwolle-Utrecht voor wel 98 % dichtgereden is terwijl je op de IC-sporen tussen Utrecht en Amsterdam makkelijk het dubbele aantal treinen kunt laten rijden. De hoeveelheid treinen zegt dus niets over de baanvakbelasting en andersom. Dat is ook het misleidende van de grafiek van NS: die heeft het over treinaantallen gerelateerd aan kilometers op de horizontale as. Het is veel nuttiger vergelijken als dat vervangen wordt door de baanvakbelasting.
Zijn daar dan gegevens over?quote:Dan zie je dat we het in Nederland eigenlijk heel goed doen met de punctualiteit.
Reizigerspujnctualiteit ipv treintjespuctualiteit. Maar de NS pleegt obstructie: in tegenstelling tot de belofte ten tijde van de concessieverlening was er per 31 dec 2015 nog geen model voor...quote:Op dinsdag 19 januari 2016 22:46 schreef TemulMelvin het volgende:
[..]
Noem eens een strenge, maar ook haalbare en meetbare norm die je zou willen terug zien in een concessie.
De VSM'er die de diesels bestuurt, is in het werkleven een NSR'machinist.quote:Op woensdag 20 januari 2016 09:41 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Maar nu moet er sowieso 2 personen mee denk ik, een machinist voor de 1200/2400 een een loods(?) die de baan kent.
Doe jij even een behoorlijk betrouwbaar wiskundig model voor het toewijzen van reizigers aan een combinatie aan treinritten. Met de chipkaart beter mogelijk dan eerst maar nog steeds erg onzeker. Je kan door verkeerde toewijzing van reizigers er zo meerdere procentpunten naastzitten. Als de reizigerspunctualiteit dan tot cijfers achter de komma wordt gemonitord hang je meteen als er iets misgaat in je berekening.quote:Op woensdag 20 januari 2016 10:30 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Reizigerspujnctualiteit ipv treintjespuctualiteit. Maar de NS pleegt obstructie: in tegenstelling tot de belofte ten tijde van de concessieverlening was er per 31 dec 2015 nog geen model voor...
Prima, maar dat ontneemt de NS wel alle rechten tot ijdeltuiterij over wat een geweldig bedrijf ze zijn. Want een rekenkundige onderbouwing ontbreekt dus ten enen male.
Nauwelijks, jammer maar helaas. Al is het lastige ook wel dat als je bijvoorbeeld kortere volgtijden maakt door kortere remwegen te implementeren (Japan) de bezetting van de baan meteen daalt. Of... korter halteren met sprinters.. Of... enz.quote:Op woensdag 20 januari 2016 09:51 schreef Igen het volgende:
[..]
Ok, interessant, heb ik niks tegen in te brengen.
[..]
Zijn daar dan gegevens over?
Meer zitplaatsen? We zijn niet allemaal 1m20, flap.quote:Op woensdag 20 januari 2016 13:03 schreef Mr_Klaasje het volgende:
NS heeft gister bekend gemaakt dat in de aanbesteding voor de nieuwe IC-treinen alle partijen naar de volgende ronde gaan. Dus Alstom, Bombardier, Siemens en Stadler zitten nog in de race. Ik hoop alleen wel dat uitgaande van enkeldekstreinen er uiteindelijk wel treinen komen met meer zitplaatsen per meter treinlengte dan ICM. De Alstom Coradia Liner V200 lijkt dat goed te gaan lukken maar als we bij Stadler van een Flirt uitgaan weer helemaal niet. Het is dus interessant wat de opties zijn want dat kan hele grote veranderingen in de materieelinzet gaan betekenen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |